سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
تانک کرار
سه شنبه 95/12/24 ساعت 10:13 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

مشرق گزارش می‌دهد؛

10 ویژگی مهم و برجسته «تانک کرار»/ نماد جدید اقتدار نیروهای مسلح را بهتر بشناسید+عکس

تانک کرار

شکل ظاهری زره تانک کرار شباهتهای زیادی به زره Relikt دارد که در تانک T-90MS استفاده شده است. این زره روسی در حقیقت نسل بعدی زره های سری کنتاکت محسوب می شود که توان بالایی در حفاظت مقابل تهدیدات ضد زره مثل موشک های تاو نسل جدید دارد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، ارتقاء پلتفرم های زرهی و خصوصا تانک ها و به روزرسانی آنها یکی از امور مرسوم در ارتش های بزرگ و مقتدر دنیا به حساب می آید چراکه در بسیاری از اوقات می توان با به کار گرفتن فناوری های پیشرفته و به روز پلتفرم های قدیمی را به سطح قابل قبولی از آمادگی رزمی رساند. با همین روند بود که کرار نیز به عنوان نخستین تانک پیشرفته بومی کشور که در سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است، در روز یکشنبه رونمایی و به طور هم زمان خط تولید انبوه آن در صنایع زرهی بنی‌هاشم دورود افتتاح شد.

کرار ایرانی؛ کیمایی برای تی 72 روسی

ایران در ابتدای در سالهای پس از جنگ تحمیلی چند صد دستگاه تانک تی 72 را روسیه خریداری کرد. بخشی از این تانک ها نیز در داخل کشور مونتاژ و به نیروهای مسلح تحویل شدند. تانک تی 72 از جمله پرشمارترین تانک ها در دنیا محسوب می شود که به کشورهای زیادی صادر شده و در جنگ های زیادی نیز حضور داشته است. با ورود به قرن بیست و یکم و پیشرفت تکنولوژی در بخش زرهی و ضد زره مشخصا تی 72 با فناوری های قدیمی توان باقی ماندن در عرصه رقابت نظامی را نداشت. به همین منظور کشور روسیه به عنوان سازنده اصلی و برخی دیگر از کاربران این تانک بسته های ارتقایی را برای توسعه این تانک ارائه دادند.

مدتی قبلی کلیپ کوتاهی از تانک جدید ایرانی به نمایش در آمد که البته تصاویر از کیفیت آنچنان بالایی برخودار نبود. در همان زمان بسیاری از علاقمندان به مسائل نظامی اعلام کردند که این تانک، همان کرار ایرانی است. حالا و در آستانه پایان سال 1395 بالاخره به صورت رسمی از این تانک رونمایی شد. در توصیف کلی می توان اینگونه عنوان کرد که تانک کرار در حقیقت یک ارتقاء بسیار سنگین و حساب شده ایرانی بر روی تی 72 روسی است که به نوعی در بخش هایی حتی آن را شبیه به خانواده تانک های پرقدرت و مشهور تی 90 کرده است.

با نگاه به تانک کرار، یکی از اولین مسائلی که به شدت به چشم می آید بحث طراحی برجک و پوشش های حفاظتی نصب شده بر روی آن است که به نوعی تانک T-90MS را به یاد می آورد. برجک تانک به صورت تقریبا کامل با زره مورد نظر پوشیده شده و بخش های کناری برجک نیز با یک صفحه حفاظتی یک پارچه پوشانده شده است. در بخش کنار و عقب بدنه نیز پوشش های زرهی و همچنین زره های قفسی را مشاهده می کنیم که خصوصا در برابر تهدیدات مثلا راکت های ضد زره از جمله سری آر پی جی های جدید کاربرد دارند.

تانک کرار

تانک تی 90 ام اس

مسئولین وزارت دفاع اشاره ای به نوع زره به کار رفته در این تانک نکرده اند اما شکل ظاهری آن دارای شباهتهای زیادی به زره Relikt  ساخت روسیه است که در تانک T-90MS  استفاده شده است دارد. این زره روسی در حقیقت نسل بعدی زره های سری کنتاکت ساخت روسیه محسوب می شود. چندی پیش رییس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز گفته بود: "به توان تولید زره کنتاکت 5 به‌طور کامل دست یافته‌ایم و حتی به نمونه‌های پیشرفته‌تر از آن هم دست یافته‌ایم."

در صورتی که زره نصب شده بر روی کرار همان ویژگی ها و کیفیت نوع Relikt   روسی را داشته باشد (که قطعا بعید نیست) می توان گفت این تانک به سطح بالایی از حفاظت در برابر تهدیدات ضد زره مثل موشک های تاو نسل جدید یا بخش زیادی از گلوله های ضد زره شلیک شونده توسط سایر تانکها رسیده است. همچنین در بخشی که لوله به برجک تانک وصل شده است نیز شاهد نصب یک پوشش حفاظتی هستیم که می تواند بخش اتصال لوله را از برخورد ترکش های حاصل از درگیری در میدان نبرد حفظ کند. این پوشش حفاظتی در دیگر تانک های عملیاتی دنیا دیده نشده است.

در بخش تجهیزات هدف گیری و اپتیکی نیز کرار از سیستم کنترل آتش کامپیوتری نسل سوم برخوردار است و سیستم های نظارت و هدفگیری توپچی آن شامل سامانه نظارت و هدفگیری در شب 1K13-49 متعلق به تانک تی 72 (به عنوان سایت ثانویه) و سیستم نظارت و هدفگیری چند کاناله ساخت صنایع الکترونیک ایران (به عنوان سایت اصلی توپچی) است. سامانه 1K13-49 به جهت قابلیت هدایت لیزری موشک های توپ پرتاب مورد استفاده در کرار بر روی این تانک باقی مانده و جهت هدایت موشک تندر استفاده میشود.

 سیستم نظارت و هدفگیری اصلی توپچی کرار (سمت چپ) و سایت روسی 1K13-49 در سمت راست

این موشک پرتاب شونده هدایت لیزری در حال حاضر در ایران تولید می شود. هدایت این موشک از نوع نیمه خودکار فرمان به خط دید سوار بر پرتو لیزر است .در این روش موشک اصطلاحاً کور است و توانایی دیدن هدف را ندارد بلکه با استفاده از حساسه ای که در قسمتهای عقبی بدنه آن نظیر دم قرار داده شده پرتو باریک لیزر تابیده شده از پرتابگر را یافته و رایانه کنترل پرواز سعی می کند تا موشک را در مرکز این پرتو قرار دهد. این فرایند تا رسیدن موشک به هدف ادامه می یابد.

جرم موشک تندر 17.2 کیلوگرم بوده که 3.5 کیلوگرم آن مربوط به سرجنگی دو مرحله ای آن است. عمق نفوذ آن در زره تا 700 میلیمتر، برد آن 100 تا 4000 متر، بیشینه سرعت آن 370 و سرعت متوسط آن 310 متر بر ثانیه است
.

نصب دوربین برای راننده در جلو و عقب تانک از جمله ارتقاء های بسیار ساده و در عین حال شدیدا کاربردی در کرار است که دید بسیار خوبی را به خدمه خصوصا راننده تانک داده و کمک می کند تا کرار با سرعت بیشتری به تغییر وضعیت اقدام کند. این سامانه ها در مدل های قدیمی تی 72 وجود نداشتند.

تیربار کنترل از راه دور با فلش قرمز و دوربین مخصوص راننده با فلش مشکی مشخص شد است

دوربین نصب شده در عقب تانک کرار بین دو منبع سوخت

سامانه هشدار دهنده قفل لیزری ساخت ایران از جمله دیگر سامانه های حفاظتی نصب شده بر روی این تانک است. از این سیستم جهت کشف پرتو لیزر تابیده شده از سیستم های هدایت تسلیحات یا سیستم های مسافت یاب لیزری ادوات دشمن، اعلام هشدار و نیز استفاده ازنارنجک های دودزا جهت ایجاد پرده دود استتاری به منظور محافظت از تانک در برابر تسلیحات هدایت لیزری استفاده میشود.

بر اساس تصاویر منتشر شده این تانک به پوشش های خاص برای مقابله با امواج حرارتی نیز بوده و می تواند خود را دید جستجوگرهای حرارتی نیز پنهان کند. این امر در بحث مقابله با تسلیحات ضد زره جدید و سامانه های کشف هدف جدید بسیار مهم و موثر است.

کرار مجهز به پوشش ترمال با فلش قرمز مشخص شده است

در داخل این تانک نیز از چندین نمایشگر برای امر دیده بانی اطراف تانک و هدف گیری در شب و روز همه شرایط آب و هوایی استفاده می شود. صفحه نمایش دیجیتالی ناوبری و همچنین صفحه مربوط به وضعیت تانک از جمله دیگر نمایشگرهای موجود در این تانک هستند. مجموعه این دوربین ها و نمایشگرهای نصب شده در کرار باعث کاهش فشار روانی بر روی خدمه و آسان سازی اجرای عملیات برای آنها می شود.

 

نمایشگرهای به کار رفته در تانک کرار

در بخش تسلیحات این تانک با توپ 125 میلی متری استاندارد تی 72 مسلح شده است که سلاحی کارآزموده و مطمئن محسوب شده و می توان طیف متنوع و گسترده ای از مهمات را به سمت اهداف مختلف شلیک کند. تیربار کنترل از راه دور نیز بر روی این تانک نصب شده است که کاربر آن می تواند به راحتی و از درون خود تانک آن را فعال کرده و به سمت اهداف مورد نظر تیراندازی کند.

این سامانه کنترل سلاح ساخت شرکت صاایران بوده و به صورت مستقل دارای سیستم اپتیک برای دیده بانی و هدف گیری است. این نوع سامانه های کنترل از راه دور سلاح از جمله ارتقاء هایی محسوب می شود که اخیرا در تانک ها و زره پوشهای پیشرفته دنیا نصب می شود و امکان چرخش 360 درجه و درگیری با نیروهای پیاده و اهداف سبک را دارد.

در بخش پیشرانه مسئولین امر اعلام نکردند که از چه موتوری برای کرار استفاده شده است اما تصاویر مربوط به حرکت آن نشان دهنده توان تحرک بالای این تانک حتی در سطوح شیب دار تند نیز بود.

حرکت تانک کرار در سطح شیب دار

 

بر اساس تصاویر منتشر شده خط ارتقاء تانک ها در تاسیسات صنایع زرهی بنی‌هاشم دورود فعال شده و در حال حاضر مشغول فعالیت برای آماده کردن سفارش نیروهای مسلح هستند. بحث ایجاد اشتغال در این بخش نیز از جمله مولفه هایی است که بایستی به آن توجه کرد چراکه اصولا بخش زرهی از جمله زیرمجموعه های نظامی است که امکان ایجاد اشتغال در حجم بسیار بالا را دارد و با این اوصاف، در صورت انجام این ارتقاء بر روی کلیه تی 72 های ایرانی می توان انتظار داشت که یک افزایش جهش گونه در توان زرهی کشور ایجاد شود و همانطور که وزیر دفاع کشورمان تاکید کرد، باید بگوییم "تانک کرار نماد اقتدار" نیروهای مسلح و کشور ایران است؛ انشاء الله.  



برچسب‌ها: تانک

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 44
بازدید دیروز: 15
کل بازدیدها: 1322759