سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
طعم مین های دریائی ایران برای ناو های امریکائی
شنبه 91/10/30 ساعت 1:52 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 قسمت دوم ...

منبع: بولتن نیوز

منابع اطلاعاتی آمریکا تخمین زده‌اند که ایران حدود دو هزار مین دریایی داشته باشد، گرچه مقدار واقعی آن به 5 هزار مین هم می‌رسد. ایران یکی از کشورهایی است که می‌تواند مین دریایی تولید کند. همچنین براسا گزارش INEGMA،  ایران می‌تواند مین‌هایی با مواد غیر مغناظیسی تولید کند که شناسایی آن‌ها با سنسورهای پیشرفته نیز بسیار مشکل است.

 

این موسسه همچنین به قدرت ایران در ساخت زیر دریایی‌های پیشرفته‌ای از قبیل غدیر و کلاس نهنگ اشاره کرده است که بسیار هوشمندانه ساخته شده‌اند. این زیردریایی‌ها می‌توانند در هر بار ورود به آب حدود 16 مین دریایی را در بستر خلیج فارس نصب کنند. گفته می‌شود که زیردریایی نهنگ بزرگ‌تر و سنگین‌تر از کلاس غدیر بوده و می‌تواند مین‌های بزرگی و بیشتری را حمل کند.


زیردریایی غدیر

enegma، اذعان می‌کند که نیروهای ایران حتی از پلت فرم‌های غیر معمولی مانند ناوچه‌های تبدیلی کوچک( یکی از سریع‌ترین ناوچه‌های دنیا) و حتی کشتی‌های تجاری برای اسقرار مین‌ها استفاده می‌کند. بنا به گزارش‌های تایید نشده، ایران بیش از 3 هزار نوع از این ناوچه‌ها در اختیار دارد.  

وب سایت دفاعیAol Defence  ، نیز به قدرت دریایی ایران اذعان کرده و مقاله‌ای با عنوان "نیروی دریایی آمریکا از مین دریای ایران هراس دارد" می‌نویسد.  این پایگاه نظامی اینترنتی در گزارش می‌افزاید خطر مین‌های دریایی ایران، نیروی دریایی آمریکا را بر آن داشته تا ناوگان ضد مین خود را بازیابی کند.

"اسکات تروور" Scat Terover، نویسنده و تحلیل‌گر نیروی دریایی آمریکا در این رابطه می‌گوید؛ جنب و جوش اخیر نیروی دریایی آمریکا برای بازسازی ناوگان ضدمین دریایی من را متحیر کرده است. همه این اقدامات به خاطر مین‌های ایرانی است.  

وب‌گاه "نشنال اینترست" National Interest، نیز در در گزارشی جامع به خطر مین‌های نیروی دریایی ایران اشاره کرده و در باب چگونه دفاع در برابر این مین‌ها می‌نویسد: اگر ایران تنگه هرمز را ببندد، واشنگتن در مخمصه بزرگی خواهد افتاد.  

ایران با مین‌های دریایی که در اختیار دارد، بدون اینکه تلفات و خساراتی به نیروهای خودی وارد کند، به راحتی می‌تواند صدامت جبران ناپذیری به آمریکا وارد کند.  

به گزارش وب سایت wired  ، آمریکا در منطقه خاور میانه با مشکلی با نام مین‌های دریایی ایران مواجه است. فرستادن نیروی دریایی آمریکا به آب‌های خارجی و مانورهای جنگی در منطقه خلیج فارس و اینکه نیروهای آمریکایی از دست مین‌های ایران جان سالم به در ببرند یک نگرانی بزرگ برای نیروی دریایی است. به گزارش این وب سایت، مین‌های دریایی ایران قدرت کشندگی و تخریب بالایی دارند.

 

مین‌های دریایی ایران خاری در چشم نیروی دریایی آمریکا

پایگاه تحلیلی Lowyinterpreter  ،در گزارشی مین‌های ایرانی را به خارهای بزرگی در منطقه خلیج فارس تشبیه کرده است که سد راه نیروی دریایی آمریکا خواهد شد. این پایگاه به قدرت نیروی دریایی ایران اشاره کرده و می‌نویسد،‌ از لحاظ استانداردهای جهانی نیروی دریایی ایران قدرت ساحلی بسیار بالایی دارد که می‌تواند خسارات بسیار بالایی به کسانی که خیال حمله به مرزهای آبی این کشور داشته باشند وارد کند. زیردریایی‌های ایران به سختی قابل ردیابی هستند، به علاوه زمانی بسیار طولانی برای جمع‌آوری مین‌های این کشور نیاز است، قایق‌های تندروی این کشور بویژه هنگامی که تعدادشان زیاد بوده و به شکل‌های مختلف در آب پخش می‌شوند، اگر به کشتی‌ها نزدیک شوند موشک‌هایی دارند که حتی برای ناوهای بسیار یشرفته خطرناک هستند.

این پایگاه آمریکایی در پایان گزارش با اشاره به توانایی غیر قابل انکار دریایی ایران اشاره کرده و این نیرو را ابزاری بسیار مناسب برای به حاشیه بردن حضور آمریکا در منطقه می‌داند.

 

مین‌های کف به سطح ایران

بنیاد آمریکایی WashingtonInstitute    به چالش مین‌های دریایی ایران و مشکلات جمع‌آوری این مین‌ها در صورت وقوع جنگ بستن تنگه هرمز توسط ایران پرداخته است. این موسسه تحلیلی به روش‌های گوناگونی که ایران می‌تواند مین‌ها را به سرعت در منطقه استقرار کند اشاره کرده است. همچنین به مین‌های یشرفته MDM06   لنگردار و مین‌های دریابستر EM-52  را در اختیار دارد که دارای راکتی است که از بستر دریا به سمت کف آب پرتاب می‌شود.

 



بومی‌سازی مین‌های دریایی

به گزارش موسسه تحقیقاتی NTi ، ایران از دهه 90 میلادی تکنولوژی تولید بومی مین‌های دریایی بزرگ و اژدرها را بدست آورده است. به گزارش این موسسه، زرادخانه مین‌های دریایی بومی ساخت ایران نیز بی‌نظیر است. ایران مین‌هایی نظیر "صدف" یک و دو، "Mc52 "، MDM-UDM"‌" و بسیاری انواع دیگر را در اختیار دارد.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل آمریکا (CSIS) در گزارشی 200 صفحه‌ای به مقایسه تسلیحاتی میان کشورهای خلیج فارس و ایران پرداخته است که نشان از قدرت نیروهای نظامی ایران در منطقه دارد.

 

قسمتی از این گزارش به قدرت نفوذ مین‌های دریایی ایران اختصاص دارد. بنا به این گزارش، مین‌های دریایی انواع گوناگونی دارند، از مین‌های شناور آزاد و پراکنده گرفته که انواع هوشمند آن در اختیار ایران است. ایران می‌تواند از هر نوع شناوری از ناو گرفته تا کشتی‌های تجاری برای استقرار مین‌ها استفاده کند. بنا به این گزارش ایران ظرفیت عظیمی برای استقرار مین‌ها دارد. حتی برخی منابع از وجود بیش از 20 هزار مین در اختیار نیروهای نظامی این کشور خبر داده‌اند.

ایران در زمان جنگ هشت ساله خود با عراق حدود 1500 مین دریایی در اختیار داشت که اکنون بسیار افزایش یافته است.

نگاهی به برخی مشخصات مین‌های دریایی ایران :

"    MDM-6"

این یک مین پیچیده است که در واکنش به مغناطیس، فشار و صدایی که در شعاع 50 متری خود احساس کند منفجر می‌شود. MDM-6 یک نوع مین لنگری است که کلاهک انفجاری اژدر مانند خود را در زمان حضور کشتی شلیک می‌کند. این کلاهک دارای 1100 کیلوگرم مواد منفجره قوی است.

نوع: دریابستر

کلاهک: 1100 کیلوگرم

عمق عملیاتی: 12 تا 120 متر

حساسیت: فشار، صدا، مغناطیسی

 

EM-52" "، مینی که می‌‌تواند ناو هواپیمابر آمریکایی را به اعماق خلیج فارس بفرستد

نوع: خیزشی، دریابستر

کلاهک: 300 کیلوگرم

عمق عملیاتی: 4 تا 183 متر

حساسیت: صدا

گفته می‌شود این مین قدرتمند ترین مین ایرانی است و براساس برخی گزارشات، می‌تواند سطح زیرین ناو هواپیمابر آمریکا را نابود کند.

مین‌هایی مانند EM-52  و MDM-6 مانند دیگر مین‌های هوشمند ایران می‌تواند چند هدف را هم‌زمان تعقیب کنند و به خاطر اینکه در کف دریا قرار دارند، شناسایی و جمع‌آوری آن‌ها بیار مشکل است.

CSiS، در ادامه گزارش خود به قدرت منطقه‌ای نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده که در  جداول زیر نمایان است.

اقتدار نیروی دریایی ایران در جنگ‌افزارهای نامتقارن

 



برتری بلامنازع موشک‌های ناوشکن ایران نسبت به همسایگان خلیج فارس

 



برچسب‌ها: نیروی دریائی

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 91
بازدید دیروز: 72
کل بازدیدها: 1322878