سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
طراحی کاملا بومی جماران 2
دوشنبه 91/12/28 ساعت 11:28 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
اسلامی در گفتگوی ویژه خبری:
معاون فنی تحقیقاتی وزارت دفاع با اشاره به این که طراحی ناوشکن جماران 2 کاملا بومی است گفت: ناوشکن جماران 2 یک ناوشکن پیشرفته و با سیستم دفاعی پیچیده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران ویژگی ناوشکن پیشرفته جماران شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "محمد اسلامی" معاون فنی تحقیقاتی وزارت دفاع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اسلامی در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ویژگی‌های ناوشکن جماران 2 چیست؟ گفت: ما توانستیم یک بار دیگر به فرمان مقام معظم رهبری لبیک بگوییم به طوری که صنعتگران دفاعی کشور توانستند فرمایشات ایشان را محقق سازند.


*طراحی داخلی و بومی ویژگی منحصر به فرد جماران 2 است


وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمان آب‌اندازی جماران 1 در بندرعباس افزود: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد ناوشکن جماران 2 طراحی داخلی و بومی آن است به گونه‌ای که محققان و مهندسان ایرانی طراحی خود را با محاسبات دقیق و روی کاغذ انجام دادند و در نهایت توانستند به خلق یک محصول مطابق نیازها و الزامات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی بپردازند.

معاون فنی تحقیقاتی وزارت دفاع با اشاره به این که طراحی ناوشکن جماران 2 کاملا بومی است، خاطر نشان ساخت: این شناور بدون اختباس از الگوی دیگری طراحی شده است.

اسلامی با اشاره به اینکه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسیر رشد و تعالی قرار گرفته است، اظهار داشت: دستاوردهای تکنولوژی و دانش به یک سیستم تبدیل شده که از آن می‌توان در سامانه‌های ناوبری، مخابراتی و الکترونیکی برای مراقبت و دیده بانی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه دستاوردهای تکنولوژی در قالب سیستم بر روی ناوشکن جماران 2 به کار گرفته شده است، افزود: این ناوشکن پیام آور صلح و دوستی است.

معاون فنی تحقیقاتی وزارت دفاع در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که ناوشکن جماران 2 چه تفاوت‌هایی با جماران 1 دارد گفت: ناوشکن جماران 2 از نظر ابعاد و اندازه با جماران 1 تفاوتی ندارد.


*کلاس ناوشکن جماران 2، 1500 تن است


وی با اشاره به این که کلاس این ناوشکن را 1500 تن می‌نامند گفت: حدود 1130 الی 140 کیلو وزن خالص ناوشکن جماران 2 است.

اسلامی خاطر نشان ساخت: کلاس ناوشکن جماران 2 به همراه سوخت، آب و ملزومات مصرفی به 1500 تن تبدیل شده است.

معاون فنی تحقیقاتی وزارت دفاع در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه که از وی پرسید هزینه ساخت این ناوشکن در مقایسه با مشابه خارجی آن چه قدر است بیان کرد : بسیاری از کشورها از شناورهای خود به عنوان ابزار سلطه استفاده می‌کنند و ناوهای خود را نمی‌فروشند.


*ارزش جماران 2، 72 میلیون دلار است


وی با اشاره به اینکه قیمت ناوشکن جماران 2 ، 300 میلیون دلار برآورد شده است، اظهار داشت: ارزش این ناو برابر با 75 میلیون دلار است.

اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که بومی سازی تجهیزات این سامانه چه قدر است اضافه کرد: کاستی‌های نیروی دریایی در جماران 1 موجب به کارگیری آخرین دستاوردهای تکنولوژی در جماران 2 شده است.

اسلامی گفت: تفاوت ساختار سازه ارتقای سیستم رانش و قدرت تحرک و مانورپذیری، قابلیت پردازش سریع براساس سامانه‌های دیده بانی ناوبری مخابراتی و الکترونیکی، مدیریت سامانه نبرد و ارتقا سیستم‌های راداری پیشرفته را می‌توان از جمله 5 محور اساسی تفاوت و برتری جماران 2 نسبت به جماران 1 نام برد.

معاون فنی تحقیقاتی وزارت دفاع با اشاره به این که ناوشکن جماران 2 به تکنولوژی روز دنیا مجهز شده است، بیان کرد: این سامانه توانایی شناسایی بیش از صد هدف را در زیر دریا آسمان منطقه عملیاتی و در سطح دریا را دارد.

وی با اشاره به این که این سامانه قدرت تصمیم گیری را برای فرمانده عملیات به گونه‌ای فراهم می‌کند که بتواند بهترین تصمیم را اتخاذ کند گفت: این ناوشکن قدرت عملیاتی کاملا کارآمدی را در اختیار فرمانده ناو قرار می‌دهد.


* ناوشکن جماران 2 سیستم فریب ناپذیر هوشمند است


اسلامی اظهار داشت: ناوشکن جماران 2 سیستم فریب ناپذیر هوشمند است.

معاون فنی تحقیقاتی وزارت دفاع در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه که از وی پرسید چه اقداماتی برای این که این ناوشکن در ردیف تجهیزات صادراتی وزارت دفاع قرار بگیرد صورت گرفته است بیان کرد: ما هر آن چه را که داریم در انحصار خود قرار نمی‌دهیم.

وی با بیان این که امروزه محصولات وزارت دفاع در کشورهای متعددی به کار گرفته می‌شود، خاطر نشان ساخت: ما برای ناوشکن جماران 2 بازاریابی و کار تحقیقاتی را انجام خواهیم داد تا بتوانیم آن را هم برای کشورهای دوست تولید کنیم.

اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چه زمانی این ناو به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ملحق خواهد شد، افزود: باید از همکارانم به ویژه در سازمان دریایی صنایع دفاع قدردانی کنم و به آن‌ها خدا قوت بگویم.

معاون فنی تحقیقاتی وزارت دفاع افزود: برای الحاق این ناو به نیروی دریایی باید آزمون‌های ساحلی و دریایی انجام شود بنابراین در این رابطه کادر نیروی دریایی باید آموزش‌های لازم را ببینند.


*سیستم دفاعی جماران 2 پیچیده است


وی با اشاره به این که در مرداد ماه این الحاق به صورت رسمی در نیروی دریایی صورت خواهد گرفت، خاطر نشان ساخت: ناوشکن جماران 2 یک ناوشکن پیشرفته و با سیستم‌های دفاعی پیچیده است.

اسلامی اضافه کرد: ناوشکن جماران 2 یک کار بومی وطنی قابل تقدیر است.

معاون فنی و تحقیقاتی وزارت دفاع در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که عملکرد سازمان‌ها برای ساخت این ناوشکن چگونه بوده است، گفت: 7 سازمان صنعتی وزارت دفاع در ساخت ناوشکن جماران 2 درگیر بودند.

وی با اشاره به نقش آفرینی همکارانش در موسسه تحقیقاتی دانش صنعتی مالک اشتر نیروی دریایی ارتش و تعدادی از دانشگاهها گفت: حدود 50 مرکز مشخص به صورت واحد صنعتی تحقیقاتی در ساخت ناوشکن جماران 2 نقش آفرین بوده‌اند.

اسلامی گفت: امروز ما ثمره روزها، ماهها و سالها کار را در ساخت ناوشکن جماران 2 مشاهده کردیم.

وی در خصوص اهداف ساخت و راه اندازی این ناوشکن افزود: دریای خزر جزو مرزهای دریایی سرزمین آبی کشور به شمار می آید بنابراین نیروی دریایی بایستی بتواند از فرهدات کشور حفاظت و مراقبت کند.

اسلامی با اشاره به حضور هوشمندانه نیروی دریایی در مرزهای آبی کشور گفت: قابلیت‌ها باید به مرصه ظهور برسد و این کار با هوشیاری و بیداری نیروهای مسلح، متعهد و شجاع و با تجهیز به سیستم‌ها و سامانه‌های مورد نظر میسر خواهد شد.

معاون فنی تحقیقاتی وزارت دفاع در خصوص ماموریت‌ها و برنامه‌های ناوشکن جماران 2 بیان کرد: با دیده بانی و مراقبت می‌توان هر گونه حرکت مجاز و غیرمجازی را شناسایی کرد.

وی با اشاره به این که حدود 30 ماه کار طراحی ناوشکن به طول انجامیده است، گفت: برای آن که طرحی قطعی داشته باشیم باید همه اقلام اصلی را تدارک می‌دیدیم.

اسلامی با اشاره به عدم امکانات سیستمی و صنعتی برای آب اندازی در شمال کشور اظهار داشت: در بیرون از شهر بندر انزلی زمینی را از نیروی دریایی در اختیار گرفتیم و در آن‌جا شروع به ساخت یک شناور دو هزار تنی کردیم که در حقیقت یک ظرفیت بی‌نظیری برای شمال کشور به حساب می آمد تا بتواند شناورهای تجاری و نظامی را درون خود جای دهد.

وی با اشاره به این که این شناور برای سرویس و یا تعمیرات عملیات ساخت مونتاژ طراحی و به آب انداخته شده است، گفت: این شناور یک رکورد بزرگ در سیستم انتقال و جابه جایی به حساب می آید.

معاون فنی و پشتیبانی وزارت دفاع با اشاره به جابه جایی بیش از 1100 تن بار به صورت عرضی و طولی افزود این ناو خواب را از چشم‌های مهندسین ما ربوده بود تا این که آن‌ها توانستند این ناو را به دامن آب برای عملیات آب اندازی بیاندازند.

اسلامی اضافه کرد: به لطف خداوند متعال همکاران ما توانستند به افتخارات بزرگی دست یابند.

معاون فنی و پشتیبانی وزارت دفاع با بیان این که برای رفع دغدغه‌ها باید از ظرفیت‌های داخلی استفاده کرد افزود: دانش ایرانی به یک سیستم تبدیل شده است به گونه‌ای که می‌داند از کدام دانشگاه و کدام ظرفیت برای تبدیل دانش به فناوری استفاده کنند.

اسلامی با اشاره به استفاده از تمام دانشگاههای کشور و بهره گیری از شرکتهای دانش بنیان گفت: امروزه بیش از 3000 شرکت دانش بنیان را در کشور ساماندهی کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براین که چند نفر به صورت مستقیم برای ساخت و طراحی این ناوشکن در بخش طراحی مشغول فعالیت هستند، گفت: به صورت دائمی 200 نفر مشغول کار و تلاش برای ساخت ناوشکن جماران 2 شده‌اند.

معاون فنی و تحقیقاتی وزارت دفاع در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که علت آشفتگی دشمنان کشور پس از موفقیت‌های صورت گرفته چیست گفت: به دنبال هر موفقیتی که صورت می‌گیرد خواب را از چشمان غربی‌ها ربوده خواهیم ساخت.

وی گفت: به یاری خداوند متعال این مسیری که ما در آن قرار گرفته‌ایم به شدت مورد نکوهش دشمن است به گونه‌ای که دشمن نمی‌خواهد شاهد موفقیت کشور باشد.

اسلامی اظهار داشت: ما با همت مردم ایران و به یاری مقام معظم رهبری و هم چنین به لطف خداوند متعال توانمند شده‌ایم.

وی با اشاره به این که به کوری چشم دشمنان مسیرمان را تا بلندای آسمان قاطع‌تر از گذشته پیش خواهیم رفت خاطر نشان ساخت: در سال 91 هر روز به لطف خداوند بیش از یک دستاورد کسب کرده‌ایم.


*با وجود شرایط بد اقتصادی لوکوموتیو حرکت متوقف نشد


معاون فنی و تحقیقاتی وزارت دفاع بیان کرد: در سال 91 با وجود شرایط بد اقتصادی لوکوموتیو حرکت متوقف نشد.

اسلامی با اشاره به این که سیستم و سلاح‌هایی که بر روی ناوشکن نصب شده توانایی اصابت به هدف با قدرت بالا دارد، افزود: اگر هواپیمای جنگنده و یا بالگردی در منطقه ماموریت ناوشکن جماران 2 دیده شود این سامانه توانایی دفاع بالا را از خود خواهد داشت.

وی با اشاره به توانایی کشف و شناسایی اهداف از سوی ناوشکن گفت: این ناو توانایی تعقیب موشک‌های کوروس، اژدرها و سیستم‌های پدافند هوایی را دارد.

معاون فنی و تحقیقاتی وزارت دفاع با اشاره به رادارهای کاملا پیشرفته و متفاوت ناوشکن جماران 2 افزود: ان شاءلله ناوشکن جماران 3 از ناوشکن جماران 2 با کیفیت‌تر خواهد شد.

اسلامی اظهار داشت: ان شاءلله به یاری خداوند متعال تا قبل از پایان سال 92 ناوشکن جماران 3 و در سال 94 ناوشکن جماران 4 به آب خواهیم انداخت.

معاون فنی و تحقیقاتی وزارت دفاع با اشاره به این که برای ناوشکن جماران 3 سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته تری در نظر گرفته شده است افزود: به یاری خداوند متعال امکانات رادار گریزی جماران 3 را تقویت خواهیم کرد.

وی گفت: یکی از ظرفیت‌ها و ساختارهای ما در وزارت دفاع مرکز آینده پژوهشی است به گونه‌ای که کار مراکز آینده پژوهشی رصد و دیده بانی کشورهای مشابه خودمان خواهد بود.

اسلامی با اشاره به این که دستاوردهای تکنولوژیک روز دنیا را رصد خواهیم کرد، خاطر نشان ساخت: مرکز آینده پژوهشی یافته‌های خود را به مرکز توسعه فناوری و دفاعی منتقل خواهد کرد.

معاون فنی و تحقیقاتی وزارت دفاع در پایان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آینده صنعت دریایی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید افزود: ما به یاری خدا وارد ساخت ناوشکن فوق سنگین شده‌ایم به گونه‌ای که کار طراحی آن شروع شده و با سرعت ادامه پیدا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: سال آینده اولین زیردریایی 500 تنی را که با طراحی و ساخت جمهوری اسلامی است را با تمام اقلام ایرانی شاهد آب اندازی آن خواهیم بود.

وی با اشاره به این که در حال حرکت به سمت ساخت زیر دریایی و شناورهای فوق سنگین هستیم اظهار داشت: افق بسیار روشنی پیش رو است امیدواریم بتوانیم با گسترش ظرفیت صنعتی و گسترش حوزه بازار بتوانیم یکی از پررونق‌ترین صنایع دفاعی را در بخش دریایی شاهد باشیم.

اسلامی با بیان این که باید تمام ظرفیت‌های ملی را به کار گرفت گفت: در این راه هم‌پایی و همراه شدن سازمان‌ها بسیار دخیل است.

باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: نیروی دریائی

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 104
بازدید دیروز: 72
کل بازدیدها: 1322891