سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
دوربین دید در شب
سه شنبه 92/2/3 ساعت 10:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

دوربین دید در شب خلبانی مدل شباهنگ

این سیستم یکی از آخرین ابداعات صنایع اپتیکی جمهوری اسلامی ایران است و به خلبان بالگردها توانایی پرواز درشب را اعطاء می کند. این دوربین ها قابلیت نصب بر روی کلاهک های استاندارد خلبانی و چرخش و حرکت در زوایای مختلف را دارا هستند.

وزن این سیستم تنها 550 گرم بوده و برای فعالیت به تنها 2 عدد باطری قلمی احتیاج دارد. این دوربین از میدان دید 40 درجه بهره می گیرد و از دمای 51- تا 45+ قابلیت انجام عملیات را داراست.


سامانه مدرن و بومی شباهنگ


برای پی بردن به اهمیت هر چه بیشتر این سامانه می توان به استفاده بسیار زیاد نیروهای غربی از بالگردها خود در شب در سالهای اخیر اشاره کرد؛ امری که بدون استفاده از دوربین های دید در شب غیرممکن بود.

ذکر این نکته خالی از لطف نخواهد بود که امروزه بالگردها به بخش جدایی ناپذیری از عملیاتهای ناتو در افغانستان تبدیل شده اند و با نگاهی به تجربه شوروی سابق در مراحل اولیه جنگ افغانستان و عدم تجهیز بالگردهای روسی به سیستم های دید در شب، مشکلاتی را برای پشتیبانی از نیروهای روسی به وجود آورد موجب شد تا هم روسها و هم غربی ها در بالگردهای جدید خود مثل Mil28 و یا AH64 از سیستم های دید در شب استفاده کنند.

سرهنگ احمد آبادی فرمانده پایگاه هوانیروز در اصفهان در تاریخ 27 فروردین 1389 در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس از تجهیز بالگردهای هوانیروز به سامانه های دید در شب خبر داده بود که این دوربین می تواند یکی از این سامانه ها باشد.

برای مقایسه دوربین دید در شب شباهنگ با محصولات سایر کشورها نیز می توان به دوربین دید در شب نسل سوم NVS6 ساخت شرکت مشهور کانادایی NEWCON OPTIK اشاره کرد که به مانند دوربین ایرانی دارای وزنی در حدود 550 گرم بوده و از دو باطری قلمی برای شارژ بهره می برد. میدان دید این دوربین نیز در حدود 40 درجه است.

این شرکت با بیش از دو دهه سابقه با نهادهای نظامی و غیرنظامی بیش از 60 کشور جهان در ارتباط بوده و همپایی تکنولوژی ساخته شده در کشورمان با تجهیزات این کارخانه مدرن غربی می تواند مصداقی روشن از رسیدن تکنولوژی دفاعی کشورمان به سطح برتر جهان باشد و از این پس دشمن باید در معدلات خود، ارتقاء توان بالگردهای کبری را به دیگر توانمندیهای نیروهای مسلح اضافه کند..

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: دوربین

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 43
بازدید دیروز: 185
کل بازدیدها: 1324909