سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
ایران تسلیم نمی شود
جمعه 92/2/20 ساعت 10:30 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گروه بین‌المللی بحران:
ایران تسلیم تحریم‌ها نمی‌شود/ 1+5 غنی‌سازی در خاک ایران را بپذیرد

یک گروه بین‌المللی غیردولتی که به دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل توصیه‌هایی در زمینه سیاست‌های تنش‌زدا ارائه می‌کند، خواستار به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ایران شد.

خبرگزاری فارس: ایران تسلیم تحریم‌ها نمی‌شود/ 1+5 غنی‌سازی در خاک ایران را بپذیرد

به گزارش خبرگزاری فارس، «گروه بین‌المللی بحران» در گزارشی تازه با عنوان «ایران و تار عنکبوت تحریم‌ها»، به بررسی محدودیت‌های وضع شده از سوی جامعه غرب در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و راهکارهایی برای حل و فصل دیپلماتیک مناقشات مربوط به این برنامه ارائه کرده است.

گروه بین‌المللی بحران که یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی فعال در زمینه‌های تنش‌زدایی است، ضمن اشاره به اینکه تحریم‌ها در برخی حیطه‌ها موفقیت‌هایی داشته‌اند می‌افزاید: «دستکم بر اساس یک ضابطه مهم، یعنی نگرانی غرب از برنامه هسته ای ایران، نشانه ای از موفقیت تحریم دیده نمی شود.»

این گزارش به برخی اثرات مخرب تحریم‌ها اشاره می‌کند: تحریم‌ها باعث «شکل گیری کلاف پیچیده ای از مجازات ها که بازکردن آن سخت تر از بافتن آن است»؛ و می‌افزاید غرب باید با توجه به این اثرات مخرب در ازاء عقب‌نشینی واقع‌بینانه ایران از سیاست‌های هسته‌ایش به این کشور تخفیف‌هایی معقولانه ارائه دهد.

نگارندگان این گزارش به دیدگاه‌های متفاوت ایران و غرب در مقوله تحریم‌ها اشاره می‌کنند و می‌نویسند در حالی که آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌ها را بر مبنای تحلیل هزینه ـ فایده می‌بینند، جمهوری اسلامی تحریم‌ها را ابزار غرب برای سرنگونی نظام خود می‌دانند.

این گزارش، بر همین اساس درباره رویکرد تهران به تحریم‌ها  می‌نویسد: «راهبرد ایران که ریشه در تجربه انزوای دیپلماتیک و جنگ ایران و عراق دارد را می توان در دو کلمه خلاصه کرد: مقاومت و بقا، و اولی شرط دومی است.»

گزارش گروه بین‌المللی بحران تأکید می کند غرب باید با توجه به تجربه فعلی تحریم‌ها به این درک برسد که وقتی تحریم‌ها موجود اثر نمی کنند از وسوسه تشدید آنها جلوگیری کند.

این گزارش در ادامه با توجه به این چالش ها به کشورهای 1+5 راهکارهایی برای موفقیت در مذاکرات با ایران پیشنهاد داده است. برخی از این راهکارها عبارتند از:

ـ توافق در انجام مداوم و بی وقفه مذاکرات در سطح فنی برای دستیابی به یک توافق گام به گام و در این راستا در نظر گرفتن امکان استقرار یک گروه تماس در وین و یا استانبول برای ارتباط مرتب.

ـ پذیرش رسمی حق ایران در غنی سازی اورانیوم برای اهداف صلح آمیز و در خاک خود و همزمان تعهد این کشور به صلح آمیز ماندن این برنامه.

منبع: فارس نیوز




برچسب‌ها: انر‍ژی هسته ای

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 116
بازدید دیروز: 72
کل بازدیدها: 1322903