سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
10 اشتباه استراتژیک
دوشنبه 91/7/17 ساعت 1:57 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
نشریه روسی زبان «دنیای ما»:
اشتباهات دهگانه استراتژیک آمریکا و غرب درباره ایران/گذر قدرتمندانه‌ تهران از بحران‌ها

خبرگزاری فارس: یک نشریه روسی نوشت، 10 اشتباه استراتژیک آمریکا و غرب علیه ایران، این کشور را قدرتمندتر و پخته‌تر از قبل در برابر بحران‌ها کرده است.

خبرگزاری فارس: اشتباهات دهگانه استراتژیک آمریکا و غرب درباره ایران/گذر قدرتمندانه‌ تهران از بحران‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، هفته‌نامه تاجیکی "دنیا "در شماره اخیر خود به نقل از نشریه روسی زبان دنیای ما، ضمن تحلیل 10 اشتباه آمریکا و غرب علیه ایران، نوشت: در طول 10 سال اخیر مقامات کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا به اشتباهاتی دست می‌زنند که در مجموع می‌توان دریافت که رهبران این کشورها دیگر قابلیّت تحلیل وضع کشورهای مختلف دنیا را نداشته و جاسوسی دیگر راهی را از پیش نمی‌برد.

در همین حال، چنین به نظر می‌رسد که غرب اشتباهات گذشت? خود را، تکرار می‌کند بطوریکه تکیه به روش‌های نظامی، ظاهرفریبی در ازای داشتن مناسبات دوستانه با دیگر کشورها، نادیده گرفتن شرایط زندگی شهروندان عادی اروپا و آمریکا، صرف مبالغ هنگفت برای انجام عملیات‌های جنگی، استفاده از معیارهای 2گانه در مناسبات سیاسی با مسلمانان و کشورهای اسلامی، ارتباطات مخفی و گاها قوی با دولت‌مردان طویل الحکومه برخی کشورهای شرق نزدیک و دیگر مناطق، فهرست ناکامی از اعمالی است که در طول 10 سال اخیر رهبران برخی کشورهای اروپایی، به‌ویژه آمریکا به خود اجازه داده‌اند، مرتکب شوند.

در این مطلب به 10 اشتباه استراتژیک این کشورها اشاره می‌شود؛

1. تهمت به انقلاب اسلامی ایران؛

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، دشمن آن، به‌خصوص آمریکا گسترش انقلاب اسلامی را ضرری بر علیه امپریالیسم، احساس نمود و همه نیروهای خود را برای ضربه زدن به ارزش‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن اعزام کردند.

آنان تمام نیرنگ‌هایشان را به کار بردند تا واقعیت را از چشم جامعه جهانی پنهان کنند و آن را به گمراهی برده، واقعیت انقلاب اسلامی ایران را به سود خویش تفسیر کنند.

برای رسیدن به این اهداف، سانسور اخبار واقعی انقلاب اسلامی صورت گرفت، هزاران خبر و مقاله‌های تهمت‌انگیز منتشر کردند و به این وسیله خواستند آبروی اسلام و ایران را پایین ببرند. اما هم? این تلاش‌ها، نتیجه دلخواه برای آنها نداشت. بلکه به ایده‌های اسلامی و انسان‌پرورانه اسلام به عنوان آخرین دین آسمانی مساعدت نمود.

2. محاصره اقتصادی ایران؛

ایران به مرحله‌ای رسیده است که می‌تواند نیازهای خود را تامین کند. ایران با استفاده از ذخایر نفتی خود در مقایسه با دیگر کشورهای در محاصره اقتصادی قرار داشته، توانست وضع اقتصادی خود را بهتر کرده و خودکفا شود.

تحریم‌ها که در مورد برنامه هسته‌ای ایران اجرا شد، باز یکی از اشتباهات کشورهای غربی تحت ریاست آمریکا به حساب می‌آید.

اما باید خاطرنشان کرد که تحریم‌هایی که علیه ایران، در بزرگ‌ترین مرحل? بحران اقتصادی و مالی جهانی عملی شد، نه تنها به اقتصاد ایران بلکه به اقتصاد کشورهای غربی که سیاست آنان ضد ایران بود، ضربه زد و در نهایت، آنان را با معضل و مشکل دچار کرد.

از طرف دیگر به بهانه جاری کردن تحریم‌ها نسبت به ایران، این امکان رافراهم کرد که این کشور ذخایر نفتی را نگه داشته و پس از مدتی با قیمتی گران‌تر به فروش بگذارد که این هم به رشد همه جانبه اقتصاد ایران مساعدت خواهد کرد.

3. حمله به عراق؛

خبرهای دروغ آمریکا و کشورهای غربی در مورد آن که عراق صاحب سلاح هسته‌ای است و در نتیجه حمله به این کشور، نه تنها آبرو و اعتبار بین‌المللی آمریکا و متحدانش را به طور چشم‌گیری کاهش داد، بلکه عراق را از  سرسخت‌ترین دشمن انقلاب اسلامی، به نزدیک‌ترین دوست مبّدل کرد.

4. تاسیس و کمک به گروه‌های شبه مسلمان؛

کشورهای غربی به سرپرستی آمریکا به تدریج کنترل خود را بر گروه‌هایی که خود ایجاد کرده بود، کاهش داد.

تمام جهان می‌داند، این غرب است که، تخم نفاق را بین مسلمانان می‌کارد و به گروه‌های دارای گرایش‌های افراطی، مثل "طالبان»، «القاعده» «وهابی‌ها» و «سلفی‌ها» کمک می‌کند.

این اقدامات با هدف فشار آوردن بر ایران و متحدان آن صورت می‌گیرد، اما این سیاست هم اکنون به تهدید جدی برای غرب تبدیل شده و باعث زیان به بخش سیاسی و نظامی آن شده است.

ادامه این روند نیز در آینده به کشورهای غربی زیان بسیار می‌رساند.

5. حمله به افغانستان؛

جنگ در افغانستان به بهان? مبارزه با طالبان و القاعده، در اصل به دلیل نتیجه نداشتن تحریم‌ها علیه ایران بود و برای آمریکایی‌ها هیچ سودی نداشت.

آمریکای‌ها در باتلاقی جدید غوطه‌ور، تلفات جانی و مالی زیادی را متحمل و به اقتصاد در بحران قرار گرفته آنان و کشورهای عضو ناتو، خسارات فراوانی وارد شد.

از جمله این خسارات می‌توان به افزایش تعداد سربازان و افسران گرفتار به بیماری‌های روحی، افزایش قاچاق مواد مخدر و فروش آن در کشورهای غربی و ...اشاره کرد.

6. مسلح کردن کشورهای مرتجع منطقه؛

خطر ایران برای منطقه و عالم، بهانه‌ای است برای ترغیب این کشورها به خرید سلاح‌های تولید شرکت‌های غربی، کمک مالی به رژیم‌های ارتجاعی که مردم خود این کشورها، به آنها باور ندارند.

نتیجه این اقدام در آینده‌ای نه چندان دور خود را نشان می‌دهد و پس از حرکت‌های بیداری اسلامی و به وجود آمدن انقلاب‌های جدید، انقلابیون از سلاح این کشورها در مقابل خودشان استفاده خواهند کرد.

7. مداخله در امور داخلی سوریه؛

دخالت در امور داخلی سوریه (متحد استراتژیک ایران) و کمک به گروه‌های مخالف آن کشور، زیر نقاب برقراری دموکراسی، اشتباه دیگر استراتژیک غرب است.

روزی خواهد رسید که تمام جهان در خصوص اهداف نهایی و ریاکاران? دولت‌های غربی که گویا‌ خواهان پیروزی دموکراتیک در سوریه می باشند، روشن خواهد شد.

این سیاست شیطانی باز هم به اتحّاد جهان اسلام کمک کرد و توان و قدرت مسلمانان را در مقابله با آمریکا، غرب و متحدان منطقه‌ای آنان، افزایش داد.

8. تحمیل قوانین داخلی آمریکا به دیگر کشورها؛

فشار به کشورهای دیگر تا مقابل ایران و سوریه تحریم‌ها را اجرا کنند، بیانگر ماهیت امپریالیستی سیاست واشنگتن و تلاش برای ایجاد جهان یک قطبی و تحت اطاعت درآوردن دیگر کشورها است.

این اقدام حتی از طرف متحدان آمریکا باعث اعتراض و انتقاد شده و به تقویت مخالفان این کشور در سراسر عالم کمک، خواهد کرد.

9. تاثیر پذیری مقامات آمریکایی از لابی صهیونیستی؛

اجازه فعالیت به صهیونیست‌ها و تأثیر یهودی‌ها بر مقامات دولت آمریکا، اشتباه استراتژیک دیگر آمریکا به شمار می‌رود که نه تنها مردم آمریکا را تهدید می‌کند، بلکه اکنون به دولت این کشور در سیاست، اقتصاد و اجتماع خسارات زیادی وارد کرده است و رؤسای جمهوری آمریکا را وادار می‌کند، آغوش خود را برای استقبال از اسرائیل غاصب  بگشایند.

10. اتخاذ سیاست دشمنانه با ایران؛

آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به روشنی دریافته‌اند که دیگر امکان حکومت بر ایران را ندارند و در این کشور هرگز حکومت دوره پهلوی، ایجاد نخواهد شد، بنابراین به تحمیل فعالیت‌های امپریالیستی خود بر این کشور تلاش می‌کنند و این هم خطای استراتژیک آمریکا است.

تجربه مقاومت انقلاب اسلامی ثابت کرد که این عمل بیشتر به اتحّاد مسلمانان و افزایش احساس بدبینی نسبت به آمریکا و غرب می‌انجامد.

ادامه این روند و آغاز جنگ با ایران به تابوت امپریالیسم آخرین ضربه را خواهد زد. چنان‌که یک حکمت قدیمی می‌گوید: "اگر خدا بخواهد، دشمن هم بهبودی می‌آورد" (عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد).

و در نهایت اشتباهات یادشده بالا به جمهوری اسلامی ایران این امکان را داد که پرقدرت شود، تجربه‌اندوزی کند؛ و در آتش بحران‌های بین‌المللی پخته‌تر عمل کند.

منبع: فارس نیوز




 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 42
بازدید دیروز: 21
کل بازدیدها: 1324532