سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
شکار تانک
چهارشنبه 92/5/2 ساعت 11:36 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

شکار تانک در ماه رمضان+نقشه

حجم بالای تانک و نفربرهای دشمن متجاوز که در این عملیات منهدم شدند (حدود 1100 دستگاه) و تصرف قرارگاه «تیپ 10 زرهی عراق» باعث شد که از آن با عنوان «عملیات شکارتانک» یاد شود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، پس از پایان پیروزمندانه ی عملیات «الی بیت المقدس» و آزادسازی «خرمشهر» ، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، استراتژی «تعقیب و تنبیه متجاوز» را در پیش گرفتند. عملیات «رمضان» با هدف تحقق این استراتژی طراحی و اجرا شد. عبور از مرز و داخل شدن در خاک عراق، تامین منابع جدید و تبیین روش های نوینی را می طلبید در حالی که «عملیات رمضان» با همان مقدورات و روش های گذشته طراحی شد که برای ماشین جنگی صدام، شناخته شده بود. هدف نهایی از اجرای این عملیات، آزادسازی «بصره» به عنوان شاهرگ حیاتی جنوب عراق و یا حداقل حضور در ساحل شرقی اروندرود و تسلط  جاده های منتهی از شمال عراق به «بصره» بود که موجب جدا شدن جنوب عراق (به عنوان کانون حضور شیعیان) از شمال آن می گردید و با فرض تحقق چنین  هدفی، پایان پیروزمندانه جنگ، بسیار محتمل و نزدیک به نظر می رسید.

از هفت ماه پیش از آغاز «عملیات رمضان»، اخباری از داخل عراق می رسید مبنی بر تشکیل خطوط پدافندی مستحکم در مناطق استراتژیک، اما در عین حال، اطلاعاتِ به دست آمده از عمق دشمن، کم تر به دست می آمد. زیرا ایران از اطلاعات ماهواره ای به کلی محروم بود و عکس برداری هوایی با امکاناتی که در اختیار سپاه و ارتش بود، نیازهای عملیاتی را تامین نمی کرد. تنها اطلاعات خودی، با شناسایی از نزدیک و به وسیله ی نیروی انسانی به دست می آمد که شناخت کافی از آرایش و استحکامات نیروهای دشمن را به دست نمی داد. در حالی که تغییر آرایش نیروهای بعثی و روش های جدید دفاعی آن ها، حکایت از استراتژی جدید ارتش عراق می کرد که نبود شناخت کافی از این وضعیت تازه ، آثار نامطلوبی بر عملکرد خودی گذاشت.

«عملیات رمضان» با طراحی و فرماندهی مشترک سپاه و ارتش، در چهار محور و در پنج مرحله اجرا شد. گرچه رزمندگان، در خیز ابتدایی، خطوط دفاعی دشمن را در هم شکستند اما به زودی نداشتن شناخت دقیق از وضعیت و استحکامات جدید نیروهای بعثی، به اختلال در اجرای عملیات منجر شد. یگان های تحت امر «قرارگاه فتح»(تیپ 25 کربا، تیپ14 امام حسین(ع)، تیپ 8 نجف اشرف، تیپ27 محمد رسول الله(ص))  توانستند با نفوذ به عمق خاک عراق، تا نهر «کتیبان» پیش بروند و به «قرارگاه فرماندهی تاکتیکی تیپ 10 زرهی عراق» ، دست یابند (و منطقه ای به وسعت 250 کیلومتر مربع را از وجود بعثیان پاک نمایند) اما ، نیروهای پیش تاز که از جناح چپ، با اتکا به «کانال پرورش ماهی» وضعیت قابل دفاعی داشتند، از جناح راست، در برابر هجوم یگان های زرهی عراق آسیب پذیر بودند. قرارگاه های مجاور نیز که با تسلیح زمین و موانع پیچیده ی عراق رو به رو شده بودند، نتوانستند جناح راستِ یگان های «قرارگاه فتح» را تامین کنند. لذا یگان های تحت امر «قرارگاه فتح»، راهی برای تثبیت پیشروی های وسیع خود در عمق خاک عراق نداشتند و با هدف جلوگیری از دور خوردن و محاصره شدن توسط  ارتش بعث، اقدام به عقب نسینی نمودند و تنها محدوده ی «پاسگاهِ مرزی زید» در تصرف قوای اسلام باقی ماند. در عین حال، دشمن بعثی، در جریان «عملیات رمضان» متحمل خسارات سنگینی شد که انهدام کامل «لشکر9 زرهی از سپاه سوم عراق» از آن جمله بود. حجم بالای تانک و نفربرهای عراقی که در این عملیات منهدم شدند (حدود 1100 دستگاه) باعث شد که از آن با عنوان« عملیات شکارتانک» یاد شود.

نام عملیات: رمضان
 زمان: سه شنبه 22 تیر  تا پنجشنبه 7 مرداد  1361 شمسی
رمز عملیات: یا صاحب الزمان (عج) ادرکنی
نوع تک: گسترده
فرماندهی: مشترک
سازمان: مشترک
تلفات وارده بر عراق: 6400 کشته و زخمی - 1315 اسیر

نقشه را پس از ذخیره با کیفیت مناسب مشاهده نمایید


نقشه ی عملیات رمضان

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: دفاع مقدس

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 40
بازدید دیروز: 60
کل بازدیدها: 1324590