سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
تلاش دشمنان
جمعه 92/7/12 ساعت 11:7 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
وزیر سابق ارتباطات در گفت‌وگو با مشرق:

رهبر انقلاب تمام مراحل پرتاب ماهواره امید را دنبال می‌کردند/ تلاش دشمنان برای هک ماهواره‌های ایرانی ناکام ماند

پرتاب ماهواره امید به عنوان اولین ماهواره ایرانی بسیار مورد توجه و خرسندی رهبر انقلاب قرار گرفت در حدی که تمام مراحل را دنبال می‌کردند و اخبار به‌صورت لحظه‌ای در اختیار ایشان قرار می‌گرفت. این موضوع برای ایشان بسیار اهمیت داشت و صد البته ما را خوشحال کرد.

گروه دفاع و امنیت مشرق - بیست سالی می شود که وزیر سال‌های 88 تا 91 ارتباطات، دستی بر چند و چون فعالیتهای فضایی کشورمان دارد، چه آن زمان که کارشناسی مهندسی کامپیوتر خود را از دانشگاه شهید بهشتی گرفته بود و چه در سالهای بعد که دکتری علوم مدیریت دانشگاه بوردو فرانسه را داشت و رییس سازمان فضایی ایران شد.

اگرچه امروز به عنوان منتخب مردم تهران در شورای شهر چهارم، ذهنش به سمت موضوعات پایتخت و امور اجتماعی و فرهنگی سوق پیدا کرده اما علاقه و تجربه اش، هنوز "فضا" ست و اینچنین می شود که مهندس "رضا تقی‌پور" که از مدیرعاملی صنایع الکترونیک شیراز گرفته تا رییس هیات مدیره ایز ایران، در جریان تحولات کوچک و بزرگ صنایع الکترونیکی، مخابراتی و فضایی کشورمان بوده است در گفتگوی تفصیلی با گروه دفاع و امنیت مشرق به بیان جزئیات جالب و خواندنی از سیر رشد و ارتقاء جایگاه جمهوری اسلامی ایران در موضوع و علمی مهم مانند فضا می پردازد.

وی در ابتدای این گفتگو با یادآوری اینکه فناوری‌های فضایی، در دنیای امروز جزء فناوری‌های راهبردی و استراتژیک محسوب می شود، آنرا به عنوان یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری و ارزیابی توان علمی و فنی کشورها توصیف کرد.

تقی پور با اشاره به رقابت اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا در عرصه فضایی گفت: قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی فضای علمی، دانشگاه‌ها و صنعت ما تحت سلطه آمریکا و غرب قرار داشت اما با شکسته شدن این حصار، یکی از بحث‌هایی که به دلیل کاربردهای فراوان و اهمیت استراتژیکی برای انقلاب اسلامی ایران، مورد توجه جدی بود بحث فضا بود.



رییس اسبق سازمان فضایی کشورمان خاطرنشان کرد: سنجش از راه دور، ارتباطات و مخابرات از جمله موضوعات مهم در عرصه فضایی است و امروز نقشی که ماهواره‌ها و محموله‌های فضایی در کاربردهای مختلف دارند تقریباً بی‌بدیل است.

این کارشناس عرصه فضایی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه شکل گیری و رشد صنعت فضایی در جمهوری اسلامی ایران گفت: هم بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، مرکزی به اسم "سنجش از دور" بوجود آمد که این مرکز به موازات وزارت ارتباطات وجود داشت و بیشتر در حد دریافت تصویر از بعضی از ماهواره‌ها در مدارات مختلف بود اما جهش در این بخش مانند بسیاری از عرصه‌هایی که با جنبش و خیزش علمی در کشور شروع شده از حدود 3 دهه پیش بود.

وی اضافه کرد: در این عرصه هم خوشبختانه متخصصین و دانشمندان ما اگرچه امکانات زیادی نداشتند ولی همت بالایی داشتند و ما در اواخر دهه 60 جزء اولین گروه‌هایی بودیم که علی‌رغم امکانات کم این انگیزه و توان در ما ایجاد شد که می‌توانیم و باید به این فناوری دست پیدا کنیم.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان گفت: نهایتاً یک کار جدی مطالعاتی در سال‌های آخر دهه 60 در کشور شروع شد و نحوه ورود به این فناوری‌ها و در اصل تکنولوژی‌هایی که ما باید در آنها وارد بشویم، مشخص شد. این بحث تقریباً تا سال 73، 74 ادامه داشت و بنده هم کم و بیش با همین گروه‌هایی که کار علمی را دنبال می‌کردند مرتبط بودم و در نهایت، در سال 74 پیشنهادی را برای طراحی و ساخت اولین ماهواره در کشور مطرح کردیم. این موضوع در قالب دو گروه، یکی در وزارت فناوری ارتباطات و دیگری در موسسه تحقیقات علمی و بعد در صنایع الکترونیک ایران به موازات دنبال شد.

جزئیات کارشکنی غربی ها در همکاری فضایی با ایران

تقی پور با تشریح رشد علمی کشور برای رسیدن به جایگاه مناسب در عرصه فضایی گفت: همکاری ما در سال 79 بعد از مطالعات اولیه و کارهای علمی با بعضی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه علم و صنعت ایران عملیاتی شد و در همان زمان دانشگاه خواجه نصیر هم فعالیت‌هایی را داشت و سپس در بسیاری از دانشگاه‌ها بحث ایجاد صنایع هوا و فضا به موازات شکل گرفت و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی اصفهان از دانشگاه‌هایی بودند که به این مجموعه اضافه شدند.

وی با اشاره به  همکاری وزارت ارتباطات با ایتالیایی‌ها برای طراحی و ساخت ماهواره مصباح افزود:  به دلیل عدم همکاری غربی‌ها یعنی کشور ایتالیا و آلمان که این پرتاب را قبول کرده بودند، متأسفانه آن پروژه به نتیجه کامل نرسید اما نتیجه این تلاش‌های داخلی این بود که پروژه‌ها با تلاش متخصصان داخلی و تقریباً می‌توانیم بگوییم به صورت گسترده از صفر در بحث ساخت قطعات و زیر سیستم‌های مختلف شروع شد و نهایتاً اولین پروژه طراحی و ساخت ماهواره بومی به همراه پرتابگر، ایستگاه‌های زمینی و ایستگاه‌های کنترل و هدایت در سال 87 به نتیجه رسید و ماهواره امید با ماهواره‌بر سفیر در مدار قرار گرفت.

این صاحب نظر مسائل فضایی تصریح کرد: این یک تحول عظیم علمی و فناوری بود که توانستیم سطح علم و پیشرفت‌های فناورانه دانشمندان ایرانی را به همه جهانیان نشان دهیم چراکه که کشورهای بسیاری حتی با کمک خارجی‌ها تلاش‌های زیادی را بخصوص در بحث پرتاب تا به امروز انجام دادند و علی‌رغم پیشرفت‌های زیاد در صنایع و فناوری‌های پیشرفته هنوز موفق به قراردادن ماهواره در مدارهای لازم و مد نظر نشده‌اند.

وی با تذکر این موضوع که این اقدام جمهوری اسلامی، بسیاری از کشورهای پیشرفته را هم دچار تعجب و شگفتی کرد، گفت: ما در آن زمان به تعبیری هشت یا نهمین کشوری بودیم که به این توانمندی طراحی و ساخت ماهواره در کنار طراحی و ساخت پرتابگر دست پیدا کردیم که به صورت کاملاً مستقل و بومی بدون اینکه هیچ کمکی را از کشورهای خارجی دریافت کنیم، بود.

وزیر اسبق ارتباطات کشورمان با تاکید بر اینکه در زمینه فضایی بیش از 3 دهه است که در تحریم هستیم و اصطلاحا درب تمام فناوری‌ها و حتی فناوری‌های جزئی کاملاً به روی ما بسته است، گفت: خوشبختانه بعد از اولین پرتاب موفق که ورود جمهوری اسلامی را به باشگاه فضایی محقق کرد، ما با حضور در اتحادیه‌های منطقه‌ای و نشست‌های بین‌المللی توانستیم سطح علمی و فناوری خود را به دنیا معرفی کنیم و زیرساخت‌های بسیاری از پروژه های پیشرفته که می‌تواند ورود ما را در اقتصاد فناوری‌های فضایی تضمین کند، در کشور آماده شده است.

تقی پور همچنین نسل‌های بعدی پرتابگرها برای پرتاب ماهواره‌های سنگین‌تر در مدارات بلندتر و افزایش دقت در محموله‌های تصویربرداری و عکس‌برداری را از جمله گام های بعدی در عرصه فضایی دانست و اضافه کرد: ما در هرکدام از پرتاب‌های خود بخش‌هایی از این موارد را بهینه سازی کرده و ارتقا دادیم و امروز می‌توانیم باافتخار اینرا اعلام کنیم که ما در بسیاری از زمینه‌ها صادر کننده این فناوری‌ها هستیم.

مسئول سابق سازمان فضایی کشورمان با تشریح تلاش های برخی کشورها برای عدم راهیابی ایران به فضا گفت: متأسفانه کشورهای معدودی تلاش دارند که این حلقه همچنان به دلایل اقتصادی، استراتژیک و دفاعی امنیتی بسته بماند اما خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران با توانمندی‌هایی که در عرصه فضا دارد عمده نیازهای خود را تأمین می کند و با پروژه‌هایی که در دست اجرا است انشاالله شاهد خواهیم بود که خوداتکایی کامل بدست بیاید.

تشریح اقدامات انجام شده در دوران وزارت تقی پور

وزیر ارتباطات در سالهای 88 تا 91 درباره کارهای انجام شده در دوران وزارت خود نیز گفت: در دوره‌ای که بنده در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور داشتم، تلاش زیادی برای خودکفایی و تأمین کلی نیازهای داخلی کردیم. این تلاش‌ها در بحث مخابرات، سنجش از دور و پروژه‌هایی با اهداف بزرگ هم بود که به قرارداد رسید و امروز شاهد ثمره آنها هستیم و به تدریج در حال رسیدن به مرحله پایانی و پرتاب هستند.



وی افزود: علاوه بر اقدامات انجام شده برای ترغیب فضای علمی و دانشگاهی کشور در عرصه فضایی که باعث یک حرکت جمعی در دانشگاه‌های ما شد، اتفاق بزرگ دیگری که افتاد، ایجاد پژوهشکده‌های خاص فضایی درون حداقل 5 دانشگاه بود و امروز این پژوهشکده‌ها به خوبی با تربیت نیروهای متخصص و برخورداری از اساتید با سطح دانش فضایی بالا می‌توانند در سطح طراحی پیچیده‌ترین ماهواره‌ها و محموله‌های فضایی فعالیت و پا به پای دانش روز دنیا حرکت کنند.

تقی پور ادامه داد: شاید در بحث ساخت به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشته هنوز تمامی اینها به صورت کامل به مرحله نهایی نرسیده ولی خوشبختانه سطح مقالاتمان، حضورمان در همایش‌ها و بیان دستاوردها در کنفرانس‌های بین‌المللی توانسته است در مرزهای علمی دنیا حرکت کند. در سطح فناوری‌ها هم تعداد 5 دانشگاه به 8 الی 9 دانشگاه که به طراحی و ساخت زیرمجموعه‌ها، زیرسیستم‌های ماهواره‌ها و پرتابگرها و ایستگاه‌های زمینی ممارست دارند افزایش پیدا کرده است. اینها یک تحول علمی و فناورانه یا به تعبیری یک جهش بود که این دوره را با دوره قبلی متفاوت می‌کند.

ماجرای تغییر ساختار سازمان فضایی

رییس سابق سازمان فضایی کشورمان در خصوص قرار گرفتن سازمان فضایی به عنوان زیرمجموعه رئیس جمهور نیز به مشرق گفت: این ساختار در بسیاری از کشورهای پیشرفته مثلاً آمریکا، هند، روسیه و چین وجود دارد و رئیس سازمان فضایی به عنوان معاون رئیس جمهور یا معاون نخست وزیر در بالاترین سطح تصمیم‌گیری کشور به صورت مستقیم برای توسعه این فناوری‌ها اقدام می‌کنند. این اقدام‌ در دولت دهم متأسفانه به صورت ناقص انجام شد یعنی به جای اینکه رئیس سازمان فضایی به عنوان معاون رئیس جمهور مطرح شود، این ساختار در مجموعه‌هایی به صورت غیر مستقیم با نهاد ریاست جمهوری مرتبط شد.

وی در تحلیل خود از این موضوع گفت: به نظر می‌رسد این تغییر ساختاری درست نبود چراکه به تعبیری نه تنها سرعت کار را افزایش نداد بلکه باعث ایجاد یکسری محدودیت‌ها و کندی‌ها در دستیابی کشور به این فناوری‌ها شد. امیدوارم این تصمیم در شورای عالی فضایی کشور مطرح شده و به نحو مطلوبی این مسیر اصلاح شود و برای ساختار فضایی کشور، با توجه به این که دستگاه‌های مختلفی در این موضوع دخیل هستند، یک تصمیم بهینه‌ای اتخاذ شود و این مسیر تا حدود زیادی اصلاح و بازگشت در جهتی داشته باشد که بتواند باعث پیشرفت بیش از پیش این فناوری شود.



تقی پور با اشاره به تصمیم گیری‌های اشتباه در این زمینه افزود: من هنوز هم با آن الگو که رئیس سازمان فضایی معاون رئیس جمهور شود موافقم یعنی اگر مثلاً ما رئیس سازمان فضایی را هم سطح رئیس سازمان انرژی اتمی داشته باشیم فکر می‌کنم این الگو، الگوی درستی است منتها متأسفانه این پیشنهاد عملی نشد که اگر عملی می‌شد وضعیتمان خیلی بهتر بود.

این کارشناس مسائل فضایی تصریح کرد: بیشتر مشکلات در بحث انتصاب‌ها بود و اینکه چه کسی سکان‌دار این موضوع باشد که نهایتاً این مشکلات منافع ملی را دچار آسیب و کل حرکت را با افت اساسی مواجه کرد. این در حالی است که می‌توانست سرعت رو به رشد این موضوع با همان شتاب قبل داشت ادامه پیدا کند. در حال حاضر امیدواری که وجود دارد این است که یک نگاه کارشناسی در بحث ساختار صورت بگیرد و این ساختار اصلاح شده، در جهت منافع و اقتدار ملی شروع به حرکت کند.

وی با یاداوری اینکه این توان و قابلیت در کشور ما وجود دارد که بتوانیم با بهره‌گیری از این فناوری‌های پیشرفته و مسیرهای دانش بنیان و با ایجاد اشتغال در سطوح بالادست برای متخصصین و دانشمندان فضایی، به جای صادر کردن کار متخصصان به صورت خام، محصول آماده را به صورت محصولات و خدمات فضایی صادر و به کل دنیا عرضه کنیم، اظهار داشت: هنوز این عقیده را دارم که این کار شدنی است و یک عزم و اراده ملی می‌طلبد و ما توانایی رسیدن به این اهداف را داریم.

نحوه واکنش کشورها به دستاوردهای فضایی ایران

وزیر سابق ارتباطات کشورمان در پاسخ به سوال مشرق در خصوص نحوه مواجهه کشورها با دستاوردهای فضایی ایران با تقسیم بندی نوع برخورد آنها به سه مدل گفت: دسته‌ای از کشورها بودند که قبل از این اتفاق با آنها مراوداتی را داشتیم. این کشورها اگرچه مستقیماً جواب رد به ما نمی‌دادند ولی در اصل ما را معطل نگه داشته بودند و برای آنها موفقیت‌های فضایی ایران شگفت انگیز و غافلگیرکننده بود به نحوی که بعد از اولین پرتاب وقتی ما همتایانمان را در مجامع بین المللی و منطقه ملاقات می‌کردیم با شگفتی و تعجب زیاد عنوان می‌کردند که برای آنها قابل تصور نبود که ایران به چنین موفقیتی دست پیدا کند. تصور این کشورها این بود که در رفت آمدهایی که به ایران دارند با سطح علمی ایران آشنا شده‌اند و ایران قادر به دست‌یابی به چنین دستاورد علمی نیست. بعد از آن لحن صحبت این کشورها با ایران به عنوان یک رقیب تغییر کرد و اگر قبلاً به ایران به چشم کشوری نگاه می‌کردند که ما به آنها احتیاج داریم اگرچه خیلی علاقمند نبودند به ایران با این نگرش نگاه کنند.



وی افزود: بخش دیگری از کشورها، کشورهای دوست بودند. این کشورها شاید از نظر بعضی موضع‌گیری‌های سیاسی کاملاً با ما هم جهت نبودند ولی به عنوان کشور مسلمان بسیار از این موضوع خوشحال بودند. در نشست‌های بین‌المللی ابراز خوشحالی می‌کردند و پیشنهاد همکاری به ما ارائه می‌دادند. از جمله این پیشنهادها طراحی و ساخت ماهواره کشورهای اسلامی مانند ماهواره بشارت بود.

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به گروه سوم از کشورها گفت: گروه سوم کشورهایی بودند که طبق معمول ضدیت‌شان با جمهوری اسلامی ایران مشخص بود. آنها اوایل علاقه‌ای به قبول این موضوع نداشتند و بعد از اینکه تقریباً همه مجامع علمی و مجامع بین‌المللی فضایی حضور ماهواره‌های ما را در مدارها و ثبت در مجامع بین‌المللی جهانی پذیرفتند این کشورها به اجبار سعی کردند با زیر سوال بردن این فناوری‌ها و اینکه این دستاوردها با کمک‌های خارجی بوده و با خبرهای انحرافی این موضوع را تحت الشعاع قرار دهند در حالی که فکر می‌کنم خود آنها اطلاع داشتند که این اتفاق کاملاً با توانمندی داخلی صورت گرفته بود. این کشورها سعی کردند هدف ایران را جاسوسی جلوه دهند. این در حالی است که شاهد هستیم امروز خود کشورهای صاحب این ادعا به صورت وسیع با ایجاد شبکه‌های گسترده جمع‌آوری اطلاعات از تمام دنیا جاسوسی می‌کنند.

راهبرد جدید دشمنان برای جلوگیری از پیشرفتهای فضایی ایران

وی افزود: در حال حاضر بزرگترین مانعی که شاید آنها تلاش دارند پیش روی ما حفظ کنند بحث رقابت اقتصادی است. آنها علاقمند نیستند ایران به این فناوری دست پیدا کند زیرا بازار تقریباً در انحصار چند کشور مثل آمریکا، روسیه، چین، اتحادیه اروپا و هند است. یکی از راهبردهای ما همین موضوع باید باشد که بتوانیم مباحث اقتصادی را از راه توسعه فناوری‌های فضایی دنبال کنیم. فروش فناوری‌ها، محصولات و خدمات فضایی می‌تواند در آینده کشور ما بسیار تعیین کننده باشد به خصوص اینکه ما امروز پتانسیل‌های زیاد علمی و فنی را در کشور ایجاد کرده‌ایم که همه اینها آمادگی دارند در پروژه‌های مختلف فضایی توانمندی‌های خودشان را نشان دهند.

تقی پور تاکید کرد: آنها می‌دانند توانمندی متخصصین و دانشمندان ما بسیار بالاست و ما می‌توانیم به عنوان یک رقیب جدی حتی در عرصه اقتصاد فضایی برای آنها مطرح باشیم منتها مسئله‌ای که امروز برای دنیا باید مهم و باعث تنبه باشد این است که کشورهای مخالف علی‌رغم شعارهای زیبا و عامه پسنیدی که می‌دهند و از طرف آنها گفته می‌شود نشر علم و اطلاع رسانی حد و مرز ندارد و بر خلاف موادی که در اعلامیه حقوق بشر نوشته‌اند که باید علم به صورت یکسان در بین همه آحاد بشر توزیع شود، ما شاهد این هستیم که امروز کاملاً از دسترسی به منابع علمی محرومیم و به تعبیری ما خودمان تولید علم می‌کنیم و حتی مجبور به تولید منابع علمی در داخل کشور و به دست خودمان شده‌ایم.



وی افزود: این نشان می‌دهد که این شعارها پوچ است و با این ژست زیبا می‌خواهند بگویند ما هیچ محدودیتی برای انتشار علم نداریم. امروز تحصیل در این رشته‌ها برای خیلی از ایرانی‌ها محدود شده ولی علی‌رغم این موضوع خوشبختانه این نهال جوان ولی پویا و بالنده توانسته ثمره بیشتری داشته و خودش را تکثیر کند و به یک قابلیت بدون برگشت تبدیل شود. ما حتی اگر با کمک خارجی‌ها می‌توانستیم پرتابگر یا ماهواره ژئو داشته باشیم، اینکه ما امروز منابع انسانی داریم که می‌توانند با اراده خودشان هر پروژه فضایی را انجام دهند، این مهمتر از دستیابی به محصول است.

این کارشناس مسائل فضایی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) در ابتدای جنگ که فرموده بودند "جنگ برای ما نعمت است" گفت: این تحریم‌ها و محدودیت‌ها برای خودش نعمت بود که دانشمندان، متخصصان و مدیران ما یکبار دیگر این نکته را به خود و مجموعه تحت نظرانشان متذکر شوند که شعارهای غربی‌ها کاملاً فریبکارانه است و ما فقط باید روی توان بومی خودمان حساب کنیم و تنها از این مسیر است که می‌توانیم به این پیشرفت‌ها دست پیدا کنیم. اگرچه خودشان اذعان دارند که فعالیت‌های ایران کاملاً صلح‌آمیز و در جهت پیشرفت‌های علمی است اما فقط شعارش را می‌دهند. خوشبختانه دانشمندان ایرانی علی‌رغم این محدودیت‌ها در سطح جهانی حرف برای گفتن دارند و در همایش‌های بین‌المللی مقالات زیادی دارند و حتی در کمپانی‌های فضایی چند ملیتی تعدادشان روز به روز بیشتر می‌شود چراکه به هرصورت آنها به این دانش و مهارت دانشمندان ایرانی نیاز دارند.

مسئول سابق سازمان فضایی کشورمان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری افزود: نگرانی آنها از فراگیر شدن این خیزش علمی است. نگرانی آنها این است که این خودباوری به یک جریان عمومی مبدل شود وامروز وقتی یک دانشمند هسته‌ای ما ترور می‌شود خوشبختانه همان روز بیش از هزاران دانشجو در رشته فیزیک هسته‌ای ثبت نام و مشغول به تحصیل می‌شوند.

پیش دستی های ایران برای محک ادعاهای غرب

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه فعالیتهای کشورمان برای اطلاع از میزان اشراف غربی ها بر فعالیتهای فضایی کشورمان ادامه داد: بعضی طرح‌ها از طرف ایران ارائه نشد تا ببینیم ادعای این کشورها مبنی بر رصد تمام نقاط فضا صحت دارد یا خیر. نتیجه این بود که این حرف آنها دروغی بیش نیست کما اینکه پرتاب ماهواره امید را با قدری تاخیر گزارش کردیم اما اعلام گزارش پرتاب فضایی ایران از طرف آنها صورت نگرفت. این کشورها احتمال دادند شاید این پرتاب ما اتفاقی بوده اما بعد از تکرار پرتاب‌های موفق، آنها به این نتیجه رسیدند که این دانش در ایران به تعمیق رسیده است. قطعاً آنها با الگو برداری از این موضع سال‌هاست باور کرده‌اند که ما از نظر توانمندی‌های منابع انسانی در موضوع هسته‌ای هیچ چیز کم نداریم و بر اساس سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران این پیشرفت‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی کاملاً صلح جویانه و در جهت مقاصد صلح جویانه است.

وی ادامه داد: بحث‌های رقابت جدی است و قطعاً آنهایی که فضای این دو حوزه را در انحصار خودشان نگه داشته‌اند علاقه ندارند که اقتدار خودشان را کم کنند. می‌خواهند بگویند که هنوز در این عرصه پیشتازند. البته برای آینده‌های دورتر معتقدیم که این هیبت دروغین خواهد شکست چراکه اتفاقی به وقوع خواهد پیوست که دنیا متوجه این پرده پوشی‌ها و مباحثی که شاید امروز برای ما بیان آن به مردم دنیا سخت باشد، خواهند شد. درست است که بحث هسته‌ای یک نماد تقابل و خودکفایی ایران در مباحث مختلف است ولی شاید از سوی دیگر بتوان گفت که خودکفایی فضایی ایران به خاطر تبلیغات و سیاه نمایی‌های مختلف که در بحث هسته‌ای وجود داشته و به حق، ما روی آن اصرار داشتیم مظلوم واقع شد.

تقی پور در عین حال متذکر شد: در اینجا بحث، بحث رقابت است و لزومی ندارد همه دستاوردهای خود در این عرصه را مطرح کنیم کما اینکه می‌دانیم به هر صورت آنها همه آنچه را که دارند عرضه نکرده‌اند. متخصصین ما در این مقوله حرفه‌ای هستند و از تحلیل روندها و حرف‌هایی که زده می‌شود می‌توانند کدهای بسیاری استخراج کنند . به یقین پیشرفت‌هایی که جمهوری اسلامی ایران داشته است بیشتر از آن بوده که گفته شده است.

تقی پور درباره ساخت ماهواره‌های مکان‌یاب در کشور نیز گفت: ما پیرامون این موضوع برنامه‌هایی داریم ولی همه آن را اعلام نمی‌کنیم. البته ما برای مدیریت بلایای طبیعی نیز به ماهواره هایی با کیفیت تصویربرداری بالا نیاز داریم و آنها را دنبال می‌کنیم.

علاقه و پیگیری رهبر انقلاب در زمینه دستاوردهای فضایی

این مسئول با سابقه عرصه فضایی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تلاش‌های صورت گرفته از طرف بیگانگان برای تحت کنترل درآوردن ماهواره‌های ایران گفت: این دسته از اقدامات تقریباً معمولی است ولی کسی آنرا اعلام نمی‌کند. در بحث مخابرات ما سیستم‌هایی داریم که شاید برای کل دنیا ناشناخته باشد؛ چه از نظر ترکیب فرکانسی، چه از نظر نوع مدلاسیون، نوع ارسال یا دریافت‌ها. ما این موارد را طبق یک قائده کلی تا زمانی که لازم به گفتن نباشد عرضه نمی‌کنیم اما تلاش های مختلفی از سوی برخی کشورها برای تسلط بر ماهواره های ایرانی و هک سیستم آنها صورت گرفت که خوشبختانه با تلاش متخصصان داخلی و پیش بین های مناسب ناکام ماند.

وی همچنین با اشاره به علاقمندی رهبر معظم انقلاب درباره موضوع فضایی ایران گفت: پرتاب ماهواره امید به عنوان اولین ماهواره ایرانی بسیار مورد توجه و خرسندی ایشان قرار گرفت در حدی که تمام مراحل را دنبال می‌کردند و تقریباً تمام اخبار به صورت لحظه‌ای در اختیار ایشان قرار می‌گرفت و این موضوع برای ایشان بسیار اهمیت داشت و صد البته ما و سایر دست اندرکاران این پروژه را بسیار خوشحال کرد.



تقی پور در پایان این گفتگو خطاب به مدیران و دست‌اندرکارانی که امروز در فناوری فضایی مسئولیت دارند، گفت: نهضت شروع شده و محدویت‌های اقتصادی و مانند آن نباید مانع کار تلقی کنیم. امروز ما نمونه‌ای موفق عینی هم داریم. کشورهایی هستند که با صرف هزینه چند ده برابر ایران به نتیجه‌هایی رسیده‌اند که ما اکنون بدون صرف این هزینه‌ها رسیده‌ایم. این مسیر بالاخره از چند جنبه متفاوت برای جمهوری اسلامی ایران راهبردی و بسیار مهم است. از جنبه اینکه ما واقعاً می‌توانیم دانشمندان خود را در فناوی‌های پیشرفته به کار بگیریم و باعث ارتقا این دانش در داخل شویم.

وی همچنین تاکید کرد: برای ارتقاء این نهضت احتیاج است که مرتب این چرخه تبدیل دانش به فناوری و تبدیل فناوری به محصول و برگشت بخشی از این ثروت یا سرمایه‌ای که در این حوزه گردش می‌کند به تحقیقات را تکمیل کنیم و انشاالله مسئولین برای تحقق این موضع همت بگمارند چراکه آینده برای ایران بسیار روشن است.

این کارشناس عرصه فضایی همچنین خطاب به جوانان، دانشجویان و اساتید این رشته گفت: اگرچه در گذشته دوران سختی را داشتیم ولی اکنون این دوران طی شده و ما می‌توانیم با مدیریت صحیح شرایط از این به بعد حرف حتی در عرصه جهانی داشته باشیم و رمز موفقیت ما این است که این حلقه بسته صادرات فناوری‌ها و خدمات در داخل کشور را باز کنیم و انشاالله روز به روز شاهد باشیم که به جای فروش مواد  خام بتوانیم محصولات و خدمات فضایی را صادر کنیم.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: هوا فضاماهواره

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 25
بازدید دیروز: 131
کل بازدیدها: 1324706