سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
میز کار تجهیزات فضایی
جمعه 92/9/22 ساعت 8:20 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

ساخت میز کار تجهیزات فضایی توسط پژوهشگران کشور

پژوهشگران کشور موفق به ثبت اختراع میز کار تجهیزات فضایی با قابلیت حمل و نقل و نگهداری مدل پرتابی محموله مخابراتی ماهواره ژئو شدند.
 به گزارش مشرق به نقل از مهر، "میز کار تمیز پنج درجه آزادی" مخصوص تست، حمل و نقل و نگهداری مدل پرتابی محموله مخابراتی ماهواره ژئو  توسط پژوهشگران پژوهشکده فناوری ارتباطات مرکز تحقیقات مخابرات ایران طراحی و موفق به ثبت اختراع شد.

مراحل ارزیابی و ثبت این اثر به عنوان یک اختراع در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و اداره ثبت اختراعات با شماره ثبت 81083 به انجام رسید.

این میز کار یا ترولی قابلیت توانایی نگهداری و حمل محصول فضایی تا وزن 50 کیلوگرم، مکانیزم غیرفعال به صورت کاملا بالانس، توانایی چرخاندن محصول فضایی بین مثبت و منفی 60 درجه، حرکت خطی محصول فضایی تا 60 سانتی متر در راستای افق و 50 سانتی متر در راستای عمود، قرارگرفتن دستگاهها و ادوات مورد نیاز برای انجام عملیات و آزمایشهای لازم بر روی ترولی و رعایت الزامات ایمنی و تمیزی مربوط به پروژه های فضایی برای کار در اتاقهای تمیز تا کلاس 10000 را دارا است.

از آنجا که ساخت محصولات فضایی دارای پیچیدگیها و حساسیتهای ویژه ای است، تجهیزاتی که برای اجرای عملیات پروژه در کنار آنها ساخته می شود به تجهیزات پشتیبان زمینی یا GSE معروف هستند که میز کار یکی از مهمترین تجهیزات پشتیبان زمینی مکانیکی(MGSE) در این نوع پروژه ها است.

وجود میز کاری که بتوان به طور ایمن محصول فضایی را روی آن نصب کرد و عملیات را درون اتاق تمیز به انجام رساند می تواند تاثیر بسزایی در اجرای این پروژه ها داشته باشد.
منبع: خبرگزاری فارس

 



برچسب‌ها: دستاورد جدید

12 محصول بومی
جمعه 92/9/22 ساعت 7:17 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

با حضور سردار دهقان
وزارت دفاع فردا 12 محصول بومی در حوزه سایبری رونمایی می‌کند

12 محصول بومی فناورانه در حوزه سایبری، فردا توسط وزارت دفاع رونمایی خواهد شد.

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع فردا 12 محصول بومی در حوزه سایبری رونمایی می‌کند

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فردا و همزمان با اولین روز از هفته پژوهش، 12 محصول بومی فناورانه در حوزه سایبری با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل رونمایی خواهد شد.

در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاه صنعت بومی سایبری با شعار «پیش به سوی زیرساخت بومی امن» با حضور بیش از 30 شرکت فناور و دانش بنیان افتتاح می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس



برچسب‌ها: دستاورد جدید

توان موشکی و هسته ای ایران غیرقابل تصور
جمعه 92/9/22 ساعت 12:59 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

سردار جعفری در جمع خبرنگاران:

توان موشکی و هسته‌ای ایران غیرقابل تصور است/ به زودی از RQ170 رونمایی می‌شود

فرمانده سپاه پاسداران با بیان اینکه اقتدار امروز ایران اسلامی در ابعاد دفاعی و امنیتی خلاصه می‌شود، گفت: دو موضوع موشکی و توان هسته‌ای ایران همچنان در راستای اقتدار کشورمان قرار دارد.
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ سردار "محمدعلی جعفری" فرمانده سپاه پاسداران در حاشیه کنگره شهدای جهاد علمی با حضور در جمع خبرنگاران، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اخیر اظهار داشت: توان نظامی و دفاعی ایران با موضع هسته‌ای در ارتباط است و برخی از این شهدای علمی‌مان جانشان را در این مسیر از دست داده‌اند.  
 
وی با بیان اینکه یکی از اقدامات و مولفه‌های بازدارنده در مقابل تهدیدات، توان نظامی ما در ابعاد موشکی است گفت: شهید "تهرانی مقدم" جان خود را در همین مسیر تقدیم ایران اسلامی کرد تا توان موشکی ایران اسلامی به طریق بازدارنده تامین شود.  
 
سردار جعفری توان نظامی ایران را مورد توجه قرار داد و گفت: امروزه توان نظامی ما در ابعاد موشکی بسیار بالا و غیر قابل تصور است، روش‌هایی که این موشک‌ها را نگهداری و شلیک می‌کنیم شبیه روش‌هایی است که حزب الله در برابر ارتش اسرائیل در جنگ 33 روزه شلیک کرد.  
 
وی ادامه داد: ما با‌‌ همان روش‌های ناهمتراز و نامتقارن سلاح‌های استراتژیک را نگهداری می‌کنیم، دشمنان ما این را بدانند که آنان اطلاعی از نگهداری موشک‌های ما ندارند و محل نگهداری آنان مخفی است.  
 
فرمانده سپاه پاسداران تاکید کرد: روش‌های شلیک موشک‌ها به صورت ناهمتراز در سراسر ایران گسترده است و به روش‌هایی است که دشمن به راحتی نمی‌تواند با هزاران بمب توان نظامی ما را از بین ببرد و آنچه که امروز باعث شده دشمن بر سر میز مذاکره با ایران مقتدر بنشیند، توان نظامی و امنیتی ماست.  
 
وی با بیان اینکه امیدوارم خون شهدایمان در ادامه مذاکرات پاسداری شود گفت: انشاءالله نتیجه مذاکرات به نفع ایران اسلامی باشد.  
 
سردار جعفری با اشاره به پهپادهایی که محرمانه نیست گفت: با پیشرفت فناوری این پهپاد‌ها می‌توانند اقدامات بسیاری را انجام دهند، در حال حاضر آخرین پهپادی که ما به آن دست یافتیم، با توان بیش از 24 ساعت می‌تواند پرواز کند و موتورهای زیاد برد پهپادهای ما را افزایش می‌دهد.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: توانمندی نصب بمب و موشک کاملا هدایت شده نقطه زنی بر روی پهپاد‌ها است و در مسیر تکنولوژی روز دنیا قرار گرفته RQ170 نیز در آینده مراحل آخر تحقیقات را طی می‌کند و انشاءالله بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران

 




نصب موشک و بمبهای هدایت شونده
پنج شنبه 92/9/21 ساعت 12:58 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )


سردار جعفری در جمع خبرنگاران اعلام کرد
نصب موشک و بمبهای هدایت شونده برروی پهپادهای سپاه/ از کل کشور توان شلیک موشک داریم/مراحل پایانی مهندسی معکوس RQ170

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه یکی از اقدامات بازدارنگی ما، توان موشکی ماست، از نصب بمب و موشک‌های کاملا هدایت‌شونده بر روی پهپادهای سپاه خبر داد.

خبرگزاری فارس: نصب موشک و بمبهای هدایت شونده برروی پهپادهای سپاه/ از کل کشور توان شلیک موشک داریم/مراحل پایانی مهندسی معکوس RQ170

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سردار سرلشکر محمدعلی جعفریفرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه کنگره شهدای جهاد علمی که امروز در مرکز همایش‌‌های صدا و سیما برگزار شد، در جمع خبرنگاران، با اشاره به اقتدار ایران در زمینه‌های مختلف، گفت:‌ امروز موضوع موشکی و توان هسته‌ای صلح‌آمیز ملت ایران، در راستای اقتدار ملت ایران است.

وی توان نظامی ایران را مرتبط با مذاکرات هسته‌ای دانست و افزود: بدون تردید می‌توان گفت که امروز یکی از مؤلفه‌های بازدارنده در برابر دشمن توان مختلف دفاعی ما به ویژه توان موشکی است که شهید طهرانی مقدم جان خود را در این زمینه فدا کرد تا توان موشکی ما به گونه‌ای تأمین شود که بازدارنده باشد.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ممکن است از همه کسانی که در کشور هستند به دلیل عدم آگاهی برداشتهای مختلفی از توان نظامی ایران داشته باشند، تصریح کرد: امروز توان ما در ابعاد موشکی بسیار بالاست و روش‌هایی که موشک‌هایمان را نگه داری و شلیک می‌کنیم شبیه روش‌های ناهمطرازی است که حزب‌الله در جنگ 33 روزه به کار برد و ما نیز با همین روش‌های نامتقارن توانمندی‌های استراتژیک خود را نگه‌داری می‌کنیم.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه اطلاعات دشمنان از محل نگهداری موشک‌های ما واقعی نیست، تصریح کرد: آنها شاید محل‌های اولیه نگهداری موشک‌ها را می‌دانند ولی محل‌های نگهداری موشک‌ها مخفی بوده و روش‌های شلیک این موشک‌ها در سراسر کشور گسترده شده است.

وی تأکید کرد: دشمن با هزاران بمب نیز نمی‌تواند مانع از شلیک موشک‌های ما شود.

فرمانده کل سپاه اظهار داشت: ‌آنچه باعث شده دشمنان ما سر میز مذاکره بنشینند، توانمندی دفاعی ملت ایران است که امیدواریم از آن پاسداری شود.

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوال دیگری در مورد توانمندی نیروهای مسلح ایران در زمینه تکنولوژی پهپاد، گفت: آخرین دستاورد ما در این زمینه پهپادی است که توان پرواز تا 30ساعت را دارد و موتورهایی با سرعت می‌توانند بُرد آن را بالا ببرند.

وی افزود: اخیرا نیز توانمندی نصب بمب و موشک هدایت شونده و نقطه‌زن را به دست آوردیم و در واقع این در ردیف تکنولوژی برتر در این زمینه است.

سرلشکر جعفری در پایان با اشاره به پهپاد RQ170 به غنیمت گرفته شده از آمریکا اشاره کرد: مهندسی معکوس RQ170 مراحل آخر تحقیقات خود را طی می‌کند و امیدواریم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک آن را عملیاتی کنیم.

منبع: فارس نیوز




رادار و موشکهای جدید
چهارشنبه 92/9/20 ساعت 12:57 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

نشریه مشهور هوانوردی انگلیس:

همه فانتوم‌های ایران تا 2020 به رادار و موشک‌های جدید مجهز می‌شوند

Air International در تحلیل خود درباره نیروی هوایی ایران نوشته است: در طول سالهای اولیه هزاره جدید میلادی زمانی که نیروی هوایی ایران مصمم شد ناوگان فانتوم خود را تحت برنامه گسترده ای از نظر الکترونیک پروازی و تسلیحات به همراه سلاح های جدیدی که از قبل به آن اضافه شده بود ارتقاء دهد، تصمیم گرفته شد که نام پروژه "دوران" باشد.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، ماهنامه انگلیسی "Air International" یکی از نشریات قدیمی هوانوردی در جهان به حساب می آید که از سال 1971 به این سو چاپ می شود. این مجله در جدیدترین شماره خود به وضعیت ناوگان جنگنده های فانتوم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

در مقدمه این گزارش که البته در بخشی از آن ادعاهایی متناسب با تبلیغات پرشمار غربی ها درباره ضعف تکنولوژیک متخصصان ایرانی مطرح شده، با اشاره به اینکه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار نیروهای هوایی کشورهای یونان، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه از آخرین کاربران جنگنده بمب افکن اف 4 فانتوم ساخت شرکت مک دانلد داگلاس آمریکا هستند، اعلام کرده است که کشورمان در حال اجرای یک سری برنامه های ارتقاء بر روی سامانه های تسلیحاتی و الکترونیکی فانتوم های خود است.

این نشریه با تخمین تعداد اف 4 های کشورمان، یادآور شده است که تحویل بخش قابل توجهی از موشک هایی که می توانست از طریق این جنگنده شلیک شود با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 متوقف شده است اما همین جنگنده در جریان عملیات هایی مانند مروارید یا حمله به اسکله های نقتی "البکر" و "العمیه" با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است.
 
به اعتقاد تحلیلگر Air International ، به دلیل برد کم موشکهای ماوریک، فانتوم ها بایستی در دوران جنگ تحمیلی، به اهداف خود نزدیک می شدند که این امر آسیب پذیری آنها در برابر آتش دشمن را افزایش می داد، لذا به سمت موشکهای دیگر برای تجهیز اف 4 های خود در اوایل سالهای پس از جنگ رفت و تحت برنامه ای به عنوان "قائم" یکپارچه سازی موشکهای جدید با فانتوم ها را آغاز کرد و یک فروند F-4E از گردان 61 شکاری از پایگاه ششم شکاری بوشهر اولین فانتوم ایرانی بود که تحت این برنامه ارتقاء یافت.

این نشریه غربی در تشریح این طرح کشورمان می نویسد: یک سامانه کامپیوتری کنترل کننده برای تبادل اطلاعت مربوط به موشک های جدید و رادار کنترل آتش مدل AN/APQ-120 فانتوم ساخت شرکت وستینگ هاوس طراحی شد و دو پرتاب گر طراحی و تولید شده و بر روی پایلون های یک F-4E نصب شد. نهایتا در ژانویه و فوریه 1997 ، تستهای زمینی پیش از گرفتن تایید نهایی برای حمل موشک در بهار آغاز شد. آزمایشات شلیک واقعه ای چند هفته بعد در 3 ژوئن 1997 با شلیک یک فروند موشک علیه یک تانکر خالی در خلیج فارس از یک فروند F-4E آغاز شد. آزمایش بعدی سه روز بعد انجام گرفت.

ماهنامه مذکور در خلال گزارش خود با تاکیدهای مکرر بر ادعای کمک چینی ها به نیروی هوایی ایران، هشدار آمریکا به چین درباره تجهیز کردن فانتوم های ایرانی به موشک های جدید را مطرح کرده و افزوده است: البته نیروی هوایی ایران تصمیم گرفت که بدون کمک چینی ها پروژه قائم را ادامه دهد. سه فانتوم دیگر یکی از پایگاه ششم بوشهر و دو فروند از پایگاه بندر عباس برای حمل موشکهای جدید ارتقاء یافتند. این ارتقاء بر روی آنها در زمان حضورشان در مرکز تعمیراتی فانتوم ها در پایگاه یکم شکاری صورت گرفت. کار بر روی این سه فانتوم در سال 2005 میلادی پایان یافت. این حرکت باعث شد تا دو فانتوم گردان 61، 4 موشک را در همان سال در خلیج فارس آزمایش کنند.

ارتقاء های بومی فانتوم های ایران

Air International در بخش دوم گزارش خود با بیان اینکه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در عین حال برنامه بومی را برای ارتقاء ناوگان F-4E را از سالها قبل آغاز کرده است، تاکید می کند که بیشتر این فعالیتها بر حوزه تسلیحات در ماموریتهایی مثل رهگیری ، حمله به اهداف زمینی و ضد کشتی تمرکز داشته است. در بخش هوا به زمین این برنامه به ساخت بمب های سقوط آزاد سری KITE 2000 و سپس مهمات هدایت شونده قادر ، قاصد ، ستار و زوبین و غلاف هدف گیری لیزری تایپ 99 منجر شد.

ماهنامه مذکور خاطرنشان کرده است: این تلاش ها در بخش هوا به هوا، موشک فاطر به عنوان گونه ای از موشک AIM-9J سایدوایندر با جستجوگر موشک سایدوایندر مدل P  منجر شد. در اواخر دهه 1990 میلادی تلاش ها برای یک پارچه سازی موشک هوا به هوای R-73E ملقب به کمانگیر با هدایت فروسرخ بر روی فانتوم ها تحت پروژه ای به نام "فلاح" آغاز شد.

این نشریه غربی همچنین افزوده است: مدرن سازی در اواخر دهه 1990 میلادی شامل ارتقاء رادار کنترل آتش فانتوم توسط تکنسینهای ایرانی طی مدت سه سال نیز انجام شد. دو کامپیوتر و یک پنل کنترلی طراحی و بر روی یکی از فانتوم های پایگاه سوم شکاری همدان به عنوان بستر آزمایشی نصب شد. آزمایشات اولیه موفق نبود تا اینکه فانتوم دیگری از همین پایگاه به برنامه پیوست و در نهایت نتایج قابل قبولی از آزمایشها در سال 2008 بدست آمد.

تشریح پروژه شهید دوران

Air International در ادامه تحلیل خود درباره نیروی هوایی ایران به بیان ویژگی های طرح شهید دوران نهاجا پرداخته و نوشته است: (شهید) عباس دوران یکی از قهرمانان جنگی ایران و یکی از شجاعت ترین خلبانان فانتوم در طول جنگ ایران و عراق بود که اغلب اوقات داوطلب انجام خطرناک ترین ماموریتها در طول درگیری ها بود.

این نشریه افزوده است: در طول سالهای اولیه هزاره جدید میلادی زمانی که نیروی هوایی ایران تصمیم گرفت که ناوگان فانتوم خود را تحت برنامه گسترده ای از نظر الکترونیک پروازی و تسلیحات به همراه سلاح های جدیدی که از قبل به آن اضافه شده بود ارتقاء دهد، تصمیم گرفته شد که نام پروژه "دوران" باشد.

بنا بر گزارش نویسنده این گزارش، این برنامه در سال 2008 میلادی پس از این که نیروی هوایی ایران پیشنهاد صنایع هواپیمایی ایران برای ارتقاء اف 4 های D و E در دو مرحله را پذیرفت آغاز شد. فاز اول پروژه دوران شامل نصب نمایشگرهای چند منظور بود که به صورت تحت لیسانس در ایران توسط صنایع هواپیمایی ایران تولید شده بود. این نمایشگرها برای نشان داد عملکرد موتور و سامانه های تسلیحاتی به کار می رود. در کابین عقب نیز یک نمایشگر چند منظوره برای کنترل اطلاعات پروازی و سامانه نقشه برداری متحرک یکپارچه با جی پی اس نصب شد. بخش اول این برنامه همچنین شامل نصب یک سامانه جدید رادیویی بومی در باندهای وی اچ اف / یو اچ اف ، یک سامانه مسیر یاب تاکتیکی هوایی، سامانه های پوشاله و شراره برای منحرف کردن موشکهای دشمن و یک هشدار دهنده راداری دیجیتال AN/ALR-46 بود.

Air International  اضافه کرده است: فاز دوم شامل افزودن تسلیحات جدید مثل یک موشک هوا به هوای ایرانی با هدایت نیمه فعال راداری بود. همچنین پروژه فلاح که به منظور یکپارچه سازی موشکهای هوا به هوای R-73E  بر روی فانتوم ها از اواخر دهه 1990 میلادی آغاز شده بود تحت پروژه "دوران" قرار گرفت. صنایع هواپیمایی ایران همچنین پرتابگرهای جدیدی را برای موشکهای جدید . همچنین ریلهای مخصوص پرتاب موشکهای R-73E به منظور هماهنگی با ریل های مدل APU-73 طراحی و تولید کرد.



شلیک موشک هوا به هوای R-73 از فانتوم های ایران

" بخش دیگری از مرحله دوم پروژه دوران شامل نصب سامانه های الکترونیکی مانند نمایشگر سربالا، یک سیستم کنترل آتش جدید و همچنین سامانه های دفاع از خود و هدایتی به مانند سیستم های موجود بر روی هواپیمای جنگی چند منظور F-8IIM است."

وضعیت فانتوم های ارتقاء یافته

این ماهنامه مشهور انگلیسی در زمینه هوانوردی با بیان اینکه صنایع هواپیمایی ایران در حال حاضر مشغول انجام فاز یک پروژه دوران بر روی بعضی از فانتوم هاست، اضافه کرده است: اولین فانتوم از گونه E از پایگاه سوم شکاری بود که پیش از این تحت پروژه فلاح به منظور استنفاده از موشک هوا به هوای R-73E مورد ارتقاء قرار گرفته بود. این هواپیما به تاریخ 30 دسامبر 2008 میلادی به تاسیسات صنایع هواپیمایی ایران در فرودگاه مهرآباد در نزدیکی تهران وارد شد. به غیر از ارتقاء های فاز یک این هواپیما یک سامانه رادیویی جدید نیز دریافت کرد. بعد از تستهای زمینی موفق اولین پرواز آزمایشی این هواپیما توسط خلبانان آزمایشگر پایگاه سوم در مارس 2011 انجام گرفت.



فانتوم ایرانی مجهز به موشک هوا به سطح آزمایشی

تحلیلگر نشریه مذکور با اشاره به اینکه فاز یک ارتقاء، برای هواپیمای بعدی که یک فانتوم از گونه D بود در مارس 2012 به پایان رسید. سومین جت مدرن سازی شده یک فانتوم مدل E از پایگاه بندرعباس بود که پیش از این تحت پروژه قائم برای حمل موشک های جدید هوا به سطح ارتقاء یافته بود.





تسلیح فانتوم های ایرانی با موشکهای هوا به سطح قادر و نصر

Air International در پایان گزارش خود اعلام کرده است که کار بر روی 4 فانتوم دیگر شامل یک فانتوم D از پایگاه چابهار ، دو فانتوم مدل E از پایگاه بندرعباس و یک فانتوم E از پایگاه بوشهر ادامه دارد و هدف این پروژه، پایان ارتقاء کلیه ناوگان فانتوم های D و E در هر دو فاز پروژه دوران تا پایان سال 2020 است. 
منبع: مشرق نیوز

 



برچسب‌ها: نیروی هوایی

پهپاد RQ170 ایرانی
سه شنبه 92/9/19 ساعت 2:17 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

سردار حسین سلامی در جمع خبرنگاران:

بسیاری از مراحل کار پهپاد RQ170 ایرانی انجام شده است

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: بسیاری از کارهای مربوط به این پهپاد انجام شده و ان شالله در آینده توضیح داده خواهد شد.
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در حاشیه هفتمین کنفرانس ملی کنترل و فرماندهی ایران که در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره ساخت پهپاد RQ170 ایرانی اظهار داشت: بسیاری از کارهای مربوط به این پهپاد انجام شده و ان شالله در آینده توضیح داده خواهد شد.  

گفتنی است، پهپاد RQ-170 پرنده بدون سرنشینی است که مدت‌ها در کشور افغانستان در حمایت از عملیات نیروهای ناتو در سکوت عمل می‌کرد.

این هواپیما برای اولین‌بار در سال 2005 میلادی به صورت عملیاتی وارد خدمت نیروهای مسلح آمریکا شد و به شکل مخفیانه به عملیات در افغانستان پرداخت تا اینکه در سال 2007 میلادی اولین تصاویر این هواپیما در پایگاه هوایی قندهار منتشر شد.

بنا بر اطلاعات منتشر شده و باتوجه به عدم دسترسی نیروهای طالبان به سیستم‌های راداری، هدف از استقرار این پرنده پیشرفته در کشور افغانستان انجام عملیات‌های شناسایی و جاسوسی بر فراز حریم هوایی دو کشور ایران و پاکستان است هرچند گزارشهایی از حضور این پرنده در کشور کره‌جنوبی به منظور رصد فعالیت‌های موشکی کره‌شمالی نیز وجود دارد.

بنا بر اظهارنظر مقامات آمریکایی در جریان حمله نیروهای آمریکایی به پاکستان، به منظور از بین بردن اسامه بن‌لادن رهبر شبکه تروریستی القاعده، این پرنده بی‌سرنشین تصاویر زنده‌ای از فراز محل اقامت بن‌لادن به کاخ سفید ارسال کرده و همزمان مشغول شنود مکالمات ارتش پاکستان بوده است.

جزئیات منتشر کرده اند که نشان می دهد فناوری این هواپیما یکی و از اطلاعات مربوط به آن به شدت حفاظت می شده است.

این گزارش‌ها نشان می دهد دولت امریکا اکنون به شدت نگران تبعات سیاسی، فنی، اطلاعاتی و نظامی فرود اجباری این هواپیما (که از حساس ترین فناوری های موجود در اختیار سرویس های اطلاعاتی این کشور بوده) در ایران است و به همین دلیل تمام ابزراهای خود را برای حداقل کردن خسارات ناشی از این موفقیت بزرگ ایران به کار گرفته است.

نخستین و مهمترین ویژگی این هواپیمای بدون سرنشین را باید توانایی تقریبا مهارناپذیر رادارگریزی آن عنوان کرد که اطلاعات موجود حکایت از آن دارد که این هواپیما توسط رادارهای معمولی برد بلند (حتی انواع بسیار پیشرفته آن) به هیچ وجه قابل رهگیری نیست و رادارهای برد کوتاه VHF نیز تنها در صورتی قادر به مشاهده آن - آن هم به سختی- هستند که هواپیما کمتر از 40 کیلومتر با آنها فاصله داشته باشد؛ اتفاقی که وقوع آن تقریبا محال است.

ویژگی رادار گریزی این هواپیما ناشی از پوشش مخصوصی است که تمام سطح آن را پوشانده و بسیاری از کشورهای جهان از جمله روسیه و چین سال های طولانی است که به دنبال دست یابی به فرمول و مشخصات ساختمانی آن هستند.

برخی از منابع نیز رنگ مخصوص بدنه آن را یکی از عناصر اصلی در رادارگریزیRQ170 می دانند و گفته‌اند این هواپیماها طوری طراحی شده اند که بتوانند به مکان هایی بروند که دیگر ‏هواپیمای باسرنشین یا بدون سرنشین نمی توانند به آنجا بروند بطوریکه ردیابی و هدف قرار دادن آن توسط دشمنان بسیار دشوار باشد.

مداومت پروازی این پهپاد (بواسطه موتورهای بسیار پیشرفته و کم مصرف) و نیز توانایی های جنگ الکترونیک آن را می توان از دیگر ویژگی های منحصر به فرد RQ-170 دانست که این امکان را می دهد تا این هواپیما علاوه بر ایجاد اختلالات الکترونیکی در سطح وسیع، مجموعه ارتباط رادیویی با سیم و بی سیم در اطراف منطقه پروازی خود را نیز تا شعاعی بزرگ شنود کند.

این "دیده‌بان" آمرکایی همچنین مجهز به دوربین ها، لنزها و سنسورهایی است که توانایی منحصر به فردی در تصویربرداری با وضوح بسیار بالا و قدرت تفکیک زیاد و در هر شرایط جوی را به آن می دهد که این تجهیزات برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات از مراکز هسته ای ایران می توانست بیشترین کاربرد را داشته باشد.

هدایت این هواپیما که با طول دو بال حدود 26 متر، طول بدنه چهار و نیم متر و ارتفاع یک متر و 84 سانتی متر، دارای سیستم های پیشرفته جمع آوری اطلاعات در ابعاد الکترونیکی، تصویری و مخابراتی و سامانه های راداری مختلف است، توسط ماهواره و همچنین ایستگاه های زمینی در افغانستان و امریکا صورت می پذیرد و با هر بار سوخت گیری نیز قابلیت پرواز در شعاع 1500 کیلومتری را دارد.

اما یکی دیگر از مهمترین ویژگی های پهپاد مدرن آمریکایی در اختیار ایران را باید در بخش رادارهای فوق پیشرفته آن جستجو کرد.

رادارهای روزنه مصنوعی "Synthetic Aperture Radar" به نوعی از رادارها اطلاق می شود که برای امور نقشه برداری و تصویر برداری از سطح زمین به کار می رود که در اصطلاح به این فناوری "سار" نیز گفته می شود.

اساس عملکرد این رادار در هواپیماهای شناسایی برای امور نظامی و غیر نظامی، برپایه فرستادن امواجی از یک وسیله متحرک مثل یک هواپیما به سطح موردنظر است.

این امواج که از نوع امواج رادیویی هستند در دفعات بالا با سرعتی زیاد به سطح مورد نظر تابیده شده و پس از بازگشت تصویری دو بعدی از سطح مورد نظر را دراختیار کاربران قرار می دهد.

در سالهای اخیر این فناوری برای اموری مثل نقشه برداری از جنگلها، کنترل بلایای طبیعی وتهیه نقشه های ناهمواری زمینی نیز به کار می رود اما کاربرد اصلی این فناوری درامور نظامی و تهیه نقشه از مناطق مختلف است.

در جدیدترین مدلهای رادار "سار" که بنا بر اطلاعات موجود در پهپاد به غنیمت گرفته شده آمریکایی نیز بکار گرفته شده، قابلیت تهیه تصاویری با قدرت تفکیک 10 سانتی متر وجود دارد که در راستای ماموریت جاسوسی خود از این فناوری پیشرفته به منظور تهیه نقشه از مکان های مورد نظربهره می برده است.

بنا بر آنچه در بالا گفته شد و با توجه به انبوه مطالب و جزئیاتی که در روزهای اخیر از سوی کارشناسان و رسانه های غربی منتشر شده، هواپیمای RQ-170 از مدرنترین پهپادهای ارتش آمریکاست که طراحی آن شبیه به جنگنده بمب افکن های رادار گریز بوده که بواسطه قابلیت های ویژه جاسوسی، صرفا در اختیار سازمان سیا قرار داشته است.

البته مقامات آمریکایی در واکنشی شتابزده، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران توانایی نفوذ در سیستم هدایت و کنترل این پهپاد را ندارد، سعی کردند تا خبر شکار RQ-170 را تنها یک بازی رسانه ای نشان دهند، اما نمایش این پهپاد پیشرفته در اختیار سپاه پاسداران (آن هم با کمترین خسارت وارده)، خط بطلانی بود بر این اظهارات بی اساس.

این?که چنین هواپیمای بدون سرنشین مدرنی که مجهز به سیستم خلبان خودکار و انفجار از داخل در صورت قطع شدن ارتباط با مرکز است را بتوان سالم بر روی زمین نشاند، نوعی توانمندی جنگ الکترونیک است که نمی?توان سابقه?ای از آن در دنیا پیدا کرد.

از آنجایی که بنا بر گفته سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، به علت رعایت مراتب حفاظتی این دستاورد بزرگ نمی توان زیاد به جزئیات آن پرداخت و تنها از طریق برهان خلف است که می توان توانایی ایران در این شکار بزرگ را ثابت کرد، قابل فهم ترین ادله برای تایید توانایی ایران در نفوذ و کنترل این پهپاد، سلامت حداکثری آن است چرا که اگر این هواپیما مورد اصابت قرار می?گرفت (که بواسطه ارتفاع بالای آن تنها می بایست با موشک‌های زمین به هوا زده می شد) و نیز به دلیل وزن زیاد آن (بیش از 3 تن) به طور کامل از بین می?رفت.

پس واضح خواهد بود که شکار مدرنترین پرنده جاسوسی آمریکا توسط جمهوری اسلامی ایران، واشنگتن را با خطر امنیت ملی مواجه خواهد کرد چراکه با در اختیار داشتن این پهپاد پیشرفته، ایران نه تنها بر مدرن ترین شیوه‌های جاسوسی سازمان سیا نیز دست خواهد یافت، بلکه بواسطه شباهت این پهپاد با جنگنده پیشرفته و رادارگریزی مانند B2، بزرگترین ضربه را به گران ترین و محرمانه ترین پروژه هوانوردی ارتش آمریکا وارد خواهد کرد و شناسایی و هدایت پهپاد آمریکایی در ایران، باعث هدر رفتن این رقم نجومی خواهد شد چرا که دیگر کسی شک نخواهد داشت که وقتی جمهوری اسلامی ایران توان شناسایی، نفوذ و هدایت پهپاد RQ-170 را داشته باشد، بدون شک می تواند در شناسایی با جنگنده رادارگریزی مانند B2 که بیشترین شباهت را با RQ-170 دارد، نیز موفق باشد؛ جنگنده ای که ایالات متحده آمریکا بواسطه ویژگی رادارگریزی و قدرت تخریب، بیشترین حساب را در نبرد با کشورهای دشمن روی آن باز کرده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

 




هلاکت تعدادی از اشرار
سه شنبه 92/9/19 ساعت 2:9 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

صبح امروز صورت گرفت

آزادی گروگان‌ها و هلاکت تعدادی از اشرار در جنوب شرق کشور توسط سپاه

روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه از هلاکت تعدادی از اشرار در جنوب شرق کشور خبر داد.
به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه، در پی اقدام شب گذشته اشرار در گروگان‌گیری 2 تن از هموطنان عزیز، رزمندگان این قرارگاه صبح امروز طی یک عملیات غافلگیرانه در منطقه عمومی ایرانشهر ضمن آزادی گروگانها تعدادی از اشرار مسلح را به هلاکت رساندند. 
 
بنابراین گزارش در این عملیات تعداد 3 تن از اشرار کشته و 3 تن دیگر نیز مجروح شدند.  
منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

ایران در جنگ احتمالی
سه شنبه 92/9/19 ساعت 1:27 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 
سردار دهقان در همایش فرماندهی و کنترل:
دوستان ایران در جنگ احتمالی بیش از دشمنانش خواهند بود/ غنی‌سازی در داخل برای ما مهم است

وزیر دفاع با تاکید بر اینکه ما امروز در اوج موضع اقتدار و بازدارندگی قرار داریم، گفت: دشمن باید بداند در صورت درگیری احتمالی، دوستان ما بیش از دشمنان‌مان خواهند بود.

خبرگزاری فارس: دوستان ایران در جنگ احتمالی بیش از دشمنانش خواهند بود/ غنی‌سازی در داخل برای ما مهم است
? گزارش تصویری مرتبط

-------------------------------

 

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در هفتمین کنفرانس علمی کنترل و فرماندهی ایران که صبح امروز در دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد، اظهار داشت: مردم ما یک پیام اساسی را به همه بدخواهان و دشمنان داده‌اند و آن این است که این ملت ثابت‌قدم، استوار و با تلاش جهادگونه همواره مسیر رشد،‌ترقی و عزت خود را طی خواهد کرد.

 

وی افزود: امروز درجامعه موضوعی باعنوان مذاکرات هسته‌ای در حال انجام و گذار است. آنچه در این مذاکرات در جریان است تنها و تنها موضوع هسته‌ای است و هیچ بحث دیگری در مذاکرات در دستور کار نیست.

 

دهقان ادامه داد: آنچه ما دنبال می‌کنیم این است که اثبات کنیم مواضع نظام سلطه در قبال برنامه هسته‌ای ما تنها متکی به بهانه‌ای برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است و مواضع ملت‌ ما باید افشاکننده معادله‌ای باشد که نظام سلطه توانسته با اتکا به آن اجماع جهانی را در برابر نظام سیاسی ما برپا کند.

 

وی تاکید کرد: ما باید فضایی شفاف در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای در برابر نهادهای بین‌المللی صلح فراهم کنیم و این دیگران هستند که باید ثابت کنند قابل اعتمادند. ملت ما در سایه مقام معظم رهبری این اعتماد را به همه جهانیان داده و همانطور که در گزارش‌های جهانی در سطح آژانس آمده، هیچ گواهی بر انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ما به سمت سلاح مشاهده نشده است. اما متاسفانه بر اساس خباثت، آنها این موضوع را که ایران به دنبال سلاح نمی‌رود اعلام نمی‌کنند و موضع دوگانه می‌گیرند.

 

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: نظام ما این اعتماد را به دنیا داده که در مسیر سلاح گام برنداشته و برنمی‌دارد و این یک حکم شرعی است و کسی به خود جرات نمی‌دهد خلاف این حکم عمل کند. لذا شفاف‌سازی از ما و اعتماد سازی و بیان اعتماد از طرف مقابل باید انجام شود.

 

دهقان خاطرنشان کرد: بعد از حماسه سیاسی و اقدامات صورت گرفته، این اجماع جهانی علیه ما متزلزل شد. ما هیچگاه با مذاکره مخالفت نداشتیم و همواره با آژانس و 1+5 مذاکره کرده‌ایم.

 

وی افزود: حال سؤال اینجاست که چرا نظام سلطه، غربی‌ها و آمریکایی‌ها عجله دارند که سریع‌تر به یک توافق در این حوزه برسند؟ پاسخ اولیه این بود که اوباما بعد از فضای تنفرآمیزی که بوش پسر درست کرده بود به دنبال این باشد تا چهره آمریکا را بازسازی کند، اما هیچ موفقیتی در سال‌های گذشته کسب نکرد و نه تنها از آن نفرت در افکار عمومی جهان کاسته نشد بلکه افزوده هم شد.

 

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: اوباما در صحنه داخلی هم نتوانست موفقیتی کسب کند لذا دموکرات‌ها و اوباما نیاز به یک پیروزی بزرگ در زمان باقیمانده داشتند. البته این گونه نبود که ما هم نخواهیم این فرایند به نتیجه برسد بلکه ما علاقمند به حرکت هسته‌ای تحت NPT بوده و هستیم.

 

دهقان تاکید کرد: توافق صورت گرفته یک برنامه گام به گام و دوطرفه است البته همانطور که مقام معظم رهبری گفتند طرف مقابل دشمن ماست و نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: همزمان با مذاکرات و شکل‌گیری زمینه‌های توافق اولیه، سیل عظیمی از دولت‌ها و شرکت‌ها به سمت ما برای آغاز یک حرکت شتابان رو به جلو به وجود آمد و این یعنی شکاف جدی در اجماع جهانی ساخته شده در سایه تلاش چند ساله آمریکا علیه ایران.

 

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: اتفاق بعدی این بود که دنیا و آمریکایی‌ها به این نقطه قاطع رسیدند که امروز توان هسته‌ای ایران قابل نفی، انکار و ندیدن نیست و یا به عبارتی دیگر، مهم تجهیزات ما نیست بلکه دانش و فناوری است که در سطح ملی به اتکای دانش بومی در اختیار ما قرار دارد. ما امروز یک قدرت هسته‌ای هستیم.

 

دهقان افزود: هر نوع موفقیت نظام سلطه در خروج از گرداب‌هایی که خود ساخته و با تدبیر غلط وارد آن شده مثل ورود به عراق و افغانستان که جمهوری اسلامی به آنها هشدار داده بود، خروجی نخواهند داشت، بدون کمک و دخالت ایران ممکن نیست.

 

وی تاکید کرد:‌ امروز چالشی که بین ملت‌ها با نظام سلطه وجود دارد یک چالش فراگیر در گستره سیاسی جهان است.

 

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در تمام طول مدتی که نظام سلطه و در راس آنها آمریکا تلاش کرده از تمامی مجاری ممکن به وسیله تحریم ما را به تسلیم بکشاند نه تنها موفق نشده بلکه ایمان و عزم ما را بر ایستادگی و مقاومت افزون کرده است.

 

دهقان افزود: امروز هم در مذاکرات هسته‌ای ایستادگی و مقاومت داریم و هم در صحنه جهانی. این ایستادگی و مقاومت ما نظام سلطه را در چالش عمیقی قرار داده و این حل نمی‌شود مگر با تعامل با ما و این امر صورت نمی‌گیرد مگر اینکه آنها حق ما را به رسمیت بشناسند.

 

وی با بیان اینکه اساسا استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای مطرح نیست، ‌گفت: چون آنها اعلام کردند مواد را به ما می‌دهند تا ما از آن استفاده کنیم اما چیزی که برای ما مهم است حفظ چرخه سوخت و غنی‌سازی است که باید تماما در جغرافیای کشور ما و با اتکا به خودمان باشد. این حق طبیعی ماست.

 

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به تهدیدات دشمنان علیه کشورمان، اظهار داشت: آنها می‌خواهند بگویند تهدید ایران باقی است و اجماع جهانی باید باقی بماند. اما آیا قادرند این تهدید را عملی کنند؟ آیا شرایط داخلی، تجارب، شرایط منطقه‌ای و ‌پیامدهای ناشی از یک اقدام غیرعقلانی و غیرانسانی اجازه چنین کاری را به آنها می‌دهند. باور ما و همه دنیا این است که آنها قادر به عملی کردن این تهدیدات نیستند.

 

دهقان تاکیدکرد: امروز انسجام داخلی و پیوند مردم و نظام و رهبری و دستاوردهای تکنولوژیکی، ما را در وضعیتی قرار داده که در صورت درگیری احتمالی دوستان ما بیش از دشمنان ما خواهند بود.

 

وی در پایان گفت: ما امروز در اوج موضع اقتدار و بازدارندگی قرار داریم و اینگونه نیست که آنها بتوانند یک اجماع جهانی علیه ما ایجاد کنند.

منبع: فارس نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

پرتاب کاوشگر 7 به فضا
سه شنبه 92/9/19 ساعت 1:22 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

فرحی خبر داد
پرتاب کاوشگر 7 به فضا تا هفته آینده

رئیس ستاد توسعه فناوری‌های هوا و فضا از پرتاب کاوشگر 7 تا هفته آینده خبر داد.

خبرگزاری فارس: پرتاب کاوشگر 7 به فضا تا هفته آینده

 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سردار مهدی فرحی رئیس ستاد توسعه فناوری‌های هوا و فضا در حاشیه همایش مدیریت فناوری در جزیره کیش در جمع خبرنگاران، گفت:‌ کاوشگر 7 در راستای تکامل طرح پرتاب موجود زنده به فضا هفته آینده پرتاب می‌شود.

وی افزود:‌ تاکنون 6 کاوشگر به فضا پرتاب شده است و این هفته نیز هفتمین کاوشگر از پایگاه امام خمینی(ره) استان سمنان به ارتفاع 120 کیلومتری زمین پرتاب می‌شود. 

منبع: فارس نیوز



برچسب‌ها: هوا فضا

دستاورد جدید مخابرات
یکشنبه 92/9/17 ساعت 11:20 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

رونمایی‌از دستاوردهای جدیدمخابرات سپاه

فرمانده کل مخابرات نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از رونمایی دستاوردهای جدید حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (مخابرات) سپاه تا پایان سال جاری خبر داد.
به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، سردار ?محسن نوروزی ? روز یکشنبه در حاشیه اولین یادواره شهدای بیسیم چی و مخابرات سپاه انصاالرضا(ع) خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: امروز در مقایسه با دوران دفاع مقدس پیشرفتهای زیادی در حوزه مخابرات بدست آمده است.

وی ادامه داد: توسعه در زمینه فیبرنوری و تبدیل سیستم آنالوگ به دیجیتال از جمله این پیشرفتها می باشد.

وی افزود: رزمندگان دوران دفاع مقدس با کمک دانشمندان نسل جوان و ادامه تحصیل توانسته اند در زمینه ارتباطات و مخابرات به خود کفائی برسند که همه موفقیتها مرهون خون شهداست.

وی گفت: مخابرات با تلاش مهندسین ایرانی پیشرفتهایی زیادی بدست آورده بطوری که امروز از زیر ساختهای مناسبی برخورداریم.

فرمانده کل مخابرات نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروز ایران اسلامی در هیچیک از حوزه های ارتباطات، الکترونیک، نرم افزار و سخت افزار، حوزه ساخت، تعمیرات و نگهداری و تحقیقات وابسته به سایر کشورها نمی باشد و به خودکفائی رسیده است.

سردار نوروزی به برگزاری یادواره های شهدا اشاره کرد و گفت: تشویق نسل جوان به مبارزه علیه دشمن در عرصه جنگ نرم و ترویج و انتقال سیره شهدا از جمله اهداف برگزاری این یادواره ها می باشد.

وی ادامه داد: برگزاری این یادواره های تاثیر بسزایی در انتقال دستاوردهای دفاع مقدس به نسل جوان دارد.

وی گفت: امروز سپاه با تمام توان و تکیه بر اندیشه دانشمندان متفکر ایرانی آماده هرگونه مقابله با دشمنان این مرز و بوم است.
مشرق



برچسب‌ها: دستاورد جدید

<      1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 41
بازدید دیروز: 185
کل بازدیدها: 1324907