سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
پرتاب موجود زنده به فضا
یکشنبه 92/9/17 ساعت 11:18 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

پرتاب موجود زنده به فضا تا 10 روز آینده

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران از پرتاب کاوشگر حامل موجود زنده تا 10 روز آینده خبر داد.
به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، حسن کریمی اظهار کرد: ماموریت پیاده سازی حامل موجود زنده، پایگاه پرتاب و سکوی پرتاب کاوشگر توسط سازمان هوافضای وزارت دفاع و طراحی و یکپارچه سازی و مدیریت سیستمی این پروژه را سازمان فضایی ایران برعهده دارد.

وی افزود: موجود زنده بازهم از میمون با نژاد رزوس است.

کریمی گفت: این کاوشگر حامل موجود زنده که برای دومین بار است از ایران کاوشگر حامل موجود زنده ارسال می‌شود با پرتابگر سوخت مایع است و در مدار 120 کیلومتری قرار می‌گیرد.

رئیس پژوهشگاه سازمان فضایی ایران تصریح کرد: امکاناتی دیگر هم بر روی این مجموعه به نسبت قبلی گذاشته شده است که با صلاح دید مسئولان اطلاع رسانی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر مشکلی پیش نیاید و همه برنامه ها خوب پیش برود تا 10 روز آینده این کاوشگر پرتاب می شود.
منبع: مشرق



برچسب‌ها: هوا فضا

سکوهای موشکی سپاه
یکشنبه 92/9/17 ساعت 1:19 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )


ناگفته‌هایی از ساخت اولین سکوی پرتاب موشک سپاه
تصویربرداری آلمانی‌ها از سکوهای موشکی سپاه/ بی‌خبری وزرا از ساخت لانچرها

هیچکس از این عملیات باخبر نبود حتی وزرا هم از این آزمایشات کاملا بی‌خبر بودند و ما در سکوت و گمنامی کامل این عملیات را با محدودیت‌های کامل و شرایط خاص پیش می‌بردیم.

خبرگزاری فارس: تصویربرداری آلمانی‌ها از سکوهای موشکی سپاه/ بی‌خبری وزرا از ساخت لانچرها

 

اشاره: همه کم و بیش با نقش سردار شهید حسن طهرانی مقدم در ایجاد و ارتقای توان موشکی سپاه پاسداران آشنا هستند. اما آنچه شاید در مورد این شهید بزرگوار قدری مغفول مانده، نقش وی در حوزه طراحی و ساخت سکوهای پرتاب این موشکهاست.

پدر موشکی ایران، سالها قبل با کمک تعداد معدودی از همرزمان خود توانست برای اولین بار این لانچرهای پرتاب موشک را علی رغم تحریم‌های شدید و همه جانبه خصوصا در حوزه نظامی، به تولید برساند؛ لانچرهایی که امروز از به‌روزترین فناوری‌های مدرن دنیا برای شلیک انواع موشک‌های کروز و بالستیک برخوردارند.

در همین راستا، گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس به تشریح ناگفته‌هایی از این مجاهدت خاموش سرداران موشکی سپاه به نقل از یکی از دوستان و همرزمان شهید حسن طهرانی مقدم پرداخته که می توانید متن آن را در زیر بخوانید.

 

*****

یک روز در اوایل ورود موشک‌ها به ایران، همراه شهید مقدم به سیلوهایی رفتیم که سکوهای پرتاب موشکی در آنجا قرار داشت و ما با شرایط خاصی شبانه وارد آن محوطه شدیم.

در آنجا شهید طهرانی‌مقدم از من سوال کرد به نظر شما آیا ما قادر به ساخت این سکوها هستیم؟ من گفتم با خواست و یاری خداوند ما می‌توانیم.

بعد از آن شب بود که با سردار طهرانی‌مقدم شروع به طراحی و ساخت این سکوها کردیم ولی در ابتدا باید خودرو را از برخی کشورها مانند فرانسه، آلمان یا هر کشوری که حاضر به فروش این تجهیزات به ما باشد، می‌خریدیم و لذا به همراه شهید مقدم به چندین کشور سفر کردیم ولی در نهایت هیچ کشوری حاضر به فروش این ماشین‌‌آلات به ما نشد و ما با دست خالی به کشور بازگشتیم.

شهید مقدم خیلی بابت این مسئله ناراحت بود، ولی باز امید خود را از دست نداد و دنبال راه حل برای این مسئله رفت.

من به ایشان گفتم جایی را می‌شناسم که این قطعات ماشین‌ها را که بلااستفاده شده‌اند در آنجا نگهداری می‌کنند، ما می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

ابتدا باید موتور خریداری کرده و از این قطعات برای ارتقا آن استفاده کنیم و به این ترتیب ماشین حامل سکوی پرتاب موشک را آماده کنیم.

شهید طهرانی‌مقدم در جهت توسعه موشکی و توپخانه‌ای دید بسیار وسیعی داشت، به این شکل که هرگاه ما پروژه‌ای را در دست داشتیم ایشان هیچگاه به دید یک پروژه کوچک آن را در نظر نمی‌گرفت و بسیار گسترده‌تر از حد معمول فکر می‌کرد و دراز مدت‌‌تر؛ یعنی اینکه ما برای هر پروژه باید برنامه‌ریزی می‌کردیم و مدیر نهایی هم سردار طهرانی‌مقدم بود و مدیر تأمین منابع هم باز خود ایشان بود و در نهایت تعیین کننده و مصرف کننده این‌ها نیز خودش بود.

می‌توان اینطور بیان کرد که او نقشی کلیدی و محوری در تمامی مراحل داشت و چنین شخصی که تا این حد نقش کلیدی دارد باید بسیار بلند فکر کند، پیش‌بینی‌های بسیار دراز مدتی را در نظر داشته باشد و اگر محدود فکر کند در زمان جا می‌ماند و به واقع شهید طهرانی‌مقدم به این شکل بود و سعی می‌کرد پروژه‌ها را در حداقل زمان به انجام برساند، ولی برای آینده‌ی هر پروژه، برنامه‌ریزی‌های بسیار مشخص و طولانی مدت داشت.

مثلا ما در عرض یکسال، در نهایت محرومیت منابع، موفق به ساخت سکوهای موشکی شدیم و خود شهید مقدم مدیریت، نظارت و برنامه‌ریزی تمام وقت داشت.

کار آماده‌سازی سکوی موشکی با حداقل امکانات و در آن زمان کم، واقعا کار عظیمی بود که تیم ما با مدیریت و تلاش و  تخصص این شهید بزرگوار انجام داد.

در ابتدا همانطور که گفتم، قرار بر این بود که ما این‌ها را از خارج از کشور وارد کنیم، ولی از‌ آنجا که کشورها درخواست ما را رد کردند، ما با تلاش خود موفق به تولید این ماشین‌‌آلات شدیم و این موضوع برای هیچکس قابل باور نبود.

اولین موتور را شهید صنیع خانی برای ما تهیه کرد (خرید).

به حمد و یاری خداوند، ما در عرض یکسال خودرو را ساختیم.

اولین خودرو با عرض 3 و طول 14 متر تولید شد و اولین جایی که ما این خودرو را بردیم، حرم مطهر امام راحل(ره) بود و پس از آن یک نمایشگاه بین‌المللی که ما در آن شرکت کردیم.

در آنجا بسیاری از کشورها شرکت داشتند و اکثرا برای بازدید به غرفه ما می‌آمدند.

حتی چند نفر از متخصصین آلمانی از این خودرو عکس گرفتند.

دقیقا روبروی غرفه ما، غرفه آلمانی‌ها بود که ما توجه می‌شدیم آن‌ها از پشت شیشه دائما به این ماشین نگاه می‌کنند و عکس می‌گرفتند و به‌واقع تولید این خودرو در داخل ایران برای همگان غیر قابل باور بود، آن هم با کمترین امکانات و تحریمی که ما در‌ آن قرار داشتیم.

حتی برای مسئولین داخلی خودمان هم بسیار شگفت‌انگیز بود و تمامی این‌ها با تلاش تیم متخصص و دانش فنی و مدیریت شهید طهرانی مقدم و کمک خداوند به سرانجام رسید.

ما این خودرو را نزدیک به 300 الی 400 ساعت تست کردیم؛ آنهم در تمامی شرایط خاص و سخت و بحمدالله در تمامی این آزمایشات موفق بود و بدین ترتیب اولین سکوی پرتاب موشک‌های اسکادB بود که ساخته شد و بعدها ما این را تغییر دادیم برای موشک‌های مازاد و موشک‌های سوخت جامد که ما نداشتیم و هیچ کشوری هم آن را به ما نمی‌داد.

لذا مجددا طبق دستور شهید طهرانی‌مقدم و تخصص ایشان شروع به ساخت سکوی پرتاب موشک‌های سوخت جامد هم کردیم و بعد از آن پروژه‌ای دیگر انجام دادیم و در آنجا بود که ایمان من به مدیریت تمام عیار شهید طهرانی‌مقدم مصمم‌تر شد، زیرا تمام کارهایی که ما توفیق انجامشان را پیدا کردیم، برای همگان غیرقابل تصور بود.

جالب است بدانید که هیچکس از این عملیات ما باخبر نبود حتی وزرای ما هم از این آزمایشات کاملا بی‌خبر بودند و ما در سکوت و گمنامی کامل این عملیات را با محدودیت‌های کامل و شرایط خاص پیش می‌بردیم.

پس از آن بود که ما متوجه شدیم که تمامی این عملیات برای ما قابل انجام است و خدا را شکر، کاری نیست که از عهده متخصصین ما بر نیاید، البته با مدیریت و تخصص والای سردار طهرانی‌مقدم.

بعد از آن ما یک جهاد خودکفایی داشتیم برای تجهیز وسایل و امکانات که به یاری خداوند موفق شدیم و روز به روز قوی‌تر و امکانات بیشتر داشته‌ایم.

گروهی از متخصصین مستقیما بر روی ساخت موشک‌ها تحقیقات انجام می‌دادند و سردار بر روی عملیات آنها نیز نظارت و حمایت می‌کرد، یعنی ساخت سکوها و تجهیزات زمینی به طور مستقیم تحت مدیریت و تخصص کامل ایشان بود.

در آن زمان ایشان فوق تخصص خود را در زمینه متالوژی اخذ کرده بود و در آن زمینه در کشور حرف اول را می‌زد و مجری کامل تمامی امور سکوسازی بود. ساخت موشک‌ها تحت حمایت سردار انجام می‌شد و او مسلما هر نوع کمک یا امکاناتی که می‌توانست، برای آن گروه فراهم می‌کرد.

مدیریت سردار مقدم، مدیریتی دوستانه، با اخلاق و با کارآمدی بسیار بالا بود. یک خاطره مربوط به زمانی است که ما از شیخ حسین انصاریان پول دریافت کردیم برای ساخت کاتیوشاها و واقعاً آن مبلغی که ما دریافت کردیم بسیار کم و ناچیز بود.

یکی از کارهایی که سردار مقدم انجام داد این بود که از حقوق خود برای این پروژه استفاده می‌کرد و به این صورت ایشان به کارشان عشق می‌ورزیدند و این، یک کار دلی بود و از هیچکس به جز ایشان تا به امروز من چنین حرکتی را ندیدم و این حرکت ایشان همیشه برای من سرمشق خواهد بود.

یکی دیگر از نکات اخلاقی و مدیریتی ایشان این بود که همیشه به خداوند توکل داشت و همین شاید بزرگترین عامل موفقیت سردار طهرانی‌مقدم محسوب می‌شد و عدم ناامیدی ایشان در شکست‌هایمان از جمله دیگر عوامل موفقیت حاج‌حسن بود.

فارس نیوز



برچسب‌ها: موشک

منافع آمریکا در تور نظامی ایران
یکشنبه 92/9/17 ساعت 1:16 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

 
واکنش سردار جزایری به اظهارات وزیر دفاع آمریکا
دیپلماسی ایران تحت تاثیر تهدیدات آمریکا قرار نمی‌گیرد

معاون ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه دیپلماسی ایران تحت تاثیر تهدیدات آمریکا قرار نمی‌گیرد گفت: گزافه‌گویی‌های وزیر دفاع آمریکا مشکل این کشور را برطرف نمی‌کند.

خبرگزاری فارس: دیپلماسی ایران تحت تاثیر تهدیدات آمریکا قرار نمی‌گیرد/ منافع آمریکا در تور نظامی ایران

 

به گزارش گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس، سردار سید مسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه جلسه با برخی مدیران فرهنگی و رسانه‌ای نیروهای مسلح، با مضحک خواندن اظهارات اخیر مقامات آمریکایی و با اشاره به توانمندیهای دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: تجارب دفاع مقدس و تلاش رزمندگان و متخصصان کشور طی سالهای اخیر، بیش از نیم قرن جمهوری اسلامی ایران را به لحاظ فناوریهای دفاعی و تولید تجهیزات مؤثر رفع تهاجم نظامی، جلو انداخته است.

وی افزود: به برکت خون شهیدان و مدیریت حکیمانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری، موقعیت کشور ما به لحاظ نظامی در حد بازدارندگی و آفند عمیق قرار دارد، بطوریکه هر نوع تهاجم دشمن بزرگ را با اطمینان پاسخ خواهد داد.

رئیس ستاد تبلیغات دفاعی کشور ادامه داد: اگر ترس دشمن از ملت بزرگ و نیروهای مسلح آماده رزم نبود، دشمن لحظه‌ای در تهاجم به ایران اسلامی درنگ نمی‌کرد.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه اقتدار دفاعی ما باید روز به روز افزایش یابد تا دشمن به نقطه ناامیدی کامل برسد، اظهار داشت: ملت ایران سخنان رئیس جمهور و وزیر دفاع آمریکا مبنی بر روی میز بودن گزینه نظامی را بذله گویی تلقی می‌کنند، هم اکنون بسیاری از منافع خودخواه آمریکا و صهیونیست‌ها در تور نظامی ایران قرار دارند و تهران در برخورد با متجاوز از قبل تصمیم‌گیری کرده است.

جزایری افزود: یکی از نکات جالب و حائز اهمیت در پیشرفت امروز دفاعی کشور، سرعت رشد علمی و فناوری و ساخت و آماده به کار بودن تجهیزات مدرن است که دست‌یابی به همه این دستاوردها در شرایط تحریم کامل صورت گرفته و این یک مصداق بارز نگاه به داخل و تولید و اقتصاد مقاومتی است و این همان نقطه‌ای است که دشمن را به نا امیدی و سردرگمی می‌رساند.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: دنیا شاهد است که آمریکا بزرگترین جنایتکار جنگی و آتش افروز بیشترین‌ جنگ‌ها و خون‌ریزی‌هاست و بی جهت نیست که بخصوص دولت آمریکا در میان مسلمانان و کشورهای منطقه روز به روز منفورتر می‌شود.

وی تصریح کرد: در عین حال آمریکا بداند مشکلات این کشور با جنگ افروزی بر طرف نمی‌شود و آمریکا قادر نخواهد بود نظم یکطرفه مورد نظر خود را در جهان حاکم کند و دوران نظامی تک قطبی بسر آمده است.

این مقام مسئول نظامی در پایان تاکید کرد: دیپلماسی ایران تحت تاثیر تهدیدات آمریکا قرار نمی‌گیرد. 

 



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

نشاندن پهپادهای دیگر
یکشنبه 92/9/17 ساعت 12:21 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

بروجردی:پهپادهای دیگری را هم نشانده ایم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات در متن توافق ژنو نظارت بیشتر آژانس است که اوج آن پروتکل الحاقی بوده و این پروتکل نیز در اختیار مجلس است.
به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به مناسبت 16 آذر ماه روز دانشجو در جمع دانشجویان، اساتید، کارکنان و برخی مسئولان استانی در دانشگاه آزاد یزد گفت: روز دانشجو یکی از روزهای گرانقدر تاریخ انقلاب اسلامی است و این روز تاریخ 60 ساله دارد.
 
وی افزود: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت: به زودی جهانیان شاهد پرواز اولین پهپاد RQ170 از نوع ایرانی خواهند بود و متخصصان می‌گویند تکنولوژی این پهپاد ما را 20 سال جلو انداخته است.  
 
وی تاکید کرد: آمریکا پس از اینکه متخصصین ما پهپاد RQ170 آمریکایی را سالم به زمین نشاندند درخواست دادند تا ایران این هواپیما را پس دهد ولی ما با اقتدار گفتیم پس نمی‌دهیم.  
 
*پهپادهای نشانده شده‌ای که خبر آن اعلام نشد 

بروجردی اظهار کرد: البته پس از آن پهپادهای دیگری را نشاندیم ولی اعلام نشد. 
 
نماینده بروجرد در ادامه تاکید کرد: این تصور غلطی است که آمریکا می‌تواند ایران را بمباران کند. 
 
وی با بیان این که حزب الله ولیده ایران است گفت: در جنگ‌های 33 روزه، 22 روزه و 8 روزه رژیم صهیونیستی به عنوان چهارمین ارتش دنیا شکست خورد که نشان ضعف آن‌هاست.  
مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

قطعات بالگرد
یکشنبه 92/9/17 ساعت 12:18 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

تولید90 درصد قطعات بالگرد در داخل کشور

فرمانده پایگاه هوانیروز تبریز گفت: یگان هوانیروز امروز نیز همانند دوران دفاع مقدس با تمام توان آماده حفظ و حراست از آسمان کشور است.
به گزارش مشرق به نقل از مهر،  سرهنگ خلبان عباس مقصودی شنبه به مناسبت روز هوانیروز اظهار داشت: پایگاه هوانیروز تبریز یکی از یگان های واکنش سریع هوانیروز جمهوری اسلامی ایران بوده و وظیفه حراست از آسمان استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل را بر عهده دارد.

وی در ادامه به نقش این یگان در دوران هشت سال دفاع مقدس اشاره و خاطرنشان کرد: همانگونه که در دوران دفاع مقس در کنار سایر یگان ها اعم از یگان های مختلف ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه و بسیج اجازه تجاوز دشمن به خاک پاک کشور را ندادیم، اکنون نیز با تمام توان آماده مقابله با هر تهدید و تجاوزی علیه کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم.

فرمانده پایگاه هوانیروز تبریز در خصوص فعالیت های این یگان نیز گفت: با گذشت بیش از 30 سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و با وجود تحریم ها و تنگناهای ایجاد شده از سوی غرب، این یگان ضمن حفظ و ارتقاء سطح آمادگی رزمی خود، موفق به ساخت و تعمیر 90 درصدی قطعات بالگردهای خود با تکنولوژی بومی شده است.

مقصودی به فعالیت های آموزشی پایگاه هوانیروز تبریز نیز اشاره و تصریح کرد: در کنار ساخت و تعمیر تخصصی قطعات بالگرد و ارتقای توان و آمادگی رزمی، آموزش نیروهای جوان نیز در این پایگاه مورد توجه قرار گرفته و خلبانان جوان با گذراندن دوره های تخصصی آموزشی در این پایگاه، تجربه تیزپروازانی زبده و ماهر را کسب می کنند.

وی در ادامه افزود: پایگاه هوانیروز تبریز در کنار مبارزه با اشرار و قاچاقچیان و حفاظت از آسمان منطقه، کمک رسانی به هموطنان عزیز را در حوادث غیر مترقبه از وظایف خود می داند و بر همین اساس در زلزله سال گذشته مناطق اهر، هریس و ورزقان، نقش مهمی در امدادرسانی به زلزله زدگان در مناطق آسیب دیده و سعب العبور داشت.

وی با اشاره به وجود بالگردهای امداد و نجات در این پایگاه، از خدمت رسانی به آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه خبر داد و تاکید کرد: یگان هوانیروز و پایگاه تبریز همواره و در هر شرایطی با تمام توان آماده انجام وظیفه و حفاظت از ملت و سرزمین بزرگ ایران اسلامی است.
منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

توان موشکی ایران
جمعه 92/9/15 ساعت 1:52 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

تمجید اندیشکده انگلیسی از توان موشکی ایران

اندیشکده انگلیسی ?موسسه بین المللی مطالعات راهبردی? با مروری بر پیشرفت های موشکی ایران از جمله دستاوردهای مرتبط با موشک های ?سجیل? و ?فاتح-110?، تاکید کرد که ایران در بومی سازی توانایی موشکی به شکل قابل ملاحظه ای پیشرفت کرده است.
به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، ?مایکل المان?، عضو ارشد برنامه همکاری امنیت منطقه ای خاورمیانه در این اندیشکده انگلیسی در تازه ترین مقاله خود درباره توان موشک های دوربرد ایران ضمن اشاره به سخنان سردار ?حسین سلامی? جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره توان موشکی ایران، نوشت: ایران طی دو دهه اخیر به گونه فزاینده ای به خود متکی شده است و قطعا مهندسان ایرانی از فناوری های موجود به شیوه ای خلاقانه بهره برداری کرده اند تا موشک ها و راکت های دوربردی بسازند که بتوانند ماهواره ها را در مدار قرار دهند.

به نوشته این اندیشکده انگلیسی ، در حال حاضر به نظر می رسد که صنایع دفاعی و هوایی جمهوری اسلامی بر تقویت قابلیت اطمینان و دقت نیروهای موشکی کشور و همچنین ساخت ابزارهای دفاع ضد موشکی تمرکز کرده اند.

موسسه بین المللی مطالعات راهبردی افزوده است:?ایران از اواسط دهه 1990 دستیابی به موشک های بالستیک را در اولویت برنامه های خود قرار داده و مهندسان ایرانی در اوایل قرن بیست و یکم، استفاده از زیر ساخت های تولید سوخت جامد را برای تولید راکت های توپخانه ای بزرگ شروع کردند تا موشک دو مرحله ای بزرگ ?سجیل? را بسازند.

در نوامبر سال 2008 این تلاش ها نتیجه داد و اولین آزمایش سجیل با موفقیت انجام شد و طی 13 ماه بعد از آن، سجیل سه پرتاب 2000 کیلومتری دیگر هم داشت .

این اندیشکده انگلیسی نوشته است:?فارغ از وضعیت عملیاتی سجیل، ایران نشان داده است که می تواند یک موشک منحصر به فرد را طراحی کند، بسازد و به مرحله تولید برساند. احتمالا برخی از عناصر کلیدی لازم برای ساخت سوخت جامد از منابع خارجی تامین می شوند اما برنامه موشک دو مرحله ای نشان می دهد که ایران در ایجاد توانایی بومی به طور قابل ملاحظه ای پیشرفت کرده است.?

به نوشته این اندیشکده ، ?تهران که آشکارا از ظرفیت خود برای تهدید اسراییل با موشک های ?قدر? راضی به نظر می رسد، اخیرا تلاش های خود را به ارتقای موشک های کوتاه برد و تقویت توان دفاع ضد موشکی معطوف کرده است. مطابق گزارش ها، ?فاتح-110? که یک موشک شبه هدایت شونده با بردی در حدود 250 کیلومتر است تحت آزمایش های متعدد قرار گرفته است تا دقت آن افزایش یابد. گفته می شود یک مدل از فاتح-110 که ?خلیج فارس? نام گرفته قرار است به حسگرهای هدایتگر نوری تجهیز شود تا بتواند در هدف گذاری های دریایی مورد استفاده قرار گیرد. البته تاثیر عملی این کار بر ظرفیت سامانه روشن نیست.?

اندیشکده انگلیسی ?موسسه بین المللی مطالعات راهبردی در ادامه نتیجه گیری کرده که ?توانایی های موشکی ایران در مقایسه با قابلیت های آمریکا، روسیه، فرانسه، چین و هند عقب تر است اما تلاش های موفقیت آمیز در خصوص ?سجیل? و ?فاتح-110? همگی شواهد محکمی هستند که نشان می دهند اگر قابلیت های تکنولوژیکی ایران از کره شمالی پیشرفته تر نباشد، دستکم همتراز آن هست.?
مشرق نیوز

 




پهلو گرفتن در بمبئی
جمعه 92/9/15 ساعت 1:47 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

زیردریایی ایرانی‌یونس دربمبئی پهلو گرفت  

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش از پهلوگیری ناوگروه بیست‌و‌هشتم این نیرو در بندر بمبئی کشور هندوستان خبر داد.
به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی، دریادار سیاوش جره معاون عملیات نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: ناوگروه بیست و هشتم این نیرو متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران البرز، ناو پشتیبانی رزمی بندرعباس، زیردریایی فوق سنگین یونس و یک فروند بالگرد 212 صبح امروز پس از طی سه هزار کیلومتر در بندر بمبئی کشور هندوستان پهلو گرفت.

وی هدف از اعزام ناوگروه های نیروی دریایی ارتش به آب‌های آزاد و بین المللی را علاوه بر تامین امنیت خطوط مواصلاتی و کشتیرانی، اعلام پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه عنوان کرد و افزود: این اولین حضور زیردریایی فوق سنگین یونس در آب‌های شرق اقیانوس هند و بندر بمبئی کشور هندوستان محسوب می‌شود.

دریاداردوم جره، حضور زیرسطحی‌‌ها در آب‌های بین‌المللی را نشانه اقتدار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: نیروی دریایی امروزه به معنای واقعی کلمه به یک نیروی راهبردی تبدیل شده است و جوانان و کارکنان متخصص و ولایتمدار این نیرو با پشتکار و تلاش مضاعف، نیروی دریایی را به این مرحله رسانده اند، چرا‌که زیردریایی‌ها از بالاترین سطح فناوری و پیچیده ترین تجهیزات نظامی روز دنیا برخوردارند و آشنایی با علم این تجهیزات فقط در انحصار چند کشور است‌ و از اینجا اهمیت حضور زیردریایی‌ها در آبهای آزاد مشخص می‌شود.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با تأکید بر اینکه تأمین امنیت اقیانوس هند فقط با همکاری کشورهای حاشیه این اقیانوس امکان‌پذیر است، تصریح کرد: ناوگروه بیست و هشتم نیروی دریایی ارتش در طول مسیر ضمن اعلام آمادگی برای پاسخ به درخواست کمک یک فروند کشتی تجاری پاکستانی، یک کشتی لیبریایی را که عازم بندر فوجیره امارات بود را از چنگ دزدان دریایی نجات داد.

وی در پایان مدت زمان حضور ناوگروه بیست و هشتم در بندر بمبئی کشور هندوستان را سه روز اعلام کرد و گفت: در طول این مدت برنامه‌های متنوعی از جمله بازدید فرماندهان نیروی دریایی هندوستان از ناوگروه ایران، دیدار طرفین و برگزاری مسابقات ورزشی مختلف بین کارکنان ناوگروه و نیروی دریایی هندوستان پیش‌بینی شده است.

ناوگروه بیست و هشتم نیروی دریایی ارتش در ادامه مأموریت خود، اواخر آذر‌ماه در یکی دیگر از بنادر مهم کشورهای شرق آسیا پهلو می‌گیرد.

مشرق نیوز

 



برچسب‌ها: نیروی دریائی

ناوشکن لاوان
پنج شنبه 92/9/14 ساعت 10:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

الحاق ناوشکن لاوان به نداجا

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از الحاق ناوشکن "لاوان" به ناوگان نیروی دریایی در هفته آینده خبر داد.
به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، امیر حسیت آزاد در نشستی خبری با تشریح برنامه‌های هفته نیروی دریایی، اظهار کرد: یک فروند ناوشکن بازسازی شده با نام لاوان باحضور مقامات کشوری و لشکری به مجموعه نداجا الحاق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این ناو با اتمام تعمیرات اساسی مجددا به ناوگان الحاق می شود، تصریح کرد: سال 59، ناو لاوان ساخته شد و به دلایلی، در سال 64 به ناوگان دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران الحاق شد.

امیر آزاد با بیان اینکه عموما در کشورهای مختلف عمر این کلاس از ناوها حدود 15سال است، افزود: این درحالی است که ناو لاوان حدود 30سال است که برای ما کار می‌کند و اکنون نیز با انجام تعمیرات اساسی مجددا به نداجا ملحق می‌شود.

فرمانده منطقه یکم نداجا بیان کرد: این ناو در توسعه جزایری مانند ابوموسی نقش بسزایی داشته و حتی روزگاری توسط همین ناو لاوان قیر موردنیاز برای آسفالت کردن باند فرودگاه ابوموسی تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه ماموریت اصلی این ناو جابه‌جایی نیرو و تجهیزات است، گفت: این ناو بیش از 2850 تن وزن دارد و با این وزن قادر است در خشکی (آب‌های کم عمق) پهلو گرفته و مجددا با توان بسیار بالا به دریا باز گردد.

آزاد افزود: سرعت این ناو پیشتیبانی کننده حدود 13 الی 14گره دریایی بوده و در عملیات‌ها و ماموریت‌های مختلف کاربرد دارد.

فرمانده منطقه یکم نداجا بیان کرد: تعمیرات ناو لاوان از سال 89 شروع و اکنون به اتمام رسیده و آزمایشات عملیاتی را پشت سر گذاشته و حتی چند ماموریت نیز انجام داده است.

وی گفت: در تعمیرات این ناو 35 تن ورق دریایی تعویض، 2هزار متر لوله تعمیر و تعویض و 100 قطعه نیز توسط متخصصان دریایی در کارخانجات نداجا طراحی، ساخت و کارگزاری شده است.

آزاد با بیان اینکه در این ناو تجهیزات بومی جدید نیز کار گذاشته شده، اظهار کرد: 1700 قطعه اساسی نیز در ناو لاوان تعویض شده و علاوه بر این‌ها، 27سامانه شامل کنترل، تحرک، تعادل و بالانس تعمیر شده است.

وی با اشاره به الحاق بالگرد‌هایی به نداجا همزمان با هفته نیروی دریایی، گفت: الحاق بالگرد SH3D به نداجا از دیگر برنامه‌های این هفته است.

فرمانده منطقه یکم نداجا دراین باره اظهار کرد: این بالگرد که از بالگردهای مورد استفاده در دفاع مقدس است، توسط صنایع هلی‌کوپترسازی ایران بازسازی شده است.

آزاد با بیان اینکه در بوشهر نیز دو فروند ناوشکن موشک‌انداز به مجموعه نداجا الحاق می شود، تاکید کرد: تا پایان امسال اخبار خوبی از افزایش توان نداجا در هوا منتشر می شود.

وی بیان کرد: روزی در نیروی دریایی بالگرد به میزان کافی وجود داشت اما خلبان نبود که امروز نیز با بومی‌سازی آموزش، هر دو مورد را به اندازه کافی در اختیار داریم.
منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: نیروی دریائی

زیردریایی فوق سنگین یونس
پنج شنبه 92/9/14 ساعت 6:48 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

 


ناوگروه اعزامی ارتش در هندوستان پهلو گرفت
اولین حضور زیردریایی فوق‌سنگین یونس در آب‌های شرق اقیانوس هند

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش از پهلوگیری ناوگروه بیست و هشتم این نیرو در بندر بمبئی هندوستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: اولین حضور زیردریایی فوق‌سنگین یونس در آب‌های شرق اقیانوس هند

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی، دریادار سیاوش جره معاون عملیات نیروی دریایی ارتش گفت: ناوگروه بیست و هشتم این نیرو متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران البرز، ناو پشتیبانی رزمی بندرعباس، زیردریایی فوق سنگین یونس و یک فروند بالگرد 212 صبح امروز پس از طی سه هزار کیلومتر در بندر بمبئی کشور هندوستان پهلو گرفت.

وی هدف از اعزام ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش به آبهای آزاد و بین المللی را علاوه بر تآمین امنیت خطوط مواصلاتی و کشتیرانی، اعلام پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه عنوان کرد و افزود: این اولین حضور زیردریایی فوق سنگین یونس در آبهای شرق اقیانوس هند و بندر بمبئی کشور هندوستان محسوب می‌شود.

جره، حضور زیرسطحی‌ها در آبهای بین المللی را نشانه اقتدار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: نیروی دریایی امروزه به معنای واقعی کلمه به یک نیروی راهبردی تبدیل شده است و جوانان و کارکنان متخصص و ولایتمدار این نیرو با پشتکار و تلاش مضاعف، نیروی دریایی را به این مرحله رسانده‌اند، چرا که زیردریایی‌ها از بالاترین سطح فناوری و پیچیده‌ترین تجهیزات نظامی روز دنیا برخوردارند و آشنایی با علم این تجهیزات فقط در انحصار چند کشور است و از اینجا اهمیت حضور زیردریایی‌ها در آبهای آزاد مشخص می‌شود.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با تأکید بر اینکه تأمین امنیت اقیانوس هند فقط با همکاری کشورهای حاشیه این اقیانوس امکان پذیر است تصریح کرد: ناوگروه بیست و هشتم نیروی دریایی ارتش در طول مسیر ضمن اعلام آمادگی برای پاسخ به درخواست کمک یک فروند کشتی تجاری پاکستانی، یک کشتی لیبریایی را که عازم بندر فوجیره امارات بود را از چنگ دزدان دریایی نجات داد.

وی در پایان مدت زمان حضور ناوگروه بیست و هشتم در بندر بمبئی کشور هندوستان را سه روز اعلام کرد و گفت: در طول این مدت برنامه‌های متنوعی از جمله بازدید فرماندهان نیروی دریایی هندوستان از ناوگروه ایران، دیدار طرفین و برگزاری مسابقات ورزشی مختلف بین کارکنان ناوگروه و نیروی دریایی هندوستان پیش بینی شده است.

ناوگروه بیست و هشتم نیروی دریایی ارتش در ادامه مأموریت خود، اواخر آذرماه در یکی دیگر از بنادر مهم کشورهای شرق آسیا پهلو می گیرد. 

منبع: فارس نیوز

 

 



برچسب‌ها: نیروی دریائی

اسکورت 2000 کشتی
چهارشنبه 92/9/13 ساعت 11:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

دریادار سیاری در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه عنوان کرد؛

اسکورت 2 هزار کشتی ایرانی و خارجی توسط ارتش در آبهای آزاد

فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرد: تا به امروز نیروی دریایی نزدیک به 2 هزار کشتی نفتکش و تجاری را در منطقه اسکورت کرده و نزدیک به 150 مورد درگیری شدید داشته‌ایم.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز در سخنانی به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران، به ارائه گزارشی از عملکرد این نیرو و برنامه‌های آینده آن پرداخت و پس از بیان خاطراتی از گذشته نیروی دریایی ارتش، اظهار داشت: ما نزدیک به 3 هزار کیلومتر در شمال و جنوب کشور مرز دریایی داریم، بنابراین یک سوم مرزهای کشور ما مرز دریایی است و منافع و منابع متعددی در دریا داریم که باید بتوانیم از این دریا استفاده کنیم.

وی با اشاره به اهمیت دریا، گفت: بدانید بزرگترین منابع غذایی‌مان در دریا است اما متأسفانه کمترین استفاده را از آن می‌کنیم چون استکبار در سالیان قبل از انقلاب اسلامی، ما را از دریا دور کرده است تا نتوانیم از نعمت‌های خداوند در دریا استفاده کنیم. دریا بزرگترین منابع انرژی نفت و گاز است که همه شما به آن واقفید، چه در دریاهای شمال و چه در دریای جنوب.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: دریا بزرگترین محل تولید انرژی‌های نو است، دریا می‌تواند بزرگترین بهره‌برداری پزشکی را داشته باشد، شاید تصور نشود، اما دریا در موضوع گردشگری بسیار می‌تواند به کشور کمک کند، باید بدانیم یکی از بزرگترین موارد استفاده از دریا، تجارت دریایی است، از 30 درصد مرزهای دریایی کشور، 93 درصد صادرات و واردات انجام می‌شود اما از 70 درصد مرزهای خشکی و رودخانه‌ای تنها 7 درصد صادرات و واردات انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین منافع ما در دریا بسیار گسترده است و در اینجا مشخص می‌شود که عمق نگاه مقام معظم رهبری نسبت به دریا چیست و چرا اینگونه تأکید می‌کنند که ملت ما بتوانند از دریا استفاده کنند، مسئله توسعه دریامحور کشور است، یکی از محورهای مهم توسعه و پیشرفت کشور باید محور دریا باشد و ما از دریا باید در جهت پیشرفت کشور بیش از آنکه تاکنون اقدام کرده‌ایم، استفاده لازم را داشته باشیم.

سیاری در ادامه سخنانش تصریح کرد: اگر بخواهیم از این دریا برای پیشرفت کشور استفاده کنیم، باید بدانیم دریا فقط به قسمتی از دریای خزر، خلیج فارس یا تنگه هرمز یا دریای عمان خلاصه نمی‌شود بلکه منافع ما در دریاها و آب‌های آزاد است، ما باید این توانمندی را داشته باشیم که در دریاهای آزاد حضور داشته باشیم، رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «ما قدرت دریایی‌مان را افزایش می‌دهیم اما به دنبال تعدی و تجاوز به مرزهای آبی دیگران نیستیم و چون آب‌های آزاد متعلق به همه دنیاست، اهل حضور در آب‌های آزاد هستیم و این استقلال و عظمت و اقتدار کشور را نشان می‌دهد».

وی اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم از این نعمت خداوند استفاده کنیم باید امنیت دریاها برقرار باشد، با داشتن یک نیروی دریایی راهبردی می‌توان امنیت دریاها را برقرار کرد؛ منافع کشور در این شرایط مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و می‌توانیم از منافع کشور در عرصه آب‌های آزاد استفاده کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش بر همین اساس متذکر شد: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، با داشتن اقتدار که توسط یک نیروی دریایی راهبردی، بین‌المللی و چندبُعدی به وجود می‌آید، می‌توانیم از دریا برای منافع ملی کشور استفاده کنیم؛ در اجرای این فرمان مقام معظم رهبری و برای به دست آوردن تسلط دریایی و سیادت دریایی و برقراری امنیت در آب‌های سرزمینی، آب‌های منطقه نظارت، آب‌های انحصاری و اقتصادی، فلات قاره و در دریاهای آزاد، نیروی دریایی ارتش دو اقدام مهم را انجام داده است.

وی تأکید کرد: اولین اقدام استقرار در سواحل جنوب شرق کشور یعنی از بندرعباس تا پسابندر بود یعنی ساحلی به طول حدود 900 کیلومتر که به فرمان فرماندهی معظم کل قوا این اقدام انجام شد، تدبیر ایشان این است که سواحل دریای عمان، حضور در دریای عمان و خود دریای عمان برای کشور جمهوری اسلامی ایران یک گنج و یک ذخیره است و ما باید اعتراف کنیم که این موضوع را کشف نکرده بودیم، این تدبیر مقام معظم رهبری، تدبیر بزرگی است و نیروی دریایی موظف شده به عنوان طلیعه‌دار حرکت آبادانی و بهره‌برداری از دریا در سواحل جنوب شرق کشور یا در سواحل مکران حضور پیدا کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین خاطر نشان کرد: امیدوارم با حمایت همه جانبه دولت محترم که تاکنون هم از حمایت آنان برخوردار بوده‌ایم، بتوانیم این استقرار را هر چه سریعتر به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: دومین اقدام نیروی دریایی ارتش در راستای تدبیر مقام معظم رهبری، استقرار در آب‌های آزاد دنیاست، تا مدار 10 درجه یعنی به فاصله 2هزار کیلومتر دریا از چابهار به طرف اقیانوس هند جنوبی استقرار یافته‌ایم، ما یک نیروی دریایی آب‌های کم عمق و ساحلی بودیم ولی امروز به عنوان یک نیروی دریایی عمیق و اقیانوسی، ما را می‌شناسند، امروز جهان و دنیا، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را می‌شناسد، ما در کنوانسیون‌های بین‌المللی عضویت رسمی داریم و در جمع فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند و آرام حضور داریم و این موضوع به خاطر حضور در آب‌های آزاد و اجرای تدابیر مقام معظم رهبری در عرصه دریاهاست.

سیاری بر همین اساس یادآور شد: اقدام بعدی نیروی دریایی ارتش تأمین خطوط مواصلاتی است یعنی برقرار امنیت برای کشتی‌های نفتکش و تجاری که به واسطه به وجود آمدن تروریسم دریایی و دزدی دریایی در منطقه خلیج عدن، اقتصاد ما و اقتصاد دنیا را به خطر انداخته است، 5 سال است که نیروی دریایی مقتدر ایران در خلیج عدن و دریای سرخ و شمال اقیانوس هند، نسبت به برقراری و تأمین امنیت برای کشتی‌های تجاری که صادرات و واردات این کشور را انجام می‌دهند، نفت ما را می‌برند و محصولات دیگری را می‌آورند، اقدام کرده‌ایم.

به گفته وی، تا به امروز نزدیک به 2هزار کشتی نفتکش و تجاری در منطقه اسکورت شده است، نزدیک به 150 مورد درگیری شدید داشته‌ایم، نه تنها کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران بلکه کشتی‌های برخی از کشورهای دیگر دنیا را هم کمک کردیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد ساعت 6 صبح روز گذشته یک کشتی خارجی را در شمال اقیانوس هند از دست دزدان دریایی نجات دادیم و این موارد نشان‌دهنده اقتدار نظام در برقراری امنیت برای اقتصاد کشور در آب‌های دوردست و آب‌های آزاد است. این اقدامی است که به لطف خدا انجام شده و امیدواریم همیشه بتوانیم در برقراری امنیت برای منافع کشور در دیگر آب‌های آزاد دنیا هم در دریا حضور داشته باشیم.

وی با اشاره به برنامه‌های آینده نیروی دریایی ارتش، گفت: ما حضور مستمر در آب‌های آزاد را در برنامه‌ کاری خود داریم تا تدابیر فرمانده معظم کل قوا اجرایی شود، ارتقاء توان رزمی و بازدارندگی در دریا را دنبال می‌کنیم، ساخت انواع ناوهای موشک‌انداز و ناوشکن‌ها و زیردریایی‌ها برای اینکه به همه دنیا ثابت کنیم که ما توانمندیم تا تجهیزات مورد نیاز خودمان را، خودمان تأمین کنیم، در دستور کار داریم و اینجا اعلام می‌کنم نیروی دریایی ارتش برای تأمین تجهیزات مورد نیاز خود برای حضور در آب‌های آزاد دنیا و اقیانوس‌ها نیازی به خارج از کشور ندارد، اگر حمایت وجود داشته باشد، این تجهیزات در داخل کشور برای نیروی دریایی قابل تأمین است.

سیاری در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: پرورش نیروی انسانی مؤمن، متعهد و متخصص که سرمایه اصلی همه سازمان‌ها از جمله نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، نیز از اقدامات این نیرو است، نیروی دریایی ارتش با شعار «راه ما راه حسین است» همیشه در عرصه دریاها و آب‌های آزاد آماده است و انشاء‌الله تحت فرماندهی معظم کل قوا و با پشتیبانی و دعای خیر ملت قهرمان ایران اسلامی، نیروی دریایی را سازماندهی خواهد کرد تا همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، در شأن و تراز ملت بزرگ ایران و مظهر اقتدار ملت در دریاها باشد.

منبع: مشرق نیوز

 



برچسب‌ها: نیروی دریائی

<      1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 84
بازدید دیروز: 72
کل بازدیدها: 1322871