سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
خواب امریکا برای ایران
سه شنبه 92/12/27 ساعت 9:44 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
خواب جدید آمریکا برای موشک های ایرانی
هشداری در قبال خواسته های نامشروع؛

خواب جدید آمریکا برای موشک های ایرانی

اخبار حاکی از آن است که غرب به سرکردگی ایالات متحده آمریکا سعی دارد در جریان مذاکرات هسته ای با ایران، موضوع توان موشکی ایران را نیز مورد مذاکره قرار داده و آن را محدود نماید.

به گزارش گروه سیاسی-فرهنگ نیوز، توان دفاعی بالا در دنیای امروز و منطقه ی پر تلاطمی که کشور ما در آن واقع شده است از ضروریات انکار ناپذیر حفظ امنیت و تمامیت ارضی است؛ واقعیتی که تجربه ی هشت سال جنگ تحمیلی و حمایت های آشکار و پنهان دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای از رژیم بعث عراق به خوبی موید آن است.

تلاش برای ارتقاء سطح دانش فنی و نظامی به جهت خودکفایی در تولید انواع سلاح ها با تکیه بر حق دفاع مشروع موضوعی است که همواره جزء سیاست های نظام و در راستای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. 

طی سالیان اخیر ساخت انواع موشک های دوربرد با قابلیت های ویژه که تماماً به دست متخصصین داخلی و بر اساس دانش و فن آوری بومی انجام گرفته است، آن چنان بازتابی در میان کشور های غربی و هم پیمانان منطقه ای آنان به وجود آورده که می توان گفت به کابوس شبانه آنها تبدیل شده است؛ تا جایی که با بهانه جویی ها و اتهامات واهی با معرفی جمهوری اسلامی ایران به عنوان تهدیدی برای کشورهای منطقه سعی در القای جوی ناامن با هدف ایران هراسی داشته اند.

جای تردید نیست که تقابل آرمان های حق طلبانه ی جمهوری اسلامی ایران با خوی استعمار گرانه ی ایالات متحده جایی برای تعارفات دیپلماتیک باقی نمی گذارد واستقلال طلبی جمهوری اسلامی خشم همیشگی کاخ سفید از سیاست های نظام اسلامی را به دنبال داشته است که همواره با موضع گیری های ضد ایرانی ، دخالت های آشکار و اظهارات سخیف مقامات این کشور همراه بوده است.

به طور یقین سردمداران آمریکا که همواره جمهوری اسلامی ایران را سدی نفوذ ناپذیر در مقابل سیاست های استکباری خود در منطقه می دانند از پیشرفت و استقلال کشورمان در حوزه های مختلف علمی و فنی به ویژه در عرصه ی نظامی خشنود نخواهند شد. امنیت رژیم جنگ طلب صهیونیستی که خود دارای صدها کلاهک هسته ای و انواع سلاح های غیر متعارف می باشد به دستاویزی برای موضع گیری های مداخله جویانه ی کاخ سفید تبدیل شده تا جایی که نماینده ی این کشور در مذاکرات 1+5 در اظهارات گستاخانه ای خواستار قرار گرفتن موضوع برنامه ی موشکی ایران در جریان مذاکرات و اعمال محدودیت ها برای کاهش توان موشکی ایران شده است.

البته این موضوع با مخالفت شدید ایران مواجه گشت؛ اما نباید فراموش کنیم که عقب نشینی در مقابل خواسته های ناحق و زورگویی های ایالات متحده و هم پیمانان غربی آن هیچ حد و مرزی برای زیاده طلبی های آنان ایجاد نخواهد کرد و تجربه ی سی و پنج سال گذشته ثابت کرده است که پاسخ قاطع و مقتدرانه ی جمهوری اسلامی ایران تنها راه احقاق حقوق و حفظ منافع ملت ایران در مقابله با تحرکات ضد ایرانی و زیاده طلبی های دشمنان است. حقیقتی که این روز ها به دلیل قرار گرفتن در شرایط حساس مذاکرات هسته ای بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه به آن هستیم وباید از آن درس بگیریم.  

منبع: فرهنگ نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

قدرت دریایی ایران
سه شنبه 92/12/27 ساعت 10:34 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

گزارش اندیشکده واشنگتن از قدرت دریایی ایران

همکاری‌های دریایی ایران و روسیه، موضوع دیگری است که از نگاه موسسه واشنگتن نشانه افزایش قدرت دریابُرد ایران است. در راستای این همکاری‌ها، ناوگان روسیه از دسامبر 2012 تاکنون حداقل دو بندر سر راهی در بندرعباس احداث کرده است. با توجه به خدمات سوخت‌گیری و تدارکاتی این بنادر سر راهی، توان بالقوه نیروی دریایی روسیه در خلیج فارس، دریای عدن و اقیانوس هند افزایش یافته است که مستقیما به زیان منافع آمریکا است.

گروه جنگ نرم مشرق- یکی از اتاق فکرهای دولت آمریکا در گزارشی به ارزیابی قدرت نیروی دریایی ایران پرداخته است.

این گزارش توسط مایکل آیزنشتات رئیس برنامه مطالعات امنیتی و نظامی موسسه واشنگتن و آلون پاز از افسران جنگی اسرائیل که در موسسه واشنگتن تدریس می‌کند، نوشته شده است.

گزارش موسسه واشنگتن از قدرت دریایی ایران // در حال ویرایش
مایکل آیزنشتات

گزارش موسسه واشنگتن از قدرت دریایی ایران // در حال ویرایش
آلون پاز

نویسندگان، عزیمت دو ناوچه ایران به آب‌های اقیانوس اطلس و نزدیکی مرزهای آمریکا در ماه گذشته که برای اولین بار در تاریخ رخ داد را نشانه «نقش توان دریایی در افزایش قدرت و نفوذ فرامرزی ایران» و مؤید بیانات رهبر معظم انقلاب که نیروی دریایی را «قدرت راهبردی»‌کشور نامید، خوانده‌اند. 

موسسه واشنگتن با اشاره به تجهیزات ناوگان دریایی ایران، نوشته است که نیروی دریایی ایران طی سال‌های اخیر گام‌های اولیه را برای انجام عملیات‌های فرامرزی برداشته است که عبارتند از:
1- نمایش پرچم ایران در آن سوی مرزهای کشور؛
2- راه‌اندازی ناوگانی که قادر به انجام عملیات در خارج از تنگه هرمز است؛
3- پاسداری از ارتباطات و مسیرهای دریایی ایران؛ و
4- ایجاد یک لایه جدید ارتباطی با شرکای راهبردی خود در سطح جهان که ایران را قادر می‌سازد نفوذ و قدرت خود را از لحاظ جغرفیایی گسترش دهد.

موسسه واشنگتن اذعان دارد که نیروی دریایی ایران با ماموریت‌های راهبردی‌ای که در پیش گرفته، به شدت در حال شکل دادن آینده‌ای امیدوارکننده و پرقدرت از خود است.

در این گزارش با اشاره به مانورهایی که نیروی دریایی ایران در خلیج فارس انجام داده، ذکر شده که این مانورها بیانگر قدرت ناوگان دریایی ایران در کنترل و در صورت نیاز، بستن تنگه هرمز به عنوان کانون قدرت بازدارندگی ایران در خلیج فارس است.
 
موسسه واشنگتن در ادامه از رویکرد جدید نیروی دریایی ایران در استفاده از «دیپلماسی دریایی» خبر داده و می‌نویسد: ایران با انجام عملیات‌هایی در خارج از آب‌های خویش از تنگه باب‌المندب تا تنگه مالاکا در مالزی، در حال افزایش قدرت نرم خود است.
این گزارش می‌افزاید: ناوگان دریایی ایران تاکنون با احداث بنادر سر راهی (بنادر مخصوص سوخت‌گیری و تدارکات ناوگان دریایی برای کشتی‌ها) در خلیج فارس (قطر و عمان)، اقیانوس هند (پاکستان، هند و سریلانکا)، شاخ آفریقا و دریای سرخ (عربستان،‌جیبوتی و سودان)، شرق مدیترانه (سوریه)، چین و روسیه (توسط ناوگان دریایی ایران در دریای خزر) توانسته نقش خود در عرصه جهانی دریانوردی را به عنوان یک قدرت جدید و رو به رشد، نشان دهد.
 
موسسه واشنگتن در این گزارش نوشته است: با توجه به این که مهمترین تهدید بالقوه علیه ایران از طریق دریا و توسط ناوهای آمریکایی مستقر در خلیج فارس خواهد بود، افزایش قدرت دریایی ایران از اهمیت دوچندانی برخوردار است.
به نوشته این گزارش، از آنجا که آمریکایی‌ها خلیج عمان را به عنوان خط آغاز عملیات‌های خود در خلیج فارس قرار داده‌اند، ناوگان ایران با افزایش فعالیت خود در این منطقه طی سال‌های اخیر تلاش کرده‌ خطر تهدید بالقوه آمریکا را کاهش دهد.

به ادعای موسسه واشنگتن، ناوگان دریایی ایران با همکاری سوریه توانسته منافع آمریکا در شرق دریای مدیترانه را نیز به خطر بیاندازد؛ خصوصا آن که این منطقه محل استقرار ناوشکن‌های آمریکایی به عنوان ستون فقرات قدرت دریایی و موشکی ناتو است.
 
همکاری‌های دریایی ایران و روسیه، موضوع  دیگری است که از نگاه موسسه واشنگتن نشانه افزایش قدرت دریابُرد ایران است. در راستای این همکاری‌ها، ناوگان روسیه از دسامبر 2012 تاکنون حداقل دو بندر سر راهی در بندرعباس احداث کرده است. با توجه به خدمات سوخت‌گیری و تدارکاتی این بنادر سر راهی، توان بالقوه نیروی دریایی روسیه در خلیج فارس، دریای عدن و اقیانوس هند افزایش یافته است که مستقیما به زیان منافع آمریکا است.

بر اساس این گزارش، ایران از سال 2008 فعالیت ناوگان دریایی خود در خلیج عدن را با هدف مقابله با دزدان دریایی سومالی آغاز کرد و فعالیت‌های این ناوگان در اقیانوس هند نیز در سال‌های اخیر رو به رشد بوده است. علت افزایش حضور ناوگان دریایی در این مناطق، عبور اکثر خطوط مبادلات تجاری ایران از آنهاست که با افزایش حضور ناوگان دریایی، امنیت این مسیرها برای کشتی‌های تجاری ایران یا کشتی‌های خارجی حامل کالاهای به مقصد یا مبدأ ایران، افزایش یافته است.

* پیشنهادات به دولت آمریکا

موسسه واشنگتن در انتهای این گزارش، پیشنهادات اجرایی خود برای تصمیم‌گیران آمریکایی را ارائه کرده است.
این موسسه معتقد است با توجه به قدرت رو به رشد ایران در عرصه دریانوردی، آمریکا و متحدانش باید از جنبه‌های مختلف اقداماتی را انجام دهند.

این گزارش تصریح دارد از آنجا که ایران با استفاده از دیپلماسی دریایی قصد دارد چهره خود را به عنوان یک قدرت رو به رشد دریایی، به منصه ظهور برساند، آمریکا و متحدانش باید توفیقات اخیر نیروی دریایی ایران را مورد توجه قرار دهند.

این گزارش به دولت آمریکا توصیه کرده که که با رایزنی‌های اطلاعاتی با گاردهای ساحلی، مقامات بندری و گمرکی سراسر جهان، مانع استفاده ایران از بنادر غیرنظامی برای تجارت تسلیحات شود و بنادری که در این زمینه همکاری نمی‌کنند را جریمه و بازخواست کند.

موسسه واشنگتن با طرح ادعای تکراری دست داشتن ایران در تجارت تسلیحات، همچنین به دولت آمریکا توصیه کرده که با استفاده از مفاد قطعنامه‌های 1747، 1803 و1929 شورای امنیت سازمان ملل، مانع استفاده ایران از ظرفیت دریایی برای تجارت تجهیزات نظامی شود. این موسسه همچنین اذعان کرده که در شرایطی که احکام قطعنامه‌های مذکور، برای پیشبرد اهداف آمریکا کافی نبود، واشنگتن باید به دنبال راهکارهای قانونی اضافی برود.

موسسه واشنگتن در پایان هم از آمریکا و متحدانش خواسته که به علت مذاکرات هسته‌ای، از اقدامات خود برای جلوگیری از کمک‌های ایران از طریق دریا به گروه‌هایی که آنها را افراطی شبه‌نظامی خوانده، غفلت نکنند و اگر ایران از کمک به این گروه‌ها دست نکشید، آمریکا و متحدانش هم نباید از تلاش برای نابودی آنها دست بکشند.

منبع: مشرق نیوز




موشک مدرن ایرانی
دوشنبه 92/12/26 ساعت 1:53 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارشی از دستاورد متخصصان دفاعی

«بینا»؛ موشک مدرن جنگنده‌های ایران برای کور کردن چشم دشمنان +عکس

از نکات قابل توجه در موشک بینا امکان شلیک آن به‌صورت "سطح به سطح" است. هر چند تعداد زیادی از موشک‎های ساخته شده در دنیا هم به صورت "هوا به سطح" و هم "سطح به سطح" قابل کاربری هستند اما تا کنون موشک سطح به سطح هدایت لیزری در این ابعاد و وزن و با این روش عملیاتی مشاهده نشده است.

گروه دفاع و امنیت مشرق - آخرین دستاورد موشکی کشورمان برای هواپیماهای رزمی سرنشین‎دار، موشک هوا به سطح هدایت لیزری پیشرفته "بینا" است که چندی پیش معرفی شد. این سلاح با بهره‎گیری از آخرین فناوری‎ها در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، طراحی، ساخته و با کمک نیروی هوافضای سپاه آزمایش شده و انواع دیگری از آن نیز در آینده معرفی می‌شود.

مهمات هدایت‌شونده در دنیا برای پاسخ به نیازهایی همچون کاهش بمب‎ها یا موشک‎های مصرفی برای انهدام یک هدف و کاستن از تعداد هواپیمای درگیر در هر عملیات تهاجمی‎توسعه یافتند که این موارد در نهایت به کمتر شدن هزینه‎ها، استهلاک تجهیزات و کاهش احتمال از دست رفتن هواپیما در عملیات منجر می‎شد. یکی از گونه‎های پرکاربرد سلاح‎های هدایت شونده هوا به سطح بمب‎ها و موشک‎های هدایت شونده با پرتو لیزر هستند.

روش پر استفاده در هدایت لیزری مهمات هواپرتاب به این ترتیب است که یک کاربر از طریق نشانه‎گذار، پرتو لیزر را به هدف تابانده و بازتاب این پرتو که به سمت بالا به شکل یک قیف جهت گرفته است توسط جست‌وجوگر (Seeker) موجود در دماغه موشک دریافت شده و بر مبنای تشخیص اختلاف زاویه این پرتو با مسیر موشک، فرامین هدایتی برای تصحیح مسیر آن ارسال می‎شود تا با حرکت به داخل این قیف لیزری، موشک به طور دقیق، یعنی با خطایی در حد چند متر به هدف برخورد کند.

 
«بینا»؛ موشکی منحصربفرد برای کور کردن چشم دشمنان +عکس
موشک هدایت لیزری بینا


در این روش که هدایت نیمه‌فعال لیزری نامیده شده نشانه‎گذار باید تا لحظه برخورد موشک روی هدف تمرکز داشته باشد. در صورتی که این عمل نشانه‎گذاری توسط هواپیما اجرا شود با توجه به محدودیت‎های مانوری ایجاد شونده برای حفظ دقت نشانه‎روی، عملاً این هواپیما فلج بوده و احتمال مورد اصابت قرار گرفتن آن زیاد است.

البته برای رفع این مشکل نیز راه حل‎های مختلفی از جمله اصلاح راهکنش (تاکتیک) مورد استفاده و هدف‎گذاری توسط پهپادها یا نفرات زمینی وجود دارد.

برای نخستین بار، بمب‎های هدایت لیزری در دهه 1960 میلادی در آمریکا توسعه داده و در جنگ ویتنام به کار گرفته شد. بعدها موشک‎های هدایت لیزری نیز ساخته شدند تا قابلیت‎های این نوع هدایت دقیق با برد و سرعت بیشتر موشک‎ها ترکیب شود. در واقع هر چند موشک‎ها گران‎تر از بمب‎ها هستند اما برد و سرعت بالاتر آنها هواپیمای شلیک‌کننده و نشانه‎گذار را از خطر پدافند دشمن، بیشتر مصون داشته و سرعت بسیار بالای موشک‎ها نیز مدت زمان مورد نیاز برای فرایند نگه‎داشتن پرتو لیزر روی هدف را کاهش می‎دهد.

در ایران بمب‎های لیزری که پیش از انقلاب از آمریکا خریداری شده بود توسط هواپیماهای اف-4دی فانتوم نیروی هوایی ارتش (نهاجا) در جنگ تحمیلی مورد استفاده قرار می‎گرفت که هر چند منجر به انهدام دقیق هدف می‎شد اما به دلیل آسیب‎های وارده از سوی پدافند دشمن به جنگنده‎ها عملاً باعث وارد شدن خسارت جدی به هواپیما و حتی از دست رفتن آن برای اجرای مأموریت‎های بعدی می‎شد.

پس از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران متخصصان نهاجا دست به کار شده و چند نسل از موشک‎های هدایت لیزری را که ستار 1 و 2 و 3 نامیده شد به همراه یک نمونه بمب لیزری و سامانه هدف‎گیری مربوط به آنها توسعه داده و به خدمت عملیاتی درآوردند.

چندی پیش با گذشت سال‎ها از ساخت این سلاح‎ها آخرین نمونه از موشک‎های هدایت لیزری هوا به سطح به نام بینا که با بهره‎گیری از آخرین فناوری‎های آیرودینامیک، سازه، سرجنگی، پیشران سوخت جامد پیشرفته و سامانه‎های هدایتی به روز توسط وزرات دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده، رونمایی گردیده است.

 
«بینا»؛ موشکی منحصربفرد برای کور کردن چشم دشمنان +عکس
دو فروند موشک هدایت لیزری بینا زیر بال‎های هواپیمای سوخو-25


تا کنون مشخصات عملیاتی و ابعادی از این موشک اعلام نشده اما بر اساس تصاویر منتشر شده می‎توان طول این موشک را در حدود 3 تا 3.2 متر، بیشترین قطر بدنه 30 تا 40 سانتیمتر و دهانه بال آن را کمتر از 1.5 متر تخمین زد. با توجه به شکل مقطع بال‎ها و بالک‎های این موشک می‎توان گفت بینا با "سرعت مافوق صوت" به سمت هدف خود سرازیر می‎شود.

 
«بینا»؛ موشکی منحصربفرد برای کور کردن چشم دشمنان +عکس
بال‎ها و قسمت انتهایی بدنه موشک هدایت لیزری بینا


پیکربندی این موشک شامل بدنه استوانه‎ای، بالک‎های کنترلی ذوزنقه‎ای در دماغه و بال‎های اصلی مثلثی امتداد یافته تا نزدیک دماغه با زائده‎های ذوزنقه‎ای در نوک بال است. پیشران سوخت جامد این موشک مانند سایر موشک‎های همرده در انتهای بدنه قرار گرفته و بخش جست‌وجوگر لیزری و دماغه آن مشابه بمب هدایت لیزری ستار-4 و در واقع به فرم بمب‎های هدایت لیزری پیووِی-2 است.

 
«بینا»؛ موشکی منحصربفرد برای کور کردن چشم دشمنان +عکس
جستجوگر لیزری و بالک‎های کنترلی در دماغه موشک بینا


با توجه به برد و میزان محموله جنگی موشک‎های ستار می‎توان میزان محموله جنگی بینا را در دست‌کم 70 تا 100 کیلوگرم تخمین زد. با بهره‎گیری از سامانه هدایت لیزری در فاز نهایی پرواز، این موشک با خطایی اندک به هدف خود اصابت می کند که در تصویر زیر خط سیر موشک را از ارتفاع تقریبی 30 متری بالای هدف تا لحظه‌ای پیش از اصابت در محدوده 3 تا 6 متری هدف مشاهده می‎کنید.
 


«بینا»؛ موشکی منحصربفرد برای کور کردن چشم دشمنان +عکس
اصابت موشک بینا به هدف با خطای اندک


خطای اصابت در موشک‎های هدایت لیزری بیشتر ناشی از دقت نشانه‎گذاری لیزری روی هدف است که در صورت اجرای این عمل توسط سامانه‎های پایدار شده در پهپادها یا سکوی ثابت زمینی توسط نیروهای تکاوری، این خطا در مقایسه با هدف‎گذاری توسط هواپیمای جنگنده قابل کاهش است.

از نکات قابل توجه در موشک بینا امکان شلیک آن به صورت سطح به سطح است. هر چند تعداد زیادی از موشک‎های ساخته شده در دنیا هم به صورت هوا به سطح و هم سطح به سطح قابل کاربری هستند مانند برخی موشک‎های ضد زره، موشک‎های ضد کشتی و موشک‎های کروز ضد اهداف زمینی اما تا کنون موشک سطح به سطح هدایت لیزری در این ابعاد و وزن با این روش عملیاتی مشاهده نشده است.

 
«بینا»؛ موشکی منحصربفرد برای کور کردن چشم دشمنان +عکس
شلیک موشک بینا از پرتابگر ثابت زمینی


این شیوه استفاده از موشک بینا در صورت ترکیب با پرتابگر متحرک می‎تواند برای انهدام بسیار دقیق تجهیزات، استحکامات و قطع خطوط تدارکاتی دشمن در محدوده برد چند ده کیلومتری مورد استفاده قرار گرفته و نیاز به پشتیبانی هوایی را خصوصاً در شرایط استیلای هوایی دشمن یا وجود پدافند هوایی سنگین در منطقه هدف کاهش دهد.

در فیلم منتشرشده از شلیک این موشک در حالت سطح به سطح تغییر مسیر آن پس از اندکی فاصله گرفتن از پرتابگر مشهود است. این واقعیت نشان‌دهنده عدم شلیک این موشک، صرفاً به صورت شبه بالستیک در این حالت بوده و تأییدکننده وجود یک سامانه هدایت و ناوبری در آن برای تطبیق با مسیر مناسب برای رسیدن به هدف است. بنا بر این با در نظر داشتن این نکته نیز برد موشک بینا را تخمین زد.

 
«بینا»؛ موشکی منحصربفرد برای کور کردن چشم دشمنان +عکس
تغییر مسیر موشک بینا پس از شلیک از سکوی زمینی


بدیهی است در این حالت کار نشانه‎گذاری لیزری باید توسط پهپادها یا نیروهای تکاور به اجرا در آید که البته این دو روش در صورت شلیک موشک هدایت لیزری از هواپیماهای بمب افکن یا تهاجمی سرنشین‎دار نیز قابل استفاده است و خطر آسیب دیدن را برای هواپیمای گران‎قیمت سرنشین‎دار در نقش نشانه‎گذار از بین می‎برد.

به گفته مسؤولان دفاعی کشور موشک بینا دارای قابلیت‎های دیگری غیر از موارد اعلام شده نیز است که در آینده معرفی خواهد شد. با توجه به نمونه‎های مشابه در دنیا می‎توان گمانه‎زنی کرد انواع هدایت اپتیکی یا تصویرساز حرارتی نیز از این موشک در دست توسعه باشد.

بدیهی است انواع هواپیماهای کاربر موشک بینا محدود به هواپیمای تهاجم زمینی سوخو-25 نخواهد بود که در فیلم‎های منتشر شده از موشک بینا در حال حمل دو فروند از آن دیده شد و هواپیماهایی مانند بمب‎افکن سوخو-24 و جنگنده-بمب‎افکن اف-4 فانتوم نیز می‎توانند از آن بهره ببرد.

 
«بینا»؛ موشکی منحصربفرد برای کور کردن چشم دشمنان +عکس
شلیک موشک بینا از هواپیمای تهاجمی سوخو-25


هواپیمای سوخو-25 با بهسازی‎های مختلف از جمله هماهنگی با پهپادها برای نشانه‎گیری هدف و انتقال اطلاعات به آن (که در رزمایش پیامبر اعظم(ص) اعلام شد) و نیز تجهیز به تسلیحات جدید مانند موشک بینا به قابلیت‎های عملیاتی بالاتری دست یافته و مأموریت‎های خاص‎تری را بر عهده گرفته است.

روند طراحی و تولید سلاح‎های هواپایه در کشور با درک نیاز به توسعه بیشتر چنین سامانه‎هایی در چند سال اخیر سرعت بیشتری گرفته و با تمرکز فعالیت‎ها در وزارت دفاع ضمن مشارکت بخش‎های خودکفایی نهاجا و نیروی هوافضای سپاه از شتاب بیشتری هم برخوردار خواهد شد.

نمونه‎هایی از این روند در توسعه موشک هوا به هوای فکور-90 و موشک هوا به سطح بینا قابل مشاهده بوده و ان‌شاءالله در آینده نیز ثمرات ارزشمند آن در به روز رسانی تجهیزات و تسلیحات این نیروها آشکارتر خواهد شد.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: موشکدستاورد جدید

سوحت جدید موشک ساخت ایران
پنج شنبه 92/12/22 ساعت 4:50 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

تولیدسوخت‌موشک‌باابتکار مهندسین‌ایرانی

محققان دانشگاه صنعتی سهند با تبدیل میکرو پودرهای آلومینیوم به نانو توانستند سوخت موشک‌ تولید کنند که در زمان مورد نیاز فعال است ولی در زمان انبار حالت انفجاری به خود نخواهد گرفت. این محققان معتقدند در صورت ایمن سازی آزمایشگاه‌ها می‌توان از این سوخت برای بردهای مختلف استفاده کرد.

به گزارش مشرق، رضا طاهرزاده موسویان- مجری طرح با بیان اینکه این پروژه تحقیقاتی در زمینه واکنش‌های نانو ترمیت اجرایی شده است، گفت: ترمیت به عنوان آغازگرهای واکنش‌های شیمیایی در سوخت جامد موشک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سرعت سوزش سوخت در موشک‌ها خیلی بالا است، افزود: سوخت موشک در ابتدا خیلی زود فعال نمی‌شود و نیاز است تا با استفاده از کاتالیزورهای احتراقی در سوخت فعال سازی سوخت انجام شود که به این واکنش‌ها ترمیت آغازگرهای واکنش‌های شیمیایی گفته می‌شود.

طاهرزاده با تاکید بر اینکه نوع، شدت و کیفیت آغازگرها بر "برد" و سرعت موشک تاثیر گذار است، ادامه داد: به این معنا که اگر آغازگرها خیلی فعال باشند رهگیری و سرعت موشک نیاز به سرعت بیشتری دارد.

مجری طرح از تولید این آغازگرهای سوخت موشک خبر داد و یادآور شد: در این طرح با استفاده از نانو پودر آلومینیوم و منیزیم آلیاژی از آلومینیوم و منیزیم تولید و از آن برای تولید ترمیت استفاده کردیم.

طاهرزاده با بیان اینکه در این تحقیقات از مواد مختلفی استفاده کردیم، خاطر نشان کرد: در شاتل فضایی آمریکا از آلومینیوم و FE2OC (اکسید آهن) استفاده شده است که در ابتدا سعی شده تا از این ماده برای واکنش آغازگرها استفاده کنیم ولی مشاهده شد که خیلی از اکسیدها مانند اکسید مولیبدن و اکسید مس هم می‌تواند چنین کارایی داشته باشند. ضمن آنکه متوجه شدیم می توان در کنار پودر آلومینیوم از پودر منیزیم نیز استفاده کرد چراکه منیزیم فعال‌تر از آلومینیوم است و می‌توان آلیاژی از آلومینیوم و منیزیم را تولید کرد که سرعت سوزش را بیشتر می‌کند.

وی به جزئیات این طرح اشاره کرد و توضیح داد: از آنجایی که این مواد در ابعاد نانو دارای قیمت بالایی هستند پودرهای آلومینیوم و منیزیم در ابعاد میکرون با یک روش ابتکاری تبدیل به پودرهایی در ابعاد نانو شد. به این ترتیب توانستیم با تبدیل میکروپودر به نانو پودر در ترمیت برای افزایش سرعت سوزش سوخت بهره ببریم.

طاهرزاده، ادامه داد: زمانی که قرار است از آغازگرها استفاده نشود و در محلی انبار شوند، آنها باید غیر فعال شوند چرا که در صورت فعال بودن ممکن است به دلیل جذب رطوبت منفجر شوند. از این رو لازم است که در زمان مقتضی غیر فعال باشند.

مجری طرح اضافه کرد: برای این منظور پوشش پلیمری بر روی آلومینیوم ایجاد شد. این امر باعث می‌شود سوخت موشک ایمن شود و زمانی که در انبار نگهداری می‌شود حالت انفجاری به خود نگیرد.

وی با تاکید بر اینکه این مواد پوشش‌دار باید مواد پر انرژی در آن باشد تا در زمان لازم شدت واکنش را کم نکند، اظهار داشت: به منظور کاربردی کردن نتایج این تحقیقات لازم است تا آزمایش‌های متعددی ایجاد شود تا این سوخت برای بردهای مختلف موشک بهینه سازی شود.

طاهرزاده با اشاره به پیشرفت این طرح تحقیقاتی افزود: در این تحقیقات آزمایش‌ها در حد و اندازه آزمایشگاهی است ولی برای انجام تست‌های پیشرفته‌تر نیاز به ایمن سازی آزمایشگاه‌ها دارد تا بتوان برای بردها و میزان سوخت مختلف تست شود.

مجری طرح، به اهمیت این پروژه اشاره کرد و یادآور شد: نانو پودرهای آلومینیوم سوخت اصلی موشک‌ها محسوب می‌شوند از این رو جزء اقلام تحریمی ایران به شمار می‌روند. به همین خاطر تعدادی از محققان دانشگاه‌های کشور چون تربیت مدرس اقدام به تولید نانو پودر آلومینیوم کردند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر قیمت میکرو و نانو پودرهای اکسیدی چون نانو پودر تنگستن و آلومینیوم 5 گرم آن 300 هزار تومان است و اگر قرار باشد که در حجم‌های بالا استفاده شود هزینه‌های زیادی را می‌طلبد از این رو با هزینه‌های کمتر می‌توان نیاز کشور را برطرف کرد.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: موشکدستاورد جدید

آماده پاسخگویی به تهدیدات
پنج شنبه 92/12/22 ساعت 4:44 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار رزمجو:

نیروی دریایی سپاه با تجهیزات پیشرفته آماده پاسخگویی به تهدیدات دشمن است

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران با اشاره به تجهیزات پیشرفته و مدرن نیروی دریایی سپاه گفت: منطقه دوم نیروی دریایی سپاه با آمادگی کامل جوابگوی هرگونه تهدیدات دشمنان است.

به گزارش مشرق، علی رزمجو چهارشنبه شب در نشست استاندار بوشهر و فرماندهان منطقه دوم نیروی دریایی سپاه، معنویت را از اولویت‌های مهم سپاه عنوان کرد و اظهار داشت: سپاه پاسداران همواره در حراست از ارزش‌های دینی، فرهنگی و اسلامی نظام پیشگام بوده و بر این راه تاکید می‌کند.

رزمجو به دیگر برنامه‌های منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پرداخت و گفت: در جریان زلزله شنبه این منطقه ضمن بازسازی برخی مساجد، در بازسازی واحدهای مسکونی افراد نیازمند مشارکت کرد.

وی به ساخت موج‌شکن پرداخت و گفت: منطقه دوم نیروی دریایی سپاه تا کنون عملیات ساخت 9 موج‌شکن در مناطق مختلف استان بوشهر را آغاز کرده که چهار موج‌شکن آن تکمیل و مابقی در آستانه بهره‌برداری است.

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران به برنامه محرومیت‌زدایی سپاه پرداخت و گفت: منطقه دوم دریایی سپاه امسال 6 میلیارد ریال در محرومیت‌زدایی مناطق محروم سرمایه‌گذاری کرده است.

وی بابیان اینکه بافت فرهنگی استان بوشهر مذهبی و ولایت‌‌مداری است اظهار کرد: انقلاب اسلامی مبتی بر ارزش‌های الهی شکل گرفته  و حراست و حفاظت ازاین ارزش‌ها مهم‌ترین وظیفه سپاه پاسداران است.

رزمجو با بیان اینکه مظهر قدرت سپاه پاسداران معنویت است، گفت: زیربنای توان سپاه پاسداران معنویت، ایمان به خداست که در تمامی نیروهای سپاه و خانواده‌های آنان این مهم متبلور است.

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران افزود: منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران دراستان بوشهر از قدرت تجهیزاتی پیشرفته‌ای برخوردار است ولی مظهر قدرت سپاه در معنویت تجلی یافته است.

رزمجو با بیان اینکه تمامی جمعیت ساکن در استان بوشهر به نوعی با سپاه پاسداران وابسته هستند، تصریح کرد: نیروهای سپاه در بصیرت‌افزایی معنوی در عرصه‌های مختلف دارای توانمندی است و با آمادگی کامل جوابگوی هر گونه تهدیدات دشمنان است.

وی با بیان اینکه منطقه دوم نیروی دریایی سپاه اشرافیت کامل بر خلیج فارس دارد، افزود: ‌اقتدار منطقه دوم نیروی دریایی سپاه به گونه‌‌ای است که هرگونه تحرکات نظامی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی در خلیج فارس را رصد می‌کند.

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران با بیان اینکه این نیرو از تجهیزات مدرن و پیشرفته نظامی برخوردار است گفت: توانمندی سپاه در استان به‌گونه‌ای است که هر لحظه آماده اجرای ماموریت در بخش‌های مختلف است.

منبع: مشرق نیوز




موشک های تک خال زن
چهارشنبه 92/12/21 ساعت 9:37 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارشی از دستاورد جدید موشکی؛

موشک‌های ایرانی «تک خال‌زن» شدند + عکس

رویکرد اکثر موشک‎های بالستیک موجود در کشورهای دارای سلاح هسته‎ای جبران خطا با اتکا به قدرت تخریب گسترده سرجنگی اتمی است اما در موشک‎های ایرانی به دلیل استفاده از سرجنگی معمولی همواره کاهش خطا جزء مهم فعالیت‎های طراحان بوده است.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق یکی از مهمترین محصولات موشکی کشورمان در دوران شکوفایی این صنعت، موشک شبه بالستیک فاتح-110 بوده است. نسل‎های مختلفی از آن تا کنون تولید و عملیاتی شده که مهمترین ویژگی همه آنها خطای بسیار کم نسبت به سایر سامانه‎های موشکی سطح به سطح با برد مشابه بوده است.

در واقع علاوه بر افزایش برد نسل‎های مختلف این موشک، دقت و قابلیت‎های نگهداری و عملیاتی آن نیز به بسیار افزایش و بهبود یافته به طوری که آن را در ردیف مهمترین سامانه‎های دفاعی کشور در راهبرد پاسخ کوبنده به دشمن قرار داده و همچنین نمونه‎های دیگری با قابلیت ضد کشتی و ضد رادار از روی آن توسعه یافته است.

همانطور که در گزارش‎های گذشته مشرق اشاره شده موشک بالستیک کوتاه‎برد فاتح-110 با توجه به بهره‎مندی از بالک‎های کنترلی روی سرجنگی، تا انتهای مسیر قابل هدایت و راهبری (کنترل) است. به نظر می‎رسد برخی از نمونه‎های فاتح دارای سرجنگی جدا شونده باشند هر چند که برای موشکی در این رده، چنین چیزی مرسوم نیست.


رسیدن به تک‎تیرانداز 
سرجنگی و بالک های موشک‎های فاتح-110 (بالا) و خلیج فارس

در صورت وجود این امکان در فاتح-110 یا نمونه ضد کشتی آن یعنی خلیج فارس می‎توان با اطمینان گفت احتمال مورد اصابت قرار گرفتن این سرجنگی کوچک که سرعتی بین 3 تا 4 ماخ (بسته به نسل‎های مختلف آن) دارد توسط سامانه‎های ضدموشکی دشمن مانند پاتریوت بسیار اندک است خصوصاً در صورتی که چندین فروند از این موشک همزمان در محدوده عملکرد سامانه‎های فوق باشند کار انهدام آنها توسط دشمن دشوارتر نیز می‎شود.

نمونه‎های مختلف این موشک با بردهای اعلام شده 200 تا 300 کیلومتر دارای محموله انفجاری شدید به جرم 450 تا 650 کیلوگرم است که در نمونه‎های زمین به زمین سرعت آن به 1.5 کیلومتر بر ثانیه رسیده و در نمونه دریایی در حدود 1 کیلومتر بر ثانیه است. این موشک از سامانه‎های پیشرفته هدایت و ناوبری برخوردار است و زمان واکنشی در حدود 20 تا 30 ثانیه دارد.

رویکرد اکثر موشک‎های بالستیک موجود در کشورهای دارای سلاح هسته‎ای جبران خطا با اتکا به قدرت تخریب گسترده سرجنگی اتمی است اما در موشک‎های ایرانی به دلیل استفاده از سرجنگی معمولی همواره کاهش خطا جزء مهم فعالیت‎های طراحان بوده. بنا بر مطالب اعلام شده از رسانه ملی خطای موشک فاتح-110 کمتر از 10 متر بوده که این در مورد نوع دریایی آن از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است زیرا مأموریت آن انهدام اهداف متحرک دریایی است.

در تحویل انبوه اخیر موشک‎های قدر، قیام، فاتح-110 و خلیج فارس به نیروی هوافضای سپاه از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سردار دهقان رسما اعلام کرد خطای این سامانه‎های موشکی به کمتر از 5 متر کاهش یافته است.

این میزان خطا بسیار کم و در حد سامانه‎های زمین به زمین کشورهای تراز اول در صنعت موشکی محسوب می‎شود که نشان از پیشرفت چشمگیر کشورمان در زمینه کاهش خطا و افزایش دقت سامانه‎های موشکی سطح به سطح دارد.
 
رسیدن به تک‎تیرانداز
موشک خلیج فارس در جلوی تصویر و فاتح-110 در تحویل انبوه اخیر

به گزارش مشرق، در پرتابه‎های بالستیک با افزایش برد به طور معمول، خطا نیز افزایش می‎یابد که برای جبران خطای ایجاد شده از سامانه‎های هدایت، کنترل و ناوبری استفاده می‎شود. توضیح عملکرد این مجموعه نیاز به مقدمات علمی دارد که مد نظر این گزارش نیست در مجموع این سامانه‎ها تلاش می‎کند از بروز خطا در مسیر موشک (در راستاهای مختلف) جلوگیری کنند تا موشک مسیر از پیش تعیین شده را طی نموده و به هدف خود برسد.

یکی از انواع مهم و پرکاربرد سامانه‎های هدایتی موشک به نام سامانه ناوبری اینرسی (INS) است که بخش عمده‎ای از کار هدایت، کنترل و ناوبری را آن هم به صورت داخلی و بدون اتکا به منابع داده‎ای خارج از موشک با استفاده از اجزائی همچون حسگرها و شتاب‎سنج‎ها (برای اندازه‎گیری نیروهای اغتشاشی وارد شده به موشک)، ژیروسکوپ‎ها (ایجاد مختصات مرجع برای سنجش تغییرات در محورهای فیزیکی مختلف موشک) و رایانه‎های پردازش کننده داده‎ها به صورت مجموعه‎ای هماهنگ به انجام رسانده و به کمک عملگرهای نصب شده در موشک خطاهای ایجاد شده را کاهش می‎دهد.

سامانه‎های هدفگیری، هدایت، کنترل و ناوبری که ممکن است در بخشی از مسیر از دو سامانه نیز استفاده شود دست به دست هم داده تا خطای ناشی از منابع متعدد داخل و خارج موشک را جبران نمایند زیرا هر یک از منابع خطا می‎تواند سبب شود که موشک به نقطه عقب‎تر، جلوتر، یا سمت راست و چپ هدف برخورد نماید.

برخی از این منابع، خطاهای حاصل از ساخت شامل نوسانات وزنی موشک، نوسانات قطر و طول موشک، خطاهای پدید آمده در ترکیب سوخت و میزان سوخت قرار داده شده در موشک، مدت زمان سوزش پیشران و متوسط نیروی تولیدی آن، عدم تقارن بال‎ها و بالک‎ها، عدم تقارن جرمی حول محور پرواز، همراستا نبود جهت نیروی رانش با محور پرواز، عدم انطباق کامل محورهای طولی اجزای داخلی موشک پس از مونتاژ (ممان اینرسی طولی)، خطاهای ناشی از تغییرات جهت و سرعت باد نسبت به پیش‎بینی، تغییرات خواص هوا نسبت به مقادیر متعارف در ارتفاعات مختلف و ... است.
 

رسیدن به تک‎تیرانداز
سرجنگی و سامانه هدایت موشک فاتح-110

همچنین حرکات مختلف کره زمین نیز تأثیرات محسوسی روی دقت موشک‎ها دارد که با بیشتر شدن فاصله محل شلیک از هدف بیشتر خود را نشان می‎دهد که خطاهای حاصل از این موارد باید توسط سامانه هدایت و کنترل موشک جبران شود.

مثلاً موشکی که به سمت شرق پرتاب شود، هدف را در حال دور شدن از خود می‎بیند (به دلیل جهت چرخش زمین و نیز سرعت آن که در اطراف خط استوا نزدیک به 450 متر بر ثانیه است). یکی دیگر از منابع مهم خطا در موشک‎ها و راکت‎ها اثرات سکوی پرتاب (لانچر-Launcher) است که شامل مواردی چون دقت زاویه‎ای سکو در جهات مختلف و ثبات و پایداری آن در زمان شلیک می‎شود.

برای افزایش دقت موشک‎ها تا حد نقطه‎زنی، علاوه بر سامانه ناوبری اینرسی، از یک سامانه هدایت دیگر برای فاز نهایی تا برخورد به هدف استفاده می‎شود.

رسیدن به تک‎تیرانداز

برای مثال در موشک بالستیک پرشینگ-2 آمریکا با برد 1800 کیلومتر برای افزایش دقت در فاز نهایی از یک جستجوگر راداری استفاده شده که خطای این موشک هسته‎ای را به 50 متر کاهش داده و در نتیجه امکان حمل محموله کوچکتری را به آن داده است. همچنین موشک بالستیک ضدکشتی چین با نام DF-21D نیز از یک سامانه راداری برای یافتن اهداف برای اصابت دقیق بهره می‎برد.

در سامانه‎های موشکی کوتاه‎برد مانند GMLRS نیز از یک سامانه ترکیبی GPS/INS استفاده شده که سامانه ناوبری اینرسی موشک را تا محدود چند کیلومتری هدف رسانده و سپس سامانه GPS نظامی خطای برخورد را به محدود 15 متر کاهش می‎دهد.

نکته جالب توجه اینجاست که شرکت آمریکایی سازنده این سامانه یعنی کمپانی مشهور لاکهیدمارتین از GMLRS به عنوان تک‎تیرانداز 70 کیلومتر یاد می‎کند بنا بر این موشک‎های ایرانی که در برد 300 کیلومتر کمتر از یک سوم این سامانه آمریکایی خطا دارند به حق شایسته نامیده شدن به عنوان تک‎تیرانداز 300 کیلومتری هستند.
 

رسیدن به تک‎تیرانداز
اصابت موشک ضد کشتی بالستیک خلیج فارس

بر مبنای نکات فوق موشک‎های ایرانی هم باید از سامانه‎ای برای کاهش خطا در فاز نهایی برخوردار باشند که در مورد موشک خلیج فارس استفاده از حسگر اپتیکی برای این منظور صریحاً اعلام شده اما در صورتی که خطای زیر 5 متر شامل موشک فاتح-110 نیز باشد نوع سامانه هدایت فاز نهایی آن ناشناخته است.

به گزارش مشرق، ذکر این نکته لازم است که به طور کلی دو مفهوم برای خطای موشک در نظر گرفته می‎شود. یکی شعاعی از هدف که موشک خارج از آن اصابت نخواهد کرد و دیگری، خطای دایره‎ای احتمالی (CEP) که به معنای شعاع دایره‎ای به مرکز هدف مورد نظر است که بیش از نیمی از موشک‎های شلیک شده به سمت هدف در آن دایره فرود خواهند آمد که این دایره خطا بر مبنای روش‎های علمی مانند تئوری «مونت کارلو» محاسبه می‎شود.

صرف نظر از اینکه خطای اعلام شده کمتر از 5 متر برای موشک‎های فاتح و خلیج فارس یا دیگر موشکهای بالستیک کشورمان بر مبنای کدام مفهوم باشد رسیدن به این میزان دقت تأثیر عملیاتی محسوسی برای نیروهای مسلح کشورمان خواهد داشت. همانطور که خطای آنها در اولین آزمایش‎ها در حدود 15 متر بوده و با تذکرات مسئولان ارشد نیروهای مسلح و کارهای تکمیلی به 8.5 متر رسیده و امروز نیز در ادامه همین روند به میزان قابل توجه 5 متر رسیده است.

بدین ترتیب با این مقدار خطای کم نسبت به نسل‎های قبلی این موشک‎ها تنوع اهداف قابل انهدام به طور دقیق، بسیار بیشتر شده و علاوه بر شناورهای دشمن که عمدتاً عرض آنها بیش از 10 متر است (شعاع بیش از 5 متر) شامل جاده‎ها و پل‎های مواصلاتی مهم دشمن که از پدافند مستحکمی برخوردارند، آشیانه‎های جنگنده‎ها و حتی اهدافی مانند هواپیماهای جنگنده، ساختمان‎های کوچک و ... خواهد بود.

در واقع این میزان خطای اندک موشک‎های فاتح یا خلیج فارس یا دیگر موشکهای بالستیک به معنای دادن قدرت انتخاب به فرماندهان برای انهدام یک هواپیما یا آشیانه خاص، باند پرواز فرودگاه یا ساختمانی خاص در محدوده برد صدها کیلومتری این سلاح‎ها است که به معنی از بین رفتن یک هدف ارزشمند دشمن با اصابت هر فروند موشک ایرانی از این نوع خواهد بود.
 
رسیدن به تک‎تیرانداز
توقفگاه هواپیماهای سوخترسان و بمب‎افکن در یک پایگاه آمریکایی؛ دایره داخلی نشان دهنده ناحیه‎ای به شعاع 5 متر (قطر 10 متر) است

این در حالی است که قدرت تخریب سرجنگی چند صد کیلوگرمی این موشک‎ها در ترکیب با انرژی جنبشی قابل توجه آنها چیزی از هدف مورد اصابت باقی نخواهد گذاشت و در صورت اصابت در اطراف هدف (حتی در محدوده بسیار بیشتر از 5 متر) شعاع تخریبی این میزان محموله جنگی باز هم کار را تمام خواهد کرد.
 
رسیدن به تک‎تیرانداز
آشیانه جنگنده در یک پایگاه آمریکایی؛ دایره‎های مشکی دارای شعاع 5 متر (قطر 10 متر) هستند

از سوی دیگر موشک‎های خلیج فارس و فاتح-110 از چند نوع پرتابگر استفاده می‎کنند. پرتابگرهای تک فروندی دارای دارای اتاقک مجهز به تجهیزات محاسبه پارامترهای پروازی و هدفگیری مستقر بر کامیون، پرتابگر دو فروندی ذوالفقار مستقر بر خودروی جدید و نیز یک پرتابگر 3 فروندی نیمه متحرک کششی انواع اصلی این پرتابگرها را تشکیل می‎دهند.
 
رسیدن به تک‎تیرانداز
پرتابگرهای مختلف موشک‎های فاتح-110 و خلیج فارس

این پرتابگرها که اغلب آنها نیز متحرک هستند قابلیت عملیاتی بسیار بالایی به این موشک‎ها برای پراکنده شدن در مناطق مختلف و اجرای آتش بسیار دقیق علیه دشمن ایجاد می‎نمایند که عملاً کار یافتن پرتابگرها قبل از شلیک را برای او بسیار دشوار می‎کند خصوصاً امروزه که پهپادهای دشمن توان نفوذ و عملیات در داخل فضای ایران را تقریباً به طور کامل از دست داده‎اند.

این موشک‎ها می‎توانند در هر شرایطی برای دفاع از میهن اسلامی‎مان وارد عمل شده و تا شعاع چند صد کیلومتری و حتی بیش از هزار کیلومتری، اجازه نفس کشیدن را از دشمن و مخصوصاً شناورهای آن سلب کرده و آنان را مجبور به عقب نشستن تا این مسافت کنند. در بردهای بیشتر نیز سایر سامانه‎های موشکی کشور به خدمت دشمن رسیده و ضربه خرد کننده را بر پیکره دشمن در صورت استفاده از گزینه نظامی وارد می‎کنند.

منبع: مشرق نیوز



دستمان روی ماشه است
چهارشنبه 92/12/21 ساعت 2:4 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار سلامی:

می‌توانیم رژیم صهیونیستی را با هر حجمی از آتش ویران کنیم/ دستمان روی ماشه است

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، "ژئوپلتیک، انرژی و امنیت" را اضلاع جدید هندسه قدرت برشمرد و گفت: امروز جهان اسلام از تماشاگر میدان به بازیگر حادثه‌ساز تبدیل شده است.

می‌توانیم رژیم صهیونیستی را با هر حجمی از آتش ویران کنیم/ دستمان روی ماشه استبه گزارش مشرق، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در همایش نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی که صبح امروز (سه‌شنبه) در سالن همایش‌های بین‌المللی صداو سیما در حال برگزاری است اظهار داشت: وقتی حضرت امام(ره) در آن روزهای سخت مسلمانان جهان را به بازیابی هویت دینی و تاریخی دعوت کرد و در شرایطی که جهان اسلام به محیطی سرد و افسرده، منجمد، خاموش و به صحنه بازی برای استراتژی قدرت‌های سلطه‌گر تبدیل شده بود، هویت ژئوپلتیک جهان اسلام در ژئوپلتیک قدرت‌های بزرگ تعریف می‌شد.

سردار سلامی با تاکید بر اینکه حضرت امام (ره) با انقلاب شگفت‌انگیز اولین پیام تولد یک قدرت و تمدن جدید به نام اسلام را طنین‌انداز کرد افزود: زمانی که انقلاب امام(ره) به پیروزی اولیه رسید، نظم ژئوپلتیک کهن دچار چالش و شوک جدی شد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: مفهوم تحول ژئوپلتیک یا تغییر هویت سیاسی یک واحد جغرافیایی است یا گسترش نفوذ و میدان تاثیرگذاری یک هویت سیاسی است اما انقلاب اسلامی هر دو خصوصیت را در جهان اسلام ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی میدان راهبردی را از تسلط قدرت‌های استکباری خارج و توازن قوا را در جهان به هم ریخت افزود: پس از انقلاب اسلامی میدان درگیری‌های جهانی تغییر کرد و از 35 سال قبل به این طرف که صحنه جغرافیایی سیاسی جهان اسلام تحول اساسی یافت، میدان درگیری‌های جهانی، منطقه استراتژیک خلیج فارس، خاورمیانه و جهان اسلام شد.

سردار سلامی با اشاره به علت چنین امری ادامه داد: غرب پیام تولد تمدن جدید اسلام را از طریق شعله‌های فروزان یک بیداری اسلامی دریافت و محیط تعادل قوای جهانی اینبار با محوریت اسلام دست‌خوش تحول شد.

این مقام مسئول در سپاه پاسداران میدان‌دار این تحول را جهان اسلام عنوان کرد و اظهار داشت: این در حالی بود که در منطقه دو پدیده مهم یعنی مرگ یک ایدئولوژی به نام مارکسیسم و تولد یک ایدئولوژی به نام اسلام اتفاق افتاد که توانسته بود بر بزرگترین امپراطوری تاریخ بشر یعنی آمریکا غلبه کند.

وی ادامه داد: آنچه باعث شد جهان اسلام میدان مواجهه و راهبردهای مسلط جهانی ظرف 35 سال گذشته تاکنون شود و در واقع آنچه جهان اسلام را از تماشاگر میدان به یک بازیگر فعال، حادثه‌ساز و راهبرد ساز تبدیل کرد، عناصری است که اضلاع اصلی قدرت جهان اسلام را می‌سازد.

سردار سلامی با اشاره به اضلاع جدید هندسه قدرت جهانی یادآور شد: اسلام به عنوان نیروی پیشران ظرفیت‌های پنهان جهان اسلام، ژئوپلتیک، انرژی و امنیت عناصر اصلی این قدرت جدید است.

سردار سلامی ادامه داد: اسلام یک پیام آسمانی است که فراتر از مرزهای جغرافیایی همه آرمان‌های مسلمانان را با آیات نورانی خود به یکدیگر پیوند می‌زنند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران تاکید کرد: چیزی که مرزهای ژئوپلتیک را درمی‌نوردد همین آیات نورانی‌بخش قرآن کریم است چراکه ژئوپلتیک مفهومی نسبی و نیازمند ایدئولوژی برای احیای آن است.

وی به کشور مصر و حوادث آن در چند سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: مصر وقتی که بر مدار غیراسلام به عنوان لنگرگاه امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی عمل می‌کرد از یک ژئوپلتیک مرده و بی‌روح برخوردار بود.

وی گفت: ارزش‌های ژئوپلتیک نیاز به یک شهرت ایدئولوژیک دارد که ارزش‌های اسلام، آن نقطه قوتی است که ارزش‌های خفته، پنهان و منجمدشده ژئوپلتیک را به ظهور می‌رساند یعنی قدرتی که برخاسته از یک جغرافیای اعتقادی پیوسته ایجاد می‌کند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه هم‌اکنون توپخانه برخی از کشورها می‌تواند شهرهای رژیم صهیونیسم را بزند، گفت: برخی این کشورها امروز به عنوان لنگرگاه رژیم صهیونیسم عمل می‌کند. اما اسلام این مرزها را نادیده می‌گیرد.

سردار سلامی ادامه داد: ما امروز از همین نقطه که هستیم می‌توانیم همه نقاط مورد سلطه رژیم صهیونیستی را با هر حجمی از آتش ویران کنیم و این اسلام است که به ما این انبساط و قدرت را داده که با این همه فاصله جغرافیایی به قلوب ملت فلسطین متصل باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اسلام به ما این آرزو، ظرفیت و نیرو را برای انهدام رژیم صهیونیستی داده است تا دست ما برای روز حادثه، از 1400 کیلومتر آن طرف‌تر، روی ماشه باشد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه اسلام منبع غنی قدرت مسلمانان است اظهار کرد: وحدت عنصر اصلی احیابخش ظرفیت بین مسلمانان است و ما در میدان‌های سختی دشمنان قدرتمند را شکست دادیم.

سردار سلامی با تاکید بر اینکه انقلاب ما به فضل الهی مدل موفقی را از یک کشور اسلامی تولید کرده است، گفت: انقلاب اسلامی توانسته در همه میدان‌های نبرد با ماهیت‌های متنوع و متفاوت نه‌تنها از غلبه دشمنان خدا بر مسلمانان جلوگیری کند بلکه طعم تلخ شکست را به آنان تحمیل کرده است.

وی 8 سال جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران را یک جنگ جهانی 8 ساله عنوان و تصریح کرد: مدیریت جنگ 8 ساله جهانی علیه ایران با آمریکا، پشتوانه نظامی جماهیر شوروی و حمایت همه‌جانبه اروپا بود و این جنگ طولانی‌ترین و نابرابرترین جنگ قرن بیستم بود که البته ما با موفقیت آن را پشت سر گذاشتیم.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: ما یک تحریم اقتصادی جهانی را با موفقیت مدیریت کرده‌ایم و نبردهای اطلاعاتی، جنگ روانی، تهاجمات سیاسی، فشارهای فرهنگی و جنگ نظامی و تهدیدات دیگر که هرکدامشان بزرگترین قدرت جهانی را از پا درمی‌آورد را اداره کرد و این یک قدرت آشکار الهی برای همه مسلمانان است که می‌توان ظرف 35 سال با همه قدرت‌های بزرگ در همه صحنه‌ها جنگید و موفق شد.

وی صحنه درگیری رژیم صهیونیستی با حزب‌الله لبنان و همچنین شکست آنان در جنگ‌های 22 روزه و 8 روزه اشاره کرد و این کار را مصداق بارز حجت الهی دانست.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه دشمنان ما امروز در منطقه تحت تعقیب مسلمانان هستند گفت: فکر نکنید که این آمریکا است که تهاجم می‌کند بلکه آمریکایی‌ها در سطح تاکتیکی و عملیاتی بتواند عملیاتی را انجام دهد اما در سطح راهبردی در انفعال قرار دارند.

سردار سلامی تاکید کرد: دیگر این آمریکایی‌ها نیستند که در منطقه حادثه بیافرینند بلکه این مسلمانان هستند که حادثه می‌سازند و آمریکایی‌ها مجبورند در انفعال این حوادث یک بازیگر باشند البته نه یک بازیگر مسلط.

وی خاطرنشان کرد: امروز آمریکایی‌ها قدرت عملیات علیه سوریه را از دست داده‌اند و این یک حجت بزرگ برای مسلمانان است؛ ما امروز در معرض پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک هستیم در حالی که آمریکایی‌ها، مهندسان و دانشمندان ما را در خیابان‌ها ترور می‌کردند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه آمریکایی‌ها ممکن است در موازنه استاتیک قدرت مهیب نشان داده شوند گفت: آمریکایی‌ها شاید یک قدرت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی باشد اما موازنه استاتیک قدرت یعنی موازنه ساکن اجزای قدرت تاییدکننده نخواهد بود.

سردار سلامی ادامه داد: در موازنه دینامیک وقتی که این عوامل مجزای قدرت با تدابیر آمریکایی درهم می‌آمیزد و در میدان حرکت می‌کند شکست می‌خورد و مسلمانان با اینکه در موازنه‌های ساکن قدرت در تراز پایین‌تری به نظر می‌رسند در عمل تجلی آیه‌ای از قرآن می‌شوند و این نشان می‌دهد که ما در مسیر یک روند برای معکوس‌سازی دامنه قدرت دنیای استکبار در جهان اسلام هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مسلمانان اگر اشتباه کنند شکست می‌خورند، گفت: اگر دوست و دشمن را جابجا و به اشتباه ببینیم، انرژی‌های داخلی را از دست بدهیم و وارد بازی‌های قدرت‌های بزرگ شویم خطر بزرگی برای مسلمانان خواهد بود.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار امیدواری کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری و بعد از حضرت امام در عرض بیست و چند سال یک مدیریت خردمند، حکیمانه و الهی جهانی را ارائه کرده‌اند و راه‌های غلبه دشمنان اسلام را مسدود کرده‌اند که سبب شکوفاسازی عظیم ملت ایران شد.

سردار سلامی در پایان گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران نیز یک قدرت بیداری تبدیل شده است است جهان اسلام در ابتدای افق اندیشه‌های بزرگ ولی فقیه باید بتواند در توطئه‌های غرب به اذن خداوند فائق آید.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

انهدام رژیم صهیونیستی
سه شنبه 92/12/20 ساعت 9:8 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار سلامی:

اسلام ظرفیت‌های لازم را برای "انهدام رژیم صهیونیستی" فراهم می‌کند/ آمادگی توپخانه‌ها برای هدف قرار دادن رژیم صهیونیستی

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در حال حاضر میدان درگیری‌های عمده در منطقه استراتژیک خلیج‌فارس، خاورمیانه و جهان اسلام است و علت این امر این بود که غرب پیام تمدن جهان اسلام را از طریق شعله‌های فروزان یک بیداری اسلامی به گوش خود شنید.

 

 

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ "سردار سرتیپ حسین سلامی" جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دومین همایش بین‌المللی "نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی" که امروز - سه‌شنبه 20 اسفندماه - در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد، در ابتدای سخنانش به رهبری پیشوای بزرگ مسلمانان حضرت امام خمینی (ره) در 35 سال پیش اشاره کرد و اظهار داشت: در آن برهه زمانی پیشوای بزرگ مسلمانان همه جهانیان را با تکیه بر آیات قرآن به جهاد علیه مستکبران و به آزادی و نجات از اسارت و بردگی جهان مدرن دعوت کرد.

 

وی ادامه داد: وقتی امام(ره) در آن روزهای سخت مسلمانان جهان را به بازیابی هویت دینی و تاریخی خود دعوت کرد آن هم در شرایطی که جهان اسلام به محیط سرد و خاموش و به یک صحنه بازی برای استراتژی قدرت‌های سلطه‌گر تبدیل شده بود، موقعیت ژئوپلوتیک جهان متغیر شد.

 

سردار سلامی تاکید کرد: امام خمینی(ره) با انقلاب شگفت‌انگیز اولین پیام قدرت و تمدن جدید به نام اسلام را در فضای ذهن طنین انداز کرد و وقتی انقلاب امام(ره) به پیروزی اولیه رسید نسل ژئوپلوتیکی دشمن دچار چالش و موج جدی شد چراکه تحول ژئوپلوتیکی به معنای یک تغییر واحد سیاسی جغرافیایی است و گسترش نفوذ میدان تاثیر یک هویت سیاسی است.

 

سردار سلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی هر دوی این خصوصیت را در جهان اسلام ایجاد کرد، افزود: این انقلاب هم میدان راهبردی را از سلطه قدرت‌های استعماری خارج کرد و هم توازن قوا را در جهان به هم ریخت لذا از آن روز میدان درگیری‌های جهانی تغییر یافته و از 35 سال پیش صحنه جغرافیایی سیاسی جهان دچار تحول بنیادین است.

 

وی تاکید کرد: در حال حاضر میدان درگیری‌های عمده در منطقه استراتژیک خلیج‌فارس، خاورمیانه و جهان اسلام است و علت این امر این بود که غرب پیام تمدن جهان اسلام را از طریق شعله‌های فروزان یک بیداری اسلامی به گوش خود شنید.

 

سردار سلامی با بیان این مطلب که محیط تعادل قوای جهانی این بار با محوریت اسلام دست خوش تحول شد، ادامه داد: میدان‌دار این تحول جهان اسلام بود و در مقابل نقطه مرگ مارکسیسم و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به وقوع پیوست و ایدئولوژی جدیدی به نام اسلام تولد یافت که توانست بر بزرگ‌ترین امپراطوری تاریخ بشر غلبه کند.

 

جانشین فرمانده کل سپاه تاکید کرد: آنچه که باعث شد که جهان اسلام میدان سلطه شود و به تدریج از موقعیت تماشاگری به بازیگر فعال و راهبردار تبدیل شود این بود که عناصر اضلاع اصلی قدرت اسلام به عنوان قطب جدید معرفی شد و اضلاع جدید این هندسه ژئوپلوتیک، انرژی، امنیت و در راس همه آنها اسلام است.

 

سردار سلامی افزود: اینها عناصر اصلی این قدرت تازه متولد شده‌اند که اسلام از همه این اوامر آفرینش‌گر قدرت بسیاری است.

 

سردار سلامی با اشاره به اینکه یک پیام آسمانی که فراتر از مرزهای جغرافیایی آرمان‌های مسلمانان را به هم پیوند می‌دهد پیام‌های رهایی‌بخش ملت‌های مسلمان است، تصریح کرد: ژئوپلوتیک مفهومی نسبی است و این مفهوم نیازمند آن است که یک ایدئولوژیک برای احیای آن به وجود آید.

 

وی با بیان اینکه کشور مصر تا وقتی که بر مدار اسلام به عنوان لنگرگاه امنیتی محافظ امنیت آمریکا و رژیم صهیونیست عمل کرد از یک ژئوپلوتیک مرده و بی روح برخوردار بود و این نیاز به یک قوت ایدئولوژیک داشت، ادامه داد: اسلام ارزش‌های خفته و بالقوه ژئوپلوتیک جغرافیای به هم پیوسته‌ای را ایجاد کرده است در حال حاضر توپخانه‌های بعضی از کشورها می‌تواند رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهند و امروز می‌توانیم همه نقاط مورد سلطه رژیم صهیونیستی را با هر حجمی از آتش ویران کنیم.

 

وی افزود: این انبساط قدرت را چه چیزی به ما داده است و چرا آرمان‌ ما درست مانند آرمان یک فلسطینی است و چرا ما دوست داریم در مسیر آرمان فلسطینیان قرار بگیریم این به این دلیل است که فقط اسلام این آرمان، انگیزه، ایده و نیرو را می‌دهد و از این راه ظرفیت‌های لازم را برای انهدام رژیم صهیونیستی فراهم می‌کند و دست‌هایش برای روز حادثه روی ماشه قرار بگیرد.

 

سردار سلامی با تاکید بر اینکه اسلام مبنایش قدرت مسلمان است و وحدت عنصر اصلی این ظرفیت است، یادآور شد: انقلاب ما به فضل الهی مدل موفقی از یک کشور اسلامی را تولید کرده و توانسته در همه میدان‌های نبرد با ماهیت‌های متنوع نه تنها از غلبه دشمنان خدا بر مسلمانان جلوگیری کند بلکه طعم تلخ شکست را در مسیر راهبردی به صورت باورپذیر به آن تحمیل کرده است.

 

وی تاکید کرد: ما یک جنگ جهانی 8 ساله را با مدیریت آمریکا و پشتوانه اتحادیه جماهیر شوروی و اقتصاد کشورهای مرتجع وابسته این جنگ نابرابر قرن بیست را باموفقیت به انتها رساندیم و این در نوع خود یک مدل است و ظرفیت استکبار برای پیروزی به اتمام رسیده است.

 

سردار سلامی ادامه داد: ما نبردهای اطلاعاتی، جنگ روانی، تهاجمات سیاسی، فرهنگی، تحریم اقتصادی و جنگ نظامی که هرکدامشان بزرگ‌ترین قدرت جهانی را از پا در می‌آورد، اداره کردیم و این حجت‌ الهی برای مسلمانان است که می‌توان در مدت 35 سال با همه قدرت‌های بزرگ جنگید و پیروز شد.

 

سردار سلامی به درگیری فلسطینیان در جنگ 22 روزه و 8 روزه اشاره کرد و افزود: ارتش افسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تاریخ ذوب شد و دشمنان ما در این منطقه تحت تعقیب مسلمانان‌اند که در سطح تاکتیکی ممکن است تهاجماتی انجام دهند اما در سطح راهبردی آمریکایی‌ها در انفعالند و مسلمانان حادثه می‌سازند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه دفاع ملی تاکید کرد: امروزه آمریکا قدرت عملیاتی‌اش علیه سوریه را از دست داده و ما امروز در معرض پیشرفت‌های علمی هستیم در حالی که آمریکایی‌ها مهندسان ما را در خیابان‌ها ترور می‌کنند و ممکن است در موازنه قدرت مهیب نشان داده شوند اما موازنه استاتیک قدرت تعیین‌کننده نیست و در موازنه دینامیک این عوامل مجزای قدرت با تدابیر آمریکایی‌ها در هم آمیخته و شکست می‌خورد.

 

سردار سلامی تصریح کرد: مسلمانان در این موازنه در تراز پایین به سر می‌برند و وقتی به مرحله عمل برسد تجلی می‌کنند و در مسیر روند برای معطوف‌سازی قدرت استعمار در جهان اسلام تلاش می‌کنند.

 

وی تاکید کرد: باید در این مسیر دوست و دشمن را از هم دیگر جابه جا نگیریم و انرژی خود را داخلی کنیم.

 

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم بیداری اسلامی با رهبری خردورزانه مقام معظم رهبری ظرفیت‌های عظیم ملت ایران را شکوفا کند و با قدرت بی‌بدیل ایجاد شده نظام اسلامی بتواند بر توطئه‌های غرب به اذن خداوند فائق آید.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

زیردریایی فاتح
سه شنبه 92/12/20 ساعت 1:28 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

زیردریایی فاتح سال 93 رونمایی می شود

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت : زیردریایی فاتح سال آینده رونمایی می‌شود .
به گزارش مشرق، دریادار حبیب الله سیاری درهمایش دریانوردی ایرانیان و نیروی دریایی درگذر تاریخ افزود: درحالی که تا پیش از انقلاب همه تجهیزاتمان را خارجی ها می ساختند ؛ امروز خط تولید ناوموشک انداز ، ناوشکن و زیردریایی در نیروی دریایی ، وزارت دفاع و دانشگاه های کشور رونق پیدا کرده است.

وی گفت : ایران پیش از انقلاب و در دوران دفاع مقدس زیر دریایی نداشت و زیردریایی در سال 71 به دست ما رسید که در این 20 سال پیشرفت ما جهشی و غیر قابل تصور بوده است.

دریادار حبیب الله سیاری افزود: از سال 87 تاکنون براساس فرمان رهبری 29 ناوگروه از طرف نیروی دریایی به دریا اعزام شده که در شمال اقیانوس هند حضور داشته است و بنا به تدبیر برخی از آنها نیز به دریای سرخ ، مدیترانه ، تنگه جبل الطارق ، مالزی ، اندونزی ، دریای چین ، اقیانوس آرام و اقیانوس هند جنوبی دریانوردی کرده اند .

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: یکی از محورهای کار در بحث ماموریت ناوگروه ها برقراری امنیت برای کشتی های تجاری و نفت کش است که برای واردات و صادرات به ناچار از خلیج عدن ،  باب المندب و دریای سرخ عبور می کنند و دراین منطقه مورد هجوم دزدان دریایی قرار می گیرند که تاکنون دو هزار فروند کشتی تجاری و نفت کش به وسیله ناوگروه های نیروی دریایی اسکورت شده اند.

وی افزود : تاکنون به همت نیروی دریایی راهبری جمهوری اسلامی ایران همه کشتی ها از این خطوط با سلامتی عبور کرده اند و اجازه نداده ایم خطری متوجه اقتصاد جمهوری اسلامی شود.

دریادار سیاری با اشاره به اینکه 93 درصد از صادرات و واردات کشور از طریق دریا انجام می شود اضافه کرد: ناوگان نظامی باعث ایجاد امنیت ، ناوگان تجاری باعث رونق اقتصادی و صنایع دریایی باعث توسعه علوم و فنون دریایی می شود.

وی گفت: با توجه به این که بهره برداری اقتصادی از دریا نیازمند امنیت است رهبر معظم انقلاب ماموریت نیروی دریایی را تا مدار 10 درجه شمالی بالای خط استوا و زیرهندوستان تا شاخه سومالی گسترش داده است.
منبع: مشرق نیوز


برچسب‌ها: نیروی دریائی

توپ های پدافند
یکشنبه 92/12/18 ساعت 9:15 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

توپ‌های پدافند با «عاصفه» جان دوباره‌ای گرفتند + عکس


این سلاح‎ حجم آتش چندین تیربار یا توپ با کالیبر مشابه را یکجا تولید می‎کنند. همچنین می‎توانند با بهره‎گیری از قابلیت تغییر نرخ آتش خود و افزایش آن برای درگیر شدن با یک هدف سریع، احتمال اصابت در اولین سری شلیک را افزایش داده یا در مصرف مهمات برای انهدام اهدافی با سرعت کمتر یا اهداف ثابت صرفه جویی کنند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، شاید پرتعدادترین سلاح پدافند هوایی کوتاه برد در کشورمان توپ 23 میلیمتری دو لوله معروف ZU-23-2 روسی باشد که سابقه حضور آن در ایران بسیار طولانی است. در دوران جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه کشورمان، علاوه بر استفاده دو طرف از آن از خطوط مقدم تا اهداف موجود در عمق خاک خود، نیروهای بعثی حتی برای انهدام اهداف سطحی از آن استفاده می‎کردند و رزمندگان اسلام علاوه بر استقرار این سلاح بر روی نفربرها و قایق‎ها با به کار گیری آن روی نفتکش‎ها سعی در دفاع از آنها داشتند.

پس از جنگ تحمیلی و تولید این سلاح که برد آن 2 تا 2.5 کیلومتر می‎رسد در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح علاوه بر استفاده به صورت ثابت، بر روی خودروهای تاکتیکی، کامیون و نفربرها (براق، بی-تی-آر) نیز نصب شده است. در شناورهای نیروهای دریایی نیز نمونه‎های یک و دو لوله از این توپ به کار گرفته شده است.
 

توپ پدافند
توپ 23 میلیمتری دو لوله

ساخت نمونه تک لوله از این سلاح که به نمونه دریایی معروف شد و نصب آن روی برخی قایق‎های تندرو یکی از زمینه‎های افزایش استفاده از این توپ بود که با به کار گیری فولاد دریایی ضد خوردگی ممکن شده است. این نمونه با هدف کاهش وزن ناشی از حذف یک لوله و متعلقات آن و قابلیت نصب بر روی شناورهای سبک وزن و همچنین ایفای نقشی مانند توپ‎های 20 میلیمتری تک لوله اورلیکن که روی برخی ناوهای نیروی دریایی وجود دارد توسعه داده شد.

در سالهای گذشته علاوه بر مشاهده این سلاح در ترکیب های جدید، ارتقاء‎های متعددی نیز در زمینه سامانه‎های هدفگیری و کنترل آن اجرا شده است. در این گزارش به مرور برخی از این فعالیت‎ها خصوصاً نمونه جدید با نام عاصفه که توسط نیروی زمینی سپاه توسعه داده شده می‎پردازیم.
 

توپ پدافند
توپ‎های 23 میلیمتری کنترل از راه دور


استفاده از دوربین برای هدفگیری و سامانه کنترل از راه دور، به کار گیری الکتروموتور ویا سرووموتور برای ایجاد حرکت در توپ و حذف خدمه یکی از این بهینه‎سازی‎ها است که در تصویر فوق نمایش داده شده. کنترل از راه دور، مشکلات ناشی از بی‎دقتی یا خستگی خدمه در هدفگیری را بر طرف کرده و امکان تغییر سریع در انتخاب هدف را فراهم می‎کند ضمن اینکه محافظت بیشتری نیز از نفرات به عمل می‎آید.

همچنین به کمک چنین سامانه‎هایی امکان استقرار سلاح در نقاط دور از دسترس و کمینگاه ها بدون نیاز به حضور خدمه و برای مدت‎های زیاد است. نمونه‎هایی از این نوع بهسازی نیز روی توپ‎های 23 میلیمتری نصب شده روی نفربرهای زرهی نمایش داده شده است که ضمن مزیت‎های فوق، عامل تحرک را نیز به سامانه اضافه می‎کند. در نتیجه این نفربرها می‎توانند اجرای آتش مؤثرتری در دفاع از نیروهای زمینی داشته باشند.

 
توپ پدافند
توپ‎های 23 میلیمتری کنترل از راه دور مستقر روی نفربر


گفتنی است نیروهای عراقی در جریان حمله آمریکا به این کشور تنها با اتکا به سامانه‎های هدفگیری معمولی موجود روی توپ‎های 23 میلیمتری موفق به سرنگونی تعدادی از موشک‎های کروز شدند بنا بر این با اجرای بهسازی‎های فوق، این سلاح کارایی بسیار بیشتری خواهد یافت.

برای روشن‎تر شدن تأثیر این گونه بهسازی‎ها می‎توان به نمونه بهسازی شده توسط روسیه اشاره نمود که شامل افزودن دوربین‎های دید در روز و شب و هوای نامساعد، مسافت‎یاب لیزری و سامانه کنترل و پردازشگر دیجیتال بوده، تنها با یک نفر کاربری شده و احتمال اصابت گلوله در آن از حدود 7% به 30% رسیده است. بنا بر این با توجه به نواخت تیر عملی توپ دو لوله که دستکم 400 گلوله بر دقیقه معادل 6 تا 7 گلوله بر ثانیه است در یک شلیک 5 ثانیه‎ای، توپ معمولی تنها 2 تا 3 گلوله را به هدف زده ولی از توپ بهسازی شده 10 گلوله مرگبار به هدف اصابت خواهد کرد.

نمونه‎ای دیگر از فعالیت‎های انجام شده بر مبنای این نوع توپ در ایران، ساخت سامانه پدافند هوایی کوتاه برد مصباح-1 است. سلاح اصلی این سامانه توپ 8 لوله 23 میلیمتری است که از ترکیب 4 قبضه توپ 2 لوله حاصل شده و برای آشکارسازی و ردیابی هدف از یک رادار سه بعدی و سامانه الکترواپتیکی دارای دوربین‎های دید در روز، دوربین دید در شب یا حرارتی و مسافت‎یاب لیزری استفاده می‎شود.

سامانه‎های اپتیکی باعث تضمین ادامه کار سامانه در شرایط جنگ الکترونیک و بروز مشکلات برای رادار شده و در هوای نامساعد و دید کم نیز می‎توانند در صورت بهره‎گیری از سامانه فروسرخ به هدفگیری دقیق سلاح کمک کنند.
 

توپ پدافند
توپ 8 لوله 23 میلیمتری؛ آنتن رادار سامانه در زمینه تصویر دیده می‎شود

این سامانه با ترکیب خاص سلاح خود سطحی از آتش را به تعداد دستکم 26 تا 27 گلوله بر ثانیه با فرض نرخ آتش 400 گلوله بر دقیقه برای هر واحد دو لوله- تا 66 گلوله بر ثانیه با نواخت تیر نهایی سلاح در برابر هدف قرار می‎دهد که ضمن مزیت ایجاد شده توسط حجم آتش و دشوار نمودن فرار اهداف مانور دهنده، هدفگیری دقیق با رادار و سامانه‎های کمکی به افزایش احتمال اصابت به میزان بسیار بالایی منجر خواهد شد.

در این زمینه باید اشاره کرد بهسازی سامانه پدافند هوایی شیلکای روسی که متشکل از 4 توپ تک لوله 23 میلیمتری و رادار برای هدفگیری است، منجر به افزایش احتمال اصابت از حدود 12% به 60% شده که میزان بسیار قابل توجهی است. در این بهسازی، رادار، سامانه کنترل آتش و پردازشگرها ارتقاء یافتند، در حالی که این قابلیت‎ها در سامانه مصباح-1 از ابتدا قرار داده شده است.

به گزارش مشرق، دو گونه از آخرین بهسازی‎های توپ 23 میلیمتری در ایران شامل بهسازی حرکت توپ «کنترل از راه دور شده» دو لوله و نیز توسعه یک نمونه سه لوله چرخان مشابه طرح گتلینگ است. این نمونه که از آن با نام «عاصفه» یاد می‎شود توانمندی بالایی در هدف قرار دادن اهداف سریع مانند موشک‎های کروز و ایجاد یک لایه دفاع آخر قابل اطمینان دارد.
 

توپ پدافند
توپ 3 لوله 23 میلیمتری عاصفه


پیش از این در معرفی سلاح اخگر به تاریخچه و قابلیت‎های طرح گتلینگ اشاره کرده بودیم. به طور کلی این سلاح‎ها امکان اجرای شلیک پرحجم را آن هم برای مدت طولانی‎تر نسبت به توپ و تیربارهای تک لوله دارند زیرا اولاً سهم تعداد گلوله شلیک شده از هر لوله در آنها بسیار کمتر از یک سلاح تک لوله برای همان تعداد شلیک است و البته لوله‎های سلاح طرح گتلینگ در حین چرخش مقداری هم خنک می‎شوند.

در نتیجه بر خلاف توپ و تیربارهای معمولی که از شلیک با نرخ بالا در مدت طولانی به دلیل گرم شدن لوله عاجز هستند این سلاح‎های چند لوله می‎توانند بدون رسیدن به بیشینه حد تحمل حرارت لوله‎ها برای مدت بیشتری با نرخ آتش بالا شلیک کنند.

همچنین سه عمل اصلی بارگذاری گلوله، اجرای آتش و تخلیه پوکه در آنها به طور همزمان در لوله‎های مختلف اجرا می‎شود یعنی در حالی که یکی از لوله‎ها در حال شلیک است، لوله دیگر در حال بارگذاری بوده و لوله دیگری فرایند تخلیه را طی می‎کند. همین قابلیت در یک بازه زمانی مشخص منجر به شلیک تعداد بیشتری گلوله نسبت به سلاح تک لوله‎ای نیز می‎شود زیرا در سلاح تک لوله، سه عمل فوق باید پشت سر هم اجرا شود.

این سلاح‎ها حجم آتش چندین تیربار یا توپ با کالیبر مشابه را یکجا تولید می‎کنند همچنین می‎توانند با بهره‎گیری از قابلیت تغییر نرخ آتش خود و افزایش آن برای درگیر شدن با یک هدف سریع، احتمال اصابت در اولین سری شلیک را افزایش داده یا در مصرف مهمات برای انهدام اهدافی با سرعت کمتر یا اهداف ثابت صرفه جویی کنند.

مقایسه سلاح‎هایی با طرح گتلینگ با سامانه‎ای مانند مصباح-1 از موضوع این گزارش فراتر است اما به طور کلی می‎توان گفت سلاحی مانند عاصفه توانایی تمرکز آتش در یک خط را داشته ولی مصباح-1 با ایجاد یک صفحه آتش سعی در افزایش احتمال انهدام هدف دارد. سلاح‎های طرح گتلینگ در صورت برخورداری از سامانه‎های هدفیابی و هدفگیری کارامد می‎توانند با مصرف مهمات کمتر به انهدام هدف پرداخته و بلافاصله با هدف بعدی درگیر شوند.

بنا بر اطلاعات اعلام شده، توپ سه لوله چرخشی عاصفه می‎تواند با دو نواخت تیر 700 و 900 گلوله بر دقیقه شلیک کند. نزدیک‎ترین نمونه ساخت خارج برای مقایسه با این توپ، نمونه 20 میلیمتری 3 لوله مورد استفاده در بالگرد کبرا است که دارای نرخ آتش 1500 گلوله بر دقیقه است. ممکن است نمونه‎های بعدی عاصفه به نواخت تیر بالاتری دست یابد که در این صورت کارایی آن بیشتر خواهد شد.

به گزارش مشرق، توپ عاصفه قابلیت چرخش 360 درجه در صفحه افقی و بین 15 درجه پائین‎تر از افق تا 45 درجه بالای افق  در صفحه عمودی قابلیت حرکت دارد. احتمالاً این توپ نیز با سامانه‎های کنترل از راه دور به کار گرفته شده و تجهیزات الکترواپتیکی نیز یکی از سامانه‎های تأمین کننده اطلاعات لازم برای درگیری با اهداف است.

همچنین مانند توپ‎های 100 میلیمتری سامانه پدافند هوایی سعیر که به صورت شبکه با هم عمل می‎کنند، توپ‎های عاصفه نیز می‎توانند با شبکه‎سازی برای افزایش حجم آتش و بهره‎گیری از اطلاعات شبکه یکپارچه پدافند هوایی درگیری مؤثری با تعداد بالاتری از اهداف داشته باشند.

بهسازی سامانه‎هایی مانند توپ‎های 23 میلیمتری و حتی به کار گیری ترکیبی موشک‎های دوش پرتاب با آنها باعث افزایش چند برابری قابلیت این سلاح در برابر اهداف مختلف و در تمام ساعات شب و روز و شرایط جوی شده و با برقراری پوشش مناسب آسیب‎پذیری یگان‎های زمینی را در برابر تهاجم هوایی دشمن به میزان محسوسی کمتر می‎کنند.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: پدافند هواییتوپ

   1   2   3   4      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 40
بازدید دیروز: 72
کل بازدیدها: 1322827