سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
ناوشکن دماوند در دریای خزر
سه شنبه 93/4/31 ساعت 3:42 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

نخستین تصاویر از حضور ناوشکن دماوند در دریای خزر + ویژگی‌ها

ناوشکن دماوند یا همان جماران2 به‌عنوان جدیدترین ناوشکن ایرانی قرار است به‌زودی رونمایی شود و به رادار عصر که یک رادار آرایه فازی سه‌بعدی و همچنین سامانه موشکی صیاد2 تجهیز شده است.
به گزارش مشرق، ناوشکن جمهوری اسلامی ایران، دماوند (جماران 2) که در کلاس موج ، طراحی و ساخته شده است روزهای 25 و 26 تیرماه جاری روانه آب های نیلگون خزر شد.

ناوشکن دماوند را که در مراحل تست نهایی قرار دارد به پهپادهای شناسایی و رزمی مجهز شده و علاوه بر فناوری استفاده از پهپاد، نسبت به ناوشکن جماران1، از کروزهای دریایی به‌روز‌تر و پیشرفته‌تری نیز استفاده شده است.

این ناوشکن نسبت به نمونه مشابهش که همان ناوشکن جماران است، طول بیشتر ولی در عین حال وزن کمتر و قابلیت‌های بیشتری در حوزه تجهیزات و تسلیحات، حمل نفرات و قدرت مانور و چالاکی بالایی دارد.

این شناور با قابلیت تدافع، تهاجم و رهگیری همزمان اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی، مسلح سامانه موشکی کروز، اژدرافکن، سامانه‌های توپ 76 و 40 میلی‌متری، سامانه‌های پردازش راداری، رادارهای تاکتیکی سطحی و هوایی است.

این ناوشکن همچنین مجهز به سامانه جامع مدیریت نبرد و جنگ الکترونیک بوده و قابلیت حمل بالگرد را همچون جماران1 داراست.

به‌کارگیری رادار کنترل آتش با قابلیت ردیابی جنگنده‌ها و موشک‌های کروز، به‌کارگیری سامانه کنترل مانیتورینگ به‌منظور کنترل و هماهنگی عملیاتی فی‌مابین موتور، شافت، پروانه و ناوبری و به‌کارگیری سیستم رانش با توان بالا جهت تأمین سرعت بهینه شناور از نقاط برجسته این شناور است که نسبت به پروژه مشابه قبلی ارتقا یافته و بهینه‌سازی شده است.



بومی‌سازی تجهیزاتی مانند رادار هوایی، سونار فعال و غیرفعال، رادار کنترل آتش، سامانه‌های مخابرات داخلی  و تهدادی دیپر از تجهیزات از دیگر ویژگی‌های ناوشکن دماوند اعلام شده است که مجموعه این تجهیزات به‌صورت بومی در سازمان‌های تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است.

ناوشکن پیشرفته جماران2 حدود 100 متر طول و بیش از 1300 تن وزن دارد و از کاربردی‌ترین ناوشکن‌های موجود در دنیا به شمار می‌آید، هزینه ساخت ناوشکن جماران2،‌ براساس اعلام مقامات نظامی کشورمان، یک‌چهارم قیمت مشابه خارجی آن است.

این ناوشکن که در 27 اسفند سال 91 توسط ریاست جمهور وقت و سرلشکر فیروزآبادی فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح  جمهوری اسلامی ایران و سایر مقامات لشکری و کشوری به طور رسمی به آب انداخته شده بود در نهایت پس اتمام فعالیت های باقی مانده و انجام تست های ساحل عازم دریای خزر شده و مورد آزمایش قرار گرفت.

عملیات دو روزه در تاریخ‌های 25 و 26 تیرماه جاری به منظور آموزش و تحویل دهی هر یک از سامانه ها به ناوگان شمال جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

این ناوشکن مجهزترین ناوشکن جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر بوده که قابلیت حمل بالگرد را نیز دارد مجهز به جدیدترین و پیشرفته ترین سامانه های تسلیحاتی، الکتریکی و ناوبری روز دنیا بوده و از سیستم‌های پیچیده دفاعی برخوردار است.

یکی از مهمترین تجهیزات نصب‌شده روی این ناوشکن، رادار عصر است. رادار عصر، اولین رادار سه‌بُعدی آرایه فازی ایران است, این رادار قادر است اهداف را تا شعاع 200 کیلومتری کشف کند.

از مهمترین ویژگی‌های این رادار، قابلیت کشف و رهگیری اهداف هوایی و سطحی،‌ توانایی رهگیری 100 هدف به‌صورت همزمان و مقابله با جنگ الکترونیک است.

این رادار که توسط متخصصان کشورمان و به‌صورت کاملاً بومی تولید شده است، پیشتر و در سال 92 رسماً رونمایی شده بود.

نصب این رادار روی ناوشکن دماوند، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد دماوند است که حتی ناوشکن جماران نیز از آن بی‌بهره است.

ناوشکن دماوند توسط کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با همکاری حدود 400 دانشگاه، مرکز تحقیقاتی و تولید کنندگان و صنایع ایرانی ساخته شده است.

نمونه نخست این کلاس  از  ناوشکن در جنوب ایران با عنوان ناوشکن جماران به ناوگان آب های نیلگون خلیج فارس پیوسته است.

ناوشکن جمهوری اسلامی ایران، دماوند در شهر بندرانزلی به زودی در مراسمی ویژه به ناوگان شمال جمهوری اسلامی ایران واگذار می‌شود.

افزوده شدن این ناو قدرتمند با به روزترین سامانه های بومی به سه ناوچه رده پیکان در ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش ارتش جمهوری اسلامی ایران  نقش بسیار مهمی در ارتقاء توان رزمی و البته بازدارندگی چند منظوره این نیرو در آب های بزرگترین دریاچه جهان دارد.

معدود کشورهایی در جهان از توانایی ساخت تجهیزات دریایی برخوردار هستند اما جمهوری اسلامی ایران، پتانسیل خوبی را در ساخت تجهیزات دریایی به دست آورده و قطعا حرکت و نگاه ما به آینده است و در آینده دستاوردهای ارزشمند دیگری نیز رونمایی می شود.

منبع:مشرق نیوز




دستاورد جدید موشکی ایران
دوشنبه 93/4/30 ساعت 2:27 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

حالا وقت نابودی گنبدآهنین با «هرمز1» است+ عکس

تا قبل از رونمایی از هرمز 1، هیچ موشک بالستیک ضد رادار در نیروهای مسلح دنیا وجود نداشته و نیروی هوافضای سپاه پاسداران در دستاوردی بسیار جالب که در نوع خود مشابهی ندارد، چنین موشک بالستیکی را رونمایی کرده است.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، از زمان نبرد انگلستان در تابستان 1940 میلادی در جنگ جهانی دوم، اهمیت رادار به شکل خاصی توسط تمامی کشورهای صاحب تکنولوژی درک شد و صاحبان تکنولوژی در این بخش سریعا به سمت طراحی و ساخت انواع رادارها رفتند اما از همان زمان نیز کشورهای صاحب تکنولوژی به دنبال راه هایی برای غلبه بر رادارها بودند.

در طول سالهای بعد، روش های گوناگونی برای مقابله با رادارها استفاده شد که می توان از آن میان به حرکت جنگنده های مهاجم در ارتفاع پایین برای در امان ماندن از امواج رادار، استفاده از سامانه های جنگ الکترونیک برای کور کردن رادارها و بهره گیری از فناوری های پنهانکاری اشاره کرد.

اما راه دیگر در مبارزه با سامانه های راداری استفاده از موشک های ضد رادار بود که هنوز هم استفاده از آن در ارتش های مختلف جهان متداول است. در ابتدا باید دید اصولا موشک ضد رادار چیست و دارای چه مزیتهایی می باشد؟

به زبان ساده، موشک ضد رادار سلاحی است که از امواج رادار به منظور ردیابی بهره برده و به سمت منبع انتشار این امواج حمله می کند. به همین دلیل است که در زبان انگلیسی و در بسیاری از ترجمه های فارسی، با واژه موشک های ضد تشعشع رو به رو می شویم.

اولین کاربرد گسترده موشک های ضد رادار به زمان جنگ ویتنام باز می گردد.

در این جنگ بود که برای اولین بار موشک های سطح به هوا در حجم بالا مورد استفاده قرار گرفتند. سامانه پدافند هوایی SA-2 ساخت شوروی سابق تبدیل به یک کابوس واقعی برای یگان های پروازی آمریکا در ویتنام شده بود و تلفات بالایی را بر هواپیماهای آمریکایی وارد کرد. موشک ضد رادار AGM-45 شرایک یکی از اولین پاسخ های ویژه آمریکا به تهدید سامانه های سطح به هوا بود. این موشک آمریکایی به سمت امواج رادار موسوم به Fan Song که برای سامانه موشکی سام 2 به کار می رفت، رفته و آن را نابود می کرد.

موشک هرمز 1
موشک AGM-45

حمله هوایی آمریکا به لیبی در دهه 1980 میلادی ، عملیات طوفان صحرا در سال 1991 و همچنین عملیات ناتو بر فراز بوسنی در سال 1999 میلادی از جمله نبردهایی بود که در آن موشک های ضد رادار به وفور مورد استفاده قرار گرفته و عمدتا توانستند سامانه های راداری خصوصا گونه های با تحرک پایین تر را با موفقیت مورد اصابت قرار بدهند.

در دوران جنگ تحمیلی نیز ارتش بعثی با حمایت متحدان غربی خود توانسته بود به مدل هایی از این موشک دست پیدا کند و علی رم تدابیر فرماندهان مبتکر کشورمان در آن زمان، خسارت های مادی و معنوی مختلفی را به سامانه های دفاعی کشورمان وارد کرد.

موشک های ضد رادار اما گونه های مختلفی دارند. موشک های هوا به سطح مثل AGM-88 آمریکایی و یا KH-31 روسی از جمله معروف ترین موشک های ضد رادار هوا پرتاب هستند. اما در بخش سطح به سطح نیز می توان از برخی از موشکهای ضد کشتی با قابلیت ضد رادار نام برد.

برای نمونه موشک فرانسوی اگزوست و یا موشک ضد کشتی روسی P_700 دارای قابلیت "اشیانه یاب راداری" هستند که همان بحث تعقیب امواج راداری تولید شده از رادار یک شناور و حمله به منبع آن است.

موشک هرمز 1
موشک KH-31

موشک های سطح به هوا با قابلیت ضد رادار نیز در جهان وجود دارد. با توجه به نقش برجسته هواپیماهای هشدار زودهنگام هوابرد در نبردهای امروزی، چندین مدل از موشک های سطح به هوا به منظور یافتن امواج راداری این گونه پرنده ها و حمله به آن ها تغییر یافته اند که از این میان می توان به موشک های S-200 و S-300 روسی و HQ-9 چینی اشاره کرد.

گونه هایی از موشک های هوا به هوا نیز به همین منظور توسعه یافتند که از این می توان به R-27P و KS-172 روسی اشاره کرد. این موشک های نیز با استفاده از قابلیت آشیانه یاب راداری بر روی منبع تششع قفل کرده و به سمت آن حرکت می کنند. مزیت بزرگ این سلاح ها این است که عملا دشمن را در موضع تدافعی قرار داده و او را مجبور به از کار انداختن بخشی از سامانه های خود می کند. برای فهم این مسئله به این توضیحات توجه کنید:

«اصولا یک موشک ضد رادار و یا به عبارت سلاحی با قابلیت آشیانه یاب راداری از امواج ساطع شده از رادار و سیستم های جنگ الکترونیک خود دشمن برای یافتن و حمله به آن بهره می برد. این در حالی است که در زمان استفاده از جستجوگر رادار خودی، شما باید هدف را با استفاده از رادار خود شناسایی و بر روی آن قفل کرده و شلیک کنید. اما در زمان استفاده از موشک های ضد رادار می توان در حالت جستجوی غیر فعال منتظر امواج راداری دشمن شده و موشک مورد نظر را به سمت منبع آن پرتاب کرد.»

ورود هرمز به سازمان رزم سپاه

اما نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دستاوردی بسیار جالب که به نوعی در نوع خود در جهان مشابهی ندارد موشک ضد رادار بالستیکی را با نام هرمز -1 رونمایی کرد. این موشک برای اولین بار در جریان بازدید فرماندهی کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای این نیرو به همراه موشک ضد ناو "هرمز – 2 " رونمایی شد.

بررسی های مشرق نشان می دهد که در دنیا تا قبل از رونمایی از این موشک، هیچ موشک بالستیک ضد رادار در نیروهای مسلح دنیا وجود نداشته یا حداقل هیچ ارتشی اقدام به اعلام این موضوع یا تلاش برای ساخت آن نداشته است.

موشک هرمز 1
موشک های هرمز 1 و 2

در نگاه اول می توان مشاهده کرد که این دو موشک جدید، شباهت زیادی به موشک های سری فاتح 110 داشته و می توان گفت که هرمز 1 و 2 نیز به نوعی اعضای جدید خانواده موشک های پر قدرت، دقیق و استراتژیک فاتح 110 هستند.

موشک هرمز 1
فاتح 110

در جریان یک گفت گوی تلویزیونی، سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوای فضای سپاه پاسداران به تشریح مشخصات این سامانه ها پرداخت. بر این اساس، برد موشک هرمز 1 در حدود 300 کیلومتر اعلام و سرعت موشک هرمز 2 نیز بین 4 الی 5 برابر سرعت صوت بیان شد. با توجه به شکل و ظاهر بسیار شبیه به هم هر دو سامانه، می توان اینگونه گمانه زنی کرد که سرعت موشک هرمز – 1 نیز در همین حدود 5 ماخ است.

اما هرمز 1 دارای چه مزایای و ویژگی های خاصی است؟

 موشک هرمز 1 بر خلاف موشکی مثل خلیج فارس که از هدایت اپتیکی بهره می برد و یا موشک فاتح 110 که از یک جستجوگر راداری استفاده می کند، از جستجوگرهای امواج راداری بهره برده و در به منبع انتشار آنها حمله می کند.

موشک های بالستیک در این برد معمولا تا ارتفاع حدودا 60 کیلومتری بالا رفته و سپس حرکت به سمت هدف را آغاز می کنند. در این ارتفاع دمای هوا در حدود منفی 13 درجه سانتی گراد بوده و سرعت صوت نیز در این ارتفاع در حدود 323 متر بر ثانیه و یا به عبارتی 1163 کیلومتر بر ساعت است.

با رسیدن به سرعت 5 ماخ، در حقیقت سرعت موشک مورد نظر به حدود 5815 کیلومتر در ساعت می رسد.  این سرعت در واحد متر بر ثانیه، در حدود 1600 متر بر ثانیه است و این بدین معنا است که موشک مورد نظر با این سرعت در زمانی برابر با 187 ثانیه یا به عبارت 3 دقیقه و 7 ثانیه به هدف خود در فاصله 300 کیلومتری می رسد.

وزن سر جنگی این موشک به طور رسمی اعلام نشده است اما با توجه به شباهت آن به خانواده موشکهای فاتح 110 و همچنین موشک خلیج فارس، می توان وزن سرجنگی این موشک را در حدود 600 الی 650 کیلوگرم تخمین زد.

این وزن سرجنگی به همراه سرعت بالای موشک در هنگام برخورد هرمز-1 را برای هر هدف به یک کابوس واقعی بدل می کند. همان گونه که در تصاویر مربوط به آزمایش این موشک نیز مشخص شد هرمز – 1 توانسته است کانتنری به طول تنها 6 متر را که راداری بر روی آن نصب شده بود را منهدم کند که دقت و عملکرد فوق العاده ای محسوب می شود.

 
یکی از هدف های بالقوه این موشک، می تواند سامانه دفاع هوایی مشهور و پرادعای پاتریوت باشد که در جریان همان مصاحبه سردار حاجی زاده به آن نیز اشاره شد.

سامانه پاتریوت که در حال حاضر ستون فقرات پدافند هوایی آمریکا و متحدانش را تشکیل داده، می تواند با طیفی از اهداف هوایی مثل هواپیماهای رزمی، پهپادها و موشک های بالستیک و کروز درگیر شود. موشک پاتریوت بر خلاف تبلیغات گسترده ای که در مورد آن شده است دارای نقاط ضعفی هم هست که از جمله آن می توان به از کار افتادن سامانه نرم افزاری آن در هنگام پردازش حجم بالای اطلاعات، چندین مورد سرنگون کردن هواپیماهای خودی در جریان عملیات طوفان صحرا و عدم موفقیت در برابر موشک های اسکاد عراقی در همان جنگ اشاره کرد.

در هر حال پاتریوت تحت چندین مرحله ارتقاء قرار گرفته و امروزه به عنوان PAC-3 در حال خدمت است.

اما چند نکته در مورد پاتریوت وجود دارد که آن را در برابر سامانه ای مثل هرمز – 1 آسیب پذیر می کند. اولا که سامانه پاتریوت از چندین بخش مختلف تشکیل شده و از تحرک کافی برخوردار نیست. بر اساس اطلاعات موجود، این سامانه برای تغییر جهت و عوض کردن محل استقرار خود به 30 دقیقه زمانی نیاز دارد در حالی که موشک هرمز 1 مسافت 300 کیلومتر را در حدود 3 دقیقه طی می کند.

موشک هرمز 1
رادار و پرتاب گر موشک پاتریوت

برد درگیری موشک پاتریوت در حدود 160 کیلومتر و ارتقاع درگیری آن 24 کیلومتر است. این بدین معنا است که خود موشک پاتریوت از زمان رصد موشک هرمز – 1 تا لحظه برخورد آن تقریبا تنها 1.5 دقیقه فرصت دارد. فراموش نکنیم که سامانه پاتریوت باید هدف خود را کشف، رهگیری کرده و سپس روی آن قفل کرده و موشک های خود را به سمت آن شلیک کند. فرآیندی که خود نیز تا حدودی زمان بر است.

یکی از نکات مثبت در مورد موشکهای ضد رادار این است که این سامانه ها در بسیاری از مواقع دشمن را مجبور می کنند که رادارهای خود را خاموش کرده تا موقعیت خود را در اصطلاح لو ندهند. این مسئله خود نیز یک نکته مثبت برای طرف مقابل محسوب شده و به نوعی شکافی را در سپر دفاعی طرف مقابل ایجاد می کند.

در این شرایط موشک های دیگر مثل فاتح 110 می توان برای حمله به هدف مورد نظر استفاده کرد.

هدف دیگری که می توان بر ضد آن از موشک هرمز 1 استفاده کرد، شناورهای نظامی هستند. فراموش نکنیم که موشک هرمز -1 یک موشک ضد رادار است و به دنبال امواج راداری حرکت می کند. سردار حاجی زاده خود در این مورد می گوید: «هرمز 1 ضد رادار است و می‌تواند رادارهای روی ناو هواپیمابر یا یک سایت پاتریوت در خشکی و یا یک سایت راداری جستجو‌گر را منهدم کند.»

این مسئله به این معنا است که نوع هدف برای هرمز-1 مطرح نیست و این موشک به دنبال امواج راداری به هر هدفی، چه بر روی خشکی و چه سطح آب حمله می کند.

باید توجه داشت که به طور کلی ناوهای هواپیمابر آمریکایی کلاس نیمیتز مثل ناو هواپیمابر جرج بوش از سه سامانه برای جستجوی هوایی بهره می برند؛ یکی رادار سه بعدی مدل " AN/SPS-48E " ، دیگری رادار دو بعدی " SPS-49A(V)1 " و دیگری سامانه " TAS " مارک 32.

موشک هرمز 1
ناو هواپیمابر جرج بوش

رادار " AN/SPS-48E " یک رادار سه بعدی جستجو گر هوایی است که در دو باند E و F و در فرکانسهای 2 تا 4 گیگاهرتز فعالیت می کند. این رادار در حدود 2 تن وزن داشته و در هر دقیقه می تواند 15 چرخش 360 درجه داشته باشد. این رادار اطلاعات کاملی را در خصوص فاصله، ارتفاع و سمت هدف مورد نظر را در اختیار کاربر می گذارد.

موشک هرمز 1

شرکت سازنده این رادار رسما اعلام کرده است که این رادار می تواند اهدافی را در فاصله 460 و ارتفاع 30 کیلومتری شناسایی کند. اطلاعات بدست آمده از این رادار برای تغذیه و هدایت سامانه های موشکی موجود در این ناو مثل سیستم Sea Sparrow و یا سامانه های موجود بر روی سایر شناورهای همراه ناو هواپیمابر مورد استفاده قرار می گیرد.

رادار بعدی که بر روی این ناوها نصب شده است رادار دو بعدی SPS-49A(V)1 ساخت شرکت ریتهون است. این رادار برد بلند نیز وظیفه جستجو و کشف اهداف هوایی در ارتفاع پایین و بالا را داشته و می تواند اطلاعات بدست آمده را با سایر سیستم های موجود بر روی ناو هواپیمابر و یا کشتی های همراه آن به اشتراک بگذارد.

موشک هرمز 1
رادار دو بعدی SPS-49A(V)1

این رادار برد بلند در باند ال و در فرکانسهای 851 تا 942 مگا هرتز فعالیت می کند و می تواند تا فاصله 474 کیلومتری و تا ارتفاع 45 کیلومتری را کاوش کند. این رادار به صورت اختصاصی برای بحث جنگ ضد هوایی طراحی شده و در صورت لزوم توان پشتیبانی از رادارهای سه بعدی را نیز دارد.

در این رادار از پردازنده های دیجیتال با قابلیت تجزیه و تحلیل سریع اطلاعات استفاده شده و از مقاومت بالایی در برابر اخلال های الکترونیکی برخوردار است.

اما سومین سامانه راداری موجود در این ناوها، سیستمی موسوم به "TAS" است که به صورت اختصاصی برای شناسایی ، رهگیری و اندازه گیری میزان تهدید اهداف هوایی با سطح مقطع راداری پایین در ارتفاع بسیار بالا و یا پایین طراحی و ساخته شده است. این سامانه که در فرکانس 1215 تا 1400 مگاهرتز فعالیت می کند در حقیقت بخشی از سامانه کنترل آتش موشکی مارک 91 است که بر اساس اطلاعات به دست آمده از "TAS" ، به درگیری با اهداف هوایی می پردازد.

تمامی رادارهای فوق که وظیفه کشف و شناسایی و جستجوی محیط اطراف ناوهواپیمابر را بر عهده دارند از گونه رادارهای فعال هستند و با فرستادن امواج به اطراف فعالیت می کنند که این امر آنها را به اهدافی مناسب برای موشک هرمز -1 تبدیل می کند. اصابت حتی یک فروند از موشکهای هرمز 1 به پل فرماندهی ناوهای هواپیمابر آمریکا که محل قرار گیری این رادارهای می باشد به راحتی می تواند این شناورهای عظیم را از حالت عملیاتی خارج کند.

باید گفت نکته دیگر در مورد سامانه موشکی هرمز -1 بحث تحرک بالای این سامانه است که بر روی یک پرتابگر با تحرک بالا قرار دارد. شلیک این موشک به همراه شلیک موشکی مثل خلیج فارس می تواند برای هر دشمنی در سطح دریا یک کابوس واقعی باشد، زیرا حالا دشمن با دو نوع موشک فوق العاده سریع رو به رو است که از دو سیستم هدایتی کاملا متفاوت بهره برده و مقابله با هر کدام از آنها مشکلات خاص خود را دارد.

در عین حال، با توجه به تلاش گسترده رژیم صهیونیستی برای قتل عام گسترده مردم بی دفاع فلسطین اشغالی و حملات اخیر این رژیم به غزه، انتقال چنین موشک هایی به حامیان و رزمندگان مقاومت در اطراف رژیم صهیونیستی می تواند ضمن از بین بردن گنبد آهنین و سایر سامانه های دفاعی و پدافندی اسرائیل در زمین و دریا، شرایط لازم را برای انتقام گیری از کشتار دهها کودک مطلوم فلسطینی در طول روزهای اخیر را فراهم کرد.

منبع: مشرق نیوز




رادار 3 بعدی
شنبه 93/4/28 ساعت 11:11 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

تجهیز ناوشکن دماوند به رادار سه‌بُعدی و سامانه موشکی صیاد 2 + عکس

ناوشکن دماوند یا همان جماران 2 به عنوان جدیدترین ناوشکن ایرانی قرار است به زودی رونمایی شود. این ناوشکن به رادار عصر که یک رادار آرایه فازی سه‌بعدی و همچنین سامانه موشکی صیاد 2 تجهیز شده است.
به گزارش مشرق، 25 و 26 تیرماه جاری و پس از به آب اندازی رسمی سازه ناوکشن جماران 2  یا همان ناوشکن دماوند، این ناوشکن عازم یک ماموریت کوتاه و 2 روزه دریایی شد تا سامانه‌ها و تجهیزات متعدد این ناوشکن آزمایش شود.

پیشتر، خط تولید ناوشکن دماوند در اواخر سال 85 در صنایع دریایی شهید تمجیدی شهرستان انزلی با نام موج 2 افتتاح شده بود. سازه این ناوشکن هم در 27 اسفند ماه سال 91 با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت به همراه سرلشکر فیروزآبادی و دیگر مقامات ارشد نظامی در آب‌های دریای خزر و در بندر انزلی به آب انداخته شده بود.

این ناوشکن با حدود 100 متر طول و بیش از 1300 تن وزن، از قدرت مانور و چالاکی بالایی برخوردار بوده و هزینه ساخت آن نیز طبق اعلام مقامات نظامی کشورمان، یک چهارم قیمت مشابه خارجی است.

از مهمترین قابلیت‌های این شناور می‌توان به تدافع، تهاجم و رهگیری همزمان اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی، تجهیز به موشک کروز، اژدرافکن، سامانه‌های توپ 76 و 40 میلیمتری، سامانه‌های پردازش راداری، رادارهای تاکتیکی سطحی و هوایی اشاره کرد.

یکی از مهمترین تجهیزات نصب شده روی این ناوشکن، رادار عصر است. رادار عصر، اولین رادار سه بُعدی آرایه فازی ایران است.

تجهیز ناوشکن دماوند به رادار سه‌بُعدی 200کیلومتری و سامانه موشکی صیاد 2 + عکس
ناوشکن دماوند در دریای خزر؛ رادار عصر در قسمت فوقانی برجک ناوشکن دیده می‌شود

 

این رادار قادر است اهداف را تا شعاع 200 کیلومتری کشف کند. از مهمترین ویژگی‌های این رادار، قابلیت کشف و رهگیری اهداف هوایی و سطحی،‌ توانایی رهگیری 100 هدف به صورت همزمان و مقابله با جنگ الکترونیک است.

این رادار که توسط متخصصان کشورمان و به صورت کاملا بومی تولید شده است، پیشتر و در سال 92 رسما رونمایی شده بود.

نصب این رادار روی ناوشکن دماوند، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد دماوند است که حتی ناوشکن جماران نیز از آن بی‌بهره است.

از جمله دیگر ویژگی‌های این ناوشکن، تجهیز به سامانه جامع مدیریت نبرد و جنگ الکترونیک بوده و قابلیت حمل بالگرد است.

بکارگیری رادار کنترل آتش با قابلیت ردیابی جنگنده‌ها و موشک‌های کروز، به‌کارگیری سامانه کنترل مانیتورینگ به منظور کنترل و هماهنگی عملیاتی فی‌مابین موتور، شافت، پروانه و ناوبری و بکارگیری سیستم رانش با توان بالا جهت تامین سرعت بهینه شناور از نقاط برجسته این شناور است که نسبت به پروژه مشابه قبلی ارتقا یافته و بهینه‌سازی شده است.

بومی‌سازی تجهیزاتی مانند رادار هوایی، سونار فعال و غیرفعال، رادار کنترل آتش، سامانه‌های مخابرات داخلی و . . . از دیگر ویژگی‌های ناوشکن دماوند اعلام شده است. این تجهیزات به صورت بومی در سازمان‌های تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است.

نکته دیگر اینکه، ناوشکن دماوند به سامانه موشکی صیاد2 نیز مجهز است. صیاد2، یک سامانه موشکی پدافند هوایی است که به منظور دفاع در برابر تهاجمات هوایی روی این ناوشکن نصب شده است.


تجهیز ناوشکن دماوند به رادار سه‌بُعدی 200کیلومتری و سامانه موشکی صیاد 2 + عکستجهیز ناوشکن دماوند به رادار سه‌بُعدی 200کیلومتری و سامانه موشکی صیاد 2 + عکس
موشک صیاد 2 روی لانچر تکی در تصویر به خوبی دیده می‌شود
 

موشک صیاد 2 یک موشک پدافند هوایی برد متوسط و ارتفاع بلند است که براساس فناوری‌های روز دنیا طراحی شده و قادر است انواع بالگردها، هواپیماهای بدون سرنشین و اهداف با سطح مقطع راداری کوچک و دارای سرعت و مانور بالا را در محدوده عملیاتی خود منهدم کند.

این موشک دارای موتور سوخت جامد، با سیستم هدایت ترکیبی و قابلیت‌های عملیاتی بالاست که از قابلیت بالای ضد جنگ الکترونیک و ردیابی خودکار و مستقل بهره می‌گیرد.

براساس این گزارش، این ناوشکن غول‌پیکر از نظر طراحی و ساخت کاملا بومی بوده و با همکاری نزدیک حدود 400 دانشگاه، مرکز تحقیقاتی، تولیدی و صنعتی در داخل ساخته شده و قرار است به زودی پس از ارزیابی تست‌ها، توسط مقامات کشورمان رسما رونمایی و به ناوگان نیروی دریایی ارتش در شمال، ملحق شود.

منبع:مشرق نیوز




طراحی پهپاد
سه شنبه 93/4/24 ساعت 2:41 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

پایان طراحی پهپاد در دانشگاه شیراز

رییس مرکز حمایت از ایده های برتر دانشگاه شیراز گفت: طرح ساخت هواپیمای بدون سرنشین، ربات پرنده عمود پرواز، دستگاه تولید نانو ذرات اکسیدی و دستگاه رنگ آمیزی خودکار اسلایدهای پاتولوژی دراین مرکز تکمیل شده است.
به گزارش مشرق، مریم دهقانی با اشاره به تحقیقات درباره نیازهای صنعت کشور، از برنامه دانشگاه شیراز برای پاسخگویی به این نیازها سخن گفت و افزود: طرح هایی مانند دستگاه پرس لوله، کارت داده گیری و ربات حضور از راه دور دراین دانشگاه پیگیری می شود.

رییس مرکز حمایت از ایده های برتر دانشگاه شیراز گفت: ربات جراح لاپاراسکوپی، سامانه اتوماتیک تصویربرداری میکروسکوپی و آنالیز کاریوتایپ، ساخت دستگاه اندازه گیری پتانسیل زتا و بکارگیری فناوری نانو برای مقابله با رسوب آسفالتین در مخازن نفتی نیز دراین مرکز در دست اجراست.

دهقانی بیان کرد: مرکز حمایت از ایده های برتر، مسوولیت مدیریت، هدایت و حمایت از طرح های فناورانه دانشجویی را برعهده دارد.

عضوهیات علمی دانشکده مهندسی برق وکامپیوتردانشگاه شیراز افزود:گسترش هرچه بیشتر فعالیت های علمی پژوهشی دانشجویی بویژه به صورت گروهی و حمایت از ایده های نوین دانشجویی از جمله ماموریت های مرکز حمایت ازایده های برتر دانشگاه شیراز است.

وی ، ایجاد این مرکز را درتقویت انگیزه و روحیه نشاط بین دانشجویان وتقویت اعتماد به نفس آنها موثر دانست و گفت: برگزاری دوره ها و سمینارهای آموزشی، ایجاد ارتباط با مراکزتحقیقاتی و صنعتی و شناخت نیازهای صنعت را در دستور کار داریم.

مجید ارشاد لنگرودی رییس دانشگاه شیراز روزهای اخیر در بازدید از مرکز حمایت از ایده های برتر دانشگاه شیراز گفته بود: بر اساس سیاست های دولت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این دانشگاه به صورت همه جانبه از تبدیل ایده به فناوری حمایت می کند.

منبع:مشرق نیوز




نداجا در عمان
سه شنبه 93/4/24 ساعت 2:38 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

پهلوگیری ناوگروه نداجا در عمان

ناوگروه سی‌ام نیروی دریایی ارتش روز قبل از پهلوگیری در بندر صلاله با اقتدار در سواحل مابین کشورهای یمن و عمان طی درگیری با دزدان دریایی یک فروند نفتکش کشورمان را نجات داد.
به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، ناخداسوم علیرضا حامدی مدیر روابط عمومی این نیرو در مراسم ضیافت افطاری جانبازان که با حضور فرمانده و مسئولان نیروی دریایی ارتش برگزار شد، گفت: ناوگروه سی‌ام این نیرو ساعاتی پیش در بندر صلاله کشور عمان پهلو گرفت.

بنا بر این گزارش، در ادامه امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش با تأیید این خبر، اظهار داشت: ناوگروه سی ام این نیرو روز قبل از پهلوگیری در بندر صلاله با اقتدار در سواحل مابین کشورهای یمن و عمان طی درگیری با دزدان دریایی یک فروند نفتکش کشورمان را نجات داد.

وی افزود: دزدان دریایی که با 9 فروند قایق مجهز به سلاح های سبک و نیمه سنگین قصد ربایش نفتکش ایرانی را داشتند با حضور به موقع ناوگروه سی ام نیروی دریایی ارتش و تیم تکاوران و اسکورت این نیرو مواجه شده و مجبور به فرار شدند.

سیاری خاطرنشان کرد: این چهارمین مقابله ناوگروه سی ام نیروی دریایی ارتش با دزدان دریایی در پهنه آب های آزاد و بین المللی محسوب می شود که در سه مورد آن کشتی های ایرانی و یک مورد کشتی هندی را از چنگ دزدان دریایی با موفقیت نجات داده اند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه نیروی دریایی به هیچ وجه جنگ و صلح نمی شناسد و در حال حاضر هم در فواصل دور از آب های داخلی مشغول تأمین امنیت برای کشتی های تجاری و نفتکش کشورمان است، گفت: همانگونه که حضرت آقا فرموده‌اند «نیروی دریایی یک نیروی حاشیه ای نیست و در وسط میدان است» حقیقتاً هم همین طور است چرا که فرزندان ولایتمدار نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز حافظ اقتصاد کشور در آبهای دوردست هستند.

اوگروه سی ام نیروی دریایی ارتش متشکل از ناو جمهوری اسلامی ایران بوشهر و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران الوند اوایل اردیبهشت ماه سال جاری اسکله منطقه یکم این نیرو را به قصد آبهای آزاد و بین المللی ترک کرد و در ادامه مأموریت خود ضمن پهلوگیری در کشور سودان توانست برای نخستین بار با عبور از خط استوا در بندر دارالسلام کشور تانزانیا پهلو بگیرد.


منبع: مشرق نیوز




دستاورد مهم موشکی
یکشنبه 93/4/22 ساعت 2:40 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
 

دست سپاه با «یا علی» بلندتر و کوبنده‌تر شد +عکس

مشابه بسیاری از موشک‌های کروز پرتاب شونده از زمین، یاعلی دارای یک موتور راکتی سوخت جامد بوده که کار رساندن موشک از سرعت صفر به سرعت‌های چند صد کیلومتر بر ساعت را بر عهده دارد. پس از اتمام کار این بخش و جدا شدن آن، موتور اصلی جت موشک شروع به کار کرده و آن را تا هدف می‌رساند.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، یکی از تسلیحات مهم و قابل تحسین موشکی به نمایش در آمده در نمایشگاه نیروی هوافضای سپاه، موشک «کروز یاعلی» بود که هر چند در رسانه‌های داخلی به آن توجه چندانی نشد اما در خارج کشور بازتاب های مختلفی داشت و سایت تحلیلی بیگانه به طور مشخص به تحلیل و بررسی این موشک پرداختند.

علاوه بر تصاویر این موشک از زوایای مختلف، تنها اطلاعات رسمی منتشر شده در مورد آن برد 700 کیلومتر است. خصوصاً عدم اعلام مأموریت اصلی این موشک که می‌تواند شامل ضد کشتی و ضد اهداف زمینی باشد مباحثی را پیرامون آن ایجاد کرده است.
 
کروز
موشک کروز یاعلی

هر چند پیش از این توسط یکی از مسئولان دفاعی، خبر ساخته شدن موشک کروز دوربرد مشکات با برد 2000 کیلومتر اعلام شده بود اما با توجه به حضور موشک یاعلی در نمایشگاه می‌توان آن را دوربردترین موشک کروز مشاهده شده کشور دانست.

اصلی‎ترین مشخصه این نوع موشک‎ها، پرواز در ارتفاع بسیار نزدیک به سطح زمین و عموماً کمتر از 30 متری در فاز پیمایشی (کروز) از مراحل حرکت آن است که بخش بسیار زیادی از زمان پرواز آنها را شامل می‎شود. از این رو این موشک‎ها به نام کروز شناخته شدند.

اغلب موشک‎های کروز ساخته شده دارای سرعت‎های کمتر از صوت هستند اما برخی نمونه‎های جدید در بخش نهایی پرواز (فاز ترمینال) به سرعت مافوق رسیده و برخی نیز از ابتدای پرواز، سریع‎تر از صوت حرکت می‎کنند. موشک‎های کروز از هواپیما، پرتابگر زمینی، کشتی و زیردریایی شلیک می‎شوند و انواع مختلف آنها برای حمله به رادارها، کشتی‎ها و اهداف زمینی توسعه یافته‎اند.

همچنین موشک‎های کروز با توجه به امکان پرواز بین عوارض زمینی و در ارتفاع پائین، برای در امان ماندن از دید رادارها و رسیدن به نزدیک هدف بدون دیده شدن، توانمندی بالایی دارند که به کاهش چشمگیر احتمال منهدم شدن موشک توسط پدافند اطراف هدف منجر شده است خصوصاً در مأموریت‎های ضد کشتی که موشک در فاصله چند متری سطح آب در فاز نهایی پرواز می‎کند.

در مقابل، نیروی مدافع باید تمام مسیرهای ورود موشک‎های کروز را با سامانه‎های کشف و ردگیری و انهدام علیه این اهداف نسبتاً سریع پوشش دهد.

نمونه‌های مختلفی از موشک‌های کروز با بردهای مختلف در دنیا توسعه داده شده‌اند. برد این موشک‌ها از چند ده کیلومتر تا چند هزار کیلومتر را شامل می‌شود. در جدول زیر به مشخصات برخی از موشک‌های کروز که از نظر برد در حدود برد موشک یاعلی بوده و پرتابگر اصلی آنها زمینی است اشاره شده است:

کروز
 
در بین موشک‌های فوق، نمونه پاکستانی شباهت بالایی از نظر پیکربندی با موشک کروز آمریکایی تاماهاوک داشته خصوصاً ورودی هوای موتور، بال‌های باز شونده، محل بال‌ها و موتور راکتی سوخت جامد اولیه شباهت بالایی با برخی نسل‌های موشک فوق دارد.

موشک هندی نیز با بال‌های نصب شده در پائین بدنه و شکل ورودی هوا وامدار طراحی موشک‌های کروز روسی کلاب است که به دلیل برد کوتاه‌تر و مأموریت ضد کشتی در جدول معرفی نشده‌اند. هر دو موشک هندی و پاکستانی از پرتابگرهای چند فروندی به صورت عمودی قابل شلیک هستند.
 
کروز

موشک کروز هندی Nirbhay

 
کروز
نمای گرافیکی موشک بابور (بالا) و موشک کروز تاماهاوک (پائین)
 

کروز
موشک بابور با بال‌ها و ورودی هوای جمع شده در بدنه

لازم به ذکر است موشک کروز تاماهاوک را می‌توان مشهورترین کروز دنیا دانست که با استفاده عملیاتی در چندین جنگ، در طراحی چندین موشک کروز ضد اهداف زمینی در نقاط مختلف دنیا از آن الگوبرداری شده است.

به گزارش مشرق، پیکربندی مورد اشاره در موشک فوق شامل یک بدنه استوانه‌ای، بال‌های مستطیلی باز شونده از درون بدنه با مقداری زاویه عقب برگشتگی (Sweepback) که متناسب با سرعت‌های مادون صوت است، موتور جت در انتهای بدنه و ورودی هوا در زیر آن و بالک‌های کنترلی در انتهای بدنه است. موشک کروز یاعلی نیز از همین پیکربندی استفاده کرده است.
 
کروز
ورودی هوای موتور موشک یاعلی در زیر بدنه مشهود است

البته در موشک مشاهده شده در نمایشگاه، بال‌ها ثابت به نظر می‌رسند که با توجه به سطح بالای فناوری موشکی در نیروی هوافضای سپاه، قطعاً توان طراحی بال‌های باز شونده با ضریب اطمینان بالا وجود داشته است و از اینجا می‌توان نتیجه گرفت موشک یاعلی به نمایش در آمده احتمالاً نمونه نمایشگر فناوری آن بوده و در نمونه عملیاتی قاعدتاً مانند سایر موشک‌های همرده از بال‌های باز شونده از دورن بدنه استفاده شده است.
 
کروز
بال موشک یاعلی
 
کروز
موتور و مخزن سوخت موشک یاعلی

از سوی دیگر با نگاهی به ابعاد مخزن سوخت این موشک و مقایسه با قطر بدنه این گمانه نیز ایجاد می‌شود که فضایی برای قرارگیری بال در بدنه این موشک وجود ندارد. در صورتی که بال این موشک، باز شونده از داخل بدنه نباشد باید امکان شلیک این موشک از محفظه‌های چند فروندی مانند موشک‌های مشابه آمریکایی، چینی و پاکستانی را فراموش کرد.
 

کروز
پرتابگر چند فروندی موشک بابور

مجموعه بالک‌های کنترلی موشک یا علی در انتهای بدنه قرار گرفته‌اند. این مجموعه شامل یک سطح عمودی و دو سطح با زوایه غیر عمود است. هر یک از این سه سطح کنترلی با دیگری زاویه 120 درجه دارد. این بر خلاف سایر موشک‌های کروز معرفی شده در جدول است که همگی از یک مجموعه 4 تایی بالک با چینش ضربدری (کراس) یا بعلاوه ای (پلاس) استفاده می‌کنند. البته نسل چهارم موشک تاماهاوک که پیشرفته‌ترین نمونه آن نیز محسوب می‌شود از مجموعه بالک کنترلی سه تایی بهره می‌برد.
 

کروز
بالک‌های کنترلی موشک یاعلی در انتهای بدنه
 

کروز
نسل چهارم موشک تاماهاوک

مشابه بسیاری از موشک‌های کروز پرتاب شونده از زمین، یاعلی دارای یک موتور راکتی سوخت جامد بوده که کار رساندن موشک از سرعت صفر به سرعت‌های چند صد کیلومتر بر ساعت را بر عهده دارد. پس از اتمام کار این بخش و جدا شدن آن، موتور اصلی جت موشک شروع به کار کرده و آن را تا هدف می‌رساند. روی این موتور راکتی اولیه دو سکان افقی (پایدارساز) بزرگ و یک سکان عمودی کوتاه نیز به کار گرفته شده است.
 
 
کروز
کروز
موتور راکتی اولیه موشک یاعلی

موشک‌های کروز پس از دریافت مختصات هدف پرواز خود را آغاز کرده و سامانه هدایت درونی موشک‎ها که از نوع هدایت اینرسیایی و مبتنی بر ژیروسکوپ و شتاب‎سنج بوده و در مراحل اولیه پرواز کاملاً قابل اتکا است آن را به سمت هدف هدایت می‌کند. اما با گذشت زمان، خطای ذاتی این سامانه انباشته شده. بنا بر این موشک‎های برد بلند خصوصاً انواع کروز نیازمند سامانه‎های هدایت دیگری نیز برای طی مسیر تا هدف هستند.

به گزارش مشرق، با شروع بخش میانی پرواز، موشک باید از سامانه‎های مختلفی برای هدایت در مسیر صحیح به سمت هدف استفاده کند از جمله سامانه‌های تشخیص عوارض زمینی و مقایسه آن با نقشه‎های ذخیره شده از قبل. نوع دیگر از سامانه‎های هدایت مناسب برای مراحل مختلف پرواز سامانه‎های مکانیابی جهانی مانند GPS آمریکایی، گلوناس روسی و گالیله اروپایی بوده که در انواع نظامی خود دارای دقت‌های بالایی هستند.

می‌توان مهمترین چالش موشک کروز یاعلی را ساخت سامانه‌های هدایت میانی و نهایی برای طی مسیر طولانی تا هدف و تأمین دقت بالا در اصابت به هدف دانست؛ فناوری که لازمه موشک کروز دوربرد مشکات (در صورت تایید چنی پروژه ای) نیز بوده و بنا بر این نمونه‌های بومی از آن باید توسعه یافته باشد.

روی بدنه این موشک نیز سامانه‌ای برای هدایت در فاز نهایی مانند سامانه اپتیکی که در موشک‌های کروز دوربرد مختلفی در دنیا استفاده شده دیده نمی‌شود. از این مورد نیز می‌توان نتیجه گرفت یا موشک نمایش داده شده نمونه نهایی نیست ویا اساساً این موشک مأموریت ضد کشتی داشته و با بهره‌گیری از جستجوگر راداری در دماغه خود کار هدفیابی و هدایت در فاز نهایی پرواز را به انجام می‌رساند.

مسئله مهم دیگر در توسعه یک موشک کروز عملیاتی با برد متوسط و بلند، موتور جت با قابلیت اطمینان بالا است. تا کنون چندین موشک کروز با موتور جت در کشور ساخته شده که دارای برد 120 (موشک نور)، 220 (موشک قادر) و 350 کیلومتر (موشک رعد) بوده‌اند.

توسعه پهپاد کرار با برد 1000 کیلومتر که آن هم از موتور جت برخوردار است دیگر تجربه کشورمان در این زمینه به شمار می‌رود. بنا بر این در موشک یاعلی نیز با بهره‌گیری از این تجربیات موتور جت که ورودی هوای آن در زیر بدنه و نزدیک به انتها است کار تولید نیروی رانش را بر عهده دارد.

با توجه به وجود بال بزرگ در این موشک و شکل مقطع آن می‌توان گفت بیشینه سرعت موشک کروز یاعلی مانند سایر موشک‌های همرده کمتر از سرعت صوت است. در واقع در این موشک‌ها ایجاد نیروی برآ بیشتر وابسته به سطح تولید کننده این نیرو است نه سرعت پروازی. در نتیجه موشک با پرواز با سرعت کمتر که به معنی مصرف سوخت پائین‌تر است در مقایسه با موشک‌های پرسرعت هم اندازه، به برد بیشتری می‌رسد.

به عنوان مثال موشک کروز براهموس که فاقد بال‌های بزرگ است با سرعت 3 برابر سرعت صوت به برد 290 کیلومتر می‌رسد در حالی که ابعاد بزرگتری از موشک‌های کروز مختلف نامبرده در این گزارش دارد.
 
کروز
موشک کروز مافوق صوت براهموس

یکی از پرسش‌های قابل طرح در زمینه این موشک علت نیاز به موشک کروز زمینی بوده در شرایطی که خانواده موشک‌های بالستیک کشور از تنوع کافی برخودار است. باید گفت امکان حمل و شلیک چند فروند از روی یک پرتابگر به دلیل ابعاد بسیار کوچکتر در مقایسه با بالستیک‌های هم برد، امکان شلیک از سکوهای هوایی و دریایی علاوه بر پرتابگرهای زمینی و قیمت پائین‌تر در مقایسه با موشک بالستیک هم رده از دلایل فنی و عملیاتی نیاز به توسعه موشک‌های کروز است. به علاوه رسیدن به دقت‌های بالا در اصابت به هدف توسط موشک‌های کروز بسیار کم دردسرتر از موشک‌های بالستیک است.

در مقابل، احتمال مورد اصابت قرار گرفتن این موشک‌ها بالاتر از نمونه‌های بالستیک با سرجنگی جدا شونده است. در واقع در موشک‌های کروز بیشتر به پنهانکاری و پرواز در ارتفاع پائین برای مخفی ماندن از دید رادارها تکیه می‌شود در حالی که در موشک‌های بالستیک سرعت بالای سرجنگی و مسیر پروازی بهینه از عوامل مغلوب کردن سامانه‌های دفاع موشکی است.

البته توسعه یک موشک بالستیک، ساده‌تر از موشک کروز دارای دقت بالا بوده و بنا بر این برای ایجاد بازدارندگی سریع در برابر دشمنان، انتخاب مسئولان دفاعی در توسعه موشک‌های بالستیک برای ایجاد زمان برای تحقیق و توسعه روی سایر محصولات دفاعی ستودنی است. گفته می‌شود موشک کروز هم علاوه بر موشک‌های بالستیک در دستور کار شهید حسن طهرانی مقدم بوده است و ممکن است کروز یاعلی از طرح‌های همین شهید بزرگوار بوده باشد.

در پایان باید گفت هر چند قالب طراحی موشک کروز یاعلی مشابه نمونه‌های ضد اهداف زمینی بوده و فضای موجود در بدنه با توجه به ابعاد موتور و مخزن سوخت آن گویای وجود حجم کافی برای جانمایی سامانه‌های مختلف هدایت در کنار سرجنگی چند صد کیلوگرمی معمول این موشک‌ها است اما همچنان نمی‌توان احتمال ضد اهداف دریایی بودن این موشک را تا زمان اعلام رسمی مأموریت آن رد کرد زیرا هر چه دورتر بردن اولین خط دفاعی در برابر انبوه شناورهای دشمن امری مطلوب به شمار می‌رود.

همچنین موشک کروز یاعلی با توجه به برد پروازی 700 کیلومتری خود قاعدتاً ابعاد و وزن کمتری نسبت به موشک کروز مشکات با برد 2000 کیلومتر داشته و برای اهداف نزدیک و راهکنشی مناسب است. این موشک‌های کروز در کنار مجموعه متنوع موشک‌های بالستیک کشور از ابزارهای مهم بازدارندگی دفاعی در زمان حال و وارد کردن ضربات خرد کننده به دشمن در زمان جنگ خواهند بود.

منبع: مشرق نیوز




نزاجا
جمعه 93/4/20 ساعت 2:18 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

دستاوردهای رزمایش امسال نزاجا

معاون عملیات نیروی زمینی ارتش گفت: طی رزمایش‌هایی که امسال برگزار شد، سرعت و دقت سامانه‌های موشکی، سیستم‌های جنگ الکترونیکی، یگان‌های پهپادی و هواپیماهای بدون سرنشین، سامانه‌های راداری و مخابراتی، یگان‌های مکانیزه و توپخانه و همچنین هماهنگی در اجرای عملیات‌های ناهمطراز مورد تست و آزمایش قرار گرفت.

به گزارش مشرق به نقل از دفاع پرس، امیر «علی محرابی» معاون عملیات نیروی زمینی ارتش اظهار کرد: نیروی زمینی معمولاً جهت بررسی وضعیت کیفی آموزش‌ها و ارتقای سطح توانمندی در پایان هر دوره، رزمایشی را در سطح کلیه رسته‌های خود برگزار می‌کند.

وی با اشاره به سطح توانمندی این نیرو در بهینه‌سازی موشک‌ها و دستاوردهای تسلیحاتی افزود: طی رزمایش‌هایی که امسال برگزار شد، سرعت و دقت سامانه‌های موشکی، سیستم‌های جنگ الکترونیکی، یگان‌های پهپادی و هواپیماهای بدون سرنشین، سامانه‌های راداری و مخابراتی، یگان‌های مکانیزه و توپخانه و همچنین هماهنگی در اجرای عملیات‌های ناهمطراز مورد تست و آزمایش قرار گرفت.

امیر «محرابی» در ادامه با اشاره به حضور جوانان برومند ایرانی در عرصه‌های نظامی و دفاعی، این موضوع را مثبت و قابل قبول ارزیابی و خاطرنشان کرد: دانشجویان مراکز آموزشی وابسته ارتش که دوره‌های عالی را گذرانده بودند در واقع طرح‌ریزی و هدایت عملیاتی این رزمایش‌ها را بر عهده داشتند، که الحمدلله به‌طور مطلوب از عهده اجرای وظایف محوله برآمدند.

معاون عملیات نیروی زمینی ارتش با اشاره به توانمندی نیروی زمینی ارتش در پاسخگویی به تهدیدات احتمالی گفت: توانمندی و اقتدار امروز نیروی زمینی ارتش، دشمنان نظام را مایوس و تهدیدات‌شان را در هر سطحی که باشد بی اثر می‌کند.

وی در پایان ضمن ادای احترام به شهدای جنگ تحمیلی و اهمیت ترویج اهداف بلند آنها در خصوص حفظ و اعتلای جامعه اسلامی اظهار کرد: آنچه که امروز ایران اسلامی را در برابر دشمنان قسم خورده پایدار و مستحکم کرده روحیه شهادت‌طلبی و ولایت‌مداری است. 

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

پدافند هوایی ارتش
پنج شنبه 93/4/19 ساعت 2:17 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر اسماعیلی:

پدافند هوایی ارتش همانند طوفانی سهمگین تهدیدات و تجاوزات دشمنان را در می‌نوردد

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) گفت: امروز پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم دفاع مستحکم از 3600 نقطه گسترش یافته، قرار دارد و همانند طوفانی سهمگین تهدیدات و تجاوزات دشمنان را در می‌نوردد.
به گزارش حوزه دفاعی-امنیتی باشگاه خبرنگاران امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) با حضور در محفل قرآنی گروه پدافند هوایی حضرت معصومه (س) قم با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری ابراز داشت: دشمن از دو زاویه تهدید و تطمیع برای مقابله با کشور‌ها استفاده می‌کند.  

 
وی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی در طول مدت 35 سال هیچگاه از مواضع اصلی خود که همانا استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بوده عدول نکرده است، طبیعی است چنین نظامی مورد تهدید دشمنان واقع شود زیرا استکبار جهانی استقلال و آزادی و عدم وابستگی را برای کشور ما بر نمی‌تابد.  
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ادامه داد: دشمن زبون تلاش کرد در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... به این مرز و بوم ضربه بزند اما هر بار با تدابیر مقام معظم رهبری و اتحاد مردم و دولت و مجلس در تلاش‌های مذبوحانه خود ناکام و رسوا شد.  
 
امیر سرتیپ اسماعیلی با اشاره به اینکه استراتژی کشور ما در مقابل دشمن دفاعی است، تاکید کرد: امروز پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم دفاع مستحکم از 3600 نقطه گسترش یافته شامل پالایشگاه‌ها، سد‌ها، نیروگاه‌ها، مراکز هسته‌ای و... که در مدت 35 سال به دست جوانان غیور ایرانی بدست آمده است، قرار دارد و همانند طوفانی سهمگین تهدیدات و تجاوزات دشمنان را در می‌نوردد.  
 
وی با بیان اینکه تعداد نقاط گسترش نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی چندین برابر شده است، تصریح کرد: پدافند هوایی با ارتقاء روزافزون دانش و توان رزم خود، فضای ولایی آسمان جمهوری اسلامی را به دقت و شبانه روزی رصد می‌کند.  
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران ریشه در خون پاک شهیدان دارد و در راه دفاع از این مرز و بوم و دستاوردهای خون پاک شهیدان ذره‌ای اغماض نخواهیم کرد.  
 
امیر اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور خود در محفل قرآنی گروه پدافند هوایی حضرت معصومه (س) - سایت شهید علی محمدی فردو- ابراز داشت: پس از گذشت قرن‌ها از نزول قرآن، این کلام الهی هنوز تازگی دارد و راهنماست و نیروهای مسلح ما با قرآن، اهل بیت (ع) و ولایت مانوس هستند.  
 
وی جنایات گروه‌های تکفیری را ناشی از برداشت غلط از قرآن و خوی ددمنشی و استکباری آنان دانست و اظهار داشت: تکفیری‌ها مصداق کامل اسلام امریکایی هستند که در پشت پرده آن فعالیت می‌کنند و به اسم اسلام به اسلام ناب ضربه می‌زنند.  
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) افزود: مظاهر ظلم و ستم، تبعیض و وابستگی و اهداف پلید شیطانی که این روز‌ها دیده می‌شود،‌‌ همان محتوای اسلام آمریکایی است.  
 
امیر سرتیپ اسماعیلی در بخش پایانی سخنان خود در خصوص انتقال فرهنگ حماسه و ایثار و شهادت به نسل جوان ابراز داشت: انقلاب و حماسه دفاع مقدس ما برگرفته از عاشورا و تاسوعای حسینی (ع) است و یادآوری پیام نهضت سرخ عاشورا و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، به طور مداوم و سینه به سینه باعث انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان جامعه می‌شود.  
 
وی با اشاره به راهپیمایی‌هایی چون حماسه 9 دی گفت: جوانانی که سال‌های انقلاب و جنگ تحمیلی و حتی جنایات دشمنان را درک نکرده اما درس‌های 35 سال استقامت و شعار «ما می‌توانیم» در برابر دشمنان را فراگرفته بودند، پشت سر رهبر عزیز در صحنه حضور یافتند و این حضور، حضوری دائمی و خنثی کننده دشمنان است.

باشگاه خبرنگاران




اولین پهپاد بمب افکن پنهانکار ایرانی
چهارشنبه 93/4/18 ساعت 2:53 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
تحول بزرگ هواگردهای بدون سرنشین؛

ایران با RQ-170 اولین‌دارنده پهپاد بمب‌افکن پنهانکار می‌شود

بر اساس آمارها و اطلاعات رسمی، در حال حاضر هیچ گونه پهپاد پنهان‌کار رزمی عملیاتی در جهان وجود ندارد و طرح های موجود در مرحله بررسی و تحقیق هستند و از این نظر می توان اعلام کرد که ایران با عملیاتی کردن نمونه رزمی RQ-170، اولین دارنده پهپاد بمب‌افکن پنهانکار در جهان خواهد بود.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، بحث حمله به ناوهای آمریکایی در منطقه از سالهای جنگ تحمیلی همواره به عنوان یکی از دغدغه های اصلی فرمانده هان نظامی ایران مطرح بود و طرح های زیادی در این خصوص به اجرا در آمده است. از بحث قایق های تندرو ، حملات هوایی توسط جنگنده های نهاجا، بهره بردن از موشک های کروز ضد کشتی ساحل پرتاب، موشک بالستیک ضد کشتی خلیج فارس و استفاده از پهپادها بخشی از استراتژی های شناخته شده ایران در بحث حمله به ناوهای فرامنطقه ای حاضر در نزدیکی ایران هستند.

در بازدید فرماندهی معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوا فضای سپاه، نمونه مهندسی معکوس پهپاد آمریکایی RQ-170 به نمایش درآمد و مسئولان این نیرو نیز اعلام کردند که به دنبال استفاده از این پهپاد در نقش تهاجمی بر علیه ناوهای دشمن به دلیل خصایص پنهان کاری آن هستند.

بمب افکن RQ-170+عکس
پهپاد آمریکایی RQ-170 غنیمتی

با توجه به این تاکید مهم فرماندهان هوافضای سپاه، این سوال اساسی مطرح می شود که آیا می توان یک پهپاد شناسایی پنهان کار را به یک پهپاد رزمی تبدیل کرد یا خیر؟ این موضوع، نکته ای است که در این گزارش به بررسی آن و احتمالان فنی و ساختاری آن خواهیم پرداخت.

بمب افکن RQ-170+عکس
نمایی از اجرای مهم پهپاد RQ-170

استفاده رزمی از پرنده های بدون سرنشین در یک دهه اخیر در بین نیروهای مسلح جهان گسترش عجیبی پیدا کرده و بسیاری از کشورهای جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران طرح های زیادی را برای ساخت بومی پهپادهای مسلح دنبال می کنند.

امروزه عمده استفاده پهپادهای مسلح در جهان، انجام امور ضد تروریستی و بر علیه نیروی شورشی و در اصطلاح با قدرت دفاع هوایی کم به عنوان یک جایگزین ارزان قیمت به جای استفاده از جنگنده های سرنشین دار با هزینه های بالا هستند. اما بحث حمله به ناوهای جنگی یا سایر تجهیزات مدرن دشمن، آن هم شناورهایی مثل گروه های رزمی ناو هواپیمابر آمریکایی که از سطح بالای تکنولوژی در حوزه پدافند هوایی بهره می برند، یا اصولا هر هدف محافظت شده دیگری، نیاز به تجهیزاتی متفاوت دارد.

این فلسفه فکری دقیقا به مانند تفکری است که در اواخر جنگ سرد و با توجه به افزایش دقت و مرگباری سامانه های دفاع هوایی باعث طراحی و ساخت پرنده های رزمی پنهان کار سرنشین دار شد. اما لازم است در ابتدا نگاهی به RQ-170 و چند نمونه مشابه خارجی آن داشته باشیم.

در ابتدا ذکر این نکته بسیار مهم است که در حال حاضر هیچگونه پهپاد پنهان کار رزمی عملیاتی در جهان وجود ندارد و طرح های موجود فقط به تعداد محدودی از کشورهای صنعتی و پیشرفته مثل آمریکا، روسیه، چین، انگلستان و فرانسه تعلق دارد. از این نظر می توان این گونه ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران با تست موفق نمونه رزمی RQ-170 به جمع بسیار محدود کشورهای دارای این فناوری وارد خواهد شد.

یکی از مثال های مناسب برای فهم بهتر این بحث، پهپاد آمریکایی X-47B می باشد که برای نیروی دریایی آمریکا و استفاده بر روی ناوهای هواپیمابر آمریکایی طراحی و ساخته شده و به تازگی پروازهای آزمایشی خود را از روی ناوهای آمریکایی آغاز کرده است.

بمب افکن RQ-170+عکس
پهپاد آمریکایی X-47B مجهز به بمب

وظیفه اولیه و اصلی این پهپاد آمریکایی جمع آوری اطلاعات و در حقیقت انجام ماموریتهای شناسایی در مناطق پر خطر می باشد. اما بنا بر شواهد موجود و اعلام مسئولین شرکت سازنده این پهپاد قابلیت حمل دو عدد بمب 500 پوندی را در محفظه هایی در درون بدنه خود نیز دارند و در صورت نیاز می توان از آنها در بحث تهاجم بر علیه اهداف سطحی نیز بهره برد.

پهپاد چینی "شمشیر تیز" یکی دیگر از طرح ها در این حوزه به شمار می آید که توسط صنایع هوایی چین طراحی و ساخته شده است. هنوز اطلاعات دقیقی از ماموریت اصلی این پهپاد چینی منتشر نشده است اما برخی کارشناسان ترکیبی از عملیاتهای شناسایی و رزمی را به این پهپاد چینی نسبت می دهند.

بمب افکن RQ-170+عکس
پهپاد چینی "شمشیر تیز"

پروژه های پهپادهای رزمی دیگر در جهان نیز مثل " nEUROn" از فرانسه و " Skat" از روسیه نیز به عنوان پهپادهای مشخصا رزمی مطرح شده اند اما هیچ کدام وضعیت مشخصی از لحاظ تولید و ورود به خدمت نداشته و به دلیل مشکلات به مانند مسائل فنی، بودجه و یا تصمیم گیری های متفاوت در سیستم نظامی و سیاسی این کشورها مشخص نیست که آیا اصولا این طرح ها به مرحل تولید انبوه و استفاده عملیاتی خواهند رسید یا خیر.

بمب افکن RQ-170+عکس
پهپاد nEUROn

بمب افکن RQ-170+عکس
پهپاد Skat

اما به میهمان ناخوانده ای می رسیم که در سال 2011 میلادی در ایران به دست سپاه پاسداران شکار شد. پس از تلاش متخصصان دفاعی کشورمان، اکنون آرکیو 170 ایرانی که از طریق مهندسی معکوس ساخته شده، به عنوان جدیدترین ابزار تهاجمی ایران محسوب می شود. پهپاد آمریکایی RQ-170 ساخت شرکت لاکهید مارتین آمریکا یکی از دارایی های سری این کشور محسوب شده و تا چند سال پس از عملیاتی شدن نیز به صورت رسمی صحبتی از وجود آن به میان نیامد.

حتی پس از منتشر شدن اولین عکس ها از این پهپاد آمریکایی در پایگاه هوایی قندهار در افغانستان در سال 2008 میلادی و پس از تسخیر یک فروند از این پهپادها توسط ایران و گذشت نزدیک به 3 سال از آن حادثه هنوز هم اطلاعات زیادی در مورد این پرنده بدون سرنشین آمریکایی منشتر نشده است و بیشتر اطلاعات موجود در فضای مجازی بیشتر بر اساس حدس و گمان کارشناسان خارجی قرار دارد.

این سکوت اطلاعاتی مقامات آمریکایی خود نشان دهنده این مسئله است که سامانه های موجود در این پهپاد و تکنولوژی طراحی این به قدری پیشرفته می باشد که با وجود وقوع تمام این حوادث هنوز اطلاعات خاصی از آن منتشر نشده است.

نکته اول در مورد این پهپاد و چند پرنده بدون سرنشین دیگر که در بالا به آن اشاره شده بحث طراحی و تکنولوژی بال پرنده می باشد. بدون هیچ شک و شبه ای بخش مهمی از آینده هوانوردی نظامی متعلق به طراحی مبتنی بر بال پرنده می باشد. این گونه پرنده ها به مانند RQ-170 ، بمب افکن B-2 و یا طرح های نام برده شده در بالا، حداقل در یک نکته مشترک هستند و آن هم بحث استفاده از طراحی بال پرنده است. در این گونه طراحی به دلیل نبود دم کنترل هواپیما بسیار سخت تر بوده و به نرم افزارها و ابزار کنترلی بسیار پیشرفته تر نیاز دارد.

همین نکته به تنهایی نشان از پیشرفت بالای صنایع هوا فضای ایران دارد که توانسته است این فناوری بسیار خاص را بومی سازی کرده و می توان گفت ایران را به کلوپ کشورهای دارنده فناوری طراحی و ساخت هواپیماهایی با تکنولوژی "بال پرنده" کرده است.

این پهپاد آمریکایی توسط نیروی هوایی آمریکا برای سرویس جاسوسی این کشور "CIA" فعالیت کرده و به جمع آوری اطلاعات از کشورهای هدف مثل ایران و پاکستان می پرداخته است.  کارشناسان مجله معتبر هوافضای " Aviation Week & Space Technology " در مورد این پهپاد می گویند: RQ-170 احتمالا به رادار آرایه فازی فعال و یک دوربین الکترواپتیکال در زیر بدنه مجهز است.

اما یکی از نکات نامشخص در مورد این پهپاد دو برآمدگی بر بالای این پهپاد است. کارشناسان مجله فوق معتقد هستند که در محفظه مورد نظر می توان از محموله های مختلفی مثل سامانه های جنگ الکترونیک، سامانه های جمع آوری مواد شیمیایی و رادیو اکتیو از هوا، سامانه هدایت ماهواره ای و حتی سلاح های مایکروویو نیز بهره برد و در حقیقت این دو فضا انعطاف پذیری بالایی را از لحاظ  نوع ماموریتی به RQ-170 بخشیده است.

با توجه به اعلام ایران مبنی بر استفاده از این پهپاد در ماموریت های تهاجمی، قاعدتا نیازی به حمل بخشی از سامانه های شناسایی و یا جمع آوری اطلاعات در این پهپاد نخواهد بود و با برداشته شدن این وسایل اضافی حداقل می توان انتظار داشت که یک یا دو فروند بمب کوچک نقطه زن و یا یک فروند موشک ضد کشتی از خانواده موشک های ضد سطحی کوچک تر ساخت ایران را در این پهپاد حمل کرد.

بمب افکن RQ-170+عکس
مدل ایرانی پهپاد RQ-170

اما کارشناسان مجله آمریکایی " Aviation Week & Space Technology" به یکی از نقاط ضعف RQ-170 اشاره می کنند و آن هم برد کم آن است. همان گونه که مشخص است این پهپاد از موتور جت استفاده می کند که نسبت به پهپادهایی مثل پردیتور که از موتور پیستونی یا ریپر که از موتور تربوپراپ استفاده میکنند از مصرف سوخت بالایی برخوردار بوده، بنابراین اگر نظر کارشناسان مجله فوق را معتبر بدانیم برای رفع این مشکل در صورت نیاز برای انجام حملات برد بلند و یا ماندن بر بالای یک هدف برای مدت طولانی تر دو گزینه وجود دارد.

یکی بحث نصب مخزن سوخت در فضای باز ایجاد شده در این پهپاد پس از حذف تجهیزات جاسوسی اضافه و دیگری بحث اضافه کردن توانایی سوخت گیری هوا به هوا می باشد. لازم به ذکر است که توانایی سوخت گیری هوا به هوا در حال حاضر بر روی پهپاد X-47B نیز تعریف شده است.

می توان این گمانه زنی را مطرح کرد که با توجه به پروژه های خوبی که در کشورمان در زمینه سوخت گیری هوا به هوا در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور اضافه کردن توان سوخت گیری هوا به هوا بر روی ناوگان جنگنده های نهاجا پیاده شده است، می توان با استفاده از این تجارب و توانمندی کشورمان در هدایت و کنترل دقیق پهپاد این توانایی را بر روی نمونه ایرانی RQ-170 اضافه کرده و برد تهاجمی آن را افزایش داد.

بمب افکن RQ-170+عکس
پهپاد آمریکایی X-47B مجهز به میله سوخت گیری

نظر به اعلام مسئولین مبنی بر تولید بمب های هوشمند و نقطه زن و موشکهای ضد کشتی با بالهای جمع شونده و طول کم در کشور که به احتمال زیاد برای مسلح سازی این پهپاد می تواند به کار رود و همچنین با توجه به صحبتهای مسئولان دفاعی کشورمان درباره انجام پروازهای آزمایشی مدل اصلی این پهپاد در سال جاری، جمهوری اسلامی ایران می تواند بسیار زودتر از بسیاری از کشورهای مدعی در این بخش صاحب یک پهپاد رزمی پنهان کار با قابلیت های بالاهای تهاجمی باشد.

منبع: مشرق نیوز




ایران در میان کشورهای برتر فضایی
سه شنبه 93/4/17 ساعت 3:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

ایران در میان 10 کشور برتر فضایی

فناوری فضایی مجموعه ای از دانش ها و فناوری هایی است که برای بررسی فضای اطراف کره زمین و اجرام آسمانی استفاده می شود در همین راستا 10 کشور برتر در این حوزه معرفی شده اند.
به گزارش مشرق،  انسان همواره در خصوص زندگی در خارج از کره زمین کنجکاو بوده و تلاش می کند از چگونگی حیات در آن سوی کهکشان ها اطلاعاتی به دست آورد. با پیشرفت دانش و فناوری های نوین، امکان اکتشافات گسترده و گام نهادن در جو و فضای کهکشان فراهم شده است. اتحادیه جماهیر شوروی به عنوان پیشرو در زمینه فناوری های ماهواره ای، نخستین ماهواره مصنوعی خود را با نام "Sputnik 1" در سال 1957 از پایگاه فضایی "بایکونور" به مدار زمین ارسال کرد. این اقدام روسیه، سایر کشورهای دنیا را نیز به فکر ساخت و ارسال ماهواره به فضا انداخت.

فهرست 10 کشور برتر جهان پیرامون فعالیت در حوزه فناوری های فضایی بدین شرح است:

* آمریکا

با وجود اینکه روسیه نخستین کشوری بود که ارسال ماهواره به فضا را آغاز کرد، اما در سال های اخیر نسبت به آمریکا فعالیت چندانی نداشته و رتبه دوم را در این حوزه به خود اختصاص داده است. ایالات متحده تاکنون بیشترین شمار ماهواره های ارسالی به فضا را داشته است. نخستین پرواز فضایی بر اساس برنامه  «مرکوری» انجام شد. این طرح در مدت 5 سال و با صرف هزینه ای بالغ بر 277 میلیون دلار به اتمام رسید.

دومین ارسال ماهواره آمریکایی ها بر اساس برنامه فضایی "جمینای" شکل گرفت که با طول عمری 6 ساله به طور تقریبی 1.3 میلیارد دلار هزینه در برداشت. مشهورترین مأموریت های فضایی که این کشور به سرانجام رسانده توسط برنامه فضایی "آپولو" صورت گرفته و حدود 20.4 میلیارد دلار هزینه داشته و عمر آن حدود 15 سال بوده است. آمریکا سالانه حدود 8.3 میلیارد دلار صرف مأموریت های فضایی کرده که این رقم در طول 57 سال بیش از 486 میلیارد دلار بوده است.

* روسیه

روسیه، لقب نخستین کشور ارسال کننده ماهواره به فضا را از آن خود کرده است. در واقع، روسیه فهرستی از اولین ها را در اختیار دارد که افتخارات مهمی برای این کشور محسوب می شوند: نخستین موشک بین قاره ای بالیستیک، پرتاب نخستین ماهواره به فضا، فرستادن اولین زن و مرد فضانورد، ارسال نخستین حیوان به فضا و مدار زمین، نخستین پیاده روی در فضا، مریخ نوردی، ساخت نخستین کاوشگر بین سیاره ای، تهیه تصویر از سطح ماه، تأسیس ایستگاه های فضایی و اولین فرود روی ماه.

نخستین پرواز فضایی روسیه به برنامه "وستوک" معروف است که توسط "یوری گاگارین"، اولین فضانورد دنیا صورت گرفت. دولت روسیه بودجه ای بالغ بر 3.8 میلیارد دلار به برنامه های فضایی خود اختصاص داده و بودجه سال 2013 نیز حدود 5.6 میلیارد دلار بوده است.

* چین

برنامه فضایی چین توسط "اداره ملی فضایی" اداره می شود. چین نخستین برنامه ابتدایی موشک بالیستیک را راه اندازی کرد ولی اولین برنامه فضایی خود را یک دهه بعد از آن آغاز نمود. این پیشرفت ها چین را در رتبه سوم کشورهای مستقل پرتاب کننده ماهواره به فضا قرار داده است. دولت این کشور در حال حاضر برای پرتاب بعدی پرواز فضایی خود برنامه ریزی می کند که حدود 6.27 میلیارد دلار هزینه در بردارد. در سال 2020 و طبق برنامه ریزی های "اداره ملی فضایی چین" قرار است تا ایستگاه فضایی دائمی تاسیس شود و گروه های اعزامی را به مریخ و کره ماه بفرستد.

* فرانسه

آژانس فضایی اروپا در این منطقه واقع شده و فعالیت آن به اکتشاف رویدادهای طبیعی خارج از سیاره اختصاص یافته است. این آژانس در سال 1975 تأسیس شده و در حال حاضر در پاریس مستقر است. برنامه های فضایی فرانسه، پروازهای فضایی انسان و سایر مأموریت های اکتشافی بدون سرنشین به سایر سیاره ها را شامل می شود. این کشور در صدد پرتاب نوعی بالون فضایی جدید به فضاست که آژانس فضایی اروپا بودجه 10 میلیون دلاری را برای ساخت و پرتاب آن اختصاص داده است.

* هند
اگر چه هندی های باستان از زمان های دور اطلاعاتی در خصوص علم راکت داشتند اما پس از به دست آوردن استقلال کشور توانستند تئوری های آموخته را به مرحله عمل رسانده و اکتشافات بیشتری در خصوص فضا انجام دهند. دکتر "Vikram Sarabhai"مؤسس آزمایشگاه تحقیقاتی فیزیک در این کشور بوده که تأثیر بسیار چشمگیری در پیشرفت حوزه علوم فضایی هند داشته و این کشور را به یکی از کشورهای پیشرو حوزه پرتاب ماهواره های فضایی تبدیل کرده است. دولت هندوستان به طور تقریبی حدود 1.6 میلیارد دلار صرف پرتاب ماهواره به فضا کرده است.

* بریتانیا

آژانس فضایی بریتانیا در آوریل سال 2010 تأسیس شد. این آژانس مسئولیت های سیاست دولت و بودجه هزینه های فضایی را برعهده دارد. بریتانیا به همراه آژانس فضایی اروپا در مجموع حدود 155 میلیون دلار برای ارائه اطلاعات نجومی و پرتاب راکت های زیر مداری و امثال آن هزینه کرده است. در حال حاضر، آژانس فضایی بریتانیا حدود 16 تا 31 میلیون دلار صرف پیشرفت مأموریت های فضایی می کند.

* ژاپن

ژاپن به عنوان یکی از کشورهای سردمدار آسیایی در زمینه پروازها و مأموریت های فضایی شناخته می شود. این کشور دارای جدیدترین و برترین نمونه ماهواره ها و راکت ها با اهداف و کارآیی های مختلف است. اولین پرتاب ماهواره ای ژاپن به ارسال ماهواره "هایابوسا" برمی گردد که حدود 138 میلیون دلار هزینه در برداشت. این کشور در نظر دارد تا در سال 2014، ماهواره "هایابوسا2" را با صرف هزینه 150 تا 400 میلیون دلار به فضا پرتاب کند.

* کره جنوبی

کره جنوبی به همراه چین و ژاپن یکی از کشورهای پیشرو در زمینه های فضایی است. دانشمندان این کشور تاکنون 3 پرواز فضایی را انجام داده اند. نخستین پرواز مربوط به ماهواره "نارو 1" بود که 3 بار به خارج از سیاره ارسال شد. هزینه پرتاب این 3 ماهواره بیش از 450 میلیون دلار بوده است.

* ایران

ایران، ارسال ماهواره و پروازهای فضایی را از سال 2005 آغاز کرده و در میان کشورهای آسیایی با سرعت قابل توجهی در حال حرکت است. نخستین پروژه پرتاب ماهواره "سینا 1" که کار مشترکی با روسیه بود، حدود 15 میلیون دلار هزینه در برداشت.

*رژیم صهیونیستی

آژانس فضایی رژیم صهیونیستی زیر شاخه وزارت علوم و فناوری بوده که در سال 1983 تأسیس شده و تمام برنامه های تحقیقات فضایی آن را بر عهده دارد. بنا به گزارشات منتشر شده، این آژانس سالانه بودجه ای بالغ بر 70 میلیون دلار برای برنامه های خود اختصاص می دهد.

منبع: مشرق نیوز




   1   2   3      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 97
بازدید دیروز: 72
کل بازدیدها: 1322884