سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
نگرانی امریکا
سه شنبه 93/4/17 ساعت 2:56 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

آمریکا نگران پیشرفتهای پهپادی ایران

تحلیل‌گر مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل گفت: این‌که ایران دارای پهپاد است امر تازه‌ای نیست، اما این‌که توانسته خود را به این سطح پیشرفت برساند و جهش بزرگ و روبه‌جلوی این کشور در این فنّاوری آمریکا را نگران کرده است.
به گزارش مشرق، وب‌سایت ایستگاه رادیویی آمریکا "ان.پی.آر." (Npr) با ادعای عملیات پهپادهای ایرانی در خاک عراق نوشت: «پرواز پهپادهای ایرانی به‌منظور کمک به دولت عراق برای مقابله با داعش، مقامات آمریکا را با دردسر مواجه کرده است».

این وب‌سایت با ادعای "ایران قسم خورده است که به دولت شیعی عراق برای مقابله با داعش کمک کند" افزود: «اما پرواز پهپادهای شناسایی ایران بر فراز آسمان عراق، باعث نگرانی آمریکا از پیشرفت ایران شده است».

«آنتونی کوردسمن تحلیل‌گر مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل در این باره می‌گوید: این‌که ایران دارای پهپاد است امر تازه‌ای نیست، اما این‌که توانسته خود را به این سطح پیشرفت برساند و جهش بزرگ و روبه‌جلوی این کشور در این فنّاوری، نگرانی‌های جدیدی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: "پیشرفت ایران در فناوری‌های اطلاعاتی و جاسوسی مخصوصاً در پهپادهای نظامی که بتوانند اهداف مشخص را بزنند، برای ارتش آمریکا نگران‌کننده است».

ان.پی.آر. در ادامه این گزارش به نقل از این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک نوشت: «پهپادهای ایران می‌تواند نفوذ این کشور را افزایش داده به‌عنوان اهرمی برای به چالش کشیدن آمریکا مورد استفاده قرار گیرد.
ایران با این فناوری پیشرفته، به رقیب جدی برای ما تبدیل شده است».

کوردسمن تصریح می‌کند: «مشکل اصلی آمریکا با پهپادهای ایران، صرفاً قدرت نظامی آن نیست، بلکه فنّاوری پهپاد، به ایران این امکان را می‌دهد که به‌عنوان یک رقیب استراتژیک برای آمریکا در عراق و منطقه به‌حساب آید».

وی با اعتراف به توانمندی ایران در این زمینه مدعی شد: «آنچه ایران با پهپادهای خود در عراق انجام می‌دهد، می‌تواند همان کارها را در کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس نیز انجام دهد، چراکه ویژگی پهپادها رادار گریز بودن آن‌ها است».

منبع: مشرق نیوز




اقتدار ما
دوشنبه 93/4/16 ساعت 3:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سیاری:اقتدارمان را تا 2500 کیلومتری نشان دادیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: امروز توانسته‌ایم امنیت را در دریای سرخ، خلیج عدن، باب‌المندب و شمال اقیانوس هند برقرار کنیم و تا حدود 2500 کیلومتری سواحل جنوب این اقتدار را نشان داده‌ایم.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، همزمان با ماه مبارک رمضان محفل انس با قرآن با حضور دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش و آیت الله نعیم آبادی نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان هرمزگان در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش برگزار شد.

در این مراسم امیر دریادار حبیب الله سیاری گفت: امروز از فرمایشات فرماندهی کل قوا در همه رسانه ها می‌توان شنید که نیروی دریایی از همان موقع به عنوان طلایه دار در سواحل کشور پیشرفت کرده است و با فرمایشات رهبری امروزه باعث شده است پیشرفت و آبادانی زیادی در منطقه توسط مسئولان مربوطه انجام شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: با توسعه و پیشرفت در سواحل جنوب و سواحل مکران می توانیم نبض کشور را اداره کنیم و به اقتدار برسانیم.

وی ادامه داد: اقتدار، امنیت بوجود می آورد و اگر امنیت نباشد هر چه که ساخته‌ایم طی یک صبح تا ظهر از بین می رود. پس در سایه امنیت است که میتوانیم دستاوردهای کلانی در سواحل و در دریا داشته باشیم.

سیاری با بیان اینکه امروزه به لطف خدا اقتدار را در سواحل و دریا به وجود آورده‌ایم، اظهار داشت: امروز توانسته‌ایم امنیت را در دریای سرخ، خلیج عدن باب المندب و شمال اقیانوس هند برقرار کنیم و تا حدود 2500 کیلومتری سواحل جنوب این اقتدار را نشان داده‌ایم.

وی خطاب به کارکنان نیروی دریایی گفت: همیشه بر خود ببالید که توانسته اید امنیت را بر دریا حاکم کنید و دزدان دریایی را از کشتی های کشورمان دور و آن ها را سالم راهی مقصد کردید و امنیت کامل بوجود آمده است که کمک های زیادی در بحث اقتصادی و تجاری به کشور می کند.

سیاری در ادامه به بحث تهاجم فرهنگی پرداخت و اذعان داشت: تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن بی صداست و جا و مکان خاصی ندارد.

وی با بیان اینکه جنگ نرم مثل موریانه عمل می کند و تمام اقشار جامعه را در بر می گیرد، افزود: جنگ نرم می تواند 5 یا  10 سال هم طول بکشد تا به نتیجه برسد و دشمن برنامه ریزی بلند مدت در این زمینه انجام داده تا به نتیجه برسد و راه مقابله با آنها اقتصاد مقاومتی می باشد.

همچنین در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر روشندل رییس اداره عقیدتی سیاسی نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ماه مبارک رمضان تنها برای رفع تکلیف الهی نبوده و نیست  اظهار داشت: افراد یک جامعه نباید از روزه داری فقط گرسنگی و تشنگی نصیب شان شود بلکه در ماه مبارک رمضان که در متون دینی (قرآن و روایات) از ماه های دیگر سال والاتر و با ارزش تر است، معارفی نهفته است که برای زندگی متعالی لازم و ضروری است.

وی افزود: ما می توانیم با توجه بیشتر به این معارف، سبک زندگی مطلوبی در زندگی شخصی و اجتماعی برگزینیم و شاهد نتایج مطلوب و ارزشمند آن باشیم.

در این محفل انس استادان همدانی و عرفانیان از قاریان بین المللی و چند تن از قاریان منطقه یکم نداجا به قرائت قرآن پرداختند.

همچنین بعد این مراسم آیت الله نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و دریادار سیاری با جمعی از کودکان بی سرپرست در بهزیستی استان هرمزگان دیدار و با آنان افطار کردند.

منبع: مشرق نیوز




برنامه موشکی ایران 1
یکشنبه 93/4/15 ساعت 2:17 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شد:

برنامه موشکی را برای محدودیت نیروهای مسلح ایران در توافق جامع بگنجانید

«سینک» همچنین اعتقاد دارد که توقف برنامه بالستیک و پرتاب موشک به فضا توسط ایران، بخشی از توافق است که نباید در آن تردید داشت و سپس می گوید؛ فایده پرداختن به فعالیت های بالستیک ایران طی توافق، تضمین این است که نه تنها غیرنظامیان در سازمان اتمی ایران که مقامات نظامی ایران نیز تحت نظر بازرسان؛ قرار خواهند گرفت.
جهت محدودیت نیروهای مسلح ایران، برنامه موشکی را در توافق جامع بگنجانیدگروه بین‌الملل مشرق - به موازات اینکه مذاکرات فشرده ایران و 5+1 در وین بطور سلسله وار و سریالی ادامه می یابد و احتمال ها درباره امضای یک توافق جامع هسته ای بین این قدرت ها افزایش یافته؛ مراکز مختلف تصمیم گیری در «ایالات متحده» در حال ارزیابی یک توافق ایده آل از نظر تصمیم سازان مورد اعتمادشان و دیکته آن به دولت آمریکا هستند. در نهایت، باید گفت که همکاری و همفکری تمامی این مراکز است که در سرنوشت توافق جامع سایت خواهد افکند.

دو مجموعه تقنینی «ایالات متحده» - کنگره و سنا - طی هفته های پیش جلسات استماع مختلفی برای ارزیابی شرایط جاری در مذاکرات هسته ای ترتیب دادند. «اولی هاینون»[1] از «مرکز بلفر» در 10 ژوئن به جلسه استماع «کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان» رفت و گزارشی با عنوان: "راستی آزمایی پایبندی ایران به تعهدات هسته ای"[2] را ارائه داد.

«فردریک کاگان»[3] از «انستیتو آمریکن اینترپرایز» (AEI    ) در 11 ژوئن به جلسه استماع «کمیته روابط خارجی سنا» رفت و گزارشی با عنوان: "پیامدهای منطقه ای یک توافق هسته ای با ایران" [4] را قرائت کرد. همچنین، «اسکات مادل»[5] در 12 ژوئن از سوی «مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل» (CSIS    ) در «کمیته روابط خارجی سنا» حاضر شد و گزارشی با عنوان: "پیامدهای منطقه ای یک توافق هسته ای با ایران"[6] را ارائه داد.

اغلب این جلسات پیش از هر چیزی، علیرغم تلاش برخی برای غیر محتمل دانستن توافق جامع، نشان دهنده این امر است که نمایندگان آمریکا از طریق بازوهای کارشناسی و اطلاعاتی خویش به این نتیجه رسیده اند که یک توافق نهایی؛ در حال شکل گرفتن است و احتمال آن بسیار جدی است.

از جمله مهمترین این جلسات، حضور «دنیس راس» در «کمیته روابط خارجی سنا» و «مایکل سینک» در «کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان» بود که هر دو از «انستیتو واشینگتن برای سیاست های خاور نزدیک» (WINEP  ) هستند.«انستیتو واشینگتن» در سال 1985 میلادی توسط چند تن از اعضای اصلی «کمیته روابط عمومی آمریکا- اسرائیل» (AIPAC) از جمله «مارتین ایندیک» و «باربی واینبرگ» تأسیس شد. بعدها «ایندیک» بعنوان مشاور «رئیس جمهور بیل کلینتون» فعالیت کرد[7].

«پایگاه خبری- تحلیلی مشرق» پیشتر با توجه به اهمیت گزارش «دنیس راس»، بخش های بیشتری از این گزارش را ترجمه و مورد بررسی قرار داد. اکنون با توجه به اهمیت گزارش «مایکل سینک» به بررسی سخنان وی در «کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان» پرداخته می شود. «سینک»، در حال حاضر «مدیر انستیتو واشینگتن» - نفر دوم اجرایی مؤسسه- است[8].

جهت محدودیت نیروهای مسلح ایران، برنامه موشکی را در توافق جامع بگنجانید

وی پیش از این بین سال های 2005- 2008 م. بعنوان «مدیرکل امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا» در دوره ریاست جمهوری «جورج دبلیو بوش» خدمت کرده بود. قبل از احراز این پست در «شورای امنیت ملی»، وی بعنوان دستیار ویژه وزاری امور خارجه آمریکا، «کاندولیزا رایس» و «کالین پاول» خدمت می کرد و پیشتر از آن؛ بعنوان افسر «بخش خدمات خارجی وزارت خارجه»، مشاور سفیر «دانیل کورتزر» در بیت المقدس اشغالی (تل آویو) بوده است. «سینک» نقش بسزایی در حمایت آمریکا از «انقلاب (مخملی) سرو لبنان» و طراحی یک برنامه تحریمی برای فشار به ایران داشته است[9].

علاوه بر این، او در «دانشگاه هاروراد» بعنوان استاد اقتصاد، عضو کمکی در «مرکز بلفر برای علوم و امور بین الملل» و عضو «هیئت مشورتی بررسی جهانی» خدمت می کند. «سینک» توسط «شورای روابط خارجی» (CFR) برای حضور در "برنامه عضویت فصلی" انتخاب شده که به پذیرش مسئولان دولتی جوان (30 تا 36 ساله) در برنامه های خاص پژوهشی بمدت 5 سال می پردازد[10].

«مایکل سینک» در گزارش خود برای «کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان» چنین عنوان می کند، برغم اینکه تحریم ها بر تغییر محاسبات ایران و انتخابات ریاست جمهوری آن تأثیر گذاشته اما به تنهایی موجب پیشرفت های جاری در مذاکرات هسته ای نشده است بلکه بخشی از این پیشرفت ها؛ به عقب نشینی های آمریکا و اروپایی ها درباره برنامه هسته ای ایران مربوط است.

جهت محدودیت نیروهای مسلح ایران، برنامه موشکی را در توافق جامع بگنجانید

جهت محدودیت نیروهای مسلح ایران، برنامه موشکی را در توافق جامع بگنجانید«سینک» همچنین اعتقاد دارد که توقف برنامه بالستیک و پرتاب موشک به فضا توسط ایران، بخشی از توافق است که نباید در آن تردید داشت و سپس می گوید؛ فایده پرداختن به فعالیت های بالستیک ایران طی توافق، تضمین این است که نه تنها غیرنظامیان در سازمان اتمی ایران که مقامات نظامی ایران نیز تحت نظر بازرسان؛ قرار خواهند گرفت.

«سینک» درباره بحث "PMD"، دسترسی به تمامی دانشمندان مورد نظر آمریکا را یک امر حیاتی می داند که باید در توافق بدان تصریح شود و می گوید: ایران باید دسترسی به فهرستی از همه تأسیسات و کارکنان و پژوهش های مرتبط با انرژی هسته ای را فراهم کند. این در حالیست که دیگر اندیشکده ها و کارشناسان آمریکا نیز بارها، دسترسی به برخی افراد خاص مانند «محسن فخری زاده» را بعنوان یک درخواست محوری مطرح کرده بودند که «مشرق»؛ طی گزارشی بدان پرداخته است.

«سینک» در ادامه به نکته محوری دیگری اشاره می کند که بسیار اهمیت دارد. وی می گوید: بجای درخواست از کنگره برای برداشتن تحریم ها در مراحل ابتدایی توافق، هر گونه "کاهش دائمی تحریم" - و نه ابطال تحریم ها- باید در پایان مرحله اجرایی توافق باشد. این در حالیست که دیگر کارشناسان آمریکایی طی اظهاراتی مشابه درخواست ایران برای لغو تحریم ها را رد کرده و بجای آن از "تعلیق تحریم ها" سخن گفته بودند که «مشرق» تفصیلاً به بررسی آن پرداخته بود. هر چند این دو مفهوم در ظاهر با هم تفاوت چندانی ندارند اما بلحاظ راهبردی تفاوت های فاحشی دارند که عدم توجه به آن؛ موجب ضررهای بزرگ راهبردی و حتی امنیتی برای ایران خواهد شد.

وی همچنین، مشابه نظرات «دنیس راس» و «گری سیمور» در هفته های گذشته، معتقد است که آمریکا باید در کنار مذاکرات هسته ای با ایران، گام هایی موازی جهت مهار منطقه ای ایران بردارد.

«پایگاه خبری- تحلیلی مشرق» در آستانه شروع دور جدید مذاکرات ایران و 5+1، بخش اعظم گزارش «مایکل سینک» در مجلس نمایندگان آمریکا را با توجه به اهمیت آن و در جهت بهره برداری افکار عمومی و اتاق فکرهای نظام؛ بدون رد یا پذیرش مفادش منتشر می‌نماید:

جهت محدودیت نیروهای مسلح ایران، برنامه موشکی را در توافق جامع بگنجانید

***

مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران و عواقب دفاعی آن برای «ایالات متحده»[11]

مایکل سینک- گزارش ارائه شده به «کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان»

مدیر انستیتو واشینگتن برای سیاست های خاور نزدیک

مذاکرات هسته‌ای میان آمریکا، شرکای ما در گروه 1+5 و ایران متضمن بسیاری موضوعات فنی است که از تعداد و پیچیدگی سانتریفیوژهای گازی ایران تا پیکربندی رآکتور تحقیقاتی آب سنگین را در بر می‌گیرد. اما تلقی توافق میان ایران و 1+5 به‌عنوان صِرف توافق فنی اشتباه خواهد بود. حتی اگر «ایالات متحده» ترجیح بدهد که اینطور تلقی کند، در صورتیکه چنین توافقی بدست آید؛ پیامدهای ژرف راهبردی برای آمریکا و هم‌پیمانان ما در خاورمیانه و فراتر از آن خواهد داشت.

در این اظهارات، شرحی کلی ارائه خواهم کرد از اینکه چگونه باید درباره موضوعاتی به جز موضوع تولید سوخت هسته‌ای که در جایی دیگر به‌تفصیل به آن پرداخته‌ام و نیز اثرهایی که توافق به احتمال زیاد بر پویایی منطقه خاورمیانه و موقعیت «ایالات متحده» در آن خواهد گذاشت؛ در هر توافق هسته‌ای بحث کرد.

همانطور که استدلال خواهم کرد، توافق میان ایران و 1+5 باید برنامه هسته‌ای ایران را در کلیت آن، یعنی نه تنها قابلیت‌های تولید سوخت هسته‌ای بلکه "تسلیحاتی‌کردن" و وسائل حمل، در بر بگیرد؛ اما چنین توافقی نباید به موضوعات منطقه‌ای مثل عراق و سوریه بپردازد. بعلاوه برنامه‌ریزان «ایالات متحده»، باید برداشتن قدم‌هایی بیرون از مذاکرات هسته‌ای را بمنظور تأمین اطمینان خاطر متحدان آمریکا؛ مورد نظر قرار دهند و تعهد آمریکا به منطقه را نشان دهند تا عکس‌العمل‌های خصمانه متحدان یا اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران گستاخ‌شده را تخفیف دهند.


تشخیص اهداف ایران

در طول مذاکرات ایران و 1+5 و پیش از آن در مذاکرات با فرانسه و آلمان و انگلستان، مذاکره‌کنندگان ایرانی به‌سختی بر خواسته‌های اساسی خود پای فشرده‌اند: اینکه "حق" ادعاشده ایشان برای غنی‌سازی اورانیوم به‌رسمیت شناخته شود؛ اینکه هیچ نوع محدودیت بلندمدت نباید بر فعالیت‌های هسته‌ای ایشان گذارده شود و اینکه تحریم‌های غرب باید برداشته شود.

این مطالبات مدت‌ها با درخواست‌های مقامات آمریکایی و اروپایی و متحدانشان ناسازگار بود که آمادگی آن را داشتند تا زمانیکه تهران، سوخت ضروری را وارد کند و بطور کامل از فعالیت‌های چرخه سوخت هسته‌ای چشم‌پوشی کند؛ یک برنامه غیرنظامی برای نیروگاه‌های هسته‌ای ایران را بپذیرند.

موضع 1+5 در درجه اول، مبتنی بود بر نگرانی‌ها راجع به آنچه ایران احتمال داشت با فن آوری هسته‌ای که ذاتاً کاربرد دوگانه‌ای دارد انجام دهد؛ اما مهمتر از آن مبتنی بود بر تخلفات ایران از وظایف خود بعنوان یکی از امضاءکنندگان NPT (ساخت مخفیانه تأسیسات هسته‌ای در نطنز و اراک و پس از آن در فردو) و تحقیقات راجع به تسلیحاتی‌کردن سوخت هسته‌ای. بعبارت دیگر، موضع آمریکا نه تنبیهی بود و نه "حداکثری" بلکه برای پرداختن به نگرانی‌های مستند درباره عواقب راهبردی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، طراحی شده بود.

در عین حال گروه 1+5، از جمله با تقدیم‌کردن دو بسته پیشنهادی به ایران، این مطلب را روشن کرد که مایل است که در ازای موافقت ایران با صرف نظر کردن از فعالیت‌های هسته‌ای مورد بحث؛ منافع اقتصادی و علمی و دیپلماتیک فراوانی به ایران پیشنهاد کند. به‌عبارت دیگر گروه 1+5، چیزی را به ایران پیشنهاد کرد که این کشور با استیصال نیازمند آن بود: آسودگی از انزوای اقتصادی و دیپلماتیک، در ازای چیزی (چرخه سوخت هسته‌ای) که نیازی به آن نداشت؛ البته اگر ادعاهای ایران مبنی بر صلح‌آمیزبودن فعالیت‌های هسته‌ای را باور کنیم.

... سیاست ایران فقط وقتی معنادار خواهد بود که هدف تهران یا حداقل حفظ گزینه توسعه سلاح‌های هسته‌ای باشد که مستلزم حفظ چرخه سوخت هسته‌ای و دیگر قابلیت‌هاست؛ یا اثبات توانایی خود برای مقاومت در برابر فشار بین‌المللی و غلبه بر آن؛ یا هر دو.

غالباً ادعا می‌شود که تحریم‌های اقتصادی، خصوصاً اِعمال محدودیت بر صادرات نفت ایران و دستیابی این کشور به نظام مالی بین‌المللی را باید بدلیل پیشرفت‌های اخیر در ‌گفتگوهای هسته‎‌ای ارج نهاد. با اینکه این تحریم‌ها به‌احتمال زیاد، نقش زیادی در محاسبات تهران و در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2013 م. در این کشور ایفاء کرد؛ اینها تنها عوامل موثر نبوده‌اند. همچنانکه «ایالات متحده» و اتحادیه اروپا فشار تحریم‌ها را افزایش دادند، گروه 1+5 نیز عقب‌نشینی‌هایی کلیدی انجام داد. نمی‌توان دانست که آیا فشار اقتصادی و نظامی به‌تنهایی و در غیاب این عقب‌نشینی‌ها ایران را به تغییر مسیر خود وادار می‌کرد یا نه؟

مهمترین این عقب‌نشینی‌ها این است که ایران مجاز خواهد بود که تحت هر توافق هسته‌ای بلندمدت، اورانیوم را بطور نامحدود غنی‌سازی کند (گرچه این اجازه در ابتدا تابع حدود توافق شده بود). این امر بطور گسترده و عملاً بعنوان تصدیق حق غنی‌سازی ایران تلقی شد که سناتور سابق «جان کری» قبل از اینکه وزیر امور خارجه شود؛ به هر حال آن را تصدیق کرده بود. بعلاوه، توافق موقت "طرح مشترک اقدام" در 24 نوامبر 2013 میلادی، هرگونه الزام ایران را به برچیدن هر یک از تأسیسات هسته‌ای که بطور مخفیانه ساخته شده باشد؛ برغم اصرار قبلی واشینگتن بر لزوم انجام‌گرفتن این کار ازسوی تهران، حذف کرد.

"طرح مشترک اقدام" به این ترتیب، نشان‌دهنده تحقق بسیاری از اهداف دیرینه ایران و بازاندیشی اهداف خود یا حداقل نوید این پیامد تا زمان انعقاد یک توافق بلندمدت بود. مقامات «ایالات متحده» نه تنها از مطالبات سابق خود، بخصوص الزام ایران به توقف غنی‌سازی اورانیوم، عقب نشستند بلکه این مطالبات را بعنوان مواضع غیر واقع‌بینانه و حداکثری رد کردند؛ برغم اینکه این مواضع در قطعنامه‌های چندگانه «شورای امنیت سازمان ملل» که حمایت گسترده بین‌المللی را جلب کرد، پاس داشته شده بود. این موضوع به این حس دامن زد که آمریکا، به‌تندی تغییر موضع داده و شکافی را میان موضع آمریکا و متحدانش در منطقه و فراتر از آن ایجاد کرد.


چیزهایی که باید و نباید در توافق هسته‌ای باشد

در نتیجه این تغییر موضع، گفتگوهای 1+5 تحت تفوق مذاکراتی قرار گرفته است که هدف آن محدود کردن و نه توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نیز مکانیسم‌هایی است برای احراز اینکه؛ ایران این حدود را رعایت می‌کند. هدف اظهارات من، ارزیابی شایستگی‌های فنی توافقات مورد بحث نیست؛ ناظران دیگری به آن خواهند پرداخت. بلکه هدف این اظهارات، بررسی عواقب راهبردی آن با درنظرداشتن این نکته است که توافق هسته‌ای، فقط زمانی ارزشمند خواهد بود که منافع «ایالات متحده» را پیش ببرد.


فعالیت‌های چرخه سوخت

در خصوص فعالیت‌های چرخه سوخت ایران، تأکید مذاکره‌کنندگان 1+5 بر محدودکردن آنها بمنظور طولانی‌تر کردن "وقت فرار" (Breakout) ایران تا بیشترین حد ممکن و نیز بموقع اجرا گذاردن راستی‌آزمایی‌های سختگیرانه و اقدامات مهارکننده برای تضمین همنوایی ایران است. اما چالش دیگری که «ایالات متحده» در پی توافق هسته‌ای در ایران با آن مواجه خواهد شد، جلوگیری از گسترش بیشتر غنی‌سازی و پردازش دوباره فن‌آوری است.

بسیاری از دولت‌های منطقه توانایی‌های هسته‌ای ایران را خطری ناگوار می‌دانند و برای برخورداری از قابلیت‌هایی منطبق با قابلیت‌های ایران؛ انگیزه دارند. متقاعدکردن متحدان به امتناع از برخورداری، چالشی را ایجاد خواهد کرد. درخواست‌کردن از ایشان برای صرف‌نظرکردن از قابلیت‌هایی که ایران با سرپیچی‌ از تعهدات بین‌المللی توسعه داده یک بحث است و متقاعدکردن ایشان به خودداری از کسب فن‌آوری مجازشده برای ایران؛ بحث دیگر.

در انعقاد توافق هسته‌ای با ایران، مذاکره‌کنندگان 1+5 باید پیش‌فرض بگیرند که دولت‌های دیگر منطقه، در بلندمدت اگر نه فوراً، احتمالاً فارغ از محدودیت‌های خاص و اقدامات راستی‌آزمایی که ایران در معرض آن خواهد بود؛ در پی قابلیت‌هایی خواهند بود که ایران در اختیار دارد.





برنامه موشکی ایران 2
یکشنبه 93/4/15 ساعت 2:16 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
...

پژوهش‌های مرتبط با تسلیحاتی شدن

از آنجا که احتمالاً به ایران، اجازه فعالیت‌های هسته‌ای گسترده تحت یک توافق هسته‌ای بلندمدت داده خواهد شد، وظیفه بررسی صحت نبودِ تغییر مسیر مواد هسته‌ای از تأسیسات هسته‌ای به یک برنامه هسته‌ای موازی پنهان، دشوارتر خواهد شد؛ خصوصاً به این دلیل که احتمالاً به بازرسان، آن نوع دستیابی مداخله‌گرانه و فوری اعطاء نخواهد شد که به بازرسان هسته‌ای بین‌المللی در عراق دهه نود میلادی؛ اعطاء شد.

به همین دلیل، این امری حیاتی است که ایران بعنوان بخشی از هر گونه توافق هسته‌ای، ملزم باشد که راجع به فعالیت هسته‌ای گذشته خود، حقیقت را بگوید و فهرستی از همه تأسیسات و کارکنان و پژوهش‌های مرتبط با انرژی هسته‌ای و دسترس به آنها؛ خصوصاً به سلاح‌های هسته‌ای، را برای بازرسان فراهم کند. 

این مسئله، معیاری را برای مقایسه اعلان‌های ایران و اطلاعات فراهم‌شده دولت‌های عضو «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» در اختیار بازرسان می‌گذارد و توسعه برنامه‌های پنهان معطوف به سلاح اتمی دور از چشم بازرسان را برای ایران دشوارتر می‌کند. همچنین بسیارمهم است که چنین الزامی، در تعیین چیستی دستاوردهای گذشته ایران در زمینه پژوهش‌های راجع به تسلیحاتی‌کردن و راستی‌آزمایی اتمام آن؛ به بازرسان کمک می‌کند.

 


موشک‌های بالستیک

یکی از سئوالات مناقشه‌برانگیز درباره گفتگوهای هسته‌ای، این است که آیا این گفتگوها باید برنامه ایران برای موشک‌های بالستیک را پوشش دهد یا خیر. رهبر ایران، سرسختانه اصرار کرده که ورود به بحث برنامه موشکی ایران قدغن است. مقامات 1+5 در اینباره مرددند اما جای سئوال نیست که ایران باید بعنوان بخشی از توافق هسته‌ای، ملزم به متوقف‌کردن عناصر برنامه بالستیکی و پرتاب به فضا باشد. ایجاد وسیله حمل در کنار تولید سوخت و تسلیحاتی‌کردن، یکی از سه عنصر برنامه تسلیحات هسته‌ای است.

طبق نظر «انستیتوی آمریکایی صلح»، ایران یگانه کشوری است که بدون اینکه اول قابلیت سلاح هسته‌ای را ایجاد کند، موشک بالستیک با برد 2000 کیلومتر ساخته و موشک‌های بالستیک ایران به سبب دقت پایین؛ متناسب با مقادیر مرسوم مواد منفجره نیستند.

اصرار بر توقف ساخت موشک‌هایی با قابلیت حمل مواد منفجره هسته‌ای از سوی ایران، تضمین خواهد کرد که این کشور از زمان و فضای اعطاءشده از طریق یک توافق هسته‌ای؛ جهت تکمیل این عنصر از فعالیت هسته‌ای استفاده نخواهد کرد. با توجه به اینکه طبق ارزیابی «وزارت دفاع آمریکا»، ایران در زودترین حالت ممکن تا 2015 میلادی توان ساخت موشک بالستیک بین قاره‌ای را خواهد داشت؛ آشکار است که این عنصر بیش از دو عنصر دیگر با تکمیل شدن فاصله دارد.

فایده دیگر پرداختن به فعالیت‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک در توافق هسته‌ای، تضمین این است که نه فقط «آژانس اتمی» غیرنظامی ایران (سازمان انرژی اتمی ایران) بلکه مقامات نظامی این کشور نیز ملزم به توافق و در معرض مداقه بازرسان؛ خواهند بود. 

تقریباً در همه دولت‌ها، مراکز قدرت رقیب وجود دارد اما در ایران؛ مشکل بطور خاص حاد به نظر می‌رسد. بسیاری از موجودیت های نظامی ایران نه به رئیس جمهور که با 1+5 در حال مذاکره است بلکه به رهبر گزارش کار می‌دهند که از مذاکرات اعلام حمایت کرده اما سوای این مطلب؛ از مذاکرات برکنار مانده است. توافق فقط در صورتی ارزشمند خواهد بود که همه موجودیت‌های ایرانی دخیل در برنامه هسته‌ای این کشور، خود را تابع آن بدانند.

 


موضوعات منطقه‌ای  

در نتیجه گفتگوهای دوجانبه آمریکا و ایران درباره عراق، پرسش از اینکه آیا باید موضوعات منطقه‌ای نظیر دخالت ایران در سوریه و عراق را در گفتگوهای 1+5 و هر گونه توافق بلندمدت هسته‌ای گنجاند؛ دوباره مطرح شده است. این پرسشی دشوار است.

از یک سو، متحدان آمریکا ایده گفتگوهای دوجانبه ایران و آمریکا درباره مشکلات امنیتی را خوش ندارند؛ زیرا نگرانند که این گفتگوها، آنها را از حق اظهارنظر درباره پیامدها محروم می‌کند و به تظاهر ایران به برتری منطقه‌ای منجر می‌شود. از سوی دیگر، از این احتمال می‌ترسند که فشار آمریکا بر ایران کم شود بدون اینکه پیش از آن، این موضوعات مورد بحث قرار گرفته باشد.

در این مرحله، بهترین رویکرد که ظاهراً هم برای 1+5 و هم برای مذاکره‌کنندگان ایرانی مرجح است، کنارگذاشتن موضوعات منطقه‌ای از مذاکرات هسته‌ای است. اجرای تحریم‌های اعمال‌شدنی در مقابل حمایت ایران از تروریسم و فعالیت‌های غیرهسته‌ای دیگر، باید ادامه داشته باشد حتی اگر توافق هسته‌ای اعمال شود؛ مگر اینکه و تا زمانیکه ایران، آمادگی خود را برای تجدیدنظر در فعالیت‌های منطقه‌ای خود اثبات کند.

 


مکانیسم اجراء

نه محدودیت‌های سختگیرانه هسته‌ای و نه گسترده‌ترین راستی‌آزمایی‌ها و مکانیسم‌های مهارکننده، بدون مکانیسم اجرایی معتبر؛ نمی‌تواند کارآمد باشد. آمریکا باید بعنوان شرط پذیرش توافق، درصدد کسب این توافق پیشاپیش از طرف اعضای دیگر 1+5 باشد که به‌منزله بخشی از توافق هسته‌ای یا به‌منزله نتیجه منطقی آن؛ تخلفات ایران از توافق با تحمیل دوباره تحریم‌ها یا حتی در صورت لزوم با توسل به زور قابل تنبیه خواهد بود.

واشینگتن همچنین، باید این مطلب را روشن کند که اگر مسکو یا دیگران، مانع واکنش اثربخش «شورای امنیت» به فریبکاری ایران شوند؛ ما هماهنگ با متحدانمان، آماده اقدام در خارج از این چارچوب خواهیم بود. از آنجا که ایران، بجای عبور از خطوط قرمز «ایالات متحده»، در خم‌کردن این خطوط استاد بوده است، یک چنین برنامه‌ریزی؛ نه تنها باید سناریوهای افراطی نظیر اقدام به اخراج بازرسان یا کشف تأسیسات مخفی بیشتر (که شاید اقدام نظامی را بطلبد) بلکه اَشکال کمتر تحریک‌کننده عدم همکاری؛ نظیر به‌تعویق‌انداختن دستیابی یا آزردن بازرسان را پوشش دهد.

 


مدیریت پیامدهای توافق هسته‌ای

ما را خوش بیاید یا نه، نه فقط متحدان منطقه‌ای بلکه متحدان ما در سرتاسر جهان، درباره تعهد ما به خاورمیانه و بطور کلی تر رهبری خارج از مرزهای آمریکا؛ هم ازحیث محتوای توافق با ایران و هم از حیث زمینه سیاست‌گذاری که این توافق در آن نهاده شده است، قضاوت خواهند کرد. تاکنون مواضع در حال تغییر آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران، به ادراک بی‌تعهدی آمریکا کمک کرده است.

این ادراک را بسیاری عوامل دیگر تقویت کرده است، برای مثال؛ ناکامی ما در تحمیل خطوط قرمز رئیس جمهور درباره سوریه، عقب‌نشینی کامل نیروهای آمریکا از عراق، کاهش حضور ناوهای هواپیمابر در خلیج (فارس) و صحبت از استقلال انرژی و یک "قطب" برای آسیا.

اوضاع با بحران اوکراین و دریای جنوبی چین وخیم‌تر شده که نمونه‌هایی است از چالش‌هایی که در دفاع از متحدان بدون پیمان‌نامه خود؛ در برابر تجاوز خارجی با آن مواجه می‌شویم.

ظاهراً احتمال بیشتر، آن است که راهبرد منطقه‌ای ایران دست‌نخورده باقی بماند، در همان وقت که با کاهش تحریم‌ها از منابع بیشتری برای پیگیری این اهداف برخوردار خواهد بود؛ مگر اینکه این تعادل قدرت در پی توافق هسته‌ای تغییر کند.

بدین ترتیب پویایی خطرناک منطقه‌ای، می‌تواند در پی توافق هسته‌ای اتفاق بیفتد حتی توافقی که شاید مقامات آمریکا از جهات دیگر آن را موفقیت تلقی کنند؛ زیرا متحدان ما، "قدم‌های خودراهبرانه" برای دفاع از منافع خود بر می‌دارند - که شاید بطور همزمان، مقابله با ایران و سازگارشدن با آن را در بگیرد- و ایرانِ گستاخ‌شده؛ دستور کار منطقه‌ای خود را با انرژی تازه ای پی می‌گیرد. نتیجه ممکن است، تعمیق تضادی باشد که همین حالا هم خاورمیانه را در سلطه خود دارد و منافع گسترده ما در خاورمیانه را تهدید خواهد کرد.

برای جلوگیری از چنین پیامدی، «ایالات متحده» ملزم خواهد بود که راه‌هایی برای دادن اطمینان خاطر به متحدان و منصرف کردن ایران و نشان دادن تعهد مداوم به خاورمیانه؛ پیدا کند. آمادگی برای انجام دادن این امر، باید همین حالا آغاز شود و باید با همان شور و حرارت مذاکرات هسته‌ای، آن را پی گرفت. چنین گام‌هایی، می‌تواند اقدامات زیر را در بر بگیرد:

1-  واکنش هدفمند به بحران سوریه و عراق: با توجه به اینکه باصطلاح "دولت اسلامی عراق و شام" در عراق و سوریه عمل می‌کند، بحران این دو کشور؛ بطور لاینفک به هم مرتبط است. این بحران از دیدگاه متحدان ما، همچنین با بی‌توجهی آمریکا مرتبط است. 

با وجود اینکه هر یک از این دو بحران، راهبرد خود را می‌طلبد (در سوریه مواجهه با جهادگرایان و وادار کردن «اسد» به کناره‌گیری و در عراق حمایت از تلاش‌ها برای جنگ با «داعش» همزمان با فشارآوردن به «مالکی» برای فرونشاندن اختلافات با اجتماعات کرد و عرب سنی)؛ هر دو کشور از تلاش آمریکا برای سازماندهی واکنش منطقه‌ای و جهانی سود ‌خواهند برد، اقدامی که ما تاکنون نسبت به آن اکراه داشته‌ایم.

2-  تقویت دوباره گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای: سال‌های متمادی بی‌اعتمادی و فقدان باور، روابط آمریکا با متحدان اصلی در منطقه را تضعیف کرده است. آمریکا باید تلاشی هماهنگ برای از سرگیری گفتگوهای امنیتی با متحدان ما در منطقه را انجام دهد تا هماهنگی چندجانبه درباره موضوعات مورد علاقه متقابل؛ ازجمله فعالیت‌های ایران، را ارتقاء دهد.

مکانیسم‌های "گفتگوهای امنیت خلیج" و "شورای دوم همکاری کشورهای عرب خلیج"، می‌تواند الگویی برای انجام این کار باشد.

3- تشدید تلاش‌ها برای ممانعت از تسلیحات ایران: اگر توافق هسته‌ای حاصل شود، می‌توانیم با تأکید بیشتر بر شناسایی و قطع ارسال تسلیحات ایران به سوریه و «حزب‌الله» و دیگر نمایندگان ایران و با تأکید بر مقابله با فعالیت‌های این نمایندگان به‌شکل گسترده‌تر؛ نشان دهیم که قصد نادیده‌گرفتن سایر اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران را نداریم.

4- حفظ حضور نظامی قابل اعتماد: نیاز ممکن به واکنش نظامی به تحولات عراق، شاید امید به کاهش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه را معلق کرده باشد اما حتی اگر بحران عراق هم نبود؛ حفظ حضور نظامی مستحکم آمریکا در منطقه برای تضمین اعتبار هر مکانیسم اجرایی به همراه توافق هسته‌ای و نیز دادن اطمینان خاطر به متحدان، امری حیاتی خواهد بود.

5- برداشتن تحریم‌ها در آخر کار: بجای درخواست از کنگره برای برداشتن تحریم‌ها بعنوان بخشی از مراحل ابتدایی توافق هسته‌ای، هر گونه کاهش دائمی تحریم - و نه ابطال تحریم‌ها یا برداشتن محدودیت دارایی‌های ایران- باید در پایان مرحله اجرایی توافق باشد. این هم به کنگره و هم به متحدان آمریکا در منطقه، زمانی برای قضاوت درباره تعهد ایران به توافق خواهد داد.

6- وضوح‌بخشیدن به روایت آمریکا از خاورمیانه: صحبت مقامات آمریکا درباره استقلال انرژی و توازن دوباره آسیا، منعکس‌کننده تحولات راهبردی مهم در سیاست خارجی آمریکاست اما این صحبت‌ها؛ اغلب بطور ضعیف تدوین می‌شود و مخاطبان آن‌سوی مرز ازجمله متحدان ما در خاورمیانه، آن را بد می‌فهمند.

سیاست‌گذاران آمریکایی باید این مطلب را روشن کنند که خاورمیانه، از جمله بدلیل نقش حیاتی آن در امنیت انرژی متحدان آسیایی حتی همزمان با افزایش تمرکز ما بر آسیا؛ همچنان اولویت ما خواهد بود و اینکه خودکفایی فزاینده ما در خصوص مایحتاج انرژی، تعهد ما به خاورمیانه را کاهش نخواهد داد.


***

دستیابی به توافقی هسته‌ای که به‌اندازه کافی منافع ما و متحدان ما را تأمین کند، دشوار و مستلزم بردباری خواهد بود و برداشتن گام‌هایی برای ابراز تعهد ما به خاورمیانه و دادن اطمینان خاطر به متحدان و منصرف‌کردن ایران؛ نیازمند تلاش و منابع است، وقتی که بحران‌های دیگر در سرتاسر جهان در حال رقابت برای هر دو است.

اما این دو مسیر کلی اقدام، می‌توانند بطور متقابل یکدیگر را تقویت‌ کنند. ایران محتمل‌تر است که توافق هسته‌ای سختگیرانه را بپذیرد و به آن وفادار بماند اگر درک کند که آمریکا هنگام مذاکره، ایستادگی می‌کند و در پی خروج فوری از منطقه نیست. اگر این‌ توافق، منعکس کننده عزم آمریکا و نه فقدان اعتماد بنفس آن دانسته شود، هر نوع پیامد منطقه‌ای خصمانه؛ می‌تواند کمتر باشد.

گفتن اینکه "نرسیدن به توافق بهتر از یک توافق بد است" فقط با درنظرگرفتن ملاکی برای خوب‌ یا بد دانستن یک توافق معنادار است. از نظر «ایالات متحده»، آن معیار، میزانی است که توافق به پیشبرد منافع ما و متحدان ما در خاورمیانه و فراتر از آن کمک می‌کند.



[1]Olli Heinonen: اولی هاینونن: مدیر سابق امور پادمان های سازمان بین المللی انرژی اتمی و عضو ارشد در مرکز بلفر برای علوم و امور بین الملل

[2]«Olli Heinonen"s Testimony on "Verifying Iran’s Nuclear Compliance”: House Committee on Foreign Affairs»- «Belfer Center for Science and International Affairs»- 10Jun, 2014

[3]Frederick W. Kagan: فردریک دبلیو کاگان: مدیر پروژه تهدیدهای بحران در انستیتو آمریکن اینترپرایز و استاد سابق تاریخ جنگ در آکادمی جنگی ایالات متحده در وست پوینت- برگرفته از بیوگرافی فردریک کاگان در «پایگاه اطلاع رسانی AEI»

[4]«Testimony: The Regional Implications of an Iranian Nuclear Deal: Committee on Foreign Relations»- By Frederick W. Kagan- «American Enterprise Institute for Public Policy Research»- 11Jun, 2014

[5]Scott Modell: اسکات مادل: همکار ارشد و غیرمقیم در میز برک برای استراتژی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل (CSIS)، مشاور ارشد در مرکز فرماندهی عملیات ویژه آمریکا در بخش ضدتهدیدات مالی گروه های تروریستی و دولت های حامی تروریست خاورمیانه، افسر ارشد در واحد خدمات مخفی ملی در سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (CIA) و دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشکده خدمات خارجی دانشگاه جورج تاون آمریکا- برگرفته از بیوگرافی اسکات مادل در «پایگاه اطلاع رسانی CSIS»

[6]«Regional Implications of a Nuclear Agreement with Iran: Senate Committee on Foreign Relations»- By Scott Modell- «Center for Strategic and International Studies»- 12Jun, 2014

[7]

[8]برگرفته از بیوگرافی مایکل سینک در «پایگاه اطلاع رسانی WINEP»

[9]«Michael Singh, Former NSC Middle East Official, Named Washington Institute Managing Director»- «The Washington Institute for Near East Policy»- 10Mar, 2010

[10]برگرفته از توضحیات «پایگاه اطلاع رسانی CFR» درباره "Term Member Program"

[11]«P5+1 Nuclear Negotiations with Iran and Their Implications for United States Defense: House Armed Services Committee»- By Michael Singh- «The Washington Institute for Near East Policy»- 19Jun, 2014

منبع:مشرق نیوز



ابابیل ایرانی و سپاه ابرهه
چهارشنبه 93/4/11 ساعت 2:26 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارشی از یک پهپاد ناشناخته ایرانی

جدیدترین ابابیل ایرانی آماده حمله به سپاه ابرهه شد +عکس

ابابیل-3 از یک موتور پیستونی با ملخ دو پرّه فشاردهنده که همانند سایر پهپادهایی با همین پیکربندی در انتهای بدنه و بین بوم‌های نگه‌دارنده دم نصب شده است بهره می‌برد.محل نصب موتور سبب ایجاد فضای مناسب برای نصب تجهیزات در دماغه و کاهش ارتعاشات ناشی از موتور بر روی عملکرد سامانه‌های شناسایی می‌شود.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، تاریخچه توسعه و تولید پهپاد (پرنده هدایت پذیر از دور) در ایران به دوران جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه کشورمان باز می‌گردد. در واقع متخصصان ایرانی در دل جنگ به سوی این فناوری حرکت کرده و محصولات ساخته شده توسط آنان مستقیماً در جنگ آزمون اصلی خود را پس می‌داد.

پس از جنگ تحمیلی انواع مختلف پهپادهای ایرانی گسترش کمی و کیفی یافته و به حراست از کشورمان در تمامی مناطق خصوصاً بر فراز منطقه راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز پرداختند. از زمان اوجگیری درگیری‌ها در سوریه رسانه‌های خارجی همواره اخباری از پهپادهای ایرانی در اختیار دولت سوریه منتشر می‌کردند.

به اذعان این رسانه‌ها در بین این پهپادها یک نمونه از همه فعال‌تر بوده است. پهپادی که با نام AB-3 معرفی شده و تنها بنا بر رصد فعالیت‌های آن توسط معارضین سوری تا کنون صدها ساعت پرواز بر فراز مناطق درگیری و خصوصاً اطراف شهرهای مهم سوریه داشته است.
 
سومین ابابیل ایرانی بر سر سپاه ابرهه
پهپاد AB-3

جستجو در رسانه‌های خارجی نشان می‌دهد به زعم کارشناسان خارجی، ایران به عنوان سازنده این پهپاد آن را به سوریه فروخته است.

اما تصاویر منسوب به AB-3 مشابه پهپادی ایرانی است که توسط منابع داخلی به نام ابابیل-3 معرفی شده است. اولین تصاویر نمایش داده شده از آن به رزمایش دریایی پیامبر اعظم-5 در اردیبهشت 89 و پرواز در منطقه تنگه هرمز باز می‌گردد.

شناسایی واحدهای شناور دشمن از مأموریت‌های قطعی این پهپاد در رزمایش فوق بوده. همچنین هدایت آتش توپخانه علیه اهداف دریایی یکی از تمرین‌های انجام شده در رزمایش پیامبر اعظم-5 بود که احتمالاً ابابیل-3 در این مأموریت نیز حضور داشته است.

سومین ابابیل ایرانی بر سر سپاه ابرهه 
ابابیل-3 در حال حرکت روی باند برای برخاستن در رزمایش پیامبر اعظم-5

برای دومین مرتبه در رزمایش موشکی پیامبر اعظم-7 در تیر 91 تصاویری از ابابیل-3 منتشر شد که محموله شناسایی آن بهتر قابل تشخیص بود. آخرین تصاویر رسمی منتشر شده از این پهپاد ایرانی نیز مربوط به پرواز آن در رزمایش مدافعان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش (نهاجا) در آذر 92 در منطقه بندرعباس است.

استتار و نحوه شماره‌گذاری ابابیل-3 در این رزمایش با رزمایش‌های سپاه متفاومت بوده و احتمال دارد پهپاد پرواز کرده متعلق به نهاجا باشد. هر چند که رسانه‌های داخلی طبق معمول اشتباه کرده و این پهپاد را مهاجر-4 معرفی نمودند.

 
سومین ابابیل ایرانی بر سر سپاه ابرهه
پهپاد ابابیل-3 در رزمایش نهاجا

معرفی این پهپاد با نام ابابیل-3 نیز برای اولین بار در یک برنامه تلویزیونی در رسانه ملی صورت گرفت که مشخصات اندکی نیز از عملکرد پروازی آن اعلام شد. مقایسه مشخصات اعلام شده این پهپاد با نمونه‌های خارجی مشابه و همرده آن مانند پهپاد سیکر ساخت آفریقای جنوبی نشان می‌دهد اعداد اعلام شده احتمالاً تا حدودی کمتر از مقادیر عملیاتی هستند.

مشخصات اعلام شده برای ابابیل-3 شامل بیشینه سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، مداومت پروازی 4 ساعت، برد 100 کیلومتر (رفت و برگشت)، سقف پرواز 5000 متر و قابلیت عکس‌برداری و فیلم‌برداری در شب و روز است.

به گزارش مشرق، این پهپاد همچنین در حاشیه نهمین اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی نیز با نام ابابیل در کنار چند دستاورد دفاعی و علمی دیگر در معرض دید شرکت کننده‌گان قرار داده شده بود. انتخاب این پهپاد از بین انواع مختلف پهپادهای ایرانی برای نمایش در حاشیه اجلاس فوق می‌تواند دربردارنده پیام‌های خاصی نیز باشد از جمله یادآوری تأثیر عملیاتی این پهپاد ایرانی پرکار در سوریه.
 
سومین ابابیل ایرانی بر سر سپاه ابرهه
ابابیل-3 در حاشیه اجلاس بین المجالس اسلامی در تهران

ابابیل-3 هیچ گونه شباهتی به سایر نمونه‌های خانواده پهپادهای ابابیل ندارد. این پهپاد دارای بدنه استوانه‌ای، بال نصب شده در بالا و در انتهای بخش بدنه و دُم H شکل یا دوگانه (Twin Boom) است. طرح بال این پهپاد تا کمی پس از نیمه آن از نوع مستطیلی بوده و از آن به بعد به سمت نوک بال باریک می‌شود (Tapered).

این طرح یکی از طرح‌های نزدیک به بال بیضوی است که بهترین عملکرد آیرودینامیکی را از نظر بهینه بودن توزیع نیروی بالابرنده (برآ) و کاستن از نیروی مقاوم (پسا) دارد. سطح متحرک بال در این پهپاد تنها شامل Aileron است که نزدیک به نوک بال نصب شده است.
 
سومین ابابیل ایرانی بر سر سپاه ابرهه
بال نصب شده در بالای بدنه، باریک شدن آن و دُم H شکل مشهود هستند

همچنین این بال‌ها قابلیت جدا شدن از بدنه را از نزدیک ریشه خود دارند که به ساده شدن حمل و نقل زمینی منجر می‌شود. نصب بال این پهپاد در بالای بدنه منجر به افزایش پایداری عرضی، کاسته شدن از اثر کاهش نیروی برآ در نواحی اتصال به بدنه و عملکرد بهتر در هنگام فرود می‌شود.

البته نصب بال در بالای بدنه باعث کاهش عملکرد در هنگام برخاستن نیز می‌گردد. همانطور که پهپاد سیکر-2 نیز برای برخاستن به 300 متر و برای نشستن به کمتر از 100 متر طول باند نیاز دارد. از تصاویر مختلف منتشر شده از این پهپاد به نظر می‌رسد طول کلی این پهپاد در حدود 4 تا 4.5 متر و دهانه بال آن نیز حدوداً 6 تا 6.5 متر باشد.

طرح دم H شکل نیز یکی از پراستفاده‌ترین انواع پیکربندی دم در پهپادها است که مزیت‌های سازه‌ای و آیرودینامیکی مناسبی برای پهپادهایی از رده کوچک تا متوسط رو به بالا به همراه دارد.

هر یک از دو بخش دم در ابابیل-3 به بخشی از بال در نزدیکی ریشه آن وصل شده‌اند و در انتها هم به واسطه دم افقی به هم متصل هستند. این طرح دم سبب کاهش ارتفاع آن به دلیل تقسیم مساحت دم مورد نیاز به دو بخش می‌شود. بخش متحرک دم نیز در این پهپاد هم ارتفاع با کل دم است.
 

سومین ابابیل ایرانی بر سر سپاه ابرهه
موتور ابابیل-3 در انتهای بدنه دیده می‌شود

ابابیل-3 از یک موتور ملخی پیستونی با ملخ دو پرّه فشاردهنده که همانند سایر پهپادهایی با همین پیکربندی در انتهای بدنه و بین بوم‌های نگه‌دارنده دم نصب شده است بهره می‌برد. این محل نصب موتور سبب ایجاد فضای مناسب برای نصب تجهیزات در دماغه و کاهش تأثیر ارتعاشات ناشی از موتور بر روی عملکرد سامانه‌های شناسایی می‌شود.

این پهپاد بر خلاف انواع پهپادهای خانواده مهاجر دارای ارابه فرود چرخ‌دار بوده و عمل نشست و برخاست آن روی باند صورت می‌گیرد. با این وجود سعی شده تا ارابه فرود ابابیل-3 تا حد امکان ساده طراحی شود به عنوان مثال بخش اصلی با رویه کامپوزیتی در ارابه فرود عقب (که چرخ در آن قرار داده شده) کار ضربه‌گیر را نیز انجام می‌دهد. ارابه فرود جلو نیز از یک قطعه فلزی به شکل U افقی به برای مستهلک کردن ضربه ناشی از فرود بهره می‌برد.
 
سومین ابابیل ایرانی بر سر سپاه ابرهه
ارابه‌های فرود پهپاد ابابیل-3

بخش‌های اصلی بال و بدنه این پهپاد نیز احتمالاً از جنس مواد مرکب (کامپوزیت) ساخته شده‌اند تا ضمن سبک‌تر شدن کل پهپاد، دوام آن نیز بیشتر شود. برای کاستن هر چه بیشتر از وزن پهپاد ارابه فرودهای آن از نوع ثابت در نظر گرفته شده هر چند که تأثیر قابل توجهی نیز بر افزایش نیروی مقاوم (پسا) دارند.

به گزارش مشرق، ابابیل-3 تا کنون با چند نمونه از محموله‌های شناسایی مشاهده شده است. این محموله‌ها همگی در یک سکوی پایدار شده 2 درجه آزادی مستقر و زیر بدنه بین دو ارابه فرود شده‌اند. در واقع دوربین در این محفظه ضمن پایدار شدن و حذف اثرات لرزش می‌تواند به صورت 360 درجه به اطراف چرخیده و تا زوایای زیادی نیز در جهت عمودی(بالا-پائین) دوران داشته باشد. محل نصب این سامانه بین دو ارابه فرود سبب محدود شدن دید آن در زوایای مختلف به دلیل وجود این بخش‌ها می‌شود.

سامانه شناسایی 2 درجه آزادی همچنین می‌تواند با قفل کردن روی یک هدف، برخی اثرات دوران خود هواپیما را نیز حذف کرده و همچنان هدف را زیر نظر داشته باشد. کامل‌ترین آنها شامل دستکم یک دوربین دید در روز و دوربین دید در شب است که در تصویر زیر مشاهده می‌شود.
 
سومین ابابیل ایرانی بر سر سپاه ابرهه
محموله شناسایی شامل دوربین دید در روز و شب

در آخرین رزمایش نهاجا نیز ابابیل-3 با محموله شناسایی کوچکتری که شباهت به سامانه عقاب-4 و 8 دارد به پرواز در آمد. هر دو سامانه عقاب-4 و 8 از نوع پایدارشده ژیروسکوپی بوده که اولی یک سامانه تصویربرداری دقیق و ماژولار چند منظوره بوده و دومی سامانه‌ای دارای دوربین‌های دید در روز و شب است.

همچنین با توجه به تصاویر این رزمایش به نظر می‌رسد این پهپاد از یک دوربین پائین‌نگر با تفکیک بالا (شبیه به دوربین ساعد-3) نیز بهره می‌برد که جلوی محموله شناسایی عقاب نصب شده است. ابابیل به نمایش در آمده در حاشیه اجلاس بین المجالس نیز دارای یک دوربین جلونگر با زاویه رو به پائین بود.

سومین ابابیل ایرانی بر سر سپاه ابرهه 
ابابیل-3 در رزمایش نهاجا
 
سومین ابابیل ایرانی بر سر سپاه ابرهه
دوربین جلونگر ثابت، زیر دماغه پهپاد ابابیل

محل نصب آنتن ارتباطی اصلی این پهپاد روی بدنه و نزدیک به دماغه است. با توجه به برد پروازی این هواپیما که کاملاً از دید کاربر خارج می‌شود امکان هدایت آن به وسیله کاربر از ایستگاه کنترل زمینی به دو صورت نیمه خودکار و یا تمام خودکار وجود دارد. در حالت نیمه خودکار، کاربر با دیدن اطلاعات پروازی هواپیما که در صفحه نمایش ایستگاه نشان داده می‌شود، هواپیما را متناسب با مأموریت، کنترل و هدایت می‌نماید.
 
سومین ابابیل ایرانی بر سر سپاه ابرهه
مسیر پرواز گشتی ابابیل (تصویر راست) و نرم‌افزار واسط هدایت و کنترل پهپاد (سمت چپ)

در حالت تمام خودکار، مختصات جغرافیایی نقاط از پیش تعیین شده و مسیر پرواز توسط کاربر از طریق ایستگاه کنترل زمینی در حافظه تجهیزات الکترونیکی هواپیما ذخیره شده و هواپیما با استفاده از سامانه GPS و ارتفاع‌سنج می‌تواند مسیرهای از پیش تعیین شده را طی نماید. کاربر در حین پرواز می‌تواند در مسیر پرواز تصحیحات مورد نظر فرمانده عملیات را اعمال نماید.
 
سومین ابابیل ایرانی بر سر سپاه ابرهه
اتاق کنترل پهپاد ابابیل-3؛ در تصاویر ارسالی از محموله شناسایی ارابه فرود مشهود است

پهپاد ابابیل-3 به عنوان عضوی پرکار از خانواده گسترده پهپادهای ایرانی به خوبی ارزش بالای این وسیله‌ها را در نبرد و اجرای انواع عملیات شناسایی، نظارت هوایی و هدف‌یابی اثبات نموده است.

پهپادهای جدید ساخت جمهوری اسلامی ایران و همرده با ابابیل-3 نیز با تغییرات و بهبودهایی در عملکرد در خدمت نیروهای مسلح قرار دارند. به علاوه پهپادهایی با مأموریت‌های عملیاتی متفاوت و سطح توانمندی بالاتر شامل مداومت پروازی، برد و قابلیت حمل سلاح نیز توسعه یافته‌اند که همگی با آمادگی بالا و دائمی در خدمت حراست از امنیت کشور و حفظ و افزایش اقتدار دفاعی کشور هستند.

منبع: مشرق نیوز




اسکادای ایرانی
یکشنبه 93/4/8 ساعت 3:2 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

بکارگیری "اسکادای بومی" در تاسیسات کشور

رئیس سازمان پدافند غیرعامل از عملیاتی شدن 5 محصول امنیتی بومی شامل سوئیچ، مسیریاب (روتر)، موتور جستجو، ضدبدافزار بومی و مرکز عملیات امنیت شبکه (SOC) خبر داد و گفت: تا پایان سال این محصولات در تاسیسات اصلی و حساس کشور به کار گرفته می شوند.

به گزارش مشرق، سردار غلامرضا جلالی حمایت از تولید زیرساختهای اساسی فضای سایبر کشور را از جمله برنامه های سازمان پدافند غیرعامل برشمرد و گفت: طی چند ماه اخیر 36 محصول امنیتی ساخت داخل گواهی تائیدیه کارکردی و امنیتی از سازمان پدافند غیرعامل دریافت کردند.

وی با بیان اینکه یکی از این محصولات، اسکادای بومی است، افزود: هم اکنون سیستم اسکادای بومی که کنترل و هدایت شبکه های اصلی و حساس کشور را برعهده دارد در 5 حوزه نصب شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

سردار جلالی با اظهار امیدواری از اینکه این محصول به عنوان نسخه اول رشد کیفی و نهایی داشته باشد گفت: اسکادای بومی هم اکنون در حوزه های زیرساختی گاز و برق کشور نصب شده و برای سایر سیستم های اصلی نیز به زودی ارتقا می یابد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: تولید محصولاتی مانند سوئیچ بومی، روتر بومی، موتور جستجوی بومی و ضدبدافزار بومی نیز در دستور کار قرار دارند که تا پایان سال به محصول نهایی تبدیل خواهند شد.

وی با بیان اینکه تولید مرکز عملیات امنیت شبکه (SOC ) نیز در دستور کار قرار گرفته است ادامه داد: تاکنون 3 نسخه از این محصول تولید شده و در حال تست است که پس از رفع ضعفها و اشکالات، قابل استفاده در زیرساختهای اصلی کشور خواهد بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید براینکه این سازمان، امور اجرایی را بر اساس پروژه های مدنظر و شاخص های مورد مطالبه واگذار می کند ادامه داد: محصولات بومی که از مرحله طراحی تا اجرا در داخل کشور تولید شود و منبع اولیه آن نیز در اختیار خودمان باشد مورد حمایت سازمان پدافند غیرعامل قرار می گیرد.

وی گفت: برای مثال اسکادای ملی توسط 3 شرکت دانش بنیان که به معنای واقعی این محصول را تولید کرده بودند در قالب یک کنسرسیوم ملی و با افزودن بخش امنیتی، به اجرا درآمد که هم اکنون نیز این محصول کاملا بومی، در بخش کنترل و هدایت شبکه خط لوله اتیلن غرب به کار گرفته شده است.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

نجات از دست دزدان دریایی
شنبه 93/4/7 ساعت 2:1 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
از سوی ناوگروه سی‌ام نیروی دریایی ارتش انجام شد

نجات نفتکش ایرانی از حمله 8 فروند قایق دزدان دریایی

ناوگروه سی‌ام نیروی دریایی ارتش حمله سنگین دزدان دریایی به یک فروند نفتکش ایرانی را در دریای سرخ ناکام گذاشت.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، 8 فروند قایق مسلح دزدان دریایی، یک فروند نفتکش کشورمان را در دریای سرخ مورد هجوم قرار دادند که با حضور به موقع ناوگروه سی‌ام نیروی دریایی ارتش مواجه شده و ناکام ماندند.
 
بنابراین گزارش، ناوگروه سی‌ام نیروی دریایی ارتش و تکاوران این نیرو با اجرای آتش پرحجم مانع از تعرض دزدان دریایی به نفتکش ایرانی شده و دزدان دریایی را متواری کردند.
 
پیش از این فرمانده نیروی دریایی ارتش حضور مستمر و مداوم ناوگروه‌های این نیرو در آب‌های آزاد و بین‌المللی بویژه در محدوده خلیج عدن و دریایی سرخ را موجب ایجاد امنیت خطوط مواصلاتی و کشتیرانی کشورمان در این آبراه‌ها دانسته و تضمین کننده سلامت اقتصاد ملی در دور دست‌ها عنوان کرده بود.
 
ناوگروه سی‌ام نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن الوند و ناو بوشهر اوایل اردیبهشت ماه سال جاری اسکله منطقه یکم این نیرو را به قصد آبهای آزاد و بین‌المللی ترک کردند که در طول اجرای مأموریت ضمن پهلوگیری در بندر سودان توانستند برای نخستین بار با عبور از خط استوا در بندر دارالسلام کشور تانزانیا حضور یابند. همچنین این ناوگروه در حال حاضر مشغول انجام مأموریت اسکورت کشتی‌های تجاری و برقراری امنیت دریایی در محدوده خلیج عدن و دریای سرخ است.

باشگاه خبرنگاران




درس فراموش نشدنی به دشمنان
شنبه 93/4/7 ساعت 1:58 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار جزایری در جمع خبرنگاران:

درس‌های فراموش‌نشدنی به دشمنان خواهیم داد/فلش اصلی اتهام به طرف آمریکا و رژیم‌صهیونیستی است

معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه فلش اصلی اتهام ایده‌های تروریستی در منطقه به طرف آمریکا، رژیم‌صهیونیستی، انگلیس، عربستان و ترکیه است، گفت: هیچ دشمنی نمی‌تواند به مرزهای ما نزدیک شود و چنانچه اتفاق سوئی بیفتد درس‌های فراموش‌نشدنی به آنها خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ سردار سید مسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه آئین معارفه معاون رئیس بنیاد و مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران در جمع خبرنگاران، درباره اوضاع عراق اظهار داشت: آمریکایی‌ها در منطقه با ناکامی‌های بزرگی مواجه شدند و نزدیک به 3 سال تلاش بی‌وقفه‌ای توسط رژیم‌های سلطه صورت گرفت که بتوانند موقعیت سوریه را آنگونه که خود می‌خواهند رقم بزنند، اما نتوانستند.
 
وی افزود: آنها در حال حاضر تلاش می‌کنند با بهم ریختن اوضاع عراق اهداف درازمدت خودشان را پیگیری کنند.
 
سردار جزایری تصریح کرد: متاسفانه رژیم‌های سلطه برای رسیدن به مقصود از هر وسیله نامشروعی از جمله تروریسم استفاده می‌کنند و در حال حاضر متاسفانه با یکی از بزرگترین پدیده‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه و به خصوص در سوریه و عراق مواجه هستیم.
 
معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: فلش اصلی اتهام به طرف آمریکا و هم‌پیمانان او به خصوص رژیم صهیونیستی، دولت انگیس و کشورهایی مانند عربستان و ترکیه است و قطعا تاریخ درس فراموش‌نشدنی به صادرکنندگان ترور و تروریسم خواهد داد.
 
وی تصریح کرد: همانگونه که افکار عمومی جهانیان مشاهده می‌کنند با وجود همه تلاش‌هایی که شد، رژیم‌های سلطه نتوانستند در سوریه به موفقیت برسند، هرچند خسارات زیادی وارد کردند و ما امیدواریم شاهد شکست‌های بزرگتر رژیم‌های سلطه در عراق و سایر مناطق نیز باشیم.
 
سردار جزایری در پاسخ به سوال دیگری درباره آمادگی نیروهای ایران در مقابل تهدید نیروهای تروریستی در مرزها، خاطرنشان کرد: خوشبختانه وضعیت دفاعی ما به گونه‌ای است که هیچ دشمنی ولو ابرقدرت‌های جهانی نمی‌تواند به مرزهای ما نزدیک شود و چنانچه اتفاق سوئی بیفتد، درس‌های فراموش‌نشدنی به آنها خواهیم داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

پدافند هسته ای
پنج شنبه 93/4/5 ساعت 11:48 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

برگزاری رزمایش پدافند هسته ای در اصفهان

استاندار اصفهان با بیان اینکه دو واحد هسته‌ای یو.سی.اف و مرکز نطنز اصفهان از امنیت صددرصدی در ابعاد مختلف برخوردار است، گفت: از برگزاری رزمایش پدافند هسته‌ای بسیار راضی هستم.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، استاندار اصفهان در مورد برگزاری رزمایش هسته‌ای پیامبر اعظم (ص) اظهار کرد: برنامه‌ریزی، کسب آمادگی لازم، آموزش و فراهم کردن تجهیزات و امکانات این رزمایش توسط دستگاه‌های استانی، حاصل یک فعالیت شش ماهه است.

رسول زرگرپور با بیان اینکه دو واحد هسته‌ای یو.سی.اف و مرکز نطنز اصفهان از امنیت صددرصدی در ابعاد مختلف برخوردار است، اظهار کرد: استانداردها، دستورالعمل‌ها و عقل و منطق حکم می‌کند که ما از هر نظر آماده باشیم.

وی افزود: این رزمایش در راستای کسب آمادگی لازم برای برخورد با حوادث بسیار احتمالی که ممکن است در سایت‌های هسته‌ای به وقوع بپیوندد، برای اولین بار در منطقه اصفهان برگزار شد.

زرگرپور عنوان کرد: با وجود دو واحد هسته‌ای در استان اصفهان، نیاز است که این نوع رزمایش به صورت مستمر برگزار گردد تا آمادگی‌های لازم را در این زمینه افزایش یابد.

وی از فعالیت شش ماهه نیروهای برگزار کننده این رزمایش سخن گفت و افزود: با همکاری پدافند غیرعامل کشور و مراکز هسته‌ای اصفهان، برنامه‌ریزی لازم، آمادگی، آموزش و تجهیزات و امکانات برگزاری این رزمایش فراهم شد.

مدیر ارشد استان یادآور شد: رزمایش پیامبر اعظم (ص) با مسئولیت قرارگاه پرتویی رافع برگزار گردید که فرمانده این قرارگاه استاندار است.

وی اظهار کرد: رزمایش در دو بخش عملیات داخل سایت و عملیات خارج از سایت برگزار گردید که پیگیری بخش اول بر عهده نیروهای مستقر در سایت بوده و بخش دوم توسط نیروهای خدماتی و امدادی دستگاه‌های مختلف انجام شد.

زرگرپور تشریح کرد: در جریان برگزاری این رزمایش به صورت فرضی مراکز هسته‌ای مورد تهاجم موشکی قرار گرفته و خساراتی به آن‌ها وارد می‌شود.

وی ادامه داد: در جریان این خسارت‌ها ممکن است تشعشعات پرتویی و شیمیایی به وجود آید که در نهایت دستگاه‌ها بر اساس سناریو و برنامه مشخصی که از قبل تعیین شده است، وارد می‌شوند.

استاندار اصفهان افزود: رفع آلودگی و رسیدگی به وضعیت مصدومین و مجروحین از محورهای فعالیت نیروهای حاضر در این همایش بود.

وی یادآور شد: شب قبل از طریق صدا و سیما برگزاری این رزمایش به مردم منطقه به صورت اطلاعات دقیق اعلام شد و مردم شهر اصفهان نیز در جریان امر قرار گرفتند.

زرگرپور با بیان اینکه این رزمایش با وجود کاستی‌هایی که داشت، بسیار موفقیت‌آمیز بود، تصریح کرد: از برگزاری آن بسیار راضی هستم.

وی افزود: در واقع برگزاری رزمایش به منظور برطرف کردن کاستی‌ها صورت پذیرفت و آمادگی صددرصدی نیروهای عمل کننده برای مواردی که احتمال بسیار کمی جهت وقوع آن وجود دارد، از نتایج آن بود.

استاندار اصفهان ارتقاء توانمندی و ظرفیت نیروهای عمل کننده، هماهنگی کامل بین نیروها و برطرف کردن نقاط ضعف نیروها در صورت وجود را از اهداف برگزاری این رزمایش برشمرد.

وی تصریح کرد: به مردم اطمینان می‌دهم که مراکز هسته‌ای استان اصفهان از استاندارد صددرصدی امنیت برخوردار است و هیچ گونه نگرانی در ارتباط با مسائل هسته‌ای وجود ندارد.

زرگرپور با اشاره به اینکه رزمایش هسته‌ای به دلیل ماهیت موضوع آن، دارای تفاوت‌های زیادی با رزمایش‌های طبیعی همچون زلزله است، خاطرنشان کرد: مدیریت مسائل روانی در کنار مسائل اجرایی، آموزش بسیار خاص نیروهای عمل کننده، نوع عملکرد و فراهم کردن امکانات و تجهیزات ویژه تفاوت رزمایش هسته‌ای با دیگر رزمایش‌هاست.

وی با تشکر از کلیه نیروهای برگزارکننده و همچنین مردم منطقه، ارزیابی نهایی از عملکرد نیروها در این رزمایش را در بهبود عملکرد و شناسایی نقاط ضعف جهت برطرف کردن آن مفید و مؤثر دانست. 

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

مظهر اقتدار ایران
چهارشنبه 93/4/4 ساعت 11:55 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سیاری:نداجا مظهر اقتدار ایران است

فرمانده نیروی دریایی ارتش را مظهر اقتدار ملت ایران در آب‌های آزاد خواند و بیان کرد: موضوع مذکور وظیفه کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را سنگین‌تر می‌کند.

به گزارش مشرق، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری پیش از ظهر امروز در جمع کارکنان آموزش تخصص‌های دریایی رشت با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اظهار کرد: آموزش‌های مرکز آموزش تخصص‌های دریایی رشت در مسیر صحیح است.

وی به تغییر ماموریت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از آب‌های کم عمق و ساحلی به آب‌های آزاد اشاره کرد و افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اکنون به نیروی راهبردی تبدیل شده است.

سیاری نیروی دریایی ارتش را مظهر اقتدار ملت ایران در آب‌های آزاد خواند و بیان کرد: موضوع مذکور وظیفه کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را سنگین‌تر می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به تغییر و گستردگی منطقه ماموریت این نیرو در آب‌های بین‌المللی، تصریح کرد: حضور در آب‌های آزاد نیازمندی‌ها و الزام‌هایی دارد و باید به این موضوع توجه شود.

وی داشتن نیروی انسانی مناسب و کارآمد را مهم‌ترین ابزار مورد نیاز برای حضور در آب‌های آزاد عنوان کرد و گفت: نیروی انسانی کارآمد می‌تواند ما را به اهداف برساند.

سیاری، فرماندهی آموزش تخصص‌های دریایی رشت را محل مناسبی برای آموزش و تربیت نیروی انسانی دانست و خاطرنشان کرد: 70 درصد آموزش‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رشت و منجیل انجام می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش به آموزش‌های مهم دو مرکز مذکور اشاره کرد و یادآور شد: نیروهای جدید ادامه مسیر گذشتگان را می‌پیمایند.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی در نیروی دریایی راهبردی دارای ویژگی‌هایی است، خاطرنشان کرد: مربیان نیروی دریایی راهبردی باید ویژگی‌های این نیرو را بشناسند.

سیاری شمال اقیانوس هند، دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و ... را منطقه ماموریت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: حضور کارکنان در منطقه مذکور نیازمند داشتن علم و دانش به‌روز است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش داشتن علم به‌روز در حفظ منافع کشور در دریاهای آزاد را مهم خواند و اظهار کرد: امکانات، مکان‌ها و محیط‌های آموزشی نیروی دریایی ارتش باید به‌روز باشد.

*توجه به معنویت نیروها را آماده ماموریت می‌کند

وی بر حاکم شدن فضای معنوی در محیط‌های آموزشی تاکید کرد و گفت: توجه به معنویت نیروها را ورزیده و آماده ماموریت می‌کند.

سیاری با بیان اینکه برای آموزش‌گیرندگان ویژگی‌هایی تعریف شده است، تصریح کرد: کارکنان امروز به جای رزمندگان دوران دفاع مقدس که سرافراز جنگیدند و سر فرود نیاوردند، خدمت می‌کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایستادگی کارکنان نیروی دریایی ارتش در مقابل استکبار را افتخار دانست و بیان کرد: کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس به طور مستقیم با آمریکا وارد جنگ شدند.

*اسکورت 10 هزار کشتی در دفاع مقدس

وی از اسکورت 10 هزار فروند نفتکش و کشتی تجاری در دوران دفاع مقدس توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خبر داد و یادآور شد: محاصره دریایی دشمن در دوران دفاع مقدس توسط نیروی دریایی ایران انجام شد.

سیاری با اشاره به گسترش منطقه ماموریت نیروی دریایی ارتش هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای ایران، خاطرنشان کرد: سرباز دریادل و ولایتمدار در عرصه آب‌های بین‌المللی باید مومن و تکلیف‌گرا باشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایمان و تخصص را ویژگی کارکنان این نیرو در هدایت ناوشکن‌های جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: کارکنان نیروی دریایی ارتش فرهنگ ناب کشور و انقلاب اسلامی را به دیگر نقاط دنیا منتقل می‌کنند.

وی بر تعمیر و ساخت یگان‌های سطحی، زیرسطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور تاکید کرد و افزود: امروز تمام تجهیزات مورد نیاز را باید در داخل کشور تهیه کنیم و این امر نیازمند کارآمدی و بصیرت است.

سیاری با بیان اینکه ولایت مسیر حرکت کارکنان نیروی دریایی ارتش است، تصریح کرد: کارکنان نیروی دریایی ارتش با روحیه شهادت‌طلبی و عشق به انجام ماموریت از مرزها، منابع، دین، ارزش‌های انقلاب اسلامی و ناموس کشور دفاع می‌کنند.

منبع: مشرق نیوز




<      1   2   3      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 37
بازدید دیروز: 15
کل بازدیدها: 1322752