سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
تکمیل شکارچیان ایرانی 1
سه شنبه 93/3/20 ساعت 9:27 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

«صیاد 2» زنجیره شکارچیان ایرانی را کامل کرد +عکس

صرف‌نظر از برخی شباهت‎های ابعادی و عملکردی موشک صیاد-2 و پاتریوت و اینکه مأموریت هر دو سامانه در وهله اول دفاع از تأسیسات ثابت و راهبردی است، پرتابگر دو سامانه نیز شباهت بسیار زیادی به‌هم دارند.در واقع طراحان‌کشورمان با نگاهی دقیق، پرتابگرهای جعبه‎ای مشابه با سامانه پاتریوت برای موشک ایرانی ساخته‎اند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، با توجه به تهدیدات موجود علیه کشورمان، پدافند هوایی به نوعی اولویت‎ اول نیروهای مسلح ایران است که تفکیک بخش پدافند هوایی نیروی هوایی ارتش و تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الأنبیاء به عنوان یکی از مهمترین نمودهای آن مطرح می‎شود. در این راستا و برای تقویت توان سامانه‎های دفاع هوایی موشکی، خط تولید جدیدترین ابزار پدافند هوایی کشور با نام موشک «صیاد-2» چندی پیش نمایش داده شد.

اولین خبرها از آزمایش این موشک و تحویل آن به قرارگاه پدافند هوایی خاتم الأنبیاء ارتش اوایل سال 1390 منتشر شد. بعدها اعلام گردید از این موشک در سامانه دوربرد و ارتفاع بالای «اس-200» نیز استفاده خواهد شد که در نتیجه به آن امکان درگیر شدن با اهداف در برد و ارتفاع متوسط را نیز خواهد داد. ظاهراً این امر به کمک سامانه‎ای با نام «تلاش» میسر شده است که برای آشکارسازی و ردگیری هدف موشک صیاد-2 از آن استفاده می‎شود.

در زمان رونمایی از موشک صیاد-2 در سال 92 اطلاعات ناچیزی از آن منتشر شد و عبارت «SD-2M» نقش بسته بر روی بدنه موشک‌های رونمایی شده احتمالاً نشان‌دهنده بهینه‌سازی شدن آنها نسبت به نمونه آزمایش شده در سال 90 است. با توجه به اهمیت بالای بحث پدافند هوایی و ویژگی‎های سامانه رونمایی شده در این گزارش به بررسی مشخصات موشک صیاد-2، پرتابگر جذاب آن و ترکیب این موشک با سامانه اس-200 می‌پردازیم.
 

موشک صیاد
موشک صیاد-2 و پرتابگر آن


مشخصات ظاهری موشک

موشک صیاد-2 هر چند از نظر نام به دنبال «صیاد-1» قرار می‎گیرد اما هیچ‎گونه شباهت ظاهری و داخلی با آن ندارد. بر خلاف صیاد-1 که موشکی بزرگ و سنگین با طول 10.8 متر و جرم 2326 کیلوگرم با دو مرحله پیشران، مرحله اول سوخت جامد به عنوان شتاب‎دهنده اولیه و موتور اصلی سوخت مایع است، صیاد-2 موشکی باریک با یک مرحله پیشران سوخت جامد است.
 

موشک صیاد
موشک صیاد-1


بر طبق اطلاعات منتشر شده از صیاد-1 این موشک به برد 34 کیلومتر و ارتفاع 27هزار متر می‎رسد و می‎توان آن را نمونه داخلی موشک «HQ-2» چینی دانست که خود توسعه یافته از سامانه «S-75» یا همان «SA-2» شوروی سابق است. اما صیاد-2 به نظر می‎رسد بر مبنای موشک آمریکایی «RIM-66 استاندارد» که «SM-1» نیز نامیده می‎شود طراحی شده و الگوهای طراحی بومی و اصلاحات مختلفی روی آن اعمال شده است.

موشک استاندارد در دهه 1960 در آمریکا برای جایگزینی با موشک «RIM-2 ترییر» ساخته شد و نسل‎های مختلف آن تا امروز با پیشرفت‎ها و بهسازی‎های مختلف عمدتاً در نقش موشک‎های راهکنشی و راهبردی ضد موشک در نیروی دریایی آمریکا و چند کشور دیگر مورد استفاده قرار گرفته است.
 

موشک صیاد
موشک SM-1 استاندارد


این موشک الهام‎بخش سامانه‎های موشکی پدافند هوایی مختلفی در کشورهای دیگر بوده که می‎توان به موشک فرانسوی «مازورکا» و موشک « SA-11» یا « بوک-ام-1» روسی اشاره کرد. همچنین موشک «LY-80» چینی نیز از پیکربندی مشابه استاندارد بهره می‎برد هر چند که برخی آن را برگرفته از سام-11 روسی می‎دانند.

وجه شاخص پیکربندی موشک استاندارد در واقع همان بال‎های امتداد یافته در راستای بدنه (Long Wing) با یک ریشه امتداد یافته به سمت دماغه است.

به گزارش مشرق موشک استاندارد پیش از انقلاب برای استفاده به عنوان موشک میانبرد پدافند هوایی دریاپایه برای ناوشکن‎های نیروی دریایی ارتش خریداری شده بود. از جمله مشخصات نمونه پایه آن موشک می‎توان به طول 4.41 متر، قطر 34.3 سانتیمتر، دهانه بال 1.08 متر، جرم 495 کیلوگرم، برد 37 کیلومتر، ارتفاع پروازی تا حدود 19000 متر و سرعت دو برابر صوت (کمتر از 700 متر بر ثانیه) اشاره نمود.

سامانه هدفیابی و هدایت نسل اول موشک استاندارد از نوع راداری نیمه فعال است یعنی گیرنده‎ای در دماغه، امواج بازتاب یافته از هدف را که توسط رادار خودی ارسال شده دریافت نموده و موشک با آشیانه‎یابی امواج به سمت هدف هدایت می‎شود. این موشک دارای یک مرحله پیشران سوخت جامد و سرجنگی 62 کیلوگرمی با فیوز مجاورتی است.

این موشک در دوران دفاع مقدس علاوه بر استقرار در دو فروند ناوشکن نیروی دریایی به نیروی هوایی ارتش نیز منتقل شد و در غالب پروژه «شباهنگ» با نصب روی پرتابگر سامانه پدافند هوایی موشکی «هاوک»، با توجه به سقف پرواز بالاتر نسبت به آن برای درگیری با هواپیماهای «میگ-25» نیروی هوایی عراق مورد استفاده قرار گرفت. همچنین این موشک با نصب روی جنگنده «اف-4ئی فانتوم» نیز برای همین منظور به کار گرفته و در پروژه اول موفق به سرنگونی دست کم یک فروند جنگنده عراقی شد.

لازم به ذکر است موشک استاندارد سوابقی در عملکرد به عنوان موشک ضد رادار و ضد کشتی نیز دارد که مد نظر این گزارش نیست.

پس از جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه ایران، در سال‎های دهه 70 اولین بهسازی‎ها روی موشک استاندارد به اجرا در آمد. پس از یک تلاش 4 ساله در رزمایش «وحدت78» اولین نمونه بهسازی شده این موشک که برخی بخش‎های آن نیز ساخته شده بود با موفقیت آزمایش شد.

در ادامه پروژه دیگری برای ارتقاء این موشک به نتیجه رسید که از محصول آن با نام موشک «فجر» یاد می‎شد که در آن تمام زیرسامانه‎ها مورد بازبینی و بازسازی قرار گرفته و برخی نیز تغییراتی کردند.

 
موشک صیاد
شلیک موشک محراب در رزمایش ولایت90


با گذشت چند سال، بهسازی‎های جدیدی روی این موشک انجام شده و با نام «محراب» در رزمایش دریایی ولایت90 مورد آزمایش قرار گرفت. این بار علاوه بر بهسازی مجدد سامانه‎های راداری و الکترونیکی و استفاده از زیرسامانه‎های دیجیتال و افزایش مقاومت نسبت به جنگ الکترونیک دشمن یک قابلیت بسیار مهم نیز به این موشک افزوده شد و آن توانمندی شناسایی منبع ایجاد اختلالات و جنگ الکترونیک و تغییر مسیر به سمت آن است.

به این وسیله در صورت اجرای جنگ الکترونیک از سوی هدف، موشک به جای عملکرد راداری نیمه فعال خود، با آشیانه‎یابی منبع جنگ الکترونیک همچنان مسیر خود را به سمت هدف ادامه می‎دهد.

موشک صیاد-2 هر چند تا نزدیک انتهای بدنه شباهت بسیاری به موشک‎های استاندارد/محراب دارد اما مهمترین تفاوت ظاهری آن در شکل بالک کنترلی نصب شده در انتهای بدنه است. بالک صیاد-2 از طرحی با تشابه زیاد به بالک موشک «طائر-2» سامانه پدافند هوایی «رعد» بهره می‎برد که دارای سر این بالک به موازات بدنه موشک بوده و لبه حمله آن دو تکه است اما بالک‎های موشک استاندارد دارای لبه حمله یک تکه با لبه فرار دو تکه و در واقع یک مثلث برید شده هستند.

انتهای بدنه صیاد-2 نیز مانند طائر-2 به صورت باریک شونده (دم قایقی) طراحی شده تا نیروی مقاوم پایه (Base Drag) که پس از اتمام سوخت موشک میزان آن محسوس می‎شود کاهش یابد.
 

موشک صیاد
از راست به چپ: بالک موشک‎های استاندارد، طائر-2، صیاد-2


بالک‎های این موشک که از ایرفویل‎های مافوق صوت بهره‎مند هستند به سبک بالک‎های موشک استاندارد برای قرارگیری در محفظه پرتاب، روی هم تا می‎شوند. در تصاویر منتشر شده نام بخش‎های مختلف موشک نیز خوانا است که در تصویر زیر مشخص نموده‎ایم.
 

موشک صیاد
بالک‎های موشک استاندارد در حالت جمع شده


موشک صیاد 
محل تا شدن بالک‌های موشک صیاد-2


 
موشک صیاد
بخش‎های اصلی موشک صیاد-2


تفاوت دیگر صیاد-2 با موشک‎های استاندارد موجود در ایران در طول آنها است که با توجه به فاصله نوک دماغه از بال و فاصله بالک از انتهای بال، موشک جدید باید در حدود 20 تا 25 درصد کشیده‎تر از نمونه آمریکایی بوده و در واقع به ابعاد نسل‌های جدید موشک استاندارد نزدیک است.

این موارد به علاوه تفاوت‎های موجود در اندازه و زوایای لبه حمله و فرار بال دو موشک با وجود مشابهت کلی طرح، نشان دهنده اجرای فرایند طراحی روی موشک ایرانی و نه یک مهندسی معکوس از طرح آمریکایی است.

همچنین هر چند از تصاویر نمی‎توان اطلاعات قطعی در زمینه قطر بدنه موشک بدست آورد اما به نظر می‎رسد در صورت بیشتر بودن قطر صیاد-2 از استاندارد این اختلاف بسیار اندک است هر چند که تأثیر آن روی برد موشک به دلیل ایجاد فضای بیشتر برای پیشران می‎تواند قابل توجه باشد.

 
موشک صیاد
پیشران سوخت جامد موشک صیاد-2


صیاد-2 موشکی میان‌برد ولی ارتفاع بالا است که مشابه عملکرد کلی موشک صیاد-1 است اما با توجه به مقایسه موشک جدید با استاندارد، باید برد صیاد-2 بسیار بیشتر از صیاد-1 باشد. از طرفی از مقایسه موشک جدید با موشک طائر-2آ که برد آن 50 کیلومتر و سقف پرواز آن در حدود 23 کیلومتر اعلام شده و منطقی نبودن تولید دو موشک با کارایی نزدیک به هم می‎توان گفت برد و احتمالاً سقف پرواز موشک صیاد-2 باید اختلاف محسوسی با طائر-2 داشته باشد.

قابلیت‌های عملیاتی

از نکات قابل توجه در مطالب منتشر شده راجع به موشک صیاد-2 در روز افتتاح خط تولید، «برخورداری از سامانه هدایت ترکیبی» و «امکان ردیابی خودکار و مستقل» است. با نگاهی به منابع معتبر در زمینه سامانه‎های هدایت می‎توان کاربرد هدایت ترکیبی را در زمینه موشک‎های میانبرد و دوربرد یافت که شامل یک مرحله هدایت دستوری یا اینرسیایی برای فازهای ابتدائی و هدایت داخل موشک (TVM) بر مبنای روش‎هایی مانند ناوبری تناسبی تفسیر نمود.

یکی از این روش‎های هدایت داخل موشک، راداری فعال یا غیرفعال است. لازم به ذکر است رادار غیرفعال عملکردی شبیه به ردگیری منبع جنگ الکترونیک (HOJ) دارد.

 
موشک صیاد
موشک‎های صیاد-2 در خط تولید


در واقع با توجه به اینکه به طور معمول، موشک در هر لحظه از یک روش هدایت استفاده می‎کند احتمالاً منظور از هدایت ترکیبی استفاده همزمان از دو روش نیست. بنا بر این می‎توان برای صیاد-2 مانند سایر موشک‎های میان‌برد و دوربرد پدافند هوایی نظیر «MIM-104 پاتریوت» آمریکا که از قضا صیاد-2 ابعادی نزدیک به نمونه اول آن دارد استفاده از روش‎های هدایت مختلف در فازهای مختلف را محتمل دانست.

به گزارش مشرق، از عبارت «امکان ردیابی خودکار و مستقل» نیز می‎توان قاعدتاً برداشت نمود صیاد-2 برای فازهای نهایی به یکی از سامانه‎های راداری فعال یا غیرفعال مجهز است زیرا این دو سامانه امکان عملکرد مستقل را دارند و سامانه راداری نیمه فعال عملاً به رادار زمینی وابسته است. از این نظر هم موشک سامانه پاتریوت در فاز نهایی عملکردی مشابه دارد.

بنا بر اعلام فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش موشک صیاد-2 در آزمایش‌های خود موفق به هدف قرار دادن و انهدام ریزپرنده شده است.

با بررسی تعاریف در حوزه پهپادها به طور معمول ریزپرنده (MAV) به هواگردهایی با دهانه بال کمتر از 60 سانتیمتر گفته می‌شود. البته آژانس تحقیقات دفاعی پیشرفته آمریکا (DARPA) برای ریزپرنده دهانه بال کمتر از 15 سانتیمتر را ملاک قرار داده است.

در هر صورت حتی اگر هدف ساقط شده توسط صیاد-2 دهانه بال 1 متری هم داشته باشد نشان دهنده توانمندی عالی این موشک در انهدام اهدافی با ابعاد کوچک است. این موفقیت در دو صورت ممکن می شود. اول با فرض وجود دقت بسیار بالا و پیوسته در تعیین موقعیت هدف توسط جستجوگرهای موشک، سرعت واکنش بالا توسط عملگرها، دقت در کنترل موشک برای رسیدن به نقطه هدف و برخورد با آن و دوم با فرض رسیدن موشک به فاصله نزدیک هدف و عملکرد دقیق فیوزهای ویژه نصب شده پیرامون بخش محموله در این موشک.

هر چند ابعاد کوچک هدف لزوماً به معنی سطح مقطع راداری (RCS) پائین آن نیست اما لازم به ذکر است پیش از این نیز توسط فرمانده قرارگاه پدافند هوایی اعلام شده بود که سامانه‌های دفاعی این نیرو موفق به سرنگونی اهدافی با سطح مقطع راداری 0.01 متر مربع شده‌اند که این میزان، رقم کوچکی برای این کمیت بوده و دستاورد مهمی به شمار می‌رود.

پرتابگر پاتریوتی


صرف نظر از برخی شباهت‎های ابعادی و عملکردی موشک صیاد-2 و پاتریوت و اینکه مأموریت هر دو سامانه در وهله اول دفاع از تأسیسات ثابت و راهبردی است پرتابگر دو سامانه نیز شباهت بسیار زیادی به هم دارند. در واقع طراحان کشورمان با نگاهی دقیق، پرتابگرهای جعبه‎ای مشابه با سامانه پاتریوت برای موشک ایرانی ساخته‎اند.

این پرتابگر شامل 4 محفظه مکعب مستطیلی است که به صورت 2*2 روی کامیون قرار گرفته و به نظر می‎رسد کل مجموعه قابلیت چرخش در دو زاویه را دارد. پیش از این نیز نمونه‎های مختلف پرتابگرهای جعبه‌ای برای موشک‎های سطح به سطح ضدکشتی مستقر شونده روی شناورهای دریایی و ساحلی توسط صنعت دفاعی کشور ساخته شده است.
 

موشک صیاد
پرتابگر موشک صیاد-2


به نظر می‎رسد پرتابگر ایرانی موشک صیاد-2 نیز مانند نمونه آمریکایی دارای یک آنتن ارتباطی در سمت چپ باشد که در برخی تصاویر قابل تشخیص است. سازه حامل 4 محفظه موشک و ساز و کار تغییر ارتفاع و محل نصب جک هیدرولیکی در نمونه ایرانی متفاوت است و می‎تواند پرتابگر را به زاویه‌ای در حدود 50 الی 60 درجه بالاتر از افق برساند.

البته در صورت طراحی پرتابگر و موشک به صورت عمود پرتاب –مانند سامانه HQ-16 چین- ضمن بهره‎برداری از مزایای پرتاب عمودی توان بالفعل این سامانه برای استقرار در ناوها که همواره با محدودیت فضای در دسترس رو به رو هستند بسیار بهبود می‎یافت.

در طی دهه‎های اخیر اغلب موشک‎ها دارای پرتابگر محفظه‎ای –استوانه‎ای یا جعبه‎ای و ...- ساخته شده‎اند زیرا این پرتابگرها موشک را در برابر عوامل خارجی از تأثیرات انفجار گرفته تا شرایط مختلف آب و هوایی مورد حفاظت قرار داده و کار حمل و انتقال سامانه شامل پرتابگر حاوی موشک آماده شلیک را نیز ساده‎تر و مطمئن‎تر می‎کنند.

به علاوه با توجه به ارتباط زمان سوزش پیشران سوخت جامد با دمای اولیه آن با قرار دادن موشک در محفظه امکان تنظیم دمای آن در حدود بهینه (با قرار دادن ساز و کارهای لازم) وجود دارد که سبب ایجاد عملکرد یکسان همه موشک‌های سامانه از نظر پروفیل تولید نیروی رانش می‌شود. نحوه تولید نیروی رانش نیز در عملکرد موشک تأثیر مستقیم دارد.

 
موشک صیاد
شلیک موشک صیاد-2 از پرتابگر 4 فروندی


پرتابگر صیاد-2 با توجه به استقرار بر روی یک کامیون، قدرت تحرک مناسبی داشته و به افزایش سرعت سامانه در جابجایی‎ها و گسترش در مناطق مختلف کمک می‎کند. این امر هم از نظر راهکنشی (تاکتیکی) و هم برای حفاظت از سامانه در برابر تهدیدات دشمن اهمیت دارد.

بر مبنای فیلم منتشر شده از شلیک صیاد-2 که در آن صفحه کنترل عملکرد موشک و سامانه به کارگیرنده آن نیز برای اطلاع عموم به نمایش درآمده به نظر می‎رسد آرایش سامانه صیاد-2 به طور معمول شامل سه پرتابگر باشد که هر یک حاوی 4 موشک هستند. همچنین احتمالاً سامانه توانایی درگیری همزمان با چند هدف را دارد.




تکمیل شکارچیان ایرانی 2
سه شنبه 93/3/20 ساعت 9:26 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

...

 
موشک صیاد
نمایشگر کنترل سامانه و موشک صیاد-2


دست در دست اس-200

سامانه پدافند موشکی دوربرد و ارتفاع بالای اس-200 که در سال‎های پس از جنگ تحمیلی به خدمت ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمده است در گونه‎های مختلف دارای موشک‎هایی با برد 200 تا 400 کیلومتر و سقف پرواز 20 تا 40 کیلومتر است که پیش از این در گزارشی به آن پرداخته بودیم.

نمونه در حال خدمت در ایران توسط متخصصان داخلی در چند مرحله مورد بهسازی‎های اساسی قرار گرفته و قابلیت‎هایی از جمله امکان فعالیت 24 ساعته، دیجیتالی شدن زیرسامانه‌ها و افزایش بیش از پیش مقاومت در برابر جنگ الکترونیک به آن افزوده شده است.


 
موشک صیاد
موشک دوربرد و ارتفاع بالای سامانه اس-200


اما با توجه به ویژگی‎های موشک بسیار دوربرد این سامانه که از نوع سوخت مایع با چهار موتور کمکی جدا شونده سوخت جامد است برای انهدام اهداف در برد بالا مناسب‌تر است تا برای منهدم کردن هدف‌ها در برد متوسط. هر چند اس-200 در ایران قابلیت انهدام پهپادها را نیز تحت شرایط مشخص پیدا کرده است اما با توجه به خارجی بودن این موشک و سختی تأمین و مفید بودن آن برای انهدام اهداف سریع و بلندپرواز و در بردهای بالا، اضافه شدن یک موشک با برد متوسط می‎توانست کارایی کلی سامانه را دوچندان کند.

از این رو متخصصان کشورمان با استفاده از سامانه «تلاش» موفق به ترکیب موشک جدید صیاد-2 با سامانه روسی اس-200 شده‎اند. صیاد-2 می‎تواند ضمن بهره‎برداری از داده‎های تولید شده توسط رادارهای قدرتمند و دوربرد این سامانه توسط سامانه تلاش به ردیابی و تشخیص اهداف پرداخته و برای هدف‎های کوچک مانند پهپادها، موشک‎های کروز و بالگردها موشک سامانه اس-200 را از درگیر شدن معاف کند.

بنا بر این با توجه به اینکه بر مبنای مقایسه با موشک‎های همرده احتمالاً باید برد موشک صیاد-2 در حدود 100 کیلومتر یا کمتر با بیشینه ارتفاع درگیری کمتر از 30 کیلومتر باشد، این موشک به خوبی بردهای متوسط و ارتفاعات بالا و متوسط را برای سامانه اس-200 پوشش می‎دهد.

 
موشک صیاد
نمایشگر کنترل یک پرتابگر موشک صیاد-2


به گزارش مشرق، در واقع صیاد-2 با توجه به اینکه دارای پیشران سوخت جامد است، بر خلاف صیاد-1 و اس-200 قابلیت ذخیره و شرایط نگهداری ساده‎تری داشته و البته از موشک‎های ارزشمند سامانه اس-200 نیز ارزان‎تر است. به عنوان مثال موشک‎های اس-200 و صیاد-1 به دلیل شرایط سوخت‎های مایع نمی‎توانند پس از شارژ شدن سوخت بیش از چند ماه در حالت آماده به شلیک باشند اما موشک سوخت جامد می‎تواند سال‎ها این شرایط را حفظ کند.

از سوی دیگر اضافه شدن هر پرتابگر صیاد-2 به سامانه اس-200 پایایی رزمی آن را در برابر حجم حملات دشمن که بیشتر توسط هواگردهای کوچک و در بردهای متوسط انجام می‎شود را به میزان بسیاری افزایش می‎دهد. از طرفی با توجه به توانمندی سامانه اس-200 در کشف و ردگیری موشک‎های بالستیک، موشک صیاد-2 نیز در آینده می‎تواند در محدوده‎هایی با طیف‎هایی از پرتابه‎های بالستیک یا شبه بالستیک درگیر شود.

نکته دیگر آنکه سامانه اس-200 به عنوان یک سامانه راهبردی دفاع هوایی موشکی، خود در معرض تهدید دشمن است و موشک صیاد-2 با توجه به توان بیشتر در درگیری با اهداف کوچک و مانور دهنده با سطح مقطع راداری کم، می‎تواند برای دفاع از سامانه اس-200 هم نقش مؤثری ایفا کند.

صیاد-2 و همکاران

درصد قابل توجهی از تهدیدات هوایی علیه کشورمان در برد متوسط قابل طبقه‎بندی هستند از این رو نیروهای مسلح کشورمان ضمن بهسازی و ارتقاء سامانه‎های موجود مانند هاوک، صیاد-1، استاندارد و «سام-6» اقدام به تولید چند سامانه جدید نیز در چند سال اخیر نموده‎اند. هر چند شباهت عملکرد این سامانه‎ها موجب تقویت احتمال همپوشانی عملیاتی و مسائل ناشی از عدم تمرکز منابع می‎شود اما مقایسه‎ای گذرا بین سامانه‎ها و روند تحویل آنها می‎تواند مفید باشد.

 
موشک صیاد
موشک شاهین


اوائل سال 1388 برای اولین بار موشک «شاهین» که در واقع نمونه داخلی و بهینه شده موشک هاوک است رونمایی شد. این سلاح جزئی از سامانه پدافند هوایی برد و ارتفاع متوسط «مرصاد» بود که آن هم پس از چندی در همان سال معرفی شد.

با توجه به فعالیت‎های بسیاری که در ایران و به صورت بومی روی سامانه هاوک اجراء شده بود از جمله تعمیر و بازسازی، عملیاتی نگه‌داشتن و بهسازی و ارتقاء، هماهنگ‎سازی موشک آن با جنگنده «اف-14تامکت» و نیز به کار گیری موشک استاندارد با آن، این سامانه بهترین گزینه برای تولید سریع یک محصول مطمئن و قابل استفاده برای گسترش سریع پوشش پدافند هوایی در نقاط مختلف کشور آن هم در شرایط تهدید هر روز دشمن به تهاجم هوایی به مراکز هسته‎ای محسوب می‎شد.

از این رو سامانه مرصاد با قابلیت‎هایی به مراتب بالاتر از هاوک در زمینه کشف و ردگیری و کنترل آتش و نیز تغییراتی در سامانه‎های داخلی موشک از جمله جستجوگر راداری با آنتن جدید و سامانه پردازش دیجیتال تولید شد. جستجوگرهای راداری موشک شاهین و نمونه جدید آن یعنی شلمچه دارای آنتن مسطح هستند که عملکرد بسیار بالاتری نسبت به موشک هاوک برای آنها ایجاد نموده است.

 
موشک صیاد
آنتن مسطح جستجوگر راداری موشک شاهین


این سامانه که یک مرحله بهسازی را نیز پشت سر گذاشته و نسل جدید آن با نام مرصاد-2 خوانده می‎شود بنا بر اعلام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قابلیت‎هایی نظیر برد کشف بیش از 150 کیلومتر، برد ردگیری بالای80 کیلومتر و درگیری با دستکم دو هدف تا برد 40 تا 45 کیلومتری و امکان کشف اهدافی با سطح مقطع راداری 0.5 متر مربع را از برد 110 کیلومتری دارد.

سامانه مرصاد به سرعت به یگان‎های عملیاتی تحویل داده شد و با شرکت در رزمایش‎های متعدد قابلیت‎های خود را اثبات نمود. همچنین با شبکه‎سازی این سامانه‎ها و فاصله دادن بین پرتابگر و سامانه کنترل و فرماندهی برخی قابلیت‎های رزمی از جمله برد درگیری و بقاپذیری رزمی این سامانه نیز بیشتر شده است.

دیگر سامانه معرفی شده «رعد» نام دارد که از اواسط سال 1391 خبرهایی از آن منتشر شد. همانطور که پیشتر اشاره شد برد درگیری موشک طائر-2 این سامانه 50 کیلومتر و سقف ارتفاع درگیری آن حدود 23 کیلومتر است.

بر خلاف مرصاد که نیمه متحرک است، سامانه رعد تمام متحرک و مخصوص دفاع از صحنه عملیات بوده و با توجه به اشاره فرمانده کل سپاه در مصاحبه خبری خود با سامانه بوک روسی قابل مقایسه است.

هر چند برد موشک طائر-2 کمی بیشتر از شاهین است اما سقف پروازی آن بالاتر بوده و باید تفاوت اصلی آن با مرصاد را در تمام متحرک بودن آن دید. پرتابگر سامانه رعد یک خودروی 6 چرخه با 3 فروند موشک است در حالی که در مرصاد پرتابگر مشابه سامانه هاوک از نوع کششی بوده و در نتیجه قابلیت تحرک دائمی ندارد که همین مسئله سبب اجرای پروژه‌های «قادر» و «پوش» برای متحرک‌سازی سامانه هاوک و قاعدتاً، مرصاد شد.

همچنین در سامانه رعد، مانند بوک روسی هر پرتابگر قابلیت تجهیز به رادار برای ردگیری هدف را دارد که این امکان نیز برای افزایش تحرک و استقلال نسبی اجزاء سامانه و امکان فاصله گرفتن سریع و قابل توجه از رادار اصلی و سامانه فرماندهی در مناطق عملیاتی و نه پیرامون تأسیسات ثابت لازم است.

 
موشک صیاد
پرتابگر متحرک سامانه رعد با موشک‎های طائر-2


در نمایشگاه اخیر دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه نیز سامانه‌های «رعد-2»، «سوم خرداد»، «طبس» و «علم الهدی» نمایش داده شدند که هر یک بر مبنای بهینه‌سازی و افزوده شدن اجزائی جدید به سامانه رعد یا بهره‌گیری اجزائی از آن توسعه یافته‌اند. همچنین جستجوگرهای راداری این موشک ها نیز در این نمایشگاه برای اولین بار نمایش داده شد که نشان دهنده توسعه بومی و مستقل اجزاء مختلف و مهم آن در داخل کشور است.

 
موشک صیاد
جستجوگرهای راداری موشک‌های طائر-2


به گزارش مشرق، موشک صیاد-2 نیز که سامانه‎ای با برد متوسط و ارتفاع بالا معرفی گردیده، هر چند مشخصات عملکردی آن اعلام نشده اما با مقایسه با موشک‎های همرده از جمله طائر-2 که کمی کوچکتر از صیاد-2 است تصور می‎شود اختلاف برد این دو موشک محسوس باشد.

برخی تفاوت‎های دیگر این دو سامانه نیز مشهود است از جمله طراحی صیاد-2 برای دفاع پر حجم از مناطق حیاتی و ثابت کشور به صورت استقراری در یک منطقه –مانند نمونه‎های خارجی از جمله اس-300، پاتریوت و آستر- و طراحی طائر-2 برای یک دفاع متحرک و سریع. کمتر بودن تعداد موشک روی هر پرتابگر در سامانه رعد (3 موشک در مقابل 4 موشک صیاد-2) و عدم استفاده از محفظه برای موشک‌ها که در مجموع صرفه‌جویی وزنی قابل توجهی را ایجاد می‌کند نیز گویای همین نکته است.

بنا بر این با وجود شباهت‎هایی در رده و عملکرد، الزامات و اولویت‎های تأمین نیاز یگان‎های عملیاتی و برخی تعاریف مفهومی از هدف طراحی موجب بروز این تنوع شده است. پدیده‎ای که احتمالاً در سال‎های آینده با افزایش قابلیت‎های فنی سامانه‎ها کمتر خواهد شد مثلاً همانطور که سامانه پاتریوت در آمریکا جایگزین هاوک شد احتمالاً از صیاد-2 یا نسل بعدی آن نیز به جای هاوک/مرصاد در ایران استفاده خواهد شد.

البته پیکربندی انتخاب شده در طراحی صیاد-2 که حجم کمی برای آن ایجاد نموده این موشک توان بالقوه بالایی برای تجهیز شناورهای کشورمان دارد که هم اکنون از موشک استاندارد/محراب استفاده می‎کنند.

در مصاحبه معاون عملیات نیروی دریایی ارتش نیز اعلام شد از موشک صیاد-2 در ناوشکن‌های جدید این نیرو استفاده خواهد شد. با توجه به برد بسیار بالاتر صیاد-2 نسبت به نمونه موجود از موشک استاندارد به کار گیری این سلاح جدید به افزایش قابل توجه پوشش هوایی مؤثر پیرامون ناو منجر می‌شود.

امروزه شناورهای رزمی بزرگ نداجا در حال تجهیز به رادار آرایه فازی و پیشرفته عصر هستند که در صورت ترکیب با موشک کارآمدی مانند صیاد-2 منجر به بهبود قابل توجه توان پدافند هوایی ناوشکن‌های ایرانی می‌گردد. در این صورت پوشش هوایی مناسبی برای برد متوسط و ارتفاعات متوسط تا بالا در برابر طیف وسیعی از تهدیدات هوایی برای ناوهای نیروی دریایی راهبردی فراهم خواهد شد که تا آینده قابل پیش‌بینی از پوشش هوایی توسط هواپیماهای رزمی برخوردار نخواهد بود.

همچنین می‎توان گمانه زنی کرد با ورود سامانه «باور-373» به خدمت، سامانه رعد و موشک صیاد-2 نیز به عنوان جزئی از آن یا هماهنگ با آن عمل کنند، سامانه‎ای که گردآورنده تلاش‎های متخصصان داخلی در زمینه الکترونیک و پردازش، مخابرات امن و دوربرد، شبکه‎سازی، تحرک، رادارهای آرایه فازی با قابلیت ردگیری ده‎ها هدف، پرتابگرهای جدید و احتمالاً عمود پرتاب، موشک‎های سریع و چابک با سوخت جامد و اطمینان‎پذیری بالا خواهد بود و انشاالله باعث ناامیدی بیش از پیش دشمنان خواهد شد.   منبع:مشرق نیوز




ارزیابی امنیتی
پنج شنبه 93/3/15 ساعت 10:56 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

ارزیابی امنیتی محصولات حوزه فتا

بر اساس تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در کارگروه فاوا، وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات موظف شد ضمن حمایت از طراحی و توسعه محصولات افتا و ضد بدافزار بومی در خصوص ارزیابی امنیتی انواع محصولات داخلی و خارجی فتا و صدور گواهی تایید محصولات نیز اقدامات لازم را انجام دهد.
به گزارش مشرق، براین اساس طی بخشنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ شد که ضمن به کارگیری محصولات بومی افتا از تخصیص اعتبار برای خرید محصولات حوزه افتا که به تایید این وزارتخانه نرسیده است خودداری کنند.
 
در این راستا وظیفه ارزیابی محصولات امنیتی و امنیت محصولات فتا به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات ایران) محول شد. معاونت گسترش فناوری اطلاعات سازمان با تشکیل یک دبیرخانه، شناسایی شرکتهای تولید کننده داخلی محصولات حوزه فتا و آزمایشگاه های حایز صلاحیت برای ارزیابی امنیتی محصولات را آغاز کرد.
 
کلیه تولیدکنندگان داخلی و نمایندگان تجهیزات خارجی افتا و فتا می‌توانند به منظور تست و ارزیابی امنیتی محصولات خود با این سازمان مکاتبه کنند تا نسبت به معرفی محصول به آزمایشگاه اقدام لازم به عمل آید.
 
بنا بر اعلام، تاکنون محصولات متعددی از شرکتهای تولیدکننده داخلی به آزمایشگاه معرفی شده‌اند که نتایج ارزیابی تعدادی از آنها به این سازمان ارسال شده است. سایر محصولات نیز تحت تست و ارزیابی امنیتی قرار دارند که به محض حصول نتایج تست، مراتب طی مکاتباتی به تولیدکنندگان اعلام خواهد شد.
 
با توجه به موضوع فوق جهت استانداردسازی و یکپارچگی مراحل ارزیابی و تست، سازمان اقدام به تدوین پارامترهای ارزیابی امنیتی بومی برای محصولات مختلف کرده است.
 
علاقه مندان، شرکتها و آزمایشگاه‌های فعال حوزه امنیت و مراکز دانشگاهی می توانند مستندات (پیش نویس - غیر قابل استناد) را دریافت و نظرات پیشنهادی و اصلاحی خود را کتباً به سازمان فناوری اطلاعات اعلام و یا از طریق پست الکترونیکی eram@itc.ir ارسال کنند.

منبع:مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

رزمایش مشترک
چهارشنبه 93/3/14 ساعت 11:53 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

رزمایش مشترک ارتش و سپاه نیمه دوم امسال

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی گفت: رزمایش مشترک سپاه و ارتش در جنوب غرب و شرق کشور نیمه دوم سال جاری صورت می‌گیرد.

به گزارش مشرق، امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت‌: انقلاب اسلامی در سایه وحدت به پیروزی رسید و وحدت رمز موفقیت ما بود. وی افزود: از زمانی که سپاه و ارتش در کنار هم قرار گرفتند موفقیت‌های فراوانی حاصل کردیم و در 8 سال دفاع مقدس نیز این موضوع را به عینه دیدیم. فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی از رزمایش مشترک ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران خبر داد و گفت: ما 2 رزمایش بزرگ در جنوب غرب و جنوب شرق خواهیم داشت که یگان‌های ارتش و سپاه در آن شرکت خواهند کرد. پوردستان در پایان تأکید کرد: ما 4 رزمایش تخصصی نیز همچون رزمایش پهپاد، سایبری، جنگ الکترونیک و نیرومخصوص را در دستور کار داریم.

منبع:مشرق نیوز



برچسب‌ها: رزمایش

جدیدترین رادار ایرانی
سه شنبه 93/3/13 ساعت 2:34 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
جدیدترین دستاورد ایران در حوزه راداری:

رادار آرایه فازی قدیر رونمایی شد/ شناسایی هواپیماهای رادار گریز و ماهواره ها +عکس

سامانه راداری «قدیر» با حضور فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح رونمایی شد.

به گزارش مشرق، سامانه راداری «قدیر»، صبح امروز با حضور امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح وارد چرخه عملیاتی شد.

رادار «قدیر» با برد 1100 و ارتفاع 300 کیلومتر برای اولین بار در رزمایش پیامبر اعظم(ص)6 تست شده بود.

نشریه «اسرائیل دیفنس» (israel defense) در همان زمان و در گزارشی با اشاره به رزمایش موشکی ایران اعلام کرد که پیشرفت فناوری و نظامی ایران فراتر از حد تصور کشورهای غربی است.

این نشریه نظامی نوشت: روشن شد که صنعت نظامی ایران پیشرفته‌تر از آن است که غرب ارزیابی کرده است. آنچه ایرانی‌ها برای اولین بار بخصوص رادار چندمنظوره بسیار پیشرفته [قدیر] را به نمایش گذاشتند، وجود قدرت تکنولوژی موثر از نوع درجه یک را ثابت می‌کند.

رادار آرایه فازی قدیر رونمایی شد+عکس


 از این رادار توانمند (ساخته شده در مرکز جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه) برای کشف اهداف هوایی، هواپیماهای رادارگریز (استیلز)، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک و نیز ماهواره‌های در مدار پایین (لئو) استفاده می‌شود.

رادار «قدیر» با قابلیت استفاده در تمام شرایط آب و هوایی و مقاوم در برابر جنگ الترونیک، در نقاط مختلف میهن اسلامی نصب شده و اطلاعات آن قابل انتقال به تمام نقاط کشور است.

همزمان با رونمایی از این رادار، سایت راداری قدیر گرمسار نیز به نام «شهدای بعثت» نام گرفت.

توضیحات امیر اسماعیلی درباره رادار قدیر

 امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در حاشیه رونمایی از رادار آرایه فازی سپاه با نام «قدیر» گفت: این سامانه از سیستم تشدید فرکانسی استفاده می‌کند. بیش از 1000 کیلومتر بُرد دارد و توسط مرکز تحقیقات خودکفایی نیروی هوافضای سپاه، طراحی، ساخته و مستقر شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه ما به لحاظ تکنولوژی چیزی از کشورهای قدرتمند کم نداریم، افزود: این رادار در بسیاری از کشورها وارداتی بوده و آنها توان ساخت چنین سامانه‌ای را ندارند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی تصریح کرد: ما نیز در قرارگاه خاتم الانبیا(ص) رادارهای شهاب و ثامن را با ویژگی های مشابه رادار قدیر ساخته و مستقر کرده‌ایم.

اسماعیلی تاکید کرد: اگر قرار باشد در نبردهای هوایی با دشمن مقابله به مثل کنیم، باید از سامانه‌های چند فرکانسی برخوردار باشیم.

وی گفت: قدیر در برابر جنگ الکترونیک مقاوم بوده و احتمال کشف و انهدام آن توسط موشک‌های رادارزن بسیار پایین است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی همچنین با بیان اینکه با استفاده از این رادار تمام مرزهای کشور را پوشش می‌دهیم، گفت: رادار قدیر اهداف متخاصم را در عمق و قبل از رسیدن به مرزهای کشور شناسایی می‌کند.  
منبع: مشرق نیوز




نجات یک کشتی ایرانی
سه شنبه 93/3/13 ساعت 12:5 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
دریادار سیاری خبر داد

نجات یک کشتی ایرانی از چنگ دزدان دریایی توسط ناوگروه سی‌ام نداجا

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ناوگروه سی‌ام نیروی دریایی ارتش یک فروند کشتی ایرانی در محدود تنگه باب المندب از چنگ دزدان دریایی نجات داد.
به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» فرمانده نیروی دریایی ارتش امروز در حاشیه مراسم تجلیل از جانبازان این نیرو در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ناوگروه سی‌ام این نیرو یک فروند کشتی ایرانی را در محدوده تنگه باب المندب از چنگ دزدان دریایی نجات داد.

 
وی ادامه داد: در حوالی تنگه باب المندب در خلیج عدن، در دو مرحله 8 و 15 فروند قایق دزدان دریایی قصد ربایش کشتی ایرانی را داشتند که با حضور به موقع ناوگروه سی‌ام و تیم عملیات ویژه نیروی دریایی، دزدان دریایی متواری شدند.
 
فرمانده تصریح کرد: قایق تندرو متعلق به دزدان دریایی مجهز به تجهیزات سبک و نیمه‌سنگین جنگی، بامداد امروز یک کشتی ایرانی را مورد هجوم قرار داد که تیم عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش ضمن اجرای چندین مرحله تیراندازی، با اقدام به‌موقع، قایق‌های مهاجم را متواری کرد.
 
دریادار سیاری در خصوص عملیاتی که دزدان دریایی انجام دادند، افزود: دزدان دریایی پس از ناکامی با تجهیز دوباره و این بار بعد از چند ساعت با 15 فروند قایق به قصد تصرف صد درصدی کشتی ایرانی، مجدداً آن را مورد تهاجم قرار دادند که این بار هم با حضور به‌موقع تیم عملیات ویژه و ناوگروه سی‌ام نیروی دریایی ارتش مواجه شده و با ناکامی فرار کردند.
 
وی تأکید کرد: کشتی ایرانی در سلامت کامل و تحت اسکورت ناوگروه سی‌ام نیروی دریایی از منطقه خطر عبور کرده و مسیر خود را ادامه داد.
 
فرمانده در خصوص ناوگروه سی‌ام این نیرو اظهار کرد: ناوگروه سی‌ام نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن «الوند» و ناو پشتیبانی رزمی «بوشهر» که اوایل اردیبهشت ماه مأموریت خود را شروع کرده است، مسیر خود را به سمت جنوب آفریقا ادامه می‌دهد.



منبع: باشگاه خبرنگاران




قدرت سپاه پشتوانه سیاسی
یکشنبه 93/3/11 ساعت 12:29 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار سلامی:

گلوگاه‌های حیاتی دشمن در اختیار ماست/ قدرت سپاه پشتوانه سیاست‌خارجی است

جانشین فرمانده کل سپاه گفت:‌ گلوگاه‌های حیاتی دشمن در اختیار ماست و ما با انقباض و انبساط دست‌هایمان می‌توانیم تنفس دشمن را تنظیم کنیم. وقتی ما چنین قدرتی داریم و دشمن هم این قدرت را می‌داند، معلوم است که سیاست خارجی ما بسیار قدرتمند می‌شود.
به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط‌عمومی سپاه؛ همزمان با روز پاسدار، سردار سرتیپ «حسین سلامی» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی با روزنامه جام‌جم بر حمایت سپاه پاسداران از دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد و گفت: قدرت سپاه، پشتوانه سیاست خارجی ایران است.
 

سردار سلامی با تشریح توانمندی‌های سپاه پاسداران به منظور حفظ اقتدار همه‌جانبه نظام اسلامی تصریح کرد: مجموعه توانمندی‌های سپاه، فرصتی را در اختیار دستگاه سیاست خارجی برای نقش‌آفرینی در تحولات منطقه‌ای فراهم می‌کند.
 
وی تشریح کرد: وقتی فضایی ایجاد می‌شود که حل معادلات امنیتی و تحولات سیاسی در منطقه متکی بر قدرت جمهوری اسلامی ایران می‌شود، یعنی ما قدرت چانه‌زنی، نفوذ سیاسی، مقاومت دیپلماتیک و قدرت ایستادگی مردان عرصه سیاست خارجی را فراهم می‌کنیم.
 
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این‌که اقتدار هر کشوری به میزان نفوذ آن در میدانی که دشمنان عمل می‌کنند بستگی دارد، یادآور شد: وقتی که وقوع هیچ اتفاقی در این منطقه بدون در نظر گرفتن ملاحظات جمهوری اسلامی ایران ممکن نباشد، این نشان می‌دهد سیاست خارجی ما دارای اقتدار است و اینجاست که سپاه قدرت مستحکمی را در پشتیبانی از دستگاه دیپلماسی می‌سازد.
 
وی اضافه کرد: دشمن می‌داند هر بحرانی را که در منطقه بی‌وجود آورد، شکست می‌خورد و هیچ بحرانی را نمی‌تواند بدون کمک ایران حل کند. وقتی این‌چنین باشد، یعنی نظام سیاسی ما مقتدر است و وقتی دیپلمات‌های ما پای میز مذاکره می‌نشینند، با دست پر وارد مذاکره می‌شوند.
 
وی با یادآوری نقش ایران در حفظ امنیت انرژی تصریح کرد: وقتی امنیت خیلی از رژیم‌ها و حفظ ثبات بسیاری از سیستم‌ها و بسیاری از گلوگاه‌های تنفس حیاتی دشمن دست ماست، سیاست خارجی ما اقتدار می‌یابد. برای همین است که دشمن از گزینه‌های روی میز سخن می‌گوید، ولی هرگز قادر نیست این گزینه‌ها را عملیاتی کند، چون گلوگاه‌های حیاتی او در اختیار ماست و ما با انقباض و انبساط دست‌هایمان می‌توانیم تنفس دشمن را تنظیم کنیم. وقتی ما چنین قدرتی داریم و دشمن هم این قدرت را می‌داند و به رسمیت شناخته، معلوم است که سیاست خارجی ما بسیار قدرتمند می‌شود.
 
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: سپاه علاقه‌مند است دستاوردهای خود در حوزه امنیت منطقه و جهان را در اختیار دولت قرار دهد. چون دولت به‌عنوان رکنی از نظام اسلامی، مورد حمایت سپاه قرار داشته و بنابراین سپاه توان خود را به کار می‌گیرد تا دولت بااقتدار وارد عرصه‌های سیاست خارجی شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

جدیدترین دستاورد دفاعی ایران
شنبه 93/3/10 ساعت 12:37 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
نگاهی به جدیدترین دستاورد پدافند هوایی:

تپش قلب پدافند با سرعت نور/ انهدام برق‌آسای خطر در آسمان

بکارگیری جدیدترین سامانه‌های ساخته‌شده در زنجیره پدافند هوایی، فاصله «دریافت پیام» تا «ابلاغ دستور» را برای فرماندهان در صحنه نبرد، به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.
به گزارش مشرق، در هفته‌ای که گذشت، قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) از دو سامانه جدید خود در حوزه مراقبت هوایی رونمایی کرد؛ سامانه‌های فرماندهی و کنترل هوشمند تاکتیکی «فکور» و سامانه ارتباط رادار مطلع‌الفجر «رسول» که به صورت کاملا بومی و به دست توانمند متخصصین پدافند هوایی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و به مرحله تولید رسیده و گفته شده است که با استفاده از این سامانه‌ها، فاصله دریافت تا دستور را برای سامانه نبرد کاهش می‌دهد.

آنچه در زیر می‌خوانید آشناییست با مهمترین ویژگی‌های این 2 سامانه جدید که بدست توانمند متخصصان صنعت دفاعی در حوزه پدافند هوایی ساخته شده است.

** سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند تاکتیکی «فکور»

سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند و تاکتیکی «فکور» قابلیت جمع‌آوری اطلاعات از کلیه منابع اطلاعاتی مرتبط با دفاع هوایی رادارهای پسیو و اکتیو اعم از رادارهای نظامی و کشوری عناصر دیده‌بانی شنود سیگنالی، سامانه‌های موشکی و مراکز کنترل و فرماندهی همجوار برخوردار بوده و ضمن ارائه یک تصویر یکپارچه از منطقه تحت مسئولیت در خصوص هدایت و کنترل سامانه‌های دفاع هوایی زمین‌پایه و هواپایه به صورت کاملا مستقل عمل می‌کند.

قابلیت تحرک و جابجایی بالا و استقرار در مناطق صعب‌العبور، دفاع در برابر جنگ الکترونیک و استفاده از شبکه‌های ماکروویو اختصاصی، فیبر نوری و مخابرات کشوری و اطمینان بخشی از اصابت و انهدام اهداف از دیگر قابلیت‌های این سامانه هوشمند است.

تپش قلب پدافند با سرعت نور/ انهدام برق‌آسای خطر در آسمان

در حقیقت این سامانه براساس راهبرد قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در خصوص دفاع هوایی کشور و بهره‌برداری در زمان تهدید و بحران به صورت تاکتیکی طراحی و ساخته شده و با ورود آن به قرارگاه، عملاً با گذر از مرحله مکانیزاسیون، هوشمندسازی شبکه فرماندهی و کنترل قرارگاه پدافند هوایی تحقق می‌یابد.

برای اولین بار و با محوریت معاونت فاوا قرارگاه پدافند هوایی و با روش‌های جدید و نوین در مدیریت پروژه استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری مشابه و ایجاد قابلیت انعطاف در نرم‌افزار مورد نیاز این سامانه کاملاً منطبق با سامانه SOC بومی در پروژه «پیامبر اعظم(ص)» طراحی و ساخته شده و از آنجا که قبلا صرفا از سیستم رادیویی در عملیات‌ها استفاده می‌شد، زمان بیشتری بین دریافت تا دستور نیاز بود اما اکنون با استفاده از سیستم «فکور» زمان به کسری از ثانیه رسیده است.

* تعریف سامانه

سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند تاکتیکی قرارگاه پدافند هوایی (فکور) قابلیت جمع‌آوری اطلاعات از کلیه منابع اطلاعاتی مرتبط دفاع هوایی شامل حساسه‌های پسیو اکتیو اعم از رادارهای نظامی و کشوری، سامانه‌های شنود و سیگنالی و...، عناصر دیده‌بانی، مراکز فرماندهی و کنترل همجوار، سامانه‌های موشکی را داشته و با پرداز و تلفیق اطلاعات و داده‌های ورودی، ضمن ارائه یک تصویر یکپارچه از منطقه تحت مسئولیت، در خصوص هدایت و کنترل سامانه‌های دفاع هوایی هواپایه و زمین پایه اقدام می‌کند.

تپش قلب پدافند با سرعت نور/ انهدام برق‌آسای خطر در آسمان

این سامانه در 3 بخش مختلف طراحی و ساخته شده که عبارتند از:

1ـ مجموعه عملیات: با دریافت اطلاعات از منابع اطلاعاتی، داده‌ها در سرورهای پردازشگر، بانک اطلاعاتی، ثبت وقایع و سرورهای ورودی/ خروجی پردازش‌شده و پس از تلفیق و به کارگیری الگوریتم‌های هوشمند نسبت به هدایت و کنترل سامانه‌های دفاعی (هواپایه و زمین‌پایه) اقدام می‌کند.

مجموعه عملیات از 3 بخش جداگانه به شرح زیر تشکیل شده است:

الف- فرمانده نبرد: در این جایگاه با استفاده از سخت‌افزار و نرم‌افزارهای پیش‌بینی‌شده توانایی طرح‌ریزی و هدایت کلی عملیات پدافند هوایی را عهده‌دار می‌باشد.

ب- عملیات: در این بخش 7 جایگاه عملیاتی جهت هدایت و کنترل هوشمند عملیات پدافند هوایی پیش‌بینی شده که نحوه انتخاب جایگاه‌ها بسته به نوع بحران و نیاز عملیات با استفاده از نرم‌افزارها و الگوریتم‌های ویژه انعطاف‌پذیر و قابل تغییر است.

ج- ارتباط داخل: کلیه ورودی و خروجی اطلاعات به بخش‌های فرماندهی و عملیات از این طریق صورت می‌پذیرد. در این بخش، سرورها (4 دستگاه) سوئیچ دیتا، ماکس، ترمینال‌های فیبر نوری، مرکز تلفن، ضبط مکالمات، نمابر و رمزکننده، رمزکننده‌ای خطوط و شبکه و ... نصب و عملیاتی هستند.

2ـ مجموعه ارتباطات: این مجموعه با هدف ایمن‌سازی شیلتر عملیات به نحوی طراحی شده تا هیچ نوع تشعشعی در مجموعه عملیات وجود نداشته باشد که وظیفه جمع‌آوری اطلاعات از منابع مختلف و تأمین خطوط ارتباطی بی‌سیم و با سیم را به عهده دارد.

با نصب تجهیزات رادیو پرظرفیت 32MB/S، سوئیچ دیتا، ماکس نظامی HF, AM/FM, VHF/AM, UHF, 6U کلیه خطوط در سامانه مرکزی ICS مجتمع شده و توسط فیبر نوری تاکتیکی و با سیم جنگی به بخش ارتباط داخل شیلتر عملیات منتقل می‌شود. این سامانه مجهز به مقدورات ضدجنگ الکترونیک و حملات شیمیایی است.

3ـ مجموعه ارتباط راه دور پرظرفیت تاکتیکی: این سامانه وظیفه انتقال خطوط ارتباطی صوتی، تلفنی و دیتا از اولین محل دسترسی به شبکه‌های ارتباطی نظامی / کشوری به مجموعه ارتباطات را برعهده دارد.

تپش قلب پدافند با سرعت نور/ انهدام برق‌آسای خطر در آسمان

* قابلیت‌های عملیاتی و کاربردها

- دریافت اطلاعات و داده‌ها از کلیه منابع اطلاعاتی مرتبط با دفاع هوایی، پردازش و تلفیق داده‌ای دریافتی با آخرین متدها و الگوریتم‌های بومی تولیدشده توسط دانشمندان جوان داخلی قرارگاه و صنایع کشور

- هدایت کامل مکانیزه و هوشمند عوامل دفاعی موشکی و توپخانه‌ای با استفاده از روش‌های ابداعی و خاص منطبق بر جغرافیا و اصول دفاعی کشور

- هدایت کاملاً روشمندانه هواپیماهای جنگی خودی با تکنیک‌های بومی با توجه به انعطاف‌پذیری سخت‌افزار و نرم‌افزارها

- اطمینان‌بخشی از اصابت و انهدام مراکز عملیاتی و تداوم عملیات در هر شرایط

- ارتقا، توان دفاعی منطبق بر تاکتیک‌های بومی و انعطاف‌پذیر بر مبنای تئوری قلعه‌های دفاعی برای دفاع از نقاط حساس و حیاتی

- انطباق کامل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با سامانه SOC بومی پروژه پیامبر اعظم(ص)

- قابلیت تحرک بالا، جابه‌جایی و استقرار در مناطق صعب‌العبور

- قابلیت بهره‌برداری از شبکه‌های پرظرفیت ماکروویو اختصاصی فیبر نوری تاکتیکی و مخابرات کشوری با بستر امن

- بهره‌برداری از ارتباطات امن با استفاده از تجهیزات ارتباطی ضدجنگ الکترونیک، رمزکننده‌های شبکه و خطوط تلفنی

- بهره‌برداری از کلیه تجهیزات بی‌سیم HF, AM/FM, VHF/AM,UHF مجهز به رمزکننده

- تجمیع ارتباطات بی‌سیم و سامانه‌های تشعشع‌زا و انتقال آن توسط سامانه ICS (Integrated Communiction System)

- قابلیت دفاع در مقابل جنگ‌های نوین، جنگ الکترونیک و حملات شیمیایی

- رعایت اصول پدافند غیرعامل، اصل پراکندگی تجهیزات و استتار چندمنظوره

- قابلیت اعلام خبر و خطر

- سامانه حفاظت پیرامونی مجهز به دید در شب

- مجهز به سامانه ویدئوکنفرانس

- مجهز به سامانه اعلام حریق

- مجهز به تور استتار چندمنظوره

** سامانه ارتباطات تاکتیکی رادار مطلع الفجر «رسول»

سامانه ارتباط تاکتیکی و بومی رادار مطلع‌الفجر «رسول» با توانایی تامین ارتباط تاکتیکی امن و پایدار و انتقال خطوط صوت و دیتای رادار مطلع‌الفجر به نزدیک‌ترین یگان پدافندی و مراکز کنترل و فرماندهی، ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که با بکارگیری آن، دیگر نیاز نیست از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین عنصر در صحنه عملیات رصد شوند، بلکه فقط بر روی تهدید تمرکز می‌شود.

تپش قلب پدافند با سرعت نور/ انهدام برق‌آسای خطر در آسمان

از خصوصیات دیگر این سامانه ارتباطی، قابلیت اتصال به شبکه‌های ارتباطی زیرساخت کشوری، قابلیت رمز‌گذاری اطلاعات، افزایش سرعت و دقت عمل شبکه‌های پدافندی در انتقال اطلاعات رادار از صحنه نبرد به مراکز کنترل و فرماندهی پدافند و برقراری ارتباط چند لایه نزدیک متوسط و دور اعلام شده است.

تپش قلب پدافند با سرعت نور/ انهدام برق‌آسای خطر در آسمان

تامین ارتباطات امن و پایدار و انتقال خطوط صوت و دیتای رادار مطلع‌الفجر به مراکز فرماندهی و کنترل قرارگاه با استفاده از بسترهای ارتباطی بی‌سیم و فیبر نوری در مسافت‌های تقریبی 50 کیلومتر (بی‌سیم) و 120 کیلومتر (فیبر نوری) از جمله ویژگی‌های این سامانه به حساب می‌آید.

* تعریف سامانه

مجموعه ارتباطات تاکتیکی رادار مطلع‌الفجر متشکل از:

1- یک دستگاه سامانه شیلتر ارتباطی مجهز به کلیه ساماندهی‌های ارتباطی مورد نیاز اطاق عملیات رادار مطلع‌الفجر، من‌جمله بی‌سیم‌های ارتباطات هوایی (HF-UHF- VHF) سامانه ICS، رمزکننده، مرکز تلفن، سامانه ضبط مکالمات، سامانه رادیو ماکس ماکروویو، تجهیزات فیبرنوری جهت تامین ارتباطات امن و دورسازی اطاق عملیات رادار از مرکز تشعشع

تپش قلب پدافند با سرعت نور/ انهدام برق‌آسای خطر در آسمان

2- یک دستگاه خودروی LOS تاکتیکی مجهز به سامانه رادیو ماکس ماکروویو دوربرد به ظرفیت (32Mb/s)16E1 جهت برقراری ارتباطات رادیویی و انتقال دیتای رادار به یگان‌های پدافندی و یا مرکز فرماندهی و کنترل مجاور

* قابلیت‌های عملیاتی و کاربردها

- قابلیت اتصال به شبکه «آرمان» و زیرساخت کشور

- برقراری ارتباط امن، پایدار و مقاوم در مقابل شنود دشمن (رمزکنندگی)

- دارای پورت‌های ارتباطی E1-Ethernet تماس اپراتوری، فیبرنوری

- برقراری ارتباطات چند لایه نزدیک، متوسط و دوربرد از طریق بسترهای مختلف ارتباطی بی‌سیم، فیبر نوری و سیم مسی

- افزایش سرعت و دقت عمل شبکه‌های پدافند هوایی در انتقال اطلاعات رادار از صحنه‌های عملیات به مراکز فرماندهی و کنترل پدافندی

- برقراری شبکه‌های مستقل و امن ارتباطی زیرساختی LOS و فیبر نوری

- تبادل اطلاعات حساسه‌های موشکی و راداری با مراکز فرماندهی و کنترل ثابت و متحرک

منبع:مشرق نیوز




نتیجه تعرض به ایران
شنبه 93/3/10 ساعت 12:44 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار جزایری مطرح کرد

تعرض به جمهوری اسلامی ایران یعنی نابودی تل‌آویو و ادامه جنگ درون ایالات متحده

معاون ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص روی میز بودن همه گزینه‌ها علیه برنامه‌‌ هسته‌ای ایران گفت: جای تعجب است اوباما از تکرار حرف‌های پوچ خود خجالت نمی‌کشد.

سردار سیدمسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات اخیر اوباما رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه «همه گزینه‌ها علیه برنامه‌ هسته‌ای ایران روی میز است» اظهار داشت: اگر آمریکا و هم‌پیمانانش توان حمله به ایران را داشتند، لحظه‌ای در انجام عمل وحشیانه خود درنگ نمی‌کردند و البته جای تعجب است که اوباما از تکرار حرف‌های پوچ خود خجالت نمی‌کشد.
وی تصریح کرد: آنها می‌دانند تعرض به جمهوری اسلامی ایران یعنی نابودی تل آویو و ادامه جنگ درون ایالات متحده و لذا حرف‌های رئیس حکومت آمریکا، بر زبان آوردن آرزوهای کودکانه دست‌نیافتنی است.
سردار جزایری با تأکید بر اینکه بسط صلح و عدالت از آرمان‌های انقلاب اسلامی و ملت ایران است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، آرمان‌های بلندی دارد و به دنبال فراگیر کردن صلح و عدالت واقعی در جهان و در میان همه ملت‌ها و جوامع است و روند حرکت جهانی نیز حاکی از پایان دوره رژیم‌های سلطه و آموزه‌های غیرالهی نظیر لیبرال دموکراسی دروغین است.
وی در ادامه، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران برای برتری ظاهری قدرت‌های سلطه‌گر در عرصه جنگ نرم را تشریح و بیان داشت: امکانات مادی و توانمندی‌های جنگ نرم آمریکا و هم‌پیمانانش هر چند به ظاهر از برتری و قوت برخوردار است، لیکن اقبال بی‌نظیر آزادیخواهان جهان و پذیرش آموزه‌های انقلاب اسلامی حاکی از امواج خروشانی است که دست بالاتر و برتر را برای جمهوری اسلامی ایران به دنبال خواهد داشت.
وی ابراز داشت : هیچ‌کس در جهان قادر به جلوگیری از این حرکت مقدس نیست و در آینده‌ای نزدیک همگان شاهد خواهند بود که پایه‌های امپراطوری پول و سلاح فرو می‌ریزند و آمریکایی‌ها فقط نظاره‌گر این سقوط خواهند بود.  به گزارش فارس، این مقام عالیرتبه نظامی در پایان تصریح کرد: حاکمان آمریکایی و رسانه‌های صهیونیستی نمی‌توانند بر فهم و درک صحیح جامعه جهانی نسبت به شکست‌های نظامی متجاوزان در لبنان، غزه، عراق،‌ افغانستان و سوریه سرپوش بگذارند و مردم جهان بولف‌های آمریکا را به حساب مضحکه‌ سران این کشور می‌گذارند.  

منبع: کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

دشمن در میدان تیر ماست
جمعه 93/3/9 ساعت 9:41 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

دشمن هر کجا که باشد زیر دید و در میدان تیر ماست

جانشین فرمانده کل سپاه در خطبه‌های پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران گفت: دشمن هر کجا که باشد، زیر دید و در میدان تیر ماست و در صورت اقدام، بدون ملاحظه مورد اصابت قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران در آستانه سوم شعبان روز میلاد امام حسین(ع) و روز پاسدار ضمن تبریک این روز  گفت: فرا رسیدن ایام پاسدار و جانباز را نیز به پیشگاه همه عزیزان به ویژه جانبازان سرافراز و فداکار و دلاور میهن اسلامی و همکاران عزیز و ارزشمندم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی در ادامه با بیان اینکه در آستانه برگزاری مراسم بیست‌ و پنجمین سالگرد ارتحال امام راحل عظیم‌الشأن هستیم ادامه داد: این امام بزرگوار توانست بعثت مجددی را برای اسلام عزیز در عصر حاضر ایجاد کند، سالروز ارتحال این بزرگوار را به محضر همه عزیزان و مردم تسلیت عرض می‌کنیم.
 
سردار سلامی تصریح کرد: هنگامی که امام بزرگوار ما مشعل فروزان یک انقلاب بزرگ را به دست گرفت و ندای وحیانی آزادی انسانها از اسارت طاغوت را سر داد و آن زمان که نظام موازنه قوای دو قطبی دوران جنگ سرد را در هم فرو پاشید و علم استقلال و آزادی ملت مسلمان ایران را به احتزار درآورد، قدرتهای شیطانی ظهور یک قدرت جدید به نام اسلام و پایه‌های اساسی یک تمدن جدید را احساس کردند.
 
وی در ادامه بیان کرد: تمدنی که مفاهیم آزادی و عدالت و انسانیت و اخلاق و کرامت انسانی را به عنوان منشور اصلی تمدن خود به جهان بشریت عرضه کرد. از آن هنگام که نظم کهن توسط انقلاب بزرگ اسلامی امام فرو ریخت و زمینه‌های پیدایش یک نظم جدید براساس یک اندیشه و تفکر الهی آغاز شد، همه قدرتهای مستکبر عالم در یک صف‌بندی فشرده و منسجم دست در دست هم دادند.

سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران افزود: آنها در رؤیاهای راهبردی خود، در آرزوهای بلندشان و در کرانه‌های توهمات و خیالاتشان خشکاندن ریشه‌های استقلال این کشور و شکست دادن این انقلاب بزرگ و شکست دادن ملت مسلمان ایران را در سر می‌پروراندند.
 
جانشین فرمانده کل سپاه با بیان این مطلب که این آرزوها و رؤیاها فقط در فضای ذهن و در عالم خیال آنها باقی نماند، اظهارداشت: آنها آرزوهایشان را از صفحه ذهن و دلهایشان به میدان عمل منتقل کردند، در همان ابتدای طفولیت انقلاب ما و در نخستین روزها و ماه‌های میلاد این پدیده نورانی و فرخنده، همه قدرت‌های بزرگ عالم، حتی قدرت‌هایی که در دوران جنگ سرد علیه یکدیگر صف‌آرایی کرده بودند، یعنی آمریکا و شوروی سابق، با هم متحد شدند.
 
سردار سلامی ادامه داد: در همان ابتدا از هر فرصتی برای توطئه‌ با مقیاس جهانی علیه انقلاب و نظام و ملت ما استفاده کردند، حضرت امام راحل عظیم‌الشأن با ژرف‌نگری و با بهره‌برداری از اندیشه‌های الهی و با استفاده از شناخت عمیق سنت‌های الهی و شناخت عمیق زوایای پنهان ذهن دشمنان بزرگمان و به یک اعجاز و شاهکار عظیم دست زدند.
 
وی با بیان اینکه دشمن در برابر ایمان نیروهای ما بسیار کوچک است، تاکید کرد: دشمن هر کجا که باشد، زیر دید و در میدان تیر ماست و در صورت اقدام، بدون ملاحظه مورد اصابت قرار می‌گیرد.
 
 وی در ادامه تأکید کرد: امام (ره) برای مقابله با این صف‌آرایی دشمنان، به عنوان یک معجزه ذهنی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفان را تشکیل دادند، آینده‌نگری امام بزرگ در تشکیل نهادی به نام سپاه پاسداران، آن روزها چندان قابل کشف نبود اما وقتی زمان گذشت و حقایق آشکار شد، عالم متوجه شد که این چه نورانیت و درخششی در فضای ذهن یک رهبر الهی، یک رهبر روحانی و یک مرجع عالیقدر است که می‌تواند از پیش فرمول مسدود کردن راه غلبه مستکبران بر مسلمانان و شکست دادن دنیای استکبار را کشف کند.
 
جانشین فرمانده کل سپاه در ادامه سخنانش با بیان اینکه سپاه در نخستین روزهای تولدش با قدرت‌های بزرگ درگیر شد، گفت: سپاه در روزهای نخست با درگیری‌های همه‌جانبه‌ای که معمولاً فراتر از دامنه تحمل سیستم‌های دفاعی عادی جهان است، مواجه شد.
 
سردار سلامی ادامه داد: سپاه در آن روزها با توطئه‌های تجزیه‌طلبانه در مرزهای غرب، جنوب و جنوب‌شرق کشور و ترکمن‌‌صحرا مواجه شد که البته همزمان با یک جنگ خارجی با دنباله جهانی نیز مواجه بود اما سپاه در حالی که هنوز نهالی نورس بود و تجربه اداره کردن جنگهای بزرگ را نداشت، در کنار ارتش وارد یک نبرد جهانی شد.
 
وی همچنین تصریح کرد: مردم سپاه را در آغوش مهر خود گرفتند و به سپاه اعتماد کردند جوانان خود را در اختیار سپاه قرار دادند تا سپاه آنها را در میدان آزمونی سخت به جهادی نابرابر در برابر دشمنان خدا هدایت و مدیریت کند، جوانان ما شهید می‌شدند و مردم با صبر، نجابت و شکیبایی جنازه فرزندانشان را به خدا می‌سپردند و باز هم از سپاه در جنگ حمایت می‌کردند.
 
جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ارتش و سپاه توانستند مرزهای میهن اسلامی را آزاد کنند، اظهار داشت: وقتی امام این استعداد عظیم را در سپاه دید، در سال 64 با فرمان مبارکش سپاه را به دریا و آسمان برد تا قبل از آن ما فقط دارای قدرت زمینی بودیم پاسداران در زمین می‌درخشیدند و به عمق جبهه دشمن هجوم می‌بردند و سرزمین‌های غصب شده را فتح می‌کردند اما امام این فاتحان زمین را به فاتحان دریا و فاتحان آسمان تبدیل کرد.
 
سردارسلامی تصریح کرد: در همان ابتدا وقتی نیروی دریایی سپاه با قایق‌های کوچک اما مردانی بزرگ شکل گرفت اولین بار در مقابل ناوهای بزرگ و غول‌پیکر آمریکا جنگید، آمریکایی‌ها داستان نفتکش بریچتون که توسط ناوهای جنگی اسکورت می‌شد و کشتی سی اُویل سیتی، ساموئل بیرابرتز و برخورد سپاه و ارتش با ناوهای جنگی خود را در دریا دید.
 
وی افزود: بیژن کرد و شهیدانی همنام آن در دریا اولین بار آثار ظهور قدرت دریایی سپاه را به دشمنی جهانی به نام آمریکا نشان دادند، آنجا برای اولین بار ما موازنه دریایی را با آمریکا برقرار کردیم و اجازه ندادیم جبهه جدید دریایی بتواند مسیر غلبه‌ای بر منافع حیاتی ملت ایران بگشاید.
 
جانشین فرمانده کل سپاه همچنین اظهار داشت: زمانی که دشمن جنگ شهرها و موشک‌باران شهرهای ما را آغاز کرد ما هیچ موشکی نداشتیم، مردی به نام حسن تهرانی‌مقدم، جوانی گمنام با تعدادی از یاران خود به صحنه آمد و از هیچ موشک به وجود آورد، جنگ شهرها به نفع ما به شکلی متوازن پایان یافت و این نقطه شروع جدیدی بود برای اینکه سپاه به ارتفاع و تراز جدیدی از قدرت در جهان دست یابد.
 
سردار سلامی با بیان اینکه سپاه در متن ملت رشد کرد و بلندقامت شد، گفت: سپاه دشمن را شناخت و راه‌های نفوذ بر ضعف‌ها و قوت‌های دشمن را آموخت و سرانجام این نهال جوانی که به دست امام در سرزمین احساس و ایمان و باور مردم کاشته شد، امروز به یک درخت‌زار مستحکم و شجره‌ای طیبه تبدیل شده است که دیگر هیچ قدرتی هرچند بزرگ نمی‌تواند ارتفاع این شجره طیبه را مشاهده کند.
 
وی ادامه داد: خداوند، ملت، ارتش و سپاه ما را از دل سختی‌ها عبور داد جهاد فی‌سبیل‌الله در دستور کار سپاهیان پاسدار انقلاب اسلامی قرار گرفت و آنها توانستند در هر نقطه‌ای که دشمن حضور می‌یابد، چه در جغرافیاهای نزدیک و چه در مناطق دوردست با الهام‌بخشی به همه ظرفیت‌هایی که هوادار انقلاب اسلامی است، سیاستهای دشمن را در بلاد اسلامی مدفون کند.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه هنر سپاه متوقف کردن دشمن در توهمات و آرزوهایش بوده است، تصریح کرد: شما می‌بینید آن ظرفیت‌هایی که از سپاه الهام گرفته‌اند توانستند ارتش‌های به ظاهر قدرتمند جهان را در شرق مدیترانه متوقف کنند، آنها توانسته‌اند سناریوها و استراتژی‌های دشمن را در سرزمین‌های اسلامی ناکام بگذارند.
 
سردار سلامی در ادامه بیان کرد: سپاه توانسته است با متوقف کردن آرزوهای دشمن در بلاد اسلامی ظرفیت عظیمی برای دیپلماسی و سیاست خارجی ما بسازد که مردان مدافع ما در سنگر دفاع از دستاوردهای این ملت در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی می‌توانند با تکیه بر قدرت ایجاد شده توسط سپاه در مقابل دشمنان بزرگ و صف‌آرایی جهانی فشرده آنها با اطمینان خاطر، بایستند و یک گام عقب‌نشینی نکنند.
 
وی افزود: هنوز برادران پاسدار شما در مناطق شمال غرب کشور و در درون صخره‌های سخت از امنیت مرزها دفاع می‌کنند و هنوز پاسداران شهید می‌شوند، برادران ما در سرماهای چند درجه زیر صفر هنوز منجمد می‌شوند، آنها برای باز کردن راه‌های مرزی گاه با استفاده از دستگاه‌های مهندسی از صخره‌های سخت سقوط می‌کنند و جنازه‌هایشان زیر هزاران کیلوگرم بلدوزر و لودر مدفون می‌شود.
 
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: امروز وقتی به نقاط مرزی غرب کشور نگاه می‌کنیم، نمادهای برجسته دژهای مستحکم امنیت این کشور را می‌بینیم که مانند ستاره‌ای در روی زمین می‌درخشد. پاسداران با مردم مأنوسند و هرکجا مصیبتی و دردی به وجود آید، آنها اولین کسانی هستند که با خیل بسیجیان و ارتشیان کاهش‌دهنده آلام مردم هستند.
 
سردار سلامی ادامه داد:‌ آنها امروز توانسته‌اند در دریا قدرتی عظیم را به وجود آورند که هم‌تراز تأثیرگذاری بر یک قدرت دریایی جهانی است، آنها توانسته‌اند دل دریا را بشکافند و از مرزهای آبی حراست کنند و اجازه ندهند دشمنان بزرگ نگاهی خیانت‌کارانه به آبهای سرزمین‌مان بیندازند.
 
وی در ادامه با بیان اینکه قدرت دریایی امروز سپاه با گذشته‌ قابل قیاس نیست، گفت: سپاهیان توانسته‌اند با هدایت‌های رهبری عظیم‌الشأن انقلابمان و با افق‌های بلندی که ایشان برای قدرت دفاعی ما ترسیم کرده‌اند، دل آسمان را بشکافند، قدرت ما را فضایی کنند و هر نقطه‌ای از پایگاه‌های دشمن را با هر حجمی که بخواهند مورد اصابت قرار می‌دهند.

جانشین فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از سخنانش به بازدید رهبر معظم انقلاب از دستاوردهای هوا فضای سپاه اشاره کرد و گفت:‌ بازدید رهبری از نمایشگاه‌ دستاوردهای تحقیقاتی نیروی هوا فضای سپاه بیانگر این بود  که ما در عصر تحریم پیشرفته‌تر شده‌ایم؛ البته ما نتوانستیم همه آن دستاوردها را نشان دهیم زیرا نگران بودیم از اینکه دشمنان قدرت عظیم متراکم و انباشته شده ما را ببینند و از این بابت از ملت عزیزمان عذرخواهی می‌کنیم.
 
سردار سلامی ادامه داد: ما امروز به قدرتی رسیده‌ایم که هرکجا دشمن حضور داشته باشد در زیر دید و میدان تیرماست، ما در هر نقطه‌ای می‌توانیم منافع حیاتی دشمن را اگر نیت سوء داشته باشد بدون هیچ ملاحظه‌ای مورد اصابت قرار دهیم و این قدرت امروز از یک میدان جاذبه و تأثیر فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
 
وی افزود: دشمن این واقعیتها را می‌داند، می‌داند که ما فقط تهدید نمی‌کنیم و بلوف نمی‌زنیم، ما صاحب قدرت شده‌ایم. ما بیش از 500 گردان امام حسین(ع)، سازماندهی شده از مردم را در اختیار داریم صدها گردان حرفه‌ای نیروی زمینی سپاه آماده‌اند تا در هر رزمی درس‌هایی فراموش نشدنی به دشمنان اسلام و ایران بدهند.
 
جانشین فرمانده کل سپاه اظهار داشت: موشکهای ما انباشته هستند، پدافندهای ما می‌توانند هواپیماهای دشمن را در هر ارتفاعی ساقط کنند، پهپادهای ما هزاران کیلومتر می‌توانند دشمن را شناسایی کنند، نیروی عظیم ملت ما به اذن خدا و تحت فرمان رهبر عظیم‌الشأنمان راه‌های غلبه دشمن را بسته‌اند، ما مسیر جهاد را یاد گرفته‌ایم.
 
سردار سلامی ادامه داد: ما می‌دانیم قدرت دشمن هرچه مهیب و به ظاهر شکوهمند به نظر بیاید اما در میدان عمل در مقابل قدرت ایمان الهی رزمندگانمان بسیار کوچک است، ما آموخته‌ایم که هیچ قدرتی فراتر از قدرت خداوند نیست و امروز این قدرت قادر است در مقابل همه گزینه‌های ممکن دشمن در موفق‌ترین شکل عمل کند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: آخرین پیام بنده به عنوان یک پاسدار کوچک از جامعه پاسداران و بسیجیان و ملت مسلمان ایران به مردان عرصه دفاع دیپلماتیک و سیاسی ما این است که در میدان دفاع از دستاوردهای انقلاب عظیم و منافع حیاتی ملت ایران و جهاد هسته‌ای به ثمرنشسته، کاملاً در کسوت یک دفاع مقدس مردانه و شجاعانه آنگونه که شأن ملت ایران است بایستید ما آنقدر قدرت انباشته و متراکم کرده‌ایم که همه گزینه‌های دشمن هم اگر همزمان اتفاق بیفتد، جزء شکست و حقارت و عقب‌نشینی و فرار برای دشمنان ایران و اسلام چیز دیگری به دنبال نخواهد داشت.   منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

<      1   2   3      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 32
بازدید دیروز: 60
کل بازدیدها: 1324582