سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
\صیاد شیرازی\ راهنمای مطمئن و خوب
چهارشنبه 92/1/21 ساعت 9:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
بیانیه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس؛

"صیاد شیرازی" راهنمای مطمئن و خوب در مسیر دشوار نیروهای مسلح است

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به‌مناسبت سالروز شهادت امیر سپهبد صیاد شیرازی بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در آستانه سالروز شهادت امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی در بیانیه‌ای تاکید کرد: نسل‌های امروز و فردای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با الگو و اسوه قرار دادن منش، اخلاق و سلوک بسیجی این شهید بزرگوار، راهنمایی مطمئن و خوب در ادامه مسیر دشوار خود خواهند داشت.

در این بیانیه با یادآوری این که 21 فروردین ماه سالروز شهادت امیر سپهبد علی صیاد شیرازی و تجلیل از 110 نفر از فرماندهان شهید نیروهای مسلح است، آمده است: کوردلان و رذیلان روزگار، منافقین زخم خورده از مرصاد در یک روز بهاری (21 فروردین 1378) فرمانده فاتح فتح‌المبین و بیت‌المقدس را آماج تیرهای کینه و ترور خود قرار دادند.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این بیانیه خاطرنشان کرد: نام و یاد امیر بسیجی و دلاور "شهید صیاد شیرازی" و نقش‌آفرینی‌های بزرگ آن فرمانده مخلص، بی ریا و ولایتمدار در انسجام، وحدت و ارتقای تعامل، هم‌افزایی و کارآمدی  ارتش و سپاه در عرصه‌های خطیر دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشانی تاریخ این مرز و بوم همواره باقی خواهد ماند.

در ادامه این بیانیه، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با محکومیت قتل و کشتار بی‌رحمانه مردم مسلمان و مظلوم سوریه، بحرین، فلسطین، میانمار و دیگر کشورهای اسلامی، پیشنهاد مذاکره مقامات آمریکایی را نوعی سیاست مزدورانه و حیله‌گرانه سردمدار کفر جهانی دانست و تاکید کرد با این ترفند در جهت فریب افکار عمومی جهانیان به‌منظور تأثیرگذاری بر آن‌ها و القای سازش ‌اپذیری و خودخواهی ایران اسلامی است.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یادآور شد: این بنیاد با نصب‌العین قرار دادن فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تمامی زمینه‌ها در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی بر لزوم حضور پرشور و آگاهانه ملت ایران اسلامی در انتخابات پیش رو و صحنه‌های سیاسی کشور با خلق حماسه سیاسی دیگری در کنار تداوم تولید ملی و ایجاد حماسه اقتصادی تاکید دارد.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همچنین از مردم قهرمان پرور، بصیر و ولایتمدار ایران اسلامی خواست که همچون همیشه مستحکم و پابرجا با حفظ، ترویج و توسعه فرهنگ و ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بر پیمان مقدس خود با آرمان‌های امام راحل، رهبر فرزانه انقلاب و تداوم راه روشن شهدای گران‌قدر پایدار و بصیرت، وحدت، سربلندی و عزت خود را در برابر دیگان جهانیان به نمایش بگذارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: شهدا

اقتدار موشکی و فضایی ایران
چهارشنبه 92/1/21 ساعت 12:11 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار جزایری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اخبار جدید اقتدار موشکی و فضایی ایران به زودی اعلام می‌شود/ ایران ظرفیت عبور موفق از تحریم‌ها را دارد

معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: جهان در آینده نه‌چندان دور خبرهای ارزنده‌ای از اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف به ویژه عرصه‌های موشکی خواهد شنید.

سردار سرتیپ "مسعود جزایری" در گفتگو با خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان اظهار داشت: با وجود این که این تحریم‌ها برای جامعه مشکلاتی را به وجود آورده است، اما ملت فهیم ایران که از انقلاب 57 به بعد تصمیم گرفته‌اند روی پای خود بایستند قطعاً در برابر تحریم‌ها مقاومت خواهند کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت عبور از این مرحله را با موفقیت دارد و به لطف خدا تهدید تحریم را به یک فرصت طلایی برای پیشرفت‌های آتی تبدیل خواهد کرد.

معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح هم‌چنین با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز در صنعت دفاعی از امکانات قابل توجهی برخوردار است، اظهار داشت: جهان در آینده نه‌چندان دور خبرهای ارزنده‌ای از اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف، به ویژه عرصه‌های موشکی خواهد شنید.

سردار جزایری در پایان از پیشرفت‌های چشمگیر کشورمان در عرصه فضایی خبر داد و خاطرنشان کرد: در مرحله بلوغ رسیدن به پیشرفت‌های فضایی هستیم و در آینده نزدیک، حرف‌های اساسی در عرصه فضایی برای جامعه جهانی خواهیم داشت، البته تمام فعالیت‌های فضایی جمهوری اسلامی ایران، اقدامات صلح‌آمیز و در راستای پیشرفت کشور در این عرصه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران




رونمایی از 5 رادیودارو
دوشنبه 92/1/19 ساعت 11:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خبر داد
رونمایی از 5 رادیودارو تا پایان فروردین

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: پنج رادیودارو تا پایان فروردین ماه رونمایی می شود.
«نسرین سلطانخواه» دیروز در حاشیه مراسم دیدار نوروزی همکاران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: هشت دارو در کشور تا پایان دولت دهم رونمایی می شود. این داروها در راستای اجرای طرح کلان تولید داروهای وارداتی با نظارت و مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید شده اند.
وی افزود: تاکنون 16 دارو در قالب طرح کلان تولید داروهای وارداتی رونمایی شده است. این داروها با نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شده بودند که تولید آن در کشور ادامه دارد.
سلطانخواه از برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران (ایران لب) در اردیبهشت ماه امسال خبر داد و گفت: این نمایشگاه 16 تا 20 اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت کنندگان و خریداران در این نمایشگاه حمایت های ویژه ای را به عمل خواهد آورد.
به گفته وی هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی توانمندی های کشور در زمینه تولید مواد و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی در کشور، بررسی امکان تبادل فناوری و هم افزایی با سازندگان دیگر، بازارسازی برای عرضه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی و همچنین هدفمندسازی حمایت های دولتی به تولیدات داخلی و شرکتهای دانش بنیان است.
سلطانخواه افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مرحله ساخت این تجهیزات آزمایشگاهی از شرکت های دانش بنیان حمایت های مالی به عمل آورده است و در مرحله دوم از خریداران این محصولات نیز حمایت می کند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد که نمایشگاه ایران لب به عنوان مرجعی برای برآورده کردن نیازهای تجهیزاتی آزمایشگاه های تحقیقاتی به طور متوالی برگزار شود.
گفتنی است رادیوداروها توسط متخصصان سازمان انرژی اتمی تولید می شوند و در تشخیص و درمان بیماری های صعب العلاج از جمله سرطان کاربرد دارند.
 

منبع: کیهان



برچسب‌ها: علمی

قدرت دریایی ایران و حضور در اقیانوس آرام
دوشنبه 92/1/19 ساعت 10:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

گزارش امریکن اینترپرایز
از قدرت دریایی ایران و حضور در اقیانوس آرام

اندیشکده آمریکایی «امریکن اینترپرایز» (AEI) در گزارشی به بررسی حضور ناوگروه ایران در اقیانوس آرام پرداخت و این امر را نشانه احیای قدرت دریایی ایران دانست.
امریکن اینترپرایز در گزارشی به قلم «مایکل رویین» نوشت: «عبور یک کشتی جنگی ایران از کانال سوئز و ورود آن به دریای مدیترانه در 22 فوریه سال 2011 و حضور ناوهای ایرانی در بنادر سودان یک سال پس از آن موید این حقیقت بوده که نیروی دریایی ایران حوزه عملیاتی خود را گسترش داده است.
در گزارش این اندیشکده آمریکایی آمده است: اکنون ورود نیروی دریایی ایران به اقیانوس آرام کمتر از سه ماه پس از آن انجام می شود که رهبر عالی ایران اعلام کرد که تاکید جدید نیروی دریایی ایران باید بر گسترش حوزه دسترسی خود فراتر از خلیج فارس باشد.
امریکن اینترپرایز در ادامه گزارش خود آورده است: ناوگروه ایران متشکل از یک ناوشکن و یک بالگردبر، بطور نمادین نشان دهنده احیای قدرت دریایی ایران و یک اقدام هشداردهنده محسوب می شود.
در این گزارش به اهداف راهبردی ایران از اعزام ناوگروه های خود به مرزهای فرامنطقه ای اشاره شده و آمده است: اینکه آیا کار بازتامین احتیاجات شناورهای ایران در دریا انجام شود یا نه، می تواند روشنگر توانایی های لجستیک ایران باشد.
همچنین اینکه شناورهای نظامی ایران در چه مناطقی پهلو بگیرند - شاید در پاکستان و میانمار - می تواند همچنین نشان دهنده تلاش های ایران برای توسعه روابط نظامی با آسیا باشد.
 

منبع: کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

تولید اسلحه سفید توسط ایران
دوشنبه 92/1/19 ساعت 12:59 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

ایران با تولید اسلحه سفید
 انحصار آمریکا و اسرائیل را شکست

مسئول علمی و پژوهشی و فناوری ناحیه مقاومت احمدبن موسی(ع) شیراز گفت: برای نخستین بار در کشور اسلحه سفید از سوی مخترعان و نخبگان بسیجی ناحیه مقاومت احمدبن موسی(ع) شیراز طراحی و ساخته شد.
سیدحسام بوستانی اظهار داشت: اسلحه سفید هیچ گونه خطر جانی برای انسان ندارد و قابل استفاده نیروهای نظامی، امنیت اجتماعی ویژه جنگ های خیابانی، عملیات تعقیب و گریز و دسته های واکنش سریع است.
وی ادامه داد: این سلاح دارای 100 متر برد، 50 سانتی متر طول، سه کیلوگرم وزن و از آنتن هایی برای ارسال امواج طراحی و ساخته شده است.
مسئول علمی پژوهشی و فناوری ناحیه مقاومت احمدبن موسی(ع) شیراز در گفتگو با فارس تصریح کرد: اسلحه سفید به صورت اشعه لیزری برای مختل کردن قطعات الکترونیکی و وسائل ارتباطی در تجمع ها کاربرد دارد.
بوستانی بیان کرد: تکنولوژی این دستگاه که در انحصار آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی بود به شکل بمب های الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: هزینه ساخت و طراحی اسلحه سفید بسیار پایین است و با توجه به تحریم های اقتصادی، به تولید انبوه در داخل کشور می رسد.
مسئول علمی پژوهشی ناحیه مقاومت احمدبن موسی(ع) شیراز افزود: این اسلحه بر روی انسان و دیگر موجودهای زنده آزمایش شده و هیچ گونه خطر جانی و فیزیکی نداشته است.
بوستانی گفت: اسلحه سفید دارای گواهی ثبت اختراع از سازمان ثبت اختراعات و مالکیت های صنعتی کشور به شماره 64130 است.
 

منبع: کیهان



برچسب‌ها: اسلحه سفید

موشک ایرانی و تانک مرکاوا
دوشنبه 92/1/19 ساعت 12:11 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

کدام موشک ایرانی تانک‌های افسانه‌ای "مرکاوا" را به آتش کشید؟

سامانه هدایت خودکار این موشک، به کاربر اجازه می‌دهد سریعاً موضع پرتاب را ترک کرده که باعث کاسته شدن خطر آسیب‌دیدگی از سوی دشمن نسبت به سایر دوش پرتاب‌های دنیا، کارآیی مناسبی را در اختیار نیروهای مسلح ایران قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، پس از پایان جنگ تحمیلی موشک‌های دوش‌پرتاب بیشتر مورد توجه قرار گرفته و برای ساخت آنها در کشور تلاش‌های بسیاری انجام شد که در نتیجه این تلاش‌ها امروزه نمونه پرکاربرد این موشک‌ها با نام میثاق1 و 2  به‌طور گسترده در نیروهای مسلح کشورمان به‌کارگیری شد.

 
"میثاق1" موشکی دارای یک و نیم متر طول، کمینه برد 500 متر و بیشینه برد 5000 متر، توان درگیری با اهداف در سقف پروازی 4000 متر و کمینه 30 متر است.

این موشک بیش از 600 متر بر ثانیه سرعت و  نزدیک به 11 کیلوگرم جرم دارد که 1.42 کیلوگرم آن را سرجنگی تشکیل داده و جرم متحمله موشک با پرتابگر حدود 17 کیلوگرم است.

با توجه به ویژگی‌های پرتاب‌گر، عمر انبارداری و نرخ شلیک بالا، دستورالعمل پرتاب ساده و امکان استفاده در دمای منفی40 تا مثبت60 درجه سانتیگراد از خصوصیات این موشک دوش‌پرتاب است.

سامانه هدایت خودکار امکان شلیک‌کن و فراموش‌کن را برای آن فراهم کرده و به کاربر اجازه می‌دهد سریعاً موضع پرتاب را ترک کند که این امکان موجب ایمنی بیشتر و کاسته شدن خطر آسیب‌دیدگی از سوی دشمن نسبت به سایر دوش پرتاب‌های دنیا بوده و کارآیی مناسبی را در اختیار نیروهای مسلح ایران قرار می‌دهد.

حس‌گر این موشک از نوع فروسرخ پیشرفته بوده و به آن توانایی حمله به هدف از تمام زوایا را می‌دهد که به این ترتیب موشک میثاق توان درگیری با اهداف نزدیک‌شونده را نیز دارا است.

 "میثاق 2" بر اساس بهسازی نمونه قبلی به قابلیت‌های عملیاتی بهتری دست یافته است.

عدم تاثیر امواج اخلال‌گر نظیر ECM بر ایجاد خطا در هدف‌گیری و‌ سرعتی حدود 2 ماخ پس از شلیک از دیگر ویژگی‌های این موشک به شمار می‌رود.

میثاق 2 با قیمت تمام شده پایین و عمر(زمان) ذخیره‌سازی 8 سال، قابل استفاده در هلیکوپترهای جنگی نظیر کبری جهت هدف‌گیری جنگنده و هلیکوپترهای نظامی دشمن و... است.

این موشک قادر به رهگیری و انهدام اهداف هوایی است که با استفاده از نقاط کور راداری در ارتفاع بسیار کم‌پرواز می‌کنند. موشک میثاق 2 ، نمونه بردبلندتر و بادقت‌تر و سبک‌تر از میثاق 1 است که پیشتر به تولید انبوه رسیده بود.

میثاق 2 یک موشک زمین به هوا هدایت شونده مادون قرمز قابل حمل توسط نفر و نسل و نسخه بعدی موشک میثاق 1 است.

این موشک برای دفاع از پیاده نظام و تأسیسات در صحنه نبرد مناسب بوده و حمل آن روی موتور سیکلت، خودروها نظامی، بالگردها، قایق‌های تندرو و زیردریایی ممکن است. همچنین پرتاب‌گر دوتایی آن بر روی خودروی وانت در کشور توسعه بافته است.

برخی کشورها نیز مجموعه‌های 6 تایی از این نوع موشک‌ها را بر روی شناورهای دریایی بکارگرفته‌اند که می‌تواند در ایران نیز مورد الگوبرداری قرار بگیرد.

شبکه گسترده دیده‌بان‌های مرزی و پدافندی کشورمان علاوه بر امکانات اپتیکی و سامانه‌های مخابراتی برای انتقال اطلاعات، به موشک‌های دوش پرتاب نیز مسلح هستند تا در صورت لزوم اقدام به درگیری با اهداف کنند.

با توجه به افزایش حجم تهدیدات هوایی و ظهور نسل جدید پرنده‌های بدون سرنشین و یا بالگردهای کوچک با توانایی مانور بالا به همراه موشک‌های کروز که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند،
 
موشک‌های دوش‌پرتاب به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از تسلیحات پیاده‌نظام در بسیاری از ارتش‌های جهان وارد خدمت شده و همچنان تا سال‌های بعد به حیات خود ادامه می‌دهند و ایران از جمله کشورهای پیش‌رو در این مبحث به شمار می‌رود.
 
دوش‌پرتاب میثاق 2 برای اولین بار در رزمایش ضربت ذولفقار مورد آزمایش قرار گرفت و به نیروهای مسلح تحویل داده شد.
 
خط تولید انبوه داخلی این موشک را بهمن‌ماه 84 توسط وزیر دفاع وقت کشورمان راه اندازی کرد.

این سلاح امروز به تولید انبوه رسیده است، به‌طوری‌که 90 درصد لشکرهای ارتش و سپاه پاسداران مجهز به این دوش‌پرتاب تمام ایرانی هستند.

میثاق 2 در درگیری های زرهی نیز کاربرد دارد، این جنگ‌افزار اسلحه‌ای سرنوشت‌ساز در جنگ‌های چریکی و نامتقارن محسوب می‌شود به دلیل اینکه امکان شلیک به انواع تانک و نفربرو ...را می‌توان در حافظه الکترونیکی آن تعریف کرد اما تخصص عملکردی این سلاح در شکار بالگردها است؛ به طور مثال در جنگ 33 روزه اسراییل - حزب الله تعدادی از هلیکوپترهای آپاچی اسراییلی با دوش‌پرتاب‌های رزمندگان حزب الله سرنگون شدند.

همچنین تابه‌حال کارشناسان مسائل نظامی معمای انهدام پی‌در پی و مرموز تانک‌های پیشرفته مرکاوا را نفهمیده‌اند، اما شایعه شده که علت این معما شلیک نوعی موشک دوش‌پرتاب به طرف زاویه سمت چپ بدنه تانک مرکاوا به‌صورت نزدیک با فاصله کم بوده است.

آن‌ها اذعان کرده‌اند مهمات به‌کار رفته در سلاح به کار رفته در هیچ یک از کشورهای آمریکا، روسیه و... پیدا نشده، اما وحشت مقامات اسرائیلی و غرب را بر انگیخته است، زیرا  30 سال کار بر روی تانک(مرکاوا) که به عنوان قدرتمندترین و شکست‌ناپذیرترین تانک جهان معرفی شده بود.  
گفتنی است در چهارمین روز از رزمایش دریایی ولایت91 انهدام پهپادهای نیروی مهاجم با موشک دوش پرتاب میثاق انجام شد.
منبع: باشگاه خبرنگاران


برچسب‌ها: موشک

جدیدترین پدافند ایران
یکشنبه 92/1/18 ساعت 12:9 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

"یا زهرا 3" جدیدترین سامانه پدافندی ایران

سامانه پدافندی "یا زهرا 3" حامل موشک "شهاب ثاقب" با برد 19.2 کیلومتری قابلیت هم‌زمان کشف 30 و ردیابی 12 هدف را دارد.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سامانه پدافند هوایی موشکی بردکوتاه "یازهرا3"ساخت سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، یکی از آخرین دستاوردها در زمینه رفع نیازهای پدافندی کشور به صورت بومی است.

این سلاح پدافندی قابلیت شناسایی، ردیابی و انهدام اهداف هوایی مانند انواع هواپیما، بالگرد و پهپاد را در برد کوتاه دارد.

سامانه متحرک پدافند هوایی یا زهرا(س) قابلیت اتصال به شبکه پدافندی کشور را دارد و قادر است در هر موقعیتی استقرار یافته و به طور موثری ماموریت خود را انجام دهد.

قابلیت درگیری با چند هدف و انهدام آنها به طور همزمان، سرعت عمل بالا و ردیابی کاملا خودکار را از دیگر ویژگی‌های این سامانه پدافندی است.

"یا زهرا 3" سامانه‌ای کاملا بومی است که نیاز دفاعی آن توسط قرارگاه پدافند هوایی به صنعت هوایی کشور مطرح شده است و از مزایای  این سامانه راکتی می‌توان به متحرک و تاکتیکی بودن آن اشاره کرد؛ از دیگر مشخصات بارز این سامانه، استقرار آن در شرایط آب و هوایی مختلف است.

اولین محصول پروژه  «یا زهرا» در تابستان سال 1377 در یک نمایشگاه دستاوردهای دفاعی به نمایش گذاشته شد که شامل موشک و کپسول حمل و پرتاب آن بود و  پس از آن در نمایشگاه‌های متعددی موشک این سامانه با نام «شهاب ثاقب» در معرض دید قرار گرفت به‌طوری‌که در نمایشگاه دائمی وزارت دفاع جای ثابتی به آن اختصاص یافت.

این سامانه برای کشف هدف از رادار تک پالس با برد آن به 19.2 کیلومتر استفاده و هم‌زمان 30 هدف را کشف و 12 مورد را ردگیری می‌کند.

موشک ساخته شده در قالب پروژه یازهراء، یعنی شهاب ثاقب با طول 2.93 متر و وزنی حدود 84(یا 85.1) کیلوگرم،  740 (یا750) متر بر ثانیه سرعت دارد.

سامانه"یا زهرا3" در برابر اهداف با سرعت 400 متر بر ثانیه(1.17 ماخ در ارتفاع پائین) و دمای(25 درجه سانتیگراد) 500 تا 8600 متر و در برابر اهدافی با سرعت 300 متر بر ثانیه(0.88 ماخ در شرایط فوق) 10 کیلومتر برد دارد؛برد این سامانه در برابر بالگردها نیز 11 کیلومتر است.

این موشک با اهدافی تا سقف پرواز 5500 متر و بیشینه سرعت 440 متر بر ثانیه(1.3ماخ) درگیر می‌شود.

کمترین ارتفاع درگیری با هدف در نمونه‌های اولیه سامانه کروتال در حدود 30 متر بوده که در مدل‌های جدیدتر به حدود 15 متر یا کمتر کاهش یافته و قابلیت این سامانه در درگیر شدن با موشک‌های کروز را بسیار افزایش داده است.

اعلام آغاز به کار خط تولید سامانه یازهرا که کاملترین سامانه‌های جانبی تصویری، حرارتی و لیزری را دارد و سامانه پرتاب آن نیز با نمونه‌های چینیمتفاوت‌ است کمک شایانی به افزایش توان پدافند هوایی کشور و گسترش پوشش آن در مناطق مختلف می‌کند.

نمونه رونمایی شده سامانه یازهرا دارای پرتابگر نیمه متحرک(کششی) است که رادار تعقیب هدف، آنتن ارسال فرامین به موشک و چندین سامانه اپتیکی، حرارتی و لیزری روی آن دیده می‌شود، این پرتابگر اتاقک کوچک‌تری برای خدمه و سامانه‌های پردازشی نسبت به نمونه‌های چینی و فرانسوی دارد که احتمالاً به دلیل استفاده حداکثری از سامانه‌های پردازش و نمایش دیجیتال در کابین آن است.

در این سامانه علاوه بر حس‌گرهای ردگیری تصویری و حرارتی، مسافت‌یاب لیزری نیز به کار گرفته شده که مجموعه این امکانات موجب می‌شود در شرایط جوی متنوع بتوان از این سامانه کارایی بالا گرفت.

برد این سامانه‌های جانبی همچون رادار نیز بیشتر از برد نهایی موشک یعنی 11 تا 12 کیلومتر است تا زمان کافی برای آماده سازی مقدمات شلیک فراهم شده و همچنین موشک تا بیشترین برد ممکن هدایت شود.

در صورت نیاز به عمل کردن سامانه به صورت پسیو یا غیرفعال که با روشن نکردن رادار ممکن می شود، سامانه های اپتیکی و لیزری جوابگوی نیاز هدفیابی و هدایت موشک خواهند بود که با مسافت یابی لیزری، بهترین زمان برای شلیک موشک و تضمین دقت بالای اصابت ایجاد می شود.

هر یک از روش های هدایتی در سامانه یازهرا امکان هدفگیری و هدایت تمام خودکار را با توجه به الگوریتم های بهبود یافته و با کمک سامانه های بومی تشخیص دوست از دشمن یا IFF دارد.

همچنین سامانه های مخابراتی و خطوط امن انتقال داده امکان بهره برداری از اطلاعات تولید شده توسط رادارهای دوربرد و برد متوسط اکتیو و پسیو موجود در شبکه پدافند هوایی کشور را به عنوان آشکارساز اولیه ممکن می سازد در نتیجه کار ردگیری هدف با اطلاع از سمت و جهت تهدیدات موجود در آسمان با سرعت بیشتری آغاز شده و با کاهش بار سامانه های پردازشی به نتیجه بهتری هم می رسد.

آنطور که در سخنان رسمی عنوان شده سامانه جدید یازهرا امکان درگیر شدن با چندین هدف را به طور همزمان دارد. این قابلیت تأثیر شگرفی بر افزایش توان پدافندی دارد زیرا با تعداد کمتری سامانه امکان درگیری با تعداد هدف مشخص در یک منطقه فراهم شده و سامانه های اضافی امکان استقرار در نواحی دیگر و گسترش پوشش پدافندی را می یابند.

به‌علاوه هزینه‌های و زحمات عملیاتی برای برقراری میزان مشخصی از پوشش هوایی، ایجاد امنیت مواضع پدافندی کاهش یافته و درگیری با حجم حملات گسترده‌تری ممکن می‌شود، باید گفت این توانمندی تنها به مدد بهره‌مندی از سامانه‌های پردازشی قدرتمند و هوشمند و الگوریتم‌های هوشمند اکتساب هدف میسر می‌شود.

سامانه "یا زهرا3" هم به دلیل تولید بومی و هم به دلیل استفاده از روش‌های هدایتی فرمان به خط دید خودکار به جای استقرار یک سامانه تمام خودکار راداری در موشک از قیمت تمام شده کمتری برخوردار بوده و امکان به کارگیری تعداد بالایی از آن فراهم می‌شود.

در واقع این سامانه می‌تواند فاصله عملیاتی تسلیحات توپخانه‌ای را با سامانه‌هایی با برد متوسط رو به پائین نظیر سام-6 به خوبی پوشش دهد.

پروژه "یا زهرا 3" حلقه خودکفایی در طراحی و تولید سامانه‌های پدافند هوایی برد کوتاه را در کشورمان تکمیل و کشور را در رسیدن به اقتدار و بازدارندگی پیش برد به‌گونه‌ای که وزیر دفاع در مراسم افتتاح خط تولید این سامانه اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی ایران و همت دانشمندان و متخصصان وزارت دفاع امروز صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران از حیث تنوع تولیدات دفاعی جزو پنج کشور اول دنیا به شمار می‌رود و این توانمندی موجب شده است تحریم‌های همه‌جانبه دشمنان، خللی در روند اقدامات و فعالیت های صنایع دفاعی کشورمان ایجاد نکند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: پدافند هوایی

پروژه های مهم دفاعی
یکشنبه 92/1/18 ساعت 12:7 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار وحیدی خبر داد

افتتاح پروژه‌های مهم دفاعی در بخش‌های دریایی، هوایی و فضایی در نیمه نخست امسال

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از افتتاح پروژه‌های مهم دفاعی به‌ویژه در بخش‌های دریایی، هوایی و فضایی در شش ماهه نخست سال 92 خبر داد.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار "احمد وحیدی" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جمع کارکنان وزارت دفاع طی سخنانی با اشاره به پیام نوروزی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: وزارت دفاع همان‌گونه که در سال‌های گذشته در عرصه‌های مختلف به‌ویژه افزایش اقتدار ملی و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران نقش‌آفرینی کرده است، حداکثر تلاش خود را برای نقش‌آفرینی در خلق حماسه‌های سیاسی و اقتصادی به‌عمل خواهد آورد.

بر اساس گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع؛ وحیدی از افتتاح پروژه‌های مهم دفاعی به‌ویژه در بخش‌های دریایی، هوایی و فضایی در شش ماهه نخست سال 92 از جمله افتتاح پایگاه مراقبت و رصد جامع فضایی کشور با نام مبارک امام صادق (ع) و همچنین برگزاری کنگره سه وزیر، فرمانده مهندسی جنگ و هزار شهید وزارت در 19 اردیبهشت و برگزاری جشنواره جوان سرباز در اول خرداد ماه 92 خبر داد.

وی با بیان اینکه در خلق حماسه‌های بزرگ، فداکاری، از خودگذشتگی، ایثار، همت بلند و گذشتن از منافع شخصی و فدا کردن آن در راه اهداف بزرگتر نهفته است، تأکید کرد: حماسه چیزی فراتر از یک اقدام و کار معمولی است و دستاورد آن یکی شدن و نو شدن است.

وحیدی افزود: در حماسه حرکت، جوشش، نشاط، نو شدن و جهش وجود دارد و مدیران، دانشمندان، متخصصین و کارکنان وزارت دفاع با این روحیه به استقبال سال 92 رفته‌اند و قطعاً با چنین روحیه‌ای همراه با ملت حماسه‌آفرین ایران ان‌شاالله تحقق بخش فرامین فرماندهی معظم کل قوا خواهند بود.

وزیر دفاع با اشاره به حوادث، وقایع و اقدامات صورت گرفته در سال گذشته گفت: در سال 91 به‌رغم افزایش توطئه‌ها، فشارها و تهدیدات دشمن، ملت ایران با صلابت و اقتدار تحت زعامت و فرماندهی رهبر معظم انقلاب اسلامی از این آزمون‌های بزرگ با موفقیت عبور کرد و ان‌شاالله با توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار و حضور حماسی مردم، جمهوری اسلامی ایران در پایان سال 92 نیز در اوج سربلندی و اقتدار بار دیگر خواهد درخشید.

وزیر دفاع در پایان با قدردانی و تشکر از تلاش مدیران و کارکنان وزارت دفاع، صنایع و مراکز وابسته به این وزارتخانه گفت: باید سال 92 با خلق حماسه‌ در عرصه صنعت دفاعی، زمینه‌ساز حماسه‌های بزرگ در عرصه سیاسی و اقتصادی باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

انهدام پایگاهها و ناوهای امریکایی
جمعه 92/1/16 ساعت 11:0 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

دقیق‎ترین راکت ایرانی برای انهدام پایگاهها و ناوهای آمریکایی + عکس


راکت های زلزال به لطف بهره مندی از پرتابگرهای تمام متحرک و نیمه متحرک امکان شلیک از هر نقطه ای را دارند و دقتی که اخیرا در شلیک این راکت ها به دست آمده فرصتی مناسب برای برخورد با تهدیدات احتمالی مانند ناوهای هواپیمابر رده نیمیتز است که معمولاً یک فروند از آنها در خلیج فارس پرسه می زند.
------
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، دستیابی به راکت های سوخت جامد کوتاه برد، یکی از اهداف اولیه برنامه موشکی کشورمان از اواسط جنگ تحمیلی بوده است. گفته می شود در این راستا اولین راکت از این نوع با برد 170 کیلومتر آزمایش شده و بعدها از لحاظ برد و محموله جنگی توسعه یافته است.

به طور کلی راکت ها پرتابه هایی با پیشران راکتی (غیرهواتنفسی) و بدون هدایت هستند یعنی پس از تنظیم اولیه به سمت مختصات هدف، شلیک شده و بعد از آن دیگر قابل هدایت و کنترل نبوده و در نتیجه دقت آنها عمدتاً بستگی به مراحل قبل از شلیک دارد. اما موشک ها با برخورداری از سامانه های هدایت و کنترل به طور معمول تا آخرین مراحل قبل از اصابت به هدف قابلیت تصحیح مسیر برای افزایش دقت دارند.

البته برای کاهش خطای ناشی از ورودی های اغتشاشی در طی پرواز نظیر شرایط جوی و برای پایدارسازی راکت از روش های فعال و غیرفعالی استفاده می شود که تعبیه بالک در انتها ویا ایجاد دوران حول محور طولی از جمله این دو روش هستند.

در نتیجه حذف سامانه های پردازشگر، حسگرها و سامانه های هدایت و کنترل و عملگرها جدا از بحث کاهش وزن برای یک طراحی مشخص، مزیت بزرگی به نام ارزان قیمت بودن راکت و سرعت و سادگی تولید ایجاد می شود که برای انهدام و آسیب زدن به اهداف غیر نقطه ای آن را به سلاح مناسب و شاید ایده آلی تبدیل می نماید که از هزینه های کلی درگیری با دشمن می کاهد ضمن اینکه طول مدت انبارداری راکت را افزایش و هزینه های این دوره را نیز کاهش می دهد زیرا نیاز به بررسی سامانه های فوق از بین می رود.

در بین راکت های طراحی و تولید شده در کشورمان، خانواده راکت های «زلزال» از اهمیت بالایی برخوردارند زیرا دوربردترین و مخرب ترین سلاح راکتی ایران، همین نمونه های مختلف زلزال هستند.



راکت زلزال-1 و پرتابگر تک فروندی آن

هر چند در مصاحبه های مختلفی از زلزال به عنوان موشک نیز یاد می شود اما تاکنون به طور رسمی صحبتی از وجود سامانه های هدایت روی نسل های مختلف زلزال به میان نیامده است از اینرو ما نیز بر مبنای اطلاعات منتشر شده بررسی آن را با فرض راکت بودن آغاز می کنیم.

آشنایی با خانواده زلزال

به نظر می رسد راکت های زلزال دارای سه نسل اصلی هستند که تفاوت هایی در شکل ظاهری و شاخصه های عملکرد خصوصاً برد دارند. تمامی این نمونه ها از پرتابگرهای تکی که برای راکت های نازعات نیز استفاده می شود شلیک می شوند که در گزارشی به آنها پرداخته بودیم.

پیکربندی تمامی نسل ها شامل بدنه استوانه ای، چهار بالک ذورنقه ای در انتهای بدنه و موتورهای راکتی دوران دهنده پیش از بخش دماغه است. این دماغه در نسل سوم زلزال مخروط ساده است که جایگزین طرح قبلی یعنی شکل منحنی نزدیک به شکل اوجایو که به یک فیوز مخروطی در نوک دماغه می رسید شده است.

همانطور که پیشتر اشاره شد کاربرد موتورهای راکتی کوچک دوران دهنده که لحظاتی پس از شلیک روشن می شوند، ایجاد حرکت چرخشی موشک حول محور طولی(مانور رول) است تا تأثیر عوامل ایجاد خطا در حین پرواز به کمترین میزان ممکن برسد.



موتورهای راکتی دوران دهنده نزدیک به دماغه زلزال

در جدول زیر مشخصات اعلام شده از نمونه های مختلف راکت های زالزال ارائه شده است.



بنابر داده های فوق، نسل دوم زلزال در حالی که اختلاف ابعادی با نسل اول ندارد اما با افزایش 29 درصدی جرم سوخت، بدون کاهش میزان سرجنگی به 68 درصد برد بیشتر می رسد. البته در برخی نمایشگاه ها مشخصات متفاوتی برای طول و جرم نسل دوم عنوان شده که آن را در پرانتز آورده ایم.

به گزارش مشرق، در نسل سوم ضمن افزایش طول و قطر راکت، جرم آن نیز افزایش یافته است. دو نمونه معرفی شده در این نسل دارای دو رویکرد متفاوت هستند: یکی با افزایش 50 درصدی جرم سرجنگی برای رسیدن به قدرت تخریب بیشتر(با کمی کاهش برد) و دیگری با رویکرد افزایش برد ساخته شده است.



زلزال-3

در واقع زلزال-3 نسبت به نسل قبل، 470 کیلوگرم سنگین تر است که 300 کیلوگرم آن سهم افزایش سرجنگی و 140 کیلوگرم آن سهم افزایش میزان سوخت بوده و مابقی نیز احتمالاً مربوط به افزایش حجم بدنه است.

نمونه آخر زلزال که آن را با نام «زلزال جدید» در فوق آورده ایم برد بیشتری نسبت به آخرین نمونه نسل 3 دارد که به نظر می رسد بخش اعظم آن مدیون کاهش میزان محموله جنگی از 600 به 450 کیلوگرم باشد. این درحالی است که طول این نمونه نیم متر کمتر و قطر آن 4 میلیمتر بیشتر از نمونه قبلی عنوان شده است.

نمونه فوق روی پرتابگرهای سه فروندی دیده شده و شاید میزان کمترین زاویه شلیک این پرتابگر جدید باعث شده که این نمونه زلزال بتواند بردهای کمتر از نسل قبل را نیز مورد اصابت قرار دهد. در راکت های سوخت جامد با توجه به اینکه کنترلی روی میزان گازهای های خروجی و زوایای حرکتی راکت در حین پرتاب وجود ندارد، زاویه اولیه پرتاب مشخص کننده میزان بیشینه و کمینه برد قابل دستیابی راکت است.



پرتابگر سه فروندی زلزال با برد 270 کیلومتر

در طیف وسیع پرتابه های راکتی و موشکی تولید شده در ایران به طور کلی پس از سری راکت های فجر و راکت های نازعات که دارای روند صعودی در برد و قدرت تخریب هستند(از برد 8.5 تا 130 کیلومتر)، راکت های زلزال و پس از آن موشک های فاتح-110 و شهاب 1 و 2(با برد 300 تا 500 کیلومتر) قرار می گیرند.

لازم به ذکر است راکت های زلزال به دلیل برخورداری از شرایط دینامیکی و میزان محموله قابل حمل، پایه طراحی و ساخت برخی از راکت های کاوشگر فضایی ایران نیز بوده اند.

علاوه بر مبحث افزایش برد نمونه های مختلف زلزال، میزان خطای نسبی آنها نیز از نکات مهم است. در نمونه های اول بیشترین خطای دایره ای این راکت در حدود 5 درصد بیشینه برد بوده که برای نسل اول 6.25 کیلومتر، برای نسل دوم 10.5 کیلومتر، برای زلزال-3 کمتر از 10 کیلومتر و برای زلزال-3بی کمتر از 12.5 کیلومتر بوده است.

باید متذکر شویم که خطای دایره ای(CEP) شعاع دایره ای به مرکز هدف مورد نظر است که بیش از نیمی از موشک های شلیک شده به سمت هدف در آن دایره فرود خواهند آمد که این دایره خطا بر مبنای روش های علمی مانند تئوری «مونت کارلو» محاسبه می شود.

رقابت تنگاتنگ زلزال با فاتح-110 در انهدام اهداف


تا به اینجای کار انتظار بیشتری هم از میزان دقت یک راکت هدایت ناپذیر نمی رفت اما مصاحبه فرمانده کل سپاه که در آن خطای آخرین نسل های راکت زلزال، 50 متر عنوان شد نگاه ها را به این سلاح تغییر داد.

این میزان خطا که احتمالاً مربوط به CEP زلزال های جدید یا بهسازی شده است نقش این راکت را در نبردها دگرگون ساخته و آن را از یک پرتابه که به درد شلیک به اهداف وسیع می خورد به سلاحی شبه نقطه زن تبدیل می کند.

با میزان خطای ذکر شده در واقع اگر دایره ای به قطر 100 متر حول هدف در نظر گرفته شود، بر مبنای تئوری های محاسباتی مربوطه می توان گفت دستکم نیمی از شلیک های این نمونه زلزال در آن اصابت خواهد کرد.

برای مثال توقفگاه بزرگ پایگاه آمریکایی العدید در قطر که در فاصله کمتر از 270 کیلومتری سواحل و جزایر ایران قرار دارد حدود 1300 متر طول و 330 متر عرض دارد.

به طور معمول در هر فاصله 100 متری عرضی و 150 متری طولی در آن دو فروند هواپیمای چند ده میلیون دلاری سوخترسان کی-سی-135 یا بمب افکن چند صد میلیون دلاری بی-1بی قرار گرفته است. هواگردهای دیگری نظیر هواپیماهای جاسوسی ئی-8، گشت دریایی اوریون و ترابری سی-130و وی-22 نیز در این توقفگاه وجود دارد که جمعاً بیش از 4 میلیارد دلار ارزش دارند.



بخشی از توقفگاه اصلی پایگاه العدید

به گزارش مشرق، چندین آشیانه دوتایی موجود در این پایگاه که چهار جنگنده را در خود جای می دهد نیز کاملاً در محوطه دایره ای به شعاع 50 متر قرار می گیرند و از این رو به همراه نقاط تقاطع باند و سایر مکانهای مهم این پایگاه که دارای همین مقدار مساحت هستند در محدوده دقت زلزال جای دارند. این در حالی است که سرجنگی نمونه دقیق زلزال هر یک از انواع 450 تا 900 کیلوگرمی نمونه های قبلی باشد، قابلیت نابود کردن اهداف خود را در شعاع 50 متری دارد.



یکی از آشیانه های دوتایی جنگنده ها

بنابراین اگر در اعلام خطای 50 متر منظور CEP بوده باشد، می توان گفت از هر تعداد زلزال شلیک شده به یک هدف نیمی از آن در محدوده فوق فرود آمده و با هزینه ای به مراتب کمتر از موشک های فاتح-110 که البته خطای کمتری دارند این اهداف غیر محافظت شده مورد اصابت قرار می گیرد. به علاوه به دلیل همین قیمت کمتر می توان با افزایش تعداد شلیک علیه هر هدف، بر موشک های ضد موشک دشمن نیز غلبه کرد.

به عنوان یک مثال دیگر اگر هدفی ساکن با عرض 76 متر و طول بیش از 100متر در نظر گرفته شود در صورت شلیک چهار زلزال به مرکز هدف، دستکم یک فروند راکت به آن اصابت خواهد کرد زیرا محاسبات اولیه نشان می دهد 60 درصد راکت هایی که در دایره خطایی به شعاع 50 متر فرود آیند، به نقطه ای از هدف فوق اصابت می کنند.

توجه داریم که ناوهای هواپیمابر رده نیمیتز که معمولاً یک فروند از آنها در خلیج فارس پرسه می زند دارای عرشه فوقانی با بیشترین عرض 76 متر و طول بیش از 300 متر است. این در حالی است که برخی اعداد اعلام شده برای خطای موشک های فاتح-110 به مراتب کمتر از زلزال بوده و البته نمونه خاصی از آن با نام خلیج فارس برای انهدام کشتی ها با جستجوگر تصویری و قابلیت انهدام هدف متحرک ساخته شده است.

در صورت محول شدن بخشی از مأموریت فاتح، به زلزال با کاهش بار کاری موشک های فاتح، امکان استفاده از آنها برای سایر اهداف کوچک (مانند ساختمان های خاص) که تا کنون در مرحله اول «پاسخ کوبنده» در نظر نبوده اند فراهم شده و توان دشمن برای شناسایی و انهدام پرتابگرها که قبلاً بیشتر برای موشک های ایرانی صرف می شد، حال باید برای انبوه پرتابگرهای تکی و سه تایی راکت های زلزال نیز وارد عمل شود که با پخش شدن این توان از خطر نابودی پرتابگر موشک های ایرانی کاسته می شود.

راکت های زلزال به لطف بهره مندی از پرتابگرهای تمام متحرک و نیمه متحرک امکان شلیک از هر نقطه ای را دارند و این برای غافلگیر کردن دشمن، یک مزیت بسیار مهم محسوب می شود. زمان آماده سازی این سلاح برای شلیک نیز بسیار اندک، طول مدت انبار داری آن در حدود 7 سال و قابلیت اطمینان اجزای آن بالا است.

نکته مهم در اینجا چگونگی کاهش خطای راکت زلزال است. هر چند در برخی موارد از برخی نمونه های آن به عنوان موشک یاد می شود اما تا زمان اعلام رسمی چگونگی ارتقاء آن نمی توان حدس قطعی برای روش هدایت و کنترل انتخاب شده در صورت موشک شدن آن در نظر گرفت.



برخی مواقع از زلزال با عنوان موشک یاد شده است

با نگاهی به برنامه های اجرا شده در دنیا در زمینه تبدیل راکت های تولید شده به موشک در می یابیم به طور کلی با قرار دادن یک سامانه هدفگیری و هدایت مانند سامانه مکانیابی جهانی(GPS) یا جستجوگر تصویری یا لیزری در بخش جلویی و تعبیه بالک های کنترلی باز شونده که پس از ورود پرتابه به قوس نزولی عمل می کنند کار هدایت و کنترل راکت و در نتیجه تبدیل آن به موشک انجام می شود؛ چیزی که در هیچ یک از زلزال های به نمایش در آمده دیده نشده است.

همچنین سامانه تغییر بردار رانش که تا زمان روشن بودن موتور می تواند بجای بالک های کنترلی به تصحیح مسیر پرتابه بپردازد نیز در هیچ نمونه ای از زلزال مشاهده نشده. سامانه هایی مانند عملگرهای پلاسمایی نیز هنوز در مراحل توسعه در دنیا قرار داشته و البته محدودیت های حجمی و وزنی خاص خود را دارند.

بنابراین کاهش خطای هدفگیری توسط پرتابگر، بهبود عملکرد موتورهای دوران دهنده، بهبود کیفیت ساخت بدنه و بالک موشک و کاهش بدکارکردن های موتور سوخت جامد می تواند از دلایل کاهش خطای زلزال باشد در صورتی که به موشک تبدیل نشده باشد.

نکته مهم دیگر وجود یا عدم وجود امکان ارتقاء دقت زلزال های تولید شده به میزان 50 متر اعلام شده است که قابل بهسازی بودن زلزال های موجود در انبارها می تواند ارزش بسیار بیشتری به این دستاورد داده و در مدت کوتاهی تعداد انبوه این راکت ها را به سلاحی با دقت بالا علیه اهداف مختلف تبدیل کند. این اهداف می تواند شامل پایگاه های هوایی و دریایی دشمن باشد که در گزارش های پیشین به مشخصات و فواصل آنها از ایران پرداخته بودیم.

کاهش خطای یک راکت در نمونه های تولیدی جدید یا تولید شده قبلی یا تبدیل آن به موشک دستاورد بسیار بزرگی هم از لحاظ علمی و هم عملیاتی برای نیروهای مسلح کشور محسوب می شود که تنوع و کمیت تسلیحات با دقت بالا را برای اجرای آتش علیه اهداف مختلف دشمن در صورت بروز یک درگیری به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.


برچسب‌ها: موشک

زندگی در میدان مین
پنج شنبه 92/1/15 ساعت 10:13 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
میدان مین، جایی است که هر ثانیه حضور در آن به اندازه یک عمر طول می‌کشد و نمی‌دانی گام بعدی را در کدام دنیا برمی‌داری... .

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، جمهوری اسلامی ایران پس از جنگ تحمیلی تمام تلاش خود را برای پاکسازی میادین مین و گلوله‌های عمل نکرده در مناطق جنگ‌زده کشور آغاز کرد.

 
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راستای این مأموریت خطیر و در ادامه فعالیت‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت کشور، از سال 1382 با تشکیل "مرکز مین‌زدایی کشور" و تعیین چارچوب یک برنامه زمان‌بندی شده با همکاری مراکز یاد شده و بخش خصوصی، اجرای طرح پاکسازی میادین مین و گلوله‌های عمل نکرده را در پنج استان جنگ‌زده آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان تداوم بخشید.
 
تاکنون در مجموع فعالیت‌های انجام شده این مرکز، بیش از 90 درصد از اراضی آلوده پاکسازی شده است.
 
این مرکز همچنین به‌منظور ارتقاء سطح علمی و آموزشی دست‌اندرکاران "عملیات پاکسازی میادن مین" و آگاه‌سازی مردم نسبت به خطرات مین و گلوله‌های عمل نکرده و مقابله با آن به‌ویژه در مناطق مرزی، دوره‌های آموزشی متنوعی را براساس استانداردهای بین‌المللی برگزار کرده است.
 
هم‌اکنون سرپرستی این سازمان را "سردار محمدحسین امیر احمدی" به‌عهده دارد که پیش از او "امیرحسین سعیدی" و "حبیبی" عهده‌دار این مهم بودند. 
 
لازم به ذکر است این مرکز که به‌گفته سردار امیر احمدی، حدود 98 درصد مناطق آلوده به مین را پاکسازی کرده نوزدهم بهمن‌ماه امسال توانست استان کرمانشاه را به‌طور کامل پاکسازی کند.
 

در حقیقت این مرکز هنوز در حال التیام‌بخشیدن به زخمی است که حاصل توطئه اتحاد شوم ابرقدرت‌های جهانی در ایجاد جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و ملت انقلابی کشورمان بوده و نیروهای این مرکز با حضور روزانه چندین ساعته در میادین مین، به دو شیوه دستی و مکانیزه در تلاش برای کشف و خنثی‌سازی مین‌ها و حفظ امنیت مردم ایران می‌کوشند؛ میادینی که هر ثانیه حضور در آن به اندازه یک عمر طول می‌کشد و نمی‌دانی گام بعدی را در کدام دنیا برمی‌داری... .

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: مین

<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 58
بازدید دیروز: 55
کل بازدیدها: 1324391