سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
7خودروی زرهی ایرانی
دوشنبه 93/1/11 ساعت 4:30 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
هفت نوع خودروی زرهی بومی در یک نگاه؛

خانواده براق‌های قبراق ایرانی را بهتر بشناسید + عکس

با استفاده از مزایای یک خودروی زرهی شنی‎دار، براق می‎تواند به استحکامات و ادوات زرهی دشمن حمله کرده و با استفاده از تحرک بالای خود و توانایی عبور از موانع و حتی شیارهای 2.4 متری، ضمن برخورداری از حفاظت زرهی آن را به وسیله‎ای مؤثر در میدان نبرد تبدیل کند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، محیط پرخطر نبردهای زمینی نیاز به استفاده از خودروهای زرهی برای وظایف مختلف را به امری ضروری تبدیل کرده است. متخصصان کشورمان با بهره‎گیری از تجربیات گران‎بهای 8 سال دفاع مقدس و سایر تجربیات رزمی قبل و بعد آن با انتخاب یک پلت‎فرم مناسب اقدام به توسعه نمونه‎های مختلف خودروهای زرهی برای اجرای مأموریت‎های حمل نفرات، مهمات، مجروحین و ... نموده‎اند.

این خودروها حتی پس از وقوع بلایای طبیعی و حوادث پیش‎بینی نشده از جمله برف‎های سنگین چند سال اخیر و مسدود شدن راه‎ها برای کمک به حادثه‎دیدگان اعزام شده‎اند.

نفربر زرهی دارای تیربار

نفربر زرهی براق یک خودروی شنی‎دار و دوزیست یعنی دارای قابلیت حرکت در خشکی و آب بوده که حفاظت زرهی مناسب، تحرک بالا و توانایی عبور از موانع و مسیرهای ناهموار با سرعت بالا و امکان اجرای مانورهای سنگین حرکتی از مشخصات کیفی آن است.

ضخامت زره آن در نواحی مختلف از 5 تا 19 میلیمتر بوده و کفشک‎های لاستیکی موجود در شنی آن، کشش مناسبی را ایجاد می‎نمایند. نفربر براق به سامانه‎های ناوبری و ارتباطی (VRC-222) با برد دستکم 40 کیلومتر مجهز است. این خودرو 10 نفر سرباز به علاوه راننده و تیرانداز حمل می‎کند.

موتور دیزل 330 اسب بخاری و 8 سیلندر این نفربر 13 تنی که با هوا خنک شده و به توربوشارژر مجهز است با توجه به ایجاد نسبت رانش به وزن 25.4 آن را به سرعت 65.5 کیلومتر بر ساعت می‎رساند. بیشترین برد این خودرو روی زمین 625 کیلومتر است. براق می‎تواند از موانعی تا ارتفاع 0.7 متر و از شیب 30 درجه و شیب جانبی 25 درجه عبور کند.
 

خانواده براق‌های قبراق ایرانی را بهتر بشناسید +عکس
نفربر براق


سلاح اصلی این نفربر یک قبضه تیربار 12.7 میلیمتری دشکا با نواخت تیر 600 گلوله بر دقیقه است. این سلاح 32.3 کیلوگرمی برد مؤثر 3300 متر علیه اهداف زمینی، 1600 علیه اهداف هوایی و 800 متر علیه اهداف زرهی سبک دارد. برجک این نفربر ضمن برخورداری از حفاظت زرهی توانایی چرخش کامل در صفحه افقی و تا 78 درجه در صفحه عمودی را دارد.

این نفربر به سامانه تولید کننده دود غلیظ برای پنهان شدن در میدان نبرد مجهز است.

نمونه حامل خمپاره‎انداز

این خودروی زرهی امکان عملیات با یک قبضه خمپاره‎انداز 120 میلیمتری را به صورت خودکششی در شرایط محیطی مختلف میدان نبرد (محیط‎های صحرایی، جنگلی، کوهستانی و ...) ایجاد می‎کند. قبضه سلاح با استقرار بر روی یک صفحه چرخان امکان چرخش 360 درجه در صفحه افقی را داشته و در نتیجه برای شلیک به اهداف در زاویه‎های مختلف نسبت به خودرو نیاز به حرکت دادن مجموعه نیست.

همچنین قبضه خمپاره‎انداز امکان حرکت در زوایای 43 تا 78 درجه را در صفحه عمودی دارد.

ذخیره مهمات 50 گلوله‎ای در داخل خودروی زرهی باعث می‎شود تا این مجموعه با سلاح اصلی 120 میلمیتری خود که برد معمول آن 6250 متر است به عنوان یک عامل تأثیرگذار در شرایط نبرد ناهمتراز ایفای نقش کند. همچنین ممکن است در آینده شاهد نصب خمپاره‎انداز سنگین وفا با کالیبر 160 میلیمتر و برد بسیار بیشتر نیز در این نوع خودروی زرهی باشیم.
 

خانواده براق‌های قبراق ایرانی را بهتر بشناسید +عکس
براق حامل خمپاره‎انداز


یک قبضه تیربار 12.7 میلیمتری نیز بر روی خودروی زرهی براق خمپاره‎انداز نصب شده است.

ضخامت زره این نمونه نیز 5 تا 19 میلیمتر بوده و ضمن قابلیت تحرک و مانوردهی بالا توانایی حرکت روی سطح زمین با سرعت 65.5 کیلومتر بر ساعت و نیز امکان حرکت در آب با سرعت 5 کیلومتر بر ساعت را دارد.

خودروی زرهی براق خمپاره‎انداز 15 تنی، دارای موتور دیزل 8 سیلندر با توان 330 اسب بخار بوده که نسبت رانش به وزن 22 و رسیدن به سرعت 65.5 کیلومتر بر ساعت را ممکن می‎نماید. این خودرو قابلیت عبور از موانع با ارتفاع 70 سانتیمتر و شیب 30 درجه و شیب جانبی 25 درجه را دارد.

نمونه حامل موشک‎انداز ضد زره

این خودروی زرهی به یک قبضه پرتابگر موشک‎های ضد زره توفان مجهز شده است. با استفاده از مزایای یک خودروی زرهی شنی‎دار، این مجموعه می‎تواند به استحکامات و ادوات زرهی دشمن حمله نماید در شرایطی که تحرک بالای خودروی براق و توانایی عبور از موانع و ناهمواری‎های مختلف و حتی شیارهای 2.4 متری ضمن برخورداری از حفاظت زرهی آن را به وسیله‎ای مؤثر در میدان نبرد تبدیل می‎نماید.

موشک‎های ضد زره توفان در چند نسل توسعه یافته و به طور انبوه در حال استفاده است. نوع توفان-2 با سرجنگی دو مرحله‎ای دارای جرم 19.1 کیلوگرم بوده که 4.1 آن مربوط به مواد منفجره است. میزان نفوذ آن در زره بیش از 750 میلیمتر و برد آن 70 متر تا 3850 است.
 

خانواده براق‌های قبراق ایرانی را بهتر بشناسید +عکس
براق حامل موشک انداز ضد زره


این موشک که به صورت اپتیکی هدفگیری شده و با روش هدایت در خط دید (Line of Sight) به سمت هدف راهبری می‎شود دارای احتمال اصابت به هدف 95 درصد است که میزان بالایی محسوب می‎شود. نرخ شلیک آن به طور معمول 2 تا 3 شلیک در دقیقه است که البته بسته به مهارت نفرات بیشتر هم می‎تواند باشد.

قاعدتاً موشک‎های ذخیره در داخل خودرو به صورت محافظت شده قرار دارند و جدیدترین موشک‎های ضد زره کشور مانند توفان-5 و دهلاویه (با موشک‎انداز مخصوص آن) نیز می‎تواند در آینده روی این خودروی زرهی نصب و به کار گیری شود. مشخصات متفاوت این نمونه براق شامل 14 تن جرم، نسبت رانش به وزن 23.5، برد بیشینه 500 کیلومتر و نیاز به 3 خدمه است.

آمبولانس زرهی براق

این خودروی زرهی برای تخلیه مجروحین از خطوط مقدم نبرد به مراکز درمانی طراحی و ساخته شده است و علاوه بر برخورداری از سامانه مقابله با آتش، تهویه مطبوع و مخزن آب با وسایل مختلف امداد پزشکی همچون تجهیزات و داروهای کمک‎های اولیه، دستگاه تنفس مصنوعی، نوار قلب، لوازم ارتوپدی و ... تجهیز شده و دارای 4 تخت برای بیماران است.
 

خانواده براق‌های قبراق ایرانی را بهتر بشناسید +عکس
آمبولانس زرهی براق


همچنین سامانه BHCTC-200  برای مقابله با عوامل شیمیایی، میکروبی و هسته‎ای و رادیوی VRC-222 در این آمبولانس زرهی نصب شده است. مشخصات این نمونه براق شامل 14 تن جرم، برد بیشینه 500 کیلومتر و نیاز به 5 خدمه بوده و موتور و توانایی‎های حرکتی آن مشابه نمونه‎های دیگر است.

نفربر زرهی رزمی

سلاح اصلی این نمونه از خودروهای زرهی براق یک توپ 30 میلیمتری مستقر روی یک برجک متحرک است. توپ 30 میلیمتری 2A42 از دو نوع مهمات معمولی و نفوذگر استفاده کرده، قابلیت انتخاب نرخ شلیک 200-300 یا 500 شلیک بر دقیقه را داشته و قدرت نفوذ مهمات آن در زره، بین 15 تا 25 میلیمتر است.

برد مؤثر این توپ قدرتمند 1500 متر در برابر اهداف زرهی، 2500 متر در برابر اهداف زمینی عادی و 3000 متر در برابر اهداف هوایی بوده، می‎تواند تا 75 درجه در صفحه عمودی و 360 درجه در صفحه افقی دوران کرده و قابلیت شلیک در حال حرکت را دارد. همچنین یک قبضه تیربار سبک 7.62 میلیمتری نیز با توپ مستقر در برجک هم محور شده است.
 

خانواده براق‌های قبراق ایرانی را بهتر بشناسید +عکس
نفربر زرهی و رزمی براق


این نمونه از براق 16.2 تن جرم داشته و با استفاده از موتوری با توان 300 اسب بخار که از توربوشارژر برخوردار است و با هوا خنک می‎شود با نسبت رانش به وزن 20.4 به سرعت 60.7 کیلومتر بر ساعت و برد 432 کیلومتر می‎رسد. این خودرو توان عبور از شیب 35 درجه و شیب عرضی 25 درجه را داشته و 10 نفر ظرفیت دارد که احتمالاً 2 یا 3 نفر آن خدمه است.

خودروی زرهی فرماندهی

این نمونه از خودروهای زرهی براق با اتکا به حفاظت زرهی مناسب و تجهیز به امکانات لازم نقش پست فرماندهی متحرک برای مدیریت صحنه نبرد بر عهده دارد. مولد برق AC/DC برای کاربری تجهیزات افزوده شده به آن شامل انواع بیسیم‎ها و سامانه‎های انتقال داده (علاوه بر رادیوی استاندارد VRC-222) در این خودرو قرار داده شده و سامانه تهویه مطبوع نیز از دیگر امکانات این نمونه 15 تنی براق است.

خانواده براق‌های قبراق ایرانی را بهتر بشناسید +عکس 
خودروی فرماندهی براق


موتور 300 اسب بخاری، نسبت رانش به وزن 22، سرعت 65 کیلومتر بر ساعت، برد 500 کیلومتر و امکان عبور از شیارهای 2.3 متری از دیگر مشخصات خودروی زرهی 5 نفره فرماندهی بوده و سایر مشخصات آن مشابه نمونه‎های دیگر است.

خودروی زرهی حامل مهمات

این نمونه از براق برای پشتیبانی سریع و مطمئن از خودروهای زرهی رزمی، سلاح‎های توپخانه‎ای و نیروهای پیاده بر مبنای توانایی حمل مهمات مختلف مورد نیاز در صحنه نبرد زمینی طراحی و ساخته شده است. این مأموریت با اتکاء به توانایی عبور از زمین‎های مختلف با انواع موانع و ناهمواری و سرعت و قابلیت مانور بالا انجام می‎شود.

خانواده براق‌های قبراق ایرانی را بهتر بشناسید +عکس 
خودروی زرهی مهمات‎بر براق


براق مهمات‎بر دارای 2 نفر خدمه بوده، فقط قابلیت حرکت در خشکی را داشته و با برخورداری از یک مخزن سوخت 450 لیتری برد آن به 430 کیلومتر می‎رسد. سرعت بیشینه این نمونه 75 کیلومتر بر ساعت بوده و قابلیت حمل چندین تن مهمات را دارد. حفاظت زرهی و تجهیزات مخابراتی آن نیز مشابه سایر نمونه‎ها است.

این 7 نمونه معرفی شده، خانواده خودروهای زرهی براق را تشکیل داده‎اند که به تولید انبوه رسیده، در نیروهای مسلح در حال خدمت بوده و حتی برای مأموریت‎های مقابله با حوادث پیش‎بینی نشده نیز دو نمونه با استفاده از همین پلت‎فرم ساخته شده است.

بنا بر این امروزه در نیروهای مسلح کشورمان بسیاری از مأموریت‎هایی که در گذشته توسط خودروهای راهکنشی(تاکتیکی) معمولی چرخدار و بدون حفاظت زرهی انجام می‎شد توسط خودروهای زرهی تولید داخل با قابلیت حرکت در محیط‎ها و شرایط مختلف به اجراء در می‎آید.  منبع: مشرق نیوز




ساخت ایران
یکشنبه 93/1/10 ساعت 7:14 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
مشرق گزارش می‌دهد؛

آشنایی با 5 راکت پرکاربرد و ناشناخته ساخت ایران + عکس

این سلاح‎ها که قیمت هر گلوله آن بسیار پایین‎تر از موشک‎های ضدتانک است بخشی از بدنه دفاع ضد زره نیروهای مسلح را تشکیل داده و برای انهدام اهداف در مسافت‎های نزدیک و یا اهداف کم تحرک نیاز به موشک‎های چند هزار دلاری ضدتانک را بسیار کاهش می‎دهند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، مقابله با ادوات زرهی که در نبردهای نظامی زمینی نقش اساسی را بر عهده دارند از جمله دغدغه‎های مهم هر نیروی نظامی در دنیا است. نیروهای پیاده به عنوان کسانی که خودروهای زرهی بیشترین آسیب را به آنها می‎رسانند خیلی زود به فکر چاره‎ای مؤثر برای مقابله با این ادوات افتاند.

برای این منظور کمی پس از تثبیت وسائل زرهی به خصوص تانک در ارتش‎ها سلاح‎های ضد تانک نیز توسعه یافتند.

با توجه به محدودیت‎های نیروهای پیاده در حمل و کاربری تسلیحات سنگین، ویژگی‎های مشترک بیشتر سلاح‎های ضد زره پرکاربرد در این نیروها را می‎توان سبکی و قابل حمل بودن توسط نفر، دوش‎پرتاب بودن، نشانه‎گیری مستقیم (با دوربین یا سامانه نشانه‎روی عادی)، کاربری ساده، پرتابگرهای بدون عقب‎نشینی، برد کوتاه و مناسب برای درگیری‎های نزدیک و مؤثر علیه خودروهای سبک و نیمه سنگین زرهی و در نهایت قیمت ارزان در مقایسه با موشک‎های هدایت شونده ضد زره بیان نمود.

معروف‎ترین سلاح ضد زره راکتی در دنیا به اذعان اغلب منابع معتبر، راکت‎انداز RPG-7 است که هنوز هم به طور گسترده به کار گرفته می‎شود.

این سلاح در جنگ 8 ساله عراق علیه ایران توسط هر دو طرف مورد استفاده قرار گرفت و در ده‎ها جنگ و درگیری نظامی دیگر نیز حضور پررنگی داشته و در آینده نیز خواهد داشت.

در این سلاح و سایر نمونه‎های مشابه آن، بخشی از انرژی پیشران از انتهای بدنه خارج می‎شود تا مقدار قابل توجهی از ضربه ناشی از شلیک را خنثی نموده و در نتیجه با حذف نیاز به سامانه‎های کاهش ضربه شلیک یا همان عقب‎نشینی سلاح، وزن آن به میزان قابل توجهی کمتر می‎گردد.

امروزه برای این سلاح در کشورمان دستکم 3 نوع راکت مختلف تولید می‎شود که هر یک برای مأموریت ویژه‎ای توسعه یافته است.

همچنین دو راکت ضد زره دیگر به نام‎های ظفر و غدیر نیز تولید شده که با پرتابگرهای مخصوص به خود یعنی SPG-9 و RPG-29 شلیک می‎شوند. در این گزارش سه نوع پرتابگر مورد اشاره و 5 راکت مورد استفاده در آنها معرفی گردیده که در جدول زیر مشخصات اصلی این راکت‎ها ارائه شده است.
 

آشنایی با 5 راکت پرکاربرد و ناشناخته ساخت ایران +عکس

پرتابگر RPG-7 برای نرخ آتش 4 شلیک بر دقیقه طراحی شده و طول کلی آن بدون راکت 950 میلیمتر و جرم آن با دوربین نشانه‎روی 6.5 کیلوگرم است.

دوربین نشانه‎روی نصب شده روی این راکت‎انداز برای افزایش دقت هدفگیری عملکرد مناسبی دارد. از این پرتابگر می‎توان در تمام شرایط آب و هوایی استفاده نمود. این پرتابگر به دلیل وزن کم و ابعاد کوچک و عملکرد بدون عقب‎نشینی به راحتی توسط نفر قابل حمل بوده و در شرایط مختلف نبرد قابل استفاده است.
 

آشنایی با 5 راکت پرکاربرد و ناشناخته ساخت ایران +عکس
راکت‎انداز RPG-7


پرتابگر SPG-9 یک سلاح ضد تانک و ضد زره نیمه سنگین بوده که به طور معمول توسط دو نفر قابل حمل است که با سه پایه 69 کیلوگرم و بدون آن در حدود 50 کیلوگرم جرم دارد. این سلاح بر روی ارابه دو چرخ نصب شده و به این وسیله قابل یدک کشیده شدن روی زمین توسط نفرات یا ادوات خواهد بود.
 

آشنایی با 5 راکت پرکاربرد و ناشناخته ساخت ایران +عکس
راکت‎انداز SPG-9


همچنین این پرتابگر می‎تواند به واسطه یک سکوی دوار که امکان چرخش در صفحه افقی را ایجاد می‎نماید روی خودروهای راهکنشی (تاکتیکی) نصب شده و در نتیجه از تحرک بالایی برخوردار شود. سامانه نشانه‎گیری اپتیکی نصب شده روی این سلاح نیز دقت بالایی را در هدفگیری‎های مستقیم ایجاد می‎کند.

به گزارش مشرق، راکت‎انداز 2.15 متری SPG-9 علاوه بر خودروهای تاکتیکی روی موتورسیکلت‎ های چهارچرخه ساخت کشورمان نیز نصب شده است که با توجه به کوچکی، تحرک بالا و توانمندی‎های حرکتی این موتورها قابلیت‎های رزمی و تأثیرگذاری این سلاح نیز در مقایسه با نصب روی خودروها افزایش یافته است.

شکل کلی سلاح RPG-29 یک استوانه تو خالی بوده و ترکیبی مانند راکت‎اندازهای بازوکا را به یاد می‎آورد. عمل گلوله‎گذاری در آن از انتهای پرتابگر انجام شده و کالیبر (قطر داخلی لوله یا قطر خارجی پرتابه) آن105 میلیمتر است. جرم خالی راکت‎انداز برابر 12.1 و در حالت پر شده با راکت و آماده شلیک 18.8 کیلوگرم است.
 

آشنایی با 5 راکت پرکاربرد و ناشناخته ساخت ایران +عکس
راکت‎انداز RPG-29


در حالت رزمی این سلاح 1.85 متر طول داشته و برای حمل و نقل نیز طول آن تا 1 متر قابل کاهش است که از این نظر تنها 5 سانتیمتر کشیده‎تر از RPG-7 شده و در جابجایی نیروهای نظامی مشکلی ایجاد نمی‎کند.

این سلاح از نشانه‎گیر ثابت روی خود، نشانه‎گیر اپتیکی و دوربین دید در شب نیز بهره می‎برد که کارایی آن را با افزایش دقت و همچنین قابلیت استفاده در نبردهای شبانه افزایش می‎دهد. نرخ شلیک معمول این سلاح 4 تیر بر دقیقه است.

نتایج به کار گرفته شدن راکت‎انداز RPG-29 در جریان اشغال عراق توسط آمریکا و در نبرد 33 روزه کارایی بالای این راکت‎های ضد زره را در برابر بهترین تانک‎های اروپایی و رژیم صهیونیستی اثبات نموده است. از طرفی نیاز این سلاح به تعداد خدمه کمتر یعنی یک نفر نیز مزیت بالایی برای آن در مقایسه با SPG-9 محسوب می‎شود.

پس از معرفی راکت‎اندازها به معرفی 5 راکت مورد استفاده در آنها می‎پردازیم.

راکت فتح

راکت ضد زره فتح با کالیبر 40 میلیمتر برای انهدام تانک‎ها، سلاح‎های خودکششی و سایر ادوات زرهی طراحی و ساخته شده. همچنین این راکت برای انهدام نیروهای دشمن در پناهگاه و سنگرها و سایر استحکامات قابل استفاده است.

نرخ شلیک این راکت 4 تیر بر دقیقه، نوع سرجنگی آن HEAT تک مرحله‎ای و نوع فیوز مورد استفاده در آن از نوع الکترومکانیکی ضربه‎ای است. این راکت با پرتابگر کالیبر 40 میلیمتری RPG-7  شلیک می‎شود.
 

آشنایی با 5 راکت پرکاربرد و ناشناخته ساخت ایران +عکس
راکت فتح


این راکت 2.35 کیلوگرمی تا 300 میلیمتر در زره‎ها نفوذ کرده، برد مؤثر آن 300 متر و برد نهایی آن 1000 متر است. کمترین برد این راکت‎ها به مدت زمان لازم برای فعال شدن فیوز آنها مربوط می‎گردد. چهار بالک به شکل کلی مشابه مستطیل که به بیرون باز می‎شوند کار پایدارسازی راکت 92 سانتیمتری فتح را بر عهده دارند.

راکت ضد زره نافذ

نافذ که 350 گرم سنگین‎تر از فتح است برای نفوذ بیشتر در زره‎ها طراحی و ساخته شده و به نظر می‎رسد این وزن بیشتر به سرجنگی کارآمدتر اختصاص یافته باشد.

در نتیجه در مقایسه با راکت فوق با وجود برد مؤثر 200 متری که بیانگر 33 درصد کاهش است و سرعت شلیک 112 متر بر ثانیه (حدود 6 درصد کمتر) و سرعت بیشینه 270 متر بر ثانیه (10 درصد کمتر) تا 500 میلیمتر (حدود 67 درصد بیشتر) در زره‎ها نفوذ می‎کند. این راکت 96 سانتیمتری هم با بالک‎هایی مشابه نمونه‎های موجود در راکت فتح پایدار می‎شود.
 

آشنایی با 5 راکت پرکاربرد و ناشناخته ساخت ایران +عکس
راکت نافذ


نرخ شلیک این راکت 4 تیر بر دقیقه، نوع سرجنگی آن HEAT تک مرحله‎ای و نوع فیوز مورد استفاده در آن از نوع الکترومکانیکی ضربه‎ای است. نافذ هم با راکت‎انداز RPG-7 شلیک می‎شود. یک نمونه با سرجنگی دو مرحله‎ای از راکت نافذ نیز توسعه یافته که برای انهدام زره‎های واکنشی مورد استفاده قرار می‎گیرد.

راکت صاعقه

این راکت برای هدف قرار دادن نفرات دشمن در فضای باز، سنگرها، پناهگاه‎ها و انهدام تجهیزات معمولی طراحی و ساخته شده است. نرخ شلیک این نمونه نیز تا 4 تیر بر دقیقه بوده و سر جنگی آن از نوع انفجاری شدید (HE) است. فیوز موجود در راکت صاعقه از نوع ضربه‎ای مکانیکی بوده و این پرتابه با راکت‎انداز RPG-7 قابل شلیک است.
 

آشنایی با 5 راکت پرکاربرد و ناشناخته ساخت ایران +عکس
راکت صاعقه


به گزارش مشرق، برد مؤثر 700 متری راکت صاعقه با برد مؤثر تیربارهای سبک قابل مقایسه است که هماهنگی راهکنشی مناسبی بین این دو نوع سلاح در حالت استقرار در یک موضع دفاعی فراهم می‎کند.

بخشی از افزایش برد این راکت نسبت به دو نمونه قبلی، حذف سرجنگی ضد زره و کاهش وزن آن به 1.55 کیلوگرم بوده که سرعت شلیک بالاتری را نیز نسبت به فتح و نافذ برای آن ایجاد نموده است. طول این راکت به میزان قابل توجهی کمتر از دو نمونه ضد زره بوده و در هنگام شلیک عمده بدنه راکت در داخل پرتابگر قرار می‎گیرد.

راکت ظفر

این راکت کالیبر 73 میلیمتری در دو گونه ضد نفر و ضد زره برای انهدام مجموعه نفرات دشمن، سنگرها، استحکامات، پناهگاه‎ها و همچنین ادوات زرهی دشمن خصوصاً نفربرها و تانک‎های سبک طراحی و ساخته شده است. سرجنگی آن از نوع HEAT، فیوز مکانیکی ضربه‎ای و پرتابگر آن از نوع SPG-9 است. این راکت 1100 میلیمتری با بالک‎های کوچک اما 6 تایی باز شونده پایدار می‎شود.
 

آشنایی با 5 راکت پرکاربرد و ناشناخته ساخت ایران +عکس
راکت ظفر

برد مؤثر این راکت 4.39 کیلوگرمی در شلیک مستقیم ضد تانک 800 متر عنوان شده که در این حالت از دقت بالایی نیز برخوردار بوده اما برد نهایی راکت ضد تانک 1300 متر و در نمونه ضد نفر تا 4500 متر است. میزان نفوذ راکت ضد زره به 300 تا 400 میلیمتر می‎رسد.

سرعت اولیه شلیک این راکت فراتر از سرعت صوت بوده، پیشران راکتی کمی پس از دور شدن از پرتابگر روشن شده و آن را به سرعت بیشینه 730 متر بر ثانیه می‎رساند که این مقدار کمی بیش از دو برابر سرعت صوت بوده و رسیدن راکت به هدف را در زمان کوتاهی ممکن نموده که فرصت واکنش را دشمن بسیار کاهش می‎دهد.

راکت غدیر

این راکت که دارای سرجنگی دو مرحله‎ای است از جدیدترین تولیدات صنایع دفاعی کشور بوده که برای انهدام تانک‎های سنگین خصوصاً با زره پیشرفته واکنشی انفجاری و سایر انواع ادوات زرهی طراحی و ساخته شده است.

همچنین این راکت به دلیل قدرت نفوذ بالا، برای انهدام استحکامات بتنی و پناهگاه‎های حفاظت شده نیز بسیار مؤثر است. میزان نفوذ این راکت کالیبر 105 میلیمتری در زره اصلی تانک پس از غلبه بر زره واکنشی اولیه معادل 600 میلیمتر یا بیشتر است. فیوز آن از نوع الکترومکانیکی  بوده و با راکت‎انداز RPG-29 پرتاب می‎شود.
 

آشنایی با 5 راکت پرکاربرد و ناشناخته ساخت ایران +عکس
راکت غدیر


راکت 1100 میلیمتری و 6.7 کیلوگرمی غدیر دارای 8 پره پایدار کننده است و عمده انرژی پیشران قبل از خروج از لوله به آن داده می‎شود، برخلاف برخی سلاح‎های دوش‎پرتاب که یک پیشران ضعیف اولیه راکت را از محل پرتاب دور کرده و سپس پیشران اصلی به کار می‎افتد.

برد مؤثر این سلاح قدرتمند به 500 متر می‎رسد که هر چند کمتر از راکت ظفر است اما میزان نفوذ آن بسیار بیشتر و سرعت پرتاب اولیه آن نیز کمتر از صوت بوده و کاربرد آن را به صورت دوش‎پرتاب راحت‎تر نموده است.

این سلاح‎ها که قیمت هر گلوله آن بسیار پایین‎تر از موشک‎های ضدتانک است بخشی از بدنه دفاع ضد زره نیروهای مسلح را تشکیل داده و برای انهدام اهداف در مسافت‎های نزدیک و یا اهداف کم تحرک نیاز به موشک‎های چند هزار دلاری ضدتانک را بسیار کاهش می‎دهند.

به عنوان مثال قیمت هر گلوله RPG-29 به گفته منابع خارجی 300 دلار و خود قبضه نیز 500 دلار است در حالی که یک موشک ضد زره تاو قیمتی در حدود 25000 دلار دارد.

در مجموع می‎توان گفت مزیت‎های وزن و قیمت پائین، سبکی و سهولت استفاده و قابلیت حمل و نقل آسان و امکان به کار گیری از روی انواع وسائل نقلیه در کنار ایجاد قابلیت‎های نفوذ قابل توجه در زره‎های پیشرفته در نمونه‎های جدید، این راکت‎ها را که تاریخچه طراحی و ساخت نمونه‎های پایه آنها به ده‎ها سال قبل باز می‎گردد در عرصه نبردهای امروزی برای انهدام طیف گسترده‎ای از اهداف معمولی تا زرهی همچنان پرکاربرد نگه داشته است.  منبع: مشرق نیوز




تنبیه جدی تروریست ها
شنبه 93/1/9 ساعت 7:48 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار رمضان شریف در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛

یگان‌های سپاه هم‌اکنون در سراوان مستقر شده‌اند/برنامه سپاه برای تنبیه جدی گروهک‌های تروریستی

مسئول روابط عمومی سپاه گفت: به دلیل حساسیتی که وجود داشت و مسائل خاصی که نقطه مرزی سراوان دارد، با تصمیم شورای عالی امنیت ملی، 300 کیلومتر از مرز سراوان به منظور تامین امنیت پایدار به طور مستقیم در اختیار قرارگاه قدس سپاه قرار گرفت.

 سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار دفاعی_امنیتی باشگاه خبرنگاران، درباره واگذار شدن 300 کیلومتر از مرز سراوان به نیروی زمینی سپاه پاسداران، گفت: از حدود 10 روز پیش 300 کیلومتر از مرز سراوان در اختیار سپاه قرار گرفته که این امر پس از دو اتفاقی که در مرز سراوان افتاد و منجر به شهادت 14 مرزبان و دیگری که منجر به ربایش 5 مرزبان کشورمان شد، انجام شده است.  
 
وی تصریح کرد: به دلیل حساسیتی که وجود داشت و مسائل خاصی که این نقطه مرزی دارد، با تصمیم شورای عالی امنیت ملی، 300 کیلومتر از مرز سراوان به منظور تامین امنیت پایدار به طور مستقیم در اختیار قرارگاه قدس سپاه قرار گرفت.  
 
مسئول روابط عمومی سپاه اظهار داشت: سردار جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران به منظور بازدید از وضعیت آمادگی قرارگاه قدس و بررسی سایر مسائل مرزی در سیستان و بلوچستان، سفری به آنجا انجام داد و هم‌اکنون یگان‌های سپاه در آنجا مستقر شده‌اند و این بخش از مرز تحویل سپاه شده و در وهله اول تلاش می‌شود که از تکرار این موارد به‌طور جدی جلوگیری شود و گروهک‌های معاند به صورت جدی تنبیه شوند.  
 
وی درباره اظهارات فرمانده نیروی انتظامی مبنی بر اینکه هنوز هیچ سندی دال بر شهادت یکی از مرزبان‌ها در اختیار نداریم، بیان داشت: آن چیزی که فرمانده نیروی انتظامی گفتند، براساس مبنای اطلاعاتی‌شان است، البته چون موارد مربوط به مرزبانی پس از اتفاقاتی که افتاد و مرزبانان به داخل مرز پاکستان انتقال یافتند، این امر از طریق وزارت کشور و وزارت خارجه دنبال می‌شود.  
 
شریف ادامه داد: اقدام لازم برای اشراف کلی در ساعت اولیه این اتفاق صورت گرفت و سپاه تلاش ویژه‌ای کرد که با شناسایی آن محل قبل از انتقال مرزبانان به عمق پاکستان اقدامی صورت بگیرد که بنا به دلایلی انجام نشد و آن‌ها را به داخل مرز پاکستان انتقال دادند و به‌دلیل عدم اشرافی که پاکستانی‌ها به مرزشان داشتند این مسئله اتفاق افتاد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این گروهک معاند با احساسات و افکار عمومی ملت ما بازی کرده و علی‌القاعده باید تاوان سختی را بپردازد.  
 
مسئول روابط عمومی سپاه درباره ادعای گروهک تروریستی جیش العدل مبنی بر اینکه در روز 13 فروردین یکی دیگر از مرزبانان را به شهادت می‌رساند، اظهار داشت: با این اقدام در واقع با احساسات 70 میلیون ایرانی بازی می‌کنند اما امیدواریم با اقدام قاطعی که انجام می‌شود، این گروهک‌ها تنبیه شوند و دیگر شاهد تداوم این حرکت‌های زشت نباشیم.  
 
شریف در پایان درباره فیلم منتشر شده از نحوه ربایش مرزبانان ایرانی، خاطرنشان کرد: این فیلم به نظر نمی‌آید که مستند باشد و بررسی‌های نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و اطلاعات قرارگاه قدس مستند بودن این فیلم را تائید نمی‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

نیروی دریایی سپاه
جمعه 93/1/8 ساعت 7:30 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
مهم‌ترین عناوین خبری حوزه دفاعی- امنیتی در آبان92؛

دیدار دریاردار "فدوی" از مجموعه "جنگال" نیروی دریایی سپاه/ تحلیل نیویورکر از شخصیت "سردار قاسم سلیمانی"/ دستگیری اعضای تیم ترور دادستان زابل

مهم‌ترین عناوین خبری حوزه دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران در آبان ماه سالی که گذشت را در گزارش زیر بخوانید.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین اخبار آبان ماه 1392 در این حوزه به‌ شرح زیر است:


پدافند غیرعامل تهدیدات سایبری دشمن را نابود کرده است


رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه این پدافند به عنوان یک عنصر بازدارنده جایگاه اساسی در کشور دارد، گفت:‌ این عنصر امروزه تهدیدات سایبری دشمن را با شکست مواجه کرده است.


اورهال رادارهای"نبو" و "کاستا" توسط قرارگاه پدافند هوایی ارتش

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: رادارهای"نبو" و "کاستا" به دست افسران جوان این قرارگاه، اورهال می‌شود.


تحقیقات و تولیدات متناسب با تأمین نیازهای ‌اولویت‌دار مود توجه وزارت دفاع است

 
وزیر دفاع گفت: تحقیقات و تولیدات متناسب با تأمین نیازهای ‌اولویت‌دار نیروهای مسلح در حوزه صنعت ‌مورد توجه وزارت دفاع است.


فرماندهان باید نقش پررنگ‌تری در انتخاب، تربیت و آموزش اساتید و مربیان داشته باشند


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: فرماندهان باید نقش پررنگ‌تری در انتخاب و تربیت و آموزش اساتید و مربیان، گردش مشاغل آنان در صف و ستاد به منظور انتقال آخرین یافته‌ها از مراکز آموزش به یگان‌های عملیاتی و همچنین انتقال تجربیات یگان‌های عملیاتی به مراکز آموزشی، نیاز معنوی و مادی اساتید و مربیان و ... توجه ویژه داشته باشند.


وزارت اطلاعات باید بسترهای امنیت را تامین کند و زمینه‌های ضد امنیتی را کاهش دهد

مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان اطلاعات تهران صبح شنبه 4/8/92 با حضور وزیر اطلاعات، استاندار تهران و اعضای شورای تامین استان برگزار شد.


دیدار دریاردار "فدوی" از مجموعه "جنگال" نیروی دریایی سپاه
 

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: باید همه مدیران ما با بهره‌گیری از ظرفیت همه نیروها، ابتکار و خلاقیت را بیش از پیش به میدان بیاورند و با تعمیق نگرش، برنامه های دراز مدت و راهبردهای بلند و وسیع را با قوت و قاطعیت دنبال کنند.


منطق وزیر امور خارجه آمریکا منطق فریبکاری است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خطاب به دولت‌مردان آمریکا گفت: بازگشت به منطق آزادی و برابری انسان‌ها و حرکت در چارچوب قوانین حقوق بین‌الملل کشورها، راه درستی است که باید انتخاب کنید.



تحلیل نیویورکر از شخصیت "سردار قاسم سلیمانی"

نشریه نیویورکر در مقاله‌ای بلند به قلم دکستر فیلکینز، به بررسی نقش فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تحولات خاورمیانه و نیز ویژگی‌های شخصی سردار قاسم سلیمانی از زبان مأمورین سیا و سایر مقامات کشورها پرداخته و وی را یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های خاورمیانه معرفی می‌کند.


وزیر دفاع بر گسترش همکاری‌های دفاعی میان ایران و روسیه تأکید کرد

حسین دهقان با تأکید بر گسترش همکاری‌های دفاعی میان ایران و روسیه، آن را عامل مهمی در جهت تحکیم ثبات و امنیت در منطقه و جهان دانست.


دیدار فرمانده نیروی دریایی قزاقستان با امیر سیاری


فرمانده نیروی دریایی قزاقستان در راس یک هیئت نظامی پس از مراسم استقبال رسمی با فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.


باید تهدیدات احتمالی را رصد و برای مقابله سناریوهای مختلف تدوین کرد

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: در این برهه زمانی و با توجه به شرایط کنونی، نیاز است که مجموعه‌ای متصدی پایش و رصد کردن تهدیدات و اقدامات دشمنان و اقدامات لازم در جهت مقابله با تهدیدات اتخاذ شود.


توافق نیروی دریایی ایران و قزاقستان در مبارزه با تروریسم/بازدید هیئت قزاقستانی از دانشگاه علوم دریایی نوشهر

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: رژیم حقوقی دریای خزر بر این تاکید دارد که امنیت منطقه باید به وسیله کشورهای همسایه حفظ شود و نیازی به حضور دیگران نیست.


برخی می‌گویند با تغییر دیپلماسی تهدیدها خنثی می‌شود

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: برخی می‌گویند با تغییر دیپلماسی اصل تهدید خنثی می‌شود از نظر من این ساده اندیشی و خوش‌بینی است و دشمنان ما بسیار پیچیده عمل می‌کنند یا به اصطلاح در باغ سبز نشان می‌دهند؛ آمریکایی‌ها باید اعتمادسازی کنند و در عمل به ما حسن نیت خود را نشان دهند، زیرا ما تمامی کارهایمان زیر نظر ماهواره‌ها و هواپیماهای جاسوسی آن‌هاست.


انتظار رهبری از پدافند غیرعامل مصونیت کشور در برابر تهدیدات است

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در دومین همایش پدافند ملی غیرعامل گفت: انتظار رهبر انقلاب از پدافند غیرعامل این بوده است که کشور در برابر طیف وسیعی از تهدیدات آسیب‌ناپذیر باشد و این موضوع تکلیف بسیار سنگین و اساسی است که بر عهده نیروهای پدافند غیرعامل است و امیدواریم از پس آن برآییم.


در مقابل گرگ‌‌ها رعایت اصل مخفی ‌کاری و حفظ روحیه جنگی ضروری است

معاون ستادکل نیروهای مسلح گفت: زمانی که در مقابل گرگ‌‌ها قرار داریم رعایت اصل مخفی‌کاری، حفظ روحیه جنگی و حفاظت از داشته‌ها بسیار ضرورت دارد.


امیر حاتمی جانشین وزیر دفاع شد

وزیر دفاع در حکمی امیر سرتیپ امیر حاتمی را به سمت جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منصوب کرد.


ملت ایران با تحریم تسلیم نمی‌شود/استانداردسازی‌های دوگانه قدرت‌ها را نمی‌پذیریم

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: انقلاب اسلامی ایران نظام شاهنشاهی 2500 ساله را واژگون و یک نظام الهی را جایگزین کرد و نظام سلطه را به مبارزه طلبید و هنوز هم این جنگ بین ایران و نظام سلطه ادامه دارد.


سردار شریف حضور گردان‌های ایرانی در سوریه را تکذیب کرد

مسئول روابط عمومی کل سپاه، اظهارات یک نماینده مجلس مبنی بر حضور گردان‌های ایرانی در سوریه را به شدت تکذیب کرد.


شکست آمریکا آرزوی بزرگ شهید تهرانی‌مقدم بود/ با مقاومت کوتاه‌مدت مصونیت بلندمدت می‌یابیم

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: شکست آمریکا آرزوی بزرگ و دست‌یافتنی شهید تهرانی‌مقدم بود و رژیم صهیونیستی در نقطه و هدف برای انهدام قرار داشت.


حرکت انقلاب ما در امتداد حرکت عاشورا است/ نبرد با استکبار ادامه دارد

جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت:جمهوری اسلامی ایران در امتداد عاشورا و این واقعه عظیم آفرینش حرکت می‌کند و بی‌تردید آرمان‌های نظام نیز آرمان‌های عاشورایی است.


افتتاح خط تولید موشک «صیاد 2» و پایان تحقیقات سامانه پدافندی «تلاش»

با حضور سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، خط تولید موشک پدافند هوایی «صیاد 2» افتتاح و خاتمه تحقیقات سامانه پدافند هوایی «تلاش» اعلام شد.


آنچه که آمریکا به عنوان گزینه نظامی روی میز یاد می‌کند یک بلوف است


معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: آمریکا می‌داند در صورت کوچکترین اشتباه نظامی در مورد ایران بیشترین خسارات تاریخی را به چشم خود خواهد دید و آنچه که آمریکایی‌ها به عنوان گزینه نظامی روی میز از آن یاد می‌کنند یک بلوف است؛ آنها از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران مطلع هستند.


دستگیری اعضای تیم ترور دادستان زابل

روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه از دستگیری اعضای تیم ترور دادستان زابل خبر داد.


امروز دولت آمریکا در رأس استکبار است/ در جزییات این مذاکرات مداخله نمی‌کنیم

رهبر معظم انقلاب فرمودند: من در جزییات مذاکرات مداخله نمی‌کنم اما خطوط قرمزی وجود دارد که باید رعایت شوند و مسئولان هم موظف به رعایت این خطوط قرمز هستند و نباید از فضاسازی‌ها و تهدیدهای دشمن هم به خود هراسی راه دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

اف 22 امریکا در تور پدافندی ایران
چهارشنبه 93/1/6 ساعت 7:59 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

جنگده فوق پیشرفته "F22 Raptor" ، در تور پدافندی ایران + عکس

سال 2005 اولین جنگنده نسل پنجم ایالات متحده آمریکا به خدمت گرفته شد. جنگنده‌ای که با تبلیغات سر سام آور سازندگانش لقب قدرتمندترین هواپیمای جنگی دنیا را تصاحب کرد. حال آنکه این تبلیغات با واقعیت فاصله‌ای طولانی داشت.
به گزارش خبرنگار دفاعی – امنیتی باشگاه خبرنگاران، روز هفتم سپتامبر 1997 برای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا یک روز مهم و سرنوشت ساز بود. در این روز یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های این نیرو که F22 Raptor نام گرفته بود برای آموزش نیروها و آزمایش در پایگاه هوایی نیلز در ایالت نوادا  تحویل نیروی هوایی آمریکا شد.

موقعیت پایگاه هوایی نیلز در نوادا
تبلیغات فراوان باعث شد صادرات این محصول به دلیل بالا بودن تکنولوژی‌های بکار رفته در آن ممنوع اعلام شود. اف 22 توانست با لابی شرکت سازنده و ایالات متحده آمریکا نام خود را به عنوان برترین جنگنده دنیا از نسل پنجم به ثبت برساند.

ابتدا قابلیت‌های این جنگنده را بررسی می‌کنیم. F22 Raptor  محصول کمپانی لاکهید مارتین است. این هواپیما می‌تواند با سرعتی معادل 2410 کیلومتر بر ساعت در شعاع 759 کیلومتری عملیات انجام دهد.(لازم به ذکر است سرعت هواپیماهای اف 14 نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران نیز 2485 کیلومتر بر ساعت بوده و شعاع عملیانی آن 1000 کیلومتر است.) رپتور توانایی حمل موشک‌های لیزری و موشک‌های هدایت شونده راداری را دارد و همچنین می‌تواند موشک‌های هوا به زمین را نیز حمل کند. رادار این هواپیمای رادار گریز نیز می‌تواند از فاصله 400 کیلومتری متوجه هر حمله‌ای بشود.

تمام ویژگی‌های این جنگنده، آن را به برگ برنده‌ای برای انجام عملیات نظامی موفقیت آمیز برای کشورهای دیگر از جمله جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده بود. به همین علت تعدادی اف 22 رپتور در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مستقر شدند.

نمای کلی F22

اف 22 یک "جنگنده رادار گریز" چند منظوره برای حمله به اهداف زمینی و رهگیری اهداف هوایی است. اما این جنگنده به ظاهر قدرتمند هنوز از گرد راه نرسیده چندیدن سانحه را تجربه کرده است. تاکنون 195 فروند از هواپیمای F22  ساخته شده و بیش از ده‌ها سانحه و حادثه برای آن اتفاق افتاده است.

اگرچه پنتاگون تمام توان خود را برای سرپوش گذاشتن بر نقایص F22 به کار بسته و بسیاری از مشکلات و حوادث مرتبط با این پرنده در سکوت خبری مانده اما برخی از سوانح اف 22 علیرغم تلاش آمریکا سر و صدای زیادی در رسانه‌ها به پا کرده است.

- اولین سانحه این پرنده در سال در سال 1992 اتفاق افتاد که در آن مدل اولیه F22 که YF22 نام داشت بر فراز آسمان کالیفرنیا دچار نقص در سیستم کنترل شد و سقوط کرد.

- سقوط بعدی اف 22 در سال 2004 اتفاق افتاد. در این سانحه موتور هواپیما در حین پرواز خاموش شد و پرنده سقوط کرد. البته خلبان توانست از این سانحه جان سالم به در ببرد.

- ساعت 10 صبح 25 ماه میلادی مارس 2009 فاکس نیوز اعلام کرد سومین هواپیمای اف 22 در نزدیکی پایگاه هوایی ادوارد ایالات متحده سقوط کرده و خلبان 49 ساله آن کشته شده است. تغییر ناگهانی فشار، علت این سانحه اعلام شد.

- شانزدهم نوامبر 2010 سی ان ان گزارش داد اف 22 دچار سانحه‌ای عجیب شده و در آلاسکا سقوط کرده است. این سقوط نقطه عطفی در تاریخ تولید اف 22 محسوب شد. علت این سانحه هیچگاه به طور دقیق اعلام نشد. اما علت اصلی نقص در سیستم خنک کننده موتور بود که باعث بالا رفتن دمای موتور شد و پس از انفجار موتور، هواپیما سقوط کرد و سرنشین آن نیز که از خلبانان سرشناس نیروی هوایی آمریکا بود کشته شد.
محل سقوط اف 22 در آلاسکا
لاشه هواپیمای اف 22 پس از سقوط
یکی دیگر از عوامل دخیل در این سانحه نقص در سیستم تامین اکسیژن خلبان بود که پروژه اف 22 را با چالش جدید رو به رو کرد.

- سانحه بعدی اف 22 در سال 15 نوامبر 2012 در پایگاه هوایی تیندال واقع در فلوریدا رخ داد. علت این سانحه هرگز اعلام نشده اما خلبان آن توانست از هواپیما خارج شود و زنده بماند.

- تازه‌ترین سانحه F22 Raptor در سال 2013 اتفاق افتاد که در آن، این هواپیما به علت نامعلوم پس از پرواز در شمال اردن سقوط کرد. البته گفته شد این پرنده توسط سامانه‌های پدافندی S300 و S400 سوریه سرنگون شده است که مقامات سوری آن را تایید یا تکذیب نکردند.

اف 22 جنگنده‌ای که سرنشین خود را به کام مرگ می‌کشد
یکی دیگر از نقایص مهم در اف 22 که پس سانحه شانزدهم نوامبر به آن پی برده شد و مسکوت ماند نقص در سیستم تامین اکسیژن سرنشین هواپیماست. حتما می‌دانید که این سیستم برای هواپیماهای جنگنده که در ارتفاع بالا و با سرعت زیاد حرکت می‌کنند یک سامانه حیاتی محسوب می‌شود.

این نقص وقتی بیشتر آشکار شد که بسیاری از خلبانان اف 22 عنوان کردند پس از پرواز با این جنگنده دچار سرگیجه می‌شوند و تا مدتی بعد از پرواز احساس خستگی و کسالت می‌کنند.

F22 Raptor با مشکل تامین اکسیژن خلبان در ارتفاع بالا رو به روست
بالاخره شرکت لاکهید مارتین که سازنده این هواپیما محسوب می‌شود تحت تاثیر فشارهای رسانه‌ای این نقص را پذیرفت و عنوان کرد این نقص به زودی بر طرف خواهد شد. البته تا سال 2013 وجود این مشکل در بسیاری از اف 22 های تولیدی لاکهید مارتین گزارش شده است.

اف 22 یک "رادار گریز" در تور پدافندی ایران:
سانحه اف 22 بر فراز آسمان اردن باعث شد تا شرکت سازنده وحشت زده شود. چرا که طبق برخی شواهد این پرنده توسط نیروی پدافندی سوریه مورد هدف قرار گرفته بود. سرنگونی این هواپیما تمام قابلیت‌های رادار گریزی آن را زیر سوال برد. اما نکته مهم در سرنگونی رپتور بر فراز آسمان اردن این بود که سامانه منهدم کننده این پرنده یعنی S300 در داخل جمهوری اسلامی ایران بومی سازی شده و این امر نگرانی لاکهید مارتین را از هدف قرار گرفتن محصول خود توسط سامانه‌های پدافندی کشورمان دو چندان کرد.

اما سامانه‌های پدافندی تنها راه ایران برای مقابله با جنگنده اف 22 نیست و پتانسیل‌های بسیار پیشرفته جمهوری اسلامی ایران در جنگ الکترونیک نیز راهی دیگر برای به دام انداختن F22 Raptor است.

بگذارید کمی به عقب بازگردیم. تقریبا دو سال پیش بود که یکی از محصولات رادار گریز شرکت لاکهید مارتین با نام RQ 170 که یک هواپیمای بدون سرنشین محسوب می‌شد به کمک سامانه‌های جنگ الکترونیک به دست نیروهای پدافندی ایران افتاد.

هواپیمای بدون سرنشین و فوق پیشرفته RQ-170 در دست نیروی هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
به اعتراف بسیاری از کارشناسان نظامی جهان با به دست گرفتن این پهپاد فوق پیشرفته توسط ایران باید با بسیاری از قابلیت‌های فوق سری پروژه‌های نظامی آمریکا خداحافظی کرد. چرا که بسیاری از این تکنولوژی‌ها در RQ 170 خودنمایی کرده بود.

یکی از قابلیت‌هایی که در محصول بدون سرنشین لاکهید مارتین و F 22 مشترک است قابلیت رادار گریزی این دو هواپیما است. چندیدن تن از کارشناسان نظامی آمریکایی هم تا کنون به این شباهت اعتراف کرده‌اند و اذعان داشته‌اند قابلیت رادار گریزی اف 22 دیگر در آسمان ایران کاربردی نخواهد داشت چرا که با به دست گرفتن اف 22 تکنولوژی رادار گریزی آن نیز فاش شده و جنس مواد به کار رفته در بدنه آن لو رفته و راهکارهای مقابله با آن اندیشیده شده است.

اعتراف پایگاه های آمریکایی به شباهت اف 22 و آرکیو 170
بدین ترتیب جنگنده‌ای که بیش از 66 میلیارد دلار صرف ساخت آن شده و قرار بود به عنوان تهدیدی برای جلوگیری از پیشرفت ملت ایران استفاده شود توسط دانش بومی کشور  به فرصتی برای پیشرفت مبدل گشت.

حال این آمریکایی‌ها هستند که باید بدانند هواپیمای فوق پیشرفته و رادار گریز اف 22 رپتور برای نیروهای پدافندی ایران یک جنگنده شناخته شده است و این کشور ناگزیر است تا به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران اعتراف کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



هاورکرافت ایرانی
سه شنبه 93/1/5 ساعت 10:21 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

نسل جدید هاورکرافت‌های ایرانی را بهتر بشناسید +عکس

در سالهای پس از دفاع مقدس و با توجه به نیاز تجدید قوای ناوگان هواناو نداجا طرح هایی به انجام رسید. طرح هواناو یونس 6 یکی از این طراح ها بود که اساس آن طراحی و ساخت هواناوی کوچک برای واحدهای کم تعداد پیاده است و از جنس کامپوزیت ساخته شده است. این هواناو توسط وزارت دفاع به تولید انبوه رسیده و به نیروهای مسلح تحویل شده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، استفاده از مواد کامپوزیت امروزه به عنوان یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده در ساختار ابزار آلات نظامی، در سالهای اخیر رونق بسیاری یافته است و امروزه وسایل بسیار گوناگونی از کولاهخود سربازان تا بدنه موشکهای قاره پیما، از مواد کامپوزیتی بهره می برند. عواملی همچون عمر بالا، مقاومت در برابر شرایط بد محیطی ، پایین بودن وزن و کاهش تشعشعات فروسرخ و راداری از جمله دلایل استفاده بالا از این مواد در صنایع نظامی است.

حوزه صنایع دریایی نیز یکی از مهمترین عرصه های استفاده از این مواد است و یکی از دلایل محبوبیت مواد کامپوزیتی در این عرصه، بحث مقاومت بالا دربرابر خوردگی است. باید گفت که در بسیاری از پهنه های آبی در جهان میزان نمک موجود در آب به همراه نیروی حاصله از برخورد امواج با بدنه کشتی از جمله عواملی هستند که به بدنه های معمول فلزی که از موادی همچون فولاد و یا آلومنیوم هستند را دچار پدیده خوردگی می کنند که تعمیر و مرمت آنها بسیار مشکل است.

بحث مهم بعدی، مسئله شکل پذیری بالای این مواد است که در طراحی شناورهایی با طراحی بدنه های پیچیده است. در عین حال مواد کامپوزیتی در زمان تعمیر نیز بسیار بهتر عمل کرده و می تواند با هزینه های کمتر و  بحث کاهش وزن و افزایش سرعت با استفاده از توان موتور پایین تر نیز از دیگر نکات مثبت مورد نظر در بحث استفاده از مواد کامپوزیت در صنایع دریایی است.

شناورهایی مثل ناوچه موشک انداز کلاس "Skjold" متعلق به نیروی دریایی نروژ و همچنین شناور رزمی کلاس "Visby" ساخت سوئد از جمله شناورهای جدیدی هستند که در حجم زیادی از مواد کامپوزیت در آنها بهره برده شده است. این مسئله باعث شده است تا سطح مقطع راداری این شناورها بسیار کاهش یافته و از آنها به عنوان شناورهایی پنهان کار یاد شود.

هاورکرافت‌های ایرانی سبک‌بال و
شناور Visby


در ایران یکی از مشهورترین و خبرساز ترین شناورهای نظامی، یک قایق تندرو است که از جنس کامپوزیت ساخته شده است. شناور تندرو و موشک انداز "سراج 1" متعلق به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از موفق ترین پروژه های دفاعی ایران تا به امروز بوده است. ایران موفق شد تا یک فروند قایق مدل "بلید رانر" را بدست آورده و با مهندسی معکوس و استفاده درست از مواد کامپوزیت در آن، به یکی از سریعترین شناورهای رزمی جهان دست پیدا کند.

سردار احمدی وحیدی وزیر وقت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در زمان رونمایی از این دستاورد مهم دفاعی گفته بود که "برای طراحی و ساخت این شناور از پیشرفته ترین و جدیدترین فناوری ها استفاده شده است. سرعت،  کارآیی و قدرت مانور این شناور بالاست و بدنه سراج 1 فایبرگلاس و مجهز به امکانات پیشرفته بومی مخابراتی و ناوبری الکترونیکی است."

هاورکرافت‌های ایرانی سبک‌بال و
شناور سراج 1


فایبر گلاس،‏ کامپوزیتی از الیاف شیشه با مواد پلیمری است که از پشم شیشه به عنوان ماده تقویت کننده و از مواد پلیمری به عنوان مواد زمینه استفاده می ‌شود.

اما کامپوزیت ها، تنها در حوزه قایق ها تاثیر مثبتی بر تاون دریایی و دفاعی کشورمان نداشته و اکنون متخصصان ایرانی موفق شده اند با توسعه استفاده از این مواد، دیگر تجهیزات دریایی را نیز ارتقاء دهند.

حوزه هاورکرافتها به عنوان بخشی از شناورهای سطحی که حجم زیادی از فعالیتهای نیروهای دریایی خصوصا در عملیاتهای آبی – خاکی را بر عهده دارند نیز در سالهای اخیر با فناوری مواد کامپوزیت گره خورده است. البته این فناوری به هاورکرافتهای نظامی محدود نبوده و در حوزه تجاری و تفریحی نیز از این مواد بهره گرفته می شود.

برای نمونه گونه M10 ساخت شرکت انگلیسی ABS هاورکرافتی نظامی است که به کشورهایی چون آمریکا ، سوئد و سریلانکا صادر شده است. از سوی دیگر  پروژه " SSC " به عنوان برنامه هاورکرافت آینده نیروی دریایی آمریکا هاورکرافتی است که در ساخت آن در مقدار زیادی از مواد کامپوزیت استفاده خواهد شد.

هاورکرافت‌های ایرانی سبک‌بال و
هواناو M10 نیروی دریایی سریلانکا


شرکتهای بزرگ و معروفی همچون Universal Hovercraft و یا شرکت Griffon  از جمله سازندگان معروف و پیشرو در این صنعت هستند که امروزه در محصولات جدید خود از مواد کامپوزیت استفاده های زیادی می کنند. محصولات این شرکت نه فقط در حوزه هواناوها بلکه در حوزه قایق های پرنده نیز است. در این بخش نیز استفاده گسترده ای از مواد کامپوزیتی می شود.

اما در کشور ما ایران سابقه استفاده از هاورکرافتها به قبل از انقلاب باز می گردد. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با خرید دو مدل هواناو " SR.N6" و "BH.7" از انگلستان یگان هواناو ایران تشکیل شد. در سالهای پس از دفاع مقدس و با توجه به نیاز تجدید قوای ناوگان هواناو نداجا طرح هایی به انجام رسید. طرح هواناو یونس 6 یکی از این طراح ها بود که اساس آن طراحی و ساخت هواناوی کوچک برای واحدهای کم تعداد پیاده است و از جنس کامپوزیت ساخته شده است. این هواناو توسط وزارت دفاع به تولید انبوه رسیده و به نیروهای مسلح تحویل شده است.

نسل جدید هاورکرافت‌های ایرانی را بهتر بشناسید +عکس
هواناو یونس 6

طرح دیگری که در ایران در بخش هاورکرافتها دنبال شد، پروژه تندر بود که بر اساس هواناو انگلیسی "SR.N6" بود. در این پروژه این هاورکرافت از لحاظ سامانه های الکترونیکی و تسلیحاتی تحت برنامه های ارتقاء و به روز رسانی قرار گرفت. اما شکل کلی بدنه و ظاهر شناور بر اساس مدل قدیمی انگلیسی بود.

اما به تازگی متخصصان دفاعی کشورمان در حوزه هاورکرافتها، فعالیت های جدیدی را انجام داده و به طراحی و ساخت دو مدل هاورکرافت با جنس کامپوزیت در نمونه نظامی و غیر نظامی اقدام کرده اند.

هاورکرافت‌های ایرانی سبک‌بال و
هواناو جستجو و نجات ساخت ایران


نمونه غیر نظامی این هاورکرافتها مخصوص جستجو و نجات است. این هواناو ایرانی از مواد کامپوزیتی ساخته شده و مشخصات آن شامل "طول : 20 متر ، عرض : 8.4 متر ، ارتفاع: 4.55 متر ، قابلیت حمل 22 مسافر و 20 تن بار" است. این هاورکرافت ایرانی می تواند با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

اما نمونه ترابری نظامی این هاورکرافت نیز توسط نیروهای مسلح کشورمان ساخته شده است. مشخصات این وسیله به این شرح است: 25.8 متر ، عرض: 13 متر ، ارتفاع: 5.9 متر و توان حمل 8 تن بار را دارد.

ماده اصلی سازنده این شناور نیز کامپوزیت بوده و می تواند به سرعت 90 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

هاورکرافت‌های ایرانی سبک‌بال و
هواناو لجستیک ایرانی


البته ذکر یک نکته در اینجا لازم است و آن اینکه هاورکرافتهای قبلی موجود در ایران از نمونه های نفربر بودند و عمدتا به این امر تعلق داشتند اما نمونه جدید به شکل اختصاصی به امر باربری و پشتیبانی از نیروها می پردازد.

بر اساس اطلاعات موجود، نمونه های اصلی این دو هواناو ایرانی ساخته شده و در حال حاضر به مشتریان مختلف داخلی برای سفارش ارائه شده است. با توجه به اینکه امروزه حمل و نقل دریایی از رونق بسیارزیادی برخوردار بوده و کشورهای دارای خطوط ساحلی و جزایر از جمله مشتریان بلقوه این وسیله ها هستند، می توان این هواناوهای ایرانی را به عنوان منبع خوبی به جهت کارآفرینی، صادرات و ارزآوری برای کشور در شرایط تلاش برای خودکفایی به حساب آورد.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: دستاورد جدید

دستاورد جدید دفاعی
دوشنبه 93/1/4 ساعت 5:56 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارشی از دستاورد جدید دفاعی؛

دستیابی ایران به مدرن‌ترین سامانه هدایت موشک‌های ضد زره +عکس

در روش هدایت نیمه فعال لیزری، موشک مورد نظر بازتاب لیزر را پیدا و به دنبال آن حرکت می کند اما در شیوه «پرتو سوار لیزری» که در کشورمان رونمایی شده، جستجوگر موشک در پشت آن نصب شده است و مسیر لیزر تابانده شده را به عنوان مسیر مورد نظر می شناسد.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، از زمان ورود سامانه های موشکی تهاجمی به نیروهای مسلح دنیا، بحث هدایت این موشکها یکی از مهمترین مسائل در تکنولوژی های نظامی به شمار می آید که در تمامی حوزه های مربوط به موشکها به اشکال مختلف دنبال می شود.

موشکهای ضد زره نیز یکی از مشهورترین انواع موشکها محسوب می شوند که توانایی های بسیاری برای مقابله با توان زرهی هر مهاجمی دارند. این موشکها نیز در طول سالهای اخیر، با جهش های تکنولوژیک همراه شده اند که نیروهای مسلح کشورمان نیز در زمره کاربران فعال و برجسته این سامانه ها محسوب می شوند.

اما اینکه این موشکها در زمینه سامانه های هدایت چه روند رو به رشدی در جهان و ایران داشته اند و اکنون متخصصان دفاعی کشورمان در چه جایگاهی در این زمینه قرار دارند، موضوعی است که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت.

هدایت سیمی

در این روش موشک مورد نظر به وسلیه سیمی که به پشت موشک مورد نظر وصل شده هدایت می شود. کاربر موشک به وسیله یک سامانه اپتیکی هدف را رویت کرده و تا لحظه برخورد موشک مورد نظر خود را با استفاده از سیم مورد نظر هدایت می کند.

موشک ذوالفقار+عکس (آماده نیست)!!!!

موشک تاو

یکی از معروف ترین موشکهای موجود با این سامانه هدایتی در جهان، سامانه BGM-71 ملقب به "تاو" ساخت آمریکا است که همچنان نیز تولید شده و کشورهای بسیاری در جهان از این موشک استفاده می کنند. در کشور ما نیز گونه مهندسی معکوس شده این موشک تولید انبوه و به نیروهای مسلح تحویل داده شده است.

هدایت لیزری

هدایت لیزری را می توان یکی از روشهای بسیار پر استفاده در بحث هدایت سلاح های ضد زره دانست. به زبانی ساده در سلاح های هدایت لیزری، کاربر بایستی نور لیزر را به هدف مورد نظر بتاباند و سپس گلوله و یا موشک هدایت شونده مورد نظر با استفاده از جستجوگری که معمولا در سر این سلاح ها قرار دارد بازتاب مورد نظر را دریافت کرده و به سمت هدف می رود.

موشک ذوالفقار+عکس (آماده نیست)!!!!

گلوله هدایت شونده M721

موشک هلفایر و یا گلوله هدایت شونده M721 از این گونه سلاح ها به حساب می آید.

هدایت فروسرخ و اپتیکی

نسل جدیدتر سلاح های ضد زره مثل موشک "جاولین" از هدایت فروسرخ بهره می برد که بیشتر به دنبال منابع حرارتی در هدف گشته و با قفل کردن بر روی آن به سمت هدف حرکت می کنند.

موشک ذوالفقار+عکس (آماده نیست)!!!!

موشک جاولین

اما چند نکته منفی در مورد این سلاح ها وجود دارد.

برای نمونه سلاح های هدایت سیمی از نظر برد محدود به مقدار سیمی هستند که حمل می کنند و یا موشکهایی مثل هلفایر و یا جاولین که سر جستجوگر آنها که بازتاب لیزری و یا فرو سرخ را دریافت می کند در جلوی موشک قرار گرفته و آنها را در برابر سامانه هایی اخلال گر آسیب پذیر می کند. فراموش نکنید که تا به امروز نتایج به دست آمده توسط این سلاح ها در برابر کشورهای جهان سومی و عمدتا نیروهای چریکی بوده است که فاقد هرگونه وسیله ای برای مقابله با موشکی مثل هلفایر بودند.

اما گونه دیگری از سیستم هدایتی وجود دارد که با روشهای نام برده شده تفاوت داشته و مقابله با آن بسیار سخت تر است.

چندی پیش در جریان جشنواره علمی "خوارزمی" خبری در مورد موشک ضد زره ایرانی با نام "ذوالفقار" منتشر شد که از روش پرتو سوار لیزری برای هدایت بهره می برد. اما این روش مدرن هدایت چیست و دارای چه مزایایی می باشد؟

موشک ذوالفقار+عکس (آماده نیست)!!!!

موشک ایرانی ذوالفقار

در این روش کاربر مورد نظر ابتدا به صورت بصری هدف خود را شناسایی می کند و سپس یک نور لیزری را به سمت هدف می فرستد. پس از تاباندن لیزر به هدف موشک مورد نظر شلیک می شود. تفاوت این روش با سایر هدایت گرهای لیزری در همین جاست.

در روش هدایت نیمه فعال لیزری که در بالا به آن اشاره شد، موشک و گلوله مورد نظر بازتاب لیزر را پیدا کرده و به دنبال آن حرکت می کند. اما در شیوه «پرتو سوار لیزری» جستجوگر موشک در پشت آن نصب شده است و تنها مسیر لیزر تابانده شده را به عنوان مسیر مورد نظر می شناسد.

اگر پرتو لیزر سامانه مورد نظر را شبیه به یک مخروط تصور کنیم موشک مورد نظر در درون این مخروط حرکت کرده و هر گونه اطلاعات مربوط به تغییر حرکت هدف از طریق گیرنده ها در پشت موشک به آن منتقل می شود.

موشک ذوالفقار+عکس (آماده نیست)!!!!

نمایه کلی هدایت پرتو سوار لیزری ، موشک در مخروط قرمز رنگ به سمت هدف می رود

دو نکته در این جا حائز اهمیت است.

اول این که در روش پرتو سوار لیزری سامانه مورد نظر به لیزر کم توان تری نیاز دارد که احتمال شناسایی شدن آن توسط سامانه های هشدار دهندی قفل لیزری را کاهش می دهد و نکته بعد این که در جلوی این گونه موشکها هیچ گونه سنسور و یا سامانه اپتیکی وجود ندارد که بتواند با مختل کردن آن به انحراف موشک اقدام کرد.

ترکیب این دو نکته باعث می شود که مقابله با موشکهای پرتو سوار لیزری بسیار مشکل باشد.

مسئله بعدی در مورد این سامانه این است که در صورت لزوم با توجه به قابلیت پرتو سوار لیزری می توان از این موشک بر علیه اهداف پرنده با سرعت کم مثل بالگردها نیز استفاده کرد.

با توجه به این که جزئیات زیادی از این موشک منتشر نشده است به معرفی مختصر دو نمونه متفاوت از موشکهایی را که از این گونه هدایت استفاده می کنند می پردازیم.

یکی از این موشکها سامانه روسی ویخر با کد ناتوی AT-16 از جمله جدیدترین موشکهای ضد زره روسها است که بر روی پرنده هایی مثل بالگرد کاموف 50 و یا هواپیمای سوخوی 25 نصب می شود. این موشک از شیوه پرتو سوار لیزری بهره می برد و می تواند با اهدافی تا فاصله 10 کیلومتری درگیر شده و می تواند در 1000 میلی متر زره مجهز به سامانه های زره واکنشی انفجاری نیز نفوذ کند.

موشک ذوالفقار+عکس (آماده نیست)!!!!

موشک روسی AT-16

اما دومین موشک که معرفی می کنیم و از این روش استفاده می کند یکی از جالب ترین موشکها در این کلاس است که برخی منایع غربی از حضور ان در ایران نیز سخن گفته اند. موشک سوئدی RBS-70 یک سامانه پدافند هوایی بسیار کوتاه برد است که از روش پرتو سوار لیزری استفاده می کند. این موشک سوئدی به دلیل بهره بردن از این روش می تواند با اهداف هوایی مثل جنگنده ها، بالگردها، پرنده های بدون سرنشین، موشک های کروز و حتی اهداف زمینی نیز درگیر شود.

موشک ذوالفقار+عکس (آماده نیست)!!!!

سامانه RBS-70

در حقیقت هر هدفی که توسط سامانه اپتیکی این موشک دیده شده و لیزر به آن تابانده شود می توان با آن به وسیله این موشک درگیر شد. این موشک می تواند با اهدافی تا فاصله 8 کیلومتر و ارتفاع 5 کیلومتری درگیر شود.

نکته مهم این است که موشکی مثل ذوالفقار می تواند شانس هدف قرار دادن اهداف متخاصم را برای نیروهای خودی افزایش داده و در عین حال با توجه به اندازه کوچک و قابلیت بالای تحرک آن انتخابی ایده آل برای یگان های پیاده در بحث جنگ نامتقارن خواهد بود.
مشرق نیوز


برچسب‌ها: موشکدستاورد جدید

تهدیدات ایران علیه امریکا
یکشنبه 93/1/3 ساعت 2:4 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک آمریکا منتشر کرد:

تهدیدات ایران علیه آمریکا در حوزه موشکی و هسته ای+ دانلود

مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک آمریکا در ادامه سلسله گزارش‌های خود درباره برنامه هسته‌ای و نظامی ایران، در گزارش جدیدی به ارزیابی تهدیدات بالقوه ایران علیه آمریکا در حوزه موشکی و هسته‌ای پرداخته است.

گروه جنگ نرم مشرق- مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک آمریکا که از موثرترین اتاق فکرهای دولت و کنگره آمریکا محسوب می‌شود و در ماه‌های اخیر ده‌ها گزارش و تحلیل درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرده، اعتراف کرد که از برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی اطلاع چندانی ندارد.

 

مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک آمریکا در ادامه سلسله گزارش‌های خود درباره برنامه هسته‌ای و نظامی ایران، در گزارش جدیدی به ارزیابی تهدیدات بالقوه ایران علیه آمریکا در حوزه موشکی و هسته‌ای پرداخته است.

از برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی اطلاعی نداریم + دانلود

هرچند این گزارش، بر مبنای پیش‌فرض‌های آمریکایی‌ها درباره تهدیدآمیز بودن ماهیت انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های دفاعی آن، تهیه شده اما از آنجا که در آن به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی اشاره شده، جالب توجه است.

مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک آمریکا معتقد است وجود بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان، خطوط کشتیرانی حیاتی و تمرکز جمعیت شیعیان در منطقه خاورمیانه، سبب شده که این منطقه به کانون رقابت‌های استراتژیک ایران و آمریکا تبدیل شود.

مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک آمریکا با اشاره به این که کشورهای عربی خلیج فارس، مهم‌ترین متحدان آمریکا در تقابل با ایران محسوب می‌شوند، به نقاط ضعف کشورهای عربی اشاره کرده و نوشته است واشنگتن در اتخاذ هرگونه سیاست و راهبردی در منطقه، باید این نقاط ضعف متحدانش را مدنظر قرار دهد که عبارتند از: جمعیت بالای جوان، نرخ بالای بیکاری، نظام سیاسی به شدت متمرکز که چالش‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی خاصی ایجاد کرده است.

در این گزارش، به طور مفصل توانمندی‌های موشکی ایران ارزیابی شده و برنامه‌های راکت‌انداز، موشک‌های کوتاه‌برد (زلزال، فاتح 110 و خلیج فارس) و موشک‌های میان‌برد (شهاب 1 و 2)، موشک‌های دوربرد (شهاب 3، غدیر 1، سجیل2، عاشورا و بی.ام 25) و موشک‌های کروز بررسی شده است.

از برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی اطلاعی نداریم + دانلود

مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک آمریکا در ادامه این گزارش، ضمن بررسی تمامی گزینه‌های ممکن جنگ میان ایران با آمریکا و رژیم صهیونیستی، نتیجه گرفته که رقابت کنونی میان ایران و آمریکا در منطقه یا به یک مذاکرات کاملا موفقیت‌آمیز منتهی خواهد شد یا رو به وخامت شدید خواهد گذاشت.

این اتاق فکر آمریکایی معتقد است اهمیت توافق هسته‌ای ژنو در رقابت نظامی میان ایران و آمریکا در این پیام است که ایران حداقل فعلا به دنبال دستیابی به بمب هسته‌ای نیست. این در حالی است که رژیم صهیونیستی از مدت‌ها قبل بیش از 100 موشک‌ مجهز به بمب هسته‌ای در اختیار دارد. 

مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک آمریکا در ادامه با بررسی سناریوهای مختلف مذاکرات هسته‌ای، مدعی شده که آمریکا در هر صورت باید برای استفاده از گزینه نظامی در شرایطی که ایران از مذاکرات در چارچوب ان.پی.تی دست بکشد، آماده باشد.

این در حالی است که در همین گزارش، به صراحت اعتراف شده که اگر ایران بخواهد به بمب هسته‌ای دست پیدا کند، سال‌ها طول خواهد کشید.

مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک آمریکا ذکر کرده که در صورت شکست مذاکرات، احتمال حمایت متحدان عربی از حمله نظامی آمریکا به ایران، قطعی نیست و فقط عربستان به صراحت از حمایت خود خبر داده است.

این اتاق فکر آمریکایی درباره واکنش رژیم صهیونیستی به شکست مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب، اعتراف جالبی کرده و نوشته است که برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی آن‌چنان مخفیانه و سری است که نمی‌توان درباره تعداد بمب‌های هسته‌ای، توان موشکییا سیستم‌های هوایی و دریایی آن اظهارنظر کرد.

مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک آمریکا اذعان کرده که به علت پنهان ماندن برنامه هسته‌ای اسرائیل، هیچ بحث و جدل عمومی نیز درباره آن مطرح نیست.

بی‌اطلاعی مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک آمریکا از برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی در حالی است که این مرکز با سابقه 50 ساله مشاوره به کاخ سفید و کنگره آمریکا، نقش موثری در سیاست‌های خارجی ایالات متحده دارد. 

از برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی اطلاعی نداریم + دانلود

برای دانلود فایل اصلی روی تصویر کلیک کنید

منبع: مشرق نیوز



ایران ناو هواپیمابر می سازد
شنبه 93/1/2 ساعت 8:11 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
ادعای مقامات آمریکایی‌؛

ایران نمونه‌ای از ناو هواپیمابر "نیمیتز" آمریکا را می‌سازد

مقامات دولتی آمریکا مدعی شده‌اند‌: تصاویر گرفته شده از ماهواره‌ها، کشتی را نشان می‌دهد که اندک اندک درحال شکل گیری است و شبیه ناوهواپیمابر آمریکا از نوع نیمیتز است.
به گزارش سرویس بین‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از واشنگتن تایمز؛  مسئولان آمریکایی مدعی شده‌اند که ایران درحال ساخت یک نمونه کپی از یک ناو هواپیمابر است.

برپایه این گزارش، این مسئولان آمریکایی در واشنگتن در زمینه اینکه این ناو، یک کشتی جنگی واقعی باشد یا ایران توانایی ساخت یک ناو هواپیمابر را داشته باشد، ابراز شک و تردید کردند. 

این مقامات ادعا می کنند که نمونه المثنی این ناو در خلیج فارس و نزدیکی بندرعباس در حال ساخت است.
منبع: باشگاه خبرنگاران


برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

افریفا را دور می زنیم
جمعه 93/1/1 ساعت 1:35 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سیاری:نداجا آفریقا را دور می‌زند

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، اعزام سی­‌امین ناوگروه این نیرو به دریا برای دور زدن قاره آفریقا و نیز انجام رزمایش مشترک امداد و نجات با عمان را از مهمترین برنامه‌های نداجا در سال 1393 اعلام کرد.

به گزارش مشرق،  امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای جهاد خودکفایی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر افزود: سی‌امین ناوگروه را به دریا اعزام می‌کنیم تا ان­‌شاءالله قاره آفریقا را دور بزند.

وی با اشاره به اینکه "از فناوری روز در تولید تجهیزات دریایی استفاده می‌شود"، اظهار کرد: امروز با علم و دانشی که در نیروی دریایی وجود دارد، توانسته‌ایم حضور خود را در زیر و سطح دریا اثبات کرده و گسترش دهیم.

دریادار سیاری با بیان اینکه "در حوزه زیر دریا حضور خود را گسترش داده‌ایم"، تصریح کرد: این حضور در سطح دریا نیز اتفاق افتاده است و در این راستا اعزام سی‌امین ناوگروه از جمله برنامه‌های ماست.

وی به نمایشگاه دستاوردهای جهاد خودکفایی نیز اشاره کرد و گفت: بررسی توانمندی‌های دانشجویان دانشگاه دریایی حضرت امام خمینی (ره) نوشهر از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه بوده است تا میزان پیشرفت را نسبت به سال‌های گذشته ارزیابی کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: اکنون قادر به تولید تجهیزات مورد نیاز برای حضور در سطح و زیر دریا هستیم و قادریم تجهیزاتی برای حضور در آب‌های آزاد و منطبق با فناوری‌های روز دنیا تولید کنیم.

سیاری در پایان، انجام رزمایش مشترک امداد و نجات با کشور عمان را از جمله برنامه‌های نیروی دریایی ارتش در سال 1393 اعلام کرد و گفت: این رزمایش 18 فروردین به مدت سه روز برگزار می‌شود.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: نیروی دریائی

<      1   2   3   4      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 164
بازدید دیروز: 131
کل بازدیدها: 1324845