سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
سامانه شبیه سازی
سه شنبه 93/7/29 ساعت 8:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

رونمایی از سامانه شبیه سازی «آر پی جی» و «نارنجک دستی» در کرمان + عکس

از سامانه شبیه سازی آر پی جی و نارنجک دستی در کرمان رونمایی شد

به گزارش مشرق، آیین رونمایی از سامانه شبیه سازی آر پی جی و نارنجک دستی با حضور فرمانده نیروی انتظامی استان کرمان، نماینده مردم کرمان و جمعی از فرماندهان و مسئولین استان در مجتمع آموزشی امام علی (ع) پلیس کرمان در آخرین روز هفته نیروی انتظامی به بهره برداری رسید.

 در این مراسم سرهنگ " خسرو کیاشهری" معاون تربیت آموزشی فرماندهی انتظامی استان کرمان به تشریح ویژگی های این سامانه و مزایا استفاده از این دستگاه برای آموزش مامورین پرداخت و گفت: این سامانه برای اولین بار در اختیار کرمان قرار گرفته است .

 کیاشهری اظهار کرد: از انجا که مقام معظم رهبری سال جاری را به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کرده اند سعی بر این شد با استفاده از این گلوله ها که قیمتی مناسب نسبت به گلوله اصلی دارند به مامورین ناجا آموزش داده شود.

 وی تصریح کرد: سردار "رفیع نیا" ، معاون تربیت و آموزش ناجا و سرهنگ "عزیز آبادی" مخترعان این سامانه هستند و با تعامل و مساعدت های بعمل آمده ، این سامانه به منظور بهره برداری و آموزش در اختیار فرماندهی انتظامی استان کرمان قرار گرفت.

رونمایی از سامانه شبیه سازی «آر پی جی» و «نارنجک دستی» در کرمان + عکس

رونمایی از سامانه شبیه سازی «آر پی جی» و «نارنجک دستی» در کرمان + عکس


 کیانهشری ادامه داد: این سامانه اولین سامانه شبیه ساز دوش پرتاب کشور است که توسط این دو عزیز اختراع شده و در دو حوزه RPG7 و نارنجک انداز کاربرد دارد.

رونمایی از سامانه شبیه سازی «آر پی جی» و «نارنجک دستی» در کرمان + عکس

رونمایی از سامانه شبیه سازی «آر پی جی» و «نارنجک دستی» در کرمان + عکس


 معاون تربیت و آموزش پلیس کرمان اظهار کرد: به صرفه بودن و بی خطر بودن این سامانه از مهمترین مزایای آن در مقایسه با کار با نمونه سلاح جنگی و شلیک در فضای واقعی است که در موقیعیت کنونی و تحریم های اعمال شده از سوی استکبار، متخصصان غرور آفرین میهن عزیز اسلامی تواستند ان را طراحی و اجرا نمایند.

 وی خاطر نشان کرد: کاربران این سامانه در زمان استفاده از آن ، تمام اقدامات لازم برای شلیک به هدف را انجام داده و فضای شلیک ، قدرت انفجار و صداهای طراحی شده بر روی این سامانه ، با شلیک واقعی ، به جز بی خطربودن ان ، تفاوتی ندارد و امیدواریم با اموزش فراگیران ، بتوانیم در عمل نیز با خطای صفر، بیشترین بهره را از آن ببریم. 

منبع: مشرق نیوز




ایران قدرتمندترین
شنبه 93/7/26 ساعت 6:51 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

چین: ایران قدرتمندترین زرادخانه موشکی خاورمیانه را دارد

ژنرال‌های آمریکایی در حوزه فرماندهی مرکزی آمریکا متفق‌القولند که شمار تسلیحات بالستیکی ایران بسیار زیاد است و ایران این قابلیت را دارد تا در میدان‌های نبرد تهدید نظامی واقعی و بزرگی باشد.

به‌ گزارش مشرق، وزارت دفاع چین گزارشی از قابلیت موشکی ایران منتشر کرد.

متن کامل گزارش وزارت دفاع چین از توانمندی موشکی ایران به شرح زیر است:

مرحله اول: طرح آغاز تولید موشک

اولین برنامه توسعه موشکی ایران به اواخر دوران رژیم پهلوی باز می‌گردد. در دوران حکومت شاه، ایران و اسرائیل برنامه «نفت در قبال سلاح» را توسعه دادند. در هنگام چهارمین جنگ خاورمیانه در سال 1973، اسرائیل، فناوری موشک بالستیک «جریکو1» را داشت تا به ایران در ساخت پایگاه تحقیق، توسعه، تولید، آزمایش موشک و نیز در طرح توسعه موشک‌های بالستیک میان برد با برد 1500 کیلومتر کمک کند اما این همکاری زیاد طول نکشید. بعد از انقلاب اسلامی 1979 ایران، اسرائیل خیلی سریع کارشناسان خود را از ایران خارج کرد و برنامه توسعه موشکی ایران نیز متوقف شد.

به‌دنبال جنگ ایران و عراق و استفاده عراق از حملات موشکی بالستیک علیه ایران، تهران به اندازه‌ای متحمل خسارت شد که از جامعه بین‌الملل درخواست کمک کرد. ایران به مدت 8 سال رقابت تسلیحات موشکی را با عراق آغاز کرد. موشک‌های ایران هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت به خوبی موشک‌های بالستیک عراق نبود. اختلاف بزرگ میان قابلیت موشک بالستیکی دو کشور عراق و ایران، نقش مهمی در استراتژی و سیاست‌های ایران به وجود آورد و عزم ایران را برای آغاز تحقیقات مستقل و توسعه موشک‌های بالستیک تقویت کرد.

در پایان جنگ ایران و عراق، طرح توسعه موشک‌های بالستیک ایران به منظور حفظ امنیت ملی و همچنین مهار رقبای بالقوه به اجرا در‌آمد. در طول این دوران، ایران با موفقیت شماری از موشک‌های بالستیک میان‌برد را تولید کرد و در زمینه فناوری چندمرحله‌ای نیروی محرکه و فناوری سوخت جامد، پیشرفت‌هایی را به دست آورد. ایران هم‌اکنون بعد از تلاشی 20 ساله، قدرتمندترین زرادخانه موشکی خاورمیانه را دارد، مجموع انواع موشک‌های فعال این کشور بیش از یک‌هزار و 500 عدد است. حتی ژنرال‌های آمریکایی در حوزه فرماندهی مرکزی آمریکا متفق‌القولند که شمار تسلیحات بالستیکی ایران بسیار زیاد است و ایران این قابلیت را دارد تا در میدان‌های نبرد تهدید نظامی واقعی و بزرگی باشد.

مرحله دوم: نوآوری در تولید موشک همچنان ادامه دارد

بعد از پایان جنگ ایران و عراق، ایران برنامه توسعه موشک بالستیک خود را آغاز کرد. ایران بعد از چند دهه پیشرفت‌های مدوام، موشک‌های بالستیک «شهاب-3»، «فاتح-110»، «زلزال 2» و دیگر موشک‌های میان‌برد با توانایی نفوذ، تحرک و دیگر قابلیت‌های کلیدی فنی را تولید کرد.

«شهاب 3» موشک بالستیک سوخت مایع با برد یک‌هزار و 280 کیلومتر با قابلیت حمل کلاهک یک‌هزار و 158 کیلوگرم به طور رسمی در سال 2003 وارد نیروهای مسلح ایران شد. «شهاب 3» با قابلیت بازدارندگی قوی، می‌تواند خاورمیانه و خلیج فارس را تحت پوشش قرار دهد. ایران به منظور مقابله با چالش‌ سامانه‌های ضدموشک آمریکا، «شهاب 3» ارتقا یافته را تولید کرد. موشک‌های «شهاب3» ارتقا یافته می‌تواند به طرز موثری مانع استفاده از سامانه ضدموشکی برای رهگیری پارامترهای مداری شود و همچنین به شکل موثری قابلیت نفوذی بالایی دارد.

از آن‌جایی که موشک‌های سری «شهاب 3» از فناوری پرواز تک‌مرحله‌ای استفاده می‌کنند، برد آنها محدود است. ایران به منظور تقویت برد موشک‌، فناوری نیروی محرکه پرواز دو‌مرحله‌ای را بررسی کرد. «فاتح 110» در مرحله اول از سوخت مایع و در مرحله دوم از سوخت جامد استفاده می‌کند و همین امر برد آن را به 2000 کیلومتر افزایش داده است. ایران در سال 2009، با موفقیت موشک‌های «زلزال 2» با سوخت جامد را آزمایش کرد. زمان آماده‌سازی برای پرتاب این موشک 30 دقیقه بود و دقت آن به 350 متر ارتقا یافت.

مرحله 3: پیروزی در آینده و رسیدن به هدف بلند‌مدت

در حال حاضر، ناوگان موشک‌های میان‌برد ایران می‌تواند همه پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه خلیج‌فارس را هدف قرار دهد. به طور کلی مسیر آینده توسعه موشک از سه جنبه زیر است:

توانایی نفوذ پیشرفته موشک: «شهاب 3» ارتقا یافته، بارزترین نمونه از تلاش موفقیت‌آمیز ایران برای رسیدن به این هدف است.

تقویت دقت برخورد موشک: از میان فناوری هدایت موشک، ایران احتمالاً از فناوری ردیابی داخلی، هدایت ماهواره‌ای و دیگر فناوری‌های پیچیده هدایت موشک و نیز از جدیدترین تکنیک‌های اصلاح‌شده استفاده می‌کند تا دقت موشک‌های خود را افزایش دهد.

تقویت قدرت احیای موشک: جدیدترین موشک‌های ایران از سوخت جامد استفاده می‌کنند. موشک‌های سوخت جامد، ساختار ساده‌ای دارند و می‌توانند برای طولانی‌مدت سوخت را ذخیره کنند، قابلیت مانور بهتری دارند، قابلیت پنهان شدن دارند و احتمال کشف آن‌ها بسیار پایین است. این احتمال وجود دارد که ایران موشکی را تولید کند که قدرت استتار بیشتری داشته باشد و استتار به مفهوم آن است که توانمندی موشک برای احیا تقویت شود.

به‌منظور ارتقای عملکرد تکنیکی و تاکتیکی موشک، بهبود برد، افزایش دقت، قابلیت نفوذ به قابلیت چشمگیر فنی و منابع مالی قابل‌توجهی نیاز است.

در واقع، در تولید موشک‌های بالستیک، آستانه فناوری موشک میان‌برد بالا نیست اما عبور از مشکلات کنونی همچون بهبود توانمندی نفوذ و دقت پرتاب موشک‌ها آسان نیست و اینها مشکلاتی است که ایران در توسعه موشک با آن روبه‌رو است. می‌توان این‌گونه بیان کرد که در آینده هرچه مشکلات پیش روی ایران بزرگ‌تر شود، سرمایه‌گذاری آن‌ها بیشتر خواهد شد.

منبع: مشرق نیوز




نخستین خودروی تاکتیکی ایرانی
پنج شنبه 93/7/24 ساعت 9:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سامانه راکتی فلق و نخستین خودروی تاکتیکی سنگین کشور رونمایی شد

با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سامانه راکتی پرتاب‌کننده راکت فلق و نخستین خودروی تاکتیکی 8×8 با نام ظفر در سازمان صنایع دفاع رونمایی شد.
به گزارش مشرق، در حاشیه مراسم رونمایی از این دستاوردهای مهم دفاعی، سردار حسین دهقان طی سخنانی اظهار داشت: سامانه راکتی فلق یکی از تسلیحات کارآمد رزم زمینی است که نقش مؤثری در تأمین اجرای آتش سنگین با حجم بالا را دارد. این سامانه از قدرت مانور بالا ، زمان استقرار و روانه سازی کوتاه ، انجام عملیات ضربتی و توانایی جابجایی در مناطق صعب العبور برخوردار می‌باشد.

وزیر دفاع،  توانایی انهدام اهداف دشمن تا عمق 10 کیلومتری را یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این سامانه در مقایسه با سامانه‌های مشابه ذکر کرد و افزود : با استفاه از این سامانه دو منظوره ، یگان‌های رزمی می‌توانند دو نوع راکت از نوع 240 و 333 م.م با نام راکت‌های فلق 1 و 2 را با حجم آتش سنگین علیه اهداف دشمن بکار گیرند.

وی در تشریح مزایای راکت‌انداز ظفر گفت : امکان بارگزاری راکت در سریع‌ترین زمان ممکن و با سهولت کافی توسط جرثقیل خودبارگذار ، موجب افزایش سرعت عمل در هنگام رزم و عملیات می‌شود و قابلیت حمل مهمات مورد نیاز توسط این سامانه نیز باعث کاهش نفرات خودروهای همراه می‌گردد.

سردار دهقان، وجود جعبه‌های یکبار مصرف کامپوزیتی برای انبارداری ، حمل و نقل و شلیک راکت‌ها را از دیگر مزایای این سامانه ذکر کرد و افزود : این ویژگی ضمن ایجاد چالاکی و چابکی باعث کاهش شدید وزن و زمان  بکارگیری سامانه مذکور می‌شود.

وزیر دفاع گفت: قدرت انفجار سرجنگی و شعاع مناسب ترکش راکت‌های فلق در کنار قابلیت تاکتیکی راکت انداز ، امکان قدرتمندی برای رزم زمینی منطبق با تهدیدات روز را ایجاد می‌کند.

سردار دهقان همچنین در تشریح ویژگی های خودروی تاکتیکی سنگین ظفر 8 ×8 گفت: این خودرو قابلیت حمل انواع لانچر ، موشک ، رادار ، راکت و پست های فرماندهی را داراست و با داشتن سیستم تعلیق مستقل و محورهای متحرک ، قادر می‌باشد در مناطق ذوعارضه و صعب‌العبور ، بسیار قوی و نرم عمل کرده ،  انتقال شتاب به سامانه مورد حمل را به حداقل برساند.

وزیر دفاع افزود: این خودرو مجهز به سیستم حفاظت جنگ‌های نوین است و با داشتن 4 محور محرک ، دو محور فرمان‌پذیر ، شعاع عملیاتی 800 کیلومتر و سیستم تعلیق مستقل ، توانایی حمل 24 تن بار ، عبور از شیب‌های تند طولی و عرضی ، گودال های عریض ، آب با عمق زیاد و موانع پله را دارد.

سردار دهقان تصریح کرد : با طراحی و ساخت این خودرهای تاکتیکی ، وابستگی تحرک سامانه‌های سنگین به خارج از کشور قطع و این نیاز بسیار مهم و راهبردی ، با امکانات داخل کشور تأمین خواهد شد.

وزیر دفاع در پایان با تشکر و قدردانی از تلاش و همت متخصصان سازمان صنایع دفاع در طراحی و تولید این محصولات مهم دفاعی تصریح کرد : این دستاوردهای گرانبها بر اساس تجارب ارزشمند دفاع مقدس و در پرتو فرهنگ ، کار و مدیریت جهادی به منصه ظهور رسیده است ضمن بی‌اثر کردن تحریم‌های دشمنان  انشاءالله با بکارگیری آن در سازمان‌ رزم نیروهای مسلح ، توان عملیاتی آنان به نحو مطلوبی افزایش می‌یابد.
منبع: مشرق نیوز



بلندتر و کوبنده تر
یکشنبه 93/7/20 ساعت 8:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

دست سپاه با «یا علی» بلندتر و کوبنده‌تر شد +عکس

مشابه بسیاری از موشک‌های کروز پرتاب شونده از زمین، یاعلی دارای یک موتور راکتی سوخت جامد بوده که کار رساندن موشک از سرعت صفر به سرعت‌های چند صد کیلومتر بر ساعت را بر عهده دارد. پس از اتمام کار این بخش و جدا شدن آن، موتور اصلی جت موشک شروع به کار کرده و آن را تا هدف می‌رساند.

گروه دفاع و امنیت مشرق - یکی از تسلیحات مهم و قابل تحسین موشکی به نمایش در آمده در نمایشگاه نیروی هوافضای سپاه، موشک «کروز یاعلی» بود که هر چند در رسانه‌های داخلی به آن توجه چندانی نشد اما در خارج کشور بازتاب های مختلفی داشت و سایت تحلیلی بیگانه به طور مشخص به تحلیل و بررسی این موشک پرداختند.

علاوه بر تصاویر این موشک از زوایای مختلف، تنها اطلاعات رسمی منتشر شده در مورد آن برد 700 کیلومتر است. خصوصاً عدم اعلام مأموریت اصلی این موشک که می‌تواند شامل ضد کشتی و ضد اهداف زمینی باشد مباحثی را پیرامون آن ایجاد کرده است.
 

کروز
موشک کروز یاعلی


هر چند پیش از این توسط یکی از مسئولان دفاعی، خبر ساخته شدن موشک کروز دوربرد مشکات با برد 2000 کیلومتر اعلام شده بود اما با توجه به حضور موشک یاعلی در نمایشگاه می‌توان آن را دوربردترین موشک کروز مشاهده شده کشور دانست.

اصلی‎ترین مشخصه این نوع موشک‎ها، پرواز در ارتفاع بسیار نزدیک به سطح زمین و عموماً کمتر از 30 متری در فاز پیمایشی (کروز) از مراحل حرکت آن است که بخش بسیار زیادی از زمان پرواز آنها را شامل می‎شود. از این رو این موشک‎ها به نام کروز شناخته شدند.

اغلب موشک‎های کروز ساخته شده دارای سرعت‎های کمتر از صوت هستند اما برخی نمونه‎های جدید در بخش نهایی پرواز (فاز ترمینال) به سرعت مافوق رسیده و برخی نیز از ابتدای پرواز، سریع‎تر از صوت حرکت می‎کنند. موشک‎های کروز از هواپیما، پرتابگر زمینی، کشتی و زیردریایی شلیک می‎شوند و انواع مختلف آنها برای حمله به رادارها، کشتی‎ها و اهداف زمینی توسعه یافته‎اند.

همچنین موشک‎های کروز با توجه به امکان پرواز بین عوارض زمینی و در ارتفاع پائین، برای در امان ماندن از دید رادارها و رسیدن به نزدیک هدف بدون دیده شدن، توانمندی بالایی دارند که به کاهش چشمگیر احتمال منهدم شدن موشک توسط پدافند اطراف هدف منجر شده است خصوصاً در مأموریت‎های ضد کشتی که موشک در فاصله چند متری سطح آب در فاز نهایی پرواز می‎کند.

در مقابل، نیروی مدافع باید تمام مسیرهای ورود موشک‎های کروز را با سامانه‎های کشف و ردگیری و انهدام علیه این اهداف نسبتاً سریع پوشش دهد.

نمونه‌های مختلفی از موشک‌های کروز با بردهای مختلف در دنیا توسعه داده شده‌اند. برد این موشک‌ها از چند ده کیلومتر تا چند هزار کیلومتر را شامل می‌شود. در جدول زیر به مشخصات برخی از موشک‌های کروز که از نظر برد در حدود برد موشک یاعلی بوده و پرتابگر اصلی آنها زمینی است اشاره شده است:

کروز

 
در بین موشک‌های فوق، نمونه پاکستانی شباهت بالایی از نظر پیکربندی با موشک کروز آمریکایی تاماهاوک داشته خصوصاً ورودی هوای موتور، بال‌های باز شونده، محل بال‌ها و موتور راکتی سوخت جامد اولیه شباهت بالایی با برخی نسل‌های موشک فوق دارد.

موشک هندی نیز با بال‌های نصب شده در پائین بدنه و شکل ورودی هوا وامدار طراحی موشک‌های کروز روسی کلاب است که به دلیل برد کوتاه‌تر و مأموریت ضد کشتی در جدول معرفی نشده‌اند. هر دو موشک هندی و پاکستانی از پرتابگرهای چند فروندی به صورت عمودی قابل شلیک هستند.
 

کروز

موشک کروز هندی Nirbhay


 
کروز
نمای گرافیکی موشک بابور (بالا) و موشک کروز تاماهاوک (پائین)
 

کروز
موشک بابور با بال‌ها و ورودی هوای جمع شده در بدنه


لازم به ذکر است موشک کروز تاماهاوک را می‌توان مشهورترین کروز دنیا دانست که با استفاده عملیاتی در چندین جنگ، در طراحی چندین موشک کروز ضد اهداف زمینی در نقاط مختلف دنیا از آن الگوبرداری شده است.

به گزارش مشرق، پیکربندی مورد اشاره در موشک فوق شامل یک بدنه استوانه‌ای، بال‌های مستطیلی باز شونده از درون بدنه با مقداری زاویه عقب برگشتگی (Sweepback) که متناسب با سرعت‌های مادون صوت است، موتور جت در انتهای بدنه و ورودی هوا در زیر آن و بالک‌های کنترلی در انتهای بدنه است. موشک کروز یاعلی نیز از همین پیکربندی استفاده کرده است.
 

کروز
ورودی هوای موتور موشک یاعلی در زیر بدنه مشهود است


البته در موشک مشاهده شده در نمایشگاه، بال‌ها ثابت به نظر می‌رسند که با توجه به سطح بالای فناوری موشکی در نیروی هوافضای سپاه، قطعاً توان طراحی بال‌های باز شونده با ضریب اطمینان بالا وجود داشته است و از اینجا می‌توان نتیجه گرفت موشک یاعلی به نمایش در آمده احتمالاً نمونه نمایشگر فناوری آن بوده و در نمونه عملیاتی قاعدتاً مانند سایر موشک‌های همرده از بال‌های باز شونده از دورن بدنه استفاده شده است.

 
کروز
بال موشک یاعلی

 

کروز
موتور و مخزن سوخت موشک یاعلی

از سوی دیگر با نگاهی به ابعاد مخزن سوخت این موشک و مقایسه با قطر بدنه این گمانه نیز ایجاد می‌شود که فضایی برای قرارگیری بال در بدنه این موشک وجود ندارد. در صورتی که بال این موشک، باز شونده از داخل بدنه نباشد باید امکان شلیک این موشک از محفظه‌های چند فروندی مانند موشک‌های مشابه آمریکایی، چینی و پاکستانی را فراموش کرد.

 

کروز
پرتابگر چند فروندی موشک بابور


مجموعه بالک‌های کنترلی موشک یا علی در انتهای بدنه قرار گرفته‌اند. این مجموعه شامل یک سطح عمودی و دو سطح با زوایه غیر عمود است. هر یک از این سه سطح کنترلی با دیگری زاویه 120 درجه دارد. این بر خلاف سایر موشک‌های کروز معرفی شده در جدول است که همگی از یک مجموعه 4 تایی بالک با چینش ضربدری (کراس) یا بعلاوه ای (پلاس) استفاده می‌کنند. البته نسل چهارم موشک تاماهاوک که پیشرفته‌ترین نمونه آن نیز محسوب می‌شود از مجموعه بالک کنترلی سه تایی بهره می‌برد.

 

کروز
بالک‌های کنترلی موشک یاعلی در انتهای بدنه
 

کروز
نسل چهارم موشک تاماهاوک

مشابه بسیاری از موشک‌های کروز پرتاب شونده از زمین، یاعلی دارای یک موتور راکتی سوخت جامد بوده که کار رساندن موشک از سرعت صفر به سرعت‌های چند صد کیلومتر بر ساعت را بر عهده دارد. پس از اتمام کار این بخش و جدا شدن آن، موتور اصلی جت موشک شروع به کار کرده و آن را تا هدف می‌رساند. روی این موتور راکتی اولیه دو سکان افقی (پایدارساز) بزرگ و یک سکان عمودی کوتاه نیز به کار گرفته شده است.
 

 
کروز
کروز
موتور راکتی اولیه موشک یاعلی


موشک‌های کروز پس از دریافت مختصات هدف پرواز خود را آغاز کرده و سامانه هدایت درونی موشک‎ها که از نوع هدایت اینرسیایی و مبتنی بر ژیروسکوپ و شتاب‎سنج بوده و در مراحل اولیه پرواز کاملاً قابل اتکا است آن را به سمت هدف هدایت می‌کند. اما با گذشت زمان، خطای ذاتی این سامانه انباشته شده. بنا بر این موشک‎های برد بلند خصوصاً انواع کروز نیازمند سامانه‎های هدایت دیگری نیز برای طی مسیر تا هدف هستند.

به گزارش مشرق، با شروع بخش میانی پرواز، موشک باید از سامانه‎های مختلفی برای هدایت در مسیر صحیح به سمت هدف استفاده کند از جمله سامانه‌های تشخیص عوارض زمینی و مقایسه آن با نقشه‎های ذخیره شده از قبل. نوع دیگر از سامانه‎های هدایت مناسب برای مراحل مختلف پرواز سامانه‎های مکانیابی جهانی مانند GPS آمریکایی، گلوناس روسی و گالیله اروپایی بوده که در انواع نظامی خود دارای دقت‌های بالایی هستند.

می‌توان مهمترین چالش موشک کروز یاعلی را ساخت سامانه‌های هدایت میانی و نهایی برای طی مسیر طولانی تا هدف و تأمین دقت بالا در اصابت به هدف دانست؛ فناوری که لازمه موشک کروز دوربرد مشکات (در صورت تایید چنی پروژه ای) نیز بوده و بنا بر این نمونه‌های بومی از آن باید توسعه یافته باشد.

روی بدنه این موشک نیز سامانه‌ای برای هدایت در فاز نهایی مانند سامانه اپتیکی که در موشک‌های کروز دوربرد مختلفی در دنیا استفاده شده دیده نمی‌شود. از این مورد نیز می‌توان نتیجه گرفت یا موشک نمایش داده شده نمونه نهایی نیست ویا اساساً این موشک مأموریت ضد کشتی داشته و با بهره‌گیری از جستجوگر راداری در دماغه خود کار هدفیابی و هدایت در فاز نهایی پرواز را به انجام می‌رساند.

مسئله مهم دیگر در توسعه یک موشک کروز عملیاتی با برد متوسط و بلند، موتور جت با قابلیت اطمینان بالا است. تا کنون چندین موشک کروز با موتور جت در کشور ساخته شده که دارای برد 120 (موشک نور)، 220 (موشک قادر) و 350 کیلومتر (موشک رعد) بوده‌اند.

توسعه پهپاد کرار با برد 1000 کیلومتر که آن هم از موتور جت برخوردار است دیگر تجربه کشورمان در این زمینه به شمار می‌رود. بنا بر این در موشک یاعلی نیز با بهره‌گیری از این تجربیات موتور جت که ورودی هوای آن در زیر بدنه و نزدیک به انتها است کار تولید نیروی رانش را بر عهده دارد.

با توجه به وجود بال بزرگ در این موشک و شکل مقطع آن می‌توان گفت بیشینه سرعت موشک کروز یاعلی مانند سایر موشک‌های همرده کمتر از سرعت صوت است. در واقع در این موشک‌ها ایجاد نیروی برآ بیشتر وابسته به سطح تولید کننده این نیرو است نه سرعت پروازی. در نتیجه موشک با پرواز با سرعت کمتر که به معنی مصرف سوخت پائین‌تر است در مقایسه با موشک‌های پرسرعت هم اندازه، به برد بیشتری می‌رسد.

به عنوان مثال موشک کروز براهموس که فاقد بال‌های بزرگ است با سرعت 3 برابر سرعت صوت به برد 290 کیلومتر می‌رسد در حالی که ابعاد بزرگتری از موشک‌های کروز مختلف نامبرده در این گزارش دارد.
 

کروز
موشک کروز مافوق صوت براهموس


یکی از پرسش‌های قابل طرح در زمینه این موشک علت نیاز به موشک کروز زمینی بوده در شرایطی که خانواده موشک‌های بالستیک کشور از تنوع کافی برخودار است. باید گفت امکان حمل و شلیک چند فروند از روی یک پرتابگر به دلیل ابعاد بسیار کوچکتر در مقایسه با بالستیک‌های هم برد، امکان شلیک از سکوهای هوایی و دریایی علاوه بر پرتابگرهای زمینی و قیمت پائین‌تر در مقایسه با موشک بالستیک هم رده از دلایل فنی و عملیاتی نیاز به توسعه موشک‌های کروز است. به علاوه رسیدن به دقت‌های بالا در اصابت به هدف توسط موشک‌های کروز بسیار کم دردسرتر از موشک‌های بالستیک است.

در مقابل، احتمال مورد اصابت قرار گرفتن این موشک‌ها بالاتر از نمونه‌های بالستیک با سرجنگی جدا شونده است. در واقع در موشک‌های کروز بیشتر به پنهانکاری و پرواز در ارتفاع پائین برای مخفی ماندن از دید رادارها تکیه می‌شود در حالی که در موشک‌های بالستیک سرعت بالای سرجنگی و مسیر پروازی بهینه از عوامل مغلوب کردن سامانه‌های دفاع موشکی است.

البته توسعه یک موشک بالستیک، ساده‌تر از موشک کروز دارای دقت بالا بوده و بنا بر این برای ایجاد بازدارندگی سریع در برابر دشمنان، انتخاب مسئولان دفاعی در توسعه موشک‌های بالستیک برای ایجاد زمان برای تحقیق و توسعه روی سایر محصولات دفاعی ستودنی است. گفته می‌شود موشک کروز هم علاوه بر موشک‌های بالستیک در دستور کار شهید حسن طهرانی مقدم بوده است و ممکن است کروز یاعلی از طرح‌های همین شهید بزرگوار بوده باشد.

در پایان باید گفت هر چند قالب طراحی موشک کروز یاعلی مشابه نمونه‌های ضد اهداف زمینی بوده و فضای موجود در بدنه با توجه به ابعاد موتور و مخزن سوخت آن گویای وجود حجم کافی برای جانمایی سامانه‌های مختلف هدایت در کنار سرجنگی چند صد کیلوگرمی معمول این موشک‌ها است اما همچنان نمی‌توان احتمال ضد اهداف دریایی بودن این موشک را تا زمان اعلام رسمی مأموریت آن رد کرد زیرا هر چه دورتر بردن اولین خط دفاعی در برابر انبوه شناورهای دشمن امری مطلوب به شمار می‌رود.

همچنین موشک کروز یاعلی با توجه به برد پروازی 700 کیلومتری خود قاعدتاً ابعاد و وزن کمتری نسبت به موشک کروز مشکات با برد 2000 کیلومتر داشته و برای اهداف نزدیک و راهکنشی مناسب است. این موشک‌های کروز در کنار مجموعه متنوع موشک‌های بالستیک کشور از ابزارهای مهم بازدارندگی دفاعی در زمان حال و وارد کردن ضربات خرد کننده به دشمن در زمان جنگ خواهند بود.

منبع: مشرق نیوز




موشک کروز یا علی
چهارشنبه 93/7/16 ساعت 9:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

صهیونیستها نگران موشک کروز "یا علی"

با راه اندازی موشک کروز "یا علی" از سوی ایران، رژیم صهیونیستی از احتمال رسیدن این موشک به دست حزب الله لبنان وحشت زده شده است.
به گزارش مشرق، موشک ایرانی "یا علی" عامل جدید نگرانی رژیم صهونیستی است که دیروز نسبت به امکان رسیدن این موشک به دست عناصر حزب‌الله لبنان هشدار داده بود. این در حالی است که حزب الله لبنان موشک‌های با دقت و برد بالای زیادی دارد که می‌تواند خطری برای اهداف راهبردی در سرزمین های اشغالی باشد.

منابع امنیتی اسرائیل در واکنش به اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در توسعه موشک کروز و رساندن برد آن به 700 کیلومتر و اینکه این موشک قابلیت پرتاب از دریا یا زمین و حتی هواپیماها و هواپیماهای کنترل از راه دور را دارد، این نگرانی را مطرح کردند.

موشک های کروز موشک هایی هستند که بعد از پرتاب امکان تغییر مسیر آنها وجود دارد و بر خلاف موشک های بالستیک نیاز نیست که بر اساس برنامه ای که از پیش تعیین شده، پرتاب شوند.

منابع امنیتی اسرائیل به روزنامه معاریو رژیم صهیونیستی اعلام کردند که موشک ایرانی جدید از ایران نمی تواند تهدیدی برای مواضع اسرائیل در فلسطین اشغالی باشد، اما نگرانی اسرائیل در این است که ایران بتواند این موشک ها را به دست حزب الله  لبنان برساند.

بر اساس این گزارش، حزب الله موشک هایی از نوع یاخونت دارد که تولید روسیه است، اینها موشک‌های کروز زمین به دریا هستند که از پیشرفته ترین موشک‌های دنیا هستند و می توانند سکوهای کاوش گاز اسرائیل در دریای مدیترانه را هدف قرار دهند.

معاریو از تصمیم سازان رژیم صهیونیستی خواست تا با جدیت فوق‌العاده با اخبار رسیده از تهران تعامل کنند، چرا که ایران ثابت کرده که با توان داخلی خود و بدون توجه به تحریم‌ها می‌تواند سلاح‌های با قابلیت بالایی تولید کند.

در همین راستا اخیرا یک پهپاد تولید ایران از سوی حزب الله لبنان رونمایی شده است، حزب الله از این پهپاد در حمله به تروریست های القاعده در سوریه استفاده کرد.

مجله عبری زبان گلوبس در این راستا نوشت که تاسیسات نفت و گاز اسرائیل در شرق دریای مدیترانه همچنان در معرض خطر و تهدیدات مختلف از جمله تهدیدات موشک‌های یاخونت زمین به دریای موجود در نزد حزب الله هستند، این در حالی است که موسسات امنیتی در اسرائیل مدعی هستند که می توانند این تاسیسات را محافظت کنند و راهکارهای جلوگیری از این چالش بزرگ را در اختیار دارند، این موسسات البته به ماهیت‌های راهکارها که بیشتر به نظر می‌رسد جنگ روانی است، اشاره‌ای نمی‌کنند.

به نوشته این روزنامه،  وزارت جنگ اسرائیل به آلمان و کره جنوبی و آمریکا پیشنهاد داده تا این رژیم را به قایق های جنگی مجهز کند که برای مأموریت حفاظت از تاسیسات دریایی تاسیس شده اند.

این مجله با اشاره به اینکه حمایت‌های مطلوب در این رابطه به تاخیر افتاده، نوشت که ارائه این پیشنهادات در روزهای آینده انجام خواهد شد و تصمیم گیری در این زمینه نیز ماههای طولانی طول می‌کشد، این بدان معنی است که ایجاد حمایت لازم برای این تاسیسات احتمالا سالها طول بکشد. چرا که با تصمیم‌گیری طرف های مقابل و راه اندازی و ایجاد تناسب با آنها در سرزمین های اشغالی زمان طولانی صرف خواهد شد.

وحشت صهیونیست ها از انتقال این موشک به لبنان در حالی است که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که صبح امروز به لبنان سفر کرده است، گفت که در سفر به لبنان و دیدار با مقامات این کشور همکاری‌های دفاعی بین دو طرف و تامین مایحتاج نظامی ارتش لبنان برای تقویت توان نظامی آن را بررسی خواهد کرد.

نماینده ویژه مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ساعتی پیش با تمام سلام نخست وزیر لبنان دیدار و گفتگو کرد. شمخانی بعد از دیدار با تمام سلام در اظهاراتی با اشاره به هدیه‌ای که قرار است جمهوری اسلامی ایران برای ابراز محبت به ارتش لبنان بدهد، تاکید کرد که اعطای این هدیه زیاد طول نخواهد کشید و در دیدار قریب الوقوعی که وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران از لبنان خواهد داشت، اجرایی خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت مالی ایران بعد از این دیدار در عین التینه مقر رئیس پارلمان لبنان با نبیه بری دیدار کرد. وی بعد از این دیدار در اظهاراتی تصریح کرد که ایران همچنان تقویت ثبات و امنیت در لبنان را در دستور کار اصلی سیاست های خود در لبنان قرار داده است.

منبع:




تجهیزات اپتیکی
دوشنبه 93/7/14 ساعت 11:31 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

تجهیز مرزهای غربی به تجهیزات اپتیکی

فرمانده مرزبانی استان ایلام از مجهز شدن مرزهای غربی کشور به تجهیزات اپتیکی خبر داد.
به گزارش مشرق، لطفعلی پاکباز صبح امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های استان ایلام اظهار داشت: کل مرزهای جمهوری اسلامی با کشورهای مختلف از جمله مرز غربی ایلام با کشور عراق در امنیت مطلوبی قرار دارد.

فرمانده مرزبانی استان ایلام گفت: در حال حاضر امنیت مطلوبی در مرزهای کشورمان وجود دارد و با وجود حوادثی که در کشور عراق روی داد در هیچ برهه‌ای از زمان با ناامنی مرزی مواجه نشده و امنیت در مرزهای غربی کشور برقرار است.

وی ادامه داد: امنیت حاکم در مرزهای کشور با کشور همسایه نشاندهنده هوشیاری و توانمندی نیروهای امنیتی، مرزبانی، انتظامی و ... است و با مراقبت کامل از مرزها و امنیت آن صیانت و پاسداری می‌کنند.

این فرمانده مرزبانی اضافه کرد: اجرای پایش‌های مرزی در استان ایلام بیانگر عمق امنیت در مرزهای جمهوری اسلامی با کشور عراق بوده که جا دارد از مرزبانان و نیروهای امنیتی و انتظامی استان ایلام تقدیر شود.

پاکباز تصریح کرد: تاکنون کوچکترین گزارشی دال بر تعرض گروه‌های تکفیری به مرزهای غربی ایران اسلامی در استان ایلام دریافت نشده و مرزهای غربی همانند دیگر مرزهای کشورمان در امنیت بالایی برخوردارند.

فرمانده مرزبانی استان ایلام گفت: مرزبانان جمهوری اسلامی با استقرار در مرزها و با استفاده از وسایل مدرن و تجهیزات اپتیکی کوچکترین تحرکات مرزی را رصد کرده و با چشمانی باز از مرزها مراقبت می‌کنند.

وی ادامه داد: مجهز شدن مرزهای غربی کشور به تجهیزات اپتیکی یکی از افتخارات مرزبانی بوده که با عنایت به وجود این تجهیزات امنیت لازم و پایدار در مرزهای کشور از جمله مرز غربی در استان ایلام برقرار است.

منبع: مشرق نیوز



گلوله های هوشمند
دوشنبه 93/7/14 ساعت 11:28 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

تجهیز توپخانه نزاجا به گلوله های هوشمند

توپخانه نیروی زمینی ارتش به گلوله‌های هوشمند متناسب با عمق و ماموریت‌های عملیاتی این نیرو مجهز شد.

به گزارش مشرق به نقل از دفاع پرس، «گلوله هوشمند» نوعی گلوله خاص است که هنگام شلیک از لوله توپ، قابلیت انهدام اهداف ثابت و متحرک را بر سر نقطه داشته باشد، که هم‌اکنون واحد توپخانه ارتش به این نوع سلاح مجهز شده است.

هدایت آتش این گلوله‌ها همچون دیگر گلوله‌های توپخانه با هدایت دیده‌بان انجام می‌گیرد؛ بدین ترتیب که مسئول هدایت آتش عناصر دیده‌بان را به عناصر تیر تبدیل کرده و سپس گلوله را طبق مختصات دریافت شده به سمت اهداف مورد نظر شلیک می‌کند.

سرهنگ «رسول حسین‌آبادی» رئیس دایره پشتیبانی رزمی معاونت عملیات نزاجا گفت:  دقت عمل این گلوله‌های هوشمند را 99 درصد است. این نوع گلوله‌های توپخانه‌ای موسوم به هوشمند، توانایی انهدام اهداف ثابت و متحرک از 4 کیلومتر تا 40 کیلومتر  را دارند.

وی افزود: امروز واحدهای رزمی کشور به این مرحله از پیشرفت و تکامل رسیده‌اند که می‌توانند مطابق با نیازها و مأموریت عملیاتی خود هر نوع گلوله و راکت و یا موشکی را تولید کرده و مورد بهره‌برداری قرار دهند.

رئیس دایره پشتیبانی رزمی معاونت عملیات نزاجا خاطرنشان کرد: نیروی زمینی ارتش متناسب با عمق عملیاتی تعریف شده و مأموریت‌های احتمالی، توانایی طراحی و تولید انواع راکت‌ها و گلوله‌های مورد نیاز را دارد.

گفتنی است، تنها برخی کشورهای پیشرفته توانایی ساخت و تولید این نوع گلوله‌ها را دارند.

منبع: مشرق نیوز




سلاح رزمی نیروی زمینی
شنبه 93/7/12 ساعت 2:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سلاح رزمی نیروی زمینی سپاه آزمایش شد/ رونمایی از مین «رمیت» با حجم انفجار بالا

سامانه های رزمی نیروی زمینی سپاه با حضور فرمانده این نیرو مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفت.
به گزارش مشرق، عصر امروز چند سامانه ساخت جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه پاسداران با حضور سردار محمد پاکپور فرمانده این نیرو  آزمایش و رونمایی شد.

از جمله این تجهیزات سامانه 3 لول چرخشی «عاصفه» بود که این سلاح در ماه‌های گذشته رونمایی و امروز در میدان رزم مورد آزمایش قرار گرفت.

این سامانه قادر است به صورت چرخشی، با نواخت تیر 900 تیر در دقیقه با کالیبر 23 میلیمتری ضد موشک‌های کروز و پرنده‌های ارتفاع پست متخاصم به کار گرفته شود.

سامانه دیگر، مین کنار جاده‌ای «رمیت» بود که این مین می‌تواند با دقت و حجم بالای انفجار به وسیله ریموت کنترل، یک ستون زرهی را در شعاع 100تا 150 متری منهدم کند.

سلاح انفرادی «فاتح»، سومین سامانه‌ای بود که عصر امروز رونمایی شد. این سلاح با قابلیت تک تیرانداز، گلوله‌های با کالیبر 5.56 میلی‌متر را شلیک می‌کند.

سردار پاکپور در حاشیه این برنامه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: مین کنار جاده‌ای «رمیت» که از قابلیت خوبی برخوردار است، از فردا به تولید انبوه خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: سامانه‌های دیگر نیز امروز مورد آزمایش میدانی قرار گرفتند و ایرادات آنها برطرف شده و آماده تولید انبوه هستند.

منبع:مشرق نیوز



پردازش الکترونیک
چهارشنبه 93/7/9 ساعت 1:17 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

افتتاح مرکز پردازش الکترونیک پایگاه پدافند هوایی کرمان

مرکز پردازش الکترونیک پایگاه پدافند هوایی شهید صالحی کرمان با حضور فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) افتتاح شد.

به گزارش مشرق، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با حضور در پایگاه پدافند هوایی شهید صالحی کرمان از قسمت‌های مختلف بازدید و ساختمان مرکز پردازش الکترونیک این پایگاه را افتتاح کرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) در این مراسم گفت: مقام معظم رهبری به مسأله جوانان توجه و تأکید ویژه‌ای دارند و همه شما جوانان که در پدافند هوایی به نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمت می‌کنید باید قدر خود و موقعیت‌تان را بدانید.

اسماعیلی در پایان با حضور در کلاس‌های قرآن پایگاه شهید صالحی گفت: قرآن کتابی انسان‌ساز و راهنمای بشریت است و عبادت خداوند و مأنوس شدن با قرآن بهترین راه رستگاریست.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

برگ برنده رزمندگان ایرانی
چهارشنبه 93/7/9 ساعت 1:8 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

«فاتح» برگ برنده رزمندگان ایرانی در نبردهای قرن 21 +عکس

"فاتح" جدیدترین دستاورد صنایع نظامی ایران در حوزه سلاح های سبک به شمار می آید که می توان آنرا پیشرفته ترین سلاح انفرادی ایران معرفی کرد که از مولفه های بسیار مناسبی برای یک سلاح هجومی در قرن بیستم و یکم برخوردار است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، به تازگی نیروی زمینی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سلاح هجومی فاتح رونمایی کرده و تصاویری نیز از آزمایش میدانی این سلاح منتشر شد. فاتح بخش دیگری از تلاش های ایران برای خودکفایی در زمینه سلاح های انفرادی است که پیش از این با تولید سلاح هایی مثل کلاشینکوف ، ژ-3 ، خیبر و سماء به عنوان سلاح های هجومی و سلاح کمری زعاف پیش آمده بود.

سلاح کمری زعاف در حقیقت نمونه مهندسی معکوس شده ایران از سلاح کمری زیگ زاور مدل P226 ساخت سوئیس است که در حال حاضر در بسیاری از واحدهای نظامی و همچنین نیروی انتظامی به عنوان سلاح کمری استاندارد با کالیبر 9 میلی متر خدمت می کند.

اما در بخش سلاح های هجومی دو برنامه در وزرات دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به اجرا در آمد که یکی سلاح خیبر و دیگری سلاح سما بوده است. سلاح خیبر یک طرح بولپاپ با کالیبر 5.56 میلی متر بوده که در سالهای اخیر تصاویری از نمونه های گوناگون آن منتشر شده است.

سلاح هجومی فاتح+عکس
سلاح خیبر و سما


سلاح سما نیز به عنوان یک نمونه ارتفاء یافته و جدیدتر از سلاح خیبر با استفاده از همان فناوری بولپاپ و کالیبر 5.56 میلی متر  و تغییراتی در طراحی بدنه و شکل ظاهری ساخته شده است. طراحی و ساخت سلاح مذکور نشان داد در صورت اعتماد و سرمایه گذاری در طراحی و ساخت این مدل سلاح ها در کشور، نتایج قابل توجهی به دست خواهد آمد.

اما "فاتح" جدیدترین دستاورد صنایع نظامی ایران در حوزه سلاح های سبک به شمار می آید که نشان دهنده نتایج مثبت این اعتماد و سرمایه گذاری است. این اسلحه را می توان به نوعی پیشرفته ترین سلاح انفرادی ایران معرفی کرد که از مولفه های بسیار مناسبی برای یک سلاح هجومی در قرن بیستم و یکم برخوردار است.

سلاح هجومی فاتح+عکس
سلاح هجومی فاتح


نگاهی به سلاح های پیشرفته انفرادی امروزی مثل ACR ساخت آمریکا و SCAR بلژیک نشان دهنده مجموعه ای از شباهت ها می باشد. چند شباهت عمده ای که بین فاتح ایرانی و این دو سلاح پیشرفته وجود دارد را می توان در مواردی چون به کار رفتن ریل در بالا و پایین بدنه سلاح نام برد که به خوبی واضح و مشخص است.

استفاده از این ریل ها قابلیت نصب انواع سامانه های اپتیکی ، نشانه گذار لیزری و انواع نارنجک اندازها را بر روی این سلاح ممکن می کند.

سلاح هجومی فاتح+عکس
سلاح ACR ساخت آمریکا

سلاح هجومی فاتح+عکس
سلاح هجومی SCAR


نکته مهم بعدی در طراحی این سلاح، استفاده از قنداق با قابلیت تنظیم کردن طول است که پیش از این در سلاح های ساخت ایران دیده نشده بود. با استفاده از این قابلیت طول سلاح را می توان با توجه به جثه کاربر تنظیم کرد که در نتیجه، کار با ابن سلاح را برای افراد با قد و قامت های متفاوت آسان می کند.

همچنین با توجه به تصاویر منتشر شده و پیشرفت های سلاح های اخیر کشورمان در عرصه ساخت مواد جدید، احتمالا در بدنه فاتح از مواد سبک و پیشرفته مثل پلیمر، پلاستیک و آلمینیوم استفاده شده است که در نتیجه وزن آن را نیز کاهش می دهد و ماندگاری آن را نیز در عین حال، تضمین خواهد کرد.

در بخش مهمات این سلاح بر اساس اعلام مسئولین نیروی زمینی سپاه، از کالیبر 5.56 میلی متر استفاده شده و به نظر می رسد "فاتح" با یک خشاب 20 تیری مسلح می شود. این کالیبر در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به عنوان کالیبر استاندارد برای سلاح های هجومی انتخاب شده و مورد استفاده قرار می گیرد و سلاح های مشهوری مثل سری M-16 ، SCAR ، FN-2000 ، SA-80 و فاماس از جمله کاربران این کالیبر هستند.

سلاح هجومی فاتح+عکس
فشنگ 5.56 میلی متر


وزن کم، لگد پایین و سرعت دهانه بالا از جمله نکات مثبت این کالیبر است که در کنار سایر ویژگی های تهاجمی فاتح، مجموعه ای قابل اتکا را برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فراهم می کند.

نکته بعدی این مسئله است که نیروی زمینی سپاه پیش از رونمایی از سلاح "فاتح"، از سلاح S-5.56 در یگان عملیات ویژه خود موسوم به "صابرین" استفاده می کرده و همچنان نیز این سلاح در این واحد استفاده می شود. در جریان درگیری های مابین نیروهای صابرین و تروریستهای گروهک پژاک در شهریور سال 90 نیز از این سلاح با گلوله های کالیبر 5.56 بهره گرفته شد.

نتایج عملیات و همچنین حفظ این کالیبر در سلاح فاتح، نشان از رضایت فرماندهان نیروی زمینی سپاه در میدان رزم از چنین الگویی دارد. علت مطرح کردن این نکته این مسئله است که در سالهای اخیر در کشورهای مختلف جهان، بحث هایی پیرامون ضعف کالیبر 5.56 و قدرت بازدارندگی پایین آن را مطرح کرده اند که تجربه و اشراف مسئولان جهاد خودکفایی نزسا، این استدلال ها را ابطال کرده است.

در پاسخ باید گفت که در مقایسه با کالیبر 7.62 و به دلیل وزن بالاتر، این گلوله ها از میزان تخریب بیشتری خصوصا در برابر اجسام سخت برخوردار هستند اما زمانی که بحث در مورد برخورد با اندام انسان و تخریب آن مطرح می شود گلوله های 5.56 هیچ کمبودی ندارند.

گلوله های این کالیبر معمولا با سرعت بیش از 900 متر بر ثانیه حرکت می کنند و با توجه به نوع طراحی خود، در هنگام برخورد به بدن انسان و در درون بدن تخریب فوق العاده ای به جا می گذارند. فشنگ های این کالیبر در زمان ورود به بدن قربانی قابلیت نفوذ تا 51 سانتی متر از اندام انسانی را داشته و با قابلیت ترکش شوندگی، کشندگی این نوع از گلوله ها افزایش می یابد.

سلاح هجومی فاتح+عکس
فاتح در حال شلیک


نکته بعد که بایستی مورد توجه قرار بگیرد این است که با استفاده از این کالیبر، لگد سلاح کاهش یافته و دقت افزایش می یابد. در این شرایط تیرانداز با دقت بیشتری شلیک کرده و می تواند نقاط حساس بدن دشمن را هدف قرار داده و در نتیجه مرگ سریع هدف را رقم بزند.

همین قابلیت و همچنین امکان نصب پایه و سیستم های اپتیکی بر روی این سلاح بوده است که باعث شده است مسئولین از آن به عنوان سلاحی با قابلیت تک تیراندازی یاد کنند.

شاید بسیاری تصور کنند که این سلاح و کالیبر 5.56 میلی متر گزینه مناسبی برای تک تیراندازی نیست اما باید گفت که به صورت کلی تیم ها و یا نفرات تک تیرانداز به تنهایی و با سلاح هایی با کالیبر بزرگ تر در فواصلی دورتر از دشمن موضع گرفته و در موقعیت مناسب اقدام به تیراندازی می کنند.

اما در زمانی که یک گروه از نیروهای پیاده خودی با دشمن در فاصله ای مثل 200 الی 300 متری درگیر شوند، داشتن سلاحی مجهز به یک دوربین قوی و همچنین یک پایه برای حفظ تعادل می تواند برگ برنده نیروهای خودی باشد.

سلاح هجومی فاتح+عکس
سلاح فاتح مجهز به پایه


با نگاهی به تجربه درگیری های سالهای گذشته سپاه در کردستان و یا منطقه سراوان در سیستان و بلوچستان - که خوشبختانه با تدابیر عملیاتی و استفاده از نیروها و معتمدان محلی این ناامنی ها به پایان رسیده است- به راحتی می توان به این نتیجه رسید که در بسیاری از مواقع، طرفین در فاصله کمی از هم درگیر شده اند و اصولا در این گونه موقعیت ها سلاحی به کالیبر 5.56 میلی متر از لحاظ برد و قدرت بازدارندگی مناسب می باشد.

البته وزن پایین این مهمات نکته مثبت دیگر در مورد آن است که باعث می شود هر نفر بتواند حجم بیشتری از مهمات را با خود حمل کرده و در نتیجه نیاز به پشتیبانی کمتر می شود و رزمنده مورد نظر می تواند برای مدت طولانی تر به تیراندازی و درگیری با دشمن بدون نیاز به پشتیبانی از طرف عقبه بپردازد.

هرچند هنوز "فاتح" در ابتدای راه است و هزینه ها و برنامه ریزی های مربوط به تجهیز تعداد قابل توجهی از یگانهای نیروی زمینی سپاه یا سایر نیروهای مسلح کشورمان در آینده مشخص می شود، اما مسلما پس از گذراندن آزمایش های مورد نیاز می تواند سلاحی مناسب برای رزمندگان ایرانی و سایر نیروهای مقاومت در دهه های آینده باشد.

منبع: مشرق نیوز




   1   2      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 55
کل بازدیدها: 1324341