سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
فطرس پهپاد 2000 کیلومتری
دوشنبه 92/10/30 ساعت 2:51 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارشی از مدرن‌ترین هواپیمای بدون سرنشین کشور

فطرس؛ پهپادی با قابلیت ارتباط ماهواره‌ای و پرتاب ریز پهپاد در آسمان +عکس

این پهپاد راهبردی با شعاع عملیاتی تا 2000 کیلومتر، سقف پرواز 25000پا (حدود 7620متر) و قابلیت 16 تا 30 ساعت پرواز مداوم قادر است علاوه بر مأموریت‎های شناسایی و مراقبت با مسلح شدن به موشک‎های هوا به سطح و انواع راکت‎ها، مأموریت‎های رزمی را نیز انجام دهد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، اواخر آبان ماه و در ادامه معرفی چندین پهپاد دارای قابلیت رزمی در سال جاری، «فطرس» که از آن با عنوان راهبردی‎ترین پهپاد جمهوری اسلامی ایران یاد می‎شود توسط وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. در سال جاری پس از پهپاد سریر، حماسه و شاهد-129، فطرس چهارمین پهپاد با قابلیت رزمی و دومین پهپاد ارتفاع پروازی متوسط و برد بلند (MALE) معرفی شده توسط کشور است.

همانطور که از تصاویر پیداست، فطرس دارای تمام ویژگی‎های نوعی و ظاهری یک پهپاد مداومت پروازی بالا و سرعت متوسط (در مقیاس پهپادها) است که عمدتاً شامل دهانه بال زیاد (دستکم در حدود 14 تا 16 متر) با عرض (وتر) بال کم که تضمین کننده ضریب منظری بالا خواهد بود، کمترین میزان زاویه عقب‎برگشتگی بال، بال با نسبت ضخامت بالا که در کنار ابعاد قابل توجه آن، فضای کافی برای سوخت مورد نیاز را فراهم می‎کند و تعدد سطوح کنترلی برای افزایش قابلیت اطمینان است.

شکل دماغه فطرس شباهت بالایی با بخش متناظر در پهپاد حماسه دارد و تنها همین دو پهپاد ایرانی از چنین ظاهری برخوردار هستند. همچنین از نظر پیچیدگی سطوح بدنه و بال، فطرس را می‎توان یکی از دو نمونه برتر کشور به شمار آورد در واقع سطوح منحنی جلوی بدنه و نواحی اتصال بال به بدنه – مثلاً در مقایسه با پهپاد شاهد129 - گویای تلاش برای ورود به رده جدیدی از توانمندی‎های ساخت است.

اخیرا و با گفتگوی مدیر پروژه پهپاد فطرس با یکی از نشریات تخصصی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مشخص شده که این پهپاد استراتژیک، جهشی مهم در عرصه طراحی و تولید هواپیماهای بدون سرنشین در کشورمان محسوب می شود و باید نگاهی عمیق تر به این تولید جدید صنایع دفاعی کشورمان داشت.

با توجه به اینکه این پهپاد به همراه شاهد129 بزرگ‎ترین نمونه‎های ساخته شده توسط کشورمان محسوب می‎شوند برای رسیدن به کارایی پروازی بالا و عملکرد بهینه بال از سطوح متحرک متعدد (برآ افزا) در لبه فرار بال (لبه عقبی بال) استفاده شده که در شرایط مختلف پروازی با تغییر زاویه آنها عملکرد پهپاد در برخاستن، فرود و پرواز کروز بهبود می‎یابد. در حالی که از قراردادن سطوح متحرک افزاینده "برآ" در لبه حمله بال برای پرهیز هر چه بیشتر از افزایش وزن صرف نظر شده است.


بالهای بلند فطرس کاملا مشخص است

به گفته مدیر پروژه پهپاد فطرس، موتور این پهپاد ساخت داخل بوده و ملخ آن از نوع دارای گام متغیر و کامپوزیتی است. ساخت داخل بودن موتور این پهپاد به معنی رفع یکی از گلوگاه‎های مهم برای تولید و عملیاتی نگه‎داشتن این پهپاد به تعداد لازم است. به علاوه موتور مورد نیاز برای استفاده در یک پهپاد برد بلند و مداومت پروازی بالا که حامل حسگرهای ارزشمندی است باید ضمن کارایی مطلوب از نظر نسبت رانش تولیدی به وزن و مصرف ویژه سوخت از قابلیت اطمینان بالایی هم برخوردار باشد که به نظر می‎رسد در پهپاد فطرس این نیاز مهم حاصل شده است.

به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اعتبارسنجی پهپاد فطرس در تخصصی‎ترین آزمایشگاه‎ها و مراکز آزمون در کشور با موفقیت صورت گرفته و آزمایش‎های زمینی استاندارد بین‌المللی در سرعت کم، متوسط و بالا و آزمایش پروازی با موفقیت و با نتایجی فراتر از اهداف طراحی حاصل شده است.


دم دوگانه، موتور و سطوح متحرک بال فطرس در این تصویر دیده می‎شود

برای هر پهپاد دوربرد و مداومت پروازی بالا رسیدن به میزان بسیار بالایی از قابلیت اطمینان لازم است خصوصاً اگر این پهپاد حامل حسگرهای ارزشمندی باشد و مأموریت‎های مهمی بر عهده داشته باشد بنا بر این اجرای آزمایش‎های کامل و سخت‎گیرانه بر روی فطرس نویدبخش رسیدن به این عامل مهم است.

به گزارش مشرق، به نظر می‎رسد در فطرس نیز مانند شاهد129 تمام محموله رزمی در دو جایگاه زیر بال‎ها حمل شود هر چند که افزایش تعداد آنها نیز دور از دسترس نیست. البته با توجه به ابعاد موشک مشاهده شده زیر بال فطرس امکان حمل تعداد بیشتری از آن در همین جایگاه حمل سلاح نیز وجود دارد.
 
سلاح‎های دیگر مانند بمب‎های هدایت شونده، موشک‎های سبک ضد کشتی و راکت‎های هوا به سطح نیز از دیگر سلاح‎هایی است که حمل آنها توسط فطرس قابل تصور است. همچنین موشک‎های هوا به هوا دستکم در رده موشک‎های دوش‎پرتاب نیز در صورت افزوده شدن به تسلیحات فطرس آن را به عنوان یک ابزار مهم در کمک به پدافند هوایی کشور توانمند می‎سازد.


عملگرهای متعدد برای سطوح متحرک بال فطرس


دماغه برجسته پهپاد فطرس که پیشتر به آن اشاره کردیم در پهپادهای هم‎رده برای حمل یک سامانه خاص به کار می‎رود و همانطور که مدیر پروژه طراحی و ساخت پهپاد راهبردی فطرس در مصاحبه خود ابراز داشته "این پهپاد دارای آنتن ارتباط با ماهواره است" می‎توان اطمینان حاصل کرد در زیر برجستگی دماغه این پهپاد یک آنتن ارتباط ماهواره‎ای قرار گرفته است.
 

 
 

آنتن ارتباط با ماهواره

این نوع آنتن‎ها که نمای گرافیکی آن را در تصویر مشاهده می‎نمایید بر یک سکوی دو درجه آزادی مستقر شده‎اند که امکان چرخش آنتن را در صفحه افقی و عمودی ایجاد می‎نماید. این سکوها دارای پایدارساز نیز هستند تا ارتعاشات ناشی از پرواز و یا چرخش‎های خود پهپاد در جریان پرواز را خنثی نماید.

با توجه به قابلیت مشابه در پهپادهای هم‎رده خارجی احتمالاً این پهپاد از باند Ku برای ارتباط با ماهواره استفاده می‎کند تا بتواند داده‎های با حجم بالای خود را از مسافت‎های دور ارسال نماید و ماهواره‎های بعدی کشور مانند ناهید که دارای گیرنده و فرستنده‎های همین باند است قاعدتاً توانایی برقراری ارتباط با فطرس را دارند.

فضای به وجود آمده در اثر برآمدگی دماغه می‎تواند در صورت نیاز عملیاتی به داشتن یک سکوی هوایی هشدار راداری، محل قرارگیری رادار هوایی هم باشد. امروزه رادارهایی که در فضای دماغه فطرس قابل نصب باشند به بردهای بیش از 100 کیلومتر نیز می‎رسند. همچنین رادارهای نظارت سطحی که نمونه‎ای از آن در پهپاد حماسه دیده شد و در چندین پهپاد خارجی نیز مشاهده شده است در فضای زیر بدنه فطرس نیز می‎تواند مورد استفاده قرار گیرد در صورتی که محل نصب آن اشکالی برای یکی از ورودی هوای موتور که در زیر بدنه است ایجاد نکند.


حسگر الکترواپتیکی زیر دماغه پهپاد فطرس


توانمندی‎هایی عملیاتی

به گفته این مقام مسئول، مأموریت‎های قابل اجرا توسط فطرس شامل موارد نظامی و غیرنظامی از جمله مراقبت از مرزهای دریایی و زمینی و کنترل نوار مرزی به منظور مبارزه با قاچاق، دیده‎بانی از خطوط لوله‎های نفتی، رله ارتباطی و مخابراتی، کنترل رفت و آمد جاده‎ها، مطالعات هواشناسی، دیده‎بانی مناطق حادثه دیده در زلزل و آتش‎سوزی و سیل، محیط‎بانی برای حفاظت از محیط زیست، عکسبرداری جهت تهیه نقشه‎های جغرافیایی، ارسال فیلم و عکس‎های دقیق از مواضع دشمن، هدف‎یابی و ارسال مختصات هدف، گردآوردی داده‎های سیگنالی و جنگ الکترونیک در مدت پروار بیش از یک روزه این پهپاد است.

وی همچنین اضافه کرده است که این پهپاد راهبردی با شعاع عملیاتی تا 2000 کیلومتر، سقف پرواز 25000پا (حدود 7620متر) و قابلیت 16 تا 30 ساعت پرواز مداوم قادر است علاوه بر مأموریت‎های شناسایی و مراقبت با مسلح شدن به موشک‎های هوا به سطح و انواع راکت‎ها، مأموریت‎های رزمی را نیز انجام دهد.

به گفته یکی از مسئولان دفاعی کشورمان، این پهپاد دارای هدایت اتوماتیک و هدایت توسط خلبان زمینی بوده و سرعت آن 140 تا 250 کیلومتر است. بنا بر این، برد عبوری پهپاد فطرس را می‎توان بیش از 4000 کیلومتر محاسبه کرد.

حضور یکی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش (نهاجا) در مراسم رونمایی رسمی از فطرس دارای این پیام است که نهاجا از کاربران اصلی این پهپاد خواهد بود که در ادامه به برخی از کاربردهای فطرس برای این نیرو اشاره خواهیم کرد.


موشک‎های هوا به سطح زیر بال فطرس


از جمله مأموریت‎های قابل واگذاری به فطرس به عنوان یک پهپاد با مداومت پروازی بالا نظارت الکترونیکی و جاسوسی مخابراتی و سیگنالی است کاری که امروز نمونه‎ای از هواپیمای سی-130هرکولس با نام خفاش و نمونه‎ای از بوئینگ-707 با نام صدف برای نهاجا انجام می‎دهند و با توجه به تهدیدات پیرامونی نیاز به گسترش چنین ناوگانی کاملاً محسوس است. این هواپیماها با قابلیت‎های ویژه خود از دوران جنگ تحمیلی تا کنون خدمات کلیدی در اجرای موفق مهمترین عملیات‎های هوایی کشور داشته‎اند.

همچنین در مأموریت‎های گشت دریایی با سامانه‎های الکترواپتیکی و حسگرهای دیگر خصوصاً حسگرهای غیرفعال مانند سامانه ردیابی تغییرات میدان الکترومغناطیسی زمین برای ردیابی زیردریایی‎ها این پهپاد بسیار مفید خواهد بود.

در واقع فطرس می‎تواند بیش از یک روز در مسافت صدها کیلومتر دورتر از مرزهای آبی ایران برای زیرنظر داشتن تردد شناورهای سطحی و زیرسطحی (نقشی که امروز بر عهده تعداد اندکی هواپیمای P-3F اوریون و ایران-140 دریایی است) و نیز ارسال هشدار زودهنگام نسبت به آرایش ناوگان دشمن ایفای نقش کرده و در صورت لزوم دستکم از نظر اطلاعاتی به کمک ناوگروه‎های نیروی دریایی ارتش در شرق و غرب اقیانوس هند بشتابد.

به گزارش مشرق، مدیر پروژه مدرن ترین پهپاد کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود از ویژگی هایی سخن به میان آورده که با توجه به آنها، قاعدتا پهپاد فُطرس نیز توانایی فیلمبرداری و عکسبرداری هوایی و ارسال تصاویر به صورت زنده (بیدرنگ یا Real time) و امکان ضبط تصاویر در ایستگاه کنترل زمینی، توانایی برنامه‎ریزی رفت و برگشت، اجرای مأموریت به صورت رایانه‎ای با اتکا به خلبان خودکار و سامانه‎های ناوبری داخلی مانند GPS/INS و ارسال دائم اطلاعات پروازی را داراست.

در واقع همانگونه که در معرفی پهپادهای گذشته عنوان کرده بودیم با توجه به برد پروازی این نوع هواپیماها که کاملاً از دید خارج می‎شوند امکان هدایت آنها به وسیله کاربر از ایستگاه کنترل زمینی به دو صورت نیمه‎خودکار و یا تماماً خودکار وجود دارد. در حالت نیمه‎خودکار، کاربر با دیدن اطلاعات پروازی هواپیما که در صفحه نمایش ایستگاه کنترل زمینی نشان داده می‎شود هواپیما را متناسب با مأموریت، کنترل و هدایت می‌نماید.

در حالت تمام خودکار، مختصات جغرافیایی نقاط از پیش تعیین شده و مسیر پرواز توسط کاربر از طریق ایستگاه کنترل زمینی در حافظه تجهیزات الکترونیکی هواپیما ذخیره شده و هواپیما با استفاده از سامانه GPS و ارتفاع‎سنج می‎تواند مسیرهای از پیش تعیین شده را طی نماید. کاربر در حین پرواز می‎تواند در مسیر پرواز تصحیحات مورد نظر فرمانده عملیات را اعمال کند. به علاوه آماده شدن سامانه ملی موقعیت‎یابی زمین پایه و سامانه‎های کاهش خطا و تأخیر GPS در محدوده عملکرد خود به خوبی به کمک سامانه‎های ناوبری داخلی پهپاد خصوصاً برای کنترل خودکار و برنامه‎ریزی شده می‎آیند.

این مقام مسئول در صنعت دفاعی کشورمان همچنین تاکید کرده است که با توجه به اینکه نیروهای مسلح ایران در سالهای گذشته، پهپاد مدرنی برای انجام ماموریتهای مورد نیاز در ارتفاع بالا نداشتند، مطالعات طراحی و ساخت فطرس از 7 سال پیش آغاز شده بود.

وی با تقدیر از تلاش ها و همکاری سردار دهقان و سردار وحیدی وزرای فعلی و گذشته دفاع، از نقش مهم شرکتهای دانش بنیان در طراحی و تولید این پهپاد سخن گفته و افزوده است: رقابت با آمریکا و صهیونیست ها، ما را بر آن داشت تا دست به تولید این هواپیمای بدون سرنشین مدرن در ایران بزنیم.



یکی از موضوعاتی که در رسانه های داخلی و خارجی مطرح شده بود، مهندسی معکوس بودن این پهپاد جدید کشورمان است که مدیر پروژه طراحی و ساخت فطرس با بیان اینکه برنامه ریزی برای ساخت این هواگرد بر اساس شرایط اقلیمی ایران بوده است، تاکید کرده است که فطرس به هیچ وجه مهندسی معکوس نیست و بر اساس ماموریتهای نیروهای مسلح ایران و تکیه بر دانش بومی ساخته شده است.

وی در عین حال خبری مهم از برنامه های آینده برای این پهپاد داده است و رسما اعلام کرده که فطرس به قابلیت پرتاب ریز پهپادها دست خواهد یافت.

این موضوع که جهشی بزرگ در صنعت پهپادی کشورمان محسوب می شود، کمک خواهد کرد ساختار عملیاتهای نیروهای مسلح ایران با کمک پهپادها، چند لایه و با ماموریتهای متنوع باشد و در عین حال، هم افزایی خاصی را برای فرماندهان کشورمان ایجاد کند. از نظر قدرت صنعتی نیز کشورمان را در سطح یک یا دو کشور پیشرفته جهان در این عرصه قرار می دهد در حالی که بسیاری از کشورهای مشهور جهان در عرصه پهپاد و صنایع هوایی، در حسرت رسیدن به قابلیت های فنی و عملیاتی اجرای چنین طرحی هستند.

نگاهی به فعالیت‎های کشورهای دیگر در زمینه توسعه پهپادهایی با مداومت پرواز بالا و ارتفاع پروازی متوسط و بالا که به تولید پهپادهایی مانند پریدیتور، ریپر، اونجر، گلوبال‎هاوک، وونگ لانگ، آنکا، هرون (و نمونه‎های مختلف و مشتق شده از آن) و پهپاد راستوم-اچ توسط کشورهای آمریکا، چین، ترکیه، هند، کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی منجر شده نشان می‎دهد این رده از پهپادها از جایگاه ممتازی در راهبردهای نظامی برخوردار هستند.

با این اوصاف می‎توان اطمینان داشت برنامه‎ریزان دفاعی کشورمان بکارگیری توان بالای متخصصان ایرانی برای تکمیل ناوگان پهپادی کشور گام‎های بلندی برداشته‎اند، تلاش‎هایی که با تحریم همه جانبه صنعت دفاعی کشورمان دستاوردهایی با ارزش چند برابر محسوب می‎شود.

مشرق نیوز




توسعه سواحل جنوب
جمعه 92/10/27 ساعت 11:20 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

نداجا به دنبال توسعه سواحل جنوب شرق

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بحث توسعه همه جانبه و پایدار سواحل جنوب شرق کشور و اهتمام نیروی‌های نظامی و همکاری و همدلی آنان با ارگان‌های دولتی برای رسیدن به اهداف مورد نظر در دستور کار قرار دارد.

 به گزارش مشرق به نقل از فارس، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان در چابهار اظهار داشت: توجه به فرمایشات فرماندهی کل قوا در بحث توسعه همه جانبه و پایدار سواحل جنوب شرق کشور و اهتمام نیروی‌های نظامی و همکاری و همدلی آنان با ارگان‌های دولتی برای رسیدن به اهداف مورد نظر در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات بالقوه موجود در سواحل و همچنین پیگیری‌های مستمر نزاجا و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای تحقق مصوبات سفر پر خیر و برکت فرماندهی معظم کل قوا در بازدید از یگان‌های دریایی آجا و سپاه در استان هرمزگان از مهم‎ترین اقدامات است.

وی در پایان از اعلام آمادگی نیروی دریایی برای همکاری با دستگاه‌های دولتی برای تحقق فرامین مقام معظم رهبری خبر داد.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

عناوین مهم دفاعی
پنج شنبه 92/10/26 ساعت 9:58 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

عناوین مهم دفاعی هفته

دستیابی حزب‌الله به توان نقطه‌زنی اهداف، 3 ماهواره جدید ایران آماده پرتاب، جزایری: فتنه‌انگیزی‌ها در کشور رصد کامل می‌شود، خبر خوش برای مشمولان دانشجو، واکنش نقدی به صحبتهای روحانی، بسیج اردن و مصر بزودی تشکیل می‌شود، اجرای طرح محرومیت‌زدایی در قم توسط بسیج، فطرس؛ پهپادی با قابلیت ارتباط ماهواره‌ای و پرتاب ریز پهپاد در آسمان، رهبری به پاکپور نشان "فتح یک" داد از مهمترین عناوین دفاعی این هفته است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، مهمترین عناوین دفاعی این هفته به شرح زیر است:

نقدی: ماجد الماجد را آنهایی کشتند که از اعترافش آسیب می دیدند

رئیس سازمان بسیج با بیان اینکه ماجد الماجد رهبر گروه تروریستی بود که انفجارهای مقابل سفارتمان در کشور لبنان را برعهده گرفته گفت:کشته شدن ماجد الماجد کار کسانی است که از اعترافات آن آسیب می دیدند به طور حتم فرد بی طرف نمی تواند چنین کاری را انجام دهد.

دستیابی حزب‌الله به توان نقطه‌زنی اهداف

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: طبق آنچه ما اطلاع داریم، توانمندی حزب‌الله در چند سال اخیر به قدری افزایش یافته که آنها قادرند هر هدفی را در سرزمین‌های اشغالی با درصد خطای بسیار کم و با توان نقطه‌زنی منهدم کنند.

ایران قدرت برتر سایبری در حوزه خلیج‌فارس

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل(csis) در مقاله ای با عنوان « امنیت سایبری و ثبات در خلیج فارس» به بررسی توانمندی های سایبری کشورهای منطقه پرداخت و اذعان کرد که ایران در حوزه سایبر بر همه کشورهای حاشیه خلیج فارس برتری یافته است.

اجرای فاز اول فضاپیمای زیرمداری تا 3 ماه آینده

رئیس پژوهشکده سامانه های فضانوردی سازمان فضایی ایران از آغاز طراحی مفهومی اولیه فضاپیمای زیرمداری برای اعزام موجود زنده به فضا خبر داد و گفت: طراحی اولیه این طرح تا 3 ماه آینده به اتمام می رسد.

3 ماهواره جدید ایران آماده پرتاب

معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه دلایل عدم پرتاب ماهواره شریف فنی است، از آماده پرتاب بودن 3 ماهواره تدبیر، شریف ست و فجر خبر داد.

هنوز سربازی را با روال سال 1304 ادامه می‌دهیم/ بیمه بیکاری تا 1سال پس از اتمام سربازی یک قانون است

در اصلاحیه قانون خدمت سربازی که در آبان ماه سال 90 تصویب شد، امتیازات و مزایای خوبی نظیر حقوق، بیمه، تسهیلات تفریحی و حتی بیمه بیکاری تا یک سال پس از اتمام سربازی پیش‌بینی شده بود که متاسفانه اجرایی نشد که به نظر می‌رسد در اجرای قانون تلاشمان بر اجرای موادی است که کم‌هزینه بوده و هزینه آن را دیگران پرداخت کنند.

اجرای 3 هزار پروژه سازندگی توسط قرب کوثر

فرمانده قرارگاه سازندگی قرب کوثر خاتم‌الانبیا (ص) از اجرای بیش از 3 هزار پروژه سازندگی در کشور خبر داد.

ادامه رسوایی افسران موشکی آمریکا

دو افسر نیروی هوایی آمریکا که اجازه شلیک موشک های هسته ای این کشور را داشته اند به استفاده غیرقانونی احتمالی از مواد مخدر متهم شده اند و تحقیقات از آنها آغاز شده است.

جزایری: فتنه‌انگیزی‌ها در کشور رصد کامل می‌شود

معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: اصلی‌ترین تلاشی که اکنون آمریکا به کار گرفته، مخدوش جلوه دادن چهره اسلام در جهان است و عربستان نیز در این مسیر او را همراهی می کند.

سلامی:سپاه می‌تواند تکیه‌گاه امت‌های اسلامی باشد

جانشین فرمانده کل سپاه اخلاص و استقامت را دو رکن اساسی سپاه برشمرد و گفت: چنین سپاهی می‌تواند از درون حوادث سخت به عنوان تکیه‌گاه امت‌های اسلامی و نقطه قوت ولی‌فقیه نقش آفرینی کند.

خبر خوش برای مشمولان دانشجو

معاون امور مشمولان و معافیتهای سازمان وظیفه عمومی گفت: امکان تمدید مهلت اعزام مشمولان پذیرفته شده در نیمسال دوم دانشگاهها از روز پنجشنبه فراهم شده است.

واکنش نقدی به صحبتهای روحانی

سردار نقدی با تقدیر از برگزاری جشنواره‌ی فیلم «عمار» درباره‌ی سخنان اخیر حسن روحانی در جمع هنرمندان اظهارنظر کرد.

تلاش ستاد کل برای بهبود بودجه دفاعی

معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: باید برای بالا بردن بودجه بسیج تلاش کرد و انشاءالله باتلاش نتیجه حاصل می‌شود و تغییراتی صورت می‌گیرد، ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این راستا تلاش می‌کند.

کاری نکنیم رزمندگان رنجیده شوند

با شروع جنگ تحمیلی بار اصلی دفاع و حضور در جبهه های حق علیه باطل به دوش نیروهای مردمی افتاد. نیروهایی که با عنوان بسیجی وارد صحنه کارزار می شدند و حقیقتا از جان و دل مایه می گذاشتند ...

سلامی:دشمن قادر به برآورد توان عملیاتی و تاکتیکی نیست

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به هنر رزمندگان و الگوی دفاع مقدس در به کار گیری اصل غافلگیری و تنوع تاکتیک‌ها و رفتارهای عملیاتی برآورد ناپذیر تاکید کرد: دشمنان هیچگاه قادر به برآورد توان عملیاتی و تاکتیکی نخواهند بود.

عراقی: بدبین کردن مردم به نظام خیانت است

جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع فعالان و مدیران پروژه‌های محرومیت‌زدایی خراسان رضوی، رضایتمندی مردم و حمایت آنان را عامل ماندگاری حکومت و نظام دانست.

خروج پادگان‌های ارتش از محدوده شهری خرم‌آباد

تکلیف اراضی در اختیار نیروی زمینی ارتش با امضا تفاهم‌نامه‌ای میان استاندار لرستان و فرمانده مهندسی نزاجا، مشخص و توافق لازم برای خروج این یگان نظامی از داخل شهر خرم‌آباد حاصل شد.

بدهی 5هزارمیلیاردی دولت به قرارگاه خاتم

رئیس کمیته دفاعی مجلس گفت: طبق ماده 197 برنامه پنجم، دولت مکلف است در لایحه بودجه سنواتی، نسبت به افزایش 2 درصد سالانه سهم اعتبارات دفاعی در طول برنامه اقدام و پیش‌بینی لازم را بعمل آورد که این ماده در لایحه بودجه 93 حذف شده است.

رتبه یک جشنواره خوارزمی از آن هنرمند بسیجی شد

محمد شکری فرد با مجموعه غزل «نصف گمشده» توانست رتبه برتر پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی را به خود اختصاص دهد.

ارتقای‌ امنیت و رفاه مردم در دستورکار سپاه

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: این نیرو همگام با سایر نیروها و مجموعه‌های سپاه در شعاع قابل توجهی از جغرافیای مأموریتی خود، تلاش برای ارتقای امنیت و بهبود معیشت و رفاه و آسایش مردم را در دستور کار قرار داده است.

بسیج اردن و مصر بزودی تشکیل می‌شود

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: امروز اسرائیل در محاصره مقاومت است و پس از بسیج فلسطین و بسیج لبنان، بسیج سوریه ایجاد شده و بسیج اردن و مصر نیز تشکیل خواهد شد.

محکومیت یک آمریکایی‌برای قاچاق اطلاعات F-35 به ایران

دادستانی آمریکا یک آمریکایی ایرانی‌تبار را به جرم قاچاق اطلاعات و اسناد مهندسی مربوط به جنگنده‌های F-35 به ایران محکوم کرد.

جزییات رزمایش نزاجا در جنوب شرق کشور

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: رزمایش اخیر در جنوب شرق کشور یک رزمایش لشکری و خوب با آمایش سرزمینی جدید بود.

ورود ناوگان ارتش ایران به اقیانوس اطلس

ناوگروه‌های ارتش ایران برای حضور در اقیانوس اطلس، 2 مسیر پیش رو خواهند داشت که مسیر اول از دریای سرخ و مدیترانه و مسیر دوم از جنوب قاره افریقا می‌گذرد.

نداجا در یک قدمی دومین اقیانوس بزرگ جهان

ناوگروه‌های ارتش ایران برای حضور در اقیانوس اطلس، 2 مسیر پیش رو خواهند داشت که مسیر اول از دریای سرخ و مدیترانه و مسیر دوم از جنوب قاره آفریقا می‌گذرد.

نداجا به دنبال توسعه سواحل جنوب شرق

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بحث توسعه همه جانبه و پایدار سواحل جنوب شرق کشور و اهتمام نیروی‌های نظامی و همکاری و همدلی آنان با ارگان‌های دولتی برای رسیدن به اهداف مورد نظر در دستور کار قرار دارد.

ارسال گزارش بسیج از نقض حقوق‌بشر در آمریکا به سازمان ملل

معاون بین‌الملل سازمان بسیج گفت: نسخه‌ای از گزارش بسیج از نقض حقوق بشر در آمریکا در سال 2013، بطور رسمی به دبیرکل سازمان ملل و کمیته حقوق بشر آن سازمان و همچنین سفارت کانادا و سوئیس به عنوان حافظ منافع دولت آمریکا ارسال خواهد شد.

اجرای طرح محرومیت‌زدایی در قم توسط بسیج

مراسم افتتاح پروژه‌های محرومیت‌زدایی به همت سازمان بسیج سازندگی سپاه علی بن ابی طالب(ع) در سالن معصومیه استانداری قم برگزار شد.

رهبری به پاکپور نشان "فتح یک" داد

حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا نشان «فتح یک» را به سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه اهدا کردند.

فطرس؛ پهپادی با قابلیت ارتباط ماهواره‌ای و پرتاب ریز پهپاد در آسمان +عکس

این پهپاد راهبردی با شعاع عملیاتی تا 2000 کیلومتر، سقف پرواز 25000پا (حدود 7620متر) و قابلیت 16 تا 30 ساعت پرواز مداوم قادر است علاوه بر مأموریت‎های شناسایی و مراقبت با مسلح شدن به موشک‎های هوا به سطح و انواع راکت‎ها، مأموریت‎های رزمی را نیز انجام دهد.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

موشک های لیزری و بمبهای مدرن
یکشنبه 92/10/22 ساعت 10:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارش نشریه مشهور غربی از توان اورهال نهاجا و سپاه

جنگنده‌های «سوخو 22» ایران با موشک های لیزری و بمب‌های مدرن +عکس

گزارش مذکور با اشاره به اینکه تکنسینهای اوکراینی پیشنهاد کرده بودند در ازای دریافت 100 میلیون دلار سوخوی 22 را آماده کنند، اضافه کرده که به دلیل تاکید فرماندهی نهاجا برای عملیاتی شدن جنگنده‌های مذکور،جهاد خودکفایی ماموریت یافت تا بدون کمک خارجی این هواپیماها را فعال کند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، ماهنامه «Combat aircraft» به معنای هواگردهای رزمی یکی از نشریات تخصصی در حوزه هوانوردی نظامی است که از زمان آغاز به انتشار خود در 14 سال پیش، موضوعات هوانوردی نظامی در سراسر جهان را به صورت تخصصی تجزیه و تحلیل می‌کند.

گزارش از توان نیروی هوایی کشورهای مختلف، پوشش رزمایش‌های هوایی برگزار شده در جهان و انعکاس جدیدترین دستاوردها و اخبار هوانوردی نظامی به تفکیک مناطق مختلف دنیا از جمله بخش‌های مهم این مجله مشهور است. این مجله در حال حاضر پرفروش‌ترین نشریه در این حوزه در منطقه آمریکای شمالی به شمار می‌آید. این نشریه در شماره ژانویه 2014 خود به بررسی وضعیت ناوگان سوخوی 22 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

در این گزارش با اشاره به نحوه دستیابی کشورمان به این جنگنده آمده است: حداقل 6 فروند از این هواپیماها فرود سختی را در هنگام نشستن در ایران تجربه کرده و آسیبهای شدیدی را در بخش بدنه و سازه متحمل شدند. در ابتدا فرماندهی نیروی هوایی ارتش ایران این هواپیماها را به عنوان "میهمان " شناخته و به تکنسین های خود دستور داد تا تنها آنها را در شرایط مناسبی حفظ کنند.

بنا بر اعلام این نشریه غربی، پس از چند سال، علائم نیروی هوایی ایران روی بدنه سوخو 22 حک شده و تمام هواپیماها شماره سریال استاندارد نیروی هوایی ایران را دریافت کردند و استفاده از عبارت " M " به عنوان واژه میهمان پایان یافت.

«Combat aircraft» افزوده است که بعد از درخواستهای متعدد از طرف پرسنل و فرماندهان نیروی هوایی ایران، در نهایت فرماندهی نیروی هوایی ارتش با تغییر در وضعیت عملیاتی هواپیماهای عراقی موافقت کرده و در 1993 نیروی هوایی ایران ارزیابی تکنیکی، عملیاتی و رزمی پرنده های مذکور را آغاز کرد.



این ماهنامه تخصصی با اشاره به اینکه تکنسین های سوخوی 24 نهاجا اولین تلاشها در این زمینه را به همراه کار بر روی دو فروند سوخوی آسیب دیده در پایگاه سوم شکاری همدان آغاز کردند، افزوده است که این تلاش های اولیه به دلیل عدم تخصص تکنسین های ایرانی بر روی سوخوی 22 و عدم وجود دستورالعمل های لازم ناموفق بود.


کابین سوخو 22

نویسنده گزارش مذکور با ادعای اینکه یک گروه از تکنسینهای اوکراینی پیشنهاد کردند که در ازای دریافت مبلغ 100 میلیون دلار سوخوی 22 را آماده کرده و متخصصین را برای تعمیر و نگهداری از این هواپیماها آموزش دهند، اضافه کرده است که به دلیل تاکید فرماندهی نهاجا برای عملیاتی شدن سوخوهای 22 ، بخش جهاد خودکفایی ماموریت یافت تا بدون کمک خارجی این هواپیماها را فعال کند. متخصصین ایران کار را در سال 1994 میلادی آغاز کرده و 10 فروند سوخوی 22 را آماده کردند اما نتیجه، برای نهاجا اطمینان بخش نبود.

دومین تلاش برای عملیاتی کردن نهاجا؛ سپاه وارد می شود

در ادامه گزارش «Combat aircraft» آمده است: در سال 2007 میلادی ، نیروی هوایی ارتش ایران به پایگاه های ششم و هفتم شکاری اجازه آغاز تعمیر اساسی بومی ناوگان سوخوی 24 و اف 4 ائی را داد. در سال 2008 در حالی که یک فروند سوخوی 24 برای اورهال انتخاب شده بود یک فروند سوخوی 22 مدل UM4K نیز برای بازیابی انتخاب شد. این هواپیما یک رنگ استتار 4 تایی استاندارد نیروی هوایی ایران را دریافت کرده و در پایگاه دوشان تپه در تهران موتور مدل AL-21F-3 این هواپیما نیز تحت تعمیر و بازبینی قرار گرفت.

"سپس نیروی هوایی ارتش تصمیم گرفت که قراردادی را با شرکتی که زیر مجموعه نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلابی اسلامی است به امضاء برساند. این شرکت با تجربه ترین ارگان در ایران بحث تعمیر اساسی هواگردهای روسی به شمار می آید و کیفیت کار این شرکت با تعمیر اساسی 5 فروند سوخوی 25 مدل K و سه فروند سوخوی 25 مدل UBK در سالهای 2011 و 2012 مشخص شد. "



این ماهنامه تخصصی افزوده است: دو فروند سوخوی 22 مدل UM4K و دو فروند سوخوی 22 مدل M4K به تاسیسات شرکت مذکور در تهران منتقل شد. دو فروند دیگر از این هواپیماها نیز در می 2013 از شیراز به تهران منتقل شد چراکه رساندن  سوخوهای 22 به توان کامل عملیاتی و استفاده نهاجا از این پرنده ها به عنوان نیروی تهاجمی بسیار مهم بود.

این نشریه در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به تحول اساسی این جنگنده افزوده است: در حال حاضر نهاجا دوره های پروازی با سوخوی 22 را برای خلبان سوخوی 24 و جنگنده های اف 7 قرار داده است و جهاد خودکفایی نهاجا در حال کار برای ساخت سیمیلاتور سوخوی 22 با استفاده از کابین یک فروند از سوخو که به پایگاه دوشان تپه منتقل شده بودند. 3 فروند از این هواپیماها که یکی از آنها در همدان فرودی سخت را تجربه کرده بود برای آزمایش و بازبینی به این پایگاه منتقل شده بودند.

بنا بر تحلیل نویسنده این گزارش با توجه به اینکه اکثر سوخوهای 22 سفر کرده به ایران با مخازن سوخت مدل PTB-800 و پرتاب گرهای سلاح خود به کشور وارد شدند. در آینده نزدیک تمام این هواپیماها می توانند از کلیه سلاح های هواپیماهای سوخوی 24 نیز استفاده کنند.

وی تاکید کرده است که سوخوهای 22 به موشکهای هوا به سطح هدایت لیزری و تلویزیونی Kh-29 ، Kh-25 به همراه موشکهای هوا به هوای R-60MK برای دفاع از خود و انواع بمب های سقوط آزاد و راکت انداز مجهز خواهد شد.



«Combat aircraft» در پایان گزارش خود تاکید کرده است که تمام سری اول سوخوهای 22 تا پایان سال 2015 بازیابی می شوند و امکان شکل دادن دوباره اسکادران 71 را ایجاد می کنند. گروه دوم و سوم سوخوهای 22 نیز تا سال 2020 آماده خواهند شد. تحویل اولین سوخوی 22 برای ژانویه 2014 برنامه ریزی شده و دومین فروند آنها نیز در ماه مارس تحویل می شود. این هواپیماها نیز در اسکادران 72 خدمت خواهند کرد.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: هواپیمای جنگنده

مقابله با دزدان دریایی
چهارشنبه 92/10/18 ساعت 8:21 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
در گفتگوی تفصیلی با فرمانده هوادریای نداجا مطرح شد:

ورود هاورکرافت‌های ارتش به حوزه عملیات‌های آفندی/ نقش مهم بالگردها در مقابله با دزدان دریایی

«هواناوها، در سطح دریا می‌خزند و همین خزش را در ساحل هم می‌توانند انجام دهند. به تازگی در سازمان نیروی دریایی این امکان هم ایجاد شده که هواناوها بتوانند در جریان یک عملیات، مأموریت‌های آفندی نیز اجرا کنند؛ زیرا این هواناوها به تجهیزات پیشرفته روز تجهیز شده‌اند.»
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، روزی که برای انجام یک گفت وگو به ستاد نیروی دریایی رفته بودیم، نام یکی از مدیریت ها توجهم را جلب کرد: مدیریت هوادریا. بعد که بیشتر راجع به فعالیت های این مدیریت پرسیدیم، معلوم شد که تا چه اندازه توجه به موضوع هوادریا مورد غفلت واقع شده است. آن قدر بس که هیچ یگان دریایی به مأموریتی اعزام نخواهد شد؛ مگر با حمایت هوادریا. اما برای پی بردن به اینکه مفهوم هواگرد در یک یگان دریایی چیست، باید متوجه این حقیقت بود که هر شناور دریایی، همچنان که سطح را می پیماید، باید امکانی برای پایش آسمانش نیز داشته باشد.

ناخدایکم خلبان رضا اسماعیلیان فرمانده «هوادریا»ی نیروى دریایى است، او برای روشن شدن مفهوم هوادریا در نیروی دریایی این گونه توضیح می‌دهد: هوادریا یگان پروازی نیروی دریایی است و حضورش به خاطر ضرورتی است که اجرای موفقیت آمیز مأموریت های نیروی دریایی – در آب های برون مرزی و یا درون مرزی- به آن وابسته است.

هوادریا خود از سامانه پیچید های برخوردار است که اعضایش را به شدت به هم مرتبط کرده است. برای نمونه هواپیماهای گشت و شناسایی، هواپیماهای مسافرتی و یا بالگردهای دریایی، نظیر بالگردهای «آر. اچ» و... دریک همکاری بی بدیل، اهداف نیروی دریایی را دنبال می‌کنند.

مأموریت‌های گشت و شناسایی بیشتر از طریق هواپیماهای موسوم به «فرندشیپ» انجام می‌شود. یکی از موفقیت‌های هوادریا در احیای موفقیت آمیز ماموریت مین‌روبی تعریف شده است. بر این اساس، مطالعاتی صورت گرفت که در نهایت موضوع مین‌روبی توسط بالگرد در دریا احیا شد. کمترین حسن این شیوه مین‌روبی دوری از سطح خطر است؛ خطر انفجار مین که طبیعتاً اگر در سطح صورت بگیرد، مرگبار خواهد بود. این شیوه، اثرِ هنرمندی متخصصان نیروی دریایی است که اینگونه به بار نشسته است.

ناخدا اسماعیلیان برای آشکار شدن اهمیت مأموریت هوادریا به شرح دورانی می‌پردازد که اساساً موضوع هوای دریا مورد توجه قرار گرفت؛ او می‌گوید: باید متوجه بود که مأموریت اصلی نیروی دریایی در دریا انجام می‌شود؛ چه زیر سطح دریا و چه بر فراز دریا. به عبارت روشن‌تر، وقتی عملیاتی در دریا صورت می‌گیرد، باید توانمندی تا آن میزان وجود داشته باشد که به حمایت از جریان این عملیات قادر باشد. اهمیت توجه به هوای دریا از همین‌جا معلوم می‌شود.

و بعد از نقش آفرینی هوادریا در دوران دفاع مقدس این‌گونه یاد می‌کند: هوادریا در جریان دفاع مقدس، کارنامه بسیار موفقی از خود به یادگار گذاشت؛ یک نمونه‌اش در عملیات شکست حصر آبادان اتفاق افتاد؛ آن زمان که بالگردهای آر. اچ هوادریا بخش اعظم شکست حصر آبادان را رقم زد. در حقیقت، هوادریا با اعزام و انتقال موفق نیروها به آبادان و یا خارج کردن مجروحان – و حتی خانواد ه‌ها – از جزیره آبادان، چنان شرایطی را ایجاد کرد که اجرای موفق عملیات شکست حصر آبادان با مانعی مواجه نشود.

این باعث شد که یک پشتیبانی جانانه و مستقیم از نیروها صورت بگیرد و به این ترتیب، مردم هم به نتیجه عملیات و درمجموع به فرجام پیروزمندانه عملیات دل بستند. این یکی از مقوله‌های مهمی است که در کارنامه هوادریا ثبت است.

نقش یگان هوادریا در دوران دفاع مقدس

ناخدا اسماعیلیان اضافه می‌کند: به طور یقین در هر منطقه‌ای که ساحل و دریا با هم تلاقی دارد، آنجاست که اهمیت مأموریت هوا دریا آشکار می‌شود؛ چنان‌که درباره عملیات شکست حصر آبادان این موضوع مصداق دارد.

یک عملیات دریایی، به یگان هوایی، به یگان سطحی و یگان زیرسطحی نیازمند است. اهمیت هوادریا در دوره جنگ بیشتر به چشم آمد و همین باعث شد نگاه‌ها به آن معطوف شود. نیروی دریایی وقتی جنگ را تجربه کرد، کارکردهای هوادریا هم بیشتر نمایان شد. برای نمونه، در جریان عملیات مروارید که طی سه مرحله انجام شد، هوادریا نقش بارزی ایفا کرد. باید زمانی را در نظر آورد که درعملیات شهید صفری – مرحله نخست عملیات مروارید – گروهی از افراد عملیات ویژه به سکوهای البکر و الامیه اعزام شدند. بازگرداندن آنان جز از طریق بالگرد میسر نبود که داستانش مفصل و مشخص است.

فرمانده هوادریای نیروی دریایی در ادامه گفتگوی خود با مجله صف به اهمیت تربیت خلبانان هوادریا و تفاوت‌های تربیت خلبان برای یک واحد دریایی در مقایسه با خلبانی که پروازش بر فراز زمین صورت می‌گیرد، اشاره می‌کند: «موضوع تربیت خلبان برای واحدهای دریایی تا پیش از انقلاب در خارج از کشور انجام می‌شد، ولی بعد از انقلاب به شکل تأثیرگذاری این موضوع مورد توجه قرار گرفت؛ به گونه‌ای که مدتی نپایید که این فرآیند تربیت خلبان بومی شد و هم اکنون نیروی دریایی، خود خلبان‌های هواناوهایش را آموزش می‌دهد. مقدمات آموزش خلبانان هواپیماها با نیروی هوایی است و از آن به بعد یک رشته از آموزش‌ها را نیروی دریایی برگزار می کند. خلبانان بالگردهایمان را هم از طریق مرکز تربیت خلبان شهید وطن‌پور که در اصفهان مستقر است، تأمین می‌کنیم.»

انواع بالگردهای موجود در یگان هوادریا

فرمانده هوادریای نیروی دریایی، خود، آموزش دیده مرکز شهید وطن‌پور است؛ مرکزی که خلبان‌های بالگردهای نیروی زمینی را تربیت می‌کند. شماری از دانشجویان دانشگاه نوشهر به عنوان خلبان انتخاب می‌شوند و بعد برای ادامه آموزش به مرکز شهید وطن‌پور اعزام می‌شوند. وقتی خلبان از این مرکز دانش‌آموخته شد، به یگان مبدأ خود –نیروی دریایی – بازمی‌گردد. تازه باید سبک‌ها و مهارت‌های پرواز بر فراز دریا را بیاموزد که بسیار متفاوت از پرواز بر فراز زمین است. بالگردهای «آر. اچ»، «اس. اچ» و «ای. بی» در نیروی دریایی هر یک مأموریتی خاص به عهده دارند: آر. ا چ‌ها مخصوص مین‌روبی هستند و اس. اچ‌ها به بالگردهای «ضد زیردریایی» متصف هستند و سرانجام بالگردهای ای. بی، برای ضد سطحی‌ها در نظر گرفته شده‌اند.



ناخدا اسماعیلیان فرآیند آموزش خلبان‌های نیروی دریایی را از آن هنگام که از مرکز آموزش شهید وطن‌پور فارغ التحصیل می‌شوند، به مجله صف این‌گونه شرح می‌کند: خلبانان، بر اساس نیاز تقسیم می‌شوند و با شیوه‌های پرواز بر فراز دریا آشنا می‌شوند. توانایی‌ها و قابلیت‌هایی که خلبان بالگرد دریایی دارد، توانمندی‌هایی متفاوت است. برای نمونه، بالگرد اگر در سطح با مشکل فنی مواجه شود، مکانی را انتخاب کرده، فرود می‌آید، اما در دریا این امکان نیست و یا بسیار محدود است. بنابراین می‌طلبد که تجهیزات دیگری روی این بالگرد تعبیه شده باشد و خلبان هم با نوع استفاده از این تجهیزات آشنا باشد. تفاوت دیگر، آن است که بالگردهای دریایی از دو موتور برخوردار هستند که برای احتمال ایجاد مشکل در دریا تعبیه شده‌اند. بالگردهای اس. اچ نیروی دریایی، در موقع اشکال تبدیل به یک قایق می‌شوند و روی دریا می‌نشینند و این امکان تا آنجا ادامه پیدا می‌کند که رفع مشکل بشود

فرمانده هوادریای نیروی دریایی می‌گوید: اهمیت این موضوع از نظر راهبردی آن است که این‌ها بخشی از فرآیند یک عملیات دریایی به حساب می‌آیند که باید با دقت نظر خاصی آموزش‌ها را فرا بگیرند. همان‌گونه که گفتم، وقتی یک شناور به مأموریتی اعزام می‌شود، باید از موضوع فضا و حمایتی که از این سو دارد، فارغ بال باشد. حتی زیر سطحی‌ها هم از این حمایت بی‌نیاز نیستند.

اجرای عملیات های جدید توسط هاورکرافت ها

توجه به فراز و فرودهای پرنده‌های این مدیریت هم جالب است. ناخدا اسماعیلیان در اینباره می‌گوید: بالگردها، بخشی از تجهیزات یک ناو به شمار می‌آیند و برخی از ناوها مجهز به امکان فرود و برخاست بالگرد هستند و چنانکه می‌دانید، در ناو جماران هم که اثر هنرمندی نیروی دریایی است، این امکان تعبیه شده است. درباره هواپیماها هم امکان فرود برخاستشان از طریق نزدیکترین جزیره به مکان اجرای مأموریت انجام می‌شود؛ زیرا زیرساخت‌های نوار پرواز در همه جزایر ایجاد شده و این امکان وجود دارد که هواپیماهای ما از این جزایر موضوع فرود و برخاست را انجام دهند.

وی می‌گوید: «هواناوها، در سطح دریا می‌خزند و همین خزش را در ساحل هم می‌توانند انجام دهند. به تازگی در سازمان نیروی دریایی این امکان هم ایجاد شده که هواناوها بتوانند در جریان یک عملیات، مأموریت‌های آفندی نیز اجرا کنند؛ زیرا این هواناوها به تجهیزات پیشرفته روز تجهیز شده‌اند.»

در زمینه تأمین هواناوهای نیروی دریایی، سازمان‌های صنعتی غیرنظامی هم وارد فعالیت شده و در جهت عملیاتی نگاه داشتن هواناوها کمک می‌کنند. این هواناوها مأموریتشان عارض بر نیروی دریایی نیست و بخشی اصلی از کل یک عملیات به شمار می‌روند. هواناوها، چنانکه در عملیات حصر آبادان نشان دادند، بخش جدایی ناپذیر یک عملیات به شمار می‌آیند. اینکه با کمک گرفتن از بخش صنعتی کشور، هواناوها می‌توانند مأموریت آفندی هم اجرا کنند، حاکی از پیشرفت روبه جلوی این مدیریت در نیروی دریایی است.

هدف نخستین نیروی دریایی در موضوع هواناوها و تجهیزاتش، «خودکفایی» تعیین شده است. از آن جهت که این تجهیزات مادام که به‌طور کامل اثرِ تحقیق و پژوهشگری متخصصان بومی نباشد، به مجرد آسیب دیدگی هر قطعه باز موضوع نیازمندی به خارج به چشم می‌آید. ناخدا اسماعیلیان می‌گوید که نیروی دریایی به همین سمت حرکت کرده و اخباری که از موفقیت‌های روز به روز نیروی دریایی به گوش می‌رسد، ناظر بر همین موضوع است.

نقش بالگردها در عملیاتهای نداجا در دریاهای آزاد

بالگردهایی که تحت امر فرماندهی هوادریای نیروی دریایی به انجام مأموریت می‌پردازند، با موضوع اعزام ناوگروه‌ها به آب‌های دور بیگانه نیستند. بخشی از مأموریت این بالگردها در حمایت از ناوهایی که به این آب‌ها اعزام می‌شوند، عینیت می‌یابد؛ ناوگروه‌هایی که هم‌اکنون 28 مأموریت را با کمال موفقیت آغاز کرده، به پایان رسانیده‌اند.

فرمانده هوادریای نیروی دریایی بخشی از این موفقیت‌ها را باز می‌شمارد: «بالگردها در انجام مأموریت ناوگروه‌ها به منزله یک اهرم تأثیرگذار هستند. پیش آمده است که بالگردهای ما پس از شناسایی، مانع از دستیابی دزدان دریایی به اهدافشان شده‌اند؛ زیرا فضای تحرک یک بالگرد بسیار گسترده است؛ یعنی با یک ساعت پرواز می‌توان – دست‌کم – شعاع صد مایلی از ناو را واپایش کرد.»



پیشینه اعزام بالگردها به مأموریت آب‌های دور – که دیر زمانی است انجام می‌شود – از همان اعزام اولین ناوگروه آغاز شده و تا به امروز ادامه یافته است. بالگردها – از نمونه‌های گوناگونش – به عنوان بخشی از فرآیند مأموریت تحت امر مجموعه ناو قرار می‌گیرند که هدایتش بر عهده فرمانده ناو است.

به عبارت روشن‌تر، هر گاه که فرمانده ناو تشخیص دهد، راجع به موضوع در - مثلاً- 60 مایلی ناو شناسایی و تحقیق صورت گیرد، آنگاه پس از صدور دستور، این بالگرد است که به منطقه مورد نظر اعزام و نتیجه شناسایی‌ها را به اطلاع می‌رساند. این بالگردها، در صورت نیاز می‌توانند به صورت آفندی – البته با دستور فرمانده - نیز عمل کنند؛ زیرا بالگردها مجهز به موشک هستند.

بالگرد، علاوه بر آفند پدافند هم می‌کند. ناخدا اسماعیلیان در پایان این مصاحبه تاکید کرد: بالگرد با شناور، به دو هزار کیلومتر دورتر از آب‌های سرزمینی اعزام می‌شود. آنچه آشکار است، وظیفه اصلی‌اش –در صورت نیاز – آفند است، اما تحقیقاً ناو ما در آن آب‌های دور از طریق هیچ کشوری تحت حمله قرار نمی‌گیرد، ولی کارکردهای پدافندی این بالگرد هنگامی است که بخواهند از آب‌های سرزمین دفاع کنند.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: نیروی دریائی

هدی رسید
چهارشنبه 92/10/18 ساعت 8:14 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارشی از دو دستاورد مهم فناوری؛

«هدی» رسید؛ موشک‌های ایرانی را با خیال تخت شلیک کنید

با توجه به نقش بسیار مهم سامانه‎های موقعیت ‎یابی در امور دفاعی خصوصاً برای ناوبری پهپادها و موشک‎ها، نقش سامانه هدی و LPS بومی که طی هفته‌های گذشته توسط وزیر دفاع کشورمان رونمایی شد، اهمیت استراتژیک و ویژه ای پیدا می کند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، چندی پیش در هفته پژوهش از طرح ملی «موقعیت‎یابی زمین‎پایه» با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. هدف از این طرح، ایجاد سامانه‎های چند منظوره موقعیت‎یابی است که بتواند همزمان بخش‎های کشوری و لشگری را پشتیبانی نماید زیرا موقعیت‎یاب‎ها در مواردی نظیر حمل و نقل شهری، جاده‎ای، ریلی، هوانوردی، کشتی‎رانی، فعالیت‎های عمرانی و نقشه‎برداری و در مجموع در بیش از 270 مورد کاربرد دارند.

در روش موقعیت‎یابی زمین‎پایه، سیگنال‎های موقعیت‎یابی از طریق ایستگاه‎های فرستنده مستقر روی زمین، پخش شده و کاربران با دریافت سیگنال‎ها موقعیت خود را با دقت مناسب تشخیص می‎دهند. سامانه موقعیت‎یاب زمین‎پایه از زیرسامانه‎ها و فناوری های متعددی از جمله فرستنده‎های پرقدرت، آنتن‎ها، مکانیزم‎های همزمانی فرستنده‎ها با قدرت چند نانوثانیه و گیرنده‎ها تشکیل شده است.

با نصب و راه‎اندازی مجموعه‎های دیگر از ایستگاه‎ها در سطح کشور که از فرستنده‎های بسیار پرقدرت چند مگاواتی، با پوشش ملی و منطقه‎ای تشکیل می‎شود، قرار است کاربران نظامی و غیرنظامی تا پایان سال 1395 از این ظرفیت بهره‎مند شوند و به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران به جمع کشورهای دارای سامانه موقعیت‎یابی و ناوبری ملی و مستقل می‎پیوندد.

گفتنی است طرح‎هایی نیز برای ایجاد یک منظومه از ماهواره‎ها برای حرکت به سمت تکامل هرچه بیشتر سامانه بومی موقعیت‎یابی و افزایش گستره پوشش آن در کشور وجود دارد که در سال‎های آینده و با افزایش توانمندی‎های صنعت فضایی کشور محقق خواهد شد.

طرح سامانه موقعیت‎یابی زمین‎پایه که در واقع سامانه موقعیت‎یابی منطقه‎ای یا LPS است برای اولین بار در سال 1391 توسط وزیر دفاع وقت اعلام شده بود.

به کمک این سامانه که با نام DGPS نیز شناخته می‎شود و امروز تعداد ایستگاه‎های آن در سطح کشور به بیش از 70 عدد رسیده است خطای ناوبری تا شعاع 30 کیلومتر در حدود چند سانتیمتر، تا شعاع 150 کیلومتر در حدود کمتر از یک متر و در شعاع‎های بیشتر نیز مقادیر خطا بالاتر خواهد بود. ناگفته پیداست برای هدایت بمب‎ها و موشک‎های دور ایستا و انواع سامانه‎های بدون سرنشین، این میزان دقت بسیار مناسب است. با توجه به نقش بسیار مهم سامانه‎های موقعیت‎یابی در امور دفاعی خصوصاً برای ناوبری پهپادها و موشک‎ها، نقش سامانه هدی و LPS بومی برای اطلاع از اهمیت آن تشریح می‎شود.

 
نقشه گستردگی فعلی ایستگاه‎های سامانه ملی هدی


یافتن موقعیت و در واقع پاسخ به سوال «در کجا هستیم؟» از گذشته‎های دور بسیار مهم و در حرکت روی خشکی و دریا، مسیریابی و ناوبری جزء مهمترین مهارت‎ها بوده است. استفاده از ستارگان برای مسیریابی در آن دوران صرف نظر از وابستگی به شرایط جوی، حداقل خطایی در حدود 1.5 کیلومتر داشته است اما نیاز بشر به خصوص در کاربردهای خاص باعث شد تا روش‎های جدیدی توسعه یابند. در نتیجه امروزه برای زمینه‎های نظامی و غیرنظامی سامانه‎های موقعیت‎یابی ساخته شده و سختی‎ ها بسیاری را از دوش کاربران خود برداشته‎اند.

از سال 1974 تلاش‎های اولیه برای ساخت سامانه موقعیت‎یابی جهانی(GPS) در ارتش آمریکا آغاز شده و تا سال 1993 به ظرفیت کامل رسید. پس از آن این سامانه در اختیار هم‎پیمانان  آمریکا و به مرور در اختیار کاربران غیرنظامی و سایر کشورها قرار گرفت.

امروزه بسیاری از کشورها حتی کشورهای در حال مقابله با آمریکا از این سامانه استفاده می‎کنند اما خود نیز برای عدم اتکا به این کشور برای ایجاد سامانه‎های موقعیت‎یابی تلاش می‎کنند. سامانه موقعیت‎یابی جهانی روسیه با نام «گلوناس» و نمونه اروپایی با نام «گالیله» از آن جمله است.

مشکل دیگر GPS به جز تعلق آن به یک کشور خاص، تأخیر زمانی و وجود خطا با مقادیر مختلف با توجه به کیفیت خدمات ارائه شده است. در واقع با توجه به دسترسی به گیرنده‎هایی با سطح پیشرفته فناوری یا با سطح دسترسی به اطلاعات دقیق‎تر، این مشکلات کمتر است. از این رو کشورهای مختلف برای رفع این مشکل دست به ساخت سامانه‎های پشتیبانی GPS به خصوص در زمینه افزایش دقت نموده‎اند. همچنین سامانه‎های موقعیت‎یابی محلی یا LPS نیز توسعه یافته تا در صورت قطع خدمات GPS (یا نمونه‎های روسی و اروپایی آن) کار موقعیت‎یابی انجام شود.

در کشورمان ایران نیز برای کاهش خطای سامانه GPS، سامانه ملی «هدی» و برای داشتن یک سامانه موقعیت‎یابی بومی به گفته وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، LPS در حال توسعه است.

به گزارش مشرق، سامانه ملی هدی در سه حوزه زمینی، دریایی و هوایی فعالیت می‎کند. در سال 1389 اولین مرحله از آن تحت عنوان  سامانه ملی هدی در خشکی به بهره‎برداری رسید. هدف از اجرای این مرحله تولید تصحیحات آنی برای کاربران GPS در سطح خشکی بود بطوری که قادر به موقعیت‎یابی دقیق لحظه‎ای با دقت تضمین شده باشند.
 


برخی از ایستگاه‎های سامانه ملی هدی


از مهمترین فعالیت‎های صورت گرفته در این مرحله، توسعه ایستگاه‎های دائمی به منظور جمع‎آوری و پایش اطلاعات ماهواره‎هایGPS ، توسعه نرم‎افزار مدلسازی خطاهای GPS و تولید اطلاعات لازم به منظور بهبود دقت و اعلام هشدار به کاربران و توسعه نرم‎افزار مدیریت، کنترل و ارسال تصحیحات GPS به کاربران بوده است. در واقع هدی برای کاهش خطای حدوداً 30 متری سامانه GPS در ایران به حدود یک متر و به صورت بی‎درنگ (Realtime) آماده شده است.

در نتیجه ساخت سامانه هدی ضمن خدمات‎دهی به تعداد بسیار زیادی کاربر، دقت مکانیابی به صورت آنی تا شعاع 30 کیلومتری ایستگاه بالغ بر چند سانتیمتر و تا شعاع 150 کیلومتری آن در حد یک متر است. این میزان بسیار بالای دقت، هم برای فعالیت‎های نظامی، امنیتی، پلیسی و هم برای امور غیرنظامی مانند توسعه خطوط لوله، راه‎سازی، سدسازی، ایجاد نقشه‎های جغرافیایی دقیق کاملاً کافی بوده و برای افزایش میزان پوشش در کشور نیز افزایش تعداد ایستگاه‎ها در دستور کار است.

در حوزه دریایی نیز سامانه مشابهی با نام «خلیج فارس» در حال توسعه است که از تعدادی ایستگاه‎های دائمی و احتمالاً تعدادی ایستگاه موقتی بهره خواهد برد. این سامانه نیز برای کمک به پیشرفت سریع‎تر و بهتر در فعالیت‎های دریایی کشور از پروژه‎های نفت و گاز در دریا گرفته تا کمک به پهلو گرفتن دقیق کشتی‎ها در اسکله و البته کمک به مسیر یابی شناورها و سلاح‎های دریایی کمک شایانی خواهد نمود.
 

 


برنامه آتی سامانه ملی هدی ارائه خدمات ناوبری دقیق در آسمان ایران با توجه به استانداردهای بین المللی است که مورد استفاده تمامی هواپیماهای کشور در تمامی مراحل پروازی اعم از برخاستن، پرواز و فرود خواهد بود که در شب و به خصوص در شرایط بد آب و هوایی بسیار مفید است. به عبارت دیگر با اجرایی شدن این مرحله از طرح، امکان ناوبری ایمن برای پروازها فراهم می‎شود.


برخی از ایستگاه‎های سامانه خلیج فارس

علاوه بر ناوبری هواپیماهای سرنشین‎دار، انواع پهپادها نیز از خدمات این سامانه بهره‎مند خواهند شد و با استفاده از آن امکان تعیین مدار و تعیین موقعیت دقیق ماهواره‎های بومی که به فضا پرتاپ می‎شوند نیز میسر خواهد شد. به کمک این سامانه مباحث مدنظر پدافند غیرعامل برای مقابله با خطاهای عمدی در سامانه GPS نیز مرتفع خواهد شد.
 
اما در کنار این سامانه وجود توانایی موقعیت‎یابی بر پایه تجهیزات مستقل و بومی نیز برای شرایطی که هیچ یک از سامانه‎های موقعیت‎یابی جهانی قابل استفاده نباشد لازم است. با توجه به محدودیت‎های مالی و فنی موجود در زمینه قرار دادن ماهواره‎های لازم برای ایجاد یک GPS بومی، متخصصان کشور در حال ایجاد یک سامانه موقعیت‎یابی محلی(LPS)  هستند.

 این سامانه ضمن رفع نیاز کشور در داخل و خارج از مرزها در فواصل نزدیک، برخی مشکلات GPS نظیر عدم پوشش مناسب در فضاهای بسته را نیز نخواهد داشت. همچنین از نظر بالا بودن دقت و نداشتن تأخیر زمانی محسوس نیز مطابق نیازهای کشور خواهد بود. سامانه LPS از فناوری‎های نزدیک به سامانه هدی برخوردار است و بر پایه استفاده از آنتن‎های زمینی عمل می‎کند. با استفاده از آن مکانیابی اشیاء ثابت و متحرک مرتبط با سامانه با دقت بسیار بالا و به صورت آنی ممکن است.

LPS به عنوان یک سامانه ناوبری اطلاعات موقعیتی را در هر شرایط آب و هوایی و در تمام نقاط محدوده تحت پوشش خود که در فضای تحت دید سه یا تعداد بیشتری ایستگاه باشد فراهم می‎کند. نوع خاص این سامانه به صورت بی‎درنگ(Realtime)  اطلاعات موقعیتی اشیاء یا افراد را ردگیری می‎نماید.


در این سامانه بر خلاف GPS اتکایی به ماهواره‎ها وجود نداشته و ایستگاه‎های زمینی که دارای سامانه‎های لازم از جمله برای جهت‎یابی، محاسبه موقعیت و ارتباط امنِ بیسیم هستند نقش اصلی را بر عهده دارند. امروزه در کشورهای مختلفی از این سامانه به عنوان مکمل GPS یا جایگزین در نقاطی که پوشش مناسبی از سوی آن وجود ندارد استفاده می‎شود.

LPS می‎تواند همانند GPS در هواپیما، بالگرد، کشتی و قایق، زیردریایی و خودروها به خصوص در انواع بدون سرنشین آن و همچنین در موشک‎های دورایستای کشور به کار آید.

هر چند LPS محدودیت‎های خاص خود را دارد اما برای رفع نیاز فوری کشور به سامانه‎های دقیق مکانیابی در داخل و اطراف کشور بسیار لازم به نظر می‎رسد به خصوص در دریا که شاید بهترین محیط برای عملکرد چنین سامانه‎ای باشد. با بهره‎گیری از آن در صورت قطع امکان استفاده از GPS و یا لزوم اختلال آن در منطقه‎ای از سوی کشورمان این سامانه به حفظ قابلیت عملکرد تجهیزات مختلف کشور کمک می‎کند.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: موشک

سفارش به ایران
یکشنبه 92/10/8 ساعت 10:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سفارش به ایران برای پرتاب ماهواره

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران از سفارش پرتاب ماهواره دانشجویی از سوی برخی کشورها به ایران خبر داد و گفت: براساس برنامه راهبردی قرار است ایران تا سال 1397 ماهواره مخابراتی خود را مدار ژئو مستقر کند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، دکتر حسن کریمی در اختتامیه سومین کنفرانس تشعشعات فضایی ایران با بیان اینکه سازمان فضایی متولی فعالیت‌های مربوط به فضا تعیین شده است، افزود: در نقشه جامع علمی کشور کسب دانش طراحی و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای، دستیابی به دانش انرژی گداخت و دستیابی به فناوری اعزام انسان به فضا، پرتاب ماهواره به مدار زمین آهنگ تاکید شده است.

رئیس پزوهشکده فضایی سازمان فضایی با بیان اینکه در اسناد بالادستی نظام این فناوری جزء اولویت‌های "الف" تعریف شده است، اظهار داشت: در این اسناد همچنین تاکید شده است که تا افق 1404 ایران باید در این زمینه رتبه اول در منطقه را به دست آورد.

وی به اولویت‌های تعیین شده در اسناد بالا دستی اشاره کرد و ادامه داد: مخابرات، ماهواره‌های سنجش از راه دور، علوم و اکتشافات فضایی، ناوبری فضایی، موقعیت یابی و زیست فضایی از زمینه‌های اولویت‌دار در این اسناد است.

کریمی همچنین با اشاره به ضرورت توسعه زیر ساخت‌های مربوط به فعالیت‌های زیست فضایی خاطرنشان کرد: در زمینه زیست فضایی نیاز به توسعه سامانه‌های کپسول زیستی، فضاپیماها و ایستگاه‌ها و آزمایشگاه فضایی هستیم تا نتایج این تحقیقات در حوزه پزشکی و دارویی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

رویکرد کشور در اجرای تحقیقات فضایی

وی با اشاره به رویکرد کشور در زمینه فعالیت‌های فضایی یادآور شد: تمرکز اصلی کشور بر بومی سازی فناوری‌های فضایی در راستای ارائه خدمات فضایی پایدار و همچنین رسیدن به اهداف کلان کشور در افق 1404 در حوزه فناوری فضایی است.

کریمی ناوبری، مخابرات ماهواره‌ای، سنجش از راه دور، علوم و اکتشافات فضایی و زیست فضا را از حوزه‌های مطالعاتی کشور در زمینه علوم فضایی نام برد و یادآور شد: بر اساس برنامه راهبردی کشور این 5 حوزه به طور همزمان در حال توسعه است.

تاکید بر ادامه روند پیشرفت در حوزه فضا

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با تاکید بر ضرورت توجه به علوم فضایی در کشور خاطر نشان کرد: در میان کشورهای منطقه کشور امارات تنها کشوری است که به جز حوزه پرتاب‌گرها در کلیه زمینه‌های این حوزه وارد شده است و در صورت خلل در فعالیت‌های علمی فضایی کشور از سایر کشورها عقب می‌مانیم.

وی به دستاوردهای محققان در حوزه فضا اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر برخی از کشورها به ایران سفارش پرتاب ماهواره‌های دانشجویی و سبک خود را ارائه کرده‌اند.

جزئیات برنامه های راهبردی کشور در فضا

کریمی درخصوص برنامه‌های راهبردی کشور در حوزه ماهواره‌ها توضیح داد: بر این اساس در سال 97 قرار است ماهواره مخابراتی در مدار ژئو با یک ترانسپوندر FSS و یک ترانسپوندر BSS در نقطه 12.5 درجه شرقی مستقر شود.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به برنامه‌های راهبردی کشور در حوزه اعزام انسان به فضا خاطر نشان کرد: هدف نهایی در این برنامه انجام ماموریت‌های فضایی سرنشین دار و قرار دادن انسان در مدار است.

وی در این باره اظهار داشت: در گام اول برنامه کاوشگرهای محموله موجود زنده، در گام دوم برنامه محموله بازگشتی حامل موجود زنده و در گام نهایی برنامه کپسول فضایی زیر مداری و کپسول فضایی مدارگرد حامل اولین فضانورد ایرانی اجرا خواهد شد.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: هوا فضا

پرواز اولین فضانورد
جمعه 92/10/6 ساعت 11:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

پرواز اولین فضانورد ایران طی 4 سال آینده

مدیر پروژه کاوشگرهای فضایی ایران گام بعدی این برنامه را پرتاب نسل اول کاوشگر با کپسول ویژه حمل فضانورد در مقیاس واقعی یا کوچکتر عنوان و پیش بینی کرد طی چهار سال آینده ایران به توانایی اعزام فضانورد به پرواز زیرمداری دست یابد.

 به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، دکتر ابراهیمی که در برنامه ای تلویزیونی سخن می گفت درباره زمان دستیابی ایران به توان اعزام فضانورد به فضا که در برنامه ها سال 1403 اعلام شده است اظهار داشت: اگر تا سال 1403 یا 1404 به قابلیت پرتاب ماهواره های دو تنی به مدار ژئو که اولویت بیشتری نسبت به برنامه اعزام فضانورد دارد برسیم مطمئنا امکان پرتاب فضاپیمای دوتنی حامل فضانورد به فضا را هم خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در صورت سرمایه گذاری و زمانبندی مناسب می توانیم طی سه، چهار سال آینده کپسول مناسب برای اعزام فضانورد با ابعاد و قابلیت اطمینان بالا و سیستم فرار اضطراری را تولید کنیم و امکان پرتاب فضانورد به پرواز زیرمداری را خواهیم داشت.

ابراهیمی در ادامه هزینه پروژه کاوشگر پیشگام را سه میلیارد تومان و کاوشگر پژوهش را هفت میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: موتور سوخت مایع تکنولوژی 10 سال قبل ماست و علت استفاده از فناوری سوخت جامد در کاوشگر پیشگام هزینه پایین تر آن در مقایسه با سوخت مایع بوده است.

وی که در برنامه آسمان شب سخن می گفت در پاسخ به این سوال که آیا در ماموریتهای ناموفق فضایی کشور هم از موجودات زنده مثل میمون استفاده شده گفت: همه هشت کاوشگر پرتاب شده با موفقیت نسبی همراه بوده اند که البته در همه این ماموریتها از موجودات زنده استفاده نشده است. در این بین ماموریت با میمون از دست رفته هم داشته ایم که در همان ماموریت نیز موفقیتهای زیادی داشتیم که در موفقیت پرتاب پیشگام و فرگام موثر بوده است.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: هوا فضا

جزئیات ماموریت 1
جمعه 92/10/6 ساعت 10:29 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

جزئیات ماموریت 28 ناوگروه ایران

نیروی دریایی راهبردی ارتش علاوه بر نجات کشتی‌های نفتکش،گازبر و تجاری کشور از دست دزدان دریایی در خلیج عدن و سواحل سومالی کشتی‌های زیادی را از کشورهای مختلف مثل آمریکا، پاکستان، لیبریا، سنگاپوری را نیز از دست دزدان دریایی خارج کرد به طوری که امروزه ایران تسلط کاملی بر مدار 10 درجه آبهای آزاد دارد که یک سوم تجارت دنیا در این منطقه صورت می‌گیرد.
به گزارش مشرق به نقل از مهر، بعد از بیانات فرمانده کل قوا مبنی بر اینکه نیروی دریایی نیروی دریایی راهبردی است تحولات چشمگیری در برنامه‌ها رویکردها و اهداف این نیرو به وجود آمد در واقع از شاخصه‌های نیروی راهبردی این است که این نیرو از نیروی ساحلی فراتر رفته و توان حضور در آبهای آزاد را داشته باشد.

پس از سال 87 حضور ایران در آبهای آزاد به طوری بود که تا کنون 28 ناو گروه ایرانی موفق شدند به طور پیوسته با ماموریت حفظ امنیت خطوط مواصلاتی و ارسال پیام صلح و دوستی به کشورهای جهان در آبهای اقیانوس هند،دریای سرخ،دریایی مدیترانه،دریایی چین حضور پیدا کند این در حالی است که تاکنون فقط 30 کشور موفق به حضور در آبهای بین المللی شده‌اند.

نیروی دریایی راهبردی ارتش علاوه بر نجات کشتی‌های نفتکش، گازبر و تجاری کشور از دست دزدان دریایی در خلیج عدن و سواحل سومالی کشتی‌های زیادی را از کشورهای مختلف مثل آمریکا،پاکستان،لیبریا،سنگاپور را نیز از دست دزدان دریایی خارج کرد به طوری که امروزه ایران تسلط کاملی بر مدار 10 درجه آبهای آزاد یعنی منطقه واقع در تنگه هرمز-باب‌ المندب-مالاکا دارد که یک سوم تجارت دنیا در این منطقه صورت می‌گیرد .

انجام عملیات رعد و دستگیری دزدان دریایی،انجام حدود 135 عملیات موفق در درگیری با دزدان دریایی،حضور در تنگه باب المندب،بندر لازقیه،بندر ژیانگ چین،بندر جده عربستان،بندر جیبوتی،بندر سلاله، خلیج بنگال،سواحل کشور هند،سواحل شمالی سومالی،سواحل یمن...و  تامین امنیت خطوط مواصلاتی از دیگز دستاوردهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به علت حضور در آبهای آزاد است که در ادامه گزارش کاملی از حضور 28 ناوگروه ارتش در آبهای آزاد آمده است.

نیروی دریایی راهبردی چیست؟

نیروی دریایی که بتواند ضمن حضور در سطح دریاها در عمق اقیانوس‌ها نیز به طور مستمر حضور و دریانوردی داشته باشد و مأموریت خود را به خوبی انجام دهد، یک نیروی دریایی راهبردی است.

در واقع نیروی دریایی راهبردی باید از نیروی ساحلی فراتر بوده و توان حضور در آب‌های آزاد و عمیق را داشته باشد.

یک نیروی دریایی راهبردی به طورمعمول و مشخص به همه نوع ازشناورها اعم از سطحی و زیر سطحی نیاز دارد که شامل ناوهای رزمی، ناوشکن، کشتی های لجستیکی اقیانوس پیما و انواع زیردریایی های تهاجمی و دوربرد است.

در بین این تجهیزات، زیردریایی به عنوان یک وسیله راهبردی و مهم نقش بسزایی در افزایش توان نیروی دریایی داشته و برگ برنده ای برای فصول مختلف نبرد خواهد بود که کشور عزیزمان نیز بعد از خرید تعداد محدودی زیردریایی سنگین، تسلط خود بر فناوری های گوناگون و توان بازسازی و بهینه سازی آنها را با اعزام زیرسطحی های خود به آبهای آزاد اثبات نمود.

اولین ناوگروه ایرانی انجام یک ماموریت صد در صد موفق ایرانی

ناوگروه اول شامل ناوشکن جمهوری اسلامی البرز و ناو جمهوری اسلامی بوشهر با طی مسافت 12هزار مایل دریایی و انجام رهگیری و رصد بیش از 700 نوع کشتی که 36 فروند آن کشتی های تجاری و نفتکش ایرانی بودند برای نخستین بار در نیروی دریایی، یک ماموریت صد در صد عملیاتی را در آب های بین المللی با موفقیت کامل اجرا کردند.

 

ناو گروه دوم و ادای احترام نظامی شناورهای خارجی به ناو شهید قندی

ناو گروه دوم، شامل ناوهای جمهوری اسلامی ایران شهید نقدی و ناو لجستیکی بندر عباس بودند. ناو نقدی به عنوان یک کشتی رزمی در آن هنگام حدوداً 60 ساله بود و به گفته یکی از مسئولان نداجا، در برخورد با کشتی های نظامی سایر کشورها که طبق قواعد، برخی از ویژگی های شناور دو طرف به یکدیگر اعلام می شود، شناورهای دیگر با دانستن سال ساخت این ناو به آن ادای احترام نظامی می کردند. این کشتی توسط متخصصان دریایی کشورمان بازسازی و بهینه سازی شده و به موشک های ضدکشتی دوربرد نور و توپ پیشرفته دریایی فجر27 و پرتابگرهای سه قلوی اژدر و بسیاری سامانه های پیشرفته الکترونیکی و ارتباطی مجهز شده است.

در مدت 64 روز ماموریت، 2 هزار و 279 یگان تجاری و نفتکش توسط این ناوگروه رهگیری شد و 21 فروند کشتی حفاظت گردید. 81 فروند ناو نظامی نیز از 21 کشور در این منطقه حضور داشتند. این ناوگروه در مسیری به طول بیش از 800 کیلومتر برای کشتی های تجاری و نفتکش ها اقدام به محافظت کرد و در نهایت دومین ناوگروه اعزامی ارتش پس از طی مسافت بیش از  هزار مایل با موفقیت به میهن بازگشت.

ناوگروه سوم با ناو خارک بزرگترین کشتی لجستیکی خاورمیانه

ناو گروه سوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناو خارک، بزرگترین ناو خاورمیانه که یک کشتی لجستیکی است و همچنین ناوشکن سبلان بود. کاربری و تعمیرات و آماده نگهداشتن ناو خارک و نیز بازسازی ناوشکن سبلان که در حمله نظامی آمریکا در فروردین سال 1367 آسیب بسیار جدی دیده بود و حضور ده ها روزه این شناورهای بهینه سازی شده در منطقه، سند قطعی توانایی علمی و مهندسی متخصصان دریایی کشورمان بود.

چهارمین ناوگروه، شامل ناوشکن البرز و ناو پشتیبانی بوشهر با 256 خدمه بودند که در مدت 80 روز مأموریت در خلیج عدن به حفاظت از کشتی های عبوری پرداختند. از مجموع 4 ناوگروه اول اعزامی به خلیج عدن، 3 ناوگروه از منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در بندرعباس و یکی از ناوگروه ها نیز از بوشهر به آن منطقه اعزام شدند.

پنجمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، متشکل از دو ناو لاوان و چیرو از منطقه یکم دریایی ارتش عازم شدند. هر چند هیچ یک از این دو ناو، رزمی نیستند، اما به تسلیحات مناسبی از جمله توپ های 20 میلیمتری با نواخت تیر بالا مجهز شده اند و در این سفر نیز موفق ظاهر شدند. این ناوگروه پس از 44 روز پیمایش دریایی، 33 فروند کشتی تجاری کشور را مورد حفاظت و پشتیبانی قرار داد.

ششمین مأموریت ، باز هم ناو رزمی نقدی و ناو پشتیبانی بندرعباس با یکدیگر همسفر آب های دوردست شدند که بنا بر گفته فرماندهان نیروی دریایی این ناوگروه موفق شد در تمام طول مدت دریانوردی به تمام وظایف از پیش تعیین شده خود را عملی کند.

هفتمین حضور در خلیج عدن و شکست دزدان دریایی

هفتمین مأموریت ناوگروه اعزامی نداجا به خلیج عدن، باعث شکل گیری دومین همکاری ناو عظیم جمهوری اسلامی خارک و ناوشکن سبلان به استعداد 410 نفر خدمه گردید. این ناوگروه پس از طی  هزار و 900 مایل دریایی در مدت 93 روز علاوه بر تأمین امنیت کشتی های ایرانی در خلیج عدن، رهگیری یک هزار و 334 یگان شناور نظامی و غیرنظامی را به انجام رساند.

دالان امنیتى که نیروى دریایى ارتش جمهورى اسلامى ایران در منطقه مأموریتی جدید خود تشکیل داد، حد فاصل سواحل عمان ـ یمن، سواحل شمالى سومالى تا تنگه باب المندب و مدار 10 درجه است که محدوده ای به طول970 کیلومتر تا 1300 کیلومتر را در بر گرفته و ناوگروه های رزمى نیروى دریایى ارتش، تمام شناورهاى جمهورى اسلامى ایران و هر کشورى که براى گذر از این مسیر، از ایران تقاضاى کمک کند، را اسکورت می نمایند.

طول دوره مأموریتی این ناوگروه ها، متغیر بوده و به طور معمول بین 60 تا کمتر از 95 روز ادامه دارند. در این عملیات ها، شناورهای رزمی کشورمان با پشتیبانی هوایی بالگردها و نیروی های ویژه با قایق های دزدان دریایی که در طول این چند سال روز به روز به سلاح های پیشرفته تری مجهز می شدند، درگیر شده و بعضاً 22 قایق آنها در یک حمله شرکت می کردند که با وجود این موارد، با حضور یگان های نداجا، هیچ موفقیتی کسب ننمودند.

هشتمین ناوگروه و حمایت از 90 کشتی ایرانی

هشتمین مأموریت دوربرد دریایی نداجا که  روز به طول انجامید، بار دیگر ناو پشتیبانی بندعباس با ناو رزمی نقدی در مجموع با بیش از 300 خدمه همراه شد. این همراهی از آب های شمال اقیانوس هند به خلیج عدن و دهانه ورودی دریای سرخ در تنگه باب المندب رسید. ناو نقدی با طی16 هزار مایل دریایی(نزدیک به سی هزار کیلومتر) 2 هزار و 780 کشتی تجاری و نظامی را شناسایی و رهگیری کرده و از 90 کشتی ایرانی نیز حمایت نمود.

ناوگروه نهم با 9 ماه سفر دریایی

نهمین ناوگروه نداجا، شامل ناو پشتیبانی خارک و ناو محافظ ناوشکن الوند بود  این سفر نیز حدود 3 ماه به طول انجامید پس از موفقیت 9 ناوگروه نیروی دریای ارتش  در راستای مبارزه با پدیده شوم دزدان دریایی و همچنین حفظ و حراست از خطوط کشتیرانی و تامین امنیت خطوط مواصلاتی جمهوری اسلامی ایران است

ناو گروه دهم

این ناوگروه شامل شامل ناوهای لارک و چیرو بود برای برقراری امنیت خطوط مواصلاتی به منطقه آبهای آزاد حرکت کرد.

یازدهمین ناوگروه

ناوگروه یازدهم این ناوگروه شامل ناو شکن بایندر در 36 روز مأموریت با رهگیری 54 فروند شناور تجاری و 38 یگان نظامی و پروازی ایرانی را در این منطقه اسکورت کرده است.

این ناوشکن برای اجرای گشت های عملیاتی و تأمین امنیت ناوگان جمهوری اسلامی ایران به خلیج عدن، تنگه باب المندب و اقیانوس هند اعزام و در مدت مأموریت اقتدار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی را در حراست از شناورهای نظامی و تجاری به نمایش گذاشت.

ناو گروه دوازدهم عبور از کانال سوئز و حضور ایران در دریایی مدیترانه بعد از 32 سال

این ناوگروه متشکل از دو ناو پشتیبانی و بالگرد بر خارک و ناوشکن الوند از اول بهمن ماه سال 90 سفر خود را از بندرعباس به سمت شمال اقیانوس هند آغاز کرده و پس از تامین امنیت کشتیهای تجاری و نفتکش ایران در خلیج عدن به سمت دریای سرخ حرکت کرد.

این ناوگروه در دریای سرخ در بندر جده عربستان پهلو گرفت و همه اعضای آن در عربستان به زیارت خانه خدا مشرف شدند.

سپس این ناوگروه به سمت کانال سوئز حرکت کرده و موفق به عبور از این کانال و حضور در دریای مدیترانه بعد از 32 سال شد.

ناوگروه دوازدهم نیروی دریایی ارتش در دریای مدیترانه در بندر لاذقیه کشور سوریه پهلو گرفت و پس از مدتی توقف در این بندر به سمت ایران حرکت کرد.

لازم به ذکر است که این ناوگروه در مسیر حرکت خود به سمت دریای سرخ یک کشتی تجاری هنگ کنگی را از دست دزدان دریایی خلیج عدن نجات داد. 

ناوگروه سیزدهم و نجات کشتی نفتکش 300 هزار تنی نجم

این ناوگروه شامل ناوهای "تنب" و "دلوار" است که به مدت دو ماه با180 پرسنل پس از 44 روز ماموریت دریای در اسکله منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس  پهلو گرفت.

پیمودن3 هزار و 200 مایل دریایی نشان از توانمندی جوانان و آمادگی دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت خطوط  کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و نفتکش هاست در آبهای آزاد است.

سیزدهمین ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش مستقر در خلیج عدن طی عملیاتی موجب ناکامی دزدان دریایی و نجات تانکر ایرانی نجم شد.

تانکر نفتکش 300 هزار تنی نجم که از جزیره خارک به سوی بندر عین السخناء در کشور مصر در حال حرکت بود، مورد حمله یک فروند قایق دزدان دریایی قرارگرفت، که با هوشیاری و اقدام به موقع ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ آسیبی نجات یافت.

ناوگروه چهار دهم  با حضور زیردریایی یونس باعث شگفتی فرماندهان نظامی فرمنطقه‌ای

حضور زیردریایی جمهوری اسلامی یونس به همراه ناوگروه رزمی چهاردهم متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی نقدی و ناو لجستیک بندرعباس اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی را در حضور قدرتمندانه و حراست از منافع کشور در آبهای آزاد بیش از پیش نشان داد به طوری که ناخدا یکم باقری فرمانده این ناوگروه گفت:نیروی نظامی و فرامنطقه ای در برخورد با زیردریایی یونس به اشکال مختلف شگفت زدگی خود را نشان دادند.

فرمانده ناوگروه چهاردهم اعزامی به خلیج عدن با بیان اینکه اوگروه متشکل از 370 نفر طی بیش از دو ماه توانسته است 3هزار و 800 مایل دریایی اظهار داشت: ناوگروه چهاردهم با حضور در بنادر کشورهای مختلف نقش موثری را در برقراری ارتباط دوجانبه ایران با این کشورها و تقویت دیپلماسی ایفا کرد.

این ناوگروه پس از بندر سلاله به سمت دریایی سرخ عزیمت کرد. وی با بیان اینکه در تمام مسیر ناوگروه در سه بندر توقف داشت، افزود: با وجود آغاز وزش بادهای شدید اقیانوسی و طاقت‌فرسا شدن دریانوردی در نیمه دوم ماموریت، باز هم ناوگروه با همت و تلاش پرسنل موفق به انجام بهینه و مطلوب ماموریت و اهداف شد. فرمانده ناوگروه چهاردهم اعزامی نداجا با بیان اینکه سختی شرایط نتوانست خللی در عملیات‌های ناوگروه و به ویژه زیرسطحی یونس ایجاد کند،

رهگیری 199 فروند شناور سطحی و زیر سطحی، 660 ساعت آموزش عملیاتی نیز در طول مسر،پشتیبانی تجهیزاتی از کارکنان و اسکورت کشتی‌هایی همانند هوتن و آسا در خلیج عدن نیز از دیگر ماموریت‌های انجام شده استکه زیردریایی یونس در این ماموریت 303 ساعت قوس (حرکت زیرآب) داشته است.

نجات کشتی عطارد پس از یک ساعت درگیری با دزدان دریایی توسط ناوگروه چهاردهم

کشتی ایرانی عطار در موقعیت 1/10 23 شمالی و 07/4 065 شرقی مورد تهاجم دزدان دریایی قرار گرفت و به محض فعال‌سازی سامانه اعلام دزدی دریایی توسط کشتی عطار، ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش بدون اتلاف وقت وارد عمل شده و در هشتمین مقابله خود با پدیده شوم تروریسم دریایی در سال 90، پس از 55 دقیقه تبادل آتش، دزدان دریایی متواری شدند و کشتی عطار در سلامت کامل به مسیر خود ادامه داد.

پانزدهمین ناوگروه

این ناوگروه از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران الوند و ناو جمهوری اسلامی ایران بوشهر تشکیل شده بود و طی ماموریت خود توانست امنیت بسیاری از کشتی های تجاری و نفتکش ایران را در خلیج عدن و شمال اقیانوس هند برقرار کند.

ناوگروه پانزدهم از روز 29 تیرماه سال 90 به خلیج عدن اعزام و در دریای عربی، تنگه باب المندب و دریای سرخ حضور یافت.


علاوه بر رهگیری 60 فروند یگان نظامی ناوگروه پانزدهم توانست در طول ماموریت خود 963 یگان غیرنظامی را رهگیری و 51 فروند شناور نظامی و شش فروند بالگرد را شناسایی کند.

حضور سه روزه در بندر جیبوتی و بازدید از آن یکی از برنامه های ناوگروه پانزدهم بود که برای رساندن پیام صلح و دوستی ملت ایران انجام شد.

پانزدهمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از 85 روز دریانوردی و طی بیش از هشت هزار کیلومتر دریایی از خلیج عدن به ایران بازگشت و در اسکله منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس پهلو گرفت.

ناوگروه شانزدهم با ماموریت ناوشکن جماران نماد اقتدار دریایی

پس از آنکه 15 ناوگروه اعزامی ارتش، به منظور حفظ خطوط مواصلاتی جمهوری اسلامی ایران و برقراری امنیت برای کشتی‌های تجاری ایرانی در برابر تهدیدات دزدان دریایی به خلیج عدن اعزام شدند، شانزدهمین ناوگروه با 269 خدمه ، متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران جماران و ناو جمهوری اسلامی ایران بندرعباس بوده و به ابزار ناوبری الکترونیکی مدرن ، موشکهای هدایت شونده دریا به دریا ، دریا به هوا اژدرافکن و امکانات جنگ الکترونیک مجهز بود.

شانزدهمین ناوگروه اطلاعاتی و عملیاتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، پس از طی اقیانوس هند، خلیج عدن ، 9هزار و 700 مایل دریایی معادل 18هزار کیلومتر را طی کرد و ماموریت70 روزه خود را در آبهای بین المللی با موفقیت به پایان رساند.

امیر دریادار سید محمود موسوی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با اعلام نجات یک نفتکش ایرانی توسط این ناو گروه در حوالی تنگه باب المندب،گفت: این نفتکش ایرانی که از دریای سرخ به سمت خلیج عدن در حرکت بود، مورد حمله 15 فروند قایق تندرو دزدان دریایی قرارگرفت که با رشادت و هوشیاری ناوگروه رزمی و تیم محافظ نیروی دریایی توانست با ایمنی کامل از منطقه خطر عبور کند.

وی افزود: دریادلان نیروی دریایی ارتش توانستند با اجرای آتش به موقع و پر حجم، قایق دزدان دریایی را متواری کرده و نفتکش ایرانی را بدون هیچ آسیبی نجات دهند.
 
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش همچنین از نجات یک کشتی تجاری در حوالی سواحل جنوب شرقی کشور هند خبر داد و تصریح کرد: کشتی تجاری مذکور نیز مورد حمله سه فروند قایق تندروی دزدان دریایی قرار گرفت که با هوشیاری تیم محافظ نیروی دریایی و اجرای به موقع آتش، قایق‌های دزدان دریایی متواری شدند و این کشتی توانست با ایمنی کامل به دریانوردی در مسیر خود ادامه دهد.

دریای سرخ دقیقا پشت خلیح عدن قرار دارد و ناوگروه شانزدهم، طبق برنامه ماموریتی با عبور از تنگه باب‌المندب وارد این دریا شد.با توجه به موقعیت این دریا که از طریق کانال سوئز به دریای مدیترانه و از تنگه باب‌المندب با خلیج عدن و اقیانوس هند در ارتباط است، این ماموریت  یک آموزش جدی و مهم در عرصه دریانوردی و نیز اشراف اطلاعاتی  برای کارکنان ناوشکن بومی جماران شد.

نخستین ماموریت ناوشکن جماران رهگیری و شناسایی و اسکورت نفتکش ها و کشتی های تجاری ایرانی و خارجی

ناخدا دوم آذر پیکان فرمانده ناوشکن جماران در مورد اولین ماموریت جماران گفت : نخستین ماموریت بین المللی این ناوشکن رهگیری و شناسایی و اسکرت نفتکش ها و کشتی های تجاری ایرانی و خارجی از حمله دزدان دریایی در خلیج عدن بود .

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم گفت : حضور این نیرو در آبهای آزاد که فقط نیروهای نظامی 30 کشور جهان حضور دارند ، نشان از اقتدار دریایی و توان دفاعی و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران است.

امیر دریادار دوم آزاد با اشاره به ماموریت ناوشکن جماران گفت : مقابله با طرح ایران هراسی آمریکا با کمک به کشتی ها و نفت کش های خارجی در مواجه با دزدان دریایی، با شکست روبرو شده است.

ناوشکن جماران بدست متخصصان کشور ساخته و در بهمن سال 88 با حضور رهبر معظم انقلاب ، به نیروی دریایی ارتش ملحق شد.



برچسب‌ها: نیروی دریائی

جزئیات ماموریت 2
جمعه 92/10/6 ساعت 10:28 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

قسمت دوم...


 

امیر سرتیپ سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران،پس از بازگشت ناوگروه شانزدهم  گفت:بنا به دستور مقام معظم رهبری حدود 3سال است که در عرصه آب‌های آزاد حضور داریم و پرچم کشورمان را در عرصه دریاها نشان داده‌ایم.

وی گفت: در این مدت تا کنون 16 ناو و ناوگروه به شمال اقیانوس هند، دریای سرخ و مدیترانه جهت تامین امنیت کشتی‌های تجاری و نفتکش ایرانی و دیگر کشورها فرستاده‌ایم.

وی با اشاره به این مطلب که تا به امروز نگذاشته این دست دزدان دریایی به 1300 کشتی تجاری و نفتکش در آب‌های آزاد برسد، افزود: تا کنون جهت حفظ امنیت این کشتی‌ها 100مورد درگیری شدید بین دزدان دریایی و ناوهای جنگی ما رخ داده است.

اعضای ناوگروه هفدهم با پهلو گرفتن در بندر جده به زیارت خانه خدا مشرف شدند

 هفدهمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش از ابتدای بهمن ماه سال 90به آبهای آزاد اعزام شده و با در منطقه شمال اقیانوس هند و دریای سرخ به حفاظت از منافع نظام جمهوری اسلامی ایران در آبهای آزاد پرداخت.

هفدهمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش شامل ناوشکن شهید نقدی و ناو بالگردبر خارک بودکه تمامی اعضای این ناوگروه با پهلو گرفتن در بندر جده به زیارت خانه خدا مشرف شدند.

این ناوگروه اطلاعاتی ، عملیاتی و آموزشی متشکل از ناو بالگردان خارک و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران نقدی پس از 66 روز دریانوردی و پیمودن 12 هزار مایل دریایی در فروردین سال 91به کشور بازگشت.

هجدهمین ناوگروه و حرکت به سمت آینده نوین نیروی دریایی

این ناوگروه اطلاعاتی ، عملیاتی و آموزشی متشکل از ناو بالگردان خارک و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران نقدی پس از 66 روز دریانوردی و پیمودن 12 هزار مایل دریایی به کشور بازگشت.

هجدهمین ناوگروه 686 نفر حضور داشتند که از اقیانوس هند، خلیج عدن، دریای سرخ، کانال سوئز و دریای مدیترانه عبور کردند که برای اولین بار حدود 153 دانشجوی دانشگاه علوم دریایی نیز در آن حضور داشتند که اقدام نشان از سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای آینده نیروی دریایی دارد.

تامین امنیت خطوط مواصلاتی و کشتیرانی و پهلوگیری در بنادر سلاله عمان و جده عربستان با اعلام پیام صلح و دوستی برای کشورهای منطقه از مهمترین ماموریت های هجدهمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش  جمهوری اسلامی ایران بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم استقبال از این ناو گروه گفت:حضور در دریاهای آزاد و ساخت یگان های سطحی و زیرسطحی، توانمندی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به جهانیان اثبات کرد.

ناوگروه نوزدهم با اسکورت 21 فروند کشتی تجاری و مانیتورینگ 24 فروند کشتی غیر ایرانی/نجات کشتی آمریکایی توسط ایران

نوزدهمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران البرز و ناو لجستیکی بوشهر از هفتم فروردین ماه امسال به منطقه شمال اقیانوس هند و خلیج عدن اعزام شد و پس از انجام ماموریتهای خود به وطن بازگشت.

اهداف و ماموریتهای این ناوگروه حفظ و حراست از منافع نظام جمهوری اسلامی ایران در آبهای آزاد، به اهتزاز درآوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران در آبهای بین المللی، ارائه توان نیروی دریایی راهبردی، تامین امنیت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مقابله با پدیده شوم دزدی دریایی و ابلاغ پیام صلح ملت ایران به سایر کشورها بود که خوشبختانه ناوگروه نوزدهم توانست با موفقت ماموریتهای خود را انجام دهد.

فرمانده ناوگروه نوزدهم نیروی دریایی پس از بازگشت این ناوگروه به برخی اقدامات این ناوگروه اشاره کرد و افزود: رهگیری 275 فروند واحد دریایی، برقراری ارتباط با 270 فروند کشتی تجاری، اسکورت 21 فروند کشتی تجاری و مانیتورینگ 24 فروند کشتی غیر ایرانی به مناطق ایمن از جمله اقدامات مهم ناوگروه نوزدهم بود.

در دوران ماموریت ناوگروه نوزدهم، یک کشتی تجاری ربوده شده توسط دزدان‌دریایی در فاصله سه هزار کیلومتری از مرزهای آبی ایران و یک کشتی چینی نیز با موفقیت و به سلامت از دست دزدان دریایی آزاد شدند و ناوگروه نوزدهم در این عرصه موفق عمل کرد

.

یک فروند کشتی تجاری با ملیت آمریکایی به نام MAERSK TEXAS در محدوده دریایی عمان مورد حمله چندین فروند قایق دزدان دریایی قرار گرفت که به دنبال درخواست کمک کشتی آمریکایی، ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در حال انجام ماموریت و گشتزنی بود این کشتی را از دست دزدان دریایی نجات داد.

بیستمین ناوگروه  اسکورت بیش از 1500 کشتی نفت کش و تجاری، و نجات بیش از 130 مورد حملات دزدان دریایی را با درگیری مسلحانه

این ناوگروه متشکل از ناو پشتیبانی‌کننده ایران بندرعباس و ناو جنگی الوند در تیرماه سال 91 به آبهای آزاد اعزام شد. ماموریت این ناوگروه نیز مانند سایر ناوگروه‌های قبل تامین امنیت کشتی‌های تجاری، مقابله با دزدان دریایی، اسکرت کشتی های تجاری جمهوری اسلامی ایران، و... بود.

ناوگروه بیستم در طول مدت 70 روز دریانوردی یک فروند کشتی تجاری سنگاپوری در حال خروج از تنگه باب المندب با اعلام اینکه مورد تهاجم دوازده فروند قایق دزدان دریایی قرار گرفته است از دست دزدان دریایی کمک کرد.

ناوگروه نیروی دریایی ارتش اعزامی به آبهای آزاد پس از دریافت این پیام به سرعت به سمت موقعیت کشتی سنگاپور رفت و با درگیری مسلحانه و شدید با دزدان دریایی مانع ربایش این کشتی تجاری شدند و باعث متواری شدن دزدان دریایی شدند.

 

نیروی دریایی ارتش  با حضور مقتدرانه در آب های آزاد و خلیج عدن برای جلوگیری از وارد آمدن لطمه به اقتصاد کشور، توانسته است با اعزام بیست ناوگروه خود ضمن اسکورت بیش از 1500 کشتی نفت کش و تجاری، بیش از 130 مورد حملات دزدان دریایی را با درگیری مسلحانه و مستقیم با موفقیت پشت سر گذارد. به طوری که در اوایل سال 91 در دو مورد پس از عملیات های تاکتیکی رعد یک و دو دزدان دریایی را با موفقیت دستگیر کردند.

ناوگروه بیست و یکم

ناوگروه بیست و یکم متشکل از دو ناو الوند و بندرعباس،  در شهریور سال 91 پس از طی کردن مسافت 9 هزار و 600 مایل دریایی در اسکله منطقه یکم نیروی دریایی ارتش پهلوگرفت.

گذر دادن تمام کشتی های تجاری از منطقه نا امن 10 درجه شمالی و صدور فرهنگ ایرانی اسلامی به بنادرمنطقه همواره از دستور کار جدید ناوگروه های اعزامی نیروی دریایی کشور قرار در این ماموریت بود.

بیست  و دومین

این ناوگروه متشکل از ناو بالگردبر خارک و ناوشکن شهید دریابان نقدی در 12شهریور سال 91با هدف اعلام پیام صلح و دوستی برای کشورهای همسایه و برقراری امنیت خطوط مواصلاتی و کشتیرانی در مقابل پدیده شوم تروریسم دریایی در بندر پرتره سودان پهلو گرفت.

پیش از این برد تامین امنیت تا تنگه باب المندب بود که این ناو گروه برای نخستین بار از این منطقه عبور کرد و تا دریای سرخ و بندر سودان پیش رفت.

ناو گروه بیست و سوم و ابراز خوشحالی فرمانده ارشد نیروی دریایی سودان

ناوگروه بیست و سوم نداجا متشکل از ناوشکن جماران و ناو بالگردبر بوشهر پس از عبور از تنگه استراتژیک باب المندب و انجام ماموریت موفقیت آمیز خود در دریای سرخ در بندر سودان پهلو گرفت و فرماندهان این ناوگروه پس از استقبال رسمی مقامات سودان با فرماندهان ارشد نیروی دریایی این کشور دیدار کردند.

عبدالله المطری فرمانده ارشد نیروی دریایی سودان با ابراز خوشحالی از حضور ناوگروه ایرانی در کشورشان خواهان ادامه و گسترش روابط دوستانه نظامی بین دو کشور شد و گفت: در آینده نزدیک به ایران سفر خواهد کرد.

وی همچنین ضمن اشاره به وجه مشترک دینی و اجتماعی دو کشور، برقراری امنیت دریایی را یکی از اولویت‌های ایجاد روابط دانست و پیروزی و موفقیت را برای نیروهای دریایی دو کشور و همچنین سرافرازی دین مبین اسلام خواستار شد.

ناو گروه بیست و چهارم دریا نوردی اقیانوس هند،دریایی چین و عبور از خط استوا

این ناوگروه متشکل از 700 نفر پرسنل و ناو بالگردبر خارک و ناوشکن سبلان اطلاعاتی عملیاتی و آموزشی بود که پس از 75 روز دریانوردی به کشور بازگشت .

 این ناوگروه 25 هزار کیلومتر دریایی را پیمود و پرچم جمهوری اسلامی ایران را برفراز آبهای نیکره جنوبی زمین به اهتزاز در آورد. که در این مأموریت 800 نفر نیرو و دانشجویان علوم دریایی دانشگاه امام خمینی (ره) برای نخستین بار در اقیانوس آرام دریانوردی کردند و از تنگه مالاگا و جنوب خط استوا هم گذشتند.

این ناوگروه از اوایل بهمن سال 1391 ماموریت خود را آغاز و با دریانوردی از اقیانوس هند ، خلیج بنگال ، تنگه مالاکا ، دریای چین و توقف در بندر ژان ژیانگ چین در مسیر برگشت پس از عبور از خط استوا در بندر کلمبو سریلانکا پهلوگیری کرده است.

ناوگروه بیست و پنجم

 این ناوگروه شامل ناولجستیک لارک و ناوشکن البرز در 60 روز ماموریت خود ، با اقتدار با پدیده شوم دزدی دریایی مقابله کرد و حتی ناوشکن جمهوری اسلامی ایران ،البرز، یک کشتی از کشور لیبریایی را از هجوم دزدان دریایی نجات داد.

این ناوگروه با273 نیرو و طی هزاران مایل دریایی پرچم جمهوری اسلامی ایران را در آبهای آزاد به اهتزاز در آورد.

بیست و ششمین ناگروه نیروی دریایی ارتش
 

بیست و ششمین ناگروه نیروی دریایی ارتش نیز شامل ناو لجستیک بندرعباس و ناوشکن الوند دیروز منطقه یکم نیروی دریایی در بندرعباس را به مقصد شمال اقیانوس هند ، خلیج عدن ،تنگه باب المندب و دریای سرخ ترک کرد.
فرمانده نیروی دریایی پس از بازگشت این ناو گروه گفت: پس از حضور مرتب ناوگروههای ایرانی در آبهای ازاد تعداد دزدان دریایی کمتر شده است ولی ناوگروه‌های ارتش تاکنون در مقابله با دزدان دریایی 1600 فروند کشتی تجاری و نفتکش را اسکورت کرده و 131 مورد هم درگیری موفق داشتیم.
 

این ناوگروه در مدت ماموریت خود در خلیج عدن، دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و شمال اقیانوس هند، در راستای تامین امنیت شناورهای تجاری و نفتکش کشورمان فعالیت کرده و از بنادر جیبوتی و سلاله عمان نیز بازدید کرد.

ناو گروه بیست و هفتم تغییر در ترکیب ناو گروه در طول مدت ماموریت

شامل ناوبالگردبر خارک و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سبلان، روز پنجشنبه 31 مرداد ماه سال 92 به منظور انجام ماموریت گشت زنی و تامین خطوط مواصلاتی کشورمان در آبهای آزاد و بین‌المللی به خلیج عدن و دریای سرخ اعزام شد که درهنگام ماموریت به علت تعریف ماموریت جدید برای ناو بالگردبر خارک این ناو جای خود را در ناو گروه بیست  هفتم به ناوبالگردبر خارک داد.

این ناوگروه در این ماموریت توانست طی دو مرحله، با حمله دزدان دریایی به کشتی‌های تجاری ایران در خلیج عدن مقابله کرده و اقدامات آنها را ناکام بگذارد.

درگیری با دزدان دریای کشتی گاز بر

دریادلان ناوگروه بیست و هفتم این نیرو موفق شدند پس از ساعتها درگیری با دزدان دریایی، کشتی گازبر ایرانی به نام بوتانون(BOOTANON) را از چنگ آنان نجات دهند.

کشتی گاز بر ایرانی بوتانون حامل گاز در حال عبور از تنگه باب المندب بود که در ورودی این تنگه مورد هجوم هشت فروند قایق دزدان دریایی قرار گرفت و با حضور به موقع و سریع ناو گروه بیست وهفتم نیروی دریایی با رعایت تمام شرایط ایمنی با توجه به خطراتی که محموله را تهدید می کرد کشتی ایرانی ازاین مهلکه جان سالم به در برد.

علی‌رغم حملات متعدد و پرحجم دزدان دریایی و استفاده آنان از انواع سلاح های سبک و نیمه سنگین، تیم عملیات ویژه و ناوگروه نیروی دریایی با اعمال آتش سنگین عرصه را بر دزدان دریایی تنگ کرد و موجب متواری شدن آنان شد.

دریادار جره معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه کشتی گازبر ایرانی بدون هیچ آسیبی مسیر حرکتی خود را تحت اسکورت ناوگروه نیروی دریایی به سمت مقصد ادامه داد، تصریح کرد: این ناوگروه از بیست و هشتم مرداد ماه سال جاری به ماموریت اعزام شده و در طول انجام ماموریت توانسته است ضمن اسکورت بیش از 20 کشتی تجاری و نفتکش تعداد 62 یگان نظامی شناور و پروازی را رصد کند.

تجهیز دزدان دریای به تسلیحات جدید و واکنش فرمانده نیروی دریایی

فرمانده نیروی دریایی ارتش در واکنش به تجهیز دزدان دریایی به تجهیزات جدید گفت:افزود: چند روز گذشته کشتی گازبَر ایران نیز مورد هجوم دزدان دریایی قرار گرفت که آن کشتی نیز توسط ناوگروه دریایی از دست دزدان دریایی نجات پیدا کرد؛ همه این موارد در ورودی تنگه باب‌المندب رخ داد.

سیاری در ادامه گفت: ما ظرف 9 ماه گذشته موردی نداشتیم چرا که کنترل بیشتری به عمل آوردیم و توانستیم قاطعانه با دزدان دریایی برخورد کنیم اما دوباره این دزدان با انگیزه‌ها و تسلیحات جدید مانند قایق‌های تندرو در صحنه حاضر شدند که برخی کشورها به عمد این تجهیزات را در اختیار آنها قرار می‌دهند چون دزدان دریایی نه توان مالی نه رابطه خرید چنین تجهیزاتی را ندارند  ولی الحمدالله ما توانستیم تا امروز خطوط مواصلاتی خود را حفظ کنیم و کشتی‌های خود را نجات داده و اجازه ندهیم که آنها تعرضی به کشتی‌های ما داشته باشند، ناوهای نیروی دریایی ارتش در این زمینه مستقل عمل کرده است.

ناو گروه بیست و هشتم

ناوگروه بیست و هشتم این نیرو متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران البرز، ناو پشتیبانی رزمی بندرعباس، زیردریایی یونس و یک فروند بالگرد 212 در ادامه اجرای ماموریت خود در خاور دور بعد از بندر بمبئی صبح امروز در بندر کلمبو کشور سریلانکا پهلو گرفت.

وی با بیان اینکه شرق اقیانوس هند برای ما حائز اهمیت است، افزود: بندر کلمبو یکی از بنادر مهم در مسیر ترانزیت دریایی به سمت خاور دور و کشورهای شرق آسیا بوده و کشور سریلانکا یکی از کشورهای عضو حوزه اقیانوس هند محسوب می شود.

نیروی دریایی با اعزام زیردریایی های خود به اقصی نقاط آبهای آزاد و تسلط بر فناوریهای پیچیده این یگان های شناور  توانسته است صلابت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان بکشد کما اینکه امروز حضور زیردریایی یونس در آبهای شرق اقیانوس هند نماد اقتدار دریایی ارتش ایران است.

دریادار جره معاون عملیات نیروی دریایی ارتش اظهارداشت: ناوگروه بیست و هشتم با پیمودن بیش از 2200 مایل دریایی، تاکنون توانسته است ضمن اسکورت 12 فروند کشتی تجاری، 64 فروند یگان نظامی شناور و پروازی فرامنطقه ای را شناسایی و رهگیری کند.

ناوگروه بیست و هشتم نیروی دریایی ارتش در طول مسیر، ضمن اعلام آمادگی برای پاسخ به درخواست کمک یک فروند کشتی تجاری پاکستانی، یک کشتی لیبریایی را که عازم بندر فوجیره امارات بود را از چنگ دزدان دریایی نجات داده بود و مدت حضور در هندوستان مورد استقبال ژنرال شکهار سینها فرمانده نیروی دریایی غرب هند قرار گرفت.

ناوگروه بیست و هشتم از جمله سنگین ترین ناوگروه هایی بوده است که تاکنون به دریاهای آزاد اعزام شده گفت: زیردریایی یونس که این ناوگروه را همراهی می کند، در نیمه اول سال 1390 نیز با 66 روز دریانوردی در اولین مأموریت خود توانست در دریای سرخ حضور یابد.

وی حضور واحدهای زیر سطحی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را نشان از افزایش توانمندی کشور در کاربری نیروی دریایی به عنوان یک نیروی راهبردی و تأمین و حفاظت از منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دریا دانست و افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که بنا بر تدبیر فرماندهی معظم کل قوا، امروز تبدیل به یک نیروی راهبردی شده است، با استفاده از تمام توان خود در سطح، هوا و زیر سطح بیشترین نقش را در تامین امنیت خطوط مواصلاتی دریایی کشور در آبهای آزاد و بین المللی دارد؛ جایی که بیشترین تبادل تجاری دنیا در آنجا انجام می‌شود.

اهمیت مدار 10 درجه و دریایی عمان از نگاه دریادار سیاری 5 حوزه فعالیت نیروی دریایی

امیر سیاری در مورد اهمیت دریایی ازاد و مدار 10 درجه گفت:مدار 10 درجه آبهای آزاد در واقع در تنگه هرمز-باب‌ المندب-مالاکا نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی دارد به‌طوری که یک سوم تجارت دنیا در این منطقه صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر این‌که کشورمان با دریای عمان به 20 درصد اقیانوس‌های دنیا مشرف است، تصریح کرد:‌ جدود 2.4 میلیارد نفر از جمعیت جهان در حاشیه این 20 درصد قرار دارند و توجه به این کشورها به عنوان یکی از فرصت‌های استثنایی می‌تواند پایه توسعه دریا محور قرار گیرد همچنین وی از حرکت اولین ناوگروه کشور به یکی از اقیانوس های آرام یا اطلس را در آینده ای نزدیک خبر داد.

دریادار سیاری با تاکید بر اینکه نیروی دریایی راهبردی قادر است 5 دسته نقش کلیدی در منطقه ایفا کند، افزود: حوزه بشردوستانه، نظامی، پلیسی، امدادی و سیاسی 5 حوزه‌ای است که می‌توانیم بهترین عملکرد را درآنها داشته باشیم.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: نیروی دریائی

   1   2      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 82
بازدید دیروز: 55
کل بازدیدها: 1324415