سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
موشک های اسرائیل زن ایران
پنج شنبه 93/8/29 ساعت 7:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

موشک‌های «اسرائیل‌زن» سپاه را بشناسید / سه‌گانه ایران برای نابودی صهیونیست‌ها

در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 وقتی پروژه شهاب 3 توسط متخصصین داخلی به صورت کاملاً بومی به ثمر می‌نشیند، یکی از آرزوهای دیرینه‌اش تحقق پیدا می‌کند.
  به گزارش مشرق، گزارش را با یک خاطره از شهید حسن طهرانی مقدم آغاز می‌کنیم؛ کسی که وصیت کرد روی سنگ قبرش بنویسند: «اینجا مدفن کسی‌ست که می‌خواست اسرائیل را نابود کند.»

موشک‌های «اسرائیل‌زن» سپاه را بشناسید / سه‌گانه ایران برای نابودی صهیونیست‌ها

این خاطره را یکی از همرزمان نزدیک پدر موشکی ایران، اینگونه روایت می‌کند:

«پس از ایام دفاع مقدس ما فقط سامانه موشکی اسکاد B را داشتیم که وارداتی بود و موشک نازعات که آن هم برای عملیاتی شدن کاملش نیاز به یک مقداری کار داشت تا به آن مرحله برسد.

در این شرایط، سردار مقدم دست به طرح‌ریزی برنامه‌ای زد که برای خود ما و حتی تعدادی از بچه‌ها بیشتر شبیه یک رویا بود.

چند ماه که گذشت، ایشان (شهید مقدم) گفت که آرزوی من این است و روزی خیالم راحت می‌شود که به سامانه‌ موشکی دست پیدا کنیم که رژیم غاصب اسرائیل را مورد هدف قرار دهیم.

این، زمانی بود که ما موشک اسکاد 300 کیلومتری آن هم وارداتی غیر بومی داشتیم و حتی داشتن موشک اسکاد C که دارای 500 -600 کیلومتر برای ما یک هدف بسیار بزرگی بود که اگر ما به این سامانه دست پیدا می‌کردیم، چه کار بزرگی انجام دادیم.

اینجاست که سردار مقدم آرزویی می‌کند که قاعدتا باید موشک با 1200-1300 کیلومتر بُرد داشته باشد که بتواند به طور جدی مقابل رژیم صهیونیستی بایستد.

در آن دوران به موازات موشکهای سوخت جامد زلزال، به موشک‌های شهاب1 و شهاب 2 نیز دست یافتیم.

دیگر کاملا آن موشکهای اسکاد با تولید و طراحی و ساخت موشکهای شهاب 1و2 کاملا بومی شدند یعنی این قدم ها با آن تلاشهای بی وقفه‌ای که انجام می‌شد، یکی یکی به ثمر می‌نشست.

در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 وقتی پروژه شهاب 3 توسط متخصصین داخلی به صورت کاملاً بومی به ثمر می‌نشیند، یکی از آرزوهای دیرینه‌اش تحقق پیدا می‌کند.

من خودم شاید تصورم این بود که خب ما به موشک شهاب3 دست پیدا کردیم. برد مناسبی که بتواند اسرائیل را تحت پوشش قرار بدهد و در حقیقت یک هدف بزرگ تامین شده، پس دیگر کار تمام است اما کار برای حاج حسن تمام نشده بود.

به خاطر داریم آن زمانی که اعلام شد جمهوری اسلامی ایران صاحب سامانه موشکی شهاب3 شد، در اردوگاه دشمن چه اوضاعی پیش آمد.

در هر مقطعی که فنآوری سامانه‌های موشکی پیشرفته‌تر می‌شد، این رعب و وحشت در دل دشمن بیشتر گسترش پیدا می‌کرد.»

* نامدارترین موشک‌های ایرانی از شهاب تا قدر

خانواده «شهاب» را باید نامدارترین نسل موشک‌های ایرانی بنامیم که در 3 رنج شهاب1،2 و3 تولید شدند.

در واقع جمهوری اسلامی ایران در اولین گامهای خود برای تولید موشک در داخل، شهاب 1 را با بُرد 300 کیلومتر از روی موشک اسکادB ساخت و حدود 2 سال بعد، موشک شهاب 2 با بُرد 500 کیلومتر ساخته شد.

بعد از آن بود که با الگوبرداری از روی موشک اسکاد C، اولین موشک جمهوری اسلامی ایران با هدف اصابت به سرزمین‌های اشغالی با نام «شهاب 3» تولید شد.

موشک‌های «اسرائیل‌زن» سپاه را بشناسید / سه‌گانه ایران برای نابودی صهیونیست‌ها
شلیک موشک شهاب 3

این موشک بُردی در حدود 1150 کیلومتر داشت که برای اصابت به سرزمین‌های اشغالی می‌بایست از مرزهای غربی کشور نظیر گیلانغرب شلیک می‌شد.

پس از آزمایش موشک شهاب 3 در سال 1377 و اعلام مشخصات آن از جمله بُرد، نگاه دشمنان به توانایی موشکی ایران تغییر کرد زیرا ارائه نمونه‌های جدیدتر، دوربُردتر و دقیق‌تر از خانواده موشکهای شهاب نشان دهنده رسیدن ایران به سطوح بالای فناوری موشکی بود که نوید محصولات مخوف‌تری را در آینده می‌داد.

نمونه‌های مختلفی از شهاب3 تولید و به خدمت نیروهای مسلح کشور درآمد که از نظر بُرد و زیرسامانه‌ها ارتقاء یافته‌اند اما همگی یک مرحله‌ای سوخت مایع بوده و از سامانه هدایت اینرسیایی برخوردارند.

از جمله می‌توان به نمونه‌ پیشرفته‌تر شهاب 3 با نام «قدر» با قابلیت بهره‌گیری از کلاهک‌های Multi War Head (بارانی)، تولید و تحویل رده های عملیاتی گردیده که قابلیت هدف‌گیری تا بُرد 2هزار کیلومتر را دارند.

موشک‌های «اسرائیل‌زن» سپاه را بشناسید / سه‌گانه ایران برای نابودی صهیونیست‌ها
شلیک موشک قدرF

قدر البته در 2 نوع قدر F و قدر H تولید شد که بُرد این موشک در نوع دوم آن چیزی در حدود 1650 کیلومتر است.

موشک‌های «اسرائیل‌زن» سپاه را بشناسید / سه‌گانه ایران برای نابودی صهیونیست‌ها
موشک های قدرH در رژه نیروهای مسلح

موشک‌های سوخت مایع با توجه به نیاز به شارژ شدن سوخت در مخازن پیش از پرتاب، زمان آماده‌سازی زیادی دارند. در این حالت امکان شناسایی موشک پیش از پرتاب وجود دارد. برای رفع این مشکل از سالها پیش سیلوهای زیرزمینی برای پرتاب موشک‌های بالستیک در نقاط مختلف کشور ساخته شده که می‌توان موشک شارژ شده و آماده شلیک را تا چند ماه در آنها نگاه داشت.

 جدول مقایسه‌ای مشخصات شهاب3 و قدرF
موشک‌های «اسرائیل‌زن» سپاه را بشناسید / سه‌گانه ایران برای نابودی صهیونیست‌ها

با دستیابی ایران به موشک 2هزار کیلومتری سوخت مایع -بردی که تاکنون از سوی فرماندهان نیروهای مسلح به عنوان سقف تعیین شده برای موشک های زمین به زمین ایرانیست- این بُعد از نیازهای موشکی برآورده شد. اما از آنجا که در این صنعت، 2 فاکتور «دقت» و «قدرت» نیز به اندازه «بُرد» تاثیرگذار است، صنعت موشکی با تدبیر شهید طهرانی مقدم به طی مجدد مسیر گذشته پرداخت اما این بار با هدف تامین دقت و قدرت تخریب بیشتر موشک‌ها.

یکی از هدف‌گذاری‌ها در نسل های پس از شهاب و قدر، استفاده از «سوخت جامد» در موشک های دوربُرد بود. سوختی که البته در موشک های کوتاه بُرد فاتح با برد 300 کیلومتر نیز بکار رفته اما حالا باید این سوخت به موشک هایی تزریق شود که ماموریت اصلی آنها نابودی بزرگترین دشمن انقلاب اسلامی در منطقه است.

البته باید این را هم در نظر داشت که استفاده از سوخت جامد اگرچه توانمندی ها را در حوزه های مختلفی نظیر قدرت، سرعت افزایش می دهد اما خطرپذیری و ریسک بالایی نیز دارد.

* سجیل؛ غول 23 تُنی ایران برای نابودی اسرائیل

موشک «سجیل»همانند موشک قدر (مدل پیشرفته و ارتقا یافته شهاب3 با برد حدود 2هزار کیلومتر) در نیمه دوم دهه 80.ش معرفی شد که برخی آنرا برترین موشک بالستیک ایرانی می‌دانند.

موشک‌های «اسرائیل‌زن» سپاه را بشناسید / سه‌گانه ایران برای نابودی صهیونیست‌ها

این موشک (محصول پروژه عاشورا)، اولین موشک دوربُرد سوخت جامد ایران، به سرعت و تنها ظرف چند دقیقه آماده پرتاب شده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت محل را ترک می‌کند. این ویژگی باعث کاهش احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب می‌شود.

همچنین به دلیل شتاب بسیار بالای سجیل، امکان ردگیری آن در فازهای اولیه پرتاب بسیار کم و عملآً شانس دشمن برای انهدام این موشک در طی پرواز را ناچیز می‌کند.

بُرد سجیل 2000 کیلومتر عنوان و تاکنون در 2 نمونه سجیل 1 و 2 معرفی شده است.

این موشک از نوع دو مرحله ای بوده که پس از اتمام سوخت مرحله اول، این بخش از موشک جدا شده و مرحله دوم روشن می شود. با اینکار، بخشی از جرم بدنه که خالی شده و بار اضافه محسوب می‌شود، از موشک جدا شده و به افزایش بُرد کمک می‌کند.

سجیل با خروج از جو و طی مسیر در چنین ارتفاعی به داخل جو بازگشته و با سرعت حدود 13 ماخ (حدود4300 متر بر ثانیه) به سوی هدف سرازیر می‌شود که انهدام آنرا برای تمام سامانه‌های دفاع هوایی موجود «ناممکن» کرده است.

فناوری سوخت جامد مرکب که در این موشک استفاده شده نیز علاوه بر ویژگی‌های رانشی مطلوب، عمر انبارداری بالایی را نیز برای آن به دنبال دارد.

موشک‌های «اسرائیل‌زن» سپاه را بشناسید / سه‌گانه ایران برای نابودی صهیونیست‌ها
شلیک موشک سجیل

سامانه های هدفگیری ناوبری و هدایت سجیل دقت بسیار بالایی را برای آن به ارمغان آورده اند که برای این موشک ارزش عملیاتی زیادی را ایجاد کرده است.

موشک سجیل 2 نیز از سوخت جامد استفاده می‌کند که نسل جدیدتری از سوخت موشک به شمار میرود. همچنین این موشک از سرعت و دقت بیشتری در برخورد با هدف بهره برده و از عملکرد منحصر به فردی در سیستم ناوبری به نسبت دیگر موشکهای زمین به زمین ایران برخوردار است.

 مشخصات موشک سجیل
موشک‌های «اسرائیل‌زن» سپاه را بشناسید / سه‌گانه ایران برای نابودی صهیونیست‌ها

بنابر این با توجه به اخبار و گزارش‌های رسمی اعلام شده از سوی نیروهای مسلح، تا امروز باید سه‌گانه «شهاب»، «قدر» و «سجیل» را نامزدهای اصلی نابودی اسراییل دانست، موشک‌هایی که از فاصله دور به سمت سرزمین های اشغالی شلیک می‌شوند و البته اینها به جز موشک‌های پیشرفته‌ایست که امروز در اختیار مقاومت اسلامی منطقه قرار دارد.

منبع:




خودکفایی ایران
دوشنبه 93/8/26 ساعت 11:0 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

شریف:در پیچیده ترین علوم دفاعی خودکفا هستیم

مسوول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به قدرت و توان دفاعی و نظام ایران اسلامی، گفت: نیروهای مسلح کشور در پیچیده ترین علوم دفاعی به خودکفایی رسیده اند.
به گزارش مشرق، سردار "رمضان شریف" روز شنبه در همایش بسیج و رسانه در کرمان افزود: یکی از محورهای تهاجم رسانه ای دشمن، اثبات ناتوانی ما در اداره کشور است که البته نباید به دشمن این اجازه را داد.

وی با اشاره به توانمندی های نظامی و دفاعی کشور، اظهار کرد: آیا در تامین شغل فرزندان این آب و خاک نمی توانیم به خودکفایی برسیم که البته بطور حتم می توانیم این مشکلات را نیز برطرف کنیم.

مسوول روابط عمومی سپاه پاسداران افزود: یکی از محورهایی که دشمن همواره پیرامون آن اقدام به تبلیغات منفی و جو سازی می کند، عدم کارآیی نظام است.

وی بیان کرد: جایگاه ولی فقیه و روحانیت یکی دیگر از محورهای تهاجم دشمن است که در فتنه 88 بیشترین تهاجم به شخص و جایگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی صورت گرفت.

سردار شریف مرزهای کشور را هزاران کیلومتر جلوتر از جغرافیای آن دانست و گفت: قدرت گفتمان انقلاب اسلامی است که امروز به جایگاهی از شوکت و نفوذ گفتمانی رسیده که مرز پیام و آرمان های انقلاب، هزاران کیلومتر از جغرافیای ما فاصله گرفته است.

وی تاکید کرد: باید نقاط قوت و ضعف دشمن را در حوزه رسانه بشناسیم و متناسب با توانمندی هایمان از نقاط ضعف دشمن به نفع خود استفاده و نقاط قوت دشمن را تضعیف کنیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون فضای رسانه ای دنیا در اختیار صهیونیست هاست، گفت: دشمن با استفاده از فضای مجازی و رسانه هایی مانند فیس بوک و توییتر، توانسته راهبرد رعب و وحشت را ایجاد کند.

مسوول روابط عمومی سپاه پاسداران به تصرف برخی شهرهای عراق توسط گروهک تروریستی داعش اشاره و تصریح کرد: این امر نیز در راستای اجرای راهبرد رعب و وحشت استکبار جهانی در منطقه است.

وی با اشاره به اینکه امروز مزار شهدای گمنام به یک رسانه ابدی مبدل شده، افزود: نگاه گفتمانی به ما می گوید اگر بر حق بودن

خود باور داشته باشیم همانند 35 سال گذشته در همه عرصه ها بدون اغراق، موفقیت و پیشرفت از آن ما و ذلت از آن دشمنان خواهد بود.

وی به اقرار مشهورترین خبرنگاران دنیا به موفقیت نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: آنها اقرار کرده اند که حاج قاسم سلیمانی همه ژنرال های دنیا را در عرصه های دوردست وادار به عقب نشینی کرده است.

وی یک بعد قدرت انقلاب اسلامی را گفتمان امام راحل و رهبری عنوان کرد و گفت: این گفتمان جدای از گفتمان قرآن و اسلام نیست و اگر این دو را جدا از هم بدانیم اشتباه بزرگی را مرتکب شده ایم.

مسوول روابط عمومی سپاه پاسداران افزود: وضعیت و منزلت سردار سلیمانی نه در جغرافیای ایران، شیعه و جهان اسلام بلکه در کل گفتمان حیات امروز عالم به عنوان یک الگو و نمونه و سرباز ولایت مطرح است.

وی گفت: هیچ چیز این خوبی های مربوط به شخص حاج قاسم نیست بلکه مربوط به فرهنگ عاشورا و ارادت به اهل بیت (ع) است.

وی گفتمان انقلاب اسلامی و بسیج و رسانه را به عنوان سه ضلع مثلث در نظر گرفت و گفت: اگر به این مثلث در مدار رسانه ای

توجه کنیم آنچه دانشمندان علوم ارتباطات از گذشته های بسیار دور بر آن اتفاق نظر دارند این است که ما در یک مدار ارتباطی یک محتوای پیام به عنوان سنگ بنا، مخاطب و رسانه ای را داریم که بین ما و مخاطب پل ارتباطی را برقرار می کند.

وی تصریح کرد: نکته ای که اخیرا دانشمندان علوم ارتباطات بر آن تاکید ویژه ای دارند این است که علاوه بر محتوای پیام و جغرافیای مخاطب و رسانه، بازخوردی است که عملکرد ما در حوزه تاثیرگذاری از خود بروز می دهد.

وی ادامه داد: در مولفه محتوای پیام، ما به اعتبار مسلمان و شیعه بودن و داشتن آخرین پیامبر و کتاب آسمانی منحصر به فردیم و این بدان معناست که ما در یکی از چهار مولفه موثر علوم ارتباطات دست برتر هستیم.

مسوول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: همه تفکراتی که امروز زندگی بشر بر مبنای آن تنظیم می شود زایده فکر بشرهای خلاق و تئوری پردازان و اندیشمندان است.

وی به اشاعه تفکر کمونیستی در یک مقطع خاص در دنیا اشاره کرد و گفت: قبل از فروپاشی شوروی و وقوع انقلاب اسلامی سردار شریف از جنگ تحمیلی به عنوان یک واقعیت مسلم در زمینه تلاش دشمن برای متوقف کردن انقلاب اسلامی نام برد و گفت: وقتی جنگ آغاز شد امام راحل این کشور با عظمت را از حلقوم آمریکایی ها درآورد.

وی با مقایسه نگاه امام(ره) و بنی صدر به مقوله جنگ، اظهار کرد: متن تاریخ دفاع مقدس به این نکته اشاره دارد که بنی صدر می خواست خود را به عنوان یک فاتح نشان دهد اما نگاه امام به انقلاب یک نگاه گفتمانی و دینی مبتنی بر ارزش های الهی بود در حالی که نگاه بنی صدر نگاه مادی بود.

وی با اشاره به وابستگی گروهک تروریستی داعش به صهیونیست ها،افزود: داعش امروز، بستر رسانه ای و تسلیحات نظامی روز دنیا را در اختیار دارد.

منبع:مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

توانایی بالای ایران
شنبه 93/8/24 ساعت 6:31 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

تحلیل کریستین ساینس مانیتور از RQ170 ایرانی

یک روزنامه آمریکایی در زمینه موفقیت اخیر ایران در ساختن نمونه پهپاد رادار گریز آمریکایی تاکید کرد که تهران هم‌اینک توانایی بالای خود در این زمینه را نشان می‌دهد.
به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی «کریسشن ساینس مانیتور» طی تحلیلی در زمینه ساخت نمونه پهپاد "آرکیو 170" آمریکا به دست متخصصان ایرانی نوشت: اقدام ایران در فرونشاندن پهپاد آمریکایی پیشتر نگرانی واشنگتن را به همراه داشت . اینک ایران با نمایش این پهپاد قابلیت خود در فن‌آوری ساخت این نوع هواپیما‌ها را نشان می‌دهد.

بنوشته این روزنامه آمریکایی، توانایی ایران در فرو نشاندن سالم این پهپاد و بهره برداری از فن‌آوری تجسسی آمریکا همچنین مورد توجه روسیه و چین نیز قرار گرفت.

یک مهندس ایرانی که وظیفه استخراج اطلاعات این پهپاد آمریکایی را برعهده داشت به این روزنامه گفت ؛ ایران به تدریج وارد سامانه موقعیت یاب جهانی این هواپیما شد و توانست این پهپاد را به جای برگشتن به پایگاه خود در غرب ایران و در مجاورت با مرزهای افغانستان فرو نشاند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، واشنگتن تا از دست دادن این پهپاد 2 قرارداد 47 میلیون دلاری برای بهبود سامانه نظامی  موقعیت یاب آر کیو 170 هزینه کرده بود.

کریستین ساینس مانیتور در خاتمه نوشت:«دیوید سنسیوتی» کارشناس امور هوایی نیز در واکنش با این مسئله گفت که تصاویر نمایش داده شده واقعی بوده البته نحوه نشست و برخاست این هواپیما چیزی فراتر از یک پهپاد بود.

منبع:مشرق نیوز




واکنش پنتاگون
شنبه 93/8/24 ساعت 6:30 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

واکنش‌پنتاگون به‌رونمایی‌از آرکیو-170‌ایرانی

سخنگوی پنتاگون روز چهارشنبه مدعی شد به هیچ وجه امکان ندارد که ایران توانسته باشد به سطح فناوری آرکیو 170 دست یافته باشد.
به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه به رونمایی از نمونه ایرانی پهپاد فوق‌پیشرفته «آرکیو170» واکنش نشان داده و تلاش کرد این مسئله را کم اهمیت جلوه دهد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، سرهنگ «استیو وارن» که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی در رابطه با این اقدام ایران، گفت: «بدل بهترین واژه‌ای است که می‌توان به کار برد. امکان ندارد که این پهپاد با فناوری آمریکا انطباق داشته باشد.

با این حال، رویترز هم اشاره کرده است که وارن در حالی این اظهارات را مطرح کرد که هیچ مدرک یا دلیلی برای آن ارائه نکرد. واشنگتن در حالی ساخت مشابه پهپاد آمریکایی را غیرممکن خوانده که مقامات دولتی آمریکا از سال 2011 که این هواپیما توسط متخصصان ایرانی به زمین نشانده شد، بارها امکان مهندسی معکوس و پیاده کردن اطلاعات پهپاد را رد کرده، اما هر بار با انتشار بخش‌هایی از اطلاعات آن، پاسخ خود را دریافت کرده‌اند.

پهپاد آرکیو170 ساخت شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» از جمله پیشرفته‌ترین هواپیماهای بدون سرنشین به شمار می‌آید. تهران امروز اولین فیلم از پرواز نمونه ایرانی این پهپاد را منتشر کرد.
منبع: مشرق نیوز



نرم افزار بومی
شنبه 93/8/24 ساعت 6:28 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

طراحی نرم‌افزار بومی هدایت "RQ170 ایرانی"

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران از طراحی نرم‌افزار بومی هدایت و کنترل کامپیوتر پرواز برای پهپاد RQ170 ایرانی خبر داد.
به گزارش مشرق، سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران از طراحی بومی نرم افزار هدایت پرواز برای پهپاد RQ170 ایرانی خبر داد.

، دستیابی جمهوری اسلامی ایران به این موضوع می تواند یکی از مهمترین پیشرفت‌ها و توانمندی های صنعت دفاعی در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین باشد.

اگرچه در گذشته چنین نرم افزارهایی برای دیگر هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی وجود داشته اما این نرم افزار برای بکارگیری در هواپیماهای با شکل بال پرنده (نظیر RQ170) کاری بسیار پیچیده و سخت است که در دنیا نیز کشورهای بسیار معدودی به این توانمندی دست یافته‌اند.

با توجه به پرواز مدل نهایی این پرنده که طی روزهای گذشته انجام شد و فیلم آن نیز تا ساعاتی دیگر از شبکه های مختلف تلویزیونی پخش می‌شود، نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران توانسته به این فناری پیچیده که تولید آن مستلزم هزاران خط کدنویسی است، دست یابد.

گفتنی است هواپیماهای نظیر RQ170 که به شکل بال پرنده بوده و فاقد سکان عمودی در قسمت بال هستند، به لحاظ کنترل پرواز نیازمند نرم افزارها و سامانه های پیچیده و پیشرفته کامپیوتری هستند تا بتواند پرنده را در طول ماموریت در مقابل مشکلات احتمالی کنترل کند.

 
منبع: مشرق نیوز



مدل ایرانی
شنبه 93/8/24 ساعت 6:26 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

مدل ایرانی آرکیو 170 به پرواز درآمد

فرمانده نیروی هوافضای سپاه از به پرواز درآمدن مدل ایرانی پهپاد آرکیو 170 خبر داد.

 به گزارش مشرق، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه یادواره شهدای موشکی سپاه که صبح امروز برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگر زحمات شهید طهرانی‌مقدم نبود و او به تکالیف خود عمل نمی‌کرد شاهد اقتدار و امنیت نظام نبودیم و این اقتدار و امنیت مدیون شهداست.

وی افزود: طهرانی‌مقدم به تکالیف خود از سوی ولایت فقیه عمل می‌کرد و به دنبال اقتدار کشور بود و آتش پشتیبانی توپخانه تا برد 2 هزار کیلومتر را عملی و بومی کرد و اگر طهرانی‌مقدم درست عمل نمی‌کرد شاهد ذلت و ترکمانچای دیگری بودیم.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه تاکید کرد: شهید طهرانی‌مقدم ایده‌های زیادی داشت و ده‌ها پروژه را شروع کرده بود که بخشی از آنها عملی شده مانند موشک‌های خلیج فارس، هرمز یک و هرمز 2 و پروژه‌های دیگری هم هست که در حال بررسی است و در آینده انجام می‌شود.

وی ادامه داد:‌ طهرانی‌مقدم مسئول تحقیقات بود و فقط شامل بخش موشکی نمی‌شد بلکه پروژه‌های بدون سرنشین، بالگردی، زمین به هوا و زمین به زمین را در دستور کار داشت.

حاجی‌زاده در پایان گفت:‌ما قول داده بودیم نیمه دوم سال مدل نهایی RQ170 ایرانی پروازی شود که این اتفاق افتاده و فیلم پرواز آن به زودی منتشر می‌شد. منبع: مشرق نیوز




شگفتی روس ها
سه شنبه 93/8/20 ساعت 11:0 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

شگفتی فرمانده روس از توان نهاجا

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: فرمانده نیروی هوایی روسیه که چند سال پیش طی سفری به ایران آمده بود، هنگام بازدید یکی از پایگاه‌های هوایی به بنده گفت "من هواپیماهای شما را دیدم؛ چگونه این هواپیماها را با این سطح از تنوع که از شرق و غرب و اروپا هستند را (از نظر مباحث فنی) جمع می‌کنید"؛ من که در آن زمان فرمانده پایگاه بودم به ایشان گفتم تعجب نکنید، در سطح نیروی هوایی همین مسئله با وسعت بیشتری وجود دارد و کادر فنی نیروی هوایی به نحو احسن از عهده آن برمی‌آید.

به گزارش مشرق به نقل از دفاع پرس، اهمیت نیروی هوایی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی تحقق سیستم دفاعی کشور و نقش عمده این نیرو در دوران دفاع مقدس، ما را بر آن داشت تا ضمن گفت‌وگویی تفصیلی با امیر  خلبان «علیرضا برخور» جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش، به تبیین موضوعات مذکور بپردازیم.


- نیروی هوایی افتخارآفرینی‌های بسیاری در دوران دفاع مقدس داشت؛ به نظر شما این نیرو امروز به کدام دستاوردهای خود می‌بالد؟

نیروی هوایی در واقع به‌عنوان اولین نیروی بیعت‌کننده با حضرت امام(ره) در آغاز انقلاب اسلامی و زمینه‌ساز ورود ایشان به داخل کشور مطرح بوده و سابقه این نیرو در 8 سال دفاع مقدس مملو از سرافرازی و پیروزی‌های مکرر است که همه ملت ایران به آن افتخار می‌کنند.

این نیرو پس از آغاز حمله ناجوانمردانه صدام به خاک کشور، به سرعت با اجرای عملیات‌های بزرگ و کوچک پاسخ دندان‌شکنی به دشمن بعثی داد، که همواره در تاریخ کشور ماندگار خواهد بود. اما افتخار امروز ما در پرورش خلبانان زبده در نیروی هوایی است؛ افتخار ما در کنار سابقه درخشان تاریخی که داریم حفظ تجهیزات نیرو و ارتقای توان رزمی هوایی کشور با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی داخلی است.

- راجع به سطح تجهیزات نیروی هوایی از گذشته تا به امروز توضیح دهید؟

همان‌گونه که در کتاب‌های درسی خود خوانده بودیم، ایران در گذشته چهارمین ارتش دنیا به لحاظ تجهیزاتی محسوب می‌شد؛ یعنی ارتش به لحاظ تجهیزاتی به شدت تقویت شده بود، به‌طوری که در نیروی هوایی آن دوران، آخرین مدل جنگنده‌ها که در واقع نسل سوم و چهارم هواپیماهای روز دنیا بودند در اختیار ناوگان هوایی ما قرار داشتند. نیروی هوایی ایران آن زمان حرف اول را در سطح دنیا می‌زد، در اختیار داشتن هواپیماهای فانتوم اف4 و جنگنده‌های اف 14 که فقط در کشور ما و آمریکا بودند توان هوایی ایران را در آن دوران دوچندان کرده بود. از طرفی این جریان نشان می‌داد که تا چه اندازه‌ مقامات آمریکایی نسبت به وقوع انقلاب بی‌اطلاع بودند.

جنگنده اف - 4 که در اصطلاح خلبانی به آن می‌گویند "هواپیمای مردی است"ـ به قدری از نظر تجهیزاتی و قدرت ساخت قابل اعتماد و در میان خلبانان جنگنده مشهور است، یک جنگنده بمبر سنگین دورپرواز و بسیار پرقدرت است، که در اختیار نیروی هوایی قرار داشت.

بدین ترتیب وجهه تجهیزاتی ما به اسم و تعداد در وضعیت فوق‌العاده و عالی قرار داشت؛ اما بعد از پیروزی انقلاب به علت کم شدن نفرات متخصص، خروج تعدادی از نیروهای ارتش به خواسته خودشان و خروج تعدادی دیگر از پرسنل به خواست عناصر انقلابی، ناگزیر وضعیت نامناسبی را در کل ارتش ایجاد کرد و بالطبع نیروی هوایی نیز تحت تاثیر آن قرار گرفت و با این وضعیت نامطلوب جنگ هم شروع شد.

- وضعیت نیروی هوایی را در آغاز جنگ تحمیلی تبیین می‌کنید؟

اگر در سه ماه اول جنگ نقش نیرویی را جز نیروی هوایی در جنگ پررنگ و اثربخش بدانیم، در حقیقت رویکرد صادقانه‌ای به جنگ تحمیلی نداشته‌ایم. "امیرپوردستان" چندی پیش به‌عنوان فرمانده نیروی زمینی در گفت‌وگویی تلویزیونی در تبیین وقایع دفاع مقدس گفت: "در سه ماهه اول جنگ، نیرویی جز نیروی هوایی جهت پاسخگویی به تهاجمات دشمن بعثی نداشتیم". این موضوع بیانگر نقش موثر نیروی هوایی در دفاع از کشور بود؛ چرا که در آن برهه این نیرو از انسجام نسبی برخوردار بود.

نیروی هوایی ارتش در آغاز جنگ تحمیلی به دلایل تغییرات سازمانی با شرایط خاصی روبرو شده بود؛ اما با این حال تنها دو ساعت بعد از اولین حمله هوایی رژیم بعث، که طی آن 15 فرودگاه  کشور ما را مورد اصابت قرار داده بود، با 8 فروند جنگنده تا بن دندان مسلح از پایگاه بوشهر اولین پاسخ کوبنده را به دشمن متجاوز داد.

بعد از حملات اولیه‌ای که علیه دشمن صورت گرفت کار سرویس و تعمیر هواپیماها آغاز شد که نیاز به تخصص داشت؛ تخصص و اطلاعات فنی که در آن مقطع به‌طور کامل به آن اشراف نداشتیم. نیروهای ما در آن دوران با توانمندی و جسارتی که داشتند کاری را انجام دادند که در واقع خارج از حوزه اختیارشان بود.

-با توجه به نقش بارز نیروی هوایی در دستگیری عبدالمالک ریگی، آیا در راستای پرداختن به این عملیات ارزشمند کار فرهنگی خاصی را مد نظر قرار داده‌اید؟

بله همان‌گونه که عنوان شد نیروی هوایی در رابطه با دستگیری سرکرده گروهک «جیش النصر» نقش  عمده‌ای را ایفا کرد، لذا تصمیم گرفته شده که در این رابطه برای تولید یک اثر فرهنگی، با کارگردان و فیلمنامه‌نویسانی دیدار و گفت‌وگو داشته باشیم، اگرچه هنوز برنامه‌ای در این رابطه تدوین نکردیم.

-قدرت امروز نیروی هوایی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ما به هیچ وجه این ادعا را نداریم که امروز به لحاظ قدرت هوایی در جهان در رتبه اول قرار داریم، اما به جرئت می گوییم امروز به دو دلیل در سطح منطقه به‌عنوان یک نیروی هوایی متعارف قدرتمند مطرح هستیم؛ یکی بُعد تجهیزاتی که توانستیم آن را به روز نگهداریم و دوم بُعد نیروی انسانی.

این موارد که به خاطر شجاعت، اعتقاد و همچنین استفاده از تجربه 8 سال دفاع مقدس به‌عنوان یک جنگ کلاسیک درازمدت که در نوع خود کم‌نظیر است، باعث شده تا نیروی انسانی ما به مرحله خود اتکایی و خودباوری برسد؛ تا اندازه‌ای که امروز در تمامی ابعاد از جمله بُعد پروازی که شامل مانورهای پروازی، درگیری‌های هوا به هوا و... می‌شود، و همچنین در بخش تعمیرات و ابعاد فنی هم‌اکنون در منطقه به‌عنوان یک نیروی قدرتمند مطرح هستیم.

-هماهنگی و مانورهای مشترک ارتش و سپاه چقدر می‌تواند در ارتقای توان رزمی کشور موثر باشد؟

بی تردید پیروزی ما در جنگ تحمیلی هم معلول همین اتحاد و همبستگی میان نیروهای مسلح بود؛ البته یک سری اختلافات جزئی وجود داشت، که با هدایت و فرامین راهبردی حضرت امام(ره) برطرف شد.

وظیفه دفاع از تمامیت ارضی کشور بر عهده نیروهای مسلح است، که در این رابطه ارتش وظایفی دارد و بالطبع سپاه نیز یک سری وظایف دیگر را بر عهده دارد، که هر کدام در حیطه وظایف خود تحت فرمان ولی امر مسلمین به اجرای مأموریت‌های محوله می‌پردازند.

همانطوری که گفته شد بخش‌های مختلف نیروهای مسلح با توجه به تقسیم‌بندی کار خود را انجام می‌دهند؛ اما در عین حال در بحث فن‌آوری، توانمندی، دانش‌افزایی و علم‌گرایی، تمامی نیروهای مسلح زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح با یکدیگر ارتباط بسیار قوی و متقابلی دارند؛ یعنی نسبت به پیشرفت یکدیگ احساس مسئولیت کرده، تبادل دانش می‌کنند و تعامل علمی گسترده‌ای دارند که همین عامل باعث شده تا رشد تکنولوژی و فن‌آوری در نیروهای مسلح ما از دیگر سازمان‌ها بیشتر باشد؛ در واقع این روند رو به رشد به‌واسطه تعامل علمی و روحیه اعتقادی حاکم بر نیروهای مسلح ایجاد شده است.

البته در این بین سپاه پاسداران طبق همان تقسیم وظایفی که عنوان شد در راستای تامین امنیت ملی، فعالیت‌هایی را در بیرون از مرزهای کشور اجرا می‌کند که موفقیت و دستاوردهای آن افتخاری برای کل نیروهای مسلح محسوب می‌شود.

-نظرتان راجع به ائتلاف ضد داعش چیست؟ آیا واقعا با بمباران هوایی می‌توان منشأ تروریسم را از بین برد؟

اگر منظور از  جنگ با تروریسم، جنگ کلاسیک باشد مسئله کاملا واضح است، زیرا در  جنگ کلاسیک جبهه نبرد کاملاً مشخص است؛ یعنی آرایش نظامی رو به دشمن و پشت به دشمن شکل می‌گیرد،  بدین نحو که موضع‌گیری و محل استقرار نیروهای دشمن تقریباً مشخص است؛ صرف‌نظر از اینکه در سرزمین خود یا سرزمین دشمن بجنگد موضع مکانی و منطقه‌ای آن مشخص است؛ لذا در این مدل جنگ استفاده از استراتژی نبرد هوایی می‌تواند تعیین‌کننده و مؤثر باشد.

**حمله هوایی در جنگ پارتیزانی مؤثر نیست

اما در بحث جنگ با گروه‌های تروریستی که در واقع نوعی جنگ چریکی و پارتیزانی است مسئله فرق می‌کند؛ چون در این نوع منازعه موضع و محل استقرار دشمن مشخص و ملموس نیست و امکان اینکه حمله هوایی بیش از گروه‌های تروریستی، از مردم عادی تلفات بگیرد بیشتر است؛ لذا ممکن است در این نوع جنگ‌ها موضع مکانی برخی از نفرات دشمن قابل رویت بوده و موضع تیم، دسته و گروهانی دیگر نامشخص باشد و قطعا بمباران چنین سوژه‌ای از نظر من به‌عنوان یک خلبان اگر غیر ممکن نباشد، که 99 درصد انجام شدنی نیست، ولی اگر یک هزارم درصد شدنی باشد مطمئنا در کنارش صدماتی را هم برای نیروهای غیرمعارض و مردمی در پی خواهد داشت.

**آمریکا می خواهد با تشکیل ائتلاف نمایشی، پوشش امنیتی لازم را برای خود در منطقه ایجاد کند

همانطوری که می‌بینیم با بمباران‌هایی که از سوی کشورهای عضو ائتلاف صورت گرفت تعداد زیادی از مردم سوریه و عراق کشته شدند؛ زیرا با بمباران هوایی و هواپیمای شکاری نمی‌شود برای از بین بردن یک نفر اقدام کرد، چون شناسایی و زدن نفر به دو عامل بستگی دارد؛ یکی دقت زدن آن موشک و دوم تحرک نفر است؛ چون با جنگنده نمی‌شود نفر را پیدا و بر روی او  قفل کرده و سپس با موشک وی را مورد اصابت قرار داد.

پس با این وضعیت می‌توان نتیجه گرفت جریان ائتلاف ضد داعش صدرصد نمایشی و غیر موثر است و آمریکا  به این بهانه می‌خواهد به مداخلات خود در عراق و سوریه ادامه دهد، و از این حیث یک پوشش امنیتی برای خود در سطح منطقه ایجاد کند.

-آیا این رشد علمی در نهاجا صرفا محدود به متخصصین داخل نیروهای مسلح است، یا شما از ظرفیت‌های خارج از نیروهای مسلح مثل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی هم بهره می‌برید؟

یکی از نکات برتری ارتقای توانمندی تجهیزات نظامی این است که مسائل تحقیقاتی و پژوهشی تنها مختص به نیروهای مسلح نیست، بلکه مراکز علمی و تحقیقاتی چون بنیاد نخبگان، مدیریت نخبگان و نخبگان دانشگاهی در این رابطه فعالیت می‌کنند، و همچنین امتیازاتی که برای نخبگان صاحب ایده در نیروهای مسلح در نظر گرفته شده، باعث ارتباط‌گیری و تعامل قوی ما با دانشگاه‌ها شده است؛ یعنی علی‌رغم اینکه در یک چارچوب حفاظتی و تامین حفاظتی حرکت می‌کنیم، اما ارتباط خوبی با دانشگاه‌ها داریم و اکثر نخبگان دانشگاه‌های معتبر ایران در شهرهای مختلف با نیروهای مسلح ارتباط و تعامل کاری دارند و از دانش این نیروها به‌طور شایسته‌ای استفاده می‌کنیم.

-برای انتقال تجربیات دفاع مقدس به نسل جدید چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

با توجه به اینکه امروز بخشی از بدنه نیروی هوایی ما دوران دفاع مقدس را درک نکرده‌اند، از نیروهای با تجربه آن دوران که بخش وسیعی از جنگ را درک کرده‌اند، جهت استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود به‌عنوان استاد و مشاور استفاده می‌شود، تا از تجربیاتشان در حوزه‌های فنی و رزم هوایی بهره‌گیری لازم صورت گیرد.

از این اساتید هم در دانشگاه به‌عنوان اساتید دفاع مقدس به‌عنوان اساتید رسمی استفاده می‌کنیم و هم در ساعات غیر رسمی با دانشجویان همراه هستند که هم جنبه تربیتی و هم انتقال تجربه در فضایی صمیمی و امکان پرسش و پاسخ فراهم باشد.

-نسل امروز نیروی هوایی را به لحاظ روحیه و توان رزمی چطور ارزیابی می‌کنید؟

مطمئنم این نسل هم با تمام وجود برای کشورشان خواهند جنگید و با توجه به شناختی که دارم باید بگویم که نسل جوان ما همچون نسل گذشته خطرپذیر هستند و در موقع نیاز از آب و خاک و مکتب خود دفاع خواهند کرد.

-استراتژی نیروی هوایی را در استفاده از سامانه‌های پهپادی تبیین کنید؟

توجه داشته باشید هر هواپیمایی برای مقاصد خاصی استفاده می‌شود؛ یعنی یک هواپیما برای رهگیری هوایی، یک هواپیما برای دفاع هوایی، یک هواپیما با مختصات تهاجم هوایی و هواپیمای دیگر برای پشتیبانی هوایی نزدیک و یک هواپیما به‌عنوان بامبر برای طی مسافت‌های دور ساخته می‌شود.

باید توجه داشت که پهپاد برای ماموریت‌های خاص ساخته شده است و پذیرش این موضوع برای نهاجا خیلی راحت‌تر از دیگر نیروهای مسلح است، رویکرد ما نسبت به پهپادها سیستماتیک است؛ چراکه ما هواپیماهایی بزرگتر از پهپادها را که همان هواپیماهای جنگنده هستند در اختیار داریم، و متناسب با همان ساختارها از سامانه‌های پهپادی هم استفاده می‌کنیم و نگاهی راهبردی و تخصصی‌تر را نسبت به دیگر نیروهای مسلح داریم.

-با توجه به تنوع جنگنده‌های نیروی هوایی، درخصوص رسیدگی فنی و اورهال این تجهیزات توضیح دهید؟

فرمانده نیروی هوایی روسیه که چند سال پیش طی سفری به ایران آمده بود، هنگام بازدید یکی از پایگاه‌های هوایی به بنده گفت "من هواپیماهای شما را دیدم؛ چگونه این هواپیماها را با این سطح از تنوع که از شرق و غرب و اروپا هستند را (از نظر مباحث فنی) جمع می‌کنید"؛ من که در آن زمان فرمانده پایگاه بودم به ایشان گفتم تعجب نکنید، در سطح نیروی هوایی همین مسئله با وسعت بیشتری وجود دارد و کادر فنی نیروی هوایی به نحو احسن از عهده آن برمی‌آید.

مجموعه رسیدگی فنی و اورهال کردن جنگنده و هواپیماهای مختلف یک کار بسیار سنگین و تخصصی است که کادر فنی و زحمتکش نیروی هوایی با تقسیم‌بندی و مونتیکال کردن آن را به اجرا می‌رساند.

-به نظر شما یک مدیر نظامی خوب باید چگونه باشد؟

شعار و اعتقاد من بر این است که یک مدیر لازم نیست که در حیطه کاری خود شاهکاری داشته باشد؛ بلکه هنر یک مدیر نظامی در این است که بتواند از همه توانمندی و ظرفیت‌های موجود در سطح نیرو استفاده کند؛ یعنی اگر این پتانسیل را داشته باشد و بتواند به اجرا رساند در واقع شاهکار کرده است.

-با توجه به ابتکارات شهید سرلشکر عباس بابایی در زمینه نبرد هوایی، از این شهید و ابتکارات ایشان برای ما بگویید؟

شهید عباس بابایی با توجه به سجایای اخلاقی که داشتند در میان مردم به‌عنوان یک عارف از ایشان یاد می‌شد، و همواره به‌عنوان افتخاری برای ارتش محسوب می‌شود. خاطره‌ای را در این رابطه برای شما تعریف می‌کنم؛ چند سال پیش هنگامی که جهت بازدید وارد لشگر 14 امام حسین(ع) اصفهان شدم دیدم که عکس شهید عباس بابایی در رأس منصوب شده است؛ به‌عنوان یک نظامی با دیدن این منظره که گویای ارادت سپاه پاسداران به این شهید ارتشی بود، تحت تاثیر قرار گرفته و به آن افتخار کردم.

**ابتکارات شهید بابایی در نیروی هوایی

ابتکارات شهید بابایی در بعد پروازی تماما نشأت گرفته از ایمان و شجاعت ایشان بود؛ پرواز در شب، سوخت‌گیری در شب، نشاندن برعکس هواپیما بر روی باند، برای اینکه از ترمز استفاده نشود. آموزش‌هایی که  مختص ایشان بود همه نشان از توانمندی این شهید گرانقدر داشت.

منبع: مشرق نیوز




ورود ایران
جمعه 93/8/16 ساعت 11:0 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

ورود ایران به فهرست کشورهای پیشرفته فضایی

قائم مقام سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران تنها کشور منطقه در ساخت و پرتاب ماهواره است.

به گزارش مشرق، دکتر حمید فاضلی قائم مقام سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران گفت: در دنیا، موسسه ای معتبر با عنوان «فوترون» وجود دارد که این موسسه، فعالیت کشورهای پیشرفته و پیشرو در عرصه هوافضایی را پیگیری و رصد می کند این موسسه آخرین رصد خود در مورد سال 2012 را اخیرا منتشر کرد.
 
وی افزود: این موسسه در سالهای گذشته تنها ده کشور را به عنوان کشورهای پیشرفته در عرصه هوافضا معرفی می کرد که در گزارش سال 2012، پنج کشور آرژانتین، استرالیا، آفریقای جنوبی، اوکراین و ایران را به فهرست کشورهای پیشرفته فضایی افزود.
 
قائم مقام سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران درخصوص اخباری مبنی بر اینکه با پرتاب یک ماهواره از سوی ایران با عنوان «ناهید»، کشورمان قادر به پخش شبکه های تلویزیونی که توسط اروپا و آمریکا، تحریم شده گفت: ماهواره ناهید دارای باند کی یو خواهد بود. باند کی یو که در ماهواره ناهید آزمایش خواهد شد، ولی در حال حاضر دارای قابلیت مستغنی کردن ما از ماهواره های مخابراتی واقع در مدار ژئو وجود ندارد لیکن همه همت خود را مصروف می داریم تا به به فن آوری استفاده از محموله های مخابراتی باند کی یو در مدار ژئو  دست پیدا کنیم.
 
فاضلی به کاربردهای مختلف استفاده از ماهواره های فضایی اشاره کرد و گفت: استفاده از تصاویر ماهواره ای برای امور کشاورزی به امری مرسوم تبدیل خواهد شد که از مرحله کاشت، داشت و برداشت می توان تصاویر قابل توجهی در اختیار تصمیم گیران کشاورزی کشور قرار داد مثلا تصاویر ماهواره ای می تواند مساحت سطح زیر کشت محصولات کشاورزی مان را با دقت بسیار بالایی اندازه گیری نماید.
 
قائم مقام سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران افزود: امروزه در دنیا با استفاده از تصاویر ماهواره ای می توانند جنگل های خود را مورد پایش و ارزیابی قرار دهند ما نیز می توانیم با پایش جنگلهایمان، مراقبت کنیم که دست درازی به آن ها صورت نگیرد یا اگر آتش سوزیی در نقطه ای از جنگل های کشور اتفاق افتد، بلادرنگ در این خصوص به فعالین امور جنگل کشور، اطلاع دهیم.

فاضلی افزود: امروزه استفاده از تصاویر ماهواره ای برای مراقبت از مرحله کاشت و داشت و برداشت محصولات کشاورزی بسیار رایج است. آمار و برنامه ریزی دقیق کشور در حوزه کشاورزی و در محصولات راهبردی مثل برنج، گندم و جو بسیار مهم است. ماهواره ها می توانند به ما کمک کنند مساحت سطح زیر کشتمان را به صورت دقیق اندازه گیری کنیم.

منبع:مشرق نیوز




پاسخ به حمله امریکا
دوشنبه 93/8/12 ساعت 2:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
نشست خبری مشترک سردار جلالی و امیر اسماعیلی:

جلالی: پاسخ سنگینی به حمله سایبری آمریکا به نطنز دادیم/ موافقت اسماعیلی با تجمیع پدافند هوایی و غیرعامل

رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: اولین حمله سایبری، حمله به نطنز بود که رییس جمهور آمریکا آن را اعلام کرد ولی پاسخی که ما به آن دادیم، سنگین بود.
به گزارش مشرق، نشست خبری مشترک سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل و امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) عصر امروز برگزار شد.

سردار جلالی در این نشست گفت: فردا مانور تست برق برگزار شده و بدون اطلاع قبلی، برق مراکز حیاتی، حساس و مهمی که باید برق اضطراری داشته باشند قطع می‌شود.

وی افزود: این رزمایش سال گذشته در نطنز برگزار شده بود.

رییس سازمان پدافند غیرعامل در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اولین حمله سایبری، حمله به نطنز بود که رییس جمهور آمریکا آن را اعلام کرد ولی پاسخی که ما به آن دادیم، سنگین بود و باعث شد فرمانده سایبری ارتش آمریکا، 3 ماه قبل به خاطر اطلاعات غلطی که به رییس جمهورشان داده بود، عزل و بازنشسته شود. این پنجه در پنجه ما با آنها بود.

جلالی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: طبق دستورالعملی که به تصویب رییس ستاد کل نیروهای مسلح رسیده، تمام واحدهای نیروهای مسلح در سراسر کشور، در شرایط بروز حوادث طبیعی، می توانند بدون کسب اجازه از مرکز، به کمک بروند.

وی خاطرنشان کرد: 5 دانشگاه معین در رده‌های کارشناسی ارشد و دکترا رشته مختلف دانشجوی پدافند غیرعامل دارد.

جلالی ادامه داد: همایش ستادی برای معاونین وزیر بهداشت برگزار و نواقصی که داشتند مشخص شد.

رئیس پدافند غیرعامل کشور گفت: برابر تدبیر رهبری مبنی بر تعامل پدافند عامل و غیرعامل حدود 3 ماه پیش تفاهم‌نامه‌ای بین ما به امضا رسید و همایش علمی با نام پدافند جامع در دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌‌الانبیاء (ص) برگزار شد.

جلالی گفت: در صنایعی که احساس می‌کنیم تولید محصول بومی برای دفاع ضروری است از آن حمایت می‌کنیم. به عنوان مثال یک شیر کنترل دهانه چاه نفت وجود دارد که در عمق 35 متری چاه نصب شده و ورود و خروج آن را کنترل می‌کند و مانع از آتش‌سوزی می‌شود که ما چند عدد از آن را خریداری کرده بودیم اما به دلیل تحریم‌ها دیگر به ما ندادند و ظرف 11 ماه توسط صنایع دفاع کشورمان تولید شد.

وی گفت: در دو دولت قبل، تفویض اختیار بین 5 وزیر، سردار فیروزآبادی و بنده شده بود که این کارگروه پدافند غیرعامل، مصوباتی در حد هیات دولت داشت ولی در این دولت این کارگروه هنوز صورت نگرفته است.

جلالی از تولید 100 محصول در حوزه پدافند غیرعامل خبر داد و افزود: از محصولات کلیدی دفاعی بصورت مستمر حمایت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: بنده با همه وزرا جز 2 نفر درخصوص پدافند غیرعامل صحبت کردم و مشکلی در این زمینه نداریم.

جلالی همچنین گفت: فردا همایشی در سازمان انرژی اتمی با محوریت مستحکم‌سازی و ایمن‌سازی برگزار می‌شود.

* رزمایش مشترک پدافند هوایی و غیرعامل تا پایان سال برگزار می‌شود

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) نیز در این نشست گفت: ما به دنبال مردمی کردن دفاع هستیم و در این راستا در توپخانه‌های صحرایی و دیده‌بان‌هایمان از مردم منطقه استفاده می‌‌کنیم.

وی افزود: پدافند غیرعامل باید در کنار پدافند عامل باشد تا شاهد پدافندی جامع باشیم و بایدد به شکل علمی و تخصصی پدافند غیرعامل را در جای جای پدافند هوایی قرار دهیم و در صورت تجمیع پدافند هوایی و غیرعامل شاهد تقویت بنیه دفاعی در عرصه هوایی خواهیم بود.

اسماعیلی تأکید کرد: در بسیاری از نقاطی که پدافند هوای گسترش دارد اگر پدافند غیرعامل نبود باید سه یا چهار برابر سامانه‌ها و سیستم‌هایی که داریم گسترش می‌یافتیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در پایان اظهار داشت: در رزمایش آینده که یک رزمایش مشترک است بخش زیادی از آن به پدافند غیرعامل اختصاص خواهد یافت.

وی گفت: این رزمایش در سال جاری برگزار می‌شود.

منبع:  مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

بلای جان اشرار
یکشنبه 93/8/11 ساعت 11:0 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

بالگردهای سپاه بلای جان اشرار جنوب شرق

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه قدس جنوب‌شرق کشور گفت: از این پس به‌طور متناوب، پروازهای شبانه برای کنترل و اشراف کامل‌تر مرزهای سیستان و بلوچستان انجام می‌شود.
به گزارش مشرق، طی یکی دو ماه اخیر گروه‌های تروریستی و اشرار در منطقه سیستان و بلوچستان موج تازه‌ای از اقدامات خود علیه امنیت این خطه از کشورمان را آغاز کرده‌اند. حمله به نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی و مرزبانان و همچنین ترور برخی از مردم عادی استان از جمله اقدامات اخیر اشرار در منطقه بوده که متاسفانه به شهادت و مجروحیت تنی چند از نیروهای ناجا و مردم عادی منتج شده است.

از همین رو و برای بررسی و ریشه‌یابی این تحرکات گفت‌وگویی را با تنی چند از مسئولان امنیتی استان تهیه کردیم که از خلال آنها می‌توان به این فرضیه دست یافت که تشدید عملیات‌های اخیر اشرار و تروریست‌ها به دلیل افزایش گستره اقدامات ناجا و سپاه پاسداران در مقابله با قاچاق مواد مخدر است.

 آمار نشان می‌دهد در همین چندماهه گذشته نیروهای ناجا توانسته‌اند بخش عمده‌ای از محموله‌های بزرگ قاچاق مواد مخدر را کشف و ضبط کنند و از این طریق به نظر می‌رسد منابع مالی تروریست‌ها نیز در شرایط حادی قرار گرفته است و آنها به هر تقدیر سعی در کاهش توان ناجا و سپاه دارند.

همچنین این مساله نیز مورد تاکید قرار گرفت که نوع مواجه اشرار با نیروهای انتظامی و نظامی ایران تغییر یافته است و آنها بیشتر به دنبال کمین هستند و کمتر جرات مقابله مستقیم با سپاه و نیروی انتظامی را دارند.

اشرار در رسیدن به اکثر اهداف خود در سیستان و بلوچستان ناکام مانده‌اند

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در این خصوص در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: طی یک ماه گذشته تحرکات اشرار و قاچاقچیان افزایش یافته است اما در یکی دو مورد بیشتر موفق نشده‌اند و در اغلب درگیری‌ها هم نیروی انتظامی و هم سپاه جواب دندان‌شکنی به آنها داده‌اند.

سردار حسین رحیمی افزود: حادثه‌‌ای که در سراوان رخ داد و سه نفر از ماموران نیروی انتظامی به شهادت رسیدند بسیار ناجوانمردانه بود و نشان از درماندگی اشرار داشت.

این مسئول ادامه داد: اینکه تماس بگیرند با پلیس 110 و آنها را به بهانه کمک خواستن به محل کمین خود هدایت کرده و به شهادت برسانند، نه تنها جای افتخار ندارد بلکه اوج درماندگی اشرار در مقابله با ناجا را نشان می‌دهد.

وی گفت: به هر حال اقدامات لازم برای دستگیری این عوامل و افراد وابسته به آنها آغاز شده و تاکنون چند نفر از عوامل وابسته به اشرار شناسایی و دستگیر شده‌اند.

رحیمی با اشاره به درگیری‌های دیگر نیروی انتظامی با اشرار بیان کرد: در چند مورد دیگر از جمله درگیری در حوزه پاسگاه انتظامی رئیس‌آباد کیشکور راسک و حمله اشرار به ایست‌ بازرسی قطار خنجک زاهدان نیز با هوشیاری ماموران انتظامی و ایستادگی آنها، اشرار نتوانستند به اهداف خود برسند و در اکثر عملیات‌ها با برجا گذاشتن خودرو، موتورسیکلت و سلاح با تعدادی مجروح و زخمی با استفاده از تاریکی شب از محل‌های درگیری متواری شده‌اند.

وی با اشاره به آمار و عملکرد شش ماه امسال ناجا گفت: 28 باند مهم مواد مخدر در شش ماهه امسال متلاشی شده‌اند، 21 تن مواد مخدر در سیستان و بلوچستان کشف و بیش از 40 قبضه سلاح کشف و 142 دستگاه انواع خودرو و موتورسیکلت در مدت فوق از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از تشدید اقدامات نیروی انتظامی در مقابله با اشرار و مخلان امنیت و آرامش مردم در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: نیروی انتظامی با تمام توان مقابل تمامی تحرکات اشرار و مخلان نظم و آرامش در هرگوشه از این منطقه ایستادگی می‌کند.

بیشتر درگیری‌ها در نقطه صفر مرزی رخ می‌دهد

فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه در سال‌جاری بیشتر درگیری‌ها با اشرار و قاچاقچیان به نقطه مرز کشیده شده است، اظهار کرد: این موضوع نشان می‌دهد اشرار توان ورود به داخل منطقه را ندارند و در همان نقطه صفر مرزی ماموران با آنها مقابله کرده و اجازه ورود به داخل را ندارند.

رهام‌بخش حبیبی از کشف بیش از 20 تن مواد مخدر از اشرار و قاچاقچیان در سال‌جاری خبر داد و افزود: بیشتر کشفیات مرزبانی به همراه متهم بوده و بیش از 10 نفر از اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در درگیری‌ها به هلاکت و چندین نفر مجروح شده‌اند.

وی ادامه داد: بر اثر درگیری در نقاط مرزی با اشرار شش نفر از مرزبانان نیز در مدت فوق مجروح شده‌اند.

فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان ادامه داد: طی یک درگیری در 24 مهرماه جاری در یکی از نقاط صفر مرزی مرزبانان با تمام توان با اشرار مقابله کرده و ضمن هلاکت و زخمی کردن اشرار، دو نفر مرزبانان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

وی گفت: دو قبضه سلاح جنگی، یک خودرو و تجهیزات و مهمات نیز از اشرار کشف و ضبط شده است.

فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان پاکستان را جولانگاه اشرار دانست و گفت: در اکثر درگیری‌ها اشرار با استفاده از تاریکی شب به مرز پاکستان پناه می‌برند و متاسفانه کاری از دست مرزبانان بر نمی‌آید، عدم اشراف پاکستان بر مرزها سبب بروز مشکلات برای سیستان و بلوچستان شده است.

اگر پاکستان به تعهدات خود عمل نکند سپاه وارد عمل می‌شود

‌‌جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز چندی پیش در سفر به سیستان و بلوچستان در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در خصوص حوادث اخیر در سراوان و فرار گروهی از اشرار به داخل خاک پاکستان و اقدام سپاه در این خصوص گفت: معتقد هستیم که هر کشوری باید تعهدات خود را در قبال امنیت داخلی خود و کشور همسایه به رسمیت بشناسد، امنیت مرزی یک نیاز مشترک و مهم بین کشورهای همسایه است، اساس کار ما دخالت در امور هیچ کشور نیست اما اگر به تعهدات خود عمل نکنند ما مجبور هستیم وارد عمل شویم.

وی تاکید کرد: ‌توصیه می‌کنیم ‌که گروه‌های معاند به دامان نظام بازگشته تا از رأفت اسلامی برخوردار شوند زیرا در غیر این صورت سپاه هم برای مواجهه با جریانات معاند، محدودیتی برای خود ندارد.

سلامی تاکید کرد: اشرار در هر نقطه‌ای که باشند حتی در داخل خاک کشورهای همسایه، آنها را پیدا کرده و اگر دست از شرارت برندارند با آنها بدون هیچ محدودیتی برخورد خواهیم کرد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در خصوص وضعیت سیستان و بلوچستان نیز تاکید کرد: سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیتش برای سپاه اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد بنابراین برای تامین امنیت این استان از هیچ کوششی دست برنخواهیم داشت.‌‌‌

مانورعملیاتی پرنده‌های نیروهای نظامی کشور با هدف هشدار به اشرار

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه قدس جنوب‌شرق کشور نیز طی چند روز اخیر در زمینه آخرین اقدامات برای افزایش امنیت استان اظهار کرد: به‌ دنبال تحرکات گروه‌های معاند و تروریستی، با توجه به اشراف اطلاعاتی نیروهای امنیتی و انتظامی و به‌ منظور محدود‌ کردن هر چه بیشتر تحرکات آنان از این پس پرواز شبانه پرنده‌های کشور در منطقه جنوب‌شرق کشور به ویژه استان سیستان و بلوچستان عرصه را بر خود فروختگان و گروهک‌های معاند تنگ‌تر می‌کند.

علی خلیل آبادی افزود: آغاز مانور عملیاتی پرنده‌های نیروهای نظامی کشور در منطقه سیستان و بلوچستان هشداری برای اشرار و گروه‌های خود فروخته است.

این مسئول ادامه داد: از این پس به‌طور متناوب، پروازهای شبانه برای کنترل و اشراف کامل‌تر مرزهای سیستان و بلوچستان انجام می‌شود.

امیدواریم با توجه با تشدید اقدامات امنیتی در سیستان و بلوچستان و تلاش نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان به وضعیت موجود، شاهد ارتقا امنیت پایدار در سیستان و بلوچستان باشیم.

منبع:مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

   1   2      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 72
کل بازدیدها: 1322797