سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
عملیات بدون تماس
پنج شنبه 91/9/30 ساعت 6:56 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر پوردستان در همایش تخصصی پیشگیری جرم و تخلف:
«عملیات بدون تماس» استراتژی جدید دشمن برای نفوذ است

خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: دشمن بعد از پیروزی انقلاب برای مقابله با کشورمان یک استراتژی کلی به نام عملیات بدون تماس را پیاده کرد و حتی بارها و بارها از این طرح استفاده کرده است.

خبرگزاری فارس: «عملیات بدون تماس» استراتژی جدید دشمن برای نفوذ است

به گزارش خبرگزاری فارس، امیر احمد‌رضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در همایش تخصصی پیشگیری جرم و تخلف اظهار داشت: هر فردی در هر مسئولیتی باید احساس وظیفه کند و سوانح و اتفاقات را پایین بیاوریم و همه باید در مسئولیت‌های خود با توجه به توان خود در یگان تاثیر‌گذار باشیم.

پوردستان ادامه داد: نیروی زمینی ارتش ستون فقرات ارتش است و ما با الگوگیری از ائمه اطهار باید در کاهش جرایم و تخلفات در نیرو تاثیر‌گذار باشیم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه تصریح کرد: اگر جرایم را در نیروی زمینی بررسی کنیم چند مورد از فراوانی بیشتری برخوردار است که باید توجه بیشتری به این مسائل شود.

پوردستان در ادامه خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر آمار جرایم بسیار کمتر شده و سیر نزولی دارد. با تلاش‌های خود سعی کنیم آمار جرایم را بسیار کمتر کنیم که خیلی از مورد جرم را می‌توان با تذکر و یا عوامل دیگر پیشگیری کرد.

وی افزود: یک سری از تخلفات و جرایمی که به وقوع می‌پیوندد مربوط به داخل یگان‌هاست که با اعمال مدیریت، نظارت و سرکشی می‌توان از آنها پیشگیری کرد و آمار آن را به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر کرد ولی یک سری از تخلفات ریشه در بیرون از یگان دارد که می‌توان به اعتیاد و مصرف مواد مخدر اشاره کرد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه اظهار داشت: دشمن بعد از پیروزی انقلاب برای مقابله با کشورمان یک استراتژی کلی به نام استراتژی عملیات بدون تماس را پیاده و حتی بارها و بارها از این طرح استفاده کرد که به عنوان مثال در کشورهای آمریکای جنوبی هم موفق بوده است.

پوردستان افزود: آمریکایی‌ها برای رسیدن به اهداف خود در این استراتژی چندین مولفه دارند که یکی از این مولفه‌ها عملیات روانی است که این عملیات را بسیار وسیع و با عامل‌های مختلف انجام می‌دهند. همچنین یکی دیگر از کارهایی که در عملیات بدون تماس انجام می‌دهند محاصره اقتصادی است.

وی تاکید کرد: تهاجم فرهنگی یکی دیگر از کارهایی است که در عملیات بدون تماس جهت از پای درآوردن کشورهای اسلامی علی‌الخصوص ایران انجام می‌پذیرد که مقام معظم رهبری آن را به شبیخون فرهنگی تعبیر کرده است.

وی در ادامه اثرات ناشی از تهاجم فرهنگی در بین جوانان را از بین بردن نیروی جوان و از کار انداختن بازار کار در ایران دانست و گفت: این موضوع مسئولیت ما را چندین برابر می‌کند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین به آمار خودکشی در دنیا اشاره و تصریح کرد: بالاترین رقم خودکشی مربوط به کشورهای اسکاندیناوی، فنلاند و نروژ است و بعد از آن می‌توان به کشورهای آلمان، استرالیا و ژاپن اشاره کرد. همچنین آمار خودکشی در کشورهای اسلامی با توجه به اعتقادات و گرایش‌های مذهبی پایین‌ترین میزان را دارد.

پور‌دستان با بیان اینکه باید به کانون‌های مشاوره توجه ویژه‌ای شود گفت: کانون‌های مشاوره از بسیاری از جرایم و تخلف پیشگیری می‌کند و تاثیر‌گذاری بسزایی دارد و باید این کانون‌ها فعال باشد و همه مسئولین توجه و نظارت کافی به این کانون‌ها داشته باشند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: مقام معظم رهبری ارتش را شجره طیبه خطاب فرمودند و همچنین بیان داشتند ارتش ما ارتش متدین است و در جایی دیگر فرمودند ارتش ما مردمی‌ترین ارتش دنیاست. با توجه به این فرمایشات مقام معظم رهبری همه مسئولین در هر رده‌ای از نیرو باید وحدت و همدلی داشته باشد تا از وقوع برخی جرایم و سوانح کاسته شود تا بتوانیم در همه زمینه‌ها پیشرفت داشته باشیم و به اهدافی که ایشان برای ارتش جمهوری اسلامی ایران و نظام اسلامی مشخص کرده‌اند دست یابیم.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از زمینه‌های فرهنگی ضعف‌هایی وجود دارد که باید به این مسائل توجه ویژه‌ای شود و مسائل فرهنگی را جدی بگیریم که باعث نشاط و شادابی یگانها شود.

پوردستان در پایان با بیان اینکه ما باید از امامان معصوم در رفتار‌ها و سخنان خود الگوبرداری کنیم گفت: مسئولین و فرماندهان سعی کنند با کارکنان و سربازان خوشرو و خوش‌اخلاق باشند که باعث می‌شوند برکات خداوند نیز برای ما چند برابر شود.

منبع: فارس نیوز

 



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

حلقه پدافند
پنج شنبه 91/9/30 ساعت 6:54 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار حاجی‌زاده:
حلقه پدافند در زنجیره دفاعی کشور در اولویت است

خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: امروز در زنجیره دفاعی کشور، حلقه پدافند در رأس و اولویت است و سپاه پاسداران توان و انرژی مناسبی به حوزه پدافند اختصاص داده‌ است.

خبرگزاری فارس: حلقه پدافند در زنجیره دفاعی کشور در اولویت است

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مراسم تودیع و معارفه معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) اظهار داشت: جلسه تودیع و معارفه برای تکریم و تشکر از کسی که تودیع می‌شود و خیر مقدم به کسی که مسئولیت می‌پذیرد برگزار می‌شود ولی مهمتر از این جلسه تذکری است برای ما و آن اینکه هر معارفه‌ای یک تودیع دارد و هر تولدی مرگی در پی دارد و خداوند متعال در مقطعی در حوزه مسئولیت فرصتی را برای ما فراهم کرده است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: امروز ما در فرامین و تدابیر مقام معظم رهبری می‌بینیم که بسیار در مورد پدافند هوایی اهمیت قائل می‌شوند و ما در سپاه در موارد موشک زمین به زمین، پشتیبانی هوایی و هواپیماهای بدون سرنشین مسئولیت داریم و در حوزه موشکی به نظر می‌رسد خواسته فرماندهی معظم کل قوا تامین شده است.

حاجی‌زاده در ادامه تاکید کرد: امروز در زنجیره دفاعی کشور حلقه پدافند در راس و اولویت است و ما به عنوان سپاه پاسداران توان و انرژی مناسب به حوزه پدافند اختصاص داده‌ایم و معتقدیم چون این تدبیر مقام معظم رهبری است، مسئولیت و محوریت در امور پدافند هوایی با قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) ارتش است و همه نیروها در پشتیبانی از پدافند هوایی باید آماده باشند ما هم در بخش تحقیقات، فنی و عملیات این اعلام آمادگی را کرده‌ایم و حمایت می‌کنیم و ارتباط خوبی بین ما برقرار است و امروز این جلسه نقطه عطفی است جهت ارتقا سطح همکاری بین نیروی هوا و فضای سپاه و قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) آجاست.

منبع: فارس نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

اعتراف دشمنان ایران
سه شنبه 91/9/28 ساعت 3:50 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
اعتراف دشمنان به توان نظامی ایران
توان موشکی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی موضوعی است که به خصوص بعد از شکست جدید اسرائیل از حماس و جهاد، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت.

      

گروه مانیتورینگ: توان موشکی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی موضوعی است که به خصوص بعد از شکست جدید اسرائیل از حماس و جهاد، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت. 

به گزارش بولتن نیوز، با مروی بر مطالب منتشر شده در این چند وقت اخیر، از سویی می توان اعتراف دشمنان (به خصوص امریکا و اسرائیل) از قدرت نظامی و موشکی ایران را ملاحظه کرد، و از سویی دیگر وحشت و هراس دشمنان از این مسأله قابل لمس است. 

بر این اساس، سایت "روزآنلاین" که توسط ضد انقلاب و اپوزیسیون خارج نشین به روز می شود، در مطلبی که در گفتگو با یک پژوهشگر مسائل نظامی بود، به این موضوع پرداخت. این پژوهشگر در مورد میزان و قدرت موشکی ایران گفت:

برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید توضیح داد که موشک های بالستیک چه موشک هایی هستند و در چند برد عرضه می شوند. به طور کلی به موشک هایی که به طور قوسی پرواز می کنند، موشک بالستیک گفته می شود. موشک های با برد کمتر از 1000 کیلومتر کوتاه برد، زیر 3000 کیلومتر میان برد، کمتر از 5500 کیلومتر دوربرد و بالاتر از آن که عموما از 9هزار تا 14هزار کیلومتر هم برد دارند، قاره پیما گفته می شود.

بر اساس گزارش های رسمی، موشک های قاره پیما فقط در اختیار سه کشور روسیه، آمریکا و چین قرار دارند. ایران از سال 66 برنامه موشکی خود را آغاز کرد. این برنامه بر پایه موشک مشهور اسکاد ساخت روسیه و با مونتاژ موشک اسکاد B     شروع شد که این موشک در ایران به شهاب 1 مشهور شد. موشک شهاب 2 نوع بزرگ شده این موشک بود با حداکثر برد 500 کیلومتر. شهاب 3 با 1300 کیلومتر برد در سال 1377 اعلام شد و این مرحله نشان داد که ایران دارای صنایع موشکی شده و مسئله دیگر صرفا مونتاژ موشک های خارجی نیست.

پس از آن بود که ایران ساخت موشک هایی با برد 2200 تا 2500 کیلومتر از انواع جدید موشک شهاب را در دستور کار خود قرار داد که پیشرفته ترین آنها موشک سجیل است.     ایران می تواند با این موشک های میان برد بالستیک نهایتا جایی مانند جزیره سیسیل ایتالیا یا پایگاه های نظامی دریای مدیترانه را هدف بگیرد اما هنوز به طور رسمی و تأیید شده، یک رده کامل تا توانایی ساخت موشک های قاره پیما فاصله دارد.

این شخص در پاسخ به این سوال که "دستیابی به موشک های بالستیک دوربرد چه مزیت هایی را در اختیار ایران قرار می دهد؟"، گفت:

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده ایران ظاهرا در حال کار روی موشک های دوربرد است اما گویا علاقه و عجله ای برای رسیدن این برد ندارد زیرا با برد کنونی موشک هایش می تواند تمام پایگاه های آمریکا در منطقه و اسرائیل را هدف قرار بدهد.

از سوی دیگر ایران پروژه موشک هایی با برد بالاتر از 2500 کیلومتر یعنی رده ماقبل قاره پیما را به عنوان یک پروژه غیر نظامی و فضایی اعلام کرده که در دست تکمیل هست. در واقع طرح هایی که اگر در همان قالب نظامی بودند اسم آنها شهاب 4 یا شهاب 5 بود، کاوشگر 1 و کاوشگر 2 نام گرفتند که در حال ساخت و تکمیل هستند و معلوم نیست چه زمانی آماده بشوند    . 

اما در صورت تمایل این طرح های غیر نظامی فضایی می توانند با تغییر مختصری نظامی بشوند همانطور که اولین موشک قاره پیمای شوروی که قابلیت رسیدن به خاک آمریکا را داشت همان موشکی بود که اولین سفینه فضایی ساخت بشر به نام اسپوتنیک را در سال 1957 به فضا برد.

این پژوهشگر با اشاره به هوشیاری استراتژیست های جمهوری اسلامی و در پاسخ به این سوال که "دلیل سرمایه گذاری بالای دولت ایران بر برنامه های موشکی چیست؟"، گفت:

پس از جنگ اول خلیج فارس در 1991 ایران به این نتیجه رسید که با توجه به نوع برتری که ایالات متحده و متحدانش دارند، استراتژی نظامی خود را بر روی افزایش توان موشکی و بالا بردن توان خود در جنگ نامتقارن قرار دهد.

در این استراتژی نظامی جدید، نیروی هوایی از اولویت ایران خارج شده و این دلیل دارد. چون هم تهیه تکنولوژی برای آن بسیار پرخرج و دشوار است و هم اینکه هر فن آوری را که به دست بیاورید، وقتی در نبرد هوایی درگیر می شوید، برتری اندک حریف هم می تواند همه آن سرمایه گذاری شما را از بین ببرد.

اما در جنگ نامتقارن که یکی از اصولش تحرک زیاد و کمتر دیده شدن در برابر دشمن در عین قدرت بالای آتش است، ایران به طور جدی و اصولی فعالیت کرده است.

درست بر خلاف استراتژی ارتش عراق در جریان جنگ اول خلیج فارس که کاملا جنگ جهانی دومی بود و البته رد آن سالها در کشورهای جهان سوم مرسوم بود. یعنی تکیه بر نیروهای مکانیزه و زرهی به شکل کلاسیک، با پشتیبانی آتش توپخانه و هواپیماهای جنگنده که به لحاظ قدرت الکترونیکی در سطح بالایی قرار نداشتند.

ایران به خوبی و درستی فهمید که این استراتژی در برابر تکنولوژی پیشرفته آمریکا هیچ کاری نمی تواند بکند و به همین دلیل استراتژی نظامی خودش را به طور کامل دگرگون کرد و تقویت توان موشکی و قدرت جنگ نامتقارن را در دستور کار قرار داد.

در ادامه این گفتگو، این پژوهشگر مسائل نظامی در جواب این سوال که دقت موشک های در اختیار ایران تا چه اندازه است؟، گفت:

ایران در این زمینه به دستاوردهای خوبی هم رسیده است. به عنوان مثال موشک نقطه زن فاتح 110 که یک موشک کوتاه برد با 300 کیلومتر برد است با نصب کاوشگر ردیاب در سر جنگی آن به طور قابل ملاحظه ای دقیق شده است. ایران با این موشک می تواند پایگاه های نظامی آمریکا در خلیج فارس را به طور دقیق هدف قرار دهد.

در نهایت این شخص در مورد «وضعیت دفاع ضدهوایی ایران» نیز افزود: در زمینه موشک های زمین به هوا و سیستم های پدافندی یک مزیت عمده ای که ایران نسبت به کشورهایی که آمریکا قبلا با آنها درگیر شده مانند عراق یا لیبی دارد، این است که ایران سالهاست اقدام به بهینه سازی و افزایش قابلیت های سیستم هایی کرده که از قدیم در اختیار داشته است.

سیستم های سخت افزاری موشکی مانند سیستم هاوک ساخت آمریکا که در زمان شاه به ارتش ایران تحویل داده شد یا سیستم سام 2 یا سام 6 ساخت شوروی، ورژن کپی شده سام 2 در چین به اسم HQ2   ، یا موشک های S200. هر کدام این سیستم ها بردهای مختلفی از کوتاه برد تا بلند برد دارند.

در واقع ایران به جای خرید سیستم های جدید، سیستم های الکترونیکی و رادارهای پدافندهای در اختیار خود را ارتقا داد و این در مورد جنگ الکترونیک و موشک های ضد رادار که اصلی ترین سلاح غرب است، راهبر مناسبی بود.

یکی از قدرتمندترین تاکتیک های آمریکا و اسرائیل در جنگ های چند دهه گذشته نابودی کامل سیستم های راداری و ضد هوایی کشورهای مقابل بوده است اما بهسازی های ایران باعث شده تا سیستم های موشکی قدیمی، کاملا متفاوت بشوند. در این موشک ها قابلیت مقاومت در برابر اخلال راداری و موشک های ضد رادار بالا رفته است.

منبع: بولتن نیوز



برچسب‌ها: موشک

تواناییهای خیره کننده ایران
سه شنبه 91/9/28 ساعت 3:38 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سایت امریکایی strategypage گزارش داد؛
در پایان ماه نوامبر، ایران یک مدل جدید از ناوچه های جنگی تند روی سینا -7 را معرفی کرد. تمام چیزی که نشان داده شد عکس هایی از بدنه تکمیل شده‌ی کشتی و قسمت فوقانی آن بود.

گروه سیاست خارجه ـ در پایان ماه نوامبر، ایران یک مدل جدید از ناوچه های جنگی تند روی سینا -7 را معرفی کرد. تمام چیزی که نشان داده شد عکس هایی از بدنه تکمیل شده‌ی کشتی و قسمت فوقانی آن بود. 

به گزارش بولتن نیوز به نقل از سایت strategypage    ، این کشتی هنوز باید با استفاده از سلاح ها، تجهیزات الکترونیک و لوازم دیگر تجهیز شود که گویا قرار است این کار ظرف یک یا دو سال آینده انجام شود. اما ایرانی ها نمی توانند تا تکمیل این کشتی و اعلام عظمت و ویژگی های آن صبر کنند و این اطلاعیه ها برای تشویق و خوشحال کردن مردم منتشر می شود.

سینا-7 یک ناوچه‌ی جنگی 2،000 تا2،500 تنی و مسلح به یک قبضه تفنگ 76mm    ، چند موشک و هلیکوپتر است. این مدل اساسا نوع پیشرفته‌ی مدل قبلی یعنی رزمناو جماران است. تاکنون دو فروند از این مدل بکار گرفته شده است. پیش از اینکه سینا-7 ساخته شود ، مدل جماران بزرگ‌ترین کشتی شناور سطحی ساخت ایران بود.

یکی از کشتی های مدل جماران به دریای خزر، و دیگری به اقیانوس هند اختصاص یافته است. پنج سال پیش وقتی برای اولین بار خبر ساخت کشتی های جنگی جماران را اعلام می کردند آنها را به عنوان "ناوشکن" معرفی کردند. 

این کشتی در واقع، یک ناوچه‌ی جنگی به 1400 تنی است که 140خدمه دارد و با ضد هوایی مجهز شده است. (یک توپ ضد هوائی40mm    ، دو توپ 20mm    و چهار موشک کوچک، شش اژدر ضد زیردریایی و ضد کشتی و چهار موشک    ( C-802 .



نیروی دریایی ایران اظهار داشته که مدل سینا-7 نسبت به جماران از ساختار بهتر و پیشرفته تری برخوردار است.

نیروی دریایی ایران قطعا می تواند از بعضی کشتی های جنگی جدید استفاده کند. در حال حاضر، موجودی کشتی های جنگی شناور سطحی که این کشور در اختیار دارد، شامل سه فروند ناوچه (1540 تنی) ساخت بریتانیا، دو رزمناو (1،100 تنی) ساخت امریکاست. حدود پنجاه شناوک گَشتی کوچک‌تر هم وجود دارد که ده فروند از آنها مسلح به موشک های ضد کشتی چینی است.



چند ده کشتی جنگی ضد مین، کشتی های آبی- خاکی و پشتیبانی هم وجود دارد. سه کشتی قدرتمند موجود در این ناوگان شامل سه فروند زیردریایی روسی از نوع"کیلو"هستند. حدود پنجاه زیردریایی کوچک هم وجود دارد که بسیاری از آنها در ایران ساخته شده است.

ایران شرکت های کشتی سازی تجاری در اختیار دارد که کشتی های بازرگانی و بزرگ‌تر از ناوشکن تولید می کنند. بنا بر این، همواره باورعمومی بر این بوده که ایران می تواند چیزی بسازد که شبیه یک ناوشکن باشد.



کشتی های مدل جماران دارای موشک های ضد کشتیC802چینی است، اما تهیه و نصب بسیاری از تجهیزات الکترونیک نظامی و ضروری دیگر در داخل یک کشتی دریا پیما، به مراتب دشوارتر است. ایران با استفاده از تجهیزات تجاری با این مشکل مقابله و آن را برطرف کرده است. این کار برای یک ناو جنگی چندان مناسب نیست، اما امکان عملیات در آب‌های آزاد را میسر می سازد.

ایران تلاش می کند تا قدرت دریایی رو به رشد (به آرامی) خود را در پهنه‌ی همه سواحل خود (دریای خزر، خلیج فارس و اقیانوس هند) گسترش دهد. بنابراین، طی چهار سال گذشته، تنها یکی دو فروند از کشتی های جنگی شناورسطحی خود را برای همکاری با گشت بین المللی مبارزه با دزدان دریایی سومالی اعزام کرده است.

از دهه‌ی 1970 تاکنون، این اولین بار است که نیروی دریایی ایران عملیات پایداری را در خارج از آب های ساحلی خود به اجرا گذارده است.



ایران که به خاطر این همکاری ها تشویق شده، اعلام کرده است که قصد دارد تعداد بیشتری از کشتی های جنگی خود را به مناطق دوردست بفرستد، تا به جهانیان نشان دهد که ایران دارای چنان نیروی دریایی قدرتمندی است که می تواند به چنین اهدافی در دوردست ها برسد.

ایرانیان به لحاظ فنی و برغم مشکلات، می توانند به کار خود ادامه دهند و تاب بیاورند. و این امر عمدتا به دلیل آن است که طی دهه گذشته، ایران سرگرم ساخت بعضی کشتی های جنگی بزرگ‌تر بوده است. البته نه چندان بزرگ، اما به قدرکفایت بزرگ که بتواند سرتاسر اقیانوس هند را بپیماید. به عنوان مثال، همین دو سال پیش، نیروی دریایی ایران، اولین ناوشکن ساخت داخل خود، یعنی مدل جماران را به دریا فرستاد.

این کشور امیدوار است ظرف مدت دو سال، کشتی بزرگتر سینا-7 به آب بیاندازد. اما هر دوی این کشتی ها شتابزده و بی هیچ تجربه ای از ساخت کشتی های جنگی شناورسطحی ساخته شده اند. این بدان معناست که اشتباهات بسیاری در راه خواهد بود. علاوه بر این، ایران نمی تواند سلاح های مدرن تهیه کند و بناچار باید این کشتی ها را با هر آنچه که در توان دارد، تجهیز کند.

بولتن نیوز



برچسب‌ها: نیروی دریائی

s-300 ایرانی
سه شنبه 91/9/28 ساعت 3:36 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
بعد از کش و قوس های فراوان
ایران درخواست معامله موشکی S-300 برد بلند سطح به هوا را در سال 2007 به روسیه داد. این سیستم قابل ارتقاء برای دفاع در مقابل موشک های کروز و همچنین حمله هوایی است.

گروه سیاست خارجه ـ ایران درخواست معامله موشکی S-300     برد بلند سطح به هوا     را در سال 2007 به روسیه داد. این سیستم قابل ارتقاء برای دفاع در مقابل موشک های کروز و همچنین حمله هوایی است.

به گزارش بولتن نیوز، این معامله در سال 2010 وقتی که رئیس جمهور وقت روسیه دیمتری مدودف، فروش سلاح به ایران را با توجه به قطعنامه های تحریم علیه ایران کاهش داد، با مشکلات جدی مواجه گردید.

در ماه جولای سال 2011 دولت ایران یک ادعای حقوقی به ارزش 4 میلیارد دلار را در دیوان حکمیت بین المللی در ژنو سویس ارائه کرد و خواهان جبران ضرر و زیان از سوی طرف روسی برای ارسال نکردن تجهیزات موشکی سیستم S-300 شد.

لازم به ذکر است که ایران همزمان یک سیستم دفاع موشکی موسوم به S-200 VE Vega را در دست ساخت دارد.

اگر چه طی این مدت، دولت هایی به ایران پیشنهاد ارسال سیستم S-300 را کردند، اما ایران از خریداری آنها سرباز زده و به ارتقاء سیستم بومی خود برای دفاع موشکی ادامه داده است.

بر اساس این گزارش، ایران همچنین فعالیت های آماده سازی خود را در حدود 50 درصد کامل کرده است. سیستم دفاع موشکی باورـ373 که قرار است با مدل سام جایگزین سیستم موشکی S-300 شود.

بزودی باید شاهد شکوفایی سیستم دفاع موشکی ایران و بهره برداری کامل از این سیستم در سطح ملی باشیم.

بولتن نیوز



برچسب‌ها: موشک

رزمایش در تنگه هرمز
دوشنبه 91/9/27 ساعت 10:50 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
مشروح/دریادار فدوی در جمع خبرنگاران:
رزمایش سپاه در تنگه هرمز برگزار می‌شود/3فروند پهپاد اسکن ایگل در اختیار ماست

خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی دریایی سپاه از برگزاری رزمایش این نیرو در تنگه هرمز تا پایان سال جاری خبر داد.

خبرگزاری فارس: رزمایش سپاه در تنگه هرمز برگزار می‌شود/3فروند پهپاد اسکن ایگل در اختیار ماست
? گزارش تصویری مرتبط

-------------------------------
 

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز در حاشیه همایش جغرافیا، توسعه، دفاع و امنیت با موضوع خلیج فارس و تنگه هرمز که در تالار غدیر وزارت کشور برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران به حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها با ابزار نظامی در خلیج فارس به  دنبال ادامه سلطه نظامی خود بر دنیا هستند و اگر اقدامات آمریکایی‌ها روندی به خود می‌گیرد که تشدید کننده ناامنی باشد طبیعی است که خود آنها نیز در خطر خواهند بود و همه باید بدانند که خطر برای خلیج فارس و تنگه هرمز خطر برای همه دنیاست.

فدوی در خصوص شکار پهپاد آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه نیز اظهار داشت: وزارت دفاع آمریکا بعد از 5 روز اعلام کرد که پهپاد اسکن ایگل مربوط به آنهاست و هنوز چیزی به عنوان بازپس گیری آن مطرح نشده است.

وی این پهپاد را رکوردار ساعت پروازی پهپادها در دنیاست دانست و تصریح کرد: اسکن ایگل 30 ساعت مداومت پروازی دارد و مراقبت خوبی از ناوهای آمریکایی می‌تواند داشته باشد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه خاطرنشان کرد: این سومین اسکن ایگلی بود که گرفتیم و در موارد قبلی نیز تمام اطلاعات آنها را پیاده سازی کرده بودیم و در خط تولید قرار گرفته بود و مدتهاست در  نیروهای مسلح کشورمان (نیروی هوافضا و نیروی دریایی سپاه) مورد استفاده قرار گرفته است.

فدوی تصریح کرد: این پهپاد کاملا تاکتیکی است و رکورد یک و نیم میلیون ساعت پرواز را پشت سر گذاشته است.

وی درباره برگزاری رزمایش‌های دریایی سپاه نیز گفت: حداقل در سال یک رزمایش داریم که آن را اعلام می‌کنیم و تعدادی رزمایش نیز خبری نمی‌شوند. رزمایش‌های ما در دریا و آب‌های بین‌المللی اجرا می‌کنیم و اثرات عملی خودش را دارد.

فدوی با بیان اینکه تا پایان سال رزمایشی در تنگه هرمز برگزار می‌کنیم، تاکید کرد: آمریکایی‌ها از توان نیروی دریایی سپاه اطلاعی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه باید به سرعت ایران را به یک کشور دریایی تبدیل کنیم، گفت: ما توانمندی‌های خوبی برای مقابله با تهدیدات دشمن در خلیج فارس داریم.

فارس نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

دوربین حرارتی ایرانی
یکشنبه 91/9/26 ساعت 2:29 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
اختصاصی مشرق/
دوربین های حرارتی نسبت به دوربین های دید در شب مزیت های مختلفی دارند و می توانند در شرایط نامساعد جوی مانند مه، دود، گرد و غبار و در مجموع تمام شرایط آب و هوایی، تصویری از محیط ایجاد کرده و در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، دوربین های حرارتی برای ایجاد و بهبود قابلیت های عملیاتی نیروهای نظامی در رزم شبانه، امکان کشف و ردگیری اهدافی که از نظر دیداری از پنهان کاری و استتار خوبی استفاده کرده اند و همچنین ایجاد امکان ردگیری اهدافی که همواره منبع بزرگی برای تابش های حرارتی دارند مثل هواپیماها ساخته شده اند.

هر چند در سال های جنگ تحمیلی در کشورمان ادوات دید در شب به تعداد زیاد و احتمالاً دوربین حرارتی وجود نداشت اما همان تعداد برای اثبات کارایی این وسائل کافی بودند. با پایان جنگ و آغاز دوره بازسازی نیروهای مسلح، متخصصان کشور در این زمینه هم دست به کار شده و طی بیش از دو دهه فعالیت خود موفق به ساخت چندین نمونه از سامانه های دید در شب و دوربین های  حرارتی از نمونه های انفرادی گرفته تا نمونه های نصب شونده روی ناوها شده اند. در این گزارش چهار نمونه از سامانه های دید حرارتی را معرفی می کنیم که به دلیل برخورداری از آخرین نسل فناوری آشکارسازهای حرارتی، قابل توجه هستند.

دوربین های حرارتی نسبت به دوربین های دید در شب مزیت هایی دارند از جمله اینکه قابلیت ایجاد تصاویر در روز و شب را دارند و همچنین می توان تصویر ایجاد شده را علاوه بر دیدن از طریق چشم به محیط رایانه یا به سامانه کنترل آتش نیز ارسال کرد. این دوربین ها کاملاً غیرفعال(پسیو) بوده و هیچ انتشار الکترومغناطیسی از خود ندارند و در نتیجه دشمن از وجود آن مطلع نمی شود.


تصویر رنگی گرفته شده از یک فرودگاه توسط دوربین حرارتی


این دوربین ها با دریافت طیفی از انتشار الکترومغناطیسی اجسام که در محدوده امواج فروسرخ قرار دارد، کار تشخیص اجسام و ایجاد تصویری از آنها را اجرا می کنند.  از اینرو دوربین های حرارتی می توانند در شرایط نامساعد جوی مانند مه، دود، گرد و غبار و در مجموع تمام شرایط آب و هوایی، تصویری از محیط ایجاد کرده و در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

از جمله کاربردهای غیرنظامی این دوربین ها می توان به عملیات های جستجو و نجات، بازرسی و سنجش دمای سامانه های مختلف بدون نزدیک شدن به آنها اشاره نمود.

یکی از قابلیت های این دوربین های حرارتی، امکان به کارگیری آن در تاریکی مطلق است در حالی که بسیاری از دوربین های دید در شب بر مبنای چند برابر کردن نور موجود در محیط کار می کنند، در نتیجه یا در تاریکی مطلق بی استفاده می شوند و یا باید از یک نورافکن مخصوص برای آنها استفاده کرد که امکان هشیار شدن دشمن را بوجود می آورد.


تصویر حرارتی سیاه و سفید از یک توپ خودکششی ام-109 در تاریکی


دوربین حرارتی ترمواسکن
دوربین حرارتی ترمواسکن، یک دوربین حرارتی سردشونده نسل3 با میدان دید قابل توجه است که امکان دیدن کامل اهداف را در تاریکی مطلق، مه، دود و گرد و غبار فراهم می سازد.

دوربین های نسل3 از جدیدترین و پیشرفته ترین رده این نوع هستند. در این نسل از تعداد زیادی عنصر آشکارساز حرارتی استفاده می شود که به صورت یک آرایه دو بعدی در کنار هم قرار گرفته اند. در نتیجه در هر لحظه پوشش بسیار بهتری از محیط تحت جستجو فراهم شده و میزان هوشیاری سامانه نسبت به محیط بالاتر می رود. این نرخ داده های ورودی به سامانه نیازمند بکارگیری پردازنده های قوی تر به همراه الگوریتم های محاسباتی سریع و مطمئن نیز هست که ساخت دوربین های نسل3 ترمواسکن در کشور، گواهی بر دست یابی متخصصان ایرانی به این علوم و فناوری های مرتبط با آن است.

دوربین های سردشونده دارای یک سامانه خنک کننده داخلی هستند که دمای آشکارساز را بسیار پایین نگه می دارد. با توجه به این قابلیت، میزان آشکارسازی این نوع دوربین ها و سرعت واکنش نشان دادن آنها بیشتر است. این سامانه خنک کننده عموماً از نیتروژن مایع بهره برده که دمای کاری منفی 196 درجه سانتیگراد را برای سامانه فراهم می کند. کار کردن با این دما و در ابعاد کوچک به خودی خود نیازمند فناوری بالایی است که در اختیار کشورمان قرار دارد.


دوربین حرارتی ترمواسکن


از مشخصات فنی این دوربین می توان به آشکارساز سردشونده با قدرت تفکیک 256*320 پیکسل، بیشترین میدان دید 16.5*22 درجه، محدوده دمای عملکرد 20- تا 50+ درجه سانتیگراد، برد آشکارسازی 12 و برد تشخیص 4 کیلومتر برای تانک ها، قابلیت بزرگنمایی الکترونیکی 2 برابر، خروجی های آنالوگ و دیجیتال و قابلیت نصب نرم افزار تحلیل تصویر جهت ردیابی اهداف اشاره کرد.

این دوربین که با رعایت استانداردهای مطرح در زمینه این تجهیزات تولید می شود روی پایه زمینی یا خودرویی قرار می گیرد، به عنوان یک سامانه هشدار زودهنگام زمینی از برد مناسبی برخوردار است در حالی که ابعاد چندان بزرگی نداشته و قابل مخفی شدن در محیط است. بعلاوه قابلیت ارتباط با نرم افزارهای تحلیل تصویر(Image processing) می تواند به این دوربین قابلیت های نظارتی دو چندانی دهد زیرا با استفاده از الگوریتم های تشخیص اهداف مختلف و دنبال کردن آنها این سامانه قابلیت عمل کردن به عنوان بخشی از سامانه کنترل آتش را محیط رزمی خواهد داشت.

دوربین حرارتی تابش60
دوربین حرارتی تابش60، یک دوربین حرارتی غیر سرد شونده نسل3 است که با ابعاد و وزن کم، قابل نصب بر روی سلاح های سبک انفرادی است و جهت نشانه روی و هدف گیری مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های پیشرفته این دوربین سبب می شود تا با هدف یابی بهتر و تشخیص اجسام و افراد به ساده کردن تیراندازی های دقیق در شب کمک نماید.

ویژگی های آن شامل آشکارسازی میکروبلومتر غیر سرد شونده با تعداد 288*384 پیکسل، برخورداری از میکرومانیتور و چشمی، میدان دید 9.5*12.7 درجه، برد آشکارسازی 600 متر و برد تشخیص 300 متر برای انسان اشاره کرد.

ابعاد این دوربین 100*110*330 میلمیتر بوده و جرم آن 1.3 کیلوگرم است. این دوربین سبک و کم حجم قابل استفاده بر روی انواع سلاح ها انفرادی هجومی نظیر کلاشنیکف و ژ-3 است.

تابش75

دوربین حرارتی تابش75، یک دوربین حرارتی غیرسردشونده نسل3 بوده که با وزن کم، قابل نصب بر روی موشک اندازهای دوش پرتاب بوده و جهت هدفگیری و شلیک موشک در شب مورد استفاده قرار می گیرد.

از ویژگی ها ی این دوربین، می توان آشکارسازی میکروبلومتر غیر سرد شونده با تعداد 288*384 پیکسل، میکرومانیتور داخلی و چشمی، میدان دید 7.7*10.2 درجه، برد آشکارسازی برای هواپیمای دور شونده 12 کیلومتر و برد تشخیص هواپیمای نزدیک شونده 6 کیلومتر را عنوان کرد. بنابراین می توان با استفاده از تابش75 موشک های دوش پرتاب سطح به هوا یا سطح به سطح موجود را از بیشترین برد خود شلیک نمود.

این دوربین سبک و کم حجم که 1.5 کیلوگرم جرم داشته و ابعاد آن برابر 100*120*290 میلیمتر است قابلیت نصب بر روی موشک اندازهای دوش پرتاب نظیر سامانه های موشکی سطح به هوای سهند و میثاق را دارد.

تابش90

سومین نمونه از این خانواده دوربین های حرارتی، یک نمونه سبک برای کاربری های دستی انفرادی و مأموریت هایی مانند گشت زنی در شب است. برخورداری از یک میکرومانیتور چشمی، قابلیت استفاده از آن با باتری های قابل شارژ، امکان تنظیم بهره و روشنایی به صورت دستی و خودکار(متناسب با شرایط محیط) از جمله قابلیت های این نمونه است.

این دوربین 1.8 کیلوگرم جرم داشته و در مدت 30 ثانیه آماده به کار می شود ضمن اینکه ابعاد 105*94*254 میلیمتری این دوربین، حمل آن را توسط سرباز آسان نموده. برد آشکارسازی تانک توسط تابش90 برابر با 3000 متر، برد تشخیص تانک 1100 تا 1200 متر و میدان دید آن نیز 6.4 تا 8.5 درجه است. این دوربین دارای خروجی ویدئویی نیز هست.


دوربین حرارتی تابش90


آشکارساز به کار رفته در تابش90 دارای 288*384 پیکسل بوده، و نرخ تصویربرداری این دوربین 50 فریم در ثانیه است. این دوربین در دمای 20- تا 50+ درجه سانتیگراد می تواند کار کند.

با توجه به طیف گسترده کاربردهای این دوربین ها، استفاده نیروهای مسلح و سازمان های غیرنظامی کشور از این دوربین ها نقش مؤثری در ارتقاء کارایی نیروها و بهبود اجرای عملیات ها خصوصاً در شب دارد.

سایت مشرق



برچسب‌ها: دوربین

رادارهای ایرانی
یکشنبه 91/9/26 ساعت 2:25 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
همه چیز درباره رادارهای ایران/ 2
رادارهای VHF از باند فرکانسی پایین، کشف فوق‌العاه، تفکیک پذیری نسبتاً خوب و مقاومت بالا در برابر اقدامات متقابل الکترونیکی یا ECM برخوردار هستند و رادارهای UHF از باند فرکانس بالا، کشف خوب، تفکیک پذیری بسیار بالا و مقاومت مناسب در برابر ECM دشمن با استفاده از فیلترهای گوناگون برخوردارند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، رادارهای برد بلند و متوسط که به صورت فعال عمل می‌کنند اولین حساسه مجموعه پدافند هوایی هستند اما آنچه امروزه برای کشورمان اولویت اصلی محسوب می شود، شناسایی هواپیماهای با سطح مقطع راداری پایین، موشک‌های کروز و هواپیما‌های برد بلند استراتژیک دشمن است.

برنامه ساخت انواع اصلی رادارهای بومی با توجه به نیازهای نیروهای مسلح، ظرفیت علمی و امکان تکمیل فناوری های لازم، تدوین شده و متخصصان صنعت و دانشگاه در نقاط مختلف کشور در این برنامه ها همکاری کرده اند.

اکثر سامانه‌هایی که پیش از انقلاب در اختیار ایران قرار گرفته بود سامانه‌های لامپی بودند که اشعه بالایی را نیز در فضای اطراف خود منتشر می کردند و یکی از بخش های رادارها که بیشتر دفعات بروز ایراد را داشت همین لامپ ها بودند. با توجه به پیشرفت فناوری در دنیا، استفاده از این لامپ ها در سامانه ها منسوخ شده و به جای آن از فناوری ترانزیستور، مدارهای مجتمع و فناوری های حالت جامد استفاده می شود که هم اکنون اکثر سامانه های داخلی از فناوری لامپی تهی و به جای آنها از فناوری های جدیدتر گفته شده استفاده شده است. در آینده نزدیک نیز تمامی سامانه های داخلی با زیربخش های ساخته شده از فناوری های نوین جایگزین می شوند.

همچنین با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی مختلف اعم از کوهستان‌های بلند و مرزهای آبی وسیع در ایران و اینکه پردازش سامانه‌های راداری در کوهستان و دریا متفاوت است تغییرات لازم بر روی سامانه‌های موجود به انجام رسیده تا حذف نویزهای دریایی و بازتاب های ناخواسته محیط های کوهستانی ممکن شده و اهداف مورد نظر تا برد مؤثری بسیار بیشتر از قبل مورد شناسایی و ردگیری قرار گیرند که این امر در راستای افزایش سامانه های موجود در راستای استفاده بهینه از آنها است.

طبیعتاً برای رفع تمامی نیازها راهی جز خرید سامانه های جدید ویا ساخت آنچه مورد نیاز است وجود نداشته و نیروهای مسلح کشورمان با ترکیبی از هر دو راه به سوی آینده حرکت نمودند. از جمله رادارهایی که ساخت آنها مد نظر بوده رادارهایی با عملکرد در باند وی-اچ-اف از نوع بایاستاتیک با برد متوسط در حدود 120 کیلومتر، رادار دوربرد و مولتی استاتیک با قابلیت ردگیری در حین جستجو و برد 500 کیلومتر، رادار جستجو و نظارت هوایی مونواستاتیک با برد نسبتاً بالا و دو بعدی و همچنین با برد در حدود 300 کیلومتر و سه بعدی و نمونه ای با قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک تا 360 کیلومتر و انواعی از رادارهای پسیو است. فرکانس هایی که در دسته وی-اچ-اف قرار می گیرند از قابلیت بالایی در کشف اهداف پنهان کار برخوردارند که در ادامه به آن اشاره می شود.

گفتنی است رادارهایی که در آن فرستنده و گیرنده یکی هستند مونواستاتیک، آنهایی که فرستنده و گیرنده در دو نقطه متفاوت و فاصله دار هستند بایاستاتیک و مجموعه هایی با چند گیرنده و چند فرستنده جدا از هم مولتی استاتیک گفته می شود.

گفتنی است یکی از روش های پنهان کاری رادار استفاده از سطوح زاویه دار یا منحنی در بدنه هواگرد به طوری است که بازتابش امواج به محل فرستنده برنگردد. با استفاده از رادارهایی با فرستنده و گیرنده فاصله دار که در محل های متفاوتی نصب شده اند، بازتاب های حاصله از هواگرد رادار گریز توسط گیرنده ای دیگر دریافت شده و در نتیجه هدف کشف می شود.

در زمینه خرید رادارهای پیشرفته خارجی نیز دو مورد مطرح، رادارهای «نبو» و «کاستا» هستند. کاستا یک رادار تاکتیکی هشدار هوایی با توانایی ویژه ای برای کشف اهداف در پس زمینه و محیط های آلوده به اخلال الکترونیکی است که در باند UHF کار می کند. بیشینه برد کشف این رادار که اهداف را به صورت سه بعدی ردیابی می کند 150 کیلومتر، پوشش 360 درجه در افق و 25 ئرجه در بلندا و تا سقف 6 کیلومتر را داشته و دارای توانایی ردگیری همزمان 30 یا 50 هدف است.

رادار کاستا در اختیار قرارگاه پدافند هوایی خاتم النبیاء ارتش

کاستا از توانمندی بالایی در آشکارسازی و ردیابی اهداف با سطح مقطع راداری بسیار کم برخوردار است. این رادار از نوع تمام متحرک بوده و به همین دلیل از قابلیت جابجایی بالا و توانایی حضور سریع در مکان های مورد نظر برای ایجاد پوشش راداری برخوردار است. رادار آن سه تکه بوده که در حال حرکت به صورت جمع شده قرار دارند به طوریکه بخش میانی در زیر و دو بخش دیگر در طرفین و بالا استقرار یافته و برای شروع به کار این سه قسمت به طور خودکار به هم متصل شده و پایه ای که آنتن روی آن مستقر است.

در مجموع به ارتفاع حدود 14 متر می رسد. بنابرا اعلام منابع خارجی این رادار در زمان 20 دقیقه آماده به کار شده یا از حالت استقرار به حالت حرکت در جاد تغییر وضعیت می دهد.

کاستا با آنتن های جمع شده در رژه نیروهای مسلح

نبو نیز یک رادار کششی برد بلند و مخصوص هشدار زودهنگام هوایی است که در قسمت بعدی گزارش به آن خواهیم پرداخت. متخصصان توانمند داخلی برای بهسازی این رادارها با استفاده از علم بومی خود فعالیت هایی را آغاز نموده اند.

رادار ملی

اولین نمونه راداری که به صورت بومی طراحی و ساخته شد رادار ملی است. این رادار در کنار گیرنده‌های دیجیتالی «ناظر 1 و 2» که به سامانه های راداری موجود در آن زمان افزوده شدند ساخته شد.

در سال 1377 مقدمات طراحی و تولید رادار ملی به وجود آمد. بر همین اساس از این سال تلاش‌های فراوانی انجام گرفت که در نهایت به طراحی و ساخت رادار ملی منجر شد.

نتیجه تحقیقات کارکنان مجرب رادار پیرامون فناوری های روز دنیا باعث شد تا رادار ملی با شرایط برد بسیار بالا و تفکیک‌پذیری فاصله‌ای و زاویه‌ای بسیار خوب و از همه مهم‌تر برای قطع وابستگی از دنیا ساخته شود. در واقع با توجه به ساخت داخل بودن این رادار برد بلند امکان پوشش سطح گسترده ای از کشور که قبلاً مقدور نبود با ساخت تعداد کافی از آن ممکن شد.

رادار ملی


مهم‌ترین مزیت رادار ملی، راحتی کار برای تیم فنی و فرآیند تعمیراتی است زیرا این رادار به دلیل استفاده از فناوری های نوین به سرعت عیب‌یابی و رفع عیب می‌شود. مزیت دیگر آن آسایش تیم عملیاتی است زیرا این رادار علائم(اسکوپ‌) بسیار روشن و واضحی دارد و کاربر آن، اهداف مورد نظر را از بین اهداف ثابت به راحتی پیدا می‌کند. مزیت دیگر رادار ملی خودکار شدن بسیاری از عملکردهای آن است بطوریکه به راحتی به شبکه مکانیزه و یکپارچه پدافند‌ هوایی کشور متصل می‌شود.

محدودیت رادار ملی بویژه در مورد محدودیت‌های راه‌اندازی، نسبت به رادارهای موجود کمتر است. درحال حاضر رادار ملی حداقل در شرق، شمال و غرب کشور وارد خدمت شده و به عنوان بخشی از زنجیره نظارت هوایی در فواصل طولانی و هشدار زودهنگام به کار می رود.


رادار ملی نشان داده است که شرایط جوی در کارکرد آن تأثیر بسیار اندکی دارد و در تمام فصول سال و انواع محیط های مرطوب، کوهستانی و حتی کویری ازمایش شده و کمترین ایراد و محدودیت را نسبت به رادارهای موجود نشان داده است. این رادار هم برای اخطار اولیه و هم برای رهگیری هوایی کاربرد دارد و داده های تولیدی توسط آن به مراکز فرماندهی و آتشبارهای عملیاتی ارسال می شود تا سریع ترین واکنش نسبت به شرایط نشان داده شود.

80 درصد طراحی رادار ملی توسط متخصصان پدافند هوایی و مابقی آن با کمک سایر مجموعه های علمی و صنعتی کشور به انجام رسیده است.

برد رادار ملی در حدود 450 کیلومتر است که آن را در رده رادارهای برد بلند هشدار زودهنگام قرار می دهد. آنتن رادار آن ساختاری سه تکه و میله ای-شبکه ای دارد. در نتیجه از جرم آنتن کم شده و مقاوت آن در مقابل باد نیز مناسب است. این رادار از نوع ثابت است که در مواضع مشخص راداری نصب شده و به نظر می رسد که نوع نیمه متحرک یدک شونده نیز داشته باشد.

کاشف-1

به گزارش مشرق، کاشف-1 راداری تمام متحرک، میانبرد، در باندS با برد بیشینه 150 کیلومتر و سقف 14هزار متر بوده و عملکرد آن دو بعدی است به این معنی که دو مختصه مکانی هدف را نسبت به خود می سنجد که شامل فاصله مستقیم و زاویه بوده و پس از پردازش، مختصات x و y آن را نمایش می دهد که احتمالاً مربوط به فاصله افقی و ارتفاع است.


کاشف-1

این رادار که با نام TM-ASR-1 نیز معرفی شده است توان خروجی 800 کیلووات داشته و با توجه به برد خود به عنوان رادار هشدار ثانویه بکار می رود. با توجه به فرکانس مورد استفاده، کاشف توانایی کشف اهداف با سطح مقطع راداری پائین مانند پهپادهای کوچک و موشک های کروز را هم دارد. برای تضمین عملکرد بالای کاشف در فضای نبرد قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک(ECCM) نیز برای آن ایجاد شده است.

کاشف-1 در زمینه تصویر؛ سامانه نصب شده روی خودروی جلویی نیز ظاهراً یک رادار است

پس از کشف هدف و ردیابی آن، رادار اطلاعات را به مرکز فرماندهی و کنترل ویا آتشبارهای پدافند هوایی ارسال می کند. آنتن این رادار که از نوع سهموی(Parabolic) است قابلیت گردش 360 درجه و با سرعت های دورانی 3، 6 یا 12 دور بر دقیقه را به تناسب موقعیت راهکنشی(تاکتیکی) و حضور تهدیدات در منطقه مدنظر دارد. کاشف همچنین نقشه ای از کلاتر(بازتاب های عوارض سطحی) داده و می تواند مناطق حساس را به صورت تقویت شده در نمایشگرهای چندمنظوره خود نمایش دهد. کاشف توانایی کشف اولیه بیش از 100 هدف و ردیابی در حین جستجوی 20 هدف را دارد.

تمامی زیرسامانه های این رادار شامل مولد برق، اتاق خدمه و سامانه های پردازش و کنترل و ارتباطات و اجزای مکانیکی بازکردن و حرکت دادن رادار در یک کامیون مستقر شده اند که یکی از عوامل تحرک بالای این مجموعه است. قابلیت این رادار در آماده شدن به کار و یا خروج از وضعیت کاری برای حرکت به منطقه ای دیگر بسیار بالا بوده و در زمان کمتر از 30 دقیقه آماده به کار می شود. متوسط زمان بین دو ایراد در کاشف-1 بیش از 1000 ساعت و متوسط زمان لازم برای تعمیر ایراد در آن کمتر از 30 دقیقه است. در نتیجه علاوه بر افزایش اطمینان پذیری آن، کارکردن و تعمیرات لازم نیز در زمان کوتاهی انجام شده و رادار به چرخه عملیاتی باز می گردد. این رادار در محیطی با سرعت باد 25 متر بر ثانیه(90 کیلومتر بر ساعت) و رطوبت 95% توانایی کارکرد دارد.

کاشف-2

نسل دوم از این خانواده از رادارهای ایرانی، کاشف-2 است که با بهسازی های مختلف بر روی کاشف-1 بوجود آمده است. برد نهایی این رادار تا 200 کیلومتر بوده که حدود 33% افزایش  نسبت به نسل قبلی را نشان می دهد. کاشف-2 توانایی ردگیری و ثبت اطلاعات تا 1000 هدف را دارد که افزایش 900 درصدی آن نسبت به نمونه پیش از خود بسیار قابل توجه است. همچنین برق مصرفی آن 30 کیلووات است.

فرستنده و گیرنده در این رادار کاملاً از زیرسامانه هایی با فناوری حالت جامد بهره مند شده اند که باعث افزایش قابلیت های عملیاتی و همچنین افزایش اطمینان پذیری زیرسامانه های مربوطه می شود. از اینرو قطعاً فاصله بین دو بروز ایراد در کاشف-2 بیشتر از نسل قبلی شده است.


آنتن رادار کاشف-2


یک تفاوت مشهود ظاهری در دو نسل کاشف، آنتن رادار آنها است که در نسل دوم به جای آنتنی با سطح یکپارچه از سطح مشبک استفاده نموده اند. هر دو نوع آنتن ها از سه تکه متصل به هم تشکیل شده اند که در حال حرکت از هم باز شده و در طرفین و بالای خودروی حامل قرار می گیرند.


کاشف-2 با آنتن های جمع شده در حال حرکت در رژه


آنتن کاشف-2 به دلیل مشبک بودن، جرم کمتری داشته و در نتیجه به توان الکتریکی کمتری برای چرخش نیاز دارد و دوام اجزای متحرک آن نیز بیشتر گردیده و مقاومت آن در برابر باد نیز تا حدودی بهبود می یابد.


کاشف-2؛ تفاوت هایی با آنتن معمول تر کاشف-2 دیده می شود


در مجموع رادارکاشف-2 به عنوان نمونه ای میانبرد، پرتحرک، سرعت آماده شدن بالا، ظرفیت عملیاتی بالا و قیمت مناسب که ساخت تعداد کافی از آن را ممکن می سازد در حلقه های میانی پدافندی قابلیت استقرار در نواحی مختلف را داشته و با توجه به اتصال از طریق خطوط امن انتقال داده به شبکه یکپارچه کنترل و فرماندهی هوشمند مرتبط بوده و پوشش کارآمدی را به وجود می آورد.

خانواده رادارهای کاشف علاوه بر کاربرد به فرم مونواستاتیک در رژه نیروهای مسلح به صورت گیرنده و فرستنده جدا از هم نیز مشاهده شده اند که نشان دهنده استفاده از این رادارها در شبکه پدافند هوایی کشور به حالت بایاستاتیک ویا مولتی استاتیک است. البته در قسمت های بعد گزارش نیز یک نوع رادار که عملکرد بایاستاتیک دارد را با جزئیات معرفی خواهیم نمود. در مجموع باید گفت کاشف های ایرانی از اجزای مهم شبکه دفاع هوایی کشور برای ردگیری اهداف پنهانکار بوده و با تحرک بالای خود در نواحی لازم مستقر می شوند.

سایت مشرق




دوش پرتاب های ایرانی
یکشنبه 91/9/26 ساعت 2:21 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

گزارش مشرق از توان پدافندی رزمندگان فلسطینی؛
نکته مهم در مورد هواپیماهای موجود در ارتش رژیم صهیونیستی این است که این پرنده ها در بخش سامانه های جنگ الکترونیک و دفاع در برابر موشکها متفاوت از تمامی نمونه های موجود در جهان هستند. کارشناسان معتقد هستند که صهیونیستها از این روش برای مخفی کردن اسرار نظامی خود استفاده می کنند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، نزدیک به 7 روز از شروع حملات رژیم اشغالگر قدس به مردم فلسطین می گذرد و در این مدت شکل جدیدی از نبرد در باریکه غزه، بسیار متفاوت از آن چه که در سال 2009 میلادی در همین مکان رخ داد، اتفاق افتاده است. پیش از این در گزارشی به سلاح های جدید مقاومت در حوزه موشکها و راکتهای زمین به زمین مثل سامانه فجر 5 پرداخته شد که با استقبال خوب کاربران همراه بود.

سامانه های جدید مقاومت با حمله به اهدافی در فاصله 85 کیلومتری نوار غزه، از جمله تل آویو پایتخت رژیم صهیونیستی سایه ای از وحشت را بر سر صهیونیستها گستراندند اما بخش دیگری از توانایی های جدید مقاومت در این جنگ که به نوعی باعث تعجب بسیاری از کارشناسان در جهان شده است بحث موشکهای دوش پرتاب مقاومت است.

تا پیش از این یکی از اصلی ترین مشکلات مبارزین فلسطینی بحث دفاع هوایی و مقابله با حملات پرنده های صهیونیست بود. در طول یک هفته اخیر اخباری در مورد مورد اصابت قرار گرفتن حدود 10 جنگنده های اف 16، بالگردهای آپاچی و پهپاد متعلق به نیروی هوایی اسراییل بر روی خروج رسانه های جهان قرار گرفت. اما شاید برای بسیاری این سوال مطرح شده است که این پرنده ها چگونه ساقط شده اند؟

رهبران مقاومت صریحا اعلام کرده اند که کلیه سلاح هایی که در حال حاضر در نوار غزه توسط رزمندگان فلسطینی مورد استفاده قرار می گیرد ساخت ایران است و با استناد به این سخنان، می توان تحلیلی مطمئن تر درباره اقدامات جدید رزمندگان فلسطینی ارائه کرد.

اگرچه بنا به دلایل بسیار زیاد، مبارزان فلسطینی تاکنون تصاویری زیادی از موشکهای ضد هوایی خود ارائه نداده اند و تنها به نمایش چند لحظه از پرتاب یک موشک دوش پرتاب به سمت آسمان اکتفاء کرده اند اما از شواهد به دست آمده، می توان گمانه زنی هایی را ارائه کرد.

اما کدام موشک های ایرانی می تواند به این قابلیت رسیده باشد که پرنده هایی مثل آپاچی و یا اف 16 را مورد اصابت قرار دهد؟ در این مطلب به دنبال پاسخ به این سوال هستیم.

به صورت سنتی موشکهای سری سام 7 ساخت شوروی سابق که در ایران با نام سهند تولید می شدند اولین سامانه های دوش پرتابی بودند که در کشور به تولید رسیدند. این سامانه با توجه به پایین بودن سطح تکنولوژی در زمان خود نتوانست آنچنان که باید و شاید در زمان جنگ تحمیلی برای ایران مسمر ثمر باشد. در ادامه جنگ ورود سامانه استینگر ورق را برگردانده و توانست برای اولین بار به رزمندگان ایرانی توانایی موثر مقابله با تهدیدات هوایی در ارتفاع پایین را ارائه کند.

پس از پایان جنگ تحمیلی و به منظور تقویت توان دفاع هوایی کشور در بخش ارتفاع پایین چند سامانه خریداری و وارد سازمان رزم نیروهای مسلح ایران شد اما یک نکته در این جا واضح و مشخص بود و آن هم این نکته بود که موشکهای اینچنینی در بازار جهانی سلاح به وفور یافت می شوند و تهیه و ابداع روشهایی برای مقابله با آنها برای کشورهای تهدید کننده ایران مثل آمریکا و یا رژیم صهیونیستی بسیار ساده است.

هواگردهای متجاوز رژیم صهیونیستی چه مدل هایی هستند؟

در نیروی هوایی رژیم صهیونیستی دو گونه جنگنده و یک گونه بالگرد به صورت اصلی برای عملیات تهاجمی به کار می روند. هواپیماهای سری اف 15 و اف 16 و بالگردهای سری آپاچی سلاح های اصلی اسراییلی ها در حملات هوایی به غزه محسوب می شوند.

به عنوان یک آشنایی مختصر با این 3 هواگرد باید گفت که جنگنده اف 15 در مدل اولیه در حقیقت یک پرنده رهگیر با توانایی های نبرد هوا به هوا بوده و در مدلهای اولیه فاقد هیچ گونه توانایی هوا به زمین خاصی است. در سالهای بعد مدلهایی از این جنگنده به صورت چند ماموریتی با توانایی های هوا به زمین طراحی شده و به مشتریان مختلف تحویل شده اند.



نکته مهم در مورد این پرنده و سایر هواپیماهای تحویل شده به اسراییل این است که این پرنده ها در بخش سامانه های جنگ الکترونیک و دفاع در برابر موشکهای حرارتی و رادارای متفاوت از تمامی نمونه های موجود در جهان هستند. این رویه چندین سال است که از سوی صهیونیستها دنبال می شود و آن هم بحث استفاده از سامانه های بومی در سلاح های خارجی است که به این رژیم فروخته می شود.

اطلاعات آنچنانی در مورد این سامانه ها وجود ندارد و کارشناسان معتقد هستند که صهیونیستها از این روش برای مخفی کردن اسرار خود استفاده می کنند. این مسئله نشان دهنده این است که اسراییلی ها حتی به متحد دیرین خود یعنی آمریکا نیز اطمینان نداشته و سعی می کنند تا نیاز خود را به صورت بومی تهیه کنند.

هواپیمای اف 16 ساخت شرکت لاکهید مارتین آمریکا نیز سرگذشتی شبیه به اف 15 دارد.




این هواپیما رهگیر سبک نیز در ابتدا توانایی هوا به سطح خاصی نداشت اما با گذشت زمان این هواپیما نیز دچار تغییرات فراوانی شده و توانایی انجام کلیه ماموریتهای رزمی را دارا می باشد.

بالگرد آپاچی نیز یکی از آخرین محصولات دفاعی در دوره جنگ سرد محسوب می شود. ترس آمریکایی ها از سیل بی پایان تانکها و خودروهای زرهی روسی که در پشت دیوار برلین صف کشیده بودند باعث شد تا به ساخت یک بالگرد به قیمت 20 میلیون دلار دست بزنند.



آپاچی یک بالگرد سنگین وزن مسلح به سامانه های پیشرفته هدف یابی حساب می شود که با استفاده از موشک ضد تانک "هلفایر " و کمک گرفتن از رادار موجی میلی متری که بر روی پره های اصلی آن قرار گرفته است یک تانک را در فاصله نزدیک به 10 کیلومتری هدف قرار دهند. در این بخش نیز اسراییلی ها سعی کردند تا از سامانه های دفاعی خود خصوصا در بخش مقابله با موشکهای دوش پرتاب استفاده کنند.

بعضی از گزارشات همچنین پهپاد سرنگون شده بر فراز غزه را از نوع " اسکای لیت بی" اعلام کرده اند. پهپادی سبک که عمدتا برای انجام عملیات های شناسایی در فواصل نزدیک به کار می رود.



این گونه از پهپادها عمدتا به دلیل سبکی از موتورهای کم توانی بهره می برند که در نتیجه سیگنالهای فروسرخ کمی را منتشر می کند و در نتیجه رهگیری و مورد اصابت قرار دادن آن بسیار مشکل است.

موشک های پدافند هوایی رزمندگان فلسطینی از چه نوعی هستند؟

کوتاه بردترین و جمع و جور ترین سامانه دفاع هوایی موشکی، موشک های دوش پرتاب هستند. این موشک ها قابل حمل توسط یک نفر بوده و به همین دلیل آنها را می توان در همه جا یافت و با توجه به منطقه خاص غزه و لزوم توجه به الزامات نبرد نامتقارن، کاربرد زیادی در دفاع از مردم فلسطین دارد. چند نمونه از این موشک ها در کشور وجود دارد که مهمترین آنها موشک های میثاق هستند.

موشک ایرانی میثاق که به عنوان محتمل ترین گزینه به دست مبارزین فلسطینی رسیده است در حقیقت پاسخی به مطالعه گسترده جنگهای اخیر در منطقه است. بحث پرواز در ارتقاع پایین به منظور افزایش دقت در پرتاب مهمات و همچنین دوری جستن از رادارهای جستجوگر به یکی از تاکتیکهای مورد علاقه در نیروهای هوایی جهان بدل شده است. اگر نگاهی حتی کوتاه به نبردهای اخیر در منظقه خاورمیانه بیاندازیم به کرات شاهد استفاده این تاکتیک از سوی نیروهای هوایی غربی خواهیم بود.



مدل اولیه موشک میثاق بیشتر برای مقابله با اهداف پروازی همچون بالگردها و پرنده های کم سرعت طراحی شده بود اما در گونه دوم با افزایش حساسیت جستجوگر موشک میثاق امکان رهگیری موشکهای کروز نیز به آن افزوده شده است. سرعت بالای این موشک که در حدود 3 برابر سرعت صوت تخمین زده شده است آن را به یک انتخاب ایده آل برای گروه های چریکی مثل حماس بدل می کند. میثاق 2 می تواند با اهدافی در فاصله 5 کیلومتری و ارتفاع 3.5 کیلومتری درگیر شود.

جرم آن نزدیک به 11کیلوگرم است که 1.42 کیلوگرم آن را سرجنگی تشکیل داده و جرم موشک با پرتابگر که نفر باید آن را تحمل کند حدود 17 کیلوگرم است که قابلیت حمل توسط یک نفر رزمنده را دارد.

با توجه به ویژگیهای پرتابگر، عمر انبارداری این موشک بالا بوده، دستور العمل پرتاب ساده و نرخ شلیک بالایی داشته و در دمای منفی40 تا مثبت60 درجه سانتیگراد قابل استفاده است. سامانه هدایت خودکار امکان شلیک کن و فراموش کن را فراهم کرده و به کاربر اجازه می دهد سریعاً موضع پرتاب را ترک کرده و از خطر آسیب دیدن از سوی دشمن کاسته شود.



حسگر این موشک از نوع فروسرخ پیشرفته بوده و به آن توانایی حمله به هدف از تمام زوایا را می دهد بدین ترتیب این موشک توان درگیری با اهداف نزدیک شونده را نیز دارد.

تاکتیک مهم و قابل تامل حماس در استفاده از سلاح های پدافندی

نکته حائز اهمیت دیگر در این میان بحث تاکتیک به کارگیری این موشکها نیز هست. یک مسئله مشخص است و آن هم این است که حماس فاقد سامانه های راداری برای تشخیص جهت و یا ارتفاع متجاوزین هوایی است. پس رزمندگان مقاومت بایستی با استفاده از تاکتیک کمین به یاری دیده بان های بصری خود و به احتمال زیاد شلیک همزمان از چند زاویه پرنده های متجاوز را ساقط کرده باشند.

از طرف دیگر باید به شکست اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نیز اشاره ای کرد. مسلما در صورتی که صهیونیستها قبل از شروع حمله از وجود این چنین سامانه هایی در نوار غزه آگاهی داشتند به راحتی با افزایش ارتفاع پروازی پرنده های خود این سامانه ها را بی اثر می کردند. به احتمال زیاد اسراییلی ها با این تصور که شرایط مشابه با جنگ سال 2009 میلادی بوده و تقریبا هیچ سامانه دفاع هوایی وجود ندارد به پرواز در ارتفاع پایین دست زده بودند تا علاوه بر افزایش دقت در حمله، نقش عامل تخریب روحیه را نیز برای مردم این ناحیه ایفا کنند که با غافلگیری های تلخی رو به رو شدند!!!

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به این که هنوز هیچ تصویر واضحی از سامانه های مورد استفاده مقاومت ارائه نشده است نمی توان به صورت دقیق در مورد ماهیت اصلی سامانه های مورد استفاده در این نبرد اظهار نظر کرد، اما یک مسئله مشخص است و آن هم این که تسلیحات ایرانی که با نگاهی تحقیرآمیز توسط برخی رسانه های غربی و بدخواهان نظام مورد بررسی قرار می گرفتند امروزه توانسته اند یکی از مدرن ترین نیروهای هوایی دنیا و ارتشی را که بنابر ادعای خودش چهارمین ارتش نیرومند جهان است را زمین گیر کرده و مجبور به پذیرش آتش بس کند. حال تصور کنید که در این زمان روزی صهیونیستها بخواهند با خود ایران و سلاح های به مراتب پیشرفته تر آن درگیر شوند...

سایت مشرق



برچسب‌ها: موشک

مدرن ترین سامانه
یکشنبه 91/9/26 ساعت 2:15 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارش مشرق از مدرن ترین سامانه دفاع هوایی کشور؛
مقایسه خودروی ایرانی رعد با نمونه روسی هرچند نشان از شباهت های کلی دارد که هر دو را در یک رده جای می دهد اما تفاوت های آشکاری در ظاهر و چینش اجزا و زیرسامانه های مختلف از جمله بخش نگهدارنده و پرتاب موشک نشان می دهد که این خودرو طراحی متفاوتی داشته و در ایران ساخته می شود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، اعلام وجود سامانه پدافند هوایی رعد و بخشی از مشخصات عملکردی آن توسط فرمانده کل سپاه و سپس حضور آن در رژه نیروهای مسلح در 31 شهریور ماه سال جاری بار دیگر نامشخص بودن عمق توان پدافند هوایی ایران را اثبات کرد. 

  

یکی از پرکاربردترین سامانه های دفاع هوایی در دنیا، سامانه های میانبرد و ارتفاع متوسط هستند. این گستردگی استفاده به دلایل مختلفی پدید آمده از جمله بیشتر بودن تعداد تهدیدات عمل کننده در این لایه و ایجاد بازدارندگی جغرافیایی مناسب و مقرون به صرفه با توجه به برد موشک های مورد استفاده. 

  

در بین این سامانه ها انواع متحرک آنها از اهمیت بالاتری برخوردار هستند زیرا استقرار در یک منطقه و برچیدن و جابجایی آنها بسیار سریع انجام شده و ضمن برقراری حفاظت بهتر از خود سامانه با جابجا کردن آتشبار، امکان پوشش مناطق مختلف در صورت نیاز با این عمل فراهم می شود. 

  

در کشورمان ایران سامانه های میانبرد پدافند هوایی موشکی «هاوک» و «استاندارد» پیش از انقلاب و سامانه های «اچ-کیو-2/صیاد-1»، «سام-6» و «مرصاد» و پس از انقلاب به خدمت گرفته شده که در جدول زیر مشخصات کلی آنها آورده شده است. 

  


     

بجز صیاد-1 و مرصاد بقیه سامانه ها ساخت خارج هستند. صیاد-1 در واقع نوع بومی و به روز شده موشک سامانه اچ-کیو-2 است که با رادارهای بهسازی شده همین سامانه هماهنگ شده و مرصاد نیز نوع بومی شده و بسیار پیشرفته از سامانه هاوک است. 

  

از نظر تعداد آتشبار موجود در کشور طبق اطلاعات منتشر شده در منابع خارجی، هاوک در کنار نسخه ایرانی آن، ستون فقرات پدافند هوایی میانبرد ایران را تشکیل داده است. در بین سامانه های نام برده شده، تنها سام-6 که پس از جنگ تحمیلی 8 ساله خریداری شد متحرک بوده و بقیه سامانه ها ثابت هستند. لازم به ذکر است سامانه استاندارد، روی شناورهای نیروی دریایی ارتش استفاده می شود و تاکنون دست کم دو برنامه بهسازی را پشت سر گذاشته است. 

  

اجرای تعمیرات لازم در شرایط جنگ و تحریم و بهسازی های کامل روی اجزای مختلف سامانه های دفاع هوایی موشکی، پشتوانه ای برای ساخت کامل یک سامانه بود که مرصاد نمونه بارز آن است. این سامانه که توسط متخصصان دفاعی کشورمان در ارتش و وزارت دفاع ساخته شده با وجود همه قابلیت های بالایی که دارد اما از نوع ثابت است و برای ایجاد یک دفاع مستحکم و بقاپذیر در صحنه عملیات و نزدیک به خطوط مقدم و یا جابجایی سریع برای غافلگیر کردن دشمن نیاز به متحرک شدن تمام اجزای سامانه دارد.

از طرفی سامانه سام-6 نیز برد بالایی نداشته و 24.5 کیلومتر برد و 14 هزار متر سقف ارتفاع، فضای زیادی برای اجرای طیفی از عملیات های دشمن ایجاد می کند از این رو جای یک سامانه میانبرد و ارتفاع متوسط به بالا که تمام متحرک باشد در میان حلقه های دفاع هوایی کشور خالی بود. 

  

رعد وارد می شود 

به گزارش مشرق، جدیدترین سامانه دفاع هوایی موشکی معرفی شده در کشور با نام «رعد» که در نشست خبری فرمانده کل سپاه برای اولین بار از آن سخن گفته شد آمده است تا حلقه مفقوده میانبردهای ایران را پر کند و بنا بر مطالب منتشر شده، دارای مشخصاتی برتر نسبت به سامانه بوک روسیه است. برد این سامانه 50 کیلومتر و سقف پرواز آن توسط فرمانده کل سپاه 25 تا 27 کیلومتر و توسط فرمانده نیروی هوافضای سپاه 75هزار پا(معادل 22.8 کیلومتر) عنوان شده.


 

پرتابگر موشک در سامانه رعد با موشک طائر-2 

با این مشخصات به نظر می رسد رعد برتری محسوسی بر بیشتر سامانه های همرده موجود در کشور داشته باشد. در واقع در بحث برد با در نظر گرفتن اطلاعات جدول فوق، این برتری با 11 تا 47 درصد افزایش نسبت به سامانه های موجود کاملاً مشخص بوده و در زمینه سقف ارتفاع هدف قابل درگیری هم تنها سامانه قابل رقابت با آن صیاد-1 است که باید منتظر اعلام مجدد مشخصات رعد بود تا هم در این مورد و هم در زمینه کمینه ارتفاع هدف قابل درگیری، سرعت موشک، جرم سرجنگی و مشخصات مهم دیگر نیز مقایسه نهایی صورت گیرد. 

  

بوک؛ آتش سوزانی از سرزمین سرد روسیه 

با توجه به برتر اعلام شدن رعد بر سامانه بوک مروری بر مشخصات این سامانه مطرح روسی مفید خواهد بود. بوک بر مبنای تجارب عملیاتی و بهسازی های سامانه سام-6 و پیشرفت در زمینه رادار و جنگ الکترونیک ساخته شده و نسل اول آن یعنی بوک-ام-1 در 1979 و نسل دوم آن بوک-ام-1-2 در 1998 وارد خدمت شده است. 

خودروهای رادار، واحد فرماندهی و کنترل، پرتابگرهای موشک و خودروهای حامل موشک های ذخیره و تعمیرات از اجزای این سامانه هستند. برد موشک در نسل اول این سامانه 30 کیلومتر و در آخرین نمونه های نسل دوم آن(بوک-ام-2ئی) 50 کیلومتر و ارتفاع هدف قابل درگیری در نسل اول 30 تا 14هزار متر و در نسل دوم 15 تا 25هزار متر عنوان شده است.


  

 

واحدهای مختلف در سامانه بوک-ام-1

  

از توانمندی های مهم نوع بوک-ام-1-2 و بوک-ام-2ئی قابلیت درگیری با طیف وسیعی از اهداف هوایی است که حتی شامل موشک های بالستیک تاکتیکی(راهکنشی) و برخی اهداف سطحی و شناوری است. سرعت موشک این سامانه 1200 متر بر ثانیه و جرم سرجنگی آن 70 کیلوگرم بوده و توانایی تحمل تا 30 برابر شتاب جاذبه را دارد. 

این سامانه قابلیت درگیری همزمان با 4 تا 6 هدف را داشته و در زمان 18 ثانیه از کشف نسبت به درگیری با هدف واکنش نشان می دهد. بوک-ام-1-2 تنها در مدت 5 دقیقه از استقرار برای اجرای عملیات آماده شده و در همین مدت نیز از حالت عملیاتی برای انتقال آماده می شود.


  

 

نسل دوم بوک روی پرتابگر چرخدار 

  

در ساختار اصلی این سامانه به هر پرتابگر، یک رادار هم اختصاص داده شده که این یکی از عوامل استقلال عملکردی بیشتر و پایداری بالاتر در برابر جنگ الکترونیک دشمن است. مجموعه ویژگی های مطرح شده از این سامانه باعث شده تا کارشناسان نظامی دنیا، نسل آخر بوک را پایدارترین سامانه پدافند هوایی موشکی دنیا بدانند که حتی اگر کاملاً صحت نداشته باشد قطعاً یکی از برترین ها است. 

  

مقایسه رعد با بوک 

هر چند از رادار و سامانه کنترل آتش رعد مشخصاتی تاکنون اعلام نشده اما بر مبنای تصاویر و اطلاعات اندک منتشر شده می توان مقایسه هایی انجام داد. 

  

اصول طراحی چنین سامانه هایی نشان می دهد برد رادار ردگیری هدف باید در حدود دو برابر بیشترین برد موشک و در حدود 100 کیلومتر باشد. راداری که در نخستین فیلم منتشر شده از آزمایش های رعد روی برخی از خودروهای پرتابگر دیده می شود.


  

 

خودروی مجهز به رادار در تصویر سمت چپ دیده می شود 

  

رعد تاکنون تنها با پرتابگر سه فروندی روی یک خودروی جدید 6 چرخه دیده شده در حالی که بوک علاوه بر چنین خودرویی از پرتابگرهای شنی دار نیز استفاده می کند که همه آنها دارای چهار موشک هستند.

مقایسه خودروی ایرانی رعد با نمونه روسی هرچند نشان از شباهت های کلی دارد که هر دو را در یک رده جای می دهد اما تفاوت های آشکاری در ظاهر و چینش اجزا و زیرسامانه های مختلف از جمله بخش نگهدارنده و پرتاب موشک نشان می دهد که این خودرو طراحی متفاوتی داشته و در ایران ساخته می شود.


  

 

پرتابگر شنی دار سامانه سام-6 

به گزارش مشرق، در فیلم منتشر شده این خودرو در حال حرکت در زمین های ناهموار دیده می شود که توانایی مهمی برای ایجاد امکان استقرار سامانه در نواحی گوناگون کشور است. 

  

باید به خاطر داشته باشیم که تاکنون نزدیک به 10 نوع خودروی تاکتیکی از نمونه های یک چهارم تن تا تانک برهای سنگین در کشورمان طراحی و ساخته شده است. همچنین توانمندی صنایع دفاعی کشورمان در ساخت خودروهای شنی دار اثبات می کند در صورت لزوم، بکارگیری رعد روی شاسی های زرهی و شنی دار نیز دور از دسترس نخواهد بود، موضوعی که با توجه به سرزمین های کویری و رملی در کشور به خصوص شرق و البته تهدیدات هوایی از سوی پایگاه های آمریکایی در افغانستان می تواند با اهمیت باشد. 

  

گفتنی است نسل اول موشک های سامانه بوک روی پرتابگر شنی دار سام-6 نیز به کار رفته اند و خودروهای این سامانه می توانند کاندیدایی هر چند موقت برای پذیرش موشک های طائر-2 سامانه رعد باشند. 

  

در این بخش، مشخصات ظاهری موشک طائر-2 را با دو موشک از سامانه بوک مقایسه می کنیم که موشک 9-ام-38 از نسل اول بوک و موشک 9-ام-317 از نسل آخر دو نمونه انتخاب شده از سامانه بوک هستند.


  

 

سه موشک مورد مقایسه از بالا به پائین: 9-ام-317(نسل آخر بوک)، طائر-2، 9-ام-38(نسل اول بوک) 

به طور کلی شکل بدنه طائر-2 با دو موشک روسی مشابه و شکل بال های میانی و بالک انتهایی آن متفاوت است. دماغه طائر نسبت به موشک های روسی با زاویه کمتری به نوک می رسد و در واقع تیزتر است. طول و همچنین قطر بدنه در این سه موشک تقریباً برابر هستند. 

  

در هر سه موشک قطر بدنه در مقطعی از آن افزایش یافته است که از این نظر طائر-2 به نسل اول موشک بوک نزدیکتر به نظر می رسد. در موشک ایرانی طرح بال میانی به نسل دوم بوک نزدیک تر است اما هم در بال و هم در بالک افزایش سطح دیده می شود. به علاوه هر دوی اینها به قسمت عقبی موشک متمایل شده اند و حتی لبه فرار بالک عقبی بر انتهای موشک منطبق شده است. 

  

عقب رفتن این بالک، خصوصیات کنترلی بهتری را در مرحله ای که سوخت داخل موشک به اتمام رسیده و توزیع جرمی آن نهایی و مرکز جرم به جلو منتقل شده به دلیل افزایش بازوی گشتاور بیشتر حول مرکز جرم ایجاد خواهد کرد. لبه حمله این بالک نیز دارای تغییر زاویه است که بهبودهای آیرودینامیکی را موجب می شود. 

  

بزرگتر شدن سطح بال اصلی و بالک می تواند احتمال کمتر بودن سرعت طائر-2 را بوجود بیاورد زیرا سرعت با توان دوم در ایجاد نیروی برآ(لیفت) و پسا(درگ) مشارکت می کند و مساحت با توان اول؛ بنابراین با توجه به میزان افزایش سطح این بال می توان سرعت نهایی طائر را بطور حدودی 980 متر بر ثانیه تخمین زد. تیزتر شدن دماغه در جهت تلاش برای کاهش نیروی مقاوم و کاستن از میزان کاهش سرعت نیز با احتمال مطرح شده تطابق دارد. دلیل دیگر این افزایش مساحت، افزایش احتمالی وزن موشک است که برای برقراری تعادل نیرویی نیاز به بزرگتر شدن سطوح آیرودینامیکی را بوجود آورده است. 

  

با توجه به مشخصات عملکردی و ابعاد موشک طائر-2 می توان آن را گزینه مناسبی برای جایگزینی با موشک های استاندارد بر روی ناوهای ایران دانست زیرا در عین برد بیشتر نسبت به آن امکان جایدهی طائر-2 در پرتابگرهای جعبه ای و در آینده با مجهز شدن به یک بوستر برای پرتاب عمودی وجود دارد.  

  

سطح بدنه طائر صاف تر و کم زائده تر از موشک روسی نسل آخر بوک به نظر می رسد خصوصاً در ناحیه اتصال بال به بدنه به وضوح طرح ایرانی بهتر است زیرا از ایجاد زائده های بیرونی برای اتصال بال به بدنه خودداری شده. این امر باعث بهبود شکل جریان هوا اطراف موشک شده و نیروی مقاوم را کاهش می دهد. همچنین انتهای بدنه طائر مانند دو نمونه روسی با کاهش سطح مقطع(اصطلاحاً دم قایقی) ساخته شده تا نیروی مقاوم در انتهای بدنه بر اثر جدایش جریان(بیس درگ) پس از اتمام سوخت کاهش یابد. 

  

در مجموع می توان گفت با این تفاوت ها و شباهت ها بین موشک و سامانه ایرانی با نوع روسی به همان میزانی که الگوبرداری از آخرین نسل سامانه بوک مشهود است، اجرای فرایندهای طراحی و بکارگیری روش های بهتر ساخت در سامانه رعد نیز قطعی است که نشان از توانمندی بالای متخصصان کشور در زمینه موشک های پیچیده پدافند هوایی دارد.

موشک هایی که قرار است اهدافی با سرعت های چند برابر صوت را در ارتفاع های مختلفی منهدم کنند و از اینرو جوانان ایران اسلامی در زمینه های مختلف الکترونیک، رادار، مخابرات، سازه، آیرودینامیک، مکانیک پرواز و پیشرانش با کار گروهی به این موفقیت بزرگ یعنی ساخت سامانه ای قابل مقایسه با بهترین سامانه های مشابه دنیا رسیده اند که بجز چینی ها، آمریکایی ها نیز برای توسعه نمونه بومی از آن الگوبرداری کرده بودند.

سایت مشرق



برچسب‌ها: موشک

   1   2   3   4      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 50
بازدید دیروز: 51
کل بازدیدها: 1324328