سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
تستهای ناوشکن دماوند
چهارشنبه 92/9/27 ساعت 1:37 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
دریادار رستگاری خبر داد:

انجام تست‌های ناوشکن دماوند در دریا/ زیر‌دریایی‌ها‌ ایران مجهز به اژ‌در‌های هوشمند و بسیار قدرتمند هستند

مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: ‌ناوشکن ‌دماوند که دومین سری از ناوشکن‌های کلاس موج است، هم‌اکنون با مشارکت نیروی دریایی در حال انجام آزمایشات ‌در دریا‌ست.

به گزارش مشرق، امیر دریادار امیر رستگاری مدیرعامل سازمان صنایع دریایی در گفتگوی تفصیلی خود با اشاره تاریخچه تاسیس سازمان صنایع دریایی و مهترین ماموریت این سازمان گفت: سازمان صنایع دریایی ‌از سال 1387 تأسیس شده و با پشتیبانی همه جانبه وزارت دفاع و با اتکا به بنیه متخصصین متعهد و مجرب خود ‌توانسته است در حوزه ساخت و تولید تجهیزات متنوع دریایی و شناورها و تغییر کاربری و بهینه سازی و تعمیرات اساسی به ‌نیروهای مسلح خدمت رسانی کند.

وی افزود: اولین مأموریت و مهمترین مسئولیت سازمان صنایع دریایی پشتیبانی از یگان های شناور نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریابانی نیروی انتظامی است.

رستگاری ادامه داد: همانطور که رهبرمعظم انقلاب فرمودند دریا برای هرکشور فرصت کلان و بزرگی است و ملت‌ها با اقتدار می‌توانند از این فرصت کلان و راهبردی استفاده کنند و سازمان صنایع دریایی در راستای این فرمایش حکیمانه مقام معظم رهبری ‌مسئولیت خطیری را در پشتیبانی از ‌‌نیرو‌های مسلح به عهده دارد.

مدیرعامل سازمان صنایع دریایی تاکید کرد: ‌بحمد‌الله ایران در حوزه شناور‌های سطحی، زیر‌سطحی، ‌تندر‌و و اثر‌سطحی در جایگاه بالایی قرار دارد. در حوزه شناور‌های  سطحی در ناوهای موشک‌انداز کلاس سینا امروز به توانمندی بومی‌سازی کاملی رسیده‌ایم و ‌در حوزه تولید ناوشکن‌های کلاس موج هم به توانمندی کاملی رسیده‌ایم که ناوشکن جماران با پشتیبانی وزارت دفاع و سازمان صنایع دریایی ساخته شد.

وی تصریح کرد: ‌ناوشکن ‌دماوند که دومین سری از ناو شکن‌های کلاس موج است ‌در وزارت دفاع ساخته شد‌ که هم‌اکنون با مشارکت نیروی دریایی در حال انجام آزمایشات ‌در دریا‌ست اما ناوشکن دماوند ‌قابلیت‌های به روزی در زمینه تجهیزات در حوزه جنگ‌های الکترونیکی و رادار خصوصا رادار هوایی سه بعدی دار‌د و در حوزه مخابرات و ارتباطات و مدیریت نبرد پیشرفته‌تر شده است.‌

رستگاری درخصوص نگاه سازمان صنایع دریایی در ساخت شناورهای زیرسطحی گفت: در حوزه شناور‌های زیر‌سطحی سازمان صنایع دریایی اقدامات ‌‌حیرت‌آوری ‌انجام داده ‌‌و با نگاهی مبتنی بر ‌آینده‌پژوهی و رفع نیاز‌های عملیاتی نیروهای مسلح در حال تولید شناور و دیگر تجهیزات مورد نیاز در حوزه دریا است ‌ و ‌در حلقه دفاعی و در زیر‌سطح در تُناژ‌ها و تیپ‌های مختلف با کاربرد‌های گوناگون، روی زنجیره‌های مختلف کار می‌شود.

وی ادامه داد: ایران امروز به توانمندی تولید زیر‌دریایی رسیده است. ورود به ساخت زیر‌دریایی ورود به یک عرصه با دانش روز است و بسیاری از کشور‌ها سال‌هاست که زیردریایی دارند ولی جرأت ندارند به حوزه تولید راه پیدا‌ کنند بسیاری از کشور‌های همسایه هم که امروز تولید‌کننده هستند تولیداتشان مشترک است یعنی طراحی توسط کشور خارجی و با نظارت آنها ساخته می‌شود ولی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ‌‌طراحی، ساخت و‌ تجهیز کاملا بومی و توسط متخصصین وزارت دفاع انجام شده و ‌حتی یک یاور خارجی در این مسیر نداریم و این افتخاری ‌برای ‌کشور است.

وی در ادامه گفتگو با سایت خبری روابط عمومی وزارت دفاع، با اشاره به جایگاه محصولات صنایع دریایی در بین مسئولان نیروهای مسلح اظهار داشت: در حوزه شناور‌های تند‌رو هم بحمدالله سازمان صنایع دریایی ‌توانسته نیاز‌ها و مطالبات نیروی دریایی سپاه پاسداران را به شکل واقعی برآورده سازد‌ ‌که فرمانده محترم نیروی دریایی سپاه عنوان کرد «‌امروز شناورهای نیری دریایی ‌در حوزه تندرو از کشورهای غربی جلوتر است».

رستگاری افزود: سازمان صنایع دریایی توانسته محصولاتی را تولید کند که دارای سرعت پایداری و ماندگاری بالا در دریا باشد تا ‌نیروهای مسلح ایران با این تجهیزات در گستره خلیج تا ابد فارس حضور دائمی و پرقدرت و با ابهت‌ داشته باشند.

مدیرعامل سازمان صنایع دریایی درخصوص ‌چالش‌های جدی صنعت دریایی ‌در بر آورده ساختن انتظارات و نیازهای نیرو های مسلح گفت: ‌محصولات سازمان صنایع دریایی در دو حوزه ‌محصولات نظامی و محصولات غیر نظامی ساخته می‌شود و‌ از آ نجایی که محصولات نظامی باید در محیط سخت، کار کنند باید از مقاومت و پایداری بیشتری برخوردار باشند که عمدتا زیر‌دریایی‌ها و شناورها از نظر تولید در نهایت پیچیدگی هستند و پیچیدگی بیشتری نسبت به محصولات نظامی زمینی و هوایی ‌دارند و ایجاد محصولی که بتواند در شرایط سخت دریا کار کند نیاز به یک سری زیر‌ساخت و زیر‌بنا  دارد که ‌باید آن را در سازمان صنایع دریایی ایجاد کنیم.



وی افزود: محصولات نظامی چه هوایی چه زمینی بحث خوردگی ندارند ولی یک محصول دریایی هر روز با رطوبت و آب شور دریا، گرما و خوردگی در تماس است و وقتی یک محصول دریایی ساخته می‌شود باید تست های لازم را در آزمایشگاه‌ها‌ی ‌سواحل جنوب و شمال کشور با موفقیت ‌تحمل کند ‌تا از کارایی و قابلیت و ماندگاری آن مطمئن شویم.

رستگاری ادامه داد: یک شناور نیروی دریایی حداقل باید یک ماه بدون نیاز به بنادر در دریا حضور داشته باشد امروز یگان‌های شناور نیروی دریایی ارتش تا 90 روز بدون انقطاع در دریا هستند تا بتوانند از منطقه شمال اقیانوس هند حراست کنند. یگان‌های شناور نیروی دریایی سپاه نیز باید بتوانند با سرعت، مقاومت و پایداری بالا در دریا حضور پیدا کنند و به موقع خود را به منطقه مورد نظر برسانند و این قابلیت‌ها را باید سازمان صنایع دریایی ایجاد کند و برای ایجاد این قابلیت‌ها باید زیر‌ساختها را در حوزه‌های سطحی، زیر‌سطحی، اثر‌سطحی و تند رو  ایجاد کنیم  و چون سازمان صنایع دریایی ‌پشتیبانی‌کننده حوزه دریا‌ست‌ در این خصوص باید سرمایه‌گذاری کلانی انجام شود.

مدیرعامل سازمان صنایع دریایی با بیان اینکه سازمان صنایع دریایی ارتباط نزدیکی با مراکز دانشگاهی و پژوهشی دارد و بسیاری از پروژه‌های مورد نظر ‌توسط کارشناسان دانشگاه در حال اجراست، گفت: ‌دفاتر مشترکی با دانشگاه‌ها داریم و نیازهایمان را به دانشگاه منتقل می‌کنیم تا در پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی دانشجویان و اساتید مورد بررسی قرار گیرد وپس از اخذ نتیجه در عرصه تولید در دستور کارقرار گیرد و این یکی از رموز موفقیت وزارت دفاع و سازمان صنایع دریایی است.

وی درخصوص ضروری‌ترین نیاز نیروهای مسلح در حال حاضر اظهار داشت: قطعا نمی‌توان از یک محصول نام برد بلکه به زنجیره‌ای از محصولات مورد نیاز است. ‌حوزه فعالیت نیروی دریایی ارتش در دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار 10 درجه به وسعت 2 میلیون کیلومتر مربع است پس باید برای نیروی دریایی ارتش ‌تجهیزاتی را در حوزه شناورهای سطحی و زیر‌سطحی و تند‌رو و اثر‌سطحی بسازیم که برای آنان کارایی لازم را داشته باشد و در طول انجام ماموریت در امواج اقیانوسی پایدار و ماندگار باشد.

وی ادامه داد: ‌حوزه ماموریتی نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس است ‌که ‌مطالبه و نیاز‌ اساسی آنها پایداری و سرعت شناورهاست پس سازمان صنایع دریایی‌ باید قادر باشد محصولاتی را برای این نیروها تولید کند که دارای سرعت و ماندگاری و قدرت آتش و جنگندگی بالا باشد و همینطور برای دریابانی نیروهای انتظامی که در سواحل و گارد ساحلی فعالیت می‌کنند ‌باید محصولاتی ‌ تولید شود که هم پایش کامل داشته باشد و هم بتواند به سرعت در محل مربوطه حضور پیدا کند. لذا باید زنجیره‌ای از محصولات را برای این نیروها طراحی کرد‌.



رستگاری تاکید کرد: ‌با خودباوری که حضرت امام خمینی (ره) و پس از آن فرمانده معظم کل قوا امام خامنه ای (مدظله العالی)در کالبد نیروهای مسلح ایران دمیدند، امروز کشور به توانمندی  خود  متکی است و‌ روزی که دشمنان در جنگ تحمیلی سیم خاردار را هم از ما دریغ می‌کردند ‌امروز تمام تجهیزات و سلاح‌های نیروهای مسلح ‌‌در حوزه‌های زمین‌، هوا و دریا توسط وزارت دفاع ‌ تولید می‌شود ‌و ایران تا حدودی در صنعت دفاعی خود‌کفا شده ‌ و این قابلیت امروز در نیروهای مسلح نهادینه شده ‌که هر آنچه ‌نیاز داشته باشند می توانند تولید کنند.

وی ادامه داد: ‌اگر امروز توان دفاعی ایران ضعیف بود به طور حتم اسرائیل تهدیدات نظامی خود را عملی می‌کرد‌‌ ولی ‌توان غیرقابل انکار دفاعی جمهوری اسلامی این جرأت را از دشمنان گرفته و  به این باور رسیده‌اند‌ که اگر  بخواهند ماجراجوئی ‌کنند آسیب جدی  خواهند دید و امروز نیروهای مسلح ایران به توانمندی تولید تجهیزات صد‌در‌صد بومی رسیده‌اند. ایران در حوزه دریا‌ جزو کشورهایی است‌ که تولید محصولات‌ کاملا به روز است و با این محصولات در دریاها و اقیانوس‌ها حضور موثر داریم‌.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: در ‌تقابل دریایی ‌فاکتورهای ‌توان یگان‌های سطحی، ‌‌زیر‌سطحی، ‌‌سامانه موشکی از لحاظ برد موشک، توان سامانه اژدری و قدرت پوشش هوایی منطقه دارای اهمیت است که ‌ایران ‌در حوزه سطح یگان‌های نیروی دریایی سپاه از شناور‌های تند‌رویی برخوردار است که ‌غربی‌ها هم تعداد معدودی از این شناورها را در اختیار دارند که با این سرعت در دریا حضور پیدا کرده و سلاح حمل می‌کند‌.

وی افزود: ‌ناو و ناو‌شکن‌ها ‌ایران امروز به موشک‌هایی مجهز است‌ که ورای افق را هدف قرار می‌دهد و زیر‌دریایی‌ها‌ مجهز به اژ‌در‌های  بسیار هوشمند و قدرتمندی هستند که می‌توانند از زیر سطح دشمن متجاوز را مورد هدف قرار دهند و این ارزیابی توسط نیروهای فرا‌منطقه‌ای صورت گرفته و فهمیده‌اند توان دفاعی ایران در دریا به چه میزان است و چون صدها فروند یگان‌های فرا منطقه ای در منطقه ما حضور دارند که این افزایش حضور آنها نشان از بالا بودن سطح آمادگی نیرو‌های ایران و بالا بودن ارزیابی آنها از توان دفاعی نیروهای دریایی ‌ا‌ست.

رستگاری خاطرنشان کرد: ‌پیشرفت‌های صنعت دفاعی ایران با تکیه بر باورهای دینی به دست آمده است و نگاه ارزشی ‌که نیروهای متخصص وزارت دفاع  به کار دارند ‌باعث شده کارهای بزرگی در این وزارتخانه انجام شود.‌ و اگر این باورها و اعتقادات نبود‌ به این درجه از رشد و پیشرفت نمی‌رسیدیم. خیلی از کشورها دارای پیشرفته‌ترین تجهیزات هستند ولی جرات ورود به عرصه تولید و خود‌کفایی را ندارند اما متخصصان دفاعی ایران با اعتقاد به ‌‌سربازی امام زمان (عج) ‌و نایب برحقش مقام معظم رهبری فعالیت‌  می‌کنند و تجهیزاتی تولید می‌کنند که دشمن را متحیر کرده است و بدون کمک نیروهای خارجی به ‌خود‌کفایی دست پیدا کرده‌اند و متخصصان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع نیز با همین نگاه ارزشی فعالیت کرده که ‌قابلیت حضور در دریا را داشته باشد‌.

مدیرعامل سازمان صنایع دریایی گفت: با اینکه صنعت دریایی ایران ‌صنعت نوپایی است اما سازمان صنایع دریایی بسیاری از محصولات غیر‌نظامی شامل ده‌ها فروند انواع یدک‌کش‌ها، لندینکرافت‌ها و انواع باج‌ها و دوبه‌ها را تولید کرده و در اختیار بخش خصوصی و کشتیرانی و سازمان دریایی بنادر و دریانوردی قرار داده است‌‌.

وی ادامه داد: ‌هم‌اکنون نخستین کشتی اقیانوس‌پیمای موسسه اقیانوس‌شناسی ایران در صنایع دریایی شهید درویشی وزارت دفاع در حال ساخت است که‌در آینده نزدیک این کشتی ‌ به آب انداخته می‌شود‌ تا پژوهشگران ایرانی بتوانند در اقیانوس‌ها کارهای تحقیقاتی و علمی انجام دهند.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: نیروی دریائی

قدرت دفاع همه جانبه
دوشنبه 92/9/25 ساعت 11:48 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار سلامی:
قدرت دفاع همه‌جانبه از انقلاب پشت سر دیپلماسی ایران قرار دارد

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دشمن باید بداند که اگر ایران وارد دیپلماسی شده است، این ملت قدرت دفاع همه‌جانبه از دستاوردهای انقلاب را نیز دارد.

خبرگزاری فارس: قدرت دفاع همه‌جانبه از انقلاب پشت سر دیپلماسی ایران قرار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، سردار حسین سلامی عصر امروز در نخستین یادواره شهدای مخابراتی و رزمندگان بیسیم‌چی هرمزگان با اشاره به نقش این قشر از شهدا در پیشبرد جنگ اظهار داشت: پایداری و مقاومت ملت ایران  که بر اساس اعتقادات برآمده از دین آنهاست، امروز ایران اسلامی را به جایی رسانده که دشمنان حتی اگر بخواهند نیز دیگر نمی‌توانند از سقوط و سرنگونی آن و ایجاد تزلزل و اخلال در کشور حرفی بزنند.

وی با بیان اینکه دشمن به خوبی دریافته‌ است که نمی‌توان ایران اسلامی را در محاصره و مورد هجوم حمله قرار داد، اضافه کرد: این در حالی است که ایران اسلامی در کنار دستیابی به اقتدار جهانی در درون نیز با توسعه و تحولات خیره‌‌کننده‌ای در بخش‌ها و روستاهای خود روبه‌رو شده است.

این فرمانده ارشد سپاه گفت: در حال حاضر در ایران نمادی و بویی از  اثرات تحریم‌‌ها در روند تحولات و توسعه کشور دیده و مشاهده نمی‌شود.

جانشین فرمانده کل سپاه یادآور شد: نباید فراموش کرد که آمریکا روزی سودای شکست و زمین‌ زدن انقلاب مردم ایران را داشت اما امروز تصاویری از آن مخابره می‌‌شود که بیانگر وجود 50 میلیون آمریکایی است که در خیابان‌‌ها به سر می‌برند.

وی گفت: امروز کشورهای اروپایی و امریکا با مشکلات عدیده‌ای از جمله فقر، بیکاری و گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند و حتی در این حال نیز از قدرت خود سخن می‌‌گویند.

سلامی با بیان اینکه استکبار و ایادی شیطانی آن برای غارت سرمایه‌‌ها و داشته‌های معنوی مسلمانان فتنه‌انگیزی می‌کنند، گفت: هدف مشترک آنها، بستن راه سعادت انسان‌‌ها و به ویژه جامعه اسلام است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یادآور شد: دشمن این را به خوبی ‌می‌داند که اگر ملت ایران از راه دیپلماسی و گفت‌وگو وارد می‌شود، در پشت سر خود قدرتی دارد که توان ایستادگی در برابر تمامی قدرت‌های استکباری را با هدف پاسداری از دستاوردها و آرمان‌هایش دارد.

وی ادامه داد: آنها در حالی تسلیم ملت ایران شده‌اند که می‌دانند اگر ایران را تهدید کنند، تیر نهایی نیز به سیاست‌‌ آنها اصابت می‌کند و برای همیشه شر آنها کم می‌شود.

به گفته سلامی، کسانی که به خیال خود با بستن راه‌های دسترسی ایران به دنیا، می‌خواستند کشور را فلج کنند، خود امروز حال و روز خوشی ندارند و با هزاران مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

این مقام ارشد نظامی ادامه داد: آنها که امروز همه دروازه‌های اتصال جهانی را به روی ما بستند خود وضع اقتصادی مناسبی ندارند و فقر، بی‌خانمانی و خوابیدن در خیابان‌ها در درون شهرهای مدرن آمریکا یک پدیده است.

منبع: خبرگزاری فارس



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

نگرانی از قدرت موشکی ایران
یکشنبه 92/9/24 ساعت 4:46 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
اندیشکده CSIS:

نگرانی آمریکا از قدرت موشکی ایران+ عکس

ابعاد موشکی و هسته‌ای، نشان می‌هد که وضعیت فعلی که بین ایران واسرائیل واقع شده، اسرائیل را مجبور می‌کند که از انتخاب حمله اول پیروی کند تا بتواند امنیت نیروهای نظامی هسته‌ای خودش را حفظ کند.

گروه جنگ نرم مشرق- اندیشکده آمریکایی مطالعات استراتژیک و بین المللی در گزارشی به قلم آنتونی کوردزمن تاثیر پیشرفت های هسته ای و موشکی ایران بر توازن نظامی خلیج فارس را بررسی کرد.
بر اساس گزارش این اندیشکده (سی اس آی اس)، ایران تعداد، محدوده و ظرفیت موشکی و راکتی خود در خاورمیانه را افزایش داده است. این گزارش اخطار می‌دهد که نیروی موشکی تهران جبران کمبود نیروی هوایی این کشور بوده و به این کشوراجازه می‌دهد تا تهدیدی علیه همسایگان و نیروهای ایالات متحده باشد.
این گزارش ایران هراسانه می‌افزاید: توافق اولیه‌ای که میان ایران و شش قدرت انجام شده بود فرصتی کلیدی برای حرکت به سمت نابودی تهدید هسته‌ای ایران بود. اما در طول این سال‌ها تهران توانسته موشک‌های متعارف نظامی خود را توسعه داده به طوری که می‌تواند هر هدفی در خلیج فارس را بزند.
 



  


 این گزارش اخطار می‌دهد که در صورت حمله به این کشور، ایران می‌تواند از ظرفیت جنگ‌افزارهای نامتقارن خود در خلیج فارس علیه همسایگانش استفاده کند. در سطحی دیگر، افزایش بی‌وقفه در تعداد، محدوده و ظرفیت نیروی موشکی این کشور، سطح گسترش در خلیج فارس را افزایش داده است. ایران نشان داده است که راکت‌های دوربرد خود را به دلایل دوستانه یا به صورت نیروی نیابتی در اختیار حزب‌الله و حماس خواهد گذاشت.

در تهدیدی قوی‌تر، این گزارش نشان می‌دهد که ایران پیش از رسیدن به توافق ژنو تقریبا همه قطعات لازم برای ظرفیت اتمی را حاصل کرده است. البته به جز مواد شکافت‌پذیر مورد نیاز برای سلاح هسته‌ای. این تهدید افزایش تحریم‌ها توسط اسرائیل و امریکا را سبب شده است. باید گفت که تهدید هسته‌ای ایران از رشد ظرفیت توان موشکی در خلیج فارس و مرزهای این کشور جدا شدنی نیست.


این گزارش خاطر نشان می کند : به سختی می‌توان گفت که تحریم‌ها و مذاکرات، برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور را متوقف می‌کند. با این حال این گزارش نشان می‌دهد که انتخاب‌های نظامی گزینه‌های غیرقطعی را پیشنهاد می‌دهند. هم اسرائیل و هم امریکا کرارا گفته‌اند که در حال طراحی انتخاب‌های نظامی‌ای هستند که حداقل بتواند شامل حملات پیشگیرانه به تاسیسات هسته‌ای ایران بشود.


یک حمله پیش‌گیرانه رویارویی مستقیم نظامی یا برخورد در خلیج فارس را شعله‌ور خواهد کرد و یا ممکن است که باعث حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا، شورای همکاری خلیج فارس یا اسرائیل شود. افزون بر این باید به جنگ نیابتی در لبنان عراق، افغانستان، خلیج فارس و دیگر مناطق هم اشاره کرد.


این گزارش می افزاید: نتیجه اینکه اسرائیل، ایالات متحده و کشورهای عربی نمی‌توانند بین جنگ پیش‌گیرانه و سیاست بازدارنده انتخاب کنند. مگر اینکه ایران اساسا مسیر کنونی‌اش را تغییر دهد. حملات پیش‌گیرانه شاید قادر باشد که برای مدتی تلاش‌های ایران را به تاخیر اندازند اما حرکت ایران به سمت بازسازی توانایی‌های هسته‌ای شروع خواهد شد و بعد از آن اسرائیل و امریکا و اعراب مجبور خواهند بود توان موشکی و دفاعی و ظرفیت‌های مرتبط با آن را افزایش داده و به سمت هر تلاش جدید ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای حمله کنند.

این گزارش نتیجه می گیرد : ابعاد موشکی و هسته‌ای ایران نشان می‌هد که وضعیت فعلی که بین ایران و اسرائیل واقع شده، اسرائیل را مجبور می‌کند که از انتخاب حمله اول پیروی کند تا بتواند امنیت نیروهای نظامی هسته‌ای خودش را حفظ کند.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

سیلوهای پنهان شلیک موشک
یکشنبه 92/9/24 ساعت 2:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سیلوهای مخفی-شلیک‌های پنهان؛ از راکت‌های حزب‌الله تا موشک‌های سپاه

استقرار نامتقارن نیروهای موشکی سپاه پاسداران در گستره سرزمینی ایران عملا می‌تواند به عنوان نقطه قوتی در مقابل سپرهای دفاعی آمریکا و رژیم صهیونیستی ایفای نقش کند.


خبرگزاری فارس: سیلوهای مخفی-شلیک‌های پنهان؛ از راکت‌های حزب‌الله تا موشک‌های سپاه

گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس- طی چند سال گذشته و به خصوص پس از دستیابی ایران به توان بالای موشکی در سطح هدف قرار دادن اهداف راهبردی دشمنان نظام جمهوری اسلامی، موازنه نظامی در سطح منطقه دچار چالش‌های چشمگیر و تغییرات بزرگی شد.

از اواخر دهه هفتاد به این سو با عملیاتی شدن موشک‌های نسل دوم ایران همانند موشک‌های خانواده شهاب، موشک سجیل و همچنین توانمندی هدف‌گیری نقطه‌ای اهداف با موشک‌های فاتح و خلیج فارس توان ایران برای تلافی هرگونه حمله ناگهانی به مواضع حساس نظامی و یا هسته‌‌ای به شدت افزایش یافته است.

موشک شهاب

این توان بالا به خصوص پس از لشکرکشی نظامی ایالات متحده آمریکا به منطقه خلیج فارس و قرار گرفتن پایگاه‌ها، تجهیزات و نیروهای آمریکایی در بُرد موشک‌های ایرانی اهمیتی بسزایی برای ایجاد یک بازدارندگی راهبردی را ایفا کرده است.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی به عنوان قدرتی که همواره تلاش می‌کند با استفاده از توانمندی خود در حوزه نیروهای هوابرد که به دلیل کمک‌های بی‌دریغ ایالات متحده ایجاد شده است با نیروی بازدارنده‌ای روبه‌رو شده که مانع هرگونه تهاجم احتمالی در طول 10 سال گذشته با وجود تمام تهدیدات شده است.

*پاتریوت و هیتس در مقابل سجیل و شهاب

در مقابل، طی چند سال گذشته شاهد سرمایه‌گذاری گسترده ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد یک چتر حفاظتی در مقابل موشک‌های بالستیک ایران بوده‌ایم که از این جمله می‌توان به تقویت و ایجاد سپر دفاع موشکی موسوم به هیتس و پیکان در رژیم صهیونیستی و استقرار رادارهای باند ایکس در ترکیه، صحرای نقب و همچنین قطر و استقرار موشک‌های پاتریوت و تاد در نقاط مختلف اشاره کرد. با این حال موفقیت در هرگونه حمله به مواضع رژیم صهیونیستی و ایالات متحده وابسته به پنهان نگه داشتن موضع احتمالی شلیک و ایجاد توان مقابله مجدد است.

شلیک موشک سجیل

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا در حاشیه کنگره شهدای علمی که در تهران برگزار شد، با اشاره به توان موشکی سپاه و تاثیر آن در ایجاد بازدارندگی، گفت: «روش‌هایی که ما برای نگهداری و شلیک موشک‌های خود استفاده می‌کنیم، به صورت ناهمطراز و شبیه کاریست که حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه کرد.»

این گزارش در حقیقت مروریست کوتاه بر آنچه حزب الله در نبرد با ارتش صهیونیستی بکار گرفت و مقایسه آن با اقدامات و برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با تهدیدات احتمالی.

*غافلگیری رمز اصلی موفقیت

یکی از اصول مهم در موفقیت هر حمله متقابل موشکی و سردرگم کردن سیستم‌های دفاعی دشمن ایجاد سلسله حملات موشکی به صورت غافلگیرانه و در حجم انبوه است.

البته در کنار این نباید به این نکته بی‌توجه بود که شناسایی دقیق محل پرتاب موشک و محاسبه نقطه دقیق فرود آن می‌تواند کمک شایان توجهی به مقابله مؤثر با آن کند.

از همین‌رو یکی از مهم‌ترین اولویت‌های هر سیستم دفاعی برای مقابله مؤثر با حملات موشکی شناسایی دقیق مواضع شلیک است؛ راهبردی که تاکنون به صورت جدی در قالب شناسایی‌های هوایی و عسکبرداری‌های فضایی به وسیله ماهواره‌های جاسوسی به دقت پیگیری می‌شود. در نقطه مقابل ایجاد نوعی جنگ نامتقارن و استقرار استتار شدن سیستم‌های تهاجمی می‌تواند تدابیر گران قیمت دشمن را به راحتی خنثی کند.

موشک سجیل

*وقتی موشک های چندصد دلاری سیستم‌های دفاعی چندصد میلیون دلاری را خنثی می‌کند

شاید در طول 10 سال گذشته یکی از مهم‌ترین تجربه‌های عملی در خصوص رویارویی یک نیروی هوایی متعارف و سیستم‌های دفاع موشکی با یک نیروی مهاجم بالستیک، جنگ 33 روزه در سال 2006 بود.

در این نبرد، رژیم صهیونیستی با تکیه بر نیروی هوایی مدرن خود که متشکل از جنگنده‌های آمریکایی و همچنین بمب‌های هدایت لیزری به همراه سیستم دفاع موشکی بود به شدت با بمباران سریع نقاط گوناگون لبنان در تلاش بود تا ضمن تخریب توان موشکی حزب‌الله، از هدف قرار گرفتن شهرها و مناطق صنعتی نظامی خود و همچنین اجرای عملیات زمینی در خاک لبنان حمایت کند.

در نقطه مقابل، نیروهای حزب‌الله مجهز به موشک‌های کوتاه برد کاتیوشا، فجر3، فجر 5 و همچنین زلزال در صدد بودند که با مقابله مؤثر و هدف قرار دادن اهدافی در عمق خاک اسرائیل و تحمیل هزینه سیاسی و نظامی هنگفت، رژیم صهیونیستی را وادار به عقب‌نشینی کنند.

آماده سازی موشک برای شلیک توسط رزمندگان حزب‌الله

در طول جنگ با وجود بمباران‌های مداوم و عملیات‌های شناسایی توسط هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز خاک لبنان نیروی هوایی این رژیم توانایی انهدام بخش مؤثری از توان موشکی حزب‌الله را نیافت.

به یاد بیاورید که پس از شلیک چند فروند موشک حزب‌الله از منطقه‌ای مثل «بنت جبیل» یا «مارون‌الراس»، جنگنده‌های ارتش صهیونیستی بلافاصله پس از شناسایی مناطق، آنجا را با خاک یکسان می‌کردند؛ بلافاصله گزارشگر تلویزیون اسراییل در منطقه حاضر می‌شد و اعلام می‌کرد که مواضع موشکی حزب‌الله از بین رفت اما هنوز گزارش به انتها نرسیده بود که مجددا موشک‌های حزب‌الله دقیقا از همان مناطق، به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌شد.

*شلیک تا روز آخر

استفاده از تدابیر جنگ نامتقارن همچون حمل موشک‌ها توسط نفر به مواضع شلیک و عدم استفاده از خودروهای متحرک، استفاده از تونل‌های زیرزمینی برای حمل و نقل تجهیزات موشکی و همچنین اختفای صحیح مهمات موجود به صورت جدا از هم و بعد سر هم کردن آنها در موضع شلیک، امکان شناسایی مؤثر را از نیروی هوایی رژیم صهیونیستی سلب کرد و به همین دلیل تا آخرین روز جنگ، موشک‌های حزب‌الله به صورت مداوم شهرهای شمالی رژیم صهیونستی را هدف قرار می‌دادند.

استقرار سامانه‌های راکت‌انداز حزب‌الله

این مسئله جدا از به وجود آوردن هزینه هنگفت نظامی و اقتصادی، باعث ایجاد فضای ناامن روانی و فرار بیش از یک میلیون شهرک‌نشین صهیونیست از مناطق اشغالی شد که عملاً‌ این رژیم را پس از 33 روز وادار به عقب‌نشینی از حملات مداوم هوایی خود کرد.

این نبرد نشان داد که استفاده از تدابیر مؤثر در پنهان کردن مواضع شلیک تا چه اندازه می‌تواند از انهدام موشک‌های شلیک شده توسط سیستم‌های دفاعی جلوگیری کند.

* افزایش موشک‌های حزب‌الله زیر گوش اسراییل

همه این اقدامات زمانی بیشتر جلب توجه می‌کند که بدانیم، حزب‌الله نه تنها در منطقه نبرد با اسراییل بلکه در داخل کشور لبنان نیز موانع بزرگی همچون دولت وقت را در مقابل خود می‌دید که این موانع بزرگ کار را برای ورود و نگهداری موشکها به داخل مناطق جنوبی لبنان سخت می‌کرد.

برای همین بود که رژیم صهیونسیتی در اولین روزهای جنگ 33روزه اقدام به هدف قرار دادن زیرساخت، پل‌ها و راههای ارتباطی حزب الله با بیرون (بخصوص سوریه) کرد تا در همان ابتدا راه را بر ورود موشک‌ها و تجهیزات بیشتر ببندد.

اما این تقابل‌ها نه تنها از تعداد موشک‌های حزب‌الله نکاست، بلکه بعدها سید حسن نصرالله دبیرکل این حزب اعلام کرد اگر جنگ باز هم طول می‌کشید، به اندازه لازم موشک برای شلیک در اختیار داشتیم.

وی همچنین در یکی از سخنرانی های خود در مراسم گرامیداشت سردار شهید عماد مغنیه اعلام کرد: اگر آن روز چندهزار موشک در اختیار حزب‌الله بود؛ امروز هزاران هزار موشک را در اختیار داریم.

اینها نشان می‌دهد که فرماندهان حزب‌الله از پیچیده‌ترین روشها برای ورود و نگهداری موشک‌های خود استفاده می‌کردند؛ آن هم در محیطی که بیشترین ناامنی را برای این حزب به دلیل گروها و فرقه‌های مختلف، مزدوران و دستگاههای جاسوسی اسراییل بوجود آورده بودند.

*موشک‌های بزرگتر و زمینی برای مانور بیشتر

این راهکار به صورت جدی از سوی نیروهای استراتژیک جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آنجا که پهنه سرزمینی قابل استفاده برای نیروهای نظامی ایرانی بسیار گسترده‌تر از خاک لبنان (البته برای حزب‌الله، تنها جنوب لبنان) است عملاً امکان هرگونه شناسایی مواضع پیش از شلیک موشک را برای عامل شناسایی مشکل و حتی غیرممکن می‌‌کند.

با توجه به اندازه و حجم بالای موشک‌های ایرانی از جمله شهاب 3، سجیل و موشک قدر و قیام که برای هدف قرار دادن مواضع رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا در صورت حمله احتمالی مورد استفاده قرار می‌گیرند تدابیر لحاظ شده برای اجرای استقرار نامتقارن توسط نیروی نظامی ایران بسیار متنوع‌تر از حزب‌الله لبنان است.

شلیک موشک قیام

*سیلوهای پنهانی، اسلحه‌هایی مخفی

یکی مهم‌ترین راهکار این مسئله، استفاده از سیلوهای زیرزمینی پرتاب برای پنهان‌سازی موشک‌های آماده شلیک می‌باشد.

در این روش موشک به صورت ایستاده در سیلوی بتنی پرتاب در زیرزمین قرار می‌گیرد و تنها سوخت و ژیروسکوب‌های مورد نیاز برای هدایت بر روی آن نصب نمی‌شود.

استقرار موشک بالستیک سپاه در سیلوهای زیرزمینی

در شرایط اضطراری و بلافاصله پس از اعلام آماده باش، سوخت مورد نیاز به موشک تزریق شده و مختصات هدف مورد نظر به موشک داده می‌شود. البته نگرانی‌های موجود درباره ماندگاری سوخت تنها مرتبط به سوخت مایع است و با توجه به دسترسی ایران به تکنولوژی استفاده از سوخت جامد و ساخت موشک‌ سجیل با برد 2 هزار کیلومتر امکان شلیک این موشک از سیلوهای استتار شده به روش گرم و احتراق در درون سیلو تنها در مدت 20 دقیقه امکانپذیر است.


شلیک موشک بالستیک سپاه از سیلوهای زیزرمینی

روش شلیک‌های مخفی به سوی اهداف در نبرد غزه و در مقیاسی بسیار کوچکتر از توان هجومی ایران توسط گروهای مبارز فلسطینی به خصوص جنبش جهاد اسلامی در صحنه عمل تست شد؛ جایی که راکتهای ابتدایی و نه چندان پیشرفته فلسطینی‌ها با روش‌های کاملا ابتکاری و ابتدایی، به صورت مخفی و از زیر زمین به سمت تل‌آویو و دیگر شهرهای سرزمین‌های اشغالی شلیک شد و شاید این بزرگترین غافلگیری صهیونیستها در نبرد با فلسطینیان باشد.

استتار موشک‌های مقاومت در زیر زمین در نبرد غزه


شلیک موشک های جهاد اسلامی از زیر زمین به سمت شهرهای صهیونیستی

*تحرک استراتژیک

یکی دیگر از روش‌های پنهان‌سازی مواضع پرتاب، سوار کردن موشک‌ها بر روی خودرو و لانچرهای متحرک پرتاب و استقرار آن در محل شلیک با تغییر جای آن است.

در این شیوه در صورت نیاز به استفاد از این موشک و با استفاده از خودروهای حمل‌کننده می‌توان موشک را به نقطه‌ای خاص منتقل و سپس با آماده‌سازی آن نسبت به شلیک به سوی هدف اقدام کرد.

شلیک موشک فاتح

امکان جابه‌جایی خودروها و لانچرهای پرتاب امکان تعیین مختصات نقطه پرتاب و در نتیجه پیش‌بینی مسیر حرکت موشک را به شدت مشکل کرده و عملاً می‌تواند به غافلگیری سیستم دفاعی حریف بینجامد.

در کنار این باید به این مسئله نیز اشاره کرد که شلیک انبوه موشک‌های ذکر شده می‌تواند به سردرگمی سیستم های هشدار و نظارت نیز ختم شود.

*آمادگی برای ضربه‌ای بزرگتر

با چنین تفاسیر و سرمایه‌گذاری نیروهای نظامی ایران بر اتخاذ تاکتیک‌های نامتقارن در استقرار موشک‌های بالستیک ایران می‌توان به راحتی به این نکته پی برد که در صورت بروز هرگونه درگیری نظامی که به طور حتم اولین نشانه‌های آن حملات متقابل هوایی خواهد بود، مقابله با موشک‌های ایرانی بسیار دشوار است و نظامیان آمریکایی و صهیونیستی باید خود را برای مواجهه با انبوهی از موشک‌های ایرانی آماده کنند که به صورت ناگهانی و از نقاط نامعلوم به سمت اهداف خود شلیک می‌شوند.

البته آنها حتما می‌دانند که سرعت و قدرت این موشکها بسیار بیشتر از موشک‌های کاتیوشا و زلزال حزب‌الله خواهد بود؛ موشکهایی که این بار نه از منطقه محدودی مانند جنوب لبنان، بلکه از پهنه‌ای به وسعت سرزمین ایران شلیک می‌شود.    منبع:خبرگزاری فارس





سامانه S200
شنبه 92/9/23 ساعت 6:13 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر اسماعیلی در نشست خبری:

سامانه S200 به موشک صیاد 2 دست یافت/ چندین برابر شدن قدرت توانمندی و تصمیم‌سازی در شبکه پدافند کشور

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء گفت: قدرت توانمندی و تصمیم‌سازی در شبکه پدافند هوایی کشور با بومی‌سازی سیستم فرماندهی و کنترل هوایی چندین برابر می‌شود.
به گزارش خبرنگار دفاعی ـ امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با اشاره به عمومی‌سازی شبکه فرماندهی و کنترل هوایی گفت: عمومی‌سازی شبکه فرماندهی و کنترل هوایی دربرگیرنده بیش از 90 درصد پروژه بومی کنترل پیامبر اعظم است که امکان توزیع سراسری اطلاعات را به تمامی شبکه‌های دفاعی کشور می‌دهد و این امر، قدرت توانمندی و تسلیم‌سازی را در شبکه پدافند چندین برابر می‌کند. 

امیر اسماعیلی ادامه داد: سامانه راصد 32 که بسیار مدنظر فرماندهی معظم کل قوا قرار داشت، در بخش تقویت دیده‌بانی از 10 شهریور سال گذشته تا به امروز به تعداد مکفی در اختیار تمامی مراتب حساس و هسته‌ای کشور گذاشته شده است. 

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء با اشاره به برگزاری رزمایش مدافعان آسمان ولایت 5 در مهرماه امسال در مراکز مختلف کشور اظهار داشت: مدافعان رزمایش آسمان ولایت 5 با وسعت 800 هزار کیلومتر به صورت مشترک توسط نیروهای هوایی ارتش و سپاه تکنیک های جدید جنگ الکترونیک را به نمایش گذاشت. 

اسماعیلی در ادامه با اشاره به تجهیز دانشگاه قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء تصریح کرد: با پشتیبانی ستاد کل نیروهای ارتش دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء از مهرماه سالجاری اقدام به جذب دانشجو کرده است. 

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی با اشاره به سامانه موشکی مرصاد 2 اظهار داشت: سامانه موشکی مرصاد 2 که در رزمایش مدافعان‌ آسمان ولایت 4 که مورد آزمایش قرار گرفته بود، در رزمایش دیگری با برد بالای موشکی شلمچه بار دیگر مورد آزمایش قرار گرفته که این تست هم با موفقیت همراه بود. 
 
امیر اسماعیلی افزود: سامانه‌های مرصاد 2 به تولید بومی رسیده است و در اقصی نقاط کشور مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. 

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء با اشاره به افزودن قابلیت‌هایی به سامانه برد بلند S200 گفت: با تدبیری که فرماندهی معظم کل قوا اندیشیدند، قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء قابلیت‌هایی را به سامانه برد بلند S200 افزود از جمله اینکه این سامانه به توانمندی شلیک موشک صیاد 2 دست یافت. 
 
امیر اسماعیلی با اشاره به اضافه شدن "رادار پسیو آرایه" فازی به سیستم پدافند هوایی کشور اظهار داشت: در 10 شهریور امسال رادار پسیو آرایی فازی که قابلیت نامرئی‌بودن و در عین حال شکار پهپادها و ریزپرنده‌ها را داراست، به سیستم پدافند هوایی کشور اضافه شد. 
 
امیر اسماعیلی در ادامه به ویژگی‌های رادار آرش اشاره کرد و افزود: رادار آرش با برد بسیار بالا تا پایان هفته به شبکه سیستم پدافند هوایی کشور ملحق می‌شود. 
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اظهارات افراد غیرمتخصص در خصوص سیستم نظامی کشور خاطرنشان کرد: من هیچ‌گاه بلندگوی شما خبرنگاران را نمی‌گیرم و در حوزه خبرنگاری دخالت نمی‌کنم، این بدین معناست که افراد باید در حیطه حوزه‌های تخصصی خود اظهارنظر یا عمل کند، البته در نظام جمهوری اسلامی ایران این مسئله رعایت می‌شود. 
منبع: باشگاه خبرنگاران


برچسب‌ها: موشکپدافند هوایی

دستگیری جاسوس انگلیس
شنبه 92/9/23 ساعت 6:9 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
رئیس دادگاه انقلاب کرمان خبر داد

دستگیری جاسوس انگلیسی در کرمان

رئیس دادگاه انقلاب کرمان گفت: با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) یک جاسوس MI6 در کرمان شناسایی و دستگیر شد.
به گزارش حوزه حقوقی_ قضایی باشگاه خبرنگاران، "دادخدا سالاری" رئیس دادگاه انقلاب کرمان، با اعلام این خبر اظهار کرد: این جاسوس پس از چندین ماه فعالیت اطلاعاتی پیچیده در دام افتاد. 
 
وی بیان کرد: متهم مذکور در 11 نوبت در داخل و خارج از کشور به‌صورت حضوری با افسران اطلاعاتی کشور انگلیس ارتباط برقرار کرده و در هر ملاقات نیز اطلاعات مورد نظر سرویس جاسوسی مذکور را تحویل داده و البته یکسری راهکارهایی را بر علیه منافع جمهوری اسلامی ایران از سرویس اطلاعاتی انگلیس اخذ کرده است. 
 
این مقام قضایی از ارتباط جاسوس دستگیر شده با 4 افسر اطلاعاتی خبر داد و اظهار کرد: با هدایت و آموزش‌های این افسران اطلاعاتی، جاسوس مذکور اطلاعات خواسته شده و مورد نظر آن‌ها را جمع آوری و سپس به کشور مبدا جاسوسی منتقل کرده است. 
 
سالاری افزود: محاکمه این جاسوس در حال انجام است و متهم به جرائم خود اعتراف دارد. 
باشگاه خبرنگاران


برچسب‌ها: وزارت اطلاعات

دومین میمون فضایی
شنبه 92/9/23 ساعت 6:8 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
در پی پرتاب و بازیابی موفق"کاوشگر پژوهش"

دومین میمون فضایی کشور با موفقیت به زمین بازگشت/ نزدیک‌تر شدن به اعزام انسان به فضا

دانشمندان و متخصصان فضایی جمهوری اسلامی ایران، کاوشگر پژوهش که حامل دومین میمون فضایی بود را به منظور توسعه تحقیقات فضایی با موفقیت به فضا پرتاب و بازیابی کردند.
به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی "کاوشگر پژوهش"، آخرین محموله زیستی حامل دومین میمون فضایی با نام فرگام بامداد امروز توانست ماموریت زیر مداری خود را با موفقیت کامل پشت سر بگذارند تا جمهوری اسلامی ایران یک گام دیگر به اعزام انسان به فضا نزدیک‌تر شود. 

کاوشگر پژوهش که حامل یک میمون از‌ نژاد زئوس است پس از طی یک مسیر زیر مداری تا ارتفاع 120 کیلومتری در مدت زمان 15 دقیقه توانست به زمین باز گردد و موجود زنده را سالم بر روی زمین فرود آید، در طول این ماموریت دانشمندان فضایی کشور توانستند علائم حیاتی داخل محموله زیستی از جمله صوت، تصویر ترکیبات گازی، و علائم حیاتی موجود زنده نظیر نوار قلب و شاخص تعیین کننده وضعیت عمومی در طول پرواز زیر مداری ثبت و کنترل نموده و در ایستگاه زمینی آنها را لحظه به لحظه رویت کنیم.

 این اطلاعات ارزشمند دریافتی به متخصصین کشورمان این فرصت را می‌دهد تا در زمینه‌های گوناگون از جمله زیست فضایی "فیزیولوژی هوافضا" و "مهندسی پزشکی" تحقیقاتی در حوزه فناوری فضایی تامین کند.

پرتاب کاوشگر پژوهش و بازیابی آن گام دیگری در راستای نزدیک شدن جمهوری اسلامی ایران به اعزام انسان به فضا محسوب می‌شود که از ویژگی‌های جدید این کاوشگر می‌توانیم به استفاده از پرتاب گر با سوخت مایع که به دلیل اعمال سطح شتاب و ارتعاشات پایین‌تر به محموله زیستی نسبت به پرتاب گر‌های قبلی جهت ماموریت‌های کامل موجود زنده از قابلیت‌های بالاتری برخوردار است اشاره کرد.

 به کار گرفتن فناوری‌های ضربه گیر فرود برای کاهش ضربه‌های وارده به موجودات زنده در هنگام نشست به زمین، حداقل سازی زمان جستجو و نجات محموله و پاسخگویی مطلوب چتر نجات در محموله پایانی پرواز از دیگر ویژگی‌های کاوشگر به شمار می‌رفت. 

گفتنی است، در بهمن ماه سال 1391 دانشمندان ایرانی موفق شدند توسط کاوشگر پیشگام اولین میمون را به فضا ارسال و به سلامت بازیابی کنند با تکرار این موفقیت و دست آوردهای جدید آن جایگاه جمهوری اسلامی ایران در فناوری زیست فضایی بیش از پیش تثبیت گردید. 

جمهوری اسلامی ایرانی در سال 1387 با پرتاب کاملا مستقل اولین ماهوار تماما بومی با نام "امید" توانست به باشگاه فضایی جهان راه یابد.

 گفتنی است، کشور ما با امضاء معاهده استفاده صلح آمیز از فضا ماورای جو اراده خود را برای حضور در فضا و استفاده بشر دوستانه از آن ابراز داشته باشد.
منبع: باشگاه خبرنگاران



تشخیص تهدیدات سایبری
شنبه 92/9/23 ساعت 6:6 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
همزمان با آغاز هفته پژوهش؛

وزیر دفاع از "سامانه تشخیص تهدیدات سایبری" و "تلفن همراه امن" رونمایی کرد

همزمان با آغاز هفته پژوهش از 12 محصول بومی فناورانه در حوزه سایبری با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور رونمایی و نمایشگاه صنعت بومی سایبری افتتاح شد.
به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، به نقل از وزارت دفاع ؛ در حاشیه مراسم رونمایی از این محصولات راهبردی سردار دهقان در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت فوق العاده موضوع پدافند غیر عامل و سایبر در کشور ضرورت بومی سازی فناوری های سایبری و ابداع و خلق جدید در این حوزه اظهار داشت؛ بحمدالله امروز با اتکا به نبوغ و خلاقیت دانشمندان و متخصصان کشورمان گام های بسیار مثبت و بلندی در حوزه سایبر برداشته شده است.

وزیر دفاع ، از شرکت صنایع الکترونیک ایران به عنوان یکی از پیشتازان حوزه سایبری یاد کرد و افزود: خلق جدید و بومی سازی فناوری های سایبری از اولویت های مهم وزارت دفاع به شمار می‌رود.

سردار دهقان در ادامه گفت: با توجه به این رویکرد ، بامأموریت دادن به صاایران به عنوان متولی این بخش در وزارت دفاع مصمم هستیم با شعار محوری " پیش به سوی زیر ساخت بومی امن " و با همکاری و هماهنگی همه دستگاه های ذیربط ضمن نهادینه سازی فناوری های مرتبط با حوزه سایبری ، انشالله کشور را در این بخش به خودکفایی برسانیم.

وزیر دفاع در تشریح 12 محصول فناورانه که امروز در حوزه سایبری رونمایی گردید ، اظهارداشتند"سیستم عامل بومی و امن " که از دستاوردهای مشترک صاایران و شرکت های دانش بنیان و برخی دانشگاه ها به شمار می رود؛می تواند یکی از دغدغه ها و نگرانی های جدی که عبارت از وابستگی زیر ساخت های حیاتی و حساس کشور به سیستم عامل خارجی است را بطور کامل رفع نماید.

وی محصول "ضد بدافزار پادویش"را از دیگر دستاورهای رونمایی شده برشمرد و افزود: این دستاورد که توسط یکی از شرکت های فناور داخلی طراحی و ساخته شده ،قادر است امنیت رایانه های شخصی و سازمانی را در مقابل انواع ویروس های مهاجم برقرار و تأمین کند.

"تلفن همراه امن " از دیگر محصولاتی است که وزیر دفاع در تشریح آن گفت:از آنجا که از عمده ترین دغدغه ها و نیازهای کاربران تلفن همراه ، امنیت ارتباطات و عدم شنود مکالمات آنان است ،این محصول می تواند با ایجاد امنیت کامل و پایدار جلوی هرگونه مخاطره امنیتی و شنود را بگیرد.

سردار دهقان در ادامه با اشاره به دو دستاورد دیگر رونمایی شده ، شامل" مسیر یاب بومی " و " سیستم انتقال نوری مخابرات " که توسط دو شرکت دانش بنیان و فناور کشورمان طراحی و ساخته شده است گفت: طراحی و ساخت این دو محصول چشم انداز امید بخشی را در رسیدن به زیر ساخت های بومی و امن ترسیم می‌کند.

وی از " سامانه تشخیص تهدیدات سایبری " ،"مرکز عملیات امنیت "،" دیواره آتش پرسرعت و با ظرفیت بالا"و "دیواره آتش نرم افزارهای کاربردی" به عنوان چهار محصول جدید در حوزه امنیت شبکه نام برد که قابلیت حفاظت از شبکه‌ های سازمانی در مقابله با تهدیدات هکرها و عملیات نفوذ را فراهم می کند که امروز با رونمایی از آنها گامی موثری در این حوزه برداشتیم.

وزیر دفاع با بیان اینکه از نیازهای مشترک وزارت دفاع ، وزارت صنعت و معدن و دیگر بخش های صنعتی ،کنترل و نظارت بر زیر ساخت های صنعتی کشور می باشد "سامانه کنترل صنعتی بومی" که در این مراسم رونمایی شد می تواند این مإموریت مهم را انجام دهد.

سردار دهقان در تشریح اهداف نمایشگاه صنعت بومی سایبری نیز گفت:این نمایشگاه با هدف شناسایی و ترویج محصولات و دستاوردهای تولید شده در حوزه سایبری کشور برپا شده و حضور بیش از "30 شرکت "فناور و معرفی بیش از "100 محصول جدید سایبری" در این نمایشگاه نشان از توانمندی و ظرفیت های بسیار خوبی است که در این حوزه راهبردی در کشورمان وجود دارد.

وزیر دفاع در پایان با تشکر و قدردانی از همه دست اندرکارن و فعالان حوزه سایبری در کشور و اعلام آمادگی وزارت دفاع برای حمایت و پشتیبانی از آنان تصریح کرد:دستاوردها و محصولات رونمایی و ارائه شده در این مراسم و نمایشگاه ، نماد بارزی از ناکارآمد سازی تحریم ها و جنگ سایبری دشمنان و نشان دیگری از امواج نشاط آفرین"ما می توانیم " است که چرخه پیشرفت علمی را در همه زمینه ها سرعت بخشیده و تحقق بخش تدابیر حکیمانه و رهنمودهای ارزشمند ،راه گشا و بن بست شکن رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است.
منبع: باشگاه خبرنگاران


برچسب‌ها: دستاورد جدید

رادار ایرانی آرش
شنبه 92/9/23 ساعت 12:54 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر اسماعیلی در نشست خبری:
استقرار رادار «آرش» تا پایان هفته/ شلیک موشک شلمچه از مرصاد2/ تجهیز مراکز هسته‌ای به سامانه دیده‌بانی پیشرفته

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) صبح امروز در نشست خبری به تشریح جدیدترین دستاوردهای نیروهای مسلح در این حوزه پرداخت.


خبرگزاری فارس: استقرار رادار  «آرش» تا پایان هفته/ شلیک موشک شلمچه از مرصاد2/ تجهیز مراکز هسته‌ای به سامانه دیده‌بانی پیشرفته


به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیر فرزاد اسماعلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) صبح امروز در نشست خبری به تشریح جدیدترین دستاوردهای نیروهای مسلح در این حوزه پرداخت.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) اظهار داشت: مهر ماه امسال رزمایش بزرگی در منطقه پدافند هوایی شمال، شمال غرب، غرب، جنوب، جنوب غرب و مرکزی داشتیم.

وی افزود: وسعت رزمایش مدافعان آسمان ولایت 5 ، 800 هزار کیلومتر مربع بود و سامانه‌های جدیدی در آن به کار گرفته شد.

اسماعیلی ادامه داد: در این رزمایش تکنیک‌ها و تاکتیک‌های متفاوتی از رزمایش‌های گذشته انجام دادیم و علت رسانه‌ای نشدن آن نیز به دلیل به کارگیری این تاکتیک‌ها به عنوان لایه‌های پنهانی پدافند هوایی کشور بود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) تأکید کرد: در این رزمایش 14 هزار نفر نیروی رزمایشی شرکت داشتند که اعم از نیروهای ارتش، پدافند هوایی سپاه و قرارگاه خاتم بود.

وی افزود: این یک رزمایش دو سویه با حضور نیروی هوایی ارتش و نیروی هوایی سپاه بود که این نیروها با پرنده‌های با سرنشین و بدون سرنشین خود طی 5 روز حملات سنگینی را انجام می‌دادند که این حملات متناسب با تهدیدات روز دنیا بود و پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) و پدافند هوایی سپاه با تکنیک‌ها و تاکتیک‌های جدید در وسعت بسیار بالا با آنها مقابله می‌کردند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در روز آخر رزمایش تست گرم موشک‌های میانبرد، کوتاه‌برد و برد بلند را داشتیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دانشگاه این قرارگاه اظهار داشت: 10 شهریور امسال قول دادیم که دانشگاه در سال جاری دانشجو جذب کند و توانستیم با پشتیبانی همه جانبه ستاد کل نیروهای مسلح و ستاد کل ارتش از اولین روز مهر ماه امسال دانشجوی پدافندی جذب کنیم و در حال حاضر آموزش دانشجویان در طیف‌ها و رسته‌های مورد نیاز در حال انجام است.

اسماعیلی در خصوص جدیدترین سامانه‌های راداری گفت: رادار برد بلند «آرش» تا پایان هفته در یکی از سایتهای کشور مستقر می شود.

وی با اشاره به دستور فرمانده معظم کل قوا مبنی بر تغییرات سامانه موشکی S200 اظهار داشت: قول داده بودیم که تا پایان سال این تغییرات شروع شود اما اکنون که سه ماه به پایان سال مانده اعلام می‌کنیم که این سامانه علاوه بر شلیک موشک برد بلند S200 قادر به شلیک سیستم سلاح موشک ضیاد2 نیز است.

اسماعیلی همچنین تاکید کرد: یعنی در دو برد از سامانه موشکی S200 استفاده می‌کنیم و این یعنی تغییر تکنولوژی.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) همچنین با بیان اینکه سامانه شبکه کنترل فرماندهی پیامبر اعظم مراحل پایانی خود را طی می کند، تصریح کرد: سامانه توپخانه صافات1 نیز برای مقابله با موشک های کروز مجهز به سیستم الکترواوپتیک تولید و مستقر شده است.

وی با بیان اینکه سامانه موشکی مرصاد2 با قابلیت‌های بالا در رزمایش‌ مدفعان آسمان ولایت4 با موشک‌های قبلی تست شد، گفت: دهم شهریور نوید دادیم که موشک‌های بومی شلمچه را با برد و توانمندی بالاتر و متناسب با سامانه مرصاد2 آزمایش کنیم.

اسماعیلی از نصب و شلیک موفق موشک ارتقایافته شلمچه از روی سامانه مرصاد 2 علیه هدف پهپادی خبر داد و گفت: این آزمایش در ماه گذشته صورت گرفته و مرصاد2 هم اکنون در اقصی نقاط کشور مستقر است.

وی همچنین با اشاره به دستاوردهای پدافند هوایی در حوزه سامانه های دیده بانی گفت: تمام مراکز حساس و هسته‌ای به سامانه دیده بانی راصد32 مجهز شده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) همچنین درباره بودجه سال آینده این قرارگاه گفت: ما توانمندی و آمادگی رزم خود را بیش از بودجه‌ای که در اختیارمان قرار می‌دهند، بالا می‌بریم.

منبع: خبرگزاری فارس





الی بیت المقدس
جمعه 92/9/22 ساعت 8:24 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

رزمایش الی بیت المقدس در اهواز

رزمایش الی بیت المقدس با حضور سردار علی فضلی صبح امروز جمعه در اهواز برگزار شد.


فارس نیوز

 



برچسب‌ها: رزمایش

   1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 73
بازدید دیروز: 72
کل بازدیدها: 1322860