سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
انهدام دو تیم تروریستی
دوشنبه 92/2/30 ساعت 11:2 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
وزارت اطلاعات خبر داد
انهدام دو تیم تروریستی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف)

دو تیم تروریستی که در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری در حال انتقال تعداد زیادی سلاح به کشور بودند، توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی شدند.

خبرگزاری فارس: انهدام دو تیم تروریستی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج)

به گزارش خبرگزاری فارس، روابط عمومی وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای از شناسایی و انهدام دو تیم تروریستی واردات سلاح در مرزهای غربی و شرقی کشور خبر داد.

متن اطلاعیه شماره یک وزارت اطلاعات در این خصوص که از سوی سایت رسمی این وزارتخانه منتشر شده، به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

به استحضار ملت شریف ایران می رساند که در آستانه برگزاری انتخابات سرنوشت‌ساز آتی، دشمنان ملت به تشدید فعالیت‌های مخرّب و تمهید مقدمات برای فتنه‌انگیزی‌های گوناگون اقدام کرده‌اند.

از آنجا که این وزارتخانه از مدت‌ها پیش مقاصد دشمن را پیش بینی و تحرکات عوامل آنها را رصد و آمادگی های لازم برای مقابله را ایجاد کرده بود، لذا در مقطع اخیر موفق به شناسایی و خنثی سازی شماری از توطئه‌ها و سناریوهای دشمن شده که شرح هر یک از آنها را پس از رفع محذوریت‌های امنیتی، اطلاع رسانی خواهد کرد.

از جمله آخرین توطئه‌های کشف شده، مربوط به ورود تعداد فراوانی سلاح سبک به کشور است؛ ردگیری های اطلاعاتی و امنیتی به عمل آمده، منجر به شناسایی و ضربه به دو تیم تروریستی عامل ورود «سلاح سبک» از مرزهای غربی و شرقی کشور شده است.

این تیم‌ها در حال انتقال تعداد معتنابهی «کلت کمری» و «نارنجک جنگی» به مرکز کشور بودند که با اقدامات هوشمندانه، به موقع و فداکارانه سربازان گمنام امام زمان (عج) در استان‌های کرمانشاه و سیستان و بلوچستان، کلیه سلاح‌ها کشف و تروریست‌ها بازداشت و تحویل مرجع قضایی شدند.

منبع: فارس نیوز




برچسب‌ها: وزارت اطلاعات

نیروهای رهایی گروگان ارتش
دوشنبه 92/2/30 ساعت 2:14 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
تیپ 65 نیروهای ویژه هوابرد یا نیرو های مخصوص معروف به نوهد یکی از زبده ترین وآماده ترین نیروهای ارتش هستند که به کلاه سبزها معروفند . این تیپ عهده دار عملیات های سخت و حساس در کشور است که از جمله آنها می توان به آزاد سازی گروگان، حمله به هواپیما، قطار و عملیات های خرابکاری در مواضع دشمن در کیلومترها خارج از مرز های کشور اشاره نمود.


برچسب‌ها: تکاور

پهپاد جدید ایرانی
دوشنبه 92/2/30 ساعت 2:10 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
چیست یاران بعد از این پهپاد ما

«حماسه‌» ای بدرخشید و اوجِ پهپاد شد + عکس

ساخت و آزمایش موفق پهپاد حماسه گویای تسلط کشورمان در ساخت سازه هایی از جنس مواد مرکب (کامپوزیت) با طول زیاد است زیرا عدم خمش بیش از حد بال به عنوان یک تیر بلند که از یک تکیه گاه آویخته است (Cantilever) نیاز به فناوری بالایی دارد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در سال جاری همانند سال گذشته شاهد تداوم معرفی نسل های جدید و متفاوت پهپادهای ایرانی هستیم که در رده های مختلف و با توانمندی های متنوع طراحی و تولید شده اند.

این نمونه ها علاوه بر قابلیت های بیشتر در مأموریت های عادی، سنگ نشانه ای برای حرکت به سمت نمونه هایی با ویژگی های جدید از جمله نبرد هوایی وشناسایی راداری هستند که تا استخراج تمام نیازمندی های فنی و رفع مشکلات فناورانه این مأموریت های نو، قطعاً نیاز به در خدمت گرفتن چندین نمونه اولیه است تا هم بهبود اجرای مأموریت های عملیاتی کمک کرده و هم به فعالیت های توسعه ای یاری رسانند.

در همین راستا شاهد رونمایی از پهپاد(پرنده هدایت پذیر از دور) جدید «حماسه» در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی بودیم که هر چند متأسفانه اطلاعات درخوری از قابلیت های آن عنوان نشد اما در گزارش پیش رو به ویژگی های ظاهری جدید و متفاوت قابل مشاهده در آن می پردازیم.

شکل ظاهری


حماسه مانند بسیاری از پهپادهای دیگر ایرانی از پیکربندی مرسوم دم «Twin-boom» استفاده کرده که برای نمونه هایی در این رده در ترکیب با محل نصب موتور در انتهای بدنه مزیت هایی به همراه دارد. بال های این پهپاد در بالای بدنه نصب شده اند تا فضای کافی زیر بال تا سطح زمین امکان نصب تسلیحات را به وجود آورد.


 

پهپاد جدید حماسه


حماسه از یک موتور ملخی پیستونی فشاردهنده که همانند سایر پهپادهایی با همین پیکربندی در انتهای بدنه و بین بوم های نگه دارنده دم نصب شده است بهره می برد. همانطور که در گزارش پهپاد سریر نیز اشاره شد، همواره در طراحی هواپیماهای بدون سرنشین، مصالحه ای بحث برانگیز بین استفاده از یک یا دو موتور برای پهپادهایی با برد و مداومت پروازی بالا وجود دارد.با توجه به مقدورات پروازی بالایی که توسط بال های بزرگ حماسه ایجاد می شود احتمالاً از موتور کوچک اما مطمئنی در آن استفاده شده تا در مجموع، قابلیت اطمینان سامانه برای اجرای بهتر مأموریت آن حاصل شود.

به گزارش مشرق، یکی از تفاوت های مهم پهپاد حماسه با سایر نمونه های ساخت داخل، بال های بسیار بلند(دهانه بال بزرگ) آن است. این بال ها که از لحاظ نسبت منظری(Aspect Ratio) بسیار بالا و نزدیک به گلایدرها قابل طبقه بندی هستند نیروی برآی زیاد در عین کاهش نیروی پسای ناشی از آن(پسای القایی) را به ارمغان می آورند که یکی از اصول مهم برای دستیابی به هواپیمایی با مداومت پروازی بالا است.  طول بال(دهانه بال) پهپاد حماسه را می توان بین 8.5 تا 10.5 متر تخمین زد.

ارابه های فرود این پهپاد از نوع ثابت هستند که نیروی پسای بالایی در حین پرواز ایجاد می کنند و برای پروازی های طولانی مدت تأثیر منفی خود را بیشتر نشان می دهند البته سادگی طراحی، وزن کم و قابلیت اطمینان بالا هم از مزایای چنین ارابه فرودی است.


 

بال های بزرگ حماسه در این نما دیده می شود


نکته دیگر آنکه ساخت و آزمایش موفق پهپاد حماسه گویای تسلط کشورمان در ساخت سازه هایی از جنس مواد مرکب(کامپوزیت) با طول زیاد است زیرا عدم خمش بیش از حد بال به عنوان یک تیر بلند که از یک تکیه گاه آویخته است(Cantilever) نیاز به فناوری بالایی دارد.

اصلی ترین تفاوت شکل ظاهری پهپاد حماسه با نمونه های قبلی بومی، برجستگی موجود در جلوی هواپیما و نزدیک به قسمت دماغه استکه در ادامه به آن اشاره می نماییم.

تجهیزات

به طور معمول در پهپادهای خارجی با برد و مداومت پرواز بالا نظیر «پریدیتور» و «گلوبال هاوک» در فضای برجسته تعبیه شده در قسمت نزدیک به دماغه هواپیما آنتن ارتباط با ماهواره(SATCOM) یا آنتن ارتباط در خط دید مستقیم با یک وسیله هوایی دیگر(که نقش رله ارتباطی را دارد) قرار می گیرد. در واقع علت این برجستگی ایجاد قابلیت چرخش 360 درجه برای آنتن و فراهم کردن دید در تمام سمت ها است.

بنابراین با توجه به عدم برخورداری کشورمان از ماهواره های مخابراتی در حال حاضر، دو احتمال بیشتر قابل طرح است. پهپاد حماسه یا دارای آنتن ارتباط ماهواره برای استفاده از ماهواره های خارجی است که به دلیل اهمیت مسائل نظامی بعید به نظرمی رسد یا برای افزایش برد کنترل پهپاد و امکان ارسال بی درنگ اطلاعات از مسافت های دور، آنتن ارتباط در دید مستقیم(با هواگرد رله و از طریق آن به ایستگاه زمینی) در این هواپیمای بی سرنشین قرار داده شده است.

در هر دو حالت فوق، حماسه با اتکا به چنین سامانه هایی خواهد توانست از مسافت های دور اطلاعات کسب شده را به مراکز فرماندهی مخابره کرده و اطلاع آنها را از آخرین شرایط محل تحت نظر افزایش دهد.البته احتمال کمتری برای نصب سامانه ای غیر از موارد فوق نیز در محل برجستگی مذکور وجود دارد.

از نظر پنهانکاری راداری با توجه به اینکه اصول مطرح شده در منابع طراحی برای ایجاد قابلیت رادارگریزی در حماسه دیده نمی شود(مثلاً قرارگیری دم عمودی با زاویه 90 درجه در این پهپاد) بنابراین قاعدتاً تنها با اتکا به جنس مواد تشکیل دهنده سازه و بدنه و پوشش های جاذب رادار اقدام به کاهش بازتاب راداری(RCS) در این هواپیمای بدون سرنشین شده است.

یک رادار جستجو مشابه نمونه های دیده شده در قایق های تندرو کشورمان در فضای بین دو ارابه فرود اصلی پهپاد حماسه دیده می شود. نمونه  های مشابه خارجی این رادار بردی در حدود 29 تا 66 کیلومتر دارد و در این پهپاد نیز می تواند برای کشف برخی اهداف و عوارض زمینی و خصوصاً گشت دریایی مورد استفاده قرار گیرد.


 

برجستگی نزدیک دماغه، رادار نصب شده زیر بدنه و راکت زیر بال مشهود است


به علاوه در همین محل، سامانه کشف و ردیابی الکترواپتیک پایدار شده که در بسیاری از پهپادهای دیگر ایرانی دیده می شود نیز قابل نصب است هر چند که ارابه های فرود اصلی و دماغه بخشی از زاویه دید آن را اشغال می کنند. این رویکردی است که در پهپاد سریر نیز دیده شده و توانایی شناسایی با تجهیزات الکترواپتیک در مأموریت فرعی قرار گرفته است.

این نکته یکی از شواهد آزمودن و استفاده از فناوری و راه حل های نو در پهپادهای جدید ایرانی است همانطور که پهپاد سریر که در رژه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار نمایش داده شد یکی از اولین گام ها برای رسیدن به یک پهپاد جنگنده است.


 

تصویری از پروازهای آزمایشی پهپاد حماسه


هر چند از حماسه به عنوان یک پهپاد با قابلیت های رزمی یاد می شود اما هیچ اشاره ای به نوع تسلیحات محمول آن نشده است. در مراسم رونمایی از آن زیر هر یک از بال ها یک جایگاه حمل سلاح دیده می شد که در هر یک از آنها یک فروند راکت 107 میلیمتری نصب شده است. این راکت با جرمی در حدود 18 کیلوگرم در حالت شلیک از سطح به بردی در حدود 8500 مترمی رسد.

گفتنی است ترکیب راکت های 107 میلیمتری و رادار جستجو(مشابه نمونه به کار رفته در حماسه) ترکیب تجهیزاتی پرطرفدار قایق های تندروی کشورمان نیز است.

به گزارش مشرق، با توجه به نصب راکت و رادار فوق روی حماسه می توان انتظار داشت میزان حمل بار این پهپاد دستکم 45 تا 60 کیلوگرم باشد. همچنین می توان انتظار داشت این پهپاد قابلیت نصب راکت های 70 میلمتری، موشک های ضد زره نیمه سنگین ویا موشک های هوا به هوا(در رده دوش پرتاب) را داشته باشد.

در اینصورت حماسه می تواند طیف وسیعتری از مأموریت های رزمی شامل پشتیبانی هوایی نزدیک، ضد زره و برقراری پوشش هوایی برای واحدهای زمینی را بر عهده بگیرد. البته برای برخی از این مأموریت ها نیاز به نصب حسگرهای لازم یا کشف هدف توسط سایر سامانه های هوایی و زمینی و اطلاع به پهپاد وجود دارد که خود نیازمند وجود امکان عملکرد شبکه ای است.


 

پهپاد حماسه؛شیئ زیر بال شباهت هایی به تسلیحات هوا به سطح دارد


با رونمایی از پهپاد حماسه و مشاهده ظاهر آن می توان این پرنده را در رده پهپاد شاهد-129 که دارای مداومت پروازی 24 ساعت، سامانه الکترواپتیکی پایدار شده، دم v شکل و بال هایی با دهانه بال بزرگ استدانست. مقایسه ظاهری بین این دو پهپاد نشان دهنده کیفیت ساخت بسیار بهتر شاهد نسبت به حماسه است.به علاوه در فیلم های نمایش داده شده از این دو پهپاد، شاهد پرواز و فرود چشمگیرتری داشته و از این لحاظ به رقبای خارجی منطقه ای و فرامنطقه ای نیز بسیار نزدیک است.

بنابراین در صورت یکپارچه بودن پروژه های دفاعی کشور(با توجه به این بودجه محدود)، شاید بتوان گمانه زنی کرد پهپاد حماسه بیشتر از اینکه رویکردی عملیاتی داشته باشد برای آزمودن عملی برخی فناوری های جدید مورد استفاده قرار خواهد گرفت در غیر اینصورت یا مشخصات عملیاتی حماسه برتر از شاهد-129 است ویا حماسه مشتریانی غیر از کابران شاهد خواهد داشت.

در هر صورت امیدواریم هر یک از پهپادهای جدیدی که در کشور ساخته می شوند قطعه ای از یک پازل برای کسب فناوری و بومی سازی فناوری های نوین و رسیدن به محصولات عملیاتی با رویکرد «راه حل میانبر» باشند تا با کمترین هزینه و در کمترین زمان منجر به افزایش توان دفاعی کشورمان در عرصه هوایی شوند.

مشرق نیوز




سامانه جدید پدافند هوایی
دوشنبه 92/2/30 ساعت 2:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
با حضور سردار وحیدی
خط تولید انبوه سامانه جدید پدافند هوایی «حرز نهم» افتتاح شد

تحرک بالا، موبایل بودن سامانه سلاح و قابلیت بکارگیری در شب از ویژگی‌های سامانه پدافندی حرز نهم است.

خبرگزاری فارس: خط تولید انبوه سامانه جدید پدافند هوایی «حرز نهم» افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، در آستانه ولادت با سعادت امام نهم حضرت جواد‌الائمه (ع) و سالروز حماسه فتح خرمشهر با حضور سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، خط تولید انبوه سامانه جدید پدافند هوایی با نام «حرز نهم» افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

سردار وحیدی در مراسم بهره‌برداری از این خط تولید طی سخنانی با تبریک اعیاد شریف رجبیه و گرامیداشت حماسه فتح خرمشهر و سالروز عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس، اظهار داشت: سامانه پدافند هوایی که به یاد و نام امام نهم حضرت جواد‌الائمه به نام «حرز نهم» نامگذاری شده، به دست متخصصان حماسه آفرین، زبده و کارآمد سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده و امروز به مرحله تولید انبوه رسیده، یک سامانه پیچیده پدافندی است که قادر است اهداف مورد نظر را در ارتفاع پست و کوتاه مورد شناسایی و ردیابی قرار داده و بصورت هوشمند و خودکار مورد هدف قرار دهد.

وحیدی، تحرک بالا، موبایل بودن سامانه سلاح و قابلیت بکارگیری در شب را از ویژگی‌های سامانه پدافندی حرز نهم برشمرد و افزود: این سامانه قابلیت اتصال به شبکه پدافند کشور را دارد و قادر است ظرف کمتر از چند دقیقه برای مقابله با تهدیدات آماده و فعال شود.

وزیر دفاع با اشاره به اقتدار دفاعی کشور در مقابله با تهدیدات بیگانگان تصریح کرد: نیروهای مسلح شجاع و سلحشور جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از تجارب هشت سال دفاع مقدس و فتوحات بزرگی همچون حماسه فتح خرمشهر و پیشرفت‌های شگرف در حوزه های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، آماده‌اند تحت زعامت و فرماندهی فرمانده معظم کل قوا هرگونه اقدام خصمانه علیه ایران اسلامی را با قاطعیت در هم کوبیده؛ و سرنوشتی بدتر از رژیم صدام را برای آنان رقم زنند.

وی افزود: مدیران، متخصصان، ولایت‌مدار و سخت‌کوش وزارت دفاع نیز با تمسک به مکتب اهل بیت و با الهام از ارزشهای متعالی دفاع مقدس، در تداوم راه امام شهیدان و شهیدان انقلاب اسلامی با شعار راهبردی «خودباوری»، «تلاش»، «خودکفایی» در سالهای پس از جنگ تحمیلی در عرصه علم و فناوری خالق حماسه‌های بزرگ و فتوحات بی‌شماری بوده‌اند.

وحیدی، تولید انواع ماهواره‌بر، موشک‌های کوتاه برد، میان‌برد، دوربرد، سامانه‌های ضد زره، انواع سامانه‌های کروز دریایی و انواع سامانه‌های پدافندی را از جمله این دستاوردهای خیره‌کننده‌ ذکر کرد.

وزیر دفاع در پایان با تشکر و قدردانی از مدیران و کارکنان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع اعلام کرد: محصولات بسیار مهم دیگری در حوزه پدافندی هوایی و هواپایه در حال ساخت است که انشاالله خبرهای خوش آن را در آینده نزدیک به سمع و نظر ملت شریف ایران خواهیم رساند.

منبع: فارس نیوز




برچسب‌ها: پدافند هوایی

آمادگی تکاوران
دوشنبه 92/2/30 ساعت 11:0 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

جزئیاتی از آمادگی تکاوران تیپ 65نوهد

سرهنگ خسرو خسروی فرمانده تیپ 65 نیرو مخصوص نوهد، گفت: با عنایتی که فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی زمینی به نیروهای تیپ 65 نیرو مخصوص نوهد داشته و دارند این نیرو توانسته آموزشهای خود را کاملا به روز کند.

به گزارش مشرق، سرهنگ خسروی اظهارداشت: شاید در برخی موارد کمبودهای جزئی هم وجود داشته باشد اما توانسته ایم با امکانات موجود آموزشهای لازم را به روز کنیم و حتی سلاحهایی را که جهادهای خودکفایی طراحی و تولید می کنند نیز برای نخستین بار در این تیپ آزمایش کنیم .

وی افزود: تیپ 65 نیروی مخصوص نوهد نیروی زمینی ارتش تا به امروز توانسته است با استفاده از علوم نوین روز و با تلاشی که در جهاد خودکفایی ارتش و صنایع دفاعی کشور صورت گرفته در انجام وظایف خود با موفقیت عمل کند و به پیش رود.

فرمانده تیپ 65 نیرو مخصوص نوهد خاطرنشان کرد: نیروهای این تیپ در رزمایشهای اخیر جعفر طیار یک و دو، آموزشهای نوینی را که فرا گرفته بودند از جمله پرش از بالگرد و فرود موفقیت آمیز در منطقه ای که از پیش شناسایی نشده بود را با موفقیت به اجرا گذاشتند.

سرهنگ خسروی با بیان این که جابجایی نیروهای مخصوص در طی 24 ساعت و یا کمتر از آن از جمله توانایی های بیشمار این نیروها به شمار می رود یادآور شد: امروز به این توانمندی دست یافته ایم که در مدت زمان اندک نیروهای خود را از جنوبی ترین نقطه کشور به شمالی ترین نقطه و برعکس و یا از مرکز به سایر نقاط کشورمان حرکت داده و آنها را درعملیات های احتمالی شرکت دهیم.

وی اظهارداشت: نیروهای مخصوص این تیپ با آموزش ها و دوره های ویژه ای که در طول سال طی کرده اند، هم اینک در بهترین شرایط جسمی و روحی بسر می برند.

سرهنگ خسروی یادآور شد: نیروهای تیپ 65 نیروی مخصوص نوهد درطول سال علاوه بر آموزشهای تئوری که در محل پادگان ها طی می کنند، آموزش های ویژه ای را نیز از جمله زندگی در کویر، جنگل و کوهستان و در زمستانها در شرایط برفی تمرین می کنند و به همین علت از توانایی و آمادگی رزمی بالایی نیز برخوردار هستند.

وی ابراز امیدواری کرد که نیروهای تیپ 65 نیروی مخصوص نوهد، با تلاشی که می کنند، بتوانند روز به روز بر توانایی و قدرت خود و به ویژه سربلندی و عزت بیش از پیش ایران اسلامی تلاش کنند.

فرمانده تیپ 65 نیروی مخصوص نوهد با بیان این که نیروهای مخصوص و واکنش سریع این تیپ در دوران دفاع مقدس به ویژه آزاد سازی خرمشهر نقش فعالی داشتند، گفت: تیپ 65 نیروی مخصوص نوهد در زمان فتح خرمشهر با عنوان تیپ 23 نیرو مخصوص (نوهد) نقش فعالی ایفا کرد.

سرهنگ خسروی افزود: یکی از عواملی که در کنار سایر عوامل تاثیرگذار به پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات بزرگ بیت المقدس و فتح خرمشهر منجر شد، انجام جنگ های چریکی بود که توسط نیروهای چمران و پیشکسوتان نیروی مخصوص در کنار سایر رزمندگان صورت گرفت.

فرمانده تیپ 65 نیروی مخصوص نوهد در ادامه گفت: در جنگهای امروزی نیروهای واکنش سریع و عملیات سریع یک ضرورت محسوب می شود.

سرهنگ خسروی با بیان این که در تیپ 65 نیروهای مخصوص تیم های ویژه از جمله تیم غواص و سقوط آزاد حضور دارند، افزود: تمامی نفرات در بدو ورود به این تیپ اعم از افسر و درجه دار، باید یک رشته تخصصی کامل را طی کنند بدین معنی که در یک تیم 12 نفره از مهندسی رزمی تا پزشکیار، باید اکثر کارهای نیروی مخصوص اعم از غواصی، چتربازی و جنگ در شرایط نامتعارف را فرا بگیرد تا در زمانی که یکی از نفرات دچار حادثه شد، حتی پزشکیار تیم هم بتواند کارهای دیگران را انجام دهد.

وی ادامه داد: در جنگهای امروزی لازم است که تمامی نفرات تیم های نیروهای مخصوص برای پیشبرد اهداف نظامی حتما تخصصهای لازم را داشته باشند و به صورت حرفه ای بتوانند عمل کنند.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: تکاور

نیروی دریائی ایران
شنبه 92/2/28 ساعت 2:17 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

تاریخ نیروی دریائی جمهوری اسلامی ایران

هفتم آذر ماه در تاریخ کشورمان به نام نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
نام گذاری شده است .
و همه ساله آن را با برگزاری مراسم های مختلف گرامی میدارند .
در چنین روزی برگ زرینی بر تاریخ کشورمان نقش بست و به موجب آن تا پایان هشت سال
جنگ آب های نیلگون و جاویدان خلیج همیشه فارس از وجود نیروی دریایی عراق به دور ماند و دلیل آن حماسه آسمانی پرسنل ناوپه پیکان بود .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پیش از انقلاب
ایرانیان همواره دارای سابقه طولانی در امر دریا نوردی بوده اند .
اگر به تاریخچه ارتش کشورمان در قرون مختلف بیاندازیم به طور کلی حضور یک نیروی دریایی جهت حفظ و حراست و بازگشودن درهای دیگر نقاط جهان به کشورمان به چشم میخورد و نشان
میدهد پیشینیانمان همواره استفاده از دریا را مد نظر داشته اند
فرماندهی بخشی از نوگان نیروی دریایی هخامنشیان در جنگ با یونان در حالی به بانوی ایرانی آرتمیس سپرده میشود که نهایتا در آن جنگ پیروزی بزرگی برای کشورمان رقم میخورد
و این مطلب ار آنجا با اهمیت است که این عملیات بزرگترین در طول تاریخ است .
سپس به مدت زیاد به دلیل عدم توجه 2000 کیلومتر از مرز های جنوبی کشور بدون محافظ رها شد تا در عصر شاه عباس صفوی با کمک نیروی دریایی انگلیس بخش های تحت تصرف پرتغالی ها را آزاد کرد اما باز هم از نیروی دریایی قدرتمند خبری نبود .
نادر شاه در طی حکومت خود با جواب منفی هلند و انگلیس روبه رو گست و به همین منظور با استفاده از توان داخلی نیروی دریایی بزرگی مجهز به کشتی های توپ دار تشکیل داد
دریای خزر را از دست روسها آزاد کرد با دزدان دریایی خلیج فارس مقابله , مسقط را تسخیر
و حفاظت کامل از مرز های دریایی شمال و جنوب بر قرار ساخت .

با آغاز حکومت قاجار باز هم خلا زیادی ایجاد گشت و تنها دو ناو پرسپولیس و شوش خریداری شد
که به دلیل عدم رسیدگی از بین رفتند و در دوره حکومت رضا شاه نخستین ناوهای نیروی دریایی
با نام های پهلوی و شاهین خریداری شد .
رفته رفته ناوهای مختلفی تحویل ایران شد که در طی حمله متفقین به شمال و جنوب کشور در سال 1320 علیرغم دفاع شجاعانه افرادی چون دریادار بایندر. دریابان نقدی . میلانیان . کهنموئی . و هریسچی در برابر نیروی دریایی بریتانیا در جنوب و شوروی در شمال کشور جملگی شهید و نیروی دریایی ایران از هم پاشید و کلیه ناوهای باقیمانده نیز مصادره شد و بار دیگر سواحل
جنوبی و شمالی کشور در دستان استعمارگران و دزدان دریایی قرار گرفت .
اما مدتی بعد ورق برگشت , سابقه تشکیل نیرو دریایی مدرن ایران به بعد از 1320 و روی کار
آمدن محمد رضا شاه پهلوی بر میگردد که باز هم کار خود را با کشتی های دست دوم آغاز کرد
و سرانجام روندی روبه رشد داشت که منجر به ورود ناوگان پیشرفته شد
چراکه به دلیل خروج نیروی دریایی انگلیس و ملی شدن صنعت نفت موقعیت ژئوپلوتیک ایران
در خاور میانه و شریان انرژی جهانی مقابله با تهدیدات شوروی و نهایتا فرمانروایی بر آب های جنوب خریدهای گسترده ای آغاز شد و فعالیت نیروی دریایی شاهنشاهی ( IIN-imperial iran navy ) رسما آغاز شد .

خرید ناوشکن های Destoryer کلاس آرتمیس که به یاد جانفشانی بانوی ایرانی چنین نامی
بر بزرگترین و سنگین ترین ناو جنگی کشورمان نهاده شد و بعد ها به دماوند تغییر داده شد
و ناو ببر ( ببر-پلنگ ) که در حقیقت رزم ناوهای قدیمی آمریکا در جنگ دوم جهانی بودند
و پس از آن به صورت مازاد نیاز به روز رسانی شده و تحویل ایران داده شدند
در کنار ناوهای ( Frigate ) کلاس سام Vesper MK5 انگلیسی که علاوه بر ایران به
لیبی هم صادر شد ( شامل سام ( الوند ) زال ( البرز ) رستم ( سبلان ) فرامرز ( سهند )
و ناوهای توپدار ( CIRVRTTER ) کلاس PF 130 آمریکایی
( کلاس بایندر- شامل بایندر . نقدی . میلانیان . و کهنمویی ) ناوگان سنگین رزم را تشکیل دادند
در کنار اینها خرید ناوچه های موشک انداز کلاس کمان ( Combattante فرانسوی )
جهت پرکردن خلا عدم وجود یگان دریایی کوچک وسریع انجام شد
( کمان . ذوبین . نیزه . پیکان . جوشن . فلاخن . شمشیر . گرز . گردونه . خنجر خدنگ . تبرزین
) و ناوچه های آمریکایی کلاس پروین ( پروین . بهرام و ناهید ) و کلاس کاویان ( کاویان تیران و مهران ) نیز به همراه قایق های گشتی نیز به این موارد پیوستند .

در بخش لجستیکی هم ناوهای لندینگ شیپ کلاس هنگام ( هنگام . سیری . تنب . و لاوان )
لندینگ کرافت های تلانکر بر در تناژ گوناگون , ناوهای کلاس چابهار و اقیانوس پیمای
فرماندهی-سوخترسانی کلاس بندرعباس ( بندرعباس . بوشهر ) تانکرهای کلاس کنگان
( کنگان . طاهری . مرجانی . امیر ) نیرو بر هی کلاس هرمز و در نهایت چهار کشتی
مین جمع کن کلاس ( ریاضی و شاهرخ ) و دو مین جمع کن کوچک یک کشتی تعمیرات
و تعدادی یدک کش و یک ناو آموزشی در شمال کشور را شامل میشد
عمده ناوچه های مسلح به موشک های سطح به سطح Harpoon AGM-84A و توپ 75
میلیمتری , و ناوهای کلاس سام مجهز به موشک های Sea killer ایتالیایی و موشک های
ضد هوایی Sea Cat به همراه توپهای دریایی سنگین 110 میایمتری و ناوشکن های مجهز به موشک ضد هوایی SM-1 Standard بودند ضمنا انواع رادار های شناسایی سطحی و هوایی
و سیستم سونار به همراه خمپاره ضد زیردریایی استفاده میکردند و توپ های ضد هوایی
یا راکت اندازها بر روی برخی به چشم میخوردند و سایر ناوگان نیز برای دفاع به توپ های
ضد هوایی و توپهای سبک ضد سطحی مجهز بودند .
برای سازماندهی چنین ناوگان عظیمی سه منطقه دریایی یکم بندرعباس دوم بوشهر و سوم خرمشهر
به همراه تعدادی پایگاه دریایی در جزایر خلیج فارس دریای عمان و دریای خزر ایجاد شد که قرار بود بزرگ ترین پایگاه هوا دریای جهان پس از دیگوگارسیا آمریکا در اقیانوس هند در چابهار ایجاد شود که با وقوع انقلاب متوقف شد .
عمده ناوگان سنگین این نیرو و البته تعمیرات , در کارخانه جات این نیرو در بندرعباس صورت میگرفت و آموزش ها در بندرانزلی ( بندر پهلوی سابق ) منجیل , و سیرجان انجام میشد .
ارتش شاهنشاهی با بررسی نبرد های آینده جهان به این نتیجه رسید که یک نیروی سطحی
زمانی قوی خاهد بود که از پشتیبانی هوایی موثری برخوردار باشد
علاوه بر خریدهای گسترده برای نیروی هوایی تشکیل یک یگان پروازی در نیروی دریایی
مد نظر قرار گرفت .

هواپیمایی نیروی دریایی شاهنشاهی عملا با این تفکر شکل گرفت , بلافاصله درخاست خرید هلیکوپترهای مختلف به شرکت اگوستا وستلند بل ( شرکت تولید کننده هلیکوپترهای آمریکایی
تحت امتیاز در ایتالیا ) داده شد بر همین اساس تفکر بر آن بود بخشی از ناوگان هلیکوپتر های نیرو بر و ( Search & Rescue ) SAR جستوجو و نجات و بقیه دارای توانایی ضد سطحی
) ASV=Anti surface vessels ) یا زیر سطحی ( ASW=Anti submarine warfare ) باشد
دو پایگاه هوادریا نیز در بندر عباس ( پایگاه یکم ) و بوشهر ( پایگاه دوم )
به همراه پایگاه سوم چابهار ( به دلیل انقلاب کامل نشد ) در نظر گرفته شد و علاوه بر ناوگانی
که پذیرش هلیکوپتر را داشتند جزایر خارگ کیش لاوان قشم و سایر پایگاهای دریایی مانند خرمشهر دارای امکاناتی جهت این امر بودند .

مرکز پشتیبانی و نوسازی هلیکوپتری ایران ( پنها ) نیز بخشی از تعمیرات این ناوگان را به عهده داشت .
ابتدا سفارش خرید چهارده هلیکوپتر سبک شناسایی AB-206 Jetrenger و سپس پنج فروند
هلیکوپتر ترابری- ضد سطحی AB-205A Huey به شرکت ایتالیایی داده شد
با گذشت مدت کوتاهی به دلیل توان پایین هلیکوپتر های اشاره شده از جمله تک موتوره بودن
( پرواز درسطح دریا به دلیل عدم وجود مکانی برای فرود دو موتور است که در موارد اضطراری
یک موتور هلیکوپتر را به مکان امن میرساند ) سفارش بیست فروند هلیکوپتر دو موتوره از همین
نوع و بیست فروند Sikorsky S-61A به شرکت آگوستاو داده شد که در این بین برخی از
بل های 212 مجهز به رادارهای Ferranti Radar & Sea Spray جهت انجام عملیات شناسایی
زیردریایی بودند .

همچنین اکثر SH-3D ها مجهز به رادار SAR در جلوی دماغه عملیات ضد سطحی و شناسایی و
تعدادی نیز توانایی شناسایی شناسایی زیردریایی با استفاده از سونار نصب شده زیر بدنه را داشتند
هلیکوپترهای بل 212 و 205 جهت انجام عملیات ضد سطحی از موشک های AS12 & AS11
بهره میبردند و جهت انجام عملیات زیر سطحی از اژدرهای MK-44/46 استفاده میکردند
همچنین از توپ 20 میلیمتری GPU-2 و تیربار 50/7 SUU11 جهت انهدام نیروهای سطحی استفاده میکردند .
نهایتا در سالهای پایانی حکومت پهلوی آخرین دسته از هلیکوپترهای هوادریا
Sikorsky PH-53D Sea Stalion با توانایی مین روبی به تعداد شش فروند از آمریکا و شرکت سیکورسکی خریداری شد .

هلیکوپترهای AH-1J Codra هوانیروز نیز از نوع دو موتوره با توانایی پرواز بر سطح دریا انتخاب شدند . ترکیب رنگ هلیکوپترهای بل 212 به رنگ خاکستری – نارنجی
سی کینگ خاکستری – نارنجی و سفید و سیاه ( استاندارد نیروی دریایی آمریکا ) و سی استالیون
نیز سفید بود .
همچنین ناوشکن ببر دارای هلی پد جهت پذیرش(SH-3D) و ناوهای کلاس بندرعباس (AB-212 )
و هنگام ( SH-3D ) . به جز ناو کلاس هنگام همگی دارای آشیانه داخلی بودند . جدا از موارد ذکر شده نیروی دریایی ایران فرارداد خرید هفت فروند هاورکرافت سنگین BH-7 و هشت فروند
هاورکرافت متوسط SRN-6 از انگلستان نمود که بر روی هواناو های BH-7 موشک های استاندارد نصب گشت و ایران تا مدت ها بزرگترین ناوگان هوا دریا را در اختیار داشت
و میتوانست ظرف 25 دقیقه یک گردان کامل نظامی را به جنوب خلیج فارس انتقال دهد .
در چنین شرایتی عملا نخستین درگیری مرزی با عراق آغاز شد , رژیم بعث عراق با
بقدرت رسیدن صدام حسین که آرزوی رهبری بر جهان عرب را در سر میپروراند اعلام میدارد
که مرز های مشخص شده در اروند رود را بر اساس خط تالوگ ( خط قعر رودخانه ) قبول ندارد
و از این پس کشتی های ایرانی باید با پرچم ایران از این رودخانه عبور کنند .

بلافاصله دیپلماسی ایران فعال میگردد تا این مورد را از طریق مجامع بین الملل حل و فصل کند .
چرا که بر اساس قوانین جهانی رودخانه های مرزی در عمیق ترین نقطه خود به عنوان مرز دو کشور محاسبه میشوند , اما عراق عملیات های سنگینی را در جبهه زمینی آغاز کرد و پاسخ سنگینی از آرتش شاهنشاهی دریافت کرد , ولی رسما سال 1348 اعلام میکند که از این پس
هر کشتی با پرچم ایران از اروند رود عبور کند هدف قرار میگیرد بلافاصله به دستور شاه ایران کشتی تجاری ( ابن سینا ) در حالی که یگان های تفنگدار بر روی آن سنگر بسته اند با پرچم ایران
وارد اروندرود میشود و ناوگان دریایی ایران به فرماندهی ناو رستم در دهانه رود منتظر دستور میماند در کلیه پایگاه های غربی کشور جنگنده های نیروی هوایی به طور مسلح بر روی باند حاضر هستند و چشم ها دوخته میشود تا حرکت عراق دیده شود تا بلافاصله با یک حرکت قدرتمندانه از سوی ایران پاسخ داده شود با کمال تعجب هیچ اتفاقی نمیافتد , تا سال 1354 که معاهده الجزایر
بین ایران و عراق امضاء میشود . کشتی های ایران با پشتیبانی نیروی دریایی از اروند عبور میکنند
همچنین با آغاز جنگ شش روزه اعرب و اسرائیل , ایران با مشغول کردن عراق مانع شرکت موثر
عراق درجنگ اعراب و اسرائیل شد .

در سالهای پایانی حکومت پهلوی ایران قرار داد خرید چهار ناوشکن مدرن پیشرفته کلاس
Allen M.Samner را با ایالات متحده امضاء نمود که در ایران با نام کلاس کورش ( کورش . داریوش . انوشیروان . نادر ) شناخته میشد این ناوها به معنای واقعی قدرتمند بودند و دارای سیستم موشکی پیشرفنه SM-2 Standard موشک های سطح به سطح هارپون سیستم های راداری
سونار .EMC ( جنگ الکترونیک قدرتمند ) اژدرهای زیر سطحی و و در کنار آن آشیانه و پد هلیکوپتر بودند و توان اقیانوس پیمایی در آن وجود داشت و از نظر تناژ از آرتمیس سنگینتر
بودند (هم کلاس ناو وینسنس که هواپیمای ایرباس ایران را بر فراز خلیج همیشه فارس هدف قرار داد ) و برای یگان هلیکوپتری آن نیز Sikorsky SH-2 سفارش داده شد .
به دلیل عدم وجود یگان زیر سطحی چهار زیر دریایی کلاس کوسه که در حقیقت زیردریایی های
دست دوم آمریکا در جنگ دوم جهانی بودن و با بروز رسانی های مناسب سفارش داده شدند
همچنین ایران خواستار خرید تعدادی ناو محافظ دیگر ناوچه موشک انداز و اژدر افکن
و چهارده هاورکرافت دیگر شد که قرارداد آن به همراه تعداد زیادی موشک ضد هوایی
استاندارد , ضد کشتی هارپون سی کیلیر و اژدر بسته شد .
در کنار این موارد ایران هواپیمای P-3 اوریون را جهت انجام گشت دریایی و عملیت زیرسطحی
خریداری کرد و پروژه نصب موشک هارپون برای نخستین بار در جهان بر روی آن انجام شد
که بعد ها نیمه کاره رها شد .

چنین ناوگان عظیمی بدون شک ایران را به یک عبر قدرت دریایی تبدیل میکرد که برنامه
گسترده ای برای گسترش پایگاه دریایی , حضور در آب های بین المللی و ساخت پایگاه های
دریایی در خارج از کشور وجود داشت و علاوه بر آن سعی در خود کفایی در تعمیرات
تجهیزات مد نظر بود .
اما کمی بعد اوضاع کاملا تغییر کرد..........................
پس از انقلاب و آغاز جنگ هشت ساله
بعد از انقلاب نام نیروی دریایی شاهنشاهی به نیروی در یایی جمهوری اسلامی تغییر کرد
و با تاسیس نیروی دریایی سپاه نام نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر آن نهاده شد
سپس بخشی از سران نظامی محاکمه شدند و تصفیه شدند برخی از کشور خارج شدند
برخی کشته شدند یا به زندان افتادند .
و با این تفکر که به چنین نیروی نظامی قدرت مندی نیاز نیست کلیه قراردادهای اشاره شده که در سالهای پایانی حکومت پهلوی بسته شده بود کنسل شد , برای مثال یکی از زیردریایی های کلاس کوسه در راه ایران به آمریکا پس داده شد و علاوه بر هزینه های سنگینی که پول آن هیچگاه
باز نگشت خلا این نجهیزات در جنگ احساس شد بعضی از ناوگان مانند کلاس هنگام و ناوچه های کلاس کمان به طور کامل تحویل ایران نشد , کلیه قرارداد های موشکی و هوا دریا لغو شد
عراق با پیروزی انقلاب عملا اوضاع را مناسب یافت و با دیدن هرج و مرج و بینظمی
در ارتش ایران تهاجم خود را آغاز کرد .

نخست تهاجمات به صورت کوچک بود اما این تهاجمات در تابستان 1359 به اوج خود رسید
چون که عراق با این ادعا که قرارداد الجزایر به او تحمیل شده ان را پاره کرد و از سویی
استان خوزستان به واسطه اعراب حاضر در آن باید به کشور عراق ضمیمه شود .
عراق یورش خود را آغاز و داعیه فتح هفت روزه ایران را در سر داشت .
سرانجام عراق در 28 شهریور 1359 قرارداد الجزایر را پاره وتنها در 72 ساعت بعد تهاجم سراسری خود را آغاز کرد .
در بخش دریایی عراق با استفاده از توپخانه مستقر در شرق بصره پایگاه سوم دریایی خرمشهر
را مورد تهاجم سنگین قرار داد که به سبب آن تعدادی شهید و پل خرمشهر فرو ریخت به دنبال این اتفاق بخشی از ناوگان دریایی در اروند رود زندانی شدند و غرق گشتند
طبق دستور فرماندهی نیروی دریایی کلیه ناوگان حاضر درخرمشهر و بوشهر باید از پایگاه ها
خارج شده و به داخل خلیج فارس میرفتند تا از نابودی جلوگیری شود در چنین شرایطی درگیری
سنگینی میان ناوگان دریایی ایران و عراق به وقوع پیوست که علیرغم فشارهای موجود در
بیست و چهار ساعت نخست جنگ نیروی دریایی ایران آسیب فراوانی به نیروی دریایی عراق
وارد نمود .

در چنین وضعیتی برای پشتی بانی هوایی تعدادی از هلیکوپتر های بل 212 مسلح به موشک AS-12
از پایگاه دوم هوا دریای بوشهر برخواستند و تعدادی از کشتی های عراقی را در اروند رود نابود کردند .
در این عملیات نخستین هلیکوپتر هوا دریا به خلبانی شهید دریا دار خلبان محتاج بر فراز آبادان هدف
موشک قرار گرفت و سقوط کرد .
ادامه دارد.......................................... .

منبع: سایت ارتشی



برچسب‌ها: نیروی دریائی

دومین میمون ایرانی در فضا
جمعه 92/2/27 ساعت 3:5 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

دومین میمون ایرانی به فضا می رود

رئیس پژوهشکده سامانه های فضانوردی سازمان فضایی ایران گفت: ایران دومین میمون فضانورد را اواخر امسال و یا اوایل سال آینده به فضا می فرستد که در این پرتاب، برای نخستین بار از حامل سوخت مایع که باعث شتاب کمتر محموله موجود زنده می شود، استفاده خواهد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، دکتر محمد ابراهیمی با بیان اینکه حال میمون فضانورد پیشگام خوب بوده و تحت مراقبت است، از ادامه پروژه های پژوهشکده سامانه های فضانوردی برای اعزام فضانورد به فضا خبر داد و اظهار داشت: دومین کپسول زیستی حامل موجود زنده با نسل جدیدی از کاوشگر در آینده نزدیک، به فضا اعزام می‌شود.

وی با بیان اینکه طراحی، ساخت و تست دو پروژه حامل سوخت مایع و نسل جدید کاوشگر آغاز شده و در سال جاری دنبال می‌شود، گفت: در پرتاب سریع السیر که اواخر امسال و یا اوایل سال آینده انجام می‌شود تغییر در سوخت حامل فضایی مدنظر قرار گرفته است و در برنامه بعدی پرتاب که زمان بیشتری خواهد برد، وزن، ابعاد و ارتفاع پرواز نیز نسبت به پرتاب قبلی، بهبود می یابد تا بتوانیم به هدف اعزام فضانورد نزدیکتر شویم.

ابراهیمی در توضیح نوع سوخت حامل فضایی گفت: نوع سوختی که حامل های فضایی دارد در دو نوع جامد و مایع است که در پرتاب اولیه میمون فضانورد از سوخت جامد استفاده شد که شتاب بیشتری ایجاد می‌کنند اما سوختهای مایع شتاب کمتری دارند که برای سلامتی موجود زنده و حفاظت از آن سوخت مناسبتری محسوب می شود.

وی تفاوت شتاب در استفاده از سوخت مایع نسبت به سوخت جامد را کاهش حدود 60 درصدی عنوان کرد و گفت: در سوخت مایع شتاب حامل فضایی 60 درصد کاهش می یابد و برای مثال اگر در حامل فضایی سوخت جامد شتاب 10 درنظر گرفته شده بود با سوخت مایع این شتاب به حدود 6 می رسد که این مقوله بسیار مفید است و ما را از نظر ساخت فضاپیما آماده تر می‌کند.

رئیس پژوهشکده سامانه های فضانوردی سازمان فضایی ایران تاکید کرد: موجود زنده ای که قرار است برای بار دوم به فضا فرستاده شود از همان نسل و نژاد میمون پیشگام - نژاد رزئوس - خواهد بود.

وی در مورد طراحی نسل جدید کاوشگرهای اعزام انسان به فضا که همزمان با کپسول زیستی در حال انجام است به مهر گفت: این کاوشگر از کاوشگر قبلی بزرگتر و دارای ارتفاع بلندتری است؛ هم اکنون و در مرحله طراحی ارتفاع بیش از 150 کیلومتر و وزن بالای 500 کیلوگرم برای این کاوشگر برنامه ریزی شده اما ممکن است این اعداد در مرحله نهایی با تغییراتی همراه شود.

به گفته ابراهیمی تمامی تلاش برای پرتاب در سال جاری خواهد بود اما ممکن است پرتاب در ابتدای سال آینده انجام شود؛ به هر ترتیب کار طراحی، ساخت و تست امسال دنبال می‌شود.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: هوا فضا

پدافند هوایی
جمعه 92/2/27 ساعت 2:57 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارش/

ظرفیت‌های قرارگاه پدافند هوایی برای مقابله با تهدیدات/ تکذیب ادعای حمایت بسیجیان از رفسنجانی

تکذیب ادعای حمایت جمعی از بسیجیان از هاشمی رفسنجانی، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) برای مقابله با تهدیدات، رونمایی از پنج دستاورد دفاعی جدید و... .

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین اخبار این حوزه در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:


اطلاعیه پایگاه رسمی سازمان بسیج مستضعفین؛
ادعای حمایت جمعی از بسیجیان از هاشمی رفسنجانی کذب محض است
سازمان بسیج مستضعفین با صدور اطلاعیه‌ای ضمن رد حمایت جمعی از بسیجیان از هاشمی رفسنجانی آورده است: یقیناً شأن و جایگاه بسیج بالاتر از آن است که در انتخابات وارد مصداق شود.


سرلشکر فیروزآبادی:
رئیس جمهور باید با عقل جمعی تصمیم بگیرد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص ویژگی‌های رئیس‌جمهور آینده گفت: رئیس‌جمهور باید فردی باشد که با عقل جمعی و تدبیر، تصمیم بگیرد.


سردار آسودی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
ملت ایران در 24 خرداد شکست نهایی را به آمریکا و صهیونیست‌ها تحمیل خواهند کرد
معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: مردم عزیز ما در 24 خرداد امسال با حضور پرشور خود در انتخابات و خلق حماسه، پشت آمریکا و صهیونیست‌ها را به خاک خواهند مالید و شکست نهایی را در این عرصه به آنان تحمیل خواهند کرد.


نماینده ولی فقیه در بسیج مستضعفین:
بسیج و سپاه در انتخابات هیچ‌گاه به دنبال تعیین مصداق نبوده و نخواهند بود
نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه کسی نمی‌تواند برای شورای نگهبان تصمیم‌گیری کند، گفت: بسیج و سپاه هیچ‌گاه به مسائل مهم کشور بی تفاوت نبوده و نیستند، اما دخالت مصداقی در انتخابات انجام نمی‌دهند.


بیانیه ستاد تبلیغات دفاعی پیرامون انتخابات
ایجاد شائبه دخالت نیروهای مسلح در انتخابات راهبرد دشمن است
ستاد تبلیغات دفاعی کشور در بیانیه‌ای از کاندیداهای ریاست جمهوری خواست در مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغات انتخاباتی خود به گونه‌ای عمل کنند که امکان هرگونه سوءاستفاده دشمن سلب شود.


طی هفته آینده صورت می‌گیرد
رونمایی از 5 دستاورد جدید وزارت دفاع در جشنواره جوان سرباز
در پنجمین جشنواره جوان سرباز که هفته آینده به میزبانی وزارت دفاع برگزار می‌شود، از 5 دستاورد جدید دفاعی رونمایی و از 33 سرباز نمونه تجلیل خواهد شد.


سرلشکر صفوی:
تعامل رؤسای قوا با رهبر انقلاب لازمه? پیروزی در صحنه‌های نبرد استراتژیک است
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: پیروزی در هر یک از صحنه‌های نبرد استراتژیک مستلزم همکاری، هماهنگی و تعامل رؤسای قوا، خصوصاً ریاست جمهوری با فرماندهی این صحنه راهبردی یعنی ولایت فقیه و رهبر انقلاب اسلامی است.


امیر سرتیپ اسماعیلی:
ظرفیت‌های قرارگاه پدافند هوایی تهدیدات موجود در منطقه را بی‌اثر خواهد کرد
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: تخصص، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در پدافند هوایی، تهدیدات موجود در منطقه را بی‌اثر خواهد کرد.


باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

توانایی بسیج
سه شنبه 92/2/24 ساعت 10:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار نقدی تأکید کرد

توانایی بسیج در اجرای "دوره‌های ترویجی 10 ساله کشاورزی" طی یک سال

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: سختی کشیدن لازمه خلق حماسه است و بسیج می‌تواند دوره‌های ترویجی 10 ساله کشاورزی را طی یک سال در سراسر کشور انجام دهد.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار "محمدرضا نقدی" رئیس سازمان بسیج مستضعفین در جلسه مشترک مسئولان بسیج سازندگی، بسیج مهندسین کشاورزی و جهاد کشاورزی که در استان گیلان برگزار شد، گفت: حماسه اقتصادی یعنی منحنی رشد پله‌ای تبدیل به منحنی عمودی با شیب تند شود و از آنجا که مقام ولایت، مقام حکمت می‌باشد این کار شدنی است.

وی با اشاره به سخن امام خامنه‌ای مبنی بر استفاده از مردم برای حل مشکلات اظهار داشت: آوردن مردم به صحنه و فعال کردن ظرفیت‌های بلااستفاده در جهاد اقتصادی بسیار مهم است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه پیشنهادات بسیج به دولت در راستای اقتصاد مقاومتی، به دولت آینده نیز داده می‌شود، تصریح کرد: می‌توان کارهای بر زمین مانده را که در سطح استان کم نیستند با مشارکت بسیجیان اجرا کرد و همچنین از ثروت‌های کوچک مردمی برای ایجاد فعالیت‌های تولیدی بهره برد.

نقدی یکی از کارهای مهم در حماسه اقتصادی را کاهش فاصله کشاورزان با کشاورز نمونه دانست و تاکید کرد: می‌توان با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی و بسیج مهندسین کشاورزی با همکاری جهاد کشاورزی به تبیین و انتقال تجربیات کشاورز نمونه به سایر کشاورزان کشور در کمترین زمان پرداخت تا تولید داخلی تقویت شود.

وی بر ترویج‌های گسترده مردمی بین کشاورزان توسط بسیج برای خلق حماسه اقتصادی تاکید کرد و ادامه داد: سختی کشیدن لازمه خلق حماسه است و بسیج می‌تواند دوره های ترویجی 10 ساله کشاورزی را طی یک سال در سراسر کشور انجام دهد.

باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: بسیج

5 دستاورد جدید وزارت دفاع
سه شنبه 92/2/24 ساعت 9:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
طی هفته آینده صورت می‌گیرد

رونمایی از 5 دستاورد جدید وزارت دفاع در جشنواره جوان سرباز

در پنجمین جشنواره جوان سرباز که هفته آینده به میزبانی وزارت دفاع برگزار می‌شود، از 5 دستاورد جدید دفاعی رونمایی و از 33 سرباز نمونه تجلیل خواهد شد.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، هفته آینده در آستانه ولادت با سعادت حضرت امام علی(ع) و سالروز حماسه فتح خرمشهر طی مراسم ویژه‌ای پنجمین جشنواره جوان سرباز به میزبانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

بر اساس گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، در مراسم پنجمین جشنواره جوان سرباز که با حضور مقامات ارشد لشکری و کشوری برگزار می‌شود مجموعاً 33 نفر از سربازان نمونه ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران معرفی و از آنان تجلیل به عمل خواهد آمد.

در این مراسم همچنین پنج دستاورد جدید وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی می‌شود.

گفتنی است سربازان نمونه پنجمین جشنواره سرباز بر اساس محورهای سرباز دفاع، امنیت و اقتدار ملی؛ سرباز ایثارگری و فداکاری (شهید و جانباز)؛ سرباز وظیفه‌شناسی و اقدام برجسته؛ سرباز امور فرهنگی، هنری و تبلیغات؛ سرباز خلاقیت و فناوری؛ سرباز ورزش و تربیت بدنی؛ سرباز نظم و انضباط اجتماعی؛ سرباز دین‌داری و بصیرت؛ سرباز مسئولیت‌پذیری و خانواده؛ سرباز سازندگی و تفکر بسیجی؛ انتخاب شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: دستاورد جدید

   1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 14
بازدید دیروز: 131
کل بازدیدها: 1324695