سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
آزمایش سامانه راداری
سه شنبه 93/2/30 ساعت 5:54 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
طی رزمایش پدافندی مصباح‌الهدی در خلیج‌فارس صورت گرفت

آزمایش عملیاتی سامانه‌های راداری، موشکی و توپخانه‌ای مواجهه با تهاجم هرگونه شیءپرنده

سامانه‌های راداری، موشکی، توپخانه‌ای، الکترونیکی در مواجهه با تهاجم هرگونه شیءپرنده، در رزمایش یک روزه پدافندی مصباح الهدی در خلیخ‌فارس مورد آزمایش عملیاتی قرار گرفت.

به گزارشبه گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران به نقل روابط عمومی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص)؛ رزمایش یک روزه پدافندی مصباح الهدی در منطقه پدافند هوایی خلیج‌فارس برگزار شد.

در این رزمایش سامانه‌های راداری، موشکی، توپخانه‌ای، الکترونیکی در مواجهه با تهاجم هرگونه شیءپرنده، مورد آزمایش عملیاتی قرار گرفت و اقدام تاکتیکی مناسب بر علیه هواپیما‌های بدون سرنشین به مورد اجرا گذاشته شد.
 
گفتنی است؛ در ادامه این رزمایش طرح‌های پدافند غیر عامل از جمله عملیات ش.م.ه امداد و نجات، اطفاء حریق، و طرح گسترش توسط یگان‌های پدافندی تمرین شد.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران




ناشناخته ترین سامانه شکار ایرانی
یکشنبه 93/2/28 ساعت 9:29 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

«علم الهدی» ناشناخته‌ترین سامانه شکار جنگنده‌های رادارگریز +عکس

سبک طراحی رادار اصلی این سامانه شباهت ‎های معناداری به یکی از معروف‎ترین رادارهای پیشرفته دنیا در زمینه شناسایی اهداف پنهانکار یعنی رادار نبو دارد. رادار علم الهدی یک رادار آرایه فازی کنترل آتش در باند VHF است که اولین رادار کنترل آتش در این باند محسوب می‎شود.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، امروزه تکیه دشمن در نبرد هوایی به هواپیماهای پنهانکار از لحاظ راداری شامل جنگنده، ضربتی و بمب‎افکن سرنشین‎دار به طور محسوسی قابل مشاهده است و بدون سرنشین‎ها نیز مأموریت‎های شناسایی و جاسوسی را به صورت گسترده و عملیات‎های تهاجمی را نیز به میزان قابل توجهی به انجام می‎رسانند. در سال‎های آینده نقش پهپادهای رزمی بیش از پیش خواهد شد و هواپیماهای پنهانکار سرنشین‎دار نیز به طور گسترده در مأموریت‎های تهاجم زمینی وارد عمل می‎شوند.


بنا بر این لازم است علاوه بر کاربرد سامانه‎های فعلی و افزایش توانمندی آنها سامانه‎هایی نیز با قابلیت برجسته در نقش مقابله با تهدیدات هوایی پنهانکار توسعه یابند.

سامانه پدافند هوایی «علم الهدی» با بهره‎گیری از یک رادار دوربرد در باند VHF (که توانمندی این طیف فرکانسی در کشف و شناسایی اهداف دارای سطح مقطع راداری بسیار کم اثبات شده است) به علاوه اجزائی از سامانه‎های پدافند هوایی رعد و سوم خرداد، جدیدترین سلاح مقابله کشورمان با نقاط اتکای دشمن یعنی هواگردهای پنهانکار راداری را شکل داده است.

 

سامانه پدافند هوایی علم الهدی
رادار علم الهدی در حالت باز و جمع‎شده روی کامیون


سبک طراحی رادار اصلی این سامانه شباهت‎های معناداری به یکی از معروف‎ترین رادارهای پیشرفته دنیا در زمینه شناسایی اهداف پنهانکار یعنی رادار نبو (Nebo) و در واقع مدل یو ئی (UE) آن دارد. رادار علم الهدی یک رادار آرایه فازی کنترل آتش در باند VHF است که اولین رادار کنترل آتش در این باند محسوب می‎شود.

رادارهای کنترل آتش برای تعیین دقیق موقعیت هدف در آسمان نیازمند دقت و قابلیت تفکیک بالا هستند از این رو با توجه به خطای ذاتی چند ده تا چند صد متری رادارهای باند VHF/HF در تعیین موقعیت در مجموعه‎های پدافند هوایی از این رادارها تنها برای شناسایی اولیه استفاده شده و کار کنترل آتش به رادارهایی در باندهایی مانند x سپرده می‎شد. از طرفی برد این رادارها در مقابل هواگردهای با سطح مقطع راداری پائین به شدت افت می‎کند.

پیش از این فعالیت‎هایی برای استفاده از رادارهای VHF برای کشف اولیه و انتقال و ترکیب داده‎های آن با رادارهای فرکانس پائین‎تر یا انواع حسگرهای دیگر برای کنترل آتش و ایجاد راهکار عملی برای مقابله با اهداف پنهانکار در دنیا مشاهده شده بود.

اما بنا بر اطلاعات منتشر شده در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه، رادار علم الهدی (که رادار اصلی سامانه پدافند هوایی علم الهدی است) کار کشف، ردگیری و هدایت آتش علیه اهداف را بر عهده دارد که با توجه به مشکلات ذاتی باند فرکانسی مورد اشاره در تعیین دقیق موقعیت اهداف، امری بی‎سابقه است. بنا بر این متخصصان کشورمان باید راهی برای غلبه بر این مشکل یافته باشند.

این رادار از دو بخش اصلی افقی و عمودی تشکیل شده است که با وجود طول زیاد برای حمل و نقل قابلیت جمع شدن بر روی یک کفی دو محوره تریلی را داشته و توانمندی‎های جابجایی آن را بهتر و سریع‎تر نموده‎اند. لازم به ذکر است به طور کلی رادارهای آرایه فازی امکان پویش بسیار سریع محیط، پایداری بالا در برابر جنگ الکترونیک و توانایی کشف و ردگیری تعداد بالایی از اهداف را دارند.

بدیهی است همانطور که هدف بعدی سامانه‎های دفاع هوایی موشکی "رعد/سوم خرداد/طبس" رسیدن کامل به سطح توانمندی سامانه‎هایی همچون اس-300 است سایر اجزاء این مجموعه پدافندی نیز باید در داخل کشور توسعه یابد. بنا بر این می‎توان نتیجه گرفت رادار علم الهدی به عنوان نمونه ایرانی یکی از گونه‎های مهم رادار نبو، رادار کاوش به عنوان مشابه داخلی رادار کاستا و رادارهای بشیر و غدیر و علیم نیز که هر یک با ابتکارات و نبوغ مهندسان جوان و متخصصان خط‎شکن ایرانی تفاوت‎هایی با نمونه های مشابه یا همرده خارجی پیدا کرده‎اند شکل‎دهنده مجموعه مدرن و یکپارچه پدافند هوایی کشور هستند.

در حالی که تهیه رادارها و مجموعه‎های پدافند هوایی از خارج کشور که تطابق کامل با نیازهای بومی داشته باشد امروزه بسیار دشوارتر از گذشته شده ساخت داخلی این رادارها و موشک‎های مورد نیاز آنها نه تنها به رفع نیازهای اولیه پدافندی منجر می‎شود بلکه در ادامه مسیر به پوشش افزون‎تر تمام مناطق لازم و به مرور نیز جایگزینی سامانه‎های موجود با محصولات مدرن و بومی خواهد انجامید.

پیرامون موشک موجود روی خودروی پرتابگر سامانه علم الهدی که از نوع طائر-2ب است باید گفت هر چند طول کلی و قطر بدنه در ناحیه پیشران در این موشک ظاهراً بسیار نزدیک یا مشابه نمونه طائر-2آ به نمایش در آمده از سال 91 است اما بر خلاف این نمونه، طائر-2ب از قطر ثابت از انتها تا دماغه موشک برخوردار است.

در نتیجه حجم داخلی این موشک بیشتر از نسل قبلی خواهد بود. با توجه به اینکه این افزایش حجم در بخش‎های میانی تا دماغه رخ داده احتمالاً سهم کمتری از آن نصیب پیشران سوخت جامد موشک خواهد بود و بیشتر این فضای افزوده به سامانه‎های هدایت و کنترل جدید مربوط می‎شود.

 

سامانه پدافند هوایی علم الهدی
موشک طائر-2آ سمت راست و طائر-2ب سمت چپ


به گزارش مشرق، از تصاویر منتشر شده از نمایشگاه اخیر که البته نشان دهنده تمام دستاوردهای ارائه شده به محضر فرماندهی کل قوا نبود چند نمونه سامانه راداری با آنتن مسطح و متحرک با قطر نزدیک به موشک‎های طائر2 دیده می‎شود که نمونه بزرگتر ممکن است سامانه مورد استفاده در طائر2ب باشد که به همراه سامانه‎های پردازشی در فضای بزرگتر این موشک جای می‎گیرد.

این سامانه راداری ظاهراً از نوع رادار فعال است که به استقلال عملکرد موشک از مجموعه پدافند هوایی پس از مراحل اولیه پرتاب منجر شده و خود سامانه را نیز از لزوم حفظ موقعیت و شرایط قفل روی هدف تا رسیدن موشک به آن بی‎نیاز می‎سازد.

سامانه پدافند هوایی علم الهدی
سه نمونه از جستجوگرهای راداری موشک در نمایشگاه نیروی هوافضای سپاه


بر اساس مشخصات اعلام شده از سامانه سوم خرداد که کاربر موشک طائر2ب است می‎توان برد موشک جدید را 50 کیلومتر و سقف پروازی آن را 25 کیلومتر برآورد نمود. رسیدن به این ارتفاع پروازی برای انهدام تمام انواع هواپیماهای رزمی فعلی و حتی نمونه‎هایی که در آینده نزدیک به سازمان رزم دشمن افزوده می‎شوند کاملاً کافی بوده و برای درگیر شدن با راکت‎های دوربرد تاکتیکی و برخی رده‎های موشک‎های بالستیک نیز توانمند خواهد بود.

همچنین اعلام توانایی درگیری همزمان سامانه سوم خرداد با 4 هدف و تخصیص و هدایت تا 2 موشک برای هر هدف اولین اعلام رسمی توانمندی کشورمان در رسیدن به قابلیت درگیری همزمان با بیش از 2 هدف است و طبیعتاً در بخش درگیری سامانه علم الهدی نیز قابل دستیابی است.

باید در نظر داشت پردازش سریع و همزمان داده‎های تولید شده توسط رادار بر اساس علائم دریافتی از اهداف، تعیین اهداف خطرناک‎تر، تخصیص موشک به اهداف و هدایت ابتدایی موشک‎ها فعالیت‎هایی است که حتی با فرض برخورداری موشک‎ها از رادار فعال توسط سامانه باید به اجرا درآید و سامانه‎های جدید ایرانی به توان اجرای همزمان همه این فعالیت‎ها برای 4 هدف و 8 موشک رسیده‎اند.

نکته قابل ذکر دیگر این که پرتابگر حامل موشک طائر2ب در سامانه علم الهدی که در نمایشگاه اخیر دیده شد به سامانه ردگیری الکترواپتیکی مجهز بود که نشان از به کار گیری ترکیبی سامانه‎های مختلف شناسایی هدف است.
 

سامانه پدافند هوایی علم الهدی
خودروی حامل موشک طائر2ب در سامانه علم الهدی


همچنین در کنار این خودروی پرتابگر موشکی به نام سدید630 نیز قابل مشاهده بود. بال‎های این موشک مشابهت بالایی با طائر2آ و ب داشته و از نوع کشیده و نصب شده در میانه بدنه است اما بالک‎های کنترلی در انتهای بدنه و شکل دماغه آن تا حدودی متفاوت از موشک‎های طائر2 بود.

طول و قطر بدنه این موشک نیز نزدیک به نمونه‎های طائر2 به نظر رسیده اما نقش و کاربرد این موشک در سامانه علم الهدی مشخص نیست و می‎تواند حامل گونه متفاوتی از حسگرها برای درگیری با اهداف باشد.
 

سامانه پدافند هوایی علم الهدی
موشک سدید630 در زمینه تصاویر قابل مشاهده است


با توجه به برد بالای احتمالی رادار علم الهدی برای کاستن هر چه بیشتر از فرصت واکنش اهداف و با توجه به امکان تجهیز خودروهای پرتابگر موشک های طائر2 به سامانه‎های مستقل ردگیری می‎توان انتظار داشت همانند سامانه مرصاد2، در این سامانه نیز بین پرتابگرها و مجموعه رادار اصلی و بخش فرماندهی و کنترل امکان ایجاد فاصله باشد تا موشک‎ها در اولین فرصت به سمت هدف شلیک شوند و عملاً برد درگیری سامانه افزایش یابد.

اطلاعات منتشر شده از سامانه علم الهدی هر چند بسیار اندک است اما نشان‎دهنده تلاش متخصصان کشور برای ایجاد یک سامانه کارامد در برابر اهداف پنهانکار راداری، مطابق با نیازهای دفاع در برابر تهدیدات امروزی، مبتنی بر ابتکار و تفکر داخلی و دانش پیشرفته است که برای کاهش هزینه و زمان و رسیدن به نتیجه قابل اطمینان از اجزاء سایر سامانه‎های تولید شده پدافندی برای تکمیل حلقه‎های مختلف یک سامانه دفاع هوایی موشکی بهره برده است.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: موشکپدافند هوایی

صدای خلبان امریکایی را داریم
شنبه 93/2/27 ساعت 4:39 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر اسماعیلی خبر داد:

صدای خلبان هواپیمای U2 آمریکایی را داریم/ رونمایی از رادارهای کشف هواپیماهای پنهان کار و استیلس

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دستاوردهای نوین در سامانه های جدید راداری موشکی و ارتباطی این قرارگاه گفت: سه هزار و 600 نقطه کشور تحت پوشش پدافند هوایی است.
3600 نقطه تحت پوشش پدافند هوایی / رونمایی از رادارهای کشف هواپیماهای پنهان کار و استیلسبه گزارش مشرق، امیر فرزاد اسماعیلی در اختتامیه پنجمین جشنواره حدیث قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء با اشاره به توانمندی ها و دستاورد های پدافندی، سیر تحول و بالندگی پدافند هوایی در سال های اخیر را مثال زدنی دانست و گفت: ما در حوزه ساخت و طراحی سامانه های راداری ، موشکی، پهباد ها و سایر تجهیزات به دستاورد های قابل تأملی دست یافته ایم و فناوری ساخت آن به دست جوانان همین مرز و بوم صورت پذیرفته است.

وی اظهار داشت: این باعث افتخار است که با وجود تمامی تحریم ها غیور مردان پدافند لحظه ای از تلاش و کوشش در دستیابی به فناوری های نوین  دنیا در حوزه پدافندی باز نایستاده اند و تا بدان جا رسیده اند که امروز کشور ایران اسلامی در زمره معدود کشورهایی قرار دارد که در حوزه فناوری های ساخت رادار حرفی برای گفتن دارند.

امیر اسماعیلی با اشاره به دستاوردهای قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء)ص) گفت: سامانه های راداری آرش، سامانه شبیه ساز موشک غفار و سامانه متحرک سازی پرتاب کننده موشک پوش و قادر ؛ سامانه های شبیه ساز موشک هاگ و اسکایگارد ؛ سامانه ارتفاع متوسط مرصاد با استفاده از موشک ساخت داخل که به دست توانمند متخصصین جوان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) به بهره برداری عملیاتی رسیده است و رونمایی شد.

وی چینش سامانه‌ها برای مقابله با طیف وسیع تهدیدات؛ چینش رادارهای پدافندی بر اساس موج تهدیدات؛ رصد تهدیدات در آبهای دور دست با رادار کیهانی سپهر؛ استقرار بخش اعظم رادار کیهانی سپهر؛ ارتقاء «هاوک» برای کشف تهدیدات ارتفاع پایین با بُرد 2 برابر؛ نصب لانچر موشک صیاد روی S200؛ رادار بُرد بلند علیه اهداف ریزپرنده و ارتفاع پایین ثامن را از دیگر دستاوردهای مهم قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء)ص) عنوان کرد و با اشاره به  اخطار به پهپادهای آمریکایی در آبهای آزاد؛ اخطار به پهپادهای RQ4 و MQ1؛ اخطار به پهپادهای آمریکایی در آبهای آزاد تصریح کرد:اسناد و صدای خلبان هواپیمای U2 آمریکایی را داریم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی همچنین با اشاره به هواپیمای جمع‌آوری اطلاعات U2، تاکید کرد: امروز خیلی از کشورها هستند که حتی قابلیت کشف اینگونه هواپیما را ندارند ولی ما اسناد و صدای خلبان این هواپیما را داریم که در همان نقطه که به آن اخطار می‌دهیم، بلافاصله تمکین می‌کند و بدون اینکه نفوذ کند، از مرزهای ما دور می‌شود.

اسماعیلی با تاکید بر دقت اخطارها تصریح کرد: این موارد در قوانین بین‌المللی هوانوردی رایج است، اگر اخطار ما در نقطه‌ای که حدس و گمان باشد، صورت بگیرد، آن خلبان می‌تواند بگوید من در این نقطه نیستم و شما اشتباه می‌کنید، اما خلبان هواپیمای U2 موضوع را تائید می‌کند و بلافاصله از آن نقطه دور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اجازه نزدیکی جنگنده‌های بیگانه به مرزهایمان را نمی‌دهیم، به رصد جنگنده‌های فرامنطقه‌ای اشاره کرد و گفت: هواپیماهای جنگنده‌ای که از روی ناوهایشان در آب‌های آزاد نزدیک به مرزهای ما پرواز می‌کنند، شاید قصد تقرب نداشته باشند ولی طبیعتا وقتی تعداد زیادی هواپیما در هوا در حال پرواز است، اگر ما هوشیار نباشیم، بالاخره آنها بدشان نمی‌آید در بحث هوانوردی وسعتشان را افزایش دهند. کاری که در خیلی از کشورها که به آن نفوذ کرده‌اند، انجام می‌دهند.

رونمایی از راداهای کشف هواپیماهای پنهان کار و استیلس

اسماعیلی افزود: خیلی از کشورها که با این قدرتهای فرامنطقه‌ای معاهده نظامی دارند هم امروز از این قضیه ناراحتند که چرا این پهپادها و یا هواپیماهای با سرنشین باید در کشورشان پرواز کنند، ولی این چیزها را در جمهوری اسلامی ایران نمی‌بینیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در پایان با اشاره به 10 شهریور ماه سالروز تشکیل تشکیل قرار گاه خاتم الانبیاء  گفت: برای مقابله با هواگردهای پنهان‌کار از سامانه و رادارهای شناسایی و کشف هواپیماهای پنهان کار و استیلس که با توجه به شرایط تحریم توسط این نیروهای جوان و متخصص ساخته شد رونمایی می شود.

منبع:مشرق نیوز




پهپاد های ایرانی در روایت امریکایی و روسی
شنبه 93/2/27 ساعت 4:38 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
روایت آمریکایی و روسی از "فرشتگان ناپیدا"؛

نقش پهپادهای ایرانی در پیروزی اسد

رادیو صدای روسیه و نشریه دیلی بیست آمریکا به بررسی این تکنولوژی ایرانی و عملیات‌هایی که انجام داده پرداخته و نوشته‌اند پهپادهای ایرانی از آزمایش‌هایی که در سوریه برای آنها ترتیب داده شده سربلند بیرون آمده‌اند

نقشبه گزارش مشرق، با رونمایی از مدل ایرانی پهپاد RQ170، توجه رسانه‌های غربی به ماموریت‌هایی که این پهپادها خواهند داشت، جلب شده است. با این حال این برای اولین بار نیست که قرار است هواپیمای بدون سرنشین ایرانی برای ماموریت‌های شناسایی به کار برده شود.

 رادیو صدای روسیه و نشریه دیلی بیست آمریکا به بررسی این تکنولوژی ایرانی و عملیات‌هایی که انجام داده پرداخته و نوشته‌اند پهپادهای ایرانی از آزمایش‌هایی که در سوریه برای آنها ترتیب داده شده سربلند بیرون آمده‌اند و به احتمال زیاد این پرنده‌های ایرانی هستند که نتیجه جنگ را به نفع بشار اسد تغییر خواهند داد.

 رادیو صدای روسیه در این زمینه اعلام کرد: «ایران به وسیله پهپادهای خود نقش مهمی در حفظ نظام بشار اسد در سوریه ایفا می‌کند، بسیاری از این پهپادها از تکنولوژی‌های نوین آمریکایی بهره برده‌اند. یکشنبه گذشته تهران اعلام کرده بود ممکن است پهپادهای پیشرفته‌تری را برای کمک به سوریه به این کشور بفرستد.  ایران از دهه 80 روی پهپادها کار تحقیقاتی انجام می‌داد؛
سیستمی که آمریکا بعدها به آن روی آورد، 30 سال پیش در ایران مورد تحقیق قرار می‌گرفت تا بتواند به عنوان سلاح جنگی و همچنین وسیله شناسایی در جنگ ایران و عراق مورد استفاده قرار گیرد».

 این رسانه روسی همچنین در ادامه اضافه کرد: «زمانی که صحبت از تجهیزات نظامی می‌شود، خاورمیانه همیشه در راس قرار دارد. برای مثال اسرائیل طی سال‌های دهه 80 میلادی از سیستم‌های پهپادی برای شناسایی نیروهای سوری در دره بقاع و شناسایی سیستم‌های هوشمند ضدهوایی این کشور استفاده می‌کرد.

 در همان زمان نیز ایران شروع به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای شناسایی موقعیت سربازان عراقی در جنگ با صدام کرد».

 وارون ویرا، یکی از کارشناسان نظامی اندیشکده مطالعاتی C4ADS  در واشنگتن بر این باور است که سیستم‌های پهپادی و هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی طی سال‌های گذشته گسترش زیادی پیدا کرده است. وی در این باره گفت: «در سال‌های اخیر برنامه‌های مربوط به گسترش هواپیماهای بدون سرنشین ایران به مرحله تکامل و بلوغ رسیده است. می‌توان از تعداد این نوع هواپیماها که در ایران رونمایی شده این ادعا را به خوبی ثابت کرد؛ تنها در محدوده زمانی بین سال 2012 تا 2013 گونه‌های مختلفی از پهپادها نظیر شاهد، عظیم، مهاجر، حماسه، یاسر و سریر رونمایی و معرفی شده‌اند. ما تنها نام آنها را نشنیده‌ایم و این پهپادها به مرحله تولید و همچنین استفاده نیز رسیده‌اند. آنها از طریق تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده در بسیاری از پایگاه‌های هوایی منطقه از جمله در پایگاه هوایی دمشق، حماه.. و همچنین پایگاه هوایی شایرات در سوریه دیده شده‌اند.

 اولین بار که موضوع پرواز پهپادهای ایرانی در سوریه مطرح شد به سال 2012 بازمی‌گردد. در آن زمان گروه‌های معارض در سوریه تصویری را منتشر کردند که نشان می‌داد پهپادی از نوع ab3 مشغول پرواز بر سر مناطق اشغال‌شده سوریه است. این نوع پهپادها آنقدر در آسمان سوریه دیده شد که عرب‌ها در اصطلاح و زبان عامیانه خود به آنها «ویزویز» می‌گفتند.

 حضور آنها در منطقه به معنای نزدیک بودن حملات هوایی بود. در سال 2013 نیز جبهه‌النصره گروه وابسته به القاعده که در سوریه می‌جنگد، تصاویری از پهپادی منتشر کرد که نام آن «یاسر» بود.  مقامات ایران اعلام کرده‌اند از تکنولوژی موجود در پهپادهای آمریکایی که به وسیله مهندسان ایرانی، مهندسی معکوس شده‌ است در پهپاد یاسر استفاده کرده‌اند. این تکنولوژی از پهپادی که چندی پیش در ایران به دام نیروهای نظامی افتاد به نام «اسکن ایگل» به دست آمده بود.

 به گفته ویرا، «اندازه‌گیری قابلیت‌های شناسایی و پهپادی ایران بسیار مشکل است زیرا ایران هر روز به تکنولوژی تازه‌ای در این باره دست پیدا می‌کند». ایران هم‌اکنون زرادخانه پهپادی خود را دارد و به سوریه و لبنان نیز در این باره کمک‌های زیادی کرده است.

 کارشناس این اندیشکده آمریکایی بر این باور است که ارتش سوریه توان نظامی چندانی در بعد عملیات‌های نظامی هوایی نداشت و کمک‌های استراتژیک ایران در حوزه شناسایی و همچنین قطعات یدکی هواپیماها و تکنیسین‌هایی که روسیه به بشار اسد داده است توانسته ارتش او را تا به امروز برنده میدان جنگ با مخالفان کند.  به گفته ویرا، پهپادهای ایرانی که کار شناسایی را انجام می‌دهند، کار سیستم نیروی هوایی سوریه را کمتر کرده‌اند و هواپیماهای ارتش تنها برای زدن مقاصدی خاص از زمین بلند می‌شوند. تا چندی پیش کارشناسان نظامی آمریکا بر این باور بودند که هر چه سیستم پهپادی ایران قوی باشد باز از سیستم بسیار پیشرفته پهپادی آمریکا عقب است اما مهندسی معکوس انجام شده روی پهپاد RQ170 آمریکایی این فاصله را بشدت کم کرده است.

چرا فرشته ایرانی؟

بعد از اینکه ایران از هواپیمای RQ170 ایرانی ساخته شده از روی مدل آمریکایی رونمایی کرد، تعدادی از رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند این پهپاد جعلی است و نمی‌تواند کپی‌برداری درستی از روی RQ170 باشد. آنها عنوان می‌کردند شاید ایران عملیات مهندسی معکوس را روی سخت‌افزارهای این هواپیما پیاده کرده باشد اما هیچگاه نمی‌تواند نرم‌افزارهای موجود در این تکنولوژی پیشرفته را بازسازی کند.

 با این حال با وجود تمام این جوسازی‌ها، این ژنرال نیروی هوایی آمریکا «نورتون شواترز» بود که اعلام کرد احتمال انجام عملیات معکوس روی پهپاد RQ170 وجود دارد. به گزارش نشریه «دیلی‌بیست»، ایران بعد از آن اعلام کرد از تکنولوژی به کار رفته در پهپاد RQ170 برای ساخت جدیدترین پهپاد خود با نام «فطرس» استفاده کرده است. به نظر می‌رسد این مهندسی معکوس گام به گام در تمام پهپادهای ایرانی به کار رفته باشد.

نقش


 پهپاد فطرس که یک مدل پایین‌تر از RQ170 ایرانی است بردی معادل 2 هزار کیلومتر داشته و می‌تواند بین 16 تا 30 ساعت پرواز مداوم داشته باشد.  نشریه دیلی‌بیست با این حال به مساله جالب‌تری در این زمینه نیز اشاره کرده و نوشته است: «فطرس، نامی استعاری برای بزرگ‌ترین پهپاد ایرانی است. براساس اسطوره‌شناسی شیعه، فطرس نام فرشته‌ای بوده که بر اثر نافرمانی از دستورات خدا به زمین تبعید شده است اما بعد خواهان بخشش خدا می‌شود و توسط حسین بن علی(ع) امام سوم شیعیان شفا داده شده و بال‌های او به او بازگردانده می‌شود».   این رسانه آمریکایی در ادامه افزوده است: «با این معناشناسی باید گفت که معارضان سوری بزودی شاهد پرواز این فرشته بر فراز سرشان خواهند بود!»

منبع:مشرق نیوز




موشک های ایران و خیالات امریکا
شنبه 93/2/27 ساعت 4:35 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
بروجردی در واکنش به توهمات آمریکا:‌

موشک‌های ایران بزرگتر از آنند که روی میز مذاکره جا بگیرند/ این موضوع هیچ ارتباطی به آمریکا ندارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به موضع گیری آمریکایی‌ها مبنی براینکه موضوع موشکی ایران بر روی میز مذاکره قرار دارد، گفت: موشک‌های ایران بزرگتر از آنند که روی میز مذاکره جا بگیرند.
به گزارش مشرق، علاالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد در واکنش به موضع گیری آمریکایی‌ها مبنی براینکه موضوع موشکی ایران بر روی میز مذاکره قرار دارد، گفت: موشک‌های ایران بزرگتر از آنند که روی میز مذاکره جا بگیرند.

وی افزود: به دنبال موضع‌گیری آمریکایی‌ها مبنی براینکه موضوع موشکی ایران بر روی میز مذاکره قرار دارد کمیسیون امنیت ملی ضمن مردود شمردن این نظر اظهار کرد بحث موشکی ایران که حق مسلم جمهوری اسلامی ایران در دفاع از کشور و قدرت بازدارندگی است به هیچ وجه نمی‌تواند در دستور کار مذاکرات هسته‌ای قرار گیرد و هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: آمریکا که در چند سال اخیر با نصب سامانه موشکی خود در برخی از کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران عملا تهدید کننده امنیت ملی کشورمان شده است نباید این انتظار را داشته باشد که ما در جهت دفاع از تمامیت ارضی و قدرت بازدارندگی خود توان موشکی خودمان را محدود کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اصولا این موضوع هیچ ارتباطی به آمریکا ندارد.

بروجردی درباره این که آیا پس از اتمام دور اخیر مذاکرات ایران و گروه 1+5 از تیم مذاکره کننده هسته‌ای دعوت خواهید کرد تا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حضور یابد گفت: به طور طبیعی باید این اتفاق بیفتد.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

200 محصول بومی سایبری
پنج شنبه 93/2/25 ساعت 2:21 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

جلالی:200محصول بومی سایبری ارائه می شود

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه در حوزه پدافند سایبری از تولیدات بومی حمایت شده و تمام سیاستگذاری‌ها بر مبنای استفاده از محصولات بومی است، گفت: امسال 200 محصول سایبری بومی برای استفاده در کشور ارائه می‌شود.
به گزارش مشرق، سردار غلامرضا جلالی در جلسه شورای پدافند غیر عامل استان فارس که در سالن شهید امامی استانداری فارس برگزار شد، با بیان اینکه پدافند غیر عامل یک مفهوم سهل و ممتنع است، اظهار کرد: پدافند غیر عامل از آن رو ساده است که با زندگی بشر مخلوط بوده و همواره تهدید در زندگی انسان وجود داشته است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود: بشر همواره در طول تاریخ اقداماتی انجام داده که در مقابل تهدیدات امنیت ایجاد کند به طور مثال وجود ارگ کریم خان در شیراز نمونه ای از این تلاش‌های بشری برای مقابله با تهدیدات است.

سردار جلالی با بیان اینکه تهدیدات شامل طبیعی و غیرطبیعی است، گفت: 42 نوع تهدید طبیعی در دنیا ثبت شده که در کشور ما بخش زیادی از آنها وجود دارد.

وی اظهار کرد: وقایعی مثل زلزله بلایای طبیعی نیستند و آماده نبودن ما حوادث طبیعی را به بلا تبدیل می‌کند.

سردار جلالی بیان کرد: تهدیدات غیر طبیعی تهدیدات نظامی و تهدیداتی است که منشا‌اش طبیعت نیست عنصر فناوری و تکنولوژی در آن وجود دارد یا فناوری‌هایی که کارش خدمات و سرویس‌دهی است ولی تسلط و اشراف دارندگان آن سبب ایجاد تهدید برای بقیه می‌شود.

وی با بیان اینکه در تهدیدات طبیعی خصومت و دشمنی وجود ندارد و ماهیت ثابتی از ابتدا تا کنون داشته، افزود: در تهدیدات غیر طبیعی خصومت و دشمنی وجود دارد و ماهیت ثابتی ندارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطر نشان کرد: در پدافند غیرعامل ما باید تهدیدات و آسیب‌پذیرهای خود را در این زمینه بشناسیم.

وی با اشاره به رویکردهای جدید تهدیدات گفت: تهدید مردم محور، تهدیدات سخت و تهدید فناوری پایه از تهدیدات جدی به شمار می‌آیند.

سردار جلالی با بیان اینکه در تهدیدات مردم محور دشمن به این نتیجه رسیده که از طریق مردم به حکومت‌ها فشار وارد کند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها معتقدند در جنگ هر کسی که بتواند مردمش را نگه دارد پیروز میدان است.

وی افزود: ایجاد پتانسیل منفی در مردم و مردم را به سمت اعتراض و اغتشاش کشاندن از اهداف جنگ بی‌قاعده و مردم محور است که اگر ما در این زمینه آگاهی داشته باشیم می‌توانیم با آن مقابله کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: تهدیدات فناوری و پایه بر اساس فناوری جدید به وجود آمده و نخستین تهدید در این نوع تهدیدات سایبری است.

وی تصریح کرد: در واقع فضای سایبری امروزه فضای اصلی زندگی مردم شده و زندگی مردم با فضای سایبری گره خورده و اگر این فضا آسیب بیند تهدید زیادی برای ما محسوب می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه در حوزه پدافند سایبری از تولیدات بومی در این زمینه حمایت شده و تمام سیاستگذاری‌ها بر مبنای استفاده از محصولات بومی و امن است، گفت: امسال 200 محصول سایبری بومی برای استفاده در کشور ارائه می‌شود.

سردار جلالی بیان کرد: تهدید سایبری تنها تهدید «آی تی» نیست بلکه الکترومغناطیس برای از کار انداختن ابزارهای الکترونیک یا جنگ الکترونیک را نیز شامل می‌شود.

وی با اشاره به تهدیدات زیستی، گفت: انسان، دام، محیط، غذا و کشاورزی محورهای تهدیدات زیستی هستند و گاه ترور رهبران دنیا از طریق عوامل زیستی به صورت خاموش انجام می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به اینکه حملات زیستی برای ضربه زدن به اقتصاد کشورها و گاه فلج کردن آنها انجام می‌شود، تصریح کرد: حمله آفتی به زیتون رودبار که با پرورش مگس ویژه‌ای انجام شده احتمالا در شمار همین حملات است که باید تمام آن درخت‌ها کنده و دوباره کاشته شود.

وی با بیان اینکه یک سال و نیم قبل حمله‌ای به مرغ تخم‌گذار ما انجام شد و تا مدتی تخم مرغ از خارج از کشور تامین می‌شد، بیان کرد: بخش زیادی از آنفلوانزاهای دامی نیز در حالت خوشبینانه برای فروش واکسن و در حالت بدبینانه از طرف دشمن ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: در تهدیدات زیستی هیچ کشوری مسئولیت حملات را بر عده نمی‌گیرد بنابراین در این زمینه باید سیستم‌های پایش و آزمایش کشور آنقدر قوی باشد که قدرت تشخیص بالا رود.

وی تهدیدات پرتوی را از دیگر تهدیدات فناوری پایه دانست و تصریح کرد: کشور ما چون یک کشور هسته‌ای است باید در برابر این تهدیدات خود را مقاوم کند.

سردار جلالی افزود: در کشور ما 7 استان دارای زیر ساخت فناوری هسته‌ای است که باید در برابر تهدیدات پرتوی مقاوم سازی شوند.

وی خاطر نشان کرد: چرخه اقدامات پدافند غیر عامل شناسایی تهدیدات، شناسایی آسیب‌پذیری، تحلیل ریسک و اندازه‌گیری آن، شناسایی تهدید سناریو پایه، کاهش آسیب پذیری، مصون سازی، تولید آمادگی، پایش مجدد تهدیدات و به روز رسانی پدافندها است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور کلید موفقیت اساسی در پدافند غیر عامل را آموزش و فرهنگ سازی عنوان کرد و گفت: ما بر اساس شناخت تهدیدات و درخواست مقام معظم رهبری رویکرد جدید در پدافند غیر عامل کشور داریم.

منبع: مشرق نیوز




ماهواره ایرانی
پنج شنبه 93/2/25 ساعت 2:18 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

ماهواره زلزله شناسی ایران به فضا می رود

ماهواره زلزله‌شناسی «آیات» تا دو سال آینده با توانمندی کاملا ایرانی در مدار قرار می‌گیرد.
به گزارش مشرق، شروین امیری، رییس پژوهشکده مخابرات و فناوری ماهواره سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران امروز در نشستی خبری که در محل این سازمان برگزار شد با بیان این که پروژه طرح کلان ماهواره زلزله‌شناسی آیات در کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی عتف در دست بررسی است، گفت: این پروژه‌ی کلان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات در دست انجام است که در حال حاضر فاز امکان‌سنجی آن انجام گرفته و در حال ورود به مراحل مقدماتی هستیم.

وی با بیان این که ماهواره زلزله‌شناسی آیات قرار است در مدار ارتفاع پایین پرواز کند، گفت: پیش‌بینی می‌شود که این ماهواره طی دو سال آینده در مدار قرار گیرد.

به گفته امیری، این ماهواره صددرصد ایرانی و متناسب با توانمندی‌های دانشمندان ایران است و اعتبار پیش‌بینی شده برای آن هشت میلیارد تومان می‌باشد.

منبع:مشرق نیوز




هرمز 1 و هرمز 2
چهارشنبه 93/2/24 ساعت 10:44 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار حاجی‌زاده در گفتگوی ویژه خبری:

تشریح فعالیت موشک ضدرادار «هرمز1» و موشک ضد ناو «هرمز2»

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به تشریح دستاوردهای جدید این نیرو پرداخت.
به گزارش مشرق، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به تشریح دستاوردهای جدید این نیرو پرداخت.
حاجی زاده گفت: با اشاره به اینکه نمی‌توانیم همه توانمندی‌هایمان را رسانه‌ای کنیم، گفت: ما امانتدار مردم هستیم و تنها بخشی از دستاوردهای سپاه در روز گذشته پخش شد.

وی با بیان اینکه اجرای تدابیر رهبر انقلاب را برای خودمان تکلیف الهی می‌دانیم، تصریح کرد: خودکفایی، بومی سازی و قطع وابستگی از بدو پیروزی انقلاب توسط امام(ره) مطرح بود و در زمان رهبر معظم انقلاب نیز این امر ادامه یافت. ایشان غیر از رهبری، فرمانده کل قوا نیز هستند و وقتی مطلبی را می فرمایند ما باید به دنبال آن برویم و این نگاه در همه نیروهای مسلح است و علت موفقیت ما هم همین است.

حاجی زاده اظهار داشت: ما امروز از مرز تحریم‌ها گذشتیم و دشمن در بخش دفاعی نمی تواند کاری با ما بکند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: وقتی موشک خلیج فارس در سال 90 انجام شد و خدمت آقا گفتیم دقت آن به 30 تا 35 رسیده، ایشان فرمودند کار خوبیست ولی این دقت را برسانید به 10 تا 15 متر. گفتیم چشم و ظرف 6 ماه کار انجام شد. ما باید باور کنیم که می توانیم.

حاجی زاده درخصوص پهپاد RQ170 گفت: این هواپیما برای ما دستاوردهای زیادی در بخش های مختلف داشت و یکی از پروژه های آن مهندسی معکوس بود که برای «رو کم کنی» انجام شد. شاید مدل های دیگر ما برای اجرای ماموریت دست کمی از آن نداشته باشد.
 
موشک «هرمز1» ضد رادار و «هرمز2» ضد ناو است

وی افزود:‌از آذر سال 90 تا امروز این کار به پایان رسید و فقط تست‌های پروازی مانده است که شاید به خاطر برپایی این نمایشگاه یکی دو ماه به عقب بیفتد. البته مقیاس 15 درصد این پهپاد در هفته‌های قبل پرواز داشته که موفق بوده و این نمونه نیز طی ماه‌های آینده پرواز خواهد کرد.

حاجی‌زاده همچنین با اشاره به نمایش مقیاس یک به یک و 40 درصد پهپاد RQ170 در نمایشگاه گفت: فروندهای دوم و سوم این پهپاد نیز در حال ساخت است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تأکید کرد: نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه می‌تواند یک الگو باشد. دشمن در سال‌های اخیر بحث سپر موشکی را مطرح کرده و گفته موشک‌های دشمنان‌مان را می‌زنیم اما امروز می‌آیند و به ما می‌گویند بیایید در خصوص موشک‌های بالستیک مذاکره کنیم. آنها اگر می‌توانستند ما را محدود کنند که مذاکره نمی‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: ما در ابعاد نظامی و تسلیحاتی از مرز تحریم گذشته‌ایم و دیگر آنها نمی‌توانند ما را محدود کنند این دیگر از کنترل آنها خارج شده است این اتفاق باید در عرصه‌های دیگر هم بیفتد و تحریم‌ها بی‌خاصیت شود.

حاجی‌زاده با اشاره به رادارهای نمایش داده شده در روز گذشته اظهار داشت: نمونه رادارهایی که مشاهده شد را ما فقط دیده بودیم و خارجی‌ها آن را به ما ندادند و ما فقط یک تصویر و بازدید داشتیم اما به کمک متخصصان‌مان توانستیم آنها را تولید و عملیاتی کنیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: ما موشک‌های زمین به زمین نقطه‌زن را به تولید انبوه رسانده‌ایم و روز گذشته تغییراتی که در آنها صورت گرفته را به حضرت آقا ارائه کردیم.

وی با اشاره به رونمایی از موشک‌های هرمز 1 و 2 گفت: هرمز 1 و 2،دو نوع موشک بالستیک است که هرمز 1 ضد رادار است و می‌تواند رادارهای روی ناو هواپیمابر یا یک سایت پاتریوت در خشکی و یا یک سایت راداری جستجو‌گر را منهدم کند.

حاجی‌زاده افزود: موشک هرمز 1 توانسته از فاصله 300 کیلومتری یک کانتیر 20 فوتی را به صورت کاملاً دقیق منهدم کند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تأکید کرد: موشک بالستیک هرمز 2 یک موشک ضد ناو است. سرعت موشک‌های ضد ناو کروز ما 7 دهم و 8 دهم ماخ بود که سرعت هرمز 2 به چهار دهم و پنجم دهم ماخ رسیده است.

حاجی‌زاده همچنین با اشاره به سامانه موشکی سوم خرداد اظهار داشت: این یک سامانه آرایه فازی است یعنی یک رادار آرایه فازی مجموع 1700 رادار است. این سامانه قابلیت اسکن الکتریکی دارد و بسیار پیشرفته است و با سامانه‌های S300 و بوک M2E روس قابل رقابت است.

وی افزود: سامانه سوم خرداد 4 هدف را همزمان با 8 فروند موشک منهدم می‌کند که 3 موشک بر روی خود آن نصب است و 2 لانچر اضافه بدون رادار را می‌تواند شلیک کند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد: سامانه سوم خرداد با موشکی که در آینده بر روی آن نصب می‌شود به برد 100 کیلومتر خواهد رسید.

حاجی‌زاده با بیان اینکه امروز در حوزه پدافندی به لبه تکنولوژی که دیگر کشورها هستند رسیده‌ایم، گفت: ما سامانه‌هایی ساخته ایم که هم کلاس و هم سطح سامانه‌های خارجی نیست زیرا سامانه‌هایی ابتکاری می‌باشد و قابل جمینگ نیست. اینها سامانه‌هایی پیسو هستند.

وی با بیان اینکه اجرای تدابیر رهبر انقلاب را برای خودمان تکلیف الهی می‌دانیم، تصریح کرد: خودکفایی، بومی سازی و قطع وابستگی از بدو پیروزی انقلاب توسط امام(ره) مطرح بود و در زمان رهبر معظم انقلاب نیز این امر ادامه یافت. ایشان غیر از رهبری، فرمانده کل قوا نیز هستند و وقتی مطلبی را می فرمایند ما باید به دنبال آن برویم و این نگاه در همه نیروهای مسلح است و علت موفقیت ما هم همین است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: وقتی موشک خلیج فارس در سال 90 انجام شد و خدمت آقا گفتیم دقت آن به 30 تا 35 رسیده، ایشان فرمودند کار خوبیست ولی این دقت را برسانید به 10 تا 15 متر. گفتیم چشم و ظرف 6 ماه کار انجام شد. ما باید باور کنیم که می توانیم.

حاجی زاده در خصوص بکارگیری متخصصان و دانشمندان جوان در حوزه دفاعی نیز گفت: ما از همه این پتانسیل‌ها استفاده می‌کنیم و جوانان و افسران ما هر روز در پای سیستم ها مشغول انجام وظیفه و رصد امور هستند.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما امروز در حوزه اقتصادی در حال جنگ است، اظهار داشت: در گذشته ما در مجنون و شلمچه می جنگیدیم اما امروز دشمن به اقتصاد ما حمله کرده و در این مبارزه همه مردم، تجار، بانکدارها و کشاورزان مسئولیت دارند که وارد صحنه شوند.

وی تصریح کرد: نسخه ارائه شده توسط رهبر معظم انقلاب و مدیریت جهادی نسخه نجات بخش کشور است.

وی همچنین اظهار داشت: دشمن همواره به دنبال ذلت، استثمار و تحقیر ما بوده اما امروز ما از مرز بازدارندگی عبور کرده‌ایم و توان ما در وهله اول، دفاعی و در زمان مورد نیاز هجومی خواهد بود.

منبع:مشرق نیوز



برچسب‌ها: موشکدستاورد جدید

فناوری تعمیرات
چهارشنبه 93/2/24 ساعت 6:9 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
تبلور عزم ملی/ باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

"ایران" تنها دارنده فناوری تعمیرات "هواپیماهای پهن پیکر" در غرب آسیا + گزارش تصویری

جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها دارنده فناوری تعمیرات هواپیماهای پهن پیکر که استراتژیک‌ترین وسیله حمل و نقل در جهان محسوب می‌شوند، در غرب آسیا شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،در تمام دنیا استراتژیک ترین وسیله حمل و نقل مسافر و بار هواپیماهای پهن پیکر هستند. بسیاری از کشورها در دنیا حتی توان خریداری این هواپیماها را نداشته و نمی توانند از آن ها استفاده کنند.بکار گیری این هواپیماها مستلزم داشتن خلبانان کار آزموده و پرسنل تعمیر و نگهداری بسیار حرفه ای است.


عبارت پهن پیکر به هواپیماهایی اطلاق می شود که قطر بدنه آن ها بیش از شش متر بوده و ظرفیت مسافر در این هواپیماها بین 200 تا 850 نفر متغیر است.البته از اصطلاح "دو راهرو" نیز برای نامگذاری این هواپیماها استفاده می شود.

هواپیمای پهن پیکر بویینگ 747 در حال تعمیر دوره ای

صد البته این وسیله های حمل و نقل غول پیکر که صدها مسافر و ده ها تن بار را در مسافت های طولانی جابجا می کنند با پیشرفته ترین تکنولوژی ها ساخته شده و تعمیر و نگهداری آن ها فقط در معدود کشورهای انگشت شمار دنیا انجام می شود.

جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که تعداد قابل توجهی هواپیماهای پهن پیکر را در خدمت دارد.پیش از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی در کشور ما این هواپیماها  توسط پرسنل خارجی تعمیر و نگهداری می شدند و متاسفانه نیروهای داخلی کمتر برای این کار استفاده می شدند.


اما پس از انقلاب اسلامی و با کارشکنی برخی دولت های غربی برای تعمیرات هواپیماها کارشناسان و متخصصین داخلی تصمیم گرفتند تا با عزم ملی و با کمک دانش بومی هواپیماهای پهن پیکر را که بخش اعظم اقتصاد کشور به آن ها وابسته بود تعمیر کرده و از وابستگی به خارج از کشور جلوگیری کنند.

هواپیمای پهن پیکر بویینگ 747

سال 1381 و با تاسیس شرکت مهندسی تعمیرات هواپیمایی فارسکو کار بازآماد کردن (اورهال) اولین هواپیمای پهن پیکر مسافربری کشور که یک فروند بویینگ 747 بود شروع می شود.با تلاش پرسنل داخلی و با تکیه بر متخصصین کشور و دانش بومی این هواپیما تعمیر شده و به خط پروازی باز می گردد.

تعمیرات سبک موتورهای هواپیمای پهن پیکر بویینگ 747

تعمیرات سنگین یا اورهال این پرنده راه را برای ورود دیگر هواپیماها به فارسکو باز می کند و پس از آن تمام هواپیماهای پهن پیکر و باریک پیکر موجود در کشور در آشیانه این شرکت تعمیر اساسی می شوند.در حال حاضر چهار نوع هواپیمای پهن پیکر شامل بویینگ 747 ، ایرباس آ 300 ، ایرباس آ310 و ایرباس آ340 در کشور وجود دارند که کار تعمیرات آن ها در داخل جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.

هواپیمای ایرباس آ300 مسافربری در حال ورود به آشیانه فارسکو برای تعمیر

هواپیمای باربری ایرباس آ300 که در حال گذراندن مراحل پایانی تعمیرات سنگین است

مهندس میرباقری مدیر عامل شرکت فارسکو در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص تعمیرات هواپیماهای پهن پیکر گفت: ثمره شروع این کار بزرگ در داخل کشور تنها به تعمیرات سبک هواپیما محدود نمی شود.با گذشت زمان و با تلاش شبانه روزی و آموزش پرسنل متخصص تمام تعمیرات سنگین و کلیه چک های هواپیماهای پهن پیکر در داخل آشیانه شرکت صورت می گیرد.

حتی فراتر از تعمیرات سنگین یعنی بروزرسانی بخش های الکترونیکی، بروزرسانی کاکپیت (قسمت کنترل هواپیما) و کابین مسافران نیز در این آشیانه انجام می شود.


وی اضافه کرد که بازآماد کردن (اورهال) هواپیما در داخل کشور تا 55 درصد صرفه جویی ارزی داشته و باعث ایجاد اشتغال هم شده است.میر باقری در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها دارنده فناوری تعمیرات سبک و سنگین هواپیماهای پهن پیکر در غرب آسیا بوده و آماده هستیم تا به کشورهای منطقه نیز سرویس دهی کنیم.   منبع: باشگاه خبرنگاران



دستاورد بزرگ سپاه پاسداران
دوشنبه 93/2/22 ساعت 9:55 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

جدیدترین اطلاعات از دستاورد بزرگ سپاه پاسداران/ RQ170 ایرانی «بمب افکن» می‌شود

بنا بر ماموریت تعریف شده سپاه برای مدل ایرانی RQ، از این پهپاد به عنوان بمب افکنی رادارگریز علیه ناوهای آمریکایی استفاده خواهد شد.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،در بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه توانمندی های نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «پهپاد‌های» ایرانی RQ170 به همراه پهپاد RQ170 آمریکایی غنمیتی به نمایش درآمد که همین نمایش شروعی خواهد بود بر کابوس جدید آمریکایی ها چراکه بنا بر اطلاعات کسب شده، سپاه پاسداران قرار است بر خلاف آمریکایی ها که از این هواپیما در حوزه اطلاعاتی و شناسایی استفاده می‌کنند، آن را در حوزه رزمی و به عنوان یک هواپیمای بمب افکن علیه ناوهای آمریکایی بکار بگیرد.








بازدید رهبر انقلاب از پهپاد آمریکایی غنیمتی و مدل ایرانی RQ170

در جریان بازدید رهبر انقلاب از این پهپاد، یکی از مسئولان نیروی هوافضا طی توضیحاتی گفت: «آمریکایی‌ها عمده مزیت‌های هواپیماهای بدون سرنشین را روی این هواپیما متمرکز کرده‌اند که اگر اهم آن را بشماریم در درجه اول بحث اختفای آن است که اختفای راداری، رادیویی، حرارتی، صوتی، بصری و رسانه‌ای را در حد بالایی در آن رعایت کرده‌اند.

در مرحله اول، بعد از اینکه پرنده به غنیمت گرفته و تسخیر شد ما اطلاع زیادی از معماری داخل، رایانه ها و دیگر اجزای آن نداشتیم. ولی به یکسری حافظه‌ها و هاردهایی که در دسترس بود و می‌شد شناسایی کرد دسترسی پیدا کرده و سعی کردیم در مرحله اول این داده‌ها را بازیابی کنیم. شاید مشابه کاری که بعد از تسخیر لانه جاسوسی انجام شد و سعی کردند آن اطلاعات بازیابی شود اما این کار با چند تفاوت اصلی صورت گرفت.

ما در اینجا حتی جنس اطلاعات را نمی‌دانستیم که باید دنبال چه بگردیم. در اینجا بحث کُدینگ و رمز را داشتیم که به فضل خدا این مرحله را رد کردیم.

دیتایی که در این مرحله استخراج شد، شامل تصاویر ویدئویی و تصاویر فراطیفی بود که حجم زیادی از این اطلاعات را شامل می‌شد. اطلاعات این 2 هارد کاملاً شناسایی شد.

پهپاد آمریکایی به غنیمت گرفته شده

مسیر پرواز‌های این هواپیما در 13 مأموریت بوده که هم از افغانستان و هم پاکستان اطلاعات برداشته که اطلاعتش داخل کامپیوتر موجود است.

تدبیر فرمانده نیرو این بود که در کنار این کار، ما مهندسی معکوس را روی سخت‌افزار این پرنده نیز انجام دهیم لذا پرنده‌ای تعریف شد که RQ ایرانی است.

برای رسیدن به آن با توجه به پیچیدگی دینامیک پروازی بایستی یک پرنده با ابعاد کوچکتر تعریف می‌کردیم که ارزان‌تر و ساده‌تر باشد که این کار را انجام دادیم.

تست‌های زمینی‌ را هم انجام دادیم و انشاالله بعد از این نمایشگاه، تست پروازی آن نیز انجام می‌شود.»

به گزارش فارس، این پهپاد ایرانی قادر خواهد بود کار شناسایی و رزم عمیق را نیز انجام دهد.

این درحالیست که آمریکایی ها از RQ170 در حوزه شناسایی استفاده می‌کنند اما بنا بر ماموریت تعریف شده سپاه برای مدل ایرانی RQ، از این پهپاد به عنوان بمب افکنی رادارگریز علیه ناوهای آمریکایی استفاده خواهد شد.

پهپاد ایرانی ساخته شده از روی RQ170

بنا بر این گزارش، نمونه 15درصد این پهپاد در هفته قبل، تست پرواز را با موفقیت پشت سر گذاشته و در سال جاری نیز نمونه 40درصد و یک به یک آن به پرواز در خواهد آمد.

منبع:باشگاه خبرنگاران




   1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 51
کل بازدیدها: 1324294