سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
تجهیزات ساخت ایران
جمعه 95/12/27 ساعت 10:9 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

ژورنال ارتش آمریکا گزارش داد

ایران به رشد 69 درصدی ساخت تجهیزات نظامی داخلی خود می‌بالد

ساخت تجهیزات نظامی داخلی

نشریه تخصصی ارتش آمریکا در مطلبی نوشت: با وجود توانایی ایران در خرید تجهیزات نظامی پیشرفته، این کشور بومی سازی جنگ افزارهای مورد نیاز خود را رها نمی‌کند.

به گزارش مشرق، «ژورنال ویژه ارتش آمریکا» در تازه‌ترین شماره خود با تمرکز بر رشد ساخت جنگ افزار بومی از سوی متخصصان ایران نوشت: پایان بسیاری از تحریم‌های نظامی بر ایران در سایه اجرای برجام و توانایی این کشور در خرید تجهیزات پیشرفته و سامانه های جنگی حاضر و آماده نه تنها موجب نشده تا ایران سرمایه گذاری بر صنایع تسلیحاتی خود را رها سازد بلکه اینک «حسین دهقان» وزیر دفاع ایران در این زمینه رجز خوانی می‌کند.

بر این اساس، رشد 69 درصدی صنایع تسلیحاتی ایران در سه سال گذشته موجب رجزخوانی وزیر دفاع ایران شده و این امر حکایت از آن دارد که ایران از ثروت خود در شکل جدیدی سرمایه گذاری کرده و  آزادی سرمایه‌های مسدود شده این کشور از زمان آغاز مذاکرات منتهی به برجام موجب افزایش قدرت صنایع نظامی ایران شده است.

ژورنال ارتش آمریکا نوشت: در حالی وزیر دفاع ایران درحال خودستایی پیرامون ساخت 115 محصول جدید نظامی بود که در مراسمی به همین منظور پنج دستاورد اصلی که شامل راکت هدایت شونده «فجر-5»، سامانه دوش  پرتاب «میثاق-33»، نارنجک پرتاب کن 40 میلیمتری، اسلحه جدید «مصاف» و یک تپانچه جدید بودند، به نمایش گذاشته شدند.

این نشریه در خاتمه نوشت: البته تولید این‌گونه محصولات هرچند که به اندازه وارد کردن سامانه دفاع موشکی «اس-400» یا موشک‌های بالستیک جدید موجب نگرانی بین‌المللی نمی‌شود اما امکان توزیع این تجهیزات به عوامل نیابتی ایران در لبنان، سوریه،‌عراق، یمن و جاهای دیگر عملیات آمریکا و متحدانش در منطقه را بغرنج می‌کند.

منبع: فارس  


برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

کمک به فریاد هر مسلمان
چهارشنبه 95/12/25 ساعت 10:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

جانشین فرمانده‌کل سپاه:

فریاد هر مسلمان را در هر گوشه‌ای از جهان بشنویم به کمک او می‌شتابیم/ رهبری نیرومند ما امید بسیاری از مظلومان جهان است

سردار سلامی

سردار سلامی گفت: عقب نگه داشتن جهان اسلام، ترویج فقر، فساد، عقب ماندگی ذهنی و فرهنگی نسخه کشورهای استکباری و غربی برای جهان اسلام است.

به گزارش مشرق، سردار حسین سلامی صبح امروز در بیست‌وچهارمین سمینار ائمه جمعه اهل سنت جنوب شرق کشور که با حضور جمعی از مسؤولان و ائمه جمعه شیعه و سنی در سالن اجلاس ولی‌امر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار کرد: کشورهای استکباری می‌خواهند با ویران کردن جهان اسلام به آبادانی و پیشرفت برسند.

جانشین فرمانده‌کل سپاه افزود:  عقب نگه داشتن جهان اسلام، ترویج فقر و فساد و عقب‌ماندگی ذهنی و فرهنگی نسخه کشورهای استکباری و غربی برای جهان اسلام است.

این مسؤول ادامه داد: نقشه غربی‌ها و ایادی‌شان برای جهان اسلام بسیار ویرانگر و خطرناک است آنها خدشه‌دار کردن عزت، شوکت و اقتدار مسلمانان را هدف قرار داده‌اند، این نسخه شوم و دردناک استکبار برای جهان اسلام است.

وی اضافه کرد: استکبار با حربه‌های مختلف سعی در خدشه وارد کردن به اسلام دارد، زیرا امروز اسلام در قلب کشورهای اروپایی نیز راه یافته است، گذاشتن نام‌های اسلامی بر فرزندان دختر و پسر در کشورهای مختلف یک افتخار و ارزش است.

سردار سلامی گفت: چهره اسلام مملو از رأفت و مودت است، پیامبر(ص) نسبت به مردم مهربان و متواضع بود اما دشمن سعی دارد همه شاخصه‌ها را وارونه جلوه دهد.

هیچ کس نمی‌تواند در مقابل قدرت ایران اسلامی دوام بیاورد

جانشین فرمانده‌کل سپاه تاکید کرد: هیچ کس امروز نمی‌تواند در مقابل قدرت ایران اسلامی دوام بیاورد، دیگر مسلمانان بی‌پناه نیستند، رهبری معظم و ملت مقتدر ایران اسلامی تکیه‌گاه مسلمانان هستند، فریاد هر مسلمان را در هر گوشه‌ای از جهان بشنویم به کمک او می‌شتابیم.

این مسؤول گفت: این امنیت به خودی خود به‌وجود نیامده است، همه کشورها در کمین هستند تا امنیت ما را خدشه‌دار کنند اما به پشتوانه نیروهای مسلح مقتدر و مردم هوشیار و بصیر تاکنون راه به جایی نبرده‌اند.

وی افزود: سعی و تلاش تمامی نیروهای امنیتی خادمی مردم است، لبخند رضایت مردم، امنیت و آرامش آنها برای ما بسیار ارزشمند است، باهم ایران را آبادتر می‌کنیم.

رهبری نیرومند ما امید بسیاری از مظلومان جهان است

سردار سلامی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت اقوام بیش از پیش بهره برد، ادامه داد: اقوام یک ظرفیت و یک نعمت بزرگ است.

وی اضافه کرد: امروز کشور ایران یک قدرت جهانی است و انقلاب اسلامی ما در کشورهای مختلف رواج یافته است و رهبری نیرومند ما امید بسیاری از مظلومان جهان است.

جانشین فرمانده‌کل سپاه بیان کرد: همه ما سرنشینان یک سفینه هستیم، با توکل به خداوند و حفظ انسجام و وحدت دشمنان را در رسیدن به اهداف شومشان ناکام می‌گذاریم.

منبع: فارس  


برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

تانک کرار
سه شنبه 95/12/24 ساعت 10:13 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

مشرق گزارش می‌دهد؛

10 ویژگی مهم و برجسته «تانک کرار»/ نماد جدید اقتدار نیروهای مسلح را بهتر بشناسید+عکس

تانک کرار

شکل ظاهری زره تانک کرار شباهتهای زیادی به زره Relikt دارد که در تانک T-90MS استفاده شده است. این زره روسی در حقیقت نسل بعدی زره های سری کنتاکت محسوب می شود که توان بالایی در حفاظت مقابل تهدیدات ضد زره مثل موشک های تاو نسل جدید دارد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، ارتقاء پلتفرم های زرهی و خصوصا تانک ها و به روزرسانی آنها یکی از امور مرسوم در ارتش های بزرگ و مقتدر دنیا به حساب می آید چراکه در بسیاری از اوقات می توان با به کار گرفتن فناوری های پیشرفته و به روز پلتفرم های قدیمی را به سطح قابل قبولی از آمادگی رزمی رساند. با همین روند بود که کرار نیز به عنوان نخستین تانک پیشرفته بومی کشور که در سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است، در روز یکشنبه رونمایی و به طور هم زمان خط تولید انبوه آن در صنایع زرهی بنی‌هاشم دورود افتتاح شد.

کرار ایرانی؛ کیمایی برای تی 72 روسی

ایران در ابتدای در سالهای پس از جنگ تحمیلی چند صد دستگاه تانک تی 72 را روسیه خریداری کرد. بخشی از این تانک ها نیز در داخل کشور مونتاژ و به نیروهای مسلح تحویل شدند. تانک تی 72 از جمله پرشمارترین تانک ها در دنیا محسوب می شود که به کشورهای زیادی صادر شده و در جنگ های زیادی نیز حضور داشته است. با ورود به قرن بیست و یکم و پیشرفت تکنولوژی در بخش زرهی و ضد زره مشخصا تی 72 با فناوری های قدیمی توان باقی ماندن در عرصه رقابت نظامی را نداشت. به همین منظور کشور روسیه به عنوان سازنده اصلی و برخی دیگر از کاربران این تانک بسته های ارتقایی را برای توسعه این تانک ارائه دادند.

مدتی قبلی کلیپ کوتاهی از تانک جدید ایرانی به نمایش در آمد که البته تصاویر از کیفیت آنچنان بالایی برخودار نبود. در همان زمان بسیاری از علاقمندان به مسائل نظامی اعلام کردند که این تانک، همان کرار ایرانی است. حالا و در آستانه پایان سال 1395 بالاخره به صورت رسمی از این تانک رونمایی شد. در توصیف کلی می توان اینگونه عنوان کرد که تانک کرار در حقیقت یک ارتقاء بسیار سنگین و حساب شده ایرانی بر روی تی 72 روسی است که به نوعی در بخش هایی حتی آن را شبیه به خانواده تانک های پرقدرت و مشهور تی 90 کرده است.

با نگاه به تانک کرار، یکی از اولین مسائلی که به شدت به چشم می آید بحث طراحی برجک و پوشش های حفاظتی نصب شده بر روی آن است که به نوعی تانک T-90MS را به یاد می آورد. برجک تانک به صورت تقریبا کامل با زره مورد نظر پوشیده شده و بخش های کناری برجک نیز با یک صفحه حفاظتی یک پارچه پوشانده شده است. در بخش کنار و عقب بدنه نیز پوشش های زرهی و همچنین زره های قفسی را مشاهده می کنیم که خصوصا در برابر تهدیدات مثلا راکت های ضد زره از جمله سری آر پی جی های جدید کاربرد دارند.

تانک کرار

تانک تی 90 ام اس

مسئولین وزارت دفاع اشاره ای به نوع زره به کار رفته در این تانک نکرده اند اما شکل ظاهری آن دارای شباهتهای زیادی به زره Relikt  ساخت روسیه است که در تانک T-90MS  استفاده شده است دارد. این زره روسی در حقیقت نسل بعدی زره های سری کنتاکت ساخت روسیه محسوب می شود. چندی پیش رییس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز گفته بود: "به توان تولید زره کنتاکت 5 به‌طور کامل دست یافته‌ایم و حتی به نمونه‌های پیشرفته‌تر از آن هم دست یافته‌ایم."

در صورتی که زره نصب شده بر روی کرار همان ویژگی ها و کیفیت نوع Relikt   روسی را داشته باشد (که قطعا بعید نیست) می توان گفت این تانک به سطح بالایی از حفاظت در برابر تهدیدات ضد زره مثل موشک های تاو نسل جدید یا بخش زیادی از گلوله های ضد زره شلیک شونده توسط سایر تانکها رسیده است. همچنین در بخشی که لوله به برجک تانک وصل شده است نیز شاهد نصب یک پوشش حفاظتی هستیم که می تواند بخش اتصال لوله را از برخورد ترکش های حاصل از درگیری در میدان نبرد حفظ کند. این پوشش حفاظتی در دیگر تانک های عملیاتی دنیا دیده نشده است.

در بخش تجهیزات هدف گیری و اپتیکی نیز کرار از سیستم کنترل آتش کامپیوتری نسل سوم برخوردار است و سیستم های نظارت و هدفگیری توپچی آن شامل سامانه نظارت و هدفگیری در شب 1K13-49 متعلق به تانک تی 72 (به عنوان سایت ثانویه) و سیستم نظارت و هدفگیری چند کاناله ساخت صنایع الکترونیک ایران (به عنوان سایت اصلی توپچی) است. سامانه 1K13-49 به جهت قابلیت هدایت لیزری موشک های توپ پرتاب مورد استفاده در کرار بر روی این تانک باقی مانده و جهت هدایت موشک تندر استفاده میشود.

 سیستم نظارت و هدفگیری اصلی توپچی کرار (سمت چپ) و سایت روسی 1K13-49 در سمت راست

این موشک پرتاب شونده هدایت لیزری در حال حاضر در ایران تولید می شود. هدایت این موشک از نوع نیمه خودکار فرمان به خط دید سوار بر پرتو لیزر است .در این روش موشک اصطلاحاً کور است و توانایی دیدن هدف را ندارد بلکه با استفاده از حساسه ای که در قسمتهای عقبی بدنه آن نظیر دم قرار داده شده پرتو باریک لیزر تابیده شده از پرتابگر را یافته و رایانه کنترل پرواز سعی می کند تا موشک را در مرکز این پرتو قرار دهد. این فرایند تا رسیدن موشک به هدف ادامه می یابد.

جرم موشک تندر 17.2 کیلوگرم بوده که 3.5 کیلوگرم آن مربوط به سرجنگی دو مرحله ای آن است. عمق نفوذ آن در زره تا 700 میلیمتر، برد آن 100 تا 4000 متر، بیشینه سرعت آن 370 و سرعت متوسط آن 310 متر بر ثانیه است
.

نصب دوربین برای راننده در جلو و عقب تانک از جمله ارتقاء های بسیار ساده و در عین حال شدیدا کاربردی در کرار است که دید بسیار خوبی را به خدمه خصوصا راننده تانک داده و کمک می کند تا کرار با سرعت بیشتری به تغییر وضعیت اقدام کند. این سامانه ها در مدل های قدیمی تی 72 وجود نداشتند.

تیربار کنترل از راه دور با فلش قرمز و دوربین مخصوص راننده با فلش مشکی مشخص شد است

دوربین نصب شده در عقب تانک کرار بین دو منبع سوخت

سامانه هشدار دهنده قفل لیزری ساخت ایران از جمله دیگر سامانه های حفاظتی نصب شده بر روی این تانک است. از این سیستم جهت کشف پرتو لیزر تابیده شده از سیستم های هدایت تسلیحات یا سیستم های مسافت یاب لیزری ادوات دشمن، اعلام هشدار و نیز استفاده ازنارنجک های دودزا جهت ایجاد پرده دود استتاری به منظور محافظت از تانک در برابر تسلیحات هدایت لیزری استفاده میشود.

بر اساس تصاویر منتشر شده این تانک به پوشش های خاص برای مقابله با امواج حرارتی نیز بوده و می تواند خود را دید جستجوگرهای حرارتی نیز پنهان کند. این امر در بحث مقابله با تسلیحات ضد زره جدید و سامانه های کشف هدف جدید بسیار مهم و موثر است.

کرار مجهز به پوشش ترمال با فلش قرمز مشخص شده است

در داخل این تانک نیز از چندین نمایشگر برای امر دیده بانی اطراف تانک و هدف گیری در شب و روز همه شرایط آب و هوایی استفاده می شود. صفحه نمایش دیجیتالی ناوبری و همچنین صفحه مربوط به وضعیت تانک از جمله دیگر نمایشگرهای موجود در این تانک هستند. مجموعه این دوربین ها و نمایشگرهای نصب شده در کرار باعث کاهش فشار روانی بر روی خدمه و آسان سازی اجرای عملیات برای آنها می شود.

 

نمایشگرهای به کار رفته در تانک کرار

در بخش تسلیحات این تانک با توپ 125 میلی متری استاندارد تی 72 مسلح شده است که سلاحی کارآزموده و مطمئن محسوب شده و می توان طیف متنوع و گسترده ای از مهمات را به سمت اهداف مختلف شلیک کند. تیربار کنترل از راه دور نیز بر روی این تانک نصب شده است که کاربر آن می تواند به راحتی و از درون خود تانک آن را فعال کرده و به سمت اهداف مورد نظر تیراندازی کند.

این سامانه کنترل سلاح ساخت شرکت صاایران بوده و به صورت مستقل دارای سیستم اپتیک برای دیده بانی و هدف گیری است. این نوع سامانه های کنترل از راه دور سلاح از جمله ارتقاء هایی محسوب می شود که اخیرا در تانک ها و زره پوشهای پیشرفته دنیا نصب می شود و امکان چرخش 360 درجه و درگیری با نیروهای پیاده و اهداف سبک را دارد.

در بخش پیشرانه مسئولین امر اعلام نکردند که از چه موتوری برای کرار استفاده شده است اما تصاویر مربوط به حرکت آن نشان دهنده توان تحرک بالای این تانک حتی در سطوح شیب دار تند نیز بود.

حرکت تانک کرار در سطح شیب دار

 

بر اساس تصاویر منتشر شده خط ارتقاء تانک ها در تاسیسات صنایع زرهی بنی‌هاشم دورود فعال شده و در حال حاضر مشغول فعالیت برای آماده کردن سفارش نیروهای مسلح هستند. بحث ایجاد اشتغال در این بخش نیز از جمله مولفه هایی است که بایستی به آن توجه کرد چراکه اصولا بخش زرهی از جمله زیرمجموعه های نظامی است که امکان ایجاد اشتغال در حجم بسیار بالا را دارد و با این اوصاف، در صورت انجام این ارتقاء بر روی کلیه تی 72 های ایرانی می توان انتظار داشت که یک افزایش جهش گونه در توان زرهی کشور ایجاد شود و همانطور که وزیر دفاع کشورمان تاکید کرد، باید بگوییم "تانک کرار نماد اقتدار" نیروهای مسلح و کشور ایران است؛ انشاء الله.  



برچسب‌ها: تانک

صبا
چهارشنبه 95/12/18 ساعت 10:27 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

بالگرد ایرانی صبا 248 رونمایی شد+عکس

در سیصد و پنجاه و سومین روز از سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بالگرد ملی صبا 248 که به دست متخصصان افتخار آفرین شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگرد ایران وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است رونمایی شد.

به گزارش مشرق به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع؛ سردار دهقان در مراسم رونمایی از این بالگرد ملی طی سخنانی اظهار داشت، مفتخریم که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل یکی از پروژه های مهم که حقیقتا از نمادهای اقتصاد مقاومتی می باشد را امروز رونمایی کنیم.
 
وزیر دفاع افزود: با توجه به نیاز کشور به بالگردهایی در کلاس وزنی متوسط که بالاترین درخواست و نیاز آتی می باشد؛ شرکت پنها با همکاری شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی صنایع مختلف در وزارت دفاع اقدام به طراحی، ساخت و تولید بالگرد ملی صبا 248 نمود.
 
سردار دهقان افزود: بالگرد ملی صبا 248 در کلاس وزنی سبک و متوسط کاربری چند منظوره، دو موتوره، چهار ملخه و با ظرفیت 8 سرنشین قادر است ماموریت های حمل و نقل بار و مسافر و عملیات امداد و نجات، عکس برداری و شناسایی، آمبولانس هوایی، عملیات فرا ساحلی و تاکسی هوایی را انجام دهد.
 
وزیر دفاع، استفاده از فناوری های روز در حوزه ناوبری، هدایت و سامانه های مکانیکی، کارکرد قابل قبول در حالت یک موتور خاموش، قابلیت اطمینان بالا، صدا و ارتعاشات کم و سرعت بالا، قابلیت عملیاتی در محدوده دمایی 25- تا 55 درجه سانتی گراد و بدنه آیرودینامیکی مناسب را از جمله مشخصات فنی بالگرد 248 ذکر کرد و گفت  : این بالگرد بر اساس نیاز مشتریان نظامی و غیر نظامی و قابلیت صادرات به بازارهای بین المللی خصوصا کشورهای اسلامی با قیمت رقابتی قابل عرضه می باشد.
 
وزیر دفاع طراحی و ساخت این بالگرد را یکی از آرزوهای دیرینه مسئولان کشور و متخصصان صنعت هوایی دانست و گفت : بنده ضمن عرض خدا قوت به همه دست اندرکاران طراحی و ساخت این پروژه بزرگ ملی، این دستاورد بزرگ و درخشان را به محضر فرماندهی معظم کل قوا، ملت شریف و قدرشناس ایران تبریک عرض می نمایم و در آستانه سال جدید آن را عیدی وزارت دفاع به این ملت بزرگ اعلام می کنم.
 
سردار دهقان با تشکر و قدردانی از همه مراکز علمی، دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان که وزارت دفاع را در تحقق این پروژه ملی یاری و حمایت کردند تصریح کرد: حرکت به سمت طراحی و ساخت بالگردهای سنگین را به طور جدی در دستور کار داریم که امیدواریم بتوانیم در سال های آتی این مهم را  نیز تحقق بخشیم.   


برچسب‌ها: بالگرد

برخورد سپاه با امریکا
چهارشنبه 95/12/18 ساعت 10:25 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

انتشار جزئیات برخورد سپاه با آمریکا در تنگه هرمز

قایق تندرو

سپاه پاسداران جزئیات برخورد اخیر با شناور امریکایی در تنگه هرمز را منتشر کرد.

به گزارش مشرق، در پی انتشار خبر نادرستی از قول یک مقام امریکایی پیرامون ناو   "usns invincible" ،  ناوسالار مهدی هاشمی فرمانده ناو تیپ رزمی 112 ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: به دنبال حضور نامشروع شناورهای مربوط به قدرت‌های فرامنطقه‌ای در خلیج فارس و تنگه هرمز، در مورخ 14/12/95 از ساعت 10/20 تا 11  صبح ، یک فروند ناو امریکایی از ناوگروه امریکایی و انگلیسی که در حال عبور از ترافیک زون تنگه هرمز بود از مسیر بین المللی خارج و به سمت شناورهای حاضر نیروی دریایی سپاه در منطقه تغییر مسیر داد و در اقدامی غیرحرفه ای و حرکت توأم با اخطار تا مسافت 550 متری نزدیک شناورهای ما شد.

وی افزود: حضور شناورهای امریکایی و انگلیسی در خلیج فارس و تنگه هرمز که همراه با ترس و وحشت است، امنیت این منطقه راهبردی که تأمین کننده بخش اعظم انرژی جهان است را به مخاطره انداخته است و اقدامات غیر حرفه ای آنها تشنج و ناامنی را دامن زده و می تواند تبعات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

فرمانده ناوتیپ ذوالفقار با بیان اینکه "تا هنگامی که ناوهای امریکایی و انگلیسی قوانین تردد در آبراه های بین المللی را به صورت حرفه ای و دقیق رعایت نکنند، ارتکاب اینگونه اقدامات از سوی آنها ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: خروج شناورهای قدرت‌های فرامنطقه ای به ویژه امریکایی ها و انگلیسی ها که ده‌ها سال است با حضور نامشروع خود منشأ ناامنی در خلیج فارس شده اند؛ تنها نسخه امنیت و آرامش پایدار در این منطقه حساس است.

وی خاطر نشان کرد: قرائن نشان می دهد آنها علاقه مند هستند منطقه در وضعیت خطرناک قرار داشته باشد و دروغگویی اخیر مقام امریکایی و تصویرسازی غیرواقعی او از اتفاق اخیر با تاکتیک فرافکنی و فرار رو به جلو مؤید همین موضوع است.

ناوسالار هاشمی در پایان گفت: مستندات مربوط به اقدام غیرحرفه ای چند روز گذشته امریکایی ها از یک سو بیانگر اهداف شوم، نامشروع و تحریک کننده آنان بوده و از سوی دیگر نشان می دهد برغم شعارهای فریبنده آنها نه تنها علاقه ای به ثبات و امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز ندارند، بلکه در صدد ایجاد تنش و بحران در این منطقه ی حیاتی و راهبردی هستند.

منبع: تسنیم 


برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

شاهکار نمادین ایران
سه شنبه 95/12/17 ساعت 10:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

مشرق گزارش می‌دهد؛

شاهکار نمادین متخصصان دفاعی ایران در استقرار اس 300/ از تهران تا خنداب تحت پوشش «پرنده بزرگ» +عکس

موشک‌های سامانه S-300PMU2 تا برد 200 کیلومتر و ارتفاع 27 کیلومتری را پوشش می‌دهند. سرعت موشک‌های آن 6 الی 7 برابر سرعت صوت است و می‌تواند علیه هواپیماهای رزمی، موشک‌های کروز و بالستیک و پهپادها وارد عمل شود.
شاهکار نمادین متخصصان دفاعی ایران در استقرار اس 300/ از تهران تا خنداب تحت پوشش «پرنده بزرگ» +عکسبه گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در هفته های اخیر بحث کامل کردن تحویل سامانه دفاع هوایی اس 300 در رسانه های گروهی مطرح شده و از طرفی خبر مربوط به تحویل اولین سری از موشک های این سیستم دفاعی به کشور نیز منتشر شد. بر اساس اعلام رسانه ای در نهایت مشخص شد که مدل وارد شده به جمهوری اسلامی ایران از گونه S_300PMU2 بوده است که بر اساس اطلاعات موجود حدود 200 کیلومتر برد دارد.
 
ماجرای سفارش و تحویل سامانه اس 300 از ابتدا تا به امروز شاید در حدود 1 دهه به طول انجامیده و همواره یکی از موارد بحث در روابط بین روسیه و ایران و همچنین روابط روسیه با آمریکا بوده است.
 
در جریان دیدار روز گذشته فرماندهی کل قوا حضرت آیت الله خامنه ای با فرماندهان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش جمهوری اسلامی ایران ایشان به نکات مهمی درباره این سامانه و خرید آن اشاره کردند. ایشان فرمودند: "سامانه اس300 ابزاری دفاعی است نه تهاجمی، اما آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را کردند که جمهوری اسلامی از این امکان برخوردار نشود.
 
چرا اس 300 مهم است؟
 
سامانه پدافند هوایی اس 300 و خصوصا گونه PMU-2 آن که به ایران تحویل شده است یکی از پیشرفته ترین سامانه های دفاع هوایی حال حاضر در جهان محسوب می شود. ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی به خوبی می دانستند که با ورود اس 300 به سازمان رزم پدافند هوایی ایران، احتمال غافلگیری و حمله موفق هوایی بسیار کمتر می شود. برد و ارتفاع درگیری بالا، مقاومت بسیار مناسب در برابر جنگ الکترونیک، تحرک بسیار زیاد و همچنین قابلیت شبکه شدن با سایر سامانه های راداری و تسلیحات پدافندی، همه و همه از اس 300 یک مدافع نیرومند می سازد.
 
فردو: اولین پاسگاه اس300
 
روز گذشته و برای اولین بار تصاویری از استفرار موشک های اس 300 و همچنین یک سامانه راداری در نزدیکی سایت اتمی فردو در استان قم از رسانه ملی منتشر شد. اما چرا این تاسیسات؟
 
تاسیسات فردو که در عمق زمین و در جنوب شهر مقدس قم واقع شده است یکی از تاسیسات غنی سازی اورانیوم کشور ما است که اعلام وجود آن در سال 2009 بسیاری را شگفت زده کرد. بر اساس اعلام آژانس انرژی اتمی ایران در این تاسیسات به غنی سازی 20 درصدی مشغول بوده است.
 
شاهکار نمادین متخصصان دفاعی ایران در استقرار اس 300/ از تهران تا خنداب تحت پوشش «پرنده بزرگ» +عکس 
پرتاب گر موشک های اس 300 در فردو
 
ساخت این تاسیسات در زیر زمین به دلایل مشخص امنیتی و حفاظتی باعث شد تا هیاهوی تبلیغاتی فراوانی ضد این مرکز در رسانه های غربی شکل گرفته و از طرفی نیز لفاظی های زیادی درباره توسعه مهمات نفوذ گر برای حمله به این سایت هسته ای در غرب انجام شد. این تاسیسات قرار است بر اساس توافق هسته ای به مرکزی برای انجام تحقیقات هسته ای بدل شود.
 
اما نکته مهم درباره حضور اس 300 در این نقطه را به نوعی می توان با نگاهی به برد این سامانه حدس زد. برد سامانه S-300PMU2 در حدود 200 کیلومتر هست و با استقرار در منطقه فردو می تواند بخش های بسیار مهمی از کشور را پوشش دهد.
 
شاهکار نمادین متخصصان دفاعی ایران در استقرار اس 300/ از تهران تا خنداب تحت پوشش «پرنده بزرگ» +عکس
شعاع پوشش 200 کیلومتری به مرکزیت فردو
 
همانطور که در تصویر مشخص است با استفرار این سامانه در آن نقطه، شهر اراک و تاسیسات آب سنگین اطراف آن، تهران به عنوان پایتخت کشور و همچنین شهر اصفهان که بخشی از تاسیسات اتمی ما در آنجا جضور دارد تحت پوشش این سامانه دفاعی قرار می گیرد.
 
کدام اجزاء اس 300 در فردو دیده شدند؟
 
بر اساس تصاویر منتشر شده از رسانه ملی پرتاب گرهای موشکی و همچنین رادار Big Bird یا «پرنده بزرگ» بود. لانچرهای موشکی مشخص شده در تصویر حامل دو کپسول موشکی بودند که البته این تعداد برای هر پرتابگر قابل ارتفاء تا عدد 4 نیز است.
 
همانطور که در بالاتر به آن اشاره شد موشک های سامانه S-300PMU2 تا برد 200 و ارتفاع 27 کیلومتری را پوشش می دهند. سرعت موشک های این سامانه بین 6 الی 7 برابر سرعت صوت است و می تواند بر علیه هواپیماهای رزمی، موشک های کروز و بالستیک تاکتیکی و پهپادها نیز وارد عمل شود.
 
رادار پرنده بزرگ به عنوان بخش دیگری که در تصاویر مربوط دیده شد یکی از اجزای مهم سامانه پدافند هوایی اس 300 محسوب می شود. این رادار که ملقب به «پرنده بزرگ» است به نوعی به عنوان سامانه ایجیس زمینی شناخته می شود و در حقیقت در کلاس رادار معروف نیروی دریایی آمریکا قرار دارد.
 
البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که میزان برون دهی این رادار در مقایسه با ایجیس آمریکایی 30 درصد بیشتر است. این رادار آرایه فازی از توان مقابله بسیار بالا در برابر جنگ الکترونیک برخوردار بوده و می تواند حدود 200 هدف را کشف کرده و همزمان هدایت موشک ها برای درگیری با 12 هدف را بر عهده بگیرد.
 
شاهکار نمادین متخصصان دفاعی ایران در استقرار اس 300/ از تهران تا خنداب تحت پوشش «پرنده بزرگ» +عکس 
پرتاب گر موشکی اس 300 و رادار پرنده بزرگ در فردو
 
این رادار توان شناسایی تمام اهداف پرده اعم از هواپیماهای رزمی، پهپادها، موشک های کروز و بالستیک را نیز دارد. برد کشف هدف این سیستم در برابر هواپیماهای جدید با سطح مقطع پایین راداری در حدود 270 کیلومتر است.
 
با تاکتیک و برنامه ریزی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا و ستاد کل نیروهای مسلح، با یک گردان سامانه اس 300 هم اکنون بخش مهم و استراتژیکی از کشورمان تحت پوشش این سامانه قرار گرفته و قطعا با اضافه شدن عملیاتی سایر گردانها، اکثر نقاط جمهوری اسلامی ایران در این دایره سبز امن‌تر قرار می گیرد و در عین حال با اضافه شدن باور 373، آسمان و مرزهای ایران امن تر از همیشه معرفی خواهد شد.  


برچسب‌ها: پدافند هوایی

5 اتفاق مهم
دوشنبه 95/12/16 ساعت 10:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
مشرق گزارش می دهد

5 اتفاق مهم در رزمایش بزرگ پدافند هوایی/ از سامانه «ترپوسفری» تا شلیک «پاتریوت ایرانی» در حوالی کریدور مشهور جهان +عکس

سامانه آسمان که در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفت، در حقیقت اولین سامانه عملیاتی ترپوسفری نیروهای مسلح است؛ سامانه ای که سابقه استفاده از آن به ابتدای دوره جنگ سرد باز می گردد اما همچنان توسط کشورهایی مثل روسیه، آمریکا و چین مورد استفاده قرار می گیرد.
به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، همچون سالهای گذشته، رزمایش مدافعان آسمان ولایت، امسال نیز توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) برگزار شد و شلیک انواع سامانه های پدافندی بومی در کنار تمرین هماهنگی و مدیریت مشرتک یگانهای سپاه و ارتش، با موفقیت مرور شد.
 
با توجه به محدوده بزرگ برگزاری این رزمایش که در وسعتی معادل 496 هزار کیلومتر مربع انجام شد (وسعتی بیشتر از برخی کشورهای بزرگ و پیشرفته اروپایی) و تمرین در بدترین شرایط آب و هوایی، آزمایش سامانه ها و مدیریت یگانهای پدافندی، از اهمیت خاصی برخوردار بود.
 
از سوی دیگر، این رزمایش در حساس ترین نقاط یعنی جنوب کشور برگزار شد و چندین کریدور بین المللی مهم و اصلی حرکت هواپیماهای مسافربری در آسمان این مناطق قرار دارند و شلیک موفق موشک های پدافندی برای انهدام اهداف هوایی، جز با مدیریت دقیق این پروازها و اطمینان از دقت و قابلیت سامانه های موشکی، امکان پذیر نخواهد بود.
 
همچون دیگر رزمایش ها و تمرین های نیروهای مسلح کشورمان، این رزمایش بزرگ پدافندی نیز شاهد بهره گیری و عملیاتی شدن چندین دستاورد و اتفاق خاص نظامی بود که جایگاه این تمرین را بالاتر و اهمیت آنرا بیشتر کرد.
 
عملیاتی شدن سامانه مخابرات دور برد «آسمان»
 
سامانه مخابراتی دوربرد هوافضایی «آسمان» به منظور ایجاد ارتباطات امن و پایدار با بُرد بیش از 150 کیلومتر برای نخستین بار در این رزمایش مورد بهره برداری قرار گرفت. بررسی های مشرق نشان می دهد سامانه آسمان در حقیقت اولین سامانه عملیاتی شناخته شده ترپوسفری در نیروهای مسلح جمهوی اسلامی ایران به حساب می آید؛ سامانه ای که سابقه استفاده از آن به ابتدای دوره جنگ سرد باز می گردد اما هم اکنون نیز همچنان توسط کشورهایی مثل روسیه، آمریکا و چین مورد استفاده قرار می گیرد.
 
برای درک بهتر اهمیت "آسمان" باید بدانیم که سامانه ترپوسفری چیست.
 
در یک سامانه ارتباطی تروپسفری، پرتو به لایه تروپسفر فرستاده می شود که یک ارتباط خارج از دید مستقیم را فراهم می کند. یک سامانه کوچک از این نوع می تواند برد 100 تا 150 کیلومتری را بین دو ایستگاه تأمین کند.
 
پدافند 
پدافند 
سامانه تروپسفر در رژه نیروهای مسلح (بالا) و آنتن های آن در بندرعباس
 
سامانه های بزرگتر با آنتی به قطر بیش از 10 متر و فرستنده ای با توان ارسال در رده کیلووات می توانند به بردهای تا 400 کیلومتر برسند. این میزان کارایی مبنایی برای توجه به این سامانه شده است زیرا برای بکارگیری در نواحی که یک سامانه میکروویو عادی از نظر بکارگیری و نگهداری مقرون به صرفه نیست کانال های ارتباطی مناسبی را فراهم می کند.

در زمینه مسائل نظامی یک سامانه تروپسفری که توسط نیرویی با تحرک بالا به کار گرفته می شود امکان حفظ زنجیره ارتباطی تا مراکز فرماندهی را هم از نوع صدا و هم داده های دیگر بدون اتکا به هواگردها یا ماهواره های رله کننده ارتباطات ممکن می سازد.

با توجه به اینکه هنوز امکان استفاده از ماهواره های مخابراتی به صورت بومی و ماهواره های خارجی امن برای کشورمان وجود ندارد و البته رویکرد مجدد کشورهای دنیا به سامانه های ارتباط تروپسفری، اقدام ارتش کشورمان در احیای چنین سامانه ای قابل تحسین بوده و با توجه به دستیابی و ایجاد فناوری های دیجیتال و روش های پیشرفته و سریع پردازش که در رادارهای بومی کشورمان به کار می رود بهسازی شاخصه های اصلی این سامانه امری طبیعی نیز هست.

همچنین چنین سامانه ای می تواند به خوبی در نقش ایجاد کننده کانال های ارتباطی بین اجزای شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور خصوصاً در نقاط صعب العبور و کوهستانی غرب و کویرهای وسیع شرق با مراکز فرماندهی عمل کرده و لایه ای از ارتباطات امن را فراهم کند.
 
شلیک از خارک پس از 27 سال
 
در جریان آخرین روز از رزمایش پدافند هوایی ارتش پس از گذشت 27 سال از دوران دفاع مقدس، سامانه‌های موشکی مستقر "در منطقه عملیاتی جزیره خارک" از جمله سامانه مرصاد با شلیک موفق موشک‌های میان برد شلمچه، به انهدام هواگردهای متخاصم اقدام کردند.
 
جزیره خارگ، منطقه ای استراتژیک است که در 38 کیلومتری ساحل بندر گناوه در خلیج فارس قرار دارد و از توابع استان بوشهر به‌ شمار می‌آید. این جزیره یکی از مهم‌ترین پایانه های صادرات نفت جهان محسوب شده و حفاظت از آن، یکی از مهمترین اقدامات پدافند طی 4 دهه پس از پیروزی انقلاب است، به گونه ای که در طول جنگ تحمیلی نیز نیروی هوایی عراق، 2800 حمله به این جزیره انجام داد و اکنون با توجه به اهمیت این منطقه در صادرات نفت ایران، به روزرسانی سامانه های پدافندی آن از اهمیت خاصی برخوردار است.
 
پدافند 
 
پدافند هوایی در دوران جنگ 8 ساله، حجم زیادی از پرنده های عراقی از میگ ها و سوخوها تا میراژهای متجاوز را به زیر کشیده شد و تقریبا در تمامی مدت 8 سال جنگ لحظه ای اخلال در روند صادرات نفت کشور ایجاد نشد. امروزه نیز به لطف حضور 24 ساعته پرسنل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش در این منطقه راهبردی همچنان آسمان این منطقه امن و آرام باقی مانده است.
 
پس از پایان جنگ تحمیلی، تاکنون شلیک موشک از این جزیره مهم انجام نشده بود که با شلیک موشک ایرانی شلمچه، این اتفاق مجدد رقم خورد.
 
"تلاش" ایرانی وارد سازمان رزم شد
 
همچنین در جریان این رزمایش برای اولین بار به صورت عملیاتی شاهد آزمایش موشک صیاد 2 از سامانه موشکی تلاش بودیم. این موشک ضد هوایی بر پایه موشک های آمریکایی سری استاندارد که قبل از انقلاب خریداری شده بودند توسعه یافته است و معمولا از پرتابگرهای 2 یا 4 تایی شبیه به مدل موشک پاتریوت پرتاب می شود.
 
در چند سال گذشته اولین تست های گرم این موشک با موفقیت انجام شد و حالا در سال 1395 این موشک به صورت عملیاتی وارد سازمان رزم قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ارتش شده است.
 
تا به امروز اطلاعات دقیقی درباره برد یا ارتفاع درگیری این موشک منتشر نشده است اما آنچه که می توان درباره آن گفت این مسئله است که این موشک از نظر برد در رده موشک های برد متوسط و مخصوص درگیری با اهداف در ارتفاع متوسط و بالا محسوب می شود.
 
پدافند 
 
موشک صیاد 2 یک موشک پدافند هوایی برد متوسط و ارتفاع بلند است که براساس فناوری‌های روز دنیا طراحی شده و قادر است انواع بالگردها، هواپیماهای بدون سرنشین و اهداف با سطح مقطع راداری کوچک و دارای سرعت و مانور بالا را در محدوده عملیاتی خود منهدم کند. قابلیت بالای ضد جنگ الکترونیک و ردیابی خودکار و مستقل از دیگر ویژگی‌های این موشک پدافندی ایرانی است.
 
سامانه تلاش قادر است «رهگیری و درگیری» با اهداف را به طور توامان انجام داده و با اهداف مختلف در ارتفاع متوسط و بالا مقابله کند که به گفته امیر اسماعیلی، این قابلیت، از قابلیت‌های فنی و پیچیده این سامانه موشکی است. سامانه موشکی تلاش حاصل تلاش‌ های متخصصان کشورمان در جهاد خودکفایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح محسوب می شود.
 
عملیاتی شدن بخشی از باور 373
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ارتش در روز آخر این رزمایش همچنین خبر از حضور بخشی از اجزای سامانه پدافند هوایی باور 373 در جریان این مانور داد. سامانه باور 373 که از آن به عنوان اس 300 ایرانی نیز یاد می شود حاصل تلاش 10 ساله متخصصان دفاعی ایران برای ساخت یک سامانه پدافند هوایی برد بلند بود.
 
پدافند 
 
این سامانه به عنوان یک سامانه دفاع هوایی دور برد و ارتفاع بالا، قرار است به زودی وارد سازمان رزم کشور شده و در عین حال بر اساس صحبت های سردار دهقان وزیر دفاع دارای توانایی مقابله با موشک های بالستیک نیز هست. با توجه به اینکه بخش های مربوط به لانچر این سامانه، در رزمایش روزهای گذشته ارتش مشاهده نشد، به نظر می رسد منظور فرمانده قرارگاه پدافند هوایی، استفاده از سامانه های پشتیبان و راداری باور 373 باشد.
 
شلیک بر فراز نیروگاه بوشهر
 
یکی از نکاط مهم رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت 7، اجازه قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) برای انهدام یک پهپاد در محدوده شهر بوشهر بود که در این عملیات یک فروند پهپاد هدف بر فراز نیروگاه بوشهر توسط سامانه پدافندی اسکای گارد مورد اصابت قرار گرفت و منهدم شد.
 
پدافند 
 
این نوع عملیات را می توان به نوعی اولین شلیک عملیاتی و منهدم کردن یک پرنده واقعی بر فراز نیروگاه اتمی بوشهر به حساب آورد. البته پیش از این نیز سامانه های پدافندی مانند "تور ام 1" اقدام به شلیک در محدوده این نیروگاه کرده بودند اما در آن زمان نیروگاه بوشهر تکمیل و راه اندازی نشده بود و در عین حال، این کار در قالب یک تمرین واقعی و با استفاده از جزییات شبیه سازی نفوذ و حمله یک پرنده ناشناس به محدوده اولین نیروگاه اتمی کشورمان انجام نشد و تمرین امروز، به نوعی اولین حمله به اهداف دشمن فرضی بر فراز این منطقه استراتژیک بود.
 
رکوردی جدید در جابجایی‌ تاکتیکی نیروهای مسلح

البته علاوه بر اهمیت تست های گرم سامانه های متنوع پدافندی، در جریان مرحله نخست برگزاری این رزمایش، رکورد جدیدی در جابجایی‌ های تاکتیکی نیروهای مسلح به ثبت رسید.
 پدافند

بر این اساس، جابجایی سریع انواع سامانه‌ ها و تجهیزات شامل سامانه‌های راداری، موشکی، توپخانه‌ ای، ارتباطی، جنگالی، شنود الکترونیکی و ارتباطی تحت کنترل عملیاتی شبکه یکپارچه کنترل و فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش در کمترین زمان ممکن انجام شد و رکورد جدیدی در جابجایی‌ های تاکتیکی نیروهای مسلح به ثبت رسید. 
 
شاید بسیاری پس از اعلام خبر برگزاری رزمایش بزرگ پدافند هوایی، منتظر شلیک سامانه اس 300 یا باور 373 بودند تا جدیدترین سیستم های پدافندی کشورمان این بار به عنوان جزئی مهم از این چتر امن، شلیک ها و قابلیت های خود را به نمایش بگذارند، اما در کنار این اتفاق که می توانست رزمایش مذکور را برجسته تر و با اهمیت تر کند، انجام چنین تمرینات حساس و سختی در یکی از مهمترین کریدورهای هوایی جهان و استفاده از انواع سامانه های موشکی بومی، پیام ها و تجارب اجرای این تمرین واقعی را به اندازه کافی مهم و برجسته خواهد کرد.   


برچسب‌ها: پدافند هوایی

ردگیری 200 هدف
یکشنبه 95/12/15 ساعت 10:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
مشرق گزارش می‌دهد؛

جزییاتی مهم از 5 رادار پیشرفته پدافند موشکی «باور 373»/ کشف و ردگیری 200 هدف هوایی به صورت سه بعدی +عکس

به نظر می‌رسد در طراحی رادارهای بزرگ سامانه باور 373 از طراحی غربی الهام گرفته شده و در بخش رادارهای کوچکتر، شاهد الگوگیری از رادارهای روسی هستیم که از تحرک بالایی برخوردارند و بر این اساس متخصصان ایرانی، تلفیقی از بهترین‌ها را مورد نظر داشته‌اند.
به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، اهمیت دادن به طراحی و تولید سامانه های پدافندی خصوصا توسعه سامانه های راداری از جمله مهمترین اولویت های صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر بوده است.
 
با توجه به اینکه بحث کشف و رهگیری اهداف هوایی از جمله مسائل بسیار مهم و پایه ای در امر دفاع هوایی محسوب می شود، از این رو در کشور ما نیز توجه زیادی به این مطلب شده و محصولات زیادی در این بخش طراحی و ساخته شده است.
 
پس از برگزاری رزمایش بزرگ پدافند هوایی در جنوب کشور، موضوع تمرکز یگان‌های مختلف پدافندی بر استفاده از سامانه های بومی، بیش از پیش مورد تاکید و توجه قرار گرفت و در عین حال، این سوال مطرح شد که آیا همه اجزاء سامانه باور 373 به عنوان جدیدترین و مدرنترین سامانه پدافند هوایی ایرانی، توسط متخصصان کشورمان طراحی و تولید شده است یا خیر.
 
پاسخ مهم به این سوال را می توان از برخی جزییات منتشر نشده از نمایشگاه هوایی کیش که چندی پیش در این مروارید خلیج فارس برگزار شد، به دست آورد چراکه اطلاعات مهمی از دستاوردهای راداری کشور در آنجا برای مخاطبان به نمایش در آمده بود.
 
 رادار
 
بر اساس تصویر به نمایش در آمده در این غرفه وظایف چندین سامانه راداری از جمله برخی از اجزای سامانه پدافند هوایی باور 373 مشخص و نسبتا تشریح شده بود. در این تصویر البته رادارهای رادار مطلع الفجر 2 و رادار ملی هدایت فرود دقیق نیز دیده می شود.
 
آنچه که درباره این رادارها و خصوصا سامانه هایی مثل نجم و یا رادار معراج 4 به چشم می آید این مسئله است که در طراحی و ساخت این دو رادار به نظر از مکتب طراحی غربی الهام گرفته شده و می توان در این زمینه به رادار AN/TPY-2 ساخت شرکت ریتهون اشاره کرد اما در عین حال در بخش رادارهای متحرک کوچکتر، شاهد نوعی الگوگیری از طراحی رادارهای روسی هستیم که کوچکتر بوده و روی شاسی هایی به منظور تحرک بالا نصب شده اند.
 
در حقیقت می توان به نوعی به این نتیجه گیری رسید که در بخش طراحی و توسعه رادارها هم مکاتب غربی و هم مکاتب شرقی مورد توجه طراحان ایرانی بوده و در عین استفاده از تجارب شرق و غرب، تلفیقی از بهترین ها مورد نظر بوده و اصرار و تاکید خاصی روی بهره گیری از الگویی منحصرا شرقی یا غربی، به چشم نمی خورد.
 
نجم؛ رادار خاص ایرانی با 5120 چشم بیدار
 
اولین تصویر در این مجموعه، محصولی کاملا شبیه به سامانه راداری نجم است. رادار نجم-802 ساخت ایران یکی از نمونه‌های جدید بومی است که شامل یک رادار آرایه فازی با قابلیت جستجو و ردگیری چندگانه اهداف هوایی بوده و برای استفاده در سامانه‌های پدافند هوایی برد متوسط طراحی و ساخته شده است.
 
رادار 
 
اولین تصویر از آن در نمایشگاهی از دستاوردهای دفاعی در تابستان سال 1390 منتشر شد که مورد بازدید فرماندهی کل قوا قرار گرفت. این رادار پیشرفته که ساخت شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) است در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی خوارزمی در همان سال رتبه اول پژوهش‌های کاربردی را در بخش طرح‌های ویژه به همراه موشک سجیل و رادار مطلع الفجر-2 به خود اختصاص داد.
 
رادار 
رادار نجم-802 با آنتن‌های جمع شده در حالت آماده حرکت 
 
رادار نجم-802 در حالت جستجو می‌تواند اهداف را در برد متوسط آشکارسازی و آنها را با بهره‌گیری از قابلیت خاص ردگیری کند. با استفاده از این توانایی خاص در حالی که رادار مشغول ردگیری یک یا چند هدف شناسایی شده است بخشی از توان خود را نیز برای جستجوی مجدد اختصاص داده و در واقع هوشیاری مجموعه پدافند نسبت به فضای تحت پوشش بیشتر می‌شود زیرا با وجود این قابلیت در صورت حضور اهداف جدید در پهنه آسمان، سامانه از وجود آنها مطلع خواهد شد.

در حالت ردگیری با مدیریت منابع رادار و استفاده از روش شکل‌‌دهی دیجیتالی پرتو رادار نجم قادر است اهداف را به صورت همزمان از فاصله متوسط ردگیری کند. با روش شکل‌ دهی پرتو می‌توان امواج را در جهات مورد نظر تقویت یا تضعیف کرده بهترین مسیر را برای سیگنال‌های ارسالی و مشخصات مقدار و فاز آنها مطابق شرایط تنظیم کرد.
رادار نسبتاً بزرگ نجم-802 بر روی یک تریلر قرار داده شده و توسط یک کامیون جابجا می شود. در این رادارها آنتن از دو بخش مستطیلی تشکیل شده که در حال حرکت از هم جدا شده و در دو طرف محور طولی خودرو قرار می گیرند و در حالت آماده به کار نیز این 2 بخش به هم متصل شده و یک صفحه بزرگ را ایجاد می نمایند. بخش های پردازش و کنترل این رادارها نیز روی خودروی دیگری قرار می گیرد.
 
البته ساختار آنتن رادار نجم-802 از 5120 المان کوچک مربعی در قالب ماتریسی با 64 سطر و 80 ستون تشکیل شده است که هر یک از دو بخش مستطیلی دارای 32 سطر از المان های فوق هستند.
 
 رادار معراج 4
 
تصویر بعدی که در بالای این مجموع تصاویر وجود دارد، به نظر می رسد یک نمونه از رادار معراج 4 باشد که از جمله رادارهای به کار رفته در سامانه پدافند هوایی باور 373 است. این رادار سه بعدی مراقبت و کنترل هوایی برد بلند بر پشت یک کشنده قرار گرفته و وظیفه کشف هدف اولیه برای سامانه باور 373 را بر عهده دارد.
 
رادار 
 
 
 رادار
 
تصویری از این رادار در جریان مراسم رونمایی از آن با حضور رییس جمهور نیز منتشر شد. این سامانه بر روی یک کشنده قرار دارد و دارای قابلیت کنترل، هشدار اولیه، مراقبت هوایی برد بلند، زمین پایه و ردگیری سه بعدی است. این سامانه مجهز به تکنیک‌های روز ضد جنگ الکترونیک است و قابلیت آشکار سازی و ردگیری 200 هدف را دارد و مجهز به اتاق کنترل فرماندهی است.
 
رادار ردگیر سامانه باور 373
 
تصویر بعدی نیز مربوط به رادار ردگیری سامانه پدافند هوایی برد بلند باور 373 است که پیش از این نیز تصویری با کیفیت کم تر از آن، از رسانه ملی پخش شده بود. این رادار که بر روی یک کشنده نصب شده وظیفه تعقیب اهداف کشف شده را بر عهده دارد.
 
رادار 
 
رادار 
 
این رادار آرایه فازی و متحرک که از آنتن مسطح مستطیلی بهره می برد قابل مقایسه با رادار 96L6 است که این رادار روسی بردی بین 5 تا 300 کیلومتر داشته و توانایی ردگیری تا 100 هدف با سرعت‌های 50 تا 2800 متر بر ثانیه را دارد. برای رادار ایرانی نیز کارایی مشابهی را می‌توان تخمین زد. این رادار قابلیت چرخش مکانیکی در صفحه افقی برای پوشش 360 درجه اطراف را داشته و جستجوی آن در راستای عمودی نیز با چرخش الکترونیکی امواج به انجام می‌رسد.
 
رادار آرایه ای سامانه باور 373
 
تصویر بعدی مربوط به یک سامانه راداری آرایه ای است که پیش از این در جریان مراسم رونمایی از سامانه باور 373 دیده شده بود و بر اساس توضیحات منتشر شده در تصویر موجود در غرفه صا ایران در نمایشگاه کیش، یک رادار آرایه ای جستجو و ردگیری است.
 
رادار 
 
رادار 
 
این رادار هم از جمله رادارهای ناشناخته ایرانی مربوط به سامانه باور 373 می باشد. ظاهر و نوع ماموریت اعلام شده برای آن این سامانه را در کلاس رادار قبلی معرفی شده قرار می دهد. ظاهرا این رادار از گونه آرایه فازی بوده و برای جستجوی فضا و ردگیری اهداف هوایی به کار می رود.
 
رادار مطلع الفجر 3
 
اما تصویر بعدی که به عنوان رادار تاکتیکی هشدار اولیه مراقبت هوایی برد بلند معرفی شده است و البته یک دستگاه از آن نیز در بیرون از سالن برگزاری نمایشگاه هوایی کیش حضور داشت، در حقیقت رادار رادار مطلع الفجر 3 است.
 
رادار 
 
رادار 
 
این رادار در آبان ماه سال جاری توسط وزیر دفاع کشورمان رونمایی شده و بر اساس توضیحات سردار دهقان، یک رادار دو بعدی با برد 500 کیلومتر است.
 
با توجه به این توضیحات، مشخص است که ساختار و نوع طراحی سامانه ایرانی باور 373 در حقیقت یک الگوی بومی برای حفاظت و تامین امنیت پایدار آسمان کشورمان است که با بهره گیری از انواع رادارهای دو و سه بعدی با برد و ارتفاع قابل توجه، نقشی مهم را در آینده نزدیک بر عهده خواهد گرفت. این موضوع از آنجا اهمیت ویژه ای دارد که تا پیش از تکمیل این سامانه ایرانی، این تصور برای عده ای پیش آمده بود که بدون سامانه اس 300، یگانهای پدافندی کشورمان قادر به تامین کامل امنیت در لایه های بالایی آسمان کشورمان نبوده و نیاز است با خرید از کشورهای دیگر، در این زمینه رفع نیاز کرد که خوشبختانه با تاخیر طرف سازنده، نیروهای مسلح کشورمان در این بخش نیز به خودکفایی رسیدند.
  


برچسب‌ها: پدافند هوایی

حلقه مفقوده
شنبه 95/12/14 ساعت 8:38 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
مشرق گزارش می‌دهد؛

حلقه مفقوده «اس 300» بالاخره مشخص شد/ موسسه SIPRI: ایران 150 موشک با برد حداقل 150 کیلومتر تحویل گرفت +عکس

مشخص شدن نوع موشک‌های مورد استفاده در سامانه اس 300 سفارش داده شده توسط ایران، مسئله‌ای است که از همان زمان تحویل، ذهن بسیاری از کارشناسان و علاقمندان به این حوزه را به خود مشغول کرده بود.
به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پس از سالها مذاکره، کشمکش و تکذیب و تایید، بالاخره پس نزدیک به یک دهه وقفه، سامانه اس 300 سفارش داده شده توسط ایران تحویل نیروهای مسلح کشورمان شد و برای اولین بار در جریان رژه روز ارتش در 29 فروردین ماه امسال بود که بخش های عمدتا شامل کشنده ها و سامانه های راداری این سامانه به نمایش عمومی در آمد.
 
سیستم‌های خاص روسی برای سامانه سفارشی ایران
 
با تحلیل تصاویر منتشر شده از رژه نیروهای مسلح مشخص شد حداقل بخشی از سامانه های تحویل شده به ایران از جمله سیستم های خاص و جدید ساخت روسیه هستند که با مدل های معمول سامانه اس 300 تفاوت دارند.
 
یکی از سامانه های به نمایش درآمده در جریان این رژه که به شکل یک کانتیر بزرگ سبز رنگ بود، به نظر سامانه کنترل و فرماندهی دفاع هوایی UNIVERSAL می رسید. دو نکته جالب درباره این سامانه وجود دارد؛ اول اینکه مدل صادراتی این سامانه که UNIVERSAL-1E نام داشته و در برخی از نمایشگاه‌های دفاعی روسیه نیز به نمایش درآمده است، مدلی بسیار کوچکتر از گونه به نمایش درآمده در ایران است.
 
در معرفی ویژگی های سیستم فوق اعلام شده است که این سامانه قادر است حجم بالایی از اطلاعات مربوط به شرایط آسمان نبرد را در فواصل مختلف از منابع گوناگون دریافت کرده و علاوه بر ایجاد یک صحنه واضح از میدان نبرد هوایی برای فرماندهان، این اطلاعات را با سایر واحدهای هوایی و پدافندی نیز به اشتراک بگذارد.
 
در تصاویر مربوط به رژه روز ارتش، یک سامانه رله ارتباطی هم مشاهده شد که بر روی یک شاسی Kamaz 5350 قرار داشت و در سیستم دفاع هوایی S-350E Vityaz نقش رله ارتباطی ما بین پرتابگرهای موشکی، رادار و پست فرماندهی را بر عهده دارد.
 
موشک 
 
نکته مهم دیگر این است که این سامانه تا به آن زمان به ارتش روسیه تحویل نشده بود و منابع روسی اعلام کرده اند تحویل اولین نمونه از این موشک‌ها در سال 2016 به ارتش روسیه آغاز می‌شود.
 
همچنین در جریان این رژه رادار 64N6E Big Bird در حالت بسته به نمایش درآمد. نکته اصلی در این رابطه، این مسئله است که این رادار دارای چندین مدل بوده و در مدلهای مختلف سامانه اس 300 به کار می رود. در عین حال بخش دیگری از واحد کنترلی این رادار نیز در جریان رژه به نمایش درآمده بود که به دلیل وجود زائده ای در بالای آن و تطبیق آن با تصاویر موجود در فضای مجازی می توان این احتمال را مطرح کرد که رادار مورد نظر مربوط به سامانه S-300 PMU-2 باشد.
 
موشک 
 
این رادار که ملقب به "پرنده بزرگ" است به نوعی به عنوان سامانه ایجیس زمینی شناخته می شود و در حقیقت در کلاس رادار معروف نیروی دریایی آمریکا قرار دارد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که میزان برون دهی این رادار در مقایسه با ایجیس آمریکایی 30 درصد بیشتر است.
 
این رادار از توان مقابله بسیار بالا در برابر جنگ الکترونیک برخوردار بوده و می تواند حدود 200 هدف را کشف کرده و همزمان رهگیری اهداف مورد نظر برای 12 هدف را ادامه داده و اطلاعات لازم را به رادار کنترل آتش منتقل کند.
 
نکته دیگر نیز مشاهده اتاقکی در جریان رژه بود که شباهت بسیار زیادی با اتاقک فرماندهی و کنترل سامانه S-400 داشت. البته این سامانه فرماندهی توان شبکه شدن و کنترل دیگر سامانه‌های پدافندی مثل اس 300 را نیز دارد اما به طور استاندارد و در تصاویر منتشره از سامانه اس 400، جزء اجزای رسمی آن محسوب می شود.
 
موشک ها؛ حلقه مفقوده سامانه تحویلی به ایران
 
اما مشخص شدن نوع موشک های مورد استفاده در سامانه سفارش داده شده توسط ایران، مسئله ای است که از همان زمان هم ذهن بسیاری از کارشناسان و علاقمندان به این حوزه را به خود مشغول کرده بود؛ خصوصا با توجه به اینکه بخشی از سامانه های تحویلی به ایران متفاوت از نمونه های صادراتی بودند این گمانه زنی ها همچنان ادامه داشت و دارد.
 
اما اخیرا موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم " Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) "در کشور سوئد به انتشار لیستی اقدام کرده است که به صورت مصداقی و مشخص، در آن به نوع موشک های صادر شده به ایران اشاره شده است.
 
این موسسه سوئدی را می توان یکی از مراکز بسیار مهم در حوزه مطالعات در بحث مسائل نظامی شمرد. آمار بسیار دقیق و با جزئیات فراوانی هر ساله توسط این موسسه خصوصا در بحث مبادلات تسلیحاتی کشورها منتشر می شود. اهمیت این موسسه تا به آنجاست که در سال 2011 میلادی از نظر جایگاه و اثرگذاری ردیف های اول را در اعتبار سنجی‌های جهانی از آن خود کرده است.
 
بر اساس این گزارش مورد ادعای موسسه مذکور، جمهوری اسلامی ایران 150 تیر موشک از مدل 48N6 را از روسها تحویل گرفته است. نکته اینجاست که این موشک هم از چندین مدل برخوردار بوده و دقیقا نمی توان گفت کدام مدل از آنها به ایران تحویل شده است.
 
موشک 
نوع موشک های تحویلی به ایران در گزارش موسسه سوئدی
 
موشک مورد نظر در مدل پایه (گاهی این مدل با اسم 48N6E نیز شناخته می شود) بردی در حدود 150 کیلومتر داشته و سرعت آن در حدود 2000 متر بر ثانیه است. سیستم هدایت این موشک به صورت ترکیبی بر پایه هدایت نیمه فعال راداری و هدایت فرمان رادیویی است. مدل 48N6E2 این موشک نیز دارای همین سرعت و برد درگیری حدودا 200 کیلومتر است.
 
این مدل با برد 200 کیلومتر و ارتفاع درگیری حدودا 27 کیلومتر، موشکی است که معمولا برای خانواده اس 300 پی ام یو 2 توسط روسها عرضه می شود.
 
موشک 
موشک 48N6E
 
 موشک
موشک 48N6E2 درون تیوب برش خورده
 
موشک 
موشک 48N6E3 درون تیوب برش خورده
 
همچنین مدلی از این موشک با نام 48N6E3 با برد 250 کیلومتر نیز وجود دارد که برد آن در حدود 250 کیلومتر است و در اصل برای استفاده در سامانه اس 400 توسعه پیدا کرده است که این دو مدل آخر از این خانواده از هدایت نیمه فعال راداری استفاده می کنند.
 
تمام اعضای خانواده این موشک از توانایی درگیری با هواپیما، پهپاد، موشک های کروز و بالستیک برخوردار بوده و معمولا برای دفاع از تاسیسات استراتژیک صنعتی، نظامی یا سیاسی مورد استفاده قرار می گیرند. مسلما تا زمان انتشار تصاویر مربوط به آزمایش این موشک در داخل کشورمان نمی توان مدل دقیق آن را معرفی کرد اما مشخصا در صورت صحت مطلب منتشر شده توسط این مرکز معتبر سوئدی، می توان انتظار داشت که سطح جدیدی از توان دفاع هوایی برای کشور ما ایجاد شده که حتما دشمنان به خوبی از ویژگی های آن مطلع و در هراس هستند.   


برچسب‌ها: پدافند هوایی

رمزگشایی
شنبه 95/12/14 ساعت 8:33 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
مشرق گزارش می‌دهد؛

رمزگشایی از پیام‌های مهم اولین شلیک اس 300/ رادار جنجالی روس‌ها هم در ایران رؤیت شد +عکس

رادار جدیدی که در رزمایش اخیر قرارگاه پدافند هوایی مشاهده شد، معمولا در خود ارتش روسیه و کنار سامانه پدافند هوایی اس 400 فعالیت می‌کند و پیش از این فقط در کشور چین رویت شده بود. این رادار توان کشف همزمان تا 100 هدف در فاصله 300 کیلومتری را دارد.
به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بعد از طی زمانی نزدیک به 10 سال و طی شدن فراز و نشیب های فراوان، در نهایت سامانه اس 300 وارد کشورمان و در روز شنبه نیز خبر اولین شلیک عملیاتی آن اعلام شد.
 
در رزمایش اخیر با نام دماوند، سامانه موشکی اس300 روسی با شلیک چند فروند موشک، اهداف متنوعی را در ارتفاع و بردهای مختلف، با موفقیت هدف قرار داد و علاوه بر آنکه رادارهای اس300 موفق شدند یک فروند موشک بالستیک شلیک شده توسط نیروهای خودی را شناسایی، رهگیری و منهدم کنند، یک فروند پهپاد نیز شناسایی و منهدم شد.
 
این سامانه که به مرور زمان بخش های مختلفی از آن دیده شده، در حالی در اسفندماه عملیاتی شد که تصاویر منتشره از اجزاء مختلف آن نشان می دهد یک سامانه پدافندی بسیار مدرن، تحویل نیروهای مسلح کشورمان شده است.
 
از سامانه یونیورسال ارتش روسیه تا رله ویتیاز
 
در جریان رژه 29 فروردین امسال ارتش، سامانه کنترل و فرماندهی دفاع هوایی UNIVERSAL که مدل مخصوص خود ارتش روسیه بود در میان اجزاء اس 300 تحویلی به کشورمان مشاهده شد.
 
در معرفی ویژگی های سیستم فوق اعلام شده که این سامانه قادر است حجم بالایی از اطلاعات مربوط به شرایط آسمان نبرد را در فواصل مختلف از منابع گوناگون دریافت کرده و علاوه بر ایجاد یک صحنه واضح از میدان نبرد هوایی برای فرماندهان، این اطلاعات را با سایر واحدهای هوایی و پدافندی نیز به اشتراک بگذارد. این سامانه به غیر از ارتش روسیه در اختیار هیچ کشور دیگری تا به امروز قرار نگرفته بود.
 
اس 300 
سامانه رله ارتباطی مربوط به سیستم موشکی ویتیاز در ایران - سمت راست تصویر و رادار کنترل آتش Tomb Stone در سمت چپ تصویر
 
یکی دیگر از موارد مهم رویت شده در رژه مذکور، سامانه رله ارتباطی مربوط به پدافند موشکی S-350E Vityaz بود. این سامانه پدافندی یک سیستم دفاع هوایی میان برد متوسط بوده که بیشتر برای پوشش دادن سامانه های برد بلندی مثل اس 300 و اس 400 طراحی شده است.
 
نکته مهم دیگر این است که این سامانه تا به آن زمان به ارتش روسیه تحویل نشده و منابع روسی اعلام کرده بودند تحویل اولین نمونه از این موشک‌ها در سال 2016 به ارتش روسیه آغاز می‌شود. البته هنوز خبری از صادرات این سیستم یا متعلقات آن به کشورهای دیگر نیز منتشر نشده است و عملا سامانه رله مورد نظر غیر از روسیه، فقط در اخنیار ایران است.
 
نوع موشک های ایرانی مشخص شد
 
یکی از مسائل مهم درباره سامانه اس 300 تحویلی به ایران مشخص شدن نوع موشک به کار رفته در این سامانه بود. سامانه اس 300 در مدل های مختلف دارای موشک های مختلفی هستند. اخیرا موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم " Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) "در کشور سوئد به انتشار لیستی اقدام کرده است که به صورت مصداقی و مشخص، در آن به نوع موشک های صادر شده به ایران اشاره شده است.
 
اس 300 
شلیک موشک 48N6E2 از سامانه اس 300 پی ام یو 2 ارتش چین
 
اس 300رمزگشایی از پیام های مهم اولین شلیک اس 300/ رادار جنجالی روسها هم در ایران رؤیت شد +عکس
موشک شلیک شده از اس 300 در ایران _ به شباهت دو موشک دقت کنید
 
این موسسه سوئدی را می توان یکی از مراکز بسیار مهم در حوزه مطالعات در بحث مسائل نظامی شمرد. آمار بسیار دقیق و با جزئیات فراوانی هر ساله توسط این موسسه خصوصا در بحث مبادلات تسلیحاتی کشورها منتشر می شود. اهمیت این موسسه تا به آنجاست که در سال 2011 میلادی از نظر جایگاه و اثرگذاری ردیف های اول را در اعتبار سنجی‌های جهانی از آن خود کرده است.
 
بر اساس این گزارش مورد ادعای موسسه مذکور، جمهوری اسلامی ایران 150 تیر موشک از مدل 48N6 را از روسها تحویل گرفته است.
اما این خانواده از موشک های روسی نیز خود دارای 3 عضو است که به ترتیب 150 ،200 و 250 کیلومتر برد دارند که البته مدل 250 کیلومتری در اصل برای خانواده اس 400 توسعه پیدا کرده است. با مقایسه تصاویر موشک های شلیک شده با موشک های تست شده توسط ارتش چین، می توان به این نتیجه رسید که موشک های تحویلی به ایران از نوع 48N6E2 با برد 200 کیلومتر است.
 
این موشک سرعتی در حدود 7 برابر سرعت صوت داشته و ارتفاع درگیری آن 28 کیلومتر است. البته ارتفاع درگیری برای مقابله با موشک های بالستیک 35 کیلومتر است. علاوه بر توان درگیری با هواپیماهای بدون سرنشین، با سرنشین و موشک های کروز، این موشک دارای توانایی های بالایی در مقابله با موشک های بالستیک نیز است.
 
حضور رادار جنجالی در ایران
 
رادار 96L6E جدیدترین عضو دیده شده از خانواده راداری به کار رفته در سامانه اس 300 تحویل شده به ایران است. اما چرا این رادار را جنجالی می نامیم ؟
 
این رادار در اواسط دهه 90 میلادی در روسیه به عنوان یک سامانه جایگزین برای سامانه های S-300 به منظور جایگزینی با دو رادار Tin Shield و Clam Shell که در مدل های قدیمی تر سامانه اس 300 به کار می رفتند، ارائه شده است.
 
این سامانه توان کشف همزمان تا 100 هدف تا فاصله 300 کیلومتری را داشته و می تواند اهداف با سرعت نهایی 2750 متر در ثانیه را شناسایی کرده و با مشخص کردن سمت، ارتفاع و مسافت آنها اطلاعات مورد نظر را به سایر واحدها مثل پست های فرماندهی دفاع یکپارچه هوایی مدل Osnova-1E، Pole-E ، Senezh-M1E و Baikal-1E  و یا سامانه پست فرماندهی خود سیستم اس 300 یا رادار کنترل آتش Tomb Stone مننقل می کند.
 
مدل اولیه این رادار به اسم 96L6 شناخته می شود که برای اولین بار در جریان نمایشگاه ماکس سال 1997 در روسیه به نمایش در آمد. 
 
اس 300 
رادار 96L6E در ایران
 
 اس 300
رادار 96L6E در پایگاه هوایی روسها در سوریه
 
اس 300 
رادار 96L6E در خدمت ارتش چین
 
این سامانه با تحرک بسیار بالا ظرف مدت 5 دقیقه توان فعال شدن را دارد و از مقاومت بالایی در برابر جنگ الکترونیکی دشمن برخوردار است. شرکت سازنده این رادار اعلام کرده است که این سامانه در باند C عمل می کند.
 
اما نکته مهم اینجاست که این رادار معمولا در خود ارتش روسیه و کنار سامانه پدافند هوایی اس 400 فعالیت می کند و مدتی پیش بود که دیده شدن یکی از همین رادارها در سوریه باعث ایجاد بحث های فراوانی در فضای مجازی مربوط به استقرار سامانه اس 400 در سوریه توسط روسها شد. این رادار به غیر از ارتش روسیه فقط در کشور چین رویت شده است.
 
 در نهایت می توان گفت تقریبا پازل اس 300 تحویلی به ایران کامل شده است و به نوعی می توان آنرا خاص ترین اس 300 تحویل شده توسط روسیه به یک کشور دیگر دانست چراکه سامانه هایی مثل یونیورسال و رله ویتیاز به غیر از روسیه، در هیچ کشور دیگری تا به امروز مشاهده نشدند که این دو، خود نشانه ای مهم از متفاوت بودن اس 300 های تحویلی به ایران است.  


برچسب‌ها: پدافند هوایی

   1   2   3      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 44
بازدید دیروز: 60
کل بازدیدها: 1324594