سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
خضوع ناو آمریکا برای ایران
دوشنبه 91/11/30 ساعت 10:15 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
نسخه چاپیارسال به دوستان
سرلشکر باقری در همایش توسعه سواحل مکران تشریح کرد
پاسخ خاضعانه ناوهای آمریکا به ایران/می‌توانیم در بخشی از قطب جنوب ادعای حاکمیت کنیم

خبرگزاری فارس: معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح گفت:‌ هرگاه اتفاقی در خلیج فارس می‌افتد، ناوهای آمریکایی سریعاً بر روی بی‌سیم اعلام می‌کنند که تهدیدی نیست و اشتباهی صورت گرفته است و خاضعانه برخورد می‌کنند.

خبرگزاری فارس: پاسخ خاضعانه ناوهای آمریکا به ایران/می‌توانیم در بخشی از قطب جنوب ادعای حاکمیت کنیم

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار سرلشکر محمد باقری معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح در اختتامیه همایش توسعه ملی سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران که در چابهار برگزار شد، گفت: برای درک و کشف گنج جنوب شرق کشور باید گام اساسی و محکمی برداشته شود که این همایش می‌تواند به آن کمک کند.

وی افزود: باید حداکثر استفاده را از دریا ببریم و همانطور که در گذشته شاهد بودیم، توسعه اسلام از طریق دریا صورت گرفته است اما در قرن‌های اخیر، اروپا توجه ویژه‌ای به دریا داشت و توانسته پیشرفت کند و مبنای رشد آمریکا شود.

باقری ادامه داد: ‌طبق گفته کارشناسان بزرگ جهان، قدرت برتر دریا، قدرت برتر جهان است و دستیابی به قدرت جهانی فکر و تلاش می‌خواهد. توجه به قدرت دریایی سابقه دیرینه‌ای دارد و تجربه ثابت شده‌ای است.

معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: اساس ژئواستراتژی آمریکا ژئواستراتژی دریایی است و ارتش آمریکا یک ارتش دریاپایه است و هر گاه نیروی زمینی و یا هوایی آنها بخواهد اقدامی صورت دهد، متکی به 12 ناو هواپیمابر و بالگردبر نیروی دریایی است.

باقری ادامه داد: دریا همچنین تاثیر بسزایی در اقتصاد کشورها دارد و قابل مقایسه با سرمایه‌های داخلی نیست. توسعه سواحل و بنادر نیاز به برنامه‌ریزی، تلاش و بسیج امکانات ملی دارد و ایران می‌تواند در این موضوع بسیار پیشرفت کند و این همایش می‌توان به آن کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: اما متاسفانه سواحل کشور ما کم متراکم‌ترین، فقیرترین و دارای کمترین زیرساخت و امکانات بهداشتی و درمانی است. سواحل مکران با طول 700 کیلومتر و پس کرانه خوب فرصت‌های ارزشمندی برای توسعه کشور دارد. سواحلی که بسیاری از کشورها حسرت یک کیلومتر آن را می‌خورند.

معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به جنگ تحمیلی و دلایل آن خاطرنشان کرد: انگیزه‌های صدام غیر از خباثت‌های ذاتی، دسترسی به دریا بود که از ایران راه به جایی نبرد و به کویت حمله کرد. راه‌های دسترسی عراق به خلیج فارس دهانه اروند بود که ما با یک کلاش می‌توانیم آن را ببندیم.

باقری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرصت‌های سواحل مکران برای توسعه کشور گفت: یکی از این فرصت‌ها راه‌های ارتباطی بود و همانطور که می‌دانید، حمل و نقل دریایی 500 بار از حمل و نقل هوایی و 140 بار از حمل و نقل زمینی ارزان‌تر است و ما متاسفیم که چرا از خلیج چابهار برای توسعه کشور به درستی استفاده نمی‌کنیم. خلیجی که شاید 3-4 نمونه بیشتر از آن در دنیا وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: ما در یک منطقه بحرانی زندگی می‌کنیم که در مرکز آن خلیج فارس وجود دارد و بخش اعظم صادرات و واردات ما از خلیج فارس و تنگه هرمز صورت می‌گیرد در حالی که خداوند بندر چابهار را برای خارج شدن از تنگنای تنگه هرمز و خلیج فارس به ما داده است. اما چرا ما نفت و گازمان را از دریای عمان صادر نمی‌کنیم و واردات ما از طریق چابهار صورت نمی‌گیرد.

معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به موقعیت سواحل مکران اظهار داشت: ما از این سواحل دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد و بدون وجود هیچ خشکی در سر راه به قطب جنوب داریم و می‌توانیم طبق قوانین بین‌المللی در بخشی از قطب جنوب ادعای حاکمیت کنیم.

باقری خاطرنشان کرد: چابهار می‌تواند قطب تامین مایحتاج کشتی‌های تجاری شود. استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و اینکه ما در تهران بنشینیم و بگوییم استانداران باید آنجا را توسعه دهند، اشتباه است. توسعه این مناطق توان ملی را می‌طلبد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دیگر سواحل مکران گفت: امکان خواهرخواندگی بنادر ما با برخی شهرهای کشورهای شمالی وجود دارد که نیاز به فرهنگ سازی و برنامه‌ریزی دارد تا بتوان از آن بهره‌برداری کرد.

معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح همچنین تاکید کرد: وظیفه ما نظامیان این است که نگاه‌مان به دریا، تهدید محور باشد و البته با وجود نیروهای نظامی مقتدر هیچ کس جرات تهدید ایران را ندارد و اگر به عنوان مثال اتفاقی در خلیج فارس بیفتد ناوهای آمریکایی سریعا بر روی کانال 16 بی‌سیم می‌آیند و می‌گویند اتفاقی نیفتاده و خاضعانه توضیح می‌دهند و اعلام می‌کنند که تهدید نیست.

باقری خاطرنشان کرد: عدم توسعه و کم توجهی به منطقه سیستان و بلوچستان می‌تواند در آینده برای ما مشکل ایجاد کند که باید با عزم ملی برای توسعه این مناطق اقدام شود. کما اینکه در صورت توسعه این مناطق توسعه کشور صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به ناامنی در کشورهای شرقی اظهار داشت: ما باید برای جلوگیری از ورود مواد مخدر و اسلحه غیر مجاز از کشورهای همسایه چاره‌جویی کنیم.

معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به خصوصیت خوب مردم استان سیستان و بلوچستان گفت: سپاه که از 5 سال پیش مسئولیت جنوب شرق کشور را به عهده گرفت با اینکه یک نهاد نظامی است، با دید فرهنگی و با تکیه بر مردم وارد شد و اسلحه‌ها را برای تامین امنیت در اختیار مردم متعهد منطقه گذاشت. در آن زمان سپاه با چند یگان به این منطقه آمده بود و الان این میزان کاهش یافته و در حال حاضر امنیت را توسط نیروهای بسیج برقرار کرده است.

باقری با تاکید بر توجه خاص رهبری به سواحل مکران اظهار داشت: زمانی که نیروی دریایی، خلیج فارس را رها کرد و به دریای عمان آمد، خیلی‌ها متوجه اهمیت موضوع نشده و ایراداتی به فرمانده این نیرو گرفتند اما اکنون اثرات این تصمیم راهبردی، خود را به خوبی نشان می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد:‌ اگر امروز در این مناطق و حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری نکنیم، زمانی که نفت تمام می‌شود با مشکلات فراوانی مواجه می‌شویم. مسئولان باید از درگیری‌ها و روزمرگی‌ها خود را نجات دهند و به توسعه این مناطق توجه کنند و من ضمن تشکر از حضور رئیس‌جمهور در افتتاحیه این همایش، امیدوارم در پایان عمر این دولت یا دولت بعدی این توجه، ساماندهی و نهادینه شود و ردیف خاص بودجه‌ای پیدا کند.

معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح در پایان تصریح کرد: نیروهای مسلح دو سه شهر بزرگ در این منطقه ایجاد خواهند کرد و جاسک و چابهاری که نیروی دریایی ایجاد خواهد کرد بزرگتر از شهرهای فعلی خواهد بود.

منبع: فارس نیوز




برچسب‌ها: نیروی دریائی

طعم ضربت ذوالفقار
یکشنبه 91/11/29 ساعت 1:16 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

آیا ناوهای آمریکایی طعم ضربت "ذوالفقار" را خواهند چشید؟

شناور موشک‌انداز ذوالفقار، یک قایق تندروی گشت دریایی است که طراحی آن برای حمله سریع به دشمن صورت گرفته است و به موشک‌هاى کوثر در نسل قدیم و نصر1 در نسل جدید مجهز مى‌شود.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، قایق تندروی موشک‌انداز "ذوالفقار"، یک قایق تندروی گشت دریایی است که طراحی آن برای حمله سریع به دشمن صورت گرفته است.

شناور موشک انداز ذوالفقار که به دست توانمند متخصصان ایرانی در وزارت دفاع و پشیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است، به موشک‌هاى کوثر در نسل قدیم و نصر1 در نسل جدید مجهز مى‌شود.

این شناور ظرفیت 2 تا 4 نفر را دارد. کارایی مناسب، سرعت بالا،‌ مانور سریع و هزینه کم در مقابل کارایی بالا از ویژگی‌های شناور ذوالفقار است.

بدنه این شناور براساس استانداردهای جهانی طراحی و ساخته شده است و از پیشرفته‌ترین تجهیزات بومی مخابراتی، ‌ناوبری و الکترونیک برخوردار است.

ساخت تمامی اجزای شناورهای ذوالفقار همچون سیستم‌های رانش، شفت و پروانه و دیگر اجزاء در داخل کشور انجام می‌شود.

شناور ذوالفقار مدل جدیدی از شناورهای کلاس خود محسوب می‌شود که با دارا بودن موشک‌های دریایی و سرعت مناسب، قابلیت عملیات در شرایط مختلف دریایی را دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: نیروی دریائی

حمله های زنبوری
یکشنبه 91/11/29 ساعت 1:13 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
باشگاه خبرنگاران از قدرت "نیروی دریایی" ایران گزارش می‌دهد:

"حمله‌های زنبوری" "پیچیده‌ترین تندروی ایران"، ناوگان دریایی آمریکا را شوکه خواهد کرد + تصاویر و فیلم

به نظر می‌رسد ایران گزینه نظامی خطرناک و نوینی در اختیار دارد که آماده نابودی ناوهای آمریکایی در خلیج فارس است.

به گزارش  خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، پژوهشکده "آمریکن اینترپرایز" در ماه گذشته گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه ناوهای آمریکایی در برابر قایق‌های جنگی تندروی ایران آسیب‌پذیر هستند. بنا براین گزارش، خلیج فارس هم باریک و هم کم‌عمق است و ناوهای هواپیمابر آمریکایی قدرت مانور کمی در چنین منافذی دارند. این ناوها در یافتن سرعت باد مناسب جهت به پرواز درآوردن هواپیماها دچار مشکل بوده و همچنین در برابر هجوم قایق‌های تندروی ایران بسیار آسیب‌پذیر هستند.


شیاطین تندروی ایرانی

پایگاه خبری the daily    ، گزارش خود با عنوان شیاطین تندروی ایرانی را این‌گونه آغاز می‌کند: به نظر می‌رسد ایران گزینه نظامی خطرناک و نوینی در اختیار دارد که آماده نابودی ناوهای آمریکایی در خلیج فارس بوده و مجهز به موشک‌انداز و مسلسل هستند. این پایگاه انگلیسی در ادامه اذعان می‌کند، قایق‌های تندروی ایران نشانه‌ای از موفقیت بزرگ این کشور در تولید قایق‌های تندروی نظامی بسیار تندرو هستند که تهدیدی جدی برای ناوهای آمریکایی به شمار می‌آیند.

برخی از ناظران فعالیت‌های نظامی ایران عقیده دارند این قایق‌ها یکی از پیچیده‌ترین قایق‌های تندرویی هستند که تاکنون در جهان تولید شده‌اند. سرعت این قایق‌ها به 80 گره دریایی می‌رسد.

به گزارش پایگاه تحلیلی Examiner    ، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا می‌ترسد که ایران از زیردریایی‌های کوچک خود در صورت وقوع جنگ در خلیج فارس استفاده کند. مارک فاکس معاون فرمانده نیروی دریایی آمریکا می‌گوید: آن‌ها تعداد زیردریایی‌های خود را افزایش داده‌اند، تعداد قایق‌های تندروی ایران نیز افزایش یافته‌ است. به گفته وی ایران دارای قایق‌های انتحاری بسیاری است.
فاکس می‌افزاید: آمریکا برای مقابله با تجهیزات نظامی ایران با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد و نباید توان نیروی نظامی ایران را دست کم گرفت.
بنا بر این گزارش، قایق‌های تندرو و زیردریایی‌های کوچک ایران تهدید بسیار بزرگی برای ناوهای جنگی چند صد میلیون دلاری آمریکا به حساب می‌آیند. فقط یکی از این قایق‌های کوچک تندرو می‌تواند حفره‌ای بزرگ در ناو هواپیمابر USS     ایجاد کند که میلیون‌ها دلار خسارت بوجود خواهد آورد.
به گفته این فرمانده آمریکایی، بنا بر برخی گزارشات تعداد قایق‌های تندروی ایران به 3000 تا 5000 نیز می‌رسد و می‌توان از تمامی آن‌ها در حملات انتحاری استفاده کرد.

دنیس آلیسون از  موسسه نظامی چارولت Chaverlot می‌گوید:‌ حملات زنبوری قایق‌های تندرو و زیردریایی‌های کوچکی که در آب‌های "تنگه هرمز" شکل خواهند گرفت انواع موقعیت‌های خطرناک را برای عوامل ناوگان آمریکا ایجاد خواهند کرد.

پایگاه خبری سان انگلیس در گزارشی اختصاصی در سال 2010، اذعان می‌کند که ایران دارای ناوگانی از "قایق‌های انتحاری" است. بنابر این گزارش، این قایق‌های تندرو می‌توانند در کنار ناوهای دشمن قرار گیرند و هر کدام آنقدر مواد منفجره دارند که می‌توانند 7 متر حفره در یک ناو بزرگ ایجاد کنند.

 

به گزارش خبرگزاری صهیونیستی یدیعوت آحارانوت، به نقل از واشنگتن‌پست، تجهیزات نظامی ایران این اعتماد به نفس را به فرماندهان این کشور داده است که در صورت وقوع جنگ در خلیج فارس، به سرعت می‌توانند ناوهای آمریکایی را نابود کنند.

به گزارش این وب‌سایت صهیونیستی، گرچه مقامات نیروی دریایی آمریکا ادعا می‌کنند می‌توانند در مقابل نیروهای ایرانی مقاومت کنند، اما پیشرفت‌های نظامی اخیر ایران نگرانی‌های جدی را درباره ساعات اولیه جنگ و آسیب‌پذیری آمریکا متوجه مقامات نظامی آمریکایی کرده است.

کارشناسان نظامی اعتقاد دارند، وقتی موشک‌های کوتاه‌برد دقیق که با حملات زنبوری صدها قایق تندروی تا بن دندان مسلح ترکیب می‌شوند، ضربه بزرگی به  بخش اعظمی از "ناوهای مدرن آمریکایی" وارد خواهند شد.

پایگاه تحلیلی عربی انگلیسی زبان CharlesAyoub    ، در گزارشی با عنوان " آمریکا از قایق‌های کوچک ایران می‌ترسد" به قدرت "نیروی دریایی ایران" به‌ویژه قایق‌های تندرو اذعان می‌کند.

Thediplomat     نیز در گزارشی اذعان می‌کند که با توجه به استانداردهای منطقه‌ای و جهانی، نیروی دریایی ایران از قدرت ساحلی بسیار بالایی نه تنها در دفاع، بلکه در اعمال خسارات شدید و هزینه‌های بالا به نیروی متخاصمی که قصد نزدیکی به آب‌های جنوبی ایران را داشته باشد برخوردار است. تجهیزات نظامی ایران به‌ویژه قایق‌های مهاجم تندرو در مقابل ناوهای میلیاردی آمریکا در عین حال کم‌هزینه‌تر و هم‌چنین خطرناک‌تر هستند. وقتی که این قایق‌های تندرو به صورت هماهنگ و گروهی مورد استفاده قرار گیرند و موضع نامشخصی داشته باشند موشک‌های خود را از هر طرف به سمت ناوهای دشمن شلیک می‌کنند که در این صورت قدرت مانور ناو گرفته شده و مانند طعمه‌ای گرفتار می‌شود.


 تبدیل تندروترین قایق مسابقه‌ای جهان به پرقدرت‌ترین قایق نظامی

به گزارش گاردین، ایران در ساخت و بهبود تجهیزات مهارت ویژه‌ای دارد. در سال 2009 ایران از طریق یک شرکت ثالث آفریقایی تعدادی قایق‌ تندروی انگلیسی را خریداری کرد. کارشناسان نظامی از همان ابتدا اعتقاد داشتند که ایرانی‌ها می‌توانند، قایق‌های غیر نظامی را تبدیل به مهاجم‌های ابرقدرتی کنند که قابلیت حمله‌های زنبوری داشته باشند. از همین رو هنگامی که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از خرید چنین محموله‌ای آگاه شدند سعی کردند تا از ورود کشتی حامل قایق‌های تندرو به داخل آب‌های ایران جلوگیری کنند، اما با همراهی نیروهای گشتی ایران، کشتی به سلامت وارد مرزهای آبی ایران شد.


به گزارش این خبرگزاری، قایق‌های نظامی جدید ایران که از Bradstone Challenger     الگو برداری شده‌اند نسخه جدیدتر و مر‌گ‌آورتر آن قایق‌های قدیمی هستند.

لورن کامپل، طراح قایق‌های "برانداستون" در گفتگویی تلفنی به خبرنگار دیلی اذعان کرد: "بله ایران می‌تواند چنین قایق‌هایی تولید کند".

به گزارش "فایننشال‌تایمز"، سفر عجیب و غریب این قایق تندرو در سال 2005 هنگامی آغاز شد که تیم ملی آمریکا، ایتالیا را پشت سر گذاشت و عنوان تندروترین قایق دنیا را به خود اختصاص داد. در خبری که تمام جهان را شوکه کرد، ایران در سال 2006 اعلام کرد قایقی را آزمایش خواهد کرد که هیچ ناوی توانایی فرار از دست آن را ندارد. پس از بررسی‌ها‌ مشخص شد این همان قایق تندروی انگلیسی است که ایران با استفاده از فناوری خود آن را تبدیل به قایقی نظامی کرده است. 



 

"شناور بلیدرانر" Bladerunner در اصل به عنوان یک قایق تندروی مسابقه‌ای طراحی شده بود و رکورددار سرعت در قایق‌های کلاس وزنی خود و در واقع سریع‌ترین آنها است بلیدرانر تنها در مسابقات قایق‌رانی شرکت می‌کرد اما متخصصان صنایع دریایی ایران آن را به شناوری با قابلیت حمل راکت اندازهای دریایی 107 میلیمتری 11 لوله‌ای پایدار شده، رادار جست و جوی دریایی با برد حدود 30 کیلومتر و تیربار 7.12 میلیمتری تبدیل کردند.

این شناور در آینده به پرتابگرهای موشک و اژدر نیز تجهیز شده و به طور گسترده در خدمت واحدهای عملیاتی در تمام آب‌های جنوبی ایران قرار خواهد گرفت. بیشینه سرعت این قایق بیشتر از 70 نات (بیش از 130 کیلومتر بر ساعت) است و نمونه تولید شده آن، سراج 1 نامیده شده است    . 

جفری گولدربرگ، در پایگاه تحلیلی بلومبرگ به مقامات نظامی این کشور هشدار می‌دهد که آمریکا نباید تهدید قایق‌های تندروی ایران را نادیده بگیرد. گولدربرگ به قدرت نظامی "نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران" اشاره کرده و می‌نویسد هر روز به قدرت نیروی دریایی سپاه ایران اضافه می‌شود.

قایق‌های تندرو بزرگ‌ترین تهدید نظامی ایران

پایگاه Businessinsider     نیز در گزارشی دیگر بزرگ‌ترین تهدید ایران را قایق‌های تندرو و تاکتیک‌های حملات زنبوری دانسته است.

واشنگتن‌پست نیز در گزارشی تاکتیک حملات زنبوری قایق‌های تندرو را یکی از بهترین راهبردای جنگی ایران دانسته است. این قایق‌ها که قدرت مانور بالایی دارند، به یکی از کاربردی‌ترین راهبردهای ایران در مقابل ناوهای غول‌پیکر آمریکایی شده‌اند. این قایق‌های کوچک اما قدرتمند می‌توانند به طور گروهی و هم‌زمان مانند یک توده زنبور که به یک طعمه بزرگ‌تر حمله می‌کنند، از چند سو به ناوهای بزرگ حمله کرده و آن‌ها را نابود کنند.

ژنرال کولین بوینتون Colin Boynton در این خصوص می‌گوید: اگر آمریکا قصد داشته باشد ناوهای خود را در صورت وقوع جنگ در تنگه هرمز مستقر کند، بهترین شانس را به ایران داده است که این امر می‌تواند منجر به نابودی اولین ناوگان دریایی آمریکا شود و این همان سناریویی است که به کابوس فرماندهان آمریکایی تبدیل شده است.

به گزارش واشنگتن‌پست، ناوهای مدرن آمریکا مجهز به سامانه‌های دفاعی مختلفی مانند سپر موشکی هستند. اما ایران با توانایی حمله از جهات مختلف این تکنولوژی را خنثی کرده است. یک مقام اطلاعاتی خاورمیانه که مطالعاتی در باب راهبردهای "جنگ خلیج فارس" انجام داده هشدار داده است که نیروی دریایی آمریکا ممکن است با تهدیدی 360 درجه‌ای مواجه شود و به‌طور همزمان از زمین، هوا، دریا و حتی زیر آب مورد حمله قرار  گیرد.

بنا به گزارش EagelSpeak    ، تاکتیک‌های زنبوری نیروهای نظامی ایران این‌گونه است که 100 قایق تندرو به طور‌ هم‌زمان به یک هدف مانند ناوهای بزرگ یورش می‌برند. بنا به گفته کارشناسان نظامی غرب، بیش از 20 قایق تندرو از هر جهت به ناو دشمن حمله می‌کند که این کار سامانه دفاعی ناو را از کار می‌اندازد.

تاکتیک‌های حملات زنبوری نیروی دریایی ایران به نیروهای نظامی دشمن شوک وارد کرده و مانع تجدید قوای آن‌ها می‌شوند. تاکتیک حملات پراکنده شامل صدها قایق کوچک و سبک می‌شود که از پایگاه‌های متفاوتی حمله می‌کنند، سپس از جهت‌های مختلف به یک یا چندین هدف حمله‌ور می‌شوند. اما تاکتیک حملات زنبوری از یک سری قایق‌های تندروی موشک‌انداز و اژدرانداز استفاده می‌کنند که از مکان‌های مخفی و به‌طور پراکنده ناگهانی حمله خواهند کرد.


 

"انواع قایق‌های تندرو ایران"

"قایق‌های موشک‌انداز" کلاس "سینا" و "کمان"

 

این شناورهای سریع و تهاجمی به      یک توپ اتوماتیک 76 میلی‌متری، یک توپ ضدهوایی 40 میلی‌متری بوفروس و دو    تیربار        12.7     میلی متری برونینگ مسلح شده‌اند. وزن خالی آن‌ها 249 تن و حداکثر وزن قابل جابجایی آن‌ها 275 تن است و سرعت آن‌ها به 36    گره دریایی     می‌رسد. برد عملیاتی آن‌ها حدود 1300 کیلومتر با سرعت 33 گره دریایی است    .

"ناوچه موشک‌انداز تندر"

این شناور با جابجایی 205 تن، طول 38.6، عرض 6.8 و آبخور 2.7 متر دارای بیشینه سرعتی در حدود 65 کیلومتر بر ساعت بوده و در صورت حرکت با سرعت 55.5 کیلومتر بر ساعت به برد 1480 کیلومتر می‌رسد. بنابراین در صورت لزوم، تندر می‌تواند چندین روز در آب به گشت‌زنی بپردازد    . رادار سطحی برای کشف و ردگیری اهداف سطحی و شناورهای دشمن با قابلیت شناسایی ده‌ها هدف، رادار ناوبری برای کمک به مسیریابی و رادار کنترل آتش برای هدایت تسلیحات به همراه سامانه‌های هشدار راداری، جنگ الکترونیک و سامانه‌های مخابراتی از جمله تجهیزات این شناور رزمی است.

تندر در قسمت سینه یا جلوی خود از یک توپ دو لوله 30 میلیمتری AK-230 با نواخت تیر بالا و با هدفگیری راداری بهره‌مند است که در بسیاری از شناورهای شرقی مورد استفاده قرار گرفته است. این توپ که هر گلوله 270 گرمی آن حاوی 30 گرم مواد منفجره است، دارای نرخ شلیک 1000 تا 2000 گلوله بر دقیقه بوده و برد آن برای درگیری با اهداف هوایی بین 2500 تا 4000 متر و با شلیک منحنی 6 تا 7 کیلومتر است. بنابراین این توپ ضمن کاربرد در برابر اهداف دریایی به صورت مؤثری قابل استفاده در برابر تهدیدات هوایی نظیر هواگردهای سرنشین‌دار و پهپادها است.


"سراج"، یکی از "تندروترین قایق‌های نظامی جهان"

"شناور سراج 1" شناور تندروی تهاجمی راکت‌انداز و متناسب با مناطق آب و هوای گرمسیری است. جنس بدنه این شناور فایبرگلاس بوده و مجهز به امکانات بومی مخابراتی و ناوبری الکترونیکی است که در سرعت بالا در داخل کابین، تغییرات ارتفاعی ناشی از حرکت بر روی آب و صدای زیاد احساس نمی‌شود. همچنین در شرایط طوفانی دریا، سرنشینان آن شدت امواج را احساس نخواهند کرد.

این شناور در زمینه‌های مختلفی چون حفظ تعادل در سرعت بالا، رفتار مناسب عملیاتی در شرایط گوناگون و قدرت موتور بالا در کنار طراحی و ساخت بدنه مناسب از ویژگی‌های قابل توجهی برخوردار بوده و توان دریایی ایران را افزایش می‌دهد. بدنه شناور سراج در نوع خود کم نظیر بوده و به نیروی دریایی ایران توان بسیار بالایی را اضافه خواهد کرد.

"قایق پرنده باور"

سرعت قایق پرنده باور 185 کیلومتر بر ساعت (100 گره) تا بیش از 190 کیلومتر بر ساعت بوده و ارتفاع پروازی معمول آن یک تا 5 متر و تا سقف چند ده متر عنوان شده است. "باور 2" یک پرنده رادارگریز است. خاصیت رادارگریزی (stealth) این توانایی را به باور 2 می‌دهد که با خیال آسوده مسافت زیادی را تا نزدیک هدف طی کند. این پرنده می‌تواند تمامی شناورهای تندرو را در اختفای کامل راداری منهدم کند و یک تهدید جدی برای ناوهای آمریکا  محسوب می‌شود.




قایق پرنده باور دارای یک نوع مسلسل است که می‌تواند بدون نیاز به بارگزاری مجدد فشنگ و یا گرم شدن به طور مکرر به سمت هدف شلیک کند. این قایق تهاجمی پرنده، مجهز به یک نوع دوربین با وضوح بسیار بالا برای انجام عملیات شناسایی ضد تشکیلات دریایی دشمن است.










موشک‌انداز "ذوالفقار"

قایق تندروی موشک‌انداز "ذوالفقار"، یک قایق تندروی گشت دریایی است که طراحی آن برای حمله سریع به دشمن صورت گرفته است. شناور موشک انداز ذوالفقار به موشک‌هاى کوثر در نسل قدیم و نصر1 در نسل جدید مجهز مى‌شود.

این شناور ظرفیت 2 تا 4 نفر را دارد. کارایی مناسب، سرعت بالا،‌ مانور سریع و هزینه کم در مقابل کارایی بالا از ویژگی‌های شناور ذوالفقار است.

بدنه این شناور براساس استانداردهای جهانی طراحی و ساخته شده است و از پیشرفته‌ترین تجهیزات بومی مخابراتی، ‌ناوبری و الکترونیک برخوردار است

در فیلم زیر، قایق‌های تندروی ایرانی به یک ناور آمریکایی هشدار می‌دهند که وارد آب‌های کشور نشوند. این فیلم ویدئویی که از سوی پنتاگون منتشر شده است، نشان از آن دارد که قایق‌های نظامی متعلق به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ششم ژانویه سال گذشته به چند صد متری "کشتی یو‌اس‌اس نیو اورلیانز " USS new Orleansنزدیک می‌شوند.

به گفته مقامات نظامی آمریکا، حادثه مشابهی در همان روز و نزدیک کشتی گارد ساحلی "اداک" امریکا روی می‌دهد؛ قایق‌های ایرانی که سلاح‌هایشان مشخص است، نزدیک این کشتی شدند.

کاپیتان جین کمپبل سخنگوی پنتاگون در این باره گفته است: "این گونه فعل و انفعالات میان ناوهای امریکایی و ایرانی عادی است. در این تصاویر هیچ گونه موردی مبنی بر دشمنی و اقدام خصمانه دیده نمی‌شود."

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: نیروی دریائی

ایران پنجمین طراح جنگنده رادارگریز
شنبه 91/11/28 ساعت 3:23 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
در گفت‌وگوی تفصیلی فارس با مدیر پروژه جنگنده قاهر مطرح شد
ایران پنجمین قطب طراحی جنگنده‌های رادارگریز/ غافلگیری «قاهر» برای دشمن در صحنه نبرد

خبرگزاری فارس: مدیر پروژه قاهر با اشاره به توانمندی ایران در طراحی و ساخت نسل جدید جنگنده‌ها گفت: پیش از این سه پلت‌فرم در دنیا وجود داشت که متعلق به آمریکایی‌ها، روس‌ها و برخی اروپایی‌ها(بیشتر انگلیس و فرانسه) بود و اخیرا چین نیز برای ورود به این حوزه تلاش‌هایی می‌کند.

خبرگزاری فارس: ایران پنجمین قطب طراحی جنگنده‌های رادارگریز/ غافلگیری «قاهر» برای دشمن در صحنه نبرد

به گزارش گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس، در اولین روزهای دهه مبارکه فجر بود که جدیدترین دستاورد صنعت دفاعی کشور با رونمایی از جنگنده قاهر 313 به نمایش درآمد.

این رونمایی در حالی بود که ایران سالها پیش در گام های اول، موفق به ساخت جنگنده های آذرخش و صاعقه با استفاده از پلت فرم‌های موجود در کشور شده بود و شاید همین موضوع سبب شد تا با اعلام پیش خبر رونمایی جنگنده جدید، خیلی از افراد منتظر رونمایی نسل ارتقا یافته ای از همان جنگنده های گذشته باشند.

اما قاهر 313 همگان را با نمونه جدیدی از نسل جنگنده‌های موجود در دنیا مواجه کرد که هیچ الگویی برای ساخت آن نمی توان یافت.

برای بررسی ویژگی جدیدترین عقاب آسمان کشور که دروازه ای برای ورود ایران به عرصه طراحی و ساخت جنگنده های رادارگریز است، به گفتگو با حسن پروانه مدیرعامل شرکت صنایع هواپیمایی ایران (صها) و مدیر پروژه قاهر که مدیریت پروژه ساخت صاعقه را نیز برعهده داشت، نشستیم که ماحصل آن در زیر می‌آید.

* قاهر هیچ نمونه‌ای در جهان ندارد

پروانه درخصوص توانمندی ایران در طراحی فرم و بدنه جنگنده گفت: ما قبلا در پروژه جنگنده‌های آذرخش و صاعقه گام های بلندی در طراحی و ساخت جنگنده برداشتیم که در این دو پروژه از یک پلت فرم موجود در کشور استفاده کرده و آن را در برخی حوزه ها ازجمله آیرودینامیک، سیستم‌ها، اویونیک و ... به گونه ای توسعه دادیم که با شرایط و نیازهای ما مطابقت داشته باشد اما درباره قاهر313  کار کاملا متمایز است.

پروانه ادامه داد: اولین ویژگی این پروژه این است که جنگنده جدید به لحاظ فرم و شکل، از یک قیافه منحصر به فردی برخوردار است که این طراحی، هیچ نمونه ای در دنیا ندارد و ما با طراحی این جنگنده به نوعی از طرح‌هایی که در نسل های گذشته در دنیا بکار می رفت، فاصله گرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: در هواپیماهای نسل گذشته، عمدتا بخش زیادی از لیفت (نیروی بالابرنده) باید توسط «بال» هواپیما تحمل می‌شد و بدنه، تنها میزان کمی از این لیفت و نیروی بالابرنده را تحمل می کرد و این یکی از خصوصیاتی است که در نسل های امروز جنگنده‌ها تفاوت کرده به گونه ای که بیشترین میزان تحمل بر دوش بدنه قرار گرفته است.

مدیر پروژه قاهر، افزود: یکی از مهمترین پارامترهای ویژه در جنگنده ها این است که بتوانند به گونه ای به نقطه ثقل دشمن تهاجم کنند، که دشمن غافلگیر شده و توان هدف قرار دادن آن را نداشته باشد. این ویژگی، شرایطی را برای جنگنده ایجاد می کند که بتواند خودش را تا موقع رسیدن به هدف، از دید و رادارهای دشمن مخفی نگه دارد.

حسن پروانه مدیر پروژه جنگنده قاهر 313

* استتار تسلیحات در بدنه جنگنده

پروانه با بیان ایکه مباحث مختلفی در حوزه طراحی مطرح می شود که از جمله آنها، بحث بازتابش امواج راداری و نیز میزان استتار از دید رادارهای حرارتی یا حتی مخفی ماندن از دید چشمی دشمن است، گفت: اینجاست که موضوعاتی مانند تراکنش و جذب امواج در اصول طراحی اهمیت پیدا می‌کند و اینکه بتوان گازهای خروجی از هواپیما و نیز گرمای آنها را که از دهانه اگزوز خارج می‌شود، مدیریت کرد.

وی در همین راستا به اهمیت طراحی جایگاه نصب تسلیحات بر روی جنگنده اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که بیشترین بازتابش در امواج راداری را دارد، همین تسلیحات است که در نسل های گذشته، عمدتا در زیر بالهای هواپیما نصب می شدند.

مدیرعامل صها خاطرنشان کرد: در جنگنده های مدرن امروزی در جهان این موضوع رعایت شده و تلاش می‌کنند تا این تسلیحات را به نوعی از زیر بال خارج کرده و استتار کنند. البته اجرای این مفاهیم نیازمند یک سری اقتضائات است ازجمله نوع طراحی بدنه که خود به خود باید از سطوح نرم آیرودینامیک در نسل های قبلی به سمت سطوح شکسته پیش برویم.

پروانه یادآور شد: این موضوع در جنگنده اف 117 دیده شد که در بدنه آن، شکستهای زیادی را شاهد بودیم هرچند در آن زمان،  سطح دانش برای هواپیماهایی از این دست بسیار پایین بود.

وی افزود: در عین حال ما ناگزیریم نوع بدنه را طوری طراحی کنیم که بخش هایی ازتجهیزات و تسلیحات را وارد بدنه کنیم. پس باید سطح بدنه متفاوت از گذشته طراحی شود. نکته اینجاست که برای تلفیق این موارد با یکدیگر، نیاز به سطح بالایی از دانش است که این پیچیدگی و تخصص در حوزه دانشی، امروز تنها در انحصار کشورهای معدودی است.

جنگنده بومی قاهر 313

* تست وضعیت قاهر با پرواز نمونه کوچک

مدیر پروژه قاهر با اشاره به ویژگی های این جنگنده بومی گفت: هیچ نیازی به توضیح نیست که جنگنده قاهر به لحاظ شکل و فرم منحصر به فرد خود، در عین حال که از شرایط ویژه کاهش سطح مقطع راداری (RCS) برخوردار است، به لحاظ قدرت مانورپذیری نیز وضعیت خوبی دارد که این را در پرواز مدل آن که یک مدل Scale jet (مدل کوچک با موتور جت) بود مشاهده کردیم.

پروانه در خصوص سطوح شکسته بکارگرفته شده در بدنه قاهر نیز توضیح داد: وقتی به سمت استفاده از سطوح شکسته می‌رویم، بخشی از خاصیت های ایرودینامیک از دست می‌رود، اما ترکیب این دو حوزه و رساندن طراحی به نقطه اوپتیموم (بهینه)، یکی از هنرهایی است که متخصصین و طراحان باید بتوانند به آن دست پیدا کنند.

* طراحی سامانه‌ها متناسب با نیازهای عملیاتی

وی با تاکید بر اهمیت استفاده از ابزار متناسب با نیازهای عملیاتی در نیروهای مسلح، گفت: گاهی ممکن است ما نیاز داشته باشیم از ابزار در اختیار خود استفاده متفاوت تری مبتنی بر نیاز خود داشته باشیم اما محدودیت‌هایی که در ابزار هست موجب می شود تا ما از برخی برنامه‌های خود چشم پوشی کنیم چون این ابزار متناسب با نیاز عملیاتی ما ساخته نشده است.

مدیرعامل صها ادامه داد: برای مثال در حوزه جنگنده‌های موجود در دنیا، سه پلت فرم اصلی وجود دارد که یکی جنگنده‌های آمریکایی است که بر اساس نوع عملیات ارتفاع بالا و برد خاص تعریف شده‌اند. جنگنده‌های روسی نیز در تقابل با آمریکایی ها و در اروپا نیز که البته بیشتر در کشورهای انگلیس و فرانسه شاهد آن هستیم، جنگنده ها متناسب با شرایط محدود اروپایی ها تعریف می شوند.

پروانه اضافه کرد: البته اخیرا چینی ها نیز برای ورود به این حوزه تلاش بسیاری می کنند تا از بحث کپی سازی جنگنده‌ها که بیشتر هم روسی هستند، فاصله بگیرند.

وی گفت: کشورهای دیگر اگر بخواهند از این تجهیزات استفاده کنند، مجبورند شرایط طراحان این چند کشور را بپذیرند و نیازهای عملیاتی خود را با این شرایط وفق بدهند. اما ما امروز به جایگاهی رسیدیم که محصولات و تجهیزات عمده دفاعی خود را بر اساس نیازهای عملیاتی خودمان طراحی می کنیم که این یک دستاورد بسیار بالا محسوب می‌شود.

گفتگوی حسن پروانه مدیر پروژه جنگنده قاهر با خبرنگار دفاعی فارس

* توانایی عملیات قاهر در سه حوزه ارتفاع پست، متوسط و بالا

مدیر پروژه قاهر با اشاره به برخی ویژگی های عملیاتی جنگنده‌های آمریکایی و روس، اظهار داشت: آمریکایی‌ها بنابر طرح ریزی های عملیاتی خود تلاش می کنند تا از ارتفاع بسیار بالا به سمت هدف هجوم ببرند که این موضوع در بخشی از جنگنده های روسی نیز اعمال می شود اما ما در ایران شرایط دیگری را تعریف کرده‌ایم و معتقدیم که عملیات باید در سه حوزه ارتفاع بالا، میانی و پست تعریف شود.

پروانه خاطرنشان کرد: پرواز در ارتفاع پست می تواند ویژگی های فوق العاده‌ای به جنگنده بدهد تا بتوان در یک جنگ پیچیده ناهمطراز، دشمن را کاملا زمین گیر کرد.

وی با بیان اینکه در طراحی قاهر نیز همه این موارد در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: یکی از دلایل بکارگیری بال شکسته در این هواپیما، ایجاد قابلیت پرواز در هر سه سطح است.

مدیرعامل صها افزود: البته قابلیت ویژه‌ای که برای قاهر تعریف شده، پرواز در ارتفاع پست است؛ قابلیتی که در نمونه‌های مشابه در دنیا دیده نمی شود.

پروانه تصریح کرد: ارتفاع پست، ارتفاعی است که بتوان در آن از شرایط Ground effect (اثرسطح) یک سطح استفاده کرد که عمده جنگنده ها در این شرایط دچار اشکال می‌شوند چراکه طراحی آنها برای مراحل بعد از گراند افکت صورت می‌گیرد. این همان نکته ایست که شما وقتی می خواهید از یک محصول استفاده کنید، شرایطی که طراحان آن تجهیزات در نظر گرفتند، به شما تحمیل میشود ولی ما با طراحی بومی این جنگنده توانستیم از این مانع عبور کنیم.

رونمایی از جنگنده قاهر 313 با حضور رییس جمهور

* رادار گریزی با جذب امواج و عبور آنها

وی درخصوص جنس مواد بکار گرفته شده در بدنه جنگنده قاهر برای جذب امواج نیز اظهار داشت: در مبحث رادارگریزی چند موضوع برای کاهش سطح مقطع راداری یکی هواپیما مطرح است که یکی از این پارامترهای مهم، مواد بکار رفته در بدنه است که باید توان جذب امواج را داشته باشد و یا بتواند امواج را از خود عبور دهد که اینها در جنگنده قاهر لحاظ شده است.

* قاهر رونمایی شده ماکت نبود

مدیر پروژه قاهر در پاسخ به این سوال که آیا نمونه رونمایی شده با توجه به نصب نبودن بسیاری از تجهیزات آن، یک نمونه واقعی بود یا مدل (ماک آپ)، گفت: نمونه ای که نمایش داده شد، نمونه اصلی بود که بزودی وارد مرحله تست های پروازی می‌شود و در خصوص نصب تجهیزات نیز لزومی نداشت تا ما در این مرحله، تجهیزات کامل را بر روی بدنه آن نصب کنیم.

حسن پروانه مدیر پروژه جنگنده قاهر 313

* تجهیزات به مرور نصب خواهند شد

پروانه اضافه کرد: با شروع مرحله تست و انجام آزمایش‌های اولیه پروازی، تجهیزات مورد نیاز نیز به مرور روی جنگنده نصب خواهد شد که از جمله آنها، Head of display (نمایشگر سر- بالا) است.

وی درباره تفاوت شکل بدنه رونمایی شده با نمونه تست شده در تونل باد نیز توضیح داد: در مرحله طراحی با استفاده از نرم‌افزارهای متعدد، شکل بدنه، آنالیز شده و ما به یک الگوی اولیه می رسیم و پس از تست تونل باد نیز، پارامترهای آنالیز شده و داشته‌هایمان در تست تونل باد را با یکدیگر مقایسه کرده و تغییرات لازم را اعمال می کنیم که این مراحل انجام شده و تست تونل باد نیز در حقیقت برای تعیین تغییرات احتمالی مورد نیاز است.

مدیرعامل صها افزود: وقتی نمونه اولیه وارد تونل باد شد، با تحلیل‌هایی که داشتیم، به شکل مورد نظر رسیدیم و وارد مرحله جدید شدیم که بر اساس آن، مدل Scale ساخته و پروازهای آزمایشی را انجام داد.

* همه منتظر نمونه جدیدی از نسل آذرخش یا صاعقه بودند

پروانه در بخش دیگری از گفتگوی خود با فارس مبنی بر اینکه بسیاری از گمانه‌زنی‌ها پیش از رونمایی این بود که ما با نسل ارتقا یافته‌ای از جنگنده‌های گذشته آذرخش و صاعقه روبرو خواهیم شد، گفت:بطور طبیعی این گمانه زنی ها وجود داشت اما ما در روند ساخت جنگنده‌ها یک مسیر رو به جلو را طی کردیم و نشان دادیم که حالا وارد فازجدیدی شدیم که می توانیم یک جنگنده با قیافه منحصربه فرد مبتنی بر نیازهای ویژه عملیاتی خود بسازیم.

وی ادامه داد: در حقیقت متخصصان وزارت دفاع این جسارت را با تکیه بر دانش و تجربیات گذشته پیدا کردند که به سمت یک طراحی مدرن و جدید بروند که این خود یک گام بلند در این عرصه محسوب می‌شود. این نمونه ساخته شده هیچ مشابهی در جهان ندارد که ما از روی آن الگو گرفته باشیم و این تفاوتهای ماهوی با دیگر جنگنده های موجود در دنیا، در شکل و فرم قاهر بخوبی نمایان است.

جنگنده بومی قاهر 313

* یکی از وجوه تشابه قاهر با اف 35

مدیر پروژه قاهر افزود: در این هواپیما برای کاهش سطح مقطع راداری، از زوایای خاص در بدنه استفاده شده که این نوع زوایا در هواپیماهای معدودی که در دنیا وجود دارد نظیر اف22، اف 35 و یا جنگنده روسی pakfa نیز مشاهده می شود.

پروانه تصریح کرد: سطح مقطع راداری یک هواپیما از زوایای مختلف جلو، عقب، بالا، پایین و کنار، متفاوت است و جنگنده پیشرفته ای که ما ساختیم، از سطح مقطعی برخوردار است که بتواند دشمن را در شرایط عملیاتی کاملا غافلگیر کند.

وی سامانه‌های الکترونیکی و نرم‌افزارهای بکار رفته در این جنگنده را بومی عنوان کرد و افزود: این تجهیزات قابلیت های خاص خود را دارد که در عین حال قابل توسعه نیز هستند و در این زمینه نیز ما شاهد یک حرکت طوفنده توسط متخصصان وزارت دفاع هستیم.

مدیرعامل صها با بیان اینکه این روند، یک روند تکاملی رو به جلو است، تاکید کرد: با رونمایی از جنگنده قاهر بسیاری از متخصصین غافلگیرشدند و انتظار چنین رشد سریعی را در داخل کشور نداشتند که ما بتوانیم از ساخت جنگنده‌های آذرخش و صاعقه به شکل و فرم جدیدی مثل جنگنده قاهر برسیم.

* علت نصب نمایشگرهای آنالوگ در نمونه رونمایی شده

پروانه درخصوص بکارگیری نمایشگرهای آنالوگ در کابین جنگنده رونمایی شده نیز توضیح داد: به طور طبیعی چون ما بکارگیری یک سیستم Full glass cockpit (کابین با نمایشگرهای کاملا دیجیتالی) را در دست اقدام داشتیم، ضرورتی ندیدیم در همان آزمایش‌های اولیه، تمام تجهیزات را بکار ببریم و احتمالات طراحی خاص خودمان را هم در نظر گرفتیم.

وی افزود: در تمام دنیا این این یک امر متداول است که برای اطمینان بیشتر، بخش هایی از تجهیزات آنالوگ را در داخل کابین قرار دادیم تا اگر در مرحله تست، اشکالی پیش آمد، خلبان بتواند از آنها استفاده کند ولی به طور طبیعی بعد از طی مراحل تست، با استفاده از تجهیزات الکترونیکی طراحی شده، مجموعه را به طور کامل آماده و عملیاتی خواهیم کرد.

حسن پروانه مدیر پروژه جنگنده قاهر 313

* نصب صندلی بومی خلبان منتظر ابلاغ مجوز

پروانه درخصوص استفاده از صندلی خلبان در این جنگنده نیز گفت: این مدل صندلی که فعلا استفاده کردیم، داخلی نیست ولی ما منتظر مجوز نصب صندلی های داخلی خودمان هستیم که بعد از آن روی جنگنده قاهر نیز نصب خواهد شد.

* تک موتوره یا دوموتوره بودن؛ مسئله این است

موضوع تک موتوره بودن جنگده قاهر و میزان اطمینان به موتور نیز مبحث دیگری بود که مدیر پروژه قاهر به آن اشاره کرد و اظهار داشت: تک موتوره یا دوموتوره بودن هواپیما، بستگی به نوع عملیات آن دارد. برای مثال آمریکایی‌ها در یک مقطع زمانی دو جنگنده اف15 و اف16 را ساختند که یکی دو موتوره و دیگری تک موتوره بود که البته هرکدام از اینها هم برای انجام ماموریت های خاصی طراحی و ساخته شدند.

وی ادامه داد: تعداد موتورها علاوه بر نقاط قوت، نقاط ضعفی نیز دارند و ما دیدیم که آمریکایی‌های در طراحی و ساخت جنگنده‌های نسل جدید، بعد از ساخت جنگنده اف22 که یک جنگنده دوموتوره بود، آن را تصحیح کرده و جنگنده اف35 را ساختند که یک جنگنده تک موتوره است هرچند هنوز این هواپیما که چند سالیست رونمایی شده، هنوز در مراحل تکمیل و تست قرار دارد.

مدیرعامل صها افزود: جنگنده قاهر نیز دقیقا بر اساس سیاست ها و نیازهای عملیاتی خودمان طراحی شده که خاصیت های منحصر به فردی دارد.

* تعمیر و نگهداری قاهر آسان خواهد بود

پروانه درخصوص مبحث تعمیر و نگهداری این جنگنده و اینکه چقدر در میزان راحتی اورهال آن کار شده است نیز خاطرنشان کرد: این موضوع یعنی اورهال سبک و سنگین هواپیماها، مبحث بسیار مهمی است که در انواع جنگنده ها متفاوت است.

وی با بیان اینکه برخی هواپیماها در جهان با همین رویکرد تعمیر و نگهداری آسان ساخته می‌شوند، گفت: ما در بحث تعمیر و نگهداری هواپیماها توانمندی بسیار بالایی داریم و شرکت صنایع هواپیمایی ایران، 40 سال است که در حوزه تعمیرات هواپیماها (چه شرقی و چه غربی) کار می کند و ما در این خصوص تبحر بالایی داریم و جنگنده جدید قاهر نیز از همین قسم هواپیماهایی است که تعمیر و نگهداری آسانی خواهد داشت.

مدیر پروژه قاهر درخصوص عمر پروازی این جنگنده نیز گفت: آنچه در دنیا متداول است اینست که عمر جنگنده ها معمولا برای بیست سال یا میزان پرواز 6 تا 8 هزار ساعت تعیین می شود که البته این عمر در مراحل بعدی نیز قابل توسعه است.

* دهانه ورود هوا برای زاویه حمله بالای 26 درجه

پروانه همچنین به مکان‌یابی و شکل طراحی دهانه ورود هوای جنگنده قاهر اشاره کرد و افزود: این دهانه بر اساس موتور جت و شرایط هوای مشخص و ارتفاعی که هواپیما در آن حیات خواهد داشت، طراحی و تعریف می شود. مثلا اگر هواپیما برای ارتفاع 60 هزارپا ساخته می‌شود، دهانه ورود هوای آن باید هم در ارتفاع 60هزار پایی و هم ارتفاع پایین‌تر، عملکرد مشخصی داشته باشد.

وی موضوع مهم در این خصوص را زاویه حمله یک جنگنده دانست و افزود: وقتی هواپیما در زاویه حمله قرار میگیرد، جریان هوا می تواند در دهنه ورودی، ایجاد اختلال کند که در این جنگنده برای بالای 26 درجه زاویه حمله، طراحی و آزمایش شده که تست های آن نیز موفق بوده است.

* قابلیت سوختگیری جنگنده قاهر در مراحل بعدی

مدیرعامل صها در بخش دیگری از گفتگوی خود با فارس، در پاسخ به این سوال که برای قابلیت سوختگیری هوایی این جنگنده چه برنامه هایی در دست است، گفت: ما در بحث سوختگیری هوایی، قابلیت های فوق العاده ای داریم و قطعا از تمام دانش خودر در این حوزه در جنگنده قاهر نیز استفاده خواهیم کرد.

پروانه در عین حال تاکید کرد: برنامه های ما کاملا مشخص است و سعی داریم گام به گام همه این برنامه ها را پیش ببریم و لزومی ندارد در گام اول که وارد تست ها می شویم، بخواهیم اقدامات مراحل نهایی را هم انجام بدهیم.

جنگنده بومی قاهر 313

* فضای باز برای خلبان در داخل کاکپیت

وی درخصوص کانوپی (پوشش طلقی کابین) بکار رفته در جنگنده قاهر نیز با بیان اینکه این شکل کانوپی در نسل های جدید جنگنده ها بکار رفته، گفت: در نسل های قدیمی چون بدنه هواپیما، لیفت‌بری زیادی نداشت، لذا از کانوپی های کوچک استفاده می شد که خلبان نیز در آن قدرت عمل زیادی نداشت ولی در نسلهای جدید، این فضا قدری متفاوت سات و خلبان جای زیادی در آن دارد و چون قرار است تجهیزاتی نیز در جلو و پشت خلبان نصب شود، لذا می‌طلبد که فضای بیشتری در کابین داشته باشیم.

* قاهر به تجهیزات بومی مسلح خواهد شد

مدیر پروژه قاهر در خصوص تسلیحاتی که در این جنگنده بکار گرفته خواهد شد نیز اظهار داشت: سیاست دفاعی ما، استفاده از تجهیزات بومی و ساخت داخل است و ما نیز بعد از انجام مراحل بعدی آزمایش‌ها، اقدام به نصب همین تسلیحات بومی بر روی جنگنده قاهر خواهیم کرد.

* بسترهای تولید انبوه آماده است

پروانه همچنین به موضوع تولید انبوه این جنگنده جدید پرداخت و گفت: تولید انبوه هر سامانه بر اساس سیاست‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی صورت می گیرد و آنچه ما صورت دادیم، آماده سازی بسترهای لازم برای تولید انبوه این پرنده بود که طبق برنامه انجام شده است.

* تایید قاهر توسط متخصصان هوایی

وی در بخش دیگری از این گفتگو به برداشت اشتباه برخی رسانه مبنی بر اعلام انجام پرواز توسط نمونه نهایی قاهر اشاره کرد و افزود: این هواپیما در مراحل بعدی تست های تاکسی و پروازی را انجام خواهد  داد.

مدیرعامل صها افزود: آقای رییس‌جمهور در روز رونمایی از قاهر به درستی فرمودند که یکی از خلبانان باسابقه نیروی هوایی که چندین هزار ساعت پرواز در کارنامه خود دارد، عملکرد این جنگنده را به عنوان یکی کارشناس تایید کرده که البته برخی رسانه ها اشتباها اینطور برداشت کردند که گویا قاهر پروازی داشته که البته بعدا این اشتباه را تصحیح کردند.

پروانه در بخش پایانی این گفتگو به موضوع تحریم‌های صورت گرفته علیه کشورمان در طول سالهای پس از انقلاب و نیز تاثیر آن بر رشد روند خودکفایی در صنایع دفاعی اشاره کرد و گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب که ملت ایران به رهبر و مقتدای خود لبیک گفتند، دشمنی های کشورهای مستکبر شروع شد و با تمام قوا سعی کردند تا به انحاء مختلف مانع رشد و پیشرفت ملت ایران شوند و در این مسیر هر کاری که از دستشان برآمد، دریغ نکردند.

* دستاوردهای نظامی تقدیم ملت صبور ایران

وی ادامه داد: جنگ هشت ساله تحمیلی، محاصره اقتصادی، تهاجم شدید فرهنگی و تشدید تحریم ها علیه ملت ایران تنها یک هدف را دنبال می کند و آن هم آزار دادن ملت ایران است تا از این طریق به خیال خود انتقام بگیرند اما ملت ما در طول این سالها ثابت کرد که حتی یک قدم هم از آرمانها و اهداف خود عقب نشینی نخواهد کرد.

پروانه با بیان اینکه همه این پیروزی‌ها و پیشرفت ها را مدیون ایستادگی ملت ایران هستیم، ادامه داد: مردم کم نظیر ما با وجود تحمل همه این فشارها، هیچگاه دست از حمایت دانشمندان و متخصصین مجموعه دفاعی کشور برنداشتند و ما نیز همه این افتخارات را دو دستی تقدیم ملت عزیز ایران می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یادمان نرود که برخی کشورها با اعمال تحریم‌هایی بسیار محدودتر از آنچه علیه ایران شکل گرفته، دست خود را بالا بردند و تسلیم شدند.

* گفتگو: مهدی بختیاری

منبع: فارس نیوز

 



برچسب‌ها: هواپیمای جنگنده

اولین شهید خلبان
جمعه 91/11/27 ساعت 9:15 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

بسم الله الرحمن الرحیم

سرلشکر «محمد صالحی» نخستین خلبان شهید دفاع مقدس

پیکر سرلشکر «محمد صالحی» نخستین خلبان شهید دفاع مقدس بعد از 32 سال انتظار همسر و تنها فرزندش به کشف شد و به همراه شهدای تازه تفحص شده به میهن اسلامی باز میگردد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، نخستین خلبان شهید برون مرزی نیروی هوایی ارتش امیر سرلشکر شهید «محمد صالحی» به سال 1328 در تهران متولد شد؛ 4 برادر و یک خواهر بودند و محمد آخرین فرزند خانواده است.

او یک بار در دوران کودکی مریض میشود و مادرش نذر میکند که اگر شفا گرفت، اسم دیگر او را «عباس» صدا بزند و بعد از شفای او، همین کار را انجام میدهد.

به گفته خانواده اش، «محمد» خیلی باهوش بوده و در سال 1346 در رشته پزشکی پذیرفته میشود اما به دلیل علاقهای که به پرواز داشت، به نیروی هوایی ارتش رفت؛ او دوره آموزش اولیه را در ایران سپری کرده و برای تکمیل دوره تخصصی پرواز به آمریکا اعزام شد.

وی در سال 1354 با «ناهید حسنعلی» ازدواج کرد و تنها فرزندش به نام «پانتهآ» در سال 1356 به دنیا آمد؛ وقتی که حضرت امام(ره) در بهمن 1357 وارد ایران شدند، محمد جزو نخستین افراد نظامی بود که به دیدار ایشان رفت؛ وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در پایگاه هوایی شهید نوژه و به ویژه افشای جریان کودتای نقاب که همان ابتدای انقلاب در پایگاه هوایی همدان (شهید نوژه) طراحی شد، نقش مهمی ایفا کرد.

همسر این شهید میگوید: «ظهر روز 31 شهریور 59 بود؛ همسرم به خانه آمده بود تا غذا بخوریم؛ با توجه به حمله هواپیماهای بعث عراق، صدای انفجار در فضا پیچید. محمد به سرعت آماده شد تا برود؛ متوجه شدم که برای چه میرود؛ در منزل را بستم؛ به او التماس کردم؛ به پاهایش افتادم که نرود؛ اما محمد گفت: من برای دفاع از مملکتم آموزش دیدم؛ الآن زمانی هست که من باید بروم برای دفاع از مملکت؛ نابود کردن بعثیها برای ما فقط 10 دقیقه زمان میبرد؛ او رفت و 32 سال از او بیخبر هستیم».





سردار باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار فارس اظهار داشت: برنامه استقبال از شهیدان تازه تفحص شده در مرز شلمچه با حضور خانوادههای معظم این شهدا، پیشکسوتان و همرزمان آنان از نیروی هوایی برگزار خواهد شد.

وی افزود: پیکرهای مطهر شهدای خلبان پس از مراسم استقبال از طریق هواپیما به مشهد مقدس منتقل میشود تا پس از طواف در حرم مطهر، زینتبخش مراسم دعای عرفه زائرین و مجاورین حرم مطهر حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) باشند.



باقرزاده زمان تشییع پیکر این خلبانان شهید را صبح روز شنبه ششم آبانماه از مقابل ستاد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران واقع در خیابان پیروزی تهران به سوی حرم مطهر امام خمینی (ره) و بهشت زهرا (س) اعلام کرد.

منبع: سایت ارتشی



برچسب‌ها: شهدا

رعب دشمنان
پنج شنبه 91/11/26 ساعت 11:16 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
نسخه چاپیارسال به دوستان
بخشدار آبپخش:
رزمایش الی بیت‌المقدس موجب رعب دشمنان است

خبرگزاری فارس: بخشدار آبپخش گفت: اجرای رزمایش 20 هزار نفری الی بیت‌المقدس در بوشهر برای دوستان ایران اسلامی مایه دلگرمی و برای دشمنان رعب‌آور و وحشت‌آور خواهد بود.

خبرگزاری فارس: رزمایش الی بیت‌المقدس موجب رعب دشمنان است

به گزارش خبرگزاری فارس از آبپخش، احمد خرم‌روز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در طول 34 سال عمر پرافتخار انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی، شاهد دستاوردهای ارزشمندی در عرصه‌های مختلف علمی بوده‌ایم و همه این دستاوردها ثمره خون شهدای انقلاب اسلامی است.

بخشدار آبپخش ادامه داد: ثمرات نظام مقدس ایران اسلامی روز به روز در سطح جامعه جهانی فراگیرتر و گسترده‌تر شده و با پافشاری بر دستاوردهای انقلاب اسلامی به اهداف خود در سطح جهان خواهیم رسید.

وی به رزمایش بزرگ الی بیت‌المقدس اشاره و خاطرنشان کرد: این رزمایش بزرگ 20 هزار نفری با حضور پرشور و شعور بسیجیان استان در حال برگزاری است.

خرم‌روز، این رزمایش را نمودی از توان رزمی و تاکتیکی ایران اسلامی دانست و تصریح کرد: در رزمایش بزرگ الی بیت‌المقدس با اجرای برنامه‌های مختلف، توان رزمی و تاکتیک‌های لازم نمایش داده خواهد شد.

وی اضافه کرد: اجرای رزمایش‌های باشکوهی همچون رزمایش 20 هزار نفری الی بیت‌المقدس آمادگی‌های لازم نظامی برای عموم مردم در عرصه‌های نظامی را به دنبال خواهد داشت.

این مسئول اذعان داشت: ملتی که بخواهد توان داشته باشد در مقابل آفندها و عملیات‌های روانی و نظامی دشمن مقابله کند، باید خود را از هر جهت آماده مقابله کند.

بخشدار آبپخش عنوان کرد: اجرای رزمایش 20 هزار نفری الی بیت‌المقدس در بوشهر برای دوستان ایران اسلامی مایه دلگرمی و برای دشمنان رعب‌آور و وحشت‌آور خواهد بود.

خرم‌روز در پایان گفت: بسیجیان آبپخش در این رزمایش، حضوری گسترده و پرشور دارند که شاهد حضور 100 نفر از بسیجیان شهر آبپخش در این رزمایش خواهیم بود.

منبع: فارس نیوز




برچسب‌ها: رزمایش

ناوهای بی ارزش
پنج شنبه 91/11/26 ساعت 11:15 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
نسخه چاپیارسال به دوستان
سردار نقدی:
ناوهای دشمن در میدان رزم به اندازه قوطی کنسرو هم ارزش ندارند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور گفت: ناوهای هواپیمابر دشمن در میدان رزم به اندازه قوطی کنسرو هم ارزش ندارند.

خبرگزاری فارس: ناوهای دشمن در میدان رزم به اندازه قوطی کنسرو هم ارزش ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، محمدرضا نقدی در دومین روز از رزمایش 20 هزار نفری "الی بیت المقدس" در بوشهر اظهار داشت: دشمن بداند دوران زورگویی تمام شده و دورانی که ملت‎های آزاده و عدالتخواه سرکوب شوند به پایان رسیده است....

منبع: فارس نیوز




برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

حوض شناور 2000 تنی ایرانی
چهارشنبه 91/11/25 ساعت 3:40 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

برای نخستین بار در دریای خزر
حوض شناور 2000 تنی بومی سفینه النجاه به آب انداخته شد

حوض شناور دو هزار تنی سفینه النجاه که طراحی و ساخت آن را برای نخستین بار متخصصان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع انجام داده اند، در دریای خزر به آب انداخته شد.
سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف صنعت دریایی به توانمندی های بسیار بالایی دست یافته ایم گفت: در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، حوض شناور 2000 تنی با نام سفینه النجاه که کلیه مراحل طراحی و ساخت آن به دست توانمند متخصصان و کارکنان زبده و کارآمد صنایع دریایی سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع به انجام رسیده است، به آب انداخته شد.
وی در تشریح مشخصات حوض شناور سفینه النجاه اظهار کرد: این حوض شناور با طول 5/105 متر، عرض 22 متر و ارتفاع 11 متر نخستین حوض شناور 2000 تنی کشور است که در دریای خزر به آب انداخته شد.
وحیدی افزود: شناور 2000 تنی سفینه النجاه، برای از آب گیری و به آب اندازی انواع مختلف شناورها و سازه های دریایی تا وزن 2000 تن کاربرد دارد. این شناور بعنوان یک کارگاه مجهز تعمیراتی روی آب، قادر است تعمیرات و تست انواع شناور و سازه های دریایی را انجام دهد.
به گزارش فارس وزیر دفاع خاطرنشان کرد: دستاوردهای بسیار مهم و ارزشمند دیگری در حوزه صنعت دریایی در دست اقدام داریم که به مرور به سمع و نظر ملت شریف ایران خواهد رسید.


منبع: کیهان



برچسب‌ها: نیروی دریائی

عبور از سامانه پاتریوت
چهارشنبه 91/11/25 ساعت 3:36 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سردار سلامی عنوان کرد
تکنیک های برتر ایران برای عبور از سامانه دفاع موشکی پاتریوت

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با تاکید بر ضعف های عملیاتی سامانه دفاع موشکی پاتریوت، گفت: تکنیک های زیادی برای عبور از توانمندی های این سامانه وجود دارد و مطمئنا نمی توانند سپردفاعی اطمینان بخشی برای دفاع از هیچ کس ایجاد کنند.
سرتیپ پاسدار «حسین سلامی» در گفت وگو با تسنیم، درباره اقدام اخیر ترکیه مبنی بر نصب و استقرار سامانه موشکی پاتریوت در مرز این کشور با سوریه و اینکه آیا هدف نصب این موشک ها جمهوری اسلامی ایران است؟ گفت: ممکن است که دشمنان غربی از فرصت آشفتگی امنیتی در سوریه استفاده کرده باشند و با توجیه مقابله با موشک های سوریه این پاتریوت ها را برای دفاع از رژیم صهیونیستی در مقابل حملات احتمالی کشورهای دیگر در ترکیه مستقر کرده باشند و این تحلیل می تواند وجود داشته باشد.
وی افزود: «تحلیل دیگر هم این است که غربی ها برای انحراف افکار عمومی و مهاجم نشان دادن نظام سوریه بخواهند چنین اقداماتی را صورت دهند ولی هیچ منطقی پشت سر استقرار این سیستم ها وجود ندارد اگرچه کارایی این سیستم ها در میدان واقعی عملی هنوز آزمایش نشده است.»
سردار سلامی گفت: گنبد آهنین رژیم صهیونیستی نیز میان واقعیت های تئوریک و آزمایش های آزمایشگاهی تا واقعیت های میدانی اش فاصله های زیادی را نشان داد و عدم کارایی آن سیستم در یک درگیری و حتی یک مقیاس کوچک به عینه به اثبات رسید.
جانشین فرمانده کل سپاه با بیان برخی ضعف های عملیاتی موشک پاتریوت در صحنه نبرد، اظهار داشت: درباره عملکرد سامانه های دفاع موشکی در صحنه نبرد ابهامات زیادی وجود دارد. با این حال این سامانه های دفاعی امروزه توسعه یافته اند ولی تکنیک های زیادی برای عبور از توانمندی های آنها وجود دارد و مطمئنا نمی توانند سپردفاعی اطمینان بخشی برای دفاع از هیچ کس ایجاد کنند؛ اما این سامانه می تواند در بخش روانی یک آرامش خاطر برای برخی که به قابلیت های این سامانه ها تکیه می کنند را در شرایط غیرعملیاتی به وجود آورند.
جانشین فرمانده کل سپاه در ادامه تأکید کرد: مداخله نظامی در سوریه به معنای درگیری گسترده منطقه ای است و این مداخله نظامی یک جبهه وسیع جدید را به روی قدرت های فرامنطقه ای و متحدین آنها خواهد گشود.
وی ادامه داد: در اینکه نظام سوریه دارای ارتش قدرتمند، قدرت دفاع هوایی نیرومند و قدرت زمینی خوبی است شکی نداریم و مطمئنا اگر مداخله نظامی در سوریه صورت بگیرد، رفتار نظام سیاسی، ارتش و مردم سوریه متمایز و متفاوت خواهد بود.
جانشین فرمانده کل سپاه اظهار داشت: حمله نظامی به سوریه با تلافی مجدد برای غربی ها در منطقه همانند اتفاقات افغانستان و عراق و حتی از آن بسیار شدیدتر می سازد و نیروهای مداخله گر در درون این باتلاق دچار فرسایش و زوال قدرت خواهند شد چرا که این قدرت ها هم اکنون بخشی از توان خودشان را در این صحنه ها گسترش داده اند و این توان به فرسایش رفته است.
وی در پاسخ به این پرسش که موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص حمله احتمالی به سوریه چه خواهد بود، تصریح کرد: ارتش و نظام سوریه دارای قدرت خودکفایی است و قدرت نظامی سوریه به حدی است که از پس مداخلات موجود و مداخلات پیش از این هم بر خواهد آمد و آنها مطمئنا نیازی به ورود هیچ ارتشی از کشور دیگری برای دفاع از استقلال و موجودیت خودشان نخواهند داشت.

منبع: کیهان



برچسب‌ها: موشک

شکست مقابل ایران
چهارشنبه 91/11/25 ساعت 3:34 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

فارین پالیسی: اوباما هر کاری می کند مقابل ایران شکست می خورد (خبر ویژه)

«اوباما هر کاری را انجام داده اما سیاست وی در قبال ایران شکست خورده است».
مجله آمریکایی فارین پالیسی در ارزیابی سیاست های ضد ایرانی اوباما نوشت: هیچ ابتکار عملی در دولت اوباما به اندازه نمونه ایران موفق نبود. با سخت تر کردن تحریم ها، آمریکا فشار مضاعفی بر اقتصاد جمهوری اسلامی تحمیل کرد. اوباما هر کاری را انجام داد اما سیاست ایران وی همچنان شکست می خورد. هیچ نشانه ای وجود ندارد که تحریم ها توانسته باشد تهران را به زانو درآورده و آن را ناگزیر به دست کشیدن از برنامه های هسته ای اش کند. از سوی دیگر به نظرنمی رسد که نگرش جدیدی نیز در کاخ سفید ایجاد شده باشد. ولی نصر، که پیش تر در وزارت امور خارجه آمریکا فعال بوده، می گوید، نمی توانم تصور کنم آنچه در سال گذشته کارآمد نبوده، در سال جاری چگونه کار می کند؟
جیمز تراوب تحلیلگر این نشریه ادامه می دهد: دور بعدی مذاکرات هسته ای که برای 8 اسفند در قزاقستان برنامه ریزی شده، نمی تواند به نتیجه برسد، مگر اینکه ایالات متحده نشان دهد برای اقدامات معنی دار و مناسب در مقابل امتیازهایی که ایران ارائه می کند، آماده است.
این تحلیل خاطر نشان کرد: در صورتی که گزینه نظامی یک ایده خوب بود، می توانست یک پیروزی دیپلماتیک را رقم بزند. اما اگر در واقع این گزینه حتی در مقابل مهار ایران، بدترین گزینه باشد، سابقه چهار سال دپیلماسی با ایران را به شکست می رساند. اوباما به خوبی درک می کند که حتی بدترین دشمنان آمریکا نیز منافع خود را دارند و این منافع به نظر آنها حقوق مشروعی است که باید مورد احترام واقع شوند.


منبع: روزنامه کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

   1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 51
بازدید دیروز: 131
کل بازدیدها: 1324732