سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
بی رقیب در خاورمیانه
سه شنبه 95/11/26 ساعت 10:52 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
اندیشکده آمریکایی:

توان موشکی ایران در خاورمیانه بی‌رقیب است +عکس  

«مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل» در توصیف قدرت بی‌رقیب موشکی ایران در منطقه می‌نویسد تهران از نظر تعداد و تنوع موشکی در خاورمیانه جایگاه اول را دارد و از رژیم صهیونیستی گرفته تا کشورهای اروپایی در تیررس این کشور هستند.
سرویس جنگ نرم مشرق- امروزه قدرت سیاسی و بین‌المللی کشورها به قدرت نظامی آن‌ها گره خورده است و دولت‌ها برای اعمال و اثبات قدرت تأثیرگذاری بین‌المللی، به استفاده، تهدید به استفاده، و نمایش قدرت نظامی خود روی می‌آورند. در چنین دنیایی، تحصیل قدرت نظامی نه تنها یک ضرورت، بلکه تضمینی برای تمامیت ارضی و امنیت مرزی، و تنها راه برای حفظ استقلال حاکمیتی و دفع تهدیدهای موجودیتی است. بنابراین افزایش قدرت نظامی، حتی بدون قصد تهاجم، اهمیتی غیرقابل‌انکار دارد.
 
توان موشکی ایران در خاورمیانه بی‌رقیب است +عکس و فیلم
آمریکا افزایش توان موشکی هر کشوری، حتی متحدانش، را به عنوان تهدیدی بالقوه رصد می‌کند

در حالی که تجهیزات متعارف نظامی نظیر توپ و تانک و اسلحه، و حتی جنگنده‌هایی که قادر به طی مسافت‌های طولانی هستند، بخشی مهم از قدرت نظامی هر کشور محسوب می‌شوند، شاید بتوان گفت بعد از بمب‌های هسته‌ای، هیچ سلاحی در حال حاضر به اندازه موشک (که خود به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود) بُعد قدرت‌نمایی و بازدارندگی سخت ندارد؛ چه‌بسا بتوان گفت بازدارندگی هسته‌ای نیز اکنون عمدتاً به صورت کلاهک‌های هسته‌ای تجسم پیدا می‌کند که روی همین موشک‌ها سوار می‌شوند.

 

موشک‌های کشورها، تهدیدی برای آمریکا

اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل» با درک همین اهمیت موشک‌ها در دنیای امروز به گردآوری اطلاعاتی گسترده درباره توان موشکی کشورهای مختلف و ظرفیت‌هایی پرداخته است که آن‌ها را «تهدید موشکی[1]» علیه آمریکا تلقی می‌کند. مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل در قالب یک «پروژه دفاع موشکی[2]»، در این بخش «طیف گسترده‌ای از اطلاعات و تحلیل را درباره گسترش موشک‌های کروز و بالستیک در سراسر جهان و پدافندهای هوایی و موشکی طراحی‌شده برای مقابله با آن‌ها» جمع‌آوری کرده است.

چنان‌که مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل می‌نویسد «عوامل فنی و ژئوپلتیک، عرضه و تقاضای جهانی برای سلاح‌های سریع، بدون سرنشین، و مبتنی بر موشک، و ابزارهای مقابله با آن‌ها را افزایش داده‌اند. [معضل] جهانی اشاعه موشک‌ها در حال حاضر علاوه بر تهدیدهای متعارف‌تر مانند موشک‌های کروز و بالستیک، شامل طیفی از مواردی می‌شود که از جمله آن‌ها موشک‌های هدایت‌شونده دقیق، موشک‌های ضدکشتی، پدافندهای هوایی، سیستم‌های پرتابگر مافوق صوت، و سلاح‌های جنگ فضایی هستند.»

   

 

00:0002:5502:55

 

توضیحات «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل» درباره دقیق‌ترین پدافند ضدموشکی در حال حاضر

 

ایران زیر ذره‌بین مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل

این اندیشکده آمریکایی در کنار توصیف فضای رقابتی تولید و آزمایش موشک در یکی از آخرین گزارش‌های خود درباره دفاع موشکی آمریکا تحت عنوان «دفاع موشکی: زمان [انجام] کارهای بزرگ[3]» به قلم «توماس کاراکو» مدیر پروژه دفاع موشکی، بعد از اشاره به تهدید موشکی و هسته‌ای کره شمالی، می‌نویسد: «ایران هم با یک برنامه ممتد آزمایش [موشک‌های جدید] و ظاهراً با هدف بهبود دقت برای تهدید [مؤثرتر و] بهتر علیه اهداف نظامی، در حال تقویت ظرفیت‌های موشکی خود است»

نکته قابل توجه این‌جاست که گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل، کشورهای روسیه و چین را بعد از کره شمالی و ایران ذکر می‌کند که نشان می‌دهد توانایی‌های موشکی کشورمان طی سال‌های گذشته به شکلی کاملاً جهشی رشد داشته است. البته در پایگاه اینترنتی مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل شواهد دیگری هم وجود دارد که نشان می‌دهد ایران اکنون به عنوان یکی از قدرت‌های نوظهور موشکی در سطح جهان، زیر ذره‌بین آمریکایی‌هاست.

چنان‌که پیش‌تر نیز اشاره شد، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل موضوع تهدیدهای موشکی را تحت دو بخش توان تهاجمی[4] و توان تدافعی[5] بررسی می‌کند. این اندیشکده در بررسی توان تهاجمی کشورها، با ارائه این توضیح که مسئله «دیگر فقط موشک‌های بالستیک نیست» ایران را در کنار آمریکا، روسیه، چین، کره شمالی، فرانسه، هند و پاکستان قرار می‌دهد و به عنوان یکی از کشورهایی به رسمیت می‌شناسد که با زرادخانه راکتی-توپ‌خانه‌ای-خمپاره‌ای (RAM    )، موشک‌های بالستیک و سیستم‌های پرتاب مافوق صوت خود «توان تهاجمی پیچیده قرن 21م را تشکیل می‌دهند که آمریکا، متحدانش، و کشورهای شریک واشینگتن باید با آن مبارزه کنند.»

توان موشکی ایران در خاورمیانه بی‌رقیب است +عکس و فیلم
اندیشکده «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل» صفحه‌ای را به بررسی «موشک‌های ایران» اختصاص داده است

 

«موشک‌های ایران»

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل در صفحه‌ای با عنوان «موشک‌های ایران» که به بررسی توان موشکی کشورمان اختصاص دارد، می‌نویسد: «اگرچه ایران هنوز موشکی با قابلیت هدف قرار دادن آمریکا را آزمایش یا شلیک نکرده است، اما تحت حمایت برنامه فضایی [مانند پرتاب ماهواره] خود، مدام فن‌آوری‌های موشک‌های دوربرد خود را تقویت و تکمیل می‌کند.»

در ادامه گزارش این اندیشکده آمریکایی آمده است: «ایران علاوه بر گسترش کمیتی زرادخانه موشکی خود، در زمینه بهبود کیفی، و افزایش دقت و [قدرت] مرگ‌باریِ موشک‌هایش نیز سرمایه‌گذاری کرده است. این کشور هم‌چنین تبدیل به مرکز اشاعه موشکی شده است و به شکلی مداوم، موشک و هم‌چنین توانایی تولید داخلی موشک را در اختیار نیروهای نیابتی مانند حزب‌الله و حکومت اسد در سوریه قرار می‌دهد.»

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل در بیان قدرت موشکی منحصربه‌فرد ایران در خاورمیانه می‌نویسد: «ایران با هزاران موشک کوتاه‌برد و میان‌برد بالستیک و کروز با توان هدف قرار دادن [نقاطی دوردست نظیر] اسرائیل و جنوب شرقی اروپا، بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه را دارد. موشک‌ها تبدیل به ابزار مهم اِعمال قدرت و ظرفیت‌های ضددست‌رسی/منع منطقه‌ای ایران[6] در مقابل قدرت دریایی و هوایی آمریکا و شورای همکاری خلیج [فارس] شده‌اند.»

توان موشکی ایران در خاورمیانه بی‌رقیب است +عکس و فیلم
اعتراف اندیشکده آمریکایی به قدرت بی‌رقیب موشکی ایران در خاورمیانه

اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل فهرستی از موشک‌های ایران را هم همراه با نوع، برد و وضعیت آن‌ها (عملیاتی یا در حال ساخت) ارائه داده است. در این فهرست، موشک کروز «رعد[7]» و موشک کوتاه‌برد بالستیک «تندر 69[8]» با برد 150 کیلومتر، کوتاه‌بردترین، و موشک «سومار[9]» با بردی که این اندیشکده ادعا می‌کند بین 2000 تا 3000 متر است، دوربردترین هستند. اندیشکده آمریکایی برای توضیح مشخصات هر یک از موشک‌های ایران هم یک صفحه جداگانه را اختصاص داده است.

 

چرا موشک‌های ایران برای آمریکا مهم است

تحریم‌های متعددی که آمریکا هر بار بعد از آزمایش[10] یک موشک توسط ایران علیه کشورمان اعمال می‌کند[11]، بیانیه‌های بی‌شمار و شدیدالحن در محکوم کردن برنامه موشکی ایران و چندین و چند دلیل دیگر، از جمله تأکید مقامات کشورمان بر غیرقابل‌مذاکره بودن برنامه موشکی، همه نشان از اهمیت تقویت توان موشکی دارد.

اگرچه مقامات ایرانی بارها تأکید کرده‌اند که برنامه‌های تسلیحاتی و موشکی ما هرگز برای تجاوز یا تهاجم به کشور دیگری نیست و صرفاً اهداف تدافعی دارد، و اگرچه آمریکایی‌ها نیز معترفند که ایران طی چندین قرن گذشته هیچ جنگی را علیه هیچ کشوری آغاز نکرده است، اما برنامه موشکی کشورمان هم‌چنان یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های دشمنان منطقه‌ای و جهانی ایران است.

#carousel49384, #thumbs49384 , #carousel_desc49384 { overflow: hidden; } #carousel-wrapper49384 .caroufredsel_wrapper img{ border-radius: 10px; border : 2px solid #839494 } #carousel-wrapper249384 .caroufredsel_wrapper img{ border-radius: 10px; border : 2px solid #839494 } #carousel49384 span, #carousel49384 img, #thumbs49384 a, #thumbs49384 img { display: block; float: left; } #carousel_desc49384 span { width: 100%; /* height: 100%; */ display: block; float: left; position: relative; padding: 9px; } #carousel49384 span, #carousel49384 a, #thumbs49384 span, #thumbs49384 a { position: relative; display: block; height: 100%; } #carousel49384 img, #thumbs49384 img { border: none; width: 100%; height: 100%; position: absolute; top: 0; left: 0; } #carousel49384 span { width: 554px; height: 313px; } #carousel_desc49384 span { width: 554px; height: auto; } #thumbs-wrapper49384 { padding: 20px 40px; position: relative; } #thumbs49384 a { border: 2px solid #899; width: 150px; height: 100px; margin: 0 10px; overflow: hidden; border-radius: 10px; -webkit-transition: border-color .5s; -moz-transition: border-color .5s; -ms-transition: border-color .5s; transition: border-color .5s; } #thumbs49384 a:hover, #thumbs49384 a.selected { border-color: #566; } .fluid_container_album img#shadow { width: 100%; position: absolute; bottom: 0; }
فهرست و توضیحات «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل» درباره بخشی از موشک‌های ایران

چنان‌که نگاهی به بخش «آخرین اخبار» پایگاه مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل نشان می‌دهد (در حال حاضر آخرین خبر این مرکز مربوط به آغاز تمرین شبیه‌سازی دشمن توسط سپاه پاسداران ایران است[12])، تحولات موشکی ایران به دقت توسط آمریکایی‌ها رصد می‌شود و برای آن‌ها اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد[13]. اما چرا؟

نشانه‌های زیادی بر اهمیت برنامه موشکی ایران برای آمریکا وجود دارد که بخشی از آن‌ها در یکی از گزارش‌های اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل مورد اشاره قرار گرفته است. این گزارش که تحت عنوان «آن‌چه یک موشک یمنی درباره توافق [هسته‌ای با] ایران به ما می‌آموزد[14]» توسط توماس کاراکو نوشته شده، به صراحت بیان می‌کند که برنامه موشکی ایران نیز باید در توافق هسته‌ای گنجانده می‌شد و «مایه تأسف است» که آمریکایی‌ها بعد از امتناع طرف ایرانی از مذاکره درباره این برنامه، از پی‌گیری جدی‌تر این موضوع در مذاکرات هسته‌ای خودداری کرده‌اند. 

در عین حال، مهم‌ترین دلیلی که می‌توان برای این اهمیت برشمرد، جنبه‌های بازدارندگی این توان نظامی است. ظرفیت‌های بالای موشکی ایران، از یک سو به معنای بی‌پاسخ نماندن هرگونه تعرض به کشورمان، و از سوی دیگر به معنای معتبر بودن هرگونه تهدیدی است که مقامات ایرانی می‌کنند. قدرت نظامی ایران به این معناست که اکنون هیچ کشوری حتی آمریکا به خود اجازه نخواهد داد تا به فکر استفاده از نیروی نظامی علیه ایران بیفتد، چراکه دشمنان ایران می‌دانند خودشان یا منافع‌شان یا هر دو در تیررس موشک‌های ایران هستند.

توان موشکی ایران در خاورمیانه بی‌رقیب است +عکس و فیلم
بخشی از سیر زمانی شلیک موشک‌های انصارالله به سوی مواضع نظامی سعودی به تفکیک اصابت به هدف (قرمز) یا انهدام توسط پدافند

هم‌چنین به خاطر پیش‌رفت‌های موشکی کشورمان است که اگر رهبر انقلاب در سخنان خود یک جمله می‌گویند که رژیم صهیونیستی 25 سال آینده را نخواهد دید، این تعبیر صرفاً به عنوان «لفاظی» تلقی نمی‌شود، بلکه مقامات این رژیم وقتی توانایی‌های نظامی ایران را با نیم‌نگاهی به این جمله بررسی می‌کنند، سایه تهدیدی موجودیتی و واقعی روی آن‌ها سنگینی می‌کند.

 

جنگ یمن، جنگ موشک‌ها

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل علاوه بر ارائه تعاریف و توصیفات کلی درباره اهمیت موشک‌ها در دنیای امروز، به شکلی هدفمند اخبار مربوط به تحولات موشکی در سراسر جهان را نیز رصد می‌کند و بر اساس آن‌ها تحلیل‌هایی را درباره جنگ‌های کنونی و تهدیدات احتمالی ارائه می‌دهد[15]. یکی از مثال‌هایی که این اندیشکده ذکر می‌کند و روند تحولات آن را به صورت یک نمودار تعاملی (با قابلیت مشاهده سیر زمانی و خواندن اخبار مرتبط) ارائه می‌دهد، جنگ عربستان علیه یمن است[16]؛ جنگی که این اندیشکده ادعا می‌کند در آن «ایران احتمالاً موشک‌های کوتاه‌برد در اختیار گروه‌های شورشی حوثی می‌گذارد.»

در گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل در همین‌باره آمده که ماه مارس سال 2015، شورای همکاری خلیج [فارس]، به رهبری عربستان سعودی، به منظور تقویت دولت «عبدربه منصور هادی» عملیات «طوفان قاطع» را علیه یمن به راه انداخت. در این گزارش می‌خوانیم: «از آن زمان، شورشیان حوثی درون یمن، تعداد قابل‌توجهی موشک بالستیک کوتاه‌برد به سمت عربستان و دیگر تأسیسات نظامی شورای همکاری خلیج [فارس] شلیک کرده‌اند.»

توان موشکی ایران در خاورمیانه بی‌رقیب است +عکس و فیلم
تصویری از «بُرکان 1» موشکی که انصارالله با آن یک پایگاه نظامی را در نزدیکی پایتخت عربستان هدف گرفت

در ادامه این توضیحات اعتراف شده است که «با وجود اقدامات گسترده برای مقابله با توان موشکی بالستیک حوثی‌ها از طریق حملات هوایی، به نظر نمی‌رسد آهنگ فعالیت موشک‌های بالستیک حوثی‌ها فروکش کرده باشد.» سپس یک نمودار زمانی شامل موشک‌های شلیک‌شده توسط انصارالله به تفکیک «موفقیت در اصابت به هدف» یا «انهدام توسط پدافند» همراه با اخبار منتشرشده در رسانه‌ها درباره آن‌ها ارائه شده است.

آخرین خبری که در حال حاضر در این نمودار منعکس شده، اصابت یک موشک بالستیک با برد بیش از 800 کیلومتر به یک پایگاه نظامی در نزدیکی ریاض پایتخت عربستان است[17]. البته این اندیشکده آمریکایی (که اخبارش را عمدتاً از رسانه‌های هم‌سو با خود گرفته است)، توضیح می‌دهد که ممکن است اطلاعات این نمودار شامل تمامی موشک‌های شلیک شده نباشد.  منبع: مشرق نیوز




خبر بد
سه شنبه 95/11/26 ساعت 10:48 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارش مشرق از دستاورد جدید دفاعی؛

خبر بد «میثاق» برای کروزها و جنگنده‌های دشمن/ موشک جدید دوش پرتاب ایران با «فیوز لیزری» آمد +عکس

پس از پرتاب موشک جدید ایرانی به سمت هدف مورد نظر، یک منبع تابش لیزر در داخل موشک به صورت 360 درجه، نور را به اطراف پخش می‌کند و به محض بازتاب پیدا کردن نوری که به هدف برخورد کرده، سر جنگی موشک منفجر می‌شود.
به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، دفاع در برابر موشک های کروز، بالگردها و هواپیمای های تهاجمی حمله‌کننده در ارتفاع پایین یکی از مهمترین وظایف یگان های پدافند هوایی در جهان محسوب می شود. سامانه های موشکی سطح به هوای هدایت راداری مثل سری تور یا رولند، توپهای ضد هوایی و موشک های دوش پرتاب از جمله سامانه هایی هستند که به این منظور توسعه پیدا کردند.
 
تاریخچه موشک های دوش پرتاب در ایران
 
در کشور ما و در دوره قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، خط تولید موشک دوش پرتاب سام 7 ساخت شوروی سابق به کشور وارد شد که به عنوان سهند تولید شده و در سالهای جنگ نیز مورد استفاده محدود قرار گرفت. البته بر اساس مصاحبه ها و خاطرات برخی فرماندهان دوران دفاع مقدس، در همین سالها ایران موفق شد تا از طریق بازار سیاه به موشک های دوش پرتاب استینگر آمریکایی نیز دست پیدا کند.
 
در سالهای بعد از پایان جنگ تحمیلی و بر اساس ادعای منابع غربی، موشک های دوش پرتاب سری ایگلا ساخت روسیه نیز وارد ایران و در ساختار نیروهای مسلح کشور ما به کار گرفته شدند.
 
تولید میثاق در ایران
 
اما صنایع دفاعی ایران در اولین گام مهم و جدی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تولید موشک سهند، به سراغ تولید موشک میثاق رفت و دو مدل میثاق 1 و میثاق 2 در کشور به تولید انبوه رسیده بودند. منابع غربی این گونه ادعا کرده اند که موشک های ایرانی سری میثاق در حقیقت موشک های دوش پرتاب سری QW ساخت چین در مدل های محتلف هستند اما برای متخصصان ایرانی که موشک های بالستیک دوربرد می سازند، ساخت دوش پرتاب های مدرن قطعا سد شکست ناپذیری محسوب نمی شد.
 
خبر بد «میثاق» برای کروزها و جنگنده های دشمن/ موشک جدید دوش پرتاب ایران با «فیوز لیزری» آمد +عکس 
موشک میثاق 1
 
میثاق1 موشکی با طول یک و نیم متر، دارای کمینه برد 500 متر و بیشینه برد 5000 متر، توان درگیری با اهداف در سقف پروازی 4000 متر و کمینه 30 متر است. سرعت این موشک بالغ بر 600 متر بر ثانیه و جرم آن نزدیک به یازده کیلوگرم است که 1.42 کیلوگرم آن را سرجنگی تشکیل داده و جرم موشک با پرتابگر که نفر باید آن را تحمل کند حدود 17 کیلوگرم است.
با توجه به ویژگیهای پرتابگر، عمر انبارداری این موشک بالا بوده، دستور العمل پرتاب ساده و نرخ شلیک بالایی داشته و در دمای منفی40 تا مثبت60 درجه سانتیگراد قابل استفاده است. سامانه هدایت خودکار امکان شلیک کن و فراموش کن را فراهم کرده و به کاربر اجازه می دهد سریعاً موضع پرتاب را ترک کرده و از خطر آسیب دیدن از سوی دشمن کاسته شود.
 
موشک میثاق 2 به عنوان مدل ارتقاء یافته میثاق 1 وارد خدمت شده و یکی از نکات مهم که در آن مد نظر قرار گرفت بحث افزایش حساسیت جستجوگر فروسرخ این موشک برای مقابله با موشک های کروز بود. این موشک ها معمولا دارای تشتشع فروسرخ کمی هستند و می توانند از دید بسیاری از سامانه های شناسایی مخفی بمانند.
 
خبر بد «میثاق» برای کروزها و جنگنده های دشمن/ موشک جدید دوش پرتاب ایران با «فیوز لیزری» آمد +عکس 
موشک میثاق 2
 
برد و ارتفاع درگیری در موشک میثاق 2 ثابت مانده اما سرعت آن از 600 متر بر ثانیه به 850 متر بر ثانیه افزایش پیدا کرده است.
 
فیوز لیزری : فناوری جدید برای دوش پرتاب ها
 
همانطور که در بالا اشاره شد که موشک های دوش پرتاب از هدایت گرمایی برای یافتن و رسیدن به هدف استفاده می کنند. در مقابل این روش بسیاری از هواگردها و بالگردها از پرتاب گرهای تله حرارتی استفاده کرده و موشک های کروز نیز به سمت کاهش تشعشعات فروسرخ رفتند.
 
در این میان فناوری جدیدی در برخی از کشورها و در برخی از سامانه های موشکی ایجاد شد که آن فناوری استفاده از فیوز های لیزری در این موشک ها بود. موشک ایگلا اس ساخت روسیه و موشک میسترال ساخت فرانسه از جمله موشک های استفاده کننده از این فناوری هستند. این دو موشک از جمله پر فروش ترین موشک های دوش پرتاب دنیا محسوب می شوند که به کشورهای بسیار زیادی صادر شده اند.
 
خبر بد «میثاق» برای کروزها و جنگنده های دشمن/ موشک جدید دوش پرتاب ایران با «فیوز لیزری» آمد +عکس 
موشک ایگلا اس- به سوراخ های وسط موشک دقت کنید
 
خبر بد «میثاق» برای کروزها و جنگنده های دشمن/ موشک جدید دوش پرتاب ایران با «فیوز لیزری» آمد +عکس
موشک میسترال - به سوراخ های دایره و مربع شکل روی موشک دقت کنید
 
در این فیوزها برای کشف هدف از امواج لیزری استفاده می شود و سوراخ هایی برای تابش امواج لیزری بر روی موشک تعبیه شده است. فناوری که در روی موشک های میثاق 3 ایرانی نیز به کار رفته است. در ادامه به توضیح درباره میثاق 3 و فناوری فیوزهای لیزری می پردازیم.
 
میثاق 3؛ دوش پرتاب جدید ایرانی با ساختاری جدید
 
اما پس از گذشت مدتها از رونمایی سامانه های قابل حمل مقابله با اهداف در ارتفاع پایین، هفته گذشته از موشک نسل جدید و دوش پرتاب ایرانی به اسم میثاق 3 رونمایی شد که از نظر ظاهری و در نگاه اول شباهت بسیار زیادی به سایر اعضای قبلی خانواده میثاق دارد.
 
خبر بد «میثاق» برای کروزها و جنگنده های دشمن/ موشک جدید دوش پرتاب ایران با «فیوز لیزری» آمد +عکس 
موشک میثاق 3
 
اگرچه طبق معمول، مسئولان کشورمان اطلاعات خاصی درباره سامانه های جدید ارائه نکرده اند اما برخی منابع غربی همچون گذشته ضمن تلاش برای کمرنگ کردن تلاش متخصصان ایرانی، مدعی شدند که این موشک شباهتهایی به سامانه چینی QW-11 دارد. این موشک از جمله اعضای خانواده QW چینی است که اولین بار در سال 2002 میلادی در این کشور رونمایی شد.
 
این موشک علاوه بر توانایی قفل بر روی حرارت حاصل از موتور هواپیما، توان این را دارد که از تفاوت حاصل از حرارت بین محیط اطراف و بدنه هدف نیز، آن را تشخیص داده و به آن حمله کند. اطلاعات پروازی نظیر سرعت، ارتفاع پروازی و برد این موشک نیز تا حدی به میثاق ایرانی نزدیک است.
 
اما بحث مهم درباره موشک میثاق 3 بحث استفاده از یک فیوز جدید در این موشک است که بر اساس تصاویر منتشر شده می توان آن را تشخیص داد و به این موضوع توجه ویژه کرد.
 
اما این فیوز چیست و چه مزایایی را برای موشک جدید ایرانی فراهم می کند؟
 
این فیوز از نوع لیزری است و اساس کار آن بر این شکل است که پس از پرتاب موشک به سمت هدف مورد نظر، یک منبع تابش لیزر در داخل موشک به صورت 360 درجه، نور را به اطراف پخش می کند و به محض نزدیک شدن به هدف مورد نظر و بازتاب پیدا کردن نور لیزری که به هدف برخورد کرده، سر جنگی موشک فعال شده و منفجر می شود.
 
خبر بد «میثاق» برای کروزها و جنگنده های دشمن/ موشک جدید دوش پرتاب ایران با «فیوز لیزری» آمد +عکس 
موشک میثاق 3 - به بخشی که با رنگ قرمز مشخص شده است دقت کنید
 
در حقیقت این موشک به غیر از سامانه جستجوی فروسرخ خود، یک فیوز و سامانه تشخیص لیزری نیز دارد که به آن کمک می کند تا هدف را بهتر را تشخیص داده و با آن مقابله کند. این قابلیت از آنجایی مهم است که امروزه اقدامات متقابل علیه موشک های دوش پرتاب حرارتی در بالگردها و هواپیمای رزمی، شدیدا توسعه پیدا کرده و توسعه این فیوز جدید می تواند شانس مورد اصابت قرار دادن هدف را افزایش دهد.
منبع: مشرق نیوز


برچسب‌ها: موشکدستاورد جدید

مهاجم 92
دوشنبه 95/11/25 ساعت 10:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

مهاجم 92 جدیدترین پهپاد موشک انداز ارتش+عکس

پهپاد «مهاجم 92» با سرعت کروز 150 کیلومتر در ساعت و 750 کیلومتر برد، قابلیت 5 ساعت مداومت پروازی دارد.
به گزارش مشرق،  «مهاجم 92» نام یکی از پهپادهای عملیاتی نیروی هوایی ارتش است.

این هواپیمای بدون سرنشین که چند فروند از آن در سال‌های 92 تا 94 برای نیروی هوایی ساخته شده هم‌اکنون مشغول خدمت در این نیرو است.

«مهاجم 92» یک پهپاد رزمی-شناسایی است که هم تست شلیک موشک آن موفق بوده و هم تصاویر HD را به صورت آنلاین ارسال کرده است.
 
 مهاجم 92 جدیدترین پهپاد موشک انداز ارتش+عکس

این پهپاد با سرعت کروز 150 کیلومتر در ساعت و 750 کیلومتر برد، قابلیت 5 ساعت مداومت پروازی دارد.
 


برچسب‌ها: پهپاد

موتور دریایی
یکشنبه 95/11/24 ساعت 11:2 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

موتور دریایی توس رونمایی می شود

مدیر عامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: در نخستین همایش پیشرانه‌های دریایی که سه‌شنبه(26 بهمن) برگزار می‌شود، موتور بنزینی برون نصب دریایی «توس» که به دست متخصصان این سازمان طراحی و ساخته شده با حضور وزیر دفاع رونمایی می‌شود.
به گزارش مشرق، امیر رستگاری با اعلام این خبر گفت: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه صنعتی شریف، انجمن ملی موتور، دیگر نهادها، دانشگاه‌ها و صنایع فعال در حوزه پیشرانه‌های دریایی اولین همایش پیشرانه‌های دریایی را در تهران برگزار می‌کند.
 
مدیر عامل سازمان صنایع دریایی هدف از برگزاری این همایش را ارایه دستاوردهای علمی کشور در حوزه پیشرانه‌های دریایی، جمع آوری ایده‌ها، پژوهش‌ها و نظرات علمی پژوهشگران و صنعتگران کشور و نیز شناسایی اندیشمندان و توانایی‌های موجود ذکر کرد و افزود: هم افزایی علمی مراکز، نهادهای علمی و انجمن‌های تخصصی در حوزه پیشرانه‌های دریایی و آشنایی بیشتر جامعه دانشگاهی با گلوگاه‌های فناورانه این صنعت از دیگر اهدافی است که همایش پیشرانه‌های دریایی برای تحقق آن تلاش می‌کند.
 
امیر رستگاری جایگاه سیستم رانش در بهره‌وری ناوگان دریایی کشور، محرکه اصلی، انتقال قدرت، پیش برنده‌ها و پایش و نگهداری را از جمله محورهای اصلی این همایش ذکر کرد و افزود: سیستم رانش از اصلی‌ترین بخش‌های موجود در شناور است که از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.
 
وی تصریح کرد: یکی از مهمترین رویکردهای سازمان صنایع دریایی در حوزه خودکفایی و بومی سازی تجهیزات دریایی، دستیابی به انواع سامانه‌های رانش دریایی است.
 
مدیر عامل سازمان صنایع دریایی با بیان اینکه امروزه فناوری طراحی و تولید سامانه رانش انواع شناورها تنها در انحصار چند کشور محدود صنعتی است، گفت: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با برنامه‌ریزی میان مدت و با استفاده از توانمندی شبکه همکاران صنعتی کشور و همچنین پتانسیل علمی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در چند سال اخیر در جهت طراحی و ساخت پیشرانه‌های دریایی قدم‌های بزرگی برداشته است.
 
وی افزود: در این همایش در قالب 8 کارگروه تخصصی موضوعات، روش‌های تحلیل و اندازه گیری نویز پروانه‌های دریایی، مروری بر سامانه‌های کنترل موتور شناورهای دریایی، حفاظت و خوردگی در پیشرانه‌های دریایی، شبیه سازی تک بعدی زنجیره انتقال قدرت شناورهای دریایی، پایش وضعیت در پیشرانه‌های دریایی، معرفی جدیدترین موتورهای دریایی و پیشرفت‌های حاصله در سامانه‌های سوخت رسانی، روش‌های تجربی در طراحی و ارزیابی پیشرانه‌های دریایی و سیستم‌های رانش در شناورهای تندرو مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
 
امیر رستگاری اظهار داشت: در همایش مذکور ضمن چاپ مقالات برتر ارائه شده به همایش در مجلات معتبر داخلی به مقالات اول تا سوم نیز جوایز نفیسی اهداء خواهد شد.
 
مدیر عامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در ادامه گفت: در حاشیه این همایش دستاوردهای پیشرانه‌های دریایی نیز در قالب نمایشگاهی ارائه می‌شود.  
 
امیر رستگاری در پایان از دست اندرکاران به ویژه وزارت خانه‌ها، نهادها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و علمی که سازمان صنایع دریایی را در برپایی این همایش یاری و حمایت کردند تشکر و قدردانی نمود و اظهار امیدواری کرد: با تداوم این همکاری‌ها، همیاری و همدلی همه دستگاه‌ها بتوانیم همایش پیشرانه‌های دریایی را بصورت دوسالانه برای رسیدن به اهداف تعیین شده برگزار کنیم.
 
منبع: دفاع پرس 


برچسب‌ها: دستاورد جدید

انقلاب توپخانه
سه شنبه 95/11/19 ساعت 10:10 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
مشرق گزارش می‌دهد؛

انقلاب توپخانه‌ای نیروهای مسلح با نسل جدید «فجر 5»/ نصب کلاهک خاص روی راکت هدایت‌شونده ایرانی +عکس

با توجه به اینکه نصب بالک در سر جنگی موشک‌ها پیش از این روی موشک‌های مشهوری چون فاتح 110 و عماد تجربه شده بود، طراحی و تولید راکت هدایت‌شونده با کلاهک خاص، کاملا در دسترس متخصصان ایرانی بوده است.
به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، راکت های زمین به زمین از جمله قدیمی ترین سلاح های توپخانه ای هستند. چند قرن پیش از این، چینی ها اولین راکت ها و آتشبارهای راکتی را ساختند و به جز در جشن و نمایش، جنگ ها نیز عرصه خودنمایی این سلاح ها بودند. با این وسیله از مسافت زیاد و خارج از برد سلاح های دشمن مواضع او زیر حجم آتش بالایی قرار گرفته و کار برای نیروهای خودی راحت می شد.
بعدها هندی ها نیز در مبارزه با استعمارگران انگلیسی از راکت استفاده کردند که نمونه به غنیمت گرفته آن تحت نام کانگرو در انگلیس به تولید رسید. هر چند تا مدتها از راکت ها در کار تحقیقاتی استفاده شده و افرادی چون گودارد و زیولکوفسکی در این زمینه شاخص شدند اما در واقع جنگ جهانی دوم زمان بیشترین کاربرد راکت ها به خصوص انواع زمین به زمین آنها بود که در آتشبارهای چندلوله مورد استفاده قرار می گرفت.
 
از گراد روسی تا فجر ایرانی
 
در دوره جنگ تحمیلی یکی از راکت اندازهایی که در حجم بالایی توسط دو طرف درگیر استفاده شد سامانه 122 میلی متری گراد ساخت شوروی سابق بود. این سامانه از دقت بالایی برخوردار نبوده اما زمانی که در حجم بالا مورد استفاده قرار می گیرد می تواند بسیار موثر بوده و خصوصا اثر روانی مخربی را برای روی دشمن دارد.
 
صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران در سالهای پس از جنگ با تجربیات به دست آمده از دوره جنگ به سرعت به طرف توسعه راکت اندازها برای استفاده در یگان های توپخانه ای رفت. چند نوع محصول متفاوت در این بخش در کشور ما طراحی و ساخته شده است که خانواده فجر را می توان به نوعی معروفترین خانواده راکت انداز ایرانی معرفی کرد. راکت اندازهای فجر در نوع اصلی فجر 3 و فجر 5 طراحی و تولید شدند.
 
راکت فجر3 یک پرتابه تک مرحله با کالیبر 240 میلیمتر، طول 5.2 متر و جرم 407 کیلوگرم بوده و به برد 43 کیلومتر می رسد. سرجنگی 90 کیلوگرمی این سلاح که 45 کیلوگرم آن ماده منفجره است قدرت تخریبی خوبی برای انهدام اهدافی چون مراکز فرماندهی و پشتیبانی، مراکز تجمع، پادگان ها، فرودگاه های نزدیک خطوط رزمی و سایر اهداف دارد.
 
راکت فجر 
راکت انداز فجر 3 در حال شلیک
 
پرتابگرهای این راکت با تحرک بالا برای اجرای حجم آتش بالا و نسبتاً دقیق روی مواضع دشمن نقش مفیدی ایفا می کنند. تجهیز یگان های توپخانه ای به این راکت اندازها امکان پوشش منطقه ای نسبتاً وسیع را در مدت کوتاهی بوجود آورده و با توجه به سرعت مناسب خودروی حامل قدرت تحرک یگان های عملیاتی را به میزان زیادی افزایش داده و در عین حال آسیب پذیری واحدها در برابر آتش متقابل دشمن را کاهش می دهند.
 
بر روی سقف کابین این پرتابگرها آنتن های مخابراتی دیده می شود که نشان دهنده وجود امکان عملکرد شبکه ای این یگان ها است که به نوبه خود دقت آتش کلی را افزایش داده و می تواند برای توزیع بهتر اهداف در منطقه بین آتشبارهای موجود به کار رود.
 
فجر5 نوع دوربردتر و مؤثرتری از خانواده فجر بوده که دارای کالیبر 333 میلیمتر، جرم 915 کیلوگرم که 175 آن مربوط به سرجنگی و 90 کیلوگرم آن ماده منفجره است. این راکت 6485 میلیمتری در بیشترین برد، به 75 کیلومتر می رسد. خودروی پرتابگر این راکت از همان نوع مربوط به راکت فجر3 است ولی با پرتابگر 4 لوله ای است.
 
راکت فجر 
راکت انداز فجر 5
  
نوع دو مرحله ای از فجر5 نیز تاکنون در چند نمایشگاه عمومی معرفی شده است که بیشتر از 9 متر طول داشته، به صورت تک فروندی شلیک شده و پس از شتاب گرفتن توسط پیشران مرحله اول، این بخش جدا شده و پیشران مرحله دوم روشن می شود.
 
گفتنی است پیشران مرحله اول این راکت قطر بیشتری نسبت به خود موشک دارد و سرعت موشک را تا حد زیادی افزایش می دهد بطوری که این موشک به برد نهایی حدودا 190 کیلومتر رسیده و شعاع مرگباری سرجنگی از انوع انفجاری شدید آن بالغ بر 100 متر است. این راکت نیز از روی پرتابگری مستقر بر کامیون های مشابه موارد قبلی شلیک می شود.
 
فجر 5 هدایت شونده می شود
 
در جریان بازدید فرماندهی معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوا فضای سپاه در سال 1393 ، نمونه ای از راکت فجر 5 دیده شد که به عنوان موشک فجر 5 معرفی شده و در بخش سر جنگی آن بالک هایی دیده می شود. رونمایی از این راکت هدایت شونده در همان زمان هم از چشم تحلیل گران بیگانه دور نماند.
 
راکت فجر 
موشک فجر 5 در نمایشگاه نیروی هوافضای سپاه
 
یوزی رابین از مسئولین سابق برنامه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی در باره این راکت گفته بود: این تصویر در اسراییل توجه ما را به خود جلب کرد. ایرانی ها قطر راکت های خود را کاهش داده و این به این معنا است که این سلاح در بحث دقت پیشرفت داشته و در حال حاضر شبیه به سلاح GLMRS ساخت آمریکا می باشد.
 
رابین در عین حال تاکید کرده بود که "به نظرم ایران در بخش در سطح قدرتهای جهانی عمل می کند."
 
فجر 5 مدل C از راه رسید
 
در مدل جدید این راکت که روز دوشنبه و در اواسط دهه فجر امسال توسط وزیر دفاع از آن رونمایی شد، در بخش عقبی یک خروجی گاز متفاوت با نمونه دیده شده در سال 93 رو به رو هستیم و البته بالک هایی نیز به بخش عقبی راکت اضافه شده است.
 
درباره مشخصات سامانه هدایتی، برد، سرعت یا وزن و نوع سرجنگی این راکت جدید اطلاعاتی منتشر نشده است و صرفا می دانیم که کالیبر این راکت مانند فجر 5 قبلی 333 میلی متر است.
 
راکت فجر 
 
اما بالک های موجود در سر این راکت نیز می توان سرمنشا اتفاقات و تحولاتی مهم در حوزه طراحی و تولید راکت های پیشرفته در ایران باشد چراکه به احتمال زیاد این بالک ها برای هدایت سر جنگی استفاده می شوند و با توجه به اینکه به نظر نمی رسد اندازه این بالک ها به صورتی باشد که بتواند در هدایت کل راکت موثر باشد، می توان این گمانه زنی را مطرح کرد که سر جنگی در این راکت جدا شده و به صورت مستقل به سمت هدف حرکت می کند.
 
با توجه به اینکه این نوع طراحی و نصب بالک در سر جنگی موشک ها، پیش از این در سامانه های مدرن و پرافتخار موشکی فاتح 110 و عماد دیده شده و باعث افزایش چشم گیر دقت این موشک ها شده است، چنین احتمالی خارج از توان و ایده های متخصصان دفاعی کشورمان نخواهد لود.
 
راکت فجر 
 
با این اوصاف و با توجه به برد کمتر سامانه فجر 5 به عنوان یک راکت توپخانه ای، می توان انتظار یک سامانه کاملا نقطه زن را از فجر 5 هدایت شونده داشت که کمک فراوانی به یگانهای توپخانه ای خواهد کرد. همچنین با توجه به اینکه خود راکت نیز بر روی یک کشنده حمل شده و 4 تیر از آن بر روی این خودرو حمل می شود، این امر تحرک مناسبی را به این سامانه می بخشد.
 
در نهایت باید گفت، سامانه های توپخانه ای کشورمان که پیش از این با گلوله های هدایت لیزری بصیر توان مضاعف یافته بودند، امروز نیز با توسعه یافتن مدل هدایت شونده راکت های فجر 5، قدم بلند دیگری را در افزایش دقت و تاثیرگذاری یگان های توپخانه ای ایران تجربه کردند که نویدی مهم از انقلاب توپخانه ای در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.  


برچسب‌ها: توپ

مقابله با برنامه موشکی ایران
سه شنبه 95/11/19 ساعت 10:6 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سوء استفاده ترامپ از مسؤولین

چه کسی به آمریکایی‌ها برای مقابله با برنامه موشکی ایران خط داد؟ + عکس

درحالی که حدود 20 روز از زمان طرح موضوع مغایرت آزمایش‌های موشکی با توافق هسته‌ای می‌گذرد،‌ آمریکا‌ خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی برنامه موشکی ایران شده است.
بهانه آمریکا برای فشار بر ایران در موضوع موشکی از کجا شروع شد؟/ تکرار اظهارات برخی مسئولین ایرانی در موضوع موشکی توسط آمریکایی‌ها/ همصدایی آمریکایی‌ها با مطهری در محدود کردن توان موشکی/ پاس گلی که مطهری به آمریکایی‌ها داد/ چه کسی به آمریکایی‌ها برای مقابله با برنامه موشکی ایران خط داد؟+ عکسسرویس سیاست مشرق - برگزاری آزمایش جدید موشکی ایران طی روزهای اخیر به یکی از مهم‌ترین اخبار در رسانه‌های جهان تبدیل شده و واکنش تعدادی از مقامات آمریکایی نسبت به آن را نیز به همراه داشته است که این پرتاب را خلاف برجام دانسته و آن را بهانه ای تازه برای اقدامات و تصمیمات ضدایرانی خود قرار دادند.
 
دخالت آمریکایی ها در مسایل داخلی ایران و توان موشکی آن از جایی شروع شد که در داخل کشور تعدادی از مسئولان با درک اشتباه از شرایط حرف‌هایی زدند که مورد استفاده دشمنان قرار گرفت و در خوش بینانه ترین حالت، موجب ایجاد جو روانی علیه مردم ایران در رسانه‌های خارجی شد.
 
به عنوان نمونه در ابتدای سال جاری، یکی از مسئولین سابق کشور، در حساب شبکه اجتماعی خود پیام کنایه آمیزی نسبت به دستاوردهای دفاعی کشور منتشر کرده بود. در آن پست توئیری که بعدها و پس از اعتراضات مردمی انتسابش به آن مسئول انکار شد آمده بود: « دنیای فردا دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها»
منبع: مشرق نیوز


آزمایش ترامپ
جمعه 95/11/15 ساعت 9:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
نشریه «اَمریکن اینترست»؛

ایران همزمان با موشک بالستیک، ترامپ را هم آزمایش کرد

ما پیش تر متذکر شده بودیم که برنامه هسته ای ایران احتمالا اولین آزمون اعتبارسنجی مواضع ترامپ در قبال ایران است. حال، ایران همزمان با موشک خود، موضع ترامپ را هم محک زده است.

سرویس جهان مشرق - قرار بود که روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل، برای بررسی موضوع آزمایش موشکی اخیر ایران، تشکیل جلسه اضطراری بدهد(هنوز این جلسه تشکیل نشده است). روزنامه فایننشال تایمز نوشت:

" هیات آمریکایی در سازمان ملل گفت که تقاضای جلسه مشورت فوری شورای امنیت را برای بررسی این موضوع داده است. مارک تونی، سخنگوی وزارت خارجه، گفت که آمریکا می خواهد که روشن شود آیا این ازمایش نقض قطعنامه پشتیبان توافق هسته ای در شورای امنیت بوده است یا نه.

(تونر) " وقتی اقدامات لازم برای تعیین نقض یا عدم نقض قطعنامه(توسط ایران) مشخص شود، ما تلاش می کنیم که ایران را در این زمینه پاسخگو کنیم و از دیگر کشورها هم می خواهیم که چنین کنند."

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، که قرار است در این ماه با ترامپ دیدار کند، مدعی است که آزمایش موشکی تازه ایران، یک «نقض فاحش» در قطعنامه شورای امنیت است. او در صفحه فیسبوک خود نوشت: " مخاصمه جویی ایران نباید بدون پاسخ بماند." او افزود:" در دیدار آتی من با رییس جمهور ترامپ در واشینگتن، قصد دارم موضوع تجدید تحریم ها علیه ایران را در ارتباط با این موضوع و سایر موضوعات مطرح کنم."

 ما(امریکن اینترست) پیش تر متذکر شدیم که برنامه موشکی ایران احتمالا اولین آزمون اعتبارسنجی مواضع ترامپ در قبال ایران است. آن لحظه حالا فرا رسیده است. دولت اوباما مکرّر این استدلال را مطرح می کرد که آزمایش موشکی، نقض توافق هسته ای یا قطعنامه پشتیبان آن در شورای امنیت نیست. دولت اوباما معمولا از یک منطق پیچیده برای استدلال خود استفاده می کرد. ولی ترامپ همین حالا بنای یک موضع حداکثری را در قبال ایران گذاشته است و قول داده که جلوی آزمایش های موشکی ایران را بگیرد.

آیا این به مفهوم پایان توافق هسته ای ایران، آن گونه که می شناسیم، است؟ شاید نه بلافاصله، چرا که نزدیک ترین مشاوران ترامپ و حتی اسراییل درباره ختم یکطرفه توافق با ایران به ترامپ هشدار داده اند. اما این به ان مفهوم نیست که توافق در درازمدت هم ایمن باقی خواهد ماند. شالوده توافق، حتی قبل از آغاز به کار رسمی ترامپ هم از هم گسیخته بود، چرا که تهران با آزمایش های موشکی و تهدید به ساخت پیشران هسته ای زیردریایی روی مرزهای توافق هسته ای راه می رود( این البته ادعای گزاف و لغوی است که از سوی این نشریه آمریکایی مطرح می شود، چون دستور ساخت پیشران در واکنش به کارشکنی های گسترده آمریکا در اجرای توافق، بعد از انجام همه تعهدات از سوی ایران، داده شد و در زمینه موشکی هم، هیچ گونه توافقی در مساله توافق هسته ای بر سر توان موشکی ایران انجام نگرفته بود که حالا احتمال نقض آن وجود داشته باشد). آزمایش اخیر ایران نشان از عزم آن برای ادامه این اقدامات دارد و خواسته ای که نتانیاهو اکنون مطرح می کند، می تواند چشم اندازهای درازمدت توافق را نقش بر آب کند.

اگر ترامپ به اجرای سختگیرانه توافق مصر باشد- مثلا آزمایش موشکی را نقض توافق محسوب کند، تحریم های جدید بر ایران تحمیل کند- ان گونه که نتانیاهو از او می خواهد- و رفتار خصمانه تری را علیه نیروهای نیابتی ایران در جبهه های دیگر در پیش بگیرد، پایه های لرزان توافق دچار استهلاک بیشتری می شود و در معرض فروپاشی قرار می گیرد. واکنش (تند) دولت ترامپ به آزمایش موشکی اخیر ایران می تواند اولین گام در این مسیر باشد. 

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

ماهواره ایرانی
پنج شنبه 95/11/14 ساعت 7:24 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارش مشرق از جدیدترین دستاورد دفاعی کشور؛

جهش مداری ماهواره‌های ایرانی با سامانه «سامان»/ حالا می‌توان به ارتفاع 700 کیلومتری از سطح زمین رسید +عکس

استفاده از سامانه‌های انتقال مداری کمک می‌کند تا بدون سنگین‌تر شدن سیستم ماهواره‌بر، ماهواره در صورت لزوم در فضا صعود کرده و در مدارهای بالاتری قرار بگیرد و حالا به کمک سامانه «سامان 1» انتقال یک ماهواره 100 کیلوگرمی ‏به مداری با ارتفاع اوج 700 کیلومتر امکانپذیر شده است.
به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، برنامه فضایی کشورمان که تا چند سال پیش، از روند مناسبی برخوردار بوده و مراحل آن سریعتر از بسیاری کشورهای فضایی جهان به پیش می رفت، مدتی است به دلایلی چون تغییر ساختار، تغییر اولویت های کاری، کاهش بودجه و البته بی توجهی مدیریتی، روزهای خوب خود را تکرار نمی کند.
 
به نظر می رسد برنامه فضایی کشورمان نیز همانند سایر موضوعات مهم، نیازمند اراده سیاسی و توجه اعتباری بیشتر است تا از سرعت مطلوب و نتایج عملیاتی برخوردار شود چراکه هزینه کردن در این راه، علاوه بر تامین نیازهای استراتژیک کشور، به سرعت با جبران هزینه و سودآوری نیز همراه خواهد شد.
 
امسال نیز در جریان روز ملی فضایی از دستاوردهای جدید کشور در حوزه فضایی رونمایی شد که شامل دو ماهواره و سامانه انتقال مداری ماهواره سامان 1 بود.
 
آشنایی کلی با دستاوردهای رونمایی شده در روز فناوری فضایی
 
ماهواره ناهید 1، اولین ماهواره مخابراتی در کشور است که در پژوهشکده سامانه های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است. ماموریت این ماهواره مخابراتی در راستای دست یابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره های مخابراتی زمین آهنگ، مطرح و در یک ماهواره پیاده سازی شده و فناوری به کار گرفته شده در آن، پایه اصلی فناوری های مورد نیاز ماهواره های عملیاتی کشور است.

باز کردن صفحات خورشیدی در مدار، ارتباط در باند مخابراتی KU در مدار، تصویربرداری و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی از جمله ماموریت های ماهواره مخابراتی ناهید 1 است.

همچنین فراهم کردن تجهیزات آزمون مکانیزم های فضایی، تجهیزات مخابراتی فرکانس بالا و طراحی بخش های آن، تعیین و کنترل وضعیت سه محوره، ارتباط مخابراتی دائم در باند S، تصویربرداری ضمن عملیات و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی به کمک آن نیز از اهداف ثانویه طراحی و ساخت این ماهواره است.
 
ماهواره "پیام امیرکبیر " نیز که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شده است، دارای ماموریت تصویربرداری پایشی با دقت بهتر از 40 متر در طیف‌های رنگی و پانکروماتیک و ذخیره و ارسال پیغام‌های کاربران و سنجش تشعشعات فضایی است که با پرتابگر بومی پرتاب خواهد شد.
 
ماهواره
ماهواره های رونمایی شده در مراسم روز صنعت فضایی
 
اما دیگر دستاوری که در این روز از آن رونمایی شد سامانه انتقال مداری ماهواره سامان یک بود. این سامانه که در پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران برای ‏اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده است، برای انتقال ماهواره ها از مدارهای پایینی زمین به مدارهای ‏بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد‎.‎

اجزاء این سامانه شامل سیستم ناوبری و کنترل کامل و مستقل  یک سیستم پیشرانش کامل (با بازدهی بالا ‏برای کاهش وزن)، سیستم توان و سخت افزار و کامپیوتر پرواز است‎. با توجه به رها شدن سیستم انتقال مداری و ماهواره در مدار پارک توسط حامل، سیستم انتقال مداری وظیفه ‏پایدارسازی، دفع اغتشاشات بعد از رهاسازی و در نهایت تزریق دقیق ماهواره در مدار را دارا است‎.‎

به گفته مسئولان ساخت این پروژه، ماموریت اولین سامانه انتقال مداری، انتقال یک ماهواره 100 کیلوگرمی از مدار پارک با ارتفاع 400 کیلومتری ‏به یک مدار بیضوی با ارتفاع اوج 700 کیلومتر و حضیض 400 کیلومتری تعیین شده است‎.
 
مدارهای مهم برای ماهواره ها کجا هستند؟
 
به گزارش مشرق، دو مدار مهم و اصلی برای قرار گیری ماهواره ها لئو و ژئو نام دارند. مدارهای کم ارتفاع زمینی " لئو : Low Earth Orbit " به مدار های واقع در ارتفاع 200 تا2000 کیلومتری سطح زمین اطلاق می شود. سرعت گردش ماهواره ها به دور زمین با کاهش ارتفاع مداری افزایش میابد. برای مثال، زمان یک دور گردش ماهواره ای که در مداری به ارتفاع چهارصد کیلومتری از سطح زمین قرار دارد، حدود 90 دقیقه است.
 
 این در حالی است که یک ماهواره واقع در مدار زمین ثابت به ارتفاع حدود 36000 کیلومتری سطح زمین به 24 ساعت زمان نیاز دارد تا یک بار به دور زمین بگردد. از طرفی ماهواره های واقع در مدار های کم ارتفاع تنها می‌توانند محدوده ای به شعاع حدود 1000 کیلومتر را بر سطح زمین پوشش دهند. بنابراین برای یک ارتباط بدون اختلال، حتی برای کاربرهای منطقه ای، تعداد زیادی از این نوع ماهواره ها لازم است .
 
ماهواره 
سامانه انتقال مداری سامان 1
 
قرار دادن ماهواره در مدار کم ارتفاع زمینی کم هزینه تر از پرتاب ماهواره به مدار زمین ثابت بوده و به دلیل نزدیک بودن ماهواره به زمین قدرت سیگنال کمتری مورد نیاز است (قدرت سیگنال با مجذور فاصله نسبت عکس دارد، بنابراین این کاهش در فاصله های زیاد چشمگیر خواهد بود) از این رو بین تعداد ماهواره ها و هزینه آنها باید حالت بهینه انتخاب شود .
 
ماهواره‌های ژئو در مدارهای ژئواستیشنری قرار دارند یعنی 36 هزار کیلومتر با زمین فاصله دارند و از فناوری پیچیده‌ای بهره مند هستند چرا که ماندگاری آنها در این مدار زیاد است.
 
 مدار ژئو در 36 هزار کیلومتری کره زمین قرار دارد بنابراین باید سرعت ماهواره‌ای که در این مدار قرار می‌گیرد با سرعت چرخش زمین برابر باشد هنگامی که ماهوراه در مدار ژئو قرار گرفت همیشه از روی زمین در یک نقطه مشخص قابل ردیابی است در حالی که این ماهواره با سرعت 11 هزار متر در ثانیه حرکت می کند اما سرعت زاویه ای آن با چرخش زمین برابر است.
 
در مدار ژئو ماهواره های مخابراتی قرار می گیرند چرا که این ماهواره‌ها با قرار گرفتن در یک نقطه ثابت همیشه با زمین ارتباط برقرار می‌کند.
 
اهمیت انتقال بین مداری چیست؟
 
همان طوری که در بالا توضیح داده شد ماهواره های خاصی برای هر کدام از این مدارها تعریف شده اند و برای رسیدن به آنها به ماهواره بر هایی با قدرت های گوناگون نیاز است. استفاده از سامانه های انتقال مداری کمک می کند تا بدون سنگین تر شدن سیستم ماهواره بر ماهواره در صورت لزوم در فضا صعود کرده و در مدارهای بالاتری قرار بگیرد. در عین حال این سامانه می تواند برای خارج شدن از مدار سیاره ها و ستاره و حرکت در فضا نیز به کار روند.
 
با توجه به محدودیت فعلی حامل های ماهواره در کشور، تنها مدارهای پایین برای قرار دادن ماهواره ها در دسترس است. از طرفی در ارتفاعات نزدیک به زمین به دلیل برخورد با مولکول های هوا، ماهواره دچار افت انرژی جنبشی شده و به مرور با از دست دادن ارتفاع سقوط کرده و ناچارا مأموریت آن پایان می یابد.

در واقع عامل باقی ماندن ماهواره در مدار نیروی خررج از مرکز ناشی از تغییر جهت سرعت است که با نیروی جاذبه زمین در تعادل قرار می گیرد. با افت سرعت، نیروی مخالفت کننده با جاذبه نیز کاهش یافته و در نتیجه ماهواره به سمت زمین کشیده می شود.

برای افزایش عمر کاری ماهواره از نظر مدت زمان استقرار در مدار، یک راه حل کم هزینه، انتقال مداری برای رساندن ماهواره به ارتفاعات بالاتر است (به نسبت سرمایه لازم برای ارتقاء ماهواره بر برای رسیدن به این ارتفاع). در این روش پس از قرارگیری ماهواره در مدار اولیه با استفاده از نیروی ایجاد شده از پیشران تعبیه شده در آن، ماهواره شروع به افزایش ارتفاع کرده و در مدار بالاتری مستقر می شود.

به عنوان مثال، پس از قرار گیری ماهواره ای چون فجر در مدار بیضوی با اوج حدود 350-375 کیلومتر و حضیض حدود 250-275 و زاویه میل 55 درجه با شروع کار پیشران، مدار این ماهواره در نقطه اوج به مدار دایروی 375 تا 400 کیلومتر رسیده و بدین ترتیب ماهواره با خروج از مدار بیضوی پیشین و عدم کاهش و افزایش متناوب ارتفاع، کمتر در معرض از دست دادن انرژی و برخورد با نیروهای مقاوم هوا قرار می گیرد.

این عمل باعث می‌شود که از نظر بالستیکی در فضای بالای جو که بسیار رقیق بوده و میزان مولکول‌های هوا بسیار کم است نیروهای پسا که باعث کاهش سرعت می شود روی ماهواره به مقدار قابل توجهی کمتر باشد. بنابراین ماندگاری ماهواره در فضا افزایش یافته و از حدود 3 ماه به میزان یک تا یک و نیم سال می رسد.

علاوه بر افزایش طول عمر ماهواره، حضور در ارتفاعات بالاتر به مجموعه داده های دانشی پیرامون عملکرد ماهواره و زیرسامانه های آن در این ارتفاعات نیز خواهد افزود و راه را برای تجربه های بعدی هموارتر می کند.
 
تلاش های ایران در بخش سامانه های انتقال بین مداری
 
همانطور که اشاره شد جمهوری اسلامی ایران پیش از نیز سامانه های انتقال بین مداری را در ماهواره فجر خود آزمایش کرده بود. ماهواره فجر 52 کیلوگرم وزن داشته و انتقال مداری کشور با قابلیت تغییر مدار 250 تا 450 کیلومتر بیضوی به مدار 450 کیلومتر دایره‌ای با استفاده از پیشبرنده گاز سرد بود. این ماهواره با کمک ماهواره‌بر سفیر 1 در سیزدهم بهمن 1393 به فضا پرتاب شد.
 
این اولین تلاش عملیاتی توسط کشورمان در بخش انتقال دهنده های بین مداری بود اما نکته مهم در این میا بحث ارتقاء سامانه انتقال مداری سامان 1 به نسب مدل قبلی است.
 
ماهواره 
ماهواره فجر
 
ماموریت سامانه سامان 1 انتقال یک ماهواره 100 کیلوگرمی از مدار پارک با ارتفاع 400 کیلومتری ‏به یک مدار بیضوی با ارتفاع اوج 700 کیلومتر و حضیض 400 کیلومتری تعیین شده است‎. همان طوری که مشخص است در سامانه جدید توان انتقال یک ماهواره 100 کیلوگرمی به ارتفاع 300 کیلومتر بالاتر تعریف شده است. در سامانه قبلی یک ماهواره حدودا 50 کیلوگرمی در حدود 200 کیلومتر به بالا منتقل شده بود که این نشان از افزایش مشخص و قابل ملاحضه توان سامانه انتقال بین مداری کشور دارد.
 
در حقیقت سامانه انتقال بین مداری قطعه ای مهم از پازل برنامه فضایی ایران است که نه فقط در برنامه ماهواره ای ، بلکه حتی در برنامه های ارسال انسان به فضا نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
منبع: مشرق نیوز


برچسب‌ها: ماهواره

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 62
بازدید دیروز: 131
کل بازدیدها: 1324743