سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
ماجرای حقیقی
جمعه 92/3/31 ساعت 1:57 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

این ماجرا حقیقی است  

«سیروس فتحی» بعد از آن که از پیدا کردنِ ماسوره های «اژدربنگال» نا امید شد، رفت کنار بی سیم چی و گفت با فرمانده اش «مرتضی رنجبر» تماس بگیرد و جریان را به او گزارش داد و کسب تکلیف کرد.
به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، بهمن ماه سال 1361،شبِ عملیاتِ والفجر مقدماتی، رد کردن یکی از گردان های «تیپ امام حسن مجتبی(صلوات الله علیه»)، از معبری که از میان میدان مین، تا پشت سیم خاردارهای می رسید، بر عهده ی «سیروس فتحی»، از تخریب چی های زبده ی این تیپ بود. قرار بود همزمان با شروع «تک»، سیروس با «اژدربنگال» سیم خاردارهای حلقوی را بشکافد و یچه ها به خط بزنند. سیروس «اژدربنگال» را  جا داد میان حلقه های سیم خاردار، اما هر چه گشت، کیسه ی «ماسوره» را پیدا نکرد. زمان به سرعت می گذشت و تا چند دقیقه ی دیگر، باید راه نیروها به سمت جلو باز می شد . «سیروس فتحی» بعد از آن که از پیدا کردنِ ماسوره های «اژدربنگال» نا امید شد، رفت کنار بی سیم چی و گفت با «مرتضی رنجبر» تماس بگیرد . آن شب، «مجید شمشکی» فرمانده ی گردان تخریب بود و «مرتضی رنجبر» معاونش. «سیروس»جریان را به «رنجبر» گزارش داد و کسب تکلیف کرد. در آن لحظه ی حساس، کاری از دست مرتضی برنمی آمد. فقط گفت:
« سیروس جان! جان بچه های مردم دست توئه. از هر راهی که به نظرت می رسه، بفرستشون جلو. رمز رو که بگن، پشت سیم خاردار به دام می افتید. گردان های چپ و راستتون هم می رن جلو و پهلو می دن به دشمن. اون بچه ها امانت هستن دستت. یه کاری بکن»
سیروس با شنیدن صدای انفجار و تیراندازی از اطراف، متوجه شد که عملیات آغاز شده و دیگر زمانی ندارد. بلافاصله، ماسوره ی تارنجک چهل تکه ای را که همراه داشت باز کرد و با بعد از چند ثانیه کلنجار رفتن، آن را در جای ماسوره ی «اژدربنگال» جا انداخت. حالا دیگر «اژدربنگال» به راحتی عمل می کرد و راه نیروها به سمت جلو باز می شد، فقط یک مسئله وجود داشت. ماسوره ی «اژدربنگال»، فتیله ای بود . بیست ثانیه فرصت می داد تا نفرات از آن فاصله بگیرند، اما ماسوره ی نارنجک، در عرض چهار ثانیه عمل می کرد و زمانی برای گریز و جان به در بردن نمی داد.
هیچ کس نمی دادند، «سیروس فتحی» تخریب چی 19 ساله ی «تیپ امام حسن مجتبی(صلوات الله علیه)»، وقتی ضامنِ ماسوره ی نارنجکی را که به «اژدر بنگال» بسته بود، کشید، دستش لرزید یا نه. فقط چهار ثانیه بعد، انفجارِ «اژدربنگال» راه را باز کرد و نیروهای گردان، از کنار جسم پاره پاره ی سیروس، به خط دشمن زدند.
روحمان با یادش شاد
(راوی: نیکدار)

سیروس فتحی، به سال 1342 در خرمشهر متولد شد اما هنگام شهادت، خانه ی پدری اش در بروجرد بود و بقایای جسم پاکش، سال ها بعد، تفحص شد و در گلزار شهدای بروجرد به امانت سپرده شد تا روزی که بار دیگر در رکاب مولایش بازگردد.
دریغا که از «سیروس فتحی» جز تصویر نامناسبی که در زیر می بینید، عکسی دیگری به دستمان نرسید.


مشرق نیوز


برچسب‌ها: شهدا

ارتش 20 میلیونی
جمعه 92/3/31 ساعت 1:54 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار نقدی در گفتگو با مشرق:

ارتش 20 میلیونی امسال محقق می شود

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: تعداد بسیجیان کشور، امسال از مرز بیست میلیون نفر عبور خواهد کرد.

سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در گفتگو با گروه دفاع و امنیت مشرق گفت: سازماندهی بسیج به صورت مردمی و برای تحقق بسیج ده‌ها میلیونی است که خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی در تعریف این نوع فعالیت بسیج دهها میلیونی گفت: این وضعیت به این صورت است که افرادی وجود دارند که مکلف تشکیلاتی ما نیستند منتها با بسیج همراه هستند و در برنامه‌های بسیج مشارکت فعال و پررنگی از خود نشان می‌دهند.

نقدی در خصوص تحقق ارتش بیست میلیونی نیز گفت: افرادی که به صورت سازمانی، تعهد تشکیلاتی داده‌اند انشاالله امسال از مرز بیست میلیون نفر عبور خواهند کرد.

رییس سازمان بسیج مستضعفین همچنین پیرامون رضایت مقام معظم رهبری از روند تحقق بسیج دهها میلیونی گفت: ایشان در جریان تمام کارها هستند اما در مورد رضایت داشتن از روند این کار باید به فرمایشات ایشان مراجعه کرد و بنده از قول ایشان هیچگونه اظهار نظری نخواهم کرد.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: بسیج

سه ابتکار در جنگ
جمعه 92/3/31 ساعت 1:50 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سه ابتکاری که چمران در جنگ از خود به جای گذاشت

یک مورد دیگر، جریان پمپ آب بود. دکتر چمران‏ دستور داد پمپ‏ های خیلی بزرگ آب را روی دو برج بلند کنار کارون جوش دادیم و با این کار، آب‏ رود کارون را شب‏ ها زیر عراقی‏ ها می‏ انداختیم و تانک ‏های آنها در گل فرو می ‏رفت و زمین‏گیر می ‏شدند.
به گزارش مشرق، «مومن مجمع اضداد است.» البته سبب معیار دنیوی ما انسان هاست که بین کارهای مومن تضاد و تناقض می بینیم. در دورانی که عرفان با چله نشینی و گوشه گیری تعریف می شد، چمران هم دعای «کمیل» را ترجمه کرد و هم بالاترین دوره های   »جنگ چریکی» را دید. کسی که عنوان تز دکتری او «باریکه الکترون در منگترون با کاتد سرد» بود، روزی در کنار امام موسی صدر به یاری فقرای لبنان شتافت و روز دیگر وزیر دفاع امام خمینی بود و هم چون یک سرباز در سوسنگرد جنگید. دکتر رضا امراللهی به 3 ابتکار جالب از شهید عارف مجاهد دکتر چمران در دوران 8 ساله دفاع مقدس اشاره کرده که خواندنی است:


دکتر چمران واقعا یک نابغه نظامی و علمی بود. ابتکارهای ایشان در جبهه‌ها واقعا شگفت‌انگیز بود. من فقط به دو سه مورد آن‏ اشاره می‏کنم. یکی از آنها، قصه‏ خورشیدی‏ هاست. کارخانه فولادسازی اهواز پر از آهن بود و عراقی‏ ها تا نزدیکی آنجا آمده بودند؛ آقای چمران دستور داد بچه‏ ها آهن‏ها را به طول‏ 180 سانت ببرند و یک گروه صد نفره برای این کار تشکیل داد. بچه‏ های بسیجی و رزمنده، آهن‏ها را به طور خاصی به هم جوش می ‏دادند و پنج شاخه ‏ای‏ ساخته می‏ شد که به آن خورشیدی می‏ گفتند. بچه ‏ها شاید بین 30 تا 50 هزار خورشیدی درست‏ کردند و آنها را در مسیری 15 کیلومتری در محل‏ عبور تانک‏ های عراقی در راه سوسنگرد به اهواز قرار دادند،جایی که عراقی‏ها از آنجا خیلی فشار می ‏آوردند.
با این ابتکار ساده آقای چمران راه‏ عراقی‏ ها بسته شد و دیگر نتوانستند از آن راه جلو بیایند. این خورشیدی‏ ها در شنی تانک‏ ها فرو می‏ رفتند و بدون انفجار آنها را زمین‏ گیر می‏ کردند.

یک مورد دیگر، جریان پمپ آب بود. دکتر چمران‏ دستور داد پمپ‏ های خیلی بزرگ آب را روی دو برج بلند کنار کارون جوش دادیم و با این کار، آب‏ رود کارون را شب‏ ها زیر عراقی‏ ها می‏ انداختیم و تانک ‏های آنها در گل فرو می ‏رفت و زمین‏گیر می ‏شدند.

یک وقت هم شهید چمران دستور داد 300 یا 400 چوب الوار بلند، از همان الوارهای‏ بنایی تهیه کردیم و از بچه ‏ها خواست که‏ قوطی ‏های خالی کمپوت و کنسرو را هم جمع کنند و بعد در آنها کمی روغن سوخته و کاه ریختند و دستور داد روی هر کدام از تخته‏ ها چند تا از این‏ قوطی‏ها را نصب کردند. غروب که می‏شد فتیله‏ این قوطی‏ها را روشن می‏کردند و الوارها را با فاصله روی رودخانه کارون می‏ریختند. دشمن که‏ از دور، آتش و دود روی این الوارها را می‏دید، تصور می‏کرد که نیروی عظیمی از روی رود کارون‏ به سمت آنها می‏رود. باور کنید تا دشمن فهمید که‏ اینها در واقع چیست،نزدیک به دو ماه که این‏ تکنیک برپا بود ، هر چه گلوله داشت توی کارون‏ ریخت!

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: شهدا

نفوذ منطقه ای ایران
سه شنبه 92/3/28 ساعت 2:41 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

پیروزی بزرگ حزب‌الله نفوذ منطقه‌ای ایران را وسعت بخشید 


ایران در حال تبدیل شدن به طرف پیروز در جنگ سوریه است.
روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست ضمن انتشار این مطلب نوشت: با کمکی که نیروهای حزب‌الله به ارتش سوریه کردند، ایران به عنوان حامی اصلی آنها، به عنوان بزرگ‌ترین پیروز این مناقشه منطقه‌ای در خاورمیانه ظهور کرده است.
این روزنامه نوشت: پس از آنکه ارتش سوریه به کمک حزب‌الله شهر راهبردی القصیر را از چنگ شورشیان خارج کرد، دوستان و هم دشمنان ایران به یک حقیقت جدید پی بردند و آن اینکه توازن قوا در منطقه به سمتی پیش می‌رود که مطلوب تهران است و نیز اینکه تحولات سوریه ثابت کرده که خاورمیانه هنوز با پیامدهای «بهار عربی» (بیداری اسلامی) دست و پنجه نرم می‌کند.
این روزنامه می‌افزاید: موفقیت ایران در سوریه می‌تواند در ابعاد دیگری نیز خود را نشان دهد بطور مثال این پیروزی بر برنامه هسته‌ای ایران، عراق و لبنان و حتی برخی موارد دیگر نیز موثر است. بدین ترتیب سیاست‌های منطقه‌ای ایران گسترش یافته و حتی موجب افزایش اعتبار آن نیز می‌شود.
واشنگتن‌پست معتقد است: اسد ثابت کرد به راحتی و به تنهایی نمی‌تواند در این بحران دست برتر داشته باشد، از این رو با ورود نیروهای حزب‌الله به سوریه موفقیت ارتش در جنگ با شورشیان قطعی شد. از آنجا که حزب‌الله بخشی از راهبرد ایران به شمار می‌آید وضعیت اخیر سوریه یک پیروزی برای بلوک ایران، سوریه، عراق و حزب‌الله در برابر بلوکی است که از سوی آمریکا حمایت می‌شوند. شورشیان در حالی شکست می‌خورند که از آغاز بحران سوریه تاکنون غرب با همراهی کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و ترکیه تلاش گسترده‌ای را برای ساقط کردن حکومت اسد انجام دادند.
همزمان روزنامه لبنانی الاخبار در تحلیلی نوشت: جنگ القصیر و آزادسازی این منطقه استراتژیک اولین تمرین هجومی حزب‌الله بود. حزب‌الله تا پیش از نبرد القصیر که در آن به یاری ارتش سوریه شتافت و در آزادسازی این شهر نقش داشت، هیچگونه حمله تهاجمی نداشته و تنها به دفاع می‌پرداخت.
الاخبار درخصوص این مساله که لبنانی‌های زیادی در روستاهای مرزی با سوریه زندگی کرده و حزب‌الله به حمایت از آنها می‌پردازد، نوشت: آزادسازی القصیر نتایج زیادی داشت که از جمله آنها ممانعت از قاچاق سلاح و تردد عناصر مسلح بین دو کشور بود.
الاخبار درخصوص به راه افتادن جنگ سنگین در القصیر نوشت: القصیر، بخش جداناپذیر از معرکه دمشق و اطراف آن بود و علاوه بر آن یکی از شهرهای مهم استان حمص و از منظر راهبردی در منطقه‌ای بسیار مهم قرار دارد که برخی از شهرهای مهم سوریه را به یکدیگر مرتبط می‌کند.

منبع: کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

تحفه 2013 ایران برای رزمندگان مقاومت
سه شنبه 92/3/28 ساعت 1:20 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارش مشرق از جدیدترین سامانه پدافندی ایران

حرز نهم؛ تحفه 2013 ایران برای رزمندگان مقاومت + عکس

حرز نهم علاوه بر حسگرهای اپتیکی و حرارتی از سامانه مسافت یاب(و شاید ردگیر) لیزری نیز بهره مند است که ضمن افزایش دقت محاسبه پارامترهای شلیک و نیز اصلاح موقعیت هدف با تأمین ورودی های دقیق، در صورت امکان ردگیری و هدایت لیزری از مقاوم ترین سامانه ها در شرایط سنگین جنگ الکترونیک خواهد بود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سامانه پدافند هوایی «حرز نهم» یکی از دستاوردهای دفاعی بود که به مناسبت بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر رونمایی شد.

تصاویر منتشر شده گویای یک سامانه موشکی کوتاه برد متحرک دفاع هوایی بر مبنای سامانه مشابه اما نیمه متحرک «یازهراء-3» بود که در بهمن ماه سال گذشته معرفی شده بود. در واقع به نظر می رسد به جز تفاوت هایی در چیدمان حسگرهای الکترواپتیکی پیرامون آنتن رادار، مهمترین تفاوت دو سامانه یازهراء-3 و حرز نهم، قابلیت تحرک نمونه جدید باشد که در ادامه به ارزش این توانمندی اشاره می کنیم.

 
سامانه متحرک پدافند هوایی حرز نهم


بر مبنای فیلم منتشر شده از شلیک، موشک مورد استفاده در هر دو سامانه از نوع «شهاب ثاقب» یا نوع بهینه سازی شده آن است که در گزارش مربوط به سامانه یازهراء-3 مفصلاً به آن و البته نحوه عملکرد سامانه پرداخته بودیم.

 
سامانه پدافند هوایی نیمه متحرک یازهراء-3


نمونه پایه موشک دارای مشخصاتی از قبیل طول 2.93 متر، جرم 84 (یا 85.1) کیلوگرم، سرعت 740 (یا750) متر بر ثانیه، برد 500 تا 8600 متر در برابر اهدافی با سرعت 400 متر بر ثانیه(1.17 ماخ در ارتفاع پائین و دمای 25 درجه سانتیگراد)، 10 کیلومتر در برابر اهدافی با سرعت 300 متر بر ثانیه(0.88 ماخ در شرایط فوق) و 11 کیلومتر در برابر بالگردها است. این موشک با اهدافی تا سقف پرواز 5500 متر و بیشینه سرعت 440 متر بر ثانیه(1.3ماخ) درگیر می شود.

 


موشک شهاب ثاقب


اما مصاحبه مسئولان دفاعی گویای یک تفاوت مهم بین دو سامانه فوق است. گفته می شود سامانه حرز نهم به صورت غیرفعال یا «پسیو» (Passive) عمل می کند. سامانه های غیرفعال در انواع راداری، حرارتی، بصری(اپتیکی) و لیزری مطرح می شوند.

نحوه عملکرد نوع غیرفعال راداری بدین صورت است که به جای ارسال امواج به سمت هدف که منجر به کشف محل خود سامانه می شود از امواج ارسال شده توسط فرستنده هایی در محل های دیگر استفاده  می شود و سامانه تنها با اتکا به گیرنده راداری امواج بازگشتی از اهداف موجود در پهنه آسمان را دریافت کرده و بر مبنای آنها کار کشف و ردیابی هدف را به انجام می رساند.

در سامانه های پسیو حرارتی و اپتیکی نیز طیف حرارتی تولیدی توسط هدف یا نور بازتاب یافته از آن توسط حسگرهای مربوطه دریافت و برای ردگیری هدف مورد استفاده قرار می گیرد. این سامانه های الکترواپتیکی در در حرز نهم در کنار اطلاعات اولیه راداری کار فراهم کردن داده های لازم برای ردگیری هدف را به انجام می رسانند.

در هر صورت مزیت بسیار مهم سامانه ای که به صورت غیرفعال عمل می کند تا قبل از شلیک موشک، عدم امکان مکانیابی آن توسط دشمن است. پس از شلیک موشک نیز امکان کشف محل سامانه از روی اثرات شلیک برای حسگرهای الکترواپتیکی دشمن مقدور می شود که البته عوامل مختلفی در میزان احتمال این پدیده دخیل هستند که از حوصله این بحث خارج است.

مزیت دیگر سامانه های غیرفعال، عدم امکان ایجاد اختلالات الکترونیکی توسط سامانه های جنگ الکترونیک دشمن در آنها است. بنابراین خود به خود احتمال اصابت موشک به هدف در اولین شلیک و توسط یک موشک به میزان بسیاری افزایش می یابد.

گفتنی است احتمال اصابت در نسل اول سامانه یازهراء برای شلیک یک موشک به سمت هدف 86 تا 90 درصد و با شلیک دو موشک بیش از 96 درصد عنوان شده است. این در حالی است که در صورت عدم اصابت، فیوز مجاورتی موشک عمل کرده و سر جنگی 14 کیلوگرمی آن را منفجر می سازد که شعاع تخریبی آن برای ایجاد آسیب جدی به یک هواپیمای جنگنده(در صورت عدم اصابت مستقیم) کاملاً کافی است چه رسد به انهدام بالگردها، پهپادها و موشک های کروز.

سامانه حرز نهم همانند سایر سامانه های دفاع هوایی ایران در شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور خدمت خواهد کرد و هم برای شناسایی زودهنگام تهدیدات و هم اولویت بندی آنها از داده های فراهم شده توسط طیف وسیعی از رادارهای دوربرد و میانبرد در فرکانس های مختلف شامل رادارهای فعال و غیرفعال مانند مطلع الفجر1و2، کاشف1و2، رادار ملی، رادار علیم، غدیر، ثامن، شهاب، سپهر و ... بهره خواهد برد.

نکته قابل توجه دیگر در مورد سامانه های حرز نهم و یازهراء-3 تنوع حسگرها برای توانمند باقی ماندن سامانه در تمام شرایط جوی و جنگ الکترونیک است. علاوه بر دوربین های دید روزانه، این سامانه دارای سامانه های حرارتی احتمالاً از نوع تصویرساز است که امکان ردگیری هدف در شب و شرایط جوی نامساعد را نیز فراهم می سازند.

 
آنتن گیرنده رادار و سامانه های الکترواپتیکی تکمیل کننده آن


به گزارش مشرق، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در سالگرد به غنیمت گرفته شدن پهپاد آر-کیو-170 تصاویری از ردگیری اپتیکی این هواپیما در سال 88 به نمایش در آمد که نشان دهنده توان بالای سامانه های الکترواپتیکی ایرانی در ردگیری هواپیمایی است که حتی اختلاف دمایی با محیط ایجاد نمی کند!

این سامانه علاوه بر حسگرهای اپتیکی و حرارتی از سامانه مسافت یاب(و شاید ردگیر) لیزری نیز بهره مند است که ضمن افزایش دقت محاسبه پارامترهای شلیک و نیز اصلاح موقعیت هدف با تأمین ورودی های دقیق، در صورت امکان ردگیری و هدایت لیزری از مقاوم ترین سامانه ها در شرایط سنگین جنگ الکترونیک خواهد بود.

این گمانه زنی را بر این مبنا مطرح می نماییم که اولاً سامانه های سطح به هوای موشکی بر مبنای عملکرد و هدایت لیزری در دنیا ساخته و به طور موفق در درگیری های نظامی استفاده شده اند مانند سامانه RBS-70 سوئدی و دوم اینکه سابقه ساخت موشک هایی با این نوع هدایت در انواع ضد زره و یک نوع سطح به هوای کوتاه برد یعنی قائم که بر مبنای انواع ضد زره توسعه یافته در کشورمان موجود است.

در این صورت سامانه های یازهراء-3 و حرز نهم از دقیق ترین و کشنده ترین سامانه های دفاع هوایی برد کوتاه خواهند بود که در حلقه آخر پدافند یک منطقه قرار گرفته و با اتکا به این توانمندی حرف های بسیاری در نبردهای مدرن برای گفتن خواهند داشت.

اما همانطور که در اوائل این گزارش اشاره کردیم مهمترین تفاوت ظاهری حرز نهم با سامانه یازهراء-3 در قابلیت تحرک آن است. در این سامانه جدید همانند نوع قبلی موشک ها در دو طرف سکوی دو درجه آزادی حامل آنتن رادار ردگیری هدف و حسگرهای الکترواپتیکی قرار گرفته اند اما این ادوات بر روی اتاقک کنترل و فرماندهی واحد شلیک بوده و تمام این مجموعه بر روی یک کامیون کوچک 6 چرخ قرار گرفته است.

البته به نظر می رسد در حرز نهم نسبت به سامانه یازهراء-3 تعداد موشک ها از چهار به دو فروند کاهش یافته است که موجب کاهش پایایی رزمی سامانه در محیط های رزمی می شود که از قضا آسمان آن امروزه تنها به هواپیماها و بالگردها اختصاص ندارد بلکه انبوه پهپادهای شناسایی و رزمی به همراه موشک ها و بمب های دورایستا نیز فهرست انواع اهداف هوایی را تکمیل تر کرده اند.

از این رو مشاهده می کنیم در سامانه های برتر دنیا که هم رده با حرز نهم یعنی کوتاه برد و تمام متحرک هستند مانند تور-ام-2 و پنتسر-اس-1 از تعداد 8 و 12 موشک بهره گیری شده است. البته این احتمال نیز وجود دارد که طراحان در این نمونه به دنبال سامانه ای کم حجم و سبک برای افزایش هرچه بیشتر قابلیت های تحرک و حمل و نقل بوده اند زیرا حذف دو موشک و پرتابگرها و نگهدارنده های آن در حدود 200 کیلوگرم یا بیشتر جرم سامانه را کاهش می دهد.

 
موشک و حسگرهای سامانه حرز نهم مستقر بر اتاقک کنترل


بنابراین با استقرار سامانه بر روی خودرو تحرک کامل این سامانه تضمین می شود.

تحرک، مزیت های بسیار مهمی برای یک سامانه دفاع هوایی ایجاد می کند از جمله سرعت بالا در استقرار و خروج از یک منطقه، حمل و نقل هوایی سریعتر توسط هواپیماهای ترابری، امکان جابجایی در حوالی منطقه تحت پوشش در زمان های مختلف که باعث کاهش احتمال کشف موقعیت آن توسط واحدهای شناسایی هوایی یا تیم های ضربت دشمن می شود و امکان همراهی واحدهای نیروهای زمینی توسط این سامانه در پیشروی ها و عقب نشینی ها و حضور مؤثر در صحنه عملیات.

قابلیت ردگیری اهداف به صورت غیرفعال توأم با تحرک کامل، کاربرد این سامانه را برای نیروهای مقاومت نیز جذاب می سازد که اساس راهبرد دفاعی آنها بر تحرک، پراکندگی و اختفاء تا قبل از آغاز عملیات استوار است.

در پایان باید گفت روند گرایش به سامانه های تمام متحرک در سامانه های تسلیحاتی مختلف که در سال های اخبر بسیار شدت گرفته است برای برآورده کردن نیازهای نیروهای مسلح در نبردهای مدرن امری ضروری است.

سامانه پدافند هوایی متحرک میانبرد رعد، استقرار موشک های چندگانه دوش پرتاب سطح به هوا، سطح به سطح، تیربارهای سنگین و خمپاره انداز روی خودروهای راهکنشی(تاکتیکی) و موتورسیکلت های چهار چرخه، توپ های پدافند هوایی هدایت خودکار مسقر روی خودروها و نفربرها، توپ سنگین 155 میلیمتری و سامانه های راداری و الکترواپتیکی نصب شده روی خودرو مواردی از این دست هستند که در سال های اخیر بیشتر مشاهده می شوند و گویای اهمیت تحرک و رویکرد صنعت دفاعی کشورمان به این سمت و سو است تا هم با حضور در تمامی مناطق صحنه نبرد به اجرای بهتر عملیات پرداخته و هم خود را از آتش دشمن مصون نگه دارد.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: پدافند هوایی

برگزاری دورههای رادار توسط ایران
دوشنبه 92/3/27 ساعت 9:33 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

برگزاری دوره‌های رادار توسط ایران برای کشورهای D8

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: جمهوری اسلامی ایران دوره‌های تخصصی کنترل رادار را برای کشورهای عضو D8 برگزار می‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، محمد خداکرمی اظهار داشت: اجلاس D8 به میزبانی کشور بنگلادش به منظور گسترش همکاری کشورهای عضو D8 در بخش حمل و نقل هوایی برگزار شد.

وی افزود: در این اجلاس که کشورهای ایران، مصر، اندونزی، مالزی، نیجریه، پاکستان، بنگلادش‌ و ترکیه عضویت دارند، سازمان هواپیمایی کشوری ایران اعلام آمادگی کرد دوره‌های تخصصی کنترل رادار را برای کشورهای عضو D8 برگزار کند.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی با اشاره به استقبال ریاست اجلاس D8 از برگزاری دوره مذکور در ایران، اضافه کرد: سازمان هواپیمایی کشوری در حال حاضر به طور جدی پیگیر برگزاری این دوره‌ها است و پس از انجام مقدمات لازم، از نمایندگان کشورهای عضو D8 برای شرکت در دوره‌ها دعوت به عمل خواهد آمد.

مشرق نیوز




زنده به گور
یکشنبه 92/3/26 ساعت 9:40 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
46 شهید غواصی که زنده به گور شده بودند

شهید محمودوند می‌گفت: 46 شهید غواص پیدا کردیم، دست و پا و چشم‌های آنها بسته شده بود؛ آنچه می‌دیدم باور کردنی نبود؛ بعثی‌ها این اسیران جنگی را زنده به گور کرده بودند! پلاک همه آنها را هم جدا کرده بودند تا شناسایی نشوند.


خبرگزاری فارس: 46 شهید غواصی که زنده به گور شده بودند

به گزارش خبرنگار حماسه و مقاومت فارس (باشگاه توانا)، پس از روزهای جنگ، ایامی که تقریباً همه رزمنده‌ها به شهرهایشان بازگشتند، عده‌ای همچنان در بیایان‌های تفتیده جنوب ماندند. کارهای ناتمامی مانده بود که آنها را به خود می‌کشید. یافتن پیکرهای شهدایی که اکنون خانواده‌هایشان بیش از روزهای دفاع، منتظر بازگشت‌شان نشسته‌اند. چرا که دیگر رزمندگان، یا خودشان آمده‌اند یا پیکرهایشان، اما این لاله‌ها نه خودشان بازگشتند و نه ...؛ اینان اکنون در پی تقدیم هدیه‌ای برای مادران این مردان بودند. آن هم در روزها و شب‌هایی پی‌‌در‌پی.

مطلبی که در ادامه می‌خوانید، خاطره‌ای از تلخ‌ترین روز تفحص شهید «علی محمودوند» از علمداران تفحص است که به روایت کتاب «شهید گمنام» در ادامه می‌آید:

                                                            ***

داخل خاک عراق مشغول جستجو بودیم؛ یکی از افسران عراقی خبر آورد که در منطقه‌ای جلوتر از اینجا یک گورستان دسته جمعی از شهدای ایرانی است؛ اما عراقی‌ها اجازه عبور نمی‌دادند؛ با تلاش بسیار و پس از مدت‌ها پیگیری به آن منطقه رفتیم؛ آن روز تلخ‌ترین روز دوران تفحص بود.

46 شهید غواص آنجا بودند، دست و پا و چشم‌های همگی آنها بسته شده بود؛ آنچه می‌دیدم باور کردنی نبود؛ بعثی‌ها این اسیران جنگی را زنده به گور کرده بودند! پلاک همه آنها را هم جدا کرده بودند تا شناسایی نشوند. آنها 46 شهید گمنام بودند.

در کنار همه پیکرها که سالم و کامل بود یک دست قطع شده قرار داشت؛ این دست متعلق به هیچ کدام از پیکرها نبود؛  انگشتر فیروزه زیبایی هم بر دست داشت؛ این دست مدت‌های طولانی مونس من شده بود؛ هر وقت کار ما گره می‌خورد به سراغ این دست می‌آمدیم؛ گویی این دست آمده بود تا دستگیر همه ما باشد.

منبع: فارس نیوز




برچسب‌ها: شهدا

برخورد
یکشنبه 92/3/26 ساعت 9:38 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
روایتی از برخورد احمد متوسلیان با زن و بچه تفنگ‌چی کومله

شهید دستواره می‌گفت: حاج احمد تازه حقوقش را گرفته بود، از در سپاه بیرون آمد که دید یک زن بچه بغل، کنار پیاده‌رو نشسته و گریه می‌کند، احمد رفت جلو.


خبرگزاری فارس: روایتی از برخورد احمد متوسلیان با زن و بچه تفنگ‌چی کومله

به گزارش خبرنگار حماسه و مقاومت فارس باشگاه «توانا»، عجب مردهایی بودند که فریب‌خوردگان ضدانقلاب را نجات می‌دادند، شهرها را آزاد می‌کردند، حتی به فکر زن و بچه بی‌گناه کسانی که به بیراهه رفتند، بودند.

به بهانه سالروز آزادسازی پاسگاه مرزی ژالانه در نوار مرزی مریوان ـ پنجوین توسط رزمندگان جبهه مریوان به فرماندهی حاج احمد متوسلیان در 19 فروردین 1360 روایتی خواندنی سردار شهید سیدمحمدرضا دستواره درباره گوشه‌ای از مهربانی حاج‌احمد را می‌خوانیم.

                                                            ***

احمد تازه حقوقش را گرفته بود، از در سپاه بیرون آمد که دید یک زن بچه بغل، کنار پیاده‌رو نشسته و گریه می‌کند، احمد رفت جلو.

ـ خواهر من! شما چرا ناراحتی؟ چی شده؟ چه کسی شما را ناراحت کرده؟

ـ شوهرم، من و این بچه صغیر را توی این شهر گذاشته و رفته تفنگ‌چی کومله شده، به خدا خیلی وقت است یک شکم سیر غذا از گلوی من و این بچه پایین نرفته.

احمد تا این حرف را شنید، بغضش گرفت و بلافاصله دست توی جیب اورکتش کرد و تمام مبلغی را که چند دقیقه پیش بابت حقوقش گرفته بود، دو دستی طرف آن زن گرفت.

ـ خواهر به خدا من شرمنده‌ام، نمی‌دانستم شما چنین مشکلی دارید، این پول ناقابل را بگیرید، هدیه مختصری است، فعلاً امور خودتان را با آن بگذرانید، نشانی‌تان را هم بدهید به برادر دستواره، او مسئول تأمین ارزاق شهر است، بعد از این موارد خوراکی شما را خودش می‌آورد دم در خانه‌تان به شما تحویل می‌دهد.

آن زن خشکش زده بود؛ احمد با التماس پول را به او داد، نشانى‏اش را هم نوشت و داد به من…

به خدا قسم کم نبودند خانواده‏هایى در مریوان که احمد خرج آنها را مى‏داد؛ مى‏دید حقوق خودش کفاف این کار را نمى‏دهد، مى‏رفت از پدرش دستى مى‏گرفت و مى‏آورد خرج محرومین مریوان مى‏کرد. همین طورها بود که همین خانواده‏هایى که او خرج‏شان را مى‏داد، شوهرهاى‏شان را سَرِ غیرت مى‏آوردند که شما خجالت نمى‏کشید؟ اسم خودتان را مى‏گذارید کُرد؟ دارید با مردى مى‏جنگید که خرج خورد و خوراک زن و بچه‏هاى شما را مى‏دهد. به همین خاطر مى‏دیدیم که راه به راه، ضدانقلاب فریب‏خورده، گروه گروه مى‏آمدند و خودشان را به سپاه تسلیم مى‏کردند.

منبع: فارس نیوز




برچسب‌ها: شهدا

ناوشکن جدید بایندر
چهارشنبه 92/3/22 ساعت 10:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

ناوشکن جدید بایندر به نداجا پیوست

ناوشکن جدید شهید دریابان بایندر صبح امروز با حضور امیر عطالله صالحی و دریادار سیاری به آب انداخته شد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، جدیدترین ناوشکن نیروی دریایی ارتش با نام شهید دریابان بایندر صبح امروز سه‌شنبه در بندرعباس به آب انداخته شد.

این مراسم با حضور امیر عطالله صالحی فرمانده کل ارتش و امیر حبیب‌الله‌ سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش و جمعی از مسئولین و کارکنان این نیرو برگزار شد.

الحاق این ناوشکن به نیروی دریایی ارتش می‌تواند توانایی این نیرو را در عرصه حفاظت از آب‌های کشورمان و همچنین حفظ امنیت منطقه و آب‌های بین‌المللی افزایش دهد.

این ناوشکن علی رغم تمامی محدودیت ها و تحریم‌ها با 528 هزار نفر ساعت طی بیست ماه تلاش متخصصان بومی مورد تعمیرات اساسی قرار گرفت.

در طول تعمیرات اساسی این ناوشکن بیش از 8 هزار قطعه حساس بومی‌سازی، 3200 قطعه سرویس، 2500 قطعه معیوب تعویض، 170 سامانه مورد تعمیرات اساسی و بیش از 98 سامانه بهینه سازی و همچنین حدود 60 تن فولاد آن تعویض شد.

تعمیرات اساسی موتورهای اصلی، اورهال مبدل‌های حرارتی، سیستم‌های سوخت و روغن و بهینه سازی سیستم‌های کنترل مانیتورینگ از جمله اقدامات صورت گرفته بر روی ناوشکن بایندر است.

نصب و راه اندازی سیستم کنترل آتش سلاح‌های ناوشکن، نصب و راه اندازی توپ‌های 76 و 40 میلیمتری و همچنین نصب و راه اندازی سامانه پرتاب موشک سطح به سطح نور در ناوشکن از جمله ویژگی‌های حوزه بازدارندگی بایندر است.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: نیروی دریائی

پیشنهاد موشکی روسیه
چهارشنبه 92/3/22 ساعت 10:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

رد پیشنهاد موشکی روسیه توسط ایران

سفیر ایران در روسیه مخالفت دولت کشورمان را با پیشنهاد مسکو در خصوص عرضه یک سیستم دفاع موشکی دیگر برای جایگزینی اس-300 را اعلام کرد.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم،  "سید محمودرضا سجادی" سفیر ایران در روسیه ضمن ردّ پیشنهاد مسکو برای تحویل سیستم دفاع موشکی جایگزین برای  اس-300، تأکید کرد: سیستم دفاع هوایی پیشنهادی از سوی روسیه قابلیت همگرایی با سیستم دفاعی ایران را ندارد.

روسیه پیشنهاد کرده است تا به‌جای تحویل سیستم دفاع موشکی اس-300 سیستم دفاع هوایی موسوم به "تور" را در اختیار ایران قرار دهد. سجادی تصریح کرد: ایران سیستم دفاع ملی خود را توسعه داده است و این سیستم بر مبنای سیستم دفاع موشکی "تور" نمی‌تواند کلیه قابلیت‌های سیستم اس-300 را داشته باشد.

سیستم دفاع موشکی "تور" یک سیستم دفاعی برای انواع آب و هواها، برد کوتاه، زمین به هوا است و می‌تواند هواپیماها، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک را هدف قرار دهد.

"سرگئی شیمیزوف" رئیس شرکت روس‌تک اواخر ماه می تأکید کرد: مسکو در حال تلاش برای متقاعد کردن تهران برای منصرف شدن از شکایت از شرکت صادرات اسلحه روسیه به‌خاطر لغو کردن قرارداد تحویل سیستم دفاع موشکی اس-300 به ایران است.

وزارت دفاع و سازمان صنایع هوافضای ایران در آوریل 2011 میلادی شکایتی را بر ضد شرکت صادرات اسلحه روسیه در دادگاه بین المللی ژنو مطرح کرده‌اند.

بر اساس اعلام مقام‌های رسمی ایران، تهران تنها در صورتی از شکایت خود بر ضد روسیه منصرف خواهد شد که مسکو به کلیه تعهدات اولیه خود عمل کند.

قرارداد 800 میلیون دلاری عرضه سیستم دفاع موشکی اس-300 روسیه به ایران در پایان سال 2007 میلادی بین دو کشور به امضا رسیده است.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: موشک

   1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 43
بازدید دیروز: 72
کل بازدیدها: 1322830