سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
خنثی کردن هر تهدید
پنج شنبه 93/6/27 ساعت 1:30 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سیاری: هر تهدیدی را در اسرع وقت خنثی می‌کنیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ما امروز این آمادگی را داریم که هر تهدیدی را در هر نقطه‌ای در اسرع وقت خنثی کرده و نسبت به آن واکنش نشان دهیم.

به گزارش مشرق، مراسم تحلیف و جشن سردوشی دانشجویان دوره ولایت (ماده 33 آجا) امروز در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)  نوشهر با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش برگزار شد.

امیر سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در این مراسم با تأکید بر لزوم زنده نگهداشتن راه و خون شهدا، استفاده از تجربیات دوران هشت سال دفاع مقدس را امری ضروری دانست.

وی با بیان اینکه با توکل بر خداوند و بهره‌گیری از رهنمودهای فرماندهی معظم کل قوا(مدظله العالی) اراده آهنین نیروهای مسلح کشورمان بویژه کارکنان ولایتمدار  نیروی دریایی راهبردی ارتش روز به روز مستحکم تر شده تصریح کرد: ما امروز این آمادگی را داریم که هر تهدیدی را در هر نقطه‌ای در اسرع وقت خنثی کرده و نسبت به آن واکنش نشان دهیم.

سیاری افزود: امنیت پایداری که امروز در جامعه شاهد آن هستیم و از نعمت های گرانمایه و دستاوردهای نظام شکوهمند انقلاب اسلامی ایران است مرهون خون شهدا، فداکاری های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و نیز هوشیاری و تلاش بی وقفه کارکنان نیروهای مسلح محسوب می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به حضور مستمر و مؤثر ناوگروه های این نیرو در آب های آزاد و بین المللی خاطرنشان کرد: این نیرو که به همت شما جوانان مدال راهبردی بودن را از مقام معظم رهبری و فرماندهی معزز کل قوا دریافت کرده است به هیچ وجه جنگ و صلح نمی شناسد و همین امروز عزیزان ما در ناوگروه سی و یکم این نیرو مشغول اجرای مأموریت در دوردست ها و حفاظت از اقتصاد کشورمان در آب های بین المللی هستند که به تعبیر حضرت آقا این خود یک مجاهدت خاموش است.

وی خطاب به دانشجویان حاضر در مراسم از آنها به عنوان آینده سازان نیروی دریایی ارتش یاد کرد و گفت: این نیرو تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا از ظرفیت و توانمندی همه شما عزیزان استفاده کرده و در راه اجرایی شدن تدابیر فرماندهی معظم کل قوا با قدرت تمام گام های مؤثری بردارد.

سیاری در پایان اظهار داشت: باید همیشه شکرگزار درگاه خداوند باشیم به خاطر سلامتی وجود ولی نعمت و فرمانده نستوهمان و از بارگاه ایزد متعال همواره خواستار استدام سایه بلند ایشان بر سر این نظام مقدس بخصوص نیروهای مسلح باشیم.

گفتنی است اجرای رژه توسط یگان های حاضر در میدان و نمایش عملیات اعتماد به نفس توسط دانشجویان سال دوم و سوم دانشگاه علوم دریایی حضرت امام خمینی(ره) نوشهر از جمله برنامه هایی بود که در این مراسم برگزار شد. 

منبع: مشرق نیوز




نجات کشتی چینی توسط نیروهای ایرانی
پنج شنبه 93/6/27 ساعت 1:28 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

نجات کشتی چینی توسط ناوگروه نداجا

ناوگروه سی و یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز یک فروند کشتی کانتینربر چینی را از چنگ دزدان دریایی نجات داد.

به گزارش مشرق، به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، صبح امروز 5 فروند قایق دزدان دریایی، یک کشتی کانتینربر چینی به نام «ژین لیان یان گانژ» را در محدوده خلیج عدن مورد حمله قرار داده و قصد ربایش آنرا داشتند که ناوگروه سی و یکم نیروی دریایی ارتش مانع از این اقدام دزدان شد.

بنابر این گزارش، 5 فروند قایق دزدان دریایی که در هر قایق 5 نفر مسلح با سلاح های سبک و نیمه سنگین مستقر بودند کشتی چینی را مورد هجوم قرار دادند که در لحظات اولیه و پس از درخواست اضطراری این کشتی کانتینربر و با دریافت درخواست توسط ناوگروه جمهوری اسلامی ایران بلافاصله ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «بایندر» به محل اعزام و با بهره گیری از سلاح های سبک و تیم های عملیات ویژه دزدان دریایی را متواری کرد.

گفتنی است که کشتی ژین لیان یان گانژ از مسیر سنگاپور به اقیانوس هند و با مقصد بندر جده عربستان در حرکت بود که پس از نجات از چنگ دزدان دریایی به همت ناوگروه نیروی دریایی ارتش بدون هیچ آسیبی مسیر خود را به سمت مقصد ادامه داد.

در راستای انجام مأموریت های تأمین امنیت در آب های آزاد دنیا که نیروی دریایی ارتش در حال اجرای آن است برای دومین بار ارتش جمهوری اسلامی ایران کشتی های عبوری جمهوری خلق چین را از چنگ دزدان دریایی نجات می دهد که اولین مرحله آن در فروردین ماه سال 1391 رخ داد و با تشکر رسمی مقامات کشور چین از جمله سفیر این کشور همراه بود.

ناوگروه سی و یکم جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران بایندر و ناو جمهوری اسلامی ایران بندرعباس با هدف به اهتزاز در آوردن پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در پهنه دریاها، اعلام پیام صلح و دوستی به کشورهای جهان و منطقه و تأمین امنیت خطوط مواصلاتی و کشتیرانی به آبهای آزاد و بین المللی اعزام شده است که در یک ماه اخیر موفق به نجات 5 فروند کشتی تجاری و نفتکش  ایرانی و خارجی شده است. 

منبع: مشرق نیوز




سیمرغ مرگبار ایرانی
پنج شنبه 93/6/27 ساعت 12:16 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

«سیمرغ» مرگبار ایرانی با 200 هزار ترکش به میدان بازگشت +عکس

با توجه به وزن کم بمب سیمرغ عملا تمام جنگنده های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جنگنده های سوخوی 25 نیروی هوایی سپاه توان حمل این بمب را دارا هستند. پس از پرتاب،این بمب تبدیل‌به 147ریز بمب شده و مجموعا ریز بمب های نصب شده، توان تبدیل شدن به 200 تا 294 هزار عدد ترکش را دارند.

گروه دفاع و امنیت مشرق - از زمان جنگ دوم جهانی بمب های خوشه ای به عنوان یک گونه جدید از بمب های هوا پرتاب وارد میادین نبرد شدند و تا به امروز نیز به عنوان بخشی مهم از مهمات هوا پرتاب، در اکثر نیروهای هوایی جهان به کار می روند.

در یک نگاه کلی، بمب خوشه ای شامل یک محفظه بزرگ است که در درون آن تعدادی بمب کوچک تر قرار گرفته است. خلبان با نزدیک شدن به محل مورد نظر بمب را پرتاب می کند و پس از طی مسافتی، پوشش نصب شده بر روی بمب کنده شده و ریز بمب های قرار گرفته در آن جدا شده و پخش می شوند. چتر کوچکی در انتهای هر کدام از ریز بمب ها نصب شده و پس از رها شدن آنها باز می شود، این عمل سقوط صحیح این بمب های کوچک را به سمت زمین تضمین می کنند.
 
عمدتا این بمب های کوچک بعد از برخورد عمل کرده و توان نفوذ به زره را نیز دارند. نقش ثانویه آنها هم این است که پس از برخورد به زمین منفجر شده و به تعداد زیادی ترکش بدل شده و می تواند به عنوان یک سلاح موثر بر علیه پیاده نظام به کار رود.

کشورهای مختلفی مثل آمریکا، روسیه، انگلستان و فرانسه از جمله سازندگان این نوع بمب های خوشه ای هستند. از جمله دیگر نقش هایی که بمب های خوشه ای می توانند به عهده بگیرند بحث حمله به باندهای پروازی در فرودگاه هاست که نقش مهمی در غیر عملیاتی کردن یک پایگاه هوایی و در نهایت از کار انداخت یک نیروی هوایی می تواند داشته باشد.

در دوره قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حجم زیادی از بمب های خوشه ای مدل BL 755 ساخت انگلستان خریداری و در طول جنگ تحمیلی توسط جنگنده های اف 4 و اف 5 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر علیه تجمعات نیروهای پیاده و زرهی ارتش بعث عراق استفاده شد.

استفاده از این بمب ها در کنار بمب های ناپالم و موشک های ماوریک نقش مهمی در جلوگیری از پیشروی ارتش عراق خصوصا در ماه های اولیه جنگ تحمیلی داشت.

سیمرغ مرگبار ایرانی با 294 هزار ترکش به میدان بازگشت+عکس
بمب BL755 ساخت انگلستان


نقش اصلی بمب های سری BL 755 و ریز مهمات حمل شونده توسط آن نفوذ به زره است و در دهه 1970 میلادی برای مقابله با حمله احتمالی یگان های زرهی شوروی سابق در اروپا طراحی شده بود.

هر کدام از این بمب های کوچک توان نفوذ در 250 میلی متر زره را دارد و پس از منفجر شدن هر کدام از این ریز بمب ها به 14400 تا 2000 عدد ترکش بدل می شود که سلاحی مرگبار بر علیه پیاده نظام است. در جریان جنگ فالکلند در سال 1982 میلادی نیز جنگنده های هاریر انگلیسی از این بمب ها بر علیه مواضع نیروهای پیاده آرژانتینی استفاده کردند که به تسلیم شدن سریع آرژانتینی ها منجر شد.

سیمرغ مرگبار ایرانی با 294 هزار ترکش به میدان بازگشت+عکس
لحظه جدا شدن ریز مهمات از بمب BL755


در جریان بازدید اخیر دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری از نمایشگاه دستاوردهای صنایع دفاعی کشور، یک بمب با ظاهری شبیه به BL 755 برای اولین بار رونمایی شد که البته جزئیاتی رسمی از آن منتشر نشده است. این بمب "سیمرغ" نام دارد.

با توجه به ساختار ظاهری و نوع طراحی این بمب می توان اینگونه عنوان کرد که این بمب وزنی در حدود 250 کیلوگرم داشته و جنس بدنه آن مانند مدل BL 755 از آلومنیوم است. در این بدنه آلومینیومی 7 بخش و در هر کدام از آنها 21 ریز بمب و در مجموع 147 بمب کوچک در هر یک بمب وجود دارد.

به طور استاندارد، هر کدام از ریز بمب ها معمولا تا 18 متر از بمب فاصله گرفته و سپس چتر آنها باز می شود و برای اصابت، به سمت زمین حرکت می کنند.

سیمرغ مرگبار ایرانی با 294 هزار ترکش به میدان بازگشت+عکس
بمب ایرانی سیمرغ


بمب به نمایش درآمده در نمایشگاه وزارت دفاع یک نمونه آزمایشی برش خورده است که دقیقا به مانند نمونه انگلیسی دارای 7 بخش بوده و بمب های کوچک نصب شده در آن مشخص هستند. به نظر صنایع دفاعی ایران اقدام به مهندسی معکوس یا بهره گیری از الگوی موفق این بمب مرگبار انگلیسی کرده اند.

با توجه به وزن کم این بمب که در بالا به آن اشاره شد، عملا تمام جنگنده های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جنگنده های سوخوی 25 نیروی هوایی سپاه توان حمل این بمب را دارا هستند که قابلیت مهم و در خور توجهی است.

سیمرغ مرگبار ایرانی با 294 هزار ترکش به میدان بازگشت+عکس

سیمرغ مرگبار ایرانی با 294 هزار ترکش به میدان بازگشت+عکس
به شباهتهای بخش جلویی دو بمب در نصاویر دقت کنید


اما یکی دیگر از کاندیداهای احتمالی حمل این بمب می تواند "پهپاد کرار" باشد. تا به امروز و بنا بر اعلام مسئولین امر و تصاویر موجود، این پهپاد ایرانی توان حمل بمب های 500 پوندی یا به عبارتی 226 کیلوگرمی را دارد که با کمی تغییر و استفاده از آلیاژهای سبک تر می توان یک تیر از این بمب ها را در زیر پهپادهای کرار نصب کرد.

سیمرغ مرگبار ایرانی با 294 هزار ترکش به میدان بازگشت+عکس
پهپاد بمب افکن کرار


اهدافی مثل زره پوش ها و نیروهای پیاده نظام دشمن، باندهای فرود و محل های تجمع و استقرار نیروهای متخاصم از جمله اهدافی است که می توان با این بمب آنها را به راحتی از بین برد. کافی است بدانید که مجموعا 147 ریز بمب نصب شده در سیمرغ، توان تبدیل شدن به 200 تا 294 هزار عدد ترکش را دارند.

این عدد خود به تنهایی توان بالای تخریبی این بمب را نشان می دهد. تصور کنید چند فروند پهپاد کرار مسلح به این بمب ها در ارتفاع پایین حمله غافل گیر کننده ای را به مواضع دشمن داشته باشند. حجم تخریبی که این بمب ها ایجاد می کنند مسلما هر دشمنی را قبل از دست زدن به هر تجاوزی به تفکر دوباره وادار خواهد کرد.

اگرچه این بمب می توانست به عنوان یکی از دستاوردهای مهم روز صنعت دفاعی کشورمان معرفی و تبلیغ شود، اما نبود اطلاعات بیشتر از جزییات آن و اکتفا به بیان کلیاتی از ساختار و عملکرد بمب سیمرغ هم می تواند خبری خوش برای دوستداران صنعت دفاعی کشور و رزمندگان مقاومت باشد.

منبع: مشرق نیوز




اقیانوس پیمای ایرانی
سه شنبه 93/6/25 ساعت 11:42 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

پیشرفت 78 درصدی ساخت شناور اقیانوس پیما

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: امسال نیز نخستین شناور تحقیقاتی کشور به آب انداخته نخواهد شد.

به گزارش مشرق، دکتر وحید چگینی گفت: هنوز 60 میلیارد اعتبار برای تکمیل ساخت نخستین شناور تحقیقاتی کشور تخصیص نیافته است و با پیگیری های معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و وزارت علوم و فناوری امیدوار بودیم هر چه سریعتر این میزان اعتبار داده شود.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی خاطرنشان کرد: شواهد نشان می دهد این میزان اعتبار امسال نیز تخصیص نمی یابد.

وی گفت: علاوه بر مشکل تخصیص اعتبار، بخشی از سامانه رانش این شناور نیز برای به آب اندازی هنوز تکمیل نشده است.

چگینی با اشاره به اینکه ساخت این کشتی تاکنون با پیشرفت 78 درصدی همراه بوده است ، خاطرنشان کرد : در صورتی که تجهیزات اندازه گیری سنار خریداری و نصب می شد، بر اساس اعلام پیمانکار مربوطه قصد داشتیم این کشتی را شهریور امسال به آب اندازیم.

وی گفت : هر چند سازمان صنایع دریایی به عنوان گروه پیمانکار اعلام کرده است تا پایان سال جاری این شناور به آب اندازی خواهد شد اما ما امید چندانی برای تحقق این امر نداریم.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تاکید کرد: برای ساخت این شناور تا کنون بیش از 200 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

چگینی گفت : تاکنون 90 میلیارد ریال بیش از اعتبار پیش بینی شده برای ساخت این شناور هزینه شده است.

ساخت نخستین شناور تحقیقاتی کشور از اهمیت زیادی برای پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوسی برخوردار است.

به گفته وی، با اتمام ساخت این شناور و به آب اندازی آن دیگر برای انجام گشت های تحقیقاتی مجبور به اجاره شناورهای سایر ارگان نخواهیم بود و به راحتی می توانیم در هر زمانی که اراده کنیم گشت های تحقیقاتی را برگزار کنیم.

رئیس پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوسی کشور تاکید کرد: به منظور آگاهی موسسه ملی اقیانوس شناسی از چگونگی ساخت این شناور تحقیقاتی ،علاوه بر بازدید کارشناسان موسسه از چگونگی ساخت،جلساتی به صورت منظم با مسئولان سازمان صنایع دریایی برگزار می شود.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

برنامه های ارتش
دوشنبه 93/6/24 ساعت 10:8 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

اعلام برنامه های ارتش برای هفته دفاع مقدس

ویژه برنامه‌های فرهنگی تبلیغی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس اعلام شد.

به گزارش مشرق، در آستانه فرارسیدن سی و چهارمین سالگرد هفته دفاع مقدس، ویژه برنامه‌های فرهنگی تبلیغی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس اعلام شد.

امیر شاهین تقی خانی جانشین معاونت فرهنگی و روابط عمومی ارتش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام نیروهای مسلح و حماسه آفرینی های بی بدیل رزمندگان، جانبازان و آزادگان سرافراز در سالهای دفاع مقدس گفت: در برنامه های فرهنگی تبلیغی ارتش به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس امسال با توجه به شعار «ایستادگی دیروز، عزت امروز و تعالی فردا» مؤلفه‌هایی همچون ترویج فرهنگ دفاع مقدس در بین نسل جوان، ارائه توانمندی های ارتش در حوزه های نیروی انسانی و تجهیزاتی، تبیین اقدامات و ایثارگری های رزمندگان ارتش در دوران دفاع مقدس، تمرکز بر سال اول جنگ و جایگاه ویژه ارتش در توقف، تثبیت و دفع دشمن متجاوز، توجه ویژه به اثرات ماندگار وحدت رزمندگان اسلام در دوران جنگ تحمیلی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تبیین روحیه جهادی و ایثارگری در توفیقات گذشته و امروز و تبیین آثار و برکات دفاع مقدس در نیل به خودکفایی و خوداتکایی و شکوفایی علمی، نظامی و فرهنگی ارتش با تکیه بر تولیدات و توانمندی های بومی و داخلی مورد تاکید قرار گرفته است.

تقی‌خانی افزود: انجام فعالیت های فرهنگی تبلیغی مراسم رژه پرصلابت یکانهای نمونه نیروهای مسلح در روز 31 شهریورماه، تولید چندین ویژه برنامه رادیویی و تلویزیونی و پخش آنها از شبکه های مختلف صدا و سیما در هفته دفاع مقدس، حضور گسترده فرماندهان و کارکنان ارتش در مراسم سیاسی عبادی نماز جمعه تهران و شهرستان های سراسر کشور در مورخه چهارم مهرماه، برگزاری مراسم پرفیض دعای کمیل و مراسم گرامیداشت شهدای والامقام عملیات ثامن الائمه(ع) و تجلیل از رزمندگان این عملیات غرورآفرین بخشی از فعالیت های فرهنگی- تبلیغی ارتش به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس امسال است.

وی در ادامه تصریح کرد: انتشار ویژه نامه ها، مقالات و مصاحبه هایی با فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس و رونمایی از 30 اطلاعیه ستاد مشترک ارتش در روزهای آغازین دفاع مقدس در پایگاه اطلاع رسانی و نشریات ادواری ارتش (صف و سرباز)، روزنامه های کثیرالانتشار، خبرگزاری ها و سایت های خبری و اطلاع رسانی کشور، حضور فرماندهان و پیشکسوتان در برنامه های زنده صدا و سیما و نیز بازدید و حضور آنها در تعدادی از رسانه های جمعی و مراکز علمی، دانشگاهی و فرهنگی کشور، فعالیت های مختلف فرهنگی – تبلیغی عقیدتی سیاسی های یکان های آجا در سراسر کشور، برگزاری مراسم شب شعر و خاطرات دفاع مقدس در یگانهای آجا و مراسم تجلیل از سربازان نمونه دوران دفاع مقدس نیز از جمله برنامه های دیگری است که ارتش جمهوری اسلامی ایران در هفته دفاع مقدس تدارک دیده است.

جانشین معاونت فرهنگی و روابط عمومی ارتش همچنین گفت: یکی دیگر از محورهای مهم فرهنگی تبلیغی ارتش در هفته دفاع مقدس امسال، برگزاری یادواره شهید سرلشکر ولی الله فلاحی در شهرستان طالقان در آخرین روزهای هفته دفاع مقدس خواهد بود که در کنار آن یک همایش علمی- پژوهشی نیز در خصوص ابعاد شخصیت بزرگ و کم نظیر این شهید والامقام در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) برگزار خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر یادواره شهید فلاحی در طالقان که با  همکاری مجدانه استانداری البرز و مسئولان شهرستان طالقان در روز دهم شهریور ماه برگزار خواهد شد؛ ویژه نامه «شاهد یاران» بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز به این شهید والامقام اختصاص یافته و همزمان ضمن چاپ مقالات متعدد در رسانه های جمعی، در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار کشور نیز ویژه نامه ای در این خصوص منتشر خواهد شد. همچنین درباره شهید فلاحی تعدادی مستند تلویزیونی تولید شده که در هفته دفاع مقدس از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود.

تقی خانی در پایان اظهار امیدواری کرد که با برنامه ریزی های منسجم و گسترده فرهنگی و رسانه ای سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با پشتیبانی همه جانبه سامانه فرماندهی آجا و همکاری مناسب دیگر سازمان های مسئول در حوزه دفاع مقدس بویژه سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارتش، امسال شاهد تاثیرگذاری بیشتر این برنامه ها بر روی نسل جوان کشور باشیم.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

ذره بین ایرانی آماده شکار
یکشنبه 93/6/23 ساعت 10:45 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

ذره‌بین ایرانی آماده شکار جانوران رادارگریز دشمن شد +عکس

تولید بومی رادار مدرن کاوش توسط متخصصان دفاعی کشورمان با توجه به تخصص آن در کشف اهداف پنهانکار در ارتفاع پائین، قطعا به توسعه کیفی‌ و کمی پوشش‌ راداری در نقاط مختلف کشورمان منجر می‌شود که نمونه عملکرد چنین سامانه هایی، در شکار جانور قندهار و هرمس صهیونیستی قابل مشاهده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در دوران پس از جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه ایران متخصصان کشورمان برای ساخت سامانه‌های راداری مورد نیاز اقدام به تلاش‌های گسترده‌ای نمودند که اولین محصول این حرکت، ساخت رادار ملی در سال 1377 بود. پس از آن علاوه بر توسعه رادارهای مورد نیاز در کشور در برخی مواقع که امکان خرید خارجی وجود داشته، تعداد محدودی رادار از تولیدات جدید و پیشرفته کشورهای دیگر خریداری شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

نکته مهم در این زمینه، اقدام به بهسازی این محصولات خارجی با توجه به پیشرفت‌های بزرگ علمی کشور در زمینه‌های مخابرات، الکترونیک و پردازش رایانه‌ای بوده که نشان می‌دهد نیروهای مسلح کشورمان بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر، تنها مصرف کننده تولیدات دیگران نبوده و علم، فناوری و از همه مهمتر شجاعت ایجاد تغییر در سامانه‌های خریداری شده را نیز دارند.

همچنین فعالیت‌هایی برای توسعه نمونه داخلی از رادارهای خارجی و تولید آنها به تعداد مطلوب، در کشور به تناسب نیاز صورت پذیرفته است. در این گزارش به معرفی دو نمونه از جدیدترین رادارهای ساخت متخصصان کشورمان با نام‌های کاوش و بشیر می‌پردازیم که شباهت‌هایی به رادارهای پیشرفته خارجی دارند. این رادارها در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه در کنار سامانه‌های راداری پیشرفته پسیو علیم به نمایش در آمده بودند.

رادار کاوش


کاوش نام یکی از سامانه‌های راداری به نمایش در آمده در نمایشگاه مذکور است. هر چند هیچ گونه مشخصاتی از این رادار اعلام نشده است اما شباهت بسیار بالای آن به یک رادار بسیار معروف خارجی گویای اهداف طراحی آن است.

 

رادار
رادار کاوش؛ رادار بشیر و بخشی از آنتن رادار علیم نیز در زمینه تصویر دیده می‌شوند


در واقع رادار کاوش مشابه بومی رادار روسی کاستا-2ئی2 است که در چند سال گذشته در زمره تجهیزات پدافند هوایی کشور مشاهده شده و از مهمترین اجزاء ایجاد کننده توان کشف اهداف پنهانکار راداری (رادارگریز) در سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته امروز کشور سازنده یعنی روسیه از جمله اس-300 است.

 

رادار
رادار کاوش
 

رادار
رادار کاستا-2ئی2

کاستا-2ئی2 یک رادار جستجو و مراقبت 3 بعدی و تمام سمتی برای پوشش ارتفاعات پائین است که برای کنترل آسمان و تشخیص خودکار برد، زاویه سمتی، ارتفاع و مشخص کردن مسیر پرواز اهداف طراحی شده و در باند UHF کار می‌کند.

این رادار می‌تواند هواگردهای بال‌ثابت، بالگرد، پهپاد و موشک‌های کروز خصوصاً گونه‌های دارای قابلیت‌های پنهانکاری راداری را در شرایط مختلف از جمله پرواز در ارتفاع بسیار پائین و نزدیک به سطح زمین و در میان بازتاب‌های شدید عوارض زمینی و اشیاء محیطی و آب و هوای مختلف کشف و ردگیری کند.

رادار کاستا-2ئی2 با توانایی عملکرد خودکار و نیز کنترل از راه دور با تحرک بالا از فرستنده‌های حالت جامد، پردازشگرهای دیجیتال و سامانه‌های آزمایش عملکرد بهره می‌برد و علاوه بر مأموریت‌های نظامی با قابلیت اطمینان بالا می‌تواند در کاربردهای کنترل نوار ساحلی و عبور و مرور هواپیماهای تجاری نیز به ایفای نقش بپردازد.


رادار
آنتن رادار کاستا-2ئی2


این رادار با طراحی بخشی (ماژولار)، قابلیت جمع شدن بر روی یک کامیون را داشته و در حالت آماده به کار، آنتن آن بر روی پایه‌ای به ارتفاع حدود 14 متر قرار می‌گیرد. یک برج 50 متری نیز برای استقرار آنتن این رادار قابل به کارگیری است. این رادار به گونه‌ای طراحی شده که در برابر تداخل عملکرد با سامانه‌های الکترونیکی مجاور خود علاوه بر اختلالات الکترونیکی (جمینگ) دشمن تا حد بالایی مقاوم است.

به گزارش مشرق، آنتن رادار کاستا-2ئی2 دارای ساختاری سه تکه و غیر مسطح با سطحی شبکه‌ای بوده که در حال حرکت به صورت جمع شده قرار می‌گیرند به طوری که بخش میانی در زیر و دو بخش دیگر در طرفین و بالا استقرار یافته و برای شروع به کار، این سه قسمت به طور خودکار به هم متصل شده و پایه‌ای که آنتن روی آن مستقر شده نیز کار بالا بردن آن از سطح زمین را به انجام می‌رساند.

 

رادار
آنتن رادار کاستا-2ئی2 در حالت جمع شده و در حال حرکت

سخت‌افزارها و پردازشگرهای این رادار در یک کامیون مشابه کامیون حامل آنتن مستقر شده‌اند و منبع تولید انرژی الکتریکی از موتور دیزل، توان 23 کیلوواتی مورد نیاز آن را تأمین می‌کند. مجموعه رادار قابلیت حمل بالایی را توسط وسائل نقلیه مختلف مانند هواپیماهای ترابری نظامی داشته و تعمیر و نگهداری ساده‌ای دارد.

این رادار توانایی کشف اهداف کوچک و کم‌سرعت را نیز در فواصل مختلف دارد. طول موج این رادار در محدود دسی‌متر بوده و توان پوشش بردهای 5 تا 150 کیلومتر را دارد. زاویه ارتفاعی تا 25 درجه، پوشش سمتی 360 درجه و ارتفاع پروازی اهداف تا 6000 متر سایر مشخصات عملکردی آن است.

بنا بر اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت صادرات تسلیحات روسیه، این رادار اهداف پروازی در ارتفاع 100 متری را در برد 41 کیلومتر (با آنتن در ارتفاع 14 متر) و 55 کیلومتر (با آنتن در ارتفاع 50 متر) ردگیری می‌کند. رادار کاستا-2ئی2 توانایی ردگیری همزمان تا 50 هدف را دارد.

دقت این رادار در برد، 100 متر، در ارتفاع 900 متر و در زاویه سمت، بهتر از یک درجه است و در مدت زمان حدود 20 دقیقه آماده به کار شده یا آماده حرکت برای خروج از موضع می‌شود. این رادار دستکم 20 روز به طور مداوم امکان فعالیت دارد.

 
رادار
رادار کاوش و خودروی حامل سخت‌ا‌فزارهای مربوطه


صرف نظر از مشابهت کلی رادار کاوش با کاستا-2ئی2 از جمله استفاده از 2 خودروی مرتبط با هم، مشابهت در طرح کلی ساختمان فیزیکی رادار، آنتن و جمع‌کننده‌های امواج، تفاوت‌هایی در برخی بخش‌های مکانیکی و سازه آن دیده می‌شود.

به علاوه با توجه به تجارب پیشین در طراحی و ساخت رادارهای همرده می‌توان گمانه‌زنی نمود که رادار کاوش نسبت به کاستا از برتری‌هایی برخوردار باشد از جمله تقویت نسبی برد، توانایی کشف تعداد هدف بیشتر، مداومت کاری بیشتر و توان مصرفی کمتر. تولید بومی این رادار به تعداد لازم با توجه به تخصص آن در کشف اهداف پنهانکار در ارتفاع پائین به توسعه کیفی و کمی پوشش راداری کشور در نقاط مختلف منجر می‌شود.

 
رادار
اتاق کنترل رادار کاوش


رادار بشیر

بشیر، نام رادار دیگری است که در نمایشگاه نیروی هوافضای سپاه مشاهده شد و سپس تصاویری از نمای نزدیک آن در رسانه ملی به نمایش درآمد. این رادار دارای یک آنتن مسطح مستقر بر روی پایه بوده که قابلیت چرخش به صورت 360 درجه را دارد و به نظر می‌رسد از نوع آرایه فازی باشد.


رادار
رادار بشیر


در واقع در رادار بشیر پویش محیط در افق با چرخش مکانیکی امواج به انجام می‌رسد که ساختاری مرسوم در بسیاری از رادارها است. به علاوه در رادارهای پیشرفته، پویش محیط در راستای ارتفاعی با تغییر زاویه امواج به انجام می‌رسد که با توجه به ساخت رادارهای پیشرفته در کشور احتمالاً در رادار بشیر نیز از همین روش استفاده شده است.


رادار
رادار بشیر


شکل آنتن همچنین نشان می‌دهد در این رادار از طول موج‌های کوچکتر مانند باندهای L/S استفاده شده است که دارای دقت بالاتری در تعیین موقعیت اهداف در مقایسه با باندهای HF/VHF/UHF هستند اما همچنان برای جستجو و ردیابی اهداف در بردهای متوسط و بلند استفاده می‌شوند.

اما با نگاهی به رادارهای پیشرفته دنیا می‌توان شباهت‌هایی بین بشیر و نمونه‌هایی از رادارهای پیشرفته چینی یافت. در واقع سبک طراحی بشیر نزدیک به طراحی رادارهای چینی JY-11B و تا حدودی Type-120 است.

استفاده از آنتن‌های صفحه‌ای با یک سامانه تشخیص دوست از دشمن (IFF) به همراه آن در رادارهای غربی مانند Master-T نیز دیده می‌شود با این تفاوت که در اغلب رادارهای چینی سامانه تشخیص دوست از دشمن در زیر آنتن اصلی رادار ولی در بیشتر رادارهای آمریکایی در بالای آن قرار گرفته است.

 رادار
رادار JY-11B


به گزارش مشرق، رادار JY-11B یک رادار با برد متوسط و بیش از 210 تا 260 کیلومتر برای هدفی با سطح مقطع راداری 2 متر مربع است که برای کشف و ردگیری دقیق اهداف در ارتفاع‌های بسیار پائین طراحی شده است. این رادار با عملکرد 3 بعدی در باند S کار می‌کند و با استفاده از فناوری‌های حالت جامد و تحرک بسیار بالا از مفاهیم طراحی جدید بهره برده است.

توانایی شکل‌دهی به امواج، برخورداری از سامانه‌های مقابله با ضد جنگ الکترونیک (ECCM) و توانایی کشف و ردگیری خودکار اهداف از دیگر قابلیت‌های این رادار است.

رادار Type-120 نیز که برخی کارشناسان آن را نمونه‌ای مشتق شده از رادار JY-11B می‌دانند یک رادار با قابلیت تحرک بالا است که به منظور کشف اهداف در ارتفاع پائین طراحی شده. این رادار از یک آنتن آرایه‌ای مسطح بهره برده و بر روی یک کامیون 6*6 مستقر گردیده است.

در این رادار آنتن با استفاده از جک‌های هیدرولیکی بر روی یک دکل با ارتفاع تا حدود 7 متر قرار می‌گیرد تا پوشش بهتری برای کشف اهداف در حال پرواز در ارتفاع پائین فراهم شود. بر خلاف JY-11B، رادار Type-120 در باند L کار می‌کند تا توانایی آن در کشف اهداف پنهانکار با توجه به طول موج بیشتر این باند بیشتر شود.

 
رادار
رادار Type-120


در رادار بشیر ضمن مشابهت کلی طراحی رادار، آنتن و پایه آن و محل و شکل آنتن سامانه تشخیص دوست از دشمن، تفاوت‌های قابل توجهی نیز در همین بخش‌ها و اجزاء جانبی نسبت به دو رادار چینی معرفی شده دیده می‌شود.

سطح یکپارچه آنتن، تفاوت تعداد المان‌های آنتن سامانه IFF و 3 جزء نصب شده در پشت و دو طرف جانبی آنتن از جمله این اختلاف ها است که نشان دهنده بومی بودن طراحی رادار بشیر ضمن الگوبرداری از یک رادار مطرح و موفق خارجی است. احتمالاً نحوه جمع شدن رادار بشیر بر روی خودروی حامل نیز مشابه با رادار Type-120 باشد.

 
رادار
رادار بشیر
 

رادار
رادار Type-120 با آنتن جمع شده و در حال حرکت


نکته جالب توجه در این زمینه اشاره فرمانده محترم نیروی هوافضای سپاه به راداری خارجی است که قرارداد خرید آن با کشور سازنده منعقد شد اما تحویل نگردید و پس از آن متخصصان سپاه با اتکاء به تصاویر و مشخصات اعلام شده‌ آن اقدام به طراحی و ساخت نمونه داخلی رادار مزبور نمودند که در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضا به نمایش در آمد. این رادار می‌تواند هر یک از دو رادار کاوش یا بشیر باشد.

شباهت دو رادار جدید سپاه با رادارهای روسی کاستا و رادار چینی Type-120 که از اجزاء مهم سامانه‌های دفاع هوایی موشکی دوربرد S-300/400 روسیه و HQ-9/12 چین هستند مورد توجه برخی رسانه‌های خارجی که دارای رویکرد تخصصی هستند قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد محافل تخصصی دنیا در انتظار مشاهده نمونه بومی سامانه‌های موشکی پدافند هوایی دوربرد ایرانی به سر می‌برند. در نمایشگاه نیروی هوافضا نیز ضمن مقایسه سامانه سوم خرداد با اس-300 اشاره‌ای به برنامه توسعه عملکرد آن به بردهای 100 و 200 کیلومتر در آینده شد.

این سامانه‌های موشکی از اطلاعات حاصل شده از رادارهایی مانند قدیر به عنوان سامانه کشف و شناسایی اهداف معمولی و پنهانکار در مسافت‌های بلند و ارتفاع‌های بالا، رادار بشیر در نقش سامانه کشف و ردگیری دقیقتر اهداف در بردهای متوسط تا بلند و رادار کاوش با توانایی کشف اهداف خصوصاً انواع پنهانکار در بردها و ارتفاع‌های کوتاه تا متوسط بهره خواهند برد.

با احتساب رادارهای قدیر، کاوش و بشیر، رادار آرایه فازی کنترل آتش 1700 المانی سامانه موشکی پدافند هوایی سوم خرداد، رادار آنتن مسطح سامانه موشکی پدافند هوایی طبس و نیز رادار سامانه پدافند هوایی علم‌الهدی تعداد رادارهای نظامی و غیرنظامی طراحی و ساخته شده توسط متخصصان ایرانی در انواع مستقر بر سطح با کاربرد جستجوی هوایی و سطحی به دهها نمونه بالغ شده که برخی از آنها مانند رادار قدیر و رادار کیهانی (ماوراء افق) سپهر از فناوری‌های فوق پیشرفته بهره‌مند بوده و جزء دارایی‌های فناورانه خاص هر کشور محسوب شده و در دنیا تعداد کشورهای معدودی دارای این فناوری‌ها هستند.

 

رادار
رادار آرایه فازی 1700 المانی در سامانه سوم خرداد


به گزارش مشرق، این رادارها از فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند شکل‌دهی دیجیتالی پرتو و پویش (اسکن) دیجیتالی که در آینده می‌تواند به تولید آنتن‌های هوشمند منجر شود، توانمندی ردگیری حین جستجو و تشخیص هدف متحرک بین عوارض زمین و اجزاء الکترونیکی حالت جامد بهره‌مند بوده و با استفاده از پردازش موازی پرسرعت، قابلیت‌های کم نظیری را به مجموعه نیروهای مسلح کشور داده‌اند.

این مجموعه گسترده و متنوع که برای مأموریت‌های گوناگون نیروهای مسلح توسعه یافته، کشورمان را به قطب طراحی و ساخت سامانه راداری تبدیل کرده است. در حالی که این رادارها روزگاری جزء گلوگاه‌های علمی و فنی کشور محسوب می‌شدند امروزه به محصولات صادراتی تبدیل شده‌اند به طوری که حتی کشورهایی با توانایی تأمین نیاز راداری خود از قدرت‌های بزرگ دنیا تمایل به همکاری با ایران برای توسعه رادارهای مورد نیاز نشان داده‌اند.

منبع: مشرق نیوز




ساخت موتور جدید ایرانی
یکشنبه 93/6/23 ساعت 9:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

ساخت موتور جدید بالگرد در کشور

موتورهای DC گشتاور بالا مورد نیاز صنایع هلیکوپترسازی که از جمله اقلام مشمول تحریم‌ها بوده و بر روی بالگرد N2091 عملیاتی قابل نصب است با تلاش فناوران ایرانی طراحی و ساخته شد.

به گزارش مشرق،  این موتورها که در یکی از شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری پردیس ساخته شده اند در یکی از مکانیزم‌های بالگردهای عملیاتی جهت کنترل حرکت سمت و رول کاربرد دارد و نیاز کشور را در تامین این سامانه از کشورهای غربی برطرف می‌کند.

دانش فنی این محصول پیش از این در انحصار آمریکا و چند کشور اروپایی است که توسط متخصصان کشورمان بومی‌سازی و تولید انبوه آ‌ن امکان‌پذیر شده است. همچنین با توجه به تحریمی بودن این محصول، علاوه بر امکان تولید محصول، امکان ارائه خدمات پس از فروش آن نیز در داخل به وجود آ‌مده است.

به گفته مجریان طرح، قیمت تمام شده نمونه داخلی این محصول در حدود یک پنجم معادل نمونه خارجی می‌باشد که به همین نسبت موجب صرفه‌جویی ارزی می‌شود.

منبع: مشرق نیوز




موشک خلیج فارس
شنبه 93/6/22 ساعت 9:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

پنتاگون:موشک خلیج فارس عملیاتی شد

براساس گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا به کنگره در مورد توانایی های نظامی ایران، موشک های بالستیک ضد کشتی خلیج فارس به واحدهای عملیاتی تحویل داده شده است. این موشک می تواند توازن نظامی منطقه خلیج فارس را دچار تغییر کند.

به گزارش مشرق، در ادامه این گزارش وزارت دفاع آمریکا آمده است: تهران بی سروصدا و به طور فزاینده ای در حال استفاده از سیستم های تسلیحاتی متقارن و نامتقارن است که شامل مین های دریایی پیشرفته، زیردریایی های کوچک اما پیشرفته،  سیستم های موشکی دفاعی، تسلیحات تهاجمی و موشک های بالستیک ضد کشتی می شود.

مقامات آمریکایی حاضر به اظهار نظر در مورد این گزارش پنتاگون به کنگره نشدند.

خلیج فارس نسخه ای از موشک بالستیک فاتح 110 با رهگیری الکترو اپتیکال است و تا 300 کیلومتر را پوشش می دهد.

در بخش دیگری از گزارش پنتاگون آمده است: این موشک بالستیک 300 کیومتر برد دارد که به معنای آن است که قادر به تهدید فعالیت های دریایی در خیج فارس و تنگه هرمز است.

براساس این گزارش وزارت دفاع آمریکا، درصورتی که ایران نوانسته باشد به این سطح از پیشرفت موشکی برسد، می تواند توازن دریایی منطقه را برهم بزند.

منبع: مشرق نیوز




قلعه عقابها
جمعه 93/6/21 ساعت 10:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سفر به قلعه عقابها

دستور پخش آژیر می دهد، صدای آژیر قرمز در گوش کوه می پیچد، گزارش ها را عقاب غول پیکر آهنی از مدار360درجه ای پنهان شده در گوی بلورین روی قله فریاد می زند؛ گوی بلورینی بر فراز یکی از بلندترین قله های شرق کشور.

سفر به قلعه عقابهابه گزارش مشرق، عقاب ها خیلی حرف نمی زنند، این جا باید «عقاب» شوی! از روی زمین هیچ چیز پیدا نیست، جاده تا دل کوه های درهم زنجیر شده می پیچد، از مسیری به بعد راه اختصاصی است، فقط برای آن ها، در چشم هایشان اعتماد دیده می شود اما بعضی هایشان باز هم فراموش نمی کنند، هر کسی می تواند «دشمن» باشد. حتی به نگاه هایت هم مرموزانه چشم می دوزند. از مسیر اختصاصی با آن ها می رویم.

گذر از شیب تند جاده های منتهی به دره ها، تجربه ای نو از عبوری سرسختانه است. این مسیر هر روز عقاب هاست، آن قدر اوج گرفته ایم که حالا دیگر قطعه پدیدار می شود قبل از آن گوی بلورین چشم را میخکوب می کند.

هویت هیچ ساختمانی مشخص نیست، کدام مقر فرماندهی است و کدام تاسیسات یا استراحتگاه سربازان، تا نگویند نمی شود تشخیص داد. در بلندای ورودی 2 پست دیده بانی مشاهده می شود. دیده بان ها با جنگ افزارشان در فاصله ای چند صدمتری از پست دیگر و در آخرین نقطه عرضی مرکز چشم به آسمان دوخته اند. عده ای نیز ایستاده اند تا ما برسیم. یکی از آن ها سرگرد است، «علی خسروی»، خیلی شبیه فرمانده هاست، راهنمای همراه ما او را «سید» صدا می کند. «سید» فرمانده این سایت اسرارآمیز پدافند در نقطه ای بربلندای کوه های شرق کشور است. جاذبه گوی ذهن را تسخیر کرده است اما فرمانده ما را به مقر فرماندهی هدایت می کند.

اتاق او با اتاق برخی فرماندهان متفاوت است. برای نگاه کردن به نقشه های روی دیوار اتاقش باید اجازه گرفت. روی یکی از نقشه ها مواضع پدافندی، پایگاه ها و تجهیزات کاملا مشخص است. چشم عقاب ها به کاغذ و قلم دوخته شده مبادا اطلاعات نقشه مکتوب شود.

فرمانده خیلی مایل نیست به سوالاتی که درباره نقاط روی نقشه می پرسم پاسخ دهد او حرف های دیگری برای گفتن دارد.

ابرعملیات انتظار

گفته های او از افتخارات و توضیحات درباره این سامانه نظامی متفاوت، گویای توانمندی و تیزبینی پدافند هوایی در دفاع از کشور است.

«دفاع از فضا و قلمروی هوایی کشور با حفاظت از گستره خشکی و دریایی متفاوت است. رصد فضای کشور زمان تعیین شده و محدودی ندارد. پدافند با4 وظیفه اصلی شامل کشف، شناسایی، رهگیری و در صورت نیاز انهدام هر نوع پرنده ناشناس فعالیتی مداوم، به هم پیوسته و هماهنگ انجام می دهد. 24 ساعته، بی وقفه و بدون از مدار خارج شدن حتی یک سامانه، کار رصد قلمروی هوایی با چشم های تیزبین پدافند انجام می شود.»

او می خواهد حساسیت دفاع از قلمروی هوایی کشور را با توجه به تمرکزی که دشمن برای ورود به سرزمین از این طریق دارد منتقل کند.

«فضا گسترده است، پوشش همه جانبه فضا، اقدامی بسیار حساس است. باید بتوانیم اهداف هوایی را در هر نقطه از فضا کشف کنیم.

دیدن شی ء پرنده، شناسایی و بعد تصمیم گیری ها درباره آن فعالیتی پیچیده و منظم است و به سیستم کاملا منسجم، هماهنگ و به روز نیاز دارد. به انتظار هدف نشستن، مراقبت از اهداف تا زمانی که اطمینان حاصل شود که هدف مورد نظر تهدیدی ندارد، برنامه ای زمان بر و حساس است.»

از سختی انتظار می گوید، چه برای سرباز و دیده بان و چه دریافت نتایج سامانه ها و پی گیری گزارش رادارها. تیزبینی در شرایط انتظار برای عقاب ها، ثانیه های شبانه روز را پر کرده است.

آن قدر که فرمانده با این جمله حق مطلب را ادا می کند «سخت ترین و در عین حال متعالی ترین فعالیت در پدافند هوایی، انتظار است.»توان انتظار کشیدن در تمام مراحل کار پدافندی حرف اول را می زند، چه آن زمان که باید پرنده ناشناس را کشف کرد و چه در مراحل بعدی که شناسایی و رهگیری می شود یا باید آخرین فرمان برسد.

دیده بانی آسمان

این جا شروع کار است. به قول فرمانده دیده بانی بصری راهی برای کشف است. راهنمای راه، سرگرد «عبد عاصی» هم تعریف عمیقی از دیده بان ها دارد. «دشمن نمی تواند تاثیری بر دیده بانی بصری بگذارد، چون سرباز است که آن را فرماندهی می کند.» یعنی شاید دشمن بتواند راهی برای نفوذ در برخی رادارهای کشف باز کند اما چشم های تیزبین سرباز پرنور و آماده در خدمت عملیات کشف است.

فرمانده از اهمیت عملیات کشف می گوید. دیده بان ها در راس این عملیات ثانیه های انتظار طولانی و حساس را سپری می کنند. این جا در پست های دیده بانی، فرمانده چشم های تیزبین دیده بان است. چشم های به آسمان دوخته شده ای که گذر هر پرنده ای را گزارش می کند.

دیده بان بصری از پست های مشخص شده است که به صورت خاص و منظم تدارک دیده شده و بیشتر در نقاطی که رادار نفوذ کمتری دارد مستقر می شود تمام پست ها با یک شبکه بیسیم با کنترل پست فرماندهی دیده بانی در ارتباط هستند و مشاهده شیء پرنده اعم از کلیه هواپیماهای نظامی و ترابری مسافربری را گزارش می دهند. سربازان برای ماموریت در این پست ها دوره می بینند و از بین افرادی انتخاب می شوند که ضریب هوشی بالایی دارند. این پست ها در سیستم های زمین به هوا در بلندترین نقطه جانمایی می شود.

چشم ها در پست های دیده بانی پدافند برای مشاهده پرنده در ارتفاع پست همواره بیدار است، سربازان خوب می دانند که وقتی پشت جنگ افزار می نشینند در حال حفاظت از سنگری مهم در خط مقدم پاسداری از سرزمین شان هستند. جنگ افزار23 میلی متری می چرخد و فضای دید 360درجه را برای دیده بان ایجاد می کند، او هوشیار و گوش به فرمان است، می تواند درصورت دریافت دستور پرنده ناشناس را هدف بگیرد، با جنگ افزار پست دیده بانی، امکان انهدام پرنده ناشناس تا 2000متر وجود دارد.

سرباز دوربین را زمین نمی گذارد، کار او در این پست همین است. به آسمان نگاه کردن برای او هرگز عادی نمی شود.

مثلا سرباز قاسمی که یک ماه قبل به این سایت آمده است با اقتدار می گوید: به نوبه خودم تا وقتی پشت این توپ باشم اجازه تجاوز به پرنده دشمن را نمی دهم یا سرباز رضا نقویان که4ماه است خدمت می کند، تخصص اصلی او توپ چی است، دیده بانی هم انجام می دهد. او از سربازان باسابقه تر شنیده که چقدر خدمت کردن در فصل های سرد سال در این سایت پدافندی طاقت فرساست.

این که آن ها در مدت خدمت پرنده مشکوکی دیده اند یا نه؟ پاسخ را این سرباز می دهد: «گهگاه اشیای نورانی در آسمان دیده می شود که فوری گزارش می کنیم، مسئولیت پی گیری گزارش ها هم با مرکز است.»

منطقه در پوشش سپری مستحکم

جزء جزء مراحل پدافندی به هم مرتبط است. پس از دیده بانی پست ها و سایت های دیگر نمایان می شود.

در مراحل بعدی هم دیده بانی بصری و امواج با استفاده از تجهیزات راداری به کمک پدافند هوایی می آید و صدالبته که هرچه پیشرفت های نظامی فزونی گیرد، سپر پدافندی نیز باید تقویت شود یعنی اگر بین نبرد آفندی و پدافندی فاصله ای به وجود آید این یک شکست است.

اما تلاش توانمند نیروهای پدافند هوایی کشور حاکی از موفقیت در این مرحله است چه بسا پرنده های متجاوز دشمن با فناوری نوین نظامی در چنگال عقاب های ایران، پایانی ذلت بار داشته اند. پهپاد اسرائیلی که چندی پیش به دام افتاد مثالی روشن است.

راز این اقتدار در سازماندهی منظم سیستم پدافند نهفته است. این سایت ها و پایگاه ها از زمین تا نزدیک ترین مقر به آسمان با وظیفه و هدف مشخص طراحی شده است.

آن پایین روی زمین، مرکز تاثیر گذاری در عملیات پدافندی بر اماکن مهمی اشراف دارد، چشم های تیز پدافند باند فرودگاه، مخازن عظیم سوخت و... را در گستره دیده می پوشاند. آن چه ابتدا مشاهده می شود نظمی یکپارچه را به نمایش می گذارد که بدون اطلاعات خیلی نمی توان از آن سردرآورد. یک رادار مستطیل شکل در نزدیکی یک پست نگهبانی مستقر است. در امتداد نگاه، راداری دیگر با شکلی متفاوت مشاهده می شود و کمی بعد پست دیده بانی دیگری فعال است. سایت را تا انتها باید رفت تا آن چه قابل مشاهده است را دریافت. در همان مسیر راداری که 2 دیش دارد به سمت چندین موشک تنظیم شده است. کابل های انتقال امواج در طول مسیر سایت، همه جا دیده می شود. آخرین نقطه شاید موفقیت موشک است. سپر مستحکم سایت منطقه را پوشانده است.

اولین پست دیده بانی، چشم از آسمان برنمی دارد، فرمانده سایت توضیح واضحی درباره اولین رادار نمی دهد. اما می گوید: رادار دوم کشف می کند؛ اولین مرحله در عملیات پدافندی.

حالا با سوالاتی پیچیدگی های سیستم روشن می شود.

ستوان یکم «فرهمند» سیستم فعالیت در این سایت ارتفاع پایین را با ملاحظاتی توضیح می دهد. «آن چه می بینید با نام سیستم «هاگ» شناخته می شود. 2 نمونه رادار سرچ و یک رادار رهگیری هدف در این سایت در کنار پست های دیده بانی بصری فعال است و سیستم این گونه عمل می کند. پس از شناسایی پرنده ناشناس توسط رادار سرچ، فرمان به رادار رهگیری می رود، با شناسایی و رهگیری هدف و اعلام نتیجه مثبت، فرمان به موشک صادر می شود. سپس با همان زاویه و ارتفاع مشخص شده از طریق رادار رهگیری موشک های «هاگ» زاویه و ارتفاع می گیرد و فعال می شود.»

با توجه به وظایف چهارگانه پدافند، دستگاه ها و تجهیزات و سایت ها برای انجام مراحل مختلف تهیه شده است، سامانه ها در این سیستم در هر نقطه و مکان مرتبط است و هماهنگ عمل می کند. همان طور که فرمانده سایت مرتفع می گوید، دشمن همواره به دنبال این است که نقاط مهم و تاثیرگذار کشور را از میان بردارد و اولین قدم در یک نبرد، حمله به نیروهای دفاع کننده در موفقیت هایی چون سایت های راداری، موشکی و مواضع پدافندی است. بنابراین این پایگاه ها با توجه به حساسیت زیاد باید توان بسیاری برای دفاع از خود داشته باشد و حفاظت و تقویت سامانه های راداری بسیار اهمیت دارد تا دفاع از دیگر نقاط تضمین شود.

«سید» از رویدادها و عملیات نمی گوید. حساسیت و حفاظت از اطلاعات در پدافند هوایی بسیار بالاست. اما از RQ170نمی توان گذشت. هرچند در پاسخ به سوال چندان پا را از اخبار منتشر شده فراتر نمی گذارد.

«پهپاد را بچه های ما همین جا دیدند، ادامه عملیات با مشارکت دیگر نیروها انجام شد. وقتی در همه مراحل کار ما حضور داشتیم به طور قطع تا طبس نیز برای پایان کار رفته ایم.

RQ170 پهپاد جاسوسی آمریکا بود که سال قبل در صحرای طبس زمین گیر شد.

راز اقتدار

پدافندی ها یک اتاق کنترل عملیات دارند. اتاق کنترل حیطه بندی شده است، ورود ممنوع دارد. به این جا که می رسیم فرمانده دیگر توضیحی نمی دهد. خیلی سوال ها، پاسخی ندارند.

اما یک سوال آن ها را مجاب می کند تا فرمان ورود به گوی بلورین را صادر کنند. کشف و شناسایی پرنده متخاصم در وسعت آسمان منطقه بسیار دشوار است. بی شک پدافند هوایی شرق کشور مجهز به تجهیزات ویژه ای برای موفق عمل کردن است. تجهیزات بسیار پیشرفته تر از آن چه قابل رویت است.

تایید فرمانده در پوشش گوی بلورین بر فراز یکی از مرتفع ترین قله های منطقه از نگاه ما پنهان نمی ماند.

حدود 35پله را در شیبی تند بالا می رویم. در میان اتاق کنترل، یک ساختمان دیگر و آن کره بزرگ سفید رنگ، انتظار ادامه دارد. فرمان ورود به گوی بلورین صادر می شود.

وی می گوید: صدای آژیرهایی را که هنگام جنگ می شنوید از همین موقعیت های نظامی پخش می شود. ارتباطی مستقیم از اینجا با صدا و سیما وجود دارد که در مواقع تعیین شده دستور اعلان عمومی صادر و آژیر پخش می شود.

فرمانده دستور پخش آژیر می دهد. صدای آژیر قرمز در گوش کوه می پیچد. راه به قلب گوی بلورین باز شده است. عقاب غول پیکر آهنی، دو بال گشوده، می چرخد. ساعت را نگاه می کنم تعداد هر چرخش او در زمان مشخص می شود. در گوی بلورین هیچ چیز نیست. این جا پناهگاه سرباز تیزبین پدافند هوایی شرق کشور است. رادار غول پیکر در 360 درجه جست وجو می کند. به قول فرمانده از زمین تا بی نهایت آسمان از چشم های ما پنهان نیست.

همراهان از خطر امواج می گویند. ده دقیقه ای محو تماشای ابهت عقاب آهنین می شویم. فرمانده می گوید: قرار گرفتن ما بین قسمت اصلی و انتهایی رادار بسیار خطرناک است. احتمال ابتلا به سرطان خون وجود دارد اما در زمان جنگ اگر به تعمیر دستگاه نیاز باشد حتی باید روی رادار در حال چرخش ایستاد.

این رادار به گفته سرگرد خسروی گرای اقدامات عملیات بزرگی را به مغز مقتدر پدافند هوایی شرق کشور داده است.

گستره آسمان در سیطره رادار پنهان شده از چشم های دشمن پیداست. عقاب ها، چشم از گوی بلورین برنمی دارند.

منبع: مشرق نیوز




جزئیات دفع حمله تروریست ها
جمعه 93/6/21 ساعت 8:40 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار شریف تشریح کرد

جزئیات دفع حمله تروریست‌ها به پاسگاه مرزی سراوان

مسئول روابط عمومی سپاه تاکید کرد: تروریست‌ها فکر می‌کردند می‌توانند باز هم در سراوان عرض‌اندام کنند اما با وجود سپاه و بسیج این فرصت را نیافتند.

سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران، در حاشیه مراسم ختم پدر حجت الاسلام حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات که روز گذشته در مسجدالنبی برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران و با اشاره به حمله اشرار به پاسگاه مرزی سراوان، اظهار داشت: اتفاقی که در سراوان رخ داده است در بیانیه رسمی سپاه اعلام شده و اخبار تکمیلی را اعلام می‌کنیم.
وی با اشاره به هدف تروریست‌ها از حمله به پاسگاه مرزی جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: بعد از کشته شدن یکی از سرکرده‌هایشان به دنبال ابراز وجود بودند تا اختلافات داخلی خودشان را بپوشانند.
شریف تصریح کرد: چون در سراوان قبلا اقدامی انجام داده بودند، فکر می‌کردند می‌توانند باز هم عرض اندام کنند اما با وجود سپاه و بسیج و تدبیری که شده و بعد از درگیری طرفین، نتوانستند اقدامی کنند.
وی اضافه کرد: در این حمله تروریستی یکی از پاسداران به شهادت رسید و 2 بسیجی ما نیز زخمی شدند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بعضی از جنازه‌های تروریست‌ها جا مانده و تجهیزاتی نیز از آنها باقی مانده است.
به گزارش فارس، مسئول روابط عمومی سپاه با بیان اینکه پاکستان تعلل‌هایی را در موضوع تروریست‌ها انجام می‌دهد، گفت: تا یک شعاع خاصی مورد توافق طرفین قرار گرفته است اما اگر از این شعاع تروریست‌ها خارج شوند برای اینکه اقدام کنیم نیاز به هماهنگی وجود دارد. 

منبع: کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

   1   2   3   4      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 19
بازدید دیروز: 21
کل بازدیدها: 1324509