سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
صنعت دفاعی ایران
پنج شنبه 93/5/30 ساعت 2:16 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سردار جلالی:


صنعت دفاعی ایران قدرت‌های استکباری و مسلح به فناوری‌های برتر نظامی را به چالش کشانده است

سپاه نیوز:رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در پیامی تاکید کرد: صنعت دفاعی کشور با پی ریزی ساختاری مستحکم و مقتدر، توانسته قدرتهای استکباری و مسلح به فناوری های برتر نظامی را به چالش و انفعال بکشاند.
به گزارش سپاه نیوز؛ سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور طی پیامی 31 مرداد روز صنعت دفاعی را گرامی داشت.

در این پیام آمده است: 31 مرداد ماه روز صنعت دفاعی؛ به نام جهادگران گمنامی رقم خورده است که جهاد خستگی ناپذیر آنان طی سه دهه گذشته در نیروهای مسلح، هرگونه وابستگی نظامی کشورمان را به بیگانگان از هم گسسته و تهدیدات ابرقدرت های نظامی جهان را بی اثر کرده است.

این پیام می‌افزاید: در برهه‌ای که ابرقدرت های غربی به بهانه‌های واهی حضور ایران در چرخه اقتصادی جهانی را محدود ساخته و تلاش دارد تا در پرواز متخصصین و فرهیختگان این مرز و بوم در بلندای آبی آسمان، تزلزل ایجاد نماید صنعت دفاعی می‌تواند با سلاح ایمان و تدبیر خود همچون دماوندی استوار به جنگ با متجاوزان شتافته با تکیه بر توان ملی و بهره‌برداری مناسب از فرصت‌های رشد و توسعه و با فائق آمدن بر موانع، ضمن شکوفایی روزافزون خود، پایه‌های اقتداردفاعی کشور را تحکیم بیشتر بخشده، بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی را مجبور به فرود آوردن سر تعظیم در مقابل همت و غیرت ملت بزرگ ایران اسلامی نماید.

در ادامه آمده است: با وجود خصومت تمام عیار جبهه استکبار و نظام سلطه علیه ملت ایران و اعمال تحریم های زنجیره ای طی 35 سال گذشته، حوزه صنعت دفاعی کشور با بهره گیری از ظرفیت‌ها و بسترهای موجود و دانایی و توانایی نیروهای خلاق توانسته است الزامات و مقتضیات اساسی دفاعی را فراهم و با پی ریزی ساختاری مستحکم و مقتدر در این عرصه، قدرتهای استکباری و مسلح به فناوری های برتر نظامی را به چالش و انفعال بکشاند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در این پیام با اشاره به حرکت پرشتاب کشور در این حوزه تاکید کرده است: بدون تردید، طراحی و ساخت محصولات دفاعی نوین، همطراز با تهدیدات و آرایش صحنه های نبرد در آینده، آمادگی روز افزون کشور را رقم زده است و حرکت نظام، در نیل به آرمان های بلند انقلاب از جمله دفاع از مظلومان و ایستادگی در برابر زورگویان را محقق وحرکت پرشتاب و افتخارآمیز قطار صنعت دفاعی جمهوری اسلامی، در سایه راهبری و حمایت‌های پیامبرگونه فرماندهی معظم کل قوا ‌حضرت امام خامنه‌ای عزیز (مدظله العالی) و عزم و اراده فرزندان گمنام و ولایتمدار ملت ایران در نیروهای مسلح استمرار یافته و جبهه معاندین انقلاب و نظام اسلامی را همچنان مأیوس و نظاره‌گر عظمت و اقتدار خود خواهد ساخت.

در پایان پیام آمده است: تفکر جهادی و بسیجی و رویکرد خلاق و نوآورانه مجموعه نیروهای مسلح و عملیاتی شدن دستاوردهای آنان در حوزه‌های سایبری، ارتباطات و الکترونیک، تسلیحات و دهها مورد دیگر در صحنه ماموریت‌های ارتش و سپاه، صنعت دفاعی کشور را نماد اقتدار و تولید ملی در نظام جمهوری اسلامی قرار داده و این پیام سترگ را منتشر می‌کند که فرزندان ملت رشید و مجاهد ایران در اجرای رسالت خطیر خود در حراست از استقلال و تمامیت ارضی کشور و آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی همواره محیای فداکاری و جانبازی و خلق حماسه‌های ماندگار و سرنوشت ساز در مصاف با دشمنان هستند. 

منبع: سپاه نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

خط تولید نظامی
پنج شنبه 93/5/30 ساعت 12:40 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

افتتاح دو خط تولید نظامی پیشرفته

در آستانه 31 مرداد روز صنعت دفاعی با حضور سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، خطوط تولیدی باتری‌های پیشرفته روی- نقره و صنعت تولید مواد اولیه پودر و اکسید نقره در سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش مشرق در جریان افتتاح این خطوط تولیدی، سردار دهقان طی سخنانی با گرامی‌داشت 31 مرداد روز صنعت دفاعی گفت: امروز از تجمیع فعالیت‌های تحقیقاتی و تولیدی، زنجیره ذخیره‌سازمان‌های پیشرفته نظامی شامل صنایع باتری های حرارتی، باتری‌های سرب اسیدی رزرو و روی - نقره طی یک فرایند برنامه‌ریزی شده کامل شد.

 

وی افزود: با افتتاح این خطوط ، توانمندی‌های لازم به منظور طراحی‌های پیشرفته محصولات و خودکفایی مواد اولیه مورد استفاده در سامانه‌های دفاعی شامل حوزه‌های موشکی، هوایی، دریایی و زمینی برای تقویت توان بازدارندگی دفاعی حاصل گردید.

 

وی با بیان این‌که «در این دو خط تولیدی، دفاتر طراحی ، دانش‌های فنی پیشرفته در حوزه‌های سنتز مواد ، الکتروشیمی ، مکانیک ، الکترونیک و روزآمدترین ماشین‌آلات و تجهیزات تولید و تست برای انواع محصولات با ظرفیت‌های مختلف به کار گرفته شده است» تصریح کرد: با این امکانات تمامی نیازهای دفاعی نیروهای مسلح در حوزه ذخیره‌سازی انرژی در مقیاس انبوه و طرح‌های توسعه آتی سامانه‌های دفاعی تامین می‌گردد.

 

وزیر دفاع گفت: در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با رویکرد مدیریت جهادی، استفاده بهینه از امکانات موجود و بکارگیری ظرفیت‌های علمی و فناورانه در مجموعه صنایع دفاعی و مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح ملی ، گام های بلندی در بی اثر نمودن تحریم‌ها و خوداتکایی صنعتی برداشته شد.

 

وی در پایان با تشکر و قدردانی از متخصصان زبده و کارآمد صنایع دفاعی در بخش های مختلف خاطرنشان کرد: صنایع دفاعی وزارت دفاع با فرهنگ، کار و مدیریت جهادی ضمن تقویت اقتدار ملی و استحکام بنیه دفاعی پشتوانه ی پیشرفت کشور در سایر بخش‌ها هستند. 

منبع: مشرق نیوز




همکاری پدافندی
چهارشنبه 93/5/29 ساعت 10:19 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

همکاری دو گروه پدافندی در نظنز و فردو

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به امضای تفاهم‌‌نامه با قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا، گفت: بر این اساس قرار شد تا در نقاط حساس فردو و نطنز در جهت ایجاد دفاع هوشمند و پایدار از ظرفیت یکدیگر استفاده کنیم.
به گزارش مشرق، سردار غلامرضا جلالی رئیس پدافند غیرعامل کشور در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه با قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از آنجایی که ما دشمن واحد داریم و اقدامات یکپارچه را علیه ما انجام می‌دهد ما نیز باید در همه زمینه‌های دفاعی آمادگی داشته باشیم.

وی افزود: دشمن ما از قدرت هوشمند استفاده می‌کند و ما نیز باید از یک پدافند هوشمند بهره ببریم و از آنجایی که دفاع در برابر دشمن در حوزه تهدیدات هوایی به عهده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)  و تهدیدات علیه زیرساخت‌ها به عهده پدافند غیرعامل است امروز توانستیم تفاهم‌نامه‌ای تنظیم و امضا کنیم.

جلالی تأکید کرد: این تفاهم‌نامه با محور اعمال ملاحظات پدافند محور در ساخت زیرساخت‌های کشور است و بنا شد در یک هماهنگی عملیاتی بین پدافند عامل و پدافند غیرعامل نقاط ضعف یکدیگر پوشانده و نقاط قوت تقویت شود.

جلالی ادامه داد: بر اساس این تفاهم‌نامه در نقاط حساس کشور مثل فردو و نطنز در جهت ایجاد دفاع هوشمند و پایدار از یکدیگر استفاده کنیم.

رئیس پدافند غیرعامل کشور گفت:‌همچنین کارگروه مشترکی در پدافند سایبری و الکترونیک ایجاد شد تا دفاع همه‌جانبه داشته باشیم.

جلالی در پایان اظهار داشت: بر این اساس در زیرساخت‌های کشوری نیز برای کاهش آسیب‌پذیری‌ها و دفاع آسانتر همکاری‌هایی دیده شده است. 

منبع: مشرق نیوز


برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

پاسخ به تهدید
چهارشنبه 93/5/29 ساعت 9:58 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار حاجی زاده:

جمهوری اسلامی به هر تهدیدی در همان سطح پاسخ می‌دهد

فرمانده نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان ضعف بسیار رژیم صهیونیستی و عدم توانایی اقدام نظامی علیه ایران گفت: ما حتی با فرض احتمال یک هزارم اینکه کشور هدف حمله ناگهانی این رژیم قرار بگیرد، آماده‌ایم.

به گزارش حوزه دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج دانشجویی سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در جمع دانشجویان شرکت کننده در دوره راهبردی خط امام در مشهد مقدس با بیان اینکه پس از انقلاب همواره  نیروهای مسلح در بخش نظامی با بهره‌مندی از تدابیر فرماندهی معظم کل قوا از تحریم‌ها عبور کرده‌اند گفت: امید است  مدیران و افسران عرصه‌ی اقتصاد مقاومتی نیز بتوانند با الگو گیری از این شیوه‌های موفق بر تحریم‌ها و تهدیدهای دشمن به نحوی مناسب غلبه کنند.
 
سردار حاجی زاده گفت: رژیم صهیونیستی ممکن است تصمیمی مبنی بر تجاوز علیه ایران داشته باشد، اما قطعاً با بررسی پیامدها و عواقب آن و واکنش بسیار شدید جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه خواهد رسید که تصمیم ناپخته ای گرفته است.
 
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان ضعف بسیار رژیم صهیونیستی و عدم  توانایی اقدام نظامی علیه ایران گفت: ما حتی با فرض احتمال یک هزارم اینکه کشور هدف حمله ناگهانی این رژیم قرار بگیرد، آماده‌ایم.
 
وی افزود: مسؤولان رژیم صهیونیستی بارها و بارها تهدیداتی علیه ایران مطرح می‌کنند، اما به خوبی می‌دانند بهای هر حمله ای به ایران و پاسخ ما آن چنان سنگین خواهد بود که حتی تصور آن هم کابوسی مرگ بار بر ایشان می‌باشد. جمهوری اسلامی به هر تهدیدی در همان سطح پاسخ می‌دهد.
 
سردار حاجی زاده در ادامه ی سخنان خود در جمع دانشجویان با اشاره به مطرح شدن خود کفایی و بومی سازی پس از پیروزی انقلاب و تأکیدات و پیگیری‌های مقام معظم رهبری گفت:  نگاه فرماندهان، مسئولان، مدیران و آحاد پاسداران و نیروهای مسلح همواره به فرامین فرمانده معظم کل قوا بوده و هست، و علت موفقیت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در بحث خودکفایی همین گوش به فرمان امر ولایت بودن می‌باشد.
 
وی سپس با مطرح نمودن این پرسش که؛ "وقتی مقام معظم رهبری بحث بومی‌سازی و ما می‌توانیم را مطرح می‌نمایند، با وجود این حجم عظیم نیروهای جوان و مستعد، مشکل کجاست که هنوز گام بزرگی در کشور در این رابطه برداشته نشده است؟" ادامه داد: مشکل مدیران میانی‌اند. مدیران میانی باید تدابیر و ایده‌های ناب را با توانمندی‌هایی که امروز وجود دارد به محصول تبدیل کنند، که متأسفانه اینگونه نیست.
 
سردار حاجی زاده در پایان گفت: ما امروز توان خود را در سطح وسیعی باور کرده‌ایم و می‌توانیم بند ناف خود را از بیگانه قطع کنیم. با به کار بستن تدابیر رهبری ضمن اینکه از مرز تحریم‌ها می‌شود گذشت، اجازه خودنمایی هم به دشمن نمی‌دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

مهمترین دستاوردهای دفاعی
سه شنبه 93/5/28 ساعت 12:42 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
نگاهی به مهمترین دستاوردهای صنعت دفاعی در یک سال اخیر

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

از 31 مرداد‌ماه(روز صنعت دفاعی) سال گذشته تا امروز، صنعت دفاعی کشورمان دستاوردهای متعددی در حوزه موشکی، بالگردی، پهپادی، الکترونیکی، سایبری و ... را به توان دفاعی کشورمان افزوده است.
به گزارش مشرق، مردادماه 1368 بود که با ادغام وزارت‌خانه‌های دفاع و سپاه، نیروهای مسلح کشورمان دارای وزارتخانه‌ واحدی به نام «وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» شدند؛ وزارت‌خانه‌ای که با همکاری بخش صنعتی کشور وظیفه تولید تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح را عهده‌دار شد.

بی‌شک با توجه به راهبرد انقلاب اسلامی و دشمنی آمریکا و غرب با انقلاب اسلامی ایران، نقش وزارت دفاع در تجهیز نیروهای مسلح کشور در جهت دفاع و بازدارندگی، نقش بی بدیلی است.

در همین راستا با تدبیر و تصویب فرماندهی معظم کل قوا در سال 1389، روز 31 مردادماه بعنوان «روز صنعت دفاعی» کشور تعیین شد، تا در این روز بتوان از گوشه‌‌ای از تلاش‌ها و مجاهدت‌های متخصصین دفاعی کشور تقدیر کرد.

صنعت دفاعی در طول سالهای بعد از انقلاب علی رغم تحریم‌های صددرصدی شرق و غرب و کارشکنی‌های متعدد آنها، از چنان پیشرفتی برخوردار بوده که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرماندهی معظم کل قوا بارها این مجموعه را الگویی برای دیگر دستگاه‌های کشور معرفی کردند.

در گزارش پیش رو بخشی از دستاوردهای صنعت دفاعی کشور که از مردادماه سال گذشته تا امروز اعلام شده را مشاهده خواهید کرد، البته مشخص است که این موارد تنها بخشی از دستاوردهای نظامی ایران است که در رسانه‌ها منتشر شد.

* افتتاح خط تولید موشک پدافندی «صیاد2»

موشک صیاد2 با موتور سوخت جامد و سیستم هدایت ترکیبی و قابلیت‌های عملیاتی بالا، یک موشک پدافند هوایی برد متوسط و ارتفاع بلند است که براساس فناوری‌های روز دنیا طراحی شده و قادر است انواع بالگردها، هواپیماهای بدون سرنشین و اهداف با سطح مقطع راداری کوچک و دارای سرعت و مانور بالا را در محدوده عملیاتی خود منهدم کند.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

قابلیت بالای ضد جنگ الکترونیک و ردیابی خودکار و مستقل از دیگر ویژگی‌های این موشک پدافندی محسوب می‌شود.

* سرجنگی موشک‌های بالستیک هوشمند می‌شود

سرجستجوگر هوشمند برای موشک‌های بالستیک نقطه‌زن و زره کامپوزیتی هوشمند به عنوان 2 دستاورد فناورانه جدید نیروهای مسلح با حضور سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی رییس ستادکل در جشنواره سلمان فارسی رونمایی شد.

سرجستجوگر هوشمند موشک‌های بالستیک در یکپارچگی با بقیه زیرسامانه نوین موشک با تامین قابلیت نقطه‌زن در خشکی و دریا توان رزم نیروهای مسلح را افزایش می‌دهد.

دقت اصابت و هوشمندی موشک‌های بالستیک در کنار قدرت تخریب و توان غلبه بر سامانه های ضد موشک از ویژگی های برجسته این دستاورد نوین موشکی است.

این فناوری نوین که فقط در اختیار برخی از کشورهای پیشرفته قرار دارد، به عنوان نقش آفرین راهبردی منحصرا روی سلاح های استراتژیک استفاده می‌شود.

دستاورد دوم، زره کامپوزیتی هوشمند است که مبتنی بر فناوری زره مایع با الیاف منحصر به فرد ساخته شده است.

این زره در برابر گلوله‌های هسته فولادی ضدزره مقاوم است و الزامات استانداردهای نظام جهانی را تامین می کند.

بهره‌گیری از این فناوری در تجهیزات زرهی علاوه بر بی‌نیازی از برخی مواد تحریمی موجب کاهش وزن 76 درصدی زره های مورد نیاز در تانک ها ، نفربرها و سایر تجهیزات و افزایش تحرک و چالاکی توان رزم زمینی نیروهای مسلح می شود.

* نسل جدید موشک‌های بالستیک با کلاهک بارانی/ «بینا» جدیدترین موشک هدایت لیزری

در آستانه یوم الله 22 بهمن سال گذشته، 2 موشک جدید ساخت وزارت دفاع با موفقیت تست شد: نسل جدید موشک بالستیک برد بلند با کلاهک بارانی و موشک جدید «بینا» که یک موشک هدایت لیزری با قابلیت شلیک از هوا و زمین است.

موشک بینا یک موشک هدایت شونده لیزری است که قابلیت شلیک از هواپیماها و انواع سکوهای پرتاب زمینی را داراست.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

این موشک قادر است اهداف مهمی از جمله پل ها، تانک ها، ادوات جنگی و مراکز فرماندهی دشمن را به دقت مورد اصابت قرار دهد.

سرعت عمل فوق العاده زیاد در از بین بردن اهداف مورد نظر، نگهداری آسان و قدرت سریع بکارگیری و عملیاتی شدن از ویژگی های مهم موشک هدایت لیزری بیناست.

نسل جدید موشک بالستیک برد بلند زمین به زمین نیز با سر جنگی بارانی برای انهدام جنگ افزارها و تجهیزات نظامی دشمن طراحی و تولید شد.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

گریز از سامانه‌های ضد موشکی دشمن، قابلیت تخریب اهداف گسترده و امکان تخریب چند هدف مجزا از دیگر از ویژگی‌های این موشک است.

* تحویل انبوه 4 مدل موشک‌ بالستیک به سپاه/ تحویل مرصاد به پدافند هوایی

انبوه موشک‌های بالستیک با حضور وزیر دفاع به سپاه پاسداران و سامانه موشکی پدافند هوایی مرصاد نیز به قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) تحویل داده شد.

موشک های بالستیک قدرH، قیام، فاتح و خلیج فارس، ازجمله موشک‌های بالستیکی بودند که انبوهی از آنها تحویل نیروی هوافضای سپاه شد.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

تعداد زیادی از سامانه موشک پدافند هوایی مرصاد نیز با تجهیز به رادار شناسایی، قابلیت کار مداوم 24 ساعته، امکان استقرار در ارتفاعات بسیار بلند، کشف، انتخاب و تعقیب هدف به صورت پیوسته و اتوماتیک تحویل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) شد.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

*تحویل 20 فروند بالگرد تعمیر شده به نیروهای مسلح

همزمان با خجسته سالروز ولادت با سعادت قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس (ع) و روز جانباز، 20 فروند بالگرد که از سوی شرکت پنها وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع عملیات بازسازی و تعمیرات اساسی آن به پایان رسید بود، طی مراسم ویژه‌ای با حضور سردار دهقان به نیروهای مسلح تحویل شدند.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

تعداد 20 فروند از بالگردهای نیروهای مسلح که به صورت غیرپروازی و زمینی وارد شرکت پنها شده بود، مورد تعمیرات اساسی قرار گرفت.

این 20 فروند بالگرد از انواع 205، 212، 214، 412، CH، RH، SHو Mil بود.

* تجهیز موشک‌های بالستیک «قدر H» و «قیام» به سرجنگی‌های «بارانی»

با اعلام وزیر دفاع در مراسم تحویل انبوه موشک های بالستیک به نیروی هوافضای سپاه معلوم شد که که این سرجنگی ها حداقل بر روی 2 موشک بالستیک قدر یک H و میانبرد قیام نصب شده است.

هم اکنون این 2 موشک با توانایی حمل انواع سر جنگی های «بلاست» و «بارانی» توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را دارا بوده و پرتاب از لانچرهای متحرک و سیلوها در مواضع مختلف و عبور از سپردفاع موشکی با داشتن قابلیت رادارگریزی، از مزایای این موشک ها محسوب می‌شود.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

موشک‌های بالستیک با سرجنگی بارانی برای انهدام جنگ افزار ها و تجهیزات نظامی دشمن به کار گرفته می شود و گریز از سامانه های ضد موشکی دشمن، قابلیت تخریب اهداف گسترده، امکان تخریب چند هدف مجزا از یک دیگر از ویژگیهای این موشک به شمار می رود.

* نصب «سرجنگی‌ هوشمند» بر روی موشک‌های دوربُرد ایران

سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای درخصوص نصب سرجنگی‌های هوشمند بر روی موشک های ایرانی گفت: این سیستم هدایت تا آخر مسیر در سرجنگی موشک‌ها نصب می‌شود تا دقت اصابت آنها را بالا ببرد.

وزیر دفاع با تایید قابلیت نصب سرجنگی هوشمند بر روی موشک‌های دوربُرد نظیر قدر، قیام و سجیل، تاکید کرد: این سرجنگی روی هر موشکی قابل نصب است.

با نصب این سر جستجوگر هوشمند، کلاهک موشک‌های ایران می‌توانند پس از ورود به جو نیز تحت کنترل قرار گرفته و با دقت بسیار بالا، هدف را منهدم کنند.

* خطای موشک‌های بالستیک و «نقطه‌زن» ایرانی به زیر 5 متر رسید

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درخصوص دقت موشک‌های بالستیک و نقطه زن ایرانی نیز گفت: سامانه های هدایت شونده امروز، قدرت نقطه زنی اهداف را به صورت کاملا دقیق دارد و خطای اصابت آن ها زیر 5متر است.

* رونمایی از «فُطرُس» 2 هزار کیلومتری؛ بزرگترین پهپاد ایران

مهمترین پهپاد راهبردی ایران به نام «فُطرُس» با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع رونمایی شد.

این پهپاد ساخت وزارت دفاع و در شرکت صنایع هواپیماسازی ایران وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع تولید شده است.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

«فُطرُس» با برد عملیاتی بیش از 2 هزار کیلومتر و سقف پروازی 25 هزار پایی و مداومت پرواز 16 تا 30 ساعت بعنوان بزرگترین هواپیمای بدون سرنشین راهبردی کشور است، که از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار است.

«فطرس» با تسلیح به موشک‌های مختلف، علاوه بر ماموریت‌های مراقبت شناسایی، ماموریت‌های رزمی نیز انجام می‌دهد.

* نصب موشک‌های کروز با برد بیش از 300 کیلومتر روی شناورهای سپاه

سردار سیدمهدی فرحی رئیس سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با اشاره به تجهیز نیروهای مسلح از سوی این وزارتخانه به انواع تسلیحات نظامی ازجمله موشک و راکت گفت: بزودی محصولات جدیدی با بردهای مختلف و قابلیت‌های فوق‌العاده پیشرفته و از نوع کروز در اختیار نیروی دریایی سپاه قرار می‌گیرد.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

رئیس سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار داشت: دقت و برد موشک‌های جدید نسبت به موشک‌های 300 کیلومتری که اکنون در اختیار نیروی دریایی سپاه است، افزایش یافته است.

* موشک‌های جدید «یاعلی» و «زلزال بارشی» در نمایشگاه هوافضا

در اردیبهشت ماه سال جاری شاهد بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه بودیم.

در این نمایشگاه موشک‌ها و سامانه‌های مختلفی برای اولین بار به نمایش گذاشته شد که این دستاوردها با همکاری وزارت دفاع و نیروی هوافضای سپاه پاسداران به سرانجام رسیده است.

یکی از این دستاوردها، موشک کروز جدیدی با نام موشک یا علی(ع) بود که در این نمایشگاه با رنگ قرمز به نمایش درآمد.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

طبق اطلاعات به دست آمده، موشک کروز یا علی(ع)، دارای برد 700 کیلومتر است.

این در حالیست که برد موشک‌های کروز ایران تا پیش از این در بیشترین حالت، 300 کیلومتر اعلام شده بود.

یکی دیگر از دستاوردهایی که در این نمایشگاه توجه مخاطبان را جلب می‌کرد، موشک «زلزال بارشی» بود که برای اولین بار به نمایش درآمد.

30 بمب 17 کیلویی در موشک زلزال بارشی بکارگرفته شده که این بمبها در فاصله نزدیک به زمین پخش می‌شود و برای زدن باند فرودگاه و تجهیزات پخش شده روی زمین مناسب است.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

موشک زلزال با سوخت جامد از جمله مهمترین موشک‌هایی است که با برد حدود 300 کیلومتر می‌تواند اهداف و پایگاههای دشمن در اطراف ایران را در فواصل کوتاه مورد هجوم قرار دهد.

با نصب سر جنگی‌های بارانی بر روی موشک زلزال، این موشک که بنا بر اعلام قبلی، به لحاظ دقت در انهدام اهداف نیز ارتقاء چشمگیری یافته، توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را به دست آورده است.

این نوع کلاهک محوطه نسبتاً گسترده‌ای را در زمان فرود مورد اصابت قرار می‌دهد و در حقیقت کلاهک بارانی برای انهدام یک هدف واحد طراحی نشده بلکه برای آسیب رسانی به محوطه ای از اهداف پراکنده استفاده می‌شود.

موشک «زلزال بارشی» هم از لحاظ عملیاتی و هم به لحاظ اقتصادی با 36 راکت زلزال برابری می‌کند.

در این نمایشگاه البته برخی سامانه های دیگر دفاعی نظیر پدافند هوایی رعد، سوم خرداد، طبس و برخی رادارهای مهم نیز رونمایی شدند.

* افتتاح 21 پروژه راداری و الکترونیک دفاعی

به همت مجموعه صنایع الکترونیک ایران و همچنین صنایع الکترونیک شیراز، در حوزه راداری، 2 سامانه مراقبت پدافندی (بعنوان رادارهای هشدار اولیه) آماده تحویل به نیروها شد که جزء رادارهای پیشرفته جستجوگر مراقبت هوایی بردبلند محسوب می شود.

در زیرسامانه های راداری کشور نیز 2 لامپ مهم نظامی و یک نوع لامپ اشعه ایکس و همچنین کانورتور اکسیژن 5 لیتری جهت تأمین اکسیژن موردنیاز در کابین خلبان هواپیما به بهره برداری رسید.

در حوزه‌های الکترونیک هوایی و دریایی نیز 6 محصول مهم و راهبردی شامل: سونار، مخابرات زیرسطحی، سامانه های تکن زمینی، آنتن تکن و رایانه‌های هوایی منصوب بر پرنده، رادارهای شناسایی هواپیماهای دوست از دشمن عملیاتی شد.

سامانه اخلالگر هوشمند راداری با قابلیت اختلال در انواع رادارها و برخی زیرسامانه های هدایت در موشک، سامانه بومی تکن زمینی برای نصب در فرودگاه های کشور با استانداردهای ایکائو برای ناوبری هواپیماهای نظامی و سامانه های DME برای ناوبری هواپیماهای تجاری نیز از دیگر پروژه هایی است که به بهره برداری رسید.

همچنین در حوزه هوشمندسازی سلاح، 4 محصول جدید شامل: دوربین حرارتی، موقعیت یاب لیزری ایمن چشم، فیوز لیزری، سیستم هدایت لیزری موشک های ضدزره با کارایی بیشتر و وزن پایین تر نسبت به محصولات مشابه خارجی و قابلیت استفاده در جنگ های منظم و نامنظم، سامانه جهت یابی و استخراج مشخصات شناورهای دریایی بصورت لحظه ای، رونمایی شد.

* رونمایی از «تلفن همراه امن» و دیگر محصولات ودجا در حوزه سایبری

همزمان با آغاز هفته پژوهش بود که از 12 محصول بومی فناورانه در حوزه سایبری رونمایی شد.

«سیستم عامل بومی و امن» که از دستاوردهای مشترک صاایران و شرکت های دانش بنیان و برخی دانشگاه ها به شمار می رود؛ می تواند یکی از دغدغه ها و نگرانی های جدی که عبارت از وابستگی زیر ساخت های حیاتی و حساس کشور به سیستم عامل خارجی است را بطور کامل رفع کند.

«ضد بدافزار پادویش» نیز که توسط یکی از شرکت های فناور داخلی طراحی و ساخته شده، قادر است امنیت رایانه های شخصی و سازمانی را در مقابل انواع ویروس های مهاجم برقرار و تأمین کند.

از آنجا که از عمده‌ترین دغدغه ها و نیازهای کاربران تلفن همراه، امنیت ارتباطات و عدم شنود مکالمات آنان است، «تلفن همراه امن» می تواند با ایجاد امنیت کامل و پایدار جلوی هرگونه مخاطره امنیتی و شنود را بگیرد.

طراحی و ساخت 2 محصول «مسیر یاب بومی» و «سیستم انتقال نوری مخابرات» چشم انداز امید بخشی را در رسیدن به زیر ساخت های بومی و امن ترسیم می کند که این محصولات توسط 2 شرکت دانش بنیان و فناور طراحی و ساخته شده است.

«سامانه تشخیص تهدیدات سایبری»، «مرکز عملیات امنیت»، «دیواره آتش پرسرعت و با ظرفیت بالا» و «دیواره آتش نرم افزار های کاربردی» نیز به عنوان 4 محصول جدید در حوزه امنیت شبکه، قابلیت حفاظت از شبکه‌های سازمانی در مقابله با تهدیدات هکرها و عملیات نفوذ را فراهم می کند.

«سامانه کنترل صنعتی بومی» می‌تواند نیازهای مشترک وزارت دفاع، وزارت صنعت و معدن و دیگر بخش های صنعتی را در حوزه کنترل و نظارت بر زیر ساخت های صنعتی کشور برطرف کند.

* رونمایی از نخستین طرح ملی موقعیت یابی زمین پایه

همزمان با برگزاری جشنواره پژوهش، نخستین طرح ملی موقعیت یابی زمین پایه با حضور وزیر دفاع در دانشگاه صنعتی مالک اشتر رونمایی شد.

در روش موقعیت یابی زمین پایه، سیگنال‌های موقعیت یابی از طریق ایستگاه های فرستنده رادیویی مستقر در زمین پخش شده و کاربران با دریافت سیگنال های رادیویی موقعیت خود را با دقت مناسب تشخیص می‌دهند.

طرح پایلوت وزارت دفاع فناوری‌های مورد نیاز برای یک زنجیره در ابعاد کوچک را جهت اثبات فناوری فراهم آورده است که با آزمایش و ارزیابی کیفیت و دوام برای بهره برداری بخش های مربوط  تولیدی خواهد شد.

سامانه موقعیت یاب زمین پایه از زیرسامانه ها  و فناوری های متعددی از جمله فرستنده های پرقدرت، آنتن ها، مکانیزم های همزمانی فرستنده ها با قدرت چند نانوثانیه و گیرنده‌ها تشکیل شده است.

* 2 فروند لندیکرافت چند منظوره هزار تنی به بهره برداری رسید

در جریان بازدید سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از صنایع دریایی شهید موسوی خرمشهر، 2 فروند لندیکرافت چند منظوره 1000تنی به بخش خصوصی واگذار و مورد بهره برداری قرار گرفت.

لندیکرافت 1000تنی فرشته 2 و پاس یار، قابلیت حمل سوخت، آب، باربروی عرشه و کانتینر را دارا است.

منبع: مشرق نیوز


برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

شلیک شاهد 285
دوشنبه 93/5/27 ساعت 11:12 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

شلیک اسکادران «شاهد285» به رویاهای تحریم نظامی ایران +عکس

بالگردهای شاهد285 به عنوان محصولاتی ایرانی با قابلیت هدفیابی رزمی، اجرای آتش در درگیری‌ های نزدیک، پرواز با سرعت بالا در ارتفاع پائین و شلیک موشک‌های هدایت شونده و بمب‌های هوشمند و نیز پرواز در شرایط جغرافیایی متنوع، توانمندی اجرای مأموریت‌های نظامی را به خوبی دارا هستند.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، توسعه گونه‌های مختلف از یک محصول همواره در صنایع دفاعی دنیا مرسوم بوده است. این امر از این رو که هزینه‌های لازم برای طراحی، آزمایش و توسعه را کاهش می‌دهد مورد توجه قرار دارد. ضمن اینکه بخش زیادی از مسیر کسب اطمینان را نمونه اول پیموده است.

در ایران، مجتمع صنایع هوایی شاهد پس از موفقیت در ساخت بالگرد ترابری شاهد278 که در ادامه با توسعه گونه مجهز به سلاح آن نیز همراه شد کار روی بالگرد رزمی و تهاجمی سبک را بر اساس آن در دستور کار قرار داد که در سال 1385 به ساخت بالگرد شاهد285 منجر شد. این بالگرد از نوع تک‌نفره و برای اجرای مأموریت‌های نظامی از جمله گشت رزمی، پشتیبانی از نیروهای زمینی و عملیات ضد زره توسعه یافته است.

بالگرد شاهد278 توسط صنعت مذکور در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسعه داده، در سال 1380 آماده آزمایش شد و در سال 91 گواهینامه نوع (TC) خود را دریافت داشت. پس از آماده شدن برای تولید انبوه، فناوری‌های این بالگرد به صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتقل و با تولید انبوه، تا کنون چندین فروند از آن وارد خدمت در نیروهای نظامی و غیرنظامی کشورمان شده است.

بالگردهای رزمی شاهد285 
بالگردهای شاهد278 در خدمت نهادهای مختلف


خانواده بالگردهای شاهد

مأموریت‌های اصلی شاهد278 شامل گشتی و شناسایی، جابجایی فرماندهان، کنترل هوایی، آموزش خلبانی نظامی و تجاری، کنترل ترافیک شهری، آمبولانس هوایی و حمل مصدوم، گشت حفاظت محیط زیست و بازدید خطوط نفت و گاز و برق است.

اما بر مبنای همین توانمندی‌ها و با توجه به اصل توسعه یک محصول که در ابتدا به آن اشاره شد گونه مسلح از این بالگرد توانمند ساخته شده است. این بالگرد در مأموریت شناسایی و گشت رزمی توانایی اجرای عملیات گشت‌زنی در حال حمل سلاح و درگیری با واحدهای شناسایی شده دشمن در صورت لزوم و سنجش میزان توانمندی آنها و تسلیحات در اختیار آنان را دارد. در واقع بالگردهای سبک مانند شاهد 278 مسلح، به دلیل ابعاد کوچک‌تر و مانورپذیری بالاتر برای اجرای این طیف از مأموریت‌ها مناسب‌تر هستند.

بالگرد مسلح شاهد 278 حاصل توسعه منطقی شاهد278 است که به تسلیحات تهاجمی سبک از جمله 2 پرتابگر 7 فروندی راکت 2.75 اینچی (70 میلیمتری) که 500 تا 8هزار متر برد دارد و یک قبضه تیربار 7.62 میلیمتری دوربین‌دار با برد مؤثر1500  متر و برد نهایی 4000 متر و نرخ آتش 700 تا 800 گلوله بر دقیقه در زیر بدنه و نزدیک به دماغه مجهز شده است.
 
بالگردهای رزمی شاهد285
بالگرد شاهد 278 مسلح در حال شلیک راکت

ورود شاهد 285

اما بالگرد شاهد285 که از آن با نام AH-85 نیز یاد می‌شود به عنوان یک بالگرد سبک و پر تحرک، در رده بالگردهای رزمی و تهاجمی قرار دارد. طرح این بالگرد نیز پس از توسعه برای تولید انبوه به صنایع هسا در اصفهان منتقل شده است.

این گونه بالگردها در پشتیبانی از نیروهای زمینی، حمله به مواضع نیروهای دشمن با اجرای آتش روی آنها، انهدام سنگرهای سلاح و حمله به ادوات نیمه سنگین و سنگین (تانک‌ها، نفربرها و ...) که منجر به کاهش فشار روی نیروهای خودی یا جلوگیری از پیشروی دشمن می‌گردد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است سابقه به کار گیری بالگردهای مخصوص مأموریت تهاجمی به جنگ ویتنام باز می‌گردد. گونه‌های بالگرد AH-1 کبرا که اولین بالگرد رزمی به معنی واقعی محسوب می‌شود از آن دوران تا کنون در حال خدمت در ارتش‌های دنیا هستند. اما کاربردهای رزمی محدودتر منجر به طراحی و ساخت بالگردهای رزمی سبک شده است.

 
بالگردهای رزمی شاهد285
تحویل اولین نمونه بالگرد شاهد285 تهاجم زمینی

بالگرد شاهد285 پس از رونمایی با حضور فرمانده کل سپاه در سال 1388 برای اولین بار در نمایشگاه هوایی کیش در سال 1389 در معرض دید عموم قرار گرفت که گونه دریایی این بالگرد با نام AH-85C با دو پرتابگر 4 فروندی موشک سدید-1 در سالن و گونه تهاجم زمینی AH-85A با دو پرتابگر 7 فروندی راکت در بخش نمایش پروازی حضور داشتند.
 
بالگردهای رزمی شاهد285
بالگرد شاهد285 تهاجم زمینی در نمایشگاه کیش 1389

بالگرد شاهد285 با استفاده از سازه، موتور، سامانه انتقال توان و دُم شاهد278 ساخته شد است. در واقع برای ساخت AH-85، از دم به سمت جلوی بالگرد شاهد278 تحت بازطراحی قرار گرفته تا یک بالگرد تهاجمی تک‌نفره حاصل شود.

بخش‌هایی از بدنه و پره‌های این بالگرد از جنس مواد مرکب (کامپوزیت) غیر فلزی ساخته شده که ضمن کاهش وزن پرنده، عدم ایجاد خوردگی و زنگ‌زدگی و در نتیجه امکان کار در محیط‌های گوناگون را به دنبال دارد. 

جذب و مستهلک نمودن ارتعاشات تولیدی موتور و همچنین عمر و دوام بالاتر قطعات مربوطه نیز از ویژگی‌های استفاده از این مواد پیشرفته است که باعث کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری در طول دوره عمر پرنده گشته و استفاده از این بالگرد کاملاً بومی را دارای صرفه اقتصادی بیشتری می‌نماید.

به گزارش مشرق، استفاده گسترده از مواد کامپوزیتی غیر فلزی پیشرفته علاوه بر کاهش وزن پرنده که باعث افزایش وزن محموله قابل حمل می‌شود فواید دیگری همچون جذب و کاهش انرژی امواج راداری نیز دارد.

بخش‌های مختلف این بالگرد در کشور و توسط صنایع داخلی تولید می‌شوند از جمله اجزاء سازه، بخش‌های مختلف بدنه و دم، شیشه‌های کابین، سیم‌کشی‌ها، سامانه‌های مورد نیاز خلبان شامل نمایشگرهای پیشرفته دیجیتال، اهرم کنترل پرواز و کنترل موتور، قطعات مختلف موتور، سامانه انتقال توان و اجزاء آن، پره اصلی و دم و محورهای آنها و بسیاری اجزاء دیگر.
 
بالگردهای رزمی شاهد285
موتور بالگردهای شاهد

هر دو پره اصلی و دم بالگرد شاهد285 مانند شاهد278 دارای دو پره هستند. پایدارسازهای افقی و عمودی در دم این بالگردها به شکل T نصب شده‌اند. به نظر می‌رسد در طراحی شکل بدنه، سعی بر ایجاد قابلیت‌های پنهان‌کاری راداری شده است که در استفاده از سطوح شکسته با زاویه‌های غیر 90 درجه، نمود دارد.
 
بالگردهای رزمی شاهد285
سامانه انتقال توان به پره اصلی و پره دم در بالگردهای شاهد

با توجه به اینکه بالگردهای خانواده شاهد در زمره اولین بالگردهای ایرانی هستند که به تولید انبوه رسیده و وارد یگان‌های عملیاتی شده‌اند و طراحان ایرانی در ایجاد تغییرات لازم بر روی آنها تلاش زیادی داشته‌اند.

استفاده حداکثری از طرح‌ها، قطعات و سامانه‌های یکسان، باعث کاهش چشمگیر زمان توسعه طرح، هزینه‌های طراحی و تولید، فرایند آموزش خدمه پروازی و تعمیر و نگهداری گردیده و امکان استفاده از قطعات مشترک هر یک از دو گونه را بر روی دیگری در شرایط محیط رزمی فراهم می‌کند که به افزایش آمادگی عملیاتی این بالگردها در یگان‌های مربوطه نیز می‌انجامد.

بنابر ظاهر، پره‌های اصلی و پره‌های دم و بخش دم در دو بالگرد شاهد 278 و 285 مشابه است. با توجه به اطلاعات منتشره از توان موتور و بیشینه وزن برخاست این دو بالگرد قاعدتاً باید موتور و سامانه انتقال توان نیز مشترک باشند که جزء مهمترین بخش‌های هر بالگردی هستند.

روند بهسازی‌های AH-85

بالگرد شاهد285 از زمان اولین معرفی تا کنون تغییرات مختلفی داشته که نشانگر ادامه کار توسعه و بهینه‌سازی بر اساس تجربیات عملیاتی و پروازی آن است. البته مرزبندی کاملاً مشخصی برای تغییرات گونه‌های A و B نمی‌توان ارائه کرد و در نمایشگاه‌های مختلف مشخصات پروازی و عملکردی اعلام شده برای AH-85A نیز در برخی پارامترها متفاوت است.

ابزار حمل جنگ‌افزار در بالگرد AH-85، یک بازوی لوله‌ای شکل در هر طرف بدنه است که هر کدام دارای دو جایگاه برای برای نصب سلاح است. نحوه اتصال سلاح‌ها در گونه B این بالگرد تکامل یافته و مستحکم‌تر شده. همچنین قطعه اتصال راکت‌انداز 7 فروندی به جایگاه حمل سلاح نیز تغییر کرده و از نحوه نصب عمودی به اتصال با زاویه به سمت خلاف بدنه تغییر کرده است.
 

بالگردهای رزمی شاهد285
اتصال راکت انداز 7 فروندی به بازوی حمل سلاح در AH-85A
 
بالگردهای رزمی شاهد285
اتصال راکت انداز به بازوی حمل سلاح در AH-85B

مشخص‌ترین تغییر در ظاهر این بالگرد، جابجایی محل نصب تیربار آن است. بررسی تغییرات تیربار این بالگرد از این جهت اهمیت دارد که تیربار، سلاح همیشه همراه این بالگرد بوده و به نوعی وسیله حفاظت از خود بالگرد در برابر نفرات زمینی هم محسوب می‌شود. این تیربار در ابتدا زیر دماغه بالگرد نصب شده بود به شکلی که به نظر می‌رسید قابلیت تحرک با دو درجه آزادی دارد (مانند توپ 20 میلیمتری بالگرد کبرا). 

در نمونه تولیدی مشاهده شده در نمایشگاه سال 1389 کیش این تیربار به صورت ثابت در دماغه و کمی عقب‌تر نصب شد و در نمونه حاضر در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه (گونه B) به صورت ثابت به زیر بدنه و نزدیک دماغه منتقل شده است. 

در صورتی که تیربار نمونه اول دارای قابلیت چرخش به اطراف بوده می‌توان نتیجه‌گیری نمود که با توجه به تک‌نفره بودن این بالگرد و کنترل تیربار توسط خلبان، اساساً امکان توجه وی به اهدافی خارج از مسیر پرواز بسیار کم بوده و از این بابت در نمونه‌های بعدی، تیربار به شکل ثابت در آمده است. همانطور که در بالگردهای تکنفره Ka-50/52 ساخت شرکت با سابقه کاموف روسیه همین رویه دیده می‌شود.
 
بالگردهای رزمی شاهد285
تغییرات تیربار بالگرد شاهد285 تهاجم زمینی از نمونه اول (سمت راست) تا آخرین نمونه
 
بالگردهای رزمی شاهد285
در AH-85B تیربار به زیر بدنه منتقل شده؛ اتصال تسلیحات به بازوی حمل سلاح نیز تغییر کرده است

همچنین مسیری برای عبور نوار فشنگ در سمت چپ بدنه بالگرد در AH-85B تعبیه شده است. با مقایسه ابعاد می‌توان نتیجه گرفت تیربار استفاده شده در گونه جدید، بزرگ‌تر از تیربار استفاده شده در AH-85A بوده و احتمالاً کالیبر آن 12.7 میلیمتر است که طبیعتاً مشخصات عملکردی بالاتری نسبت به تیربار قبلی خواهد داشت.
 
بالگردهای رزمی شاهد285
تیربار و مسیر تغذیه نوار فشنگ در سمت چپ بدنه AH-85B

از دیگر تغییرات ظاهری می‌توان به وضعیت موشک‌های هوا به سطح سدید اشاره کرد. در AH-85A، 4 فروند موشک سدید-1 در هر سمت بالگرد نصب شده بود که این موشک‌ها دارای محفظه پرتاب بودند. 

در AH-85B نحوه قرارگیری موشک‌های جدید سدید، مشابه بیشتر موشک‌های سدید مشاهده شده روی پهپاد شاهد129، بدون محفظه پرتاب است. در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه در هر سمت بالگرد دو فروند موشک نصب شده بود. البته تصاویر منتشر شده نشان دهنده آزمایش این سامانه جدید نصب موشک در AH-85A نیز هست که در گونه B به همراه سایر تغییرات قابل مشاهده است.
 
بالگردهای رزمی شاهد285
پرتابگر 4 فروندی موشک سدید-1 در AH-85A در نمایشگاه کیش 1391
 
بالگردهای رزمی شاهد285
موشک‌های اپتیکی سدید با اتصال جدید در جایگاه حمل سلاح AH-85A

به نظر می‌رسد موشک‌های سدید-1 مشاهده شده در نمایشگاه هوایی کیش دارای هدایت لیزری بوده و دو نوع موشک سدید موجود در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضا دارای جستجوگر از نوع اپتیکی (دید مرئی یا تصویرساز حرارتی) است. 

وجود این نوع جستجوگر احتمال خودکار بودن موشک (شلیک کن و فراموش کن) را تقویت می‌کند. موشک سدید نصب شده روی بالگرد شاهد285 با طول حدود 140 سانتیمتر دارای بیشترین برد 4هزار متر بوده و زمان پرواز بیشینه آن در حدود 30 ثانیه است و برای شکافتن زره ادوات دشمن از سرجنگی خرج گود بهره می‌برد.
 

بالگردهای رزمی شاهد285
نصب دو فروند موشک سدید در AH-85B

یکی از موارد مهم اعلام شده در زمینه تسلیحات جدید قابل به کار گیری در AH-85B استفاده از بمب‌های هواپرتاب است. بمب هوشمند 342 که دارای هدایت GPS یا ترکیب GPS/INS است با طول حدود 1.5 متر دارای جرمی کمتر از 50 کیلوگرم بوده و مدت زمان پرواز آن 35 ثانیه است. این بمب با برخورداری از سرجنگی ترکشی قابلیت مناسبی در انهدام مراکز تجمع غیرمحافظت شده دشمن و انهدام خودروهای سبک آنها خواهد داشت.
 
بالگردهای رزمی شاهد285
موشک‌های سدید در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه

استفاده بالگردها از بمب‌های هواپرتاب امری بی‌سابقه نیست اما موارد نادری از آن مشاهده شده. مشهورترین کاربرد این سلاح توسط بالگردها به حمل 3 فروندی بمب‌های سقوط آزاد توسط بالگردهای UH-1 ارتش لبنان در سال 2007 و به کار گیری علیه گروه‌های تروریستی باز می‌گردد. مشابه همین روند توسط ارتش اکوادر نیز به اجراء در آمده است.
 

بالگردهای رزمی شاهد285
حمل بمب توسط بالگرد UH-1

بالگرد شاهد285 از ارتباط داده‌ای با پایگاه زمینی برای هدایت تسلیحات نیز بهره‌مند بوده و با این روش می‌تواند نقش حامل هوایی تسلیحات را بر عهده داشته باشد. با توجه به حمل 4 فروند از موشک‌های جدید سدید در AH-85B امکان کاهش فاصله زمانی بین شلیک این موشک‌ها با اتکاء به ایستگاه زمینی وجود خواهد داشت.

پایه‌ها (اسکید) بالگرد شاهد285 از دیگر تفاوت‌های ظاهریAH-85B  نسبت به A و C است. در بالگرد مشاهده شده در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضا، پایه‌ها بلندتر شده‌اند. یکی از دلایل این امر ایجاد فضا برای نصب تیربار جدید است.
 

بالگردهای رزمی شاهد285
تفاوت ارتفاع پایه‌های AH-85B (تصویر بالا)  و AH-85A (تصویر پائین)

موشک‌های دوش‌پرتاب سطح به هوا برای کاربری هوا به هوا از جمله سلاح‌های موشکی هستند که در آینده ممکن است به فهرست تسلیحات بالگردهای رزمی شاهد285 افزوده شوند. این امر پیش از این در بالگردهای نظامی دنیا سابقه داشته است. 

به کار گیری چنین سلاحی روی بالگرد نیاز عملی خود را نیز اثبات کرده است. در جریان جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه کشورمان بارها بالگردهای رزمی دو کشور با یکدیگر رو به رو شدند که خلبانان بی‌نظیر هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با استفاده از موشک‌های ضد زره و هوا به سطح BGM-71 تاو موفق به سرنگونی چند بالگرد عراقی شدند.

البته بالگردهای کبرای کشورمان افتخار مشابه دیگری نیز رقم زده‌اند از جمله انهدام یک هواپیمای جنگنده در حال پرواز عراقی با شلیک متعدد راکت! بنا بر این تجهیز بالگردهای تهاجمی از جمله شاهد285 به موشک‌های دوش‌پرتاب مانند میثاق که کمتر از 17 کیلوگرم جرم دارند برای درگیری مؤثر با بالگردهای دشمن در صحنه نبرد زمینی بسیار مفید خواهد بود.

از دیگر تسلیحاتی که امکان استفاده از آن در بالگردهای شاهد285 محتمل خواهد بود موشک هوا به سطح و ضد زره و ضد شناور شفق است. این موشک 60 کیلوگرمی دارای برد 8 تا 10 کیلومتر بوده از جستجوگر تصویرساز حرارتی (IIR) بهره می‌برد.

تا کنون در تصاویر اندکی، سامانه الکترواپتیکی برای شناسایی و هدفگیری روی این بالگرد دیده شده است. یکی از مکان‌های مناسب برای نصب چنین سامانه‌ای بر روی کابین این بالگرد بوده هر چند که به طور معمول چنین سامانه‌هایی در دماغه بالگرد نصب می‌شوند تا بیشترین زاویه دید را نسبت به محیط پیرامون داشته باشند.
 

بالگردهای رزمی شاهد285
شلیک راکت توسط شاهد285؛ سامانه‌ای که احتمالاً سامانه الکترواپتیکی پایدار شده است بالای کابین دیده می‌شود

تجهیزات کابین خلبان

یکی از مهمترین تغییرات از نمونه اول بالگرد شاهد285 تا کنون، به روز رسانی تجهیزات کابین خلبان است. در حالی که در شاهد285 رونمایی شده در سال 88 و نمایشگاه سال 89 از نمایشگرهای عقربه‌ای (آنالوگ) در کابین گونه تهاجم زمینی استفاده شده بود، در نمایشگاه سال 91 کیش این نمونه به دو نمایشگر جدید چند منظوره (MFD) دیجیتال مجهز شده بود.

 لازم به ذکر است در بالگرد شاهد278 نیز از 2 نمایشگر چند منظوره مشابه نمونه به کار رفته در شاهد285 استفاده شده است.
 
بالگردهای رزمی شاهد285بالگردهای رزمی شاهد285
نمایشگرهای کابین شاهد285 تهاجم زمینی در نمایشگاه کیش 1389
 
بالگردهای رزمی شاهد285بالگردهای رزمی شاهد285
نمایشگرهای کابین شاهد285 تهاجم زمینی در نمایشگاه کیش 1391

این در حالی است که شاهد285 دریایی از ابتدا دارای یک نمایشگر چند منظوره نسبتاً بزرگ نصب شده روبروی خلبان و یک نمایشگر کوچک نصب شده در سمت چپ و پائین مجموعه ادوات و نمایشگرها بود.

 این نمایشگر احتمالاً همانند صفحه کنترل بالای آن مربوط به رادار جستجوی سطحی موجود در این بالگرد است. در کابین قایق‌های تندرو مجهز به رادار نیز صفحه کنترل مربوطه مشاهده می‌شود که نشان از مشابه بودن رادار مورد استفاده دارد.
 
بالگردهای رزمی شاهد285
نمایشگرهای کابین شاهد285 دریایی (AH-85C)

به گزارش مشرق، در AH-85B که قاعدتاً از نمایشگرهای دیجیتال پیش گفته بهره‌مند است با افزوده شدن نمایشگر سربالا (HUD: Head Up Display) کمک شایانی به خلبان در هنگام نبرد و پرواز در ارتفاع پائین می‌شود. 

در نمایشگر سربالا اطلاعات مهم پروازی روبروی خلبان و در خط دید او نسبت به محیط بیرون به نمایش در می‌آید تا در شرایط حساس پروازی، خلبان نیازی به پائین آوردن سر و نگاه به مجموعه ادوات و نمایشگرها نداشته باشد.
 

بالگردهای رزمی شاهد285
نمایشگر سربالا در کابین AH-85B

تا کنون جزئیاتی از سامانه‌های مخابراتی این بالگرد منتشر نشده اما با توجه به محصولات تولید شده از این دست در وزارت دفاع، انواع بیسیم‌های برد بلند با قابلیت جهش فرکانسی و رمزکننده‌های خودکار علاوه بر سامانه تبادل داده با ایستگاه زمینی از جمله تجهیزات موجود در این بالگرد است.

گونه دریایی

به گزارش مشرق با استفاده از طرح بالگرد شاهد285 یک گونه دریایی هم توسعه داده شده که دارای شباهت‌های ظاهری بسیاری با گونه زمینی است و AH-85C نامیده شده است. از جمله تفاوت‌های شاهد285 دریایی و زمینی، نصب یک رادار جستجوی سطحی در دماغه شاهد285 دریایی است. 

همانطور که اشاره شد این سامانه دارای شباهت‌هایی با رادارهای موجود در شناورهای دریایی تندرو است و از این رو برد آن دستکم بین 30 تا 40 کیلومتر تخمین زده می‌شود. این رادار به جای تیربار تک لول نصب شده است. تفاوت جزئی نیز در سقف کابین شاهد285 دریایی با در مقایسه با AH-85A دیده می‌شود.
 

بالگردهای رزمی شاهد285
تحویل اولین نمونه بالگرد شاهد285 دریایی

رنگ استتار آبی روشن، برای محیط‌های دریایی در این گونه به کار گرفته شده و تاکنون دو نوع سلاح موشکی بر روی آن دیده شده. یک فروند از موشک‌های شناخته شده ضد کشتی «کوثر» با وزن 120 کیلوگرم و برد حدود 25 کیلومتر (که در اثر شلیک از بالگرد در حال حرکت، افزایش هم می‌یابد) در هر سمت این بالگرد نصب شده است.

همچنین موشک سدید-1 به صورت چهار فروندی در هر طرف این بالگرد قابل نصب است که می‌تواند در عملیات علیه شناورهای کوچک یا استحکامات ساحلی دشمن مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر موشک شفق که پیشتر به آن اشاره شد احتمالاً امکان نصب موشک‌های ضد کشتی ظفر که در رده وزنی سبک طبقه‌بندی می‌شوند نیز در بالگرد AH-85C وجود دارد.
 

بالگردهای رزمی شاهد285
بالگرد شاهد285 دریایی در نمایشگاه کیش 1389

مشخصات فیزیکی و پروازی

به گزارش مشرق، مشخصات ابعادی بالگردهای شاهد285 از اولین نمونه تا کنون تغییراتی چندانی نداشته و شامل طول 11.84 متر، عرض کلی بالگرد (با احتساب جایگاه حمل جنگ‌افزار) 2.78 متر، ارتفاع بالاترین نقطه بالگرد از زمین 3.04 متر (گونه‌های A و C)، قطر پره اصلی 10.16 متر، قطر پره دم 1.57 متر، جرم خالی 820 کیلوگرم (گونه A و C) و بیشترین جرم قابل پرواز 1450 کیلوگرم است.

همچنین موتور مورد استفاده در همه این نمونه‌ها یکسان بوده و توان این موتور توربوشفت، 420 اسب بخار است. 

با این وجود گونه‌های مختلف این بالگرد دارای مشخصات عملکردی متفاوتی هستند که احتمالاً بخشی از این تفاوت ناشی از نصب تجهیزات عملیاتی متفاوت در آنها است. درصدی از اختلاف‌ها نیز می‌تواند ناشی از تفاوت در زیرسامانه‌های AH-85B باشد که امیدواریم در آینده با انتشار اطلاعات بیشتر علت این تفاوت‌ها و روند بهسازی‌ها آشکار شود.

به عنوان مثال بنا بر اطلاعات ارائه شده در نمایشگاه نیروی هوافضا، بالگرد شاهد285 توانایی پرواز تا ارتفاع 20هزار پا معادل حدود 6069 متر را دارد. البته در این شرایط برای ایجاد امکان فعالیت خلبان، تجهیز به سامانه اکسیژن مورد نیاز است. این میزان سقف پرواز، افزایشی نزدیک به 50 درصد را نسبت به گونه‌های قبلی نشان می‌دهد. همچنین میزان سوخت و محموله جنگی قابل حمل توسط AH-85B در حدود 500 کیلوگرم است.

در جدول زیر، مشخصات عملکردی گونه‌های مختلف بالگرد شاهد285 ارائه شده است:
بالگردهای رزمی شاهد285
 
بالگردهای شاهد285 به عنوان محصولاتی بومی با قابلیت جستجو و هدفیابی و شناسایی رزمی، توان اجرای آتش در درگیری‌های نزدیک، توانایی پرواز با سرعت بالا در ارتفاع پائین و شلیک موشک‌های هدایت شونده و بمب‌های هوشمند و امکان پرواز مناسب در شرایط جغرافیایی متنوع توانمندی اجرای مأموریت‌های نظامی را به خوبی داشته و گام مهمی در کم اثر کردن تحریم‌های فروش سامانه‌های پیشرفته هوایی به کشور محسوب می‌شوند.

این بالگردها از کارائی تأثیرگذاری در صحنه نبرد زمینی برخوردار هستند همانطور که بالگردهای کبرا در دوران جنگ تحمیلی 8 ساله این واقعیت را نشان دادند. همچنین در برابر گروه‌های تروریستی مسلح به سلاح‌های نیمه سنگین امکان ایفای نقش مؤثر برای بالگردهای تهاجم زمینی وجود دارد.

البته با توجه به گسترش تهدیدات موشک‌های دوش‌پرتاب، نیاز به نصب سامانه‌های هشدار دهنده شلیک موشک، سامانه‌های کاهش بازتاب فروسرخ موتور و گازهای خروجی آن و نیز فریب دهنده‌های موشک‌های حرارتی بر روی این بالگردها وجود دارد. افزایش برد دورایستایی سلاح‌های مورد استفاده در آنها نیز راهکار مؤثر دیگری در افزایش بقاپذیری رزمی است.

ممکن است در گونه تهاجم زمینی شاهد285، برای افزایش بقاپذیری رزمی از صفحات زرهی و مقاوم سبک ساخته شده در کشور در بخش‌های حساس استفاده شده باشد یا در نمونه‌های آتی این تغییر اعمال شود. در بالگردهای تهاجم زمینی استفاده از سطوح مقاوم در اطراف قسمت‌های حساس بالگرد کمک شایانی به کاهش آسیب‌پذیری آن در برابر نفوذ گلوله می‌نماید.

گونه‌های مختلف بالگردهای شاهد به تولید انبوه رسیده و ضمن افزایش روند تجهیز به سامانه‌های پیشرفته در آینده، بخشی از بار عملیاتی تهاجم زمینی بالگردهای کبرا را نیز بر عهده می‌گیرند. امید می‌رود با حفظ و بهبود روند تولید انبوه این محصولات که از مطالبات مهم مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضا بوده است شاهد پرواز بالگردهای شاهد285 در رژه نیروهای مسلح باشیم.

منبع: مشرق نیوز



مقابله پهپادهای ایرانی با بیگانگان
سه شنبه 93/5/21 ساعت 9:25 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

مقابله پهپادهای ایرانی با هواپیماهای بدون سرنشین بیگانه/ تأمین اعتبارات لازم برای بهینه‌سازی سامانه‌های پدافندی


فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) گفت: پدافند هوایی کشور برای مقابله با پهپادهای متخاصم از پهپادهای بومی استفاده می‌کند.
مقابله پهپادهای ایرانی با هواپیماهای بدون سرنشین بیگانه/ تأمین اعتبارات لازم برای بهینه‌سازی سامانه‌های پدافندی

امیر سرتیپ "فرزاد اسماعیلی" فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دفاعی دفاع پرس با اشاره به جایگاه و اهمیتی که پهپادها در عرصه نبردهای هوایی پیدا کرده‌اند، اظهار داشت: در این رابطه از دستاوردهای مطلوبی برخورداریم، ضمن اینکه بودجه و اعتبارات لازم را جهت بهینه‌سازی و تمرکز بر تولیدات بهتر کسب کردیم، تا در شرایط مقتضی پاسخگوی نیازها باشیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش افزود: قرارگاه پدافند هوایی علی‌رغم اینکه به‌صورت 24 ساعته ماموریت هوایی خود را انجام می‌دهد کارهای جنبی خود را نیز در زمینه آمادگی دفاعی صورت داده که در این رابطه در بهینه‌سازی سامانه موشکی برد متوسط کار بیشتری انجام شده است

وی ادامه داد: برای یک دفاع منسجم در ارتفاع متوسط و مشرف به پایین و در ارتفاع بالا باید کار عملیاتی انجام گیرد، لذا بخشی از توان خود را در این راه صرف کرده‌ایم و ان‌شاءلله در 31 شهریور از موشک‌های دوربرد و ارتفاع متوسطی که به‌دست توانمند پرسنل جوان قرارگاه پدافند هوایی ساخته شده است، رونمایی خواهیم کرد.

امیر اسماعیلی تصریح کرد: شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور اعم از پدافندی‌های ارتش، سپاه، نیروی هوایی ارتش، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهی کشور در یک کار منسجم باعث شد که فضای امنی را شاهد باشیم. امروز همه پروازهای کشوری ما از مبدأ تا مقصد با امنیت مسیر را طی می‌کنند که این هماهنگی و انسجام برای ما حائز اهمیت است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس، با بیان اینکه امروزه در جنگ‌های نوین پهپادها تعیین کننده نبرد هوایی هستند، عنوان کرد: پدافند هوایی کشور برای مقابله با پهپادهای متخاصم از پهپادهای بومی استفاده می کند.

وی درباره نحوه عملکرد سامانه‌های پدافندی کشور در مقابله با تهاجم احتمالی پهپادهای متخاصم بیان کرد: برای این کار بودجه و اعتبارات لازم در نظر گفته شده تا با استفاده از پهپادها و هواپیماهای تیزپرواز جمهوری اسلامی، در برابر دشمن متخاصم اقدامات لازم صورت گیرد؛ لذا در میدان نبرد و زمان مقتضی از این دستاوردها استفاده خواهیم کرد.

امیر اسماعیلی همچنین در خصوص سامانه پدافندی باور 373 گفت: این سیستم پدافندی، فرآیندی است که به‌صورت لایه به لایه عمل می‌کند و فقط این‌طور نیست که به یک سامانه ارتفاع بالا توجه داشته باشد، لذا ما لایه‌های پدافندی را همچون دژهای مستحکم از ارتفاعات پایین، متوسط و بالا مورد توجه قرار می‌دهیم.

 

منبع: خبرگزاری دفاع مقدس



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

ایران ابرقدرت
سه شنبه 93/5/21 ساعت 12:45 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک:

ایران ابرقدرت منطقه است

یک نشریه آمریکایی طی تحلیلی خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مقاومت منطقه با راهبرد پیشبرد اسلامی راستین در خاورمیانه در بالاترین سطح آمادگی ارتباطی قرار دارند.



به گزارش  فارس، هفته‌نامه «نیوزویک» طی مطلبی درباره «ارتباط گرم ایران و گروه‌های مقاومت منطقه» نوشت: حماس و گروه‌های مقاومت منطقه در حال تحکیم حلقه اتحاد خود با ایران هستند.
بر اساس گزارش  این هفته‌نامه، هم اکنون روابط ایران و حماس در اوج شکوفایی قرار دارد. تهران از دیرباز تامین‌کننده سلاح به مبارزان حماس بوده و این گروه نیز همانند دولت ایران از گروه‌های اصولگرایی هستند که باور بر گسترش اسلام و شریعت اسلامی در خاورمیانه و فراتر از آن دارند.
 نیوزویک می‌افزاید: آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوای ایران در ماه جولای گذشته نیز قاطعانه در برابر درخواست «اوباما»، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خلع سلاح حماس ایستاد. رهبری ایران در سخنان خود همچنین تصریح کرد که ایران کنار حماس خواهد ایستاد.
نیوزویک در ادامه نوشت: حتی ممنوعیت‌های سازمان ملل نیز نتوانسته ایران را از تجهیز متحدانش باز دارد. این در حالی است که عربستان سعودی، رقیب ایران در داخل کشور با شیعیان حامی ایران در نبرد آرامی بسر می‌برد.
نیوزویک نوشت : به قول مقامات اسرائیلی، جنگ اخیر نبرد نیابتی ایران در غزه علیه اسرائیل بود.
«علی آلفونه»، کارشناس اندیشکده «دفاع از دموکراسی» درباره روابط حسنه ایران با گروه‌های مقاومت منطقه  نیز به نیوزویک گفت:«ایران به دنبال فرمولی جادویی برای حفظ حکومت اسد بدون اصطکاک با نیروهای مقاومت سنی فلسطین بود. جنگ غزه باعث شد تا حالا تهران با خیالی راحت‌تر نسبت به بقای حکومت اسد، در پی احیا روابط با حماس باشد.
«جاناتان‌هالوی»، کارشناس ارشد یک اندیشکده کانادایی نیز به این هفته‌نامه گفته است نیروهای مقاومت خاورمیانه ایران را به عنوان ابر قدرت منطقه‌ای می‌پندارند. ایران نیز نیروهایی چون حماس را همانند سدی در برابر منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه می‌داند.
 همچنین یک اندیشکده آمریکایی نیز  طی تحلیلی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای بسیج به عنوان نیروهای مستحکم در برابر تهدیدهای بالقوه بیرونی و داخلی با اعتقادات راسخ مذهبی یاد کرد.
اندیشکده آمریکایی «استراتفور»، طی مقاله‌ای درباره «سپاه پاسداران ایران» نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که به دنبال جنگ دهه 80 عراق علیه ایران به وجود آمد و ضامن بقای جمهوری اسلامی شد، تاریخچه‌ای از دفاع از کشور را در برابر تهدیدهای خارجی بر عهده دارد .
بر اساس این گزارش، سپاه پاسداران ایران در حفظ امنیت داخلی و دفاع ملی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند و علاوه بر این در زمینه‌های مهندسی شهری و حوزه انرژی نیز فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد.
 این گزارش می‌افزاید : این نیروی نظامی نخبه همچنین در شورای عالی امنیت ملی کشور، به عنوان بالاترین نهاد سیاستگذاری، دارای عضو است و سردار سرلشگر «محمد علی جعفری»، فرمانده این نیرو نقش مهمی را در مباحثات این نهاد بر عهده دارد.
این اندیشکده در ادامه نوشت: سپاه پاسداران ایران علاوه بر این، در حفظ امنیت داخلی ایران و حفاظت اطلاعات جایگاه مهمی دارد. از سوی دیگر بسیج مستضعفین ایران نیز که در حدود یک میلیون نفر مبارز پایبند به اعتقادات راسخ مذهبی دارد همکاری تنگاتنگی را با سپاه پاسداران دارد که نمونه آن را می‌توان در ماجرای سال 2009 (فتنه 88) ملاحظه کرد. 

منبع: کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

رزمایش یک روزه
دوشنبه 93/5/20 ساعت 10:50 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر صباحی‌فرد:

رزمایش یک روزه مصباح الهدی در گروه پدافند هوایی چابهار برگزار شد

جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: رزمایش یک روزه پدافند هوایی مصباح الهدی با تاکید بر توانایی‌های درون یگانی گروه پدافند هوایی چابهار برگزار شد.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی قرارگاه پدافند هوایی، امیر علیرضا صباحی فرد جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) گفت: رزمایش یک روزه پدافند هوایی مصباح الهدی با تاکید بر توانایی‌های درون یگانی گروه پدافند هوایی چابهار برگزار شد.
 
صباحی‌فرد اظهارداشت: این رزمایش با نیروی انسانی و تجهیزات موجود و مدیریت آنها به صورت یکپارچه و با محوریت مقابله با عملیات روانی دشمن برگزار شد و با استفاده از تاکتیک های ضربت، سرعت و دقت در اجرای عملیات به انجام رسید.
 
وی  در ادامه افزود: قرارگاه پدافند هوایی به صورت مداوم و برای آمادگی هر چه  بیشتر کارکنان در مقابله با شرایط بحرانی اقدام به برگزاری رزمایش‌های دوره‌ای در تمامی یگانهای پدافند هوایی در سطح کشور می‌کند و تمامی مناطق و گروه‌های پدافندی ملزم به اجرای رزمایش منطقه ای سالیانه هستند.
 
صباحی فرد در پایان تاکید کرد: به یاری خداوند آمادگی ارکان دفاع هوایی در کشور در شرایط مطلوب قرار دارد و این آمادگی به صورت مداوم مورد ارزیابی سلسله مراتب فرماندهی قرار می گیرد.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: رزمایش

8 مانور دفاعی
یکشنبه 93/5/19 ساعت 11:7 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

8 مانور دفاعی برای زیرساخت ارتباطی کشور

مدیرکل کنترل و هماهنگی مدیریت شبکه ارتباطات زیرساخت از برگزاری 8 مانور دفاعی با هدف آماده سازی شبکه زیرساخت ارتباطی کشور خبر داد و گفت: با تقویت زیرساختهای مورد نیاز، هم اکنون شبکه آمادگی مواجهه با بحران های طبیعی و سایبری را دارد.
به گزارش مشرق، حسین معدنی پور با اشاره به برپایی مانورهای دفاعی برای شبکه ارتباطات زیرساخت که با همکاری سازمان پدافند غیرعامل به اجرا درآمد، اظهار داشت: طی دو سال گذشته بالغ بر 8 مانور در این زمینه انجام و نقاط ضعف و قوت شبکه های مخابراتی و ارتباطی شناسایی شد.

وی با بیان اینکه در این مانورها تمامی شبکه های مخابراتی و ارتباطی کشور اعم از شبکه زیرساخت و مخابرات مورد تست و سنجش توانایی در برابر بروز بحران قرار گرفت، ادامه داد: هم اکنون با تقویت نقاط ضعف شناسایی شده، شبکه زیرساخت ارتباطی کشور آمادگی مواجهه با هرگونه بحرانی را دارد.

مدیرکل کنترل و هماهنگی مدیریت شبکه و مهندسی عملیات سوئیچ شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید براینکه براساس ارزیابی های صورت گرفته شبکه زیرساخت در بخش انتقال، سوئیچ و دیتا با مشکل حادی مواجه نیست، گفت: بخش مهندسی عملیات این شبکه در حال تقویت است.

معدنی پور کاهش زمان بندی در مواجهه با بحران های طبیعی و سایبری را از جمله پارامترهای تقویت این شبکه عنوان کرد و گفت: براین اساس کمیته مدیریت بحران در شرکت ارتباطات زیرساخت تشکیل شده است و به جرات می توان گفت هرگونه بحرانی به راحتی در این بخش قابل کنترل خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه شبکه های استانی نیز باید ظرفیت و آمادگی مواجهه با بحران را داشته باشند گفت: تلاش بر این است که در صورت بروز بحران و حادثه ارتباط تا مراکز زیرساخت برقرار باشد و کاربران در زمان این وقایع بتوانند از ارتباطات کامل استفاده کنند.

منبع:مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

   1   2   3      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 77
بازدید دیروز: 72
کل بازدیدها: 1322864