سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
اقتدار ایران
دوشنبه 98/5/28 ساعت 10:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سرلشکر سلامی:

تمامی قله‌های مرزی شمال غرب تحت تسلط نیروهای سپاه است/ دشمنان اقتدار ایران را در محاسبات خود مدنظر قرار دهند

سرلشکر سلامی نمایه

فرمانده کل سپاه گفت: ایران اسلامی بی تاثیر از قدرت های جهانی ،استقلال اقتصادی ،سیاسی ، فرهنگی و نظامی خود را حفظ کرده و این استقلال ساختاری به الگویی بی بدیل برای جهانیان مبدل شده است.

به گزارش مشرق، سردار سرلشکر پاسدارحسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مناطق ماموریتی نیروی زمینی سپاه در شمال غرب کشور در  ارتفاعات مرزی  شهرستان های پیرانشهر و سردشت بازدید کرد.

سرلشکر سلامی در این بازدید با اشاره به این که رزمندگان نیروی زمینی سپاه پرچم جمهوری اسلامی را در اقصی نقاط مرزها و در بالاترین ارتفاعات برافراشته نگه داشته اند ،گفت:ما از رزمندگان ایران اسلامی که  با آزادگی ، ایمان و عزم راسخ خود برای پاسداری از مرزهای ایران اسلامی همواره آماده  فداکاری هستند قدردانی می کنیم.

بیشتر بخوانید:



وی افزود: رزمندگان اسلام سینه های ستبری همچون کوه های سر به فلک کشیده شمال غرب دارند و آنچه که در این مناطق و سنگرها مشهود و قابل لمس است تصویری زیبا،معنادار و مقتدر از  آمادگی و استقامت  برای صیانت از امنیت و آرامش ملت عظیم الشان ایران اسلامی است.

فرمانده کل سپاه در ادامه خاطرنشان کرد:  در این مناطق علاوه بر نیروهای عملیاتی ، واحدهای مهندسی  نیروی زمینی سپاه نیز کوه ها را شکافته و برای باز کردن مسیر های منتهی به پایگاههای مرزی حماسه های افتخارآمیزی خلق کرده اند.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه  استقرار پاسگاهها ،برجکها و نیروهای مرزی ایران در برخی نقاط برای نخستین بار اتفاق افتاده است و می توان این  موفقیت را یک رخداد تاریخی نامید ،تاکید کرد: تمامی قله های مرزی شمال غرب تحت تسلط و اشراف همه جانبه  نیروهای مومن و انقلابی سپاه قرار دارد و امنیتی که در این نقاط وجود دارد شاهکار با عظمتی است که فرزندان این مرز و بوم به لطف و مدد الهی  در این نقاط مرزی خلق کرده اند.

وی  در ادامه تاکید  کرد: پیام ما به دشمنان این است که اقتدار ایران اسلامی را که گسترده جهانی پیدا کرده است در محاسبات خود مد نظر قرار دهند.

سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران یک قدرت مستقل در جهان است، گفت: ایران اسلامی بی تاثیر از قدرت های جهانی ،استقلال اقتصادی ،سیاسی ، فرهنگی و نظامی خود را حفظ کرده و  این استقلال ساختاری به الگویی بی بدیل برای جهانیان مبدل شده  و جلوه گری های آن بسیاری از ملت ها و کشورها را تحت دامنه تاثیر خود قرار داده است.

منبع: سپاه نیوز



کابوس ناوهای امریکا
شنبه 98/5/26 ساعت 4:11 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

گزارش مشرق از یک دستاورد جدید دفاعی

کابوس ناوهای هواپیمابر آمریکا هم مسلح شد/ «ابابیل 3»؛ جدیدترین پهپاد بمب‌افکن ایرانی +عکس

ابابیل

بررسی دقیق اطلاعات منتشره از دستاورد اخیر صنایع دفاعی کشورمان نشان می دهد این بار پهپاد ابابیل 3 به عنوان یکی از پهپادهای شناسایی و با سابقه ایرانی، به مهمات هوشمند و نقطه زن قائم مجهز شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، طی روزهای اخیر شاهد رونمایی از چند دستاورد جدید ساخت وزارت دفاع بودیم که مربوط به رونمایی از نسل جدید بمب های هوا پرتاب بود و یکی از این سه محصول، نسل جدید بمب های هوای پرتاب قائم به حساب می آمد که مدتی پیش به همراه پهپادهای مهاجر 6 به نیروی زمینی سپاه تحویل داده شده و اخیرا در عملیات ضد تروریستی در شمال عراق نیز مورد استفاده قرار گرفت. البنه حین انتشار تصاویر و فیلم منتشره، مشخص شد که نسل جدید پهپادهای ابابیل 3 به این بمب های هدایت شونده، مجهز شده اند.

بیشتر بخوانید:

ایران دوازدهمین سازنده «سامانه هدایت ماهواره‌ای بمب» در جهان شد/ حمله به اهداف استراتژیک از فواصل دورتر و ارتفاع بالاتر +عکس

رونمایی از بمب های هواپایه نقطه‌زن یاسین، بالابان و سری قائم/ تشریح مشخصات بمب های جدید توسط وزیر دفاع +عکس

 این پهپاد از جمله سامانه های بدون سرنشین پرنده کشور ماست که هم در ارتش جمهوری اسلامی ایران و هم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چندین سال است وارد خدمت شده و در کارنامه خود سابقه حضور در چندین رزمایش، تصویر برداری از ناوهای آمریکا در منطقه خلیج فارس و همچنین حضور در عملیات ضد تروریستی در سوریه را نیز دارد.

ابابیل 3؛ از تنگه هرمز تا سوریه در جستجوی دشمنان ایران

اما تصاویر منتسب به AB-3 مشابه پهپادی ایرانی است که توسط منابع داخلی به نام ابابیل-3 معرفی شده است. اولین تصاویر نمایش داده شده از آن به رزمایش دریایی پیامبر اعظم-5 در اردیبهشت 89 و پرواز در منطقه تنگه هرمز باز می‌گردد. شناسایی واحدهای شناور دشمن از مأموریت‌های قطعی این پهپاد در رزمایش فوق بوده. همچنین هدایت آتش توپخانه علیه اهداف دریایی یکی از تمرین‌های انجام شده در رزمایش پیامبر اعظم-5 بود که احتمالاً ابابیل-3 در این مأموریت نیز حضور داشته است.

برای دومین مرتبه در رزمایش موشکی پیامبر اعظم-7 در تیر 91 تصاویری از ابابیل-3 منتشر شد که محموله شناسایی آن بهتر قابل تشخیص بود. آخرین تصاویر رسمی منتشر شده از این پهپاد ایرانی نیز مربوط به پرواز آن در رزمایش مدافعان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش (نهاجا) در آذر 92 در منطقه بندرعباس است.

پهپاد ابابیل 3 در خدمت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

معرفی این پهپاد با نام ابابیل-3 نیز برای اولین بار در یک برنامه تلویزیونی در رسانه ملی صورت گرفت که مشخصات اندکی نیز از عملکرد پروازی آن اعلام شد. مقایسه مشخصات اعلام شده این پهپاد با نمونه‌های خارجی مشابه و همرده آن مانند پهپاد سیکر ساخت آفریقای جنوبی نشان می‌دهد اعداد اعلام شده احتمالاً تا حدودی کمتر از مقادیر عملیاتی هستند .مشخصات اعلام شده برای ابابیل-3 شامل بیشینه سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، مداومت پروازی 4 ساعت، برد 100 کیلومتر (رفت و برگشت)، سقف پرواز 5000 متر و قابلیت عکس‌برداری و فیلم‌برداری در شب و روز است. در مدل های جدید تر برد به حدود 250 کیلومتر و مداومت پروازی نیز 8 ساعت رسیده است.

ابابیل-3 هیچ گونه شباهتی به سایر نمونه‌های خانواده پهپادهای ابابیل ندارد. این پهپاد دارای بدنه استوانه‌ای، بال نصب شده در بالا و در انتهای بخش بدنه و دُم H شکل یا دوگانه (Twin Boom) است. طرح بال این پهپاد تا کمی پس از نیمه آن از نوع مستطیلی بوده و از آن به بعد به سمت نوک بال باریک می‌شود.

ابابیل 3 بر فراز سوریه از دید دوربین تروریست ها


این طرح یکی از طرح‌های نزدیک به بال بیضوی است که بهترین عملکرد آیرودینامیکی را از نظر بهینه بودن توزیع نیروی بالابرنده (برآ) و کاستن از نیروی مقاوم (پسا) دارد. سطح متحرک بال در این پهپاد تنها شامل Aileron است که نزدیک به نوک بال نصب شده است .همچنین این بال‌ها قابلیت جدا شدن از بدنه را از نزدیک ریشه خود دارند که به ساده شدن حمل و نقل زمینی منجر می‌شود. نصب بال این پهپاد در بالای بدنه منجر به افزایش پایداری عرضی، کاسته شدن از اثر کاهش نیروی برآ در نواحی اتصال به بدنه و عملکرد بهتر در هنگام فرود می‌شود ا. لبته نصب بال در بالای بدنه باعث کاهش عملکرد در هنگام برخاستن نیز می‌گردد. همانطور که پهپاد سیکر-2 نیز برای برخاستن به 300 متر و برای نشستن به کمتر از 100 متر طول باند نیاز دارد. از تصاویر مختلف منتشر شده از این پهپاد به نظر می‌رسد طول کلی این پهپاد در حدود 4 تا 4.5 متر و دهانه بال آن نیز حدوداً 6 تا 6.5 متر باشد.

طرح دم H شکل نیز یکی از پراستفاده‌ترین انواع پیکربندی دم در پهپادها است که مزیت‌های سازه‌ای و آیرودینامیکی مناسبی برای پهپادهایی از رده کوچک تا متوسط رو به بالا به همراه دارد.  هر یک از دو بخش دم در ابابیل-3 به بخشی از بال در نزدیکی ریشه آن وصل شده‌اند و در انتها هم به واسطه دم افقی به هم متصل هستند. این طرح دم سبب کاهش ارتفاع آن به دلیل تقسیم مساحت دم مورد نیاز به دو بخش می‌شود. بخش متحرک دم نیز در این پهپاد هم ارتفاع با کل دم است .ابابیل-3 از یک موتور ملخی پیستونی با ملخ دو پرّه فشاردهنده که همانند سایر پهپادهایی با همین پیکربندی در انتهای بدنه و بین بوم‌های نگه‌دارنده دم نصب شده است بهره می‌ برد. این محل نصب موتور سبب ایجاد فضای مناسب برای نصب تجهیزات در دماغه و کاهش تأثیر ارتعاشات ناشی از موتور بر روی عملکرد سامانه‌های شناسایی می‌شود.

این پهپاد بر خلاف انواع پهپادهای خانواده مهاجر دارای ارابه فرود چرخ‌دار بوده و عمل نشست و برخاست آن روی باند صورت می‌گیرد. با این وجود سعی شده تا ارابه فرود ابابیل-3 تا حد امکان ساده طراحی شود به عنوان مثال بخش اصلی با رویه کامپوزیتی در ارابه فرود عقب (که چرخ در آن قرار داده شده) کار ضربه‌گیر را نیز انجام می‌دهد. ارابه فرود جلو نیز از یک قطعه فلزی به شکل U افقی به برای مستهلک کردن ضربه ناشی از فرود بهره می‌برد .محل نصب آنتن ارتباطی اصلی این پهپاد روی بدنه و نزدیک به دماغه است. با توجه به برد پروازی این هواپیما که کاملاً از دید کاربر خارج می‌شود امکان هدایت آن به وسیله کاربر از ایستگاه کنترل زمینی به دو صورت نیمه خودکار و یا تمام خودکار وجود دارد. در حالت نیمه خودکار، کاربر با دیدن اطلاعات پروازی هواپیما که در صفحه نمایش ایستگاه نشان داده می‌شود، هواپیما را متناسب با مأموریت، کنترل و هدایت می‌نماید.

در سالهای گذشته یکی از شاهکارهای صنایع دفاعی ایران یعنی پرنده بی سرنشین ابابیل اقدام به فیلم برداری از ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان کرد و با پخش تصاویر مربوط به آن باعث بهت و تحسین در میان دشمنان و دوستان خود شد؛ اتفاقی که در آن سالها یکی از مهمترین موضوعات و تحولات نظامی در جهان محسوب می شد.

اما این ماجرا همه اقدامات خانواده ابابیل نبود و این پهپاد مجددا و این بار، ناو هواپیمابر USS Dwight D. Eisenhower از کلاس نیمتیز را مورد رصد در منطقه تنگه هرمز و خلیج فارس قرار داد که انتشار تصاویر این حرکت  بازتاب بسیار گسترده ای در سطح منطقه و جهان داشت. آمریکایی ها در واکنش های شتاب زده بخشی از این فیلم ها را قدیمی و بخشی دیگر را ساختگی اعلام کردند که البته هیچ گاه سند و مدرک مشخصی برای این ادعای خود ارائه نکردند و مشخص شد در عین درست بودن فیلم، آمریکایی ها همچون ماجرای ساقط کردن خیالی پهپاد ایرانی (که توسط ترامپ اعلام شد) بار دیگر دست به خیال بافی زده اند.

ابابیل 3 در حال پرواز برای رصد ناوگان آمریکا در خلیج فارس

ناو هواپیمابر USS Dwight D. Eisenhower از دید ابابیل 3

قائم زیر بالهای ابابیل آمد

یکی از بمب هایی که توسط وزارت دفاع رونمایی شده، نسل جدید بمب‌های نقطه زن اپتیکی قائم است که در نمونه جدید به سیکرها(جستجوگر) جدید تجهیز شده است.جستجوگرهای لیزری، پردازش تصویری و فروسرخ جدیدی که بر روی بمب‌های قائم نصب شده، دقت این بمب ها را به نیم متر رسانده که برای دقت در انهدام اهداف بسیار موثر خواهد بود. قائم که می‌تواند انواع سرجنگی‌های نفوذ کننده و ترکشی را در خود جای دهد، محدوده عملکردی از ارتفاع 4 تا 10 هزار پا خواهد داشت.

ابابیل 3 - مسلح شده با بمب هدایت دقیق قائم

بیشترین برد بمب قائم 6 هزار متر، جرم کل آن 19.5 کیلوگرم، جرم سرجنگی ترکشی شامل 500 ترکش برابر 1.7 کیلوگرم، طول و قطر بمب برابر 116 و 15.2 سانتیمتر و بیشترین سرعت پروزای آن 310 متر بر ثانیه اعلام شده است. در مراسم رونمایی از نسل های جدید این بمب، قائم-5 و قائم-9 معرفی شدند.

خانواده بمب های قائم

هر چند از مشخصات این دو عضو جدید خانواده قائم اطلاعاتی منتشر نشده اما به وضوح این سه بمب تفاوت در ابعاد فیزیکی دارند که طبیعتاً به تفاوت در وزن آنها منجر می شود. پیکربندی قائم-1 و 5 کاملاً مشابه است اما در قائم-9 فاصله بال های اصلی از بالک های کنترلی نسبت به دو نمونه دیگر، بسیار بیشتر شده است. به طور کلی بنا بر اعلام وزیر دفاع «بمب های پیشرفته نسل قائم مجهز به انواع سیکرهای مرئی و حرارتی بوده و با دقت نقطه‌زنی بهتر از نیم متر قابل نصب بر روی انواع پرنده‌های بدون سرنشین، بالگرد و جنگنده ها می‌باشد که به منظور تخریب استحکامات، انهدام تجمع و انهدام اهداف متحرک از آن بهره برداری می شود.» علاوه بر دقت کم نظیر بمب قائم که امکان انهدام خودروهای تاکتیکی را هم فراهم می کند تأکید بر قابلیت به کارگیری بمب قائم روی جنگنده ها، نکته بسیار مهم صحبت های وزیر دفاع بود.

البته به نظر می رسد تغییراتی در اجزا مربوط به فرود این پهپاد به نسبت نمونه های اولیه ابابیل 3 رخ داده که احتمالا ناشی از بهبود عملکرد این پهپاد در زمان حمل بمب باشد که این موضوع نیز حاکی از دقت نظر و آنالیزهای علمی طراحان و تولیدکنندگان این پرنده بدون سرنشین دارد.

تا به اینجا پهپاد های مهاجر 6، شاهد 129 و حماسه به عنوان پرنده هایی که قابلیت حمل و پرتاب مهمات سری قائم را دارند معرفی شدند اما بر اساس آنچه در تصاویر منتشر شده دیده می شود سری ابابیل 3 نیز به این بمب ها مجهز شدند. مسلح شدن این پرنده ها به این بمب ها از این جهت حاوی اهمیت بسیار بالایی است که این نسل از پهپادها از جمله پرنده های ساخته شده در تعداد بالا در ایران بود و این حرکت توان تهاجمی نیروهای مسلح در بخش پهپادی را کاملا افزایش خواهد داد.



برچسب‌ها: پهپاد

علت ترس امریکا
شنبه 98/5/26 ساعت 4:4 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

رمزگشایی از علت ترس آمریکا بابت پایان تحریم‌های تسلیحاتیجمهوری اسلامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به جنگ «فشار حداکثری» می‌روند +عکس

موشک

با ورود گسترده محصولات صنایع دفاعی ایران به بازارهای منطقه و جهان، جبهه جدیدی برای ارتقاء قدرت نرم و جایگاه علمی کشور باز می‌شود که قطعا برای آمریکا و برخی کشورهای غربی یک کابوس بزرگ خواهد بود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه در توییتی به مسئله نزدیک شدن به زمان لغو تحریم های تسلیحاتی اشاره کرده و نسبت به تمام شدن این محدودیت ها و البته کاهش برخی محدودیت های رسمی درباره سفر سرلشکر سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه نیز هشدار داده است. وی در این پیام توئیتری نوشته بود: «ساعت در حال تیک تاک کردن است، زمان باقی مانده پیش از آنکه تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به پایان برسد و ممنوعیت  سفر "قاسم سلیمانی" (فرمانده نیروی قدس سپاه) برداشته شود، به پایان نزدیک می‌شود.»

پمپئو در ادامه خاطرنشان کرده است: ما از متحدان و شرکای خود می‌خواهیم تا فشارها علیه رژیم ایران را افزایش دهند تا رفتارهای بی ثبات کننده خود را متوقف کند.

البته این توییت نیز خالی از گاف و اشتباه نبود که مشخص نیست ناشی از عصبانیت آمریکایی ها یا ناشی از بی اطلاعی دولتمردان شان از واقعیت پیش روست. در این توییت که از یک فایل با فرمت GIF استفاده شده و به شکل یک تایمر معکوس عمل می کند، زمان پایان تحریم ها از روز سه شنبه 22 مرداد را 15 ماه و 8 روز دیگر اعلام کرده در حالی که زمان باقی مانده تا 18 اکتبر 2020 میلادی 14 ماه دو روز دیگر است.

یکی از بندهای مربوط به توافق هسته ای که در سال 2015 میلادی بین ایران و 5 کشور یعنی روسیه، چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان که بیشتر به اسم برجام شناخته می شود مربوط به بحث تحریم های تسلیحاتی ایران بود. از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز ایران تحت شدید ترین تحریم های تسلیحاتی رسمی و غیر رسمی از طرف اکثر کشورهای جهان خصوصا دول غربی بوده. در جریان توافق هسته ای قرار شد که بعد از تاریخ 18 اکتبر 2020 میلادی برابر با 27 مهر 1399 هجری شمسی تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران در بحث واردات و صادرات تسلیحات رفع شود.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به انقلاب اپتیکی ایران در ارتش عراق/ وقتی برادران «سداد» و «راصد» به جنگ داعش رفتند +عکس

توییت وزیر خارجه آمریکا درباره تحریم های تسلیحاتی ایران

آمریکا از چه چیزی می ترسد؟

در مارس 2007 میلادی قطعنامه 1747 در شورای امنیت به تصویب رسیده که بر اساس آن هر گونه صادرات سلاح و خدمات مربوط به آن از ایران به خارج از این کشور مشمول تحریم می شد. در سال 2010 میلادی نیز قطعنامه 1929 نیز مورد تصویب قرار گرفت که بر اساس آن صادرات تسلیحات متعارف به ایران نیز ممنوع شد. جالب این جا است که در این قطعنامه از کشورهای دیگر خواسته شده سعی کنند از صادرات اقلامی مثل تسلیحات سبک انفرادی و موشک های ضد هوایی که معمولا جزو تحریم ها قرار نمی گیرد نیز خودداری کنند. هر دوی این تحریم ها به بهانه مسائل هسته ای ایران بر علیه کشورمان تصویب شد.

در نگاه اول شاید به این نتیجه برسیم که آمریکا نگران است با سر رسیدن زمان اتمام تحریم تسلیحاتی ایران نسبت به خرید حجم سنگینی از سلاح اقدام کرده و توازن قوا در منطقه را بهم بزند. البته در صورت خرید گستره تسلیحات توسط کشورمان (که قطعا در دکترین و برنامه های نظامی ایران جایی ندارد) آنها می توانند با راه اندازی یک کمپین جنگ روانی، کشورهای منطقه را به خرید بیشتر سلاح از غرب بویژه آمریکا ترغیب کنند و در نهایت این ماجرا برای آنها و حامیان اسلحه سازشان، یک سود هنگفت و پنهاد محسوب می شود. اما به نظر می رسد بحث پنهان و اصلی که کمتر به آن توجه شده، ترس آمریکا و برخی حامیانش از توان جمهوری اسلامی ایران در صادرات سلاح و درآمد زایی است.

اما چرا آمریکا از این توانایی نگران است؟ از زمان به روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید و خروج این کشور از پیمان برجام، شاهد به کار بردن لفظ فشار حداکثری از طرف مقامات آمریکایی هستیم. طبیعتا نگاه اصلی آنها در بخش فشار حداکثری، مسئله اقتصادی است که به دنبال محدود کردن فروش نفت توسط ایران و البته نقل و انتقال پول به داخل کشور ما هستند. این مسئله می تواند به اقتصاد و معیشت مردم فشار وارد کرده و در عین حال باعث بروز نارضایتی در داخل ایران شود که خوشبختانه با برنامه ریزی های صورت گرفته، این راهبرد به نتیجه نرسیده و قطعا در ماههای آینده، فشار آن نیز کمتر خواهد شد.

در عین حال برخی از کارشناسان این تحریم ها را یک توفیق اجباری برای ایران می دانند که به رویای چندین ساله در خصوص جدا شدن از پول نفت برای اداره کشور برسد. در هر صورت با افزایش فشارها به ایران در بخش نفتی ایران مجبور شده به سمت راه های جایگزین برای تامین درآمد برود که با توجه به توان و ساختار فنی موجود در بخش دفاعی، یکی از این منابع می تواند صادرات تسلیحات و خدمات مربوط به آن باشد.

برای صادرات چه داریم؟

در سالهای بعد از تمام شدن جنگ تحمیلی و به راه افتادن صنایع دفاعی بومی در ایران، صادرات نظامی کشورمان با محصولاتی مثل مهمات و تسلیحات سبک آغاز شده و در دوره هایی، بر اساس آنچه اعلام شده بود چیزی نزدیک به 40 الی 50 کشور دنیا محصولات مختلف ایرانی را خریداری کرده اند که در این میان می توان به سیستم های اپتیک، تفنگ های تک تیرانداز، موشک های ضد زره و هواپیماهای بدون سرنشین اشاره کرد.

خوشبختانه دوره تحریم های سنگین علیه ایران مصادف با دوره شکوفایی صنایع نظامی ایران شده و در این سالها که غربی ها تلاش کرده اند کشورمان حضور رسمی در این بازار نداشته باشد، محصولات خوب ایرانی وارد خدمت نیروهای مسلح شده و سپس با بروز درگیری ها در سوریه و عراق فرصتی پیش آمد تا تسلیحات ایرانی خصوصا در بحث پرنده های بدون سرنشین، سیستم های اپتیک و تسلیحات انفرادی وارد میدان عمل شوند به صورت جدی در برابر دشمنان امتحان شوند که همین موضوع، باعث اقبال کشورهای منطقه و علاقمند به استقلال از فروشندگان مرسوم در دنیا شده چراکه سلاح های ایرانی با قیمت مناسب و کارایی در برابر دشمنی مسلح همچون داعش، امتحان خوبی پس دادند.

تفنگ ایرانی صیاد در اختیار ارتش عراق

به عنوان مثال تسلیحات ضد زره ایرانی مثل موشک های دهلاویه و طوفان سابقه بسیار درخشانی در نابودی اهداف مختلف در برابر گروه های تروریستی دارند. امروزه با توجه به حجم بالای استفاده از موشک های ضد تانک، بازار بسیار گسترده ای در سطح جهان برای خرید این نوع تسلیحات ایجاد شده است.

موشک ضد زره طوفان در اختیار نیروهای امنیتی عراق

در عین حال، امروزه بازار بسیار رو به گسترشی برای پرنده های بدون سرنشین به خصوص نمونه های مسلح آن وجود دارد. پهپادی مثل مهاجر 6 یا ابابیل به همراه مهمات هدایت شونده قائم را می توان یک ترکیب ایده آل برای بسیاری از کشورهای دنیا خصوصا در مناطق کمتر توسعه یافته یا کشورهایی با توان مالی کمتر در نظر گرفت. لذا به نوعی می توان پهپادها را یکی از پر امیدترین محصول دفاعی ایران برای بازار صادرات در نظر گرفت. ایران پیش از این نمونه ای از پهپادهای خود را به کشورهای دیگر صادر کرده و صحبت هایی مبنی بر صادرات پهپادها به برخی دیگر از کشورهای آمریکای لاتین نیز بوده است.

پهپاد ایرانی بر فراز سوریه از دید تروریست ها

راکت های سری فجر هدایت شونده از دیگر گزینه های بسیار جذاب برای صادرات تسلیحاتی ایران است. امروزه بسیاری کشورها به دنبال افزایش دقت راکت های مورد استفاده در سازمان رزم توپخانه خود هستند و برخی کشورهای محدود در حال ارائه راکت های هدایت شونده در این بخش هستند و با دریافت این سفارش ها در کنار ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در سطح صنایع دفاعی و شرکت های تابعه و نیروهای دانشگاهی، حجم قابل توجهی از ارزآوری به صورت قابل اطمینان و ادامه دار برای کشور ایجاد می شود که گام بسیار مهمی برای مقابله با سیاست فشار حداکثری آمریکا به حساب می آید.

علاقه کشور بولیوی به خرید پهپاد از ایران

همچنین مسئولان وزارت دفاع کشورمان در دولتهای قبل نیز صراحتا اعلام کرده بودند که تعدادی از رادارهای بومی به برخی کشورها صادر می شوند.   در میان آمارهای خارجی نیز می توان به توضیحات "موسسه بین‌المللی مطالعات صلح استکهلم" موسوم به "سیپری" اشاره کرد که اعلام داشته صنایع دفاعی ایران بین سال‌های 2010 تا 2014 دستکم 200 میلیون دلار سلاح و تجهیزات صادر کرده اند. طبیعی است با ورود گسترده محصولات با کیفیت صنایع دفاعی ایران به بازارهای منطقه و جهان که اکنون برچسب غیرقانونی بودن هم نمی تواند بر آن الصاق شود، جبهه جدیدی برای ارتقاء قدرت نرم و ارتقاء جایگاه علمی و فناوری کشورمان باز می شود که قطعا برای آمریکا و برخی کشورهای غربی یک کابوس بزرگ خواهد بود و حالا آن روزشمار منتشره در توییتر پمپئو بیش از گذشته، خواب راحت را از چشمان آنها می رباید؛ فقط 14 ماه دیگر ...



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

ساخت موتور هواپیما و بالگرد
شنبه 98/5/26 ساعت 3:56 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سرلشکر باقری:

در آستانه ساخت موتورهای هواپیما و بالگردهای روز دنیا قرار داریم/ پهپاد آمریکایی در ارتفاع 60 هزار پایی نابود شد

سرلشکر باقری

رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امروز در حال ورود به ساخت موتورهای هواپیماها و بالگردهای روز دنیا قرار داشته و به فضل الهی در آستانه دستیابی به خودکفایی کامل در این سامانه‌های ارزشمند هستیم.

به گزارش مشرق، سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح در بازدید از سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در جمع مدیران و کارکنان این مجموعه با تبریک اعیاد بزرگ قربان و غدیر خم و دهه ولایت و گرامیداشت سالروز صنعت دفاعی، از صنایع دفاعی به عنوان موتور محرک و پیش‌برنده صنایع کشورها نام برد و اظهار کرد: با وجود تحریم ها و فشارهای شدید دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بویژه در حوزه صنایع دفاعی در کشور ما، این موضوع وضعیت کاملا متفاوت وخاصی به خود گرفته است.

وی با بیان اینکه تا پیش از انقلاب کشوری بودیم که عمده محصولات صنعتی را در بخش نظامی و غیر نظامی از خارج وارد می کردیم ،گفت:  با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و اعمال تحریم های دشمنان، از ادامه پشتیبانی ها محروم و با گذشت زمان و تحولات فناوری در جهان محصولات جدید را نیز در اختیار نداشتیم؛ در این شرایط طبیعی است که حرکت همپای تهدیدات و وقایعی که در جهان پیرامون ما رخ می دهد، بدون داشتن این فناوری و صنایع امکان‌پذیر نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

رونمایی از خودروهای تاکتیکی ارس2 و زره پوش رعد+عکس

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه حرکت به سمت خودکفایی و ارتقای دانش و توان صنعت دفاعی در شرایط تحریم، ارزش و جایگاه  اقدام ارزشمند نیروهای مسلح در این حوزه را نمایان می کند، گفت: امروز در ایران اسلامی صنایع دفاعی پیشران و پیش برنده بخش زیادی از صنایع کشور هستند و وزیر محترم دفاع و فرماندهان ما نسبت به رفع مشکلات در صنایع دیگر کشور اعلام آمادگی کرده اند که  از آخرین مصادیق آن مسئله قطعات حساس خودرو بود که وزارت دفاع ورود کرد و بخش زیادی از مشکل را حل کرد و آمادگی توسعه تولید را هم دارد.

وی با اشاره به دستاوردها و پیشرفت های تعیین کننده کشورمان در حوزه صنعت هوایی اظهار کرد: در تولید هواگردها، در تولید موشک‌ها، پهپادها، و بسیاری از تجهیزات جانبی دیگر، مسئله موتور به عنوان بخش اصلی و پیشران اصلی مطرح است و بحمدالله این صنعت در سال‌های اخیر مسیری رو به رشد و دارای تحول را طی کرده است.

سرلشکر باقری اقدامات جهادی متخصصان داخلی در ارتقای صنعت دفاعی را مصداق بارز تحقق "ما می توانیم" عنوان و تصریح کرد:  این مسیر عزت بخش از ساخت تعدادی قطعه ساده آغاز شد و امروز در حال ورود به ساخت موتورهای هواپیماها و بالگردهای روز دنیا قرار داشته و به فضل الهی در آستانه دستیابی به خودکفایی کامل در این سامانه های ارزشمند هستیم.

وی افزود: این اقدامات ارزشمند به خوبی نشان داد که تحریم‌ به عنوان یک فشار شکننده نسبت به ملت ایران و نیروهای مسلح می‌تواند به فرصتی برای پیشرفت برای حرکت به سمت قله‌های اقتدار و قدرتمندی یک کشور اسلامی و سربلند به نام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه تصریح کرد:  ملت بزرگ ایران در تداوم حرکت متعالی خود در مسیر معنویت، توسعه و پیشرفت نیازمند امنیت، ثبات و آرامشی است که این مهم در سایه برخورداری از نیروهای مسلح قدرتمند و بازدارندگی پایدار، کارآمد و موثر محقق می شود.

وی افزود: ایجاد بازدارندگی و اقتدار دفاعی در جهانی که با تحریم درها را به روی ما بسته اند، جز از مسیر تحقیق بومی و اتکا به دانشمندان جوان خود و تولید کامل تجهیزات در داخل کشور امکان پذیر نخواهد بود و امکانات وارداتی نمی‌تواند ما را به آن اقتدار برساند.

سرلشکر باقری ساقط کردن پهپاد فوق پیشرفته متجاوز امریکایی توسط سامانه ای بومی در ارتفاع 60 هزار پایی را اقدامی بسیار معنادار و بزرگ توصیف و تصریح کرد: این اقدام ارزشمند حیرت و شگفتی جهانیان حتی کشورهایی که در حوزه پدافندی پیشرو هستند را به همراه داشت و کارآمدی و قابلیت های میدانی و عملیاتی محصول دفاعی بومی ایران اسلامی را نمایان کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان با قدردانی از همت ، تلاش و مجاهدت مدیران و کارکنان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع اظهارکرد: امیدواریم شاهد گام های ارزشمند و موفق تری از شما عزیزان در تداوم اقدامات بسیار مهم و حیاتی برای مجموعه نیروهای مسلح باشیم.

منبع: فارس


برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

تجهیز پهپاد جت ایران
چهارشنبه 98/5/16 ساعت 11:54 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

تجهیز اولین پهپاد جت ایران به بمب‌های ماهواره‌ای

بمب

پهپادهای کرار با تجهیز به بمب‌های هدایت ماهواره‌ای یاسین و بالابان به تسلیحات دورایستایی مجهز شده‌اند که توان تهاجم به اهداف زمینی آنها را بیشتر می‌کند.

به گزارش مشرق، صبح امروز وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از سه بمب هوشمند و هدایت‌شونده برای پرتاب از جنگنده‌ها و پهپادها رونمایی کرد. بمب‌های یاسین،‌ بالابان (پرنده شکاری) و قائم سه بمب هوشمندی هستند که امروز توسط وزیر دفاع رونمایی شدند.

بین این سه بمب، بمب یاسین دو سال پیش برای اولین بار در جریان رزمایش نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران عملیاتی و از جنگنده‌های اف‌ــ7 نهاجا شلیک شد. بمب‌ قائم نیز در سال 96 و در جریان رونمایی از پهپادهای مهاجر6 رونمایی شده‌ بودند.

بیشتر بخوانید:

رونمایی از بمب های هواپایه نقطه‌زن یاسین، بالابان و سری قائم/ تشریح مشخصات بمب های جدید توسط وزیر دفاع +عکس

بمب بالابان در این بین، بمب جدیدی بود که برای اولین بار به‌نمایش درمی‌آمد. به‌گفته وزیر دفاع این بمب برای حمل توسط پهپاد جت کرار طراحی و تولید شده و یکی از دلایل استفاده از مکانیزم بالهای جمع‌شونده در این بمب نیز به همین منظور است.

بمب بالابان همچنین از سیستم هدایت مبتنی بر INS&GPS نیز بهره می‌برد.

طرز کار این بمب به این صورت است که مشخصات هدف قبل از پرواز، طرح‌ریزی و به مجموعه هدایت و کنترل بمب منتقل می‌شود. پس از رهایش، بال‌های تاشوی بمب باز شده و با کمک سیستم هدایت، به‌سمت هدف حرکت می‌کند.

بمب بالابان با برخورداری از سیستم هدایت GPS عملاً به یک بمب هدایت ماهواره‌ای بدل شده که تجهیز این بمب به چنین سیستمی مزیت‌های فراوانی همراه خود دارد.

این بمب‌ها پس از پرتاب، با باز شدن بالها، اصطلاحاً روی هوا گلاید می‌کند و به‌سمت هدف می‌رود. استفاده از بالهای بازشونده موجب پایداری بمب به‌هنگام شیرجه و پرواز به‌سمت هدف و همچنین افزایش برد آن می‌شود زیرا با وجود بالهای بازشونده امکان پرتاب از ارتفاع‌های بالاتر و مسافت‌های دورتر به‌سمت هدف وجود دارد.

علاوه بر این، استفاده از سیستم هدایت ماهواره‌ای مزیت‌های بهتری نسبت به سیستم‌های هدایت اپتیکی و لیزری دارد. در سیستم‌های هدایت اپتیکی و لیزری اگر شرایط آب‌وهوایی مساعد نبوده و یا گردوغبار غلیظ در منطقه نبرد وجود داشته باشد، امکان استفاده از این نوع هدایت به‌دلیل اخلال در انتقال پرتوهای لیزر از هواپیما به بمب و یا دریافت تصاویر در سیستم هدایت اپتیکی وجود ندارد، اما برخورداری از سیستم‌های هدایت ماهواره‌ای امکان استفاده از این نوع بمب‌ها را در هر نوع شرایط آب‌وهوایی فراهم می‌کند.

سیستم هدایت ماهواره‌ای این امکان را فراهم می‌کند که بتوان هر بمب را به‌صورت مستقل به‌سمت یک هدف هدایت کرد.

علاوه بر این، انسان در هدف‌گیری بمب‌های هدایت ماهواره‌ای نقشی ندارد و این بمب با اطلاع از موقعیت خود توسط سیگنال‌های ماهواره‌ای و مقایسه با موقعیت هدف و اصلاح مسیر، به‌سمت آن حرکت می‌کند که خطاهای ناشی از هدفگیری خلبان نیز در این سیستم برطرف شده و موجب افزایش دقت بمب‌های هدایت ماهواره‌ای در اصابت به اهداف می‌شود.

اما نکته‌ای که در بمب‌ بالابان وجود دارد، استفاده از این بمب‌ها در پهپاد کرار است، تا پیش از این بمب‌های این‌چنینی در کشورمان تنها برای استفاده از جنگنده‌ها ساخته شده بودند و در این راستا بمب‌ هدایت ماهواره‌ای یاسین با برد 60 کیلومتر از جنگنده‌های اف‌ــ‌7 نهاجا با موفقیت تست شده‌ بودند.

پهپاد کرار نخستین پهپاد جت ایرانی است که برای اولین بار در سال 1389 رونمایی شد. این پهپاد از یک موتور توربوجت برخوردار است و توانایی حمل محموله به‌وزن 500 کیلوگرم را دارد. این پهپاد دارای برد 1000کیلومتری بوده و می‌تواند با سرعت 900 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

سامانه خلبان خودکار، توانایی برنامه‌ریزی مجدد در حین پرواز و تغییر مأموریت، بسته شدن امکان ارتباط برای جلوگیری از نفوذ دشمن در سامانه هدایت و کنترل، برخورداری از سامانه‌های پیشرفته ناوبری از دیگر توانمندی‌های پهپاد جت کرار است.

تاکنون انواع مختلفی از پهپاد کرار با مأموریت‌های مختلف مانند هدف برای سامانه‌های پدافندی، پهپاد تهاجمی و پهپاد رهگیر هوایی طراحی و تولید شده است و بسته به نوع مأموریتش قادر به پرواز در ارتفاع 25 تا 40 هزار پا است.

از دیگر قابلیت‌هایی که برای این پهپاد در نظر گرفته شده، توانایی موشک کروز ضدکشتی کوثر با برد 25 کیلومتر است.

هرچند تاکنون برد دقیق بمب بالابان اعلام نشده اما بر اساس ساختار آن احتمال می‌رود که این بمب بردی در حدود 60 تا 80 کیلومتر داشته باشد. با تجهیز کرار به بمب‌های هدایت ماهواره‌ای، این پهپاد قابلیت حمله به اهداف زمینی با دقت بالا و بدون ورود به رینگ پدافندی دشمن را به‌دست آورده و به‌راحتی می‌تواند با حمله به مسافت‌های دوردست اهداف مهم دشمن را با دقت بالا و در هر شرایط آب‌وهوایی مورد اصابت قرار دهد و به‌سلامت به پایگاه خود بازگردد.

منبع: تسنیم


برچسب‌ها: پهپاد

رونمایی بمب ها
چهارشنبه 98/5/16 ساعت 11:42 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

در آستانه روز صنعت دفاعی انجام شد:

رونمایی از بمب های هواپایه نقطه‌زن یاسین، بالابان و سری قائم/ تشریح مشخصات بمب های جدید توسط وزیر دفاع +عکس

بمب قائم

در آستانه 31 مرداد روز صنعت دفاعی از سه نوع بمب هدایت شونده با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.

به گزارش مشرق، در آستانه 31 مرداد روز صنعت دفاعی،  بمب های پیشرفته هوشمند هدایت شونده یاسین، بالابان وبمب های هوشمند اپتیکی نسل جدید نقطه زن خانواده"قائم"ساخته متخصصان سازمان های  صنایع دفاع و صنایع الکترونیک ایران در وزارت دفاع با حضور امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع رونمائی شد.

بیشتر بخوانید:

اولین عملیات برون‌مرزی مهاجر6 با بمب‌های قائم +عکس

امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم رونمائی از بمب های پیشرفته هوشمند با تقدیر از تلاش و همت جهادی دانشمندان متعهد صنعت دفاعی در اعتلای بنیه دفاعی و توسعه قدرت بازدارنگی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امروز حفظ و افزایش قدرت دفاعی به عنوان یکی از مؤلفه های اقتدار آفرین در نظام بین الملل بسیار حائز اهمیت است و از این حیث در راستای تعهد و رسالت خود به نظام مقدس جمهوری اسلامی لحظه ای از این مهم غفلت نورزیده و در مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تلاش شبانه روزی متخصصان و دانشمندان مومن، انقلابی و مجاهد خود راهبرد بازدارندگی دفاعی فعال را سرلوحه اقدامات خود قرار دادیم.

امیر حاتمی با بیان اینکه مجموعه دفاعی کشور با بهره گیری از ظرفیت های دانشگاهی برجسته و سازمان های تخصص محور در عرصه های مختلف توانسته است به نحو شایسته نیاز نیروهای مسلح را در عرصه های رزم زمینی، دریایی، هوایی و ...  تأمین نماید گفت:  اقدام مشترک دو سازمان صنایع دفاع و صنایع الکترونیک ایران(صا ایران) در ساخت بمب های هوشمند هدایت شونده وپیشرفته نقطه زن  "یاسین"، "بالابان" و سری "قائم"، برگ زرین دیگری از اقتدار و عزت را برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورد و نشان داد مجموعه وزارت دفاع علی رغم خباثت و دسیسه های شیطان بزرگ امریکا  و ایادی مزدورش، لحظه ای برای دفاع از کیان جمهوری اسلامی و  توسعه امنیت درنگ نخواهد کرد.

وزیر دفاع در ادامه با تشریح مشخصات بمب هوشمند بالان گفت: این بمب دارای بال های تاشو جهت افزایش برد و همچنین سیستم هدایت مبتنی بر INS&GPS جهت افزایش دقت می باشد.

وی در خصوص نحوه عملکرد بمب هوشمند بالابان گفت: بمب بالابان مجهر به مکانیزم بال های تاشونده جهت نصب در زیر هواپیمای حامل کرار در نظر گرفته شده است. ممشخصات هدف قبل از پرواز، طرح ریزی و به مجموعه هدایت و کنترل منتقل می شود. پس از رهایش بال های تاشو باز شده و با کمک سیستم هدایت، به سمت هدف حرکت می کند.

وزیر دفاع در ادامه با تشریح بمب هوشمند هدایت شونده دیگر به نام "یاسین" افزود: این بمب هدایت شونده برد بلند به عنوان یک بمب هوشمند قادر است از فاصله بیش از 50 کیلومتری  رها شده و به سمت هدف هدایت و آن را مورد اصابت قرار دهد.
 
امیر حاتمی امکان استفاده در تمام شرایط آب و هوایی در روز و شب، قابلیت نصب روی هواپیماهای سرنشین دار و بدون سرنشین، افزایش امنیت و ایمنی سامانه  و قابلیت انجام عملیات در برد کوتاه و بلند را از مهمترین ویژگی های بمب یاسین برشمرد.
 
وزیر دفاع همچنین در خصوص نحوه عملکرد بمب هوشمند "یاسین" افزود: در ابتدا مختصات نقطه هدف بر روی کامپیوتر پرواز بمب توسط کاربر لود می شود. با توجه به برد مورد نظر و با توجه به جدول تیر بمب، نقطه رهایش، سرعت و ارتفاع رهایش در اختیار خلبان قرار می گیرد. پس از رهایش بمب از هواپیمای حامل، بال های تاشو باز شده و بمب به سمت نقطه هدف پرواز می کند. بمب در طول مسیر با استفاده از سطوح کنترلی تعبیه شده روی بال ها و بالک های افقی، مسیر خود را اصلاح نموده تا به نقطه هدف اصابت  نماید.
 
امیر حاتمی در ادامه  با تشریح نسل دیگر بمب های هوشمند، در خصوص بمب های نقطه زن اپتیکی سری نسل "قائم" گفت: بمب های پیشرفته نسل قائم مجهز به انواع سیکرهای مرئی، حرارتی و سیلندری بوده  با دقت نقطه‏زنی بهتر از نیم متر قابل نصب بر روی انواع پرنده‏های بدون سرنشین، بالگرد و جنگنده ها  می‏باشد که به منظور تخریب استحکامات، انهدام تجمع و انهدام اهداف متحرک از آن بهره برداری می شود.
 
امیر حاتمی با تشریح سایر مشخصات بمب های هوشمند نقطه زن قائم  از جمله محدوده عملکرد وسیع از ارتفاع  4 هزار تا 10 هزار پا و قابلیت نصب سرجنگی مختلف  نفوذی و ترکشی تصریح کرد: این بمب ها با وزن ها و برد  متفاوت و قدرت تخریب متنوع، قابلیت نصب بر روی انواع پهپاد از جمله شاهد 129 ، حماسه و مهاجر 6 را دارا می باشد.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: بمب

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 60
کل بازدیدها: 1324558