سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
الماس
پنج شنبه 102/6/16 ساعت 11:7 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

ورود ایران با «الماس» به باشگاه دارندگان نسل خاص محصولات Top Attack/ پهپادهای سپاه و ارتش به موشک‌هایی با سرجنگی «ترموباریک» مجهز شدند +عکسَموشک الماس

جدیدترین نسل موشکهای خانواده الماس می‌تواند به صورتَ زمین پایه، پهپاد پایه و بالگردپایه شلیک شود و بردی در حدود 10 کیلومتر دارد. این موشک از سرجنگی ضد استحکانات و ترموباریک نیز بهره می‌برد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، با توسعه دکترین نبرد نامتقارن، موشک های ضد زره بخش مهمی از توان رزم زمینی کشورمان را تشکیل داده‌اند. البته تجربیات سخت دوران دفاع مقدس باعث شد تا در دوره بازسازی پس از جنگ تا به امروز، بخش ضد زره از جمله حوزه های خاص مورد توجه بوده و طیف گسترده ای از محصولات در این بخش در صنایع دفاعی کشور ساخته و به نیروهای مسلح تحویل داده شود.

خانواده سلاح های ضدزره در کشورمان بسیار متنوع بوده و از شمار انگشتان دو دست نیز فراتر می رود اما در جریان نمایشگاه بزرگ صنعت دفاعی که به مناسب 31 مردادماه با حضور رییس جمهور افتتاح شد، چند سلاح ضد زره خاص و جدید به نمایش درآمد که با ورود آنها به سازمان رزم نیروهای مسلح کشورمان، توان ضد زره این نیروها به شکل قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد و کلاس جدیدی از محصولات مدرن و فناورانه را پیش چشم دشمنان این مرز و بوم، نمایان می کند.

بیشتر بخوانید:

تذکر مهم موشکی سپاه به آمریکا با حمله به رادار «AN/TPY-2» / چشم و گوش پدافندی ایالات متحده در تیررس نسل جدید خانواده فاتح +عکس

موشک‌های بالستیک «شهاب 3 و قدر» به خاطره‌ها می‌پیوندند/ اتفاقات مهمی که با ورود «حاج قاسم» به صنعت موشکی ایران رخ داد +عکس


آخرین گام‌های «غزه» برای ورود ایران به باشگاه دارندگان پهپادهای HALE/ تاثیرات مهم دستیابی سپاه به پرنده مجهز به موتور توربوپراپ +عکس

تاپ اتک؛ نسل مرگبار موشکهای ضدزره

موشک های ضد زره با قابلیت حمله از بالا و اصطلاحا "شلیک کن- فراموش کن"، امروز جزو پیشرفته ترین سلاح های موشکی ضد زره در جهان شناخته می شوند و در حدود 10 کشور پیشرفته جهان، توانایی تولید بومی این نوع از سلاح ها را دارند. چند سالی است با توجه به ویژگی های اعلام شده از برخی محصولات تولیدی در صنایع دفاعی کشورمان، مشخص شده جمهوری اسلامی ایران نیز جدیدترین عضو باشگاه موشکی از نوع حمله از بالا یا اصطلاحا top attack weapon است.

"شلیک کن _ فراموش کن" نیز به معنای این است که بعد از شلیک کاربر نیازی به هدایت موشک به سمت هدف ندارد و اطمینان از اصابت به محل مورد نظر، به کاربران آن در زمان هر عملیات و اقدام نظامی، کمک شایانی می کند. اگرچه سالهاست خبرهای مربوط به دستیابی صنایع دفاعی کشورمان به فناوری طراحی و ساخت موشک ضدزره تاپ اتک مطرح می شود اما از اواسط دهه 90 شمسی و اعلام جزییات و مشخصات برخی موشکهای خانواده "طوفان"، این موضوع عیان تر از قبل شد.

ورود ایران با «الماس» به باشگاه دارندگان نسل خاص محصولات Top Attack/ پهپادهای سپاه و ارتش به موشک‌هایی با سرجنگی «ترموباریک» مجهز شدند +عکس

موشک ضدزره توفان 3 ام

طبق توضیحات منتشره در خصوص "موشک ضد زره توفان 3 ام" که نسل جدید موشک‌های ضدزره توفان 3 محسوب می شود، مشخص شد این دو موشک، تاپ اتک هستند و به این شکل عمل می‌کنند که پس از شلیک، موشک بالاتر از خط دید مستقیم خود را به بالای سر هدف رسانده و از طریق حسگرهای مغناطیسی و لیزری، هدف را شناسایی کرده و سر جنگی خود را بالای هدف منفجر می‌کند. با رونمایی از توفان 3 ام، مشخص شد در آن زمان جمهوری اسلامی حداقل دو نوع موشک تاپ اتک (حمله از بالا) در اختیار دارد. البته در مباحث مربوط به طراحی و ساخت موشک های حمله از بالا نیز، دو مدل محصول وجود دارد.

برخی مانند سری سوم موشک توفان، با پرواز مستقیم از روی هدف و استفاده از حسگرهای خود، حضور هدف را تشخیص داده و بالا سر آن منفجر می شوند و به آن آسیب می رسانند و برخی دیگر مانند موشکی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت با تغییر زاویه شلیک، از بالا به هدف حمله ور می شوند.

اولین الماس ایرانی با پهپادها می درخشد

در جریان یکی از مراسمات تحویل انبوه پهپادها به ارتش در فروردین 1399، فیلم شلیک یک سلاح جدید و متفاوت از یکی از پرنده های تحویل شده به نام ابابیل‌ــ‌3 منتشر شد که نشان می داد این سلاح، یک موشک هواپرتاب دارای بالهای بازشونده از داخل بدنه به سبک موشک های ضد زره تاو است. دقت در شکل طراحی این موشک و فیلم پرواز و برخورد آن به هدف نشان می داد که یک سلاح جدید و پیشرفته به فهرست تسلیحات هواپرتاب پهپادهای سبک ایرانی افزوده شده است. این موشک که ظاهرا از جستجوگر تصویری حرارتی به عنوان سامانه هدایت خود بهره می برد شباهت هایی به یکی از نمونه های موشک ضد زره مشهور در دنیا به نام اسپایک داشت.

ورود ایران با «الماس» به باشگاه دارندگان نسل خاص محصولات Top Attack/ پهپادهای سپاه و ارتش به موشک‌هایی با سرجنگی «ترموباریک» مجهز شدند +عکس

ورود ایران با «الماس» به باشگاه دارندگان نسل خاص محصولات Top Attack/ پهپادهای سپاه و ارتش به موشک‌هایی با سرجنگی «ترموباریک» مجهز شدند +عکس

اولین تصاویر از موشک الماس در سال 99

خانواده موشک‌های اسپایک ساخت رژیم صهیونیستی دارای انواع مختلفی هستند که قابلیت نفوذ تا بیش از 1000 میلیمتر، هدایت به کمک فیبر نوری، امکان حمله از بالا، قابلیت "شلیک کن ــ فراموش کن" و گستره وسیعی از برد در نمونه های مختلف آنها وجود دارد اما در ادامه خواهید دید که محصول تولید شده در کشورمان، تا چه حد از این نوع مشهور در دنیا، پیشرفته تر و دارای کاربری های متنوع تر است.

ورود ایران با «الماس» به باشگاه دارندگان نسل خاص محصولات Top Attack/ پهپادهای سپاه و ارتش به موشک‌هایی با سرجنگی «ترموباریک» مجهز شدند +عکس

دقت اصابت موشک الماس به هدف به صورت تاپ اتک

تصاویر اصابت این موشک نشان می داد دقت بسیار بالایی داشته و دقیقا به مرکز هدف اصابت کرد و نکته مهم دیگر زاویه اصابت آن به هدف بود که نشان می داد سامانه های هدایت و کنترل این موشک توانایی پرواز با زاویه شیرجه زیاد را به آن داده اند. قابلیت حمله از بالا یا تاپ اتک این مزیت را دارد که برخلاف روش مرسوم موشک های ضد زره در حمله از رو به رو، از سمت بالای وسیله زرهی به آن حمله کنند. حمله از قسمت فوقانی از آن جهت اهمیت دارد که تانک‌ها و خودروهای زرهی معمولا در قسمت فوقانی خود از حفاظت زرهی ضعیف‌تری برخوردار هستند و حمله از بالا آنها را در برابر موشک‌های ضدزره آسیب پذیر خواهد کرد.

الماس به جنگ اهداف دریایی می رود

پس از این تست های موفقیت آمیز علیه اهداف زمینی، به نظر می رسد گام بعدی صنایع دفاعی، استفاده از این موشک Fire-and-forget یا همان "شلیک کن _ فراموش کن" برای انهدام اهداف دریایی بوده است چراکه در چند رزمایش، شاهد استفاده از این موشک روی پهپادهای متعلق به نیروی دریایی سپاه و ارتش بوده ایم. به عنوان مثال، رزمایش پیامبر اعظم 17 در دی ماه سال 1400، یکی از نقاط اوج فعالیت و عملیات پهپاد مهاجر 6 در آبهای جنوب کشورمان بود چراکه در این رزمایش، پهپادهای انتحاری ابابیل 2 و پهپاد شناسایی-رزمی مهاجر 6 در کنار سایر پرنده ها به کارگرفته شدند و مهاجر 6 علاوه بر بمب های قائم که کم کم در حال کسب شهرت بالایی هستند، از موشک الماس هم برای انهدام هدف استفاده کرد.

ایران چگونه از جزایرش در خلیج فارس دفاع می‌کند؟

پهپاد مهاجر 6 و درگیری همزمان با دو هدف

ماموریت جدید برای «مهاجر 4» با ترکیبی از رادار و ESM/ «الماس» نیروی دریایی سپاه آماده حملات «شلیک کن، فراموش کن» از هوا شد +عکس

دومین مهاجر 6 در تصویر مجهز به موشک الماس (متعلق به نیروی دریایی سپاه)

همچنین طبق بخشی از سناریو عملیاتی رزمایش مشترک ذوالفقار 1401 ارتش جمهوری اسلامی ایران که دی ماه سال گذشته برگزار شد، پهپاد تهاجمی ابابیل 5 که به تازگی به یگان پهپادی نیروی دریایی پیوسته، برای اولین بار در رزمایش سالانه ارتش شرکت کرد. این پرنده در جریان رژه روز 29 فروردین سال گذشته، در معرض دید قرار گرفت که سه عدد از آن، بر پشت یک کشنده سوار شده بودند. حداقل در یکی از پهپادها و در زیر یک بال، دو تیر موشک الماس مشاهد می شد.

نگاهی به ویژگی‌های مهم پهپاد جدید و بمب‌افکن ایرانی/ فرزند بزرگ خانواده «ابابیل» آماده اجرای عملیات‌های دوربرد می‌شود +عکس

ابابیل 5 از رو به رو مجهز به دو تیر الماس

به خدمت گیری یک موشک ضد زره با قابلیت حمله از بالا و "شلیک کن و فراموش کن"، یک پاسخ موثر به هرگونه اقدام شناورهای بیگانه بخصوص نسل جدید قایق های تندرو خارجی، در اطراف مرزهای آبی ایران است. در سالهای اخیر برخی نیروهای فرامنطقه ای خصوصا توسط نیروی دریایی آمریکا، تعدادی شناورهای سبک، سریع و مسلح را در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز به حرکت درآورده اند که مشخصا هزینه کردن تسلیحاتی مثل موشک های کروز یا بالستیک ضد کشتی سنگین برای این اهداف فاقد توجیه اقتصادی و منطق رزمی است اما موشک الماس یک گزینه ارزان در حوزه نبردهای دریایی و یک پاسخ خوب به افزایش سطح تهدیدات سبک دریایی به حساب می آید.

به نظر می رسد با انجام ارتقاء های مذکور، خانواده پهپادهای ایرانی همچون مهاجر 4 و 6 و همچنین ابابیل 5، همچنان تا سالها بعد در نقشی جدید به خدمت در نیروهای مسلح کشور ادامه داده و در وضعیت ماموریت دریایی به سلاحی جدید مجهز شده که توان آن را برای مقابله با کلاس خاصی از تهدیدات، افزایش می دهد.

رونمایی از نسل دوم الماس با برد 8 کیلومتر

نسخه زمین‌پایه موشک ضدزره الماس، به صورت رسمی در تیرماه سال 1400 و همزمان با الحاق تجهیزات جدید به نیروی زمینی سپاه با حضور سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه، رونمایی شد. طبق توضبحات اعلام شده در خصوص این موشک، مشخص شد که الماس نسخه زمینی، 8 کیلومتر برد دارد.

ورود ایران با «الماس» به باشگاه دارندگان نسل خاص محصولات Top Attack/ پهپادهای سپاه و ارتش به موشک‌هایی با سرجنگی «ترموباریک» مجهز شدند +عکس

نسخه زمین پایه موشک الماس و لانچر پرتاب آن

البته بعدا مشخص شد که برد 8 کیلومتر، مربوط به نسل دوم موشک الماس است و نسل اول آن حدود 4 کیلومتر برد داشته است. در صورتی که برد نمونه زمین پایه الماس در مدل اول را فرض بگیریم، این برد بیشتر از نمونه‌های پایه موشک طوفان و قابل مقایسه با نمونه‌های جدید طوفان-5، توسن و دهلاویه است اما با این حال، موشک الماس از همه این موارد بسیار سبکتر بوده و به راحتی توسط نفر، قابل حمل و بکارگیری است.

الماس 3؛ درخشان تر از نمونه‌های مشهور جهانی

پس از آنکه تولیدکنندگان ایرانی، موشک الماس را در برخی نمایشگاه های بین المللی عرضه کردند، مشخص شد این موشک به عنوان یکی از تولیدات صنایع دفاعی ایران در نسل های متفاوتی طراحی و تولید شده است.

ایران در نمایشگاه مینسک چه سلاح‌هایی به نمایش گذاشت؟ +عکس

یکی از نمونه‌های موشک الماس در نمایشگاه بین المللی بلاروس

در نمایشگاه روز صنعت دفاعی که روز 31 مردادماه 1402 با حضور رئیس جمهور افتتاح شد، برخی محصولات جدید دفاعی رونمایی شدند که از جمله آنها، خانواده موشکهای الماس بود که نشان داد در خصوص این محصول مدرن، یک نقشه راه و برنامه ریزی مدونی وجود دارد تا محصولات متنوعی از آن تولید و روی تجهیزات مهمی همچون پهپادها و بالگردهای ایرانی نصب شود. توضیحات اعلام شده در این نمایشگاه پیرامون خانواده موشکهای الماس به شرح زیر است:

موشک الماس 1:

موشک الماس 1 با استفاده از جستجوگر تصویری و فیبر نوری بر ضد اهداف زرهی، استحکامات و نفرات بکار گرفته می‌شود. برد حداقلی و حداکثری آن 200 متر تا 4 کیلومتر، نوع هدایت آن دو نقطه ای و سرجگی آن از نوع خرج گود- ترموباریک و ضد استحکامات است و می تواند به صورت زمین پایه، پهپادپایه و بالگردپایه شلیک شود.

موشک الماس 2:

این موشک نسل جدیدتر موشک الماس 1 بوده و دارای برد 7 کیلومتر است. این موشک جهت افزایش توان رزمی عملیاتی نیروهای مسلح برای مقابله با اهدافی که در عمق جبهه دشمن قرار گرفته و در تیررس مستقیم نیستند طراحی و ساخته شده است. موشک الماس 2 قابلیت پرتاب زمین پایه، پهپادپایه و بالگرد پایه (از بالگرد کبری) را دارد.

ورود ایران با «الماس» به باشگاه دارندگان نسل خاص محصولات Top Attack/ پهپادهای سپاه و ارتش به موشک‌هایی با سرجنگی «ترموباریک» مجهز شدند +عکس

تصاویری از تست نسل جدید موشک الماس از پرتابگر زمینی

ورود ایران با «الماس» به باشگاه دارندگان نسل خاص محصولات Top Attack/ پهپادهای سپاه و ارتش به موشک‌هایی با سرجنگی «ترموباریک» مجهز شدند +عکس

نسل اول (سمت چپ) تا نسل سوم موشک الماس در یک قاب

موشک الماس 3:

این موشک نسل جدیدی از موشک‌های ضدزره است که با استفاده از جستجوگر تصویری و فیبر نوری، ضد اهداف زرهی بکار گرفته می‌شود. قابلیت قفل بعد از شلیک، از ویژگی‌های این سلاح است و تسلیح و شلیک موفق آن از روی پهپاد و بالگرد کبری انجام شده است. موشک الماس 3 می تواند به صورت زمین پایه، پهپاد پایه و بالگردپایه شلیک شود و بردی در حدود 10 کیلومتر دارد. این موشک دارای هدایت دو نقطه ای و سرجنگی خرج گود- ضد استحکانات و ترموباریک است.

چون الماس صرفا از فیبر نوری جهت ارسال تصویر دوربین نوک دماغه خود به نمایشگر کاربر بهره می برد تا اپراتور متوجه شود موشک در لحظات آخر به کدام هدف برخورد خواهد کرد، لذا نیازی به ادامه حضور میدانی کاربر نداشته و در عین حال، تصاویر بسیار باکیفیتی به اپراتور خود ارائه می دهد. ضمن آنکه با تجهیز نسل جدید خانواده پهپادهای مهاجر یعنی مهاجر 10 به نسل جدید موشک الماس، می توان انتظار داشت به زودی سایر پهپادهای ایرانی نیز بتوانند این موشک را حمل کنند و برد انهدام اهداف خود را خارج از محدوده حملات سامانه های پدافندی مرسوم، قرار دهند.

ورود ایران با «الماس» به باشگاه دارندگان نسل خاص محصولات Top Attack/ پهپادهای سپاه و ارتش به موشک‌هایی با سرجنگی «ترموباریک» مجهز شدند +عکس

نصب نسل جدید موشک الماس روی پهپاد مهاجر 10

نگاهی به فهرست بالا نشان می دهد باید مجموعه ای از تکنولوژی ها و فناوری های ویژه در اختیار صنایع دفاعی یک کشور باشد تا بتواند خانواده ای از این سلاحها را طراحی و تولید کند که خوشبختانه اکنون در جمهوری اسلامی ایران به ثمر نشسته است و کشورمان را جزو حدودا 10 کشور دارنده این سلاح موثر و مدرن قرار دهد. در عین حال، مجهز شدن پهپادهای ایرانی به این سلاح، حائز اهمیت ویژه ای است که دایره مذکور را کوچکتر و دارندگان و سازندگان چنین سلاحی را محدودتر می سازد تا خانواده "الماس" گزینه ای با توانایی های بیشتر برای شرایط و نیروهای ویژه باشد.



برچسب‌ها: موشک

قدرت
چهارشنبه 102/4/28 ساعت 3:39 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

وزیر دفاع : ایران در مرحله جدیدی از قدرت است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را تهدید کند.



ترس از ایران
چهارشنبه 102/4/28 ساعت 3:38 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

آمریکا نمی‌تواند 800هزار بشکه نفت ایران را که توقیف کرده بود بفروشد!

??هیچ شرکتی از ترس اقدام متقابل ایران، جرأت خرید و تخلیه نفت توقیف‌شده از ایران را نکرده است.



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

کابوس موشکی اسرائیل
دوشنبه 101/12/1 ساعت 10:30 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

کابوس موشکی اسرائیل با رونمایی از «عاصف» کامل شد/ 3 گانه مشهور موشک‌های کروز ایرانی با برد بیش از 1000 کیلومتر +عکس

کروز برد بلند

کروزهای ایرانی که با رونمایی از موشک سومار، از برد هزار کیلومتر گذشته بودند با معرفی دو محصول مهم دریایی یعنی موشک "ابومهدی" و هوایی "عاصف"، نشان دادند می‌توانند تبدیل به کابوس جدید دشمنان شوند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در ادامه طرح بزرگ و مهم نیروهای مسلح برای استفاده بهینه از پایگاه های زیرزمینی یا اصطلاحا شهرهای زیرزمینی مجهز به سلاح‌های آفندی، پایگاه هوایی «عقاب 44» نیروهای هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که قابلیت پذیرش و عملیاتی کردن انواع جنگنده‌های شکاری و بمب‌افکن و همچنین پرنده‌های بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش را دارد، با حضور سردار سرلشکر باقری رییس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان رونمایی و در دهه مبارک فجر به همگان معرفی شد.

اما علاوه بر این اقدام مهم و راهبردی، در بخشی از بازدید رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از پایگاه هوایی زیرزمینی نیروی هوایی ارتش، برای نخستین بار از یک موشک کروز بردبلند هواپایه تحت عنوان «عاصف» رونمایی شد. طبق اعلام رسانه ملی، این موشک روی جنگنده سوخو-24 نیروی هوایی ارتش نصب می‌شود و قابلیت انهدام اهداف را از بردهای دور و خارج از رینگ‌های پدافندی دشمن دارد.

بیشتر بخوانید:

7 نوع سلاح‌ هدایت شونده هوا به زمین برای «سوخو 22» سپاه/ رونمایی از بمب خاص «فیتر» با قابلیت هدایت دقیق تا هدف +عکس

وقتی تصاویر رسانه اروپایی صدها دروغ ضدانقلاب را رسوا کرد/ دقت و قدرت قابل تحسین موشک‌های سپاه در انهدام پایگاه‌های نظامی در کردستان عراق +عکس

اولین محصول ایرانی آماده پرواز در نقش آواکس و GUNSHIP می‌شود/ صدها هزار ساعت تلاش برای برخاستن «سیمرغ» از خاکستر آنتونوف 140 +عکس

تاریخچه نصب موشکهای کروز روی جنگنده های ایرانی

استفاده از موشک های کروز در جنگنده ها و بالگردهای رزمی ازجمله تکنیک هایی است که برای مقابله با تهدیدات دریایی دشمن، طی 2 دهه اخیر مد نظر فرماندهان و متخصصان صنعت دفاعی کشورمان بوده که برای بیان نمونه های اولیه، می توان به پروژه «قائم» اشاره کرد که به تجهیز جنگنده های ارتش به موشک های 120 کیلومتری هوا به سطح «نور» اختصاص داشت. 31 مردادماه سال 90 و همزمان با روز صنعت دفاعی نیز موشک 200 کیلومتری کروز «قادر» با حضور رییس جمهور وقت رونمایی شد و در مراسم تحویل سامانه های موشکی قادر به نیروهای مسلح، وزیر دفاع اسبق کشورمان اعلام کرد که که این موشک نیز همچون نمونه های قبلی، قابلیت شلیک در وضعیت هواپایه را دارد.

موشکهای دورایستا در نیروی هوایی؛ شایعه یا واقعیت - مشرق نیوز

پروژه قائم از جمله طرح های مشهور در حوزه تولید موشکهای کروز هواپرتاب است

یکی از دلایل توجه به نصب موشکهای کروز دریایی روی جنگنده های ایرانی در دهه گذشته، آن بود که با توجه به برد قابل توجه این موشکها، می توان پرتاب آنرا در محدوده ای دورتر از رینگ پدافندی شناورهای دشمن نگه داشت و از طرف دیگر موجب کاهش منطقه امن برای حرکت ناوهای متخاصم شد که این امر یعنی دورایستایی شناورهای دشمن، آسیب پذیری آنها را نیز بیشتر می کرد. طی سالهای اخیر، انواع متنوعی از موشکهای کروز دریایی با برد و سرعت های متنوع، روی جنگنده های ایرانی نصب شده که در خلال رونمایی از پایگاه زیرزمینی نیروی هوایی ارتش نیز نمونه هایی از فانتوم های مجهز به این سلاح، به نمایش گذاشته شد.

سوخو -22 و تجهیز به موشک خاص زمین به زمین

هواپیماهای سوخو 22 فیتر در داخل ایران جزو پرنده هایی هستند که پس از سالها توقف روی زمین و بی تحرکی، تبدیل به یک گزینه تهاجمی مهم در اختیار فرماندهان هوافضای سپاه شدند. اگرچه برای سالهای طولانی، سوخوهای 22 در داخل انبارها و آشیانه های نیروهای مسلح باقی مانده بود و خبری از عملیاتی کردن آنها نبود اما کم کم مشخص شد نیروهای مسلح کشورمان برنامه ویژه ای برای آنها داشته و این پرنده مبارز، با برنامه ریزی و نقشه راه متخصصان صنعت دفاعی، از خواب طولانی بیدار شده و به خدمت مجدد هوافضای سپاه درآمد.

اردیبهشت ماه سال 1399 کلیپی توسط نیروی هوافضای سپاه منتشر و بر اساس تصاویر مندرج در آن، مشخص شد که بمب افکن های مافوق صوت سوخو 22 نیروی هوافضای سپاه به سلاحی مجهز شده اند که می تواند راکت (موشک زمین به زمین) ایرانی را شلیک کند. طبق این تصاویر، نیروی هوافضای سپاه از راکت های سری فجر برای این طرح جدید بهره برده که با توجه به برآوردهای صورت گرفته از روی تصاویر، می توان آن را از کلاس راکت های سری فجر 4CL معرفی کرد.

کابوس موشکی اسرائیل با رونمایی از «عاصف» کامل شد/ 3 گانه مشهور موشک‌های کروز ایرانی با برد بیش از 1000 کیلومتر +عکس

راکت فجر و بمب هوا پرتاب سقوط آزاد در حال پرتاب از سوخو 22 سپاه

با اضافه شدن این سلاح به سازمان رزم نیروی هوا فضای سپاه در قالب نمونه هواپرتاب، تسلیحات مافوق صوت هواپرتاب نیز به زرادخانه هوافضای سپاه افزوده شد. طبق آنچه در مصاحبه ها و اطلاعات سالهای گذشته بیان شده، سرعت نهایی راکت های سری فجر در حالت زمین پرتاب در حدود 1100 متر بر ثانیه است که چیزی در حدود 3.2 ماخ محاسبه می شود. مشخصا در زمان پرتاب از یک پرنده همچون سوخو 22، موشک با افزایش سرعت رو به رو بوده و می توان رسیدن سرعت به حدود 4 ماخ را به راحتی برای این راکت (موشک) در وضعیت هوا پرتاب تخمین زد.

کروزها هم به فیترهای سپاه پیوستند

پیش از آن نیز، سردار حاجی زاده در سال 1397 از نصب موشک‌های هوا به زمین کروز نقطه زن با برد هزار و 500 کیلومتر روی جنگنده‌های سپاه در آینده‌ای نزدیک خبر داد بود. البته با احتساب سلاح های جدید و داشتن بمب های سری یاسین، بمب های سری رعد 301، موشک های سری بینا و راکت های هوا پرتاب از سری فجر هدایت شونده، می شد حدس زد با توجه به اینکه سوخوهای 22 سپاه به 7 نوع مختلف از سلاح های هدایت شونده هوا به سطح دست پیدا کرده اند باید در آینده نه چندان دور منتظر عملیاتی شدن موشک های کروز دوربرد در نقش ها و بردهای مختلف برای ناوگان فیتر هوافضای سپاه باشیم.

موشک کروز «یاعلی (ع)» بر بال «سوخو 22» / هواگردهای میل17 و جنگنده‌های اف 4 مجهز به موشک ایرانی «قادر»

در اواخر سال گذشته نیز رسانه ها با اشاره به اقدامات و برنامه های نیروی هوافضای سپاه برای تجهیز هرچه بیشتر جنگنده های سوخو 22، اعلام کرده بودند موشک کروز یا علی (ع)، از دیگر دستاوردهای موشکی کشور با برخورداری از موتور جت و کلاهکی به وزن 200 کیلوگرم، بردی معادل 700 کیلومتر دارد و قابلیت شلیک از پرتابگرهای زمینی و شلیک از روی جنگنده سوخو 22 سپاه پاسداران را به دست آورده است. در سال 1393 موشک کروز زمینی یاعلی در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه رونمایی شده بود.

ارتش و اهمیت دستیابی به یک قدرت مهم هوایی

همانطور که اشاره شد یکی از مهمترین تسلیحات هواپایه که می تواند دست بلند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در جهت راهبردهای تهاجمی خود علیه دشمن باشد، بکارگیری موشک های کروز ضد اهداف زمینی روی هواپیماها است که پاییز سال گذشته تصویری از نصب آن روی یکی از انواع هواپیماهای نیروی هوایی ارتش یعنی سوخو-24 (در جریان بازدید جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از پایگاه هفتم شکاری شهید دوران در شیراز) منتشر شد.

تیغ تیز شمشیربازهای ایران زیر گلوی اسرائیل

تصویری از بازدید جانشین ستاد کل نیروهای مسلح از هواپیمای مجهز به موشک کروز

اما ارزش و اهمیت نصب موشک کروز دوربرد روی یک هواپیمای شکاری در چیست؟ به واسطه نصب موشک کروز روی هواپیما، امکان انتقال سریع آن به مسافت های چند صد کیلومتر دور از مرزهای خودی برای شلیک به سمت هدف وجود دارد در حالی که در صورت استفاده از پرتابگر زمینی، موضع پرتاب محدود به مرزهای کشور خواهد بود.

در شرایط پرتاب از هوا، بخشی از انرژی موشک که در حالت شلیک از زمین صرف ارتفاع گرفتن می شود، عملاً توسط هواپیمای شکاری تأمین شده و در نتیجه موشک سوخت بیشتری برای طی کردن مسیرهای پیچیده در ارتفاع پائین در نزدیک هدف خواهد داشت که احتمال شناسایی و انهدام آن توسط دشمن را کمتر می کند. معمولا در نمونه هواپرتاب، موتور شتاب دهنده اولیه که روی نمونه های زمین-پرتاب وجود دارد، حذف می شود.

تیغ تیز شمشیربازهای ایران زیر گلوی اسرائیل

هواپیمای سوخو24 در حال حمل دو مخزن سوخت زیر بال در همان جایگاه نصب موشک کروز

در صورت سوختگیری هوایی هواپیمای حامل، موشک کروز امکان درگیر شدن با اهدافی در فواصل به مراتب بیشتر نسبت به حالت شلیک شدن از زمین را حتی تا دو تا سه برابر بیشتر نیز خواهد داشت. به علاوه استفاده از هواپیمای رزمی به عنوان سکوی پرتاب موشک کروز یک ارزش واکنش سریع نیز به عملیات تهاجمی می دهد. هر گونه استفاده از پرتابگر زمینی در صورتی که نیاز به جابجایی از محل اختفاء تا موضع شلیک داشته باشد امری زمانبر است. با توجه به توانمندی هواپیماهای سوخو24 به صورت کلی و در صورت عدم نصب مخزن سوخت خارجی، هر فنسر توان حمل تا سه موشک کروز را خواهد داشت که کمیت قابل قبولی برای یک هواپیما محسوب می شود.

"عاصف" از کدام موشک ایرانی جوانه زد؟

همانطور که اشاره شد سابقه هواپایه کردن موشک های کروز شلیک شونده از زمین، در ابتدا به نمونه های ضد کشتی نصر و قادر بازمی‌گردد. با توجه به جزییات منتشر شده از موشک جدید و مهم نیروی هوایی ارتش، به نظر می رسد که محصول مذکور از خانواده موشک های کروز سومار/هویزه باشد. در اواخر سال 1393 موشک کروز زمینی سومار با حضور وزیر وقت دفاع و فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد. این موشک شباهت زیادی به نمونه مشهور KH55 داشت اما برد و میزان سرجنگی آن اعلام نشد. از تصاویر پیدا بود که موتور توربوفن مشابه نمونه خارجی روی سومار نصب شده که در سال 1392 هم در نمایشگاهی از دستاوردهای دفاعی مشاهده شده بود.

تیغ تیز شمشیربازهای ایران زیر گلوی اسرائیل

موشک کروز سومار

موشک KH55 دارای جرم سرجنگی 410 کیلوگرم و برد 2500 کیلومتر است، البته نمونه هایی از آن به همراه دو مخزن سوخت نیز ساخته شده که به برد 3000 کیلومتر می رسد. طبق مشخصات محصول خارجی، این موشک برای پرواز در ارتفاع زیر 300 پا یعنی حدود 110 متر طراحی شده و سرعت پروازی آن 588 تا 942 کیلومتر بر ساعت است.

تیغ تیز شمشیربازهای ایران زیر گلوی اسرائیل

موشک هویزه و مقایسه آن با سومار (مشابهت در تمام اجزا به جز موتور اصلی پرواز)

نسل بعدی موشک سومار با نام هویزه در نمایشگاه دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در مصلی تهران در بهمن 1397 رونمایی شد. در این موشک از موتور توربوجت از خانواده طلوع استفاده شده بود و برد آن بیش از 1300 کیلومتر عنوان شد. این موتورها قبلاً برای استفاده در کروزهای دریایی و نیز پهپاد کرار به تعداد بالا تولید شده و به قابلیت اطمینان بالایی دست یافته اند در نتیجه این نوع موتور برای عملکرد مطمئن در مدت زمان پرواز حدوداً دو ساعته موشک کروز هویزه برای رسیدن به بیشترین برد خود کارامد است. در ادامه بر اساس موشک هویزه، موشک کروز ضد کشتی ابومهدی با برد بیش از 1000 کیلومتر توسعه داده شد.

در صورت صحت گمانه زنی مشابه بودن کروز نصب شده روی سوخو24 یا همان "عاصف" با موشک هویزه می توان گفت امکان نصب نمونه ضد کشتی این موشک ها یعنی ابومهدی نیز روی این هواپیما عملاً ایجاد شده که دست برتر ایران در مقابله با گسترش ناوگان دشمن در دریاهای جنوبی کشور و اقیانوس هند در کنار موشک های بالستیک ضد کشتی خواهد بود. به کارگیری موشک های کروز چه در انواع ضد کشتی و چه ضد اهداف زمینی کارایی توان هوایی کشور را در مواجهه با تهدیدات بهبود می دهد. امید می رود تا آرایه تسلیحات و تجهیزات دفاعی نیروهای مسلح ایران روز به روز تکمیل تر شده و با به خدمت گرفته شدن هواپیماهای رزمی جدید، تقویت توان هوایی نظامی کشور تا رسیدن به طراز انقلاب اسلامی ادامه داشته باشد؛ امیدی که با توجه ویژه مسئولین به نیازهای بخش هوایی و میدان دادن به جوانان برای تأمین هر آنچه در داخل با زمان و هزینه معقول ممکن است به واقعیت خواهد پیوست.

نصب کروز روی جنگنده های ایرانی؛ کابوس بزرگ اسرائیلدستیابی ایران به کروز زمینی چه از نظر فنی و چه از نظر آثار عملیاتی، به قدری مهم و البته روشن بود که یوزی رابین، مسئول برنامه دفاع موشکی اسرائیل در سال های 1991 تا 1999 و تحلیلگر ارشد حوزه موشکی را در سالهای گذشته به تحسین واداشته است. وی در یکی از سخنرانی های مشهور خود می گوید: «ایرانی ها یک بار در سال 2012 میلادی به برنامه ای برای ساخت موشک کروز حمله به اهداف زمینی به نام "مشکات" اشاره کرده اما تصویری از آن را نشان ندادند. در نهایت موشک سومار را رونمایی کردند. من به سرعت این موشک ایرانی را با کا-اچ-55 روسی مقایسه کرده و متوجه شدم که این نه یک کپی چینی، بلکه یک کپی ایرانی از موشک مورد نظر است.

.

کابوس موشکی اسرائیل با رونمایی از «عاصف» کامل شد/ 3 گانه مشهور موشک‌های کروز ایرانی با برد بیش از 1000 کیلومتر +عکس

موشک جدید کروز برد بلند نیروی هوایی ارتش

وی ادامه داده است: «من از لحاظ تکنیکی به احترام افرادی که این کار را انجام دادند کلاه از سر برمی‌دارم و به آنها احترام می گذارم. این موشک ایرانی یک موشک کروز زمین پرتاب است که از یک شتاب دهنده کمک گرفته و با استفاده از آن ارتقاع می گیرد و سپس موتور اصلی آن فعال می شود. ایرانی ها با استفاده از این موشک می توانند اسرائیل را از خاک خود هدف قرار دهند. اما آنها همچنین هواپیمای سوخو24 را دارند. اگر بتوانند این موشک را روی این هواپیما نصب کرده و با آن به سمت مدیترانه بیایند و از آنجا به سمت شمال گردش کنند این موشک توان هدف قرار دادن هر نقطه ای را دارد.»

باید توجه داشت بکارگیری موشک های کروز چه در انواع ضد کشتی و چه ضد اهداف زمینی، کارایی توان هوایی کشور را در مواجهه با تهدیدات، بهبود چشمگیری می دهد و انشاء الله با به خدمت گرفته شدن هواپیماهای رزمی جدید، تقویت توان هوایی نظامی کشور تا رسیدن به طراز انقلاب اسلامی ادامه خواهد داشت.



برچسب‌ها: موشک

باور ایرانی
پنج شنبه 101/11/27 ساعت 10:45 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

?? امیر دریادار حبیب‌الله سیاری: سامانه باور 373 با S-400 روسی برابری می کند ????

 

?? معاون هماهنگ‌ کننده ارتش با اشاره به قدرت پدافندی ایران اسلامی گفت: سامانه‌های پدافندی متعددی داریم که کاملا بومی هم هستند، به عنوان مثال سامانه باور 373 برابر با S-400 روس‌ها است.

 

?? امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی امروز در آیین امضای تفاهم‌نامه جامع همکاری بین ارتش و بنیاد ملی نخبگان که در محل این بنیاد برگزار شد، گفت: حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال بسیار معنادار و بسیار اثربخش بود؛ لذا به واسطه خلق این حماسه و به‌ خاطر حمایت همه‌جانبه مردم از انقلاب اسلامی از همه مردم تشکر و قدردانی می‌کنم.

 

??? پی‌نوشت: مدتی است نام آرمان به میان نمی‌آید؛ این احتمال که ارتش تصمیم گرفته باشد پروژه آرمان و در ادامه همان باور 373 و با همان نام در آینده معرفی کند وجود دارد. البته این صرفا یک احتمال است!

 

??برای قدردانی و حمایت از نیروهای مسلح،به «ایران ابرقدرت نظامی» بپیوندید ??

@iran_a_n



برچسب‌ها: پدافند

شاهد191
سه شنبه 101/11/25 ساعت 3:54 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

به گزارش گاردین پس از سفر افسران و متخصصان فنی روس به تهران در ماه نوامبر، 

حداقل 18 پهپاد نمونه به نیروی دریایی روسیه تحویل داده شده است. 

(شامل 6 پهپاد مهاجر-6 و  12 پهپاد شاهد 191 و 129)


??رژیم صهیونیستی منتظر مشاهده عملکرد پهپاد رادارگریز شاهد 191 است .:)



برچسب‌ها: پهپاد

کارخانه پهپاد
سه شنبه 101/11/25 ساعت 3:15 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

ریچارد نیوتن، سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی ارتش آمریکا:


??یک هیئت بلند پایه از ایران در ماه ژانویه به روسیه سفر کردند و منابع اطلاعاتی من گفتند که در همین سفر بنیان ساخت کارخانه تولید پهپاد ایرانی گذاشته شد/چنین کارخانه ای می تواند پیامد چشمگیری داشته باشد، بازی را تغییر دهد و اوکراین را به زانو دربیاورد زیرا دفاع در برابر چنین پهپادهایی بسیار دشوار است...

 

 #پهپاد_136

#ایران

#روسیهارسال



برچسب‌ها: پهپاد

آواکس ایرانی
پنج شنبه 101/10/8 ساعت 4:5 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

اولین محصول ایرانی آماده پرواز در نقش آواکس و GUNSHIP می‌شود/ صدها هزار ساعت تلاش برای برخاستن «سیمرغ» از خاکستر آنتونوف 140 +عکس

سیمرغ

در سالهای اخیر باز طراحی سیمرغ و تولید هواپیمای ترابری از آن فرآیندی پیچیده و دقیق را طی کرده تا نهایتا به محصول نهایی که یک هواپیمای سبک است، منتهی شود و این پلتفرم، اکنون وارد تست‌های پروازی شده است

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پس از مدتها بی خبری از پروژه مشهور و پر حاشیه ساخت هواپیمای ترابری با کاربری نظامی در کشورمان، هواپیمای "سیمرغ" در اواخر اردیبهشت ماه امسال توسط صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح رونمایی شد که نشان دهنده یک پرنده ترابری تاکتیکی سبک بر اساس باز طراحی مفهوم کلی از هواپیمای مسافربری آنتونوف 140 و پروژه ایرانی آن یعنی ایران 140 بود. اما در روزهای اخیر و پس از بازدید امیر افشین خواجه‌فرد مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع از غرفه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در چهارمین نمایشگاه "ایران ساخت"، از زبان این مقام مسئول اعلام شد: «هواپیمای سیمرغ امروز مراحل تاکسی را انجام داده و برای پرواز آماده می‌شود.»

اپرچه به صورت رسمی و علمی تفاوت های موجود بین نمونه ساخته شده به نام "سیمرغ" از یک سو و آنچه به عنوان ایران 140 یا آنتونوف 140 پیش از این ساخته شده بود، برای رسانه ها و کارشناسان مشخص نشده اما بر اساس تصاویر می توان گفت باز طراحی بخش هایی از بدنه از جمله دم و بال هواپیما در نمونه سیمزغ به نسبت آنتونف 140 صورت گرفته که هدف از آن کاهش مسافت فرود و برخاست، افزایش حجم سوخت و تناژ قابل حمل به نظر می رسد. در نگاهی دقیق تر بر اساس تصاویر، می توان علاوه بر مهم‌ترین تغییر یعنی اضافه‌کردن قسمت رمپ، تغییراتی در بال‌های عقب این هواپیما رخ داده، ضمن آنکه قسمت دم و سکان عقبی آن نیز تغییراتی داشته و سکان آن از یک سکان V شکل، به یک سکان ساده‌ تر از آنتونف 140 تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

سرنوشت جالب «سوزانا» هدیه گرانقیمت فرانسه به ارتش عراق/ ایران؛ آخرین آشیانه قاتل ناشناخته ناو آمریکایی «استارک» +عکس

جولان گرگ‌های جاسوس در لباس میش‌های پرنده/ گسترش تحرکات هواپیماهای جاسوسی کشورهای عربی در اطراف ایران +عکس

طراحی و ساخت بالگرد ملی آغاز شده است/ قدرت رصد 15 کیلومتری دشمن توسط هوانیروز ارتش

ضمن آنکه به نظر می رسد در راستای تغییر کاربری این هواپیمای جدید، افزایش مخزن سوخت نیز در دستور کار بوده و در قسمت عقب هواپیما، این تغییر قابل مشده ه است. در عین حال، تغییر موتور نیز یکی از مهم‌ ترین تغییرات و بهینه سازی سیمرغ ایرانی نسبت به آنتونف 140 است چراکه مشکلات موتور قبلی هواپیما در شرایط آب و هوایی ایران، قبلا مورد توجه و تذکر کارشناسان بوده است. لذا به نظر می رسد باز طراحی سیمرغ و تولید یک هواپیمای ترابری از آن، فرآیندی پیچیده و دقیق را طی کرده تا نهایتا به محصول نهایی که یک هواپیمای سبک ترابری است، منتهی شود.

اولین محصول ایرانی آماده پرواز در نقش آواکس و GUNSHIP می‌شود/ صدها هزار ساعت تلاش برای برخاستن «سیمرغ» از خاکستر آنتونوف 140 +عکس

بخشی از تغییرات ظاهری سیمرغ در مقایسه با آنتونف 140

تبدیل آنتونف 140 به سیمرغ؛ سهل و ممتنع

با توجه به اینکه پس از برخی حوادث بویژه فوت تعدادی از هموطنان عزیزمان در سانحه رخ داده برای این هواپیما در تهران، همچنان زیرساخت تولید این هواپیما در کشور وجود داشت و قطعات و اجزای این هواپیما نیز در داخل کشورمان تولید می‌شد، برای جلوگیری از اتلاف منابع و سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای راه‌اندازی خط تولید این هواپیما در شرکت هسا، تصمیم به بازطراحی هواپیمای آنتونف 140 به منظور توسعه کاربری‌ ها و استفاده از آن به منظور رفع نیازهای عملیاتی نیروهای مسلح گرفته شد. در این مرحله، اشراف و تسلط کامل به فرآیندهای طراحی و ساخت هواپیما نقش محوری و کلیدی داشت چراکه باید تغییراتی را در طراحی این هواپیما لحاظ می‌ شد تا بتوان از آن برای کاربری‌ های دیگری از جمله حمل بار استفاده کرد. متخصصان امر به خوبی می دانند در صنعت هوانوردی اعمال کوچکترین تغییرات در وسایل پرنده، نیازمند دانش فنی بالا و همچنین آزمون‌ های سختگیرانه بسیار زیادی است.

به همین دلیل است که طراحی و ساخت هواپیمای ترابری سیمرغ را با توجه به حجم تغییرات صورت گرفته نسبت به نمونه پایه، می‌توان یکی از پروژه‌های بزرگ هوایی کشور برشمرد که توسط شرکت هواپیماسازی ایران اجرا شده است؛ پروژه‌ ای که علاوه بر آورده اصلی آن که دانش طراحی و ساخت یک هواپیمای ترابری برای کشور است، منجر به تربیت میزان قابل توجهی از نیروهای مهندسی در حوزه هوافضای کشور می‌ شود.

بر همین مبنا پروژه‌ هایی به منظور بکارگیری این هواپیما در نقش هواپیمای ترابری سبک و همچنین هواپیمای گشت دریایی تعریف شد که هواپیمای سیمرغ در حقیقت حاصل پروژه طراحی و تولید هواپیمای ترابری سبک است. ضمن اینکه باید توجه داشت که در دهه های اخیر، چه در بخش هواپیماهای تربوپراپ مثل سری سیمرغ یا در نمونه های جت، بحثی به اسم هواپیماهای منطقه ای مطرح شده که عمدتا مربوط به مدل های مسافربری با توان حمل مسافران کم تر برای مسیرهای کوتاه تر است. البته این مسئله در نمونه های جت و خصوصا با کاهش مسافران مثل مدل های VIP، به افزایش قابل توجه برد نیز منجر شده است.

گام بزرگ برای ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال در کشور با رونمایی از «سیمرغ» / بازار پر رونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

هواپیمای ترابری سیمرغ

در کنار بحث حمل مسافر و کاربری غیر نظامی، پتانسیل های بالایی در این طراحی ها برای بحث های نظامی از ترابری گرفته تا اموری مثل گشت دریایی، هشدار زودهنگام هوابرد (آواکس) و حتی نمونه های مسلح شده برای پشتیانی نزدیک هوایی -گان شیپ- وجود دارد که سری سیمرغ می تواند در ادامه، همین نقش ها را برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ایفا کند.

آنگونه که در مشخصات اعلامی این هواپیما آمده، سیمرغ از دو موتور توربوپراپ برخوردار است که حداکثر سرعت آن را به 530 کیلومتر بر ساعت می‌رساند و می‌تواند مسافتی 3900 کیلومتری را پرواز کند. این هواپیما برای برخاستن به باندی با طول حداقل 1450 متر و برای نشستن به باندی با طول حداقل 900 متر نیاز دارد و می‌تواند تا 6 تن بار را با خود حمل کند که این مشخصات در مقایسه با نمونه‌های مشابه، سیمرغ را به گزینه مناسبی برای بکارگیری در ناوگان ترابری نظامی و تجاری تبدیل می‌کند.

انواع کاربری های دریایی و زمینی در انتظار سیمرغ

برای هواپیمای ترابری سبک سیمرغ می‌توان کاربردهای بسیار زیادی در نظر گرفت که البته بسیاری از این کاربردها را روند پروژه در آینده مشخص خواهد کرد اما به طور کلی سیمرغ را می‌توان گزینه مناسبی برای بکار گیری در نیروهای مسلح از جمله نیروهای دریایی و زمینی برشمرد چراکه این نیروها به منظور جابجایی وسایل و نیرو میان یگان‌های خود در کشور نیازمند چنین ظرفیتی هستند. همچنین با توجه به رونمایی از نسخه گشت دریایی هواپیمای ایران-140 در گذشته، می‌توان به عنوان یکی از افق‌های پیش روی پروژه سیمرغ، تلفیق ماموریت گشت و شناسایی دریایی و ترابری را برای آن تصور کرد.

هواپیمای ترابری «سیمرغ» با حضور وزیر دفاع رونمایی شد

ضمن اینکه این سیمرغ ایرانی می‌تواند در نقش‌ های مختلفی همچون هواپیمای جنگ الکترونیک و گان‌ شیپ نیز ایفای نقش کند. اهمیت این دو کاربری، بعضا نسبت به ترابری هوایی هم بیشتر احساس می‌ شود چراکه در این حوزه‌ ها، سالهاست ناوگان جدیدی وارد یگانهای رزمی کشورمان نشده و به دلایل مختلف، حضور هواپیماهای جدید احساس می شود. در نسخه گان‌ شیپ یا تامین آتش پشتیبانی از طریق هوا، در دسترس بودن هواپیماهایی با موتور توربوپراپ می‌تواند کمبود موجود در نیروهای مسلح را به خوبی جبران کند؛ البته هنوز هم برخی نسخه های جنگ الکترونیک در نیروی هوایی کشورمان حضور دارند اما سیمرغ می‌تواند یک گزینه جذاب برای ارتقاء و تقویت این ناوگان نیز باشد.

طبیعتا اگر سیمرغ تمام تست‌های پروازی را با موفقیت طی کند - که به گفته امیر خواجه وند در آستانه آغاز این تست ها هستیم- با تقویت بال‌ها و سازه بدنه و همچنین تجهیز به انواع موشک‌ ها و توپ‌های بومی، می توان قدرت رزمی هوایی کشورمان را با یک ارتقاء چشمگیر همراه کرد. در عین حال، با توجه به کیفیت و تنوع سامانه های راداری موجود در نیروهای مسلح، دستیابی به آواکس بومی نیز با توجه به اینکه مهمترین نیاز آن، در اختیار داشتن هواپیماهای متناسب با این ماموریت است، فراهم خواهد شد.

در حال حاضر دو کشور همسایه ما یعنی پاکستان و ترکیه از هواپیمایی سبیه به سیمرغ در نقش گشت دریایی بهره برده و در مدل سفارش داده شده برای ترکیه، قابلیت حمل اژدر و مقابله با زیردریایی ها نیز برای این هواپیماها در نظر گرفته شده است چراکه طیف وسیعی از سیستم های راداری، اپتیکی و البته تسلیحاتی قابلیت نصب روی این هواپیما را داشته و می توان از آن هم در زمان صلح برای بحث کنترل کل خطوط کشتیرانی و جستجو و نجات در زمان بروز درگیری نیز در بحث کنترل فضای نبرد دریایی و در صورت لزوم درگیری با شناورهای دشمن بهره برد.

گام بزرگ برای ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال در کشور با رونمایی از «سیمرغ» / بازار پر رونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

مدل مسلح شده از هواپیمای سی 295 شرکت ایرباس

بررسی نمونه های موجود در دنیا نشان می دهد این نوع هواپیماها بر اساس نیاز نیروهای مسلح می تواند برای نقش هایی مثل جست و جو و نجات دریایی، کنترل و فرماندهی هوابرد، جنگ الکترونیک، شناسایی و جمع آوری سیگنال های الکترونیکی و مغناطیسی و گونه مسلح شده برای پشتیبانی نزدیک هوایی نیز مجهز شود به گونه ای که حتی فرماندهی عملیات ویژه نیروی هوایی و گارد ساحلی آمریکا در کنار نیروهای هوایی کشورهای اروپایی نیز از کاربران مدل های مختلف این نوع هواپیما هستند.

سرزمین پهناور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و گستردگی منطقه ای، همواره امکان مواجهه با مخاطرات طبیعی گوناگون از جمله، سیل، آتش سوزی، زلزله و ... را دارد؛ لذا وجود هواپیمای ترابری سبک در کنار بالگردهای امداد رسانی، نیازهای مهمی از کشورمان را برطرف می‌کند. ضمنا دستیابی به دانش طراحی و ساخت 30 هزار قطعه و سامانه هوایی، پیکچرهای پیچیده و بزرگ مونتاژی، سامانه‌های تست و آزمون و تدوین بیش از هزار جلد مستندات از دیگر مزیت های این پروژه است که می تواند در خدمت طراحی و ساخت سایر پرنده های بومی نیز قرار بگیرد.

یادمان نرود هواپیمای سیمرغ ایرانی در ابتدای راه و انجام آزمایش های مربوط به ماموریت اولیه و اصلی خود یعنی ترابری سبک تاکتیکی است اما با نگاهی به توانایی های موجود در کشور می توان گفت که این پرنده می تواند در نقش های دیگر همانند نمونه های مورد اشاره در بالا نیز ظاهر شود بخصوص آنکه سیستم های اپتیکی که در سالهای اخیر در حجم قابل توجهی در کشور توسعه پیدا کرده اند، در کنار رادارها و سامانه های نقشه برداری و حتی انواع بمب ها و موشک های دورایستای هوا پرتاب نیز قابلیت تعریف شدن برای استفاده در این پرنده را دارند. مضاف بر آنکه بسیاری از این زیر سیستم ها در اندازه های کوچک و سبک تر برای نصب روی پرنده های بدون سرنشین ایرانی توسعه پیدا کرده و مشخصا در پلتفرم بزرگتری مثل سیمرغ می توان محموله هایی سنگین تر با قابلیت های بیشتر را نیز حمل و مورد استفاده قرار داد.



برچسب‌ها: آواکس

اول شدن در جهان
پنج شنبه 101/10/8 ساعت 4:2 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سپاه در شناورهای سنگین هم به دنبال اول شدن در جهان است/ سرعت بالای خط تولید ناوهای موشک‌انداز برای حفظ اقتدار دریایی ایران +تصویر ماهواره‌ای

شناور سپاه

در حالی که شناور شهید سلیمانی به عنوان سنگین‌ترین ناو موشک انداز سپاه با ترکیبی از سرعت و قدرت آتش بالا توان حضور در آب های آزاد را فراهم کرده، محصولات دیگر این خانواده نیز در حال تولید هستند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بازوی اصلی عملیات دریایی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، از زمان تشکیل در اوج جنگ تحمیلی تا به امروز عمدتا از ترکیب موشک های ضد کشتی ساحل پرتاب و شناورهای کوچک و تندرو در دریا استفاده کرده بود و در سالهای بعد از جنگ تحمیلی و توسعه توانایی های رزمی نیز این نیرو با حفظ کلیات همان مدل عملیاتی، این بار به سمت افزایش برد و دقت موشک ها، افزایش تعداد پرتابگرهای متحرک ساحلی، مجهز کردن شناورهای تندرو به انواع موشک ها و تسلیحات هدایت شونده، افزایش سرعت و کاهش سطح مقطع راداری شناورها و البته به کارگیری پهپادها در حجم بسیار بالا رفته است.

بیشتر بخوانید:

گمانه‌زنی از تسلیحات شناور مدرن شهید سلیمانی/ سپاه قفل موشک‌های عمودپرتاب را می‌شکند؟

حرکت غافلگیرانه سپاه مقابل نیروهای فرامنطقه‌ای در صفحه شطرنج خلیج‌فارس/ نسل جدید «شناورهای موشک‌انداز کاتاماران» عملیاتی شد +عکس

رونمایی رسمی سپاه از زیردریایی بدون سرنشین رزمی/ تحقق وعده مهم سرلشکر سلامی ظرف کمتر از 8 ماه +عکس

اما در چند سال اخیر، یک تحول مهم در این ساختار فکری و عملیاتی رخ داده و آنهم توسعه شناورهای بزرگ و سنگین در نیروی دریایی سپاه بوده است؛ امری که با شناور بالگرد بر شهید ناظری آغاز و در کنار آن شناور پشتیبانی و چند منظوره شهید رودکی نیز مشاهده شد. شهریورماه امسال نیز بالاخره شناور مجهز و خط شکن شهید سلیمانی رسما وارد چرخه عملیاتی نیروی دریایی سپاه شد که از جهات مختلف بویژه سکوهای موشکی، یک تحول و حرکت بزرگ محسوب می شد. توسعه شناورهای بزرگ و سنگین مشخصا نشان از ارتقاء برنامه های نیروی دریایی سپاه برای خروج از منطقه عملیاتی سنتی خود یعنی خلیج فارس و تنگه هرمز و رفتن به سمت مناطق وسیع تر مانند اقیانوس هند است.

از طراحی مورد علاقه نیروی دریایی سپاه تا اشاره مهم سردار تنگسیری

در چند سال اخیر، طراحی موسوم به " کاتاماران" بدل به یکی از مدل های مورد علاقه نیروی دریایی سپاه در حوزه ساخت شناورهای مختلف شده است. در ابتدا یک تعریف کلی از کاتاماران داشته باشیم. شناورهای کاتاماران از دو بدنه جدا از هم تشکیل شده که توسط یک بدنه میانی به یکدیگر متصل می‌شوند. بر خلاف شناورهای تک بدنه که برای ایجاد تعادل خود از مخازن بالاست، استفاده می‌کنند در شناورهای کاتاماران به منظور پایدارسازی بدنه در آب از فاصله عرضی میان دو بدنه استفاده می‌شود و هرچه این عرض بیشتر باشد، پایداری بیشتر خواهد بود. یکی دیگر از مزایای مهم این نوع طراحی ایجاد قابلیت حرکت در آب های بسیار کم عمق، شاید چیزی در حدود دو متر یا کمتر است.

این قابلیت شناور جدید، یگانهای دریایی سپاه را قادر می سازد تا در مناطق بسیار نزدیک به ساحل نیز با سرعت بالا حرکت کرده و تقریبا از هر نقطه ای به شلیک اقدام کنند. وجود عوارض و جزایر طبیعی و مصنوعی فراوان در خلیج فارس و تنگه هرمز یک نوع پوشش طبیعی محسوب می شود که شناورهای تندرو می توانند در پناه آنها اقدام به مانور و انجام شلیک غافلگیر کننده به سمت دشمن کنند.

سپاه در شناورهای سنگین هم به دنبال اول شدن در جهان است/ سرعت بالای خط تولید ناوهای موشک‌انداز  برای حفظ اقتدار دریایی ایران +تصویر ماهواره‌ای

تحویل شناورهای سبک موشک انداز کاتاماران به نیروی دریایی سپاه در سال 1399

در کشورمان، شناور شهید ناظری که قبلا توسط نیروی دریایی سپاه ساخته شده از نوع کاتاماران است که 55 متر طول، 14 متر عرض، 1.5 متر آبخور، 240 تن وزن و سرعتی معادل 27 گره دریایی دارد. شناور شهید ناظری همچنین از بدنه آلومینیومی سبک برخوردار است و قادر به تحمل موج‌هایی تا ارتفاع 6 متر است. شناور شهید سلیمانی به عنوان برادر بزرگتر خانواده کاتاماران های سپاه، چند ماهی است با 65 متر طول 20 متر عرض و 600 تن وزن به نیروی دریایی سپاه پیوسته. این شناور قابلیت پرتاب 14 موشک عمود پرواز را دارد و در حوزه آفندی هم به شش تیر موشک کروز ضد کشتی مجهز شده است.

برخی شناورهای موشک انداز جدید و کوچک نیز با الگو گیری از همین طراحی در سالهای اخیر ساخته و تحویل نیروی دریایی سپاه شده است. البته در آبان ماه سال 1400، دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه به ساخت سه شناور جدید موشک انداز برای نیروی دریایی سپاه اشاره کرده و گفته بود: " ناوهای شهید ناظری به طول 55 متر و حاج قاسم سلیمانی به طول 65 متر توسط وزارت دفاع و سپاه و یک شناور دیگر هم توسط شرکتی دانش‌بنیان در حال ساخت است که دارای موشک‌هایی با برد 300 کیلومتر و سطح به هوا با قابلیت حمل بالگرد و دارای سرعتی معادل 35 نات هستند. "

بررسی تصاویر ماهواره ای توسط برخی رسانه ها و اکانت های تخصصی غربی در ماه های گذشته، نشان می داد که این شناورها با الگوگیری از یک ساختار غیرمتمرکز و مبتنی بر پدافند غیرعامل، در مناطق مختلف شامل بوشهر، بندر عباس و جزیره قشم در حال ساخت هستند که خوشبختانه اولین و یکی از مدرن ترین نمونه ها، در ماه های گذشته رسما عملیاتی و وارد یگانهای نیروی دریایی سپاه شده است.

سپاه در شناورهای سنگین هم به دنبال اول شدن در جهان است/ سرعت بالای خط تولید ناوهای موشک‌انداز  برای حفظ اقتدار دریایی ایران +تصویر ماهواره‌ای

تصویر ماه های گذشته رسانه های غربی از شناور نیروی دریایی در حال ساخت در بوشهر

سپاه در شناورهای سنگین هم به دنبال اول شدن در جهان است/ سرعت بالای خط تولید ناوهای موشک‌انداز  برای حفظ اقتدار دریایی ایران +تصویر ماهواره‌ای

شناور موشک انداز سپاه در حال ساخت در بندرعباس

سپاه در شناورهای سنگین هم به دنبال اول شدن در جهان است/ سرعت بالای خط تولید ناوهای موشک‌انداز  برای حفظ اقتدار دریایی ایران +تصویر ماهواره‌ای

سومین شناور در حال ساخت برای نیروی دریایی سپاه در جزیره قشم

گام های سپاه برای رسیدن به طراحی های مدرن در شناورهای سنگین

فرمانده نیروی دریایی سپاه در صحبت های جدیدی در خصوص نسل جدید شناورهای این نیرو، به مسئله مهمی اشاره می کند. سردار تنگسیری در صحبت های جدیدی در خصوص این شناورها می گوید: "شناور شهید سلیمانی یک شناور منحصر به فرد است با بدنه اینکت نه کاتاماران، ما بدنه‌های منوآل، تری مارال و کاتاران را در اختیار داریم، ولی این شناور با بدنه اینکت است، بدنه‌ای که کاملا جدید است. "

00:00
-01:04
توضیحات سردار تنگسیری در خصوص شناور شهید حاج قاسم سلیمانی

البته هم از نوع طراحی ظاهری این شناورها و هم از صحبت های فرمانده ندسا مشخص می شود، مسئله بسیار مهم و قابل توجه "سطح مقطع راداری پایین" این کلاس از شناورهاست که در بقاء پذیری آنها در میدان های رزم مدرن بسیار اثر گذار خواهد بود. اما به سراغ نکته مورد اشاره مهم سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه برویم که همان بحث "بدنه اینکت" است. این نوع مکتب طراحی در حقیقت بر اساس کلیت طراحی کاتاماران و البته همراه با سینه است. برای درک بهتر می توانید به تصویر شناور شهید ناظری نگاه داشته باشیم؛ در این شناور دو پایه در آب قرار گرفته و بخش میانی به طور کامل خالی گذاشته شده است. در روش جدید یا همان "اینکت" که مشخصا در تصاویر ناو شهید سلیمانی نیز مشخص است که بخش در سینه یا همان جلوی شناور، اضافه شده و به آن کمک می کند که در شرایط پر تلاطم دریا و در سرعت های بالا تعادل و ثبات خود را بیشتر حفظ کند.

فراموش نکنیم که شناور شهید سلیمانی با طول حدودا 65 متر و وزن بیش از 600 تن، می تواند به سرعت نزدیک به 64 کیلومتر در ساعت برسد. مسئله مهم این است که در سالهای اخیر برای نیروی دریایی سپاه، توان شلیک در سرعت بالا یک مسئله مهم و حیاتی بوده و برای این امر، حفظ تعادل و ثبات نکته بسیار مهمی است که سپاه با بهره گیری از طراحی جدید مشخصا به دنبال حفظ و ارتقاء این مزیت مهم عملیاتی در نسل جدید شناورهای خود است.

سپاه در شناورهای سنگین هم به دنبال اول شدن در جهان است/ سرعت بالای خط تولید ناوهای موشک‌انداز  برای حفظ اقتدار دریایی ایران +تصویر ماهواره‌ای

تصویر جدید ماهواره ای از روند ساخت شناورهای نسل جدید سپاه

همچنین بنا بر تصاویر جدید ماهواره ای که مربوط به اوایل آذرماه امسال است، نیروی دریایی سپاه ساخت چهارمین موشک انداز کلاس شهید سلیمانی را در تاسیسات قشم که محل ساخت اولین نمونه وارد خدمت شده محسوب می شود را آغاز کرده است. این محصول جدید، می تواند همان وعده بزرگ نیروی دریایی سپاه برای ساخت شناور شهید «باقری» باشد که علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآمده و در بازگشت هم روی آن بنشیند. شناوری که طول آن 240 متر با ارتفاع 21 متر، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است؛ این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود 60 پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند؛ چون روی عرشه، باند پروازی پیش‌بینی شده است.

تلاش ارتش مهم دنیا برای ساخت شناورهای کاتامران

این نوع طراحی به نسبت جدید و مدرن امروزه برای نمونه در شناورهای تندرو موشک انداز تایپ 22 نیروی دریایی ارتش چین و همچنین ناوچه های موشک انداز کلاس Tuo Chiang نیز استفاده شده است. به صورت کلی به نظر می رسد طراحی های شبیه به شناور شهید سلیمانی، در دنیا در حال رواج پیدا کردن است چراکه مزیت ها و امکانات متفاوتی را در اختیار نیروهای دریایی قرار خواهد داد.

سپاه در شناورهای سنگین هم به دنبال اول شدن در جهان است/ سرعت بالای خط تولید ناوهای موشک‌انداز  برای حفظ اقتدار دریایی ایران +تصویر ماهواره‌ای

شناور موشک انداز تایپ 22 نیروی دریایی چین

سپاه در شناورهای سنگین هم به دنبال اول شدن در جهان است/ سرعت بالای خط تولید ناوهای موشک‌انداز  برای حفظ اقتدار دریایی ایران +تصویر ماهواره‌ای

یکی از ناوچه های موشک انداز کلاس Tuo Chiang نیروی دریایی تایوان

اگرچه با رونمایی از شناور شهید سلیمانی، از هم اکنون نیز می توان سال 1401 را یک نقطه عطف بسیار مهم در تاریخ نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حساب آورد، اما به نظر می رسد با وعده مهم فرماندهان سپاه پاسداران مبنی بر تحویل و عملیاتی شدن سالانه یک شناور سنگین و مدرن به نیروی دریایی سپاه، باید امسال را سرآغاز طرح نوین و تحول مهم در یگانهای رزمی دریایی کشورمان بویژه در سپاه پاسداران دانست که امنیت و آرامش خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را تا سالها و دهه های آینده، تامین خواهد کرد؛ انشاء الله.



برچسب‌ها: ناو

نسل جدید پهپادهای جنگ الکترونیک ایران
دوشنبه 101/9/7 ساعت 11:50 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

رونمایی از نسل جدید پهپادهای ویژه جنگ الکترونیک در ارتش/ ترکیب «کمان 12» و «امید» برای نابودی رادارها تا برد هزار کیلومتر +عکس

پهپاد کمان

نسخه جدید پهپاد کمان 12نیروی هوایی ارتش در حالی مجهز به سامانه‌های جنگ الکترونیک شده که این پرنده به دلیل برد هزار کیلومتری خود می‌تواند مکمل مناسبی برای پهپاد ضدرادار امید جهت اجرای ماموریت خود باشد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، اگرچه نیروی هوایی ارتش حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، نمونه هایی از پهپاد را برای تمرین‌های مختلف در اختیار داشت، اما تا حدود یک دهه پیش نهاجا توجه و تمرکز ویژه ای را برای بهره گیری از پرنده های بدون سرنشین در سازمان رزم و یگانهای خود اختصاص نمی داد. کم کم، ردپای برخی طرح های نوآورانه و خلاقانه مانند پهپاد «سفره ماهی» و چند نمونه دیگر، در برنامه های این نیرو دیده شد که نشان می‌داد توجه بیشتری به مدلهای جدید و توانایی ساخت پهپاد در این نیرو، به وجود آمده است. بر این اساس، در اواخر دهه 1380، نیروی هوایی ارتش تصمیم به گسترش یگان پهپادی خود و انتقال بخشی از مأموریت‌های پرنده‌ های سرنشین‌ دار خصوصا در زمینه شناسایی، به پهپادها گرفت و به موازات آن، طراحی‌ های اختصاصی برای پهپادها در این نیرو آغاز شد.

در گام های اولیه و بر اساس برخی اطلاعات منتشره، پهپادهایی چون مهاجر، ابابیل-3 و کرار، جزو اولین پرنده هایی بودند که به ناوگان پهپادی نهاجا ملحق شدند و در برخی تمرینات و رزمایش های این نیرو در دهه 90، نشان دادند می توانند به خوبی ایفاگر وظایف مهمی در ساختار نیرویی باشند که دهه ها بود، با هواپیماهای سرنشین دار مانوس شده بود.

 

گزارشی از خط سیر نهاجا در حوزه پهپاد؛ از «شاهین» تا «کمان22» طی 10 سال

پهپاد سفره ماهی و پهپاد همراه آن در رژه 29 فرودین 1389

اگرچه تا به امروز اطلاعات بیشتری از برخی از این طرح‌ها همچون پهپاد سفره ماهی منتشر نشده اما به نظر می‌رسد که پژوهشگران نهاجا در جهاد خودکفایی این نیرو، علاوه بر انتخاب چند پیکربندی کاملاً متفاوت در ساخت پهپادهای گذشته، قصد آزمودن مزایا و معایب مدلهایی را داشته‌اند که با توجه به اینکه اکثر پهپادهای مذکور دو موتوره بوده و رعایت اصول پنهان‌کاری راداری در طراحی بدنه و فرم بال‌های آنها و هماهنگی زوایای بال و دم قابل مشاهده بود، قرار است تبدیل به کانسپت هایی برای ساخت هواپیمای سرنشین دار شوند.

بیشتر بخوانید:

نمایش عضو جدید شاخه مخفی نهاجا +عکس

پای «پهپادهای انتحاری» به امرپ و جایروپلن‌های سپاه هم باز شد/ تست موفق یورش فوجی به سامانه‌های دشمن با مهمات سرگردان «معراج» +عکس

اما پهپادهای خریداری شده از صنایع دفاعی نیز، حضور موثری در نیروی هوایی ارتش طی سالهای گذشته داشته اند. به عنوان مثال، پهپاد «ابابیل-3» به عنوان یکی از نمونه‌های متداول در بین نیروهای مسلح، در نهاجا به دوربین‌های عمودنگر با قدرت تفکیک (رزولوشن) بسیار بالا مجهز شده و امروزه نمونه‌های مسلح این پهپاد نیز در اختیار نیروی هوایی ارتش قرار دارد که امکان رها کردن بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن «قائم» (دارای چند گونه مختلف) و موشک شلیک کن-فراموش کن «الماس» با برد 8 کیلومتر را دارند. پهپاد «کرار» متعلق به نیروی هوایی ارتش نیز انواع مهمات معمولی و هدایت شونده را حمل می کند که از جمله آنها بمب هدایت لیزری GBU-12 است.

از مهاجم تا کمان؛ نیروی هوایی وارد کارزار تولید پهپاد می شود

اما یکی از مهمترین و مشهورترین گامهای نیروی هوایی ارتش برای طراحی و ساخت پرنده های بدون سرنشین، به نمایشگاه خاص چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یعنی نمایشگاه اقتدار40 در بهمن 1397 باز می گردد. این پهپاد با نام «کمان12»، نشان داد نمونه های قبلی ساخته شده در نهاجا، پله هایی بودند که توانست هدف مهم رسیدن به این پرنده را تسهیل کنند. بررسی های تخصصی نشان می داد، تجربیات کسب شده در پرنده ای به نام «مهاجم92»، به کمان12 منتج شده است. پهپاد «مهاجم92» در نمایشگاه هفته دفاع مقدس در سال 1394 به نمایش گذاشته شد و در این پرنده، برخی ویژگی‌های مهم مانند بال دو تکه، نشست و برخاست از باند به واسطه ارابه فرود و دم دوگانه ، قابل توجه بود.

رونمایی از نسل جدید پهپادهای ویژه جنگ الکترونیک در ارتش/ ترکیب «کمان 12» و «امید» برای نابودی رادارها تا برد هزار کیلومتر +عکس

پهپاد مهاجم 92

در پهپاد جدید نهاجا یعنی کمان 12، بال دو تکه، بدنه غیر دایروی، دماغه برجسته و شکل دم عقب، شباهت‌های قابل توجهی به «مهاجم92» داشت اما دو برابر شدن ابعاد کلی، یکی از ویژگی هایی بود که نشان داد نیروی هوایی ارتش به دنبال طرح های پرجسارتی است. در واقع، به کار بستن تجربیات کسب شده در «مهاجم92» با تغییرات لازم برای حرکت به سمت یک رده بالاتر از نظر برد و مدامت پروازی، به کمان12 منتهی شده بود. طبق اولین اطلاعات رسمی، «کمان12» پهپادی با مقیاس متوسط با مداومت پروازی تا 12 ساعت و قابلیت پرواز تا ارتفاع 18000 پا یعنی حدود 5500 متر با موتور ملخی پیستونی با توان 60 اسب بخار بود. دهانه بال حدود 10 و طول کلی 5.4 متر، سرعت بیشینه 200، سرعت کروز 160 بر ساعت، 100 کیلوگرم محموله، جرم خالی 220 و جرم نهایی 450 کیلوگرم و شعاع عملیاتی 1000 کیلومتر از دیگر ویژگی‌های پهپاد کمان12 است.

در رزمایش های سالهای گذشته، پهپاد کمان‌ــ‌12 قابلیت حمل سه موشک اخگر یا بمب‌های همرده با آن رونمایی شد. البته در رزمایش مشترک ذوالفقارــ‌99، پهپاد کمان‌ــ‌12 در نقش‌های شناسایی، هدفیابی و نظارت نیز وارد عمل شده بود.

رونمایی از نسل جدید پهپادهای ویژه جنگ الکترونیک در ارتش/ ترکیب «کمان 12» و «امید» برای نابودی رادارها تا برد هزار کیلومتر +عکس

پهپاد کمان‌ــ‌12؛ سامانه الکترواپتیکی پایدارشده زیر دماغه قابل مشاهده

رونمایی از نسل جدید پهپادهای ویژه جنگ الکترونیک در ارتش/ ترکیب «کمان 12» و «امید» برای نابودی رادارها تا برد هزار کیلومتر +عکس

تصاویر ارسالی از اهداف و قفل اپتیکی روی آن

پای کمان 12 به شهر زیرزمینی ارتش باز شد

خردادماه امسال، پایگاه سری و زیرزمینی پهپادی 313 ارتش جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار با حضور سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به نمایش درآمد؛ ظرفیتی جدید در حوزه قدرت پهپادی کشور که این قدرت نوظهور طی ماه‌های گذشته به شکل فزاینده‌ای در مرکز توجه‌ها به ویژه توجه دشمنان کشورمان قرار داشته است. این پایگاه بزرگ عملا نشان داد امروز در حوزه سامانه‌های بدون سرنشین، از ریزپرنده‌هایی با ابعاد بسیار کوچک تا پرنده‌هایی با طول بال چندین متر و با ابعاد یک جنگنده، در اختیار یگان‌های مختلف ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که هرکدام از این پرنده‌ها ماموریت خاص خود را انجام می‌دهند.

یکی از ویژگی های مهم این رونمایی، مشاهده پهپاد کمان 12 با سامانه های جدید جنگال بود. با توسعه سامانه‌های پدافندی در بردهای مختلف برای مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین به ویژه پهپادهای انتحاری و پرسه‌زن، یکی از تهدیدهایی که برای انجام عملیات‌های پهپادی وجود دارد، احتمال هدف قرار گرفتن آنها توسط سامانه‌های پدافند هوایی است که برای مقابله با این تهدید، روش‌های مختلفی از جمله اقدامات جنگ الکترونیک و ایجاد اخلال روی رادارهای سامانه‌های پدافندی وجود دارد.

رونمایی از نسل جدید پهپادهای ویژه جنگ الکترونیک در ارتش/ ترکیب «کمان 12» و «امید» برای نابودی رادارها تا برد هزار کیلومتر +عکس

سامانه خودحفاظتی نصب شده روی پهپاد کمان 12

در پایگاه پهپادی 313 ارتش، برای نخستین بار یک پاد خودحفاظتی بر روی پهپادهای کمان 12 به نمایش درآمد که علاوه بر قابلیت ایجاد اخلال بر روی رادارهای سامانه‌های پدافندی دشمن، این امکان را دارد که اگر هم موشکی به سمت پهپاد شلیک شود، با پرتاب Chaff/Flare موشک شلیک شده را که چه راداری و چه حرارتی باشد منحرف کند. برخورداری از چنین قابلیتی باعث می‌شود تا هواپیماهای بدون سرنشین ارتش بتوانند در فضایی امن‌تر و با دقت بیشتری عملیات خود را که می‌تواند عملیات بر علیه اهداف ثابت و متحرک و ... باشد را اجرا کنند.

در حقیقت، این پرنده بومی نشان داد با قابلیت هایی چون مقابله با پهپادهای انتحاری و پرسه زن، منحرف کردن موشکهای راداری و حرارتی و نیز ایجاد اخلال روی رادارها و سامانه های پدافندی دشمن با کمک جنگ الکترونیک، قرار است عهده دار ماموریت های مهمی در نیروی هوایی ارتش باشد.

رخ‌نمایی از کمان 12 با سامانه های ویژه جنگال

رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش جمهوری اسلامی ایران، در حالی در شهریورماه امسال برگزار شد که صنایع دفاعی کشورمان بخشی دیگر از برنامه های خود برای مسلح کردن پرنده های بدون سرنشین را به نمایش عمومی گذاشت که از جمله آنها، تجهیز برخی پهپادها به سامانه های جنگ الکترونیک بود. ضمن آنکه شرکت بیش از 150 فروند انواع پهپاد در این رزمایش و همچنین گستردگی منطقه عملیات که تمام مناطق کشور بویژه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را شامل می‌شد، موجب پیچیدگی برگزاری این رزمایش بود که با عملکرد مناسب سامانه‌های فرماندهی و کنترل رزمایش انجام شد.

رونمایی از نسل جدید پهپادهای ویژه جنگ الکترونیک در ارتش/ ترکیب «کمان 12» و «امید» برای نابودی رادارها تا برد هزار کیلومتر +عکس

پهپاد کمان 12 مجهز به غلاف ویژه جنگال

یکی از مهمترین پرنده های حاضر در این تمرین عملیاتی، کمان 12 بود که با مجهز شدن به پاد ویژه جنگ الکترونیک، نقش جدیدی را برای خود معرفی کرد. با توجه به اینکه بحث اخلال و سرکوب سیستم های راداری دشمن را می توان یکی از بزرگترین چالش های ارتش های جهان از دوره جنگ ویتنام به این طرف به حساب آورد، لذا اگر یک طرف قابلیت شناسایی متقابل و سرکوب توانایی راداری سمت مقابل درگیری را داشته باشد برتری خاص و قابل توجهی به نسبت دشمن خواهد داشت. بخصوص اینکه به صورت سنتی در ارتش های جهان بحث کشف، اخلال و نابودی فیزیکی رادارهای دشمن عمدتا بر عهده یگان های پروازی سنگین است که به موشک های ضد رادار یا تسلیحات هدایت شونده خاص مجهز هستند، اما با ابتکار جدید نیروهای مسلح کشورمان، این مدل دچار تغییرات مهمی شده است.

با این ابتکار جدید، کمان 12 می تواند علاوه بر موقعیت یابی و اخلال روی رادارهای دشمن، وظیفه کمک به پرنده های بدون سرنشین ایرانی را نیز بر عهده بگیرد که برای نابودی رادارها و سامانه های پدافندی وارد عمل می شوند و این شناسایی و بویژه اخلال، راه را برای عملیات اصلی پهپادهای انتحاری، هموار می سازد. ضمن آنکه در تصاویر قبلی منتشره از پهپاد بزرگتر از کمان 12 یعنی کمان 22 نیز نمونه ای از غلاف جنگال روی آن دیده می شد که نشان می دهد این خانواده، وظیفه ویژه ای را برای اجرای عملیات های جنگ الکترونیک و اخلال، بر دوش دارند.

با توجه به اینکه در سالهای اخیر نمونه های متنوعی از پرنده های بدون سرنشین از جمله پرنده های ضدرادار، در کشورمان ساخته شده است، ترکیب این دو پرنده می تواند ماموریت های ویژه ای را به سرانجام برساند. به عنوان نمونه، یکی دیگر از پهپادهایی که حضور آن در پایگاه زیرزمینی ارتش قابل توجه بود، پهپاد انتحاری و ضدتشعشع امید است. امید جدیدترین دستاورد ارتش در حوزه پهپادهای انتحاری محسوب می شود که اولین بار در رژه روز ارتش سال جاری به نمایش درآمد و رونمایی از آن سر و صدای زیادی در محافل خبری و تحلیلی جهان به راه انداخت.

رونمایی از نسل جدید پهپادهای ویژه جنگ الکترونیک در ارتش/ ترکیب «کمان 12» و «امید» برای نابودی رادارها تا برد هزار کیلومتر +عکس

پهپاد ضد رادار امید

"امید" علاوه بر اینکه قابلیت حمله به انواع اهداف ثابت و متحرک را دارد، ماموریت خاص هدف قرار دادن رادارها و سامانه‌های پدافندی دشمن را بر عهده گرفته و با برخورداری از جستجوگرهای خاص، می‌تواند تشعشعات ساطع شده از سامانه‌های راداری دشمن را کشف و به سمت آنها برود. با توجه به اطلاعات ماهواره ای که در اواخر تابستان امسال منتشر شد، مشخص شده عملیات درخشان و کم نظیر یگانهای یمنی برای نابودی سامانه پدافندی پاتریوت به وسیله پهپاد، با موفقیت انجام شده و لذا می توان اطمینان داشت استفاده توامان از پرنده های اخلالگر همچون کمان 12 یا کمان 22 و پهپاد امید، می تواند ماموریت هایی به مراتب سخت تر را به نتیجه برساند.

در اساطیر باستان، کمان سلاح اصلی ایرانیان محسوب می شد و اگر روزی، دفاع از این آب و خاک با کمان سلحشوران ممکن بود، امروز این کمان های جدید ایرانی هستند که وظیفه دورکردن چشم و نظر شوم هر دشمن را از این سرزمین و مردمانش، بر عهده خواهند داشت؛ انشاء الله.



برچسب‌ها: پهپاد

   1   2      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 31
بازدید دیروز: 15
کل بازدیدها: 1322746