سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
دستاوردهای جدید دفاعی ایران
دوشنبه 93/6/10 ساعت 9:49 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر اسماعیلی در نشست خبری عنوان کرد

بهره‌برداری از 4 سامانه "رادار کیهان"، "طرح هادی"، "رادار آرش2" و "سامانه تلاش3 "/ برگزاری رزمایش گسترده پدافند هوایی

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) از بهره‌برداری 4 سامانه "رادار کیهان"، "طرح هادی"، "رادار آرش2"و هم‌چنین سامانه تلاش 3 خبر داد.

به گزارش خبرنگاردفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) صبح امروز در نشست خبری به مناسبت 10 شهریور (روز پدافند هوایی) به تشریح دستاوردهای نیروهای مسلح و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در این حوزه پرداخت.

در این نشست خبری امیراسماعیلی ضمن تبریک ایام دهه کرامت و پیروزی مقاومت در غزه و ابراز موفقیت مردم منطقه علیه تکفیری‌هایی که از هیچ جنایتی ابایی ندارند را جشن بگیریم، گفت:شش سال از زمان تفکیک پدافند هوایی از نیروی هوایی ارتش می‌گذرد و این قرارگاه ماموریت حراست از دستاوردهای نظام و نقاط استراتژیک همچون صدها پالایشگاه، مراکز هسته‌ای و تاسیساتی را بر عهده دارد.

امیر اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه تاکنون برای پوشش پدافند کل کشور 3600 نقطه پدافندی داشته‌ایم، گفت: این تعداد به‌زودی به پنج هزار نقطه به لحاظ راداری، موشکی، دیده‌بانی و توپخانه‌ای خواهد رسید.
 
وی تصریح کرد: طرح جامع نور ولایت که در سال 90 و 91 طراحی شد جهت چگونگی آمایش سرزمینی و دریافت سلاح های پدافندی انجام گرفت و در تشکیل لایه های پدافندی به مرحله اجرا رسید.

امیر اسماعیلی ادامه داد: طبق این طرح ساختار سازمانی پدافند هوایی باید از نظر تجهیزات و سامانه‌ها به نقطه‌ای برسد که اهداف مجموعه را در راستای جذب نیروی انسانی متخصص و متعهد تامین کند.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) اظهار داشت: به لطف خدا چندی پیش‌طرح جامع ساختار قرارگاه پدافند هوایی مورد تصویب فرماندهی معظم کل قوا قرار گرفت و به امید خدا در آینده‌ای نزدیک به ما ابلاغ خواهد شد که با این دو طرح ما به اهداف والای خود یعنی حفظ و حراست از مرزهای هوایی کشورمان می‌رسیم.  
 
امیراسماعیلی بیان داشت: رصد لحظه به لحظه تهدیدات به ما این نکته را نشان می‌دهد که سامانه‌های ما باید از همه لحاظ بومی باشند زیرا پدافند هوایی خط مقدم دفاع در برابر حملات هوایی آینده است و به زعم فرمانده معظم کل قوا پدافند هوایی در اولویت یکم قرار دارد اگر بومی نباشد و از خارج از کشور خریداری شود طبیعتاً از نقاطی با سامانه‌هایی به ما حمله خواهند کرد که ما غافلگیر خواهیم شد بنابراین همان یک نکته کافی است که پدافند هوایی سرلوحه کار خود را بومی کردن سامانه‌های خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: پدافند هوایی نیروی تجهیزات محور است که باید نیرو‌هایش متعهد و متخصص باشد و اقدام به موقع را سرلوحه کار خود قرار دهد.  
 
امیر اسماعیلی در ادامه افزود: به لطف خدا از سال گذشته که خبرهایی در راستای تحقیقات و سامانه‌های یکپارچه پدافند هوایی عرض کرده بودیم، به مدت این یکسال 4 سامانه که کاملا عملیاتی شده است را به امید خدا به زودی وارد چرخه پدافند هوایی کشور اضافه خواهیم کرد.

وی گفت:‌ فردا (سه‌شنبه 11شهریورماه) از "رادار کیهان"، "طرح هادی"، "رادار آرش2"و هم‌چنین "سامانه تلاش 3"بهره‌برداری می‌شود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) اظهار داشت: رادار کیهان این رادار برد بلند با فرکانس‌های ترکیبی با کشف ریز پرنده‌ها و موشک‌های کروز است این رادار مهمترین برتری‌اش تاکتیکی و متحرک بودنش است  
 
وی افزود: در بخش فرماندهی و کنترل شبکه یکپارچه مهم است کنترل فواصل نبرد از فضاهای دورتر نسبت به سامانه‌های مستقر شده است بنابراین طرح هادی در پدافند هوایی کلید خورد که این طرح برای اطلاعات راداری، موشکی و شنود الکترونیکی به مراکز فرماندهی کنترل در فواصل دورتر در مراکز ایمن است بنابراین آنچه سامانه‌های ما کشف می‌کنند توسط پروژه طرح هادی این اطلاعات در اختیار افسر پدافند هوایی صجنه نبرد قرار می‌گیرد.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) رادار دیگری را با نام رادار "آرش 2" را معرفی کرد و گفت: رادار آرش 2 کاملا با تکنولوژی روز دنیا مطابقت دارد و توانایی شناسایی ریزپرنده‌ها و تهاجمات هوایی دشمنان به مرزهای هوایی را داراست. 

امیر اسماعیلی دستاورد دیگر را رادار آرش 2 با قابلیت کشف ریزپرنده‌ها و مطابق با تکنولوژی روز دنیا معرفی کرد و گفت: همچنین سامانه تلاش 3 که تلفیق موشک ایرانی با سامانه اس200 در بحث راداری و برد بلند است را به سرانجام رساندیم؛ سامانه‌های موشکی تلاش 1-2 و 3 امروز قابلیت درگیری دارند و همه تست‌هایشان تمام شده و به زودی وارد شبکه یکپارچه می‌شوند.

 
امیراسماعیلی اظهار داشت: آنچه پدافند هوایی به عنوان راهبردهای خود در طرح جامع پدافند هوایی مد نظر خود قرار داده است یک انسجام بین نیروهای پدافند هوایی و سامانه‌های این پدافند است که این مفهوم واقعی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور است که اگر ما منسجم باشیم هیچ گاه در برابر تهاجمات به دشمنان غافلگیر نمی‌شویم مورد دوم تحرک سامانه‌ها است چون سامانه‌های موشکی و پدافندی همواره به صورت ماهواره‌ای در رصد دشمن قرار دارند بنابراین ما نیازمند تحرک و جابه جایی این سامانه‌ها هستیم. 

وی افزود: سامانه متحرک پدافند هوایی درواقع رستاخیر هواپیماهای حمله‌ور احتمالی آینده خواهد بود که رادار کیهان نیز از این موضوع بهره می‌برد.  
 
امیر اسماعیلی ادامه داد: این سامانه قادر به متحرک‌کردن سامانه موشکی ارتفاع متوسط در کمتر از 30 دقیقه در هر نقطه است و پدافند هوایی این سامانه را با متحرک کردن طراحی کرده است.  
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء گفت: راهبرد دیگر،‌ قرارگاه هوشمندی است که باید در این راستا کارکنانی مجرب و دانشمند را آموزش بدهد که امروزه افتخار پدافند هوایی بر این است که در زمینه هوشمندی و ارتقاء سطح آموزشی کاملاً به شکل مستقل و بدون نیاز به آموزش خارجی صرفاً برای سامانه‌های بومی عمل می‌کنند.  
 
وی ادامه داد: هوشمندی در سامانه و تجهیزات لازم است که نمونه آن سامانه تلاش است که ارسال اطلاعات به‌صورت امن و سریع صورت گیرد و با راهبرد هوشمند و به آن می‌رسیم که بسیار حائز اهمیت است.
 
وی اظهار داشت: قرارگاه پدافند هوایی پس از تفکیک این افتخار را دارد که 140 درصد در زمینه اطلاعات راداری و موشکی و شنود الکترونیکی موفق بوده و ما بایستی به‌جایی برسیم که هوشمندی سامانه‌های ما نیازی به ترمیم نداشته باشد.  
 
امیر اسماعیلی یادآور شد: ایکائو در مرداد سال جاری مطرح کرده است که فضا و هوای جمهوری اسلامی ایران امن‌ترین فضای خاورمیانه برای فضای عمومی و پروازهای خارجی است.  
 
وی ادامه داد: راهبرد مشترک ما برابر با دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران است که این بدان معناست که اقدام قاطع و جدی و بی‌پرسش در برابر دشمن متجاوزگر است که 4 مأموریت کشف، شناسایی، رهگیری و انهدام در برابر مهاجمان وظیفه قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در برابر با مهاجمان است.  
 
امیر اسماعیلی یادآور شد: راهبرد دیگر ما حس امنیت و آسایش و سلامت هوایی است که با اشتراک قراردادن با کشورهای برادر و دوست می‌توانیم به امنیت، صلح و آرامش منطقه کمک بسزایی کنیم.  
 
امیر اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف ساخت پهپاد چیست، گفت: پهپاد صرفاً مأموریت جاسوسی ندارد، می‌توان از پهپاد به‌عنوان هدف آموزشی استفاده کرد یا از آن برای شناسایی یگان‌های خودی بهره برد و  یا مورد استفاده در رهگیری دشمن شود.  
 
وی اضافه کرد: در دکترین جمهوری اسلامی ایران پهپاد با عنوان وسیله جاسوسی جایگاهی ندارد.  
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در پاسخ به سؤال دیگری در مورد موشک سوم خرداد بیان داشت: سامانه موشکی سوم خرداد سامانه منحصربه‌فردی است که در سازمان هوا و فضای سپاه طراحی و تولیدشده که سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور اضافه می‌شود.  
 
امیر اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که نحوه تعامل شما با دیگر کشورها در زمینه انتقال سامانه موشکی و دفاعی چیست، گفت: حوزه پدافند حوزه متفاوتی با دیگر نیروهاست و هر کشوری باید برای حفظ و حراست از عرصه هوایی خود سامانه مجزا و مخصوصاً بومی داشته باشد. این موضوع به این اصل عدم غافلگیری برمی‌گردد، هرچند اگر مقام معظم رهبری در این حوزه دستوری صادر کنند، ما اطاعت خواهیم کرد ولی ایشان تا به امروز دستوری در این عرصه نداده‌اند.  
 
وی در پاسخ به این سؤال که رزمایش متفاوتی که گفتید کی برگزار خواهد شد، گفت: رزمایش پدافند هوایی عمدتاً مشترک برگزار می‌شد، اما رزمایشی که درباره آن صحبت کردیم قرار است به یک منطقه بحران ایجاد و چند منطقه پدافندی در آن دخیل باشند که بتوانند علاوه بر کنترل آن به خدمت‌رسانی و ارائه خدمات به مناطق هم‌جوار نیز باشند.  
 
وی گفت: در این رزمایش کنترل و سامانه یکپارچه قطع خواهد شد و هرکدام از مناطق باید بتوانند علاوه بر کنترل منطقه خود برای دسترسی به اهداف و رهیگیری نیز اقدام کنند. این رزمایش در پایان سال یا اوایل سال بعد برگزار خواهد شد. 

منبع: باشگاه خبرنگاران




 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 68
بازدید دیروز: 258
کل بازدیدها: 1325192