سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
نفوذ بی نظیر
چهارشنبه 91/8/24 ساعت 12:54 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

نفوذ ایران در افغانستان بی نظیر اما غیرقابل ردیابی است (خبر ویژه)

یک روزنامه آمریکایی نسبت به نفوذ بی نظیر ایران در میان مردم مسلمان افغانستان ابراز نگرانی کرد.
وال استریت ژورنال در گزارشی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه ابعاد مالی طرح ها و فعالیت های کمک رسانی ایران به هیچ وجه با بودجه چندین میلیارد دلاری که آمریکا صرف می کند قابل مقایسه نیست توانایی ایران در سازمان دادن شبکه های مردمی و کار نزدیک با خود افغان ها باعث می شود که نفوذ و تاثیرگذاری این کشور به مراتب بیشتر از آمریکا باشد. در صورت وقوع رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا چنین شرایطی می تواند زمینه مناسبی برای ضربه زدن به اهداف آمریکایی را فراهم کند.
این روزنامه با ابراز نگرانی نسبت به اینکه آمریکا تا سال 2014 باید از افغانستان خارج شود و همین موجب پر کردن خلأ آمریکا توسط ایران خواهد شد، نوشت: ایران در افغانستان نفوذ واقعی و جدی دارد. آنها با یک اشاره دست می توانند بیست هزار افغان را بسیج کنند. این بسیار خطرناک تر از پدیده بمب گذاری انتحاری است که معمولا از پاکستان می آیند. در مورد شورشیان و مهاجمان حداقل می توان آنها را تشخیص داد و با آنها جنگید اما نفوذ سیاسی و فرهنگی ایران را نمی توان به راحتی دید و بنابراین مقابله با آن بسیار دشوارتر است.
وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود نوشت: ایران با نیمی از مردم افغانستان پیوندهای فرهنگی و زبانی نزدیکی دارد. تقریبا 50 درصد از افغان ها به لهجه های مختلف فارسی صحبت می کنند. میلیون ها نفر از افغان ها در سال های جنگ داخلی آن کشور ساکن ایران بودند و هنوز هم رقمی بالغ بر یک میلیون نفر در ایران مشغول به کار هستند. ایران تامین کننده برق مناطق غربی افغانستان و از جمله شهر هرات است که فاصله آن با مرز ایران کمتر از صد کیلومتر است. در عین حال اقلیت قابل توجهی از افغان ها شیعه مذهب هستند.
این روزنامه مدعی شد: بازوی اصلی نفوذ ایران در غرب افغانستان کمیته امداد امام خمینی است که در حقیقت یک شبکه پنهانی از فعالیت های گوناگون است که علاوه بر ایران در بسیاری از کشورهای دیگر فعالیت می کند. دولت آمریکا دو سال پیش شاخه این تشکیلات در لبنان را به خاطر کمک به گروه حزب الله در فهرست سیاه قرار داد. برخلاف «اداره توسعه و کمک های بین المللی دولت آمریکا» که کمک های خود به مردم افغانستان را از طریق پیمانکاران و واسطه های بخش خصوصی سازماندهی کرده و حتی در مواردی آمریکایی بودن کمک ها را پنهان می کند، کمیته امداد امام خمینی مستقیما با خود افغان ها کار می کند و در فعالیت های خود کمک های اقتصادی و عمرانی را با گستراندن شبکه های اطلاعاتی ترکیب می کند.
خبرنگار روزنامه «وال استریت ژورنال» در ادامه گزارش خود از شهر هرات می نویسد: کتابخانه کمیته امداد امام خمینی فقط محلی برای تبلیغات مذهبی و به نفع رژیم ایران نیست. یکی از اتاق های کتابخانه مخصوص آموزش زبان انگلیسی است. علاوه بر این کلاس هایی هم برای آموزش کامپیوتر، علوم و ریاضیات برگزار می کند. مدیر این کتابخانه می گوید «مسلما من خوشحال می شدم اگر آمریکایی ها یک چنین کمک هایی به ما می کردند ولی اینطور نیست. به همین خاطر من از کمک های ایران استفاده می کنم.»
این روزنامه آمریکایی با ابراز نگرانی از ترویج تصاویر امام خمینی و آیت الله خامنه ای در افغانستان نوشت: اگر روزی آمریکا با ایران درگیر شود، ایرانی ها به نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان حمله خواهند کرد.


منبع: کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 11
بازدید دیروز: 233
کل بازدیدها: 1327761