سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
فرمانده سایه ها - حاج قاسم
شنبه 98/4/15 ساعت 4:10 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

گزارش مشرق از مستند بی‌بی‌سی؛

«فرمانده سایه‌ها»: فرماندهان آمریکایی درباره حاج قاسم چه می‌گویند + عکس و فیلم

فرمانده سایه‌ها - نمایه

فرماندهان نظامی آمریکا به نقش تعیین‌کننده سردار سلیمانی در شکل‌دهی به خاورمیانه امروز اذعان دارند و به همین خاطر به ناچار برای شخصیت او احترام قائل هستند.

سرویس جنگ نرم مشرق حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بازوی قدرتمند ایران در شکل‌دهی به تحولات خاورمیانه موضوع گزارش‌ها و مستندهای بی‌شماری بوده است که دوست و دشمن برای معرفی بیش‌تر وی با اهداف متفاوت تولید کرده‌اند. نکته‌ای که درباره سردار سلیمانی به شدت واضح است، تعریف و تمجید دشمنان درجه یک جمهوری اسلامی از شخصیت او و اذعان آن‌ها به تأثیرگذاری و نفوذ بی‌مانند وی در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای است. از آن‌جایی که حاج قاسم به نسبت نقش تعیین‌کننده‌ای که در تحولات خاورمیانه ایفا می‌کند هنوز هم برای عموم مردم چه در داخل ایران و چه در کشورهای دیگر جهان ناشناخته است، «دکستر فیلکینز» نویسنده مجله آمریکایی نیویورکر در گزارش بیش از 10 هزار کلمه‌ایش در معرفی این فرمانده ایرانی، به او لقب «فرمانده سایه‌ها» (Shadow Commander) یا «فرمانده پنهان» را داد [1] . این لقب سپس بارها و بارها در رسانه‌های دیگر از مجله آمریکایی آتلانتیک [2] گرفته تا خبرگزاری فرانس24 فرانسه [3] و جاهای دیگر تکرار شد تا بر نقش نسبتاً پنهان قاسم سلیمانی به عنوان «فرمانده ایرانی‌ای که دارد خاورمیانه را بازطراحی می‌کند» تأکید شود.

لقب فرمانده سایه‌ها را اولین بار «دکستر فیلکینز» نویسنده مجله آمریکایی «نیویورکر» به حاج قاسم داد (+)

اواسط ماه مارس سال 2019 شبکه «بی‌بی‌سی دو»ی انگلیس نیز مستندی یک‌ساعته را تحت عنوان «فرمانده سایه‌ها: مغز متفکر نظامی ایران [4] » پخش کرد که بار دیگر روی نقش سردار سلیمانی در تحولات خاورمیانه و توصیف مقامات ارشد سابق آمریکا مانند ژنرال «دیوید پترائوس» فرمانده سابق سربازان آمریکایی و «استنلی مک‌کریستال» فرمانده سابق عملیات‌های ویژه آمریکا در عراق درباره شخصیت حاج قاسم و تجربه برخورد یا مقابله با او تمرکز دارد.

تذکر مهم: این مستند طبیعتاً روایت کشورهای غربی درباره نقش سپاه پاسداران، نیروی قدس و حاج قاسم در تحولات منطقه را تکرار می‌کند، گاهی ایران را به مداخله در امور داخلی کشورهایی مانند عراق و سوریه یا به دامن زدن به تروریسم متهم می‌کند، و در برخی موارد ماجراهایی را روایت می‌کند که اطمینان از رخ دادن یا ندادن آن‌ها وجود ندارد. بدیهی است که این بخش‌های مستند مورد تأیید مشرق نیستند. با این حال، بی‌بی‌سی به نقل از مقامات آمریکایی بارها به نقش و نفوذ سردار سلیمانی در شکل‌دهی به خاورمیانه اذعان می‌کند که این بخش‌های مستند ارزش ارائه خدمت مخاطبان محترم مشرق را دارند.


 



 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 209
بازدید دیروز: 225
کل بازدیدها: 1327497