سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
بازتاب رزمایش
شنبه 91/10/16 ساعت 8:33 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

بازتاب رزمایش ولایت 91 در رسانه های خارجی

مرحله آخر رزمایش دریایی ارتش جمهوری اسلامی به نام رزمایش ولایت 91 همچون سایر روزهای این رزمایش با بازتاب های گسترده ای در رسانه های منطقه ای و فرامنطقه ای همراه بود.
در همین رابطه، شبکه تلویزیونی سی.ان.ان چهارشنبه گذشته توسط «کریس لارنس» خبرنگار بخش وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به بررسی و تحلیل رزمایش ولایت 91 ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
خبرنگار این شبکه خبری گزارش داد: ایران سال نو میلادی را با به رخ کشیدن قدرت نظامی و نشان دادن گستره ای از نسل جدید، بهینه سازی شده و ارتقایافته موشکی در تنگه هرمز آغاز کرد.
لارنس افزود: ارتش ایران در تنگه هرمز دامنه گسترده ای از سامانه های دفاعی موشکی را آزمایش کرد که توانایی هدف قرار دادن جت های جنگنده، بالگردها و هواپیماهای بدون خلبان را دارد.
«مایکل اوهالون» تحلیلگر موسسه پژوهشی آمریکایی «بروکینگز» نیز در گفت وگو با این شبکه درباره قدرت دفاعی آزمون شده ایران در تنگه هرمز، گفت: رزمایش ولایت 91 بیانگر این موضع از سوی تهران می باشد که همچنان در جایگاه قدرت قرار دارد، صاحب اهرم فشار و آماده مقابله است.
وی افزود: رزمایش کنونی و آزمایش های موشکی آن هشدار به آمریکا و دیگر کشورهای منطقه در مورد هرگونه تلاشی است که احتمالا بخواهند علیه تاسیسات هسته ای ایران انجام دهند.
اوهالون اظهار داشت: ایران می خواهد بگوید در صورت هرگونه اقدامی، تمامی منطقه درگیر خواهد شد.
تحلیلگر موسسه بروکینگز ادامه داد: جمهوری اسلامی این موضوع را بیان می کند که هر اقدامی علیه ایران، حمله دقیق نخواهد بود، بلکه آغاز یک جنگ است و بدین طریق کشورهایی مانند آمریکا که قصد انجام حمله یا کشورهای منطقه که تمایل به مشارکت در آن را دارند، به هراس افکنده و به تجدیدنظر وادار کند.
سی.ان.ان نیز با بیان پیشرفت ایران در صنایع دفاعی بویژه موشکی از جمله دقت هدف گیری و قدرت تخریب بالا، گزارش داد: بررسی های پنتاگون نشان می دهد موشک های دوربرد ایرانی از هر زمان دیگر دقیق تر و ویرانگرتر شده است.
خبرنگار این شبکه همچنین رشد توانمندی های جمهوری اسلامی در تولید موشک های دفاعی با بردبلند را نیز بهت آور خواند.
سی.ان.ان گفت: این پیشرفت ها در حالی رخ می دهد که گزارش ها بیانگر تحریم های اقتصادی و سختی های دسترسی به عرصه این فناوری برای جمهوری اسلامی است و اکنون باید گفت که ایران این توانایی ها را بدون حمایت هیچ قدرتی کسب کرده است.
همچنین رزمایش دریایی ولایت 91 در رسانه های آلمانی زبان نیز بازتاب داشت.
هفته نامه اشپیگل چاپ آلمان با پوشش این رزمایش و تسلیحات به کار گرفته شده در آن نوشت: ایران اعلام کرد که موشک های تقویت شده برد کوتاه و متوسط دریایی را با موفقیت آزمایش کرده است. این موشک ها قادر خواهند بود کشتی هایی تا وزن سه هزار تن را غرق کنند.
روزنامه کرونه چاپ اتریش نیز با پرداختن به موضوع برگزاری رزمایش نیروی دریایی ارتش در آبهای خلیج فارس افزود که «ایران در این مانور دریایی بزرگ که در مساحت 400هزار کیلومتر مربع در خلیج فارس برگزار می شود پیام روشنی به غرب جهت اعمال تحریم های نفتی بر علیه این کشور فرستاد».
همچنین روزنامه برنر زایتونگ سوئیس با پوشش برگزاری رزمایش ولایت 91 به انواع تجهیزات و سلاح های به کار رفته در این رزمایش اشاره می کند و می افزاید که مانور نظامی ایران در مهم ترین شاهراه نفتی جهان یعنی تنگه هرمز پاسخی به تهدیدهای کشورهای غربی بر علیه این کشور محسوب می شود.
رزمایش ولایت 91 در رسانه های چین نیز
با بازتاب گسترده ای همراه بود
رسانه های چین که از این رزمایش به عنوان اقتدار و قابلیت های دفاعی نیروهای ایران یاد می کنند، از این رزمایش برای مخاطبان خود گزارش هایی به صورت تصویری و خبری منعکس کردند.
خبرگزاری شین هوا گزارش تصویری از شلیک موفق موشک های ساخت متخصصان ایرانی در آبهای نیلگون عمان منتشر کرد.
تلویزیون مرکزی چین نیز در بخش های بامدادی امروز خود به برگزاری موفق رزمایش ولایت 91 اشاره کرد و فیلم خبری از عملیات دریایی نیروهای ایرانی را پخش نمود.
این منبع نیز تصریح کرد که ایران در طول برگزاری این رزمایش دستاوردهای جدیدی در زمینه های موشکی، دفاع سایبری و یک نوع چرخبال پیشرفته به نام «توفان 2» رونمایی کرد.
ولایت 91 توانایی های دفاعی ایران را
به رخ غرب کشاند
جمشید ایازخان تحلیلگر ارشد امور راهبردی و مشاور ارشد مرکز بین المللی مطالعات استراتژیک (CISS) اسلام آباد در پاکستان، گفت: برگزاری رزمایش دریایی «ولایت 91» نیروی دریایی ارتش ایران، سبب شد جمهوری اسلامی توانایی های دفاعی خود را در منطقه به رخ غرب بکشاند.
این کارشناس امور دفاعی منطقه ای در پاکستان که حامی افزایش جدی روابط اقتصادی و ژئوپلتیک تهران و اسلام آباد است، تاکید کرد: نیروی دریایی ارتش ایران با انجام رزمایش ولایت 91 پیام روشنی به آمریکا داد که جمهوری اسلامی توانایی لازم را برای ارائه پاسخ کوبنده و مقابله با هرگونه تجاوز نظامی و اقدام احمقانه دشمن دارد.
 

منبع: روزنامه کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 165
کل بازدیدها: 1328184