سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
طعم مین های ایران برای آمریکا - 1
شنبه 91/10/30 ساعت 1:53 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
ناوهای آمریکایی، طعم مین‌های دریایی ایرانی را چشیده‌اند؛
قسمت اول
بسیاری از موسسات و کارشناسان غربی، "مین‌های هوشمند" دریایی ایران را یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات برای نیروی آمریکا دانسته و اذعان دارند که آمریکا توانایی مقابله با این مین‌های غول‌پیکر را ندارد.
به گزارش بولتن نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران، "مین‌های دریایی" قابلیت فراوانی در جنگ‌های دریایی و مقابله با ناوگان دریایی دشمن دارند. ایران نیز به عنوان یکی از نیرومندترین قدرت‌های دریایی نظامی منطقه، هزاران مین‌ دریایی پیشرفته و هوشمند در اختیار دارد که به گفته منابع غربی، به چالشی برای نیروهای آمریکایی تبدیل شده و ابزار دفاعی بسیار مناسبی در بستر دریا برای ایران هستند.


 

 
 
به گزارش "مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک آمریکا(CSIS)"، نیروهای نظامی ایران بین دو تا سه هزار مین‌ دریایی هوشمند در اختیار دارند که وزن هر کدام به 300 کیلو می‌رسد. به گزارش این مرکز معتبر آمریکایی، مین‌های ایرانی تهدیدی جدی برای ناوهای هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس و بویژه تنگه هرمز هستند، به‌طوری که در صورت انفجار، هر کدام از این مین‌ها می‌توانند یک سوراخ بزرگ در بدنه ناو هواپیمابر آمریکایی ایجاد کنند که باعث غرق آن شود.


ناو هواپیمابر آمریکا در برابر مین‌های دریایی ایران مصونیت ندارد
 

"باشگاه خبرنگاران" در این گزارش سعی دارد تا به انعکاس قدرت نیروی دریایی ایران و بویژه مین‌های دریایی کشور بپردازد.

هزینه میلیاردی آمریکا برای مقابله با مین‌های دریایی ایران

به گزارش لس‌آنجلس‌تایمز، نیروی دریایی آمریکا در جولای سال 2012، تعدادی از پهپادهای دریایی با نام "روباره دریا "SeaFox   به منطقه "خلیج فارس" فرستاد تا مین‌های دریایی این منطقه بویژه مین‌های ایرانی را ردیابی کند. آمریکا این پهپادهای آمریکایی را در فوریه سال گذشته از آلمان به قیمت هر کدام 100 هزار دلار خریداری کرد.

اما آیا روباه دریا حریف صدف‌های ایران می‌شود؟  

پایگاه تحلیلی آمریکایی ""examiner  ،در گزارشی صراحتا اعلام می‌کند که آمریکا توانایی مقابله با مین‌های دریایی ایران را ندارد. این وب‌سایت با بیان اینکه آمریکا تنها 14 سلاح کشتی مین‌زدا و دو اسکادران هلیکوپتر دارد که توانایی مقابله با تهدید مین‌های دریایی ایران را ندارند.  

examiner، در ادامه بیان می‌کند قسمت ترسناک کار در این جاست که آمریکا هیچ راهی برای مقابله با این مین‌ها ندارد.

وقتی که از فرمانده عملیاتی نیروهای دریایی آمریکا درباره آسودگی خاطر وی از توانایی پاک‌سازی مین‌های دریایی پرسیده شد، او با ناراحتی جواب منفی به این سوال داد و گفت: آمریکا میلیون‌ها دلار برای مبارزه با مین‌های دریایی در مناطق مختلف بویژه خلیج فارس هزینه کرده است. از سال 1971 است که آمریکا در حال کار روی پروژه‌های ضد مین دریایی کار کرده تاکنون نتوانسته کار خاصی انجام دهد، چیزی که الان ما برای مبارزه با مین‌های دریایی داریم تنها 14  کشتی مین‌زدا و دو اسکادران هلیکوپتر است.  

مین‌هایی که تشخیص آن‌ها از نمونه واقعی بسیار مشکل است 

اگزمینر در ادامه به ضعف پهپادهای ضدمین آمریکایی اشاره کرده و می‌نویسد، کشتی‌های مین‌جمع‌کنی که اکنون در اختیار آمریکا قرار دارد آسیب‌پذیر بوده و نگهداری آن‌ها بسیار سخت است. این پایگاه آمریکایی در پایان گزارش خود به نقل یک از یک افسر نیروی دریایی آمریکا که نخواسته هویتش فاش شود می‌نویسد،" آمریکا در زمان کنونی توانایی مقابله با این مین‌ها را ندارد. مسئله این است که ایران می‌تواند آب‌ها را پر از صد یا هزاران مین تقلبی کند که تشخیص این مین‌ها از  انواع واقعی‌ بسیار مشکل است. این مین‌های تقلبی سرعت نیروهای آمریکایی را بسیار کاهش می‌دهند.


ناوهای آمریکایی طعم مین‌های دریایی ایرانی را چشیده‌اند 

موسسه آمریکایی تحلیلی "امور نظامی خلیج(فارس) و خاور نزدیک"  ENEGMA که تخصص آن ارزیابی وضعیت نظامی منطقه خلیج فارس است ، در گزارشی ویژه به مین‌گذاری منطقه تنگه هرمز توسط نیروی دریایی ایران به طور مفصل اشاره کرده است.  

به گزارش این موسسه، مین‌های دریایی ایران کارایی بسیار بالایی داشته، مقرون به‌صرفه هستند و می‌توانند خسارات جبران‌ناپذیری به دشمن وارد کنند.


سال 67 چه اتفاقی برای ناو ساموئل آمریکایی افتاد؟

  14 آوریل 1988، در جریان یکی از عملیات‌های اسکورت ، ناو   "USS Samuel B roberts" در حال اسکورت کشتی کویتی از مسیری در مرکز خلیج فارس بود که ناگهان متوجه می‌شود وارد یک منطقه‌ی مین‌گذاری شده است. ناو بسرعت تغییر مسیر میدهد تا از منطقه خارج شود، اما دیگر دیر شده بود. یک مین تماسی درست در زیر ناو منفجر می‌شود و یک حفره 25 فوتی (8 متر) در بدنه‌ی ناو ایجاد می‌کند.

کل موتورخانه‌ی ناو پر از آب شده و دو توربین گازی ناو از کار می‌افتند، صدمه به ساختار ناو در این حد معمولا به غرق ناو می‌انجامد، اما ملوانان موفق شدند ناو را نجات دهند، در نتیجه این اصابت مین، 10 نفر صدمه دیده و حدود صد میلیون دلار خسارت به ناو وارد شد.  


ناو آمریکایی که بر اثر برخورد با مین ایرانی فلج شد

  


در سال 1998 یا سال 1367، این ناو به مینی برخورد می‌کند که کشتی "ایران عجر" Iran Ajr، در جنگ ایران و عراق در آن منطقه مستقر کرده بود. موسسه آمریکایی اذعان می‌کند مین‌های 25 سال پیش ایران در برابر مین‌های کنونی این کشور بسیار ناچیز هستند. بر اثر برخورد ناو ساموئل با مین M-8   ایران سوراخی به بزرگی 8 متر در موتورخانه این کشتی جنگی بوجود آمد.

کشتی ایران عجر
 

به خاطر عمق کم تنگه هرمز، مین‌های ایرانی به راحتی در این منطقه قرار می‌گیرند.



برچسب‌ها: نیروی دریائی

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 26
بازدید دیروز: 258
کل بازدیدها: 1325150