آپلود عکس
جابجائی قدرت به سمت ایران
دوشنبه 91/11/9 ساعت 12:16 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )


کارشناسان در بنیاد کارنگی مطرح کردند


جا به جایی قدرت در خاورمیانه ایران ، آمریکا را کنار زده است

در جلسه رونمایی از یک کتاب درباره روابط ایران و آمریکا در بنیاد کارنگی، نویسندگان کتاب به ارزیابی خود از اوضاع خاورمیانه پرداختند.
در این جلسه که در محل بنیاد کارنگی شعبه نیویورک برگزار شد فلینت لورت و هیلاری مان لورت به مناسبت رونمایی از کتاب خود تحت عنوان (سفر به تهران: چشم انداز تعامل آمریکا و ایران) مطالب قابل تأملی را برای حاضرین در جلسه که از بخش های مختلف حضور داشتند مطرح کردند. نویسندگان با اشاره به تحولات خاورمیانه گفتند: «آمریکا قدرت در حال افول در منطقه خاورمیانه است و ایران کشوری است که بیشترین بهره را از این روند افول قدرت آمریکا در منطقه برده است. مقایسه وضعیت فعلی دولت آمریکا و جمهوری اسلامی ایران در منطقه در قیاس با ده سال قبل و حادثه یازدهم سپتامبر و نوع حکومت های فعلی منطقه و سیاست های آنها در قبال آمریکا و جمهوری اسلامی ایران مؤید این امر است.
علیرغم اینکه اوباما در سال 2009 با درک مشکلات آمریکا در حوزه خاورمیانه و عدم کارآیی سیاست های این کشور در این منطقه اعلام کرد که سیاست جدیدی را در قبال خاورمیانه اتخاذ می نماید اما در عمل بعد از گذشت چند ماه بار دیگر سیاست های دولت های قبلی را در پیش گرفت. در سایه این سیاست ها دولت اوباما در حال حاضر در روند گفتگوهای صلح خاورمیانه در وضعیت دشواری قرار دارد. دولت اوباما در روند تهدید ایران از دولت بوش پیشی گرفته به گونه ای که هر نوع تعامل با ایران را به عنوان یک ضرورت استراتژیک برای آمریکا دشوار کرده است. در حال حاضر و در مقایسه با دوران جرج بوش توازن قوا به نفع جمهوری اسلامی ایران و به ضرر آمریکا به هم خورده است سیاست های اتخاذ شده از سوی جمهوری اسلامی ایران و ثبات و نوع پیشرفت های داخل این کشور باعث جلب نظر کشورهای منطقه به سمت ایران شده است آنچه که باعث شده تا نفوذ ایران در منطقه بیشتر شود نه قدرت نظامی یا توسل به شیوه هایی چون تحریم بلکه این موضوع ناشی از قدرت نرم ایران است که برای غرب چندان قابل درک نیست.»
ایران سرنگون شدنی نیست
آنها با اشاره به قدرت نرم ایران و نفوذ آن در خاورمیانه افزودند؛ «ایران سالها از گروه هایی مثل حماس، حزب الله، گروه های شیعه در عراق و حتی اخوان المسلمین در مصر حمایت می کرد و امروزه نتایج این حمایت ها را می بیند. در حال حاضر این گروه ها و واسطه (انتخابات) برگزار شده در کشورهای منطقه در مصدر قدرت هستند. و به عبارتی با نفوذترین بازیگران منطقه خاورمیانه به شمار می آیند. به واسطه نوع سیاست های ایران و اتخاذ سیاست خارجی مستقل، جمهوری اسلامی ایران از مصر تا بحرین مورد اقبال مردم منطقه قرار گرفته و این در حالی است که حکومت های طرفدار آمریکا و غرب در طی سالها در این کشورها در رأس قدرت بودند. ایران نه به واسطه توسل به پهپاد یا تانک بلکه به واسطه نوع سیاست های نرم خود توانسته در منطقه خاورمیانه نفوذ قابل ملاحظه ای را کسب کند.
دولت آمریکا و سیاستگذاران این کشور به جای شناسایی قدرت و نفوذ ایران در منطقه همواره سعی کرده اند تا جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک دولت غیرمشروع جلوه دهند که توسط مردم خود به زودی سرنگون خواهد شد. این سیاستی بوده که در طی سی سال گذشته و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز پیگیری شده است آنچه که باعث شده تا این چند دهه سیستم حکومتی ایران برخلاف پیش بینی ها سرنگون نشود مدل و نوع حکومت داری در این کشور است که آمیخته ای از سیاست و موازین دینی و استقلال در سیاست خارجی است و این همان شیوه ای است که مورد اقبال اکثریت مردم در داخل ایران است.»
لزوم تغییر بنیادین
نویسندگان کتاب مذکور با انتقاد از سیاست های کاخ سفید در قبال ایران، افزودند: «بعد از تحولات خاورمیانه در سال 2011 نیز با تحلیل گران مذکور پیش بینی سرایت اعتراض ها در منطقه را به جمهوری اسلامی ایران داشتند از جمله در فوریه 2011 جرج سورس در سی.ان.ان پیش بینی کرد که تا یک سال بعد جمهوری اسلامی ایران دوام نخواهد داشت. آمریکا به خاطر منافع خود باید سیاستش را در قبال ایران به شکل بنیادی تغییر دهد. هیئت حاکمه آمریکا باید حکومت ایران را به عنوان یک نظم مشروع مورد شناسایی قرار دهند. مدل پیشنهادی ما رفتار و راهبرد نیکسون و هنری کیسینجر در قبال چین در دهه های گذشته است.»
کدام حقوق بشر؟!
لورت در پاسخ به سؤال یکی از معاندین ایرانی حاضر در این جلسه درباره وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: «ما در حالی ایران را به عنوان بزرگترین حامی تروریسم معرفی می کنیم که عربستان مهمترین متحد ما گروه های افراطی را مورد حمایت مالی قرار داده و آنها را به انواع سلاح ها تجهیز می کند. گروه های سلفی در کشورهای مختلف خاورمیانه و سایر مناطق دنیا فعالند و القاعده و طالبان بدون حمایت عربستان نمی توانستند دوام بیاورند. باید در این زمینه تأمل بیشتری داشته باشیم.»
راه اعتمادسازی
در ادامه جلسه، لورت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آمریکا چه اقداماتی می تواند برای اعتمادسازی برای فراهم ساختن زمینه گفتگو با ایران انجام دهد اظهار داشت: آمریکا می تواند تأمین میلیونها دلار برای انجام عملیات های خرابکارانه را متوقف کند، روند کشتار دانشمندان ایرانی در خیابان های تهران را کنار بگذارد، انجام اقدامات خرابکارانه در حوزه های سایبری را متوقف کند و در خصوص سیاست حضور نظامی گسترده در منطقه خلیج فارس تجدیدنظر کند. وی افزود: بعد از اینکه آمریکا در مرحله اول بپذیرد که ایران یک دولت مستقل و با ثبات سیاسی است در مرحله بعد اوباما باید سفر به تهران را در دستور کار خود قرار دهد.
گفتنی است در این مراسم چندین تن از اساتید دانشگاه های آمریکا، برخی مقامات حاضر و سابق وزارت خارجه آمریکا و نماینده ای سیاسی از سازمان ملل حضور داشتند.

منبع: روزنامه کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 61
بازدید دیروز: 117
کل بازدیدها: 1329716