سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
رادار کشف ماهواره ایران
چهارشنبه 91/12/2 ساعت 12:34 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار وحیدی در همایش سیستم‌های راداری اعلام کرد

تولید رادارهای کشف ماهواره در آینده نزدیک

وزیر دفاع با اشاره به پیشرفت‌های راداری جمهوری اسلامی ایران گفت: تولید رادارهای ما در آینده به برد بالای 1000 کیلومتر می‌رسد که بر اساس کشف ماهواره‌ها و همچنین سایر دستاوردها خواهد بود.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، "سردار احمد وحیدی" در همایش سراسری فناوری سیستم‌های راداری که صبح امروز در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد، اظهار داشت: آن‌چه که امروزه در فضای بین‌المللی و جهانی با آن مواجه هستیم نقطه مابین استراتژی‌ها و روند حوادث است.

وی افزود: روندها آن چیزی است که در متن طبیعت حرکت سیاسی و اجتماعی کشورها و مردم در جریان است که از آن به نام پروسه نام می‌برند و پروژه‌هایی که تلاش می‌کنند این روندها را آن‌گونه که مورد خاص قدرت‌های بزرگ است شکل دهند در برابر آن، استراتژی‌ها و راهبردهایی طراحی کرده‌اند.

وزیر دفاع تصریح کرد: آن‌چه در روندها می‌بینیم ضعف رو به رشد نظام سلطه حاکم بر جهان است، زیرا قدرت آن زمان می‌تواند پایدار باشد که نظام اقناع‌سازی آن به خوبی کار کند و به وسیله آن یک اجماع منطبق با آن اقناع ایجاد کند، لذا برای این کار باید یک تسلط گفتمانی وجود داشته باشد که اگر این‌ها را نداشت باید از راه‌های دیگر برای حفظ خود تلاش کند.

وی تصریح کرد: امروزه نظام سلطه در همه این شاخصه‌ها دچار مشکل است، یعنی نازایی غرب در تولید گفتمان‌های مورد قبول، کاملا آشکار شده، بنابراین وقتی نمی‌توانند گفتمان‌سازی کنند، اقناع‌سازی اتفاق نمی‌افتد.

سردار وحیدی با بیان اینکه نظام سلطه غرب در این حوزه به شدت دچار مشکل است، گفت: اجماع‌سازی منطبق با آن اقناع‌سازی نیز دچار خلل جدی است و از این ناحیه، شاهد تَرک برداشتن نظام سلطه هستیم؛ این ترک‌های ایجاد شده به شکست نهایی این روندهای موجود می‌انجامد که نشانه‌های آن نیز در نوع رفتار و سیاست‌های آمریکا و غرب دیده می‌شود.

وزیر دفاع اظهار داشت: این اتفاق به دلیل شکست‌های پی در پی نظام سلطه در تحقق اهداف خود بوده، زیرا آمریکایی‌ها می‌خواستند الگوی دموکراسی خاص خود را در عراق پیاده کنند، اما شکست خوردند؛ آنها می‌خواستند نوسازی سیاسی را از طریق حاکمان و دولت‌ها پیاده کنند که در آن نیز شکست خوردند و بیداری اسلامی این سیاست‌ها را به هم ریخت، زیرا نوسازی از طریق ملت‌ها صورت می‌گیرد.

وزیر دفاع تصریح کرد: نظام سلطح به دنبال این بود که جهانی‌سازی را به عنوان یک حرف مسلط در دنیا پیاده کند، اما امروز کمتر حرفی از این قضیه است. این نظام می‌خواست بگوید لیبرال‌دموکراسی غرب، نهایت آمال و آرزوی بشر است، اما امروز به شدت درگیر مشکلات خود است.

سردار وحیدی ادامه داد: آنها می‌خواستند مشکل اسرائیل را حل کنند، اما "کیسینجر" گفته بوده که تا 20 تا 25 ماه آینده دیگر اسرائیل وجود نخواهد داشت و مقامات اطلاعاتی اسرائیل نیز همین مطلب را تایید کرده و اعلام کردند نسبت به آینده این رژیم احساس خطر می‌کنند.

وی با بیان اینکه نظام سلطه برای مهار نفوذ جمهوری اسلامی، همه تلاش خود را به کار گرفت، گفت: اما خود آنها مجبور به اعتراف شدند که هر جا پا می گذارند نفوذ ایران را می‌بینند، لذا این شکست‌های پی در پی نشان داد سیاست‌های آنان قابلیت تحقق نداشته و آنها دچار افول رو به رشد هستند. پیش‌بینی خود آنها این است که در سال 2030 آمریکا دیگر قدرت برتر دنیا نخواهد بود؛ این اعتراف رده‌های بالا و مراجع بررسی‌کننده و سیاست‌مداران بزرگ آمریکایی است که گفته‌اند دهه‌های آینده متعلق به غرب نخواهد بود، بلکه متعلق به آسیاست.

وزیر دفاع گفت: امروز بخشی از اتفاقات میان رژیم صهیونیستی و آمریکا این است که وقتی خود اسرائیلی‌ها نسبت به آمریکایی‌ها مشکوک هستند، آمریکایی‌ها نیز اگر عقل داشته باشند نباید همه تخم مرغ‌های خود را در سبد رژیم صهیونیستی قرار دهند و دعواهایی که ناشی از اختلاف میان منافع این رژیم جعلی و آمریکایی‌ها است را شاهد و ناظر هستیم.

وی تصریح کرد: حالا که آمریکا دچار این مشکلات بوده، ناچار است با پروژه‌هایی این پروسه را کنترل کند، لذا امروز تأسی به توانمندی‌های نظامی مورد توجه واقع شده و طبیعتا در این زمینه ارعاب به جای اقناع می‌نشیند؛ زیرا نمی‌توانند از طریق ارتباطات قابل تعریف مورد قبول کشورها آنها را با خود همسو کنند و لذا ناچارند در قالب شبکه‌های زور و تهدیدکننده این کار را انجام دهند.

سردار وحیدی با اشاره به بخش‌هایی که شبکه راداری جهانی توسط نظام سلطه کنترل می‌شد، گفت: از جنگ ستارگان ریگان در دهه 1980 و موضوعی که امروزه اوباما برای کنترل سیستم‌های راداری و کنترل مناطق مختلف جهان مطرح می‌کند و روش‌هایی که امروزه ناچارند بکار گیرند، نگاه به سیستم‌های راداری وجود داشته است؛ لذا در اروپا، جنوب شرقی آسیا، خلیج فارس، ترکیه و رژیم صهیونیستی، این شبکه راداری گسترده را ایجاد کردند تا کنترل خود را از این طریق به دست بیاورد.

وی افزود: وقتی این کنترل به این ترتیب حاکم شد، پس از آن ارعاب می‌کند. تحریم‌ها نیز به همین ترتیب ایجاد شد، زیرا کشورها زیر بار نمی‌رفتند، اما آمریکا آنها را تهدید کرد که مجازات علیه شرکت‌ها و کشورهایی که با ایران مراوده داشته باشند را اعمال می‌کند. البته رعبی که از ناحیه جریان باطل ایجاد می‌شود ماندنی نیست، اما این نشان از واقعیتی بزرگ‌تر دارد که آنها قدرت اجماع‌سازی و اقناع‌سازی را از دست داده‌اند.

سردار وحیدی تصریح کرد: این نشانه پیروزی انقلاب اسلامی و بشارتی برای همه مومنین و انقلابیون و طرفداران انقلاب اسلامی در همه جهان است و نشان‌دهنده این است که ما نمی‌توانیم هیچ بخشی از فعالیت‌های دشمن را نادیده بگیریم، لذا باید فعالیت خود را در این حوزه‌ها متمرکز و قدرتمند کنیم.

وزیر دفاع در ادامه با بیان اینکه موضوع رادار، موضوع مهمی است، گفت: امروز دفاع هوشمند بدون رادار، کمتر قابل تصور است و ما نمی‌توانیم راجع به مقابله اطلاعاتی،  جنگ شبکه‌ای و الکترونیک صحبت کنیم، اما به رادار توجهی نداشته باشیم.

وی افزود: امروز مفهوم راداری به معنای عام آن در همه حوزه‌های جنگ و دفاع از جمله پدافند هوایی، پدافند دریایی، پدافند زمینی و در حوزه‌های تهاجمی دقت یک موشک راجع به هدف  دقت راداری حوزه‌های موشکی و هوایی دقت جنگنده و کنترل آتش و .... بخش مهمی دارد.

سردار وحیدی اظهار داشت: وقتی راجع به ارتش رباتیک و یا ماهواره‌ها صحبت می‌کنیم، رادار حوزه بسیار گسترده‌ای دارد که در همه حوزه‌ها باید کار گسترده‌ای انجام دهیم. همین راداری که آمریکایی‌ها در ترکیه و یا سرزمین‌های اشغالی فلسطین نصب کرده‌اند و در جنوب خلیج فارس نیز 4 عدد از آن را آورده‌اند طبق ادعاهایشان می‌تواند یک توپ فوتبال را در برد 1400 کیلومتر و در فاصله‌های کوچک 80 تا 100 هدف را به طور همزمان مورد اصابت قرار دهد؛ البته این جزو ادعاهای آنهاست و معلوم نیست که درست باشد، اما ما باید در هر حوزه راداری به تراز بالایی برسیم که هم از نظر نظامی و هم بُعد فناورانه بسیار مهم است.

وی افزود: ما رادارهایی با دقت‌های بالا در سیستم‌های موشکی می‌خواهیم؛ لذا در این حوزه باید بسیار کار کنیم، زیرا قبل از انقلاب در این حوزه کاری صورت نگرفت و در سال‌های بعد از انقلاب نیز تا همین چند سال گذشته، کاری صورت نگرفت و دچار عقب‌ماندگی بودیم، اما در این چند سال اخیر به جهش خوبی در زمینه رادارهای مختلف در باند S داشته‌ایم و به باند X هم می‌رسیم.

وزیر دفاع تصریح کرد: رادارهای موج میلیمتری و رادارهای نوع پارس و ... دستاوردهای امروز ماست و نیز رادارهای 500 تا 700 کیلومتر برد را در حال تولید داشته و در آینده نیز تولید خودمان را به بالای 1000 کیلومتر برد خواهیم رساند. ضمن اینکه رادارهای تولید شده بر اساس کشف ماهواره‌ها و در کنترل آتش و سیستم‌های اپتیکی بوده که دستاوردهای خوبی در آنها داشته‌ایم.

وی ادامه داد: ما همچنان به جهش‌های بیشتری نیازمندیم که با توجه به حرکت جهانی، چند موضوع اساسی در حوزه دفاع و برای سیاست دفاعی خودمان مدنظر داریم که باید در قالب ادامه یک حرکت قوی و رو به جلو در قالب یک خانواده بزرگ شکل گیرد.

سردار وحیدی خاطرنشان کرد: بهترین کار در حوزه راداری در شرکت‌های دانش بنیان در همین سیستم‌های راداری و یا "سیکر" که آن هم از مفاهیم راداری است، شکل گرفته که حاصل تلاش دانشجویان و ارتباط حوزه صنعت است.

وی تصریح کرد: وزارت دفاع کاملا آمادگی دارد به عنوان متولی این تولیدات، این حرکت بزرگ را با توجه به برنامه‌های مهم در پیش رو، سامان دهد و به لحاظ فناوری‌ها و در حوزه پردازش کار و موضوعات به روز و لازم، تصویر مناسبی ارائه دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران




 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 49
بازدید دیروز: 143
کل بازدیدها: 1326135