سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
حضور در تنگه مالاکا
سه شنبه 91/12/8 ساعت 8:45 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی
حضور مقتدرانه نیروی دریایی ارتش در تنگه مالاکا

فرمانده نیروی دریایی ارتش از حضور ناوگروه بیست و چهارم این نیرو در تنگه مالاکا خبر داد و گفت: حضور در این تنگه که از مهمترین شاهراه های جهان است برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است.
امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در نشست خبری پیرامون ماموریت ناوگروه 24 این نیرو، اظهار داشت: به منظور اجرایی شدن تدابیر رهبر معظم انقلاب در خصوص حضور در آب های آزاد، نیروی دریایی اعلام می کند که گام دیگری در این راستا برداشته است.
وی افزود: در سال های گذشته در جهت اجرای این مهم به شمال اقیانوس هند، کانال سوئز و دریای مدیترانه رفتیم و در سال جاری ناوگروه 24 به سمت جنوب شرق آسیا حرکت کرد.
سیاری ادامه داد: اهمیت شمال اقیانوس هند در ابعاد مختلف بخصوص بعد تجاری برای همه کشورها به ویژه ایران حائز اهمیت است. زیرا تمام صادرات ما از دریای جنوب از این منطقه عبور می کند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: مثلث تنگه هرمز، تنگه باب المندب و تنگه مالاکا بسیار حائز اهمیت است و درصد بالایی از تجارت دنیا در این مثلث انجام می شود. از این رو برقراری امنیت در این مثلث برای اقتصاد کشور بسیار بااهمیت است.
وی افزود: تنگه مالاکا یکی از مهمترین گذرگاه های دریایی جهان شناخته می شود و از مهمترین بندرهای آن می توان به بندر بلاوان در اندونزی و بندرهای ملاکا و پنانگ در مالزی اشاره کرد.
نزدیک به یک چهارم از محموله های نفت خام دنیا از این تنگه عبور می کنند که پس از تنگه هرمز مهمترین شاهراه حمل و نقل دریایی نفت در دنیا به شمار می رود.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به اینکه این ناوگروه در انتهای تنگه مالاکا وجود دارد اشاره کرد: روز سه شنبه ناوگروه بیست و چهارم از تنگه مالاکا خارج می شود و مسیرش را به سمت شمال ادامه می دهد و وارد اقیانوس آرام می شود.
سیاری همچنین گفت: این ناوگروه در بندر ژان چیانگ چین و بندر کلمبو سریلانکا پهلو خواهد گرفت و پیام دوستی ملت ایران را به کشورهای چین و سریلانکا اعلام می کند.
وی همچنین با اشاره به اینکه طول مسیر رفت و برگشت این ناوگروه 20 هزار کیلومتر است تاکید کرد: دانشجویان دانشگاه امام خمینی(ره) نوشهر نیز به منظور پشت سر گذاشتن دوره کارآموزی همراه این ناوگروه هستند.
سیاری در پاسخ به این سؤال که آیا در تنگه مالاکا تهدیدی علیه منافع جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؟ گفت: در تنگه مالاکا در گذشته دزدی های دریایی وجود داشته است، اما اکنون در این تنگه امنیت تامین شده است.
به گزارش خبرگزاری ها، فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سؤال دیگری درباره تاریخ بازگشت این ناوگروه به کشور، اظهار داشت: این ناوگروه پس از 15 فروردین سال آینده به کشور برمی گردد و ناوگروه بیست و پنج جایگزین آن می شود.
 

منبع: کیهان



برچسب‌ها: نیروی دریائی

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 76
بازدید دیروز: 227
کل بازدیدها: 1326019