سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
پیشروی ایران
چهارشنبه 91/12/9 ساعت 4:1 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

واشنگتن پست: خاورمیانه صحنه عقب نشینی آمریکا و پیشروی ایران است 

«همه منطقه خاورمیانه از الگوی یکسانی پیروی می کند؛ هر جا که آمریکا آن را ترک می کند، نیروهای معارض با محوریت ایران وارد می شوند».
روزنامه واشنگتن پست این تحلیل را منتشر کرد و نوشت: شکی وجود ندارد که متحدان اسمی ما در منطقه از جمله مصر با ایران به ملاطفت رفتار می کنند و سران ایران تهدیدهای آمریکا را چندان جدی نمی گیرند. با نگاهی به خاورمیانه متوجه می شویم که همه منطقه از الگوی یکسانی پیروی می کند. هر جا که آمریکا آن را ترک می کند یا با اغماض به آن می نگرد، نیروهای ضد آمریکایی به سرعت رشد می کنند و نفوذ ایران در آن منطقه افزایش می یابد.
این روزنامه با تأکید بر «عقب نشینی آمریکا و پیشروی ایران» می نویسد: هرچند تمرکز رسانه ها اخیراً بیشتر متوجه خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان بوده، اما عدم توانایی رئیس جمهور آمریکا یا حداقل عدم علاقه او برای سر و سامان دادن به وضعیت عراق و رسیدن به یک وضعیت پایدار و خارج کردن ارتش از خاک این کشور موضوعی بسیار مهمتر و پیچیده تر است.
ایران مسئول اکثر حمله هایی است که در سالهای آخر جنگ به نیروهای آمریکایی در عراق می شود. گروهی شیعه که در آن سالها جای پای خود را در عراق به عنوان یک حزب سیاسی باز می کرد، حزبی که روزنه نفوذ ایران در امور عراق می شد. در ماه های اخیر گروه های معارض به سرعت نفوذ و حضور خود را در سراسر عراق گسترش داده اند. آنها هدف اصلی خود را خارج کردن ارتش آمریکا از خاک کشور قرار داده و برای نیل به این هدف حملاتی هم به هدف های آمریکایی کرده اند.
این روزنامه آمریکایی نوشت: در اینجا هم مانند لبنان خطر اصلی دولت تحت نفوذ ایران است.
رئیس اصلی یکی از این گروه ها به تازگی از تبعید! از ایران برگشته، و حالا این گروه مشغول بازگشایی دفاتر سیاسی، مدارس مذهبی، آموزش نیروهای داوطلب، و گسترش شبکه های حمایتی از زنان بی سرپرست و کودکان یتیم هستند. یعنی همان روندی که حزب الله در لبنان طی کرد. نتیجه چنین حرکتی معلوم است، شکست سیاسی آمریکا تنها چند سال پس از پیروزی نظامی و پرداخت آن همه هزینه های سنگین برای این نبرد.
واشنگتن پست می افزاید: اوباما بر این اعتقاد است که چون ما بار سفر از عراق را بسته ایم این تنش ها در همین جا متوقف می شوند این باور فقط می تواند به دو صورت تعبیر شود؛ اول اینکه آمریکا منشأ تنش ها در منطقه است، دوم اینکه تنش ها فقط در صورتی به آمریکا مربوط می شود که نیروهایش در کشوری حضور داشته باشند. در حالی که اگر ما از چند ساله ریاست جمهوری اوباما چیزی یاد گرفته باشیم آن مهم این است که عدم حضور آمریکا در منطقه منجر به افزایش تنش و همچنین پررنگ شدن نفوذ خطرناک ترین قدرتهای منطقه از جمله ایران می شود.


منبع: کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 102
بازدید دیروز: 227
کل بازدیدها: 1326045