سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
دستاوردهای مهم هسته ای
دوشنبه 91/12/14 ساعت 1:8 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

تولید برق- ساخت راکتور و تولید رادیوداروها- از جمله فعالیت های صلح آمیز هسته ای است
برای اولین بار اعلام شد
 دستاوردهای مهم هسته ای ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در همایش کاربرد فناوری هسته ای در سلامت، کشاورزی و صنعت، بخشی از مهم ترین دستاوردهای هسته ای جمهوری اسلامی را تشریح کرد.
دکتر فریدون عباسی با اشاره به استفاده از فناوری های هسته ای در تولید محصولات کشاورزی اظهار کرد: به منظور خارج کردن فعالیت های هسته ای از آزمایشگاه ها و به کارگیری این فناوری در کشاورزی و دیگر صنایع کشور، تولید محصولات کشاورزی با فناوری هسته ای در استان مرکزی به صورت پایلوت دنبال شده است.
وی افزایش تولید محصولات کشاورزی و مبارزه ریشه ای با آفات کشاورزی را از جمله مزیت های تولید محصولات کشاورزی با فناوری هسته ای دانست و ادامه داد: تاکنون در شهرستان خمین با استفاده از این فناوری موفق به افزایش 30 درصدی تولید لوبیا و از بین بردن آفات گیاهی این نوع محصولات کشاورزی شده ایم.
تولید برق هسته ای
عباسی با اشاره به لزوم تحول در سبد برق کشور تاکید کرد: ما توانستیم در طول یک ماه 11 میلیارد تومان برق هسته ای تولید کنیم که هزینه اصلی آن 20میلیارد تومان است و با توجه به افزایش قیمت سوخت های رایج، بسیار هزینه آن مناسب است، بنابراین نقش مهم سوخت های هسته ای در زمان قطع سوخت های رایج در اینجا مشخص می شود.
وی با بیان اینکه برقی که در مردادماه سال جاری تحویل شبکه توزیع برق بوشهر شد، برق تولید شده با انرژی هسته ای بود، افزود: برقی که با انرژی هسته ای تولید می شود بسیار کم هزینه بوده و آلودگی زیست محیطی نیز نخواهد داشت.
رئیس سازمان انرژی اتمی تولید سالانه 20 هزار مگاوات برق را افق آینده تولید برق هسته ای کشور عنوان کرد و گفت: تولید 10 هزار مگاوات برق هسته ای باید تا سال 1410تحقق یابد.
اصفهان قطب
تولید مواد هسته ای
عباسی با بیان اینکه اصفهان توانسته کشور را در زمینه انواع سوخت های تولیدی به خودکفایی برساند، تاکید کرد: با توجه به اینکه بخشی از تولید سوخت راکتور 1000 مگاواتی بوشهر بسیار پیچیده بود، متخصصان اصفهانی توانستند از این گلوگاه سخت عبور کنند و سوخت کوچک را برای آزمایش در راکتور تهران بسازند.
وی ادامه داد: با وجود مجموعه امکانات اصفهان و تمرکز در زمینه سوخت و غنی سازی، قرار شد تصمیم بگیریم اصفهان قطب تولید تمام مواد هسته ای قرار بگیرد.
عباسی با اشاره به اینکه سایت اصفهان حتی در زمان حمله هوایی احتمالی هم هیچگونه آلودگی ندارد، گفت: میزان مواد هسته ای موجود در سایت بسیار کم است و تنها در حد مصرف یک هفته مواد در کارخانه است بنابراین برخلاف جوسازی غربی ها درباره خطرناک بودن سایت های هسته ای اصفهان این سایت ها هیچ خطری ندارند و می توان گفت مواد آلاینده پالایشگاه و پتروشیمی خطر بیشتری برای جامعه دارد.
تولید نهایی سانتریفیوژهای نسل جدید
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به تولید 3هزار عدد از نسل جدید سانتریفیوژ تاکید کرد: خط تولید نهایی این سانتریفیوژها به اتمام رسیده و به زودی نسل های اولیه این سانتریفیوژها که راندمان کمی دارد کنار گذاشته می شود.
وی با اشاره به رویکردهای آینده سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: رویکرد آتی ما این است که با صنایع مختلف همکاری کنیم و ظرفیت های خالی خود را در اختیار صنایعی مانند نفت، گاز و پتروشیمی که دچار تحریم هستند قرار دهیم.
شجاعت متخصصین داخلی در ساخت راکتور
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه راکتورهای هسته ای کشورمان در آینده نیازمند پشتیبانی فنی هستند گفت: با توجه به مشکلات پیش رو باید پشتیبانی فنی از این راکتورها را در آینده داشته باشیم که بخش خصوصی شجاعت لازم برای ورود به این بخش را پیدا کرد و توانستیم راکتور توان متوسط و بالاتر مانند راکتور بوشهر را بسازیم.
عباسی تاکید کرد: شرکت های جدیدی تاسیس شده اند که قرار است در دو سال آینده به ساخت تجهیزات راکتور 1000 مگا وات بپردازند.
وی به آمادگی این سازمان برای ساخت راکتورهای قدرت اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون پیشنهاداتی از کشورهای چین، روسیه و برخی از کشورهای غربی برای همکاری به دست ما رسیده است.
عباسی اضافه کرد: در صورت تامین اعتبار و همکاری های لازم مسئولان تا سه سال آینده خط تولید تجهیزات راکتور راه اندازی خواهد شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه حمایت بخش خصوصی از فعالیت های انرژی هسته ای موجب افزایش شاخص های فنی و ساخت محصولات می شود، گفت: سازمان انرژی هسته ای شرکت های جدیدی را تاسیس خواهد کرد که به تولید تجهیزات راکتورهای 1000 مگا وات بپردازند.
وی به کشف معادن جدید اورانیوم اشاره کرد و گفت: البته علاوه بر معادن کشف شده مکان های دیگری نیز در حال بررسی است که در صورت تایید بودن معدن این اماکن به تملک انرژی هسته ای درخواهد آمد.
رئیس سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: آنچه که تاکنون در زمینه انرژی هسته ای به آن دست یافته ایم حاصل مقاومت مردم، ثمرات خون شهدا، سرمایه گذاری علمی دانشگاه ها و راه اندازی دوره تحصیلات تکمیلی تلاش بسیاری از مسئولان در رده های مختلف بوده است.
عباسی افزود: اگر بخواهیم با وجود تحریم های روزافزون دشمن بر سر پای خود بایستیم باید به صادرات و خدمات، مواد و اقلام کشور بها دهیم همانگونه که سازمان انرژی اتمی به رغم تهدیدهای شدید در حال تلاش است تا تولیدات خود را به ثبت استاندارد جهانی برساند و از این راه به صدور انقلاب بپردازد.
رونمایی از 7 رادیو دارو
همچنین معاون سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که تا پایان سال جاری از 7 رادیو دارو رونمایی می شود.
حسین خلفی به موارد استفاده ذرات موجود در انرژی تولید شده توسط راکتورهای هسته ای اشاره کرد و گفت: از این ذرات برای تولید رادیوداروهای صنعتی، انجام رادیوگرافی و رادیوداروهای تحقیقاتی و دارویی استفاده می شود.
خلفی به تولید 15 دارو توسط ذرات موجود در انرژی تولید شده توسط راکتورها اشاره کرد و افزود: تاکنون از 8 داروی تولید شده با انرژی هسته ای در کشور رونمایی شده است و از 7 داروی دیگر نیز تا پایان سال جاری رونمایی خواهد شد.
 

منبع: کیهان



برچسب‌ها: انر‍ژی هسته ای

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 73
بازدید دیروز: 650
کل بازدیدها: 1326810