سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
دفاع همه جانبه
پنج شنبه 91/12/17 ساعت 1:23 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
وحیدی در همایش «دفاع ملی، دفاع همه جانبه»:
دفاع همه جانبه می‌تواند به یک الگوی مدیریت کلان کشوری تبدیل شود

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: دفاع همه جانبه می‌تواند به یک الگوی مدیریت کلان کشوری تبدیل شود.

خبرگزاری فارس: دفاع همه جانبه می‌تواند به یک الگوی مدیریت کلان کشوری تبدیل شود

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح امروز پنج‌شنبه طی سخنانی در همایش سراسری دفاع ملی، دفاع همه جانبه که در دانشگاه عالی دفاع ملی در حال برگزاری است، اظهار داشت: امروز در فضایی هستیم که انواع جنگ‌ها در آن تبیین شده و مرتب اضلاع آن در حال اضافه شدن است.

وی افزود: ما امروز جنگ‌هایی مانند جنگ فضایی، سایبری، فناوری، نانو و جنگ‌های نامتقارن و برخی جنگ‌های دیگر را داریم که هر کدام از اینها حاوی مسائلی است که باید ابعاد آن را بشناسیم.

وحیدی ادامه داد: باید برای پاسخگویی به مسائل مختلف در مورد جنگ‌ها مبتنی بر نظریات خودمان کار کنیم.

وزیر دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: جنگ روباتیک مفهومی است که اگرچه به ظهور و بروز کامل نرسیده اما نمونه‌هایی از آن را می‌بینیم که هواپیماهای بدون سرنشین از جمله این موارد است.

وی اضافه کرد: جنگ‌های فضایی با وجود کنوانسیون‌های متعدد برای محدودیت در این زمینه روز به روز بیشتر می‌شود و آمریکایی‌ها هم اعلام می‌کنند که باید توان خودمان را در این حوزه گسترش دهیم.

وحیدی با بیان اینکه در جنگ‌های سایبری حرف‌های جدی مطرح است، اظهار داشت: امروز در نسل پنجم جنگ‌ها قرار داریم و ابعاد مختلفی در این جنگ‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: ما با یک انقلاب در امور دفاعی مواجه‌‌ایم، امروز فناوری این اجازه را داده که انواع جنگ‌ها تعریف شود.

وزیر دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه ما باید براساس شناخت عمل خودمان را طراحی کنیم، گفت: امروز بحث قدرت نرم و سخت به عنوان یک واقعیت جدی در صحنه‌ نبردها خود را نشان می‌دهد.

وحیدی گفت: در دفاع همه جانبه می‌توانیم به سه بُعد گستره، عمق و طول توجه کنیم؛ در گستره جغرافیایی و مرزهای فراجغرافیایی در دفاع همه جانبه باید پاسخگو باشیم؛ دفاع همه جانبه در مرزهای جغرافیایی محدود نمی‌ماند البته جمهوری اسلامی تهاجم فیزیکی در فرامرزها مدنظرش نیست.

وی با بیان اینکه باید گستره دفاع همه جانبه را به خوبی بشناسیم، اضافه کرد: امام (ره)‌ فرمودند که ما باید در همه جا هسته‌های مقاومت را داشته باشیم. لذا می‌بینیم که نگاه امام (ره) یک نگاه همه جانبه است.

وحیدی با بیان اینکه دفاع همه جانبه باید حداقل در سه لایه انگاره‌ها، نهادها و ساختارها و نمادها تعریف شود، ادامه داد: امروز جنگ ساختارها یک جنگ جدی است و ما نمی‌توانیم در این رابطه بی‌تفاوت باشیم.

وزیر دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: ما باید بتوانیم دفاع همه جانبه را در طول دوره‌های تاریخی نهادینه کنیم چرا که دفاع همه جانبه نمی‌تواند محدود به یک دوره خاص باشد.

وی اضافه کرد: ممکن است تصور شود که دفاع همه جانبه یک مفهوم انفعالی است اما این نوع دفاع نه تنها انفعالی نیست بلکه خیلی فعال است و در همه حوزه‌ها با یک نگاه فعال در عرصه حضور دارد.

وحیدی گفت: ممکن است گفته شود دفاع همه جانبه چون متکی بر مردم است در جنگ‌های امروزی کارایی کمی دارد؛‌ دفاع همه جانبه تبلور قدرت و بسیج مردم در یک دفاع است اما کاملاً همه عرصه‌های دیگر را پوشش می‌دهد.

وزیر دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: دفاع همه جانبه دفاع مطمئن، پایدار و کم‌هزینه است؛ در این دفاع بسترهای فراوان برای نوآوری و خلاقیت وجود دارند؛‌ وقتی استعدادها در دفاع همه جانبه به کار می‌افتد بسترهای خلاق گر توسعه می‌یابند.

وحیدی تصریح کرد: دفاع همه جانبه می‌تواند سنگ بنای بسیاری از حوزه‌های نرم‌افزاری قرار گیرد و آن را به جلو برد؛ دفاع همه جانبه نه فقط در حوزه دفاع بلکه می‌تواند در حوزه اداره کشور به یک الگوی مدیریت کلان تبدیل شود و مدیریت کشوری می‌تواند در قالب این الگو متحول شود.

وی با بیان اینکه دفاع همه جانبه یک دفاع پویا، توان‌محور و ظرفیت‌ساز است، گفت: فرهنگ راهبردی دفاعی ما باید در همه حوز‌ه‌ها بتواند با قدرت خودش را مطرح کند و حضور داشته باشد.

وحیدی گفت:‌اقتصاد مقاومتی نوعی نگاه از نوع دفاع همه جانبه به اقتصاد است؛ دفاع همه جانبه مفهومی کلیدی و برآمده از عمق ارزش‌های اسلامی است و ما می‌توانیم با این ایده در همه حوزه‌ها کارهای خودمان را شکل‌دهی کنیم.

منبع: فارس نیوز

 



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 61
بازدید دیروز: 326
کل بازدیدها: 1327124