سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
مین زدایی
دوشنبه 92/1/12 ساعت 12:0 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
وزیر دفاع اعلام کرد

آمادگی ایران برای ارائه تجارب خود به دیگر کشورها در تمام حوزه‌های مین‌زدایی

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اعلام آمادگی کشورمان برای ارائه تجارب خود به دیگر کشورها در تمام حوزه‌های مین‌زدایی گفت: امیدواریم در سال جاری اتمام پاکسازی همه مناطق آلوده را جشن بگیریم.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار "احمد وحیدی" به‌مناسبت (15 فروردین - 4 آوریل) روز جهانی آگاه‌سازی از خطر مین، پیامی صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

مین و مواد منفجره باقی مانده از جنگ از پدیده‌ها و آثار منفی مناقشات مسلحانه میان جوامع و دولت‌هاست.

مین و مهمات خوشه‌ای با ویژگی عدم توانایی در تفکیک میان نظامیان و غیرنظامیان، نه تنها موجب ایجاد درد و رنج بیش از حد نظامیان و درد و رنج بیهوده غیرنظامیان در زمان جنگ می‌شود، بلکه تأثیر منفی آن بر محیط زیست و جوامع انسانی در زمان پس از مخاصمات مسلحانه و در زمان صلح نیز ادامه دارد.

جمهوری اسلامی ایران از کشورهایی است که به‌دلیل استفاده فراوان نیروهای نظامی صدام از مین و مهمات خوشه‌ای در طول هشت سال جنگ تحمیلی علیه کشورمان، صدمات فراوانی دیده است. علاوه بر کاشت بیش از 20 میلیون مین در 5 استان غربی کشور از سوی نیروهای رژیم بعث عراق، حدود 20 میلیون گلوله عمل نکرده به‌جا مانده از جنگ نیز در مناطق جنگی وجود داشته است.

جمهوری اسلامی ایران با الهام از تعالیم دین مبین اسلام در حفظ و احترام به کرامت انسانی، بلافاصله پس از اتمام جنگ تحمیلی، پاکسازی مناطق آلوده به مین، مهمات خوشه‌ای و مواد منفجره باقی مانده از جنگ را آغاز کرد. این فعالیت‌ها با تشکیل مرکز مین‌زدایی کشور در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و انتخاب وزیر دفاع به‌عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مین‌زدایی تسریع شد. بر اساس پیشرفت های حاصله، در سال گذشته پاکسازی استان کرمانشاه به پایان رسید و امیدواریم در سال جاری بتوانیم اتمام پاکسازی همه مناطق آلوده را جشن بگیریم تا با هدیه زمین‌های پاک و عاری از خطر مین، مهمات خوشه‌ای و مواد منفجره باقی‌مانده از جنگ به مردم شریف و با ایمان کشورمان، زمینه‌های عملی کردن حماسه اقتصادی در سال 1392 را که مزین به سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی شده است، ایجاد کنیم.

اقدامات مثبت جمهوری اسلامی ایران در مین‌زدایی بشردوستانه به درستی منعکس‌کننده احترام کشورمان بر جنبه‌های بشردوستانه معاهدات بین المللی موجود در حوزه مین، مهمات خوشه‌ای و مهمات به جا مانده از جنگ است.

امیدواریم با ایجاد صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه با خروج نیروهای بیگانه، اشغالگر و فرامنطقه‌ای، زمینه الحاق کشورهای منطقه به معاهدات بین‌المللی مهیا شود.

البته جمهوری اسلامی ایران معتقد است جامعه جهانی باید منابع خود را در جهت حذف علت اصلی مخاصمات مسلحانه یعنی دخالت در امور داخلی کشورها و سیاست تجاوزکارانه کشورهای زورگو بسیج کند.

اینجانب ضمن گرامی‌داشت روز جهانی آگاهی از خطر مین و تأکید بر ضرورت کمک و همکاری بین‌المللی و ارائه منابع مالی و فنی در جهت پاکسازی مناطق آلوده دنیا به مین، مهمات خوشه‌ای و مواد منفجره باقی مانده از جنگ، بدون دخالت نگرش‌های سیاسی آمادگی جمهوری اسلامی ایران در ارائه تجارب ارزشمند خود در تمامی حوزه‌های مین‌زدایی بشردوستانه را اعلام می‌دارم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 147
بازدید دیروز: 265
کل بازدیدها: 1328162