سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
جنگ نامتقارن در خلیج فارس 1
چهارشنبه 92/4/19 ساعت 6:53 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

کدام کشور برنده جنگ نامتقارن در خلیج فارس خواهد بود؟ + فیلم و تصاویر

در صورت حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، نیروهای متخاصم با واکنش سخت ایرانی‌ها روبرو خواهند شد. انتقام‌جویی ایران در دریا با استفاده از تاکتیک‌های جنگ نامتقارن و چریکی بسیار افزایش خواهد یافت.
به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ فدراسیون دانشمندان آمریکا، FAS در گزارش سالانه خود در سال 2012 درباره قدرت نظامی ایران، از قدرت جنگ و نیروهای ویژه جنگ نامتقارن ایران اشاره کرده و می‌نویسد، این نیرو برای دفاع از خاک‌های سرزمینی ایران غیر قابل نفوذ است.




اما قبل از پرداختن به قدرت نیروی دریایی ایران در جنگ‌ نامتقارن، نگاهی به مشخصات جغرافیایی خلیج فارس و تنگه هرمز انداخته می‌شود.

چرا ایران تاکتیک جنگ نامتقارن را ترجیح می‌دهد؟

 

"خلیج فارس" در 24 تا 30 درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و 48 تا 56 درجه و 25 دقیقه طول شرقی از "نصف‌النهار گرینویچ" قرار دارد. "خلیج همیشه فارس" توسط "  تنگه هرمز"   به "  دریای عمان" و از طریق آن به "دریاهای آزاد" مرتبط است.    

طول مرز آبی ایران   با خلیج فارس، با احتساب جزایر در حدود 1800 کیلومتر و بدون احتساب جزایر در حدود 1400 کیلومتر و   طول خلیج فارس از   تنگه هرمز   تا آخرین نقطه پیشروی آن در جهت غرب در حدود 805 کیلومتر است.

عریض‌ترین بخش خلیج فارس 290  کیلومتر   است. عمیق‌ترین نقطه خلیج فارس با عمق 93 متر در 15 کیلومتری   "تنب بزرگ"   و کم عمق‌ترین نقطه آن با عمقی بین 10 تا 30 متر در سمت غرب می‌باشد.


تنگه هرمز

"تنگه‌ هرمز  " آبراهی   است بین   "استان هرمزگان"   و  "استان مسندم" عمان که دریای عمان را به خلیج فارس متصل می‌کند. این گذرگاه یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی در جهان به شمار می‌آید.

طول این آبراه 158 کیلومتر و عرض آن از "بندرعباس" تا راس شوریط درعمان بین 56 تا 180 کیلومتر است.


ژرفای تنگه هرمز از خلیج فارس بیشتر است و به دلیل شیب تند کف آن از قسمت شمال به جنوب متغیر است، به طوری که نزدیکی جزیره "لارک"، در حدود 36 متر و در ساحل جنوبی و در نزدیکی شبه جزیره مسندم به بیش از 100 متر می‌رسد. در حالی که حداکثر عمق آب در خلیج فارس 90 متر است. 

قوس تنگه هرمز، رو به شمال و به طرف درون فلات ایران قرار دارد و در نتیجه بیشترین خط ساحلی آن در راستای کرانه‌های ایران قرار گرفته‌ است.

چه عواملی در برنامه‌ریزی "نیروهای دریایی ایران" و تمایل آن‌ها به "جنگ نامتقارن" در خلیج فارس تاثیرگذار است؟

جغرافیای ساحلی

در بالا به مقیاس‌های جغرافیایی خلیج فارس و تنگه هرمز اشاره شد. یکی از عواملی که باعث می‌شود ایران بتواند در جنگ احتمالی خلیج فارس دست بالا را بگیرد همین موقعیت جغرافیایی تنگه هرمز و خلیج فارس است. برخی از مزیت‌های جغرافیایی این منطقه از این قرار است:‌

*وجود مناطق متعدد عملیاتی که زمان انتقال نیروهای ایرانی را کاهش داده و زمان واکنش به نیروهای دشمن را ممکن می‌سازد.

*عمق و حجم شبکه‌های جاده‌ای ساحلی که عملیات‌های تاکتیکی ایران و انعطاف‌پذیری نیروهای این کشور را افزایش می‌دهد.

*آب‌های نسبتاً محدود خلیج فارس که مانور نیروهای دریایی متخاصم را محدود کرده و ایران را قادر می‌سازد با "موشک‌های ساحلی" دوربردی که دارد اهداف خود را در دور دست نیز هدف قرار دهد.

پایگاه‌های نظامی، مناطق عملیاتی و مسیرها

در "خط ساحلی جنوب ایران"، حدود 10 بندر بزرگ و کوچک به علاوه بسیاری از روستاهای ماهیگیری و دریانوردی که همه آن‌ها موقعیت مکانی بسیاری مناسبی برای پنهان کردن جنگ‌افزارهای کوچک هستند.

نیروی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران مناطق عملیاتی گسترده‌ای در این اماکن دارد، به علاوه نیروهای بومی منطقه نیز حمایت خود را از این نیروها اعلام کرده‌اند.

استتار

در جنگ‌های نامتقارن، افراد تلاش می‌کنند توسط دشمن شناسایی نشده و برای حمله از اقدامات استتاری و پنهانی بسیاری استفاده می‌کنند. شکل ساحلی خلیج فارس در مجاورت ایران از نوع طولی است که موازی با محور ارتفاعات مجاور است.

خط ساحلی خلیج فارس دارای برآمدگی‌هایی که به 2000 متر می‌رسند. برآمدگی‌های مرتفع، این امکان را به نیروهای ایرانی می‌دهد تا به راحتی بتوانند خود را استتار کنند.

به علاوه، شبکه جزایر، شاخابه‌ها و زیرساخت‌های حمایتی ساحلی امکان بسیار خوبی برای عملیات‌های شناسایی، عملیات‌های مین‌گذاری و حملات زنبوری می‌دهد.

بسیاری از قسمت‌های عمیق خلیج فارس در ایران قرار دارند. قسمت‌های کم عمق‌تر در قسمت‌های جنوبی قرار دارند که پر از جزایر مرجانی کوچک، چاه‌های نفت، سکوهای پمپاژ نفت و تپه‌های زیر آبی است که همگی آن‌ها ناوبری را مشکل کرده و ترافیک حمل و نقل دریایی را به سمت کانال‌های عمیق نزدیک جزایر و خطوط ساحلی ایران می‌فرستند. ایران می‌تواند از این مزیت با استفاده از کانال‌های عمیق و "مین‌گذاری در آب‌های عمیق" استفاده کند. گرچه مین‌گذاری سر و صدای زیادی به پا خواهد کرد، اما مقابله با این تاکتیک بسیار مشکل است، زیرا زمان‌بر و پرهزینه خواهد بود.

به گزارش "وال‌استریت‌ژورنال"،"جوناتان گرینرت" Greenert، در سال 2011 به همراه ناو هواپیمابر "USS" به خلیج فارس سفر کرد و تحلیلی نظامی از تنگه هرمز داشت.

این فرمانده آمریکایی اعتقاد دارد علی‌رغم تجهیزات نظامی سنگین ناو هواپیمابر، یک خطر بالقوه نیروی دریایی آمریکا را تهدید می‌کند؛ خطر چیزی نیست جز تاکتیک جنگ نامتقارن نیروی دریایی ایران.

براساس تحلیل‌های نظامی، در صورتی که آمریکا بخواهد به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، با واکنش سخت ایرانی‌ها همراه خواهد بود. انتقام‌جویی ایران در دریا با استفاده از "تاکتیک‌های جنگ نامتقارن و چریکی" با تبحر بسیار بالایی که آن‌ها دارند، افزایش خواهد یافت.

تهدیدهایی مانند "مین‌های دریایی"، "حملات زنبوری قایق‌های تندرو" یا همان تجهیزات نامتقارن ایرانی مانند بمب‌های کنار جاده‌ای در افغانستان خطرناک و غیر قابل پیش‌بینی هستند. به علاوه هزینه مین‌های دریایی و قایق‌های کوچک تندرو با هزینه‌ای که بر اثر غرق شدن یکی از ناوهای جنگی غول‌پیکر چند میلیارد دلاری به آمریکا می‌شود قابل مقایسه نیست.


پیدا کردن مین‌های دریایی ایران مثل بازی موش و گربه می‌ماند

به گفته یک مقام نظامی در خاورمیانه، ایرانی‌ها به خوبی کار خود را بلد هستند، آن‌ها همیشه از رویکرد نامتقارن به خوبی بهره برده‌اند و تجربه جنگ هشت ساله این کشور با عراق به خوبی این مساله را ثابت کرده است.

قبل از انقلاب اسلامی، ایران زرادخانه بزرگی از تجهیزات نظامی در دست داشت اما در دهه 80 به خاطر وقوع جنگ کاهش پیدا کرد. از همان زمان بود که ایران به فکر ابتکار در تجهیزات نظامی خود افتاد.

به گفته کارشناسان، یکی از تاکتیک‌های جنگ نامتقارن که توانایی ایران در برابر ناوهای آمریکایی خلیج فارس را افزایش می‌دهد، مین‌های دریایی این کشور است.

بر اساس تخمین‌ تحلیل‌های نظامی ایران بیش از 5 هزار مین دریایی در اختیار دارد. ایران انواع گوناگونی از مین‌های دریایی را در اختیار دارد؛ از مین‌هایی گرفته که در هنگام تماس منفجر می‌شوند تا مین‌های با فن‌آوری بالا و مین‌های بستر دریایی که می‌توانند سیگنال‌های آکوستیک ناوها را شناسایی کرده و زیر ناو منفجر شوند.

اسکات تراور؛ تحلیلگر مین‌های دریایی می‌گوید پیدا کردن مین‌های دریایی ایران مثل بازی موش و گربه برای نیروی دریایی آمریکا می‌ماند. مین‌های دریایی مانند مین‌های زمینی خطرناک هستند، به علاوه پیدا کردن آن‌ها نیز مشکل است.

البته آمریکایی‌ها قبلا طعم مین‌های ایرانی را چشیده‌اند.

14آوریل 1988، در جریان یکی از عملیات‌های اسکورت، ناو"USS Samuel B roberts"در حال اسکورت کشتی کویتی از مسیری در مرکز خلیج فارس بود که ناگهان متوجه می‌شود وارد یک منطقه‌ی مین‌گذاری شده است. ناو بسرعت تغییر مسیر میدهد تا از منطقه خارج شود، اما دیگر دیر شده بود. یک مین تماسی درست در زیر ناو منفجر می‌شود و یک حفره 25 فوتی (8 متر) در بدنه‌ی ناو ایجاد می‌کند.

کل موتورخانه‌ی ناو پر از آب شده و دو توربین گازی ناو از کار می‌افتند، صدمه به ساختار ناو در این حد معمولا به غرق ناو می‌انجامد، اما ملوانان موفق شدند ناو را نجات دهند، در نتیجه این اصابت مین، 10 نفر صدمه دیده و حدود صد میلیون دلار خسارت به ناو وارد شد.

اژدرهای ایرانی، رعب‌آورترین سلاح نامتقارن ایرانی

در میان جدیدترین تهدیدهای ایران اژدرهای ایرانی است که می‌توانند در دل ناوهای جنگب بنشینند و آن‌ها را زمین‌گیر کنند.کارشناسان نظامی نگران اژدرهایی هستند که از زیردریایی‌های کیلو، Yono  و غیره شلیک می‌شوند.

در سال‌های اخیر، ایران توانایی اژدرها خود را افزایش داده و خط تولیدی از حداقل دو نوع اژدر 533 و 324 میلی‌متری راه‌اندازی کرده است.

اژدرهای ایرانی TT-4، 53-56KE، تا 20 کیلومتر برد دارند.

بر طبق گزارش‌ها ایران اژدرهایی طراحی کرده است که ویژه هدف قرار دادن کشتی‌ها و زیردریایی‌های تنگه هرمز است....



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 38
بازدید دیروز: 132
کل بازدیدها: 1329576