سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
برعکس انتظار ما
شنبه 92/5/12 ساعت 1:5 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
تحقیقات مراکز آمریکایی در هفته اخیر؛

ایران برعکس انتظار ما در موضع ضعف و انزوا نیست

مراکز مطالعاتی و پژوهشی آمریکا که هسته‌های اصلی سیاستگزاری مقامات آمریکایی را تشکیل می دهند، ‌این هفته نیز به بررسی مسایل کلان جهانی پرداختند.

گروه بین‌الملل مشرق - مراکز مطالعاتی و پژوهشی آمریکا در گزارش‌های هفتگی خود چنانکه انتظار می‌رفت حجم و کیفیت موضوعات مورد توجه و تولیدات خود را در فصل تابستان کم کردند. هدف از این امر، از سرگیری دور جدید مذاکرات بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی و تلاش جان مک کین سناتور جمهوری خواه برای خلق سناریوی دخالت مستقیم نظامی آمریکا در سوریه است.

بخشی از این تحلیل‌ها به بیان اختیارات کنگره آمریکا برای درخواست دخالت نظامی در سوریه وامتیازات همراه این درخواست برای ورود مجلس سنا به این قضیه وآشنایی آن با ابزارهای فشاری است که افرادی مثل مک‌کین از آن استفاده می‌کنند. این اقدام در حقیقت نقض رأی اعتمادی است که مردم به نمایندگان خود داده‌اند و مخالف خواست آنها مبنی بر عدم جنگ افروزی است.

افق هم‌پیمانی نظامی
مرکز «طرح‌های آمریکا»  American Enterprise Institute از ایده ایجاد یک ائتلاف نظامی جدید به رهبری آمریکا خبر داده است . دلیل شکل‌گیری این ائتلاف، رشد اهمیت استراتژیک بخش شرقی دریای مدیترانه است. از همین رو این مرکز از ایالات متحده خواسته است با همکاری قدرت‌های هم‌پیمان، به تقویت قدرت خود در منطقه و ایجاد پایگاه‌های امنیتی جدید بپردازد. مرکز مذکور از سیاست‌های آمریکا در عدم توجه به تأمین امنیت نیروی دریایی انتقاد کرده است. دلیل این انتقاد، کشف میدان‌های عظیم نفت و گاز در سال 2010 در حوزه شرقی این دریاست. در این حوزه، یک منطقه اقتصادی مشخص وجود دارد که کانون رقابت رژیم صهیونیستی وکشورهایی چون قبرس، لبنان و ترکیه به شمار می‌رود.

مصر
مرکز پژوهش‌های سیاست خارجی Foreign Policy Research Institute درباره عدم شایستگی قدرت‌های غیراسلامگرا و روی کار آمدن دوباره آنها در پی تجربه شکست اخوانی‌ها هشدار داده است. به گفته این مرکز اخوانی‌ها اگر چه دارای اشتباهاتی بودند و فهم درستی از دموکراسی نداشتند، لیکن به آراء مردمی به عنوان ابزاری برای تغییرات سیاسی پایبندی بودند و به خشونت روی نیاوردند. مرکز مذکور با اعتقاد به اینکه مصریها خواهان روی کار آمدن دولتی همچون دولت جمال عبدالناصر هستند، می‌گوید ارتش روش‌های گذشته را چندین بار تجربه کرده، اما هیچ موفقیتی بدست نیاورده است.



گفتگوهای تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی
مرکز ویلسون  Wilson Center علیرغم حمایت وزیر خارجه و رئیس جمهور آمریکا از مذاکرات تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی، نسبت به نتایج آن ابراز نگرانی کرده است. این مرکز گفته است پیش‌بینی نتیجه تلاش‌های جان کری قابل توجیه نیست و به سختی می‌توان ناظران را قانع نمود که تفاهم‌نامه‌ای برای پایان کشمکش درخصوص مسائل مهمی چون قضیه قدس و آوارگان در دست تهیه است.

ایران
 مرکز پژوهش‌های نظامی Institute for the Study of War  ضمن هشدار درباره افزایش فعالیت‌های نیروی دریایی ایران و تقویت نفوذ منطقه‌ای این کشور،‌ بیان داشته است که برخلاف انتظار، دولت ایران در موضع ضعف و عقب‌نشینی قرار ندارد و در عرصه بین‌الملل در انزوا نیست. این مرکز بار دیگر هشدار داد که آرمان های استراتژیک ایران تقویت شده است.

افغانستان
مرکز پژوهش‌های استراتژیک و مطالعات بین‌الملل CSIS نگرانی خود را درباره اوضاع افغانستان علی‌رغم حمایت‌های آمریکا ابراز داشته است... در افغانستان نشانه‌های نبود زعامت مدنی و سیاسی برای بهبود اوضاع آشکار شده است. این در حالی است که به دلیل شکست ایالات متحده و هم‌پیمانان آن برای فعال سازی خطوط کمک به افغانستان و ایجاد اصلاحات و تحولات، مظاهر فساد و به هدر رفتن اموال هویدا شده است. ایالات متحده با صرف نظر کردن از برگزاری انتخاباتی سالم تلاش دارد بعد از پایان انتخابات گروهی از زعمای هم‌پیمان را با خود همراه سازد.

مؤسسة هریتیچ Heritage Foundation بر خلاف دیگر مؤسسه‌ها سعی دارد به  انگیزه پنتاگون مبنی بر خرید 86 بالگرد Mi-17 ساخت روسیه برای نیروهای افغانی پی ببرد.. گفته شده است که این بالگرد توانایی سازگاری با شرایط جغرافیایی افغانستان (حالاتی که در مناطق ناهموار و تپه مانند به وجود می‌آید) را داراست. این مؤسسه اشاره می‌کند که ناتو این بالگردها را به خدمت گرفته است تا خلبانان افغانی بتوانند نیازمندی و آذوقه‌های این نیرو را جابجا کنند.



آمریکا
مؤسسه هریتیچ Heritage Foundation پیامدهای کاهش بودجه نظامی بر آمادگی نیروهای آمریکا بخصوص در شرایط جنگ را بیان کرده است. این مؤسسه همچنین به بررسی تأثیر بحران عمومی مالی و عوامل دیگر، بر آمادگی نظامی نیروهای این کشور پرداخته و به این نتیجه رسیده است که ایالات متحده به دولتمردانی شجاع و دوراندیش نیاز دارد که بتوانند عمق چالش‌های موجود در زمینه آمادگی نظامی نیروهای این کشور را درک کنند و بودجه لازم برای حل این مشکل را قبل از به خطر افتان منافع ملی از کنگره دریافت نمایند.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 32
بازدید دیروز: 141
کل بازدیدها: 1328476