سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
موازنه قدرت
یکشنبه 91/7/23 ساعت 12:13 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

مؤسسه آمریکایی بروکینگز:
پهپاد ایرانی موازنه قدرت را درمنطقه برهم زد

بازتاب گسترده نفوذ یک فروند پهپاد ساخت جمهوری اسلامی ایران به عمق خاک سرزمین های اشغالی توسط حزب الله لبنان و نگرانی و وحشت مقامات رژیم صهیونیستی از این توانمندی مقاومت، در رسانه های خارجی همچنان ادامه دارد.
اندیشکده «بروکینگز» در گزارشی به قلم «جان ویلاسنور» درباره مختصات و ویژگی این پهپاد ایرانی نوشت: اخبار وسیعی درباره انهدام پهپادی منتشر شده است که در 6 اکتبر وارد حریم هوایی اسرائیل شده بود و این نشان می دهد که، در این شرایط سخت، چگونه این هواپیما می تواند فرضیه های پیشین درباره میزان توانایی ایران در خاورمیانه را باطل کند. این برای اسرائیل بسیار خطرناک است. پهپاد از روی مدیترانه وارد حریم هوایی اسرائیل شد و قبل از اینکه در جنوب هربون ساقط شود، در مسیری از غرب به شرق و از روی مناطق مسکونی و پایگاه های نظامی در نجو در حال پرواز بود. در ویدئویی که توسط نیروی دفاعی اسرائیل منتشر شده است موشکی را می بینیم که از یک جت جنگنده پرتاب و به هواپیمای متجاوز اصابت می کند. مقامات اسرائیلی معتقدند که این پهپاد احتمالاً در یک مأموریت تجسسی با هدف پایگاه هسته ای «دیمونا» بوده است. ویدئو نشان می دهد که این هواپیما در ارتفاع بالا پرواز کرده و این استفاده از موشک هوا به هوا را امکان پذیر می کرده است. علاوه بر این، با مشاهده تصاویر ویدئویی قبل از برخورد و مقایسه اندازه آن با اندازه موشک پرتاب شده می توان نتیجه گرفت که این هواپیما نسبتاً کوچک بوده است.
در ادامه این مطلب آمده است، حادثه 6 اکتبر به شکل غیرقابل انکاری نشان می دهد نیرویی در منطقه وجود دارد که توانایی فراهم کردن یا ارتقاء یک پهپاد و استفاده از آن برای نفوذ به حریم هوایی اسرائیل را دارد. بنابراین از آنجا که در حال حاضر کل اسرائیل در تیررس پهپاد ایرانی هست که از جنوب لبنان اعزام می شوند، این روند تکنولوژیکی این پتانسیل را دارد که آرایش نیروها را در منطقه به کل دگرگون کند.
بروکینگز در پایان این گزارش آورده است: از دید کلی تر، این رویداد بر جهانی شدن تکنولوژی پهپاد دلالت دارد. هواپیماهای بدون خلبان به مانند نوع خلبان دار آن، لیست بلند بالایی از کاربردهای غیرنظامی بسیار مفید را شامل می شوند. مانند هواپیماهای خلبان دار، هواپیماهای بدون خلبان استفاده های نظامی هم دارند، از جمله آن عملیات تجسسی در تأسیسات حساس کشورهای دیگر را می توان برشمرد. ارتش اسرائیل برای دهه ها از هواپیماهای عکسبرداری بدون خلبان استفاده کرده است از جمله در سال 1982 در جنگ لبنان. اسرائیل اکنون خود را در معرض پایش دوربین های دیگران می بیند.
روزنامه آمریکایی مک کلاچی هم در تحلیلی در این باره نوشت، حضور پهپاد ایرانی مونتاژ شده توسط حزب الله لبنان در نزدیکی مرکز هسته ای دیمونای اسرائیل نشانگر آن است که ایران می تواند به هر حمله اسرائیل به همان شکل پاسخ دهد.
براساس این گزارش، «مشخص نیست که ایران بخواهد به دیمونا در پاسخ به حمله اسرائیل حمله کند یا نه اما حداقل، حضور یک پهپاد ایرانی در نزدیکی تأسیسات هسته ای دیمونا می تواند طعنه ای بدین معنا باشد که هرکاری اسرائیل ممکن است انجام دهد، ایران نیز قابلیت پاسخ محکم به آن را دارد.»
مک کلاچی در ادامه به نقل از یک مقام صهیونیست افزود: این پهپاد دارای تمام ویژگی های لازم بوده و به همین خاطر منجر به نگرانی مقامات تل آویو شده است.
شبکه المنار هم در گزارشی اعلام کرد: مقاومت اسلامی برخی از اطلاعات را درباره عملیات ویژه ایوب براساس صلاحدیدش اعلام می کند که پرسش های روانی، نظامی و فنی بزرگی را از خود بر جای گذارد که شاید دشمن در آینده ای نزدیک نتواند به آنها پاسخ دهد. المنار افزود: اطلاعات در اختیار، نشان می دهد این پهپاد بیش از سیصد کیلومتر به مدت سه ساعت پرواز کرده و به عبارت دیگر توانسته است به حریم های هوایی و عملیاتی نیروی هوایی دشمن نفوذ کند. اطلاعات نشان می دهد این نفوذ بین ساعت های نه تا ده بامداد بوده است.
توانایی پرواز در همه این مدت و نفوذ به سامانه های دشمن، پرسش هایی را درباره حجم این هواپیما، سامانه های هدایت و کنترل، موتورهای رانشی، دستگاههای ویژه آن، تجهیزات تصویربرداری، ارسال و ایجاد پارازیت و گمراه کردن دشمن مطرح کرده است. براساس این گزارش، کارشناسان می گویند این هواپیما می تواند با دقت بالایی تصویربرداری کند.
المنار در ادامه به نقل از عباس فنیش، گزارشگر خود اعلام کرد ما از یک هواپیمای کوچک صحبت نمی کنیم بلکه از هواپیمایی صحبت می کنیم که می تواند دهها کیلوگرم تجهیزات حمل کند و این چیزی است که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان نیز به آن اشاره کرد و گفت هواپیمای مرصاد خواهر کوچک هواپیمای ایوب است. اگر به این ویژگیها از مسیر پرواز بر فراز سرزمین های اشغالی تا ردیابی اهداف نظامی، امنیتی، راهبردی و حیاتی اقتصادی و نفتی افزوده شود بیانگر این مطالب است که کنترل بر مسیر هواپیمای ایوب و علاوه بر آن گمراه سازی و ایجاد پارازیت نشانگر برتری و احاطه اطلاعاتی هوایی مقاومت اسلامی است. همچنین عبور این هواپیما از موانع دفاعی و رادارهای زمینی و دریایی و هوایی بیانگر توانایی بالای هواپیمای ایوب برای دستیابی به اطلاعات دقیق است و در کنار همه اینها هواپیمای ایوب اهدافش را با دقت بسیار بالایی صرف نظر از حجم این اهداف شناسایی کرده است.
 

منبع: کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 170
بازدید دیروز: 163
کل بازدیدها: 1328777