سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
قرارگاه دریایی ارتش 2
سه شنبه 92/7/9 ساعت 12:53 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

قسمت دوم

* حضور نیروی دریایی ارتش در ورودی اقیانوس اطلس

فرمانده نیروی دریایی ارتش به حضور این نیرو در آب‌های آزاد و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: ما امروز به طور مستمر در شمال اقیانوس هند و مدار 10 درجه شمالی که شامل منطقه باب‌المندب، خلیج عدن و جنوب هند می‌شود، حضور داریم و خارج شدن از این محدوده‌ها و ورود به مناطقی مانند دریای مدیترانه، اقیانوس آرام، هند جنوبی و اقیانوس اطلس جزو سیاست‌هایی است که باید توسط مقامات بالاتر ابلاغ شود.

سیاری ادامه داد: البته ما چند بار اقدام به این امر کردیم که دوبار به دریای مدیترانه و نزدیکی تنگه جبل‌الطارق که به اقیانوس اطلس وصل می‌شود، رفتیم و سال جاری نیز در دریای چین و اقیانوس آرام حضور پیدا کردیم و در حوزه دریای خزر نیز یکی از ناوگروه‌های ما در بندر آستراخان روسیه پهلو گرفت.

وی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی آماده حضور در اقیانوس اطلس است اما این امر در صورتی خواهد بود که توسط مسئولین ابلاغ شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش به حضور و بازدید از بنادر دیگر کشورها اشاره کرد و گفت:‌ این سفرها نشان می‌دهد که ایران منزوی نیست چرا که ما در دریای خزر و خلیج فارس با کشورهای متعددی همسایه‌ایم که این رفت‌وآمدها باعث تقویت روابط، برقراری صلح و دوستی و تجارت می‌شود چرا که یکی از مؤلفه‌های ارتباط در دریا، نیروی دریایی است.

* کنترل کامل ارتش بر تحرکات دریای عمان

سیاری به اشراف اطلاعاتی کامل ایران در آب‌های اطراف کشور و آب‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود: هر کس قصد ورود به خلیج فارس دارد باید از دریای عمان وارد شود و ما امروز یک کنترل کامل و صد درصدی بر تمام تحرکات با استفاده از سامانه‌ها و تجهیزات متعدد نظیر هواپیماهای بدون سرنشین، بالگرد، هواپیماهای گشت دریایی، زیر سطحی‌ها، ناوهای گشتی، رادارها، سونارها و دستگاهای مختلف داریم.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً حضور در آب‌های آزاد مستلزم دانستن و عمل کردن به قوانین بین‌المللی است و طبق این قوانین هیچ ناو یا زیرسطحی نمی‌تواند وارد آب‌های سرزمینی ما شود در این صورت ما ابتدا تذکر داده و اگر بی‌توجهی کنند، برخورد می‌کنیم اما معمولاً رعایت می‌کنند.

* بکارگیری سامانه‌های جدید برای کنترل شناورهای بیگانه

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: ناوهای ما در آب‌های آزاد نیز گشت‌زنی می‌کنند و هرگاه از شناوری خواستند که خودش را معرفی کند آنها تبعیت می‌کنند چرا که این امر طبق قوانین بین‌المللی است و در منطقه‌ای مانند تنگه هرمز نیز وقتی ایستگاه رادار شناوری را صدا می‌کند، جواب می‌دهد. البته اخیراً دستگاه‌های جدیدی روی ناوها نصب شده که دیگر احتیاجی به صدا کردن نیست بلکه توسط این سیستم به صورت کامل نام، ملیت، مبدأ و مقصد و نوع مأموریت خود را معرفی می‌کنند.

* هیچ شناوری حق ورود به آبهای ایران را ندارد

وی ادامه داد: البته در دریا خط مرز، ثابت و مشخص نیست و این مرز به وسیله رادارها مشخص می‌شود که ممکن است اشتباهی هم رخ دهد چرا که عوامل متعددی مانند رانش، باد و جز و مد نیز در جابه‌جایی شناور‌ها مؤثر است که ممکن است اشتباهی هم رخ دهد اما آنچه قطعی است ما در صورت اشتباه آنها تذکر می‌دهیم و آنها هم مسیر خود را تصحیح می‌کنند و مردم باید مطمئن باشند که تمام مرزهای آبی‌ ما تحت کنترل است و اگر کسی قصد نزدیکی به آن را داشته باشد و به اخطار هم توجهی نکند، باید بداند که با او برخورد خواهد شد.

* نقش سواحل مکران در پیشرفت کشور

سیاری در ادامه به لزوم گسترش فرهنگ استفاده از دریا در کشور اشاره کرد و گفت: حضرت آقا سواحل مکران و دریای عمان را یک گنج می‌دانند اما متأسفانه باید اعتراف کنیم که ما از این موضوع غفلت کرده و کمترین استفاده را از دریا برای پیشرفت کشور داشتیم.

وی به جایگاه مناسب ایران به لحاظ جغرافیایی اشاره کرد و افزود: اگر ما بتوانیم از سواحلی مانند مکران به خوبی استفاده کنیم می‌تواند نقش به‌سزایی در پیشرفت و تعالی کشور ما داشته باشد.

* برنامه ارتش برای آشنایی دولت با مباحث دریایی

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: ما سال گذشته همایش توسعه سواحل را در منطقه کنارک داشتیم و امسال هم این را ادامه می‌دهیم و سمیناری در جاسک برگزار خواهیم کرد تا دولت جدید را با این موضوعات آشنا کنیم چرا که این مناطق یکی از مؤثرترین مؤلفه‌ها برای پیشرفت است و البته رسانه‌ها هم باید برای گسترش این فرهنگ در بین مردم به ما کمک کنند.

* زیرسطحی‌های بدون سرنشین در دستور کار نداجا

سیاری در خصوص ورود نیروی دریایی به حوزه زیرسطحی‌های بدون سرنشین نیز گفت: این امر مانند مسائل و موارد دیگر در دستور کار ما قرار دارد.

* اقتدار با ریختن پول به جیب بیگانگان محقق نمی‌شود

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضوع ایران‌هراسی اشاره کرد که توسط دشمنان در منطقه تبلیغ می‌شود و افزود: البته مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند که ما نمی‌توانیم نگوییم که توان نظامی‌مان پیشرفت کرده اما مهم اینست که این ارتقا توان برای دفاع از کشورمان است و ما قصد تهاجم به هیچ کشور دیگری را نداریم.

سیاری ملت ایران را ملتی صلح‌طلب و مخالف تعدی به دیگران معرفی کرد و افزود: در طول 200 سال گذشته ملت ایران به هیچ کشوری تجاوز نکرده و ما معتقدیم که اقتدار با ریختن پول به جیب دیگران به دست نمی‌آید بلکه هر کس باید بر روی خلاقیت و توانمندی‌های کشور خودش تکیه کند.

* کشورهای فرامنطقه‌ای باعث ناامنی هستند

وی ادامه داد: ما در رزمایش‌های خود نیز توانمندی‌های دفاعی‌مان را به صورت شفاف و روشن ارائه کردیم و تأکید داشتیم که کشورهای منطقه با همکاری یکدیگر می‌توانند امنیت را برقرار کنند و هیچ نیازی به حضور دیگران نیست چرا که این کشورهای فرامنطقه‌ای خود باعث ناامنی هستند و بیرون رفتن‌شان می‌تواند به برقراری امنیت در منطقه کمک کند.

* ظرفیت و توان ساخت ناوهواپیمابر را داریم

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه ما توانایی ساخت شناورهای بزرگ نظیر ناوهای هواپیمابر را نیز داریم، گفت: این موضوعات بسته به سیاست‌های کلی نظام است اما اگر روزی این نیاز اعلام شود و بگویند که به سمت ساخت ناو هواپیمابر برویم، کشور ما توان این کار را دارد. البته ناوهای هواپیمابر از فناوری‌های بالایی برخوردار است و برای پشتیبانی از یگان‌های شناوری در آب‌های آزاد یک مؤلفه مؤثر به حساب می‌آید.

فارس نیوز



برچسب‌ها: نیروی دریائی

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 42
بازدید دیروز: 117
کل بازدیدها: 1329697