سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
اقیانوس پیمای ایران
پنج شنبه 92/8/30 ساعت 12:21 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

زمان به آب اندازی شناور تحقیقاتی اقیانوس پیمای ایران

ساخت نخستین شناور تحقیقاتی اقیانوس پیمای ایرانی که حدود 70 درصد پیشرفت دارد، در صورت تخصیص بموقع اعتبارات ، تا خرداد سال آینده به آب انداخته شود.

به گزارش مشرق به نقل از مانا، دکتر وحید چگینی، رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اعلام این مطلب گفت : قرارداد ساخت شناور تحقیقاتی در اردیبهشت ماه 1390 منعقد شد که قرار بود با اعتباری بالغ بر 9 میلیارد تومان اجرا شود اما در حال حاضر بودجه مورد نیاز به 25 میلیارد تومان - حدود سه برابر - افزایش یافته که تاکنون حدود 11 میلیارد تومان آن تامین شده و قول مساعد برای تخصیص 15 میلیارد تومان دیگر نیز داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: از این مبلغ قرار است 9 میلیارد تومان برای ساخت شناور به سازمان صنایع دریایی اختصاص داده شود که موافقتنامه مربوطه منعقد شده و شش میلیارد تومان دیگر هم برای تامین تجهیزات به پژوهشگاه داده می‌شود.

چگینی تصریح کرد: سازمان صنایع دریایی که ساخت شناور را برعهده دارد تلاش خود را کرده و حتی از اعتبارات سازمان برای پیشبرد طرح هزینه کرده است که امیدواریم با تخصیص بموقع اعتبارات باقی مانده و پرداخت بدهی به سازمان صنایع دریایی، کار هر چه زودتر به نتیجه برسد.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اشاره به این که طرح ساخت شناور اقیانوس پیما مانند بسیاری دیگر از طرح‌های پژوهشگاه از سال‌ها پیش و از زمان دکتر زمردیان - نخستین رییس مرکز ملی اقیانوس شناسی - و دکتر حاجی زاده - رییس بعدی مرکز - پایه گذاری و پیگیری شده است، اظهار داشت: شناور حتی با تناژ بالاتر در کشور ساخته شده اما این نخستین شناور تحقیقاتی اقیانوس پیمای کشور است که امیدواریم با بهره برداری از آن شاهد توسعه تحقیقات اقیانوس شناسی در کشور باشیم.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی علاوه بر پژوهش‌های بنیادی علمی و کاربردی در همه زمینه‌های اقیانوس‌شناسی (فیزیک، شیمی، محیط زیست، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، مهندسی، حقوق و روابط بین‌الملل، امنیت، اقتصاد و مدیریت دریایی)، عهده‌دار ظرفیت‌سازی در زمینه علوم اقیانوسی در کشور است.

پژوهشگاه در چارچوب تهیه و تجهیز شناور ملی اقیانوس‌شناسی و در قالب طرح مطالعات اقیانوس‌شناسی خلیج فارس و دریای عمان بیش از 50 نفر نیروی محقق را به صورت عملی آموزش داده است که در گشت‌های متعدد کارایی خود را به نمایش گذاشتند.

چگینی تصریح کرد: برای عملیات میدانی چهار نفر در رشته‌ زمین‌شناسی دریا، تعداد شش نفر در زیست‌شناسی دریا، شش نفر در فیزیک دریا و چهار نفر در شیمی دریا و دو نفر در محیط زیست دریا آموزش دیدند و در مرحله‌ مطالعات آزمایشگاهی نیز بیش از 30 نفر کارآزموده شدند و در حال حاضر هم مشغول ادامه فعالیت‌های آزمایشگاهی هستند.

وی در باره تامین تجهیزات مورد نیاز شناور تحقیقاتی هم گفت: تاکنون تجهیزات گوناگونی سفارش داده شده‌ که برخی از آنها ترخیص و در اختیار گروه‌های پژوهشی قرار گرفته و برخی دیگر در مراحل تامین بودجه و یا ثبت سفارش است.

از جمله این تجهیزات آماده به کار می‌توان به سامانه پیمایش زیرآبی، سامانه رادار زیر سطحی، تجهیزات جریان سنجی آب دریا، تجهیزات ثبت پروفیل ویژگی‌های فیزیکی آب، تجهیزات هواشناسی دریا و تجهیزات ژئوفیزیکی اشاره کرد.

چگینی خاطرنشان کرد: ایستگاه‌های پژوهشی چابهار و بوشهر که پذیرای شناور تحقیقاتی خواهد بود به لحاظ امکانات اندازه‌گیری آزمایشگاهی و انبارداری تجهیز شده‌ است.

آزمایشگاه‌های این ایستگاه‌ها برای انجام مطالعات پایه بر روی نمونه‌ها تجهیز شده و دو انبار نگهداری نمونه با شرایط استاندارد در بوشهر و چابهار راه‌اندازی شده است.

وی تصریح کرد: نحوه کاربری دستگاه‌ها و نکات ایمنی و نحوه تعبیر و تفسیر درست نتایج حاصل از نمونه‌برداری و اندازه‌گیری در قالب گزارش‌های کاربری استاندارد دستگاه‌ها، نمونه‌برداری‌ها و اندازه‌گیری‌ها با تلاش متخصصان پژوهشگاه در حال تهیه است.

تاکنون برای 12 روش و دستگاه این استانداردها تهیه شده که در مرحله داوری نتایج است.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: نیروی دریائی

 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 179
بازدید دیروز: 257
کل بازدیدها: 1325895