سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
توان موشکی ایران
جمعه 92/9/15 ساعت 1:52 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

تمجید اندیشکده انگلیسی از توان موشکی ایران

اندیشکده انگلیسی ?موسسه بین المللی مطالعات راهبردی? با مروری بر پیشرفت های موشکی ایران از جمله دستاوردهای مرتبط با موشک های ?سجیل? و ?فاتح-110?، تاکید کرد که ایران در بومی سازی توانایی موشکی به شکل قابل ملاحظه ای پیشرفت کرده است.
به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، ?مایکل المان?، عضو ارشد برنامه همکاری امنیت منطقه ای خاورمیانه در این اندیشکده انگلیسی در تازه ترین مقاله خود درباره توان موشک های دوربرد ایران ضمن اشاره به سخنان سردار ?حسین سلامی? جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره توان موشکی ایران، نوشت: ایران طی دو دهه اخیر به گونه فزاینده ای به خود متکی شده است و قطعا مهندسان ایرانی از فناوری های موجود به شیوه ای خلاقانه بهره برداری کرده اند تا موشک ها و راکت های دوربردی بسازند که بتوانند ماهواره ها را در مدار قرار دهند.

به نوشته این اندیشکده انگلیسی ، در حال حاضر به نظر می رسد که صنایع دفاعی و هوایی جمهوری اسلامی بر تقویت قابلیت اطمینان و دقت نیروهای موشکی کشور و همچنین ساخت ابزارهای دفاع ضد موشکی تمرکز کرده اند.

موسسه بین المللی مطالعات راهبردی افزوده است:?ایران از اواسط دهه 1990 دستیابی به موشک های بالستیک را در اولویت برنامه های خود قرار داده و مهندسان ایرانی در اوایل قرن بیست و یکم، استفاده از زیر ساخت های تولید سوخت جامد را برای تولید راکت های توپخانه ای بزرگ شروع کردند تا موشک دو مرحله ای بزرگ ?سجیل? را بسازند.

در نوامبر سال 2008 این تلاش ها نتیجه داد و اولین آزمایش سجیل با موفقیت انجام شد و طی 13 ماه بعد از آن، سجیل سه پرتاب 2000 کیلومتری دیگر هم داشت .

این اندیشکده انگلیسی نوشته است:?فارغ از وضعیت عملیاتی سجیل، ایران نشان داده است که می تواند یک موشک منحصر به فرد را طراحی کند، بسازد و به مرحله تولید برساند. احتمالا برخی از عناصر کلیدی لازم برای ساخت سوخت جامد از منابع خارجی تامین می شوند اما برنامه موشک دو مرحله ای نشان می دهد که ایران در ایجاد توانایی بومی به طور قابل ملاحظه ای پیشرفت کرده است.?

به نوشته این اندیشکده ، ?تهران که آشکارا از ظرفیت خود برای تهدید اسراییل با موشک های ?قدر? راضی به نظر می رسد، اخیرا تلاش های خود را به ارتقای موشک های کوتاه برد و تقویت توان دفاع ضد موشکی معطوف کرده است. مطابق گزارش ها، ?فاتح-110? که یک موشک شبه هدایت شونده با بردی در حدود 250 کیلومتر است تحت آزمایش های متعدد قرار گرفته است تا دقت آن افزایش یابد. گفته می شود یک مدل از فاتح-110 که ?خلیج فارس? نام گرفته قرار است به حسگرهای هدایتگر نوری تجهیز شود تا بتواند در هدف گذاری های دریایی مورد استفاده قرار گیرد. البته تاثیر عملی این کار بر ظرفیت سامانه روشن نیست.?

اندیشکده انگلیسی ?موسسه بین المللی مطالعات راهبردی در ادامه نتیجه گیری کرده که ?توانایی های موشکی ایران در مقایسه با قابلیت های آمریکا، روسیه، فرانسه، چین و هند عقب تر است اما تلاش های موفقیت آمیز در خصوص ?سجیل? و ?فاتح-110? همگی شواهد محکمی هستند که نشان می دهند اگر قابلیت های تکنولوژیکی ایران از کره شمالی پیشرفته تر نباشد، دستکم همتراز آن هست.?
مشرق نیوز

 




 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 137
بازدید دیروز: 257
کل بازدیدها: 1325853