سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
دستاوردهای جدید ارتش
چهارشنبه 93/2/3 ساعت 11:30 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

در مورد 5 دستاورد جدید نیروی زمینی ارتش چه می‌دانید؟

سلاح 6 لول نواخت بالای کالیبر 50 محرم، پروژه زره کامپوزیتی هوشمند تانک سبلان ایران، توپ 155 م م خودکششی هویزه و خودروی تاکتیکی فوق سنگین 10*10 ذوالجناح جدیدترین دستاوردهای نزاجاست که از سوی امیر سرتیپ پوردستان رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، سی و یکم فروردین ماه مشخصات 5  دستاورد نظامی جدید نیروی زمینی ارتش توسط امیر سرتیپ "احمدرضا پوردستان" رونمایی شد که به شرح ذیل است:

1- سلاح شش لول نواخت بالا ( گتلینگ گان ) کالیبر 50 محرم:

محصول پروژه تحقیقاتی محرم پس از دو سال کار مداوم طراحی و ساخته شد.

سلاح‌های نواخت بالا نیازمند سامانه طراحی ویژه و زیرساخت مناسب صنعتی می‌باشند و همین موارد باعث شده که تولید چنین سلاح‌هایی درانحصار و اختیار کشورهای انگشت شماری در جهان قرار گیرد.

نزاجا با استفاده از دانش رسوب یافته و تجارب ناشی از طراحی و ساخت سلاح نواخت بالای شش لول 7.62 م م اخگر که 4سال پیش رونمایی شد و هم اکنون تعدادی از آنها تولید و به واحد‌های نزاجا واگذار شده و همچنین تجارب به دست آمده در فرآیند طراحی و ساخت سلاح 14.5 م م تک تیرانداز شاهر نسبت به طراحی و ساخت این سلاح اقدام نمود.

نمونه‌های ساخته شده کلیه مراحل تست وارزیابی را باموفقیت پشت سرگذاشته اند. این سلاح نمونه داخلی نداشته وتمام فرایند طراحی وتدوین دانش فنی ساخت آن در نزاجا انجام شده است.

نواخت این سلاح دو هزار تا دو هزار و پانصد تیر در دقیقه بوده و قابلیت به کار گیری درزمین هوا و دریا را دارد.

این تیربار می‌تواندبر روی ادوات زمینی، ( تانک، خودرو، نفربر) بالگرد و  هواپیما‌های بدون سرنشین، ناوها و ناوچه‌ها نصب شود.

این سلاح پس از طی تست‌های دوام واخذ استاندارد دفاعی به مرحله تولید خواهد رسید. درحال حاضر نزاجا تنها دارنده دانش فنی سلاح‌های نواخت بالا در سطح منطقه است.

2- پروژه زره کامپوزیتی هوشمند:

سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمین ارتش طراحی و ساخت تانک ذوالفقار به عنوان مولفه اثر گذار در حوزه رزم زمینی را در کارنامه خود دارد و برای خلق تجهیزات متناسب با حوزه نبرد آینده به منظور تکمیل شایستگی‌های کلیدی خود درحوزه زرهی، دستیابی به فناوری های نوین و اثربخش را محور اصلی پروژه های تحقیقاتی خود قرار داده است.

علی رغم اینکه سطح وقوع تحقیقات نیرو‌ها در تحقیقات کاربردی و توسعه‌ایی است به منظور پر نمودن خلاء فناوری موجود در حوزه ورقهای مقاوم زره پروژه‌ای با هدف کسب دانش فنی تولید یک ورق محافظ زرهی مقاوم وارزان با قابلیت تولید انبوه بدون نیاز به سرمایه گذاری کلان صنعتی را تعریف و اجرا نمود.

با استفاده از فناوری‌های نوین در ترکیب کامپوزیت‌های مرکب و تلفیق آن با مایع هوشمند stf ( که ترکیبات آن منحصر به فرد بوده و در هیچ مرجعی مشابه آن یافت نشده است) مبتنی بر فناوری نانو،‌زره کامپوزیتی هوشمند مقاوم درمقابل گلوله‌های کالیبر 50 هسته فولاد ضد رزه طراحی و ساخته و به صورت عملیاتی با موفقیت کامل آزمایش شده است.

ترکیب استفاده شده از فناوری‌های نوظهور شامل stf ، فناوری نانو و عامل دار کردن نانو مواد با گروه های عاملی ، ترکیبات خاص پلی اتیلن، روزین والیاف، سرامیک و رسیدن به محصول با قابلیت بسیاربرتر از زره‌های مشابه فلزی با فولاد تحریمی آرموکس آلیاژی برابر استاندارد‌های بین المللی ناتو( stanag 4569) که این فناوری در دنیا مورد توجه و درحال رشد می‌باشد.

فناوری ها مربوط به طراحی زره‌های کامپوزیتی و هوشمندی آن با استفاده از زره مایع ( stf) با ترکیبات خاص خود شامل نانو لوله‌های کربنی عامل دار شده و غیره ) برای اولین بار در ایران در این پروژه به کار رفته . stf به کار رفته در این پروژه موجب هوشمندی سازی محصول در خصوص عکس العمل در مقابل ضربات ناگهانی و با سرعت بالا مانند  گلوله های کالیبر 50 از فاصله سی متری شده است.

این زره ترکیبی ضمن مقاومت به نفوذ برابر با زره فولادی آرموکس آلیاژی دارای 76درصد وزن آن می‌باشد.

محصول این طرح می‌تواند درکلیه سامانه‌های نیروهای مسلح شامل خودرو‌های کامپوزیتی ضد گلوله، سنگرهای ضد گلوله ،طراحی شیلترهای خاص، پیشانی‌های جنگی خاص، تقویت زره‌های موجود، طراحی زره مستقل، سیستم های ترکیبی با پلی اوریا و... که نیازمند افزایش مقاومت به نفوذ است مورد استفاده قرار گیرد.

عملکرد این محصول به گونه‌ای است که زمانی که یک گلوله به زره هوشمند اصابت کند زره مایع هوشمند تزریق شده دراین زره تبدیل به ماده‌ای سخت می شود و مقاومت آن به گونه‌ای افزایش می‌یابد که از نفوذ گلوله جلوگیری می‌کند.

تمام این واکنش درکمتر از یک هزارم ثانیه روی می‌دهد.

این افزایش ویسکوزیته درگذار stf از مایع به  جامد در حین ضربه اتفاق می‌افتد از حرکت  گلوله در الیاف جلوگیری کرده واتلاف انرژی را بیشتر می‌کند از طرف دیگر شبه جامد شدن stf جذب انرژی در حین ضربه را ممکن می‌سازد.

دیگر مزیت بزرگ اشباع شده از stfمحافظت در برابر سلاح‌های سرد مانند چاقو و به طور کلی سوراخ شدگی sffخلل بین رشته‌های الیاف را پر کرده وآرایش الیاف را حفظ می کند که باعث افزایش استقامت رشته الیاف می‌شود.

محصول طرح در جشنواره سلمان فارسی در حوزه فناوری محور مقام دوم جشنواره را در کل نیروهای مسلح دریافت کرده و از طرف ستاد کل نیروهای مسلح از پروژه تقدیر شده است.

درحال حاضر نزاجا تنها دارنده دانش فنی ساخت زره کامپوزیتی هوشمند در کشور بوده و به گفته امیرسرتییپ پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در آینده محصولات متنوعی در این خصوص ارائه خواهد شد.

3- تانک سبلان ایران:

به فضل الهی نیروی زمین ارتش جمهوری ارتش جمهوری اسلامی ایران دارنده دانش فنی طراحی و ساخت تانک به صورت کاملاً بومی در سطح منطقه بوده واین موضوع به دفعات اثبات شده است.

عمردهی به تجهیزات یکی از فرامین فرماندهی معظم کل قوا است. نزاجا این عمر دهی را با مولفه‌های دیگری همچون ارتقا، عمردهی بانگاه به آینده، اثر بخشی بالا در میدان رزم،‌رقابت پذیری بسیار بالا از نظر اقتصادی و انطباق به الگوی عملیاتی همراه کرده است.

بر اساس تجارب و دانش به دست آمده ناشی از طراحی، ساخت وتولید تانک ذوالفقار ایران و تانک صمصام ایران، تانک سبلان ایران با طراحی و ساخت برجک جدید ، نصب توپ 105 م م،‌ نصب سامانه کنترل آتش پیش رفته و آخرین نسل سامانه‌های مخابراتی بی سیم وارتباط داخلی، می‌تواند نیاز حوزه زرهی نزاجا را در ده سال آینده تامین کند.

هزینه تولید این تانک 1.3 هزینه تانک t72 برآورد شده که با مولفه‌های دقت، سرعت،‌استحکام و عمر تعمیراتی بالاتر به نسبت آن تانک می‌باشد.

این تانک به گونه ای طراحی و ساخته شده است که کاملاً منطبق با زیرساختهای آمادی ،‌آموزشی و تعمیراتی موجود نزاجا بوده و هیچ نیازی به سرمایه گذاری مجدد ندارد.

پس تولید در زیرساخت کارخانجات شهید فرخ نیای نزاجا قابل اجراست. ساخت این تانک کاملاً بومی بوده و هیچ نیازی به خردی خارج ندارد و کلیه قطعات به دست صنعتگران داخلی اعم از دفاعی و صنعتی کشور ساخته می‌شود.

4- توپ 155 م م خودکششی هویزه:

با استفاده از بدنه انهدامی هویتزرهای 155 موجود که مقررشده بوده به منظور استفاده در موزه دفاع مقدس از آنهااستفاده شود و همچنین اجرای نهضت فراگیر قطعه سازی در مورد زیر مجموعه‌های اصلی این سلاح همانند مقر ام 127 ، عاید ، دافع، سامانه‌های حرکت در برد و سمت، کل سامانه وایرینگ و دسته کابلها و سوکتها ، قطعه سازی گسترده با آلومینوم‌های آلیاژی فشرده و با 2500 نفرساعت کار به ازای هر عراده ، توپ 155 مم خ – ک که با نام هویزه ( یادآور جانفشانی‌های یگان‌های توپخانه نزاجا در عملیات‌های خبیر و بدر ) نامیده شده است جهت استفاده عملیاتی در صورت صدور مجوز بعد از این مراسم به یگانهای توپخانه نزاجا واگذار خواهد شد.

انجام این پروژه نزاجا را قادر میکند که درصورت نیاز راساً نسبت به تولید این سلاح اقدام کند.

5 – خودروی تاکتیکی فوق سنگین 10 * 10 ذوالجناح:

بر اساس اعلام نیاز اعلام شده به نیروی زمینی و با توجه به زیرساختها مناسب و تجارب ذی قیمت در حوزه خودررو های فوق سنگین تاکتیکی، نسبت به طراحی و ساخت خودروی ذوالاجناح توسط گروه تحقیقاتی خودروی سازمان تحقیقات و خودکفایی نزاجا اقدام شد.

این خودرو دارای 5 محور( 10 چرخ) فعال است که دو محور اول ودوم و محور پنجم فرمان پذیر می‌باشد.

طراحی این خودرو براساس تطابق کامل با کلیه شرایط سرزمینی و اقلیمی ایران انجام شده است.

این خودرو چند منظوره قابلیت عبور از رودخانه تا عمق 1.5متر حداکثر ظرفیت بار، 30تن، حمل محموله با طول 10.5متر ، حداکثر شیب روی 35 درصد ، حداکثرشیب روی طولی 20درصد، وزن خالص 21 تن و سامانه تعلیق مستقل می‌باشد.

قابلیت هر گونه تغییر دیگری برای کاربری های مد نظر و انجام تغییر در طراحی ‌های آن وجود دارد.

قابلیت تولید این خودرو با امکانات موجود در کشور به صورت تکرار پذیر و بدون نیاز به سرمایه گزاری صنعتی در نزاجا قابل انجام است.


منبع: باشگاه خبرنگاران




 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 45
بازدید دیروز: 265
کل بازدیدها: 1328060